BE342892A - - Google Patents

Info

Publication number
BE342892A
BE342892A BE342892DA BE342892A BE 342892 A BE342892 A BE 342892A BE 342892D A BE342892D A BE 342892DA BE 342892 A BE342892 A BE 342892A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
pressure
shutter
pressure chamber
open
conduit
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE342892A publication Critical patent/BE342892A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B60VEHICLES IN GENERAL
    • B60PVEHICLES ADAPTED FOR LOAD TRANSPORTATION OR TO TRANSPORT, TO CARRY, OR TO COMPRISE SPECIAL LOADS OR OBJECTS
    • B60P3/00Vehicles adapted to transport, to carry or to comprise special loads or objects
    • B60P3/22Tank vehicles
    • B60P3/224Tank vehicles comprising auxiliary devices, e.g. for unloading or level indicating

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Health & Medical Sciences (AREA)
  • Public Health (AREA)
  • Transportation (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Loading And Unloading Of Fuel Tanks Or Ships (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 
 EMI1.1 
 



  PERF1!JCTIONN.HIIV#NTS A LA C09L6 DES OBTURATEURS POUR LES RESERVOIRS DES   CAMIONS-RESERVOIRS.   



   Cette invention concerne les réservoirs et plus particulièrement les réservoirs des camions-réser- voirs servant à transporter et délivrer des liquides inflammables tels que la gazoline. En addition aux robinets ou autres obturateurs prévus dans la partie externe de la tuyauterie de distribution des réservoirs de ce genre, il est désirable de prévoir des obturateurs normalement fermés pour empêcher le passage du liquide des réservoirs ou compartiments de réservoir dans la tuyauterie. Dans les réservoirs dont la vidange s'effectue sous l'action de la pesanteur, ces obturateurs commandent les orifices de 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 sortie inférieure et   empêchent   le liquide de s'échapper en cas de rupture ou de fuite des tuyaux de distribution. 



   On connaît aussi des réservoirs à siphon et, dans le cas de ces réservoirs, il est usuel de placer ces obturateurs dans les parties supérieures des siphons, à ou vers la partie supérieure du réservoir, quoique on puisse aussi les placer à la partie inférieure, aux orifices d'admission des siphons. Dans l'un et l'autre cas, ils constituent des moyens de sécurité empêchant soit l'échappement invo- lontaire de liquide, soit l'extraction involontaire de liquide . 



   Le but de l'invention est d'établir une cana- lisation à pression de fluide simple, sûre et commode, qui peut être pneumatique ou hydraulique, pour commander ces obturateurs de sûreté ou principaux, canalisation dans laquelle les dits obturateurs sont commandés par et conjointement avec la commande de l'obturateur ou des obturateurs situés dans la partie externe de la tuyauterie de distribution.

   La canalisation comprend un distributeur à trois voies relié aux obturateurs externes de telle sorte que les organes à commande par fluide sous pression des obturateurs de sûreté sont reliés à une chambre ou source de fluide sous pression quand les obturateurs de distribution sont ouverts, ce qui ouvre les obturateurs de sûreté, tandis que lorsque les obturateurs de   aistri-   bution sont fermés, les organes à commande par fluide sous pression sont isolés de la source de fluide et mis en communication soit avec l'atmosphère, soit avec un tuyau de retour pour décomprimer les organes actionnés et déterminer la fermeture des obturateurs de sûreté . 



   Dans le dessin annexé, représentant l'applica- tion de l'invention à un réservoir se vidant sous l'ac- tion de la pesanteurs   @   

 <Desc/Clms Page number 3> 

 
Fig.l est une coupe longitudinale faite à travers un réservoir de camion à plusieurs compartiments et à travers la botte à seaux située à l'extrémité arrière de ce réservoir, une partie intermédiaire du ré- servoir étant supposée brisée, un des obturateurs d'échap-   pement   étant représenté en coupe et un autre étant repré- senté en élévation, un des distributeurs, à l'endroit d'un robinet, étant représenté en coupe, la porte de la boîte à seaux étant partiellement ouverte et brisée et le levier de l'obturateur principal étant représenté dans la position qu'il occupe quand cet obturateur est ouvert.

     Fig.2   est une vue d'arrière, la porte de la boîte à seaux n'étant pas représentée, un des tuyaux de distri- bution et les tuyaux de commande correspondants étant représentés en coupe; fig.3 est une coupe horizontale montrant certaines pièces disposées dans la boîte à seaux, la porte étant représentée fermée . 



   Le réservoir 2 peut être supposé comprendre trois compartiments 3. A l'extrémité arrière du réser- voir se trouve la boîte à seaux usuelle -4 dans laquelle on conserve les seaux et les autres engins nécessaires de l'équipement , 5 étant la porte de cette botte . 



   Chaque compartiment est muni d'un obturateur de sûreté 6 qui, dans le cas d'un réservoir se vidant sous l'action de la pesanteur, est un clapet d'échappement inférieur s'appliquant de haut en bas sur son siège sous l'action d'un ressort 7 et la pression d'un liquide. Cha- cune des   'boites 8   contenant les clapets respectifs 6. contient un soufflet 9 ou un dispositif équivalent destiné à être actionné par une pression de fluide pour soulever et ouvrir l'obturateur . 



   Des tuyaux de distribution 10 s'étendent vers l'arrière ,au-dessous du réservoir, des bottes à clapet 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 d'échappement ± à l'extrémité arrière du véhicule, où ils portent des robinets 11. 



   Un petit réservoir ou récipient hermétique 
12 de résistance convenable est monté dans la boîte 4, sur une tablette 13, et est muni d'une valve de   pneuma-   tique 14 à l'aide de laquelle il peut être rempli occasion-   nellement   d'air sous une pression relativement élevée, par exemple de 5 ou 6 kilos par centimètre carré. La quantité d'air qui peut être emmagasinée de cette manière suffira pour plusieurs centaines d'opérations d'un des soufflets 9. 



   L'orifice de sortie du récipient 12 est désigné par 15 .   -]De   cet orifice part un tuyau 16 descen- dant à travers la boîte   sceaux,   puis passant derrière les      robinets 11 pour constituer un collecteur 17. Du collecteur   17   partent de petits branchements 18 aboutissant à des distributeurs 19 portés par les robinets. D'autres tuyaux 20 partant de ces distributeurs aboutissent aux soufflets à commande pneumatique 9 des clapets d'échappement corres- pondants 6. L'enveloppe de chaque distributeur présente un conduit   21   aboutissant à l'atmosphère.

   Dans une posi- tion, le distributeur   9   fait communiquer le tuyau 20 avec le tuyau de refoulement 18 et coupe la communication avec l'atmosphère; dans l'autre position, il fait   communi-   quer le tuyau 20 avec l'atmosphère et coupe la communica- tion avec la source de pression. Les distributeurs 19 sont reliés aux robinets de telle sorte que lorsqu'un robinet est ouvert, le soufflet correspondant 9 est relié automa- tiquement au côté pression du système, ce qui détermine l'ouverture du clapet d'échappement 6, tandis que lorsque le robinet est fermé, le soufflet ± communique avec   l'atmos-   phère, ce qui permet au   clapet 6-   de se fermer . 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



   Un robinet principal 23 est monté sur la tuyau- terie 16 entre l'orifice d'échappement du récipient à pression 12 et le collecteur 17. Ce robinet est ordinai- rement fermé, ce qui empêche l'échappement de fluide du récipient 12,mais il peut être ouvertà l'aide d'un levier 24 lorsque la porte 5 est ouverte. La relation entre le levier 24 et la porte est telle que le robinet   23   doit être fermé lorsque ou avant que la porte se ferme, et comme la porte de la boîte à seaux est toujours fermée avant que le'camion quitte l'endroit où il est rempli ou un lieu de distribution, on est sûr que le robinet sera fermé constamment, excepté au moment où une distribution doit avoir lieu. Cette relation entre la porte et le robinet constitue un enclenchement ,ce par quoi on entend une liaison quelconque jouant le rôle indiqué . 



   Un détendeur de pression automatique 25 est aussi monté sur le tuyau 16 pour réduire la pression élevée du récipient à une valeur modérée et sensiblement constan- te destinée à être appliquée aux soufflets 9. Le robinet 23 est placé entre ce détendeur et le récipient 12. 



   On voit que les clapets de sûreté peuvent être commandés pendant une période de temps considérable sans qu'on ait besoin de recharger le réservoir à'pression et que le système est protégé contre les manoeuvres malveil- lantes, frauduleuses ou accidentelles par les mêmes moyens que ceux qui empêchent' les fuites de fluide sous pression. 



  Le détendeur évite non seulement de gaspiller l'air, mais protège aussi les soufflets 9 contre les détériorations possibles et évite les pertes qui pourraient se produire sous forme de fuites aux distributeurs 19 ou ailleurs si ces pièces étaient soumises à une pression élevée. 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 



   Pour la protection contre l'incendie, des bouchons fusibles 26 sont montés dans la tuyauterie 16 et 
17. Un tuyau 27 va aussi de cette tuyauterie vers l'a- vant jusqu'à l'extrémité avant du véhicule où il est muni d'un ro inet d'échappement convenablement disposé, l'ou- verture de ce robinet permettant de faire communiquer la canalisation avec l'atmosphère en cas d'urgence. 



   Avec cet appareil, le conducteur du véhicule, sera muni d'un manomètre du genre usuellement utilisé dans le cas des pneumatiques pour éprouver la pression dans le récipient 12, ce qui s'obtient en montant le manomètre sur la valve 14, et il pourra aussi être pourvu d'une pompe de pneumatique ordinaire destinée à être employée dans le cas où il constaterait que son recipient est démuni d'air sous pression à un endroit où on ne dis- pose pas d'air comprimé. Toutefois) le récipient peut être muni d'une tubulure additionnelle   29   destinée au rac-   coraement   d'un tuyau venant de toute source de pression d'air existant sur le véhicule, par exemple la pompe de gonflage actionnée par le moteur du véhicule. 



   Il n'est pas nécessaire que le récipient 12 soit placé dans la botte à seaux, pourvu que le robinet prin- cipal 23 ou son levier de commande soit en liaison d'enclen-   chement   avec la porte . 



   Il est préférable de faire usage d'une pression de gaz , à la fois à cause de la rapidité du fonctionnement et en raison de la simplicité de l'appareil, mais l'inven- tion peut aussi être réalisée avec un fluide incompressible tel qu'un liquide auquel une pression serait appliquée d'une manière convenable. Dans ce cas, l'application de la pression aux clapets de sûreté et la décompression des dits clapets seraient déterminées de la même manière qu'avec une pression de gaz, excepté que le liquide, au lieu d'être 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 mis en communication avec l'atmosphère, serait renvoyé a un réservoir .



   <Desc / Clms Page number 1>
 
 EMI1.1
 



  PERF1! JCTIONN.HIIV # NTS AT C09L6 OF BLOCKERS FOR TANK TRUCK TANKS.



   This invention relates to tanks and more particularly to the tanks of tank trucks for transporting and delivering flammable liquids such as gasoline. In addition to the valves or other plugs provided in the outer part of the distribution piping of such tanks, it is desirable to provide normally closed plugs to prevent the passage of liquid from the reservoirs or tank compartments into the piping. In tanks emptying under the action of gravity, these plugs control the orifices of

 <Desc / Clms Page number 2>

 lower outlet and prevent liquid from escaping in the event of rupture or leakage of the distribution pipes.



   Siphon tanks are also known and, in the case of these tanks, it is customary to place these plugs in the upper parts of the siphons, at or towards the upper part of the tank, although they can also be placed in the lower part, to the intake ports of the siphons. In either case, they constitute safety means preventing either the involuntary escape of liquid or the involuntary extraction of liquid.



   The object of the invention is to establish a simple, safe and convenient fluid pressure pipe, which can be pneumatic or hydraulic, for controlling these safety or main shutters, pipe in which said shutters are controlled by and together with the control of the shutter or shutters located in the external part of the distribution piping.

   The pipeline includes a three-way distributor connected to the external shutters such that the pressurized fluid actuators of the safety shutters are connected to a chamber or source of pressurized fluid when the distribution shutters are open, which opens. safety valves, while when the outlet valves are closed, the pressurized fluid actuators are isolated from the fluid source and communicated either with the atmosphere or with a return pipe for decompressing the actuated components and determine the closing of the safety shutters.



   In the accompanying drawing, showing the application of the invention to a tank emptying under the action of gravity @

 <Desc / Clms Page number 3>

 
Fig. 1 is a longitudinal section taken through a multi-compartment truck tank and through the bucket boot located at the rear end of this tank, an intermediate part of the tank being supposed to be broken, one of the plugs of Exhaust being shown in section and another being shown in elevation, one of the distributors, at the location of a valve, being shown in section, the door of the bucket box being partially open and broken and the lever of the main shutter being shown in the position it occupies when this shutter is open.

     Fig. 2 is a rear view, the door of the bucket box not being shown, one of the distribution pipes and the corresponding control pipes being shown in section; Fig.3 is a horizontal section showing certain parts arranged in the bucket box, the door being shown closed.



   The tank 2 can be assumed to have three compartments 3. At the rear end of the tank is the usual bucket box -4 in which the buckets and other necessary gear of the equipment are kept, 5 being the door of the tank. this boot.



   Each compartment is provided with a safety shutter 6 which, in the case of a tank emptying under the action of gravity, is a lower exhaust valve applying from top to bottom on its seat under the action of a spring 7 and the pressure of a liquid. Each of the boxes 8 containing the respective valves 6 contains a bellows 9 or equivalent device to be actuated by fluid pressure to lift and open the shutter.



   Distribution pipes 10 extend rearward, below the tank, from the valve boots

 <Desc / Clms Page number 4>

 exhaust ± at the rear end of the vehicle, where they carry cocks 11.



   A small, airtight container or container
12 of suitable strength is mounted in the box 4, on a shelf 13, and is provided with a pneumatic valve 14 by means of which it can be occasionally filled with air at a relatively high pressure, for example 5 or 6 kilos per square centimeter. The quantity of air which can be stored in this way will suffice for several hundred operations of one of the bellows 9.



   The outlet of the container 12 is designated by 15. -] From this orifice starts a pipe 16 descending through the seal box, then passing behind the taps 11 to form a manifold 17. From the manifold 17 leave small connections 18 leading to distributors 19 carried by the taps. Further pipes 20 from these distributors terminate in the pneumatically operated bellows 9 of the corresponding exhaust valves 6. The casing of each distributor has a duct 21 terminating in the atmosphere.

   In one position, the distributor 9 communicates the pipe 20 with the discharge pipe 18 and cuts off the communication with the atmosphere; in the other position, it communicates pipe 20 with the atmosphere and cuts off communication with the pressure source. The distributors 19 are connected to the taps so that when a tap is opened, the corresponding bellows 9 is automatically connected to the pressure side of the system, which determines the opening of the exhaust valve 6, while when the valve is closed, the bellows ± communicates with the atmosphere, which allows valve 6- to close.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



   A main valve 23 is mounted on the pipe 16 between the outlet of the pressure vessel 12 and the manifold 17. This valve is usually closed, which prevents the escape of fluid from the vessel 12, but it can be opened using a lever 24 when the door 5 is open. The relationship between lever 24 and the door is such that the valve 23 must be closed when or before the door closes, and since the door of the bucket box is always closed before the truck leaves where it is. is filled or a dispensing point, you can be sure that the tap will be closed at all times, except when dispensing is to take place. This relationship between the door and the valve constitutes an engagement, by which is meant any connection playing the role indicated.



   An automatic pressure regulator 25 is also mounted on the pipe 16 to reduce the high pressure of the container to a moderate and substantially constant value intended to be applied to the bellows 9. The valve 23 is placed between this regulator and the container 12.



   It can be seen that the safety valves can be operated for a considerable period of time without needing to recharge the pressure tank and that the system is protected against malicious, fraudulent or accidental maneuvers by the same means as those which prevent leakage of pressurized fluid.



  The regulator not only avoids wasting air, but also protects the bellows 9 from possible damage and avoids losses which could occur in the form of leaks at the distributors 19 or elsewhere if these parts were subjected to high pressure.

 <Desc / Clms Page number 6>

 



   For protection against fire, fusible plugs 26 are fitted in the piping 16 and
17. A pipe 27 also goes from this pipe towards the front to the front end of the vehicle where it is fitted with a suitably placed exhaust valve, the opening of this valve making it possible to communicate the pipe to the atmosphere in an emergency.



   With this device, the driver of the vehicle will be provided with a pressure gauge of the type usually used in the case of tires to test the pressure in the container 12, which is obtained by mounting the pressure gauge on the valve 14, and he can also be provided with an ordinary pneumatic pump intended to be employed in the event that he finds that his container is deprived of pressurized air in a place where compressed air is not available. However) the container may be provided with an additional tubing 29 intended for the connection of a hose coming from any source of air pressure existing on the vehicle, for example the inflation pump actuated by the engine of the vehicle.



   It is not necessary for the container 12 to be placed in the bucket truss, provided that the main valve 23 or its operating lever is in an engaging connection with the door.



   It is preferable to use gas pressure, both because of the rapidity of the operation and because of the simplicity of the apparatus, but the invention can also be carried out with an incompressible fluid such as a liquid to which pressure would be applied in a suitable manner. In this case, the application of pressure to the safety valves and the decompression of said valves would be determined in the same way as with a gas pressure, except that the liquid, instead of being

 <Desc / Clms Page number 7>

 placed in communication with the atmosphere, would be returned to a reservoir.


    

Claims (1)

RESUME EMI7.1 nr...---------.w Appareil de distribution à réservoir, du genre comprenant un conduit servant à conduire un liquide du réservoir, un obturateur normalement fermé empêchant le passage du liquide du réservoir à travers le conduit, un autre obturateur disposé dans une partie externe du conduit et une canalisation à pression de fluide comportant une chambre à pression pour actionner le premier obtura- teur, cet appareil étant caractérisé par un distributeur à trois voies commandant la canalisation relié au second obturateur, de sorte que la pression est admise de la chambre à pression pour ouvrir le premier obturateur quand le second est ouvert, tandis que, lorsque le second obturateur est fermé, ABSTRACT EMI7.1 nr ...---------. w Reservoir dispensing apparatus, of the kind comprising a conduit for conducting liquid from the reservoir, a normally closed shutter preventing the passage of liquid from the reservoir through the conduit, another shutter disposed in an outer portion of the conduit and a pressure line of fluid comprising a pressure chamber for actuating the first shutter, this apparatus being characterized by a three-way distributor controlling the pipe connected to the second shutter, so that pressure is admitted from the pressure chamber to open the first shutter when the second is open, while, when the second shutter is closed, le premier est isolé de la chambre à pression et la pression qui maintient le premier obtura- teur ouvert est mis à l'échappement} cet appareil pouvant en outre être caractérisé par les points suivants, ensemble ou séparément : a) On fait usage d'une pression de gaz. b) Le système à pression de fluide est muni d'un dispositif d'admission à l'aide duquel il peut être chargé à une station d'air comprimé. c) Un détendeur est disposé entre la chambre à pression et le distributeur . d) Un robinet principal est prévu entre la chambre à pression et le distributeur et un dispositif d'enclenchement est prévu entre ce robinet principal et une porte . <Desc/Clms Page number 8> e) Le robinet principal est intercalé entre le détendeur et la chambre à pression . the first is isolated from the pressure chamber and the pressure which keeps the first shutter open is exhausted} this apparatus may further be characterized by the following points, together or separately: a) Use is made of gas pressure. b) The fluid pressure system is provided with an inlet device by means of which it can be charged at a compressed air station. c) A regulator is placed between the pressure chamber and the distributor. d) A main valve is provided between the pressure chamber and the distributor and an interlocking device is provided between this main valve and a door. <Desc / Clms Page number 8> e) The main valve is interposed between the regulator and the pressure chamber.
BE342892D BE342892A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE342892A true BE342892A (en)

Family

ID=19284

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE342892D BE342892A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE342892A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
US4932444A (en) Fill neck assembly for vehicle mounted fuel vapor recovery system
CA2065105C (en) Valve for compressed or liquefied gases
LU88379A1 (en) valve for a valve on a cylinder of compressed or liquefied gas and valve provided with such a valve
EP1045814B1 (en) Limit control device for filling a liquid storage tank
JP5285601B2 (en) Two-stage pressure liquid dispenser
FR3092384A1 (en) Method and device for filling a liquefied gas storage tank
BE342892A (en)
EP0597768B1 (en) Security system for a road vehicle working with gaseous fuel
FR2941767A1 (en) Cryogenic liquid-vapor equilibrium mixture filling block for cryogenic tank of tanker lorry, has valves arranged on corresponding pipes, where one of pipes has flap that avoids circulation of fluid from downstream towards upstream
BE419943A (en)
FR3066804A1 (en) INTEGRATED HOLDER VALVE AND MANUAL CLOSURE VALVE FOR GAS CONTAINER
GB2582354A (en) Flow control valve
BE399085A (en)
US20070193566A1 (en) Fuel system for a vibratory rammer
FR2662644A1 (en) PNEUMATIC SUSPENSION DEVICE FOR VEHICLES.
BE487494A (en)
BE402477A (en)
GB2582355A (en) Overfill restriction device and pressure reset apparatus
CH191202A (en) Automatic filling limiter device for all containers, tanks, cisterns, etc.
JPH07215125A (en) Tank truck
FR2731185A1 (en) Filler duct for motor vehicle fuel tank
BE351243A (en)
BE416368A (en)
VALVE et al. Francisco, Calif.
CH101359A (en) Pneumatic installation for the flow of liquids sheltered from the ambient air.