BE1017058A6 - Corner piece for swimming pool coping assembly, has sides arranged in assembling position in which sides are connected to element by borders, where borders are sectioned transversely to axis perpendicular to dihedron semi-plane in position - Google Patents

Corner piece for swimming pool coping assembly, has sides arranged in assembling position in which sides are connected to element by borders, where borders are sectioned transversely to axis perpendicular to dihedron semi-plane in position Download PDF

Info

Publication number
BE1017058A6
BE1017058A6 BE2006/0168A BE200600168A BE1017058A6 BE 1017058 A6 BE1017058 A6 BE 1017058A6 BE 2006/0168 A BE2006/0168 A BE 2006/0168A BE 200600168 A BE200600168 A BE 200600168A BE 1017058 A6 BE1017058 A6 BE 1017058A6
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
corner piece
sides
lip
dihedron
mounting position
Prior art date
Application number
BE2006/0168A
Other languages
French (fr)
Inventor
Jean-Luc Desmet
Vincent Boissier
Cudric Risselin
Jean-Pierre Maneluk
Fruduric Masure
Original Assignee
Desmet Ets
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Desmet Ets filed Critical Desmet Ets
Priority to BE2006/0168A priority Critical patent/BE1017058A6/en
Application granted granted Critical
Publication of BE1017058A6 publication Critical patent/BE1017058A6/en

Links

Classifications

    • EFIXED CONSTRUCTIONS
    • E04BUILDING
    • E04HBUILDINGS OR LIKE STRUCTURES FOR PARTICULAR PURPOSES; SWIMMING OR SPLASH BATHS OR POOLS; MASTS; FENCING; TENTS OR CANOPIES, IN GENERAL
    • E04H4/00Swimming or splash baths or pools
    • E04H4/14Parts, details or accessories not otherwise provided for
    • E04H4/141Coping elements for swimming pools

Abstract

The piece (2) has non-parallel sides (7, 7`), where a part of sides is situated in a semi-plane of a predetermined virtual dihedron. The sides are arranged in a swimming pool coping assembling position in which the sides are connected to an elongated coping element (3) with a longitudinal axis, by borders (4, 4`) at the sides of the element, where the element and the piece are made of wood, synthetic resin and polymer material. The borders are sectioned transversely to the axis, where the axis is perpendicular to the semi-plane of the dihedron in the assembling position.

Description

       

  "PIECES D'ANGLE ET ENSEMBLE DE MARGELLE, EN PARTICULIER
POUR PISCINE"
La présente invention se rapporte à une pièce d'angle et à un ensemble de margelle, en particulier pour piscines, comprenant ladite pièce d'angle. Avantageusement, l'invention se rapporte à de tels pièces d'angle et ensemble de margelle en bois.
Généralement les ouvrages de menuiserie, comme les chambranles, les cadres, et analogues, qu'ils soient en bois, en résine synthétique ou en matériau analogue présentent des raccords d'angles en biais, réalisés par une coupe en onglet à 45[deg.], 60[deg.], etc.
Ce type de coupe est particulièrement adapté au niveau de finition requis pour des ouvrages situés à l'intérieur ou à l'abri des intempéries.
Malheureusement, lorsque l'on souhaite appliquer ce type de coupe à des bordures extérieures, par exemple des margelles de piscine et analogue,

   le matériau est exposé à des conditions très sévères comme les intempéries, la chaleur directe du rayonnement solaire, une humidité extrême due à la présence de l'eau de la piscine, les désinfectants, les quantités d'eau transportées par un utilisateur qui sort de la piscine et qui dégouline directement sur la margelle, etc. Bien entendu, généralement ces conditions extrêmement sévères se suivent sans transition et sont, même dans certains cas, simultanées.
Lorsque le matériau est du bois, en séchant, il se rétracte et en s'humidifiant, il se dilate.

   Un tel retrait et une telle dilatation parfois concomitants, parfois consécutifs, provoquent une détérioration inacceptable de l'aspect de la margelle qui est particulièrement visible dans les raccords d'angles.
Lorsque le matériau est une résine synthétique ou un matériau polymère, l'exposition au rayonnement du soleil ainsi qu'aux produits chimiques ajoutés fréquemment dans les piscines, provoque également une détérioration inacceptable de l'aspect de la margelle qui est particulièrement visible dans les raccords d'angles, surtout lors de la dilatation de la margelle.
En effet, dans les raccords d'angles, le mouvement de l'élément de margelle aura une incidence sur l'angle de la coupe, et même un angle réalisé avec une précision très ajustée, une fois exposé en plein air, aux conditions sévères susdites,

   sera altéré par une modification de la largeur de l'élément de margelle.
Les éléments de margelle parfaitement montés et parfaitement ajustés dans les raccords d'angles lors du montage (voir figure 2) subissent donc un ecartement particulièrement marqué au niveau de la coupe d'angle au cours du temps, suite aux conditions climatiques
(voir figure 3).
En outre, lors des dilatations et retraits successifs et/ou concomitants, des contraintes de cisaillement s'exercent sur les éléments de margelle et ceci provoque, en particulier dans le cas du bois, des fissures longitudinales qui sont réellement peu esthétiques.
L'invention a pour but de pallier les inconvénients précités en permettant une jonction esthétique des éléments de margelle qui ne souffre pas des intempéries, de l'humidité, de la chaleur du rayonnement solaire direct,

   et qui empêche l'écartement peu esthétique et non uniforme entre les éléments de la margelle et les fissures et/ou déformations dues aux retraits et dilatations précités. Avantageusement, l'invention permet de maintenir un niveau de finition sensiblement parfait au cours du temps, quelques soient les conditions climatiques auxquelles la margelle est exposée.
Pour résoudre ce problème, il est prévu suivant l'invention, une pièce d'angle présentant deux côtés non parallèles dont au moins une partie est située dans un demi-plan d'un dièdre virtuel prédéterminé, chacun de ces côtés étant agencé de manière à pouvoir être disposé dans une position de montage de margelle, en particulier de piscine, position dans laquelle chacun desdits côtés peut être relié à un élément de margelle allongé présentant un axe longitudinal, par une rive de celui-ci,

   qui a été sectionnée transversalement à cet axe longitudinal, cet axe longitudinal étant perpendiculaire à un demi-plan susdit du dièdre virtuel prédéterminé dans ladite position de montage. De cette façon, la présence de la pièce d'angle selon l'invention supprime la section en oblique des éléments de margelle puisque les rives ou chants permettant leur liaison avec les côtés de la pièce d'angle ont été sectionnées transversalement à l'axe longitudinal.
La coupe étant maintenant transversale à l'axe longitudinal, lorsque l'élément de margelle se dilate ou se rétracte,

   le retrait et la dilatation sont semblables sur toute la section de l'élément de margelle allongé et les contraintes de cisaillement dues au retrait et à la dilatation sont fortement réduites.
Le fait du supprimer la section en oblique permet d'éviter un retrait non uniforme et donc évite un ecartement peu esthétique des éléments de margelle raccordés l'un à l'autre.
En outre, le placement et le montage en est facilité puisque les pièces d'angle peuvent être fabriquées en usine en fonction de l'angle souhaité et les éléments de margelle doivent juste être découpés de manière transversale sans nécessiter de découpe en biais de haute précision pour obtenir une finition acceptable.
Avantageusement, la pièce d'angle présente en outre une surface supérieure et une surface inférieure,

   ladite surface supérieure étant plus grande que la surface inférieure et agencée pour recouvrir partiellement, dans ladite position de montage, la surface supérieure d'au moins un élément de margelle allongé susdit.
Comme mentionné précédemment, la dilatation et le retrait sont maintenant uniformes sur toute la section d'un élément de margelle grâce à la coupe transversale. Bien entendu, dans certains cas, pour que la dilatation puisse se produire, il faut prévoir un petit espace entre un élément de margelle et la pièce d'angle. De même, puisque l'élément de margelle et la pièce d'angle peuvent subir un retrait, le petit espace prévu pour la dilatation pourrait donc augmenter suite à un retrait.

   Par le fait que la surface supérieure de la pièce d'angle recouvre partiellement la surface supérieure de l'élément de margelle, l'espace de dilatation ou l'espace augmenté de la valeur du retrait reste invisible.
En outre, la pièce d'angle protège les rives des éléments de margelle d'une exposition à la chaleur, ou dans le cas de margelle en bois, d'un séchage trop rapide qui pourrait entraîner des fissures, des fentes ou des déformations en réduisant l'exposition de ces dernières aux rayonnement du soleil
Dans une forme de réalisation particulière, la surface supérieure présente des rainures ou des cannelures antidérapantes, ce qui empêche les utilisateurs, en particulier dans le cas de margelle de piscine, de glisser. Avantageusement, la pièce d'angle selon l'invention est fabriquée à base de bois, de résine de synthèse ou de matériau analogue.

   D'autres formes de réalisation de la pièce d'angle suivant l'invention sont indiquées dans les revendications annexées.
L'invention a aussi pour objet un ensemble de margelle de piscine comprenant au moins :
- deux éléments de margelle allongés, présentant chacun un axe longitudinal et au moins deux rives, sectionnées transversalement à cet axe longitudinal, et
- au moins une pièce d'angle présentant deux côtés non parallèles dont au moins une partie est située dans un demi-plan d'un dièdre virtuel prédéterminé, les éléments de margelle allongé étant chacun agencés pour être reliés, dans une position de montage, par l'intermédiaire d'une desdites rives à un desdits côtés de ladite au moins une pièce d'angle,

   ledit axe longitudinal étant perpendiculaire à un demi-plan susdit du dièdre virtuel prédéterminé correspondant dans ladite position de montage. Comme on l'a mentionné ci-avant, la présence de la pièce d'angle selon l'invention supprime la section en oblique des éléments de margelle et dès lors le retrait et la dilatation sont semblables sur toute la section de l'élément de margelle allongé.

   Les contraintes de cisaillement dues au retrait et à la dilatation sont également fortement réduites
Avantageusement, chaque rive d'un élément de margelle allongé reliée à un desdits côtés d'une pièce d'angle présente, dans ladite position de montage, au moins une ligne de contact avec ladite au moins une partie de ce côté qui est située dans un demi-plan susdit du dièdre virtuel prédéterminé.
De cette façon, la pièce d'angle est maintenue en contact avec les éléments de margelle qui lui sont adjacent.
Dans les margelles, en particulier de piscine existantes, les angles sont des points de moindre résistance, étant donné le peu d'appui et le peu de fixation possible.

   Selon l'invention, la présence d'une pièce d'angle présentant au moins une ligne de contact avec chaque élément de margelle et de préférence au moins une surface de contact renforce sensiblement la résistance de l'angle de la margelle.
Dans une forme de réalisation préférentielle, la pièce d'angle comporte en outre une surface supérieure et une surface inférieure, ladite surface supérieure de ladite pièce d'angle étant plus grande que la surface inférieure et agencée pour recouvrir partiellement, dans ladite position de montage, la surface supérieure d'au moins un élément de margelle allongé.

   Comme on l'a également mentionné ci-avant, par le fait que la surface supérieure de la pièce d'angle recouvre partiellement la surface supérieure de l'élément de margelle, un espace existant entre la pièce d'angle et un élément de margelle pour la dilatation ou dû au retrait reste invisible.

   En outre, la pièce d'angle protège les rives des éléments de margelle d'une exposition à la chaleur ou, dans le cas de margelle en bois, d'un séchage trop rapide qui pourrait entraîner des fissures, des fentes ou des déformations en réduisant l'exposition de ces dernières aux rayonnement du soleil
Avantageusement, la surface supérieure desdits éléments de margelle allongés comporte des rainures ou des cannelures antidérapantes.
De préférence, au moins une rive d'un élément de margelle présente une surface de contact inclinée agencée pour être reliée avec un desdits côtés de ladite pièce d'angle présentant une surface inclinée correspondante.
Dans une forme de réalisation plus préférentielle,

   au moins une rive d'un élément de margelle présente une battée agencée pour être reliée à un desdits côtés de ladite pièce d'angle présentant une battée inversée correspondante. La présence d'une bâtée permet un assemblage très aisé et supprime à nouveau toute découpe en biais de l'élément de margelle (par exemple par rapport à une rive présentant une surface inclinée). De plus la bâtée comportant une partie sensiblement verticale et une partie sensiblement horizontale, ceci permet un assemblage de la pièce d'angle avec l'élément de margelle qui est aisé, ne demandant pas d'ajustement d'une précision irréalisable sur un chantier tout en permettant de soutenir le poids de la pièce d'angle. Celle-ci devient alors parfaitement confinée, voire encastrée entre deux éléments de margelle.

   La rigidité et la résistance de l'angle en sont alors améliorées. Dans une forme de réalisation encore plus préférentielle, au moins une rive d'un élément de margelle présente une double battée agencée pour être reliée à un desdits côtés de ladite pièce d'angle présentant une double battée inversée correspondante.
Une double bâtée comporte deux parties sensiblement verticales et deux parties sensiblement horizontales.

   Dès lors, la double bâtée permet un bon support tout en réduisant les contraintes de cisaillement sur l'élément de margelle au niveau du raccord d'angle.
Une bâtée ou une double bâtée permettent également de couvrir et de masquer les modifications éventuelles de dimensionnement de la margelle liées aux conditions climatiques ou d'exposition.
Avantageusement, la pièce d'angle présente, en plan, une section inscrite dans un pentagone.
Avantageusement, la pièce d'angle et/ou les éléments de margelle selon l'invention sont fabriquées à base de bois, de résine de synthèse ou de matériau analogue.
D'autres formes de réalisation de l'ensemble de margelle de piscine suivant l'invention sont indiquées dans les revendications annexées.
D'autres caractéristiques, détails et avantages de l'invention ressortiront de la description donnée ci-après,

   à titre non limitatif et en faisant référence aux dessins annexés.
La figure 1 est une vue en perspective d'une piscine comportant une margelle selon l'invention, c'est-à-dire comportant des pièces d'angle et des éléments de margelles selon l'invention. La figure 2 est une vue schématique d'en haut d'un assemblage d'éléments de margelle selon l'art antérieur juste après le placement.
La figure 3 est une vue schématique d'en haut d'un assemblage de margelle selon l'art antérieur après une exposition aux conditions climatiques.
La figure 4 est une vue schématique en perspective d'un ensemble selon l'invention comprenant une pièce d'angle qui n'est pas encore en position de montage et deux éléments de margelle qui sont en position de montage.

   La figure 5 est une vue schématique en perspective de l'ensemble selon l'invention illustré à la figure 4, mais où les éléments de margelle et la pièce d'angle sont en position de montage.
La figure 6 est une vue schématique d'en haut d'une forme de réalisation particulièrement préférentielle.
La figure 7 est une vue en coupe de la forme de réalisation particulièrement préférentielle illustrée à la figure 6.
Sur les figures, les éléments identiques ou analogues portent les mêmes références.

   La figure 1 illustre une piscine comportant une margelle 1 selon l'invention, c'est-à-dire comportant des pièces d'angle 2 et des éléments de margelles 3 selon l'invention, chaque pièce d'angle 2 étant adjacente à au moins deux éléments 3 de margelle 2.
Les figures 2 et 3 ont été décrites ci-avant et ne seront plus décrites dans cette partie de la description puisqu'elles concernent l'état antérieur de la technique.
La figure 4 illustre une vue en perspective de deux éléments 3 de margelle 1 dans une position de montage et une pièce d'angle également en perspective, mais pas encore en position de montage.

   Comme on peut le voir, les deux éléments 3 de margelle 1 présentent chacun un axe longitudinal L et au moins deux rives 4,4a, 4', 4'a qui sont sectionnées transversalement à cet axe longitudinal L.
Dans la position de montage de margelle 1 , l'axe longitudinal L est perpendiculaire à un demi-plan 5,5' d'un dièdre virtuel prédéterminé 6.
La pièce d'angle 2 selon l'invention, par exemple en bois, en résine synthétique ou en matériau polymère présente deux côtés 7,7' non parallèles, une surface supérieure 8 et une surface inférieure 9. La surface supérieure 8 est de préférence plus grande que la surface inférieure 9 afin de pouvoir recouvrir partiellement les éléments 3 de margelle 1 auxquelles la pièce d'angle sera juxtaposée en position de montage.

   La figure 5 illustre une pièce d'angle 2 selon l'invention à laquelle deux éléments 3 de margelle 1 sont adjacents. Les éléments 3 de margelle 1 et la pièce d'angle 2 sont dans une position de montage.
Comme on peut le voir, la pièce d'angle 2 présente deux côtés 7,7' non parallèles. Dans la forme de réalisation illustrée, les côtés 4,4' non parallèles sont chacun situés dans un demi-plan 5,5' d'un dièdre virtuel prédéterminé 6.
Dans une variante selon l'invention, au moins une partie des côtés 7,7' non parallèles sont chacun situés dans un demi-plan 5,5' d'un dièdre virtuel prédéterminé.
Chaque côté 7,7' est agencé pour pouvoir être disposé dans une position de montage de margelle, en particulier de piscine.

   Dans la position de montage de margelle, chaque côté 7,7' peut être relié à un élément 3 de margelle 1 , par exemple en bois, en résine synthétique ou en matériau polymère, allongé, présentant un axe longitudinal L, par une rive 4,4a,4',4a' de celui-ci, qui a été sectionnée transversalement à cet axe longitudinal L.
Comme on peut le voir, de préférence, la surface supérieure
8 de la pièce d'angle est plus grande que la surface inférieure 9, afin de recouvrir partiellement, dans une position de montage de margelle, la surface supérieure 10 de chaque élément 3 de margelle 1 qui lui est adjacent.
Comme on l'a mentionné précédemment, chaque rive 4,4a,
4', 4a' d'un élément 3 de margelle 1 allongé qui est reliée à un côté 7,7' d'une pièce d'angle 2 présente, dans la position de montage de margelle
1 ,

   au moins une ligne de contact avec au moins une partie de ce côté 7,7' qui est située dans un demi-plan 5,5' du dièdre virtuel prédéterminé 6.
Par exemple si la rive 4,4a,4<,>,4a' présente une surface inclinée, elle présentera une ligne de contact avec le demi-plan 5,5' du dièdre susdit 6. Dans ce cas, bien entendu, il sera avantageux que les côtés 7,7' non parallèles de la pièce d'angle 2 présentent une surface inclinée correspondante afin d'optimaliser l'association des éléments 3 de margelle 1 avec la pièce d'angle 2. Dans la forme de réalisation illustrée aux figures 4 et 5, la rive 4,4a,4',4a' présente une surface substantiellement verticale qui est située dans un demi-plan 5,5' du dièdre virtuel prédéterminé 6.

   Les côtés 7,7' non parallèles de la pièce d'angle 2 présentent également une surface sensiblement verticale située dans le même demi-plan 5,5<*>du dièdre susdit 6. La surface sensiblement verticale de la rive 4,4a,4',4a' d'un élément 3 de margelle 1 et la surface verticale du côté 7,7' de la pièce d'angle 2 sont prévues pour être en contact en position de montage.
La figure 6 est une vue schématique d'en haut d'une forme de réalisation particulièrement préférentielle dans laquelle on peut voir que les surfaces supérieures 10 des éléments 3 de margelle 1 et la surface supérieure 8 de la pièce d'angle 2 selon l'invention présentent toutes des rainures 12 ou cannelures 12 antidérapantes.
En outre, la pièce d'angle 2 présente, en plan, une section inscrite dans un pentagone.

   Bien entendu, pour certaines raisons esthétiques, la pièce d'angle peut présenter un ou plusieurs bords frontaux avant ou arrière arrondi (14).
La figure 7 est une vue en coupe de la forme de réalisation particulièrement préférentielle illustrée à la figure 6 dans laquelle on peut voir que la surface supérieure 8 de la pièce d'angle recouvre partiellement les surfaces supérieures 10 des éléments 3 de margelle 1.
En outre, on peut également voir que les rives 4,4' de chaque élément 3 de margelle 1 présentent une double battée 13 qui est en contact avec un côté 7,7' de la pièce d'angle 2 qui présente également une double battée 13 inversée correspondante.

   II est bien entendu que la présente invention n'est en aucune façon limitée aux formes de réalisations décrites ci-dessus et que bien des modifications peuvent y être apportées sans sortir du cadre des revendications annexées.
Par exemple, comme mentionné précédemment, la double bâtée 13 peut être remplacée par une simple bâtée ou encore, les éléments 3 de margelle 1 peuvent être en forme d'arc de cercle au lieu d'être allongés. Dans ce cas de figure, les pièces d'angle 2 présenteront également pour des raisons esthétiques un ou plusieurs bords arrondis (14), mais conserveront toute leur utilité dans l'assemblage de la margelle 1.

   En effet, dans cette variante, les rives 4,4',4a,4a' des éléments 3 de margelle 1 en arc de cercle seront également coupés de manière transversale par rapport à un axe longitudinal qui présentera une courbure sensiblement similaire à celle de l'élément de margelle en arc de cercle afin de solutionner le problème technique mentionné ci-dessus de la même manière. Dès lors les éléments de margelle en arc de cercle devront être considérés comme des équivalents des éléments de margelle allongés compris dans la portée de la présente invention.
De même, l'angle entre les éléments de margelle peut être de n'importe quelle valeur. De valeurs particulièrement préférentielles données à titre d'exemple sont 165[deg.], 155[deg.], 145[deg.], 135[deg.], 125[deg.], 115[deg.], 105[deg.], 95[deg.], 90[deg.], 85[deg.], 75[deg.], 65[deg.], 55[deg.], 45[deg.], 35.



  "ANGLE PIECES AND ASSEMBLY OF MARGELLE, IN PARTICULAR
FOR SWIMMING POOL "
The present invention relates to a corner piece and a set of coping, in particular for pools, comprising said corner piece. Advantageously, the invention relates to such corner pieces and set of wooden coping.
Generally, woodwork, such as door frames, frames, and the like, whether of wood, synthetic resin, or the like, have angled corner connections made by a miter cut at 45 degrees. ], 60 [deg.], Etc.
This type of cut is particularly suited to the level of finishing required for structures located inside or sheltered from the weather.
Unfortunately, when it is desired to apply this type of cut to external borders, for example pool edges and the like,

   the material is exposed to very severe conditions such as bad weather, direct heat from solar radiation, extreme humidity due to the presence of the pool water, disinfectants, quantities of water carried by a user coming out of the pool and dripping directly on the coping, etc. Of course, generally these extremely severe conditions follow each other without transition and are, even in some cases, simultaneous.
When the material is wood, as it dries, it shrinks and moistens, it expands.

   Such withdrawal and such expansion sometimes concomitant, sometimes consecutive, cause unacceptable deterioration of the appearance of the lip which is particularly visible in the corner fittings.
When the material is a synthetic resin or a polymer material, exposure to sunlight as well as chemicals frequently added to the pools, also causes unacceptable deterioration of the appearance of the coping which is particularly visible in the fittings angles, especially when dilating the coping.
Indeed, in corner joints, the movement of the edge element will affect the angle of the cut, and even an angle made with a very precise precision, once exposed in the open air, under severe conditions aforesaid,

   will be altered by a change in the width of the edge element.
The perfectly mounted lip elements perfectly fitted into the corner joints during assembly (see Figure 2) therefore suffer a particularly pronounced separation at the angle cut over time, due to the climatic conditions.
(see Figure 3).
In addition, during successive and / or concomitant expansion and removal, shear stresses are exerted on the edge members and this causes, in particular in the case of wood, longitudinal cracks which are really unsightly.
The invention aims to overcome the aforementioned drawbacks by allowing an aesthetic junction of edge elements that does not suffer from weather, moisture, heat from direct solar radiation,

   and which prevents the unsightly and uneven spacing between the elements of the lip and the cracks and / or deformations due to the aforementioned withdrawals and expansions. Advantageously, the invention makes it possible to maintain a substantially perfect level of finish over time, whatever the climatic conditions to which the lip is exposed.
To solve this problem, there is provided according to the invention, a corner piece having two non-parallel sides, at least part of which is situated in a half-plane of a predetermined virtual dihedron, each of these sides being arranged in such a manner that able to be arranged in a mounting position of the curb, in particular of the pool, in which position each of said sides can be connected to an elongate rim element having a longitudinal axis, by a rim thereof,

   which has been sectioned transversely to this longitudinal axis, this longitudinal axis being perpendicular to a aforesaid half-plane of the predetermined virtual dihedron in said mounting position. In this way, the presence of the corner piece according to the invention eliminates the oblique section of the edge elements since the edges or edges allowing their connection with the sides of the corner piece have been cut transversely to the axis. longitudinal.
The cut now being transverse to the longitudinal axis, when the lip member expands or retracts,

   the shrinkage and expansion are similar over the entire section of the elongated lip member and the shear stresses due to shrinkage and expansion are greatly reduced.
The fact of removing the oblique section avoids a non-uniform withdrawal and thus avoids an unsightly spacing of the edge elements connected to one another.
In addition, the placement and assembly is facilitated since the corner pieces can be manufactured at the factory according to the desired angle and the edge members should just be cut transversely without the need for high precision bias cutting. to obtain an acceptable finish.
Advantageously, the corner piece also has an upper surface and a lower surface,

   said upper surface being larger than the lower surface and arranged to partially cover, in said mounting position, the upper surface of at least one of said elongated lip member.
As previously mentioned, the expansion and removal are now uniform across the entire section of a curb element through the cross-section. Of course, in some cases, in order for the expansion to occur, a small space must be provided between a rim element and the corner piece. Similarly, since the edge member and the corner piece can be shrunk, the small space provided for expansion could therefore increase following a withdrawal.

   In that the upper surface of the corner piece partially covers the upper surface of the lip member, the expansion space or the increased space of the shrinkage value remains invisible.
In addition, the corner piece protects the edges of the edge elements from exposure to heat, or in the case of wooden coping, drying too fast which could lead to cracks, cracks or deformations in reducing their exposure to sunlight
In a particular embodiment, the upper surface has grooves or non-slip grooves, which prevents users, especially in the case of pool surround, from slipping. Advantageously, the corner piece according to the invention is made of wood, synthetic resin or similar material.

   Other embodiments of the corner piece according to the invention are indicated in the appended claims.
The invention also relates to a pool edge assembly comprising at least:
- two elongated lip members, each having a longitudinal axis and at least two banks, cut transversely to this longitudinal axis, and
at least one corner piece having two non-parallel sides, at least part of which is situated in a half-plane of a predetermined virtual dihedron, the elongate lip elements being each arranged to be connected, in a mounting position, through one of said banks to one of said sides of said at least one corner piece,

   said longitudinal axis being perpendicular to a half-plane above said predetermined virtual dihedron corresponding in said mounting position. As mentioned above, the presence of the corner piece according to the invention eliminates the oblique section of the edge elements and therefore the withdrawal and expansion are similar throughout the section of the element of elongated lip.

   Shear stresses due to shrinkage and expansion are also greatly reduced
Advantageously, each bank of an elongate lip member connected to one of said sides of a corner piece has, in said mounting position, at least one line of contact with said at least a portion of this side which is located in a half-plane above the predetermined virtual dihedron.
In this way, the corner piece is kept in contact with adjacent edge elements.
In the curbs, especially existing pool, the angles are points of least resistance, given the lack of support and the little fixation possible.

   According to the invention, the presence of a corner piece having at least one line of contact with each edge member and preferably at least one contact surface substantially increases the resistance of the angle of the lip.
In a preferred embodiment, the corner piece further comprises an upper surface and a lower surface, said upper surface of said corner piece being larger than the lower surface and arranged to partially overlap, in said mounting position. the upper surface of at least one elongate lip member.

   As also mentioned above, in that the upper surface of the corner piece partially overlaps the upper surface of the lip member, a space existing between the corner piece and a lip member for dilatation or shrinkage remains invisible.

   In addition, the corner piece protects the edges of the edge elements from exposure to heat or, in the case of a wooden coping, too fast drying which could lead to cracks, cracks or deformations. reducing their exposure to sunlight
Advantageously, the upper surface of said elongate lip elements has non-slip grooves or grooves.
Preferably, at least one edge of a lip member has an inclined contact surface arranged to be connected to one of said sides of said corner piece having a corresponding inclined surface.
In a more preferred embodiment,

   at least one side of a lip member has a flange arranged to be connected to one of said sides of said corner piece having a corresponding inverted flap. The presence of a batten allows very easy assembly and eliminates again any cut at an angle of the edge element (for example with respect to a bank having an inclined surface). In addition the bundle having a substantially vertical portion and a substantially horizontal portion, this allows an assembly of the corner piece with the edge member which is easy, not requiring adjustment of an unrealizable accuracy on a site any allowing to support the weight of the corner piece. This then becomes perfectly confined, or even embedded between two edge elements.

   The rigidity and strength of the angle are then improved. In an even more preferred embodiment, at least one side of a lip member has a double flap arranged to be connected to one of said sides of said corner piece having a corresponding reversed double flap.
A double stack has two substantially vertical portions and two substantially horizontal portions.

   As a result, the double batten provides good support while reducing shear stresses on the lip member at the corner fitting.
A batten or a double batten also makes it possible to cover and hide the possible modifications of sizing of the coping due to climatic or exposure conditions.
Advantageously, the corner piece has, in plan, a section inscribed in a pentagon.
Advantageously, the corner piece and / or the edge elements according to the invention are made of wood, synthetic resin or similar material.
Other embodiments of the pool edge assembly according to the invention are indicated in the appended claims.
Other characteristics, details and advantages of the invention will emerge from the description given below,

   without limitation and with reference to the accompanying drawings.
Figure 1 is a perspective view of a swimming pool comprising a coping according to the invention, that is to say having corner pieces and edge elements according to the invention. Figure 2 is a schematic top view of an assembly of edge elements according to the prior art immediately after the placement.
Figure 3 is a schematic top view of a ridge assembly according to the prior art after exposure to climatic conditions.
Figure 4 is a schematic perspective view of an assembly according to the invention comprising a corner piece which is not yet in the mounting position and two edge elements which are in the mounting position.

   Figure 5 is a schematic perspective view of the assembly according to the invention shown in Figure 4, but where the edge members and the corner piece are in the mounting position.
Figure 6 is a schematic top view of a particularly preferred embodiment.
FIG. 7 is a sectional view of the particularly preferred embodiment illustrated in FIG. 6.
In the figures, identical or similar elements bear the same references.

   FIG. 1 illustrates a swimming pool comprising a coping 1 according to the invention, that is to say having corner pieces 2 and coping elements 3 according to the invention, each corner piece 2 being adjacent to the minus two elements 3 of coping 2.
Figures 2 and 3 have been described above and will not be described in this part of the description since they relate to the prior art.
Figure 4 illustrates a perspective view of two elements 3 of coping 1 in a mounting position and a corner piece also in perspective, but not yet in the mounting position.

   As can be seen, the two elements 3 of lip 1 each have a longitudinal axis L and at least two banks 4,4a, 4 ', 4'a which are sectioned transversely to this longitudinal axis L.
In the lip mounting position 1, the longitudinal axis L is perpendicular to a half plane 5,5 'of a predetermined virtual dihedron 6.
The corner piece 2 according to the invention, for example made of wood, synthetic resin or polymer material has two non-parallel sides 7, 7 ', an upper surface 8 and a lower surface 9. The upper surface 8 is preferably larger than the lower surface 9 so as to partially cover the elements 3 curb 1 to which the corner piece will be juxtaposed in the mounting position.

   Figure 5 illustrates a corner piece 2 according to the invention to which two elements 3 of edge 1 are adjacent. The elements 3 of coping 1 and the corner piece 2 are in a mounting position.
As can be seen, the corner piece 2 has two non-parallel sides 7, 7 '. In the illustrated embodiment, the non-parallel sides 4,4 'are each located in a half plane 5,5' of a predetermined virtual dihedron 6.
In a variant according to the invention, at least a portion of the non-parallel sides 7, 7 'are each located in a half-plane 5, 5' of a predetermined virtual dihedron.
Each side 7.7 'is arranged to be arranged in a mounting position of the curb, in particular pool.

   In the lip-mounting position, each side 7, 7 'can be connected to an element 3 of coping 1, for example made of wood, synthetic resin or an elongated polymeric material, having a longitudinal axis L, by an edge 4 , 4a, 4 ', 4a' thereof, which has been sectioned transversely to this longitudinal axis L.
As can be seen, preferably, the upper surface
8 of the corner piece is larger than the lower surface 9, to partially cover, in a lip mounting position, the upper surface 10 of each element 3 adjacent lip 1.
As mentioned previously, each bank 4,4a,
4 ', 4a' of an elongated lip member 1 which is connected to a side 7, 7 'of a corner piece 2, in the lip-mounting position
1,

   at least one line of contact with at least a portion of this side 7, 7 'which is situated in a half-plane 5, 5' of the predetermined virtual dihedron 6.
For example, if the bank 4,4a, 4 <,>, 4a 'has an inclined surface, it will have a contact line with the half-plane 5,5' of the aforesaid dihedron 6. In this case, of course, it will be Advantageously, the non-parallel sides 7, 7 'of the corner piece 2 have a corresponding inclined surface in order to optimize the association of the edge elements 1 with the corner piece 2. In the embodiment illustrated in FIGS. Figures 4 and 5, the bank 4,4a, 4 ', 4a' has a substantially vertical surface which is located in a half-plane 5,5 'of the predetermined virtual dihedron 6.

   The non-parallel sides 7, 7 'of the corner piece 2 also have a substantially vertical surface situated in the same half-plane 5,5 <6> of the aforesaid dihedron. The substantially vertical surface of the edge 4,4a, 4 ', 4a' of a piece 3 of the lip 1 and the vertical surface of the side 7, 7 'of the corner piece 2 are provided to be in contact in the mounting position.
FIG. 6 is a diagrammatic view from above of a particularly preferred embodiment in which it can be seen that the upper surfaces 10 of the elements 3 of coping 1 and the upper surface 8 of the corner piece 2 according to FIG. invention all have grooves 12 or grooves 12 non-slip.
In addition, the corner piece 2 has, in plan, a section inscribed in a pentagon.

   Of course, for some aesthetic reasons, the corner piece may have one or more rounded front or rear edges (14).
FIG. 7 is a sectional view of the particularly preferred embodiment illustrated in FIG. 6 in which it can be seen that the upper surface 8 of the corner piece partially overlaps the upper surfaces 10 of the elements 3 of coping 1.
In addition, it can also be seen that the banks 4,4 'of each element 3 of coping 1 have a double beat 13 which is in contact with a side 7,7' of the corner piece 2 which also has a double beat 13 reversed corresponding.

   It is understood that the present invention is in no way limited to the embodiments described above and that many modifications can be made without departing from the scope of the appended claims.
For example, as mentioned above, the double pack 13 may be replaced by a simple box or the elements 3 of the lip 1 may be shaped arc rather than being elongated. In this case, the corner pieces 2 will also present for aesthetic reasons one or more rounded edges (14), but retain all their usefulness in the assembly of the lip 1.

   Indeed, in this variant, the banks 4,4 ', 4a, 4a' of the elements 3 of coping 1 in an arc will also be cut transversely with respect to a longitudinal axis which will present a curvature substantially similar to that of the edge element in an arc to solve the technical problem mentioned above in the same way. Therefore the arcuate edge elements should be considered as equivalents of the elongated lip elements included in the scope of the present invention.
Similarly, the angle between the edge elements can be of any value. Particularly preferred values given by way of example are 165 [deg.], 155 [deg.], 145 [deg.], 135 [deg.], 125 [deg.], 115 [deg.], 105 [deg.] .], 95 [deg.], 90 [deg.], 85 [deg.], 75 [deg.], 65 [deg.], 55 [deg.], 45 [deg.], 35.


    

Claims (1)

REVENDICATIONS 1. Pièce d'angle (2) présentant deux côtés (7,7') non parallèles dont au moins une partie est située dans un demi-plan (5,5') d'un dièdre virtuel prédéterminé (6), chacun de ces côtés (7,7') étant agencé de manière à pouvoir être disposé dans une position de montage de margelle (1 ), en particulier de piscine, position dans laquelle chacun desdits côtés (7,7') peut être relié à un élément (3) de margelle (1) allongé présentant un axe longitudinal (L), par une rive (4,4',4a,4'a) de celui-ci, qui a été sectionnée transversalement à cet axe longitudinal (L), cet axe longitudinal (L) étant perpendiculaire à un demiplan (5,5') susdit du dièdre virtuel prédéterminé (6) dans ladite position de montage. Angle piece (2) having two non-parallel sides (7, 7 ') at least a portion of which is located in a half-plane (5, 5') of a predetermined virtual dihedron (6), each of these sides (7, 7 ') being arranged so that they can be arranged in a mounting position of the lip (1), in particular of the pool, a position in which each of said sides (7, 7') can be connected to an element (3) elongated lip (1) having a longitudinal axis (L), by a bank (4,4 ', 4a, 4'a) thereof, which has been sectioned transversely to this longitudinal axis (L), this longitudinal axis (L) being perpendicular to a demiplan (5,5 ') above the predetermined virtual dihedron (6) in said mounting position. 2. Pièce d'angle (2) selon la revendication 1 , comprenant en outre une surface supérieure (8) et une surface inférieure (9), ladite surface supérieure (8) étant plus grande que la surface inférieure (9) et agencée pour recouvrir partiellement, dans ladite position de montage, la surface supérieure (10) d'au moins un élément (3) de margelle (1) allongé susdit. Angle piece (2) according to claim 1, further comprising an upper surface (8) and a lower surface (9), said upper surface (8) being larger than the lower surface (9) and arranged to partially covering, in said mounting position, the upper surface (10) of at least one element (3) of the aforementioned lip (1) elongated. 3. Pièce d'angle (2) selon la revendication 2, dans laquelle ladite surface supérieure (8) présente des rainures (12) ou des cannelures (12) antidérapantes. 3. corner piece (2) according to claim 2, wherein said upper surface (8) has grooves (12) or grooves (12) non-slip. 4. Pièce d'angle (2) selon l'une des revendications précédentes caractérisée en ce qu'elle est fabriquée à base de bois, de résine de synthèse ou de matériau analogue. 5. Ensemble de margelle (1 ) de piscine comprenant : 4. Angle piece (2) according to one of the preceding claims characterized in that it is manufactured based on wood, synthetic resin or the like material. 5. Set of pool coping (1) comprising: - deux éléments (3) de margelle (1) allongés, présentant chacun un axe longitudinal (L) et au moins deux rives (4,4',4a,4a'), sectionnées transversalement à cet axe longitudinal (L), et - two elements (3) elongated lip (1), each having a longitudinal axis (L) and at least two banks (4,4 ', 4a, 4a'), cut transversely to this longitudinal axis (L), and - au moins une pièce d'angle (2) présentant deux côtés (7,7') non parallèles dont au moins une partie est située dans un demi-plan at least one corner piece (2) having two non-parallel sides (7, 7 '), at least part of which is situated in a half-plane (5,5') d'un dièdre virtuel prédéterminé (6), les éléments (3) de margelle (1 ) allongé étant chacun agencés pour être reliés, dans une position de montage, par l'intermédiaire d'une desdites rives (4,4',4a,4a') à un desdits côtés (7,7') de ladite au moins une pièce d'angle (2), ledit axe longitudinal (L) étant perpendiculaire à un demiplan (5,5') susdit du dièdre virtuel prédéterminé (6) correspondant dans ladite position de montage. (5,5 ') of a predetermined virtual dihedron (6), the elongated lip members (3) being each arranged to be connected, in a mounting position, via one of said banks (4,4 ', 4a, 4a') to one of said sides (7 , 7 ') of said at least one corner piece (2), said longitudinal axis (L) being perpendicular to a demiplan (5,5') aforesaid predetermined virtual dihedron (6) corresponding in said mounting position. 6. Ensemble selon la revendication 4, dans lequel chaque rive (4,4',4a,4a') d'un élément (3) de margelle (1) allongé reliée à un desdits côtés (7,7') d'une pièce d'angle (2) présente, dans ladite position de montage, au moins une ligne de contact avec ladite au moins une partie de ce côté (7,7') qui est située dans un demi-plan (5,5') susdit du dièdre virtuel prédéterminé (6). 6. The assembly of claim 4, wherein each bank (4,4 ', 4a, 4a') of an element (3) of lip (1) elongate connected to one of said sides (7,7 ') of a corner piece (2) has, in said mounting position, at least one line of contact with said at least a portion of that side (7,7 ') which is located in a half-plane (5,5') above the predetermined virtual dihedron (6). 7. Ensemble selon la revendication 5 ou 6, dans lequel ladite pièce d'angle (2) comporte en outre une surface supérieure (8) et une surface inférieure (9), ladite surface supérieure (8) de ladite pièce d'angle (2) étant plus grande que la surface inférieure (9) et agencée pour recouvrir partiellement, dans ladite position de montage, la surface supérieure (10) d'au moins un élément (3) de margelle (1) allongé. 7. An assembly according to claim 5 or 6, wherein said corner piece (2) further comprises an upper surface (8) and a lower surface (9), said upper surface (8) of said corner piece ( 2) being larger than the lower surface (9) and arranged to partially cover, in said mounting position, the upper surface (10) of at least one elongated lip member (1). 8. Ensemble selon la revendication 7, dans lequel ladite surface supérieure (8) de ladite pièce d'angle (2) comporte des rainures 8. The assembly of claim 7, wherein said upper surface (8) of said corner piece (2) has grooves (12) ou des cannelures (12) antidérapantes. (12) or grooves (12) non-slip. 9. Ensemble selon la revendication 7 ou 8, dans lequel ladite surface supérieure (10) desdits éléments (3) de margelle (1) allongés comporte des rainures (12) ou des cannelures (12) antidérapantes. 10. Ensemble selon l'une quelconque des revendications 5 à 9. An assembly according to claim 7 or 8, wherein said upper surface (10) of said elements (3) of the lip (1) elongate has grooves (12) or grooves (12) non-slip. 10. An assembly according to any one of claims 5 to 9, dans lequel au moins une rive (4,4',4a,4a') d'un élément (3) de margelle (1 ) présente une surface de contact inclinée agencée pour être reliée avec un desdits côtés (7,7') de ladite pièce d'angle (2) présentant une surface inclinée correspondante. 11. Ensemble selon l'une quelconque des revendications 5 à 9, wherein at least one edge (4,4 ', 4a, 4a') of a lip member (3) has an inclined contact surface arranged to be connected to one of said sides (7,7 '). ) of said corner piece (2) having a corresponding inclined surface. 11. An assembly according to any one of claims 5 to 10, dans lequel au moins une rive (4,4',4a,4a') d'un élément (3) de margelle (1) présente une battée agencée pour être reliée à un desdits côtés (7,7') de ladite pièce d'angle (2) présentant une battée inversée correspondante. 10, in which at least one bank (4,4 ', 4a, 4a') of an element (3) of curb (1) has a flap arranged to be connected to one of said sides (7,7 ') of said corner piece (2) having a corresponding inverted flap. 12. Ensemble selon l'une quelconque des revendications 5 à 11 , dans lequel au moins une rive (4,4',4a,4a') d'un élément (3) de margelle (1 ) présente une double battée (13) agencée pour être reliée à un desdits côtés (7,7') de ladite pièce d'angle (2) présentant une double battée (13) inversée correspondante. 12. Assembly according to any one of claims 5 to 11, wherein at least one edge (4,4 ', 4a, 4a') of a member (3) lip (1) has a double beat (13) arranged to be connected to one of said sides (7,7 ') of said corner piece (2) having a corresponding corresponding double flap (13). 13. Ensemble selon l'une quelconque des revendications 5 à 12, dans lequel la pièce d'angle (2) présente, en plan, une section inscrite dans un pentagone. 13. An assembly according to any one of claims 5 to 12, wherein the corner piece (2) has, in plan, a section inscribed in a pentagon. 14. Ensemble selon l'une quelconque des revendications 5 à 14. An assembly according to any one of claims 5 to 13, dans lequel ladite pièce d'angle (2) est fabriquée à base de bois, de résine de synthèse ou de matériau analogue. 15. Ensemble selon l'une quelconque des revendications 5 à 13, wherein said corner piece (2) is made of wood, synthetic resin or the like. 15. An assembly according to any one of claims 5 to 14, dans lequel l'élément (3) de margelle (1) allongé est fabriqué à base de bois, de résine de synthèse ou de matériau analogue. 14, wherein the elongate lip member (1) is made from wood, synthetic resin or the like.
BE2006/0168A 2006-03-17 2006-03-17 Corner piece for swimming pool coping assembly, has sides arranged in assembling position in which sides are connected to element by borders, where borders are sectioned transversely to axis perpendicular to dihedron semi-plane in position BE1017058A6 (en)

Priority Applications (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
BE2006/0168A BE1017058A6 (en) 2006-03-17 2006-03-17 Corner piece for swimming pool coping assembly, has sides arranged in assembling position in which sides are connected to element by borders, where borders are sectioned transversely to axis perpendicular to dihedron semi-plane in position

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
BE2006/0168A BE1017058A6 (en) 2006-03-17 2006-03-17 Corner piece for swimming pool coping assembly, has sides arranged in assembling position in which sides are connected to element by borders, where borders are sectioned transversely to axis perpendicular to dihedron semi-plane in position

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE1017058A6 true BE1017058A6 (en) 2008-01-08

Family

ID=38895541

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE2006/0168A BE1017058A6 (en) 2006-03-17 2006-03-17 Corner piece for swimming pool coping assembly, has sides arranged in assembling position in which sides are connected to element by borders, where borders are sectioned transversely to axis perpendicular to dihedron semi-plane in position

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE1017058A6 (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
CA2437211A1 (en) Rigid above-ground pool
BE531202A (en)
CA1260211A (en) Structural eavestrough
EP3807580B1 (en) Adjustable shade house driven by pulleys
WO2013124594A1 (en) Covering device having sliding cover elements
BE1017058A6 (en) Corner piece for swimming pool coping assembly, has sides arranged in assembling position in which sides are connected to element by borders, where borders are sectioned transversely to axis perpendicular to dihedron semi-plane in position
EP1835093B1 (en) Angle fitting and coping assembly, particularly for swimming pool
CA2194871A1 (en) Adjustable staircase
FR2783854A1 (en) LEVEL TAKE-UP THRESHOLD
EP1452665A1 (en) Wooden flooring system
FR2818677A1 (en) Fastener e.g. for grooved decking boards has central cylinder for board edges to fit against and radial arms to engage with grooves
CH661085A5 (en) EARTHENWOOD ELEMENT CONSTITUTING A SHINGLE OR A SELF-HANGING TILE SPECIAL FOR CLADDING.
BE554823A (en)
BE1028498B1 (en) Outdoor shelter of the garden shed type having a load-bearing structure clad with a plurality of trim panels having a thermal insulation function
FR2682299A1 (en) INTERFACE PLATE FOR ALPINE SKI SAFETY FASTENING.
EP3656952B1 (en) Carport type shelter
CA2502508A1 (en) Above-ground swimming pool with rigid walls and well
EP3165690A1 (en) Habitable construction and associated assembly method
FR3046187A1 (en) TILE FOR IMITATING THE APPEARANCE OF TRADITIONAL CANAL TILES COVERAGE
EP4056783A1 (en) Device for attaching decking boards to a support
CA2142791C (en) Telescoping fastening system for toilets
BE518736A (en)
FR3099195A1 (en) Assistance device for the installation of roof covering elements
EP0983408A1 (en) Roof cover element
FR2990228A1 (en) Shelter for ornamental pond, has set of roofing units, and upper panel that is preformed to present projection to bottom from curved vertical face to form rabbet of great depth between vertical face and bottom

Legal Events

Date Code Title Description
RE Patent lapsed

Effective date: 20110331