BE368229A - - Google Patents

Info

Publication number
BE368229A
BE368229A BE368229DA BE368229A BE 368229 A BE368229 A BE 368229A BE 368229D A BE368229D A BE 368229DA BE 368229 A BE368229 A BE 368229A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
turntable
cable
disc
projector
phonograph
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE368229A publication Critical patent/BE368229A/fr

Links

Landscapes

  • Projection Apparatus (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   "   PERFECTIONNEMENTS   AUX MOYENS D'ENTRAINEMENT EN SYNCHRONISME DE   CINEMATOGRAPHES   ET DE REPRODUCTEURS DE SONS " 
La présente invention est relative à la combinai- son   d'un   cinématographe et d'un reproducteur de sons et bien qu'elle soit applicable à tous types de machines   ainémato -   graphiques et de machines reproductrices de sons enregistrés, son objet principal est de fournir des moyens grâce auxquels une petite machine cinématographique, par exemple une ma-   ohine   de salon, peut être oouplée, pour tourner en synchro- 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 nisme, avec un phonographe de type quelconque,

   
L'invention a également pour objet de permettre d'u- tiliser conjointement un projecteur cinématographique existant et un mécanisme de rotation de l'enregistrement déjà existant (tel qu'un phonographe) sans qu'il soit nécessaire de placer ces deux dispositifs dans quelque position particulière l'un par rapport à l'autre. Les deux parties peuvent ainsi prati- quement être entraînées indépendamment l'une de l'autre sans troubler l'action du couplage. 



   Conformément à l'invention le projecteur cinématogra- phique et le mécanisme faisant tourner l'enregistrement sont couplés au moyen d'une transmission ( de préférence un câble ou transmission flexible ou articulée ) qui agit à la maniè- re d'un organe de contrôle pour maintenir un rapport de vites- se déterminé entre le projecteur et le mécanisme de rotation de l'enregistrement. La dite transmission est de préféremce munie à ses extrémités de moyens permettant sa liaison rapi- de avec une partie appropriée du projecteur,   d'une   part, et du mécanisme de rotation de   l'enregistrement ,   d'autre part. 



   De plus, suivant l'invention, le mécanisme de rota- tion de l'enregistrement est ainsi agencé qu'il tourne SOUS' l'effet de sa puissance propre, et, ou bien, un dispositif ré- gulateur est prévu, qui tend à maintenir la rotation du méca- nisme d'entraînement de l'enregistrement douce et uniforme; ce dispositif régulateur est associé avec le mécanisme de rota - tion de l'enregistrement et est distinct de tout dispositif régulateur associé au projecteur. 



     Lexpérienoe   a fait   découvrir  à   l'inventeur   que, 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 pour assurer une rotation sûre et uniforme de l'enregistrement dans des cas tels que ceux mentionnés ci-dessus où une trans- mission par câble flexible est utilisée comme dispositif de liaison, il est désirable d'avoir une puissance effectivement transmise par la transmission aussi petite que possible et aussi d'employer un régulateur associé avec le mécanisme de rotation de l'enregistrement plutôt qu'un régulateur associé avec le projecteur. 



   Ce qui vient d'être dit ci-dessus montre que l'on dispose déjà, sous la forme de quelque type standard de phono- graphe, d'un mécanisme de rotation d'enregistrement, tout fait et très approprié, possédant les caractéristiques ci-dessus mentionnées , à savoir, sa propre puissance motrice et un ré- gulateur associé à lui.

   En effet : ( a ) le phonographe est dé- jà agencé pour supporter un enregistrement ou équivalent, (b) le phonographe est équipé d'un régulateur et est établi et ? dapté spécialement pour une marche régulière, (c) le phono- graphe marche par sa propre puissance motrice de sorte que la liaison entre le phonographe et le projecteur peut servir, es- sentiellement, de contrôleur de   synchronisation   et non pas principalement dans le but   d'entraîner     l'enregistrement,(d)   la boîte de résonance et le bras acoustique du phonographe, ainsi que la chambre reproductrice des sons sont déjà utili- sables immédiatement, (e) si un " pick-up" électrique doit être utilisé, celui-ci peut être facilement monté sur le pho- nographe- C'est pourquoi, on attache, suivant l'invention,

   une importance considérable au fait que les dispositifs de synchronisation utilisés permettent, sous des formes appro -      

 <Desc/Clms Page number 4> 

 priées, l'usage de tout phonographe existant et sa synchro- nisation avec une maahine cinématographique. 



   Des engrenages multiplicateurs ou démultiplicaters peuvent être insérés en un point convenable de la liaison de   synchronisation   en vue d'obtenir le rapport de vitesse vou- lu, puisque, comme on peut facilement le comprendre , la vi- tesse de rotation de quelque partie donnée du   mécanisme   du projecteur n'est pas nécessairement la même que celle de quelque partie donnée'du mécanisme de rotation de   l'enregis-   trement, 
Dans les dessins annexés qui illustrent à titre d' exemple certaines réalisations convenables de l'invention: 
Fig. 1 est une vue montrant un certain type de projecteur et un phonographe couplés suivant l'invention au moyen   d'un     câble   flexible enfermé dans une gaîne extérieure flexible. 



   Fig. 2 est une vue d'une extrémité d'un câble fle- xible suivant   l'invention,   montrant une méthode de liaison de cette extrémité avec le mécanisme du projecteur,, 
Fig. 3 est une vue, partiellement en coupe, mon- trant l'extrémité du câble,   coté   phonographe , et les moyens pour coupler cette extrémité avec le phonographe. 



   Fig. 4 est une vue en plan d'un type particulier de plateau tournant séparé qui peut être utilisé conformé- ment à l'invention. 



   Fig. 5 est une vue en perspective d'un certain t y - pe de support adapté à être fixé sur la boite d'un phonogra- phe et à guider ou supporter la gaine extérieure du câble flexible. 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



   Fig. 6 montre une autre forme de construction de la liaison de synchronisation suivant l'invention. 



   En se référant aux figs. 1 à 5, a est un projecteur cinématographique qui peut être de tout type convenable , le projecteur particulier représenté ayant un pied ou base b com- portant des boulons munis d'écrous de soutien b1 . 



   Sous l'un de ces jeux d'écrous est fixé un support possédant un bras faisant saillie vers le haut qui porte un tube oblique d, Ce tube d est muni à son extrémité supérieure d'un petit   boitier e   ( voir fig. 2) dans lequel tourillonnent des engrenages coniques e1 et e2 , l'un e1 étant solidaire d'un arbre horizontal qui sort du bottier et qui est fixé, sur une certaine longueur, à l'arbre flexible ou articulé e4 ayant à son extrémité libre une poulie   e5 .   Pour relier le dispositif au projecteur, une des poulies (identique à la poulie e5 ) de celui-ci est enlevée, et la poulie e5 mise en place;' la courroie est alors placée sur la poulie e5 et, lorsque le projecteur fonctionne, les engrenages coniques el et e2 sont mis en rotation.

   Un câble flexible f , fixé à la roue conique e2 , tourne à l'intérieur d'un tube d et, après sortie du tube d , tourne à l'intérieur du tube flexi- ble g , qui est fixé à l'extrémité du tube ± au moyen d'un raccord g1 . Ce câble f avec sa gaine ou tube flexible ex-   terne   est du type appelé 'parfois Il transmission flexible"   etxordinairerllent   employé pour   1'entraînement   d'indicateurs de vitesse, de fraises de dentiste etc... 



   Le câble f et le tube g sont de la longueur voulue pour correspondre à la distance maximum devant séparer le pho- 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 nographe et le projecteur lors de leur emploi, et   à l'ex-        trémité éloignée du projecteur le câble est accouplé au phonographe h. Un support 1 ( voir figs 1 et 5 ) est prévu pour soutenir le câble et éviter le contact de celui-ci avec l'enregistrement.

   Ce support comprend de préférence une plaque j1 comportant une rainure j2 qui permet à la dite plaque de coulisser de haut en bas ou inversement sur une bride de serrage j3 en forme d'U- La bride de serrage j3 est fixée sur   le ! bord   droit supérieur de la boite du phonographe au moyen de la vis de serrage j4, La bride de serra ge j3 étant rigidement fixée à la boite du phonogra- phe , la hauteur de l'extrémité supérieure de la plaque j1 peut être ajustée par desserage de   l'éorou   de blocage puis par blocage de cet écrou lorsque la plaque a été ajus- tée à la position désirée, 
Dans le cas d'un phonographe du type portatif qui ne comporte pas de bord droit, on utilise un support de type quelque peu différent.

   La plaque j1 est toujours employée mais la pièce j3 est plus grande et placée   verticalement   de      façon à atteindre les surfaces du sommet et du fond de la boite , en pressant de part et d'autre sur ces surfaces, et en passant du sommet au fond le long du   coté   de la paroi latérale de la boite; la vis j4 , dans ce cas, est de pré- férence placée dans la partie supérieure de la bride de ser- rage de façon à se visser par en bas sur la surface supé-      rieurs de la boite du'phonographe. 



   La plaque j1, à l'extrémité supérieure, est pour- vue d'un étrier j6 destiné à recevoir le tube ou gaine ex- 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 terne g du câble f et un boulon j7 avec écrou de serrage est prévu pour maintenir rigidement le tube ou gaine externe dans l'étrier, 
Comme il n'est pas commode d'opérer une liaison mé- oanique immédiate avec l'axe central du plateau tournant d'un phonographe ordinaire, l'invention prévoit de préféren- ce l'emploi d'un plateau tournant qui comporte certaines ca- ractéristiques appropriées à l'éxécution de l'invention, Ce plateau tournant séparé peut être mis à la place du plateau tournant de type courant de phonographe.

   Toutefois, comme les axes centraux des moteurs de phonographes varient considéra- blement, ce n'est pas là une méthode toujours convenable et, en pratique, il est préférable d'utiliser un plateau tour- nant séparé qui s'ajoute au plateau tournant standard du phonographe et qui se place sur ce dernier exactement comme un disque. Ce platea,u tournant séparé a un trou central de même dimension que le trou normal au centre du disque et peut, par suite, se placer sur le plateau tournant standard et s'ajuster correctement sur l'axe central standard. Le pla- teau tournant additionnel, de plus, porte en son centre un axe qui est , en général, notablement plus long que l'axe normal du plateau tournant d'un phonographe courant.

   Cet axe est adapté ( par le fait qu'il comporte une partie non circulaire ou d'autre manière) à s'engager avec l'extrémité de la liaison de synchronisation comme il va être décrit main- tenant. 



   La figure 4 montre une forme particulière de ce tableau tournant séparé dans laquelle le plateau tournant a une forme rappelant celle d'une araignée. Cette forme pré- sente l'avantage que, pour une masse totale donnée , le mo- 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 ment d'inertie du plateau tournant est relativement faible. 



  Ceci est approprié pour les raisons suivantes: lorsque le projecteur et le phonographe sont en fonctionnement et que la puissance motrice est supprimée, le moment du plateau tournant normal de phonographe , avec le plateau tournant additionnel supporté par le premier, a tendance à produire un effet de torsion sur le câble de synchronisation, Plus faible est le moment d'inertie du plateau tournant séparé ou   additionnel,   plus faible est cet effet soudain de torsion lorsque l'appareil est   arrêté.   



   L'invention, bien entendu , n'est pas limitée à un plateau tournant séparé du type illustré mais peut utiliser toute autre forme d'axe ou de plateau tournant séparé ou ad- ditionnel, adapté à s'ajuster sur le plateau tournant courant et comportant les caractéristiques spéciales requises, 
En fig. 4, le plateau tournant a une forme rappe- lant celle d'une araignée et possède plusieurs bras ± avec des extrémités en forme, de spatules kl munies sur leurs faces supérieures de tampons de caoutchouc ou analogues, k2 . Un des bras k comporte un prolongement k3 dont le rôle sera ex-   pliqué oi-après. Le plateau tournant est muni d'un axe central k4, ayant son extrémité supérieure carrée k5 , et sa   partie inférieure convenablement perforée pour s'engager sur l'axe central du phonographe. 



   L'extrémité du   tube   éloignée du projecteur se ter- mine dans un boitier ou carter 1 auquel elle est fixée au moyen d'un raccord   ± et   le câble flexible! comporte cette extrémité un évidement carré rengageant sur l'extrémité 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 carrée m d'un axe m1 tourillonnant dans le boitier 1 , Cet axe m1 porte une roue conique m2 en prise avec une autre roue conique m3 tourillonnant dans le boitier, l'axe m4 de la roue conique m3 étant perforé de part en part en m5 pour recevoir l'axe central k4 du plateau tournant spécial.

   L'ex- trémité supérieure du trou m5 est carrée en m6 pour recevoir l'extrémité carrée k5 de l'axe   k4   et,si on le désire, une vis de serrage m7 peut être prévue en vue d'une plus grande sé-   curité.   La roue conique m est ( dans le cas représenté) de diamètre plus grand que la roue conique m2 de façon à donner dans ce cas un rapport de vitesse démultiplicateur. 



   La boite d'engrenages montrée en fig: 3 est reliée à l'extrémité de la gaine,du câble flexible au moyen d'un joint approprié, de sorte que toute boite d'engrenages peut être immédiatement enlevée et remplacée par une autre boite d'engrenages semblable mais de rapport de vitesse différent. 



   Par suite, lorsque cette forme de l'invention est employée, le plateau tournant séparé est placé sur le pla- teau tournant standard du phonographe , le disque n ( voir fig. 1 ) est placé sur le plateau tournant séparé et la boi- te 1 est ensuite placée sur l'axe k4 qui coulisse dans le trou m5 et qui, après engagement de l'extrémité carrée k5 dans la partie carrée m6 du trou, se trouve empêché de pren- dre un mouvement de rotation. 



   Le fonctionnement du dispositif est le suivant. Le projeoteur et le phonographe étant prêts à partir et le câ- ble flexible dûment relié à ces appareils, les deux méca- nismes sont mis en marche, chacun d'eux recevant sa propre puissance motrice . (Dans le cas d'un moteur de phonographe 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 
1 à ressort, celui-ci peut être relâche pour être toujours prêt à partir, mais, en fait, il est incapable de se mou- voir tant que le projecteur ne part pas car la liaison par câble flexible tend à le maintenir stationnaire; mais , au moment où le projecteur est mis en marché, le moteur de pho- nographe à ressort se'met à fonctionner ). La poulie e5 est alors mise en rotation en raison du fonctionnement du projec- teur et fait tourner le câble flexible f.

   Cette rotation est transmise par le câble flexible et les engrenages à l'axe central du plateau tournant spécial placé sur le plateau tournant de phonographe courant et tend à faire tourner les deux plateaux tournants comme un bloc ( en raison de la fric- tion entre le plateau tournant spécial et le plateau tournant standard) . 



   Si la vitesse du projecteur et la vitesse du pho- nographe sont dans le rapport voulu, le câble flexible est alors inutile, mais en gñéral cette condition n'est pas ob- tenue et les vitesses naturelles du projecteur et du phono- graphe ne sont pas dans le rapport correct. La liaison par câble flexible agit alors , pour transmettre de la puissance de celui des dispositifs qui tend à marcher trop vite à ce- lui qui tend à marcher trop doucement, le résultat étant, dans tous les/cas, que le projecteur et le phonographe sont forcés de tourner dans le rapport de vitesse convenable et cela. que la vitesse soit rapide ou faible. 



   Les deux extrémités du câble flexible de contrôle suivant l'invention peuvent, naturellement, être connectées      au projecteur et au phonographe en tout point convenable, de 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 façon amovible ou non, Ainsi le câble flexible peut, à une extrémité, être muni d'un engrenage en prise avec un engre- nage approprié du mécanisme du phonographe. 



   Le but du prolongement k3 sur le plateau tournant spécial est le suivant. Lorsqu'un disque est mis en place, il peut être nécessaire de faire tourner ce disque à la main pour l'amener à une position déterminée et le prolongement ( qui fait saillie en dessous du disque ) constitue un moyen approprié pour saisir et maintenir fixe le plateau tournant spéoial pendant le déplacement du disque. Simultanément si un des plats de la partie carrée m6 de l'axe central ( voir fig. 3) est placé dans la. même direction que ce prolongement k3 , il est alors commode d'engager la boite à engrenages   ( fig.   3 ) sur l'axe central k5 ( fig. 4 ) en tournant le plateau tournant spécial jusqu'à ce que le prolongement k3 se trouve dans la même direction que la vis de blocage m7 ( fig. 3).

   Dans cette position, en effet, les plats de l'axe central k5 -(fig. 4) sont parallèles aux plats de la partie carrée m6 ( fig. 3) de la douille de la boite à engrenages. 



   Suivant une modification, au lieu d'employer des engrenages à angle droit comme en e1, e2, m2   et m ,  le câ- ble flexible peut être relié directement au mécanisme du projecteur ou au mécanisme du phonographe ou du plateau tour- nant, le dit câble étant courbé à cet effet suivant une courbe ou chemin approprié. 



   L'axe central du plateau tournant spécial peut être de toute forme non circulaire en vue de permettre la fixa- tion sur lui du câble flexible , sans sortir de l'esprit de l'invention. 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 



   En se référant maintenant à la fige 6, le dispo- sitif de contrôle flexible illustré ici est semblable à' celui représenté en figs. 1 à 5, sauf qu'au lieu d'employer un rapport de vitesse démultiplioateur à l'extrémité du câ- ble flexible côté phonographe, une boite ou enveloppe n est prévue ,laquelle peut être munie d'un support à rainu- re n1 dirigée vers le bas, qui permet de monter la boite à engrenages sur la boite du phonographe et qui, simultané- ment , peut servir de support au câble flexible et à sa gai- ne flexible. Dans cette boite à engrenages n1 sont agencées deux ( ou plus ) roues dentées inégales, dans le dessin deux roues sont montrées en 0 et o1 , qui permettent d'obtenir le rapport de vitesse désiré.

   La fig. 6 montre également une forme suivant laquelle les engrenages à angle droit à l'ex- trémité du câble flexible côté projecteur sont supprimés- Les engrenages à angle droit peuvent également ( comme in-      diqué ci-dessus) être supprimés à l'extrémité du câble cô- té phonographe.

   En fig. 6 cependant, une petite boite d'en- grenages ( couvercle enlevé) est montrée   à l'extrémité   côté phonographe ; cette boite comporte un système d'engre- nages coniques de rapport 1 destiné à donner au dispositif de liaison la courbure à angle droit désirée- Lorsque les roues coniques sont inégales , ce système d'engrenages a pour but non seulement de fournir une transmission à angle droit mais aussi une démultiplication auquel cas les engre- nages et la boite à engrenages représentés   en n ,o   et o1 (fig. 6 ) ne sont pas nécessaires- Les autres parties du dispositif sont semblables à oelles représentées par les 

 <Desc/Clms Page number 13> 

 fig, l à 5 ou décrites en référence à ces figures. 



   Pour éviter la nécessité de dégager l'attache du câble flexible lorsqu'on place un disque ou lorsqu'on l'en- lève, l'invention prévoit un disque horizontal ( équivalent à un plateau tournant et destiné à porter le disque monté sur l'extrémité supérieure de l'axe central du plateau tour- nant spécial). De cette manière on a en dessous'un plateau tournant spécial ( ou équivalent) qui reste sur l'axe ou le plateau tournant ordinaire du phonogra.phe, le disque ho- rizontal en question étant au-dessus, tandis que la boite à engrenages terminant le câble flexible est interposée en- tre les deux et traversée en son centre par l'axe vertical reliant les disques inférieur et supérieur, ledit axe, na- turellement faisant saillie sur une petite longueur au des- sus du disque supérieur.

   Il suffit alors de placer le dis- que sur le dessus du disque supérieur ( exactement comme si celui-ci était un plateau tournant de phonographe courant) et la boite à engrenages terminant le câble flexible n'ap- porte plus aucune entrave. 



   Par une modification des arrangements précédemment décrits, il est possible de supprimer complètement l'emploi d'un plateau tournant détaché ou séparé- Dans cette forme de l'invention, en dessous de la boite à engrenages terminant le câble flexible est utilisé un disque horizontal, monté naturellement, de façon à tourner avec l'engrenage horizon- tal disposé à l'intérieur de la boite. Ce disque a grossiè- rement un diamètre de 5 à 7,5 centimètres ou plus précisé- ment égal environ à la dimension du blanc ou espace non en- 

 <Desc/Clms Page number 14> 

 registré au centre du disque de phonographe et il comporte un trou central destiné à s'engager sur l'axe central du plateau tournant de phonographe de type courant.

   La surfa-   ce inférieure de ce disque ( c'est-à-dire la surface qui   est en contact avec la surface supérieure du disque   enregis-   tré) peut être recouverte de caoutchouc   rugueux, ou   être re- vêtue autrement, ou être adaptée à entrer en   ftiotion   avec la surface supérieure du disque de phonographe sur laquelle elle repose, et , en outre, le petit disque peut-être d'un poids suffisant ( ou un poids suffisant peut lui être ajouté) pour qu'il s'appuie suffisamment fortement sur la surface du disque enregistré.

   Pour utiliser l'invention dans cette for- me , le disque enregistré est simplement placé sur le pla- teau tournant normal de l'a manière usuelle et le câble flexible , avec la boite à engrenages terminale pesante est alors mis en position, puis la boite à engrenages terminale est placée sur le dessus du disque en s'engageant avec la partie de l'axe central qui traverse le disque enregistré et fait saillie au dessus de lui. De cette manière, le pla- teau tournant usuel, le disque enregistré et la boite à, en- grenages terminale sont liés purement par friction. 



   En général, il a été trouvé, en adaptant l'inven- tion à différents types de machines projecteurs, que la roue ou autre pièce tournante , la plus commodément accessible sur le projecteur, tourne à une vitesse considérablement plus élevée que la vitesse normale du plateau tournant du phono- graphe. Lorsqu'il en est ainsi, il est préférable, en pra- tique de placer le système d'engrenages à démultiplication 

 <Desc/Clms Page number 15> 

 aussi près que possible ue l'extrémité du câble flexible côté phonographe, de sorte que le oâble, de toute façon sur une grande partie de sa longueur- sinon, en fait, sur la to- talité de sa longueur- tourne à la vitesse utilisable la plus élevée; A la vitesse plus élevée du câble correspond un couple plus faible, ce qui, par suite permet l'emploi d'un câble de diamètre minimum.

   Une forme particulière à laquelle l'inventeur désire donner une importance spéciale , et qui s'est montrée très satisfaisante en pratique, consiste à faire tourner le câble flexible à la même vitesse que la pièce du projecteur à laquelle ledit câble est fixé, cette vitesse étant maintenue jusqu'au point où le câble est fixé au centre du plateau tournant du phonographe ( ou bien jus- qu'au point où il entre dans la boite à engrenages termina- le qui s'engage sur le centre du plateau tournant du pho- nographe).

   Les roues coniques à angle droit , qui sont alors utilisées pour relier l'arbre flexible horizontal à l'axe moteur vertical au centre du plateau tournant n'ont pas le même nombre de dents et leur rapport est approprié à la dé- multiplication voulue, Cette forme de l'invention est mon- trée en figs. 1 à 5- Bien entendu, il peut y avoir des cas où la pièce rotative du projecteur la plus commodément ac- cessible peut avoir une vitesse de rotation inférieure à celle du plateau tournant du phonographe, auxquels cas on utilise un engrenage multiplicateur au projecteur ou bien, pratiquement, un système d'engrenages à rapport de multi- plication très élevé puis ensuite, à nouveau un rapport dé- multiplicateur à l'extrémité côté du phonographe. 

 <Desc/Clms Page number 16> 

 



   Le fait d'avoir les engrenages entièrement à l'une ou l'autre extrémité présente plusieurs avantages dont l'un d'eux est le suivant : la gaine du câble flexible n'est en- combrée , sur sa longueur, par aucun dispositif et comme cette disposition ,dans une forme, est destinée à s'adap- ter à tout type de phonographe, il est évident qu'elle sera beaucoup plus commode si la distance entre le centre du pla- teau tournant et le support n'est pas limitée, puisque cette i distance varie suivant les différents phonographes. Si la gaine du câble est uniforme rien n'empêche de pousser le câ- ble et sa ga±ne dans l'étrier j6 ( fig. 5)   jusqu'à   ce qu'une longueur suffisante du câble ait traversé celui-ci pour per- mettre à l'extrémité de la liaison d'atteindre le centre du plateau tournant.

   D'autre part, si les engrenages sont con- tenus dans un boîtier en quelque point intermédiaire du câ- 
1 ble, comme représenté en fig. 6, il est essentiel de loger ce boitier d'engrenages soit sur le phonographe soit sur le projecteur et ceci en même temps impose des limitations de dimensions et de positions qui peuvent être très incommodes, 
Dans la description ci-dessus la boite à engrena- ges terminale 1 est décrite et représentée ( fig, 1 et fig.3) comme étant fixée à l'extrémité du câble flexible au moyen d'un simple raccord de façon à pouvoir être enlevée immédia- tement et remplacée par une autre boite à engrenages ( de rapport différent), L'avantage de cette disposition réside dans le fait que si, à un moment quelconque,

   on désire em- ployer un film et un disque dont le rapport des vitesses est différent ou si l'on veut utiliser le dispositif   aveo   un 

 <Desc/Clms Page number 17> 

 projeoteur dans lequel la pièce rotative accessible rend   néoessaire   l'emploi d'un système d'engrenages différent, il suffit de quelques instants seulement pour enlever la, boite   d'engrenages ,terminale 1   et la remplacer par une autre de rapport de vitesses voulu. 



   En fig. 2, e4 représente une transmission ou câble flexible de faible longueur qui relie d'une part la pièce rotative du projeoteur sur laquelle la fixation est prati- quée et d'autre part la partie de la liaison de synchronisa- tion qui est soutenue par le support dont il a été question précédemment. Si cette disposition ne présente pas quelque flexibilité, le support devra être très exactement ajusté de façon à ne pas introduire des efforts indésirables dans le système.

   Par contre si la pièce e4 est flexible, tout mau- vais ajustement de faible importance du support n'a pas d'ef- fet sérieux puisque celui-ci est absorbé par la pièce flexi- ble- C'est là une caractéristique importante, et plus parti-   oulièrement   lorsque le dispositif est destiné, dans certaines formes, aux usagers particuliers auxquels on ne peut deman- der de faire des ajustements précis. 



   L'application de l'invention aux chambres cinéma- tographiques et machines d'enregistrement associées est éga- lement avantageuse puisqu'elle surmonte une des difficultés actuellement reconnues dans ce domaine, laquelle est due au fait que la chambre   cinématographique   doit être déplacée alors qu'il est désirable de maintenir la machine à plateau tour- nant d'enregistrement dans une position fixe. Jusqu'ici la machine d'enregistrement et la chambre cinématographique 

 <Desc/Clms Page number 18> 

 avaient été montées sur un chariot à contacts ou trolley encombrant extrêmement incommode. L'invention surmonte cette difficulté.   



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   "IMPROVEMENTS IN THE MEANS OF TRAINING IN SYNCHRONISM OF CINEMATOGRAPHERS AND SOUND REPRODUCERS"
The present invention relates to the combination of a cinematograph and a sound reproducer and although it is applicable to all types of ainemato - graphic machines and of recorded sound reproducing machines, its main object is to provide means by which a small cinematographic machine, for example a living room machine, can be coupled, to run in synchro-

 <Desc / Clms Page number 2>

 nism, with a phonograph of any type,

   
Another object of the invention is to allow the joint use of an existing cinematographic projector and an already existing recording rotation mechanism (such as a phonograph) without it being necessary to place these two devices in any place. particular position in relation to each other. The two parts can thus be practically driven independently of one another without disturbing the action of the coupling.



   In accordance with the invention the motion picture projector and the mechanism for rotating the recording are coupled by means of a transmission (preferably a flexible or articulated cable or transmission) which acts as a control member. to maintain a determined speed ratio between the projector and the recording rotation mechanism. Said transmission is preferably provided at its ends with means allowing its rapid connection with an appropriate part of the projector, on the one hand, and with the recording rotation mechanism, on the other hand.



   In addition, according to the invention, the mechanism for rotating the recording is so arranged that it rotates UNDER the effect of its own power, and, alternatively, a regulating device is provided which tends to keep the rotation of the recording drive mechanism smooth and uniform; this regulating device is associated with the recording rotation mechanism and is distinct from any regulating device associated with the projector.



     Lexpérienoe made discover to the inventor that,

 <Desc / Clms Page number 3>

 to ensure safe and uniform rotation of the recording in cases such as those mentioned above where flexible cable transmission is used as the linkage device, it is desirable to have power effectively transmitted by the transmission as well. as small as possible and also to employ a regulator associated with the record rotation mechanism rather than a regulator associated with the projector.



   What has just been said above shows that we already have, in the form of some standard type of phonograph, a fully-fitted and very suitable recording rotation mechanism having the following characteristics. above mentioned, namely, its own motive power and a regulator associated with it.

   Indeed: (a) the phonograph is already arranged to support a recording or equivalent, (b) the phonograph is equipped with a regulator and is established and? specially adapted for regular operation, (c) the phonograph operates by its own motive power so that the connection between the phonograph and the projector can serve, primarily, as a synchronization controller and not primarily for the purpose of 'drive the recording, (d) the resonance box and the acoustic arm of the phonograph, as well as the sound reproduction chamber are already usable immediately, (e) if an electric pick-up is to be used, that - this can be easily mounted on the phonograph - This is why, according to the invention,

   of considerable importance to the fact that the synchronization devices used allow, in appropriate forms

 <Desc / Clms Page number 4>

 required, the use of any existing phonograph and its synchronization with a cinematographic maahine.



   Multiplier or multiplier gears can be inserted at a suitable point of the synchronization link in order to obtain the desired speed ratio, since, as can easily be understood, the speed of rotation of any given part of the gear. the mechanism of the projector is not necessarily the same as that of any given part of the rotational mechanism of the recording,
In the accompanying drawings which illustrate by way of example certain suitable embodiments of the invention:
Fig. 1 is a view showing a certain type of projector and a phonograph coupled according to the invention by means of a flexible cable enclosed in a flexible outer sheath.



   Fig. 2 is a view of one end of a flexible cable according to the invention, showing a method of connecting this end with the projector mechanism,
Fig. 3 is a view, partially in section, showing the end of the cable, on the phonograph side, and the means for coupling this end with the phonograph.



   Fig. 4 is a plan view of a particular type of separate turntable which may be used in accordance with the invention.



   Fig. 5 is a perspective view of a certain type of support adapted to be fixed to the box of a phonograph and to guide or support the outer sheath of the flexible cable.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



   Fig. 6 shows another form of construction of the synchronization link according to the invention.



   Referring to figs. 1 to 5, a is a cinematographic projector which may be of any suitable type, the particular projector shown having a foot or base b comprising bolts provided with support nuts b1.



   Under one of these sets of nuts is fixed a support having an arm projecting upwards which carries an oblique tube d. This tube d is provided at its upper end with a small box e (see fig. 2). in which journal bevel gears e1 and e2, one e1 being integral with a horizontal shaft which comes out of the casing and which is fixed, over a certain length, to the flexible or articulated shaft e4 having at its free end a pulley e5. To connect the device to the projector, one of the pulleys (identical to the pulley e5) thereof is removed, and the pulley e5 put in place; ' the belt is then placed on the pulley e5 and, when the projector is operating, the bevel gears el and e2 are set in rotation.

   A flexible cable f, attached to the bevel wheel e2, rotates inside a tube d and, after exiting the tube d, rotates inside the flexible tube g, which is attached to the end of the tube ± by means of a connection g1. This cable with its outer flexible sheath or tube is of the type sometimes called "flexible transmission" and usually employed for driving speedometers, dentist burs etc.



   The cable f and the tube g are of the desired length to correspond to the maximum distance that must separate the camera.

 <Desc / Clms Page number 6>

 nograph and projector when in use, and at the far end of the projector the cable is connected to the phonograph h. A support 1 (see figs 1 and 5) is provided to support the cable and prevent it from coming into contact with the recording.

   This support preferably comprises a plate j1 having a groove j2 which allows said plate to slide from top to bottom or vice versa on a clamp j3 in the form of U- The clamp j3 is fixed on the! upper right edge of the phonograph case by means of the clamping screw j4, The clamping flange j3 being rigidly fixed to the phonograph case, the height of the upper end of the plate j1 can be adjusted by loosening by locking the nut then by locking this nut when the plate has been adjusted to the desired position,
In the case of a portable type phonograph which does not have a straight edge, a holder of a somewhat different type is used.

   Plate j1 is still used but part j3 is larger and placed vertically so as to reach the top and bottom surfaces of the box, pressing on both sides on these surfaces, and going from the top to the bottom along the side of the side wall of the box; the screw j4, in this case, is preferably placed in the upper part of the clamping flange so as to screw from below onto the upper surface of the phonograph case.



   The plate j1, at the upper end, is provided with a bracket j6 intended to receive the tube or sheath ex-

 <Desc / Clms Page number 7>

 dull g of cable f and a bolt j7 with tightening nut is provided to rigidly hold the tube or outer sheath in the caliper,
As it is not convenient to make an immediate mechanical connection with the central axis of the turntable of an ordinary phonograph, the invention preferably provides for the use of a turntable which has certain elements. - characteristics suitable for carrying out the invention. This separate turntable can be replaced by the turntable of the conventional phonograph type.

   However, as the central axes of phonograph motors vary widely, this is not always a suitable method and in practice it is preferable to use a separate turntable in addition to the standard turntable. phonograph and which is placed on it exactly like a record. This separate turntable has a central hole of the same size as the normal hole in the center of the disc and can therefore sit on the standard turntable and fit properly on the standard central axis. The additional turntable, moreover, carries at its center an axis which is, in general, notably longer than the normal axis of the turntable of a current phonograph.

   This axis is suitable (by the fact that it has a non-circular part or otherwise) to engage with the end of the synchronization link as will be described now.



   Figure 4 shows a particular form of this separate turntable in which the turntable has a shape reminiscent of a spider. This form has the advantage that, for a given total mass, the mo-

 <Desc / Clms Page number 8>

 The inertia of the turntable is relatively low.



  This is appropriate for the following reasons: when the projector and phonograph are in operation and the motive power is removed, the moment of the normal phonograph turntable, with the additional turntable supported by the former, tends to produce an effect. of torsion on the synchronization cable, The lower the moment of inertia of the separate or additional turntable, the lower this sudden twisting effect when the device is switched off.



   The invention, of course, is not limited to a separate turntable of the type illustrated but may use any other form of separate or additional spindle or turntable, adapted to fit on the current turntable and with the special characteristics required,
In fig. 4, the turntable has a shape resembling that of a spider and has several arms ± with shaped ends, spatulas kl provided on their upper faces with rubber pads or the like, k2. One of the arms k comprises an extension k3, the role of which will be explained below. The turntable is provided with a central axis k4, having its square upper end k5, and its lower part suitably perforated to engage with the central axis of the phonograph.



   The end of the tube remote from the projector ends in a box or casing 1 to which it is fixed by means of a connector ± and the flexible cable! has this end a square recess engaging on the end

 <Desc / Clms Page number 9>

 square m of an axis m1 swiveling in the housing 1, This axis m1 carries a bevel gear m2 engaged with another bevel wheel m3 swiveling in the housing, the axis m4 of the bevel gear m3 being perforated right through m5 to receive the central axis k4 of the special turntable.

   The upper end of the hole m5 is square in m6 to accommodate the square end k5 of the axis k4 and, if desired, a set screw m7 can be provided for greater safety. . The bevel wheel m is (in the case shown) of larger diameter than the bevel wheel m2 so as to give in this case a reduction gear ratio.



   The gearbox shown in fig: 3 is connected to the end of the sheath of the flexible cable by means of a suitable gasket, so that any gearbox can be immediately removed and replaced with another box. similar gears but different speed ratio.



   As a result, when this form of the invention is employed, the separate turntable is placed on the standard phonograph turntable, disc n (see fig. 1) is placed on the separate turntable, and the box. 1 is then placed on the axis k4 which slides in the hole m5 and which, after engagement of the square end k5 in the square part m6 of the hole, is prevented from taking a rotational movement.



   The operation of the device is as follows. The projector and the phonograph being ready to go and the flexible cable duly connected to these devices, the two mechanisms are started, each of them receiving its own motive power. (In the case of a phonograph motor

 <Desc / Clms Page number 10>

 
1 spring loaded, it can be released to be always ready to go, but, in fact, it is unable to move until the projector does not start because the flexible cable link tends to keep it stationary; but when the projector is marketed the spring-loaded phonograph motor will start to operate). Pulley e5 is then rotated due to projector operation and rotates flexible cable f.

   This rotation is transmitted by the flexible cable and the gears to the central axis of the special turntable placed on the current phonograph turntable and tends to rotate the two turntables like a block (due to the friction between the special turntable and standard turntable).



   If the speed of the projector and the speed of the phonograph are in the desired ratio, then the flexible cable is unnecessary, but in general this condition is not obtained and the natural speeds of the projector and the phonograph are not. not in the correct report. The flexible cable link then acts to transmit power from that of the devices which tends to run too fast to those which tends to run too slowly, the result being, in all cases, that the projector and the phonograph are forced to turn in the correct gear ratio and that. whether the speed is fast or slow.



   The two ends of the flexible control cable according to the invention can, of course, be connected to the projector and to the phonograph at any suitable point, from

 <Desc / Clms Page number 11>

 removable way or not, Thus the flexible cable can, at one end, be provided with a gear in mesh with an appropriate gear of the mechanism of the phonograph.



   The purpose of the extension k3 on the special turntable is as follows. When a disc is in place, it may be necessary to rotate that disc by hand to bring it to a determined position and the extension (which protrudes below the disc) is a suitable means of gripping and holding fixed the special turntable while the disc is moving. At the same time, if one of the flats of the square part m6 of the central axis (see fig. 3) is placed in the. same direction as this extension k3, it is then convenient to engage the gearbox (fig. 3) on the central axis k5 (fig. 4) by turning the special turntable until the extension k3 is located in the same direction as the locking screw m7 (fig. 3).

   In this position, in fact, the flats of the central axis k5 - (fig. 4) are parallel to the flats of the square part m6 (fig. 3) of the sleeve of the gearbox.



   Depending on a modification, instead of using right angle gears as in e1, e2, m2 and m, the flexible cable can be connected directly to the projector mechanism or to the phonograph mechanism or turntable, the said cable being bent for this purpose along a suitable curve or path.



   The central axis of the special turntable may be of any non-circular shape in order to allow the flexible cable to be attached to it, without departing from the spirit of the invention.

 <Desc / Clms Page number 12>

 



   Referring now to Fig. 6, the flexible control device illustrated here is similar to that shown in Figs. 1 to 5, except that instead of using a reduction gear ratio at the end of the flexible cable on the phonograph side, a box or casing n is provided, which can be provided with a groove holder n1 directed downwards, which allows the gearbox to be mounted on the phonograph case and which, at the same time, can serve as a support for the flexible cable and its flexible sleeve. In this gearbox n1 are arranged two (or more) unequal toothed wheels, in the drawing two wheels are shown at 0 and o1, which make it possible to obtain the desired speed ratio.

   Fig. 6 also shows a form in which the right angle gears at the end of the flexible cable on the projector side are omitted. The right angle gears can also (as shown above) be omitted at the end of the cable phonograph side.

   In fig. 6 however, a small gearbox (cover removed) is shown at the phonograph end; this gearbox includes a ratio 1 bevel gear system intended to give the linkage device the desired right-angle curvature. When the bevel wheels are unequal, this gear system is intended not only to provide a transmission to right angle but also a reduction in which case the gears and the gearbox shown in n, o and o1 (fig. 6) are not necessary. The other parts of the device are similar to those represented by the

 <Desc / Clms Page number 13>

 Figs, 1 to 5 or described with reference to these figures.



   To avoid the need to release the flexible cable tie when placing a disc or when removing it, the invention provides a horizontal disc (equivalent to a turntable and intended to carry the disc mounted on the disc. (upper end of the central axis of the special turntable). In this way there is a special turntable (or equivalent) underneath which remains on the axis or the ordinary turntable of the phonograph, the horizontal disk in question being above, while the gearbox terminating the flexible cable is interposed between the two and traversed in its center by the vertical axis connecting the lower and upper discs, said axis, naturally protruding over a small length above the upper disc.

   It is then sufficient to place the disc on top of the upper disc (exactly as if this were a regular phonograph turntable) and the gearbox terminating the flexible cable is no longer in the way.



   By a modification of the arrangements described above, it is possible to completely eliminate the use of a detached or separate turntable. In this form of the invention, below the gearbox terminating the flexible cable is used a horizontal disc. , mounted naturally, so as to rotate with the horizontal gear placed inside the box. This disc has roughly a diameter of 5 to 7.5 centimeters or more precisely equal to about the dimension of the blank or non-enclosed space.

 <Desc / Clms Page number 14>

 recorded in the center of the phonograph disc and has a central hole intended to engage with the central axis of the conventional phonograph turntable.

   The lower surface of this disc (i.e. the surface which is in contact with the upper surface of the recorded disc) may be covered with rough rubber, or otherwise coated, or be suitable for use. come into motion with the upper surface of the phonograph record on which it rests, and, furthermore, the small record may be of sufficient weight (or sufficient weight may be added to it) for it to rest sufficiently heavily on the surface of the recorded disc.

   To use the invention in this form, the recorded disc is simply placed on the normal turntable in the usual manner and the flexible cable, with the heavy end gearbox is then put into position, then the Terminal gearbox is placed on top of the disc engaging with the part of the central axis which passes through the recorded disc and protrudes above it. In this way, the usual turntable, the recorded disc and the terminal gearbox are linked purely by friction.



   In general, it has been found, by adapting the invention to different types of projector machines, that the wheel or other rotating part, most conveniently accessible on the projector, rotates at a speed considerably higher than the normal speed of the projector. turntable of the phonograph. When this is the case, it is in practice preferable to place the reduction gear system

 <Desc / Clms Page number 15>

 as close as possible to the end of the flexible cable on the phonograph side, so that the cable, anyway over a large part of its length - if not, in fact, over its entire length - turns at the usable speed the highest; The higher speed of the cable corresponds to a lower torque, which consequently allows the use of a cable of minimum diameter.

   A particular form to which the inventor wishes to give special importance, and which has been shown to be very satisfactory in practice, consists in rotating the flexible cable at the same speed as the part of the projector to which said cable is attached, this speed being held up to the point where the cable is fixed to the center of the phonograph turntable (or to the point where it enters the final gearbox which engages the center of the phonograph turntable. - nographer).

   The right angle bevel gears, which are then used to connect the horizontal flexible shaft to the vertical motor axis in the center of the turntable, do not have the same number of teeth and their ratio is appropriate for the desired reduction, This form of the invention is shown in figs. 1 to 5- Of course, there may be cases where the most conveniently accessible rotating part of the projector may have a lower rotational speed than that of the phonograph turntable, in which case a multiplier gear is used on the projector or well, practically, a very high multiplication ratio gear system and then again a reduction ratio at the side end of the phonograph.

 <Desc / Clms Page number 16>

 



   The fact of having the gears entirely at one or the other end has several advantages, one of which is the following: the sheath of the flexible cable is not obstructed, along its length, by any device. and as this arrangement, in one form, is intended to adapt to any type of phonograph, it is obvious that it will be much more convenient if the distance between the center of the turntable and the support is not not limited, since this distance varies according to the different phonographs. If the cable sheath is uniform, nothing prevents the cable and its sleeve from being pushed into the bracket j6 (fig. 5) until a sufficient length of the cable has passed through it to - put at the end of the link to reach the center of the turntable.

   On the other hand, if the gears are contained in a housing at some intermediate point of the cable
1 wheat, as shown in FIG. 6, it is essential to accommodate this gearbox either on the phonograph or on the projector and this at the same time imposes limitations on dimensions and positions which can be very inconvenient,
In the above description the terminal gearbox 1 is described and shown (fig, 1 and fig 3) as being fixed to the end of the flexible cable by means of a simple connector so that it can be removed. immediately and replaced by another gearbox (of different ratio), The advantage of this arrangement lies in the fact that if, at any time,

   you want to use a film and a disc with a different speed ratio or if you want to use the device with a

 <Desc / Clms Page number 17>

 projector in which the accessible rotating part makes it necessary to use a different gear system, it only takes a few moments to remove the gearbox, terminal 1 and replace it with another of the desired gear ratio.



   In fig. 2, e4 represents a transmission or flexible cable of short length which connects on the one hand the rotating part of the projector on which the fixation is made and on the other hand the part of the synchronization link which is supported by the support discussed above. If this arrangement does not present some flexibility, the support will have to be very exactly adjusted so as not to introduce undesirable forces into the system.

   On the other hand, if the part e4 is flexible, any small bad adjustment of the support has no serious effect since it is absorbed by the flexible part. This is an important characteristic, and more particularly when the device is intended, in certain forms, for particular users who cannot be asked to make precise adjustments.



   The application of the invention to cinematographic chambers and associated recording machines is also advantageous since it overcomes one of the difficulties currently recognized in this field, which is due to the fact that the cinematographic chamber must be moved while It is desirable to keep the recording turntable machine in a fixed position. So far the recording machine and the cinematographic chamber

 <Desc / Clms Page number 18>

 had been mounted on an extremely cumbersome contact trolley or trolley. The invention overcomes this difficulty.


    

Claims (1)

@ RESUME La présente invention concernes I - Une association de projecteur oinématographi- que ou analogue et de mécanisme d'enregistre- ment ou de reproduction des sons,, caractérisée par le fait que le mécanisme de rotation du disque tourne par sa propre puissance et, ou bien, est muni d'un régulateur pour main- tenir constante sa rotation et que le dit projecteur et le dit mécanisme de rotation du disque sont maintenus en syn- chronisme au moyen d'une liaison mécanique. @ ABSTRACT The present invention concerns I - A combination of inematographic or similar projector and sound recording or reproduction mechanism, characterized by the fact that the disk rotation mechanism rotates by its own power and, either, is provided with a regulator to keep its rotation constant and that said projector and said disk rotation mechanism are kept in sync by means of a mechanical link. 2 .- Appareil réalisant cette association, carac- térisé par les points suivants pris séparément ou en combinaison : a) les moyens de synchronisation sont sous la forme d'une liaison séparée, de sorte qu'ils peuvent relier un projecteur existant avec un mécanisme de rotation du disque déjà e- xistant , avec s'il y a lieu, interposition d'un système d'engrenages destinés à assu- rer le rapport de vitesse requis entre le projecteur et le mécanisme de rotation du disque. b) la liaison méoanique a la forme d'une trans. 2 .- Apparatus carrying out this association, characterized by the following points taken separately or in combination: a) the synchronization means are in the form of a separate link, so that they can link an existing projector with a mechanism of rotation of the already existing disc, with, if necessary, the interposition of a system of gears intended to ensure the required speed ratio between the projector and the rotation mechanism of the disc. b) the meoanic bond has the form of a trans. <Desc/Clms Page number 19> mission flexible ou d'un câble flexible qui peut être enfermé dans un tube ou gaine flexi- ble c) le système d'engrenages est placé à l'une ou l"autre extrémité du câble flexible. d) le système d'engrenages est enfermé dans un bottier supporté à une extrémité du câble et comprend des roues coniques dont les axes font un angle convenable,une des dites roues étant munie d'une douille comportant un trou complè- tement ou partiellement non circulaire destiné à s'engager avec une partie non circulaire de l'axe d'un plateau tournant,essentiellement com- me décrit et pour le but spécifié. e) un support approprié est fixé à la boite du phonographe ou autre mécanisme de rotation du disque pour maintenir la gaine du câble fle- xible f) <Desc / Clms Page number 19> flexible mission or flexible cable which can be enclosed in a flexible tube or sheath c) the gear system is placed at either end of the flexible cable. d) the gear system is enclosed in a casing supported at one end of the cable and comprises bevel wheels the axles of which form a suitable angle, one of said wheels being provided with a socket comprising a completely or partially non-circular hole intended to engage with a non-circular part of the axis of a turntable, essentially as described and for the specified purpose. e) a suitable holder is attached to the phonograph case or other disc rotating mechanism to hold the cable sheath fle - xible f) un autre support est prévu pour fixer la gaine du câble au projecteur cinématographique g) un plateau tournant amovible est prévu pour le but spécifié, h) ce plateau tournant, amovible, a une forme se rapprochant de celle d'une araignée i) l'axe central du plateau tournant est notable- ment plus long que l'axe central d'un plateau tournant de phonographe normal ou bien il a, pour le plateau tournant, une section non cir- culaire soit d'un bout à l'autre soit sur une <Desc/Clms Page number 20> certaine partie. another support is provided for securing the cable sheath to the cinematographic projector g) a removable turntable is provided for the specified purpose, h) this removable turntable has a shape resembling that of a spider i) the the central axis of the turntable is appreciably longer than the central axis of a normal phonograph turntable or it has, for the turntable, a non-circular section either from end to end or on a <Desc / Clms Page number 20> certain part. j) le câble et sa gaine se terminent dans un dis- positif à plaque pesante destiné à être placé sur le centre du disque et à entrer en friction avec celui-ci k) la gaine du câble se termine dans une boîte à engrenages destinée à être utilisée sur un pla- teau tournant normal de phonographe et portant à sa partie supérieure un disque rotatif avec un axe central sur lequel le disque enregistré peut être placé. j) the cable and its sheath end in a heavy plate device intended to be placed on the center of the disc and to come into friction with it k) the cable sheath ends in a gearbox intended to be used on a normal phonograph turntable and carrying at its upper part a rotating disc with a central axis on which the recorded disc can be placed. @ REVENDICATIONS I - Une association de projecteur cinématographique ( ou analogue) et de mécanisme d'enregistrement ou de reproduction des sons , caractérisée par le fait que le mécanisme de rotation du disque tourne par sa propre puis- sance et, ou bien, est muni d'un régulateur pour maintenir constante sa rotation et que le.dit projecteur et le dit mé- @ canisme de rotation du disque sont maintenus en synchronisme au moyen d'une liaison mécanique. @ CLAIMS I - A combination of a cinematographic projector (or the like) and a mechanism for recording or reproducing sounds, characterized in that the mechanism for rotating the disc rotates by its own power and, or else, is provided with a regulator to keep its rotation constant and that said projector and said disk rotation mechanism are kept in synchronism by means of a mechanical link. 2 - Appareil suivant la revendication 1 dans lequel : les moyens de {synchronisation sont sous la for- me d'une liaison séparée ;de sorte qu'ils peuvent relier un projecteur existant avec un mécanisme de rotation du disque déjà existant, avec s'il y a lieu, interposition d'un systè- me d'engrenages destinés à assurer le rapport de vitesse re- quis entre le projecteur et le mécanisme de rotation du disque, <Desc/Clms Page number 21> 3 - Appareil suivant l'une ou l'autre des préaé- dentes revendications caractérisé en ce que la liaison mécanique a la forme d'une transmission flexible ou d'un câble flexible qui peut être enfermé dans un tube ou gaine flexible. 2 - Apparatus according to claim 1 wherein: the {synchronization means are in the form of a separate link; so that they can link an existing projector with an already existing disk rotation mechanism, with s' the interposition of a system of gears intended to ensure the required speed ratio between the headlamp and the disc rotation mechanism should be interposed, <Desc / Clms Page number 21> 3 - Apparatus according to either of the preceding claims characterized in that the mechanical connection has the form of a flexible transmission or a flexible cable which can be enclosed in a flexible tube or sheath. 4 - Appareil suivant l'une quelconque des précéden- tes revendications dans lequel le système d'en- grenages est placé à l'une ou l'autre extrémité du câble fle- xible. 4. Apparatus according to any preceding claim wherein the gear system is placed at one or the other end of the flexible cable. 5 - Appareil suivant l'une quelconque des précéden- tes revendications dans lequel le dit système d'engrenages est enfermé dans un boîtier supporté à une extré- mité du câble et comprend des roues coniques dont les axes font un angle convenable, une des dites roues étant munie d'une douille comportant un trou complètement ou partiellement non circulaire destiné à s'engager avec une partie non cir- culaire de l'axe d'un plateau tournant, essentiellement comme décrit et pour le but spécifié. 5. Apparatus according to any one of the preceding claims wherein said gear system is enclosed in a housing supported at one end of the cable and comprises bevel wheels the axes of which make a suitable angle, one of said. wheels being provided with a socket having a completely or partially non-circular hole for engagement with a non-circular part of the axis of a turntable, essentially as described and for the specified purpose. 6 - Appareil suivant l'une quelconque des précéden- tes revendications caractérisé en ce qu'un sup- port approprié est fixé à la boite du phonographe ou autre mé- canisme de rotation du disque pour maintenir la gaine du câ- ble flexible. 6 - Apparatus according to any one of the preceding claims characterized in that a suitable support is fixed to the case of the phonograph or other mechanism of rotation of the disc to maintain the sheath of the flexible cable. 7 - Appareil suivant l'une quelconque des précé- dentes revendications caractérisé en ce qu'un autre support est prévu pour fixer la gaine du câble au projecteur cinéma- tographique. 7 - Apparatus according to any one of the preceding claims characterized in that another support is provided for fixing the cable sheath to the cinema projector. 8 - Appareil suivant l'une quelconque des précéden- <Desc/Clms Page number 22> tes revendications dans lequel un plateau tour- nant amovible est prévu pour le but spécifie. 8 - Apparatus according to any one of the preceding <Desc / Clms Page number 22> These claims wherein a removable turntable is provided for the specified purpose. 9 -Appareil suivant la revendication 8 dans lequel un tel plateau tournant amovible a une forme se rapprochant de celle d'une araignée. 9 -Apparatus according to claim 8 wherein such a removable turntable has a shape resembling that of a spider. 10 -Appareil suivant revendication 8 ou 9 dans le- quel l'axe central du plateau tournant est nota- blement plus long que l'axe central d'un plateau tournant de phonographe normal ou bien il a, pour le plateau tournant une section non circulaire soit d'un bout à l'autre soit sur une certaine partie, Il -Appareil suivant l'une quelconque des précédentes revendications dans lequel le dit oâble et sa gaine se terminent dans un dispositif à plaque pesante desti- né à être placé sur le centre du disque et à entrer en fric- tion avec celui-ci. 10 -Apparatus according to claim 8 or 9 in which the central axis of the turntable is appreciably longer than the central axis of a normal phonograph turntable or it has, for the turntable a section not circular either from end to end or over a certain part. Apparatus according to any one of the preceding claims wherein said cable and its sheath terminate in a heavy plate device intended to be placed on the center of the disc and rubbing against it. I2 -Appareil suivant une quelconque des précédentes revendications dans lequel la dite gaine du câ- ble se termine dans une boite à engrenages destinée à être u- tilisée sur un plateau tournant normal de phonographe et por- tant à sa partie supérieure un disque rotatif avec un axe central sur lequel le disque enregistré peut être placé. I2 -Apparatus according to any one of the preceding claims, in which said sheath of the cable terminates in a gearbox intended to be used on a normal phonograph turntable and bearing at its upper part a rotating disc with a central axis on which the recorded disc can be placed.
BE368229D BE368229A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE368229A true BE368229A (en)

Family

ID=40076

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE368229D BE368229A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE368229A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2513976A1 (en) DEVICE FOR RETAINING ARTICLES ON A ROTATING TABLE
EP0718837B1 (en) Turning table with disc clamping means
EP0034688A2 (en) Machine for stringing rackets
EP2298580B1 (en) Machine for installing and removing tyres
BE368229A (en)
FR3061487A1 (en) MODULE FOR SUPPLYING A DEVICE FOR TRANSFER OR TRANSPORT, IN PARTICULAR PHARMACEUTICAL TABLETS
FR2807493A1 (en) DEVICE FOR ORIENTATING AND MOVING A CAMERA OR MICROPHONE IN SPACE
FR2538878A1 (en) Device for orientating a viewing apparatus.
FR2552409A1 (en) SPOOL DEVICE
BE511376A (en)
FR2652436A1 (en) DISC DRIVE DEVICE.
BE895468A (en) Video or audio disc drive unit - includes cleaning pad wiping surface of disc before reproduction of signal by movement during insertion
EP0947661A1 (en) One-way locking device for roller shutter
BE498314A (en)
BE494844A (en)
CA2998784A1 (en) Hinged device having a free end intended to support a cantilevered load
CH332874A (en) Drive mechanism of the sound holder for sound recording and reproducing apparatus
BE514632A (en)
BE368397A (en)
FR2470080A1 (en) Capstan winch with spring loaded winding drum - has friction pulley and winding drum mounted on common shaft
BE466766A (en)
BE511216A (en)
CH294749A (en) Drive mechanism for talking machine.
BE570172A (en)
BE472249A (en)