<Desc/Clms Page number 1>
Perfectionnements dans les distributeurs! auto- matiques à commande par pièce de monnaie
La présente invention se rapporte à un listribateur automatique et plus particulièrement aux distributeurs automatiques à commande par pièce de monnaie du type caractérisé en ce que les articles à distribuer sont contenus dans un certain nombre de compartiments, chacun de ces compartiments pouvant être choisi par l'acheteur éven- tuel et amené an alignement ou en correspondance avec une ouverture de livraison normalement fermée par une porte à coulisse, l'ouverture de la dite porte, en vue de permettre à l'article choisi d'être déchargé de la machine, étant commandée et rendue possible par l'in- sertion d'une pièce de monnaie dans un récipient collecteur, ce qui permet d'actionner la poignée de commande.
Un objet important de l'invention est de procurer un distri- buteur automatique commandé par une pièce de monnaie du caractère dé- crit comprenant un tambour rotatif ayant un certain nombre de casiers ou de compartiments disposés radialement contre sa périphérie, les dits compartiments étant en alignement avec des fenêtres correspon- dantes dans l'enveloppe du,tambour pour permettre aux acheteurs éven- tuels d'examiner le contenu, le dit tambour pouvant être tourné li- brement au moyen d'une poignée disposée au centre de l'appareil pour amener tout compartiment désiré en correspondance avec une ouverture unique dans la porte de distribution de l'enveloppe du tambour, avant
<Desc/Clms Page number 2>
l'opération de l'ouverture de la porte commandée par la pièce de monnaie.
Un autre objet de l'invention est de procurer un distribu- teur automatique-dû caractère décrit, et constitué de manière à fonctionner en union avec un mécanisme commandé par une pièce de monnaie pour permettre à la porte de distribution d'être ouverte uniquement après l'insertion de la pièce de monnaie appropriée.
Un autre objet de l'invention est de procurer une machine du caractère décrit qui est incapable de fonctionner sauf con- tre l'insertion de la pièce de monnaie requise, et qui est pour- vue des moyens de rendre automatiquement à l'acheteur toute pièce indésirable d'une dimension quelconque qui aurait pu être insérée dans la fente de réception prévue à cet effet.
Un autre et important objet est de procurer un distribu teur automatique renfermant un tambour rotatif pourvu de com- partiments disposés radialement pour recevoir les marchandises, chacun de ces compartiments pouvant être librement amené en correspondance avec une porte normalement close, un mécanisme étant prévu pour permettre au dit tambour d'être librement tourné, mais seulement pendant que la porte est fermée. L'ou- verture et la fermeture de la dite porte sont commandées par un mécanisme approprié qui est à son tour commandé par la poignée de distribution pour amener successivement la dite porte dans la position ouverte et dans la position fermée.
A ce sujet, il a été prévu que la porte étant ouverte, la fente d'introduction des pièces se trouve obstruée pour empêcher l'insertion d'une autre pièce, la dite obstruction disparais- sant automatiquement quand la porte est fermée.
<Desc/Clms Page number 3>
Un autre objet de l'invention est de procurer une machine du caractère décrit dans laquelle un mécanisme simple et sûr est prévu pour ramener la porte ouverte dans la position fermée par un mouvement inverse de la poignée de distribution pour remettre la machine en position pour une autre vente. Tandis que la dite porte est ouverte, le tambour est bloqué contre toute rotation dans un sens ou dans l'autre ayant pour but d'a mener un compartiment suivant en correspondance avec l'ouverture de la porte.
Un nouvel objet de l'invention est de procurer un distribu- teur automatique du caractère, décrit dans lequel le contenu des compartiments du tambour peut être clairement distingué et facilement choisi avec un minimum d'effort de la part de l'ache- teur. Des lettres, chiffres, couleurs, signes, marques de fabri- que ou noms peuvent être utilisés avec la présente invention pour désigner le contenu des rayons du tambour. Si on le désire, un tableau ou une liste des différents articles peut être im- primé ou exposé amtrement sur l'avant de la machine pour la commodité de l'acheteur et lui permettre d'amener immédiatement l'article désiré, en correspondance avec l'ouverture de la porte. On comprendra à ce sujet, que la machine est destinée à distribuer des articles variés d'un caractère tout à fait dif- férent et n'ayant aucun rapport entre eux.
Par exemple, un com- partiment pourra contenir des lames de rasoirs, un autre com- partiment renfermera une brosse à dents, tandis qu'un troisiè- me compartiment pourra contenir tout autre article désiré. Ce distributeur est en outre destiné à livrer des sandwichs, des pâtés ou de la pâtisserie, disposés dans des enveloppes appro- priées en papier, le genre particulier de chaque sandwich, pâté ou gâteau, étant indiqué sur l'enveloppe pour la commodité de
<Desc/Clms Page number 4>
l'acheteur. Les compartiments qui renferment les différentes variétés des articles à vendre peuvent porter des étiquettes ou des marques pour montrer visiblement à l'acheteur la nature de l'article contenu dans chaque compartiment.
Un nouvel objet de l'invention est de procurer un distribu- teur automatique du caractère décrit pouvant être fabriqué et monté économiquement, Avec la plupart des pièces du mécanisme faites à la presse, les dites pièces pouvant être assemblées ra- pidement, et procurant une machine extrêmement durable par sa na- ture, en même temps qu'elle est efficacement protégée contre le pillage par des personnes peu scrupuleuses ou non autorisées.
Avec ces objets en vue et d'autres avantages qui pourront être reconnus par l'usage de ces perfectionnements, l'invention consiste dans les pièces et combinaisons de pièces exposées ci- après, étant entendu que les divers éléments nécessaires peu- vent être variés dans leurs proportions et leur disposition sans se départir de la nature et du but de l'invention.
En vue de faire mieux comprendre l'objet de cette invention, les dessins ci-joints montrent des moyens de la mettre à exécu- tion d'une manière pratique, sans limiter les perfectionnements, dans leurs applications pratiques, à la construction particuliè- re représentée aux fins d'explications.
Dans ces dessins: la fig. 1 est une vue de face d'un distributeur automatique constituant un mode préféré d'exécution de l'invention; la fig. 2, est une projection horizontale du même appareil ; la fig. 3, est une vue'de face de l'intérieur de la botte de la machine, montrant un certain mécanisme d'opération qui s'y trouve fixé, cette botte étant vue du côté opposé à celui de la fig. 1; la fig. 4, est une vue de détail de certains des mécanismes représentés dans la fig. 3, et montrant la position des éléments quand la porte est en position ouverte;
<Desc/Clms Page number 5>
la fige 5, est une vue de face de la machine avec l'envelop- pe enlevée et montrant en élévation le tambour rotatif; la fig. 6, est une coupe centrale verticale suivant la ligne
6-6 de la fig. 1, et montrant certains des mécanismes en éléva- tion latérale;
la fig. 7, est une perspective du bâti arrière du distributeur; la fige 8, est une vue de détail du trépied qui est fixé sur la face avant du tambour rotatif; la fige 9, est une vue de détail montrant une manière de mon- ter la porte à coulisse sur le grand levier de commande de la porte ; la fig. 10, est une vue de détail partiellement en coupe hori- zontale, montrant le mécanisme d'embrayage de sûreté sur la poignée de mise en marche de la machine; la fig. 11, est une vue en perspective du manchon tubulaire 118 porté par le grand arbre de mise en marche 71. la fig. 12, est une projection du couvercle du logement de commande des pièces de monnaie.
En se reportant aux dessins, la machine comprend un bâti de support ou montant 1, de préférence en fonte métallique, ayant un moyeu central 2 et des bras ou organes d'attache 3 s'étendant radialement. Le bâti 1 est pourvu d'un bord à sa circonférence 4 auquel est rivée ou fixée d'une autre manière une enveloppe ou paroi circulaire 5. Un certain nombre de bosses en fonte métal- lique 6, de préférence, formant partie intégrante du bâti en fonte, et dont une peut être formée à l'extrémité de chacun des bras ou attaches disposés radialement '3, aont ouvertes dans leur partie centrale pour recevoir un nombre correspondant de barres ou éléments de fixation 7 qui s'étendent en avant et y sont rigidement assujettis.
Ces barres se projettent en avant de la paroi circulaire 5 et sont formées avec un prolongement avant réduit 8 ayant une tête élargie 8a dans un but qui sera indiqué
<Desc/Clms Page number 6>
plus loin. Les bras qui s'étendent radialement 3 sont de préfé- rence pourvus, sur leur face arrière, de bosses'en fonte métal- lique 9 formant partie intégrante des bras, elles ont une ouver- ture au centre, comme en 10, au moyen de laquelle le bâti 1 peut être fixé sur un mur, un comptoir, ou tout autre endroit désigné pour la machine, et retiré-quand on le désire. Le moyeu 2 du bâti 1 est percé au centre pour recevoir et y fixer solidement un arbre central creux se projetant en avant 11.
L'un des orga- nes 8 se projetant en avant aux extrémités des bras s'étendant radialement 3 est ou peut être pourvu d'une patte de fermeture repliée sur le dessus et pourvue d'une ouverture 12, et cette patte peut être fixée d'une manière permanente à la barre 8, par des rivets ou tout autre moyen de fixation approprié.
Le tambour rotatif ou magasin 13 consiste en une paroi arriè- re 14 ayant une ouverture au centre, comme en 15, pour laisser passer l'arbre central 11 du.bâti 1. Le tambour comprend en outre une paroi circulaire extérieure 16, une paroi circulaire intermédiaire 17, et une paroi de face 18 avec le bord rabattu en dehors et à laquelle la paroi circulaire intermédiaire 17 est soudée ou fixée autrement.
L'intervalle entre les parois exté- rieure et intermédiaire 16 et 17 qui viennent d'être décrites, est pourvu d'un certain nombre de cloisons 19 disposées radialement et dans la quantité voulue, formant ainsi des compartiments 19a dont les cloisons servent à renforcer et à maintenir écartées les dites parois circulaires, étant fixées aux dites parois circulai- res interne et externe par des oreilles ou griffes 20 qui tra- versent des fentes appropriées dans ces parois et sont rabattues sur elles.
La paroi de face rabattue est pourvue d'une ouverture centra- le élargie 21 correspondant et en alignement horizontal avec l'ouverture centrale 15 de la paroi arrière 14 du tambour. Des
<Desc/Clms Page number 7>
moyens pour procurer un support rotatif rigide pour le tambour sont prévus sous la forme d'un organe ou trépied 22 ayant des branches 23 qui s'étendent radialement et sont pourvues à leurs extrémités de bosses 24 percées dans leurs centre. Ce trépied est en outre pourvu d'un moyen qui se prolonge en dedans 25 et de préférence faisant partie intégrante du trépied, adapté pour se projeter à travers l'ouverture centrale 21 de la paroi de face rabattue 18 du tambour.
Quand le dispositif est assemblé, les extrémités ouvertes des branches étendues radialement du trépied sont destinées à coïncider avec un nombre correspondant d'ouvertures de la paroi de face rabattue du tambour, un écrou filetée approprié 26 étant soudé à la partie arrière de la paroi de face 18 de manière que le trépied puisse être fixé rigidement à la dite paroi de face au moyen de vis 27 ou autres moyens de fixation. Un engrenage plat 28 pourvu de dents à sa périphérie 29, ayant des ouvertures fraisées 30 prés de sa circonférence qui coïncident avec les branches percées du trépied 22, est fixé rigidement au tambour et au trépied, au moyen des vis décrites 27 ou autres moyens de fixation.
L'engrenage 28 est pourvu d'une ouverture centrale 31, et d'une deuxième paire d'ouvertures 32 diamétralement opposées et adaptées pour recevoir des projec- tions correspondantes 33 formées sur le trépied 22, ce dispositif ayant pour but d'assurer que l'engrenage 28 ne peut être assemblé sur le trépied et le tambour que d'une seule manière dans la position déterminée d'avance. L'engrenage plat 28 est pourvu- en outre, sur sa face avant, d'un cliquet 34 constitué par un levier coudé et monté à pivot en 35 sur l'engrenage, ayant une de ses extrémités normalement pressée contre une butée 36 sur le dit engrenage au moyen d'un ressort à boudin 37 fixé sur le dit cliquet et ayant son autre extrémité assujettie à une projection 38 sur le dit engrenage.
Ce dispositif maintient l'extrémité op-
<Desc/Clms Page number 8>
posée 39 du cliquet dans une certaine position-déterminée d'a- vance par rapport à l'ouverture centrale 31 du dit engrenage et le levier peut être oscillé sur son pivot centre la tension du ressort à boudin 37 dans certaines conditions qui seront in- diquées dans la description de l'opération de la machine.
Le tambour est destiné à être logé dans la paroi de la péri- phérie 5 du bâti 1 et l'arbre creux central 11 du dit bâti est adapté pour se projeter à travers les ouvertures centralement opposées des parois avant et arrière du tambour et à travers une ouverture centrale 40 du trépied 22, de manière à former un coussinet pour la libre rotation du tambour sur le bâti 1. Le moyeu 2 du bâti 1 forme une butée pour limiter le mouvement en dedans du tambour 13 sur l'arbre creux central 11 du bâti 1.
La machine comprend en outre un organe de face en fonte 41 pourvu à sa périphérie d'un rebord 42 se projetant en dedans et de préférence fondu d'une seule pièce, et d'un certain nombre de pattes 43 se projetant au dehors et obtenues par la fonte de la pièce, ces pattes ayant une ouverture appropriée, comme en 44 pour recevoir les têtes 8a des barres 7 qui se projettent en avant et qui sont fixées à la périphérie du bâti 1 ; La construc- tion des ouvertures dans les pattes 43 de l'enveloppe est telle que lorsque cette dernière est assemblée sur le bâti pour.loger le tambour, l'enveloppe est fixée en position par un léger mouve- ment de rotation de cette dernière qui bloque les extrémités à tête 8a dans la partie la plus étroite des ouvertures 44.
L'une des pattes peut être pourvue d'une ouverture pour correspondre à la patte percée 12 qui est fixée sur l'une des barres se projetant en avant du bâti. La machine est fermée dans sa position dassem- blage au moyen d'un cadenas 45 dont la branche cintrée passe dans les ouvertures alignées de la patte 43 de l'enveloppe et de la patte 12 fixée au dit bâti. L'enveloppe 41, qui est de
<Desc/Clms Page number 9>
préférence en métal fondu, est pourvue d'une partie rabattue
46 pour recevoir la porte, et elle est pourvue d'une ouverture comme en 47 pour former une ouverture de porte. Cette ouverture de porte est destinée à être normalement fermée au moyen d'une porte à coulisse 48 constituée par un châssis de porte 49 portant un panneau transparent.
Le châssis de la porte se termine par un prolongement 50 artioulé à pivot en 51 à l'extrémité supé- rieure d'un grand levier de commande de la porte 52, ce dernier étant fixé à pivot comme en 53 à la face interne de l'enveloppe.
Le grand levier de commande de la porte est pourvu d'une cavité allongée 54 dans laquelle est située, pour un mouvement latéral limité, une goupille ou une projection 55 sur l'extrémité infé- rieure de la partie prolongée 50 du châssis de porte 49. En actionnant le mécanisme dans la manière qui sera décrite plus loin, la porte est oscillée sur le pivot 53 dans les positions ouverte et fermée pour ouvrir et fermer l'ouverture de la porte 47 dans l'enveloppe. Des guides appropriés 56 et 57 sont prévus et fixés à l'enveloppe au moyen de vis ou de moyens de fixation 58 et 59 vissés dans des projections appropriées 60 et 61, de préférence formant partie intégrante de la face interne de l'enveloppe. Le guide supérieur 56 est allongé et disposé pour aider à maintenir en position une ou plusieurs sections d'embal- lage 62 qui seront décrites.
La construction du levier de la porte est telle qu'elle permet seulement un mouvement limité,¯de pivotement ou d'oscillation de la porte et de ses prolongements 50 relativement au grand levier 52 de commande de la porte en vue de garantir la porte et de prémunir le mécanisme de la machine contre tout accident possible quand la porte est amenée dans la position ouverte ou fermée. Cette construction permet aussi un étroit contact entre la partie supérieure du châssis de la porte et le rebord interne 42 de la périphérie de l'enveloppe.
<Desc/Clms Page number 10>
@ L'enveloppe est pourvue en outre d'un certain nombre d'ou- vertures ou fenêtres 63 disposées radialement et correspondant en nombre aux compartiments radiaux 19a du tambours Les fenê- tres peuvent être fermées au moyen de vitres posées entre les ner-
Tares radiales 64 qui font partie intégrante de la face interne de l'enveloppe, les bords extérieurs des-vitres peuvent être en outre fixés sur place au moyen d'une bride circulaire 65 fixée à la paroi interne de la périphérie de l'enveloppe.
Les extré- mités internes des vitres sont ou peuvent être fixées en place au moyen d'une ou. de plusieurs garnitures circulaires 62 formées par du fil de fer recouvert de caoutchouc ou de tissus et adaptées contre les faces extérieures d'un certain nombre de projections 66 formant partie intégrante, de la face interne de 1*enveloppes et ces garnitures sont fixées en place par un nombre correspondant de brides de serrage 6T fixées par-exemple par des vis 68 aux dites projections intégrantes* Une boite de commande par pièce de monnaie 69 forme de pré- férence une partie intégrante de la face avant de l'enveloppe, et a des bosses perforées:
70 pour le passage à travers la dite enveloppe et la dite boite de commande par pièces, d'un arbre central de commande 71 pourvu d'une poignée de mise en marche 72 fixée rigidement sur l'extrémité avant du dit arbre.. La boi- te de commande par pièces: 69 est pourvue d'un couvercle 73 pouvant être séparé et ayant une fente pour pièce de monnaie 74 disposée au centre.. Ce couvercle est en outre pouru à cha- que extrémité d'une tige ! ressort 75 ouverte à. son extrémité inférieure pour recevoir ces: tenons de fermeture T6 formés sur l'enveloppe et sur les parais internes opposées de la boî- te de commande par pièces.
Le couvercle 73 est encore pourvu d'une coulisse 77 ayant une ouverture allongée 78 pour recevoir une paire de projections alignées 79 du eouvercle, et cette cou-
<Desc/Clms Page number 11>
lisse est de plus pourvue d'une cavité 80 sur une partie ou. fer- rure opposée 81 pour coopérer avec la fente à pièces 74 du dit couvercle, La: cavité de la coulisse est destinée à fonctionner en union avec. la porte de la machine pour obstruer ou- dégager al- ternativement la fente d'introduction des pièces, suivant que la porte est en position ouverte ou fermée.
Le couvercle est en outre mis en position sur le sommet de la botte de commande par pièces au moyen de projections opposées 82. formées sur la boite et destinées à pénétrer dans des ouvertures correspondantes 83 du couvercle, Il est évident, diaprés ce qui précède, que des moyens de fermeture à ressort sont prévus pour le couvercle de la boite de commande par pièces à l'adie desquels le couvercle est normalement bloqué en position par les tiges à ressort 75, mais que cependant le même couvercle peut être retiré en déga- geant les tiges à ressort de leurs tenons sur l'intérieur de l'enveloppe de manière à exposer à la vue l'intérieur de la boite de commande par les pièces de monnaie pour les réparations ou le remplacement des parties usées.
La construction décrite permet aux personnes autorisées à cet effet un accès facile du dispositif de commande par les piêees sans qu'iL soit nécessaire de démonter complètement la machine au cas où des réparations seraient devenues nécessaires ou bien que'la fente d'introduction des pièces et le mécanisme de commande seraient obstrués par une pièce fausse.
Le réceptacle des pièces de monnaie consiste en une boite 84 appropriée pour sadapter contre le côté inférieur de la boi- te de commande par piêces, afin de recevoir les pièces qui tra- versent la commande pendant l'opération de la machine. Des moyens sont prévus pour assujettir sûrement.le réceptacle des pièces en position sur le devant de la machine pour permettre de le re- tirer et de le remplacer par un réceptacle vide à l'aide de la
<Desc/Clms Page number 12>
simple serrure & clé indiquée en 85, ouverte et fermée par une personne autorisées Ces moyens consistent en une nervure ou projection 86 fondue sur le devant de la machine, et corres- pondant comme forme, mais légèrement plus large que le périphé- rie du réceptacle â pièces.
Ce dernier est adapté pour se lo- ger ou s'adapter dans la dite nervure, et le réceptacle à piè- ces 84 est pourvu de projections 87, de préférence en faisant partie intégrante, pour correspondre avec des ouvertures ou découpures 88 de l'enveloppe. Le réceptacle % pièces est bloqué en position en tournant la cl& dans la serrure 85, et il est retiré par le dite moyen. La coopération des projections 87 et des cavités 88 empêcha le réceptacle des pièces d'être oscil- lé ou retiré autrement de sa nervure de logement 86 par un moyen quelconque sauf en tournant la. clé dans la serrure prévue 85.
La boite de commande par pièces est en outre pourvue d'une ouverture 89 communiquant avec la fente d'introduction des pièces 74 du haut de la boite, et au moyen de laquelle les pièces fausses ou qui ne conviennent pas sont rendues à 1'ache- teur sans affecter l'opération de la machine.
Quand, on le désire chaque compartiment radial du tambour peut être pourvu d'une étiquette 133 sur laquelle peut être exposé le genre ou la nature de l'article qui. se trouve dans le compartiment, les dites étiquettes étant visible aU travers des fenêtres transparentes de l'enveloppe de la machine pour la commodité des acheteurs. Les étiquettes 133 peuvent être arti- culées d'une manière appropriée dans les différents compartiments de manière à ne pas gêner l'enlèvement ou l'insertion d'un arti- cle dans le dit compartiment.
<Desc/Clms Page number 13>
Le mécanisme commandé par les pièces et qui est contenu dans le logement 69 de l'enveloppe peut être d'un type quelcon- que préféré ou approprié, et il est destiné à être commandé par l'arbre central 71, tandis que la poignée de manoeuvre 72 est calée à l'extrémité extérieure de ce même arbre.
Un levier de blocage du tambour 90 est monté à pivot en 91 sur un moyeu approprié de la face interne de l'enveloppe, et a son extrémité extérieure normalement maintenue contre une butée 92 fixée à l'enveloppe, au moyen d'un ressort à boudin 93 ayant une extrémité fixée au dit levier de blocage et son autre extrémité fixée à une goupille ou projection 94 sur la face interne de l'enveloppe. Le levier de blocage 90 est pour- vu d'un bras intégrant vertical 95 ayant une projection de blo- cage 96 tournée en dedans et servant de pivot pour un galet à friction 97 monté à jeu libre sur la dite projection. Cette cons- truction est telle que lorsque l'enveloppe est assemblée sur le tambour, la projection de blocage 96 du levier 90 engage les dents 29 de la périphérie de l'engrenage 28 fixé sur la paroi de face 18 du tambour.
Quand le tambour est tourné dans une di- rection de la manière qui sera décrite ci-après pour amener le compartiment voulu en correspondance avec l'ouverture de la porte de l'enveloppe, la projection 96 peut voyager sur les dents de la périphérie de la roue d'engrenage en raison de la na- ture souple du levier à boudin 93 fixé à l'extrémité extérieure du levier de blocage du tambour. Une entaille ou une cavité 98 est prévue auprès d'une extrémité du levier de blocage du tambour pour permettre l'engagement souple de la projection de blocage sur la roue d'engrenage mais seulement quand la porte est dans la position fermée.
<Desc/Clms Page number 14>
La porte est normalement maintenue dans sa position fer- mée au moyen d'un ressort à boudin 99 fixé par l'une de ses extrémités à une projection ou oreille 100 s'étendant vers l'intérieur sur le grand levier 52 de manoeuvre de la porte, et par son autre extrémité à une oreille ou projection 101 sur un bras de levier oscillant 102 monté à pivot en 103 sur la fa- ce interne de l'enveloppe. Le levier de la porte et la porte sont normalement bloqués sûrement contre le mouvement dans la position fermée au moyen d'un levier de blocage 104 monté à pivot en 105 au grand levier de manoeuvre de la porte 52, le dit levier 104 ayant son extrémité libre normalement tenu, au moyen d'un ressort 106, en contact avec une oreille ou projec- tion 107 formant de préférence partie intégrante de la face in- terne de l'enveloppe.
L'extrémité inférieure du ressort de tension 106 est fixée à une projection 108 également formée sur la face interne de l'enveloppe. L'extrémité libre du levier à pivot 104 est en outre pouvrue d'un certain nombre d'entailles ou de cavités 109 destinées pour l'engagement avec la projection 107 de l'enveloppe. Une oreille ou projection 110 formée sur le grand levier de manoeuvre de la porte 52 sert de butée pour li- miter le mouvement en dedans du levier à pivot 104 sous la ten- sion du ressort à boudin 106.
Quand la porte est amenée dans la position ouverte par la mi- se en marche de la machine, des moyens sont prévus pour bloquer la dite porte dans la position ouverte contre la tension du res- sort hélicoïdal 99 dont la tendance est de fermer la porte. Ces moyens comprennent un cran arrondi 111 sur l'extrémité de l'un des bras 102a du levier oscillant 102 lequel cran s'abaisse pour s'engager dans une projection correspondante 112 sur le grand levier de manoeuvre de la porte 52 quand la porte est ame- née dans la position ouverte. Le bras 102a du levier oscillant
<Desc/Clms Page number 15>
102 est en outre pourvu d'une oreille ou projection 113 se pro- longeant vers l'intérieur et dont l'engagement produit le re- tour automatique de la porte à sa position fermée dans la ma- nière qui sera décrite.
Le mécanisme commandé par les pièces à l'intérieur du lo- gement 69 comprend une came rotative à double face 114 monté sur l'arbre principal de manoeuvre 71 de manière à pouvoir en être séparée, et pourvu d'un disque 115 de préférence intégrant pourvu de goupilles diamétralement opposées et se projetant vers l'intérieur, ces dernières servant comme montages pour les ga- lets correspondants et diamétralement opposés 116,117. Un manchon creux 118 est également monté sur le grand arbre de manoeuvre 71de manière à pouvoir en être séparé, le dit man- chon étant pourvu d'une paire de fentes ou cavités 119 diamé- tralement opposées au milieu de sa périphérie, pour permettre le mouvement libre dans les limites de ces fentes d'une tige transversale 120 traversant et rigidement fixée sur l'arbre central 71.
Le manchon tubulaire monté de manière à pouvoir être retiré,est disposé immédiatement adjacent au disque 115, et il est pourvu à une extrémité d'une paire de fentes ou cavi- tés 121 diamétralement opposées et adaptées pour être engagées par une extrémité d'un cliquet de blocage 122 monté à pivot en 123 sur le disque, l'autre extrémité du dit cliquet étant maintenue en contact souple avec la périphérie du dit manchon tubulaire au moyen d'un ressort hélicoïdal 124 fixé au dit cli- quet et par son autre extrémité à une projection 125 qui peut faire partie intégrante du disque démontable 115.
L'autre ex- trémité du manchon tubulaire 118 est pourvu d'une partie décou- pée 126 qui s'étend substantiellement sur la moitié de la circon- férence du dit manchon et forme un épaulement saillant 127 adap- té pour être engagé par le cliquet 34 commandé par ressort et
<Desc/Clms Page number 16>
monté à pivot sur la roue d'engrenage 28 fixée au tambour.
Quand la machine doit être mise en fonctionnement et en suppo- sant la porte fermée, l'opérateur choisit d'abord par la vue à travers les fenêtres 13, les articles qu'il désire, et il tourne alors la poignée de manoeuvre à gauche ou dans le sens contraire aux aiguilles d'une montre, comme représenté dans la fig. 1.
Dans cette direction, l'épaulement 127 sur le manchon tubulaire
118 engage l'extrémité libre du cliquet 34 porté par le tambour, et tourne librement ce dernier sur son pivot 11 jusqu'à ce que le compartiment voulu soit aligné avec l'ouverture de la porte à ce moment obstruée par la porte fermée 48.
Pendant cette rota- tion inverse du tambour dans le sens contraire aux aiguilles d'une montre pour choisir l'article qui sera acheté, la projec- tion 96 du levier de blocage du tambour 96 voyage librement au- dessus des dents de la périphérie de la roue d'engrenage portée par le tambour en raison de la souplesse du ressort 93. L'en- taille 98 du levier de blocage du tambour permet à ce dernier d'être élevé par intermittence par la pression vers le dehors des dents de la roue d'engrenage, la dite entaille étant adaptée pour y recevoir la projection 100 du levier de manoeuvre de la porte 52, laquelle projection en l'absence de la dite entaille empêcherait le levier 52 d'être élevé et par conséquent empêche- rait le tambour d'être tourné pour choisir le compartiment dési- ré.
La pièce appropriée est introduite dans la fente 74 du loge- ment de commande par les pièces et la poignée de manoeuvre fixée au grand arbre central 71 est maintenant tournée à droite ou dans le sens des aiguilles d'une montre, comme montré par la fig. 1. Le manque d'introduction d'une pièce se traduit par l'impossibilité de tourner la poignée de manoeuvre 72 et l'ar- bre 71 par suite de l'engagement du cliquet de blocage 122 por- té par le disque 115 avec l'une des cavités 121 de la périphérie
<Desc/Clms Page number 17>
du manchon tubulaire 118 porté par le dit arbre, étant entendu que le manchon tubulaire est tourné par la tige transversale 120 fixée à l'- arbre et traversant les fentes 119 du dit manchon tubulaire.
Le cli- quet 122 sur le disque 115 tombe pour l'engager dans une des fentes
121 de la périphérie du manchon tubulaire après que ce dernier est engagé et tourné par la tige transversale 120. L'introduction de la pièce permet au disque 115 d'être ensuite tourné jusqu'à ce que le ga- let inférieur 117 porte par le dit disque engage la surface courbe de la came 128 du levier de blocage de la porte 104 monté à pivot sur le grand levier de manoeuvre de la porte 52. Comme le galet 117 remonte contre la dite surface de came, le levier de blocage 104 est déplacé vers l'extérieur contre la tension du ressort 106 et hors d'engagement avec la projection de blocage 107 de l'enveloppe.
Immédiatement après, le dit galet 117 engage une surface courbe de came 129 correspondante sur le grand levier de manoeuvre de la porte 52, ce qui a pour résultat d'amener le dit levier et la porte dans la position ouverte contre la tension du ressort hélicoidal 99. Ce mouvement ouvrant est continué par la rotation du galet 117 jusqu'à conque le prolongement 50 du châs- sis de la porte engage une projection intégrante 130 sur l'enveloppe, et la continuation du mouvement du levier de la porte cause l'oscilla- tion rapide de la porte et de son prolongement 50 dans la position ou- verte sur le pivot auxiliaire 51. A ce moment précisément, la fente ar- rondie 111 du levier oscillant 102 engage la projection 112 du levier de manoeuvre de la porte 52 en bloquant ainsi la porte dans sa position ouverte.
L'acheteur peut maintenant avoir accès travers la porte ouverte, au contenu du compartiment du tambour qu'il a amené en correspondance avec l'ouverture de la porte. Dans cette position de la machine et avec la porte ouverte, on remar- quera que la projection 100 du levier de manoeuvre de la porte 52 est disposée au-dessus et immédiatement adjacente au bord supérieur du levier de blocage du tambour 90. Cette disposition, qui est due au mouvement de la projection 100 relativement la cavité'98 du levier de blocage du tambour, empêche ce dernier d'être élevé pour amener un compartiment sui-
<Desc/Clms Page number 18>
vant en correspondence avec l'ouverture de la porte, et par suite le tambour est sûrement bloquée par la projection 96, contre tout mouvement dans l'un ou l'autre sens.
Cela est vrai pen- dant que la porte est ouverte, et aussi pendant que la porte est amenée à la position ouverte et à la position fermée. C'est uniquement lorsque la porte est fermée et bloquée dans la posi- tion fermée par le levier 104 que le tambour 13 peut être tour- né, et cela est dû à la relation entre la projection 100 sur le levier de manoeuvre de la porte et la cavité 96 dans le levier de blocage du tambour 90. Ces éléments ne sont en aligne- ment que pour permettre une montée facile du levier de blocage du tambour quand la porte est dans sa position fermée.
Quand l'acheteur ou un acheteur suivant désire manoeuvrer de nouveau la machine, il est tout d'abord nécessaire de fermer la porte pour permettre au tambour d'être de nouveau tourné pour choisir le contenu du compartiment voulu. L'opération de la fer- meture de la porte s'effectue par un mouvement inverse de la poi- gnée de manoeuvre, de la même manière que pour tourner libre- ment.le tambour quand la porte est fermée.
La porte étant ouver- te, il n'y a aucun mouvement du tambour pour les raisons indiquées et l'extrémité adjacente de la tige transversale 120 engage l'oreille saillante 113 du levier oscillant 102 quand la poi- gnée est tournée dans un sens contraire ; continuation du mouvement de la poignée soulève, par l'engagement décrit, le levier oscillant 102 jusqu'à ce que la partie arrondie de sa fen- te 111 soit adjacente à la partie supérieure de la projection de blocage 112 du levier de blocage de la Porte 52. Sur quoi la porte est brusquement oscillée dans sa position fermée par la tension du ressort à boudin 99 qui dégage la fente arrondie 111 de la projection 112 du levier de la porte.
On remarquera à ce sujet que tandis que le levier de manoeuvre de la porte
<Desc/Clms Page number 19>
est amené dans sa. position- fermée, l'extrémité inférieure du prolongement de la porte. 50' vient heurter une seconde- projec- tion 131 formant partie intégrante de la face interne de l'enveloppe, et qui sert. à osciller le. châssis de la porte. 49 et la porta à fond dans la position fermée sur le pivot aux- liare 51, relativement au grand. levier de manoeuvre de la parte.. De cette manière, un mouvement relativement petit du grand levier de commande est amené. à produire un. mouvement du châssis de la porte et de la. porte d'un genre beaucoup plus grand.
Ce mouvement permet aussi au levier de blocage de la porte 104 d'être de nouveau oscillé par le ressort 106 en ali- gnement avec la projection 107 sur l'enveloppe, pour empê- cher la porte d'être de nouveau ouverte sauf seulement quand l'arbre principal de manoeuvre est tourné dans le sens des aiguilles d'un montre pour engager l'autre galet 116 du dis- que 115 monté de manière. à pouvoir être retiré avec la surface courbe de came du. levier de blocage 104 et le grand levier de manoeuvre de la porte 52. Comme cette opération ne peut être; obtenue que par l'insertion de la pièce de monnaie appro- priée,. la machine est effectivement bloquée contre le pillage par des personnes peu scrupuleuses ou. non autorisées.
Quand l'arbre principal est tourné dans le sens des aiguilles d'une montre pour ouvrir la porte, le cliquet 34 porté par la roue dengrenage 28. glisse librement par l'épaulement 127 du manchon tubulaire 118 ainsi qu'on le comprendra, de telle sorte qu'il ne se produira aucun mouvement du tambour quand l'arbre est tourné pour ouvrir la porte. L'engagement décrit du cliquet 34 avec le tambour ne se produit que lorsque la porte, est fermée et que larbre est tourné dans une direction inverse.
Il ne peut y avoir aucune rotation de l'arbre dans le sens des aiguilles d'une montre ou direction avant quand la porte est
<Desc/Clms Page number 20>
fermée, sauf par L'introduction de la pièce de monnaie appro- priée, et la pièce ne peut Atre introduite dans la fente quand la porte est ouvert à cause de la coulisse 77 qui a été condui- te par une goupille ou projection. 132 du, levier de manoeuvre de la porte, dans une position pour obstruer la fente dintroduction des pièces 74:
.. Quand la porte est dans la position fermée, la projection 113 du levier oscillant 102 se trouve en dehors du trajet de la tige transversale 120 pour permettre au tambour d'être tourné pour choisir l'article.- C'est seulement quand la porte est dans la position ouverte que cette projection est amenée dans le trajet de la tige transversale 102 avant drenga- ger celle-ci sur en mouvement continu, inverse de l'arbre, tandis que le tambour est bloqué et immobile, pour osciller de nouveau la porte dans la position fermée..
La machine est manoeuvrée par des acheteurs successifs exactement de la même manière qui a été décrite ci-dessus pour couverture et la fermeture de la porte, l'ouverture de cette dernière netant possible que par l'introduction dîme pièce de monnaie dans la fente 74 du loge- mentde commande.
En se reportant à la- fig,.- 10, des moyens sont prévus pour protéger la machine contre tout accident dans le cas où. elle se trouverait temporairement arrêtée dans son fonctionnement ou que des personnes peu secupuleuses essaieraient de la faire ma- noeuvrer sans avoir préalablement introduit la pièce voulue dans la logement de commande par les pièces de monnaie.. La poignée de manoeuvre 72 est fixée à friction par un mécanisme d'embrayage: approprié à l'arbre transversal central. 71. Des griffes élastiques diamétralement opposées sont portées par la poignée et entrent en coopération, avec 1''arbre 71 pour permettre à ce dernier d'être manoeuvré par la poignée 72 lorsque la pièce de monnaie voulue a été introduite dans la machine..
Comme représenté, la poignée.
<Desc/Clms Page number 21>
72 est pourvue de bosses opposées 135 portant une ouverture cen- trale comme en 136. L'arbre 70 est. pourvu, de cavités ou. dépres- sions opposées adaptées pour coïncider arec les ouvertures 136.
Une. broche ou. piston 137 est située de manière à: pouvoir âtre retirée à. l'intérieur de chacune des ouvertures 136 et elle est normalement pressée en engagement avec les cavités opposées de l'arbre 71 au moyen d'un ressort à. boudin 138. extrémité oppo- sée de chaque ressort à boudin 138 porte contre une via de régla- ge 139 qui est vissée dans 1''ouverture 136. Un écrou* de blocage 140 est prévu, et vissé dans chaque ouverture 136 pour porter contre l'extrémité extérieure de la vis de réglage 139.
Il est évident que toute tension désirée des ressorts 138 peut être obtenue en enlevant les: écrous de blocage 140 et en réglant les vis 139. La tension réglée est telle que le piston 137 porte avec une force suffisante contre l'arbre 71 pour permettre à ce dernier et à la poignée 72. de tourner comme une unité pendant l'opération normale:
de la machine.. Si la machine devenait endom- magée, ou si une tentative était faite pour manoeuvrer la machine sans avoir introduit tout d'abord la pièce, de monnaie requise les pistons 137 seraient repousses hors de leur engagement avec larbre 71 contre la tension des ressorts 138, et la poignée 72 tournerait indépendamment de l'arbre 71 et sans mouvement cor- respondant de sa part. De cette manière, le mécanisme complet de la machine commandée.: par l'arbre 71 est protégé contre tout dom.- mage au. rupture anormale pendit l'opération de la machine.
Ainsi- qu'on le voit au. mieux dans la fig. 4 des moyens sont prévus pour- assurer la position appropriée du disque: 115 par rap- port aux galets 116, 117 dans un alignement substantiellement ver- tical à. chaque mise en marche de la. machine,. Un levier 141 est monté à. pivot en 142 sur l'enveloppe et est pourvu d'un galet 143 à son extrémité libre. Un ressort de tension 144- est fixé par une
<Desc/Clms Page number 22>
extrémité au levier 141 et est fixé à l'enveloppe par Il:'autre extrémité,, comme en. 145.
Le ressort 144 maintient le galet 143 en engagement arec la surface de came 146 de la. came rotative à dou- ble face 114 montée sur l'arbre 71 de manière à. pouvoir en être séparée De cette manière, le galet 143 est amené à. engager successivement les extrémités, allongées du disque 115 dans cha- que mise en marche de la machine et à pousser le disque en question dans une position verticale, comme on le voit dans la fig. 4..
E fi S U M E' Le. distributeur automatique faisant l'objet de la présente invention comprend en combinaison un bâti, un tambour tournant monté sur le dit bâti, une enmeloppé ayant une ouverture de por- te. et une porte fermant normalement cette ouverture et adaptée pour être fixée au dit bâti pour loger le dit tambour, et des moyens portés par la dite enveloppe pour tourner à volonté le dit tambour et pour ouvrir et fermer la dite porte indépendamment du mouvement du dit tambour.- Le tambour a des compartiments ra- diaux ouverts sur leurs côtés, et la dite ouverture de porte est adaptée pour correspondre avec chacun des dits compartiments ra- diaux pour permettre l'accés à un compartiment radial choisi..
**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.
<Desc / Clms Page number 1>
Improvements in distributors! automatic coin operated
The present invention relates to an automatic listributor and more particularly to coin operated automatic vending machines of the type characterized in that the articles to be distributed are contained in a certain number of compartments, each of these compartments being able to be chosen by the operator. possible buyer and brought into alignment or correspondence with a delivery opening normally closed by a sliding door, the opening of said door, in order to allow the chosen article to be unloaded from the machine, being controlled and made possible by inserting a coin into a collecting receptacle, which enables the operating handle to be actuated.
An important object of the invention is to provide a coin operated automatic dispenser of the character described comprising a rotating drum having a number of compartments or compartments disposed radially against its periphery, said compartments being in the form of a rotating drum. alignment with corresponding windows in the casing of the drum to enable potential buyers to examine the contents, said drum being freely rotatable by means of a handle disposed in the center of the apparatus to bring any desired compartment into correspondence with a single opening in the dispensing door of the drum casing, before
<Desc / Clms Page number 2>
the operation of opening the door controlled by the coin.
Another object of the invention is to provide an automatic dispenser of the character described, and constructed so as to function in conjunction with a coin operated mechanism to allow the dispensing door to be opened only afterwards. inserting the appropriate coin.
Another object of the invention is to provide a machine of the character described which is incapable of functioning except against the insertion of the required coin, and which is provided with the means of automatically returning to the purchaser full. unwanted piece of any size that could have been inserted into the receiving slot provided for this purpose.
Another and important object is to provide an automatic dispenser including a rotating drum provided with compartments arranged radially for receiving the goods, each of these compartments being freely movable into correspondence with a normally closed door, a mechanism being provided to allow said drum to be freely rotated, but only while the door is closed. The opening and closing of said door are controlled by a suitable mechanism which is in turn controlled by the dispensing handle to successively bring said door into the open position and into the closed position.
In this regard, provision has been made for the door being open, the coin introduction slot is blocked to prevent the insertion of another coin, said obstruction disappearing automatically when the door is closed.
<Desc / Clms Page number 3>
Another object of the invention is to provide a machine of the character described in which a simple and secure mechanism is provided for returning the open door to the closed position by a reverse movement of the dispensing handle to return the machine to position for a other sale. While said door is open, the drum is blocked against any rotation in one direction or the other for the purpose of leading a next compartment in correspondence with the opening of the door.
A new object of the invention is to provide an automatic dispenser of the character described in which the contents of the drum compartments can be clearly distinguished and easily selected with minimum effort on the part of the purchaser. Letters, numbers, colors, signs, trade marks or names can be used with the present invention to denote the contents of the shelves of the drum. If desired, a table or list of the various items may be printed or displayed amply on the front of the machine for the convenience of the purchaser and enable the purchaser to immediately bring the desired item into correspondence with opening the door. It will be understood in this connection that the machine is intended to dispense various articles of a completely different character and having no relation to each other.
For example, one compartment could contain razor blades, another compartment could contain a toothbrush, while a third compartment could contain any other desired item. This dispenser is further intended to deliver sandwiches, pâtés or pastry, arranged in suitable paper envelopes, the particular kind of each sandwich, pâté or cake being indicated on the envelope for convenience of reference.
<Desc / Clms Page number 4>
the buyer. The compartments which enclose the different varieties of items for sale may bear labels or markings to visibly show the buyer the nature of the item contained in each compartment.
A new object of the invention is to provide an automatic dispenser of the character described which can be manufactured and assembled economically. With most of the parts of the mechanism made by press, said parts can be assembled quickly, and affording a machine extremely durable by its nature, at the same time that it is effectively protected against looting by unscrupulous or unauthorized persons.
With these objects in view and other advantages which may be recognized by the use of these improvements, the invention consists of the parts and combinations of parts set out below, it being understood that the various necessary elements can be varied. in their proportions and their arrangement without departing from the nature and purpose of the invention.
In order to better understand the object of this invention, the accompanying drawings show means of carrying it out in a practical manner, without limiting the improvements, in their practical applications, to the particular construction. shown for explanatory purposes.
In these drawings: FIG. 1 is a front view of an automatic dispenser constituting a preferred embodiment of the invention; fig. 2, is a horizontal projection of the same device; fig. 3, is a front view of the inside of the machine boot, showing a certain operating mechanism attached thereto, this boot being viewed from the side opposite to that of FIG. 1; fig. 4, is a detail view of some of the mechanisms shown in FIG. 3, and showing the position of the elements when the door is in the open position;
<Desc / Clms Page number 5>
Fig. 5 is a front view of the machine with the casing removed and showing the rotating drum in elevation; fig. 6, is a vertical central section along the line
6-6 of fig. 1, and showing some of the mechanisms in side elevation;
fig. 7, is a perspective of the rear frame of the dispenser; Fig. 8 is a detail view of the tripod which is fixed to the front face of the rotating drum; Fig. 9 is a detail view showing one way of mounting the sliding door on the large door control lever; fig. 10, is a detail view partially in horizontal section, showing the safety clutch mechanism on the starting handle of the machine; fig. 11 is a perspective view of the tubular sleeve 118 carried by the large drive shaft 71. FIG. 12 is a projection of the coin control housing cover.
Referring to the drawings, the machine comprises a support frame or upright 1, preferably of cast metal, having a central hub 2 and radially extending arms or attachments 3. The frame 1 is provided with an edge at its circumference 4 to which is riveted or otherwise fixed a circular casing or wall 5. A number of metal cast bosses 6, preferably forming an integral part of the frame. made of cast iron, and one of which may be formed at the end of each of the radially arranged arms or fasteners 3, have open in their central part to receive a corresponding number of bars or fasteners 7 which extend forward and there are rigidly secured.
These bars project forward from the circular wall 5 and are formed with a reduced front extension 8 having an enlarged head 8a for a purpose which will be indicated.
<Desc / Clms Page number 6>
further. The radially extending arms 3 are preferably provided on their rear face with metal cast bosses 9 forming an integral part of the arms, they have an opening in the center, as in 10, by means of from which the frame 1 can be fixed to a wall, a counter, or any other place designated for the machine, and removed when desired. The hub 2 of the frame 1 is drilled in the center to receive and firmly fix a hollow central shaft projecting forward 11.
One of the members 8 projecting forward at the ends of the radially extending arms 3 is or may be provided with a closing tab folded over the top and provided with an opening 12, and this tab may be fixed. permanently to the bar 8, by rivets or any other suitable fixing means.
The rotating drum or magazine 13 consists of a rear wall 14 having an opening in the center, as at 15, for passing the central shaft 11 of the frame 1. The drum further comprises an outer circular wall 16, a wall 16. intermediate circular 17, and a face wall 18 with the edge folded out and to which the intermediate circular wall 17 is welded or otherwise fixed.
The gap between the outer and intermediate walls 16 and 17 which have just been described is provided with a number of partitions 19 arranged radially and in the desired quantity, thus forming compartments 19a, the partitions of which serve to reinforce. and keeping said circular walls apart, being fixed to said inner and outer circular walls by ears or claws 20 which pass through suitable slots in these walls and are folded over them.
The collapsed face wall is provided with a corresponding enlarged central opening 21 and in horizontal alignment with the central opening 15 of the rear wall 14 of the drum. Of
<Desc / Clms Page number 7>
means for providing a rigid rotating support for the drum are provided in the form of a member or tripod 22 having legs 23 which extend radially and are provided at their ends with bosses 24 pierced in their centers. This tripod is further provided with a means which extends inwardly 25 and preferably forming an integral part of the tripod, adapted to project through the central opening 21 of the folded face wall 18 of the drum.
When the device is assembled, the open ends of the radially extended legs of the tripod are intended to coincide with a corresponding number of openings in the collapsed face wall of the drum, a suitable threaded nut 26 being welded to the rear part of the wall of the drum. face 18 so that the tripod can be rigidly fixed to said face wall by means of screws 27 or other fixing means. A flat gear 28 provided with teeth at its periphery 29, having countersunk openings 30 near its circumference which coincide with the pierced branches of the tripod 22, is rigidly fixed to the drum and to the tripod, by means of the described screws 27 or other means of fixation.
The gear 28 is provided with a central opening 31, and a second pair of diametrically opposed openings 32 adapted to receive corresponding projections 33 formed on the tripod 22, the purpose of this device is to ensure that gear 28 can only be assembled on tripod and drum in one way in the predetermined position. The flat gear 28 is further provided, on its front face, with a pawl 34 consisting of an angled lever and pivotally mounted at 35 on the gear, having one of its ends normally pressed against a stop 36 on the gear. said gear by means of a coil spring 37 fixed to said pawl and having its other end subject to a projection 38 on said gear.
This device maintains the op-
<Desc / Clms Page number 8>
posed 39 of the pawl in a certain predetermined position with respect to the central opening 31 of said gear and the lever can be oscillated on its pivot centers the tension of the coil spring 37 under certain conditions which will be inverted. indicated in the description of the machine's operation.
The drum is intended to be housed in the wall of the periphery 5 of the frame 1 and the central hollow shaft 11 of said frame is adapted to project through the centrally opposed openings of the front and rear walls of the drum and through. a central opening 40 of the tripod 22, so as to form a pad for the free rotation of the drum on the frame 1. The hub 2 of the frame 1 forms a stop to limit the movement inside the drum 13 on the central hollow shaft 11 frame 1.
The machine further comprises a cast iron face member 41 provided at its periphery with a flange 42 projecting inward and preferably fused in one piece, and a number of tabs 43 projecting outwardly and obtained. by melting the part, these tabs having a suitable opening, as at 44 to receive the heads 8a of the bars 7 which project forward and which are fixed to the periphery of the frame 1; The construction of the openings in the legs 43 of the casing is such that when the latter is assembled on the frame to house the drum, the casing is fixed in position by a slight rotational movement of the latter which blocks the headed ends 8a in the narrowest part of the openings 44.
One of the legs may be provided with an opening to correspond to the pierced leg 12 which is fixed on one of the bars projecting in front of the frame. The machine is closed in its assembly position by means of a padlock 45, the curved branch of which passes through the aligned openings of the tab 43 of the casing and of the tab 12 fixed to said frame. Envelope 41, which is
<Desc / Clms Page number 9>
preferably in molten metal, is provided with a folded part
46 to receive the door, and it is provided with an opening as in 47 to form a door opening. This door opening is intended to be normally closed by means of a sliding door 48 constituted by a door frame 49 carrying a transparent panel.
The door frame ends with an extension 50 articulated as a pivot at 51 at the upper end of a large door control lever 52, the latter being pivotally fixed as at 53 to the internal face of the door. 'envelope.
The large door control lever is provided with an elongated cavity 54 in which a pin or projection 55 is located for limited lateral movement on the lower end of the extended portion 50 of the door frame 49. By operating the mechanism in the manner which will be described later, the door is oscillated on the pivot 53 in the open and closed positions to open and close the opening of the door 47 in the envelope. Appropriate guides 56 and 57 are provided and fixed to the casing by means of screws or fixing means 58 and 59 screwed into suitable projections 60 and 61, preferably forming an integral part of the internal face of the casing. The upper guide 56 is elongated and arranged to help hold in position one or more package sections 62 which will be described.
The construction of the door lever is such that it allows only limited movement, pivoting or oscillation of the door and its extensions 50 relative to the large door control lever 52 in order to secure the door and to protect the mechanism of the machine against any possible accident when the door is brought into the open or closed position. This construction also allows close contact between the upper part of the door frame and the inner flange 42 of the periphery of the casing.
<Desc / Clms Page number 10>
@ The casing is also provided with a certain number of openings or windows 63 arranged radially and corresponding in number to the radial compartments 19a of the drum. The windows can be closed by means of panes placed between the nerves.
Radial flanges 64 which form an integral part of the internal face of the casing, the outer edges of the panes can also be fixed in place by means of a circular flange 65 fixed to the inner wall of the periphery of the casing.
The internal ends of the panes are or may be secured in place by means of a or. several circular gaskets 62 formed by wire covered with rubber or fabrics and fitted against the outer faces of a number of projections 66 forming an integral part of the inner face of the casings and these gaskets are fixed in place by a corresponding number of clamps 6T fixed for example by screws 68 to said integral projections * One control box per coin 69 preferably forms an integral part of the front face of the casing, and has perforated bumps:
70 for the passage through said casing and said piece control box, a central control shaft 71 provided with a starting handle 72 rigidly fixed to the front end of said shaft. - coin ordering type: 69 is provided with a separable cover 73 having a coin slot 74 disposed in the center. This cover is additionally provided at each end of a rod! spring 75 open to. its lower end to receive these: T6 closing tenons formed on the casing and on the opposite internal parais of the control box by parts.
The cover 73 is further provided with a slide 77 having an elongated opening 78 for receiving a pair of aligned projections 79 of the cover, and this neck.
<Desc / Clms Page number 11>
smooth is further provided with a cavity 80 on a part or. opposing closure 81 to cooperate with coin slot 74 of said cover, the cavity of the slide is intended to work in conjunction with. machine door to obstruct or release the coin insertion slot alternately, depending on whether the door is in the open or closed position.
The cover is further brought into position on the top of the control boot in pieces by means of opposing projections 82. formed on the box and intended to penetrate into corresponding openings 83 of the cover. It is evident from the foregoing that spring-loaded closing means are provided for the cover of the part control box at the end of which the cover is normally locked in position by the spring rods 75, but that however the same cover can be removed free of charge. holding the spring rods of their tenons on the inside of the casing so as to expose the interior of the control box to view by the coins for repairs or replacement of worn parts.
The construction described allows the persons authorized for this purpose easy access to the control device from the parts without the need to completely dismantle the machine in the event that repairs become necessary or that the slot for introducing the parts. and the operating mechanism would be obstructed by a false coin.
The coin receptacle consists of a box 84 suitable to fit against the underside of the coin ordering box, to receive coins which pass through the control during machine operation. Means are provided to securely secure the parts receptacle in position on the front of the machine to allow it to be removed and replaced with an empty receptacle using the
<Desc / Clms Page number 12>
simple lock & key indicated at 85, opened and closed by an authorized person These means consist of a rib or projection 86 melted on the front of the machine, and corresponding in shape, but slightly wider than the periphery of the receptacle â parts.
The latter is adapted to fit or fit into said rib, and the coin receptacle 84 is provided with projections 87, preferably as an integral part, to correspond with openings or cutouts 88 in the latter. envelope. The coin% receptacle is locked in position by turning the key & in the lock 85, and it is removed by said means. The cooperation of the projections 87 and the cavities 88 prevented the coin receptacle from being oscillated or otherwise removed from its housing rib 86 by any means except by turning it. key in the lock provided 85.
The coin ordering box is further provided with an opening 89 communicating with the coin entry slot 74 at the top of the box, and by means of which false or unsuitable coins are returned for purchase. - tor without affecting the operation of the machine.
When desired each radial compartment of the drum may be provided with a label 133 on which may be exposed the kind or nature of the article which. is located in the compartment with said labels visible through transparent windows of the machine casing for the convenience of buyers. The labels 133 can be appropriately hinged in the different compartments so as not to interfere with the removal or insertion of an item in said compartment.
<Desc / Clms Page number 13>
The coin operated mechanism which is contained in housing 69 of the casing may be of any preferred or suitable type, and is intended to be operated by central shaft 71, while the control handle. maneuver 72 is wedged at the outer end of this same shaft.
A drum locking lever 90 is pivotally mounted at 91 on a suitable hub of the inner face of the casing, and has its outer end normally held against a stop 92 attached to the casing, by means of a spring loaded. coil 93 having one end fixed to said locking lever and its other end fixed to a pin or projection 94 on the internal face of the casing. The locking lever 90 is provided with a vertical integrating arm 95 having a locking projection 96 turned inward and serving as a pivot for a friction roller 97 mounted in free play on said projection. This construction is such that when the casing is assembled on the drum, the locking projection 96 of the lever 90 engages the teeth 29 of the periphery of the gear 28 fixed to the face wall 18 of the drum.
When the drum is rotated in a direction as will be described hereinafter to bring the desired compartment into correspondence with the opening of the casing door, the projection 96 can travel over the teeth of the periphery of the casing. the gear wheel due to the flexible nature of the flanged lever 93 attached to the outer end of the drum locking lever. A notch or recess 98 is provided near one end of the drum locking lever to allow flexible engagement of the locking projection on the gear wheel but only when the door is in the closed position.
<Desc / Clms Page number 14>
The door is normally held in its closed position by means of a coil spring 99 fixed at one end to a projection or lug 100 extending inwardly on the large lever 52 for operating the door. door, and by its other end to an ear or projection 101 on an oscillating lever arm 102 pivotally mounted at 103 on the internal face of the casing. The door lever and the door are normally securely locked against movement in the closed position by means of a locking lever 104 pivotally mounted at 105 to the large door operating lever 52, said lever 104 having its end free normally held, by means of a spring 106, in contact with an ear or projection 107 preferably forming an integral part of the internal face of the envelope.
The lower end of the tension spring 106 is attached to a projection 108 also formed on the inner face of the casing. The free end of the pivot lever 104 is further provided with a number of notches or recesses 109 intended for engagement with the projection 107 of the casing. A lug or projection 110 formed on the large operating lever of the door 52 serves as a stopper to limit movement within the pivot lever 104 under the tension of the coil spring 106.
When the door is brought into the open position by switching on the machine, means are provided for locking said door in the open position against the tension of the coil spring 99, the tendency of which is to close the door. . These means comprise a rounded notch 111 on the end of one of the arms 102a of the oscillating lever 102 which notch lowers to engage in a corresponding projection 112 on the large operating lever of the door 52 when the door is brought into the open position. The swing lever arm 102a
<Desc / Clms Page number 15>
102 is further provided with a lug or projection 113 extending inwardly and whose engagement produces the automatic return of the door to its closed position in the manner which will be described.
The mechanism controlled by the parts inside the housing 69 comprises a double-sided rotary cam 114 mounted on the main operating shaft 71 so as to be able to be separated therefrom, and provided with a disc 115 preferably incorporating provided with diametrically opposed and inward projecting pins, the latter serving as mounts for the corresponding diametrically opposed rollers 116,117. A hollow sleeve 118 is also mounted on the large maneuvering shaft 71 so as to be separable therefrom, said sleeve being provided with a pair of diametrically opposed slots or recesses 119 in the middle of its periphery, to allow the free movement within the limits of these slots of a transverse rod 120 passing through and rigidly fixed to the central shaft 71.
The tubular sleeve mounted so as to be removable, is disposed immediately adjacent to the disc 115, and is provided at one end with a pair of diametrically opposed slits or recesses 121 adapted to be engaged by one end of a. locking pawl 122 pivotally mounted at 123 on the disc, the other end of said pawl being kept in flexible contact with the periphery of said tubular sleeve by means of a helical spring 124 fixed to said pawl and by its other end to a projection 125 which may be an integral part of the removable disc 115.
The other end of the tubular sleeve 118 is provided with a cutout portion 126 which extends substantially over half the circumference of said sleeve and forms a protruding shoulder 127 adapted to be engaged by the sleeve. pawl 34 actuated by spring and
<Desc / Clms Page number 16>
pivotally mounted on the gear wheel 28 attached to the drum.
When the machine is to be put into operation and supposing the door closed, the operator first chooses by the view through the windows 13, the articles he wants, and he then turns the operating handle to the left. or counterclockwise, as shown in fig. 1.
In this direction, the shoulder 127 on the tubular sleeve
118 engages the free end of the pawl 34 carried by the drum, and freely rotates the latter on its pivot 11 until the desired compartment is aligned with the opening of the door at this time blocked by the closed door 48.
During this counterclockwise rotation of the drum to choose the item to be purchased, the projection 96 of the drum locking lever 96 travels freely over the teeth of the periphery of the drum. the gear wheel carried by the drum due to the flexibility of the spring 93. The size 98 of the drum locking lever allows the latter to be lifted intermittently by the outward pressure of the teeth of the drum. gear wheel, said notch being adapted to receive therein the projection 100 of the operating lever of the door 52, which projection in the absence of said notch would prevent the lever 52 from being raised and therefore prevent the drum to be rotated to choose the desired compartment.
The appropriate coin is inserted into the slot 74 of the control housing by the coins and the operating handle attached to the large central shaft 71 is now turned to the right or clockwise, as shown in fig. . 1. The lack of insertion of a part results in the impossibility of turning the operating handle 72 and the shaft 71 as a result of the engagement of the locking pawl 122 carried by the disc 115 with one of the cavities 121 of the periphery
<Desc / Clms Page number 17>
of the tubular sleeve 118 carried by said shaft, it being understood that the tubular sleeve is rotated by the transverse rod 120 fixed to the shaft and passing through the slots 119 of said tubular sleeve.
The pawl 122 on the disc 115 falls to engage it in one of the slots
121 of the periphery of the tubular sleeve after the latter is engaged and rotated by the transverse rod 120. The introduction of the part allows the disc 115 to be then rotated until the lower roller 117 carries by the said disc engages the curved surface of the cam 128 of the door locking lever 104 pivotally mounted on the large operating lever of the door 52. As the roller 117 moves up against said cam surface, the locking lever 104 is displaced outwardly against the tension of spring 106 and out of engagement with locking projection 107 of the casing.
Immediately thereafter, said roller 117 engages a corresponding curved cam surface 129 on the large operating lever of the door 52, which results in bringing said lever and the door into the open position against the tension of the coil spring. 99. This opening movement is continued by the rotation of the roller 117 until the extension 50 of the door frame engages an integral projection 130 on the casing, and the continuation of the movement of the door lever causes the rapid oscillation of the door and its extension 50 in the open position on the auxiliary pivot 51. At this precise moment, the rounded slot 111 of the oscillating lever 102 engages the projection 112 of the operating lever of the door 52 thus blocking the door in its open position.
The buyer can now have access through the open door, to the contents of the drum compartment he has brought in correspondence with the opening of the door. In this position of the machine and with the door open, it will be noted that the projection 100 of the door operating lever 52 is disposed above and immediately adjacent to the upper edge of the drum locking lever 90. This arrangement, which is due to the movement of the projection 100 relative to the cavity 98 of the drum locking lever, prevents the latter from being raised to bring a subsequent compartment.
<Desc / Clms Page number 18>
vant in correspondence with the opening of the door, and consequently the drum is surely blocked by the projection 96, against any movement in either direction.
This is true while the door is open, and also while the door is moved to the open position and to the closed position. It is only when the door is closed and locked in the closed position by the lever 104 that the drum 13 can be rotated, and this is due to the relationship between the projection 100 on the door operating lever. and cavity 96 in drum lock lever 90. These elements are aligned only to allow easy raising of the drum lock lever when the door is in its closed position.
When the buyer or a subsequent buyer desires to operate the machine again, it is first necessary to close the door to allow the drum to be rotated again to select the desired compartment contents. The operation of closing the door is effected by a reverse movement of the operating handle, in the same way as for freely turning the drum when the door is closed.
With the door open, there is no movement of the drum for the reasons stated and the adjacent end of the cross rod 120 engages the protruding lug 113 of the rocker lever 102 when the handle is rotated in one direction. opposite ; Continuation of the movement of the handle raises, by the described engagement, the swing lever 102 until the rounded part of its slot 111 is adjacent to the upper part of the locking projection 112 of the locking lever of the handle. Door 52. Whereupon the door is abruptly oscillated into its closed position by the tension of the coil spring 99 which disengages the rounded slot 111 from the projection 112 of the door lever.
It will be noted on this subject that while the operating lever of the door
<Desc / Clms Page number 19>
is brought in its. closed position, the lower end of the door extension. 50 'strikes a second projection 131 forming an integral part of the internal face of the casing, and which serves. to oscillate the. door frame. 49 and brought it fully into the closed position on the auxiliary pivot 51, relatively to the large one. part operating lever. In this way, a relatively small movement of the large operating lever is brought about. to produce a. movement of the door frame and the. door of a much larger kind.
This movement also allows the door locking lever 104 to be oscillated again by the spring 106 in alignment with the projection 107 on the casing, to prevent the door from being reopened except only when. the main drive shaft is rotated clockwise to engage the other roller 116 of the mounted disc 115. to be removable with the curved cam surface of the. locking lever 104 and the large door operating lever 52. As this operation can not be; obtained only by inserting the appropriate coin ,. the machine is effectively blocked against looting by unscrupulous people or. not allowed.
As the main shaft is turned clockwise to open the door, the pawl 34 carried by the gear wheel 28 slides freely through the shoulder 127 of the tubular sleeve 118 as will be understood, from so that no movement of the drum will occur when the shaft is rotated to open the door. The described engagement of the pawl 34 with the drum only occurs when the door is closed and the shaft is turned in a reverse direction.
There can be no rotation of the shaft clockwise or forward direction when the door is
<Desc / Clms Page number 20>
closed, except by the introduction of the appropriate coin, and the coin cannot be introduced into the slot when the door is open because of the slide 77 which has been driven by a pin or projection. 132 of the door operating lever, in a position to obstruct the slot for introducing parts 74:
.. When the door is in the closed position, the projection 113 of the rocking lever 102 is out of the path of the cross rod 120 to allow the drum to be rotated to pick the item. door is in the open position that this projection is brought into the path of the transverse rod 102 before engaging the latter on in continuous movement, reverse of the shaft, while the drum is blocked and stationary, to oscillate again the door in the closed position.
The machine is operated by successive buyers in exactly the same manner which has been described above for covering and closing the door, the opening of the latter being possible only by the introduction of a coin into the slot 74 of the control housing.
Referring to the- fig, .- 10, means are provided to protect the machine against any accident in the event that. it would be temporarily stopped in its operation or that people not very demanding would try to make it maneuver without having first introduced the desired coin into the control housing by the coins. The operating handle 72 is frictionally fixed by a clutch mechanism: suitable for the central transverse shaft. 71. Diametrically opposed resilient claws are carried by the handle and cooperate with the shaft 71 to allow the latter to be operated by the handle 72 when the desired coin has been introduced into the machine.
As shown, the handle.
<Desc / Clms Page number 21>
72 is provided with opposing bosses 135 carrying a central opening as at 136. The shaft 70 is. provided with cavities or. opposing depressions adapted to coincide with the openings 136.
A. pin or. piston 137 is located so as to: hearth withdrawn power. inside each of the openings 136 and is normally pressed into engagement with the opposing cavities of the shaft 71 by means of a spring. coil 138. opposite end of each coil spring 138 bears against an adjustment via 139 which is threaded into opening 136. A locking nut 140 is provided, and threaded into each opening 136 to bear against. outer end of adjusting screw 139.
Obviously, any desired tension of the springs 138 can be obtained by removing the locknuts 140 and adjusting the screws 139. The tension set is such that the piston 137 bears with sufficient force against the shaft 71 to allow the latter and handle 72. to rotate as a unit during normal operation:
machine .. If the machine becomes damaged, or if an attempt is made to maneuver the machine without first inserting the coin, of the required change the pistons 137 will be pushed out of their engagement with the shaft 71 against the tension of the springs 138, and the handle 72 would rotate independently of the shaft 71 and without corresponding movement on its part. In this way, the complete mechanism of the machine controlled: by the shaft 71 is protected against any damage to the. abnormal break during operation of the machine.
As can be seen in. better in fig. 4 means are provided for securing the proper position of the disc: 115 relative to rollers 116, 117 in substantially vertical alignment to. each time the. machine,. A lever 141 is mounted at. pivot 142 on the casing and is provided with a roller 143 at its free end. A tension spring 144- is fixed by a
<Desc / Clms Page number 22>
end to the lever 141 and is fixed to the casing by II: 'other end ,, as in. 145.
The spring 144 maintains the roller 143 in engagement with the cam surface 146 of the. double-sided rotary cam 114 mounted on shaft 71 so as to. be able to be separated from it In this way, the roller 143 is brought to. successively engaging the elongated ends of the disc 115 each time the machine is turned on and pushing the disc in question into a vertical position, as seen in FIG. 4 ..
E fi S U M E 'The. An automatic dispenser which is the object of the present invention comprises in combination a frame, a rotating drum mounted on said frame, an enclosure having a door opening. and a door normally closing this opening and adapted to be fixed to said frame to house said drum, and means carried by said envelope for turning said drum at will and for opening and closing said door independently of the movement of said drum .- The drum has radial compartments open on their sides, and said door opening is adapted to correspond with each of said radial compartments to allow access to a chosen radial compartment.
** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.