<Desc/Clms Page number 1>
" appareil doucir, savonner et polir les glace s".
La présente invention concerne un appareil à douoir, savonner et polir les glaces, verres marbres et autres matières analogues, dans lequel les outils sont portés par des longerons disposés en travers des tables qui supportent la matière à travailler et dans lequel il est prévu un dispositif de compensation de l'usure de chaque outil. ,
Il existe des dispositifs mécaniques destinées à, compenser l'usure de 1?outil par 1?action variable d'un contrepoids, Dans ces dispositifs, la variation de la réaction du contrepoids sur l'outil est obtenue en faisant varier la valeur du contrepoids.
Ces dispo- sitifs présentent l'inconvénient de donner lieu à l'em- ploi de nombreux contrepoids partiels pour pouvoir com- penser l'usure de l'outil d'une façon à peu près pro- gressive.
Pour remédier à cet inconvénient,, on prévoit
<Desc/Clms Page number 2>
suivant l'invention de faire varier l'intensité de la ré action du contrepoids sur l'outil en rendant le dit con- trepoids mobile le long d'un levier oonnecté à l'arbre de l'outil et pivotant autour d'un point d'appui solidai- re du longeron.
Dans le but de maintenir le dit levier'sensi- . blement horizontal pour permettre l'utilisation de grands bras de leviers et par conséquent l'emploi de contrepoids légers donnant lieu à une compensation très précise, on prévoit suivant l'invention, de monter le dit levier, sur un pivot de hauteur réglable par rapport aux tables.
Suivant une forme de réalisation de l'invention, le dit pivot est solidaire du longeron et celui-ci est monté sur des supports de hauteur réglable. Suivant une autre forme de réalisation de l'invention, le dit pivot est solidaire d'un manchon de hauteur réglable par rapport au longeron qui le porte.
Pour faciliter le contrôle de l'usure de l'ou til, on prévoit également suivant l'invention, de dispos ser des repères de part et d'autre du levier portant le contrepoids.
Dans le but de réaliser automatiquement le dé- placement du contrepoids d'après l'usure de l'outil, on prévoit suivant l'invention, de monter les dits repères sur un bras pivotant autour d'un pivot porté par la.même pièce que celle qui supporte le levier susdit, le dit bras contrôlant par ses oscillations, le passage d'un agent mbteur vers un moteur destiné à actionner le dispo- sitif provoquant le déplacement du contrepoide,
On prévoit également suivant l'invention, que l'appareil comporte entre le dispositif qui commande le réglage en hauteur du pivot du levier portant le contrea
<Desc/Clms Page number 3>
poids et celui qui commande le déplacement du contrepoids sur ce levier, une liaison telle que l'abaissement du pi- vot correspondant à une usure déterminée de l'outil,,
provo- que un déplacement du contrepoids tel que la variation de la réaction que celui-ci exerce sur l'arbre de l'outil soit égale à la perte de poids de l'outil due à l'usure susdite.
Cependant pour pouvoir effectuer un réglage en hauteur du longeron d'après 1 épaisseur de la pièce à travailler, sans influencer la position du contrepoids, on prévoit, suivant l'invention, de disposer un organe de dé- brayage dans la liaison mécanique susdite.
D'autres détails et particularités de l'inven- tion apparaîtront au cours de la description des dessins annexés au présent mémoire et qui représentent en perspec- tive, quelques formes de réalisation de l'invention.
Figure 1 représente un appareil suivant l'inven- tion après brisures partielles et après coupe transver. sale de l'outil et de la table portant une glace travail- lée par cet outil, dans le cas où le levier portant le oontrepoids est monté sur le longeron qui porte des sup- ports de hauteur réglable
Figure 2 représente une partie de la figure 1 à plus grande échelle
Figure 3 représente une variante du dispositif de réglage en hauteur des supports des longerons, après voupe et brisures partielles.
Figure 4 représente un appareil suivant l'inven- tion après brisures partielles dans le cas où le levier portant le contrepoids est monté sur un manchon de hauteur réglable par rapport au longeron-qui est fixe*en hauteur.
Figure 5 représente une partie de la figure 4 à plus grande échelle
<Desc/Clms Page number 4>
Ces figures montrent une table 2 se déplaçant sur des guides 3 dans le sens de la flèche X. Cette table porte une glace travaillée par un outil 5. Celui-ci est porté par un longeron 6.
L'arbre 5a de l'outil 5 est connecté à un levier .2. par l'intermédiaire de couteaux 5b. Ce levier 2.pivote autour de couteaux 6a portés par le longeron µ¯. Sur le le- vier 1. repose un contrepoids 1 qui peut être déplacé le long de ce levier. Ce déplacement peut être effectué par une fourche solidaire d'un écrou 9a engagé sur une ti- ge filetée 10 que l'on peut mettre en rotation par exemple par un volant 11.
La rotation de la tige filetée ±peut aussi ê- tre commandée par un moteur électrique 12 grâce à une liai- son mécanique existant entre l'arbre 12a de ce moteur et la tige filetée 10. Cette liaison mécanique, comporte par exemple, une chaîne 13 passant sur des roues dentées 14 et La roue 1.4. est calée sur l'arbre du moteur électrique 10, tandis que la roue 15 est montée folle sur la tige fi- letée 10. mais peut être rendue angulairement solidaire de celle-ci par un manchon d'embrayage 16 pouvant coulis- ser axialement sur la dite tige, tout en étant calé angu lairement sur celle-ci.
Le longeron µ repose par ses extrémités sur des supports de hauteur réglable. Ces supports comportent par exemple des plans inclinés 17 sur lesquels reposent des chariots 18 rendus solidaires du longeron à dans le sens de la hauteur.
Ces chariots 18 peuvent être déplacés suivant la pente des plans inclinés 17. Ce déplacement est réalisé, par exemple* simultanément pour les chariots disposés aux extrémités opposées en engageant des écrous 18a solidaires
<Desc/Clms Page number 5>
des chariots sur des tiges filetées 19 dont les extrémités opposées sont filetées en sens inverse;, les dites tiges fi- letées 19 pouvant être mises en rotation. Cette rotation peut, par exemple, être commandée par le moteur électrique
13. par l'intermédiaire d'engrenages 20, 21 et 22. Dans le cas où le courant viendrait à manquer, la rotation pour- rait être effectuée en agissant à la main sur un volant
23 calé sur l'une des tiges filetées 19.
Par ce moyen, d'après le sens dans lequel on fait tourner les tiges filetées 19 on peut donc faire monter ou descendre le longeron par rapport à la table
2. pendant ces déplacements, le longeron est guidé ver- ticalement par des guides 19a faisant partie des supports pourvus des plans inclinés 17. Des rainures 17b sont pré- vues dans ces guides verticaux 17a pour permettre le dé- placement des extrémités des tiges filetées 19.
Ces supports sont représentés comme étant montés sur des galets 24 de façon à pouvoir être déplacés avec le longeron que les supports portent, dans le sens transver- sal à celui de la flèche X par un mécanisme quelconque, connu et non représenté,
Lorsque l'outil 5 s'use, son arbre 5a descend par rapport au longeron ± et fait pivoter le levier 2 au- tour des couteaux 6a dans le sens des aiguilles d'une mon- tre. Par ce pivotements une aile 7a du levier 7 se rappro- che de l'un des deux repères 25 constitués par des vis dont la position peut être réglée par rapport à un bras pivotant 26 qui les porte et est moté sur le longeron 6.
Ces repères facilitent donc le oontrôle de l'usure des ou- tils. On pourrait rattraper cette usure en faisant tourner le moteur électrique 12 ou l'un ou l'autre des volants 11 'ou 23 dans le sens convenable pour faire descendre le lon-
<Desc/Clms Page number 6>
geron 6 jusqu'à ce que l'outil 5 venant en contact avec la glace provoque le pivotement du levier 2¯ en sens inverse des aiguilles d'une montre et ramené l'aile 16a vers l'au- tre desdeux repères 25.
La. liaison mécanique existant entre le disposi- tif provoquant le mouvement en hauteur du longeron .6. et celui provoquant le déplacement du contrepoids 8 le long du levier 3,est telle que toute descente du longeron correspondant à une diminution d'épaisseur de l'outil 5 provoque un déplacement du contrepoids donnant lieu à une variation de réaction sur l'outil 5 égale à la variation du poids de cet outil due à la dite diminution d'épais- seur .
Dans le but d'effectuer ces manoeuvres automa- tiquement, on prévoit également suivant l'invention que les déplacements du bras pivotant 26. par suite de la bu- tée de l'aile 7a contre l'un ou l'autre des repères 25, peuvent servir à contrôler le passage d'un agent moteur vers un moteur destiné à actionner le dispositif provo- quant le déplacement du contrepoids et le dispositif pro- voquant le déplacement en hauteur du longeron. Dans le cas représenté, le bras pivotant 26 peut servir à établir un contact électrique avec l'un ou l'autre des plots 27. Ceux ci sont intercalés dans le circuit d'alimentation du mo- teur électrique 12. Suivant le plot avec lequel le bras pivotant est en contact, ce moteur tourne dans un sens ou dans l'autre.
Lorsqu'un doit déplacer le longeron 6 en hau- teur sans déplacer le contrepoids 8, de façon à pouvoir régler la hauteur de ce longeron d'après l'épaisseur de la glace ± à travailler, on @ débraye le manchon 16 de façon que la rotation de la roue dentée 15 ne provoque
<Desc/Clms Page number 7>
pas de rotation de la tige filetée 10.
Pour éviter un pivotement exagéré du levier lorsqu'on soulève le longeron on prévoit suivant l'in- vention, de disposer ce levier entre des butées fixes tel- les que 28.
L'appareil suivant l'invention permet de main- tenir faible la distance qui sépare la partie inférieure du longeron de l'outil 5. Bile permet de réduire au mini- mum le coulissage de l'arbre 8a dans le cas où l'outil est un outil de doucissage. Si cet outil est un outil de po- lissage le coulissage peut 'être complètement supprimé.
Le fait de pouvoir régler la hauteur du longe- ron 6, permet pour le levier 7 1 utilisation de grands bras de levier et par conséquent l'emploi de oontrepoids 8 légers, donnant lieu à une compensation très précise.
L'appareil suivant l'invention, permet également de déterminer l'épaisseur des glaces 4 d'une façon par- ticulièrement aisée, puisqu'il suffit de lire la position de la fourche 9 et des chariots 18 respectivement sur une graduation du levier 7 et une graduation du longeron ± et de se servir des chiffres lus pour déterminer par un ta- bleau l'épaisseur du verre.
Suivant la variante représentée à la figure 3, le réglage de la hauteur du longeron 6 peut être réalisé en faisant engrener une vis sans fin 12b portée par l'ar- bre 12a du moteur 12 aveo un engrenage hélicoïdal 29 soli- daire d'un écrou 29a engagé sur une colonne filetée 30.
Celle-ci est montée sur un bâti µ±par l'intermédiaire d'un pivot 31a.
Suivant la forme de réalisation représentée aux figures 4 et 5, la hauteur des longerons ne peut pas âtre réglée. Cependant, le levier 1¯ est toujours maintenu dans
<Desc/Clms Page number 8>
une position sensiblement horizontale parce que le pivot qui le supporte est de position réglable en hauteur par rapport au longeron.
Dans cette forme de réalisation, dont l'emploi est particulièrement avantageux pour les outils à doucir, appelés "ferrasses" l'arbre Sa. de l'outil 5 présente une tête 5d engagée dans un manchon fileté 32. Cette tête 5d peut reposer sur un rebord 32a du manchon 32. Sur celui*, ci est engagé un écrou 33 solidaire du longeron en hauteur et susceptible de tourner en même temps qu'un engrenage hélicoïdal 34 engrenant avec une vis sans fin 35a montée sur l'arbre 35b d'un moteur 35.
La téta 5d de l'arbre La¯ de l'outil ¯ porte deux paliers 5f dans chacun desquels passe un pivot 7b monté dans des douilles 7d solidaires du levier 7,. Cas douilles portent également d'autres pivots 7f auxquels sont connec- tées des biellettes .3$ dont l'autre extrémité est rendue solidaire des oreilles 32b du manchon fileté 32 au moyen de pivots 32d.
Lorsque l'outil 5 s'use, le levier 2 pivote dans le sens des aiguilles d'une montre autour des pivote 7f, qui peuvent d'ailleurs décrire des arcs de cercle de centre 32d et de rayon 32d - 7f. Ce mouvement d'oscilla- tion du levier .7. est accompagné d'un mouvement d'oscilla* tion analogue d'un bras 37 pivbtant en 32f sur le manchon fileté 32 et connecté en 5g à la téta 5d. Ce bras 37 joue un rôle analogue au bras pivotant 26 des figures 1 et 2.
Par ses oscillations, il provoque un contact électrique avec l'un ou l'autre des plots 27 intercalés dans le cir- cuit du moteur 35. Dans le cas où l'outil 5 s'use, le mo- teur 36 est mis en marche dans un sens tel que le manchon 32 descend. Cette descente a comme conséquence de ramener
<Desc/Clms Page number 9>
le levier 7 horizontal par pivotement en sens inverse des aiguilles d'une montre autour des pivots 7b et de ramener le bras 37 dans la position pour laquelle le courant est coupé. Ce dernier mouvement de basculement a comme effet de faire rouler vers le bas sur une crémaillère fixe 38, un pignon 39 porté par le levier 7.
Ce pignon transmet son mouvement par des engrenages ¯4,0 et 41 à une roue den- tée 42 sur laquelle passe une chaîne ± passant également sur une roue dentée 44 portée par le levier la On voit que la descente du pignon 39 provoque le déplacement de la chaîne 43 de façon que son brin supérieur 43a auquel le contrepoids . est fixé s'éloigne de l'arbre 5a.
Comme dans la forme de réalisation des figures
1 et 2, la liaison mécanique existant entre le moteur 35 et la chaîne 4µ.est telle que toute descente du manchon fi- leté 32 correspondant à une diminution d'épaisseur déter- minée de l'outil µ provoque un déplacement du contrepoids donnant lieu à une variation de réaction sur l'outil 5 égale à la variation de poids de cet outil due à la dite diminution d'épaisseur.
Si on doit relever rapidement l'outil, on fait tourner le moteur 35 dans le sens convenable en manoeu- vrant un commutateur non représenté au dessin. La rota- tion du moteur 36 provoque l'élévation du manchon fileté
5d qui, par son rebord 4 32a soulève la tête/de l'arbre 5a de l'outil.
Comme dans la forme de réalisation desfigures 1 et 2, il est prévu la possibilité de pouvoir faire tour- ner l'arbre 35b à la main. Cet arbre présente par exemple un bout carré 35d sur lequel on peut engager une manivelle.
Il est évident que l'invention n'est pas exclu- sivement limitée aux formes de réalisation représentées et que bien des modifications peuvent être apportées dans
<Desc/Clms Page number 10>
la forme, la disposition et la constitution des éléments intervenant dans sa réalisation sans sortir de la portée du présent brevet.
Ainsi, il va de soi que la table 2 peut égale- ment être rotative ou fixe, que les longerons tels que à peuvent se déplacer parallèlement à. la table ? ou être fi- xes. Le nombre d'outils portés par chaque longeron peut varier. Les dispositifs permettant de régler la hauteur du longeron la hauteur du manchon fileté 32 et provo- quant le déplacement du contrepoids 8 peuvent également varier. L'agent moteur être autre que l'électricité.
<Desc / Clms Page number 1>
"apparatus to sweeten, soap and polish the ice".
The present invention relates to an apparatus for showering, soaping and polishing mirrors, marble glasses and other similar materials, in which the tools are carried by longitudinal members arranged across tables which support the material to be worked and in which a device is provided. compensation for the wear of each tool. ,
There are mechanical devices intended to compensate for the wear of the tool by the variable action of a counterweight. In these devices, the variation of the reaction of the counterweight on the tool is obtained by varying the value of the counterweight. .
These devices have the drawback of giving rise to the use of numerous partial counterweights in order to be able to compensate for the wear of the tool in an almost progressive manner.
To remedy this drawback, provision is made
<Desc / Clms Page number 2>
according to the invention to vary the intensity of the reaction of the counterweight on the tool by making said counterweight movable along a lever connected to the shaft of the tool and pivoting about a point integral support of the side member.
In order to maintain the said lever's sensi-. horizontally to allow the use of large lever arms and therefore the use of light counterweights giving rise to a very precise compensation, according to the invention, provision is made to mount said lever on a pivot of adjustable height with respect to at the tables.
According to one embodiment of the invention, said pivot is integral with the spar and the latter is mounted on supports of adjustable height. According to another embodiment of the invention, said pivot is integral with a sleeve of adjustable height relative to the spar which carries it.
To facilitate the control of the wear of the tool, provision is also made according to the invention to have marks on either side of the lever carrying the counterweight.
With the aim of automatically moving the counterweight according to the wear of the tool, provision is made according to the invention to mount said marks on an arm pivoting around a pivot carried by the same part. that that which supports the aforesaid lever, the said arm controlling by its oscillations, the passage of a mbteur agent towards a motor intended to actuate the device causing the displacement of the counterweight,
It is also provided according to the invention, that the apparatus comprises between the device which controls the height adjustment of the pivot of the lever carrying the counter.
<Desc / Clms Page number 3>
weight and that which controls the displacement of the counterweight on this lever, a connection such as the lowering of the pivot corresponding to a determined wear of the tool ,,
causes a displacement of the counterweight such that the variation of the reaction which the latter exerts on the shaft of the tool is equal to the loss of weight of the tool due to the aforesaid wear.
However, in order to be able to carry out a height adjustment of the side member according to the thickness of the workpiece, without influencing the position of the counterweight, provision is made, according to the invention, to have a disengagement member in the aforementioned mechanical connection.
Other details and features of the invention will become apparent from the description of the drawings appended hereto and which show in perspective some embodiments of the invention.
Figure 1 shows an apparatus according to the invention after partial breaks and after cross-cutting. dirty of the tool and of the table bearing a glass worked by this tool, in the case where the lever carrying the counterweight is mounted on the side member which carries supports of adjustable height
Figure 2 shows part of Figure 1 on a larger scale
Figure 3 shows a variant of the device for adjusting the height of the supports of the side members, after voupe and partial breakage.
Figure 4 shows an apparatus according to the invention after partial breakage in the case where the lever carrying the counterweight is mounted on a sleeve of adjustable height relative to the spar which is fixed * in height.
Figure 5 shows part of Figure 4 on a larger scale
<Desc / Clms Page number 4>
These figures show a table 2 moving on guides 3 in the direction of arrow X. This table carries a glass worked by a tool 5. The latter is carried by a spar 6.
The shaft 5a of the tool 5 is connected to a lever. 2. by means of knives 5b. This lever 2.pivots around knives 6a carried by the spar µ¯. On the lever 1. rests a counterweight 1 which can be moved along this lever. This movement can be effected by a fork integral with a nut 9a engaged on a threaded rod 10 which can be rotated for example by a flywheel 11.
The rotation of the threaded rod ± can also be controlled by an electric motor 12 thanks to a mechanical connection existing between the shaft 12a of this motor and the threaded rod 10. This mechanical connection comprises, for example, a chain. 13 passing over toothed wheels 14 and the wheel 1.4. is wedged on the shaft of the electric motor 10, while the wheel 15 is mounted loose on the threaded rod 10. but can be made angularly integral with the latter by a clutch sleeve 16 which can slide axially on said rod, while being wedged angu lairement on it.
The side member µ rests at its ends on supports of adjustable height. These supports include for example inclined planes 17 on which rest carriages 18 made integral with the spar in the direction of height.
These carriages 18 can be moved along the slope of the inclined planes 17. This displacement is carried out, for example * simultaneously for the carriages arranged at opposite ends by engaging integral nuts 18a.
<Desc / Clms Page number 5>
carriages on threaded rods 19, the opposite ends of which are threaded in the opposite direction ;, said threaded rods 19 being able to be rotated. This rotation can, for example, be controlled by the electric motor
13. by means of gears 20, 21 and 22. In the event that the current should fail, the rotation could be effected by acting by hand on a handwheel.
23 wedged on one of the threaded rods 19.
By this means, depending on the direction in which the threaded rods 19 are rotated, the spar can therefore be raised or lowered relative to the table
2. during these movements, the side member is guided vertically by guides 19a forming part of the supports provided with inclined planes 17. Grooves 17b are provided in these vertical guides 17a to allow the movement of the ends of the threaded rods. 19.
These supports are shown as being mounted on rollers 24 so as to be able to be moved with the spar that the supports carry, in the direction transverse to that of the arrow X by any mechanism, known and not shown,
When tool 5 wears out, its shaft 5a descends relative to the side member ± and rotates lever 2 around knives 6a clockwise. By this pivoting, a wing 7a of the lever 7 approaches one of the two reference marks 25 formed by screws whose position can be adjusted with respect to a pivoting arm 26 which carries them and is driven on the side member 6.
These marks therefore make it easier to check the wear of the tools. This wear could be compensated for by rotating the electric motor 12 or one or the other of the flywheels 11 'or 23 in the appropriate direction to lower the length.
<Desc / Clms Page number 6>
geron 6 until tool 5 coming into contact with the glass causes lever 2¯ to pivot counterclockwise and brings the wing 16a back to the other of the two marks 25.
The mechanical connection existing between the device causing the upward movement of the spar. 6. and that causing the movement of the counterweight 8 along the lever 3, is such that any descent of the side member corresponding to a reduction in thickness of the tool 5 causes a movement of the counterweight giving rise to a variation in reaction on the tool 5 equal to the variation in the weight of this tool due to the said reduction in thickness.
In order to perform these maneuvers automatically, provision is also made according to the invention for the movements of the pivoting arm 26 as a result of the stop of the wing 7a against one or the other of the marks 25. , can be used to control the passage of a motive agent towards a motor intended to actuate the device causing the displacement of the counterweight and the device causing the displacement in height of the spar. In the case shown, the pivoting arm 26 can be used to establish electrical contact with one or other of the pads 27. These are interposed in the supply circuit of the electric motor 12. Depending on the pad with which the swivel arm is in contact, this motor turns in one direction or the other.
When someone has to move the side member 6 in height without moving the counterweight 8, so as to be able to adjust the height of this side member according to the thickness of the ice ± to be worked, the sleeve 16 is disengaged so that the rotation of the toothed wheel 15 does not
<Desc / Clms Page number 7>
no rotation of the threaded rod 10.
In order to avoid an exaggerated pivoting of the lever when the side member is raised, provision is made according to the invention to place this lever between fixed stops such as 28.
The apparatus according to the invention makes it possible to keep the distance which separates the lower part of the side member of the tool 5 small. Bile makes it possible to reduce to a minimum the sliding of the shaft 8a in the case where the tool is a smoothing tool. If this tool is a polishing tool the sliding can be completely eliminated.
The fact of being able to adjust the height of the lanyard 6 allows for the lever 7 1 the use of large lever arms and consequently the use of light counterweights 8, giving rise to a very precise compensation.
The apparatus according to the invention also makes it possible to determine the thickness of the glasses 4 in a particularly easy way, since it suffices to read the position of the fork 9 and of the carriages 18 respectively on a graduation of the lever 7. and a graduation of the spar ± and to use the numbers read to determine by a table the thickness of the glass.
According to the variant shown in FIG. 3, the height of the side member 6 can be adjusted by causing an endless screw 12b carried by the shaft 12a of the motor 12 to mesh with a helical gear 29 solidly connected to a nut 29a engaged on a threaded column 30.
This is mounted on a frame µ ± via a pivot 31a.
According to the embodiment shown in Figures 4 and 5, the height of the side members can not be adjusted. However, the lever 1¯ is still held in
<Desc / Clms Page number 8>
a substantially horizontal position because the pivot which supports it is in an adjustable position in height relative to the spar.
In this embodiment, the use of which is particularly advantageous for grinding tools, called "ferrasses", the shaft Sa. of the tool 5 has a head 5d engaged in a threaded sleeve 32. This head 5d can rest on a flange 32a of the sleeve 32. On that *, this is engaged a nut 33 integral with the side member in height and capable of rotating at the same time as a helical gear 34 meshing with a worm 35a mounted on the shaft 35b of an engine 35.
The teta 5d of the shaft Lā of the tool ¯ carries two bearings 5f in each of which passes a pivot 7b mounted in sockets 7d integral with the lever 7 ,. These sleeves also carry other pivots 7f to which are connected rods .3 $, the other end of which is made integral with the ears 32b of the threaded sleeve 32 by means of pivots 32d.
When the tool 5 wears out, the lever 2 pivots clockwise around the pivots 7f, which can moreover describe arcs of a circle with center 32d and radius 32d - 7f. This oscillating movement of the lever .7. is accompanied by a similar oscillating movement * tion of an arm 37 pivbtant at 32f on the threaded sleeve 32 and connected at 5g to the teta 5d. This arm 37 plays a role similar to the pivoting arm 26 of Figures 1 and 2.
By its oscillations, it causes electrical contact with one or other of the pads 27 interposed in the circuit of the motor 35. In the event that the tool 5 wears out, the motor 36 is put into operation. walking in a direction such that the sleeve 32 goes down. This descent has the consequence of bringing back
<Desc / Clms Page number 9>
the horizontal lever 7 by pivoting in an anti-clockwise direction around the pivots 7b and bringing the arm 37 to the position for which the current is cut. This last tilting movement has the effect of rolling downward on a fixed rack 38, a pinion 39 carried by the lever 7.
This pinion transmits its movement by gears ¯4,0 and 41 to a toothed wheel 42 on which passes a chain ± also passing over a toothed wheel 44 carried by the lever la We see that the descent of the pinion 39 causes the displacement. of the chain 43 so that its upper strand 43a to which the counterweight. is fixed away from the shaft 5a.
As in the embodiment of the figures
1 and 2, the mechanical connection existing between the motor 35 and the chain 4µ. Is such that any descent of the threaded sleeve 32 corresponding to a determined reduction in thickness of the tool µ causes a displacement of the counterweight giving rise to to a reaction variation on the tool 5 equal to the variation in weight of this tool due to said reduction in thickness.
If the tool is to be quickly raised, motor 35 is rotated in the proper direction by operating a switch not shown in the drawing. Rotation of motor 36 causes the threaded sleeve to rise.
5d which, by its flange 432a lifts the head / of the shaft 5a of the tool.
As in the embodiment of Figures 1 and 2, there is provided the possibility of being able to turn the shaft 35b by hand. This shaft has for example a square end 35d on which a crank can be engaged.
It is obvious that the invention is not exclusively limited to the embodiments shown and that many modifications can be made in the invention.
<Desc / Clms Page number 10>
the form, arrangement and constitution of the elements involved in its production without departing from the scope of this patent.
Thus, it goes without saying that the table 2 can also be rotatable or fixed, that the side members such as à can move parallel to. Table ? or be fixed. The number of tools carried by each spar may vary. The devices making it possible to adjust the height of the spar, the height of the threaded sleeve 32 and causing the displacement of the counterweight 8 can also vary. The driving agent is other than electricity.