BE350689A - Improvements to the hubs of propulsion or powered propellers - Google Patents

Improvements to the hubs of propulsion or powered propellers

Info

Publication number
BE350689A
BE350689A BE350689DA BE350689A BE 350689 A BE350689 A BE 350689A BE 350689D A BE350689D A BE 350689DA BE 350689 A BE350689 A BE 350689A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
pockets
point
tip
blades
behind
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Original Assignee
Vaprog Patent Verwertungsgmbh
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Vaprog Patent Verwertungsgmbh filed Critical Vaprog Patent Verwertungsgmbh
Publication of BE350689A publication Critical patent/BE350689A/en

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B64AIRCRAFT; AVIATION; COSMONAUTICS
    • B64CAEROPLANES; HELICOPTERS
    • B64C11/00Propellers, e.g. of ducted type; Features common to propellers and rotors for rotorcraft
    • B64C11/02Hub construction
    • B64C11/14Spinners

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Aviation & Aerospace Engineering (AREA)
  • Structures Of Non-Positive Displacement Pumps (AREA)

Description

  

   <Desc/Clms Page number 1> 
 
 EMI1.1 
 



  La Société dite : Vaprog Patent Verwertungsgesellscha±t mit   beschrankter   Haftung zur Verwertung von Vaehum- propeller Erfindungen. 



  Perfectionnements apportés aux moyeux aes hélices propulsives ou motrices. four diminuer la résistance de l'air, on a déjà essaye ae revêtir le moyeu de l'nélice d'avions d'une pointe conique épousant la forme des filets d'air. Ces pointes pourtant ne diminuent nullement la dite résistance, tout au contraire, ils l'augmentent avec l'accroissement du nombre de tours, puisque par suite de la grande force centri- fuge, les filets d'air sont projetés latéralement, précisé- ment aux endroits   où   ils devraient être conduits vers les racines des pales. 



   La présente invention a pour objet une pointe n'oppo- sant aucune résistance au milieu soumis à son action.   Confo     mément   à l'invention, on ménage sur la peinte conique, parabolique ou d'une forme épousant celle des filets du mi- lieu en question, des gradins ou des poches où chambres, dans le but de créer, par simple rotation du bonnet, sur celui-ci une couche à vide partiel qui lui constitue une sorte d'enveloppe, le milieu fluide se trouvant projeté hors des dites pocnes ou chambres de manière qu'un tel vide se 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 forme dans celles-ci et derrière elles. Le milieu qui se trouve devant la pointe tend à compenser le vide partiel dans les poches, et il coule du sommet de la pointe à l'arrière à une vitesse accélérée. 



   Grâce à l'action d'aspiration exercée sur les milieux dans lesquels se meut la pointe, on pourra : 
1) avec une pointe tournante,   mais   stationnaire, on pourra imprimer au milieu un mouvement accéléré dirigé vers   l'arriére,   les filets individuels au milieu partant de la pointe étant convenablement conduits le long d'un corps d'écoulement épousant la forme de ces filets, et 
2) avec une pointe qui tourne et qui avance   en   même temps, supprimer la résistance du milieu qui contrarie l'avancement, puisque le corps placé derrière la pointe entre pour ainsi dire continuellement aans un espace où règne un vide partiel. 



   On obtient, un effet particulièrement avantageux lorsqu'on munit la dite pointe encore de pales d'hélices. 



  Les filets du milieu qui uniformément coulent le long de la pointe, se concentrent à la racine des palets. Par l'action aspirante de la pointe, le vent destiné a l'hélice, lorsque celle-ci travaille par exemple dans l'air, est conduit vers la racine des pales, et de cette maniere, le rendement de l'hélice est amélioré. Sans rien changer   quant   à l'effet, la partie de la pointe pourvue de poches pourra d'ailleurs dans ce cas être cylindrique à l'endroit où les pales atta- quent . 



   Les dessins annexés montrent schématiquement   différen-   tes formes d'exécution et différents exemples d'emploi de l'objet de l'invention. 



   Les figures 1 à 7 représentent des peintes à poches disposées de différentes façons. 



   Les figures 1, 4 et 5 sont des vues de côté; les figures 3 et 7 sont des coupes suivant les lignes A-B des 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 figures 1 et 5; les figures 2 et 6 sont des vues en bout des aites figures 1 et 5. 



   Les figures 8 à 14   montrent!- différents   exemples d'emploi de la pointe à aspiration. 



   La figure 15 représente partiellement en coupe longi-   tudinale,   une forme d'exécution particulière de la pointe. 



   Dans la figure 16, la partie inférieure est une vue de face, tandis que la partie supérieure est une coupe sui- vant la ligne A-B de la pointe représentée par la figure 15. 



   La figure 17 représente en vue de côté une pointe à aspiration pourvue de pales d'hélice. Pour plus de simplicité du dessin, les pales n'y figurent pas. 



   La figure 18 représente partiellement en coupe longi- tudinale, une pointe pourvue de pales. 



   La figure 19, partie supérieure, est une coupe suivant la ligne A-B tandis que la partie inférieure est une coupe suivant la ligne C-D de la figure 18. 



   La figure 20 montre une pointe à aspiration avec pales d'hélice, appliquée à la commande d'un avion. 



   La figure 21 montre l'application de la pointe à pales à un navire. 



   La figure 22 montre la pointe à pales utilisée comme hélice propulsive d'un aéronef ou d'une torpille. 



   Les figures 23 à 26 montrent des exemples d'emploi des pointes stationnaires. 



   La figure 23 représente partiellement en coupe longi- tudinale, l'installation de la pointe dans un aspirateur.de poussières. 



   La figure   24   montre en coupe longitudinale une variante d'exécution de la pointe avec poches de disposition particu- lièrement avantageuse. 



   La figure 25 est une vue de face de la pointe selon la figure 24, l'enveloppe étant figurée en coupe. 



   La figure 26 représente partiellement en coupe longi-   tudinale,   l'installation de la pointe avec pales sous forme 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 de dispositif transporteur, à l'intérieur d'un tube ou autre conduit. 



   Les figures 1, 2 et 3 montrent la disposition des poches sur la paroi de la pointe. La pointe 1 est constituée convenablement d'un corps métallique à paroi mince 2, de forme conique, parabolique ou tracée selon des filets d'un milieu fluide; comme le montre la figure 3, on a placé sur la paroi 2, des bandes ou lames de métal 3 qui forment des poches d'aspiration 4, ouvertes par derrière et allant en spirale partant de la pointe 1'. La pointe est mise en mou- vement par un arbre 2' qui est assemblé rigidement avec elle, et dont le sens de rotation est indique par une flèche dans la figure 3. 



   Dans la figure 4, les poches ouvertes vers le côté vont de la nase au smmet du cône, suivant des lignes diri- gées vers l'axe. 



   Dans la figure 5, les poches 4 partent en spirale du sommet de la pointe 1. 



   Avec de grandes vitesses de progression, on tracera les poches selon la figure 1, afin qu'il se forme derrière les gradins un vide partiel, lors même que la vitesse   a 'avan-   cement est approximativement égale a la vitesse   péripnérique   Les poches ouvertes vers l'avant selon la figure 5 servent dans le cas ou la vitesse d'avancement est nulle ou très faible   c'est-à-dire,   particulièrement lorsque la pointe est installée en place fixe. 



   Avec les vitesses moyennes, on utilise de préférence des poches comme celles montrées dans la figure   4.   



   La pointe peut se placer devant des corps de genres très variés, comme par exemple une locomotive ou   l'automo-   trice d'un train de chemin de fer (fig. 8). Lorsque la pointe y est mise en mouvement de rotation à l'aide d'une commande quelconque, l'air part sans offrir une résistance sensible, et avec une même dépense de force, on pourra donc atteindre 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 de plus grandes vitesses. 



   Il en est de même lorsqu'on installe la pointe rotati- ve à la proue d'un bateau 7   (fyg.   9) ou sur le radiateur d'une automobile 8 (fig. 10). Une application particulière- ment avantageuse est celle à des hydravions (fig. 11)   où   lecorps 9 de l'appareil et les nacelles à moteur 10 portent la pointe à leur extrémité avant. La figure 12 montre un dirigeable 11 où l'extrémité avant, aussi bien celle du corps du ballon que celles des nacelles à moteur 12 et de la nacelle a passagers 13, est pourvue de la pointe 1. Un   domai-   ne d'emploiparticulièrement important et avantageux de la pointe est celui que montre la figure 13; en effet, un obus pourvu de la pointe 1 peut être diminué de hauteur de sommet, tout en conservant la même portée.

   Il en est ainsi également avec aes torpilles sous-marines et aériennes 15, pourvues de la pointe à aspiration 1   (fig.   14). 



   Avec toutes ces formes d'exécution de la pointe,   l'effet   est augmenté particulièrement si l'on donne au corps devant lequel se place la pointe une forme épousant celle aes filets d'air ou d'eau, comme c'est le cas avec le train de cnemin de fer   (fig. S),   avec l'automobile (fig.   10)   etc.. 



   Les figures 15 et 16 montrent une construction parti-   culierede   la pointe 16 est le moteur de commande qui fait tourner l'arbre 17. Cet arbre est monte dans les paliers 20 et 21, dans la partie intérieure   tubulaire   19 d'un corps métallique qui est assemblé rigidement avec le moteur en 18. 



  Le dit corps est préférablement en fonte à paroi mince, et il présente une paroi extérieure courbe 22. Les surfaces de travail en forme de   pocne   ont la forme alun deuxième cône 23   allant en diminuant vers l'avant ; cecône entoure le corps   fixe 19 et la surface conique 22. L'enveloppe extérieure 23 est reunie avec une calotte avant   24,   dans laquelle l'arbre 17 se visse avec son extrémité filetée 17'. Par derriere, 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 les surfaces de travail 23 sont assemblées avec le plateau de fond 25 par des rivets 27; le ait plateau tourne sur des roulements à billes.

   La figure 16 montre la disposition et la forme des poches ; le bord d'aile, allant en spirale depuis le voisinage de la pointe jusqu'au bord de la base du cône, est dirigé de maniere que lorsque la pointe tourne, la pointe de la spirale court devant. Avec cette   disposition   le rendement est particulièrement favorable. 



   Dans la figure 17, la pointe à aspiration est supplé- mentairement pourvue de pales d'hélice 31,32, et le corps 29 placé derrière la pointe est en outre ajusté à la base de la pointe, de façon à assurer le passage deux d'une sur- face à l'autre. 30 est le moteur de commande. Les flèches montrent que selon le choix du tracé des poches d'aspiration et le choix encore de la forme des pales, la pointe avec ses pales pourra travailler, soit comme hélice tractive (flèche supérieure), soit comme hélice de poussée (flèche inférieure) 
La figure 18 montre une forme d'exécution très impor- tante. La pointe à aspiration est ici pourvue de pales d'hé- lice 33 et   34.   Cette construction est destinée à servir par-   ticulièrement   pour les avions.

   La pièce 40 qui sert en même temps de paroi arrière de la pointe, est pourvue d'un moyeu 36 pour l'assemblage avec l'arbre moteur 37. Du dit moyeu partent des nervures robustes de forme appropriée 38, venues de fonte avec la paroi   40,   laquelle présente des ouvertures 39 (fig.   19).   Les pales d'hélice 33 et   34   sont attachées aux nervures 38 par des rivets ou des boulons   41.   Le moyeu s'installe sur le bout d'arbre conique 37', et il est arrêté par des écrous   42.   



   La pointe   ell e-même   se compose de cercles métalliques   emboutis 43 à paroi mince ; cercles sont lisses d'un   côté, en   45,   tandis que de l'autre côté, ils présentent une partie en retrait 46 sur laquelle se pose le bord lisse   45;   l'assemblage 45, 46 se fait solidement et avec précision à 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 l'aide de rivets ou par soudure. 



   A l'intérieur est ménagée une pièce de raidissement en forme de cuvette 47, qui sur toute sa périphérie 48 s'appuie sur la paroi intérieure de la pointe; la pièce 47 en question se pose par une ouverture centrale sur le bout d'arbre 37', et elle est serrée contre las moyeu 36 par les écrous 42 ; elle est pourvue d'ouvertures 53 (fig. 19), à travers lesquelles il est possible d'arriver aux points d'assemblage des pales d'hélice avec les nervures 38. Le sommet 50 de la pinte est démontable et il est pourvu d'un trou de regard à couvercle 50', permettant de contrôler si les assemblages intérieurs sont en ordre. 



   Les poches se trouvent à l'extérieur de la pointe et on les établit en assemblant avec celui-ci, en rivant ou en soudant, l'un aes côtés de tôles ou plaques 35, et en cin- trant l'autre extrémité de ces tôles de manière qu'elle s'écarte de la surface de la pointe, formant ainsi les po- ches ou chambres 51 indiquées dans les figures 18 et 19. 



  52 est le corps fixe qui se raccorde avec la pointe. 



   La pointe représentée dans la figure 18 est d'après la figure 20 installée sur un avion 54 avec surface portante 57 et roues de lancement 58. Dans sa partie avant   55'.   l'avion s'adapte au diamètre de base 56 (fig. 19) de la pointe de sorte que l'écoulement sans obstacle du vent de l'hélice est assuré. Les poches 4 de la pointe 1 avec les pales d'hélice rentrent dans leur partie avant 59, cela parce que s'il en était autrement, une vitesse périphérique plus petite alassarerait pas suffisamment l'avance des poches, par suite du diamètre plus petit au sommet. 



   La figure 21 montre la pointe constituant le moyeu d'une hélice de navire. Sur la coque de navire 60 est monté l'étambot d'hélice 61 avec palier conique 65 suppor- tant l'arbre moteur 63. La partie postérieure rotative du moyeu 64 prend la forme épousant celle des filets d'eau. 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 



  Le moyeu 6 est pourvu de poches 4 et de deux pales d'hélice 67. Lorsque le moyeu tourne, l'eau est aspirée, elle est dirigée vers la racine des pales et elle s'écoule en arriéra Le navire avance dans le sens indiqué par la flèche dans la figure 21. 



   Dans la figure 22, le moyeu 68, pourvu de poches d'aspiration 4- et de pales d'hélice 69, est placé à l'arrière d'un véhicule de navigation aérienne ou de navigation sur l'eau, celà de manière que l'hélice fonctionne comme hélice propulsive. La pointe s'ajuste ici au corps même, se trouvait interposé entre une partie antérieure fixe 70 et la partie postérieure 71 du corps en question, partie qui épouse la forme des filets du milieu, air ou eau. 68' est l'arbre moteur. La flèche montre le sens dans lequel se meut le corps en marche. 



   Dans la figure 2, 72 est l'enveloppe d'un aspirateur de poussières, dans laquelle est fixe le tamis 73. Dans des nervures 7 qui sont réunies avec l'enveloppe, on a monté un corps a'écoulement 75 à contours s'adaptant aux filets d'air. 



  A l'antérieur de ce corps on a monté sur cales 76, le moteur de commande 77. La pointe 79 est placée sur l'arbre moteur 78. Dans l'enveloppe 72 on a encore logé des corps spéciaux 80 qui   ;.   constituent un canal à air de tracé et de section déterminés. Sur la pointe 79 sont aussiles poches 81 en place selon le principe de   l'invention,   outre cela, on a ici ménagé à côté des poches, des ailes ou palettes   82   allant dans le sens de ces   pocnes.   Les palettes présentent un bord extérieur 83 fortement courbé.

   Du côté d'aspiration des palettes, il y a encore avec cette forme d'exécution un certain nombre de poches additionnelles raaiales 83', dispo- sées pargradins ; le but de ces poches additionnelles est de créer derrière chaque poche transversale, pour ainsi dire un vide partiel renouvelé. 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 



   La figure 23 représente également une pointe à palet- tes installée dans un aspirateur de poussières.Les poches 79 ont ici la forme ouverte en avant. La forte action aspi- rante est encore augmentée par la présence des deux ailettes ou palettes   85..   Par rapport aux aspirateurs de poussières si nombreux connus à ce jour, l'emploi de la pointe selon la présente invention présente, l'avantage particulier, que l'air ne peut pas revenir en arrière, grâce à l'effet d'aspi- ration produit par le moyeu à la racine des ailettes. 



   La figure 26 montre l'emploi fait de la nouvelle peinte avec pales d'hélice, pour transporter de l'air ou tout autre milieu. La pointe 86 est établie sous forme de moyeu, et elle est   pouivue   de quatre pales 87. Sa partie postérieur 88 est à contours s'adaptant aux filets   d'air,   tandis qu'à sa partie antérieure s'adapte un corps fixe 89 de forme correspondante, lequel sert en même temps de palier à l'arbre moteur 90 qui est assemblé avec la pointe.

   Le corps 89 est monté dans une nervure transversale 92 qui est réunie avec l'enveloppe 91, et qui est dessinée de manière à offrir à l'air, etc..., qui passe, une résistance aussi faible que possible, selon le sens du mouvement tournant et selon la direction des poches d'aspiration, l'air est aspiré à tra- vers l'enveloppe 91 en y entrant du côté de l'extrémité 88 de la pointe où il est au contraire refoule à travers   l'enve-     loppe,   partant du côté de la commande.   Dans   la figure 26, les poches sont disposées de manière que l'air est chassé dans le sens indiqué par la flèche. 



   L'invention n'est pas limitée aux formes d'exécution ci-dessus décrites et représentées dans les dessins annexés. 



  On n'a pas non plus decrit ci-dessus tutes les applications possibles de l'objet de l'invention. Celle-ci peut s'appli- quer partout où il s'agira, soit de faire mouvoir des corps dans des milieux quelconques, soit de mettre en mouvement des milieux quels qu' ils soient, et celà de manière que les 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 résistances à vaincre diminuent, et encore de manière qu'en employant à côté de la pointe à aspiration, aes pales d'hé- lice propulsive, on obtient un meilleur rendement de ces dispositifs de propulsion. 



   Au lieu de faire agir sur un milieu (air, eau, etc..) la pointe mise en mouvement par force motrice, on pourra également à l'aide d'un tel milieu en mouvement sous forme de courant, inversement faire tourner la pointe avec ou sans pales additionnelles, et gagner ainsi de la force   motri-   ce avec un rendement accru.



   <Desc / Clms Page number 1>
 
 EMI1.1
 



  The Company known as: Vaprog Patent Verwertungsgesellscha ± t mit beschrankter Haftung zur Verwertung von Vaehumpropeller Erfindungen.



  Improvements made to propeller or driving propeller hubs. oven to reduce the resistance of the air, we have already tried ae coating the hub of the propeller of airplanes with a conical point matching the shape of the air streams. These points, however, in no way reduce the said resistance, quite the contrary, they increase it with the increase in the number of turns, since, as a result of the great centrifugal force, the air streams are projected laterally, precisely. where they should be led to the roots of the blades.



   The subject of the present invention is a point which offers no resistance to the medium subjected to its action. In accordance with the invention, care is taken on the painted conical, parabolic or of a shape matching that of the nets of the medium in question, steps or pockets or chambers, in order to create, by simple rotation of the cap , thereon a partial vacuum layer which constitutes a kind of envelope for it, the fluid medium being projected out of the said pocnes or chambers so that such a vacuum is

 <Desc / Clms Page number 2>

 form in and behind them. The middle in front of the toe tends to compensate for the partial void in the pockets, and it flows from the top of the toe to the back at an accelerated rate.



   Thanks to the suction action exerted on the media in which the tip moves, we can:
1) with a rotating point, but stationary, we can print in the middle an accelerated movement directed towards the rear, the individual threads in the middle starting from the point being suitably conducted along a flow body matching the shape of these nets, and
2) with a point which turns and which advances at the same time, to eliminate the resistance of the medium which hinders the advance, since the body placed behind the point enters, so to speak continuously into a space where there is a partial vacuum.



   A particularly advantageous effect is obtained when the said tip is still provided with propeller blades.



  The threads in the middle, which run evenly along the tip, are concentrated at the root of the pucks. By the suction action of the tip, the wind intended for the propeller, when the latter works for example in the air, is conducted towards the root of the blades, and in this way, the efficiency of the propeller is improved. . Without changing anything as to the effect, the part of the tip provided with pockets could moreover in this case be cylindrical at the point where the blades strike.



   The accompanying drawings show schematically different embodiments and different examples of use of the object of the invention.



   Figures 1 to 7 show painted pockets arranged in different ways.



   Figures 1, 4 and 5 are side views; Figures 3 and 7 are sections along lines A-B of

 <Desc / Clms Page number 3>

 Figures 1 and 5; Figures 2 and 6 are end views of aites Figures 1 and 5.



   Figures 8 to 14 show - different examples of the use of the suction tip.



   FIG. 15 shows partially in longitudinal section, a particular embodiment of the point.



   In figure 16, the lower part is a front view, while the upper part is a section taken along line A-B of the point shown in figure 15.



   FIG. 17 shows a side view of a suction tip provided with propeller blades. For more simplicity of the drawing, the blades are not included.



   Figure 18 shows partially in longitudinal section, a point provided with blades.



   Figure 19, upper part, is a section on line A-B while the lower part is a section on line C-D of Figure 18.



   Figure 20 shows a suction tip with propeller blades, applied to the control of an aircraft.



   Figure 21 shows the application of the bladed tip to a vessel.



   Figure 22 shows the bladed tip used as the propeller of an aircraft or torpedo.



   Figures 23 to 26 show examples of the use of stationary tips.



   Figure 23 shows partially in longitudinal section, the installation of the tip in a vacuum cleaner.



   FIG. 24 shows in longitudinal section an alternative embodiment of the point with particularly advantageous arrangement pockets.



   Figure 25 is a front view of the tip according to Figure 24, the casing being shown in section.



   Figure 26 shows partially in longitudinal section, the installation of the tip with blades in the form

 <Desc / Clms Page number 4>

 conveyor device, inside a tube or other conduit.



   Figures 1, 2 and 3 show the arrangement of the pockets on the wall of the tip. The tip 1 suitably consists of a thin-walled metal body 2, of conical or parabolic shape or traced along threads of a fluid medium; as shown in Figure 3, we placed on the wall 2, bands or metal blades 3 which form suction pockets 4, open from behind and going in a spiral starting from the tip 1 '. The point is set in motion by a shaft 2 'which is rigidly assembled with it, and the direction of rotation of which is indicated by an arrow in figure 3.



   In figure 4, the pockets open to the side run from the nose to the smmet of the cone, following lines directed towards the axis.



   In figure 5, the pockets 4 start in a spiral from the top of the tip 1.



   With high forward speeds, the pockets will be traced according to Figure 1, so that a partial vacuum is formed behind the steps, even when the forward speed is approximately equal to the peripheral speed. the front according to Figure 5 are used in the case where the forward speed is zero or very low, that is to say, particularly when the tip is installed in a fixed place.



   With medium speeds, pockets like those shown in Figure 4 are preferably used.



   The point can be placed in front of bodies of very different kinds, such as for example a locomotive or the motor coach of a railway train (fig. 8). When the tip is put into a rotational movement using any command, the air leaves without offering any appreciable resistance, and with the same expenditure of force, we can therefore reach

 <Desc / Clms Page number 5>

 higher speeds.



   It is the same when installing the rotary point on the bow of a boat 7 (fig. 9) or on the radiator of an automobile 8 (fig. 10). A particularly advantageous application is that in seaplanes (fig. 11) where the body 9 of the apparatus and the motor nacelles 10 bear the point at their forward end. FIG. 12 shows an airship 11 where the front end, both that of the body of the balloon and those of the motor nacelles 12 and of the passenger nacelle 13, is provided with the tip 1. A particularly important field of use and advantageous of the tip is that shown in Figure 13; in fact, a shell provided with the tip 1 can be reduced in height at the top, while maintaining the same range.

   This is also the case with aes submarine and aerial torpedoes 15, provided with the suction tip 1 (fig. 14).



   With all these embodiments of the point, the effect is increased particularly if the body in front of which the point is placed is given a shape matching that of the air or water streams, as is the case. with the railway train (fig. S), with the automobile (fig. 10) etc ..



   Figures 15 and 16 show a particular construction of the tip 16 is the drive motor which rotates the shaft 17. This shaft is mounted in the bearings 20 and 21, in the tubular inner part 19 of a metal body which is rigidly assembled with the engine in 18.



  Said body is preferably of thin-walled cast iron, and it has a curved outer wall 22. The pocne-shaped working surfaces have the shape of a second alum cone 23 tapering towards the front; cone surrounds the fixed body 19 and the conical surface 22. The outer casing 23 is joined with a front cap 24, into which the shaft 17 is screwed with its threaded end 17 '. From behind,

 <Desc / Clms Page number 6>

 the working surfaces 23 are assembled with the bottom plate 25 by rivets 27; the platter rotates on ball bearings.

   Figure 16 shows the arrangement and shape of the pockets; the wing edge, spiraling from the vicinity of the tip to the edge of the base of the cone, is directed in such a way that when the tip turns the tip of the spiral runs ahead. With this arrangement, the yield is particularly favorable.



   In Fig. 17, the suction tip is additionally provided with propeller blades 31, 32, and the body 29 placed behind the tip is further adjusted to the base of the tip, so as to ensure the passage of two dots. 'one surface to the other. 30 is the drive motor. The arrows show that depending on the choice of the layout of the suction pockets and the choice of the shape of the blades, the tip with its blades can work, either as a tractive propeller (upper arrow) or as a thrust propeller (lower arrow)
Figure 18 shows a very important embodiment. The suction tip is here provided with propeller blades 33 and 34. This construction is intended to be used particularly for airplanes.

   The part 40 which serves at the same time as the rear wall of the point, is provided with a hub 36 for assembly with the motor shaft 37. From said hub, robust ribs of suitable shape 38, made of cast iron with the wall 40, which has openings 39 (Fig. 19). The propeller blades 33 and 34 are attached to the ribs 38 by rivets or bolts 41. The hub mounts on the tapered shaft end 37 ', and is stopped by nuts 42.



   The tip itself consists of stamped metal circles 43 with a thin wall; circles are smooth on one side, at 45, while on the other side, they have a recessed portion 46 on which the smooth edge 45 rests; assembly 45, 46 is made securely and precisely at

 <Desc / Clms Page number 7>

 using rivets or welding.



   Inside is provided a cup-shaped stiffening part 47, which over its entire periphery 48 rests on the inner wall of the tip; the part 47 in question arises through a central opening on the end of the shaft 37 ', and it is clamped against the hub 36 by the nuts 42; it is provided with openings 53 (fig. 19), through which it is possible to reach the points of assembly of the propeller blades with the ribs 38. The top 50 of the pint is removable and it is provided with 'a 50' cover sight hole, to check if the interior assemblies are in order.



   The pockets are on the outside of the point and are established by joining with it, riveting or welding, one side of sheets or plates 35, and bending the other end of these. sheets so that it moves away from the surface of the tip, thus forming the pockets or chambers 51 shown in Figures 18 and 19.



  52 is the fixed body which connects with the point.



   The tip shown in Figure 18 is from Figure 20 installed on an aircraft 54 with airfoil 57 and launch wheels 58. In its front part 55 '. the aircraft adapts to the base diameter 56 (Fig. 19) of the tip so that the unimpeded flow of the wind from the propeller is ensured. The pockets 4 of the tip 1 with the propeller blades return to their front part 59, this because if it were otherwise, a smaller peripheral speed would not sufficiently prevent the advance of the pockets, due to the smaller diameter at the top.



   Figure 21 shows the tip constituting the hub of a ship's propeller. On the ship's hull 60 is mounted the propeller sternpost 61 with conical bearing 65 supporting the motor shaft 63. The rotating rear part of the hub 64 takes the shape matching that of the water streams.

 <Desc / Clms Page number 8>

 



  The hub 6 is provided with pockets 4 and two propeller blades 67. When the hub turns, the water is sucked in, it is directed towards the root of the blades and it flows backwards The vessel moves in the direction indicated by the arrow in figure 21.



   In figure 22, the hub 68, provided with suction pockets 4- and propeller blades 69, is placed at the rear of an aerial navigation vehicle or navigation on water, this so that the propeller functions as a propellant propeller. The point here adjusts to the body itself, was interposed between a fixed anterior part 70 and the posterior part 71 of the body in question, a part which follows the shape of the middle threads, air or water. 68 'is the motor shaft. The arrow shows the direction in which the moving body moves.



   In Figure 2, 72 is the casing of a vacuum cleaner, in which the sieve 73 is fixed. In ribs 7 which are joined with the casing, a flow body 75 has been mounted with contours s' adapting to air streams.



  At the front of this body, the control motor 77 has been mounted on wedges 76. The point 79 is placed on the motor shaft 78. In the casing 72 special bodies 80 have also been housed which ;. constitute an air duct of determined layout and section. On the tip 79 are aussiles pockets 81 in place according to the principle of the invention, in addition to this, there are here provided alongside the pockets, wings or pallets 82 going in the direction of these pockets. The pallets have a strongly curved outer edge 83.

   On the suction side of the pallets, there are still with this embodiment a certain number of additional raaial pockets 83 ', arranged in steps; the purpose of these additional pockets is to create behind each transverse pocket, so to speak, a renewed partial vacuum.

 <Desc / Clms Page number 9>

 



   Figure 23 also shows a paddle tip installed in a vacuum cleaner. The pockets 79 here have the shape open in the front. The strong suction action is further increased by the presence of the two fins or paddles 85. Compared with the so many dust extractors known to date, the use of the tip according to the present invention has the particular advantage. that the air cannot go back, thanks to the suction effect produced by the hub at the root of the fins.



   Figure 26 shows the use made of the new painted one with propeller blades, to transport air or any other medium. The tip 86 is established in the form of a hub, and it is pouivue of four blades 87. Its rear part 88 is contoured to adapt to the air streams, while at its front part fits a fixed body 89 of corresponding shape, which at the same time serves as a bearing for the motor shaft 90 which is assembled with the tip.

   The body 89 is mounted in a transverse rib 92 which is united with the casing 91, and which is designed so as to offer the air, etc., which passes, a resistance as low as possible, depending on the direction. of the rotating movement and according to the direction of the suction pockets, the air is sucked through the envelope 91 entering it from the side of the end 88 of the tip where it is, on the contrary, discharged through the envelope - loppe, starting from the command side. In Figure 26, the pockets are arranged so that the air is expelled in the direction indicated by the arrow.



   The invention is not limited to the embodiments described above and shown in the accompanying drawings.



  The possible applications of the subject of the invention have not been described above either. This can be applied wherever it is a question, either of making bodies move in any medium whatsoever, or of setting in motion any medium whatever they may be, and this in such a way that the

 <Desc / Clms Page number 10>

 The resistances to be overcome are reduced, and again in such a way that, by employing, alongside the suction tip, propellant blades, a better efficiency is obtained from these propulsion devices.



   Instead of making the point set in motion by motive force act on a medium (air, water, etc.), it is also possible, using such a moving medium in the form of a current, to rotate the point with or without additional blades, and thus gain motive power with increased efficiency.

 

Claims (1)

RESUME 1 .- Dispositif pour permettre le déplacement d'un corps, avec une faible résistance, dans un milieu fluide ou pour mettre en mouvement un fluide quelconque, ou pour produire de la force au moyen d'un milieu fluide en mouve- ment, consistant en une pointe, de préférence profilée, sur la surface de laquelle sont prévues des parties en saillie qui sont formées par des surfaces de travail droites ou incurvées, disposées à peu près tangentiellement à la surfa- ce de la pointe et par des poches ou des gradins aboutissant à cette surface, une dépression étant créée dans. ces poches et derrière ses poches pendant la rotation de la pointe. ABSTRACT 1 .- Device to allow the movement of a body, with a low resistance, in a fluid medium or to set any fluid in motion, or to produce force by means of a moving fluid medium, consisting into a point, preferably profiled, on the surface of which protruding parts are provided which are formed by straight or curved working surfaces, disposed approximately tangentially to the surface of the point and by pockets or pockets. steps leading to this surface, a depression being created in. these pockets and behind his pockets during the rotation of the point. 2 .- Modes d'exécution particuliers dans lesquels: a) les arêtes extérieures des surfaces de travail qui produisent la dépression et derrière lesquelles les poches ou gradins sont disposés à chaque fois de manière à être opposés au sens de rotation, partent en spirale de l'extre- mité de la pointe ou du voisinage de cette extrémité, en se dirigeant vers la base, les arêtes des surfaces de travail étant dirigées de maniere que pendant la rotation de la pointe l'extrémité de la spirale se déplace vers l'avant ou vers l'arrière. <Desc/Clms Page number 11> b) ces arêtes extérieures suivent des lignes qui se dirigent vers l'axe de la pointe et se prolongent jusqu'à la base, en restant dans des plans qui passent en direction longitudinale par l'axe. 2 .- Particular modes of execution in which: a) the outer edges of the working surfaces which produce the depression and behind which the pockets or steps are arranged each time so as to be opposed to the direction of rotation, spiral from the end of the point or the vicinity of this end, towards the base, the edges of the working surfaces being so directed that during the rotation of the point the end of the spiral moves towards the end. forward or backward. <Desc / Clms Page number 11> b) these outer ridges follow lines which run towards the axis of the point and extend to the base, remaining in planes which pass in the longitudinal direction through the axis. c) La pointe est formée par un corps creux en métal à parois minces, les poches ou gradins étant constitués par des lames métalliques soudées ou rivées à lasurface exté- rieure de la pointe. d) la pointe elle-même et les pocnes sont formées de deux éléments séparés, le corps qui forme la base et qui est en forme de calotte étant fixe tandis que les poches tournent autour de ce corps fixe. e) le corps fixe comporte une enveloppe tubulaire disposée suivant son axe moyen et dans laquelle est touril- lonné l'arbre de commande qui est relié avec les poches extérieures rotatives. f) la pointe, en plus des poches, comporte en outre deux ou plusieurs pales d'hélices qui sont accrochées de préférence à la base du corps de base de la calotte ou pointe. c) The point is formed by a hollow metal body with thin walls, the pockets or steps being formed by metal strips welded or riveted to the outer surface of the point. d) the point itself and the pocnes are formed of two separate elements, the body which forms the base and which is in the shape of a cap being fixed while the pockets rotate around this fixed body. e) the fixed body comprises a tubular casing arranged along its mean axis and in which the control shaft is pivoted, which is connected with the rotating outer pockets. f) the tip, in addition to the pockets, further comprises two or more propeller blades which are preferably hooked to the base of the base body of the cap or tip. g) la pointe est formée par combinaison de plusieurs anneaux métalliques coniques rangés les uns derrière les autres, et qui comportent chacun, d'un côté, une partie en retrait, dans laquelle vient se loger l'anneau métallique suivant, de manière à constituer une surface extérieure unie, l'anneau suivant en question étant soudé ou fixé en cet endroit. h) La pointe est fermée à sa base par un fond et on prévoit des nervures transversales de renfort qui se pro- longent à leurs extrémités extérieures par des- pales d'héli- ce, faisant saillie au-dessus du bord de la pointe. g) the point is formed by a combination of several conical metal rings arranged one behind the other, and which each comprise, on one side, a recessed part, in which the next metal ring is housed, so as to constitute a smooth outer surface, the next ring in question being welded or fixed at this location. h) The point is closed at its base by a bottom and transverse reinforcing ribs are provided which extend at their outer ends by helical blades, protruding above the edge of the point. 1) les nervures transversales sont reliées au fond, et comportent des surfaces particulières auxquelles sont fixées par des vis ou rivets les pales d'hélice qui consti- tuent <Desc/Clms Page number 12> des éléments de construction séparés. j) la paroi extérieure de la pointe est renforcée par des organes de protection en forme de plateaux disposés à l'intérieur de la pointe, et fixée de préférence au moyeu. le) la pointe a une forme conique ou profilée qui se prolonge au-delà de la base, les poches ou gradins étant disposés sur la partie médiane en forme de tronc de cône, qui comporte également, vers le milieu de la longueur des poches, des pales d'hélice. 1) the transverse ribs are connected to the bottom, and comprise particular surfaces to which are fixed by screws or rivets the propeller blades which constitute <Desc / Clms Page number 12> separate building elements. j) the outer wall of the tip is reinforced by protective members in the form of plates arranged inside the tip, and preferably fixed to the hub. the) the tip has a conical or profiled shape which extends beyond the base, the pockets or steps being arranged on the median part in the form of a truncated cone, which also comprises, towards the middle of the length of the pockets, propeller blades. 1) derrière les poches ou gradins, sont prévues égale- ment des pales propulsives additionnelles disposées aussi en spirale. m) ces pales comportent des poches transversales divisées transversalement en escalier, vers les poches prin- cipales et qui, a grande vitesse, repoussent l'air qui pénè- tre de l'avant, derrière les pales, de manière à créer der- rière chacune des poches transversales une nouvelle dépres- sion. 1) behind the pockets or steps, additional propulsion blades are also provided, also arranged in a spiral. m) these blades have transverse pockets divided transversely in a staircase, towards the main pockets and which, at high speed, repel the air which enters from the front, behind the blades, so as to create behind each of the transverse pockets a new depression. 3 .- Modes d'utilisation et d'application des pointes ci-dessus décrites dans lesquelles: a) elles sont montées directement sur des corps se déplaçant dans un milieu quelconque, et en particulier sur des véhicules pour en diminuer la résistance à l'avancement et pour en augmenter l'efficacité, on donne au corps lui- même dont elles constituent l'extrémité, une forme profilée. b) Les arêtes avec des pales d'hélice additionnelles servent de propulseurs pour navires marins et aériens. c)les pointes constituent le moyeu d'un organe d'entraînement pour n'importe quel milieu fluide, par exemple, pour mettre'en mouvement l'air dans les aspirateurs de poussières, les ventilateurs, les éjecteurs, et pour mettre en mouvement le liquide dans les pompes, etc.... 3 .- Modes of use and application of the points described above in which: a) they are mounted directly on bodies moving in any environment, and in particular on vehicles to reduce their resistance to advancement and to increase its efficiency, the body itself, of which they constitute the extremity, is given a profiled shape. b) The ridges with additional propeller blades serve as thrusters for marine and air vessels. c) the tips constitute the hub of a drive member for any fluid medium, for example, to set the air in motion in vacuum cleaners, fans, ejectors, and to set in motion liquid in pumps, etc ... d) elles sont employées comme organes moteurs, par <Desc/Clms Page number 13> exemple aans les turbines à eau ou à vent, dais les moulins à eau, etc..., où le milieu fluide en mouvement exerce son action sur l'hélice montée de fagon à tourner. d) they are used as motor organs, for example <Desc / Clms Page number 13> example in water or wind turbines, canopies of water mills, etc ..., where the fluid medium in movement exerts its action on the propeller mounted so as to rotate. 4 .- Forme de réalisation pour l'utilisation dans le cas de paragraphe 3 d, dans laquelle la pointe est indépen- dante des pales d'hélice. 4 .- Embodiment for use in the case of paragraph 3 d, in which the tip is independent of the propeller blades.
BE350689D 1928-04-20 1928-04-20 Improvements to the hubs of propulsion or powered propellers BE350689A (en)

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
BE350689T 1928-04-20

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE350689A true BE350689A (en) 1928-05-31

Family

ID=25768

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE350689D BE350689A (en) 1928-04-20 1928-04-20 Improvements to the hubs of propulsion or powered propellers

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE350689A (en)

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
GB2369161A (en) * 2000-11-20 2002-05-22 Ajoy Kumar Kundu Spinner for a propeller

Cited By (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
GB2369161A (en) * 2000-11-20 2002-05-22 Ajoy Kumar Kundu Spinner for a propeller
GB2369161B (en) * 2000-11-20 2004-11-10 Ajoy Kumar Kundu Spinner for a propeller

Similar Documents

Publication Publication Date Title
CA2782175C (en) Lift and propulsion device, and heavier-than-air aircraft provided with such a device
EP0064440A2 (en) Twin rotor vertical axis wind power generator with channelled flow
EP0107543A1 (en) Increased thrust tail rotor arrangement for a rotor craft
FR3008383A1 (en) AXIS (S) BLOWING SUSPENDING DEVICE, AND AERODYNE EQUIPPED WITH SUCH A DEVICE
EP3153328A1 (en) Turbine insert for a vehicle wheel
WO2006134267A1 (en) Multi-environment engine
FR3049575B1 (en) PROPULSIVE DEVICE WITH ACTIVE PORTABILITY
EP0067097A1 (en) Tip for a rotor craft blade
US9884671B2 (en) Marine propulsion system and method
BE350689A (en) Improvements to the hubs of propulsion or powered propellers
CH711721A2 (en) High lift fairing with variable geometry and / or directional for propulsion systems.
EP3235719A1 (en) Lift generator device, corresponding wind-powered propeller, and corresponding propulsion installation.
FR3081147A1 (en) DEVICE FOR PLACING IN A MOVING FLUID TO GENERATE A HIGH PORT WITH NO EXTERNAL ENERGY TO ENSURE THE WIND PROPULSION OF A SHIP.
FR3031958A1 (en) VARIABLE GEOMETRY PROPELLER
FR2970750A1 (en) Propulsive thrust producing device for submarine, has chamber divided into compartments to form ducts that are bent at angle in radial plane so that flow of fluid is deviated in compartments to induce thrust, when rotor is immersed in fluid
US1411644A (en) Adjustable metallic air propeller
EP0270544A1 (en) Fluid propulsion device with conditioned inertia.
EP2729356B1 (en) Propeller comprising a plate joining its hub and each of its blades
RU2153442C2 (en) Aerodynamic propulsor
EP3953252A1 (en) Rotary wing in the field of aircraft
FR3108389A1 (en) Quiet, high efficiency reversible fan
BE475283A (en)
CH458941A (en) Aerodyne
BE332189A (en)
FR2593562A1 (en) New rotary pump system with a helix