BE332035A - - Google Patents

Info

Publication number
BE332035A
BE332035A BE332035DA BE332035A BE 332035 A BE332035 A BE 332035A BE 332035D A BE332035D A BE 332035DA BE 332035 A BE332035 A BE 332035A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
saccharate
sugar
lime
precipitation
liquid
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE332035A publication Critical patent/BE332035A/fr

Links

Classifications

    • CCHEMISTRY; METALLURGY
    • C13SUGAR INDUSTRY
    • C13BPRODUCTION OF SUCROSE; APPARATUS SPECIALLY ADAPTED THEREFOR
    • C13B35/00Extraction of sucrose from molasses
    • C13B35/02Extraction of sucrose from molasses by chemical means
    • C13B35/04Extraction of sucrose from molasses by chemical means by precipitation as alkaline earth metal saccharates

Landscapes

  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Chemical Kinetics & Catalysis (AREA)
  • General Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Biochemistry (AREA)
  • Organic Chemistry (AREA)
  • Separation Of Suspended Particles By Flocculating Agents (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 procédé de production de saccharate tricalcique riche en sucre et pauvre en chaux, à quotient de pureté très élevé.      



   La présente invention se rapporte à la pro- duction de saccharate tricalcique riche en sucre et pauvre en chaux,.   ,à   quotient de pureté très élevé, au moyen du processus de précipitation   lui-même.   



   On sait que le sucre de la mélasse est préoupéré par divers procédés de désaccharification du fait que le sucre est précipité au moyen d'oxyde de calcium sous forme de saccharate tricalcique insoluble,, La saccharate tricalcique en suspension dans le liquide est porté à une concentration plus forte par filtration sur des filtres-presses, de sorte que le saccharate filtré com- porte une teneur en eau d'environ 70%. Cette eau contient encore le même pourcentage en matières non sucrées qui était contenu dans le liquide de précipitation. En con- séquence on ne réussit pas à séparer complètement le sue cre de la matière non sucrée, et une partie de la ma- tière non sucrée reste toujours dans la teneur en eau ' du saccharate.

   Or pour enlever du saccharate les quanti- tés restantes de matière non sucrée, ou pour obtenir 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 dès le début, une teneur aussi faible que possible en matières non sucrées de l'eau restant dans le gâteau de 'saccharate, on a proposé divers modes opératoires, mais aucun de ces moyens n'a donné de résultat satis- faisant. 



   Or on a trouvé   que.,   lorsqu'on trempe dans une solution froide sucrée (jus diluée, jus de clarifica- tion jus dévacuation ou mélasse) à faible pourcentage (0,8 à 2% de sucre) d'une et demi à trois fois la quan- tité de sucre sous forme de saccharate tricalcique pres- sé, le saccharate tricalcique introduit ne se décompose qu'en partie et la chaux , libérée par la décomposition se combine immédiatement avec le sucre de la solution sucrée en un composé soluble de sucre et de chaux, tandis que le reste du saccharate tricalcique n'est au- cunement décomposé. Or, si on ajoute à ce mélange   de'   nouvelles quantités de fine poudre de chaux, le composé soluble de sucre et de chaux présent dans le mélange est précipité par la chaux sous forme de composé insolu- ble de sucre et de chaux.

   Le saccharate ainsi obtenu estpressé dans des filtres-presses dans le but d'augmen- ter la concentration. Ce saccharate a la même compo- sition que si une solution sucrée normale avait été soumise à un procédé de précipitation et représente un sachharate tricalcique riche en sucre et pauvre en chaux de très grande pureté   (97-98).   



   Une deuxième forme d'exécution d.u procédé consiste à tremper avec de l'eau de chaux le saccharate tiré d'unesolution de mélasse pure, et à ajouter, ,à ce saccharate trempé avec de l'eau de chaux, une solu-      tion sucrée froide à faible pourcentage. La chaux libé- rée par la décompositionpartielle du saccharate trical- cique produit par la trempe avec de l'eau de chaux , se combine avec le sucre de la solution sucrée en un compo- 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 -sé soluble de sucre et de chaux, on ajoute à ce saccha- rate trempé dans la solution sucrée, de nouvelles quan- tités de chaux pour une précipitation subséquente, Le      résultat est le même que dans la première forme d' exécution. 



   Suivant une autre forme d'exécution du procédé on trempe dans une solution sucrée (de préférence un jus dilué) à environ 0,8% conformément aux explications ci-      dessus, environ 2% de sucre sous forme de saccharate tricalcique, comme sucre de chaux lavé et pressé, et on ajoute ensuite de nouvelles quantités de poudre de chaux pour la précipitation du sucre encore présent.

   Ce liquide de précipitation possède une teneur en matière non sucrée d'environ 0,13%, Si on se sert de ce liquide de précipi- tation comme liquide de lavage pour le contenu de la presse., en quantité de trois à trois fois et demie ce contenu, d'après le procédé connu de précipitation et d'épuration combinées pour le sucre de chaux de Baer- mann (brevet autrichien n 4842. déposé le 27 décembre 1900 on obtient des saccharates à quotients de pureté de 97- , 98, Avec ce mode'opératoire environ 25% du saccharate lavé sont repris dans la précipitation, tandis que les autres 75% sont évacués à l'installation de séparation de la fabrique. 



   Le résultat économique de l'invention réside dans la production de saccharate de très grande pureté, la consommation de chaux étant la même que dans une précipi- tation normale. L'obtention de puretés élevées a une grande importance pour l'exploitation, car l'addition du saccharate dans le jus ,dilué ne réduit pas la pureté mais l'augmente. C'est surtout dans la fabrication   -de   sucre blanc qu' il 'importe grandement de   travàller   avec des saccharates de'grande pureté, car pour obtenir des. sucres de qualité supérieure, des jus de couleur claire ' sont nécessaires.

   Le saccharate de pureté inférieure 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 contient de grandes quantités de matière colorante, de      sorte que les jus de la fabrique deviennent très som- , bres, et il est alors difficile d'en fabriquer un ar- ticle de qualité supérieure, Un autre avantage réside en ce que ce procédé permet une concentration plus élevée du liquide de départ, de façon à réduire tout d'abord      les pertes en sucre par des quantités moindres de lessive résiduelle, et à récupérer une lessive résiduelle de concentration plus élevée ce qui rend l'évaporation des lessives plus économiques, 
Le dessin ci-joint représente, schématiquement et à'titre d'exemple, une forme d'exécution d'une instal-; lation pour la mise en oeuvre du procédé . 



   On fait passer dans ,l'appareil de précipitation F1 de la lessive de lavage du réservoir de   lessive 1%   par le tuyau a, et de la mélasse du réservoir de mélasse W par le tuyau b, de' façon que le liquide de. départ pos-      sède une teneur en sucre d'environ 6 à6:5%. Ce liquide est soumis à une opération de précipitation normale du fait que la pompe Tl aspire le liquide à précipiter du tuyau c, et le   refoule   à travers le réfrigérant k1 dans le laveur   Si$   où l'appareil d'amenée de chaux k1 répand en continu de la fine poudre de chaux sur le liquide de précipitation qui coule.

   Le liquide d'amenée coule du laveur Sl dans   l'appareil   de précipitation F1   .d'où   le liquide précipité est; de nouveau conduit par la pompe Tl à travers le réfrigérant K1 dans le laveur S1 dans lequel de la poudre de chaux est de nouveau introduite Ce cycle se répète jusqu'à ce que le saccharate trical-      cique nécessaire se soit formé, ce qui représente la fin de l'opération de   précipitation.Ce   mode opératoire constitue   l'ancienne   précipitation connue. 



   Le liquide contenant le saccharate tricalcique 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 est ensuite aspiré par la pompe F1 du tuyau cl et est refoulé par le tuyau 2 dans le filtre presse A1? La lessive s'écoulant du filtre-presse est conduite par tuyau d .au canal , ou dans un évaporateur si on procède à une évaporation des lessives.

   Le saccharate tricalcique pressé dans la presse A1 est vidé dans l'appareil à trem-   per B   dans lequel on introduit en outre, pour la trempe par le tuyau fl, du réservoir collecteur D, du jus dilué froid (sirop ou mélasse) à teneur en, sucre de 1 à 2% Le saccharate trempé est aspiré par le tuyau el de l'appa- reil de trempe B1 et est refoulé par le tuyau e2 dans le      récipient E pourvu d'un mécanisme agitateur .Dans le deuxième appareil de précipitation, on ajoute, dans le récipient collecteur F2.de l'eau et un jus dilué (si- rop ou mélasse) à une solution sucrée de 1,5 à 2%.

   On met ensuite la pompe   T2   en marche, pour aspirer le liquide de départ du   réôipient   collecteur F2 par le tuyau h, et le refouler dans le laveur S2 en passant par le réfri- gérant K2 On intrpduit en outre du récipient R par le tuyau g dans le laveur S le saccharate trempé obtenu dans la première 'opération .Le mélange coule du laveur S2 
2 dans lerécipient collecteur F2   d'où   la pompe T le re- foule de nouveau dans le laveur S2Cette circulation se répète jusqu'à ce quele saccharate trempé dans l'appa- reil à tremper soit conduit à l'appareil de précipitation Le liquide de départ reçoit une addition d'une quantité de saccharate telle que la quantité de sucre   contenu   dans le sachharate correspond au double jusqu'au triple du sucre du liquide de départ.

   Lorsque l'addition de ce saccharate trempé est terminée, de nouvelles quantités de fine poudre cle chaux sont de nouveau conduites par l'appareil d'amenée   ,de   chaux M2 au liquide en circulation et ce, jusqu'à ce que le liquide de précipitation soit pré 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 -cipité à la teneur désirée en sucre   (0,5%)   La deuxième opération de précipitation est ainsi terminée . Le li- quide contenant le saccharate tricalcique est alors   aspiré   par la pompeF2 au moyen du tuyau h1 et est re- foulé par le tuyau dans la presse A2.

   La lessive   s'écou   lant de cette presse est conduite par le tuyau m dans le récipient L1 et est refoulée par la pompe F3 et le tuyau m dans le récipient L2.Cette lessive de lavage sert de nouveau comme liquide de départ pour une nouvelle opération de précipitation. Le saccharate filtré dans le filtre-presse A2 passe dans l'appareil de trempe B2 d' où le saccharte est conduit par le tuyau S dans l'ins- tallation de séparation de la fabrique. Le saccharate ainsi obtenu possède un quotient de pureté de 97-98. 



   Une deuxième forme d'exécution consiste à employer pour la trempe dans l'appareil à tremper Bt d.e l'eau de chaux, au lieu d'une solution sucrée diluée Quand au reste, le mode   o,pératuire   est le même que dans la premièreforme d'exécution. 



   REVENDICATIONS 
1.- procédé pour l'obtention de saccharates tri- calciques riches en sucre et pauvres en chaux, à quotient de pureté très élevé, procédé caractérisé en ce que   du!   saccharate pressé, provenant d'une opération de   précip-        tation normale d'une solution de mélasse, est trempé dans une   solutioh   sucrée à faible pourcentage, de manière que 'cette solution reçoive de 1,5 à 3 fois la quantité      de sucre, sous forme de ¯saccharate tricalcique pressé, après quoi on ajoute au mélange de la fine poudre de chaux jusqu'à la limite de précipitation désirée. 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 process for producing tricalcium saccharate rich in sugar and low in lime, with a very high purity quotient.



   The present invention relates to the production of tricalcium saccharate rich in sugar and low in lime. , with a very high purity quotient, by means of the precipitation process itself.



   It is known that the sugar of molasses is pre-cut by various deaccharification processes because the sugar is precipitated by means of calcium oxide in the form of insoluble tricalcium saccharate ,, Tricalcium saccharate suspended in the liquid is brought to a concentration higher by filtration through filter presses, so that the filtered saccharate has a water content of about 70%. This water still contains the same percentage of unsweetened matter which was contained in the precipitation liquid. As a result, it is not possible to completely separate the sugar from the unsweetened material, and part of the unsweetened material always remains in the water content of the saccharate.

   Now to remove from the saccharate the remaining quantities of unsweetened matter, or to obtain

 <Desc / Clms Page number 2>

 From the outset, with as little unsweetened content as possible in the water remaining in the saccharate cake, various procedures have been proposed, but none of these means has given satisfactory results.



   Now it has been found that., When soaking in a cold sweet solution (diluted juice, clarifying juice, draining juice or molasses) with a low percentage (0.8 to 2% sugar) of one and a half to three Once the amount of sugar in the form of tricalcium saccharate is pressed, the introduced tricalcium saccharate only partially decomposes and the lime, liberated by the decomposition, combines immediately with the sugar of the sugar solution to a soluble compound of sugar and lime, while the rest of the tricalcium saccharate is not broken down. However, if further quantities of fine lime powder are added to this mixture, the soluble sugar-lime compound present in the mixture is precipitated by the lime as an insoluble sugar-lime compound.

   The saccharate thus obtained is pressed in filter presses in order to increase the concentration. This saccharate has the same composition as if a normal sugar solution had been subjected to a precipitation process and represents a tricalcium sachharate rich in sugar and low in lime of very high purity (97-98).



   A second embodiment of the process consists in soaking the saccharate obtained from a solution of pure molasses with lime water, and in adding, to this saccharate soaked with lime water, a sweet solution. low percentage cold. The lime liberated by the partial decomposition of the tricalcium saccharate produced by quenching with lime water, combines with the sugar of the sugar solution into a compo-

 <Desc / Clms Page number 3>

 -soluble content of sugar and lime, to this saccha- rate soaked in the sugar solution, new quantities of lime are added for a subsequent precipitation. The result is the same as in the first embodiment.



   According to another embodiment of the process, approximately 0.8% sugar solution (preferably diluted juice) is soaked in accordance with the above explanations, approximately 2% of sugar in the form of tricalcium saccharate, as lime sugar. washed and pressed, and then added further quantities of lime powder to precipitate the sugar still present.

   This precipitation liquid has an unsweetened content of about 0.13%. If this precipitation liquid is used as a washing liquid for the contents of the press, in the amount of three to three times and half this content, according to the known process of combined precipitation and purification for lime sugar from Baermann (Austrian patent No. 4842. filed December 27, 1900, saccharates with purity quotients of 97- .98 are obtained. With this procedure, about 25% of the washed saccharate is taken up in the precipitation, while the other 75% is discharged to the separation plant of the mill.



   The economic result of the invention resides in the production of saccharate of very high purity, the consumption of lime being the same as in normal precipitation. Obtaining high purities is of great importance for the operation, because the addition of the saccharate in the juice, diluted, does not reduce the purity but increases it. It is especially in the manufacture of white sugar that it is of great importance to work with saccharates of high purity, because in order to obtain. high quality sugars, light colored juices are required.

   Lower purity saccharate

 <Desc / Clms Page number 4>

 contains large amounts of coloring matter, so that the juices from the factory become very dark, and then it is difficult to make a higher quality article from them. Another advantage is that this process allows a higher concentration of the starting liquid, in order to firstly reduce the sugar losses by using smaller quantities of residual detergent, and to recover a residual detergent of higher concentration, which makes the evaporation of the detergents more economical,
The attached drawing represents, schematically and by way of example, an embodiment of an installation; lation for the implementation of the method.



   The washing liquor from the 1% detergent tank is passed into the precipitation apparatus F1 through pipe a, and molasses from the molasses tank W through pipe b, so that the liquid of. Starting with a sugar content of about 6 to 6: 5%. This liquid is subjected to a normal precipitation operation because the pump Tl sucks the liquid to be precipitated from the pipe c, and delivers it through the refrigerant k1 into the scrubber Si $ where the lime feeder k1 spreads in continuous fine lime powder on the flowing precipitation liquid.

   The feed liquid flows from the washer S1 into the precipitation apparatus F1. Where the precipitated liquid is; again led by the pump T1 through the refrigerant K1 in the scrubber S1 in which lime powder is again introduced This cycle is repeated until the necessary tricalcium saccharate has formed, which represents the end of the precipitation operation This procedure constitutes the old known precipitation.



   The liquid containing the tricalcium saccharate

 <Desc / Clms Page number 5>

 is then sucked by the pump F1 of the pipe cl and is delivered by the pipe 2 into the filter press A1? The detergent flowing from the filter press is carried through a pipe to the channel, or into an evaporator if the detergents are evaporated.

   The tricalcium saccharate pressed in the press A1 is emptied into the quenching apparatus B into which is also introduced, for quenching through the pipe fl, from the collecting tank D, cold diluted juice (syrup or molasses) with en, sugar from 1 to 2% The soaked saccharate is sucked through the pipe el of the quenching apparatus B1 and is discharged through the pipe e2 into the receptacle E provided with a stirring mechanism. In the second precipitation apparatus. water and a diluted juice (syrup or molasses) to a sweet solution of 1.5 to 2% are added to the collecting vessel F2.

   The pump T2 is then started up, to suck the starting liquid from the collecting vessel F2 through the pipe h, and push it back into the scrubber S2 through the refrigerant K2. In addition, the vessel R is introduced through the pipe g in the washer S the soaked saccharate obtained in the first operation. The mixture flows from the washer S2
2 in the collecting vessel F2 from where the pump T pushes it back into the washer S2 This circulation is repeated until the saccharate soaked in the soaking apparatus is led to the precipitation apparatus. starting receives an addition of a quantity of saccharate such that the quantity of sugar contained in the sachharate corresponds to double to triple the sugar of the starting liquid.

   When the addition of this soaked saccharate is complete, new quantities of fine lime powder are again conducted by the supply apparatus, M2 lime to the circulating liquid and this, until the precipitation liquid either pre

 <Desc / Clms Page number 6>

 -cipitated at the desired sugar content (0.5%) The second precipitation operation is thus completed. The liquid containing the tricalcium saccharate is then sucked up by the pump F2 by means of the pipe h1 and is returned through the pipe into the press A2.

   The detergent flowing from this press is led through the pipe m into the receptacle L1 and is delivered through the pump F3 and the pipe m into the receptacle L2. This washing detergent is again used as starting liquid for a new operation of precipitation. The saccharate filtered in the filter press A2 passes through the quenching apparatus B2, from where the saccharate is led through the pipe S to the separation plant of the mill. The saccharate thus obtained has a purity quotient of 97-98.



   A second embodiment consists in using, for the quenching in the Bt soaking apparatus, lime water, instead of a dilute sugar solution. Otherwise, the mode o, peratuire is the same as in the first form execution.



   CLAIMS
1.- process for obtaining calcium saccharates rich in sugar and poor in lime, with a very high purity quotient, process characterized in that! Squeezed saccharate, resulting from an operation of normal precipitation of a molasses solution, is soaked in a low percentage sugar solution, so that this solution receives 1.5 to 3 times the amount of sugar, under the form of pressed tricalcium saccharate, after which fine powder of lime is added to the mixture up to the desired precipitation limit.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

2.- Forme d'exécution du procédé d'après 1 caractérisée en ce que du saccharate tricalcique est trempé avec de l'eau de chaux et que le mélange ainsi <Desc/Clms Page number 7> obtenu est ajouté à la solution sucrée à faible pourcen- tage 3,- Forme d'exécution du procédé d'après 1 caractérisée en ce que la solution de saccharate obtenue d'après 1 et 2 , est utilisée comme liquide de lavage dans le procédé connu de précipitation et d'épuration combinés d'après le brevet. autrichien n 4842 déposé le 27 décembre 1900. 2.- Execution of the process according to 1 characterized in that the tricalcium saccharate is quenched with lime water and the mixture thus <Desc / Clms Page number 7> obtained is added to the sugar solution at a low percentage 3, - Execution of the process according to 1 characterized in that the saccharate solution obtained according to 1 and 2, is used as washing liquid in the known process of combined precipitation and purification according to patent. Austrian No. 4842 filed December 27, 1900.
BE332035D BE332035A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE332035A true BE332035A (en)

Family

ID=11025

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE332035D BE332035A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE332035A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
CA1110828A (en) Process for the purification of solutions containing carbonates, sulphates, possibly potassium or sodium hydroxide, and at least one of the metals vanadium, uranium, molybdenum
BE332035A (en)
CA1201594A (en) Enrichment process for molybdenum from molybdenum and alkaline carbonate, sulfate, hydroxide or hydrocarbonate and eventually uranium containing solutions
WO1982003620A1 (en) Method for extracting arsenic from solutions containing alcaline carbonates,sulphate,optionally hydroxide,as well as at least one of vanadium,uranium and molybdenum metals
EP0419384B1 (en) Process for decoloration of sugar juice
FR2605644A1 (en) Process for the production of sugar and alcohol from beet
BE409619A (en)
BE539255A (en)
BE541136A (en)
BE544119A (en)
BE448955A (en)
BE432402A (en)
BE426729A (en)
BE442688A (en)
BE450867A (en)
FR2479793A2 (en) Molybdate by-prod from alkali (bi)carbonate leach soln. purificn. - by sulphiding and acidifying to ppte. molybdenum sulphide(BR 6.10.81)
BE552119A (en)
BE389464A (en)
BE467267A (en)
BE496689A (en)
BE331478A (en)
BE425960A (en)
BE332027A (en)
BE378882A (en)
BE407820A (en)