BE402477A - - Google Patents

Info

Publication number
BE402477A
BE402477A BE402477DA BE402477A BE 402477 A BE402477 A BE 402477A BE 402477D A BE402477D A BE 402477DA BE 402477 A BE402477 A BE 402477A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
pressure
liquids
specified
gas
distribution
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE402477A publication Critical patent/BE402477A/fr

Links

Landscapes

  • Pipeline Systems (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Brevet d'invention Dispositif pneumatique pour la distribution et le contrôle de tous liquides, et en particulier de liquides inflammables. 



   La présente invention a trait à un système perfectionné pour la manutention et la distribution contrôlées de tous liquides généralement quelconques, et s'applique plus particulièrement aux liquides inflammables tels que l'essence , l'huile, les solvants volatils et analogues dont le stockage et la distribution sont soumis à une réglementation sévère, anraison du danger qu'ils constituent pour leur voisinage. 



   L'invention a principalement pour objet un perfection- nement et développement des systèmes de distribution sous pres- sion de liquides, caractérisé en ce que la manutention s' effectue à l'aide d'un gaz inerte qui est récupéré en totalité, 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 aux fuites près, et permet la distribution des dits liquides à différents étages d'une construction, sans que les conduites et les appareils distributeurs soient remplis pendant un temps supérieur à celui nécessaire pour assurer le soutirage de la quantité voulue ; par ailleurs, suivant une autre caractéristique de l'invention, cette manutention sous pression n'est accompagnée que d'une augmentation de température négligeable, ou même nulle , de sorte qu'il devient possible d'appliquer le dispositif objet de l'invention à la distri- bution de liquides à très bas point d'inflammation.

   Enfin, toute fuite dans les conduite entraine automatiquement le retour du liquide dans lesréservoirs, et la mise en position d'équilibre de fouie la tuyauterie. 



   L'invention permet encore la distribution à volonté, avec un minimum de canalisations, de plusieurs liquides différents, sans risque d'erreur dans la manoeuvre des systèmes distributeurs proprement dits, dont certaines parties dont également partie de l'invention. 



   Une installation conforme à l'invention se compose essentiellement de trois parties : 
I ) Les réservoirs de stockage, de type connu, le, ou les réservoirs contenant un liquide déterminé étant complétés par u emourrice, afin de n'avoir à faire régner la pression que dans un volume   relativement     restreint.   



   2 ) L'installation de mise sous pression et de récupé- ration automatique du gaz inerte, composée d'un compresseur fonctionnant en cycle fermé, d'un réservoir , d'un détendeur et reliée par des canalisations appropriées aux dispositifs   distributeurs ;    
3 ) Les dispositifs distributeurs, avec leurs robinets s'éciaux, à voies multiples , et lesconduites dites d'équi- libre.      

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   Le compresseur débite à travers une trempe de Pitot    ou de venturi dans un diffuseur logé dans un réservoir ; ce réservoir communique d'une part avec le réservoir   à gaz, et d'autre part avec la pompe. Si alors , un liquide non miscible avec le gaz servant à la manutention, est intro- duit dans le réservoir, et la pompe mise en route, en comprend que le liquide, d'abord surpressé dans la trompe, puis dé- tendu dans le diffuseur, produit une aspiration sur le gaz qui remplit la conduite reliant la trompe à l'épurateur, et refoule ce gaz dans le réservoir. Le réservoir sous pression communique, par l'intermédiaire d'un détendeur de type connu, avec les nourrices, avec interposition d'un tableau de distribution disposé à proximité de l'ensemble ci-ce sous 2 ). 



   Les distributeurs proprement dits sont reliés par des canalisations d'équilibre au réservoir et par d'autres canalisations au tableau avec interposition de robinets de type spéciale de sorte que la simple manoeuvre de l'un de ces robinets laisse la pression s'exercer -sur  le     .liquide;   contenu dans la nourrice correspondante, et l'élève de ce fait jusque dans la distributeur correspondant. 



   Les robinets distributeurs   proprements   dits sont réa- lisés sous la forme de robinets à plusieurs voies, à boisseau conique et à raturapage de jeu automatique ; la position donnée à ces robinets commande soit la distribution du ou des liquides, soit la mise en équilibre de l'installation, avec retour du liquide en excès dans les citernes, et récupé- ration du gaz inerte. 



   Les dessins annexés montrent à titre d'exemple ,nulle- meme limitatif, une forme d'exécution d'une installation pour la manutention et la distribution de deux liquides. 



   La fig. 1 est une vue shcématique du groupe compres- sour. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



   La fig. 2 est un schéma d'ensemble de l'installation. 



   La   fig. 3   est une vue en coupe suivant l'axe III - III de la fig.4, et 
La fig. 4 est une vue en coupe de profil du robinet distributeur, ces deux dernières vues étant représentées à plus grandes échelle. 



   L'ensemble de la fig. 1 ( qui est un détail à plus grande échelle de la fige 2 ) comprend une pompe 1, centrifuge par exemple, dont l"orifice   crerefoulement   porte une trompe de Venturi ou de   Pitot   2 qui se prolonge par un diffuseur 3 pénétrant dans un réservoir clos 4 . Ce dernier communique d'une part au moyen de la conduite 5 disposée à sa partie supérieure avec un réservoir à gaz 9 et d'autre part, au moyen d'une onduite 6 disposée à la partie inférieure et munie d'une vanne, avec l'orifice d'aspiration de la pompe. Enfin, de la trompe 2 part une conduite ? munie d'un clapet anti-retour 8 et allant à l'épurateur. 



   Si alors, on introduit dans le réservoir 4 un liquide non miscible avec le Gaz servant à la manutention ( azote par exemple), la mise en route de la pompe 1 provoquera le   déplacement   en cycle   fériée   de ce liquide, depuis la pompe 1 , à travers la trompe 2 dans le diffuseur 3, puis dans le réservoir 4 et retour à la pompe par la conduite 6. La   surpression   du liquide dans l'étranglement de la trompe 2 , suivie d'une détente dans le diffuseur 3, produit une aspira- tion sur le Gaz contenu dans la   conduite 7 ;  le gaz ainsi aspiré traverse le liquide, lui abandonne ses calories et est refoulé par la conduite 5 dans le réservoir 9 . 



   On voit donc que la loi de compression tend vers l'isotherme, par suite de   l'absorption,   par le liquide   moteur,   des calories produites lors de la compression du gaz. 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



  Si cette élévation de température doit être réduite au maximum , il suffira de prévoir sur le circuit du liquide un dispositif de refroidissement qui pourra par exemple être constitué par des ailettes radiantes garnissant la conduite 6 , ou même par un serpentin à saumure réfrigérante ou analogue, placé dans le réservoir 4. 



   L'installation dont la fig. 2 donne un schéma d'ensemble sert à distribuer deux liquides aux différents étages d'une construction ; elle peut par exemple être utilisée pour dis- tribuer deux qualités d'essence ( tourisme et poids lourd ) aux différents étages d'une garage, en vue de réduire l'embou teillage qui se produit aux portes de celui-ci lorsque les voitures occupant les étages supérieurs viennent, avant de sortir , faire leur plein à la pompe, généralement installée au rez de chaussée. 



   L'installation figurée comprend trois parties distinctes : 
I ) Les citernes de stockage   17   et 17' ( essence touris- me et poids   lmurd   par exemple ) placés en fosse, comme d'usage et dont le remplissage se fait par les conduits 18 et 18' abou- tissant aux bouches de remplissage 19 et 19' ; ces citernes communiquent avec l'atmosphère par des évents e,e'. La fosse:,   contient   d'autre part deux nourrices 14 et 14', c'est à dire des réservoirs de capacité plus réduire,   communiquant   avec les citernes   17   et 17' par des conduites 15 et   15' ,     -cerminées   chacune par un clapet anti-retour 16 et 16'. 



   2 ) Le groupe compresseur ( ref. 1 à 8 ) déja décrit de la fig. l, est complété par un épurateur   E   auquel est reliée la conduite 7, et Par un réservoir à gaz 9 auquel est reliée la conduire 5. 



   De ce réservoir 9 part une conduite 10 qui aboutit à un dispositif mano- détendeur 11, de type connu , et 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 relié lui-même à deux robinets   12.et     12',  à trois voies faisant partie d'un tableau T qui porte les indicateurs de niveau de type connu N et N' correspondant aux deux   citernes   17 et 17' . Les robinets 12 et 12' scnt reliés par des canalisations 13 et 13' aux nourrices 14 et 14' . 



  Enfin, le groupe moto-compresseur comporte un dispositif de démarrage automatique M de tout type connu, fonctionnant par pression. 



   Les distributeurs proprement dits, installés dans l'exemple   figuré,   l'un au rez-de-chaussée, l'autre au pre mier, et le dernier au deuxième étage, se composent d'un distributeur jaugeur de type connu D,D1D2, à chacun desquels est   associé   un robinet d'un type spécial 23,24, 25 , dont la construction sera décri'ce plus loin. Du mano- détendeur 11 part une conduite dléquilibre 26 aboutissant aux trois robi- nets 23, 24, 25, lesquels communiquent chacun avec les deux nourrices au moyen de canalisations 20, 21, et 22 pour l'un, et 20', 21' et 22' pour l'autre liquide.   A   chaque robinet est associée une soupape thermométrique 27, 28,29 dont le rôle sera décrit plus loin. Enfin, les distributeurs comportent cnacun une conduire dite de retour   30, 31,   32. 



   Le fonctionnent de l'ensemble ainsi décrit est le suivant . 



   Supposons que les citernes 17 et 17' aient été remplies par leurs raccords 19 et 19' et les canalisations 18 et 18' et que de même les nourrices 14 et 14' soient remplies par leurs siphons respectifs 15 et 15' terminés par les clapets anti-retour 16 et 16': 
Si d'autre part la pression dans le réservoir à gae 9 est; suffisamment élevée, le gaz contenu se détend dans la dispositif 11, la pression ainsi détendue se répartit dans la canalisation d'équilibre 26, en même temps que sous l'in- fluence de cette pression, le liquide remplissant les nour- 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 rices 14-14' tend à s'élever dans les canalisations 20, 20',   21 - 21' -   22-22' ; mais comme en position de repos, les ro- binets 23, 24,25 sont ouverts, le liquide ne peut s'élever. 



   Dès que l'un quelconque de ces robinets est fermé, en vue de procéder à la distribution à l'étage correspondant, le gaz est chassé par le liquide envoyé dans la canalisation, le robinet et le jaugeur   correspondants,et.s'échappe   de ce dernier par la conduite de retour 30, 31 ou 32, dans l'épurateur E. La légère surpression produite dans ce dernier provoque le fonctionnement du dispositif de démarrage M: le groupe compresseir est mis en route et aspire les gaz par la conduite 7 pour les renvoyer dans le réservoir 9 d'où ils recommencent leur cycle précédent en arrivant dans le détendeur 11. 



   Si l'une des nourrices est vide, ce.qui est indiqué par les appareils N ou N', il suffira de manoeuvrer le robinet L2 ou 12' correspondant, pour faire communiquer la conduite 13 ou 13' avec la conduite 26. La surpression régnant dans cette dernière conduite provoquera comme précédemment la mise en marche du groupe compresseur, et la récupération du gaz. Dès que la pression dans la nourrice à remplir se rappro- chera de la pression atmosphérique le liquide contenu dans la citerne correspondante sera siphoné dans la nourrice jusqu'à remplissage de celle-ci. Après vérification sur l'appareil N ou N', il suffira de ramener le robinet 12 ou 12' à sa posi- tion initiale pour pouvoir reprendre la distribution dans l' installation. 



   Les robinets thermostatiques   27,28,   29 servent à assurer la mise en communication automatique de la canalisation 26 et chacune des canalisations de distribution   20-20', 21-21' ,   22-22' en cas d'élévationde la température. 



   L'installation ci-dessus décrite comporte d'autre part des robinets 23, 24,25 qui, dans le cas présent, permettent 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 la distribution à volonté de l'un ou de   l'aube   de deux   liqmi-   des différents. 



   Ces robinets représentés dans un   sodé   de réalisation par les figs   3 et   4 sont constitués de la manière suivante : un corps   de   robinet 40 comporte un alésage   conique   41 et qua- tre tubulures 42, 43, 44, 45 disposées à angle droit . Dans l'alésage 42 est ajusté et peut   tourner   un boisseau tronconi- que 46, en deux parties 46' et 46" assemblées par un goujon 47 et un emboitement 48, te-miné par un axe 49 portant un levier de nanoeuvre 50.

   L'axe 49 traverse le fond 51 du corps 40 et est rendu étanche par la garniture 52 maintenue en place par une plaque de façade 53 dont la forme est indiquée en traits mixtes dans la fig. 3. a son   extrémité   postérieure, le robinet est fermé par une plaque circulaire 54 portant un bossage central 54' et un prosonnier 55. Le bossage 54' supporte un ressort à compression 56 qui prend d'autre part appui dans un logement approprié du boisseau 46' contenant l'écrou du goujon 47, tend constamment à rattraper le jeu   produit.par   l'usure ou par d'autres causes , et vient ainsi ajouter son effet à celui du gaz exerçant sa pression sur cette face.

   Le prisonnier 55 joue dans une rainure 57 --taillée dans la face postérieure du boisseau 46' etsert à limiter le   déplacement   de celui-ci à un quart de circonférence. 



   Le boisseau   lui-Blême   est traversé par trois aanaux de communication: deux canaux semblables 58 et 58' mettant en communication deux à deux les tubulures 42 à 45 et une troi- sieme   canalisation   59, 59' à trois voies débouchant dans la tubulure correspondante par un canal 60-61 foré dans celle-ci. 



  Dans sa position figurée, le levier de manoeuvre 50 est immo- bilisé par un   arêoir   à ressort 62 . 



  On voit que dans la position des figures, le canal 58 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 fait   communiquer   les tubulures 42 et 45, et le canal 58' les tubulures 43 et 44. Le robinet est en position   dféquili-     bre .   Si le levier est dégagé de l'arrêtoir 62 et ramené à droite par exemple, les canaux 58 et 58' deviennent inactifs et la conduite 59 met en communication 42 et 44 ainsi que 45. 



   Comme 42 est raccordé sur la conduire 26 , 44 sur le jaugeur D et 45 sur la nourrice 14, on voit que le liquide contenu danscelie-ci va s'élever dans l'une des conduites   2C,2I   ou 22, arriver au robinet 23, 24 ou 25 et au jaugeur D. 



   Le levier 30 étant amené à la position verticale, on se retrouve à la position initiale et -toute l'installation est remise au repos. 



   Il va de soi que le mode de réalisation préféré ci-dessus décrit, ne l'est qu'à tmtre d'exemple et que de nombreuses modifications, peuvent être apportées sans sortir du cadre de l'invention. En particulier, l'installation est appliaable à 12 distribution de n liquide dans n étages , ou en plusieurs points d'un même étage, avec des modifications correspondantes des canalisations et des robinets. 



   REVENDICATIONS 
I ).Dispositif pour la manutention et la distribution, à l'aide d'un gaz inerte, de tous liquides plus particulièrement des liquides volatils ou à bas point d'inflammation , caracté- risé en ce que la manutention et la distribution sont contrô- lées à partir d'un poste de commande, les soutirages étant repartis dans les différents étages du local à desservir. 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Patent of invention Pneumatic device for the distribution and control of all liquids, and in particular flammable liquids.



   The present invention relates to an improved system for the controlled handling and distribution of all liquids generally of any kind, and more particularly applies to flammable liquids such as gasoline, oil, volatile solvents and the like, including storage and distribution are subject to strict regulations, due to the danger they constitute for their neighborhood.



   The main object of the invention is to improve and develop pressurized distribution systems for liquids, characterized in that the handling is carried out using an inert gas which is completely recovered,

 <Desc / Clms Page number 2>

 except for leaks, and allows the distribution of said liquids to different floors of a building, without the pipes and dispensing devices being filled for a time greater than that necessary to ensure the withdrawal of the desired quantity; moreover, according to another characteristic of the invention, this handling under pressure is only accompanied by a negligible increase in temperature, or even zero, so that it becomes possible to apply the device which is the subject of the invention. for the distribution of liquids with a very low flash point.

   Finally, any leak in the pipes automatically causes the liquid to return to the tanks, and the piping to be placed in the equilibrium position.



   The invention also allows the distribution at will, with a minimum of pipes, of several different liquids, without risk of error in the operation of the actual distributing systems, some parts of which also part of the invention.



   An installation in accordance with the invention consists essentially of three parts:
I) The storage tanks, of known type, the tank or tanks containing a determined liquid being supplemented by a emitter, so as to only have to make the pressure prevail in a relatively small volume.



   2) The installation for pressurizing and automatic recovery of inert gas, comprising a compressor operating in a closed cycle, a tank, a pressure reducer and connected by appropriate pipes to the distributing devices;
3) Distributing devices, with their separate, multi-way valves, and so-called equilibrium pipes.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   The compressor delivers through a pitot or venturi quench in a diffuser housed in a tank; this tank communicates on the one hand with the gas tank, and on the other hand with the pump. If then, a liquid immiscible with the gas used for handling, is introduced into the tank, and the pump started, understands that the liquid, first overpressed in the pump, then expanded in the diffuser, produces a suction on the gas which fills the pipe connecting the pump to the purifier, and delivers this gas into the tank. The pressurized tank communicates, by means of a pressure reducer of known type, with the manifolds, with the interposition of a distribution panel arranged near the assembly below 2).



   The distributors themselves are connected by balance pipes to the tank and by other pipes to the switchboard with the interposition of special type valves so that the simple operation of one of these valves allows the pressure to be exerted on the liquid; contained in the corresponding nurse, and thus raises it to the corresponding dispenser.



   The actual dispensing valves are produced in the form of multi-way valves, with conical plug and automatic clearance adjustment; the position given to these valves controls either the distribution of the liquid (s), or the equilibrium of the installation, with return of the excess liquid to the tanks, and recovery of the inert gas.



   The appended drawings show by way of example, not in any way limiting, an embodiment of an installation for handling and dispensing two liquids.



   Fig. 1 is a schematic view of the compressed group.

 <Desc / Clms Page number 4>

 



   Fig. 2 is an overall diagram of the installation.



   Fig. 3 is a sectional view along the axis III - III of fig.4, and
Fig. 4 is a side sectional view of the dispensing valve, the latter two views being shown on a larger scale.



   The whole of FIG. 1 (which is a detail on a larger scale of the figure 2) comprises a pump 1, centrifugal for example, of which the discharge port carries a Venturi or Pitot tube 2 which is extended by a diffuser 3 penetrating into a closed tank 4. The latter communicates on the one hand by means of the pipe 5 disposed at its upper part with a gas tank 9 and, on the other hand, by means of a pipe 6 disposed at the lower part and provided with a valve. , with the suction port of the pump Finally, from the pump 2 leaves a pipe conduite provided with a non-return valve 8 and going to the purifier.



   If then, a liquid which is immiscible with the gas used for handling (nitrogen for example) is introduced into the tank 4, starting up the pump 1 will cause this liquid to move in the holiday cycle, from the pump 1, to through the pump 2 in the diffuser 3, then in the tank 4 and return to the pump by the line 6. The overpressure of the liquid in the throttle of the pump 2, followed by an expansion in the diffuser 3, produces an aspira - statement on the Gas contained in line 7; the gas thus sucked up passes through the liquid, releases its calories to it and is discharged through line 5 into tank 9.



   It can therefore be seen that the law of compression tends towards isothermal, as a result of the absorption, by the motor liquid, of the calories produced during the compression of the gas.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



  If this temperature rise is to be reduced as much as possible, it will suffice to provide on the liquid circuit a cooling device which could for example be constituted by radiant fins lining the pipe 6, or even by a cooling brine coil or the like, placed in the tank 4.



   The installation of which fig. 2 gives an overall diagram used to distribute two liquids to the different floors of a building; it can for example be used to distribute two grades of gasoline (passenger car and heavy goods vehicle) to the different floors of a garage, with a view to reducing the congestion which occurs at the doors of the garage when the cars occupying it. the upper floors come, before leaving, to fill up at the pump, generally installed on the ground floor.



   The illustrated installation consists of three distinct parts:
I) The storage tanks 17 and 17 '(gasoline for tourism and lurd weight for example) placed in the pit, as usual and whose filling is done through conduits 18 and 18' leading to the filling ports 19 and 19 '; these tanks communicate with the atmosphere through vents e, e '. The pit :, contains on the other hand two feeders 14 and 14 ', that is to say tanks of smaller capacity, communicating with the tanks 17 and 17' by pipes 15 and 15 ', - each terminated by a valve 16 and 16 'non-return.



   2) The compressor unit (ref. 1 to 8) already described in fig. l, is completed by a purifier E to which the pipe 7 is connected, and by a gas tank 9 to which the pipe 5 is connected.



   From this reservoir 9 starts a pipe 10 which ends in a pressure-reducing device 11, of known type, and

 <Desc / Clms Page number 6>

 itself connected to two taps 12. and 12 ', three-way forming part of a table T which carries the level indicators of known type N and N' corresponding to the two tanks 17 and 17 '. The valves 12 and 12 'are connected by pipes 13 and 13' to the feeders 14 and 14 '.



  Finally, the motor-compressor unit comprises an automatic starting device M of any known type, operating by pressure.



   The actual distributors, installed in the example shown, one on the ground floor, the other on the first floor, and the last on the second floor, consist of a gauge distributor of known type D, D1D2, to each of which is associated a valve of a special type 23, 24, 25, the construction of which will be described later. From the pressure regulator 11 leaves a balance pipe 26 leading to the three valves 23, 24, 25, which each communicate with the two manifolds by means of pipes 20, 21, and 22 for one, and 20 ', 21' and 22 'for the other liquid. Each valve is associated with a thermometric valve 27, 28, 29, the role of which will be described later. Finally, the distributors include cnacun a so-called return line 30, 31, 32.



   The operation of the assembly thus described is as follows.



   Suppose that the tanks 17 and 17 'have been filled by their fittings 19 and 19' and the pipes 18 and 18 'and that the manifolds 14 and 14' are also filled by their respective siphons 15 and 15 'terminated by the check valves. -16 and 16 'return:
If on the other hand the pressure in the tank at gae 9 is; sufficiently high, the gas contained expands in the device 11, the pressure thus relaxed is distributed in the equilibrium pipe 26, at the same time as under the influence of this pressure, the liquid filling the feeders.

 <Desc / Clms Page number 7>

 rices 14-14 'tend to rise in pipes 20, 20', 21 - 21 '- 22-22'; but as in the rest position, the valves 23, 24, 25 are open, the liquid cannot rise.



   As soon as any one of these taps is closed, in order to proceed with the distribution to the corresponding floor, the gas is expelled by the liquid sent into the pipe, the tap and the corresponding gauge, and escapes from the latter by the return line 30, 31 or 32, in the purifier E. The slight overpressure produced in the latter causes the operation of the starting device M: the compressor unit is started and sucks the gases through line 7 to return them to the tank 9 from where they start their previous cycle again when they arrive in the regulator 11.



   If one of the manifolds is empty, which is indicated by the devices N or N ', it will suffice to operate the corresponding valve L2 or 12', to make the pipe 13 or 13 'communicate with the pipe 26. The overpressure reigning in this last pipe will cause, as before, the starting of the compressor unit, and the recovery of gas. As soon as the pressure in the tank to be filled approaches atmospheric pressure, the liquid contained in the corresponding tank will be siphoned into the tank until the latter is full. After checking on the device N or N ', it will suffice to return the tap 12 or 12' to its initial position in order to be able to resume distribution in the installation.



   The thermostatic valves 27, 28, 29 serve to ensure the automatic communication of the pipe 26 and each of the distribution pipes 20-20 ', 21-21', 22-22 'in the event of a rise in temperature.



   The installation described above comprises on the other hand taps 23, 24,25 which, in the present case, allow

 <Desc / Clms Page number 8>

 the distribution at will of one or the dawn of two different liquids.



   These taps shown in a sodium hydroxide embodiment in FIGS. 3 and 4 are constituted as follows: a tap body 40 has a conical bore 41 and four nozzles 42, 43, 44, 45 arranged at right angles. In the bore 42 is adjusted and can turn a frustoconical plug 46, in two parts 46 'and 46 "assembled by a pin 47 and a socket 48, te-mined by an axis 49 carrying a nanoeuvre lever 50.

   The pin 49 passes through the bottom 51 of the body 40 and is sealed by the gasket 52 held in place by a front plate 53, the shape of which is indicated in phantom in FIG. 3. at its rear end, the valve is closed by a circular plate 54 carrying a central boss 54 'and a prosonnier 55. The boss 54' supports a compression spring 56 which on the other hand bears in a suitable housing of the plug. 46 'containing the nut of the stud 47, constantly tends to take up the clearance produced by wear or other causes, and thus adds its effect to that of the gas exerting its pressure on this face.

   The prisoner 55 plays in a groove 57 - cut in the rear face of the plug 46 'and serves to limit the movement of the latter to a quarter of a circumference.



   The bushel itself is crossed by three communication aanaux: two similar channels 58 and 58 'putting in communication two by two the pipes 42 to 45 and a third pipe 59, 59' with three ways opening into the corresponding pipe by a 60-61 channel drilled in it.



  In its illustrated position, the operating lever 50 is immobilized by a spring-loaded arear 62.



  We see that in the position of the figures, the channel 58

 <Desc / Clms Page number 9>

 connects the tubes 42 and 45, and the channel 58 'the tubes 43 and 44. The valve is in the unbalanced position. If the lever is released from the retainer 62 and brought back to the right for example, the channels 58 and 58 'become inactive and the pipe 59 puts 42 and 44 and 45 into communication.



   As 42 is connected to the pipe 26, 44 to the gauge D and 45 to the manifold 14, we see that the liquid contained in the latter will rise in one of the pipes 2C, 2I or 22, arriving at the tap 23 , 24 or 25 and the gauge D.



   The lever 30 being brought to the vertical position, we find ourselves in the initial position and the whole installation is put back to rest.



   It goes without saying that the preferred embodiment described above is only so as an example and that numerous modifications can be made without departing from the scope of the invention. In particular, the installation can be applied to the distribution of n liquid in n stages, or at several points on the same stage, with corresponding modifications to the pipes and valves.



   CLAIMS
I). Device for the handling and distribution, using an inert gas, of all liquids, more particularly volatile liquids or liquids with a low flashpoint, characterized in that the handling and distribution are controlled - taken from a control station, the withdrawals being distributed to the different floors of the room to be served.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

2 ) Dispositif pour la manutention et la distribution , à l'aide d'un gaz inerte, de tous liquides plus particulièrement (les liquides volatils ou à bas point d'inflammation, caracté- <Desc/Clms Page number 10> risé en ce que 1'augmentation, de température provenant de est EMI10.1 le. coEipression &dilI2:atique du gas/absorbée par échange de calories avec le fluide moteur non miscible avec le gaz, de façon à obtenir une compression tendant à l'isotherme, le compresseur fonctionnant en cycle fermé. 2) Device for the handling and distribution, using an inert gas, of all liquids, more particularly (volatile liquids or liquids with a low flash point, characterized by <Desc / Clms Page number 10> ized in that the increase in temperature from is EMI10.1 the. CoEipression & dilI2: gas atic / absorbed by heat exchange with the motor fluid immiscible with the gas, so as to obtain compression tending to isothermal, the compressor operating in a closed cycle. 3 ) Dispositif tel que spécifié en Il) et 2 ) caractérisé ne en ce que les citernes de stockage/sont soumises à aucune pression autre que celle de l'atmosphère et dont complétées EMI10.2 par des nourrices pouvant être ciaintenues Bsxgabc pleines et sous pression. 3) Device as specified in II) and 2) characterized in that the storage tanks / are not subjected to any pressure other than that of the atmosphere and of which completed EMI10.2 by feeders that can be kept Bsxgabc full and under pressure. 4 ) Dispositif tel que spécifié en Il) et 2 ) caractérisé en ce que le remplissage des réservoirs nourrices se fait EMI10.3 8.utowa.;:;iquement pé.I' la simple manoeuvre des robinets du distributeur et par le jeu de la pression du gaz moteur agissant sur les appareils de mise en ronte automatique EMI10.4 .v¯ groupe derécurërari on. 4) Device as specified in II) and 2) characterized in that the filling of the feed tanks is done EMI10.3 8.utowa.;:; Only pe.I 'the simple operation of the valves of the distributor and by the play of the pressure of the driving gas acting on the devices of automatic rowing EMI10.4 .v¯ group derécurërari on. 5 ) Dis?ositif tel que spécifié en Il) et 2 ) caractéri- z' -::..1 ce -,ue l'12.:.e¯ll:aîan comporte un groupe compresseur relié ç- '1h1e .J:.art à un épurateur ei d'autre part à un réser- voir à 'a3 e éc¯¯4 ia .:.i4e en rO;;¯1:;e est; conditionnée par la pression :é.an : .¯s la car.duite dite de retour. 5) Device as specified in II) and 2) charac- ter '- :: .. 1 ce -, ue l'12.:. Ēll: elder has a compressor unit connected ç-' 1h1e .J : .art to a scrubber ei on the other hand to a tank at 'a3 e éc¯¯4 ia.:. i4e in rO ;; ¯1:; e is; conditioned by the pressure: é.an: .¯s the so-called return card. 5 ) Jis.¯o=itif iel que spécifié en Il) et 2 ) caractéri- sa e ce que le remplissage de la n0urice s'effectue à la main à partir d'un tableau au moyen de robinets à deux voves reliée à la conduire d'équilibre et à la conduite de pression aboatissant à la nourrice. 5) Jis.¯o = itif iel as specified in II) and 2) characterize that the filling of the n0urice is carried out by hand from a table by means of two-way taps connected to the driving balance and driving pressure abating to the nurse. -7 ) Dispositif tel que spécifié en Il) et 2 ) caractéri- EMI10.5 se e-- ce que des robinets thermoscatiques pernietuent, en cas d'élévation de la température ambiante , ou de nécessite de =::e-;,e en zn la. comcüive d'équilibre et les condi- 1;:" or1.-3 -7-e Lis <Desc/Clms Page number 11> 8 ) Dispositif tel que spécifié en I ) et 2 ) caractéri- sé en'ce que des robinets distributeurs à voies multiples permettent le soutirage à volonté d'un liquide déterminé par mi plusieurs. -7) Device as specified in II) and 2) characteristics EMI10.5 is e-- what thermoscatic valves allow, in case of rise in the ambient temperature, or of need of = :: e - ;, e in zn la. equilibrium comcüive and the condi- 1 ;: "or1.-3 -7-e Read <Desc / Clms Page number 11> 8) Device as specified in I) and 2) characterized in that multi-way distributor valves allow the withdrawal at will of a liquid determined by several. 9 ) Robinet selon 8 ) caractérisé en ce que le boïsseau conique à étanchéité automatique comporte des nanaux d'équi- libre et des canaux de distribution. 9) Valve according to 8) characterized in that the self-sealing conical valve comprises equilibrium nanaux and distribution channels. 10 ) Robinet selon 8 )net 9 ) caractérisé en ce que les fentes ménagées pour'le passàge du gaz sont utilisées pour permettre à la pression du fluide d'agir différentielle- ment sur les deux faces du boisseau dans le but de créer une prépondérence sur la face postérieure de celui-ci. 10) Valve according to 8) net 9) characterized in that the slots made for the gas passage are used to allow the pressure of the fluid to act differentially on the two faces of the valve in order to create a preponderance on the posterior face of it. 11 ) Robinet selon 8 ), 9 ); et 10 ) caractérisé en ce que sa manoeuvre est arrêtée et limitée dans las positions de distribution et dans la position d'équilibre. 11) Tap according to 8), 9); and 10) characterized in that its operation is stopped and limited in the dispensing positions and in the equilibrium position. RESUME La présente invention a trait à un système perfectionné pour la manutention et la distribution contrôlée de tous liquides généralement quelconque, et s'applique plus particuliérement aux liquides inflammables tels que l'essence, l'huile, les solvants volatils et analogues. ABSTRACT The present invention relates to an improved system for the handling and controlled distribution of all liquids in general, and more particularly applies to flammable liquids such as gasoline, oil, volatile solvents and the like.
BE402477D BE402477A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE402477A true BE402477A (en)

Family

ID=68248

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE402477D BE402477A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE402477A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
CA2589115C (en) System, in particular, fire-fighting system with valves
DK180963B1 (en) A hydrogen refueling station and method for refueling a hydrogen vehicle
FR2896028A1 (en) METHOD AND DEVICE FOR FILLING GAS CONTAINERS UNDER PRESSURE
EP3951239B1 (en) Device and method for filling with liquefied gas
EP3985299B1 (en) Device and method for filling pressurised gas tanks
FR3092384A1 (en) Method and device for filling a liquefied gas storage tank
FR2636056A1 (en) DEVICE FOR AUTOMATICALLY CONTROLLING A HYDROCARBON LANCE BASED ON THE GAS CONTENT OF HYDROCARBON
US1675231A (en) Gasoline-dispensing system
US5823235A (en) Emergency shut-off mechanism for propane delivery systems and the like
BE402477A (en)
EP3099577B1 (en) Improved fuelling system for a spacecraft
FR2655943A1 (en) ADAPTABLE SYSTEM FOR STORING LIQUID UNDER PRESSURE AND APPLICATION TO THE STORAGE OF AN ERGOL IN A SPATIAL VEHICLE.
FR3079006A1 (en) PRESSURE GAS TANK (S) FILLING STATION AND METHOD FOR INCREASING ITS AUTONOMY
FR2485710A1 (en) APPARATUS FOR MAINTENANCE OF REFRIGERATION FACILITIES COMPRISING AN INTERMEDIATE CIRCUIT
EP1789722A2 (en) Station for filling liquid carbon dioxide to a mobile tank
EP3892911B1 (en) Device and method for filling pressurised gas tanks
EP1725806A1 (en) Station for filling liquid carbon dioxide to a mobile tank
EP0949448A1 (en) Installation and method for filling bottles
US6901973B1 (en) Pressurized liquid natural gas filling system and associated method
WO2018015641A1 (en) Advance purging of a cryogenic tank
FR3061261B1 (en) REMOVABLE COMPRESSED GAS SUPPLY DEVICE FOR A VEHICLE, VEHICLE AND METHOD FOR PLACING AND REPLACING THE SAME
EP0597768A1 (en) Security system for a road vehicle working with gaseous fuel
US5490544A (en) Method and apparatus for inhibiting air infiltration into fuel dispensing lines
FR2694631A1 (en) Method and device for determining the phase of a compressed gas; method and device for transferring a compressed gas implementing them.
FR2601962A1 (en) Device for preservation and dispensing, especially of wine, from bottles lying on their sides