BE1007933A3 - Desherbeur independent gas. - Google Patents

Desherbeur independent gas. Download PDF

Info

Publication number
BE1007933A3
BE1007933A3 BE9401090A BE9401090A BE1007933A3 BE 1007933 A3 BE1007933 A3 BE 1007933A3 BE 9401090 A BE9401090 A BE 9401090A BE 9401090 A BE9401090 A BE 9401090A BE 1007933 A3 BE1007933 A3 BE 1007933A3
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
burner
tank
frame
nozzle
axis
Prior art date
Application number
BE9401090A
Other languages
French (fr)
Inventor
Francis Moumaneix
Marchand Alain Le
Yves Guillou
Original Assignee
Guilbert Express Sa
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Guilbert Express Sa filed Critical Guilbert Express Sa
Application granted granted Critical
Publication of BE1007933A3 publication Critical patent/BE1007933A3/en

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A01AGRICULTURE; FORESTRY; ANIMAL HUSBANDRY; HUNTING; TRAPPING; FISHING
    • A01MCATCHING, TRAPPING OR SCARING OF ANIMALS; APPARATUS FOR THE DESTRUCTION OF NOXIOUS ANIMALS OR NOXIOUS PLANTS
    • A01M15/00Flame-throwers specially adapted for purposes covered by this subclass
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A01AGRICULTURE; FORESTRY; ANIMAL HUSBANDRY; HUNTING; TRAPPING; FISHING
    • A01MCATCHING, TRAPPING OR SCARING OF ANIMALS; APPARATUS FOR THE DESTRUCTION OF NOXIOUS ANIMALS OR NOXIOUS PLANTS
    • A01M21/00Apparatus for the destruction of unwanted vegetation, e.g. weeds
    • A01M21/04Apparatus for destruction by steam, chemicals, burning, or electricity

Abstract

Le désherbeur utilise une cartouche (19) de gaz de pétrole liquéfié dont l'embout de sortie (23) est tourné vers le bas et qui délivre du combustible à l'état liquide, lequel est vaporisé au contact de la flamme en passant dans une conduite de vaporisation (5) avant d'arriver au brûleur (2). La sortie du combustible à l'état liquide permet un débit énergétique plus élevé au départ et plus stable dans le temps.The weeder uses a cartridge (19) of liquefied petroleum gas, the outlet nozzle (23) of which is turned downwards and which delivers fuel in the liquid state, which is vaporized in contact with the flame passing through a vaporization line (5) before reaching the burner (2). The exit of the fuel in the liquid state allows a higher energy flow at the start and more stable over time.

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Désherbeur autonome à gaz L'invention concerne un dispositif portatif autonome pour le traitement du sol par une flamme, comprenant un bâti muni d'un moyen de préhension et de moyens de réception pour un réservoir de gaz combustible liquéfié sous pression, et portant un brûleur, muni d'un injecteur, et des moyens d'alimentation en gaz de celui-ci à partir du réservoir pour la formation d'une flamme, le brûleur étant disposé de telle sorte que la flamme s'étende vers le sol lorsque le dispositif est suspendu au-dessus du sol par ledit moyen de préhension. 



  De tels appareils sont utilisés notamment pour le désherbage thermique de petites surfaces, en particulier pour les allées ou bordures de jardins, ou les terrasses. 



  Dans les dispositifs connus de ce genre, le combustible sort du réservoir à l'état gazeux. Le réservoir étant nécessairement de taille réduite pour que le dispositif soit suffisamment maniable, le débit de gaz est également réduit, et on constate que la puissance calorifique dégagée est insuffisante pour un désherbage efficace. 



  De plus, le combustible à l'état liquide contenu dans le réservoir doit se vaporiser pour occuper le volume laissé libre par le gaz quittant le réservoir. L'absorption d'énergie provoquée par cette vaporisation abaisse la température du combustible donc la pression régnant dans le réservoir. Le débit de gaz déjà insuffisant au départ est ainsi encore diminué dans le temps. 



  Le but de l'invention est de remédier à ces inconvénients, et de fournir un appareil produisant un débit de gaz élevé et stable dans le temps. 



  L'invention vise notamment un dispositif du genre défini en introduction, et prévoit que les moyens de réception et les 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 moyens d'alimentation sont conçus pour que la sortie du réservoir soit tournée vers le bas et que par conséquent le combustible sorte du réservoir à l'état liquide, les moyens d'alimentation comprenant une conduite de vaporisation passant au voisinage de la flamme et parcourue par le combustible de façon à vaporiser celui-ci avant son arrivée au brûleur. 



  En l'absence d'indications contraires, toutes les précisions relatives à l'orientation des éléments sont données ici pour la position suspendue du dispositif,   c'est-à-dire   la position qu'il prend naturellement, sous l'action de la gravité, lorsque son moyen de préhension est simplement posé sur un support, par exemple la main de l'utilisateur. 



  La sortie du combustible du réservoir à l'état liquide permet, toutes choses égales par ailleurs, un débit en masse, et par suite une puissance calorifique, beaucoup plus élevés. 



  De plus, la chaleur de vaporisation étant fournie par la flamme, le combustible contenu dans le réservoir ne se refroidit pas et ce débit est par conséquent stable. 



  D'autres caractéristiques, complémentaires ou alternatives, du dispositif selon l'invention sont énoncées ci-après : - L'axe du brûleur, en position suspendue, est incliné d'au moins 300 par rapport à la verticale. On constate qu'une telle inclinaison améliore l'efficacité de la flamme. De plus, elle évite un étouffement de la flamme lorsque le brûleur vient accidentellement trop près du sol, surtout si la zone de formation de la flamme, en avant de l'injecteur, est entourée par une tuyère orientée selon l'axe du brûleur et dans laquelle passe la conduite de vaporisation. Par ailleurs, cette tuyère protège la conduite de vaporisation du contact avec le sol ou avec d'autres objets qui pourrait l'endommager. 



  - Les moyens d'alimentation en combustible comprennent un corps de robinet solidaire du bâti, sur lequel est monté 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 l'injecteur et auquel se raccorde directement le réservoir. Cette disposition conduit à une structure particulièrement simple et économique. 



  - La conduite de vaporisation est formée par un tube coudé ayant une configuration générale en U dont le fond est tourné vers l'avant, à l'intérieur de la tuyère, et dont les branches traversent un disque radial qui relie la tuyère au corps de robinet, pour se raccorder à celui-ci en arrière du disque. 



  - Les zones d'extrémités par lesquelles le tube se raccorde au corps s'étendent sensiblement perpendiculairement à l'axe du brûleur. 



  - Le disque radial empêche pratiquement toute entrée d'air dans la tuyère par l'arrière. La limitation de l'alimentation en air qui en résulte procure une flamme optimale pour le désherbage. De plus, l'arrivée d'air exclusivement par l'avant permet d'obtenir un échauffement minimal de la tuyère. 



  - Les moyens d'alimentation comprennent un organe de commande de débit coopérant avec le corps de robinet pour ouvrir et fermer le passage de gaz liquéfié entre le réservoir et la conduite de vaporisation. 



  - Le volume disponible pour le combustible entre l'organe de commande et la sortie du brûleur lorsque ledit passage est fermé est inférieur à 0,5 cm3. Ce très petit volume permet une extinction pratiquement instantanée de la flamme lors de la fermeture du robinet, et une stabilisation de la flamme très rapide lors de la mise en service. 



  - Le bâti est constitué essentiellement par une tige métallique coudée pour former un cadre allongé, le moyen de préhension et le brûleur étant situés respectivement au voisinage des extrémités opposées du cadre. Cette disposition et les suivantes contribuent également à une fabrication simple et 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 économique, et permettent de réaliser un dispositif de faible poids. 



  - Les deux extrémités de la tige sont écartées l'une de l'autre et disposées respectivement de part et d'autre du brûleur dans la direction diamétrale verticale. 



  - Les extrémités de la tige sont soudés à l'un au moins des éléments de l'ensemble formé par le corps de robinet, l'injecteur, la tuyère et le disque radial. Dans le présent mémoire, lorsqu'on fait référence à une liaison soudée, il faut entendre une liaison soudée ou brasée. 



    - L'extrémité   inférieure du cadre est placée plus bas que l'extrémité inférieure du brûleur et le cas échéant du tube, réduisant ainsi le risque d'un choc de ces éléments contre le sol ou d'un étouffement de la flamme. 



  - Les moyens de réception comprennent un anneau soudé au cadre en deux zones sensiblement diamétralement opposées et propre à entourer le corps du réservoir. Cet anneau maintient l'orientation du réservoir à l'encontre de sollicitations qui tendraient à faire dévier son axe longitudinal. Il complète de façon simple et économique la liaison de l'extrémité de sortie du réservoir au corps de robinet. 



  - Il comprend un réservoir de gaz liquéfié, notamment une cartouche jetable, logé dans les moyens de réception et raccordé aux moyens d'alimentation. 



  - Le réservoir contient un gaz de pétrole liquéfié comprenant du propane en une proportion suffisante pour que sa pression de vapeur à   200C   soit au moins 1, 5 bar, de préférence au moins 3 bars. 



  - Le combustible comprend environ 13 % de propane en masse. 



  - La surface de contact entre les phases liquide et gazeuse dans le réservoir ne dépasse pas 1/15 de la surface d'échange 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 thermique entre celui-ci et l'atmosphère. Cette relation limite le refroidissement du réservoir dû à la vaporisation résiduelle à l'intérieur de celui-ci. 



  - L'organe de préhension est une poignée allongée selon un axe et le plan perpendiculaire à cet axe et passant par le centre de gravité du dispositif traverse la poignée sensiblement à mi-longueur. 



  - Les axes de la poignée, du réservoir et du brûleur sont sensiblement dans un même plan, la poignée et le brûleur étant disposés dans ce plan de part et d'autre de l'axe du réservoir. 



  Les caractéristiques et avantages de l'invention seront exposés plus en détail dans la description ci-après, en se référant aux dessins annexés, sur lesquels :   - la   figure 1 est une vue en coupe de la partie inférieure d'un dispositif selon l'invention ;   - la   figure 2 est une vue en coupe selon la ligne II-II de la figure 1 ; et - la figure 3 est une vue analogue à la figure 1, mais à plus petite échelle, montrant la partie supérieure du dispositif. 



  Le dispositif illustré comprend un ensemble métallique rigide fixé de façon également rigide sur un cadre qui sera décrit plus loin, et composé essentiellement d'un corps de robinet 1, d'un brûleur comportant lui-même un injecteur 2 et une tuyère 4, d'un disque 3 et d'un tube de vaporisation 5. Le corps 1 présente trois alésages principaux non traversants, à savoir un alésage d'entrée 6 débouchant vers le haut, un alésage de commande 7 débouchant sur le côté et un alésage de sortie 8 débouchant vers le bas, l'axe 9 de l'alésage 8 étant incliné de plus de 300 par rapport à la verticale dans la position de travail du dispositif, position à laquelle se réfère d'une façon générale la présente description.

   L'alé- 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 sage 8, taraudé, est ménagé dans une portion 10, de révolution autour de l'axe 9, du corps 1, qui présente également un filetage extérieur. Sur ce filetage extérieur est vissé un écrou 11 qui serre le disque 3, muni d'une ouverture centrale pour le passage de la portion 10, contre un épaulement du corps, le disque 3 ayant une forme circulaire centrée sur l'axe 9. L'injecteur 2, vissé dans l'alésage 8, et la tuyère 4 sont également de révolution autour de l'axe 9. l'injecteur est équipé d'un filtre 38 du type connu sous la désignation poral, formé de microbilles de laiton mutuellement reliées. La tuyère 4 est un tube cylindrique dont l'extrémité supérieure est adjacente au disque 3. 



  Un organe de commande rotatif 12 comprend un bouton de manoeuvre et une tige coaxiale à l'alésage de commande 7, se vissant dans une portion filetée de celui-ci. De façon classique, cette tige présente une portion tronconique 13 qui peut venir par vissage en appui sur un siège de l'alésage pour séparer celui-ci en une région intérieure qui communique avec l'alésage d'entrée 6 et une région extérieure. Cette région extérieure de l'alésage 7 communique avec l'extérieur du corps 1 par un alésage 14 orienté perpendiculairement à l'axe 9, dans lequel s'engage une extrémité amont du tube 5. 



  Cette extrémité se raccorde par un coude à   900 à   une branche rectiligne 15 de ce même tube qui traverse un orifice oblong 43 du disque 3 pour pénétrer parallèlement à l'axe 9 dans la tuyère 4. Toujours à l'intérieur de la tuyère 4 et près de son extrémité ouverte, le tube 5 forme un coude à   180    16 reliant la branche 15 à une autre branche 17 qui s'étend parallèlement à la précédente et traverse de nouveau l'orifice 43 pour se raccorder par un coude à   900 à   l'extrémité aval du tube, laquelle s'engage dans un alésage 18 reliant l'alésage de sortie 8 à l'extérieur du corps 1. 



  Le disque 3 obture totalement   l'extrémité   arrière de la tuyère 4, hormis l'orifice 43, forçant ainsi l'air primaire de combustion à s'introduire dans la tuyère 4 dans l'espace annulaire compris entre la flamme et la surface intérieure de la tuyère. Cette circulation d'air évite un échauffement 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 néfaste de la tuyère et permet de conserver l'aspect initial de son traitement de surface. 



  Le dispositif comprend également une cartouche à jeter connue 19 contenant du gaz de pétrole liquéfié sous pression. La cartouche 19 est formée par une paroi tubulaire 20 fermée à ses extrémités par un couvercle 21 et par un fond 22. Le couvercle 21 est muni d'un embout de sortie central 23 avec valve qui se visse de façon étanche dans la région extérieure de l'alésage d'entrée 6 du corps 1. Cet alésage débouchant vers le haut comme indiqué ci-dessus, le couvercle 21 est tourné vers le bas, l'axe longitudinal de la cartouche étant faiblement incliné par rapport à la verticale, de sorte que seule la phase liquide du combustible contenu dans la cartouche, tant qu'elle est présente, peut sortir par l'embout 23. 



  Le cadre 24 du dispositif est formé par une tige coudée unique en acier. Les deux portions d'extrémités 25 et 26 de cette tige s'étendent parallèlement à l'axe 9 et dans le plan vertical de celui-ci, symétriquement l'une de l'autre par rapport à cet axe le long de la face extérieure de la tuyère 4, les extrémités libres de la tige venant en contact avec la face inférieure du disque 3. La portion d'extrémité 25 placée au-dessus de la tuyère 4 est raccordée par un coude 27 à une portion rectiligne 28 qui s'étend le long de la paroi tubulaire 20 de la cartouche, parallèlement à l'axe de celle-ci, jusqu'au-dessus du fond 22.

   La portion 28 est suivie d'une autre portion rectiligne 29 s'étendant sensiblement verticalement jusqu'à un coude à 1800 30 constituant l'extrémité supérieure du cadre, qui la relie à une portion rectiligne 31 parallèle à la précédente. La portion 31 est adjacente à une portion rectiligne 32 s'étendant parallèlement à l'axe longitudinal de la cartouche 19, en une position symétrique de la portion 28 par rapport à cet axe. Le raccordement des portions 31 et 32 s'effectue également au-dessus du fond 22. La portion 32 est reliée à la portion d'extrémité 26 par une portion 33 en forme de cavalier qui passe au droit de l'organe de commande 12 et qui s'étend vers 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 le bas au-delà de l'extrémité inférieure de la tuyère 4 de façon à protéger celle-ci contre les chocs sur le sol. 



  La liaison rigide mutuelle du corps de robinet 1, de l'injecteur 2, du disque 3 et de l'écrou 11 est réalisée par le vissage de l'injecteur et de l'écrou dans et sur le corps. La liaison rigide de ce sous-ensemble, de la tuyère 4 et du cadre 24 est réalisée par le soudage de l'un au moins des éléments constitués par le disque, la tuyère et le cadre aux deux autres. Les extrémités du tube de vaporisation 5 sont quant à elles soudées dans les alésages 14 et 18. La cartouche 19 est entourée, au niveau du fond 22, par un anneau 34 soudé par sa face radialement extérieure aux portions 28 et 32 du cadre, en deux zones diamétralement opposées.

   La présence de cet anneau complète la liaison du couvercle 21 au corps de robinet pour assurer un positionnement stable de la cartouche, évitant qu'elle puisse se déplacer sous l'effet d'une poussée ou d'un choc latéral. 



  Une poignée de préhension 35 est fixée sur le cadre au voisinage de son extrémité supérieure. Cette poignée est formée de deux pièces situées respectivement en avant et en arrière du plan de la figure   3,   mutuellement assemblées par deux boulons 36 et 37 en enserrant entre elles les portions 29 et 31 du cadre. La poignée 35 est allongée dans une direction perpendiculaire à celle des portions 29 et 31, dans le plan du cadre, et s'étend principalement du côté de la portion 31 opposée à la portion 29, et au-dessus de la portion 32. Le centre de gravité du dispositif se trouve au-dessous de la région médiane de la poignée 35 lorsque celle-ci est orientée horizontalement et les portions 29 et 31 verticalement. Le dispositif prend donc spontanément son orientation de travail lorsque la poignée est posée sur la main de l'utilisateur.

   Il n'est pas nécessaire de l'orienter, ni même de serrer la poignée dans la main, ce qui minimise la fatigue des muscles de la main, du poignet, du bras et de l'épaule. La position de la poignée peut être réglée le long de la portion de cadre 31, plus courte que la portion 29, en desserrant le boulon 36 qui passe entre ces deux portions. Ce 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 réglage permet de placer le brûleur à la distance optimale du sol lorsque l'utilisateur est debout et tient le dispositif au bout de son bras vertical, quelle que soit sa taille. Pour le guidage de la poignée, les portions 29 et 31 traversent des ouvertures formées par des encoches ménagées dans les deux pièces constitutives de la poignée. 



  La cartouche 19 contient un mélange de gaz combustible composé principalement de butane et de propane, la fraction massique du propane étant de 13%. Ce mélange est liquéfié sous une pression qui est de 3 bars   à 20OC.   L'embout 23 étant situé au-dessous du niveau de liquide dans la cartouche, le combustible qui sort de celle-ci lorsque le robinet formé par le corps 1 et l'organe de commande 12 est ouvert est à l'état liquide. Ce liquide circule successivement dans les alésages 6,7 et 14 du corps 1 et pénètre dans le tube de vaporisation 5 où il est vaporisé par l'apport de chaleur fourni par la flamme produite par le brûleur.

   Le combustible ainsi vaporisé rentre dans le corps 1 par l'alésage 18 et parvient dans l'alésage 8 puis dans la cavité interne 40 de l'injecteur, en traversant le filtre 38 emboîté à l'entrée de celle-ci, dont il sort par un orifice d'injection 41 pour former la flamme. 



  Lorsque le robinet est fermé, le volume disponible pour le combustible dans la région aval de l'alésage 7, dans les alésages 14,18 et 8, à l'intérieur du tube 5 et dans la cavité 40 est inférieur à 0, 5 cm3. Pour obtenir un volume intérieur libre du tube 5 petit par rapport à sa section transversale, qui détermine la surface d'échange thermique, on peut le remplir partiellement d'éléments solides, par exemple d'un fil longitudinal. Le robinet permet également de régler le débit de combustible et en particulier d'obtenir un débit réduit qui évite la formation d'une flamme transitoire longue lors de l'allumage avec le combustible à l'état liquide.

   Il est également possible de réaliser l'allumage avec le combustible à l'état gazeux en retournant momentanément l'appareil de façon que la sortie du réservoir et le brûleur soient orientés vers le haut. 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 



  Le diamètre extérieur de la cartouche   19,   66 mm, est faible par rapport à sa longueur, 260 mm environ, ce qui minimise le refroidissement résiduel du combustible qu'elle contient, en cours de fonctionnement. 



  Outre le désherbage des jardins, le dispositif selon l'invention peut être utilisé pour d'autres travaux au sol, par exemple pour des finitions d'étanchéité de terrasses. Il peut également être utilisé occasionnellement dans des positions autres que la position suspendue, notamment avec le brûleur orienté vers le haut, bien que les avantages de l'invention ne soient plus alors obtenus. Ceci peut être utile par exemple pour le traitement des arbres ou la désinfection des clapiers. 



  Des modifications peuvent être apportées au mode de réalisation décrit et représenté. En particulier, le disque 3 peut être remplacé par une coupelle dont le bord périphérique est rabattu autour de la tuyère et des régions d'extrémités 25 et 26 de la tige de façon à présenter des surfaces de contact accru avec celles-ci. Alternativement, le disque 3 et la tuyère 4 peuvent être remplacés par une pièce unique emboutie en forme de godet.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  The invention relates to an autonomous portable device for treating the soil with a flame, comprising a frame provided with a gripping means and receiving means for a tank of pressurized liquefied combustible gas, and carrying a burner , provided with an injector, and means for supplying gas therefrom from the reservoir for the formation of a flame, the burner being arranged so that the flame extends towards the ground when the device is suspended above the ground by said gripping means.



  Such devices are used in particular for thermal weeding of small areas, in particular for paths or borders of gardens, or terraces.



  In known devices of this kind, the fuel leaves the tank in the gaseous state. The tank being necessarily of small size so that the device is sufficiently manageable, the gas flow rate is also reduced, and it is found that the calorific power released is insufficient for effective weeding.



  In addition, the fuel in the liquid state contained in the tank must vaporize to occupy the volume left free by the gas leaving the tank. The absorption of energy caused by this vaporization lowers the temperature of the fuel and therefore the pressure prevailing in the tank. The already insufficient gas flow at the start is thus further reduced over time.



  The object of the invention is to remedy these drawbacks, and to provide an apparatus producing a high and stable gas flow over time.



  The invention relates in particular to a device of the kind defined in the introduction, and provides that the reception means and the

 <Desc / Clms Page number 2>

 supply means are designed so that the outlet of the tank is turned downwards and therefore the fuel leaves the tank in the liquid state, the supply means comprising a vaporization pipe passing in the vicinity of the flame and traversed by the fuel so as to vaporize it before it reaches the burner.



  In the absence of contrary indications, all the details relating to the orientation of the elements are given here for the suspended position of the device, that is to say the position which it naturally takes, under the action of the gravity, when its gripping means is simply placed on a support, for example the user's hand.



  The output of the fuel from the tank in the liquid state allows, all other things being equal, a mass flow rate, and consequently a calorific power, much higher.



  In addition, the heat of vaporization being supplied by the flame, the fuel contained in the tank does not cool and this flow rate is therefore stable.



  Other characteristics, complementary or alternative, of the device according to the invention are set out below: - The axis of the burner, in the suspended position, is inclined at least 300 relative to the vertical. It is found that such an inclination improves the efficiency of the flame. In addition, it avoids smothering the flame when the burner accidentally comes too close to the ground, especially if the flame formation zone, in front of the injector, is surrounded by a nozzle oriented along the axis of the burner and through which the vaporization line passes. In addition, this nozzle protects the spray pipe from contact with the ground or with other objects which could damage it.



  - The fuel supply means comprise a valve body integral with the frame, on which is mounted

 <Desc / Clms Page number 3>

 the injector and to which the tank is directly connected. This arrangement leads to a particularly simple and economical structure.



  - The spray pipe is formed by a bent tube having a general U-shaped configuration, the bottom of which faces forward, inside the nozzle, and the branches of which pass through a radial disc which connects the nozzle to the body of tap, to connect to it behind the disc.



  - The end zones through which the tube connects to the body extend substantially perpendicular to the axis of the burner.



  - The radial disc practically prevents any entry of air into the nozzle from the rear. The resulting limitation in air supply provides an optimal flame for weeding. In addition, the air intake exclusively from the front allows minimal heating of the nozzle.



  - The supply means comprise a flow control member cooperating with the valve body to open and close the passage of liquefied gas between the tank and the vaporization pipe.



  - The volume available for fuel between the control member and the burner outlet when said passage is closed is less than 0.5 cm3. This very small volume allows an almost instantaneous extinction of the flame when the tap is closed, and a very rapid stabilization of the flame during commissioning.



  - The frame consists essentially of a bent metal rod to form an elongated frame, the gripping means and the burner being located respectively in the vicinity of the opposite ends of the frame. This and the following arrangements also contribute to simple and

 <Desc / Clms Page number 4>

 economical, and allow for a device of low weight.



  - The two ends of the rod are spaced from one another and disposed respectively on either side of the burner in the vertical diametral direction.



  - The ends of the rod are welded to at least one of the elements of the assembly formed by the valve body, the injector, the nozzle and the radial disc. In the present specification, when reference is made to a welded connection, it is meant a welded or brazed connection.



    - The lower end of the frame is placed lower than the lower end of the burner and, if applicable, of the tube, thus reducing the risk of these elements striking the ground or smothering the flame.



  - The receiving means comprise a ring welded to the frame in two substantially diametrically opposite zones and suitable for surrounding the body of the tank. This ring maintains the orientation of the tank against stresses which would tend to deflect its longitudinal axis. It completes in a simple and economical way the connection from the outlet end of the tank to the valve body.



  - It comprises a tank of liquefied gas, in particular a disposable cartridge, housed in the receiving means and connected to the supply means.



  - The tank contains a liquefied petroleum gas comprising propane in a sufficient proportion so that its vapor pressure at 200C is at least 1.5 bar, preferably at least 3 bar.



  - The fuel comprises approximately 13% of propane by mass.



  - The contact surface between the liquid and gas phases in the tank does not exceed 1/15 of the exchange surface

 <Desc / Clms Page number 5>

 between it and the atmosphere. This relationship limits the cooling of the tank due to the residual vaporization inside it.



  - The gripping member is a handle elongated along an axis and the plane perpendicular to this axis and passing through the center of gravity of the device passes through the handle substantially at mid-length.



  - The axes of the handle, the reservoir and the burner are substantially in the same plane, the handle and the burner being arranged in this plane on either side of the axis of the reservoir.



  The characteristics and advantages of the invention will be explained in more detail in the description below, with reference to the accompanying drawings, in which: - Figure 1 is a sectional view of the lower part of a device according to the invention; - Figure 2 is a sectional view along line II-II of Figure 1; and - Figure 3 is a view similar to Figure 1, but on a smaller scale, showing the upper part of the device.



  The illustrated device comprises a rigid metal assembly also rigidly fixed to a frame which will be described later, and essentially consisting of a valve body 1, a burner itself comprising an injector 2 and a nozzle 4, d 'a disc 3 and a spray tube 5. The body 1 has three main non-through bores, namely an inlet bore 6 opening upwards, a control bore 7 opening on the side and an outlet bore 8 opening downwards, the axis 9 of the bore 8 being inclined by more than 300 relative to the vertical in the working position of the device, position to which the present description generally refers.

   The the-

 <Desc / Clms Page number 6>

 sage 8, threaded, is formed in a portion 10, of revolution around the axis 9, of the body 1, which also has an external thread. On this external thread is screwed a nut 11 which clamps the disc 3, provided with a central opening for the passage of the portion 10, against a shoulder of the body, the disc 3 having a circular shape centered on the axis 9. L injector 2, screwed into the bore 8, and the nozzle 4 are also of revolution around the axis 9. the injector is equipped with a filter 38 of the type known under the designation poral, formed of microbeads of mutually brass connected. The nozzle 4 is a cylindrical tube whose upper end is adjacent to the disc 3.



  A rotary control member 12 comprises an operating button and a rod coaxial with the control bore 7, screwed into a threaded portion thereof. Conventionally, this rod has a frustoconical portion 13 which can come by screwing in abutment on a seat of the bore to separate the latter into an inner region which communicates with the inlet bore 6 and an outer region. This external region of the bore 7 communicates with the exterior of the body 1 by a bore 14 oriented perpendicular to the axis 9, in which an upstream end of the tube 5 engages.



  This end is connected by an elbow at 900 to a straight branch 15 of this same tube which passes through an oblong orifice 43 of the disc 3 to penetrate parallel to the axis 9 in the nozzle 4. Still inside the nozzle 4 and near its open end, the tube 5 forms an elbow at 180 16 connecting the branch 15 to another branch 17 which extends parallel to the previous one and again crosses the orifice 43 to be connected by an elbow at 900 to 1 the downstream end of the tube, which engages in a bore 18 connecting the outlet bore 8 to the outside of the body 1.



  The disc 3 completely closes the rear end of the nozzle 4, apart from the orifice 43, thus forcing the primary combustion air to be introduced into the nozzle 4 in the annular space between the flame and the interior surface of the nozzle. This air circulation prevents overheating

 <Desc / Clms Page number 7>

 harmful of the nozzle and allows to keep the initial aspect of its surface treatment.



  The device also includes a known disposable cartridge 19 containing pressurized liquefied petroleum gas. The cartridge 19 is formed by a tubular wall 20 closed at its ends by a cover 21 and by a bottom 22. The cover 21 is provided with a central outlet nozzle 23 with valve which screws tightly in the outer region of the inlet bore 6 of the body 1. This bore opening upwards as indicated above, the cover 21 is turned downwards, the longitudinal axis of the cartridge being slightly inclined relative to the vertical, so that only the liquid phase of the fuel contained in the cartridge, as long as it is present, can exit through the nozzle 23.



  The frame 24 of the device is formed by a single bent steel rod. The two end portions 25 and 26 of this rod extend parallel to the axis 9 and in the vertical plane of the latter, symmetrically to one another with respect to this axis along the outer face of the nozzle 4, the free ends of the rod coming into contact with the underside of the disc 3. The end portion 25 placed above the nozzle 4 is connected by an elbow 27 to a straight portion 28 which s extends along the tubular wall 20 of the cartridge, parallel to the axis of the latter, up to the bottom 22.

   The portion 28 is followed by another rectilinear portion 29 extending substantially vertically up to an elbow at 1800 30 constituting the upper end of the frame, which connects it to a rectilinear portion 31 parallel to the previous one. The portion 31 is adjacent to a straight portion 32 extending parallel to the longitudinal axis of the cartridge 19, in a symmetrical position of the portion 28 relative to this axis. The connection of the portions 31 and 32 is also carried out above the bottom 22. The portion 32 is connected to the end portion 26 by a portion 33 in the form of a jumper which passes in line with the control member 12 and stretching towards

 <Desc / Clms Page number 8>

 the bottom beyond the lower end of the nozzle 4 so as to protect it against impact on the ground.



  The rigid mutual connection of the valve body 1, of the injector 2, of the disc 3 and of the nut 11 is carried out by screwing the injector and the nut into and onto the body. The rigid connection of this sub-assembly, of the nozzle 4 and of the frame 24 is carried out by welding at least one of the elements constituted by the disc, the nozzle and the frame to the other two. The ends of the spray tube 5 are welded into the bores 14 and 18. The cartridge 19 is surrounded, at the bottom 22, by a ring 34 welded by its radially outer face to the portions 28 and 32 of the frame, two diametrically opposite zones.

   The presence of this ring completes the connection of the cover 21 to the valve body to ensure stable positioning of the cartridge, preventing it from being able to move under the effect of a push or a side impact.



  A grip handle 35 is fixed to the frame near its upper end. This handle is formed of two parts located respectively in front and behind the plane of Figure 3, mutually assembled by two bolts 36 and 37 by enclosing between them the portions 29 and 31 of the frame. The handle 35 is elongated in a direction perpendicular to that of the portions 29 and 31, in the plane of the frame, and extends mainly on the side of the portion 31 opposite the portion 29, and above the portion 32. The center of gravity of the device is located below the middle region of the handle 35 when the latter is oriented horizontally and the portions 29 and 31 vertically. The device therefore spontaneously takes its working orientation when the handle is placed on the user's hand.

   It is not necessary to orient it, or even to tighten the handle in the hand, which minimizes the fatigue of the muscles of the hand, wrist, arm and shoulder. The position of the handle can be adjusted along the frame portion 31, shorter than the portion 29, by loosening the bolt 36 which passes between these two portions. This

 <Desc / Clms Page number 9>

 adjustment allows the burner to be placed at the optimum distance from the ground when the user is standing and holds the device at the end of his vertical arm, whatever its size. For guiding the handle, the portions 29 and 31 pass through openings formed by notches made in the two component parts of the handle.



  The cartridge 19 contains a mixture of combustible gas mainly composed of butane and propane, the mass fraction of propane being 13%. This mixture is liquefied under a pressure which is 3 bars at 20 ° C. The nozzle 23 being located below the level of liquid in the cartridge, the fuel which leaves it when the valve formed by the body 1 and the control member 12 is open is in the liquid state. This liquid circulates successively in the bores 6, 7 and 14 of the body 1 and enters the vaporization tube 5 where it is vaporized by the supply of heat supplied by the flame produced by the burner.

   The fuel thus vaporized enters the body 1 through the bore 18 and arrives in the bore 8 then in the internal cavity 40 of the injector, by crossing the filter 38 fitted at the inlet thereof, from which it leaves by an injection orifice 41 to form the flame.



  When the tap is closed, the volume available for fuel in the downstream region of bore 7, in bores 14, 18 and 8, inside the tube 5 and in the cavity 40 is less than 0.5 cm3. . To obtain a free internal volume of the tube 5 which is small relative to its cross section, which determines the heat exchange surface, it can be partially filled with solid elements, for example with a longitudinal wire. The valve also makes it possible to adjust the fuel flow rate and in particular to obtain a reduced flow rate which prevents the formation of a long transient flame during ignition with the fuel in the liquid state.

   It is also possible to carry out the ignition with the fuel in the gaseous state by momentarily turning over the device so that the outlet of the tank and the burner are oriented upwards.

 <Desc / Clms Page number 10>

 



  The outer diameter of the cartridge 19, 66 mm, is small compared to its length, about 260 mm, which minimizes the residual cooling of the fuel that it contains, during operation.



  In addition to weeding the gardens, the device according to the invention can be used for other ground work, for example for waterproofing finishes on terraces. It can also be used occasionally in positions other than the suspended position, in particular with the burner facing upwards, although the advantages of the invention are then no longer obtained. This can be useful for example for the treatment of trees or the disinfection of hutches.



  Modifications can be made to the embodiment described and shown. In particular, the disc 3 can be replaced by a cup, the peripheral edge of which is folded down around the nozzle and the end regions 25 and 26 of the rod so as to have increased contact surfaces therewith. Alternatively, the disc 3 and the nozzle 4 can be replaced by a single stamped part in the form of a cup.


    

Claims (21)

Revendications 1. Dispositif portatif autonome pour le traitement du sol par une flamme, comprenant un bâti (24) muni d'un moyen de préhension (35) et de moyens de réception (1,34) pour un réservoir (19) de gaz combustible liquéfié sous pression, et portant un brûleur (2,4), muni d'un injecteur (2), et des moyens (1,12, 5) d'alimentation en gaz de celui-ci à partir du réservoir pour la formation d'une flamme, le brûleur étant disposé de telle sorte que la flamme s'étende vers le sol lorsque le dispositif est suspendu au-dessus du sol par ledit moyen de préhension, caractérisé en ce que les moyens de réception et les moyens d'alimentation sont conçus pour que la sortie (23) du réservoir soit tournée vers le bas et que par conséquent le combustible sorte du réservoir à l'état liquide, les moyens d'alimentation comprenant une conduite de vaporisation (5) Claims 1. Autonomous portable device for the treatment of the ground by a flame, comprising a frame (24) provided with a gripping means (35) and receiving means (1,34) for a fuel gas tank (19) liquefied under pressure, and carrying a burner (2,4), provided with an injector (2), and means (1,12,5) for supplying gas therefrom from the reservoir for the formation of 'a flame, the burner being arranged so that the flame extends towards the ground when the device is suspended above the ground by said gripping means, characterized in that the receiving means and the supply means are designed so that the outlet (23) of the tank faces downwards and therefore the fuel leaves the tank in the liquid state, the supply means comprising a vaporization line (5) passant au voisinage de la flamme et parcourue par le combustible de façon à vaporiser celui-ci avant son arrivée au brûleur.  passing in the vicinity of the flame and traversed by the fuel so as to vaporize it before arriving at the burner. 2. Dispositif selon la revendication 1, caractérisé en ce que l'axe (9) du brûleur, en position suspendue, est incliné d'au moins 30 par rapport à la verticale. 2. Device according to claim 1, characterized in that the axis (9) of the burner, in the suspended position, is inclined at least 30 relative to the vertical. 3. Dispositif selon l'une des revendications 1 et 2, caractérisé en ce que la zone de formation de la flamme, en avant de l'injecteur, est entourée par une tuyère (4) orientée selon l'axe du brûleur et dans laquelle passe la conduite de vaporisation. 3. Device according to one of claims 1 and 2, characterized in that the flame formation zone, in front of the injector, is surrounded by a nozzle (4) oriented along the axis of the burner and in which passes the spray line. 4. Dispositif selon l'une des revendications précédentes, caractérisé en ce que les moyens d'alimentation en gaz comprennent un corps de robinet (1) solidaire du bâti, sur lequel est monté l'injecteur et auquel se raccorde directement le réservoir. 4. Device according to one of the preceding claims, characterized in that the gas supply means comprise a valve body (1) integral with the frame, on which the injector is mounted and to which the reservoir is directly connected. 5. Dispositif selon la revendication 4, rattachée à la revendication 3, caractérisé en ce que la conduite de vapori- sation est formée par un tube coudé (5) ayant une configu- <Desc/Clms Page number 12> ration générale en U dont le fond (18) est tourné vers l'avant, à l'intérieur de la tuyère, et dont les branches (15,17) traversent un disque radial (3) qui relie la tuyère au corps de robinet, pour se raccorder à celui-ci en arrière du disque.  5. Device according to claim 4, attached to claim 3, characterized in that the vaporization pipe is formed by a bent tube (5) having a configuration  <Desc / Clms Page number 12>  general U-shaped ration, the bottom (18) of which faces forward, inside the nozzle, and the branches (15,17) of which pass through a radial disc (3) which connects the nozzle to the valve body, to connect to it behind the disc. 6. Dispositif selon la revendication 5, caractérisé en ce que les zones d'extrémités par lesquelles le tube se raccorde au corps s'étendent sensiblement perpendiculairement à l'axe du brûleur. 6. Device according to claim 5, characterized in that the end zones by which the tube is connected to the body extend substantially perpendicular to the axis of the burner. 7. Dispositif selon l'une des revendications 5 et 6, caractérisé en ce que le disque radial empêche pratiquement toute entrée d'air dans la tuyère par l'arrière. 7. Device according to one of claims 5 and 6, characterized in that the radial disc virtually prevents any entry of air into the nozzle from the rear. 8. Dispositif selon l'une des revendications 4 à 7, caractérisé en ce que les moyens d'alimentation comprennent un organe de commande de débit (12) coopérant avec le corps de robinet pour ouvrir et fermer le passage de gaz liquéfié entre le réservoir et la conduite de vaporisation. 8. Device according to one of claims 4 to 7, characterized in that the supply means comprise a flow control member (12) cooperating with the valve body to open and close the passage of liquefied gas between the tank and the spray line. 9. Dispositif selon la revendication 8, caractérisé en ce que le volume disponible pour le combustible entre l'organe de commande et la sortie (41) de l'injecteur lorsque ledit passage est fermé est inférieur à 0,5 cm3. 9. Device according to claim 8, characterized in that the volume available for fuel between the control member and the outlet (41) of the injector when said passage is closed is less than 0.5 cm3. 10. Dispositif selon l'une des revendications précédentes, caractérisé en ce que le bâti est constitué essentiellement par une tige métallique (24) coudée pour former un cadre allongé, le moyen de préhension (35) et le brûleur (2) étant situés respectivement au voisinage des extrémités opposées du cadre. 10. Device according to one of the preceding claims, characterized in that the frame consists essentially of a metal rod (24) bent to form an elongated frame, the gripping means (35) and the burner (2) being located respectively near the opposite ends of the frame. 11. Dispositif selon la revendication 10, caractérisé en ce que le moyen de préhension (35) comprend deux pièces mutuellement assemblées enserrant entre elles les deux branches (29,31) d'une portion d'extrémité en forme de U du cadre, en une position réglable le long de ces branches, lesdites <Desc/Clms Page number 13> pièces étant allongées dans le plan du U, transversalement auxdites branches. 11. Device according to claim 10, characterized in that the gripping means (35) comprises two mutually assembled parts enclosing between them the two branches (29,31) of a U-shaped end portion of the frame, in an adjustable position along these branches, said  <Desc / Clms Page number 13>  parts being elongated in the plane of the U, transverse to said branches. 12. Dispositif selon l'une des revendications 10 et 11, caractérisé en ce que les deux extrémités (25,26) de la tige sont écartées l'une de l'autre et disposées respectivement de part et d'autre du brûleur (2,4) dans la direction diamétrale verticale. 12. Device according to one of claims 10 and 11, characterized in that the two ends (25,26) of the rod are spaced from one another and disposed respectively on either side of the burner (2 , 4) in the vertical diametral direction. 13. Dispositif selon la revendication 12, caractérisé en ce que les extrémités de la tige sont soudés à l'un au moins des éléments de l'ensemble formé par le corps de robinet (1), l'injecteur (2), la tuyère (4) et le disque radial (3). 13. Device according to claim 12, characterized in that the ends of the rod are welded to at least one of the elements of the assembly formed by the valve body (1), the injector (2), the nozzle (4) and the radial disc (3). 14. Dispositif selon l'une des revendications 10 à 13, caractérisé en ce que l'extrémité inférieure (33) du cadre est placée plus bas que l'extrémité inférieure du brûleur et le cas échéant du tube. 14. Device according to one of claims 10 to 13, characterized in that the lower end (33) of the frame is placed lower than the lower end of the burner and if necessary of the tube. 15. Dispositif selon l'une des revendications 10 à 14, caractérisé en ce que les moyens de réception comprennent un anneau (34) soudé au cadre en deux zones sensiblement diamétralement opposées et propre à entourer le corps du réservoir. 15. Device according to one of claims 10 to 14, characterized in that the receiving means comprise a ring (34) welded to the frame in two substantially diametrically opposite zones and suitable for surrounding the body of the tank. 16. Dispositif selon l'une des revendications précédentes, caractérisé en ce qu'il comprend un réservoir (19) de gaz liquéfié, notamment une cartouche jetable, logé dans les moyens de réception et raccordé aux moyens d'alimentation. 16. Device according to one of the preceding claims, characterized in that it comprises a tank (19) of liquefied gas, in particular a disposable cartridge, housed in the receiving means and connected to the supply means. 17. Dispositif selon la revendication 16, caractérisé en ce que le réservoir contient un gaz de pétrole liquéfié comprenant du propane en une proportion suffisante pour que sa pression de vapeur à 200C soit au moins 1,5 bar, de préférence au moins 3 bars. 17. Device according to claim 16, characterized in that the tank contains a liquefied petroleum gas comprising propane in a sufficient proportion so that its vapor pressure at 200C is at least 1.5 bar, preferably at least 3 bar. 18. Dispositif selon la revendication 17, caractérisé en ce que le gaz comprend environ 13 % de propane en masse. <Desc/Clms Page number 14> 18. Device according to claim 17, characterized in that the gas comprises approximately 13% of propane by mass.  <Desc / Clms Page number 14>   19. Dispositif selon l'une des revendications 16 à 18, caractérisé en ce que la surface de contact entre les phases liquide et gazeuse dans le réservoir ne dépasse pas 1/15 de la surface d'échange thermique entre celui-ci et l'atmosphère. 19. Device according to one of claims 16 to 18, characterized in that the contact surface between the liquid and gaseous phases in the tank does not exceed 1/15 of the heat exchange surface between the latter and the atmosphere. 20. Dispositif selon l'une des revendications 16 à 19, caractérisé en ce que l'organe de préhension est une poignée allongée selon un axe et que le plan perpendiculaire à cet axe et passant par le centre de gravité du dispositif traverse la poignée sensiblement à mi-longueur. 20. Device according to one of claims 16 to 19, characterized in that the gripping member is a handle elongated along an axis and that the plane perpendicular to this axis and passing through the center of gravity of the device passes through the handle substantially mid-length. 21. Dispositif selon la revendication 20, caractérisé en ce que les axes de la poignée, du réservoir et du brûleur sont sensiblement dans un même plan, la poignée et le brûleur étant disposés dans ce plan de part et d'autre de l'axe du réservoir. 21. Device according to claim 20, characterized in that the axes of the handle, of the reservoir and of the burner are substantially in the same plane, the handle and the burner being arranged in this plane on either side of the axis of the tank.
BE9401090A 1993-12-29 1994-12-01 Desherbeur independent gas. BE1007933A3 (en)

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
FR9315835A FR2714260B1 (en) 1993-12-29 1993-12-29 Autonomous gas weeder.

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE1007933A3 true BE1007933A3 (en) 1995-11-21

Family

ID=9454543

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE9401090A BE1007933A3 (en) 1993-12-29 1994-12-01 Desherbeur independent gas.

Country Status (4)

Country Link
BE (1) BE1007933A3 (en)
DE (1) DE4445587A1 (en)
FR (1) FR2714260B1 (en)
NL (1) NL9402232A (en)

Families Citing this family (5)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
NZ333772A (en) * 1996-07-05 2000-04-28 Origin Energy Lpg Ltd Apparatus, for weed and plant pest control implement, including a bunsen type burner to heat a vaporisation chamber
FR2945853B1 (en) 2009-05-25 2013-02-15 Guilbert Express Sa HAND TOOL WITH INCORPORATED BURNER AND DETACHABLE PIEZOELECTRIC IGNITION ASSEMBLY.
JP5555522B2 (en) * 2010-03-29 2014-07-23 本田技研工業株式会社 Handheld work machine
FR2965329A1 (en) * 2010-09-29 2012-03-30 Sarl 2Ebalm Modular gas heating device for e.g. defrosting snow steps, has handle designed to tighten frame on valve so as to allow disassembling of frame for transformation of apparatus for treating ground by heat into established heating apparatus
CN112586482A (en) * 2020-12-29 2021-04-02 宁波市鄞州泰隆兴焊割工具有限公司 Square straw burning gun

Citations (4)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
FR584729A (en) * 1923-10-18 1925-02-12 Flame and liquid projector
GB515441A (en) * 1938-06-01 1939-12-05 Denys De Berdt Hovell Improvements in or relating to apparatus for killing weeds and/or insects
FR1269525A (en) * 1960-10-07 1961-08-11 Improvements in flamethrowers for weed destruction
EP0518038A1 (en) * 1991-06-11 1992-12-16 Rudolf Messerli Device to eradicate weeds, wild plants and pests

Patent Citations (4)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
FR584729A (en) * 1923-10-18 1925-02-12 Flame and liquid projector
GB515441A (en) * 1938-06-01 1939-12-05 Denys De Berdt Hovell Improvements in or relating to apparatus for killing weeds and/or insects
FR1269525A (en) * 1960-10-07 1961-08-11 Improvements in flamethrowers for weed destruction
EP0518038A1 (en) * 1991-06-11 1992-12-16 Rudolf Messerli Device to eradicate weeds, wild plants and pests

Also Published As

Publication number Publication date
FR2714260B1 (en) 1996-03-15
NL9402232A (en) 1995-07-17
FR2714260A1 (en) 1995-06-30
DE4445587A1 (en) 1995-07-06

Similar Documents

Publication Publication Date Title
BE1007933A3 (en) Desherbeur independent gas.
CH685366A5 (en) Device for treating a fluid product by injection of steam.
FR2702801A1 (en) Gas injection valve for the injection of gaseous fuel, in particular hydrogen, into the combustion chamber of an internal combustion engine.
FR2654954A1 (en) APPROPRIATE APPLE APPARATUS FOR EQUIPPING SHOWERS OR SHOWERS.
EP0354099B1 (en) Gas-fired hot air heater
FR3071705A1 (en) SELF-ASPIRATING AROMATIC LIQUID GUIDING ATOMIZER
EP0415824A1 (en) Torch having a handle provided with two operating members
WO2021014070A1 (en) Adaptable device on a blower
EP0208583A1 (en) Soldering iron
CH707676A2 (en) liquid spraying device as champagne.
FR2765953A1 (en) Weed burner used in agriculture or gardening
FR2527480A1 (en) MANUAL GUN WITH LOW PRESSURE PAINT FOR INDUSTRIAL USE
CH268619A (en) Pyrophoric lighter.
BE1006424A3 (en) A hand tool ignition gas.
FR2906685A1 (en) Thermal weeding device, has handle comprising gripping module at median part and balancing unit at one of ends, where balancing unit balances mass of device with respect to holding point constituted by gripping module
BE391421A (en)
BE403053A (en)
BE517132A (en)
CH324074A (en) Valve for low pressure liquefied gas cylinders
FR2965329A1 (en) Modular gas heating device for e.g. defrosting snow steps, has handle designed to tighten frame on valve so as to allow disassembling of frame for transformation of apparatus for treating ground by heat into established heating apparatus
FR2652483A1 (en) Device for watering plants in the ground
BE478400A (en)
FR2774453A1 (en) APPARATUS FOR THE COMBUSTION OF A COMBUSTIBLE GAS OBTAINED BY VAPORIZATION OF A LIQUEFIED GAS AND METHOD FOR COMBUSTION OF SUCH A GAS
FR2609151A1 (en) Gas appliance with burner
BE626733A (en)

Legal Events

Date Code Title Description
RE Patent lapsed

Owner name: GUILBERT EXPRESS

Effective date: 19981231