BE1005846A5 - Spreading device. - Google Patents

Spreading device. Download PDF

Info

Publication number
BE1005846A5
BE1005846A5 BE9200438A BE9200438A BE1005846A5 BE 1005846 A5 BE1005846 A5 BE 1005846A5 BE 9200438 A BE9200438 A BE 9200438A BE 9200438 A BE9200438 A BE 9200438A BE 1005846 A5 BE1005846 A5 BE 1005846A5
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
guide tube
discharge member
metering mechanism
flexible pipe
pipe
Prior art date
Application number
BE9200438A
Other languages
French (fr)
Original Assignee
Goldmann Norbert
Bartling Werner
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Goldmann Norbert, Bartling Werner filed Critical Goldmann Norbert
Application granted granted Critical
Publication of BE1005846A5 publication Critical patent/BE1005846A5/en

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A01AGRICULTURE; FORESTRY; ANIMAL HUSBANDRY; HUNTING; TRAPPING; FISHING
    • A01CPLANTING; SOWING; FERTILISING
    • A01C15/00Fertiliser distributors
    • A01C15/16Fertiliser distributors with means for pushing out the fertiliser, e.g. by a roller
    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B60VEHICLES IN GENERAL
    • B60BVEHICLE WHEELS; CASTORS; AXLES FOR WHEELS OR CASTORS; INCREASING WHEEL ADHESION
    • B60B39/00Increasing wheel adhesion
    • B60B39/02Vehicle fittings for scattering or dispensing material in front of its wheels
    • B60B39/04Vehicle fittings for scattering or dispensing material in front of its wheels the material being granular, e.g. sand
    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B61RAILWAYS
    • B61CLOCOMOTIVES; MOTOR RAILCARS
    • B61C15/00Maintaining or augmenting the starting or braking power by auxiliary devices and measures; Preventing wheel slippage; Controlling distribution of tractive effort between driving wheels
    • B61C15/08Preventing wheel slippage
    • B61C15/10Preventing wheel slippage by depositing sand or like friction increasing materials

Abstract

Appareil de répandage comprenant un mécanisme de dosage et un organe d'évacuation, le mécanisme de dosage faisant office d'organe de fermeture, dans lequel le mécanisme de dosage 1 et l'organe d'évacuation 4 sont reliés l'un à l'autre par un conduit de liaison 7, 8, 9; 10, 11 apte à fléchir au moins par endoirts, et la longueur du conduit de liaison est variable.Dispensing apparatus comprising a metering mechanism and a discharge member, the metering mechanism acting as a closing member, in which the metering mechanism 1 and the discharge member 4 are connected to each other another by a connecting duct 7, 8, 9; 10, 11 capable of bending at least in bends, and the length of the connecting duct is variable.

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Appareil de   réoandaoe   
L'invention concerne un appareil de répandage comprenant un mécanisme de dosage, un organe d'évacuation, de préférence sous la forme d'un élément rotatif, en particulier d'un rouleau à balais, dans lequel le mécanisme de dosage présente un élément de fermeture qui peut être entraîné par un moteur, par un électro-aimant ou par des moyens hydrauliques, le mécanisme de dosage et l'organe d'évacuation étant reliés l'un à l'autre par un conduit de liaison qui peut fléchir au moins par endroits. 



   Des appareils de ce type sont, par exemple, décrits dans le EP-A-178 289 et dans le EP-A-378 066. Ils sont conçus pour répandre ou pour pulvériser de la matière à répandre, en particulier du sable sec ou d'autres matières anti-glissement, immédiatement devant les roues de véhicules tels que, par exemple, des véhicules sur rails ou des camions. Toutefois, dans le cas des appareils de répandage décrits dans l'introduction, il est possible que de l'humidité pénètre en provenance de l'extérieur et, en particulier dans le cas d'un mécanisme de dosage qui n'est pas complètement fermé de manière étanche, il est également possible que cette humidité aboutisse dans la matière à répandre.

   Toutefois, cette caractéristique donne lieu à l'agglomération de la matière à répandre, ce qui influence défavorablement son passage à travers le mécanisme de dosage et l'organe d'évacuation, voire l'empêche complètement. Cet inconvénient intervient, en particulier, lors de l'utilisation sur des véhicules à deux directions dans lesquels on dispose chaque fois un appareil de répandage devant et derrière la roue. 



   Dans le DE-A-36 27 141, on présente un dispositif de répandage adapté à un camion, dans lequel le mécanisme d'évacuation destiné à la matière à répandre est disposé 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 pour être séparé d'un mécanisme de dosage. La matière à répandre est transportée entre ces deux mécanismes en passant par un conduit rigide disposé à demeure. En fait, cet agencement est approprié pour des véhicules automobiles plus petits tels que, par exemple, des véhicules de tourisme, voire des camions, où il empêche l'agglomération de la matière à répandre provoquée par l'humidité qui pénètre ; toutefois, on ne peut l'utiliser, par exemple, dans le cas de véhicules sur rails comprenant des roues montées sur un bogie et comprenant également des mécanismes d'évacuation montés sur le bogie. 



   Lorsque l'appareil à répandre décrit dans l'introduction est monté sur un bogie, par exemple, dans le cas de véhicules sur rails, la matière à répandre, comme décrit, par exemple, dans le EP-A-0 178 289, doit être transportée depuis des caisses destinées à la matière à répandre, en passant par un conduit, jusqu'à l'organe d'évacuation. Le mécanisme de dosage étant fermé, la colonne destinée à la matière à répandre, qui se trouve au-dessus du mécanisme de dosage et qui s'étend contre le corps du véhicule jusqu'aux caisses destinées à la matière à répandre, doit accompagner la déviation lorsque le bogie est dévié par rapport à la carrosserie du véhicule.

   Etant donné que ladite colonne est relativement rigide en raison de la pression qu'exerce la matière à répandre, il en résulte une sollicitation importante qui s'exerce sur le conduit destiné à la matière à répandre, qui doit être réalisé de manière flexible, ainsi que sur les endroits de fixation de ce dernier au récipient d'alimentation de matière à répandre ou à l'appareil de répandage   lui-. même.   



   En outre, on doit sélectionner la longueur du conduit de liaison de telle sorte que la déviation maximale du bogie soit possible. Dans cette position, on obtient une section d'écoulement relativement rectiligne pour la 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 matière à répandre. Toutefois, lorsque le bogie pivote vers l'intérieur, des zones du conduit de liaison à fléchissement toujours plus prononcé apparaissent et, dans les circonstances les plus défavorables, il peut même se former des sections dans lesquelles la matière à répandre doit s'écouler en direction ascendante. Cette caractéristique donne lieu au fait que le courant de matière s'en trouve entravé jusqu'à ce que l'on en arrive à une obturation complète des conduits de liaison.

   Plus les déviations que l'on prévoit pour le bogie ou le mécanisme d'évacuation par rapport à la carrosserie du véhicule seront importantes, plus défavorable sera la mise en service de la construction traditionnelle. 



   En conséquence, l'objet de la présente invention concerne un appareil de répandage qui élimine les inconvénients décrits liés à la construction traditionnelle, et dans lequel l'appareil de répandage est approprié pour être utilisé en particulier sur des véhicules à deux directions et sur des véhicules dont le châssis dévie par rapport à la carrosserie. A cet effet, l'appareil de répandage décrit dans l'introduction est caractérisé conformément à l'invention en ce que la longueur du conduit de liaison est variable. 



   L'avantage lié au conduit de liaison à longueur variable réside dans le fait que, entre le mécanisme de dosage et le mécanisme d'évacuation, on procure toujours un conduit de longueur la plus minime possible et à écoulement le plus rectiligne possible, ce qui permet au courant de matière de ne pas être entravé. En particulier, la matière à répandre s'écoule vers le bas à tous les endroits du conduit de liaison et il peut se former, en particulier, des sections dans lesquelles la matière à répandre devrait s'écouler vers le haut. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



   Le mécanisme de dosage est disposé au-dessus de l'organe d'évacuation et est séparé de ce dernier. Cette caractéristique permet de disposer le mécanisme de dosage directement en dessous du récipient d'alimentation de matière à répandre, tandis que l'organe d'évacuation se trouve immédiatement près de la roue. De ce fait, lors de la fermeture du mécanisme de dosage pour mettre un terme à la pulvérisation, il ne peut se former dans le conduit de liaison aucune colonne constituée de matière à répandre étant donné que la matière à répandre qui se trouve dans le conduit peut encore être évacuée hors du mécanisme d'évacuation. Ainsi, dans une large mesure, on diminue les sollicitations mécaniques qui s'exercent sur le conduit de liaison et sur ses endroits de fixation.

   Toutefois, grâce au fait que le conduit de liaison est exempt de matière à répandre, on empêche également l'humidité qui pénètre et qui aboutit dans la zone située au-dessus de l'organe d'évacuation, de venir se mettre en contact avec la matière à répandre et de donner lieu à l'agglomération de cette dernière. Au début de chaque processus de pulvérisation, de la matière à répandre sèche arrive dans la zone inférieure du conduit de liaison et au-delà jusqu'à l'organe d'évacuation en étant déjà animée d'une certaine vitesse minimale due au mouvement descendant qui a lieu dans le conduit de liaison, si bien que de l'humidité qui se trouve à cet endroit est expulsée immédiatement vers l'extérieur avec la matière à répandre et que, dans ce cas également, il ne peut absolument pas se former d'agglomérats.

   La longueur variable du conduit de liaison garantit que, dans n'importe quelle position mutuelle possible du mécanisme de dosage et de l'organe d'évacuation, il est possible d'obtenir un courant de matière qui n'est pas entravé, dans une large mesure, entre ces deux éléments. Par exemple, dans le cas d'un conduit de liaison à longueur invariable, on devrait dimensionner ce conduit de telle sorte qu'il relie encore 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 les deux éléments de manière sûre, même lors d'une déviation mutuelle maximale, Dans cette position, on procure une section d'écoulement relativement rectiligne pour la matière à répandre.

   Toutefois, lorsque l'organe d'évacuation pivote vers l'intérieur par rapport au mécanisme de dosage, c'est-à-dire lors de son rapprochement, jusqu'à ce qu'il se trouve complètement sous-jacent, le conduit de liaison doit se trouver dans une position de fléchissement telle que l'axe du conduit de liaison s'approche de l'horizontale et que, dans les circonstances les plus défavorables, il se forme même des sections dans le conduit de liaison dans lesquelles la matière à répandre devrait s'écouler vers le haut. Ces sections ont évidemment pour conséquence d'entraver le courant de matière et elles sont d'autant plus prononcées que l'on prévoit de grandes déviations et qu'on doit, en conséquence, prolonger le conduit de liaison. 



   Conformément à une caractéristique supplémentaire, le conduit de liaison est réalisé de telle sorte qu'un tuyau flexible, mais relativement rigide en direction axiale, de préférence un tuyau en tissu caoutchouteux, ressort du mécanisme de dosage et un tube de guidage en matière résistante, de préférence en acier spécial, ressort de l'organe d'évacuation, le tube de guidage entourant une section inférieure du tuyau flexible. Le tuyau flexible et le tube de guidage constituent conjointement un système de type télescopique qui compense la variabilité quant à la longueur dans tous les cas de déviations que subit un châssis par rapport à la carrosserie à laquelle est fixé le mécanisme de dosage.

   En l'occurrence, la section inférieure du tuyau flexible doit, bien entendu, être entourée par le tube de guidage, sinon la matière à répandre tomberait vers l'extérieur en passant par la fente annulaire. L'avantage lié au tube de guidage en matière résistante réside dans le fait qu'il peut absorber 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 la pression qu'exerce la matière à répandre dans la section inférieure du tuyau flexible. Si tel n'était pas le cas, on pourrait être confronté à des sollicitations de pression hors norme s'exerçant sur la section inférieure du conduit de liaison, en particulier, lors du pivotement par rabattement vers l'intérieur d'un châssis qui a été soumis à une déviation.

   La construction de type télescopique du conduit de liaison procure l'avantage supplémentaire que le conduit de liaison ne doit pas être constitué en une seule pièce qui doit s'étendre dans sa direction longitudinale lors de la déviation de l'organe d'évacuation par rapport au mécanisme de dosage, ce qui représente une dépense d'énergie supplémentaire et une sollicitation quant à la matière, qui peut donner lieu à des fatigues que subit la matière lors d'étirements et de relâchements   répétés.   En outre, le risque existe pour la matière dont est constitué le conduit de liaison, de se fragiliser à cause des conditions changeantes de température et à cause de l'attaque de substances corrosives (par exemple, le sel), des fissures pouvant ainsi se produire dans le conduit de liaison.

   Même dans le cas d'écarts minimes en hauteur entre le mécanisme de dosage et l'organe d'évacuation, on obtient une liaison qui se déroule avec des fléchissements relativement doux, ce qui permet d'obtenir un écoulement de la matière à répandre, qui n'est pas entravé. 



   Maintenant, pour permettre des déviations du châssis par rapport à la carrosserie, qui ne sont pas entravées, sans devoir solliciter trop fortement le tuyau flexible quant au fléchissement, de manière avantageuse, on peut prévoir de fixer le tube de guidage de manière mobile sur l'organe d'évacuation. 



   A cet effet, de manière avantageuse, on fixe le tube de guidage à l'organe d'évacuation au moyen d'un 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 compensateur, de préférence un tuyau flexible en spirale apte au fléchissement, placé entre le tube de guidage et l'organe d'évacuation. Tout en présentant, vis-à-vis de pressions s'exerçant en direction radiale, une aptitude à la résistance comparable à celle du tube de guidage, ce tuyau flexible en spirale permet, toutefois, au tube de guidage de pouvoir pivoter dans n'importe quelle direction souhaitée.

   Ainsi, lors de déviations plus importantes de l'organe d'évacuation disposé sur le châssis par rapport au mécanisme de dosage disposé sur la carrosserie, on n'obtient pas de fléchissement extrême du tuyau flexible, mais le conduit de liaison destiné à la matière à répandre se déroule en passant relativement doucement d'une section à l'autre, même aux endroits où le tuyau flexible pénètre dans le tube de guidage et même à l'endroit où le tube de guidage est relié à l'organe d'évacuation au moyen du compensateur. 



   En variante aux formes de réalisation du conduit de liaison que l'on a décrites jusqu'à présent, conformément à une autre caractéristique de l'invention, on peut également faire en sorte que le conduit de liaison soit réalisé à l'aide d'un tuyau flexible apte à se replier en direction axiale à la façon d'un soufflet constitué d'une matière résistant à la température, aux sollicitations mécaniques et aux produits chimiques. Cette forme de réalisation est particulièrement recommandée lorsqu'on se trouve en présence d'une distance relativement importante entre le mécanisme de dosage et l'organe d'évacuation, et que, par conséquent, lors de déviations mutuelles de ces éléments de construction, on n'obtient pas de déviations trop importantes du conduit de liaison par rapport à sa position normale.

   Lorsque ces conditions se présentent et que, sur base de l'agencement de construction, l'écoulement de la matière ne peut être exposé à des perturbations par flambage, par des rayons de courbure 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 trop étroits quant au conduit de liaison ou analogues, la forme de réalisation à liaison continue à l'aide d'un tuyau flexible offre l'avantage que l'on empêche, de manière sûre, la pénétration d'humidité ou de corps étrangers dans le conduit de liaison au-dessus de l'organe d'évacuation. Conformément à cette seconde variante, la fabrication du conduit de liaison, ainsi que son montage sont plus simples et un peu moins coûteux. 



   Pour faciliter le maintien de la forme et de la position du tuyau flexible lorsque la matière à répandre le traverse et pour empêcher les influences provenant de forces s'exerçant de l'extérieur, telles que, par exemple, des secousses ou des vibrations, on peut prévoir, en outre, d'entourer le tuyau flexible d'une spirale en acier à ressorts à des fins de stabilisation ou d'intégrer cette spirale dans la paroi du tuyau flexible. 



   Dans la description qui suit, on expliquera plus en détail un exemple de forme de réalisation préféré de l'appareil de répandage selon l'invention, en se référant aux dessins annexés dans lesquels : 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 la figure 1 représente une coupe schématique prise à travers un agencement selon l'invention, dans lequel le mécanisme de dosage et l'organe d'évacuation se trouvent exactement l'un au-dessus de l'autre, ce qui correspond à une position d'un châssis qui n'a pas dévié par rapport à une carrosserie, et dans lequel le conduit de liaison est réalisé à l'intervention d'un agencement d'un tuyau flexible apte à coulisser dans un tube ;

   la figure 2 représente une forme de réalisation de l'invention dans laquelle le conduit de liaison est réalisé à l'intervention d'un tuyau flexible apte à se replier en direction axiale ou à longueur variable. 



   Par le chiffre 1, on représente le mécanisme de dosage qui comprend, de préférence, un coulisseau 2 à déplacement horizontal et à surface d'appui plane faisant office d'élément de dosage et de couvercle, ainsi qu'un électro-aimant de levage 3 à titre d'élément d'entraînement. Conformément à la présente invention, ce mécanisme de dosage est monté sur le châssis du véhicule directement en dessous du récipient de matière à répandre, le plus souvent une caisse de sable. Bien entendu, on peut également prévoir d'autres mécanismes de dosage comme, par exemple, des pistons ou des clapets. 



   L'organe d'évacuation 4 est monté sur le châssis, en particulier, dans le cas de véhicules sur rails, par exemple, sur le chasse-pierres. L'organe d'évacuation comprend, de préférence, un rouleau à balais 5, ainsi que le moteur d'entraînement 6. En tout cas, on prévoit une chambre de tourbillonnement (non représentée) juste avant l'organe d'évacuation 4, c'est-à-dire au-dessus de ce dernier, qui réalise un tourbillonnement et une 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 désagrégation de la matière à répandre. 



   Conformément à l'invention, les deux agencements 1, 4 sont reliés l'un à l'autre à l'intervention d'un conduit de liaison destiné à la matière à répandre. En l'occurrence, ce conduit de liaison est constitué, dans la forme de réalisation de la figure 1, d'un tuyau flexible 7 en tissu caoutchouteux qui ressort du mécanisme de dosage 1, le tuyau flexible étant guidé à l'intérieur d'un tube de guidage 8 constitué d'une matière résistante. Le tube de guidage 8 est à son tour relié de manière mobile à l'organe d'évacuation 4 à l'intervention d'un compensateur 9 réalisé, de préférence, en forme de tuyau flexible à spirale. 



   Comme on peut le voir en figure 1, le tube de guidage 8 du tuyau flexible possède une extrémité supérieure 8' élargie et arrondie pour garantir un mouvement sans entrave du tuyau 7 en tissu caoutchouteux, même lorsque le tuyau flexible 7 et le tube de guidage 8 forment mutuellement un angle déterminé. Ceci est le cas lors de toutes les déviations du châssis (avec l'organe d'évacuation 4 et en tout cas, la chambre de tourbillonnement) par rapport au châssis du véhicule (avec le mécanisme de dosage 1 qui y est fixé). Pour malgré tout faire en sorte que le tuyau flexible 7 ne forme pas un angle trop grand avec le tube de guidage 8, on prévoit le compensateur 9 qui permet de dévier le tube de guidage 8 en formant un angle déterminé par rapport à sa position normale représentée.

   Ainsi, on empêche des transmissions trop abruptes entre l'organe d'évacuation 4 et le tube de guidage 8, de même qu'entre le tube de guidage 8 et le tuyau flexible en caoutchouc 7, qui pourraient provoquer des dégradations quant aux éléments de construction ou encore une entrave à l'écoulement de la matière à répandre. 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 



   En figure 2, on représente une autre variante pour la réalisation du conduit de liaison. En l'occurrence, on met en oeuvre la variabilité quant à la longueur du conduit de liaison par l'extension ou le repliage axial d'un tuyau flexible 10 qui est réalisé à la façon d'un soufflet. A l'état représenté, dans lequel le mécanisme de dosage 2 se trouve exactement au-dessus de l'organe d'évacuation 4, un certain angle minimal va se régler entre les sections individuelles repliées de la paroi du tuyau flexible   10.   De préférence, les sections individuelles ne sont pas, en l'occurrence, situées exactement l'une sur l'autre, si bien que l'on garde encore une réserve pour le cas d'un rapprochement supplémentaire entre le mécanisme de dosage 1 et l'organe d'évacuation 4, en raison, par exemple, d'une compression du châssis concerné.

   En conséquence, on dimensionne également le tuyau flexible 10 de telle sorte qu'il n'atteigne pas encore sa longueur maximale, même lors d'une déviation maximale du châssis par rapport à la carrosserie lorsque le véhicule négocie des courbes. Ici également, de manière avantageuse, on prévoit encore une réserve de longueur pour les mouvements de débattements. 



   Pour la stabilisation du tuyau flexible 10, on prévoit une spirale 11 en acier à ressorts qui accompagne également les modifications axiales quant à la longueur du tuyau flexible 10 et qui stabilise ce dernier latéralement, de même que contre des gauchissements provoqués par la matière qui s'écoule à travers lui. La spirale 11 peut entourer l'extérieur du tuyau flexible 10, comme représenté en figure 2 ; dans quel cas, elle viendra se mettre en contact avec ce dernier, de préférence, au moins à certains endroits, mais, en variante, elle peut également, à cet effet, être intégrée dans la paroi du tuyau flexible 10.

   L'avantage lié à la variante mentionnée en dernier lieu réside dans le fait que la matière de la spirale 11 ne doit pas être protégée contre la corrosion 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 et que la matière de la paroi du tuyau flexible 10 empêche un contact entre des milieux corrosifs et la spirale 11. 



  Dans le cas de la variante mentionnée en premier lieu, on devrait, de manière avantageuse, munir la matière de la spirale 11 en acier à ressorts d'une protection superficielle.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Reoandaoe device
The invention relates to a spreading device comprising a metering mechanism, a discharge member, preferably in the form of a rotary element, in particular a brush roller, in which the metering mechanism has a closure which can be driven by a motor, by an electromagnet or by hydraulic means, the metering mechanism and the discharge member being connected to each other by a connecting conduit which can bend at least in places.



   Apparatuses of this type are, for example, described in EP-A-178,289 and in EP-A-378,066. They are designed to spread or to spray material to be spread, in particular dry sand or 'other anti-slip materials, immediately in front of the wheels of vehicles such as, for example, rail vehicles or trucks. However, in the case of the spreading devices described in the introduction, it is possible that moisture penetrates from the outside and, in particular in the case of a dosing mechanism which is not completely closed sealingly, it is also possible that this moisture ends up in the material to be spread.

   However, this characteristic gives rise to the agglomeration of the material to be spread, which adversely influences its passage through the metering mechanism and the discharge member, or even completely prevents it. This drawback occurs, in particular, during use on vehicles with two directions in which there is each time a spreading device in front and behind the wheel.



   DE-A-36 27 141 shows a spreading device suitable for a truck, in which the evacuation mechanism intended for the material to be spread is arranged

 <Desc / Clms Page number 2>

 to be separated from a dosing mechanism. The material to be spread is transported between these two mechanisms by passing through a rigid conduit permanently arranged. In fact, this arrangement is suitable for smaller motor vehicles such as, for example, passenger vehicles, or even trucks, where it prevents the agglomeration of the material to be dispersed caused by the humidity which penetrates; however, it cannot be used, for example, in the case of rail vehicles comprising wheels mounted on a bogie and also comprising evacuation mechanisms mounted on the bogie.



   When the spreading device described in the introduction is mounted on a bogie, for example, in the case of rail vehicles, the material to be spread, as described, for example, in EP-A-0 178 289, must be transported from boxes intended for the material to be spread, passing through a conduit, to the evacuation member. The metering mechanism being closed, the column intended for the material to be spread, which is located above the metering mechanism and which extends against the body of the vehicle up to the boxes intended for the material to be spread, must accompany the deflection when the bogie is deflected from the vehicle body.

   Since said column is relatively rigid due to the pressure exerted by the material to be spread, this results in a significant stress which is exerted on the conduit intended for the material to be spread, which must be made in a flexible manner, as well only on the places where the latter is fixed to the container for supplying material to be spread or to the spreading device itself. even.



   In addition, the length of the connecting pipe must be selected so that the maximum deflection of the bogie is possible. In this position, a relatively straight flow section is obtained for the

 <Desc / Clms Page number 3>

 matter to spread. However, when the bogie pivots inward, areas of the increasingly pronounced bending connection duct appear and, in the most unfavorable circumstances, sections may even form in which the material to be spread must flow in ascending direction. This characteristic gives rise to the fact that the flow of material is hindered until a complete sealing of the connecting conduits is achieved.

   The greater the deviations that are expected for the bogie or the evacuation mechanism from the vehicle body, the more unfavorable will be the entry into service of traditional construction.



   Consequently, the object of the present invention relates to a spreading apparatus which eliminates the described drawbacks associated with traditional construction, and in which the spreading apparatus is suitable for use in particular on two-way vehicles and on vehicles whose chassis deviates from the body. To this end, the spreading device described in the introduction is characterized in accordance with the invention in that the length of the connecting duct is variable.



   The advantage linked to the variable-length connection conduit lies in the fact that, between the metering mechanism and the discharge mechanism, there is always provided a conduit of the shortest possible length and with the most straight flow possible, which allows material flow not to be hindered. In particular, the material to be spread flows downwards at all points in the connecting duct and there can be formed, in particular, sections in which the material to be spread should flow upwards.

 <Desc / Clms Page number 4>

 



   The metering mechanism is arranged above and is separated from the discharge member. This characteristic makes it possible to arrange the metering mechanism directly below the container for supplying material to be spread, while the evacuation member is located immediately near the wheel. As a result, when the metering mechanism is closed to stop spraying, no column may be formed in the connecting pipe, consisting of material to be spread since the material to be spread which is in the pipe. can still be evacuated from the evacuation mechanism. Thus, to a large extent, the mechanical stresses which are exerted on the connecting duct and on its fixing locations are reduced.

   However, thanks to the fact that the connecting conduit is free of material to be spread, it also prevents moisture which penetrates and which ends in the zone situated above the evacuation member, from coming into contact with the material to spread and give rise to the agglomeration of the latter. At the start of each spraying process, dry material to be spread arrives in the lower zone of the connecting duct and beyond to the evacuation member, being already animated by a certain minimum speed due to the downward movement. which takes place in the connecting pipe, so that the moisture which is there is immediately expelled to the outside with the material to be spread and that, in this case also, it absolutely cannot form d 'agglomerates.

   The variable length of the connecting pipe ensures that, in any possible mutual position of the metering mechanism and the discharge member, it is possible to obtain a flow of material which is not blocked, in a to a large extent, between these two elements. For example, in the case of an invariable length connection duct, this duct should be dimensioned so that it still connects

 <Desc / Clms Page number 5>

 both elements securely, even at maximum mutual deflection, In this position, a relatively straight flow section is provided for the material to be spread.

   However, when the discharge member pivots inwards relative to the metering mechanism, that is to say when it is brought together, until it is completely underlying, the conduit connection must be in a deflection position such that the axis of the connection pipe approaches the horizontal and that, in the most unfavorable circumstances, sections are even formed in the connection pipe in which the material to spread should flow upwards. These sections obviously have the effect of obstructing the flow of material and they are all the more pronounced when large deviations are expected and as a consequence, the connecting conduit must be extended.



   In accordance with an additional characteristic, the connection duct is made in such a way that a flexible but relatively rigid pipe in the axial direction, preferably a pipe made of rubber fabric, emerges from the metering mechanism and a guide tube made of resistant material, preferably made of special steel, spring from the discharge member, the guide tube surrounding a lower section of the flexible pipe. The flexible pipe and the guide tube jointly constitute a telescopic type system which compensates for the variability as regards the length in all cases of deviations which a chassis undergoes with respect to the bodywork to which the metering mechanism is fixed.

   In this case, the lower section of the flexible pipe must, of course, be surrounded by the guide tube, otherwise the material to be spread would fall outward through the annular slot. The advantage linked to the resistant material guide tube is that it can absorb

 <Desc / Clms Page number 6>

 the pressure exerted by the material to be spread in the lower section of the flexible pipe. If this were not the case, one could be confronted with extraordinary pressure stresses exerted on the lower section of the connecting duct, in particular, during the pivoting by folding inwards of a chassis which has been subject to a deviation.

   The telescopic type construction of the connecting pipe provides the additional advantage that the connecting pipe does not have to be made in one piece which must extend in its longitudinal direction when the evacuation member is deflected with respect to to the dosing mechanism, which represents an additional energy expenditure and a stress on the material, which can give rise to fatigue which the material undergoes during repeated stretching and relaxation. In addition, there is a risk for the material of which the connecting pipe is made, to become brittle due to changing temperature conditions and because of attack by corrosive substances (for example, salt), cracks which can thus form. occur in the connecting conduit.

   Even in the case of minimal differences in height between the metering mechanism and the discharge member, a connection is obtained which takes place with relatively gentle deflections, which makes it possible to obtain a flow of the material to be spread, who is not hindered.



   Now, to allow deflections of the chassis relative to the body, which are not hindered, without having to stress the flexible pipe too much with regard to deflection, advantageously, provision can be made to fix the guide tube in a movable manner on the evacuation organ.



   To this end, advantageously, the guide tube is fixed to the evacuation member by means of a

 <Desc / Clms Page number 7>

 compensator, preferably a flexible spiral hose capable of bending, placed between the guide tube and the discharge member. While having, vis-à-vis pressures exerted in the radial direction, a capacity for resistance comparable to that of the guide tube, this flexible spiral pipe allows, however, the guide tube to be able to pivot in n ' any direction you want.

   Thus, during greater deviations of the evacuation member disposed on the chassis relative to the metering mechanism disposed on the body, one does not obtain an extreme deflection of the flexible pipe, but the connecting conduit intended for the material to be spread takes place passing relatively slowly from one section to another, even at the places where the flexible pipe enters the guide tube and even at the place where the guide tube is connected to the evacuation member by means of the compensator.



   As an alternative to the embodiments of the connecting duct which have been described hitherto, in accordance with another characteristic of the invention, it is also possible to arrange for the connecting duct to be produced using a flexible hose able to fold in the axial direction in the manner of a bellows made of a material resistant to temperature, mechanical stresses and chemicals. This embodiment is particularly recommended when there is a relatively large distance between the metering mechanism and the discharge member, and therefore, during mutual deviations of these construction elements, does not get too large deviations of the connecting pipe from its normal position.

   When these conditions arise and that, on the basis of the construction arrangement, the flow of the material cannot be exposed to disturbances by buckling, by radii of curvature

 <Desc / Clms Page number 8>

 too narrow with respect to the connecting pipe or the like, the continuous connection embodiment using a flexible hose has the advantage that the ingress of moisture or foreign bodies is prevented in a safe manner the connecting duct above the discharge member. According to this second variant, the manufacture of the connecting conduit, as well as its assembly are simpler and a little less expensive.



   To make it easier to maintain the shape and position of the flexible hose when the material to be spread passes through it and to prevent influences from external forces, such as, for example, shaking or vibration, may further provide to surround the flexible pipe with a spring steel spiral for stabilization purposes or to integrate this spiral into the wall of the flexible pipe.



   In the description which follows, an example of a preferred embodiment of the spreading apparatus according to the invention will be explained in more detail, with reference to the appended drawings in which:

 <Desc / Clms Page number 9>

 Figure 1 shows a schematic section taken through an arrangement according to the invention, in which the metering mechanism and the discharge member are located exactly one above the other, which corresponds to a position a chassis which has not deviated from a body, and in which the connecting duct is produced by means of an arrangement of a flexible pipe capable of sliding in a tube;

   FIG. 2 represents an embodiment of the invention in which the connecting duct is produced by means of a flexible pipe able to fold in the axial direction or with variable length.



   By the number 1, there is shown the metering mechanism which preferably comprises a slide 2 with horizontal displacement and with a flat support surface acting as metering element and cover, as well as a lifting electromagnet. 3 as a training element. In accordance with the present invention, this metering mechanism is mounted on the vehicle chassis directly below the container of material to be spread, most often a box of sand. Of course, it is also possible to provide other metering mechanisms such as, for example, pistons or valves.



   The evacuation member 4 is mounted on the chassis, in particular, in the case of vehicles on rails, for example, on the stone punch. The evacuation member preferably comprises a brush roller 5, as well as the drive motor 6. In any case, a swirl chamber (not shown) is provided just before the evacuation member 4, that is to say above the latter, which makes a swirl and a

 <Desc / Clms Page number 10>

 disaggregation of the material to be spread.



   According to the invention, the two arrangements 1, 4 are connected to each other by the intervention of a connecting conduit intended for the material to be spread. In this case, this connecting conduit consists, in the embodiment of FIG. 1, of a flexible hose 7 made of rubber fabric which emerges from the metering mechanism 1, the flexible hose being guided inside a guide tube 8 made of a resistant material. The guide tube 8 is in turn movably connected to the discharge member 4 by means of a compensator 9 preferably made in the form of a flexible spiral pipe.



   As can be seen in FIG. 1, the guide tube 8 of the flexible pipe has a widened and rounded upper end 8 ′ to guarantee an unimpeded movement of the rubber fabric pipe 7, even when the flexible pipe 7 and the guide tube 8 mutually form a determined angle. This is the case during all the deflections of the chassis (with the evacuation member 4 and in any case, the swirl chamber) relative to the chassis of the vehicle (with the metering mechanism 1 which is attached to it). To nevertheless ensure that the flexible pipe 7 does not form an angle that is too large with the guide tube 8, provision is made for the compensator 9 which makes it possible to deflect the guide tube 8 at an angle determined with respect to its normal position represented.

   Thus, too abrupt transmissions are prevented between the discharge member 4 and the guide tube 8, as well as between the guide tube 8 and the flexible rubber hose 7, which could cause damage to the elements of construction or an obstacle to the flow of the material to be spread.

 <Desc / Clms Page number 11>

 



   In FIG. 2, another variant is shown for the production of the connecting duct. In this case, the variability in the length of the connecting duct is implemented by the axial extension or folding of a flexible pipe 10 which is produced in the manner of a bellows. In the state shown, in which the metering mechanism 2 is located exactly above the discharge member 4, a certain minimum angle will be set between the individual folded sections of the wall of the flexible pipe 10. Preferably , the individual sections are not, in this case, located exactly one on the other, so that there is still a reserve for the case of an additional approximation between the metering mechanism 1 and the evacuation member 4, due, for example, to compression of the chassis concerned.

   Consequently, the flexible pipe 10 is also dimensioned so that it does not yet reach its maximum length, even during a maximum deviation of the chassis from the body when the vehicle is negotiating curves. Here also, advantageously, provision is also made for a length reserve for movement movements.



   For the stabilization of the flexible pipe 10, a spiral 11 made of spring steel is provided which also accompanies the axial modifications as to the length of the flexible pipe 10 and which stabilizes the latter laterally, as well as against warping caused by the material which s flows through him. The spiral 11 can surround the outside of the flexible pipe 10, as shown in FIG. 2; in which case, it will come into contact with the latter, preferably, at least in certain places, but, as a variant, it can also, for this purpose, be integrated into the wall of the flexible pipe 10.

   The advantage linked to the last mentioned variant is that the material of the spiral 11 does not have to be protected against corrosion

 <Desc / Clms Page number 12>

 and that the material of the wall of the flexible pipe 10 prevents contact between corrosive media and the spiral 11.



  In the case of the first mentioned variant, the material of the spiral 11 made of spring steel should advantageously be provided with surface protection.


    

Claims (6)

REVENDICATIONS 1. Appareil de répandage comprenant un mécanisme de dosage et un organe d'évacuation, de préférence, sous la forme d'un élément rotatif, en particulier d'un rouleau à balais, dans lequel le mécanisme de dosage présente un élément de fermeture qui peut être entraîné par un moteur, par un électro-aimant ou par des moyens hydrauliques et est disposé sur le véhicule en étant séparé quant à sa construction, de l'organe d'évacuation sous-jacent, le mécanisme de dosage (1) et l'organe d'évacuation (4) étant reliés l'un à l'autre par un conduit de liaison (7,8, 9 ; 10, 11) qui peut fléchir au moins par endroits, caractérisé en ce que la longueur du conduit de liaison est variable. CLAIMS 1. Dispensing apparatus comprising a metering mechanism and a discharge member, preferably in the form of a rotating element, in particular a brush roller, in which the metering mechanism has a closing element which can be driven by a motor, by an electromagnet or by hydraulic means and is arranged on the vehicle being separated in its construction, from the underlying evacuation member, the metering mechanism (1) and the discharge member (4) being connected to each other by a connecting duct (7,8, 9; 10, 11) which can flex at least in places, characterized in that the length of the duct is variable. 2. Appareil de répandage selon la revendication 1, caractérisé en ce qu'un tuyau flexible (7) apte à fléchir, mais relativement rigide en direction axiale, de préférence un tuyau en tissu caoutchouteux, ressort du mécanisme de dosage (1) et un tube de guidage (8) constitué d'une matière résistante, de préférence de l'acier spécial, ressort de l'organe d'évacuation (4), le tube de guidage (8) entourant une section inférieure du tuyau flexible (7).  2. Spreading device according to claim 1, characterized in that a flexible pipe (7) capable of bending, but relatively rigid in the axial direction, preferably a pipe made of rubbery fabric, spring from the metering mechanism (1) and a guide tube (8) made of a resistant material, preferably special steel, spring from the discharge member (4), the guide tube (8) surrounding a lower section of the flexible pipe (7) . 3. Appareil de répandage selon la revendication 2, caractérisé en ce que le tube de guidage (8) est disposé de manière mobile sur l'organe d'évacuation (4).  3. Spreading apparatus according to claim 2, characterized in that the guide tube (8) is movably disposed on the discharge member (4). 4. Appareil de répandage selon la revendication 3, caractérisé en ce que le tube de guidage (8) est disposé sur l'organe d'évacuation (4) au moyen d'un compensateur (9), de préférence un tuyau flexible à spirale apte à fléchir disposé entre le tube de guidage (8) et l'organe d'évacuation (4). <Desc/Clms Page number 14>  4. Spreading apparatus according to claim 3, characterized in that the guide tube (8) is disposed on the discharge member (4) by means of a compensator (9), preferably a flexible spiral hose able to flex arranged between the guide tube (8) and the discharge member (4).  <Desc / Clms Page number 14>   5. Appareil de répandage selon la revendication 1, caractérisé en ce que le conduit de liaison est réalisé à l'intervention d'un tuyau flexible (10) apte à se replier axialement à la façon d'un soufflet ou à longueur variable, constitué d'une matière résistant à la température, aux sollicitations mécaniques et aux produits chimiques.  5. A spreading device according to claim 1, characterized in that the connecting duct is produced by means of a flexible pipe (10) capable of being folded axially like a bellows or of variable length, consisting a material resistant to temperature, mechanical stress and chemicals. 6. Appareil de répandage selon la revendication 5, caractérisé en ce que le tuyau flexible (10) est entouré d'une spirale à ressorts (11) à des fins de stabilisation ou bien cette spirale (11) est intégrée dans la paroi du tuyau flexible (10).  6. Spreading apparatus according to claim 5, characterized in that the flexible pipe (10) is surrounded by a spring spiral (11) for stabilization purposes or else this spiral (11) is integrated in the wall of the pipe flexible (10).
BE9200438A 1991-05-28 1992-05-13 Spreading device. BE1005846A5 (en)

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
AT107791A AT399128B (en) 1991-05-28 1991-05-28 SPREADER

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE1005846A5 true BE1005846A5 (en) 1994-02-15

Family

ID=3506095

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE9200438A BE1005846A5 (en) 1991-05-28 1992-05-13 Spreading device.

Country Status (4)

Country Link
AT (1) AT399128B (en)
BE (1) BE1005846A5 (en)
CH (1) CH685130A5 (en)
DE (1) DE4212647A1 (en)

Families Citing this family (3)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE19640559A1 (en) * 1996-10-01 1998-04-02 Duewag Ag Sand spreading device for rail vehicles, in particular low-floor light rail vehicles
EP1312488A3 (en) * 2001-11-15 2004-01-02 Goldmann, Norbert Device for spreading grit
CN110626362B (en) * 2019-09-26 2020-12-04 成都理工大学 Sanding control method based on LTE-R system and rail vehicle sanding system

Citations (6)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US3298727A (en) * 1965-03-17 1967-01-17 Adhemar J Picard Apparatus for dispensing grit material
DE2605505A1 (en) * 1976-02-12 1977-08-25 August Hoch Gritting attachment for vehicle wheels - has gravity fed hoppers and air blown spreader operated by electromagnetic valves
DE3237763A1 (en) * 1982-10-12 1984-04-12 Werner 3210 Elze Bartling Gritting device for dispersing grit
EP0178289A1 (en) * 1984-09-24 1986-04-16 Norbert Goldmann Dispersion device
DE3627141A1 (en) * 1986-08-09 1988-02-11 Schroeder Rolf Strewing device on a motor vehicle
EP0378066A1 (en) * 1988-12-19 1990-07-18 Norbert Goldmann Sanding device

Patent Citations (6)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US3298727A (en) * 1965-03-17 1967-01-17 Adhemar J Picard Apparatus for dispensing grit material
DE2605505A1 (en) * 1976-02-12 1977-08-25 August Hoch Gritting attachment for vehicle wheels - has gravity fed hoppers and air blown spreader operated by electromagnetic valves
DE3237763A1 (en) * 1982-10-12 1984-04-12 Werner 3210 Elze Bartling Gritting device for dispersing grit
EP0178289A1 (en) * 1984-09-24 1986-04-16 Norbert Goldmann Dispersion device
DE3627141A1 (en) * 1986-08-09 1988-02-11 Schroeder Rolf Strewing device on a motor vehicle
EP0378066A1 (en) * 1988-12-19 1990-07-18 Norbert Goldmann Sanding device

Also Published As

Publication number Publication date
CH685130A5 (en) 1995-03-31
DE4212647A1 (en) 1992-12-03
ATA107791A (en) 1994-08-15
AT399128B (en) 1995-03-27

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2580754A1 (en) PROTECTIVE CAP FOR A DISC BRAKE CALIPER GUIDE PIN
FR2918420A1 (en) WIND TURBINE WITH FOLDING MAT
BE1005846A5 (en) Spreading device.
FR2624488A1 (en) SAS WITH CELLULAR WHEEL
FR2678867A1 (en) Axle with independent wheels including a crossbeam-reservoir
FR2704260A1 (en) Method for curving shuttering (formwork) and curvable shuttering making use of this method
FR2788482A1 (en) FORKLIFT
FR2594817A1 (en) HYDRAULIC LIFTING PLATFORM FOR VEHICLES
FR2501128A1 (en) HEAD OF CAPTAGE FOR PANTOGRAPH AND PANTOGRAPH SO EQUIPPED
EP1103441A1 (en) Floor for the intercommunication passage between two vehicles
FR2803001A1 (en) Suspension strut for motor vehicle has damping fluid control valve controlled by linkage connected to piston rod
EP1043218B1 (en) Tilt-adjustable aerodynamic deflector for utility vehicles
FR2696989A1 (en) Wheel orientation maneuvering device equipping the lower end of an aircraft landing gear leg.
FR3031069A1 (en) VEHICLE EQUIPPED WITH SPEED CORRECTION AND STEERING CONTROL SYSTEMS FOR A WHEEL ASSEMBLY, AND SUCH A SYSTEM
FR2705554A1 (en) Sweeper with a suction mouth and a sweeping cylinder following behind
FR2494375A2 (en) DEVICE FOR ADJUSTING THE POSITION OF A MOVABLE ELEMENT IN A VEHICLE, SUCH AS THE SEAT THEREOF
FR2940745A1 (en) TRACTOR VEHICLE ASSEMBLY AND SOIL TREATMENT MACHINE, SUCH AS A BRUSHING MACHINE-GRINDING PLANTS
FR2769572A1 (en) Variable-angle air deflector for truck cab roof
FR2599272A1 (en) Air filter for vehicles
FR2552378A1 (en) Sliding cover for open truck
FR2849003A1 (en) Transporter for bulk product e.g. concrete has outlet with shutter to which guide can be attached by quick-fit connector
CH686128A5 (en) Transport vehicle loading/unloading ramp
WO2007060355A1 (en) Deformable structure of a motor vehicle front part
EP0955255B1 (en) Screw discharge device with an improved rotary drive
FR2836496A1 (en) Telescopic tunnel cover, especially for swimming pool, has rollers that are adjustable according to natural deviation of cover on deployment

Legal Events

Date Code Title Description
RE20 Patent expired

Owner name: *FAIVELEY TRANSPORT

Effective date: 20120513