BE335756A - - Google Patents

Info

Publication number
BE335756A
BE335756A BE335756DA BE335756A BE 335756 A BE335756 A BE 335756A BE 335756D A BE335756D A BE 335756DA BE 335756 A BE335756 A BE 335756A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
mirror
scene
camera
scenes
partial
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE335756A publication Critical patent/BE335756A/fr

Links

Classifications

    • GPHYSICS
    • G03PHOTOGRAPHY; CINEMATOGRAPHY; ANALOGOUS TECHNIQUES USING WAVES OTHER THAN OPTICAL WAVES; ELECTROGRAPHY; HOLOGRAPHY
    • G03BAPPARATUS OR ARRANGEMENTS FOR TAKING PHOTOGRAPHS OR FOR PROJECTING OR VIEWING THEM; APPARATUS OR ARRANGEMENTS EMPLOYING ANALOGOUS TECHNIQUES USING WAVES OTHER THAN OPTICAL WAVES; ACCESSORIES THEREFOR
    • G03B15/00Special procedures for taking photographs; Apparatus therefor
    • G03B15/08Trick photography
    • G03B15/12Trick photography using mirrors

Landscapes

  • Physics & Mathematics (AREA)
  • General Physics & Mathematics (AREA)
  • Studio Circuits (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Dispositif pour la prise de vues photographiques ou ciné- matographiques 
La présente invention a pour objet un disposi- tif pour la prise de vues photographiques ou   cinématogra-   phiques, par lequel plusieurs scènes partielles peuvent être réunies en une image commune, coordonnées entre el- les au point de vue optique. Les diverses scènes partiel- les sont prises suivant des angles donnés les unes par rapport aux autres, et une ou plusieurs scènespartielles sont prises directement par l'appareil photographique, tandis qu'une ou plusieurs scènes complémentaires sont prises comme réflexions. 



   Le dispositif est représenté au dessin annexé, dans lequel ; 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 
Fig. 1 montre la disposition essentielle des scènes et de l'appareil photographique ; 
Fig.2 l'ensemble d'une scène, par exemple la façade d'une maison; 
Fig. 3 une vue de face d'un miroir; 
Fig. 4 une vue à plus grande échelle du contour d'un miroir ; 
Fig. 5 une variante du dispositif. 



   Décrivons tout d'abord le principe essentiel d'un dispositif de prise de vues de ce genre. 



   Il s'agit de produire une scène d'ensemble 1 (fig. 2) dans l'appareil photographique 2. Les acteurs ne jouent cependant que devant la partie du milieu S, dans ce cas la porte de la maison. Jusqu'ici, il fallait re- produire cette scène d'ensemble au complet, en grandeur naturelle. Ceei occasionnait des frais considérables, car l'ensemble devait être de très grandes dimensions. Or, on peut subdiviser cet ensemble, et cela de telle sorte que la partie interne 3 soit exécutée, jusqu'à la ligne 4, en grandeur naturelle, tandis que le reste extérieur 5 sera exécuté séparément   à   plus petite échelle, ou sous forme de modèle, de photographie, d'épreuve diapositive, etc.. 



  La prise des scènes partielles s'effectue suivant la dis- position de la fig. 1. Dans le chemin des rayons, entre l'appareil photographique 2 et la scène partielle 3, on intercale un miroir 6, qui réfléchit la scène 5 de telle sorte qu'elle forme avec la scène 3, dans l'appareil pho- tographique 2, une image de l'ensemble 1. Pour arriver à ce résultat, le miroir 6 constitué par une plaque de ver- re n'est qu'en 7 d'une couche réfléchissante, tournée vers l'appareil photographique, tandis qu'en 8 le surplus de l'étamage est enlevé. On peut de cette manière, voir de l'appareil photographique 2 au travers du miroir, pour ' 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 voir la partie de scène 3, tandis qu'on voit la partie de scène 5 sous forme d'image réfléchie dans l'appareil. 



   Comme les deux parties de la scène sont exécutées à des échelles différentes, elles sont disposées à des distances telles de l'appareil qu'elles donnent naissance, dans cet appareil, à une image à échelle unique. 



   On peut aussi prendre les deux scènes à   lamême   échelle, ce qui est souvent nécessaire pour la prise de vuesfantastiques. 



   Dans la vue prise au moyen de l'appareil pho- tographique, il paraît sur le film une reproduction di- recte de la partie 3 et une vue par réflexion de la par- tie 5, ces deux vues donnant ensemble la scène totale 1. 



  Dans la plupart des cas, on pourra prendre simultanément les deux parties de scène 3 et 5. Cependant, on pourra aussi prendre les parties de scène successivement, mais il faudra veiller alors à ce que la partie qu'on ne prend pas ne soit pas éclairée, c'est-à-dire paraisse en noir. 



   Dans le procédé décrit d'une manière générale, il subsiste cette difficulté qu'aux endroits où les scè- nes partielles sont en contact, les transitions restent visibles dans l'image totale et ont des effets très nui- sibles. Ce défaut se fait particulièrement sentir lorsque les scènes partielles sont des éclairées différemment, de sorte qu'il en résulte des teintes différentes. 



   S'il y a dans la scène d'ensemble des contours nets, qui permettent une séparation nette des images, l'assemblage des scènes partielles ne présente pas de difficulté. Toutefois, en règle générale, il n'existe pas de contours de ce genre, mais on doit procéder à la sépa- ration au milieu de surfaces de l'image. Pour le permet- tre, on place le miroir 6 si près de l'objectif de   l'ap,   

 <Desc/Clms Page number 4> 

 pareil 2, que le contour 9 de la. silhouette réfléchie apparaît sur le fil tout à fait confuse, et que la ré- flexion est à cet endroit complètement diffuse, sans pour cela nuire à la netteté delà photographie. 



   La séparation des parties de la scène s'effec- tue essentiellement suivant la ligne 4. Toutefois, les scènes partielles sont exécutées de telle sorte que la scène partielle.3 va à peu près jusqu'à la ligne 10, et la scène 5 jusqu'à la ligne 11. Les scènes partielles s'en- trecoupent donc, ou, en d'autres termes, elles existent en double dans la zone de contact. 



   Si on exécute le contour 9 (fig. 4) de la sil- houette réfléchie de telle sorte qu'il suit en lignes ir- régulières la ligne de séparation 4 des scènes partielles, et qu'il s'approche alternativement des lignes 10 et 11, il apparaîtra alternativement dans l'appareil 2, dans la zone de transition, une image de la scène partielle 3 et de la scène partielle 5. 



   Ainsi que cela a déjà été dit dans ce qui pré- cède, on place le miroir si près de l'appareil photographi- que que les contours du miroir ou de la silhouette parais- sent flous. Par cette disposition, les arêtes de la garni- ture réfléchissante du miroir sont édipsées de telle sorte que l'on obtient une transition absolument douce. Comme par suite du contour brisé 9 de la zone de transition en- tre les deux scènes partielles, ces deux scènes apparais- sent alternativement, les différences d'éclairage ne peu- vent pas occasionner de dérangement, puisqu'elles se suc- cèdent alternativement. 



   La largeur de la zone de transition est déter- minée par la distance entre le miroir 6 et l'appareil pho- tographique 2. Plus l'appareil est près du miroir, plus la zone de transition sera large. On peut donc, par le 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 réglage du miroir pour des distances différentes de l'ap- pareil, régler à volonté la largeur de la zone de transi- tion. 



   De préférence, le miroir 6 est disposé, d'une manière connue en soi, dans un cadre ou châssis animé d'un mouvement universel c'est-à-dire tournant et oscil- lant dans toutes les directions, et qui est relié au pied de l'appareil photographique. 



   Par un réglage approprié du miroir 6, suivant les deux scènes partielles 3 et 5, les images produites par ces scènes dans l'appareil photographique peuvent être coordonnées et réunies en une seule scène, sans qu'on puisse apercevoir la zone de transition entre les deux scènes partielles. 



   Le réglage des scènes partielles peut aussi s'ef- fectuer de telle sorte que d'abord la scène 5, le miroir 6 et l'appareil photographique 2 soient amenés dans la position voulue les uns par rapport aux autres, après quoi on monte la scène 3 par transparence au travers du miroir, de manière qu'elle corresponde à la scène 5. On peut procéder également en succession inverse. 



   Dans tout ce qui précède, il s'agit de la faça- de de maison représentée à la figure 2. On peut toutefois décomposer de la même manière n'importe quelle autre scè- ne. 



   Comme expliqué plus haut, la zone de transition est produite alternativement par les deux scènes. S'il ar- rive qu'un acteur, jouant sur la scène 3, doive   disparaî-   tre derrière l'angle d'une maison, et si cet angle se trouve dans la zone de transition, l'acteur ne   disparaî-   trait pas subitement, mais il serait pris par transparen- ce au travers de l'angle de la maison. 



   Pour remédier à cet inconvénient, il faut dis- 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 poser dans la direction de l'acteur jouant la scène 3, un masque 12 dont le bord est éloigné de l'appareil pho- tographique d'une manière telle qu'il soit marqué nette- ment dans cet appareil. Ce masque doit présenter le con- tour de l'angle de la maison derrière laquelle l'acteur doit disparaître. 



   Dans bien des cas il est nécessaire de prendre séparément les scènes partielles pendant un certain temps, particulièrement lorsque ces scènes partielles diffèrent tellement entre elles comme échelle, qu'elles ne peuvent être prises avec un ajustement déterminé de l'objectif de l'appareil photographique. Il faut alors prendre les scè- nes partielles séparément, chacune avec un réglage spécial de l'objectif. Chaque modification du réglage de l'objec- tif provoque une modification de l'angle de l'image. Si le miroir 6 est disposé très près de l'appareil photographi- que 2, la zone de transition est si large que la modifica- tion de l'angle de l'image ne rend pas nécessaire un dé- placement du miroir.

   Si par contre le miroir 6 est disposé   à   une distance plus grande, sa position doit être réglée d'une manière correspondante au réglage de l'objectif, de manière que la partie découpée 8 soit toujours en harmonie avec les scènes partielles. Le meilleur moyen de réussite est d'indiquer les positions du miroir sur une échelle qui   indiqugalement   le réglage correspondant du ou des objectifs 
Il arrive aussi que les scènes partielles ne peuvent pas être exécutées   à   la grandeur voulue, ou bien que les scènes partielles doivent apparaître   à   une dis- tance plus ou moins grande.

   Dans ce cas, on intercale, dans le champ visuel des scènes partielles (fig. 5) des lentilles ou des miroirs 13 grossissants ou réducteurs, 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 dont les bords 14 sont recouverts soit par la garniture du miroir, soit par des masques non actiniques. 



   Ceci dit, nous déclarons considérer comme étant de notre invention et revendiquer : 
1 .- Un dispositif pour l'obtention ou la prise de vues photographiques ou cinématographiques, de deux ou de plus de deux scènes partielles en une seule image, avec emploi d'un ou de plusieurs miroirs, caractérisé par la disposition des miroirs à une distance telle de l'appareil photographique que les contours de leurs silhouettes ap- paraissent flous dans l'appareil. 



   2 .- Un dispositif selon 1, caractérisé en ce que la distance entre le miroir et l'appareil peut être modifiée, pour faire varier la grandeur des zones de transition. 



   3 .- Undispositif suivant les revendications 1 et 2, caractérisé en ce que, pour obtenir des délimita- tions nettes, à l'intérieur des zones de transition en- tre le miroir et les scènes partielles, on intercale des masques de recouvrement à une distance telle que leurs bords apparaissent flous dans l'appareil. 



   4 .- Un dispositif selon 1 à 3, caractérisé en ce que la distance entre le miroir et l'appareil peut être réglée au moyen d'une échelle dont les subdivisions cor- respondent aux subdivisions ayant trait au réglage de l'objectif, ou au réglage des divers objectifs interchan- geables. 



   5 .- Un dispositif selon 1 à 4, caractérisé en ce qu'entre le miroir et les scènes partielles sont inter- calés des lentilles ou miroirs grossissants ou réducteurs, dont les bords sont rendus invisibles pour 2'appareil de prise de   vues. /   

 <Desc/Clms Page number 8> 

 
6 .- Un miroir pour l'exécution du dispositif selon 1 à 3, caractérisé en ce que la garniture ou argen- ture du miroir, après avoir été enlevée partiellement, ne suit qu'approximativement, par ses contours, la forme des zones de transition entre les scènes partielles.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Device for taking photographic or cinematographic views
The present invention relates to a device for taking photographic or cinematographic views, by which several partial scenes can be combined into a common image, coordinated with each other from the optical point of view. The various partial scenes are taken at given angles to each other, and one or more partial scenes are taken directly by the camera, while one or more complementary scenes are taken as reflections.



   The device is shown in the accompanying drawing, in which;

 <Desc / Clms Page number 2>

 
Fig. 1 shows the essential arrangement of the scenes and the camera;
Fig.2 the whole of a scene, for example the facade of a house;
Fig. 3 a front view of a mirror;
Fig. 4 a view on a larger scale of the outline of a mirror;
Fig. 5 a variant of the device.



   Let us first describe the essential principle of a camera of this kind.



   The idea is to produce an overall scene 1 (fig. 2) in the camera 2. The actors only play in front of the middle part S, in this case the door of the house. Until now, this entire scene had to be reproduced in full, in life size. Ceei incurred considerable expense, as the whole had to be very large. However, we can subdivide this set, and this in such a way that the internal part 3 is carried out, up to line 4, in natural size, while the external remainder 5 will be carried out separately on a smaller scale, or in the form of model, photograph, slide proof, etc.



  The partial scenes are taken according to the arrangement of fig. 1. In the path of the rays, between the camera 2 and the partial scene 3, a mirror 6 is inserted, which reflects the scene 5 in such a way that it forms with the scene 3, in the camera 2, an image of the set 1. To achieve this result, the mirror 6 consisting of a glass plate is only in 7 with a reflecting layer, turned towards the camera, while in 8 the excess tinning is removed. In this way, we can see from the camera 2 through the mirror, for '

 <Desc / Clms Page number 3>

 see the scene part 3, while the scene part 5 is seen as an image reflected in the device.



   As the two parts of the scene are performed at different scales, they are arranged at such distances from the device that they give rise, in this device, to a single-scale image.



   You can also shoot both scenes on the same scale, which is often necessary for fantastic shots.



   In the view taken with the camera, it appears on the film a direct reproduction of part 3 and a reflection view of part 5, these two views together giving the total scene 1.



  In most cases, you can take both scene parts 3 and 5 simultaneously. However, you can also take the scene parts successively, but you must then ensure that the part you do not take is not illuminated, i.e. appears black.



   In the process described in general, there remains this difficulty that at places where the partial scenes are in contact, the transitions remain visible in the total image and have very harmful effects. This defect is particularly felt when the partial scenes are lit differently, so that different tints result.



   If there are clear outlines in the overall scene, which allow clear separation of the images, the stitching of the partial scenes does not present any difficulty. However, as a rule, there are no such contours, but the separation must be made in the middle of the surfaces of the image. To allow this, we place the mirror 6 so close to the lens of the camera,

 <Desc / Clms Page number 4>

 same 2, as the outline 9 of the. the reflected silhouette appears on the wire quite confused, and that the reflection is there completely diffuse, without affecting the sharpness of the photograph.



   The separation of the parts of the scene is done mainly along line 4. However, the partial scenes are performed so that the partial scene 3 goes roughly to line 10, and scene 5 to. 'on line 11. The partial scenes therefore intersect, or, in other words, they exist in duplicate in the contact zone.



   If we execute the contour 9 (fig. 4) of the reflected silhouette in such a way that it follows in irregular lines the dividing line 4 of the partial scenes, and that it approaches alternately lines 10 and 11, an image of partial scene 3 and partial scene 5 will appear alternately in device 2, in the transition zone.



   As has already been said in the foregoing, the mirror is placed so close to the camera that the contours of the mirror or of the silhouette appear blurred. By this arrangement, the ridges of the reflective trim of the mirror are edipped so that an absolutely smooth transition is obtained. As as a result of the broken contour 9 of the transition zone between the two partial scenes, these two scenes appear alternately, the differences in lighting cannot cause any disturbance, since they succeed each other alternately. .



   The width of the transition zone is determined by the distance between the mirror 6 and the photographic apparatus 2. The closer the apparatus is to the mirror, the wider the transition zone will be. We can therefore, by the

 <Desc / Clms Page number 5>

 adjustment of the mirror for different distances from the device, adjust the width of the transition zone as desired.



   Preferably, the mirror 6 is arranged, in a manner known per se, in a frame or chassis animated by a universal movement, that is to say rotating and oscillating in all directions, and which is connected to the foot of the camera.



   By an appropriate adjustment of the mirror 6, according to the two partial scenes 3 and 5, the images produced by these scenes in the camera can be coordinated and brought together in a single scene, without the transition zone between them being visible. two partial scenes.



   The setting of the partial scenes can also be carried out so that first the scene 5, the mirror 6 and the camera 2 are brought into the desired position relative to each other, after which the screen is mounted. scene 3 by transparency through the mirror, so that it corresponds to scene 5. It is also possible to proceed in reverse succession.



   In all of the above, it is the facade of the house shown in Figure 2. Any other scene can, however, be broken down in the same way.



   As explained above, the transition zone is produced alternately by the two scenes. If it happens that an actor, playing on scene 3, has to disappear behind the corner of a house, and if this angle is in the transition zone, the actor will not disappear. suddenly, but it would be caught through the corner of the house.



   To remedy this drawback, it is necessary to

 <Desc / Clms Page number 6>

 placing in the direction of the actor playing the scene 3, a mask 12, the edge of which is remote from the photographic apparatus in such a way that it is clearly marked in this apparatus. This mask must show the outline of the corner of the house behind which the actor must disappear.



   In many cases it is necessary to take the partial scenes separately for a period of time, especially when these partial scenes differ so much from each other in scale that they cannot be taken with a determined adjustment of the camera lens. . The partial scenes must then be taken separately, each with a special lens adjustment. Each change in the lens setting changes the angle of the image. If the mirror 6 is placed very close to the camera 2, the transition zone is so wide that the change in the angle of the image does not make it necessary to move the mirror.

   If, on the other hand, the mirror 6 is placed at a greater distance, its position must be adjusted in a manner corresponding to the adjustment of the objective, so that the cut-out part 8 is always in harmony with the partial scenes. The best way to be successful is to indicate the mirror positions on a scale which also indicates the corresponding setting of the objective (s).
It also happens that the partial scenes cannot be performed to the desired size, or the partial scenes must appear at a greater or lesser distance.

   In this case, magnifying or reducing lenses or mirrors 13 are inserted in the visual field of the partial scenes (FIG. 5),

 <Desc / Clms Page number 7>

 the edges 14 of which are covered either by the mirror lining or by non-actinic masks.



   That said, we declare to consider as being of our invention and to claim:
1 .- A device for obtaining or taking photographic or cinematographic views, of two or more than two partial scenes in a single image, with the use of one or more mirrors, characterized by the arrangement of the mirrors at one such a distance from the camera that the outlines of their silhouettes appear blurry in the camera.



   2 .- A device according to 1, characterized in that the distance between the mirror and the device can be modified, to vary the size of the transition zones.



   3. A device according to claims 1 and 2, characterized in that, in order to obtain clear delimitations, inside the transition zones between the mirror and the partial scenes, covering masks are inserted at a distance such that their edges appear blurry in the device.



   4 .- A device according to 1 to 3, characterized in that the distance between the mirror and the apparatus can be adjusted by means of a scale the subdivisions of which correspond to the subdivisions relating to the adjustment of the objective, or adjustment of the various interchangeable lenses.



   5. A device according to 1 to 4, characterized in that between the mirror and the partial scenes are interposed magnifying or reducing lenses or mirrors, the edges of which are made invisible to the camera. /

 <Desc / Clms Page number 8>

 
6 .- A mirror for the execution of the device according to 1 to 3, characterized in that the trim or silver of the mirror, after having been partially removed, only approximately follows, by its contours, the shape of the zones of transition between partial scenes.


    

Claims (1)

R E S U M E Un dispositif pour l'obtention ou la prise de vues photographiques ou cinématographiques, de deux ou de plus de deux scènes partielles en une seule image, avec emploi d'un ou de plusieurs miroirs, caractérisé par la disposition des miroirs à une distance telle de l'appa- reil photographique que les contours de leurs silhouettes apparaissent flous dans l'appareil. ABSTRACT A device for obtaining or taking photographic or cinematographic views of two or more than two partial scenes in a single image, with the use of one or more mirrors, characterized by the arrangement of the mirrors at a distance such as the camera that the contours of their silhouettes appear blurred in the camera.
BE335756D BE335756A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE335756A true BE335756A (en)

Family

ID=14140

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE335756D BE335756A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE335756A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
CH621634A5 (en)
BE335756A (en)
FR2747805A1 (en) Stereoscopic photographic reflex camera
FR2640772A1 (en) Procedure and device for projecting and observing differentiated or stereoscopic images, drawings, photographs, cinematographic films or videos
EP0227723B1 (en) Method for producing an evolutive photographic composition and composition thus obtained
EP0918242A1 (en) Stereoscopic viewing device
BE351286A (en)
Sammon Rick sammon's digital photography secrets
US2322752A (en) Motion picture film
BE451262A (en)
CH348557A (en) Method of manufacturing a device comprising a surface intended to receive an image and device obtained by this method
BE521397A (en)
FR2609181A1 (en) Stereoscopic viewing device
de La Cotardière Le passage de Mercure devant le Soleil du 10 novembre 1973 observé par nos sociétaires
CH241010A (en) Auxiliary device adaptable to a cinematographic camera for filming a background and real subjects in combination with an artificial foreground.
BE423197A (en)
FR2486258A1 (en) Device for taking and projecting cinema pictures in relief - uses video recording and lenticular screen to multiply views
FR2552562A1 (en) DEVICE FOR PROJECTING DECORATIONS FOR PHOTOGRAPHIC VIEWS
Mizdal Black & White Photography for 35mm: A Guide to Photography and Darkroom Techniques
FR2513400A1 (en) DEVICE FOR PERFORMING IDENTITY PHOTOS
Gookin et al. EBay Photos that Sell: Taking Great Product Shots for EBay and Beyond
BE367989A (en)
CH92436A (en) Photographic and cinematographic projection screen.
CH109498A (en) Process for simultaneously obtaining three images for trichromy and apparatus for carrying out this process.
DU PLESSIS FIN E ART P HOT 0 G RAP H Y.