BE359650A - - Google Patents

Info

Publication number
BE359650A
BE359650A BE359650DA BE359650A BE 359650 A BE359650 A BE 359650A BE 359650D A BE359650D A BE 359650DA BE 359650 A BE359650 A BE 359650A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
distillation
retorts
carbonization
chambers
chamber
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE359650A publication Critical patent/BE359650A/fr

Links

Landscapes

  • Gasification And Melting Of Waste (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  "Procédé et appareil de carbinisation et de distillation à basse ' température des charbons, des lignites et des schistes bitumeux" 
La présente invention concerne une installation et un pro- cédé de carbonisation et de distillat-ion à basse température des charbons, lignites et des schistes bitumineux. 



   L'installation suivant la présente invention comporte es- sentiellement une succession de chambres de carbonisation, qui auront de préférence une forme carrée, et sont destinées à re- cevoir chacune une pluralité de cornues de distillation, ces chambres de distillation étant flanquées chacune de deux cham- bres de combustion latérales avec lesquelles elles communiquent par des ouvertures appropriées, les cambres de carbonisation et les chambres de combustion étant disposées à la suite l'une de l'autre. 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



   En outre, l'installation savant la présente invention com- porte une succession d'étouffoirs qui auront substantiellement la même forme et les capacités que les chambres de distillation, de manière à pouvoir recevoir l'ensemble des cornues d'une chambre de distillat ion. Les chambres de distillation seront avantageuse- ment disposées en plusieurs massifs, par exemple en deux massifs,   qui pourront reposer sur le sol ; lesétouffoirs pourront être   disposés entre deux massifs consécutifs et seront avantageusement formés dans des cavités ménagées dans le sol en contrebas des cham- bres de distillation. 



   Les cornues servant à la distillation seront avantageusement   tronconiques,   la grande base se trouvant à la partie supérieure, et comporteront une canalisation longitudinale centrale percée de trous pour   1 évacuation   des gaz distillés, en outre, chacune de ces cornues sera garnie à sa partie inférieure d'un colleret in- terne, destiné à supporter une rondelle porte-tube bombée vers.le milieu sur laquelle se place le¯ tube interne des gaz distillés; ces cornues porteront également à leur extrémité supérieure un colleret externe, disposé'de manière   à   pouvoir âtre boulonné: d'u- ne manière étanche à une taque-support dont il sera question plus loin.

   Le tube interne des gaz distillés pourra comporter, à sa partie supérieure un colleret interne de renfoncement destiné à assurer la rigidité de la conduite et les cornues pourront être renforcées par des fers T longitudinaux destinés à assurer la ri- gidité. La partie inférieure des cornues,, en dessous du colleret interne, pourra être biseautée de manière à pouvoir s'enfoncer dans du sable. 



   Les différentes cornues contenues dans une même chambre de distillation pourront,, suivant l'invention, être assemblées rigi- dement par le bas; chaque chambre de distillation comportera à sa partie inférieure une couche de sable d'épaisseur appropriée,ayant par exemple 30   cms.,.   dans laquelle les parties biseautées des cornues pourront s'enfoncer de manière   à   réaliser joint étanche entre les différente's cornues. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   Les cornues seront assemblées à leur partie supérieure par une taque d'assemblage reposant par des tenons approprias dans des cannelures remplies de sable   d'un   sabot en fonte solidaire des parois supérieures des chambres de distilla- tion de manière à réaliser l'étanchéité, cette taque com- portera une série de trous destinés au passage des cornues, les bords de ces orifices étant dresses de manière à pou- voir être boulonnés aux collerets supérieurs des cornues, éventuellement avec interposition de plaques en amiante pour assurer l'étanchéité. En outre les taques comportent des tenons destinés   à   reposer sur les sabots en fonte des parois du four, ainsi qu'un bourrelet destiné à recevoir le couvercle du four.

   Cette taque isolera donc d'une manière étanche l'espace compris entre la taque et le couvercle des- tiné à collecter les produits de la distillation, et l'es- pace situé sous la taque , et servant au passage du fluide      chauffant . 



   Les couvercles reposent par des joints au sable, sur la taque d'assemblage, de manière a former entre l'extrémité supérieure des cornues débouchant au-dessus des taques et le couvercle lui-même une chambre collectrice des produits distillés. Ces produits seront évacués par une conduite dé- bouchant dans le couvercle et solidaire de ce couvercle et pourvue d'une vanne de fermeture, les produits évacués par cette conduite étant ensuite dirigés dans un tube collecteur des produits à évacuer. Ces cornues sont donc assemblées de telle manière qu'elles puissent, lorsque la vanne d'évacu- ation des produits distillés est fermée , être soulevées en bloc et transportées dans les étouffoirs, sans que les pro- duits distillés ne puissent s'échapper tant que la vanne est fermée . 



   Chaque massif est   fflanqu   d'une canalisation à gaz combustible et   d'une   canalisation à air comburant, lesquel- 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 les communiquent chacune, par des conduites de raccord , pourvues de Tannes avec les chambres de combustion, ces deux canalisations étant de préférence disposées vers la partie externe inférieure du massif.

   Ces massifs sont en outre flanqués   d'une   canalisation de gaz brûlés,   communi-   quant par des conduites avec chacune des chambres de dis- tillation et avec une chambre de combustion par chambre de distillation, cette canalisation comportant en outre un nombre de vannes correspondant avec le nombre de chambres de distillation de manière à pouvoir réaliser le   by-pass   des gaz brûlés entre les différentes chambres de distil- lation ; une seconde   canalisatiDh   des gaz brûlés, refroidis sert à évacuer les gaz ayant cédé leurs calories aux dif-   férentes   chambres de carbonisation.

   En outre, les   étouf-   foirs pourront comporter un nombre de chicanes convenable et approprié de manière à permettre le passage de l'air combustible à traversées   étouffoirs.pour   réchauffer celui- ci avant son emploi, et pour récupérer les calories cé- dées par les étouffoirs. 



     Installation   est en outre complétée par un pont rou- lant construit et disposé de manière à pouvoir soulever le bloc des cornues pourvues de couvercles et de leur taque supérieure d'assemblage et de les transporter vers l'étouffoir destiné à les recevoir. 



   La distillation et le traitement de produits dans le four suivant l'invention aura lieu suivant le procédé suivant. Le produit à carboniser sera changé dans les cornues du four ayant été mis sous feu pendant la période   précédente ;  les produits seront ensuite réchauffés par les gaz brûlés ayant déjà précédemment passé( par une série n de chambres précédentes; au temps suivant, c'est à dire lorsque une nouvelle fournée de produits aura été distil- léele produit sera réchauffé par les gaz brûlés ayant passé par n - 1 chambre et ainsi de suite jusqu' au 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 moment où le produit lui-même sera chauffé directement par la combustion du gaz.

   Après cette période tous les produits contenus dans la chambre seront enlevés et transportés en bloc dans un étouffoir où ils sont refroidis par un courant d'air comburant. Après avoir été refroidi suffisamment longtemps le semi-coke produit sera enlevé et transporté sur les culbuteurs. 



   Une forme de réalisation de   l'invention   sera décrite ci-après en détail, à'titre d'exemple, avec référence aux dessins annexés, mais il doit être entendu que l'installa- tion telle que représentée par les dessins, est susceptible de comporter de nombreuses modifications dans son exécution, sans sortir des limites de l'invention. 



   Dans ces dessins : la figure 1 représente une vue en élévation d'une ins- tallation comportant deux massifs reposant sur le sol et une série d'étouffoirs disposés en contrebas entre ces deux massifs; la figure 2 représente une vue en plan d'une partie de la même installation ; la figure 3 représente une vue de côté de l'installa- tion montrant une partie d'une coupe suivant A-B dans un des massifs des chambres de distillation et suivant C-D t dans le massif des étouffoirs. ; la figure 4 représente des détails d'exécution des cornues, et de leur taque supérieure d'assemblage ; la figure 5 représente la taque supérieure d'assemblage en coupe ; la figure 6 représente une vue en plan de la figure 4 et de la figure 5. 



   Se référant aux figures 1,   2   et   3. de   ces dessins,   lins-   tallation décrite comporte vingt chambres de distillation 
 EMI5.1 
 ai a a3 e.4 a5' 8. Â7 aS 69 8.10 411 fi13 0,3, a14 a15 jazz al7 a 18 a 19 a 20 disposées en deux massifs, six chambres, soit 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 trois par massif étant   représente es   sur le dessin. Chacune de ces chambres'de distillation est flanquée de deux cham- 
 EMI6.1 
 bres de combustion bt b2 b b4 b b6.....bZo; 01 02 Os 04 c5 c6.......c20, communiquant avec les chambres par des conduites .

   Eu. outre , entre chacun des   deux   massifs se trouvent disposés huit étouffoirs, d1 d2.....d8 dont quatre sont représentés sur le dessin, ces étouffoirs ayant sub- stantiellement la même forme et les mêmes dimensions que les chambres de distillation a. Les massifs reposent sur 
 EMI6.2 
 le sol, et les étouffoirs sont ,ménagé.6"Jla.na.xles cavité.s en contrebas des massifs, comme représenté en figure, 1. Cha- que chambre de distillation comporte une série de cornues e dont les détails seront représentés aux figures 4 et 6, ces cornues pouvant   être   en nombre convenable, par exemple au nombre de seize et disposées   dune   manière symétrique en carré . 



   Se référant plus spécialement à la figure 4, chacune des cornues! aura une forme allongée et sera avantageuse- ment tronconique. la plus grande base étant la base supéri- eure de manière à faciliter le défournage du semi-coke qui s'opère par retournement du bloc de cornues. Les cornues   rrésentées   comporteront un colleret inférieur intérieur 1 servant de support à une rondelle porte-tuba 2 bombée au centre comme représenté à la figure 4, laquelle rondelle . sert de support à la conduite 3 intérieure, perforée laté- ralement et servant d'évacuation des gaz distillés dans la cornue. La partie inférieure 4 des cornues est biseautée, de manière à pouvoir s'enfoncer dans du sable.

   Le bord su- périeur des cornues comporte un colleret 5 destiné à être boulonné sur la taque   dtassemblage   dont il sera question plus loin. 



   Afin d'assurer la rigidité des cornues e, celles-ci seront renforcées par des fers T longitudinaux 6. La con- duite d'évacuation des gaz   brillés 5   pourra également être 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 renforcée à la partie suérieure dépassant le bord de la cornue ,par. un colleret interne 7 destiné à assurer la rigidité de cette conduite . 



   Se référant aux figures 5   et ,±,   chaque chambre de com- . bustion comporte une taque supérieure d'assemblage t dont la coupe est représentée en figure 5. Cette taque d'assem- blage comporte des ouvertures 7' destinées à livrer passage aux cornues de distillation; les bords 8 de ces ouvertures seront dressées de manière à pouvoir être assemblées au colleret 5, par exemple au moyen de'boulons 9. 



   Afin d'assurer   l'étanchéité   entre les collerets 5 et les surfaces 8 de la taque , l'on pourra interposer par exemple des plaques d'amiante ou d'autre matière, destinées à assurer l'étanchéité. La taque comporte également une rainure périphérique 10, destinée 4 recevoir le couvercle 
11 de la chambre ' qui sera décrit en détail ci-après, ces - rainures 10 pouvant être remplies de sable de manière à former un joint de sable avec le couvercle . La taque com- porte également un tenon 12 destiné à reposer sur un sabot en fonte 24 solidaire du bâti du four , de manière à former joint étanche entre la taque   .et   les parois de la chambre de distillation. Enfin, la taque pourra comporter'des oeil- lets 13 destinés au levage. 



   Se référant aux   figures 1   et 3, les cornues e sont as- semblées à leur partie inférieure   d'une   manière rigide, au moyen de pièces appropriées 14 dont l'effet, s'ajoutant à celui de la taque t permet d'assembler en un bloc indéfor- mable les cornues e. En outre , le fond de chaque chambre de distillation sera recouvert d'une couche de sable 15,d' épaisseur appropriée , qui pourra être par exemple de 30 cm. et dans lequel sable les extrémités biseautées 4 des cor- nues pourront s'enfoncer. De cette manière on réalise par le bas un joint étanche entre les différentes cornues . 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 



   Se référant aux figures 1, 3 et 4, chaque chambre de distillation sera fermée à sa partie supérieure par un cou- vercle 11 reposant par un joint d'étanchéité au sable 10 sur la taque représentée en coupe par la figure 5. Ce couvercle comporte une conduite 16 solidaire du dit couvercle, et ser -vant à l'évacuation des gaz de distillation collectés entre le couvercle 11 et la taque t représentée en coupe par la figure 5 ; cette conduite d'évacuation sera d'ailleurs pour- vue d'une vanne de fermeture   17.   



   Les parois supérieures des chambres de distillation com- porteront des sabots en fonte 24, pourvus d'un joint au sa- ble destiné à recevoir les tenons 12 de la taque, et à for- mer joint étanche . 



   Se référant plus spécialement aux figures 1 et 2,chaque massif sera flanqué d'une série de canalisations et compor- tera notamment une canalisation 18 pour l'air comburant,une canalisation 19 pour le gaz combustible, une canalisation 20 pour les gaz brûlés et une canalisation collectrice 21 pour les produits de la distillation, et une autre canalisation 20' servant à l'évacuation des gaz brûlés refroidis. La ca- nalisation 18 est raccordée par des conduites fl f2 f3.... 
 EMI8.1 
 f4o, avec les chambres de combustion bl big b3 bg b5.....blO' 01  2 03 c4 c5.......o; ces conduites déboucheront à la partie inférieure des chambres de combustion comme représenté aux figures 1 et 3. La conduite de canalisation 19 comporte- ra des conduites g1 g2 g3....g40 débouchant également à la partie inférieure des chambres de combustion. 



   En outre, les conduites de raccordement g1 g2   g....g40   
 EMI8.2 
 fl fa. f3......f40 ' comporteront chacune une vanne 2a ,per- mettant d'établir ou de couper la communication entre les conduites d'air ou de gaz et les chambres de combustion. 



  La canalisation   20   des gaz brûlés comporte des conduites de raccord h1 h2 h3.....h20 pourvues de vannes raccordant la 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 canalisation 20 avec les chambres de distillation a1....a20 et des raccords 11 12 ......l20 mettant les chambres de combustion b2 b3.....b10 en communication avec la canalisa- tion 20, ces raccords 11 l2.....l20 étant également pourvus de vannes. En outre, entre chacune des canalisations h et e se trouve dans la canalisation 20 une vanne ml m2 m3....m20 de cette manière, en ouvrant et en fermant convenablement les différentes vannes, l'on réalise le by-pass des gaz brûlés comme cela sera expliqué plus en détail ci-âpres. La canalisation supérieure 21, servant à l'évacuation des pro- duits de la distillation, sera raccordée aux conduites 16 et comportera des vannes 22. 



   La conduite 21 des produits de la distillation peut être raccordée aux conduites 16 clos couvercles 11. 



   Se référant plus spécialement aux figures 1, 2 et 3, , les étouffoirs d1 d2 d3 d4......d8 comportent une construc- tion analogue à celle des chambres de distillation et seront flanqués de canalisations 26 des gaz distillés, analogues aux canalisations 21, et pouvant être raccordées aux con- duites 16 lorsque les cornues sont dans les étouffoirs. 



  L'installation oomporte également un pont roulant 25, agencé et disposé de manière à pouvoir soulever le bloc'de cor- nues, munies de leur taque d'assemblage supérieure et de leur couvercle, et de les transporter dans les étouffoirs destinés à les recevoir. 



   Le four en ordre de marche fonctionnera comme suit : 
Toutes les chambres de distillation étant chargées, supposons les vannes des conduites f1 g1 f2 g2 fil g11 
 EMI9.1 
 f32 g12 f21 g21 22 22 f31 g3 et f32 et g32 ouvertes, et les autres vannes fet g fermées, les vannes m seront fer-   @   mées, les vannes de canalisations 1 et des canalisations h seront ouvertes à l'exception de celles des canalisations   @   
 EMI9.2 
 li hl l h6 IJ1hlll16 h16 .

   Le gaz combustible et l'air comburant seront amenés dans les chambres de carbonisation. 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 comme représenté fig.3 en   chaufferont   les chambres al a6 a11 a12 suivant le principe de la   fhmme   renversée, les gaz brûlés et chauds passeront ensuite successivement dans les chambres suivantes, la canalisation et le jeu des vannes réglés de manière   à   réaliser le by-pass des gaz chauds. 



   Les produits seront réchauffés graduellement d'abord par les gaz brûlés de plus en plus chauds, pour finir par être chauffés directément par la combustion de gaz combustibles. 



  Les produits distillés s'assemblent entre le couvercle 11 et la taque t, et sont évacués par la canalisation 26. 



  Lorsque les produits ont atteint un stade de distillation suffisant, les blocs de cornues contenus dans ces chambres seront transportés dans les étouffoirs; par exemple à 400 ou 450 , à cet effet les étouffoirs seront en général en nombre deux fois plus élevé que le nombre de chambres mises simul- tanément sous feu ' 
Dans l'exemple représenté et décrit, les   chambes   a1,   a6   a11 et a16 seront sous feu, les gaz chauds brûlés sortant de la chambre a1 passeront par le by-pass successivement par les chambres a2 a3 a4 a5, où elles céderont leurs calories. 



  Au temps suivant les chambras a2 a7 a12 et a17 seront sous      feu, et les gaz chauds brûlés évacués par la chambre a2 pas- seront par a3 a4 a5 a6. 



   L'on pourra avantageusement réchauffer l'air comburant en la faisant' passer par des chicanes appropriée représentées sur la figure 3 autour des étouffoirs, de manière à diriger l'air froid vers les   étouffdrs   les plus froids, pour être ensuite dirigée dans la canalisation d'air comburant, au mo- yen de canalisations non représentées sur les dessins. 



   En outre l'installation pourra être complétée par des ventilateurs ou tout autre organe, susceptible d'assurer une circulation convenable des gaz, et une bonne évacuation des produits distillés ou des gaz brûlés. 



   Il doit être entendu que l'installation décrite ne con- stitue qu'une forme de réalisation de l'invention et que 

 <Desc/Clms Page number 11> 





   <Desc / Clms Page number 1>
 



  "Process and apparatus for carbinization and low temperature distillation of coals, lignites and oil shales"
The present invention relates to an installation and a process for the carbonization and distillation at low temperature of coals, lignites and oil shales.



   The installation according to the present invention essentially comprises a succession of carbonization chambers, which will preferably have a square shape, and are intended to each receive a plurality of distillation retorts, these distillation chambers each being flanked by two. lateral combustion chambers with which they communicate by suitable openings, the carbonization chambers and the combustion chambers being arranged one after the other.

 <Desc / Clms Page number 2>

 



   In addition, the learned installation of the present invention comprises a succession of dampers which will have substantially the same shape and capacities as the distillation chambers, so as to be able to receive all the retorts of a distillation chamber. . The distillation chambers will advantageously be arranged in several beds, for example in two beds, which can rest on the ground; the dampers may be placed between two consecutive blocks and will advantageously be formed in cavities made in the ground below the distillation chambers.



   The retorts used for the distillation will advantageously be frustoconical, the large base being at the upper part, and will include a central longitudinal pipe pierced with holes for the evacuation of the distilled gases, in addition, each of these retorts will be packed at its lower part with an internal collar, intended to support a tube holder washer convex towards the middle on which the internal tube of the distilled gases is placed; these retorts will also carry at their upper end an external collar, arranged so as to be able to be bolted hearth: in a sealed manner to a support plate which will be discussed later.

   The internal distillate gas tube may include, at its upper part, an internal recessing collar intended to ensure the rigidity of the pipe and the retorts may be reinforced by longitudinal T-bars intended to ensure rigidity. The lower part of the retorts, below the internal collar, may be bevelled so as to be able to sink into the sand.



   The different retorts contained in the same distillation chamber may, according to the invention, be assembled rigidly from below; each distillation chamber will have at its lower part a layer of sand of suitable thickness, for example 30 cms.,. in which the bevelled parts of the retorts can be inserted so as to achieve a tight seal between the different retorts.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   The retorts will be assembled at their upper part by an assembly plate resting by appropriate tenons in grooves filled with sand from a cast iron shoe secured to the upper walls of the distillation chambers so as to achieve sealing, this The plate will have a series of holes intended for the passage of the retorts, the edges of these orifices being prepared so as to be able to be bolted to the upper flanges of the retorts, possibly with the interposition of asbestos plates to ensure the seal. In addition, the plates include tenons intended to rest on the cast iron shoes of the walls of the furnace, as well as a bead intended to receive the lid of the furnace.

   This plate will therefore isolate in a sealed manner the space between the plate and the cover intended to collect the products of the distillation, and the space located under the plate, and serving for the passage of the heating fluid.



   The lids rest by joints in the sand, on the assembly plate, so as to form between the upper end of the retorts opening out above the plates and the cover itself a collecting chamber for the distilled products. These products will be evacuated by a pipe opening into the cover and integral with this cover and provided with a closing valve, the products evacuated by this pipe then being directed into a collecting tube for the products to be evacuated. These retorts are therefore assembled in such a way that they can, when the evacuation valve for the distilled products is closed, be lifted as a block and transported in the dampers, without the distilled products being able to escape so much. that the valve is closed.



   Each block is flanked by a fuel gas pipe and a combustion air pipe, which

 <Desc / Clms Page number 4>

 each communicates by connecting pipes, provided with Tannes with the combustion chambers, these two pipes preferably being arranged towards the lower external part of the block.

   These beds are also flanked by a flue gas pipe communicating by pipes with each of the distillation chambers and with one combustion chamber per distillation chamber, this pipe further comprising a number of valves corresponding to the number of distillation chambers so as to be able to carry out the by-pass of the burnt gases between the various distillation chambers; a second ducting of the cooled burnt gases serves to evacuate the gases which have given up their calories to the various carbonization chambers.

   In addition, the dampers may include a suitable and appropriate number of baffles so as to allow the passage of the combustible air through the dampers to heat the latter before use, and to recover the calories lost by the dampers. dampers.



     Installation is further completed by a traveling bridge constructed and arranged so as to be able to lift the block of retorts provided with lids and their upper assembly plate and to transport them to the damper intended to receive them.



   The distillation and treatment of products in the oven according to the invention will take place according to the following process. The product to be carbonized will be changed in the retorts of the furnace having been fired during the previous period; the products will then be heated by the burnt gases which have already passed (through a series n of previous chambers; at the following time, ie when a new batch of products has been distilled, the product will be heated by the burnt gases having passed through n - 1 room and so on until

 <Desc / Clms Page number 5>

 when the product itself will be heated directly by the combustion of gas.

   After this period all the products contained in the chamber will be removed and transported en bloc in a damper where they are cooled by a current of combustion air. After being cooled long enough the semi-coke produced will be removed and transported to the rocker arms.



   An embodiment of the invention will be described below in detail, by way of example, with reference to the accompanying drawings, but it should be understood that the installation as shown by the drawings, is capable of include numerous modifications in its execution, without departing from the limits of the invention.



   In these drawings: FIG. 1 represents an elevation view of an installation comprising two blocks resting on the ground and a series of dampers placed below between these two blocks; FIG. 2 represents a plan view of part of the same installation; FIG. 3 represents a side view of the installation showing part of a section along A-B in one of the blocks of the distillation chambers and along C-D t in the block of the dampers. ; FIG. 4 represents details of the execution of the retorts, and of their upper assembly plate; FIG. 5 shows the upper assembly plate in section; Figure 6 shows a plan view of Figure 4 and Figure 5.



   Referring to Figures 1, 2 and 3 of these drawings, the installation described comprises twenty distillation chambers.
 EMI5.1
 ai a a3 e.4 a5 '8. Â7 aS 69 8.10 411 fi13 0.3, a14 a15 jazz al7 a 18 a 19 a 20 arranged in two beds, six chambers, i.e.

 <Desc / Clms Page number 6>

 three per mass being represented on the drawing. Each of these distillation chambers is flanked by two chambers
 EMI6.1
 combustion bers bt b2 b b4 b b6 ..... bZo; 01 02 Os 04 c5 c6 ....... c20, communicating with the chambers by pipes.

   In addition, between each of the two blocks are arranged eight dampers, d1 d2 ..... d8, four of which are shown in the drawing, these dampers having substantially the same shape and the same dimensions as the distillation chambers a. . The massifs are based on
 EMI6.2
 the ground, and the dampers are, spared. 6 "Jla.na.xles cavities below the beds, as shown in figure, 1. Each distillation chamber has a series of retorts e whose details will be shown in Figures 4 and 6, these retorts may be in a suitable number, for example sixteen in number and arranged symmetrically in a square.



   Referring more specifically to Figure 4, each of the retorts! will have an elongated shape and be advantageously frustoconical. the larger base being the upper base so as to facilitate the stripping of the semi-coke which takes place by inverting the block of retorts. The retorts presented will have an inner lower collar 1 serving as a support for a tuba-holder washer 2 domed in the center as shown in FIG. 4, which washer. serves as a support for the interior pipe 3, perforated laterally and serving to evacuate the distilled gases in the retort. The lower part 4 of the retorts is bevelled, so as to be able to sink into the sand.

   The upper edge of the retorts has a flange 5 intended to be bolted to the assembly plate which will be discussed later.



   In order to ensure the rigidity of the retorts e, these will be reinforced by longitudinal T-bars 6. The discharge pipe for the glowing gases 5 can also be

 <Desc / Clms Page number 7>

 reinforced at the upper part extending beyond the edge of the retort, par. an internal collar 7 intended to ensure the rigidity of this pipe.



   Referring to Figures 5 and, ±, each com-. bustion comprises an upper assembly plate t, the section of which is shown in FIG. 5. This assembly plate comprises openings 7 'intended to provide passage for the distillation retorts; the edges 8 of these openings will be drawn up so that they can be assembled to the collar 5, for example by means of bolts 9.



   In order to ensure the seal between the flanges 5 and the surfaces 8 of the plate, it is possible, for example, to interpose plates of asbestos or other material, intended to ensure the seal. The plate also has a peripheral groove 10, intended to receive the cover.
11 of the chamber 'which will be described in detail hereinafter, these grooves 10 being able to be filled with sand so as to form a sand seal with the cover. The plate also comprises a tenon 12 intended to rest on a cast iron shoe 24 integral with the frame of the furnace, so as to form a tight seal between the plate and the walls of the distillation chamber. Finally, the plate may include eyelets 13 intended for lifting.



   Referring to Figures 1 and 3, the retorts e are assembled at their lower part in a rigid manner, by means of suitable parts 14, the effect of which, in addition to that of the plate t, makes it possible to assemble in an indeformable block the retorts e. In addition, the bottom of each distillation chamber will be covered with a layer of sand 15, of suitable thickness, which may for example be 30 cm. and in which sand the bevelled ends 4 of the horns will be able to sink. In this way, a tight seal is produced from below between the different retorts.

 <Desc / Clms Page number 8>

 



   Referring to Figures 1, 3 and 4, each distillation chamber will be closed at its upper part by a cover 11 resting by a sand seal 10 on the plate shown in section in Figure 5. This cover comprises a pipe 16 integral with said cover, and serving -vant for the evacuation of the distillation gases collected between the cover 11 and the plate t shown in section in FIG. 5; this discharge pipe will also be provided with a closing valve 17.



   The upper walls of the distillation chambers will include cast iron shoes 24, provided with a joint to the sand intended to receive the tenons 12 of the plate, and to form a tight seal.



   Referring more specifically to Figures 1 and 2, each block will be flanked by a series of pipes and will include in particular a pipe 18 for the combustion air, a pipe 19 for the combustible gas, a pipe 20 for the burnt gases and a collecting pipe 21 for the products of the distillation, and another pipe 20 'serving for the evacuation of the cooled flue gases. The pipe 18 is connected by pipes fl f2 f3 ....
 EMI8.1
 f4o, with the combustion chambers bl big b3 bg b5 ..... blO '01 2 03 c4 c5 ....... o; these pipes will lead to the lower part of the combustion chambers as shown in FIGS. 1 and 3. The pipe 19 will include pipes g1 g2 g3 .... g40 also opening at the lower part of the combustion chambers.



   In addition, the connecting lines g1 g2 g .... g40
 EMI8.2
 fl fa. f3 ...... f40 'will each include a valve 2a, making it possible to establish or cut off communication between the air or gas pipes and the combustion chambers.



  The flue gas pipe 20 comprises connecting pipes h1 h2 h3 ..... h20 provided with valves connecting the

 <Desc / Clms Page number 9>

 pipe 20 with the distillation chambers a1 .... a20 and fittings 11 12 ...... l20 putting the combustion chambers b2 b3 ..... b10 in communication with the pipe 20, these fittings 11 l2 ..... l20 being also provided with valves. In addition, between each of the pipes h and e there is in pipe 20 a valve ml m2 m3 .... m20 in this way, by opening and closing the various valves suitably, the gas bypass is carried out. burnt as will be explained in more detail below. The upper pipe 21, used for the evacuation of the products of the distillation, will be connected to the pipes 16 and will include valves 22.



   The pipe 21 for the products of the distillation can be connected to the pipes 16 with lids 11.



   Referring more specifically to Figures 1, 2 and 3, the dampers d1 d2 d3 d4 ...... d8 have a construction similar to that of the distillation chambers and will be flanked by pipes 26 for distilled gases, similar to pipes 21, and can be connected to pipes 16 when the retorts are in the dampers.



  The installation also includes an overhead crane 25, designed and arranged so as to be able to lift the block of horns, provided with their upper assembly plate and their cover, and to transport them in the dampers intended to receive them. .



   The oven in working order will operate as follows:
All the distillation chambers being loaded, suppose the valves of the pipes f1 g1 f2 g2 wire g11
 EMI9.1
 f32 g12 f21 g21 22 22 f31 g3 and f32 and g32 open, and the other valves fet g closed, the valves m will be closed, the valves of pipes 1 and of pipes h will be open except those of the pipes @
 EMI9.2
 li hl l h6 IJ1hlll16 h16.

   The combustible gas and the combustion air will be brought into the carbonization chambers.

 <Desc / Clms Page number 10>

 as shown in fig. 3, the chambers al a6 a11 a12 will be heated according to the principle of the reverse heat, the burnt and hot gases will then pass successively into the following chambers, the pipe and the set of valves adjusted so as to achieve the bypass hot gases.



   The products will be heated gradually first by the increasingly hot flue gases, and eventually be heated directly by the combustion of combustible gases.



  The distilled products are assembled between the cover 11 and the plate t, and are evacuated through line 26.



  When the products have reached a sufficient stage of distillation, the retort blocks contained in these chambers will be transported in the dampers; for example at 400 or 450, for this purpose the number of dampers will generally be twice as high as the number of chambers simultaneously ignited '
In the example shown and described, the chambers a1, a6 a11 and a16 will be on fire, the hot burnt gases leaving the chamber a1 will pass through the bypass successively through the chambers a2 a3 a4 a5, where they will give up their calories.



  At the following time, chambers a2 a7 a12 and a17 will be on fire, and the hot burnt gases evacuated by chamber a2 will pass through a3 a4 a5 a6.



   The combustion air can advantageously be heated by making it pass through appropriate baffles shown in FIG. 3 around the dampers, so as to direct the cold air towards the coldest dampers, to be then directed into the pipe. of combustion air, by means of pipes not shown in the drawings.



   In addition, the installation may be supplemented by fans or any other device capable of ensuring proper circulation of the gases, and good evacuation of the distilled products or of the burnt gases.



   It should be understood that the installation described is only one embodiment of the invention and that

 <Desc / Clms Page number 11>




    

Claims (1)

cette forme de réalisation/est suscepuble d'être modifiée dans de nombreux détails sans sortir du domaine de l'invention REVENDICATIONS.¯ 1. Installation de carbonisation et de distillation à basse température comportant une série de chambres de carbo- nisation, dans chacune desquelles sont disposées une pluralité de cornues de distillation, caractérisée par le fait que ces cornues peuvent être assemblées rigidement de manière à pou- voir être enlevées en bloc de la chambre qui les contient pour être transportées- 2. this embodiment / is capable of being modified in numerous details without departing from the scope of the invention. CLAIMS. 1. Installation for carbonization and low-temperature distillation comprising a series of carbonization chambers, in each of which are arranged a plurality of distillation retorts, characterized in that these retorts can be rigidly assembled so as to be able to be removed en bloc from the chamber that contains them for transport- 2. Installation de distillation suivant revendication 1 caractérisée par le fat qu'un certain nombre d'étouffoirs au nombre correspondant avec le nombre de chambres de distil- lation sont ménagés, pour recevoir le bloc de cornues exté- rieures de la chambre de distillation, lorsque le produit à distiller a atteint un stade déterminé de carbonisation. Distillation installation according to Claim 1, characterized in that a certain number of dampers, corresponding to the number corresponding to the number of distillation chambers, are provided, to receive the block of retorts outside the distillation chamber, when the product to be distilled has reached a determined stage of carbonization. 3. Installation de carbonisation suivant revendications 1 et 2, caractérisée par le fait que les chambres de distil- lation sont disposées de manière à réaliser au moins deux massifs et que les étouffoirs sont disposés entre ces.deux massifs de manière à ce qu'ils soient convenablement disposés pour recevoir le bloc de cornues transportées. 3. Carbonization installation according to claims 1 and 2, characterized in that the distillation chambers are arranged so as to produce at least two beds and that the dampers are arranged between these two massive so that they are suitably arranged to receive the retort block being transported. 4. Installation de distillation et de carbonisation à basse température, suivant revendications précédentes, carao -térisée par le fait que les chambres de distillation repo- sent sur le sol, tandis que les étouffoirs sont formés dans des cavités creusées dans le sol à contrebas des chambres de distillation. 4. Installation of distillation and low temperature carbonization, according to preceding claims, carao -terized by the fact that the distillation chambers rest on the ground, while the dampers are formed in cavities dug in the ground below the distillation chambers. 5. Installation de carbonisation et distillation à basse température, suivant revendication 1, comportant une succes- sion de chambres de distillation, dans chacune desquelles sont disposées un nombre convenable. de cornues de distilla- tion, caractérisée par le fait que sur les bords latéraux de <Desc/Clms Page number 12> chaque chambre de distillation, est ménagée une chambre de combustion , de manière à obtenir deux chambres de combus- tion par chambre de distillation. 5. Installation for carbonization and low temperature distillation, according to claim 1, comprising a series of distillation chambers, in each of which are arranged a suitable number. retorts, characterized by the fact that on the side edges of <Desc / Clms Page number 12> each distillation chamber is provided with a combustion chamber, so as to obtain two combustion chambers per distillation chamber. 6. Cornues servant à la distillation et à la carbàni- sation à basse température de forme tronconique, et compor- tant une carbonisation centrale perforée latéralement pour l'évacuation des gaz formés, caractérisées par le fait que ces cornues comportent à leur partie inférieure un colleret interne, comportant une plaque d'assise sur laquelle se trouve posée la conduite centrale d'évacuation. 6. Retorts used for distillation and low-temperature carbanization in a frustoconical shape, and comprising a central carbonization perforated laterally for the evacuation of the gases formed, characterized in that these retorts have at their lower part a internal collar, comprising a base plate on which the central discharge pipe is placed. 7. Cornues de distillation suivant revendication 6, caractérisées par le fait que la conduite centrale d'évacua- tion est renforcée à sa conduite supérieure par un colleret de rigidité. 7. Distillation retorts according to claim 6, characterized in that the central discharge pipe is reinforced at its upper pipe by a stiffness collar. 8. Cornues de distillation suivant revendications 6 oa 7, caractérisées par le fait que la partie de la cornue au- dessus du colleret servant de support à la taque d'assise de la conduite de carbonisation des gaz distillés, est b i- seautée de manière à pouvoir s'enfoncer de sable et à for- mer joint étanche - 9. Cornues de distillation suivant revendications 6 à 8, caractérisées par le fait que ces cornues possèdent à leur extrémité supérieure un colleret externe destiné à as- sembler les cornues entre elles par l'intermédiaire d'une taque appropriée. 8. Distillation retorts according to claims 6 oa 7, characterized in that the part of the retort above the collar serving as a support for the base plate of the distillate gas carbonization pipe, is b i- seautée de so as to be able to sink in sand and form a watertight seal - 9. Distillation retorts according to claims 6 to 8, characterized in that these retorts have at their upper end an external collar intended to assemble the retorts together by means of a suitable plate. 10. Cornues de distillation, suivant revendications 6 à 9, caractérisées par le fait que les cornues telles que décrites dans les revendications 6 à 9 sont renforcées ex- térieurement par des fers T servant à la rigidité des cornues 11. Agencement des cornues de distillation telles que décrites dans les revendications 6 à 10, dans les chambres de carbonisation d'une installation comme décrite dans la revendication 1,' caractérisé par le fait que les cornues <Desc/Clms Page number 13> sont assemblées rigidement par le bas. 10. Distillation retorts according to claims 6 to 9, characterized in that the retorts as described in claims 6 to 9 are reinforced on the outside by T-irons serving for the rigidity of the retorts. 11. Arrangement of the distillation retorts as described in claims 6 to 10, in the carbonization chambers of an installation as described in claim 1, 'characterized in that the retorts <Desc / Clms Page number 13> are rigidly assembled from below. 12. Perfectionnements aux chambres de carbonisation et de distillation à basse température, comme utilisées dans les installations et en combinaison avec les cornues telles que décrites dans les revendications précédentes, caracté- risés par l'agencement au-dessus de cette chambre de dis- tillation d'une taque convenablement 'perforée pour l'intro- duction des cornues de distillation et comportant des sur- faces disposées pour boulonner le bac au colleret supérieur externe des cornues tel que décrit dans la revendication 9 de manière à-réaliser une fermeture étanohe éventuellement au moyen de plaques d'amiante ou analogue . 12. Improvements to low temperature carbonization and distillation chambers, as used in plants and in combination with retorts as described in the preceding claims, characterized by the arrangement above this distillation chamber of a plate suitably perforated for the introduction of the distillation retorts and comprising surfaces arranged to bolt the pan to the upper outer collar of the retorts as described in claim 9 so as to achieve an optional ethanol closure by means of asbestos plates or the like. 13. Four de distillation suivant revendication 12, caractérisé par le fait que les murs supérieurs de chaque chambre de distillation comportent des sabots en fonte, com -portant une cavité remplie de sable, destinée à recevoir des tenons de la taque de fermeture suivant revendication 12, de manière à réaliser un joint au sable . 13. Distillation furnace according to claim 12, characterized in that the upper walls of each distillation chamber comprise cast iron shoes, comprising a cavity filled with sand, intended to receive tenons of the closing plate according to claim 12 , so as to achieve a joint with the sand. 14. Chambre de distillation suivant revendications pré -oédentes, caractérisée par le fait que le fond de la cham- bre est rempli d'une .couche de sable d'épaisseur appropriée de manière à ce que les extrémités biseautées des cornues suivant revendication 8, puissent s'enfoncer dans le sable et réaliser joint étanche . 14. Distillation chamber according to pre-edent claims, characterized in that the bottom of the chamber is filled with a layer of sand of suitable thickness so that the bevelled ends of the retorts according to claim 8, can sink into the sand and make a watertight seal. 15. Installation de carbonisation suivant revendica- tions précédentes, caractérisée par le fait qu'au dessus de chaque chambre de carbonisation se trouve un couvercle dis- posé à une hauteur suffisante au-dessus de l'orifice supé- rieur des conduites intérieures d'évacuation des gaz des cornues de distillation pour permettre aux gaz distillés de s'assembler dans une chambre ainsi formée au-dessus de la taque de fermeture supérieure suivant revendication 12) 16. Perfectionnements au couvercle pour four de dis- tillation, suivant revendication 15, caractérisés par le <Desc/Clms Page number 14> @ fait que l'étanchéité.est réalisée au moyen de joints au sa- ble solidaires de la taque suivant revendication 12. 15. Carbonization installation according to preceding claims, characterized in that above each carbonization chamber is a cover disposed at a sufficient height above the upper orifice of the internal pipes of evacuation of the gases from the distillation retorts to allow the distillate gases to assemble in a chamber thus formed above the upper closure plate according to claim 12) 16. Improvements to the cover for a distillation furnace, according to claim 15, characterized by the <Desc / Clms Page number 14> @ the fact that the sealing is carried out by means of joints to the sand integral with the plate according to claim 12. 17. Perfectionnements aux chambres de carbonisation, suivant revendications précédentes, caractérisés par le fait que dans le couvercle suivant revendications 15 et 16 dé- bouche une conduite d'évacuation vers la conduite collectrice des produits distillés, cette conduite pouvant être fermée par une vanne convenablement disposée. 17. Improvements to the carbonization chambers, according to preceding claims, characterized in that in the cover according to claims 15 and 16 leads an evacuation pipe to the collection pipe for the distilled products, this pipe being able to be closed by a suitable valve. willing. 18. Installation de carbonisation et de distillation suivant revendications précédentes, caractérisée par le fait que les étouffoirs suivant revendications 2 et 3 ont substan- tiellement la même forme que les chambres de distillation et comportent des sabots dans lesquels sont ménagés des joints au sable analogues à ceux des chambres de distillation, de formé par EMI14.1 telle manière.à ce que l'ensemble S COrnUeS :et les cou - vercles puisse être enlevé bloc carbonisation EMI14.2 véroles puisse être enle: 18. Installation of carbonization and distillation according to preceding claims, characterized in that the dampers according to claims 2 and 3 have substantially the same shape as the distillation chambers and comprise shoes in which are formed joints to the sand similar to those of the distillation chambers, formed by EMI14.1 in such a way that the assembly S COrnUeS: and the covers can be removed. EMI14.2 pox can be in: vé}7J un chambre de carbonisation lorsque la distillation a atteint un stade déterminé et transporté ensuite dans l'étouffoir, ,les cornues EMI14.3 b1 (3ntre ell.es it dans d. t. étant assembl en9 erit dans les revendications précé- dentes - entre manièreà empêcher toute perte de pro- duits distillés lorsque la vanne suivant revendication 17 est fermée 19. Installation de carbonisation et de distillation à basse température, suivant revendications $précédentes, carac- térisée par l'agencement d'un pont roulant convenablement disposé pour soulever le bloc des cornues assemblées rigide- ment et formant chambre fermée comme décrit dans les reven- dications précédentes et les transporter dans les étouffoirs. vé} 7J a carbonization chamber when the distillation has reached a determined stage and then transported to the smother,, the retorts EMI14.3 b1 (3n between it in d. t. being assembled as in the preceding claims - between so as to prevent any loss of distillates when the valve according to claim 17 is closed 19. Installation for carbonization and low temperature distillation, according to preceding claims, characterized by the arrangement of an overhead crane suitably disposed to lift the block of retorts assembled rigidly and forming a closed chamber as described in the claims. - previous dications and transport them in the dampers. 20 Installation de carbonisation suivant revendications précédentes, caractérisée par le fait que chaque massif con- tenant des chambres de carbonisation comporte une canalisa- tion d'air comburant, une canalisation de gaz combustible, une canalisation de gaz brûlés et une canalisation de produits distillés, les canalisations de gaz combustibles et d'air com <Desc/Clms Page number 15> burant communiquant chacun' avec chacune des chambres de com- bustion par un raccord pourvu d'une vanne, la conduite des gaz brûlés communiquant avec chacune des chambres de distil- lation et avec une des deux chambres de combustion de chaque chambre de carbonisation à l'exception de la première par l'intermédiaire de raccords appropriés pourvus de vannes, 20 Carbonization installation according to the preceding claims, characterized in that each block containing carbonization chambers comprises a combustion air line, a fuel gas line, a burnt gas line and a distillate product line, the fuel gas and air supply lines <Desc / Clms Page number 15> burant each communicating with each of the combustion chambers by a fitting provided with a valve, the flue gas line communicating with each of the distillation chambers and with one of the two combustion chambers of each carbonization chamber at the same time. '' with the exception of the first by means of suitable fittings provided with valves, la cond.uite des gaz brûlés étant en outre pourvue d'une série de vannes interruptrices au nombre correspondant avec le nom- bre de chambres de distillation, tandis que la conduite des collectrices des gaz assemblés est connectée avec les condui- tes d'évacuation des gaz assemblés au couvercle de fermeture suivant revendication 17. the flue gas pipe being furthermore provided with a series of interrupter valves corresponding to the number of distillation chambers, while the pipe of the assembled gas manifolds is connected with the discharge pipes gases assembled to the closure cover according to claim 17. 21. Installation de carbonisation et de distillation à basse température suivant revendications précédentes, carac- térisée par le fait que les conduites de gaz combustibles, d' air comburant sont disposées à la partie inférieure et externe de chaque massif, la conduite des gaz brûlés à la partie in- férieure interne des massifs, et la conduite des collectrices des produits distillés à la partie externe supérieure . 21. Installation for carbonization and low-temperature distillation according to the preceding claims, charac- terized by the fact that the fuel gas and combustion air conduits are arranged at the lower and external part of each block, the combustion gas conduit at the lower internal part of the beds, and the pipe for the distillate product collectors at the upper external part. 22. Installation de distillation et de carbonisation à basse température, caractérisée par le fait que les étouf- foirs comportent des chicanes appropriées permettant à l'air comburant de passer entre les étouffoirs de manière à se réchauffer. 22. Installation for distillation and carbonization at low temperature, characterized in that the smokers include appropriate baffles allowing the combustion air to pass between the smokers so as to heat up. 23. Procédé de distillation, de carbonisation à basse température, consistant à introduire le produit à distiller dans des cornues disposées dans des fours, à réchauffer gra- duellement ces produits successivement par les gaz brûlés de plus en plus chauds du four précédent et par la combustion directe du combustible, à amener ensuite ces produits dans un étouffoir pour permettre le refroidissement graduel et à trai' -ter ensuite le produit ainsi obtenu par des criblages ou autre moyen usuel. 23. A process of distillation, of carbonization at low temperature, consisting in introducing the product to be distilled into retorts placed in furnaces, in gradually heating these products successively by the increasingly hot burnt gases from the previous furnace and by the direct combustion of the fuel, then bringing these products into a damper to allow gradual cooling and then treating the product thus obtained by screening or other usual means.
BE359650D BE359650A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE359650A true BE359650A (en)

Family

ID=33123

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE359650D BE359650A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE359650A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
BE359650A (en)
CH148416A (en) Low temperature carbonization and distillation plant for coal, lignite and oil shale.
FR2606420A1 (en) Process for the carbonisation of wood and twinned ovens for making use of the process
EP0454650B1 (en) Process and installation for carbonizing
CH109935A (en) Installation for the treatment with hot gases of granular materials.
BE416457A (en)
CH217172A (en) Installation for carbonizing wood.
FR2528951A1 (en) DEVICE FOR RECOVERING CALORIES IN A FIREPLACE AND METHOD FOR PRODUCING THE SAME
FR2535026A1 (en) Boiler using wood or other solid combustible materials
BE401524A (en) Improvements in furnaces for the distillation of coal and the like.
BE425949A (en)
CH173007A (en) Continuous vertical distillation furnace.
BE343683A (en)
BE359313A (en)
BE541344A (en)
CH239181A (en) Carbonization installation comprising at least one carbonization furnace.
BE419625A (en)
BE566328A (en)
CH149040A (en) Apparatus for the production of carbonized fuel.
CH95813A (en) Furnace with heating walls.
BE487875A (en)
FR2765585A1 (en) Charcoal production by carbonisation of wood
BE366953A (en)
BE352132A (en)
BE470904A (en)