<EMI ID=1.1>
Tant servir à sa commande.
<EMI ID=2.1>
fectionnements apportés aux dispositifs de changement de
vitesses dans lesquels le mouvement est transmis à un arbre
récepteur par l'intermédiaire d'un mécanisme d'entraînement
en sens unique commandé par un arbre portant une manivelle
réceptrice à mouvement alternatif accouplée à une bielle
motrice guidée par une manivelle guide pivotant autour d'un
<EMI ID=3.1>
la manivelle tourne d'un mouvement continu et dans lesquels
la variation de vitesse est obtenue en faisant varier la
position relative de certains éléments.
Les dispositifs de ce genre connus donnent
lieu à des frottements considérables, à des actions des-
tructives importantes dues aux brusques accélérations in�
<EMI ID=4.1> faible.
La présente invention a comme but de remédier à ces inconvénients.
A cet effet, la position de l'arbre sur lequel est
<EMI ID=5.1>
velle réceptrice sont déterminées pour que dans la situation du mécanisme transmettant la plus grande vitesse à l'arbre
<EMI ID=6.1>
trice et de la bielle motrice aux extrémités de la course de la manivelle réceptrice soient supérieurs à une valeur déterminée et pour que la vitesse angulaire maximum de la dite manivelle réceptrice soit pratiquement constante pour une grande partie de l'angle d'oscillation qu'elle décrit.
En outre, l'invention prévoit que la variation de
<EMI ID=7.1>
la distance séparant le point de pivotement de la manivelle réceptrice du point de pivotement de la manivelle guide de
<EMI ID=8.1>
tesse pratiquement constante pendant une grande partie de l'angle d'oscillation qu'elle décrit, pour chaque position relative déterminée des deux points susdits dont on fait va-
<EMI ID=9.1>
susdits ne descendent pas pratiquement en dessous de la valeur minimum choisie.
Ce résultat peut être obtenu en faisant décrite à certains éléments une trajectoire circulaire autour d'un point déterminé graphiquement pour que les variations des angles d'aro-boutement et les variations de vitesse aient lieu comme indiqué plus haut.
Les éléments qui décrivent ce mouvement circulaire
<EMI ID=10.1> sont réunis par une liaison mécanique à un élément rotatif
<EMI ID=11.1>
teur pouvant par exemple servir à commander le déplacement des éléments par lesquels on produit la variation de vitesse.
<EMI ID=12.1>
ractérisent par le fait que l'organe'mobile qui commande l'élément que l'on veut déplacer contrôle en même temps le déplacement d'un organe de réglage de la section de sortie
<EMI ID=13.1>
tion à la valeur nécessaire pour équilibrer sur la partie
<EMI ID=14.1>
stitué soit par un cylindre ouvert, sait par deux cylindres ouverts en faoe l'un de l'autre, soit par un cylindre fermé,
<EMI ID=15.1>
piston, soit par deux pistons reliés l'un à l'autre, soit par un piston creux.
Les organes de réglage de la section de sortie du fluide peuvent être constitués suivant l'invention par des
<EMI ID=16.1>
cer relativement à ceux-ci vers l'intérieur des cylindres, Ces soupapes peuvent être sollicitées constamment à venir appuyer sur leurs sièges et en être écartées par'des butées déplacées par rapport à la partie fixe ou être déplacées directement dans les deux sens par ces b utées.
<EMI ID=17.1> serve-moteur comprend, deux pistons ou. un piston créas:, qu'une seule butée peut servir à commander simultanément les deux soupapes.
Suivant une autre forme de réalisation du servomoteur suivant l'invention, l'organe fixe est constitué par un cylindre fermé et l'organe mobile par un piston se déplaçant dais ce cylindre.
Dans ce cas, les organes de réglage de la section de sortie du fluide des cylindres peuvent être constitués par des soupapes que l'on peut déplacer vers l'intérieur du cylindre relativement à ceux-ci.
Comme dans les formes de réalisation précédentes, les soupapes susdites peuvent être constamment sollicitées à venir appuyer sur leur siège, leur écartement de ce siège étant commandé par des butées déplaçables relativement à la la partie mobi le.
Une seule butée peut également simultanément commander les deux soupapes.
L'invention prévoit que quelle que soit la forme de réalisation du servo-moteur, des soupapes de sûreté peuvent être prévues sur le trajet du fluide sous pression.
D'autres détails et particularités de l'invention apparaîtront au cours de la description des dessins joints au présent mémoire, qui représentent à titre d'exemple quelques formes de réalisation de l'invention.
<EMI ID=18.1> motrice d'un dispositif de changement de vitesse du genre auquel l'invention se rapporte. <EMI ID=19.1> Figure 3 est un diagramme des variations de vites".
<EMI ID=20.1>
<EMI ID=21.1>
gles parcourus par la manivelle motrice tandis que les or* données représentent les vitesses de la manivelle réceptrice.
<EMI ID=22.1> sation de l'invention dans laquelle les variations de vitesses sont obtenues en déplaçant l'arbre portant la manivelle réceptrice vers un système fixe constitué par le pivot de la manivelle guide et l'arbre moteur. Figure 5 montre schématiquement une autre forme de réalisation dans laquelle l'arbre récepteur est maintenu fixe, tandis que l'arbre moteur et le pivot de la manivelle guide peuvent être déplacés vers l'arbre récepteur pour faire varier la vitesse de cet arbre récepteur. <EMI ID=23.1> lisation de l'invention dans laquelle l'arbre moteur et
<EMI ID=24.1>
nivelle guide est déplacé vers l'arbre récepteur.
Figure 7 montre en perspective une forme de réalisation de l'invention dans laquelle il est fait usage de plusieurs dispositifs analogues à celui de la figure 6 et attaquant un même arbre récepteur. <EMI ID=25.1> lisation d'un servo-moteur pouvant servir à la commande dudéplacement des éléments par lesquels on opère les varias tions de vitesses des mécanismes dont il est question aux figures précédentes. La figure 1 montre un arbre moteur 1 tournant d'une <EMI ID=26.1>
manivelle guide 5 pivotant autour d'un pivot 6 et ayant une longueur égale à celle de la bielle 3.
Si, comme le montre la figure 2 on attaque en 4 par une bielle motrice 7 de même longueur que la bielle
3 une manivelle réceptrice 8 de même longueur que la manivelle motrice 2 et calée sur un arbre 9 dont l'axe coin.ci"
<EMI ID=27.1>
manivelle motrice 2.
Si sans rien.changer aux autres éléments 7 nous augmentons la longueur de la manivelle réceptrice, cette dernière sera soumise à une mouvement alternatif. En'outre, en s'imposant une valeur minimum pour les angles d'arc-bou-
<EMI ID=28.1>
7 aux extrémités de la course de la manivelle réceptrice,
<EMI ID=29.1>
sur lequel est calée la manivelle réceptrice.
Si on considère que. la période pendant laquelle le mécanisme d'entraînement en sens unique monté sur l'ar-
<EMI ID=30.1>
l'extrémité de la manivelle réceptrice les différentes positions de cette extrémité 11 pour des positions équidistantes de la manivelle motrice, on constate que ces différentes positions sont pratiquement équidistantes sauf aux extrémités de l'oscillation de la manivelle réceptrice.
Il en résulte qu'en reportant suivant la figure 3 en ordonnées les vitesses angulaires de la manivelle réceptrice et en abcisse les angles décrits par la manivelle motrice, que la courbe de vitesse de la manivelle réceptrice actrice a la forme représentée. Pendant une partie de la période/ d'oscillation) la vitesse de la manivelle réceptrice reste pratiquement égale à sa valeur maximum.
Du fait que la manivelle guide 5 a une longueur égale à celle de la bielle motrice) les différents arcs de cercle décrits des différentes positions du pied de la bielle motrice comme centre se rencontrent en un point commun
<EMI ID=31.1>
re décrite par l'extrémité de la manivelle réceptrice en un certain nombre de parties égales.
L'invention a comme but d'obtenir des variations de vitesses de la manivelle réceptrice telles que les courbes représentatives de cette vitesse soient toutes de la même allure que celle de la figure 3 quel que soit le régime de vitesse de l'arbre récepteur.
En outre* elle a comme objet d'éviter que les angles d'arc-boutement entre la manivelle réceptrice et la bielle motrice aux extrémités de l'oscillation de la manivelle ré-
<EMI ID=32.1>
teur, il faut faire varier la distance séparant le point Il du pivot 6. Avec les longueurs choisies, cette vitesse passe par zéro quand ces deux points sont confondus. Il faut donc suivant l'invention, que lorsqu'on effectue cette variation de distance, que le fuseau dont le sommet est en 6 continue à découper la trajectoire de l'extrémité de la manivelle réceptrice en un certain nombre de parties égales dont la longueur est naturellement proportionnelle à la
<EMI ID=33.1>
Ces conditions sont réalisées en effectuant la varia**
<EMI ID=34.1>
<EMI ID=35.1>
graphiquement d'après les conditions à réaliser.
Si la manivelle guide n'a pas la même longueur que la bielle réceptrice, le passage par la vitesse nulle ne peut naturellement avoir lien. Néanmoins tout ce qui a été dit jusqu'à présent reste vrai même si cette égalité n'exis-
<EMI ID=36.1>
nivelle guide et la bielle du système bielle manivelle n'est pas indispensable pour le passage par la vitesse zéro. Il suffit que la bielle motrice et la manivelle guide soient égales. Il faut cependant noter que la longueur du guide par rapport à la manivelle primitive doit être suffisante pour écarter toute possibilité d'arc-boutement entre la manivelle guide et la bielle du système bielle manivelle.
<EMI ID=37.1>
vant l'invention, l'arbre sur lequel est calée la manivel-
<EMI ID=38.1>
le pivot 6 qui est maintenu fixe en même temps que l'arbre moteur 1 (fig.4).
Dans ce cas, l'arbre récepteur entrainé d'une façon continue dans le même sens par le mécanisme d'entraînement en sens unique est réuni par une liaison mécanique à un arbre récepteur final dont l'axe passe par le centre 13.Cette liaison mécanique peut consister par exemple en un engrenage 13 roulant sur un autre engrenage 14.
La rotation autour du centre 12 est effectuée grâce à une pièce telle que 15 commandée par une bielle 16.
Suivant une autre forme de réalisation de l'invention
(figure 5) la partie réceptrice du mécanisme est maintenue fixe tandis que la partie motrice est déplacée autour du centre 12,
L'arbre moteur 1 et le pivot 6 de la manivelle
<EMI ID=39.1>
<EMI ID=40.1>
tournant d'une façon continue et dont l'axe passe par le centre 12 .Dans le cas représenté, cette liaison consiste
<EMI ID=41.1>
L'emploi des engrenages est évité suivant une troisième forme de réalisation de l'invention. Dans celleci, l'arbre moteur 1 et l'arbre à mouvement alternatif 9' sont fixes tandis que le pivot 6 de la manivelle guide 5
<EMI ID=42.1>
gure 6). Le point 6 doit donc décrire dans son rapproche-* ment vers l'arbre 9' du point 12 comme centre, un arc de cercle de rayon 6tl2t le point 12 ayant été déterminé con-
<EMI ID=43.1>
D'autre part, il est indispensable que quoi que
<EMI ID=44.1>
la distance 1-6 reste constante de façon que l'orientation par rapport au temps moteur de la manivelle motrice de l'arc de cercle décrit par le pied de la bielle motrice 7 reste toujours telle qu'elle était lorsque la vitesse de réception était maximum,
<EMI ID=45.1>
<EMI ID=46.1>
centre suivant le rayon 6-12.
A cet effet, l'invention a prévu:
1[deg.]. D'attaquer la manivelle guide 5 par la bielle 3 du système bielle manivelle commandé par l'arbre moteur 1 en un point 18 faisant avec le pivot 6 de la manivelle guide et le point 17 où celle-ci attaque la bielle motrice un angle a égal à celui existant dans le cas de la vitesse reçue maximum entre la position normale de l'arbre moteur 1, le pivot 6 de la manivelle guide et le
2
<EMI ID=47.1>
système bielle manivelle en un point 19 qui divise la longueur 6-18 de la manivelle guide dans le même rapport que le centre 12 divise la longueur qui sépare le pivot 6 de la manivelle guide de l'arbre moteur 1.
Ces deux artifices peuvent naturellement être appliquée également s'il s'agit de ramener le centre 12 sur l'axe de l'arbre moteur 1,
En pratique, comme on peut être amené à devoir tenir compte des possibilités de la construction, princi-
<EMI ID=48.1>
voir toujours décaler la manivelle guide de l'angle voului limité qu'on est souvent par des questions d'encombrement ou de construction, il peut ne pas être possible de
<EMI ID=49.1>
position idéale des centres 12 et 1 superposés.
Les arcs de cercle de centre 12 et de centre 1 ne sont plus alors superposables.
On choisit alors pour le centre'12 une position telle et pour le rayon 6-12 une longueur telle que les deux arcs se superposent pratiquement.
Si la position du centre 12 par rapport à celle du centre 1 est telle que les deux arcs sont trop dissent" blables ou forment un angle trop grand entre eux la courbe de vitesse au point 11 sera trop fortement altérée pour
<EMI ID=50.1>
D'un autre cote il est à remarquer que la courbe des vitesses du point 11 est altérée de façon semblable si sans rien changer aux positions respectives des arbres
<EMI ID=51.1>
tueuses provenant de ce que les centres 12 et 1 sont trop écartés,
Ces procédés de correction de la courbe de vites� se au point 11 s'appliquent également à tous les cas* dont il a été parlé,
Il est à signaler également que dans certains cas
<EMI ID=52.1>
superposés, il y a lieu de veiller à oe que au cours du
<EMI ID=53.1>
tive des mouvements serait troup grande et influencerait désavantageusement sur le rendement�
<EMI ID=54.1>
Enfin, il est à remarquer que si on dispose plusieurs de ces systèmes suivant la figure 6 de façon qu'ils agissent sur le même arbre récepteur, et que leurs temps moteurs se succèdent sans intervalles_. On obtient pour ce dernier une vitesse continue. Ce cas est représenté à la figure 7.
Dans ce cas, il y a avantage à ce que l'action motrice soit donnée par un villebrequin et que toute la partie du système qui en se déplaçant règle la vitesse du récepteur soit montée sur un ensemble indéformable 20 pivotant autour du point 12.
La combinaison de plusieurs systèmes moteurs attaquant un même arbre récepteur peut naturellement être appliquée pour d'autres formes de réalisation que celle de la figure 6.
Les mécanismes décrits ci-dessus peuvent naturellement être appliqués à toutes les machines dans lesquelles il est avantageux de pouvoir faire varier la vitesse de régime d'une façon progressive en partant d'une vitesse nulle ou pratiquement nulle.
Pour la commande des déplacements de cet ensemble indéformable, comme les efforts peuvent être dans certains cas considérables, suivant l'invention, on a prévu un système de servo-moteur fonctionnant grâce à l'intervention d'un fluide sous pression.
La figure 8 montre .une forme de réalisation d'un servo-moteur destiné à agir dans un seul sens. Ce servomoteur comprend un cylindre fixe 21 ouvert à une extrémité et dans lequel peut se déplacer un piston 22 relié par <EMI ID=55.1>
placement. Le fluide sous pression, par exemple de l'huile sous pression, est envoyée dans le cylindre par une con- <EMI ID=56.1>
ménagée dans le piston et qui peut être plus ou moins obturée par une soupape 23. Cette ouverture 22b présente
<EMI ID=57.1>
duite d'amenée 21a.
La soupape est constamment sollicitée à être appliquée sur son siège par un ressort 23k prenant appui
<EMI ID=58.1>
ge grâce à une butée 24 que l'on peut déplacer par rapport
<EMI ID=59.1>
ton 22 reste immobile.
Si on déplace la soupape 23 au moyen de la butée
24 à l'encontre du ressort 23k vers l'intérieur du cylindre, la section d'évacuation de l'huile augmente, ce qui fait tomber la pression de cette huile dans le cylindre. De ce fait, le piston se déplace vers le fond du cylindre sous l'action de la oharge qu'il supporte et éventuelle-, ment d'un ressort de rappel. Si on cesse de déplacer la
<EMI ID=60.1>
une position telle que la section d'évacuation offerte à l'huile équilibre le débit de l'huile.
Dans ces conditions, le piston s'arrête.
Si on écarte la butée 34 de la soupape 23, celle-
<EMI ID=61.1>
tion de sortie de l'huile et le piston doit s'écarter du fond du cylindre jusqu'à ce que la soupape entraînée par luif soit revenue en contact avec la butée et permette un débit égal' au débit de l'huile.
On voit donc que tout déplacement de la butée 24 dans un sens ou dans l'autre correspond à un déplacement égal du piston 22,
Si le servo-moteur doit agir dans les deux sens, on peut employer la disposition de la figure 9, Celle-ci représente un servo-moteur comprenant deux cylindres fixes
21 ouverts l'un en face de l'autre et dans lesquels se déplacent deux pistons 22 reliés l'un à l'autre par une tige
22d, les dits pistons étant reliés au mécanisme à comman� der par une tige 22a.
Les soupapes 23 de ces pistons sont disposées comme dans le cas de la forme de réalisation représentée à la figure précédente. Elles sont commandées par une 'butée commune 24 déplacée par exemple quand on fait tourner à l'aide d'une manette 25 un secteur denté 26 engre� nant avec une crémaillère 24a solidaire de la butée 24.
Si la longueur de la butée est choisie de telle façon, que les deux soupapes puissent être fermées en même temps, il faut nécessairement que les dispositifs
<EMI ID=62.1>
papes de sûreté. Chaque cylindre possède un dispositif d'alimentation propre. Dans ce cas, l'huile sous pression
<EMI ID=63.1>
soupapes de sûreté.
Si on suppose que la butée est déplacée dans un sens de façon que l'une des soupapes soit ouverte, comme le montre la figure, la pression de l'huile dans le cylindre auquel cette soupape appartient tombe et le piston correspondant tend à rejoindre cette soupape. Pendant ce temps lthuile envoyée dans l'autre cylindre déplace le piston dans cet autre cylindre dans le sens où la butée <EMI ID=64.1>
qu'au moment où la butée est arrêtée et cela sur une lon� gueur égale à celle du déplapement de la dite butée,, Le fonctionnement serait le même si la longueur de la butée
24 était telle que les deux soupapes soient normalement maintenues ouvertes de façon à assurer l'évacuation de l'huile de chaque cylindre par ces soupapes. Aussitôt
<EMI ID=65.1>
pu et les pistons se déplaceraient comme il a été indiqué dans le cas où les soupapes étaient normalement maintenues fermées.
Il est à remarquer que même si les pressions dans les deux cylindres étaient différentes, le fonctionnement
<EMI ID=66.1>
libre idéale, sans quoi la soupape, qui elle est arrêtée par la butée, s'ouvrirait de façon à faire tomber la près* sion de la cylindrée.
Figure 10 montre une variante de la disposition <EMI ID=67.1>
<EMI ID=68.1>
dres 21 à travers un bourrage 21d.
La figure 11 est relative à une forme de réalisa* tion d'un servo-moteur comprenant un cylindre fermé 27 dans lequel se déplace un piston creux 28 pourvu de deux soupapes 29 que l'on peut déplacer vers l'intérieur de. chaque cylindrée fermée de part et d'autre du piston creux 28, grâce à une butée 30 ménagée à l'intérieur du piston creux 28 et que l'on peut déplacer par une tige
30a disposée dans le creux de la tige 28a du piston creux <EMI ID=69.1>
ment de l'huile passant par les soupapes. Le fonctionnement de ce servo-moteur est le même que celui des serve-*
<EMI ID=70.1>
La figure 12 montre une forme de réalisation dans laquelle la soupape 23 est rendue solidaire de la butée
24. Les déplacements de cette soupape dans les deux sens par rapport au piston 22 sont commandés directement par la dite butée 24.
Dans toutes les formes de réalisation de servo-
<EMI ID=71.1>
tées dans le piston et les déplacements de la butée qui les commandent se font essentiellement par rapport aux cylindres,
lorsque les soupapes sont montées dans le ou les cylindres, les déplacements de la butée doivent se faire par rapport aux pistons. Ces déplacements peuvent être effectués par exemple (figure 13) en faisant tourner une
<EMI ID=72.1>
étant constamment sollicitée à venir appuyer contre ce fond par l'intermédiaire d'un ressort 23k.
On voit que par ce dispositif si on déplace la
<EMI ID=73.1>
citée par le ressort 23k, la dite soupape 23 est écartée de son siège. Il en résulte que la pression de l'huile dans le cylindre tombe et que le piston 22 se déplace vers le fond du cylindre. Mais en même temps le support 31 <EMI ID=74.1>
De ce fait, la soupape 23 peut réoccuper sous l'action du ressort 23k la même position par rapport au
<EMI ID=75.1> l'action de ressorts 23k. Le déplacement de cette butée
24 peut être opéré ici comme dans le cas de la figure 13
<EMI ID=76.1>
porté par le support 31 monté sur la tige 22a du piston
<EMI ID=77.1>
limentation propre.
<EMI ID=78.1>
gure, la soupape de droite s'ouvre et le piston 22 se déplace vers la droite en entrainant le support 31 et par l'écrou 31a la vis 24d solidaire de la butée 24,.
Par conséquent, la soupape de droite peut se refermer et le piston s'arrête. Il est à remarquer que dans ce cas, le déplacement du piston est effectué en sons inverse de celui de la butée 24.
Il est bien certain que le piston pourrait être fixe et le cylindre mobile. Mais alors dans le cas de la soupape montée dans le piston le déplacement de la butée se ferait essentiellement par rapport au cylindre et
<EMI ID=79.1>
<EMI ID = 1.1>
So much to serve at his command.
<EMI ID = 2.1>
changes made to the changeover systems
speeds in which motion is transmitted to a shaft
receiver via a drive mechanism
one-way controlled by a tree carrying a crank
reciprocating receiver coupled to a connecting rod
motor guided by a guide crank pivoting around a
<EMI ID = 3.1>
the crank turns in a continuous movement and in which
the speed variation is obtained by varying the
relative position of certain elements.
Known devices of this kind give
cause considerable friction, actions of-
important structural effects due to sudden accelerations in �
<EMI ID = 4.1> weak.
The object of the present invention is to remedy these drawbacks.
For this purpose, the position of the shaft on which is
<EMI ID = 5.1>
receiving speed are determined so that in the situation of the mechanism transmitting the highest speed to the shaft
<EMI ID = 6.1>
trice and driving rod at the ends of the travel of the receiving crank are greater than a determined value and so that the maximum angular speed of said receiving crank is practically constant for a large part of the oscillation angle it described.
In addition, the invention provides that the variation of
<EMI ID = 7.1>
the distance between the pivot point of the receiving crank and the pivot point of the guide crank
<EMI ID = 8.1>
tess practically constant during a large part of the angle of oscillation which it describes, for each determined relative position of the two aforementioned points which are made
<EMI ID = 9.1>
aforesaid do not fall practically below the minimum value chosen.
This result can be obtained by making certain elements describe a circular path around a point determined graphically so that the variations of the bracing angles and the variations of speed take place as indicated above.
The elements that describe this circular movement
<EMI ID = 10.1> are joined by a mechanical connection to a rotating element
<EMI ID = 11.1>
tor can for example be used to control the movement of the elements by which the speed variation is produced.
<EMI ID = 12.1>
are characterized by the fact that the movable member which controls the element to be moved controls at the same time the movement of an adjustment member of the output section
<EMI ID = 13.1>
tion to the value necessary to balance on the part
<EMI ID = 14.1>
stituated either by an open cylinder, known by two cylinders open in faoe to each other, or by a closed cylinder,
<EMI ID = 15.1>
piston, either by two pistons connected to one another, or by a hollow piston.
The fluid outlet section adjustment members can be constituted according to the invention by
<EMI ID = 16.1>
cer relative to these towards the inside of the cylinders, These valves can be constantly urged to come to press on their seats and be separated therefrom by stops displaced with respect to the fixed part or be moved directly in both directions by these b utes.
<EMI ID = 17.1> servo motor includes, two pistons or. a piston created :, a single stop can be used to simultaneously control the two valves.
According to another embodiment of the booster according to the invention, the fixed member is constituted by a closed cylinder and the movable member by a piston moving in this cylinder.
In this case, the members for adjusting the fluid outlet section of the cylinders may be constituted by valves which can be moved towards the interior of the cylinder relative to the latter.
As in the previous embodiments, the aforementioned valves can be constantly urged to come to rest on their seat, their separation from this seat being controlled by movable stops relative to the moving part.
A single stopper can also simultaneously control both valves.
The invention provides that whatever the embodiment of the servomotor, safety valves may be provided in the path of the pressurized fluid.
Other details and features of the invention will become apparent from the description of the drawings attached to the present specification, which represent by way of example some embodiments of the invention.
<EMI ID = 18.1> motor of a gear change device of the kind to which the invention relates. <EMI ID = 19.1> Figure 3 is a diagram of the speed variations ".
<EMI ID = 20.1>
<EMI ID = 21.1>
gles traveled by the driving crank while the or * data represents the speeds of the receiving crank.
<EMI ID = 22.1> sation of the invention in which the speed variations are obtained by moving the shaft carrying the receiving crank towards a fixed system consisting of the pivot of the guide crank and the motor shaft. Figure 5 schematically shows another embodiment in which the drive shaft is held stationary, while the drive shaft and the guide crank pivot can be moved towards the drive shaft to vary the speed of this drive shaft. <EMI ID = 23.1> ization of the invention in which the motor shaft and
<EMI ID = 24.1>
guide level is moved towards the receiver shaft.
Figure 7 shows in perspective an embodiment of the invention in which use is made of several devices similar to that of Figure 6 and attacking the same receiver shaft. <EMI ID = 25.1> lisation of a servomotor which can be used to control the movement of the elements by which the speed variations of the mechanisms referred to in the preceding figures are operated. Figure 1 shows a motor shaft 1 rotating with <EMI ID = 26.1>
guide crank 5 pivoting around a pivot 6 and having a length equal to that of the connecting rod 3.
If, as shown in Figure 2, we attack at 4 by a driving rod 7 of the same length as the rod
3 a receiving crank 8 of the same length as the driving crank 2 and wedged on a shaft 9 whose axis corner.ci "
<EMI ID = 27.1>
drive crank 2.
If without changing anything to the other elements 7 we increase the length of the receiving crank, the latter will be subjected to a reciprocating movement. In addition, by imposing a minimum value for the arc-bou-
<EMI ID = 28.1>
7 at the ends of the travel of the receiving crank,
<EMI ID = 29.1>
on which the receiving crank is wedged.
If we consider that. the period during which the one-way drive mechanism mounted on the shaft
<EMI ID = 30.1>
the end of the receiving crank the different positions of this end 11 for positions equidistant from the driving crank, it can be seen that these different positions are practically equidistant except at the ends of the oscillation of the receiving crank.
As a result, by plotting the angular speeds of the receiving crank along the ordinate along the y-axis and the angles described by the driving crank on the abscissa, that the speed curve of the receiving crank actuator has the form shown. During part of the period / oscillation) the speed of the receiving crank remains practically equal to its maximum value.
Due to the fact that the guide crank 5 has a length equal to that of the driving rod) the various described arcs of the different positions of the root of the driving rod as center meet at a common point
<EMI ID = 31.1>
re described by the end of the receiving crank in a number of equal parts.
The object of the invention is to obtain variations in the speed of the receiving crank such that the curves representative of this speed are all of the same pace as that of FIG. 3 regardless of the speed regime of the receiving shaft.
In addition * its object is to prevent the angles of bracing between the receiving crank and the driving rod at the ends of the oscillation of the crank.
<EMI ID = 32.1>
tor, it is necessary to vary the distance separating the point II from the pivot 6. With the lengths chosen, this speed passes through zero when these two points are merged. According to the invention, therefore, when this variation in distance is made, the spindle, the apex of which is at 6, continues to cut the path of the end of the receiving crank into a certain number of equal parts, the length of which is naturally proportional to the
<EMI ID = 33.1>
These conditions are achieved by performing the varia **
<EMI ID = 34.1>
<EMI ID = 35.1>
graphically according to the conditions to be achieved.
If the guide crank does not have the same length as the receiving rod, the passage through zero speed cannot naturally be linked. However, everything that has been said so far remains true even if this equality does not exist.
<EMI ID = 36.1>
level guide and connecting rod of the crank rod system is not essential for the passage through zero speed. It suffices that the driving rod and the guide crank are equal. However, it should be noted that the length of the guide relative to the primitive crank must be sufficient to rule out any possibility of bracing between the guide crank and the connecting rod of the crank connecting rod system.
<EMI ID = 37.1>
prior to the invention, the shaft on which the crank is wedged
<EMI ID = 38.1>
the pivot 6 which is kept fixed at the same time as the motor shaft 1 (fig.4).
In this case, the receiver shaft driven continuously in the same direction by the one-way drive mechanism is joined by a mechanical connection to a final receiver shaft whose axis passes through the center 13. This connection Mechanical can consist for example of a gear 13 rolling on another gear 14.
The rotation around the center 12 is effected by means of a part such as 15 controlled by a connecting rod 16.
According to another embodiment of the invention
(figure 5) the receiving part of the mechanism is kept fixed while the driving part is moved around the center 12,
The motor shaft 1 and the pivot 6 of the crank
<EMI ID = 39.1>
<EMI ID = 40.1>
rotating continuously and whose axis passes through the center 12. In the case shown, this connection consists
<EMI ID = 41.1>
The use of gears is avoided according to a third embodiment of the invention. In this, the motor shaft 1 and the reciprocating shaft 9 'are fixed while the pivot 6 of the crank guide 5
<EMI ID = 42.1>
gure 6). Point 6 must therefore describe in its approach to the shaft 9 'of point 12 as its center, an arc of a circle of radius 6t12t point 12 having been determined as
<EMI ID = 43.1>
On the other hand, it is essential that whatever
<EMI ID = 44.1>
the distance 1-6 remains constant so that the orientation with respect to the motor time of the driving crank of the arc of a circle described by the foot of the driving rod 7 always remains as it was when the reception speed was maximum,
<EMI ID = 45.1>
<EMI ID = 46.1>
center along radius 6-12.
To this end, the invention provides:
1 [deg.]. To attack the guide crank 5 by the connecting rod 3 of the crank rod system controlled by the motor shaft 1 at a point 18 forming with the pivot 6 of the guide crank and point 17 where the latter attacks the driving rod at an angle a equal to that existing in the case of the maximum speed received between the normal position of the motor shaft 1, the pivot 6 of the crank guide and the
2
<EMI ID = 47.1>
one-point crank connecting rod system 19 which divides the length 6-18 of the guide crank in the same ratio as the center 12 divides the length which separates the pivot 6 from the guide crank of the motor shaft 1.
These two devices can naturally also be applied if it is a question of bringing the center 12 back to the axis of the motor shaft 1,
In practice, as one may have to take into account the possibilities of the construction, mainly
<EMI ID = 48.1>
always see the guide crank offset by the required angle limited, which is often due to space or construction issues, it may not be possible to
<EMI ID = 49.1>
ideal position of centers 12 and 1 superimposed.
The arcs of a circle with center 12 and center 1 are then no longer superimposable.
One then chooses for the center '12 a position such and for the radius 6-12 a length such that the two arcs are practically superimposed.
If the position of the center 12 with respect to that of the center 1 is such that the two arcs are too loose or form too large an angle between them, the speed curve at point 11 will be too strongly altered for
<EMI ID = 50.1>
On the other hand, it should be noted that the speed curve of point 11 is altered in a similar way if without changing anything at the respective positions of the shafts
<EMI ID = 51.1>
killers coming from the fact that centers 12 and 1 are too far apart,
These methods of correcting the curve of speed � se in point 11 also apply to all the cases * mentioned above,
It should also be noted that in certain cases
<EMI ID = 52.1>
superimposed, it must be ensured that during
<EMI ID = 53.1>
tive of movements would be large herd and would adversely affect the yield �
<EMI ID = 54.1>
Finally, it should be noted that if there are several of these systems according to FIG. 6 so that they act on the same receiver shaft, and that their engine times follow one another without intervals. A continuous speed is obtained for the latter. This case is shown in figure 7.
In this case, it is advantageous that the driving action is given by a crankshaft and that the whole part of the system which by moving regulates the speed of the receiver is mounted on a non-deformable assembly 20 pivoting around point 12.
The combination of several motor systems driving the same receiver shaft can naturally be applied for embodiments other than that of FIG. 6.
The mechanisms described above can of course be applied to all machines in which it is advantageous to be able to vary the speed in a progressive manner, starting from zero or practically zero speed.
For the control of the movements of this undeformable assembly, as the forces can be considerable in certain cases, according to the invention, a servomotor system operating thanks to the intervention of a pressurized fluid is provided.
Figure 8 shows an embodiment of a servo motor intended to act in one direction only. This booster comprises a fixed cylinder 21 open at one end and in which can move a piston 22 connected by <EMI ID = 55.1>
placement. The pressurized fluid, for example pressurized oil, is sent to the cylinder through a con <EMI ID = 56.1>
formed in the piston and which can be more or less closed by a valve 23. This opening 22b has
<EMI ID = 57.1>
feed pick 21a.
The valve is constantly requested to be applied to its seat by a 23k spring taking support
<EMI ID = 58.1>
ge thanks to a stop 24 which can be moved relative
<EMI ID = 59.1>
your 22 remains motionless.
If the valve 23 is moved by means of the stop
24 against the spring 23k towards the interior of the cylinder, the oil discharge section increases, which drops the pressure of this oil in the cylinder. As a result, the piston moves towards the bottom of the cylinder under the action of the load which it supports and possibly of a return spring. If we stop moving the
<EMI ID = 60.1>
a position such that the discharge section offered to the oil balances the flow of oil.
Under these conditions, the piston stops.
If we move the stop 34 away from the valve 23, it
<EMI ID = 61.1>
outlet of the oil and the piston must move away from the bottom of the cylinder until the valve driven by the fluid has returned to contact with the stopper and allows a flow equal to the flow of the oil.
It can therefore be seen that any movement of the stop 24 in one direction or the other corresponds to an equal movement of the piston 22,
If the servomotor has to act in both directions, the arrangement of figure 9 can be used, This represents a servomotor comprising two fixed cylinders
21 open opposite each other and in which two pistons 22 move, connected to each other by a rod
22d, the said pistons being connected to the control mechanism � der by a rod 22a.
The valves 23 of these pistons are arranged as in the case of the embodiment shown in the previous figure. They are controlled by a 'common stop 24 displaced, for example when a toothed sector 26 is rotated with the aid of a lever 25 engre � nant with a rack 24a integral with the stop 24.
If the length of the stop is chosen in such a way that the two valves can be closed at the same time, it is necessary that the devices
<EMI ID = 62.1>
security popes. Each cylinder has its own feed device. In this case, the oil under pressure
<EMI ID = 63.1>
safety valves.
If it is assumed that the stopper is moved in one direction so that one of the valves is open, as shown in the figure, the oil pressure in the cylinder to which this valve belongs falls and the corresponding piston tends to join this valve. During this time the oil sent to the other cylinder moves the piston in this other cylinder in the direction where the stop <EMI ID = 64.1>
that when the stop is stopped and that on a lon � equal to that of the displacement of the said stopper ,, The operation would be the same if the length of the stop
24 was such that the two valves were normally kept open so as to ensure the evacuation of oil from each cylinder by these valves. Immediately
<EMI ID = 65.1>
pu and the pistons would move as indicated in the event that the valves were normally kept closed.
It should be noted that although the pressures in the two cylinders were different, the operation
<EMI ID = 66.1>
ideal free, otherwise the valve, which is stopped by the stopper, would open so as to drop the displacement pressure.
Figure 10 shows a variant of the <EMI ID = 67.1> arrangement
<EMI ID = 68.1>
dres 21 through a 21d jam.
FIG. 11 relates to an embodiment of a servo motor comprising a closed cylinder 27 in which moves a hollow piston 28 provided with two valves 29 which can be moved inwardly. each closed displacement on either side of the hollow piston 28, thanks to a stop 30 formed inside the hollow piston 28 and which can be moved by a rod
30a arranged in the hollow of the rod 28a of the hollow piston <EMI ID = 69.1>
of oil passing through the valves. The operation of this servo motor is the same as that of the serve- *
<EMI ID = 70.1>
FIG. 12 shows an embodiment in which the valve 23 is made integral with the stopper
24. The movements of this valve in both directions relative to the piston 22 are controlled directly by said stop 24.
In all embodiments of servo
<EMI ID = 71.1>
tees in the piston and the movements of the stop which control them are essentially relative to the cylinders,
when the valves are mounted in the cylinder or cylinders, the movements of the stop must be done in relation to the pistons. These movements can be carried out for example (figure 13) by rotating a
<EMI ID = 72.1>
being constantly urged to come to press against this bottom by means of a spring 23k.
We see that by this device if we move the
<EMI ID = 73.1>
cited by the spring 23k, said valve 23 is removed from its seat. As a result, the oil pressure in the cylinder drops and the piston 22 moves to the bottom of the cylinder. But at the same time support 31 <EMI ID = 74.1>
Therefore, the valve 23 can reoccupy under the action of the spring 23k the same position with respect to the
<EMI ID = 75.1> the action of springs 23k. The displacement of this stop
24 can be operated here as in the case of figure 13
<EMI ID = 76.1>
carried by the support 31 mounted on the rod 22a of the piston
<EMI ID = 77.1>
clean food.
<EMI ID = 78.1>
gure, the right valve opens and the piston 22 moves to the right by driving the support 31 and by the nut 31a the screw 24d integral with the stop 24 ,.
As a result, the right valve may close and the piston will stop. It should be noted that in this case, the displacement of the piston is effected in reverse sounds from that of the stop 24.
It is quite certain that the piston could be fixed and the cylinder mobile. But then in the case of the valve mounted in the piston the displacement of the stop would be done essentially relative to the cylinder and
<EMI ID = 79.1>