<Desc/Clms Page number 1>
Perfectionnements aux pompes
La présente invention s'applique à despompes, à des générateurs de force, à des moteurs à vitesse va- riable et autres appareils.
Plus particulièrement, cette invention est l'application d'une pompe du type dans lequel un piston en forme de cadre quadrilatéral glisse par deux de ses @ôtés opposés sur un noyau ou corps intérieur quadri- latéral ,monté sur un arbre évidé qui sert de distri- buteur et, par ses deux autres cotés perpendiculaires dans un cadre ou corps extérieur, les déplacements du cadre intermédiaire étant produits par un mouvement
<Desc/Clms Page number 2>
de translation circulaire relatif desdits corps intérieur et extérieur l'on par rapport à l'autre.
Le caractère essentiel de la présente invention est d'adapter une sembàable pompe, de façon qu'elle puis- se être employée comme générateur de force,, ou moteur à vitesse variable, dans lequel la longueur de la course peut être variée de zéro à un maximum, ou aussi réglée pour que son action soit renversée.
L'invention consiste aussi en une pompe dans laquelle les variations périodiques de vitesse, pendant un conp du piston ou cadre dues au mouvement rotatif sont compensées en vue de rendre constant à n'importe quel point de la course du piston ou cadre, l'effet d'aspiration et de refoulement et rendant pratiquement constante la variation de volume par unité de teps.
Une pompe de ce genre souvient en particulier, pour pomper la viscose ou l'acétate de cellulose dans la fabrication de la soie artificielle.
Dans ce cas il est de grande importance que le filet sortant de la pompe soit d'en diamètre absolument constant afin qu'il ne se produise aucune faiblesse dans le fil.
Il est bien connu que dans les pompes rotatives à piston, les variations périodiques qui se produisent à chaque coup de piston, donnent lieu a une variation de vitesse du liquide refoulé, atteignant généralement un maximum à mi-course, en sorte qu'à ce moment la quan- tité de fluide refoulé sera également maximum.
<Desc/Clms Page number 3>
Un autre inconvénient réside dans le fait qu'à- vant l'entrée de l'acétate de cellulose dans la pompe (ou sa sortie) il passe à travers une série de filtres qui s'obtruent de plus en plus de sorte que le fluide a plus de difficulté à entrer dans la pompe (ou à en sortir).
Il est donc nécessaire qu'on puisse faire varier automatiquement la course de façon qu'au fur et à mesure que l'engorgement des filtres augmentera pompe puisse vaincre la résistance sans que la quantité de fluide débitée diminue.
Dans une pompe suivant l'invention, l'arbre est fixe, le cadre extérieur tourne autour de' cet arbre, et entraine les deux autres cadres. A cet effet,ses joues sont munies de moyeux qui tournent dans un support sueeep- tible dfgtre déplacé par rapport au bâti supportant l'arbre afin de faire varier l'excentration du corps rotatif' par rapport à cet arbre et de régler ainsi le débit de la pompe.
Ce déplacement du support du corps rotatif est ohtenu de préférence par une légère rotation du sup- port autour d'un axe porté par le bâti fixe, cette rota- tion étant produite par l'action d'une vis, d'un levier ou tout autre organe de manoeuvre, Le réglage peut ainsi être effectué pendant le f'onctionnement de la pompe avec la plus grasse facilité. En réduisant l'excentre.- tion jusqu'à zéro, on peut annuler le débit et en la chan- geant de sens, on .peut. même rendre ce débit négatif, c'est-à-dire changer le sens de pompage.
Le corps de la pompe est aussi muni d'un dis-
<Desc/Clms Page number 4>
positif par lequel l'excentration du corps de pompe peut être variée périodiquement pendant chaque révolu- tion, de façon a compenser les petites variations de débit dues à la nature variable des mouvements relatifs du cadre ou piston et de façon à accélérer la course du piston au commencement et à la fin .Cette amélioration permet d'obtenir un débit constant pendant chaque révolu- tion du corps de pompe: tant qu'on n'agit pas sur l'organe de manoeuvre servant à changer le débit.
La desssin ci-annexé à titre d'exemple montre deux formes d'exécution de l'objet de l'invention.
La fig . 1 est une coupe suivant l'axe de Par- bre fixe de la première forme.
La fig.2 est unecoupe perpendiculaire à cet arbre.
La fige :) est un schéma montrant la forme de la came, les saillies de cella=.ci étant exagérées.
La fig. 4 est un diagralle indiquant le débit de la pompe dans le cas où les variations ne sont pas compensées.
La fig. 5 est un diagramme correspondant au cas où. le débit est rendu constant.
La fig. 6 est une coupe d'un organe régulateur de débit destiné à être placé sur la canalisation de refoulement.
La fige 7 est une élévation de la. seconde forme d'exécution de la pompe.
La fig. 8 en est une élévation de face, partie en coupe, suivant la ligne 8-9 de la fig. 7.
Aux fig. 1 et 2, 1 désigne ,un bâti fixe en
<Desc/Clms Page number 5>
forme d'étrier, qui porte l'arbre fixe 2 et à l'intérieur duquel sont ménage des canaux 3 et- 4, communiquant respectivement avec deux conduites 5 et 6, dont le prolongement est percé dans l'arbre.
Sur la partie médiane de ce lui-ci peut tourner à frottement doux le corps intérieur ou noyau en ferme de cadre rectangulaire 7; sur celui-ci glissent les deux petits c8tés du cadre intermédiaire 8 dont les deux grands côtés glissent dans le cadre extérieur ou corps 9, Latéralement à ces cadres sont disposes deux plateaux 10 qui sont relies au cadre 9 par des vis 11 et entre lesquels les cadres 7 et 8 peuvent glisser à frottement doux. Les ouvertures 12 ménagées dans les pla- teaux 10 pour le passage de l'arbre 2 sont assez grandes pour permettre la rotation de ces plateaux et du corps 9 avec une excentration plus ou moins grande par rapport à l'arbre.
L'étanchéité sur les côtés externes des pla- teaux 10 est obtenue au moyen de rondelles 13 et 14, ces dernières 'étant solidaires de douilles 15 ajustées à frottement doux sur l'arbre 2, et les premières etant serrées contre les plateaux 10 par des joues 16 que tra- versent également les vis d'assemblage 11.
Ces jouas sont munies de manchons ou moyeux 17 qui tourillonnent dans les branches d'un support en forme d'U, composé des branches 18, d'une entretoise 19 et d'une tige 20, cette dernière étant montée dans les montants du bâti fixe 1, et servant d'axe d'oscillation pour le dit support.,
Pendant la rotation de la pompe, les faces des rondelles 14 glissent au contact des plateaux 10
<Desc/Clms Page number 6>
et des joues-16 en même temps que les manchons 15 restent en contact avec l'arbre 2, de sorte qu'aucune fuite n'est possible.
Au lieu des rondelles et plateaux décrits plus haut servant de joints étanchés d'autres sortes de joints peuvent être emplois..
Autourde l'ensemeble constitué par le cadre 9, les plateaux 10, les rondelles 13 et les joues 16 est fi- xée une bague 21 qui porte une couronne dentée 22 servant à produire la rotation du corps de pompe et de son conte- nu sur les branches 18, par engrènement avec un pignon de commande (non représenté) qui peut être monté sur l'entretoise 19 ou sur un axe différent.
L'âme des moyeux 17 est d'un diamètre plus grand que le diamètre extérieur des douilles 16 afin de permettre l'excentration variable du corps de pompe par rapport à l'arbre 2.
Cette excentration est obtenue au moyen d'un poussoir 52 qui coulisse dans un--guide 24 solidaire du bâti fixe 1 et qui est muni d'un galet 25 contre, le quel roule la périphérie de la bague 21. La position de ce poussoir est déterminée par une vis 26 à tête moletée qu'une vis de blocage 27 permet d'immobiliser après ré- glage et le contact de la bague 21 contre le galet 25 est maintenu par Inaction d'un ressort 28 comprimé entre le bâti 1 et une entretoise 29 qui est rixée par un axe 30 entre deux bras 31 solidaires des brancnes 18.
On voit que l'ensemble des pièces 18, 19, 20, 31, 29 et 30, forme une sorte de cadre rigide dans lequel tourillonne le corps de pompe et qui oscille autour de l'axe de la tige 20. Sous l'action du ressort 28, ce cadre
<Desc/Clms Page number 7>
est repoussé vers le galet 25 de sorte que pendant la rotation du corps de pompe et de la bague 21, celle-ci se- ra maintenue au contact de ce galet.
Lorsque le corps de pompe tourne excentri que- ment autour de l'arbre 2, les cadres ou pistons 7 et 8 se meuvent alternativement en aspirant et refoulant le liquide comne dans les pompes similaires connus, la. distribution s'effectuant grâce à des lumières ménagées dans les cadres; l'aspiration à travers les canaux 6,4 par exemple, et ,le refoulement à travers les canaux opposés 3,5 ont alors lieu d'une faço. continue.
Si la périphérie de la bague 31 était exactement circulaire, le centre du corps de pompe resterait immo- bile pendant la rotation et l'excentration resterait in- variable. Dans ces conditions, le débit de la pompe ne serait pas absolument constant pendant chaque révoluti on.
La fig. 4 indique en a b c d e le débit résultant dans ces conditions du déplacement alternatif des pistons ou cadres 7 et 8 par rapport à l'arbre, pour cnacun des pistons ce débit est représenté à chaque instant par l'ordonnée d'une sinusoïde 1 ou II; pendant chaque période cprrespondant à une révolution complète,le débit total est repréqenté par la courbe ondulée III obtenue par l'addition des ordonnées des courbes 1 et II ; ily a pendant cette période quatre maxima et quatre minima.
Afin d'annuler ces variations périodiques, on ménagé sur la périphérie de la bague 21 quatre bos- sages 32 de la hauteur et de forme telles qu'en rou- lant contre le galet 25 ,la came ainsi formée ohlige le
<Desc/Clms Page number 8>
centre du corps de pompe de s'élogner et de se rapprocher
EMI8.1
alternatibemenc du centre de l'arbre 2,et que cette variation d'excentrait on corrige exactement la variation de abit. Le débit de chacun des pitsons est alorsncons- tant pendant toute la course et est représenté par une droite I' ou II' (fig. 5), de sorte que le débi total III' est constant.
Toutefois,, il existe dans ce débit, à chacun des points morts a b c d e , une solution de continuité ex- trêmement brève, qu'il est imppssible d'éviter et pendant laquelle le débit tomberait théoriquement µla moitié de sa valeur. En réalité, si la longueur dula capacité de la conduite de refoulement est suffisamment grande., ces variations très brèves sont absorbées dans la masse de liquide en monvement et le débit à la sortie de la conduite est pratiquement continu et constant.
Dans la cas d'une conduite très courte cependant, on pourra atténuer et même supprimer complètement toute variation périodique du débit à la sortie en munissant la canali- sation de refoulement d'un organe élastique, tel par exemple qu'une membrane élastique 33 (fi g. 6), en acier ou autre, qu'on placera de préférence., au voisinage de la pompe ou sur celle-ci; cette membrane peut être main- tene par exemple sur l'extrémité de refoulement de l'ar- bre creux 2 au moyen d'un siège 34 qui se visse dans cet-
EMI8.2
Lu r. um! t,n uL d'un <;>ipoa6 3b qui uu vlôao ftur J.cj tttt. siège.
Il est alors possible d'obtenir un débit 'absolument exempt de pulsations comme il est nécessaire
<Desc/Clms Page number 9>
dans certaines applications par exemple dans le filage de la viscose, etc...
Le débit régu.lier ainsi obtenu est néanmoins réglage suivant les besoins, avec la -)plus grande facili- té, puisqu'il suffit de tourner le bouton moleté de la vis 26 pour changer la position du galet 25. Pour une certaine position de celui-ci le débit est nul, et ce dernier croft dans un sens ou dans l' autre suivant qu'on éloigne ou qu'on rapproche le galet de l'arbre 2 à par- tir de cette position.
Une autre importante propriété de la pompe ci- dessus décrite est qu'elle est auto-régulatrice.Ceci veut dire que la pression et le débit sont réglables automa- ti quement.
Somme décrit les variations du débit sont ob- tenues en réglant,l'excentration du corps relativement au centre de l'arbre qui fonctionne enconjonction avec un galet réglable.
En réglant ce galet, il est possible dbbtenir toutes les variations de débit entre un maximum et zéro.
Il résulte de ce qui précède que ce réglage automatique de pression et de débit est obtenu en donnant au ressort 8 une forme déterminée à l'avance sel on les conditions particulières requises.
En prévoyant sur la traverse 29 un réglage de tension du ressort, 28, et en faisant travailler la pompe de façon à ce que les réactions produites par le pompage forcent le corps, en l'espèce la bague 21, à s'écarter du galet eu à s'y appuyer, on obtiendra un réglage à toutes les pressions et la sinuosité de
<Desc/Clms Page number 10>
débit sera automatiquement corrigée sans intervention de la came, ni du système d'amortisseur régulateur représenté sur la fig. 6.
Le réglage pourra être obtenu également en interposant un ressort entre le poussoir 23 et la vis de régla- ge 26.
On voit les deux moyens de réglage dans la fig. 1.
1) Modification consistant à mettre une vis de réglage de tensiondu ressort 28 dans la traverse
29.
2) Interposition d'un ressort entre la vis 26 et le poussoir 23.
L'on peut comprendre de ce qui précède que nor- malement l'arbre 2 est fixe, mais que dans le cas où la pompe ou le moteur doivent tourner en sens inverse, l'arbre 2 peut être adapté de façon à pivoter de façon constante ou intermittente, de telle sorte que la même ouverture servira toujours a la sortie du liquide.
La forme d'exécution montrée aux fige 7 et 8 est plus particulièrement destinée au refoulement du liquide dans une presse hydroaulique; elle ne comporte pas de dispositir propre à corriger les variations pé- riodiques du débit et elle diffère de la précédente en ce que les déplacements du cadre 18, 19, 31 portant le corps de pompe par rapport au bâti 1 portant l'arbre 2 sont obtenus au moyen d'une vis 36 avec volant de ma- noeuvre 37, passant à travers unécrou 29 monté sur le cadre oscillant, L'axe 20 est prolongé en dehors du bâti et constitue l'arbre de commandes il porte le
<Desc/Clms Page number 11>
pignon 40 qui engrène avec la couronne dentée 22 pour faire tourner le corps de pompe.
Bien entendu, des formes d'exécution ne sont données qu'à titre d'exemple et l'on pourra utiliser tous moyens mécaniques apprppribée pour faire varier à volonté l'excentration de la pompe par rapport à l'arbre, par exemple, au lieu d'une vis (fig. 7 et 8) on pourra se servir de leviers, de coulisses, etc...
En dehors des applications usuelles de pompage, on pourra utiliser avantageusement le présent appareil pour la transmission de force à vitesses variables, etc...
@ Par exemple, il pourra être utilisé comme gé- nérateur de pression réglable, ou moteur à vitesse va- riable, car en variant la course des pistons, la vitesse de l'appareil, soit comme moteur, soit comme générateur, peut être variée.
Il pourra aussi être employé lorsque le sens de rotation étant suspeptible de changer, le refoulement devra avoir lieu par la même ouverture.
Dans la forme d'exécution représentée aux fig.
1 à 3, la came constituée par la bague 21 avec ses bos- sages 32 sert à corriger les variations périodiques de débit. Cependant, on peut observer que ces variations ne sont complètement annulées que pour une position déterminée du galet d'appui 25, c'est-à-dire pour un débit déterminé qui est généralement le débit maximum .
S'il était indispensable de supprimer tigoureusement les variations périodiques de débit quel que soit le réglage,de celui-ci, on pourrait facilement obtenir ce résultat en ménageant sur la bague 21 des bossages
<Desc/Clms Page number 12>
EMI12.1
dont les gén,atrices , au lieu d'être'parallèles à l'axe de rotation comme il est représenté,seraient légèrement obliques, et en montant soit le corps de pompe, soit le galet 25, de façon qu'on puisse déplacer axialement l'un par rapport à l'autre pour faire rouler contre le galet des parties plus ou moins excentrées des bossages. Bien entendu, les déplacements axiaux du corps ou du galet devraient être proportionnels aux déplacements du galet, vers lf arbre 2 ou en sens inverse à partir de la position moyenne , pour que la correction soit toujours parfaibe.
Cette proportionnalité pourrait être assurée soir automatiquement par une liaison mécanique appropriée entre les moyens de réglage, soit par des réglages indépendants effectués à la main avec l'aide de graduations appropriées.
REVENDIC ATIONS
EMI12.2
#.*#** -*#. *#*#.'* .*#t
**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.
<Desc / Clms Page number 1>
Improvements to pumps
The present invention is applicable to pumps, force generators, variable speed motors and other apparatus.
More particularly, this invention is the application of a pump of the type in which a piston in the form of a quadrilateral frame slides by two of its opposite sides on a quadrilateral inner core or body, mounted on a recessed shaft which serves as a. distributor and, by its two other perpendicular sides in an outer frame or body, the displacements of the intermediate frame being produced by a movement
<Desc / Clms Page number 2>
relative circular translation of said inner and outer body relative to each other.
The essential character of the present invention is to adapt a similar pump so that it can be employed as a force generator, or variable speed motor, in which the length of the stroke can be varied from zero to. a maximum, or also regulated so that its action is reversed.
The invention also consists of a pump in which the periodic variations in speed, during a conp of the piston or frame due to the rotary movement are compensated in order to make constant at any point of the stroke of the piston or frame, the suction and discharge effect and making the variation in volume per unit teps practically constant.
A pump of this kind is remembered in particular for pumping viscose or cellulose acetate in the manufacture of artificial silk.
In this case it is of great importance that the thread exiting the pump is of absolutely constant diameter so that no weakness occurs in the thread.
It is well known that in rotary piston pumps, the periodic variations which occur with each stroke of the piston give rise to a variation in the speed of the pumped liquid, generally reaching a maximum at mid-stroke, so that this At this point, the quantity of fluid delivered will also be maximum.
<Desc / Clms Page number 3>
Another drawback lies in the fact that before the entry of the cellulose acetate into the pump (or its exit) it passes through a series of filters which are increasingly blocked so that the fluid has more difficulty entering (or exiting) the pump.
It is therefore necessary that the stroke can be automatically varied so that as the clogging of the filters increases, the pump can overcome the resistance without the quantity of fluid delivered decreasing.
In a pump according to the invention, the shaft is fixed, the outer frame rotates around this shaft, and drives the other two frames. To this end, its cheeks are provided with hubs which rotate in a sueeeptible support displaced with respect to the frame supporting the shaft in order to vary the eccentricity of the rotating body relative to this shaft and thus to adjust the flow rate. of the pump.
This movement of the support of the rotating body is preferably held by a slight rotation of the support about an axis carried by the fixed frame, this rotation being produced by the action of a screw, a lever or any other maneuvering member, the adjustment can thus be carried out during the operation of the pump with the greatest ease. By reducing the eccentricity to zero, the flow can be canceled and by changing direction, it is possible. even make this flow negative, that is to say change the direction of pumping.
The pump body is also equipped with a
<Desc / Clms Page number 4>
positive by which the eccentricity of the pump body can be varied periodically during each revolution, so as to compensate for small variations in flow due to the variable nature of the relative movements of the frame or piston and so as to accelerate the stroke of the piston at the beginning and at the end. This improvement makes it possible to obtain a constant flow during each revolution of the pump body: as long as we do not act on the actuator serving to change the flow.
The accompanying drawing by way of example shows two embodiments of the object of the invention.
Fig. 1 is a section taken along the axis of the fixed part of the first form.
Fig. 2 is a section perpendicular to this tree.
The freeze :) is a diagram showing the shape of the cam, the protrusions of cella = .ci being exaggerated.
Fig. 4 is a diagral indicating the flow rate of the pump in the event that the variations are not compensated for.
Fig. 5 is a diagram corresponding to the case where. the flow is made constant.
Fig. 6 is a sectional view of a flow regulating member intended to be placed on the discharge pipe.
Fig 7 is an elevation of the. second embodiment of the pump.
Fig. 8 is a front elevation thereof, partly in section, taken along line 8-9 of FIG. 7.
In fig. 1 and 2, 1 designates a fixed frame in
<Desc / Clms Page number 5>
stirrup shape, which carries the fixed shaft 2 and within which are household channels 3 and 4, communicating respectively with two conduits 5 and 6, the extension of which is drilled in the shaft.
On the middle part of this one can rotate with gentle friction the inner body or core in rectangular frame 7 firm; on it slide the two small sides of the intermediate frame 8 whose two long sides slide into the outer frame or body 9, Laterally to these frames are arranged two plates 10 which are connected to the frame 9 by screws 11 and between which the frames 7 and 8 can slide with gentle friction. The openings 12 formed in the plates 10 for the passage of the shaft 2 are large enough to allow the rotation of these plates and of the body 9 with a greater or lesser eccentricity with respect to the shaft.
The sealing on the outer sides of the plates 10 is obtained by means of washers 13 and 14, the latter 'being integral with bushings 15 fitted with gentle friction on the shaft 2, and the former being clamped against the plates 10 by cheeks 16 which also pass through the assembly screws 11.
These yokes are provided with sleeves or hubs 17 which journal in the branches of a U-shaped support, composed of the branches 18, a spacer 19 and a rod 20, the latter being mounted in the uprights of the frame fixed 1, and serving as an axis of oscillation for said support.,
During the rotation of the pump, the faces of the washers 14 slide in contact with the plates 10
<Desc / Clms Page number 6>
and cheeks-16 at the same time as the sleeves 15 remain in contact with the shaft 2, so that no leakage is possible.
Instead of the washers and plates described above serving as sealed joints other kinds of joints can be used.
Around the assembly constituted by the frame 9, the plates 10, the washers 13 and the cheeks 16 is fixed a ring 21 which carries a toothed ring 22 serving to produce the rotation of the pump body and its content on the branches 18, by meshing with a control pinion (not shown) which can be mounted on the spacer 19 or on a different axis.
The core of the hubs 17 has a larger diameter than the outer diameter of the bushes 16 in order to allow the variable eccentricity of the pump body relative to the shaft 2.
This eccentricity is obtained by means of a pusher 52 which slides in a guide 24 integral with the fixed frame 1 and which is provided with a roller 25 against, which rolls the periphery of the ring 21. The position of this pusher is determined by a screw 26 with a knurled head which a locking screw 27 allows to immobilize after adjustment and the contact of the ring 21 against the roller 25 is maintained by Inaction of a spring 28 compressed between the frame 1 and a spacer 29 which is clamped by a pin 30 between two arms 31 secured to the branches 18.
It can be seen that all of the parts 18, 19, 20, 31, 29 and 30 form a sort of rigid frame in which the pump body pivots and which oscillates around the axis of the rod 20. Under the action spring 28, this frame
<Desc / Clms Page number 7>
is pushed back towards the roller 25 so that during the rotation of the pump body and of the ring 21, the latter will be maintained in contact with this roller.
When the pump body rotates eccentrically around the shaft 2, the frames or pistons 7 and 8 move alternately, sucking and discharging the liquid as in similar known pumps, 1a. distribution by means of lights provided in the frames; the suction through the channels 6.4 for example, and the discharge through the opposed channels 3.5 then take place in one way. keep on going.
If the periphery of the ring 31 were exactly circular, the center of the pump body would remain stationary during the rotation and the eccentricity would remain invariable. Under these conditions, the pump flow rate would not be absolutely constant during each revolution.
Fig. 4 indicates in a b c d e the flow resulting in these conditions from the reciprocating movement of the pistons or frames 7 and 8 relative to the shaft, for cnacun of the pistons this flow is represented at each instant by the ordinate of a sinusoid 1 or II; during each period corresponding to a complete revolution, the total flow is represented by the wavy curve III obtained by adding the ordinates of curves 1 and II; during this period there are four maxima and four minima.
In order to cancel out these periodic variations, four bumps 32 of height and shape are arranged on the periphery of the ring 21, such that by rolling against the roller 25, the cam thus formed ohlige the
<Desc / Clms Page number 8>
center of the pump body to expand and come closer
EMI8.1
alternatively from the center of the tree 2, and that this variation of the offset one corrects exactly the variation of abit. The flow rate of each of the pitsons is then constant throughout the stroke and is represented by a straight line I 'or II' (fig. 5), so that the total flow III 'is constant.
However, there is in this flow, at each of the dead points a b c d e, an extremely short solution of continuity, which it is impossible to avoid and during which the flow would theoretically fall by half of its value. In reality, if the length of the capacity of the discharge pipe is sufficiently large, these very brief variations are absorbed in the mass of liquid in monvement and the flow rate at the outlet of the pipe is practically continuous and constant.
In the case of a very short pipe, however, it is possible to attenuate and even completely eliminate any periodic variation in the flow rate at the outlet by providing the delivery pipe with an elastic member, such as for example an elastic membrane 33 ( fi g. 6), steel or other, which will preferably be placed in the vicinity of the pump or on it; this membrane can be held for example on the delivery end of the hollow shaft 2 by means of a seat 34 which is screwed into this.
EMI8.2
Lu r. um! t, n uL of a <;> ipoa6 3b which uu vlôao ftur J.cj tttt. seat.
It is then possible to obtain a flow 'absolutely free of pulsations as required
<Desc / Clms Page number 9>
in certain applications, for example in the spinning of viscose, etc.
The regular flow rate thus obtained can nevertheless be adjusted as required, with the greatest ease, since it suffices to turn the knurled knob of screw 26 to change the position of roller 25. For a certain position of the latter the flow rate is zero, and the latter increases in one direction or the other depending on whether the roller is moved away from or brought closer to the shaft 2 from this position.
Another important property of the pump described above is that it is self-regulating. This means that the pressure and the flow rate are adjustable automatically.
Sum describes the variations in flow are obtained by adjusting the eccentricity of the body relative to the center of the shaft which works in conjunction with an adjustable roller.
By adjusting this roller, it is possible to obtain all the flow variations between a maximum and zero.
It follows from the foregoing that this automatic pressure and flow rate adjustment is obtained by giving the spring 8 a predetermined shape according to the particular conditions required.
By providing on the cross member 29 a spring tension adjustment, 28, and by making the pump work so that the reactions produced by the pumping force the body, in this case the ring 21, to move away from the roller had to lean on it, an adjustment will be obtained at all the pressures and the sinuosity of
<Desc / Clms Page number 10>
flow rate will be automatically corrected without intervention of the cam or of the damper regulator system shown in fig. 6.
The adjustment can also be obtained by interposing a spring between the pusher 23 and the adjusting screw 26.
The two adjustment means can be seen in FIG. 1.
1) Modification consisting in putting a spring tension adjustment screw 28 in the cross member
29.
2) Interposition of a spring between screw 26 and pusher 23.
It can be understood from the above that normally the shaft 2 is fixed, but that in the case where the pump or the motor have to rotate in the opposite direction, the shaft 2 can be adapted so as to pivot so constant or intermittent, so that the same opening will always be used for the outlet of the liquid.
The embodiment shown in figs 7 and 8 is more particularly intended for the delivery of the liquid in a hydroaulic press; it does not include any device suitable for correcting the periodic variations in the flow rate and it differs from the previous one in that the displacements of the frame 18, 19, 31 carrying the pump body relative to the frame 1 carrying the shaft 2 are obtained by means of a screw 36 with a handwheel 37, passing through a nut 29 mounted on the oscillating frame, The axis 20 is extended outside the frame and constitutes the control shaft it carries the
<Desc / Clms Page number 11>
pinion 40 which meshes with ring gear 22 to rotate the pump body.
Of course, embodiments are given only by way of example and we can use any appropriate mechanical means to vary the eccentricity of the pump relative to the shaft, for example, at will. instead of a screw (fig. 7 and 8) you can use levers, slides, etc ...
Apart from the usual pumping applications, the present device can advantageously be used for the transmission of force at variable speeds, etc.
@ For example, it could be used as an adjustable pressure generator, or a variable speed motor, because by varying the stroke of the pistons, the speed of the device, either as a motor or as a generator, can be varied. .
It can also be used when the direction of rotation being liable to change, the discharge must take place through the same opening.
In the embodiment shown in FIGS.
1 to 3, the cam formed by the ring 21 with its bumps 32 serves to correct the periodic variations in flow. However, it can be observed that these variations are only completely canceled out for a determined position of the support roller 25, that is to say for a determined flow rate which is generally the maximum flow rate.
If it was essential to vigorously suppress the periodic variations in flow whatever the setting, this result could easily be obtained by providing bosses on the ring 21.
<Desc / Clms Page number 12>
EMI12.1
whose gen, atrices, instead of being 'parallel to the axis of rotation as shown, would be slightly oblique, and by mounting either the pump body or the roller 25, so that we can move axially one with respect to the other in order to make more or less eccentric parts of the bosses roll against the roller. Of course, the axial displacements of the body or of the roller should be proportional to the displacements of the roller, towards the shaft 2 or in the opposite direction from the average position, so that the correction is always perfect.
This proportionality could even be ensured automatically by an appropriate mechanical connection between the adjustment means, or by independent adjustments carried out by hand with the aid of appropriate graduations.
CLAIMS
EMI12.2
#. * # ** - * #. * # * #. '*. * # t
** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.