<Desc/Clms Page number 1>
EMI1.1
échine à affûter les saies.
EMI1.2
La présente invention à titait 'à mè1rhaohiie à aféà(ét les scies à la meule artilc3,slls, paraoterisée par l'atilîsation de cames ou gabarits reproducteurs présentant la forme plus ou moins allongée du dessus de la dent à reproduire, lesquelles cattes opèrent le soulèvement du porte-meule au moment même oâ se produit automatiquement lfavaoeement de la dent dé scie de telle sorte que le dessus de la dent à affriter se présente à la meule qui se
EMI1.3
relève en décrivant sur la dent une courbe déterminée par le pro-
EMI1.4
fil de la oaos.
Différentes autres caractéristiques ressortiront mieux ati cours de la description qui va suivre donné en se réforant au dessin annexé montrante schématiqueaient et à titre dtexémple, une forme de réalisation de la machine et notamnent'é.
<Desc/Clms Page number 2>
fig.l une vue en élévation de face; fig., une vue de profil dans le sens des flèches 2-2 de la figure 1;
EMI2.1
fig.3, une vue en plan du porte-meule, l'ema de rotation de la , T.( h W#$à4l?àn% ramené dans un plan horizontal; fiS.4, la vue en plan du presseur; :ig.5, le détail du. curseur de réglage pour l'écartement des dents; fin. 6 nazi, des détails.
La meule artificielle 1 est portée ainsi queues poulies d'entraînement 3 par le porte-meule 3, en forme d'étrier pivotant librement à son extrémité 3', entre pointes 35,35-, autour d'un axe zz,
EMI2.2
parallèle à 1 tae de rotation de la meule, de sorte que cet axe(de rotation de la maule)se déplace toujours parallèle à soi-même.
Les pointes 35-35* sont portées par une chape 36, blocable en inclinaison désirée autour d'un axe y par boulon 3' sur un bâti fixe 38,
D'autre part, le porte-meule 3 présente un bras de suspension 39, suspendu en bout d'une tige pendante 4 avec articulation 40, 41 formant cardan.
, La tige 4 de suspension du porte-meule est pourvue, à son extrémité supérieure..4*, d'une vis 5, laquelle sert au réglage en pro-
EMI2.3
frondeur de la meule 1. L'extrémité de cette vis 5 vient reposer dans l'une des trois cuvettes 6, 6j, 6', d'un taquet mobile z7 pivo- tant autour d'un axe 8 solidaire du bâti 9.
Une extension 10 de ce bâti porte le ou les galets 11 qui guident et supportent le plateau porte-cama 12 sur lequel se monte une came reproductrice 13, de profil approprié à la courbure de la denture à obtenir, la dite came étant par exemple fixée dans un étau 15 par vis de pression 14.
Le bois convient très bien à la fabrication des cames 13 qui peuvent être exécutées sans difficulté par l'usager lui-même, quelques secondes suffisant pour remplacer une came par une autre et
<Desc/Clms Page number 3>
EMI3.1
T¯c'\.'" la machine est ainsi réglée sans tâtonnement pour une nouvelle denture.
EMI3.2
Le taquet 7 repose sur le plateau porte.-came 13 par 1' inter- médiaire d'an galet 16.
Un levier 17, pivotant autour de son axe 18, commande simultanément: d'une part, un poussoir à palette 19 monté articule en 20 et réglable en longueur par vis 19', dont le rôle est de faire avancer la scie S; d'autre part, le plateau porte-came 12 articulé à l'extrémité 21 du levier,pour imprimer au dit porte-came un mouvement alternatif sensiblement rectiligne (si on assimile l'arc décrit par l'extrémi-
EMI3.3
té 21 du levier, à une 6' ' r'droitoé.
Le levier 17 reçoit, vement d'oscillation fi" "u d'un arc oscillant .4,, par l'intermédiaire d'une biellette de liaison dont une extrémité 43 s'articule sur le levier 17, tandis que l'autre extrémité 42 s'articule sur un curseur 33'fixé en un point de l'arc 24, plus ou moins rapproché de son centre 25 de pivotement.
EMI3.4
L'arc 24 reçoit lui-même son mouvement d'un excentrique (n OnTîguré) avec poulies étagées de changement de vitesse, et oscille autour de l'axe 25, dans le sens de la flèche (figure 5) depuis'la position A représentée en traits pleins, jusqu'à la position B. re- @ présentée en tracé ponctué, le levier 17 recevant, de,ce :
rait, une
EMI3.5
oscillation dans le sens de la flèche 'e autour de son axe 18, Quant à la lame de scîe S (figures 1 et 4) elle est 'maintenue, dans son avancement, par l'appui contre elle d'un patin presseur.26
EMI3.6
s'articulant librement en bout d'un bras -27 qui s f ouvre à volet au- tour d'un axe vertical 28 (figure 4) et est rappelé contre la scie S par l'action d'un ressort à lame 29 appuyant contre 'un téton 30
EMI3.7
du bras 27 et maintenu, par les ailes 31 d'une aoÉtrj#plaqae ,3a mô- bile, 'ainsi que le ressort 29, autour de l'axe 32'.
<Desc/Clms Page number 4>
Ce dispositif presseur 27 à patin articulé 26 s'applique toujours sur la lame d'une façon parfaite quelle que soit son épaisseur, la flexibilité du ressort étant réglée par un curseur 33 déplaçable dans une coulisse 34 de la contreplaque 32.
Le fonctionnement se comprend dès lors de soi.
Lorsque le poussoir à palettes 19, actionna par le levier 17, fait avancer la dent de soie u, la came 13 est introduite sous le galet 16 du taquet pivotant 7, à l'instant même ou. le dessus v de la dent à affûter se présente à la meule 1, laquelle se relève en décrivant sur la dent une courbe déterminée par le profil de la cme reproductrice 13.
Une fois le mouvement d'avance terminé, le dessus v de la dent a été affûté; alors le levier 17 revient en arrière entraînant dans son mouvement, le porte-came 12 et le poussoir 19. Ce dernier, articulé en 20, vient prendre la dent suivante u', tandis que la meule 1, dont l'étrier support 3 oscille librement entre les )ointes 35,35', descend par son propre poids et vient affûter le devant t de la dent, tout en lui donnant l'angle de dégagement désiré, l'étrier porte-meule 3-3t étant, pour cela, ainsi qu'on l'a vu (figu - re 3), inclinable à volonté, par rotation, autour de l'axe y-y.
La figure 6 montre le profil a de la denture à obtenir, et lafigure 7, deux profils b et b' de cames pouvant reproduire cette denture.
La longueur de la came reproductrice 13 est évidemment déterminée selon la différence de course existant entre le poussoir 19 et le porta-.came 12, ces courses étant proportionnelles à la distance les séparant de l'axe de pivotement 18 dulevier 17.
Il est possible, avec une même came 13 (de profil déterminé en vue d'une forme @ de dent déterminée), d'obtenir, ainsi qu'on va voire tous désirée entre dents (figure le voir, tous les écartements désirés e entre dents (figure 8) .
Se réglage s'opère par le déplacement du curseur 23 le long de ,l'arc 24 (figure 5) oscillant autour de son axe 25.
<Desc/Clms Page number 5>
Si l'on considère la position extrême B de l'arc 24 (tracé pétillé figure 5, correspondant à la fin d'affûtage d'une dent, position (c'est-à-dire à la fin de course de la came 13), et si le corser 23 est fixé en un point 0 le plus rapproche de l'axe d'oscillation 25, l'extrémité 42 de la biellette 22 coincide, par construction, avec cet axe d'oscillation 25, de sorte que le mouve- ment rétrograde du levier 17, en partant de sa position externe d'avance 17B et dans le sens F'1, est nul, l'arc'34 n'ayant-plus d'effet sur le dit levier.
Si, au contraire, le curseur 23 a été amène'en la position extrême D, on obtient, pour le levier 17, le maximum de course. cependant, la position extrême d'avance 17B est invariable quel que soit le réglage du curseur 23, en raison de ce que lors- que l'arc est en cette position extrême d'avance B, le centre # de l'arc de cercle 24 coïncide, par onstruction, avec l'extrémité 43 de la biellette 22 au point où selle-ci s'articule sarcle levier 17; il s'ensuit que la biellette 22 sera toujours radiale dans cet- te position B, par rapport à l'arc 24 quel que soit le réglage du curseur 23 et que ce réglage n'aura aucun effet sur la position ex- trême d'avance 17 du levier 17.
B
Pour résumer, on voit que le levier 17 est commandé de façon tels le que sa course en avant (sens F') se termine toujours à la même position extrême'17 , tandis que l'augmentation éventuelle de courB se (pour varier l'écartement entre dents de scie), se Produit en arrière (sens F'). Il est donc possible d'obtenir une même forme de dent [alpha]ss mais avec des écartements différents e, sans dépla- cer aucunement la came 13.
Dans ce cas, c'est l'action du plateau 12 sur le galet 16, qui précède (et complète) celle de la came reproductrice 13. On voit en figure 8 que l'action du plateau s'étend de [alpha]à ss, et l'ac- tion de la came de ss à [gamma], point immuable.
On peut évidemment obtenir toute une gamme de courses intermé- diaires, ponr le levier 17, et partant pour la came 13, en variant le réglage du curseur 23 sur l'arc 24 de C en D.
<Desc/Clms Page number 6>
Ces diverses dispositions permettent d'employer rationnellement, plu sieurs vitesses de battement du levier 17 (par exemple 30,40 et 50 coups à la minute) et, partant, plusieurs vitesses d'a- vancement de la scie S, en obtenant, dans chaque cas, une durée d'affûtage proportionnelle à l'écartement entre dents, une dent dont l'écartement est de 3m/m devant être affûtée en beaucoup moins de temps qu'une dent dont l'écartement serait de 90 mira.
On obtient donc une machine universelle affûtant, de façon parfai tement rationnelle, les petits et grands écartements entre dents, et présentant les avantagea solvants: a) rapidité et facilité de réglage pour l'écartement désiré, le dit réglage pouvant être opéré à l'arrêt ou en marche; b) mouvement alternatif continu d'oscillation du levier 17; c) mouvement d'avance se terminant toujours à la même position 17B.
On a -vue d'autre part; comment la meule 1 était réglable en profondeur par la manoeuvre de la vis 5.
Enfin, avec une marne came 13, , on peut obtenir des dentures de profondeurs différentes., suivant qu'on fera reposer la vis 5 dans l'une des cuvettes 6,6',6", du taquet 7, à une distance plus ou moins grande de l'axe d'oscillation 8 du dit taquet.
L'invention ne saurait du reste .être arbitrairement limitée à la seule forme de réalisation représentée, toutes modifications pou- vant y être apportées sans se départir de l'esprit général de la présente invention.
C'est ainsi qu ' on obtiendrait évidemment un résultat identique avec une came reproductrice 13 fixe, sur laquelle circulerait un ga- let tel que 16 agissant sur le porte-meule. On peut donc dire, d'une façon générale, que la came, d'une part, et l'organe de commande du porte-meule, d'autre part, sont animés, l'un par rapport à l'autre, d'un mouvement relatif rectiligne alternatif .
De plus, le bras de suspension 39 peut être attaché sur l'étrier 3, en un point intermédiaire entre l'extrémité de pivotement 35 de cet étrier et la meule 1 ; dans ce cas, le porte-meule, étant établi selon le principe d'un levier du 3ème genre (pivotement à
<Desc/Clms Page number 7>
une extrémité, application. de force en un point intermédiaire), la hauteur de la came est déterminée selon le rapport des bras de le- vier 1-35 et 39-35.
REVENDICATIONS
Machine à affûter les scies à la meule artificielle, principa- lement caractérisée en ce que :
1 l'on utilise des cames ou gabarits reprodtjtcteurs, présentant la forme plus ou moins allongée du dessus de la dent à reproduire, lesquelles cames opèrent le soulèvement du porte-meule au moment même où se produit automatiquement l'avancement de la dent de scie, de telle sorte que le dessus de la dent à affilier se présente à la meule qui se relèe en décrivant sur la dont une courbe déterminée par le profil de la came; les cames reproductrices agissant sur le porte-meule pour pro- voquer son relèvement, sont mobiles, leur mouvement étant lié synchroniquement à celui du poussoir agissant sur la dent de scie pour provoquer son avancement, les deux organes:
came et poussoir étant com- mandés simultanément par un m ême levier;
3 la came est fixée de façon amovible et remplaçable sur un plateau circulant sur un ou des galets de soutien, le dit plateau étant animé d'un mouvement relatif alternatif sensiblement rectiligne par le levier de commande;
4 le porte-meule, en forme d'étrier pivotant, est d'autre part suspendu à un bras pendant, lequel est muni, à son extrémité supé- rieure, d'une vis servant à opérer le réglage en profondeur de la meule, la dite vis venant reposer sur un taquet pivotant, soulevé par la came reproductrice à chacun des mouvements de celle-ci, avec interposition d'un galet de roulement;
5 la vis peut prendre appui sur. le taquet pivotant eh un point plus ou moins rapproché de son axe de pivotement, de façon à faire varier la profondeur de la denture de scie avec une même came repro ductrice ;
<Desc/Clms Page number 8>
@
6 l'aXe d'oscillation de l'étrier porte-meule, parallèle à l'axe de rotation de la meule, est inclinable à volonté, en vue d'affûter, à l'angle de dégagement voulu, le devant de la dent, lors- que l'affûtage du dessus est termine et que le mouvement d'avance a pris fin, la meule, guidée par son étrier support, descendant alors par son propre poids, tandis que le poussoir qui a été ramené -en arrière vient prendre la dent suivante;
7 le mouvement alternatif d'oscillation du levier de commande, lui est donné par un arc oscillant, et par l'intermédiaire d'une biellette de liaison dont l'extrémité, pourvue d' un curseur, peut être fixée pivotable en un point de l'arc oscillant, plus ou moins rapproché de son centre de pivotement, de façon, à faire varier l'am- plitude d'oscillation du levier selon l'écartement entre dents que l'on désire obtenir;
8 la position extrême d'avance du levier est invariable, quel que soit le réglage du curseur, en raison de ce que lorsque l'arc oscillant est en sa position extrême d'avance, le centre de l'arc de cercle coïncide avec le point d'attache de la biellette de liaison sur le levier, la biellette étant ainsi toujours radiale dans la position d'avance maximum, quel que soit le réglage du curseur;
9 l'augmentation éventuelle de course du levier se produisant toujours en arrière de sa position limite invariable d'avance, il est possible d'obtenir, avec une même came et sans déplacement au- cun de celle-ci, une même forme de dent, mais avec des écartements différents, tout en utilisant plusieurs vitesses de battement du le- vier et, partant, d'avancement de scie, en vue d'un affûtage ration- nel des dents selon leurs dimensions;
10 dans son avancement, la lame de soie se trouve maintenue par un presseur à patin articulé s'appliquant toujours sur la lame d'une façon parfaite quelle que soit son épaisseur, le patin étant pressé par l'action d'un ressort, de flexibilité réglable par curseur.
<Desc / Clms Page number 1>
EMI1.1
spine to sharpen saies.
EMI1.2
The present invention was based on mè1rhaohiie à aféà (et the grinding-wheel saws artilc3, slls, paraoterized by the atilization of cams or reproductive templates having the more or less elongated shape of the top of the tooth to be reproduced, which cattes operate the lifting of the grinding wheel holder at the same moment when the advancing of the sawtooth occurs automatically so that the top of the tooth to be chiselled is presented to the grinding wheel which is
EMI1.3
detects by describing on the tooth a curve determined by the pro-
EMI1.4
wire of the oaos.
Various other characteristics will emerge better in the course of the following description given by referring to the appended drawing showing schematically and by way of example, an embodiment of the machine and in particular.
<Desc / Clms Page number 2>
fig.l a front elevational view; Fig., a side view in the direction of arrows 2-2 of Figure 1;
EMI2.1
fig. 3, a plan view of the grinding wheel holder, the rotation ema of the, T. (h W # $ à4l? àn% brought back to a horizontal plane; fiS.4, the plan view of the presser;: ig.5, detail of the adjustment slider for tooth spacing, end of Nazi 6, details.
The artificial grinding wheel 1 is thus carried with the drive pulley tails 3 by the grinding wheel holder 3, in the form of a stirrup pivoting freely at its end 3 ', between points 35,35-, around an axis zz,
EMI2.2
parallel to 1 tae of rotation of the grinding wheel, so that this axis (of rotation of the grinding wheel) always moves parallel to itself.
The points 35-35 * are carried by a yoke 36, which can be locked at the desired inclination around an axis y by bolt 3 'on a fixed frame 38,
On the other hand, the grinding wheel holder 3 has a suspension arm 39, suspended at the end of a hanging rod 4 with articulation 40, 41 forming a universal joint.
, The suspension rod 4 of the grinding wheel holder is provided, at its upper end..4 *, with a screw 5, which is used for the pro adjustment.
EMI2.3
slinger of the grinding wheel 1. The end of this screw 5 comes to rest in one of the three cups 6, 6j, 6 ', of a movable cleat z7 pivoting about an axis 8 integral with the frame 9.
An extension 10 of this frame carries the roller or rollers 11 which guide and support the cama carrier plate 12 on which is mounted a reproductive cam 13, of profile appropriate to the curvature of the teeth to be obtained, said cam being for example fixed in a vice 15 by pressure screw 14.
The wood is very suitable for the manufacture of cams 13 which can be executed without difficulty by the user himself, a few seconds sufficient to replace one cam with another and
<Desc / Clms Page number 3>
EMI3.1
T¯c '\.' "The machine is thus adjusted without trial and error for a new toothing.
EMI3.2
The latch 7 rests on the cam carrier plate 13 through the intermediate of a roller 16.
A lever 17, pivoting around its axis 18, simultaneously controls: on the one hand, a pallet pusher 19 mounted articulated at 20 and adjustable in length by screw 19 ', the role of which is to advance the saw S; on the other hand, the cam-holder plate 12 articulated at the end 21 of the lever, in order to impart to said cam-holder a substantially rectilinear reciprocating movement (if we assimilate the arc described by the end-
EMI3.3
tee 21 of the lever, to a 6 '' r'droitoé.
The lever 17 receives, fi "" u oscillation event of an oscillating arc .4 ,, via a connecting rod whose one end 43 is articulated on the lever 17, while the other end 42 is articulated on a cursor 33 ′ fixed at a point of the arc 24, more or less close to its pivoting center 25.
EMI3.4
The arc 24 itself receives its movement from an eccentric (n OnTîguré) with stepped pulleys for changing speed, and oscillates around the axis 25, in the direction of the arrow (figure 5) from position A shown in solid lines, up to position B. shown in dotted lines, the lever 17 receiving, from, this:
would, a
EMI3.5
oscillation in the direction of the arrow 'e around its axis 18, As for the saw blade S (Figures 1 and 4) it is' maintained in its advance by the support against it of a pressure pad. 26
EMI3.6
articulated freely at the end of an arm -27 which opens with a shutter around a vertical axis 28 (figure 4) and is biased against the saw S by the action of a leaf spring 29 pressing against 'a nipple 30
EMI3.7
of the arm 27 and held, by the wings 31 of a mobile aoÉtrj # plaqae, 3a, 'as well as the spring 29, around the axis 32'.
<Desc / Clms Page number 4>
This pressing device 27 with articulated pad 26 always applies to the blade in a perfect manner whatever its thickness, the flexibility of the spring being adjusted by a slider 33 movable in a slide 34 of the backing plate 32.
Operation is therefore self-explanatory.
When the vane pusher 19, actuated by the lever 17, advances the bristle tooth u, the cam 13 is introduced under the roller 16 of the pivoting cleat 7, at the same instant or. the top v of the tooth to be sharpened is presented to the grinding wheel 1, which is raised by describing on the tooth a curve determined by the profile of the reproducing cme 13.
Once the feed movement is complete, the top v of the tooth has been sharpened; then the lever 17 returns backward causing in its movement the cam holder 12 and the pusher 19. The latter, articulated at 20, takes the next tooth u ', while the grinding wheel 1, of which the support bracket 3 oscillates freely between the) anoints 35,35 ', descends by its own weight and sharpens the front t of the tooth, while giving it the desired clearance angle, the 3-3t grinding wheel holder being, for this, as we have seen (figure 3), tiltable at will, by rotation, around the yy axis.
FIG. 6 shows the profile a of the toothing to be obtained, and lafigure 7, two profiles b and b 'of cams capable of reproducing this toothing.
The length of the reproductive cam 13 is obviously determined according to the difference in stroke existing between the pusher 19 and the porta-.came 12, these strokes being proportional to the distance separating them from the pivot axis 18 of the lever 17.
It is possible, with the same cam 13 (of determined profile with a view to a determined tooth shape @), to obtain, as will even all be desired between teeth (figure see it, all the desired spacings e between teeth (figure 8).
Its adjustment is made by moving the cursor 23 along, the arc 24 (figure 5) oscillating around its axis 25.
<Desc / Clms Page number 5>
If we consider the extreme position B of arc 24 (sparkling line in figure 5, corresponding to the end of sharpening of a tooth, position (that is to say at the end of travel of cam 13 ), and if the corser 23 is fixed at a point 0 closest to the axis of oscillation 25, the end 42 of the rod 22 coincides, by construction, with this axis of oscillation 25, so that the retrograde movement of the lever 17, starting from its external advance position 17B and in the direction F'1, is zero, the arc'34 no longer having any effect on said lever.
If, on the contrary, the cursor 23 has been brought to the extreme position D, the maximum travel is obtained for the lever 17. however, the extreme feed position 17B is invariable regardless of the setting of cursor 23, because when the arc is in this extreme feed position B, the center # of the circular arc 24 coincides, by onstruction, with the end 43 of the rod 22 at the point where the saddle articulates the lever 17; it follows that the rod 22 will always be radial in this position B, with respect to the arc 24 whatever the adjustment of the slider 23 and that this adjustment will have no effect on the extreme position of advance 17 of lever 17.
B
To summarize, we see that the lever 17 is controlled in such a way that its forward stroke (direction F ') always ends at the same extreme position' 17, while the possible increase in curb is (to vary the gap between saw teeth), occurs backwards (direction F '). It is therefore possible to obtain the same tooth shape [alpha] ss but with different spacings e, without moving the cam 13 at all.
In this case, it is the action of the plate 12 on the roller 16, which precedes (and completes) that of the reproducing cam 13. It can be seen in FIG. 8 that the action of the plate extends from [alpha] to ss, and the action of the ss cam at [gamma], immutable point.
A whole range of intermediate strokes can obviously be obtained, by lever 17, and hence for cam 13, by varying the setting of cursor 23 on arc 24 from C to D.
<Desc / Clms Page number 6>
These various arrangements make it possible to use rationally, several beating speeds of the lever 17 (for example 30, 40 and 50 strokes per minute) and, therefore, several forward speeds of the saw S, while obtaining, in each case, a sharpening time proportional to the spacing between teeth, a tooth with a spacing of 3 m / m to be sharpened in much less time than a tooth with a spacing of 90 mira.
A universal machine is therefore obtained which sharpens, in a perfectly rational manner, the small and large spacings between teeth, and exhibiting the advantages of solvents: a) rapidity and ease of adjustment for the desired spacing, the said adjustment being able to be operated at the off or on; b) continuous reciprocating movement of oscillation of lever 17; c) feed movement always ending at the same position 17B.
We have seen on the other hand; how the grinding wheel 1 was adjustable in depth by the operation of the screw 5.
Finally, with a cam marl 13, it is possible to obtain teeth of different depths., Depending on whether the screw 5 is made to rest in one of the cups 6,6 ', 6 ", of the cleat 7, at a greater distance. or less of the axis of oscillation 8 of said cleat.
The invention cannot, moreover, be arbitrarily limited to the single embodiment shown, any modifications being able to be made thereto without departing from the general spirit of the present invention.
It is thus that one would obviously obtain an identical result with a fixed reproducing cam 13, on which would circulate a roller such as 16 acting on the grinding wheel holder. We can therefore say, in general, that the cam, on the one hand, and the control member of the grinding wheel holder, on the other hand, are animated, one relative to the other, d 'an alternating rectilinear relative movement.
In addition, the suspension arm 39 can be attached to the caliper 3, at an intermediate point between the pivot end 35 of this caliper and the grinding wheel 1; in this case, the grinding wheel holder, being established according to the principle of a 3rd kind lever (pivoting at
<Desc / Clms Page number 7>
one end, application. force at an intermediate point), the height of the cam is determined according to the ratio of the lever arms 1-35 and 39-35.
CLAIMS
Machine for sharpening saws with an artificial grinding wheel, mainly characterized in that:
1 cams or reproducing jigs are used, having the more or less elongated shape of the top of the tooth to be reproduced, which cams operate the lifting of the grinding wheel holder at the very moment when the advancement of the sawtooth occurs automatically , so that the top of the tooth to be affixed presents itself to the grinding wheel which is raised by describing on the which a curve determined by the profile of the cam; the reproductive cams acting on the grinding wheel holder to cause it to rise, are mobile, their movement being linked synchronously to that of the pusher acting on the sawtooth to cause its advancement, the two organs:
cam and pusher being controlled simultaneously by the same lever;
3 the cam is fixed in a removable and replaceable manner on a plate circulating on one or more support rollers, said plate being driven by a relatively rectilinear reciprocating relative movement by the control lever;
4 the wheel holder, in the form of a pivoting bracket, is also suspended from a pendant arm, which is fitted, at its upper end, with a screw for adjusting the depth of the wheel, said screw coming to rest on a pivoting cleat, lifted by the reproducing cam at each of its movements, with the interposition of a running roller;
5 the screw can be supported on. the pivoting cleat at a point more or less close to its pivot axis, so as to vary the depth of the saw teeth with the same reproducing cam;
<Desc / Clms Page number 8>
@
6 the oscillation axis of the grinding wheel holder, parallel to the axis of rotation of the grinding wheel, can be tilted at will, in order to sharpen the front of the tooth to the desired clearance angle , when the top sharpening is finished and the feed movement has ended, the grinding wheel, guided by its support bracket, then descends by its own weight, while the pusher which has been brought back comes take the next tooth;
7 the reciprocating oscillation movement of the control lever, is given to it by an oscillating arc, and by means of a connecting rod, the end of which, provided with a slider, can be fixed pivotably at a point of the oscillating arc, more or less close to its pivoting center, so as to vary the amplitude of oscillation of the lever according to the spacing between teeth which is desired;
8 the extreme advance position of the lever is invariable, whatever the setting of the slider, because when the oscillating arc is in its extreme advance position, the center of the circular arc coincides with the point of attachment of the connecting rod to the lever, the rod thus always being radial in the maximum advance position, whatever the setting of the slider;
9 the possible increase in lever stroke always occurring behind its invariable advance limit position, it is possible to obtain, with the same cam and without any displacement of the latter, the same tooth shape , but with different spacings, while using several speeds of stroke of the lever and, therefore, of advancement of the saw, with a view to a rational sharpening of the teeth according to their dimensions;
10 in its advancement, the silk blade is held by a presser with articulated shoe always applying on the blade in a perfect way whatever its thickness, the shoe being pressed by the action of a spring, of flexibility adjustable by slider.