BE357779A - - Google Patents

Info

Publication number
BE357779A
BE357779A BE357779DA BE357779A BE 357779 A BE357779 A BE 357779A BE 357779D A BE357779D A BE 357779DA BE 357779 A BE357779 A BE 357779A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
valve
plug
nut
water
tap
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE357779A publication Critical patent/BE357779A/fr

Links

Classifications

    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F16ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS; GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVE FUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS; THERMAL INSULATION IN GENERAL
    • F16KVALVES; TAPS; COCKS; ACTUATING-FLOATS; DEVICES FOR VENTING OR AERATING
    • F16K31/00Actuating devices; Operating means; Releasing devices
    • F16K31/44Mechanical actuating means
    • F16K31/58Mechanical actuating means comprising a movable discharge-nozzle

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • General Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Lift Valve (AREA)
  • Details Of Valves (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  ROBINET --------------- 
La présente invention a pour objet un robinet permettant d'établir ou d'intercepter l'écoulement d'un li- quide et principalement de l'eauo 
On sait que la fermeture brusque d'un robinet détermine des coups de bélier dans les conduites de distri- bution ce qui peut constituer un grave danger principale- ment dans les conduites établies dans les maisons d'habita- tion. 



   Afin de parer à ce danger,on a préconisé et cons- truit des robinets à   piston, à   soupape ou à clapet se manoeu- vrant soit avec un bouton, soit avec un   volant,mais   dans lesquels la période de fermeture- a lieu pendant un temps. relativement long. 



   Ces robinets, s'ils présentent   l'avantage,   d'éviter les coups de bélier, possèdent ce gland inconvénient que la 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 section: des ouvertures du passage de l'eau pratiquées dans le'boisseau est sensiblement inférieure à celle du tuyau d'amenée de l'eau. 



   D'autre   part)il   est généralement fait usage,dans ces robinets,de bourrages destinés à empêcher le passage de l'eau par les joints des parties constitutives du robinet, bourrages qui finissent toujours au bout d'un certain temps par se détériorer,et permettre ainsi des repassages d'eau par ces joints. 



   Enfin dans la plupart des robinets utilisés à présent,on se trouve dans la nécessité de faire exécuter au volant. de manoeuvre plusieurs tours complets de rotation pour obtenir le débit maximum du robinet qui, comme il a été dit plus haut-.n'est le plus souvent qu'une très faible partie de ce que pourrait débiter le tuyau d'amenée d'eau non muni de robinet. Au point de vue de la fermeture,on agit directement sur la soupape   et,pour   obtenir l'étanchéité sur son   siège,serrage¯¯¯   on produit un serrage de cette soupape qui a pour résultat de détériorer la matière élastique formant le joint de la soupape et par suite de nuire à la conservation   d'une   bonne étanchéité. 



   La présente invention élimine tous ces incon-   vénients   et a pour but de procurer un robinet qui soit constituéde telle sorte que les coups de bélier ne soient plus à craindre, que le débit se rapproche autant que possi- ble de celui permis par la section de la tuyauterie et   qu'il   soit d'une manoeuvre rapide et facile de façon à obtenir- presque instantanément son ouverture ou sa ferme-   ture, tout   en évitant de façon certaine toute détérioration du joint élastique au moment de la fermeture. 



   Dans ce   buffle   robinet, objet de la présente inven- tion est caractérisé. en ce que le boisseau est pourvu de passages-intérieurs qui opposent des résistances au passage de   l'eau   et qui mettent en communication la face supéreure et la face inférieure-de la soupape de fermeture munie d'un dispositif élastique, le tou de manière que la pression      

 <Desc/Clms Page number 3> 

 de l'eau lors de la fermeture du robinet agisse à la fois sur les deux faces de la soupape. 



   Dans la réalisation pratique de l'invention, le robinet comporte un boisseau cylindrique dans lequel pénètre un guide formant avec le boisseau les passages intérieurs, déjà mentionnés et à l'intérieur duquel coulisse une soupape reposant librement sur un croisillon faisant corps avec une noix cylindrique entourant le boisseau, cette noix pouvant être déplacée autour de celui-ci par un filet prenant dans une rainure hélicoïdale du boisseau. 



   Ce filet hélicoïdal pourra évidemment être dispo- sé sur le   boisseau   lui-même et être engagé dans une rainure correspondante de la noix mobile. La soupape; est pourvue- sur sa face supérieure d'un filtre destiné à retenir les impuretés qui se trouvent dans l'eau,et sur sa face   inférieu- ;   re d'une demi-sphère en caoutchoucdestinée à former joint lorsqu'elle s'applique sur son siège   formé   dans le bois- seau. 



   Conformément à   l'invention, les   passages intérieurs- mettent en communication par une chambre prévue autour dû. siège de la soupape,la face supérieure de celle-ci,par l'intermédiaire d'ouvertures pratiquées dans le guide   cylin-     drique,avec   la face inférieure de la soupape ou plus exacte- ment avec la surface de la sphère de caoutchouc fixée sur- cette face. 



   Afin de procurer au présent robinet, les meilleures conditions de fonctionnement, on a prévu également .un brise- jet constitué par une toile métallique ou une-légère tôle' percée de nombreux trous et qui est fixée à la partie infé- rieure du boisseau. 



   Afin de mieux faire comprendre l'invention, on en   donnera   ci-après un exemple de réalisation. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



   La. figure 1 est une coupe verticale passant par   l'axe-   du robinet, faite suivant le plan 1 1 de la figure 2. 



   La figure 2 est une coupe pratiquée suivant le plan 11-11 de la figure 1. 



   La-figure 3 est une seconde coupe du robinet passant.'par le plan 111-111 de la figure 1. 



   Dans ces   figures,!   désigne une conduite d'eau terminée par un bout femelle 2 à l'intérieur duquel vient se visser le bout mâle 3 d'un guide cylindrique 4 percé de nombreuses ouvertures 5 et qui possède un épanouissement 6 destiné à recouvrir en partie les autres pièces   constitu-   tives' du robinet. 



   Sur ce guide cylindrique 4 vient se fixer un boisseau 7 à la partie inférieure -duquel est disposé un siège 8 ; ce boisseau possède sur sa face extérieure une rainure hélicoïdale 9. La partie inférieure du boisseau 7 est pourvue en outre d'un brise-jet 10 constitué par un treillis métallique- ou une tôle perforée de nombreux trous. 



   La forme donnée à ce boisseau 7 est telle qu'entre sa paroi intérieure et la paroi extérieure du guide cylindrique 4,il existe un passage annulaire 11 qui prend naissance à la hauteur des trous 5 du guide cylindrique 4 et contourne l'extrémité 12 de ce conduit pour -former une chambre 13 autour du siège 8 qui fait corps avec le boisseau 7. 



   Une clé ou noix 14 concentrique au boisseau 7 présente un filet hélicoïdal 15 engagé dans la rainure 9 du boisseau 7 et possède à sa partie inférieure un croisillon 16 dans l'axe duquel se trouve un petit plateau 17 destiné à porter la tige de support 18   d'une   soupape 19 coulissant à l'intérieur du guide cylindrique   4.Cette   soupape 19 est fixée sur la tige de support 18 à l'aide d'un écrou 20;elle est pourvue sur sa face inférieure d'une sphère en caoutchouc. 21 enfilée sur la tige 18,et sur sa face supérieure: d'un tamisen forme de panier 22 qui fait corps avec elle et qui est destiné à retenir les impuretés; 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 pouvant se trouver dans la canalisation d'eau.

   La tige de support 18 présente une section carrée et est passée au travers d'une ouverture carrée. également pratiquée, dans le treillis métallique ou tôle perforée 10. 



   La manoeuvre de la noix se fait à l'aide d'un levier 23 par exemple ou par tout autre système. 



   Le robinet ainsi décrit fonctionne de la manière suivante: 
Lorsqu'on fait exécuter à la manette 23 un mou- vement de rotation autour de l'axe du robinet, la noix 14 grâce au filet hélicoïdal 15 engagé dans la rainure 9 du boisseau,s'élève ou s'abaisse dans son mouvement de rotation et entraîne la tige de support 18 reposant sur le plateau 17, ainsi que la soupape 19 qui s'écarte de son siège ou s'appli- que sur celui-ci. 



   Le filet hélicoïdal 15 engagé dans la rainure 9 est construit de telle sorte qu'un quart de tour exécuté par la noix 14 à l'aide du levier 23 suffit à ouvrir le robinet   complètement,c'est -   dire à permettre à l'eau de la canali- sation 1 de s'écouler à l'extérieur par la plus grande sec- tion qui lui est permise,ou à fermer complètement ce robinet. 



   Comme il a été dit plus haut, la fermeture brusque d'un robinet provoque toujours des coups de bélier dans les   canalisations,due   à la force vive que possède un fluide en mouvement lorsqu'il vient buter contre une surface immobile. 



   Ces coups de bélier ne sont plus à craindre dans le cas présent étant donné que l'eau qui circule se trouve for- cée de passer au-travers des ouvertures 5 du conduit circu- laire 11 de la chambre 13 dont la section du passage.présente suffisamment de résistance pour absorber en grande partie cette force vive. 



   Il est à remarquer toutefois que ces passages 5, 11,13 etc.sont établis de manière que leur section se rap- proche autant, que   possible   de la section du passage de l'eau dans la conduite d'amenée 1. 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 



   Lorsqu'on procède à la fermeture du robinet la demi sphère en caoutchouc 21 s'applique sur son siège 8 uniquement sous l'action de la pression de l'eau,de telle sorte qu'elle offre à la pression de l'eau une surface libre dans la   chambre   13. 



   La nature élastique de cette demi-sphère en caout- chouc lui permet d'absorber le reste de la force vive que peut encore posséder l'eau après son passage au-travers   d'un   treillis métallique 22 protégeant les ouvertures 5 et du con- duit circulaire 11. De   plus,comme   elle repose librement sur le croisillon 16 qui participe au mouvement de la noix 14 et qu'elle ne peut être que soulevée sous l'action de la   manoeu-   vre de la noix,elle reste libre au moment de la fermeture et ne se trouve par suite plus exposée à être détériorée sous l'action d'une pression mécanique produite au moment de la fermeture du robinet,cette fermeture s'opérant unique- ment,automatiquement sous l'effet de la pression de l'eau. 



   La présence du brise-jet 10 à la base du boisseau 7 permet d'obtenir un jet d'eau parfaitement règlé qui ne provoque aucune éclaboussure en tombant sur une surface unie par exemple une plaque en marbre ou en toute autre matière. 



   Comme cela a été dit,ce robinet présente le grand avantage d'être d'un maniement rapide et facile du fait qu'il ne nécessite pour l'ouverture complète, de toutes les sections de passage   d'eau   qu'un quart de tour exécuté par   .la   manette 23. 



   D'autre part,il est à remarquer que ce robinet ne nécessite aucun bourrage, d'est à dire supprime l'ennui que présentent actuellement les robinets en usage de laisser au bout d'un cettain temps,l'eau passer par les joints devenus défectueux-par suite de l'usure du bourrage. 



   .Il   est,   en outre absolument   silencieux   par ce fait que la soupape ne peut pas être mise en rotation ,ce qui au- rait pour effet de produire le bruit bien connu que l'on en- tend parfois dans les   tuyauteries.Cette   soupape est en effet 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 maintenue en place par sa tige carrée engagée dans l'ouver- ture carrée pratiquée dans le treillis métallique du brise- jet. 



   Ce robinet est enfin d'une construction aisée      étant donné que toutes les parties constitutives de ce robinet sont simples et d'un usinage facile. 



   Le démontage du robinet en cas de détérioration éventuelle d'une pièce est également particulièrement aisé, toutes les pièces n'étant assemblées les unes aux autres que par des pas de vis normaux.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  TAP ---------------
The present invention relates to a valve making it possible to establish or intercept the flow of a liquid and mainly of water.
We know that the sudden closing of a tap causes water hammer in the distribution pipes, which can constitute a serious danger, mainly in the pipes established in residential houses.



   In order to avoid this danger, it has been recommended and constructed piston, valve or flap valves which can be operated either with a button or with a handwheel, but in which the closing period takes place during a period of time. time. relatively long.



   These taps, if they have the advantage of avoiding water hammer, have this drawback that the

 <Desc / Clms Page number 2>

 section: of the openings for the passage of water in the bushel is appreciably smaller than that of the water supply pipe.



   On the other hand) use is generally made, in these taps, of jams intended to prevent the passage of water through the seals of the constituent parts of the tap, jams which always end up deteriorating after a certain time, and thus allow water to be passed through these joints.



   Finally in most of the taps used at present, we find ourselves in the need to make the steering wheel run. operating several full turns of rotation to obtain the maximum flow rate of the tap which, as has been said above - is most often only a very small part of what the water supply pipe could deliver not fitted with a tap. From the point of view of the closure, we act directly on the valve and, to obtain the seal on its seat, tightening this valve is produced which results in deterioration of the elastic material forming the seal of the valve. valve and consequently adversely affect the maintenance of a good seal.



   The present invention eliminates all these drawbacks and aims to provide a valve which is constructed in such a way that water hammer is no longer to be feared, that the flow rate is as close as possible to that permitted by the water pressure section. the piping and be quick and easy to maneuver so as to obtain almost instantaneously its opening or closing, while certainly avoiding any deterioration of the elastic seal at the time of closing.



   In this tap buffalo, object of the present invention is characterized. in that the plug is provided with interior passages which oppose resistance to the passage of water and which put in communication the upper face and the lower face of the closing valve provided with an elastic device, the tou so that pressure

 <Desc / Clms Page number 3>

 water when closing the tap acts on both sides of the valve at the same time.



   In the practical embodiment of the invention, the valve comprises a cylindrical plug into which penetrates a guide forming with the plug the internal passages, already mentioned and inside which slides a valve resting freely on a cross member forming part of a cylindrical nut. surrounding the bushel, this nut being able to be moved around it by a thread taking in a helical groove of the bushel.



   This helical thread can obviously be placed on the plug itself and be engaged in a corresponding groove of the movable nut. The valve; is provided on its upper face with a filter intended to retain the impurities in the water, and on its lower face; re of a rubber hemisphere intended to form a seal when it is applied to its seat formed in the timber.



   According to the invention, the interior passages are in communication by a chamber provided around due. valve seat, the upper face thereof, through openings made in the cylindrical guide, with the underside of the valve or more exactly with the surface of the rubber ball fixed on - this face.



   In order to provide the present valve with the best operating conditions, there has also been provided a jet breaker consisting of a wire mesh or a light sheet pierced with numerous holes and which is fixed to the lower part of the valve.



   In order to better understand the invention, an exemplary embodiment thereof will be given below.

 <Desc / Clms Page number 4>

 



   Figure 1 is a vertical section passing through the axis of the valve, taken along the plane 11 of Figure 2.



   Figure 2 is a section taken along the plane 11-11 of Figure 1.



   Figure 3 is a second section of the valve passing through the plane 111-111 of Figure 1.



   In these figures ,! designates a water pipe terminated by a female end 2 inside which is screwed the male end 3 of a cylindrical guide 4 pierced with numerous openings 5 and which has an opening 6 intended to partially cover the other parts constituted - tives' of the tap.



   On this cylindrical guide 4 is fixed a plug 7 to the lower part - which is arranged a seat 8; this plug has on its outer face a helical groove 9. The lower part of the plug 7 is further provided with a jet breaker 10 consisting of a metal mesh or a perforated sheet with numerous holes.



   The shape given to this plug 7 is such that between its inner wall and the outer wall of the cylindrical guide 4, there is an annular passage 11 which originates at the height of the holes 5 of the cylindrical guide 4 and goes around the end 12 of this duct to -form a chamber 13 around the seat 8 which is integral with the valve 7.



   A key or nut 14 concentric with the plug 7 has a helical thread 15 engaged in the groove 9 of the plug 7 and has at its lower part a spider 16 in the axis of which is a small plate 17 intended to carry the support rod 18 a valve 19 sliding inside the cylindrical guide 4. This valve 19 is fixed on the support rod 18 by means of a nut 20; it is provided on its underside with a rubber ball. 21 threaded over the rod 18, and on its upper face: of a basket-shaped screen 22 which is integral with it and which is intended to retain impurities;

 <Desc / Clms Page number 5>

 that may be in the water pipe.

   The support rod 18 has a square section and is passed through a square opening. also practiced, in the wire mesh or perforated sheet 10.



   The nut is operated using a lever 23 for example or by any other system.



   The valve thus described operates as follows:
When the handle 23 is made to execute a rotational movement around the axis of the valve, the nut 14, thanks to the helical thread 15 engaged in the groove 9 of the plug, rises or falls in its movement of rotation and drives the support rod 18 resting on the plate 17, as well as the valve 19 which moves away from its seat or rests on it.



   The helical thread 15 engaged in the groove 9 is constructed so that a quarter of a turn executed by the nut 14 using the lever 23 is enough to open the tap completely, that is to say to allow water of pipe 1 to flow to the outside through the largest section allowed, or to close this valve completely.



   As stated above, the sudden closing of a valve always causes water hammer in the pipes, due to the force that a moving fluid has when it comes into contact with a stationary surface.



   These water hammers are no longer to be feared in the present case, given that the circulating water is forced to pass through the openings 5 of the circular duct 11 of the chamber 13, including the section of the passage. has enough resistance to absorb most of this momentum.



   It should be noted, however, that these passages 5, 11, 13 etc. are established in such a way that their cross-section is as close as possible to the cross-section of the water passage in the supply line 1.

 <Desc / Clms Page number 6>

 



   When the valve is closed, the rubber hemisphere 21 is applied to its seat 8 only under the action of the water pressure, so that it offers the water pressure a free area in the chamber 13.



   The elastic nature of this rubber hemisphere enables it to absorb the remainder of the living force which water may still possess after it has passed through a metal mesh 22 protecting the openings 5 and the con- trol. circular duct 11. Moreover, as it rests freely on the spider 16 which participates in the movement of the nut 14 and that it can only be raised under the action of the maneuvering of the nut, it remains free at the time of the closure and is therefore no longer exposed to deterioration under the action of a mechanical pressure produced when the valve is closed, this closure only taking place automatically under the effect of the pressure of the water.



   The presence of the jet breaker 10 at the base of the plug 7 makes it possible to obtain a perfectly regulated water jet which does not cause any splash when it falls on a plain surface, for example a marble slab or any other material.



   As has been said, this tap has the great advantage of being quick and easy to handle because it only requires a quarter turn of all water passage sections for the complete opening. executed by the joystick 23.



   On the other hand, it should be noted that this faucet does not require any jamming, is to say eliminates the boredom that currently presents the faucets in use of letting after a certain time, the water pass through the joints. become defective as a result of wear of the packing.



   .It is, furthermore, absolutely silent due to the fact that the valve cannot be rotated, which would have the effect of producing the well-known noise which one sometimes hears in the pipes. indeed

 <Desc / Clms Page number 7>

 held in place by its square rod engaged in the square opening made in the metal mesh of the jet breaker.



   Finally, this valve is of easy construction given that all the constituent parts of this valve are simple and easy to machine.



   The dismantling of the valve in the event of possible damage to a part is also particularly easy, all the parts being assembled to each other only by normal screw threads.


    

Claims (1)

RESUME: L'invention a pour objet : 1 ) - Un robinet caractérisé, en ce. qu'il est pourvu de passages intérieurs qui opposent des résistances- au passage de l'eau et qui mettent en communication la face supérieure et la face inférieure de la. soupape de fermeture, de manière que la pression de l'eau lors de la fermeture du robinet agisse à la fois sur les deux faces de la. soupape dont l'une est pourvue d'un dispositif' élastique afin d'évi- ter les coups de bélier. ABSTRACT: The subject of the invention is: 1) - A valve characterized in that. that it is provided with interior passages which oppose resistances to the passage of water and which put in communication the upper face and the lower face of the. shut-off valve, so that the water pressure when closing the tap acts on both sides of the. valve, one of which is provided with an elastic device in order to avoid water hammer. 2 ) - Un robinet du genre mentionné sous 1 et 2 caractérisé en ce que sa noix est constituée par une douille cylindrique disposée à l'extérieur du boisseau et est pour- vue d'un filet hélicoïdal engagé dans une rainure correspon- dante du boisseau ou réciproquement. 2) - A valve of the type mentioned under 1 and 2 characterized in that its nut is constituted by a cylindrical sleeve disposed outside the plug and is provided with a helical thread engaged in a corresponding groove of the plug or vice versa. 3 ) - Un robinet du genre mentionné sous 1 à 3 caractérisé en ce que la soupape de fermeture est montée sur une tige de support de section carrée-qui traverse une ouverturede section carrée pratiquée dans un treillis. métal- lique servant de brise-jet et qui repose librement sur un plateau porté par un croisillon faisant corps avec la noix du robinet et en ce que cette soupape participe de cette manière aux déplacements de la noix et est maintenue dans. sa position de fermet re uniquement sous l'action de la pres- sion de l'eau. <Desc/Clms Page number 8> 3) - A valve of the type mentioned under 1 to 3 characterized in that the shut-off valve is mounted on a support rod of square section which passes through an opening of square section made in a lattice. metal serving as a jet breaker and which rests freely on a plate carried by a spider forming a body with the tap nut and in that this valve participates in this way in the movements of the nut and is held in. its closed position is only under the action of water pressure. <Desc / Clms Page number 8> 4 ) - Un robinet du genre mentionné sous 1 à 3 caractérisé par ce fait qu'il comporte un boisseau cylindri- que dans lequel pénètre un guide formant avec le boisseau des passages intérieurs et à l'intérieur duquel coulisse une soupape, reposant librement sur un croisillon faisant corps avec une noix cylindrique entourant le boisseau,cette noix pouvant être déplacée. autour de celui-ci par un filet prenant dans une rainure hélicoïdale du boisseau. 4) - A valve of the type mentioned under 1 to 3 characterized in that it comprises a cylindrical plug into which penetrates a guide forming with the plug of internal passages and inside which slides a valve, resting freely on a spider forming a body with a cylindrical nut surrounding the bushel, this nut being able to be moved. around it by a thread taking in a helical groove of the plug.
BE357779D BE357779A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE357779A true BE357779A (en)

Family

ID=31600

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE357779D BE357779A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE357779A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2479940A1 (en) STOP TAP FOR LIQUID FLUID
FR2480391A1 (en) FIREPROOF JOINT TAP
FR2792988A1 (en) TEMPERATURE LIMITING MIXER TAP CARTRIDGE
CA1266036A (en) Ball valve
BE357779A (en)
FR2553489A1 (en) SHUT-OFF VALVE FOR LIQUIDS
EP1938010B1 (en) Faucet with spherical rotating closure
FR2500902A1 (en) STOP VALVE AND ADJUSTMENT VALVE
BE568730A (en)
FR2481404A1 (en) Water feed valve with push flow control - has rotary sleeve regulation cutting by pass flow for membrane to move washer onto seat
BE415368A (en)
BE515632A (en)
BE544298A (en)
FR3067783A1 (en) CENTER BUTTERFLY VALVE
BE457818A (en)
BE569041A (en)
BE517804A (en)
BE665876A (en)
FR2812061A1 (en) Isolating fluid stop valve comprises body with upstream and downstream pipes and intermediate chamber containing removable cage delimiting seat in which obturator is engaged
CH655370A5 (en) Stop cock
BE408250A (en)
BE417829A (en)
BE406153A (en)
BE448349A (en)
BE639548A (en)