BE1005428A6 - Bottle for product room. - Google Patents

Bottle for product room. Download PDF

Info

Publication number
BE1005428A6
BE1005428A6 BE9101011A BE9101011A BE1005428A6 BE 1005428 A6 BE1005428 A6 BE 1005428A6 BE 9101011 A BE9101011 A BE 9101011A BE 9101011 A BE9101011 A BE 9101011A BE 1005428 A6 BE1005428 A6 BE 1005428A6
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
bottle
wick
wick holder
neck
holder device
Prior art date
Application number
BE9101011A
Other languages
French (fr)
Original Assignee
N M Klimis Et Cie
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Family has litigation
First worldwide family litigation filed litigation Critical https://patents.darts-ip.com/?family=3885790&utm_source=google_patent&utm_medium=platform_link&utm_campaign=public_patent_search&patent=BE1005428(A6) "Global patent litigation dataset” by Darts-ip is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Application filed by N M Klimis Et Cie filed Critical N M Klimis Et Cie
Priority to BE9101011A priority Critical patent/BE1005428A6/en
Priority to FR9213032A priority patent/FR2683149B1/en
Application granted granted Critical
Publication of BE1005428A6 publication Critical patent/BE1005428A6/en

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61LMETHODS OR APPARATUS FOR STERILISING MATERIALS OR OBJECTS IN GENERAL; DISINFECTION, STERILISATION OR DEODORISATION OF AIR; CHEMICAL ASPECTS OF BANDAGES, DRESSINGS, ABSORBENT PADS OR SURGICAL ARTICLES; MATERIALS FOR BANDAGES, DRESSINGS, ABSORBENT PADS OR SURGICAL ARTICLES
    • A61L9/00Disinfection, sterilisation or deodorisation of air
    • A61L9/015Disinfection, sterilisation or deodorisation of air using gaseous or vaporous substances, e.g. ozone
    • A61L9/04Disinfection, sterilisation or deodorisation of air using gaseous or vaporous substances, e.g. ozone using substances evaporated in the air without heating
    • A61L9/12Apparatus, e.g. holders, therefor

Abstract

Un flacon comprenant un dispositif porte-mèche 810) ayant une première extrémité (11) qui s'étend à l'intérieur de la cavité (21) d'un bouchon de fermeture (20) et qui comprend des premiers moyens (13) agencés pour coopérer intimement avec des seconds moyens (22) agencés dans la surface intérieure de la cavité (21) du bouchon de fermeture (20) de manière à rendre le dispositif porte-mèche (10) solidaire du bouchon de fermeture (20). Le dispositif porte-mèche est ainsi rendu solidaire du bouchon de fermeture qui reste fixé sur le porte-mèche lorsque celui-ci est en position de service, partiellement extrait hors du flacon .A bottle comprising a wick holder device 810) having a first end (11) which extends inside the cavity (21) of a closure cap (20) and which comprises first means (13) arranged to cooperate intimately with second means (22) arranged in the inner surface of the cavity (21) of the closure plug (20) so as to make the wick holder device (10) integral with the closure plug (20). The wick holder device is thus made integral with the closure cap which remains fixed on the wick holder when the latter is in the service position, partially extracted from the bottle.

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  FLACON POUR PRODUIT D'AMBIANCE La présente invention se rapporte à un flacon pour produit d'ambiance. Il s'agit d'un flacon à placer dans un local afin d'y propager une odeur désirée en faisant diffuser un produit d'ambiance volatile portant cette odeur. 



  Un flacon résolvant ce problème est connu. Celui-ci comprend un bouchon de fermeture et un dispositif porte-mèche sur lequel est enroulée une mèche. Celleci est imprégnée de liquide désodorisant. Il suffit, après avoir ouvert le flacon en enlevant le bouchon de fermeture, de tirer sur le dispositif porte-mèche de manière que la mèche soit extraite du flacon sur une hauteur déterminée de façon à permettre la diffusion du produit d'ambiance à partir de la portion extraite de la mèche. 



  Le flacon connu présente cependant un inconvénient. 



  Pour obtenir l'effet désiré de désodorisation du local, il faut retirer le bouchon du flacon pour permettre l'ouverture de celui-ci. Ainsi, pendant toute la durée requise de désodorisation, le bouchon doit être placé à un endroit où il n'encombre pas, donc généralement à l'écart du flacon. Cela a pour conséquence que le bouchon se perd généralement et que l'on ne peut donc plus refermer le flacon après usage. 



  Un autre inconvénient du flacon connu réside dans le fait que pour retirer le porte-mèche, l'utilisateur doit tremper les doigts de la main dans le liquide désodorisant. Outre le fait que cela donne une sensation 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 assez désagréable, cela peut également constituer une véritable gêne pour les utilisateurs présentant certaines allergies et chez lesquels le fait de plonger les doigts dans le produit pourrait avoir pour effet des réactions cutanées non   désirées.   



  L'invention a pour but de remédier à ces inconvénients et à cette fin, elle propose un flacon qui présente un col se terminant par une ouverture circulaire obturée par un bouchon de fermeture amovible ayant la forme d'une cuvette renversée dont la cavité est adaptée pour loger l'extrémité libre dudit col. Le flacon comprend un dispositif porte-mèche destiné à recevoir une mèche capable d'être imprégnée par un produit d'ambiance contenu dans le flacon. Le dispositif porte-mèche s'étend dans le col et à l'intérieur du corps du flacon de manière qu'une extrémité de la mèche pénètre dans le produit d'ambiance contenu dans le flacon, le dispositif porte-mèche étant agencé pour pouvoir être déplacé le long du col du flacon.

   Suivant l'invention, l'extrémité libre du dispositif portemèche, qui est opposée à l'extrémité pourvue de la mèche, s'étend à l'intérieur de la cavité du bouchon de fermeture et comprend des premiers moyens agencés pour coopérer intimement avec des seconds moyens agencés dans la surface intérieure de la cavité du bouchon de fermeture de manière à rendre le dispositif portemèche solidaire du bouchon de fermeture. 



  Ainsi, grâce à cet agencement du dispositif portemèche, le bouchon peut être maintenu sur le portemèche, même lorsque celui-ci est en position de service, c'est-à-dire lorsqu'une portion du porte-mèche et de la mèche est extraite du flacon. Le risque de perte du bouchon est ainsi écarté. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 Qui plus est, la coopération intime entre le dispositif porte-mèche et le bouchon permet également d'éviter à l'utilisateur de devoir tremper les doigts dans le produit désodorisant pour pouvoir extraire le dispositif porte-mèche hors du flacon. Ceci élimine le désagrément occasionné par le contact de la peau avec le produit et surtout les risques de réaction cutanée provoquée par une forme d'intolérance de la peau au liquide désodorisant en cas de contact direct de la peau avec le produit généralement hyperconcentré. 



  Dans une forme de réalisation avantageuse de l'invention, les premiers et seconds moyens sont clipsables l'un à l'autre. Cela permet une liaison à et/ou un détachement particulièrement aisés et rapides entre le porte-mèche et le bouchon. 



  Suivant un mode de réalisation plus avantageux de l'invention, les premiers moyens comprennent au moins un plateau s'étendant perpendiculairement au plan formé par le dispositif porte-mèche à l'extrémité d'une tige de support du plateau, et les seconds moyens comprennent une gorge annulaire s'étendant coaxialement par rapport à l'axe longitudinal du bouchon, les parois de la gorge s'étendant pratiquement parallèlement à l'axe du bouchon. 



  Avantageusement, dans la paroi extérieure de la gorge est agencée une rainure périphérique concentrique avec la gorge et s'ouvrant directement sur celle-ci. Cette mesure renforce considérablement la sûreté de clipsage. 



  Dans un mode de réalisation particulier de l'invention, sur une partie de la hauteur du col et à partir 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 de la base de celui-ci, il est prévu un étranglement pratiquement symétrique du col de manière à ne laisser qu'une section de col à largeur pratiquement constante sur la partie du col précitée. De plus, chacune des tiges précitées est pourvue, à une distance prédéterminée des premiers moyens précités, d'un ergot d'arrêt s'étendant de part et d'autre du plan du dispositif porte-mèche, lequel ergot est agencé pour s'appuyer sur l'étranglement du col. L'agencement approprié d'ergots d'arrêt permet de maintenir les premiers moyens précités à une distance prédéterminée de l'étranglement du col du flacon.

   Ceci a pour conséquence que lesdits premiers moyens peuvent coopérer intimement, et cela sans entrave, avec les seconds moyens précités. 



  Suivant une forme de réalisation préférée de l'invention, le dispositif porte-mèche consiste en une lamelle flexible dont la zone d'une deuxième extrémité, opposée à ladite première extrémité, est pourvue d'au moins un épaulement latéral extérieur d'arrêt. Cet épaulement est destiné à venir buter contre l'extrémité intérieure du col du flacon en cas d'extraction partielle du dispositif porte-mèche de manière à empêcher que celui-ci ne puisse être sorti complètement du flacon de manière intempestive. 



  Avantageusement, une découpe pratiquement centrale est agencée dans la zone de l'extrémité opposée à l'extrémité libre précitée. Il est possible ainsi d'enrouler de manière plus sûre la mèche autour du porte-mèche en faisant passer la mèche dans ladite ouverture. De ce fait, un mouvement latéral de la mèche se trouve entravé. 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 Plus avantageusement encore, un passage pratiquement central est prévu entre la découpe précitée et le bord de l'extrémité du dispositif porte-mèche, opposée à son extrémité libre. Ce passage interrompt le bord et diminue ainsi considérablement la rigidité de la zone d'extrémité comprise entre la découpe et ledit bord. 



  Cette diminution de rigidité permet une extraction totale commode du dispositif porte-mèche hors du flacon. 



  Cela permet de recharger le flacon avec du liquide désodorisant ainsi que le remplacement du dispositif porte-mèche et/ou de la mèche en cas de nécessité. 



  Un exemple de réalisation particulier du flacon suivant l'invention est décrit ci-après de manière plus détaillée à l'aide des dessins annexés. 



  La figure 1 représente une vue en coupe d'un flacon suivant l'invention illustrant l'engagement du dispositif porte-mèche dans le bouchon du flacon. 



  La figure 2 représente une vue en élévation d'un dispositif porte-mèche pour le flacon suivant l'invention. 



  La figure 3 représente une vue de dessus du dispositif porte-mèche. 



  Dans les différentes figures, les mêmes signes de référence se rapportent à des éléments identiques ou analogues. 



  La figure 1 représente un flacon exemplaire 1 présentant un col 2 se terminant par une ouverture circulaire 3 obturée par un bouchon amovible 20 présentant la forme d'une cuvette renversée. Le flacon 1 contient un 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 produit parfumé 4 dans lequel plonge une mèche 6 portée par un porte-mèche 10 réglable en hauteur le long du col. La mèche 6 est constituée en une matière qui se laisse imprégner par le produit parfumé. 



  Le bouchon 20 permet d'ouvrir et de refermer le flacon suivant qu'on désire ou non parfumer le local dans lequel il est placé. Il peut en effet s'avérer utile de pouvoir refermer le flacon, par exemple lorsque des enfants en bas âge ou des personnes allergiques au produit parfumé se trouvent à proximité du flacon. 



  Cela montre qu'il est important d'écarter tout risque de perte ou d'égarement du bouchon. Lorsque l'on ouvre le flacon pour désodoriser ou parfumer un local, il faut donc que le bouchon reste au voisinage immédiat du flacon sans toutefois gêner l'environnement ni encombrer. Pour cela, conformément à l'invention, le porte-mèche 10 est rendu solidaire du bouchon de fermeture 20. A cet effet, l'extrémité supérieure 11 du porte-mèche 10 qui émerge du col du flacon s'étend à l'intérieur de la cavité 21 du bouchon 20 et est agencée pour coopérer avec le bouchon. 



  La figure 2 illustre un mode de réalisation exemplaire du porte-mèche 10 conforme à l'invention. A son extrémité 11, le dispositif présente deux pattes 12 agencées pour coopérer avec le bouchon 20. Afin de permettre une bonne prise du bouchon 20 sur le porte-mèche 10, chaque patte 12 se termine en un élément aplati 13 en forme de plateau s'étendant dans un plan pratiquement perpendiculaire aux pattes de manière à former un élément de clipsage destiné à permettre le clipsage du bouchon sur le porte-mèche. Chaque plateau 13 est destiné à s'engager dans une gorge circulaire 22 (fig. 1) 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 ménagée dans la surface intérieure de la cavité 21 du bouchon. La largeur de la gorge 22 du bouchon est prévue de manière à permettre une prise irréprochable du bouchon sur les plateaux 13.

   Comme le montre la vue agrandie de la figure 3, la paroi extérieure 25 de la gorge 22 présente à une hauteur prédéterminée depuis la surface de base 23 du bouchon un évidement 24 formé par un creux arrondi dans la face intérieure de la paroi extérieure 25 de manière à permettre un clipsage sûr des plateaux 13 dans le bouchon 20. En outre, la paroi extérieure 25 de la gorge 22, qui s'étend de manière sensiblement parallèle à l'axe central du bouchon, présente une épaisseur réduite à son extrémité libre de manière à permettre un écartement plus commode de la paroi lors du clipsage. Il est à noter que l'agencement de cette paroi extérieure 25 de la gorge 22 forme une deuxième gorge 26 permettant de prévoir un filetage interne 27 du bouchon à hauteur de la gorge pour visser le bouchon 20 sur le flacon en cas de fermeture de celui-ci. 



  Il ressort de la figure 1 que chaque patte 11 du porte-mèche 10 est pourvue d'ergots d'arrêt 14 se rattachant aux pattes 12 à une distance prédéterminée des éléments en plateau 13. Les ergots 14 précités s'étendent chacun de part et d'autre du porte-mèche. Les ergots 14 présentent une longueur telle que lors de l'introduction du porte-mèche 10 dans le flacon 1, ces ergots 14 viennent en appui sur un étranglement 5 du col du flacon formant ainsi butée. 



  L'étranglement du col du flacon consiste en une réduction du diamètre normal de celui-ci d'une configuration circulaire traditionnelle à une section à largeur sensiblement rectangulaire. La largeur du col étranglé 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 est comprise entre la moitié et le tiers du diamètre du col dans sa partie non réduite. 



  Ainsi, les ergots d'arrêt 14 sont agencés à une hauteur telle que le bord inférieur du porte-mèche 10 introduit dans le flacon, arrive à une distance prédéterminée au-dessus du fond du flacon, de préférence jusqu'à une profondeur égale au moins aux trois quarts de la hauteur du flacon comme visible sur la figure 1, de sorte qu'il reste suffisamment d'espace entre le bord inférieur du porte-mèche et le fond du flacon pour permettre l'enroulement de la mèche 6 autour du porte-mèche. D'autre part, les ergots d'arrêt 14 sont disposés de manière que les plateaux de clipsage 13 puissent entrer en prise avec le bouchon 20 lorsque celui-ci est placé sur le flacon. 



  Les éléments de clipsage 13 sont aplatis et s'étendent dans un plan orienté pratiquement perpendiculaire aux pattes 12, formant ainsi plateau. Les éléments 13 sont par ailleurs constitués en matière synthétique flexible. 



  Le contour des plateaux de clipsage 13 présente une forme adaptée pour permettre le clipsage du bouchon 20 sur le porte-mèche, par exemple la forme d'un segment circulaire délimité par une corde, celle-ci étant orientée suivant une direction perpendiculaire à un plan contenant le porte-mèche 10. La forme de plateau précitée est illustrée sur la figure 3. 



  Il est parfaitement possible de ne prévoir qu'une seule patte 12. Dans ce cas, la patte peut être agencée de manière centrale par rapport au porte-mèche. A son extrémité libre, la patte présente alors un élé- 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 ment de clipsage 13 de forme annulaire se rattachant à la patte, par exemple à partir du bord intérieur de l'élément annulaire précité. 



  Le mode de réalisation du porte-mèche 10 illustré à la figure 2 présente une allure globalement lamellaire, allongée et symétrique longitudinalement. Cette forme de réalisation permet un enroulement plus stable de la mèche en faisant passer celle-ci entre les deux pattes lors de son enroulement suivant la direction longitudinale du support. Les deux pattes empêchent que la mèche ne soit déplacée latéralement avant de glisser de sa position enroulée, par exemple lors d'une manipulation trop brusque du porte-mèche. 



  Par ailleurs, la réalisation à deux pattes procure un effet de pinçage entre le porte-mèche et le bouchon lors de la fermeture de celui-ci, ce qui accroît la sûreté du clipsage en cas de fermeture. La forme et la dimension de chaque élément du plateau 13 sont parfaitement adaptées à la gorge annulaire 22 et en particulier à la rainure 24 dans la paroi extérieure 25 de la gorge (figure 3). 



  Revenant à la figure 2, on observe que, dans une zone inférieure opposée à la zone destinée à coopérer avec le bouchon, le porte-mèche 10 présente un épaulement 15 sur ses bords latéraux. Les épaulements 15 présentent une dimension telle qu'ils empêchent tout retrait intempestif ou accidentel du porte-mèche hors du flacon. 



  Toutefois, grâce à la flexibilité du porte-mèche et au rétrécissement non excessif de l'étranglement du col, il est possible de retirer complètement le porte-mèche 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 hors du flacon en lui appliquant une légère torsion au moment du retrait. Le retrait total du porte-mèche est nécessaire afin de permettre un renouvellement de la mèche en cas d'usure de celle-ci ou encore afin de permettre un rechargement commode du flacon en liquide d'ambiance. 



  La flexion du support est facilitée par l'application d'une discontinuité de matière dans la partie médiane du porte-mèche. La discontinuité de matière est effectuée par exemple par un déplacement de matière, analogue à un emboutissage, dans une ligne médiane longitudinale du support suivant une direction perpendiculaire au plan du support de mèche. Le support présente ainsi une rainure à hauteur de la ligne précitée sur une face et une nervure sur son autre face du support, la nervue et la rainure étant complémentaires. 



  Une découpe pratiquement centrale 16 par rapport à l'axe longitudinal est avantageusement prévue dans la zone inférieure précitée du porte-mèche (pratiquement à hauteur des épaulements 15) sur une largeur de préférence au moins égale à la distance comprise entre les pattes 12. Grâce à cette découpe 16, il est possible d'assurer une excellente stabilité à la mèche dans sa position d'enroulement sur son support 10 en faisant passer la mèche dans ladite découpe 16 lors de son enroulement. 



  De plus, un passage 17 est prévu entre la découpe 16 et le bord inférieur du porte-mèche de manière à diminuer considérablement la rigidité de la zone inférieure du porte-mèche. Cela s'avère particulièrement utile lorsqu'il faut extraire le porte-mèche 10 hors du flacon. 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 



  Avantageusement, une deuxième ouverture 18 est encore prévue dans la zone supérieure du porte-mèche. Plus particulièrement, cette deuxième ouverture est par exemple formée par deux découpes 18A et 18B reliées entre elles par un passage 19. Cette deuxième ouverture 18 permet d'y amorcer l'enroulement de la mèche, par exemple à partir de la découpe inférieure 18B. 



  Avec le dispositif porte-mèche solidaire du bouchon de fermeture conformément à l'invention, il est possible de dévisser le bouchon et d'extraire progressivement le porte-mèche du flacon sans séparer le bouchon du porte-mèche, ce qui permet un réglage en hauteur particulièrement commode du dispositif porte-mèche tout en évitant un contact des doigts avec le produit contenu dans le flacon. De plus, le bouchon est imperdable et il est toujours aisé de le revisser et de refermer le flacon. 



  Le mode de réalisation décrit dans ce qui précède est un exemple donné à titre illustratif et l'invention n'est nullement limitée à cet exemple. Toute modification, toute variante et tout agencement équivalent doivent être considérés comme compris dans le cadre de l'invention.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  The present invention relates to a bottle for a room product. It is a bottle to be placed in a room in order to propagate a desired odor by distributing a volatile ambient product carrying this odor.



  A bottle solving this problem is known. This includes a closure cap and a wick holder device on which a wick is wound. This is impregnated with deodorant liquid. It is sufficient, after opening the bottle by removing the closure cap, to pull on the wick holder device so that the wick is extracted from the bottle over a determined height so as to allow the diffusion of the ambient product from the portion extracted from the wick.



  The known bottle has a drawback, however.



  To obtain the desired effect of deodorizing the room, you must remove the cap from the bottle to allow it to open. Thus, throughout the required period of deodorization, the stopper must be placed in a place where it does not clutter, therefore generally away from the bottle. This has the consequence that the cap is generally lost and that we can no longer close the bottle after use.



  Another disadvantage of the known bottle lies in the fact that to remove the wick holder, the user must dip the fingers of the hand in the deodorant liquid. Besides the fact that it gives a feeling

 <Desc / Clms Page number 2>

 quite unpleasant, it can also be a real annoyance for users with certain allergies and in whom immersing fingers in the product could have the effect of unwanted skin reactions.



  The invention aims to remedy these drawbacks and to this end, it provides a bottle which has a neck ending in a circular opening closed by a removable closure cap having the shape of an inverted bowl whose cavity is adapted. to accommodate the free end of said neck. The bottle includes a wick holder device intended to receive a wick capable of being impregnated with an ambient product contained in the bottle. The wick holder device extends into the neck and inside the body of the bottle so that one end of the wick enters the ambient product contained in the bottle, the wick holder device being arranged to be able to be moved along the neck of the bottle.

   According to the invention, the free end of the wicking device, which is opposite to the end provided with the wick, extends inside the cavity of the closure plug and comprises first means arranged to cooperate intimately with second means arranged in the interior surface of the cavity of the closure cap so as to make the wicking device integral with the closure cap.



  Thus, thanks to this arrangement of the wicket device, the plug can be held on the wicket, even when the latter is in the service position, that is to say when a portion of the wick holder and the wick is extracted from the bottle. The risk of losing the plug is thus eliminated.

 <Desc / Clms Page number 3>

 What is more, the intimate cooperation between the wick holder device and the stopper also makes it possible to avoid the user having to dip their fingers in the deodorant product in order to be able to extract the wick holder device from the bottle. This eliminates the discomfort caused by skin contact with the product and especially the risks of skin reaction caused by a form of intolerance of the skin to the deodorant liquid in the event of direct contact of the skin with the generally hyperconcentrated product.



  In an advantageous embodiment of the invention, the first and second means can be clipped to one another. This allows a particularly easy and quick connection to and / or detachment between the wick holder and the plug.



  According to a more advantageous embodiment of the invention, the first means comprise at least one plate extending perpendicular to the plane formed by the wick holder device at the end of a support rod for the plate, and the second means comprise an annular groove extending coaxially with respect to the longitudinal axis of the plug, the walls of the groove extending substantially parallel to the axis of the plug.



  Advantageously, in the external wall of the groove is arranged a peripheral groove concentric with the groove and opening directly on the latter. This measure considerably reinforces the safety of clipping.



  In a particular embodiment of the invention, over part of the height of the neck and from

 <Desc / Clms Page number 4>

 from the base thereof, there is provided a practically symmetrical constriction of the neck so as to leave only a neck section of substantially constant width on the part of the aforementioned neck. In addition, each of the aforementioned rods is provided, at a predetermined distance from the first aforementioned means, with a stop lug extending on either side of the plane of the wick holder device, which lug is designed to be press the neck constriction. The appropriate arrangement of locking pins makes it possible to maintain the first aforementioned means at a predetermined distance from the neck of the neck of the bottle.

   This has the consequence that said first means can cooperate intimately, and without hindrance, with the aforementioned second means.



  According to a preferred embodiment of the invention, the wick holder device consists of a flexible strip, the region of a second end, opposite to said first end, is provided with at least one external lateral shoulder stop. This shoulder is intended to abut against the inner end of the neck of the bottle in the event of partial extraction of the wick holder device so as to prevent it from being able to be pulled out completely from the bottle inadvertently.



  Advantageously, a practically central cut is arranged in the region of the end opposite the aforementioned free end. It is thus possible to wrap the wick more securely around the wick holder by passing the wick through said opening. As a result, lateral movement of the wick is hampered.

 <Desc / Clms Page number 5>

 Even more advantageously, a practically central passage is provided between the abovementioned cutout and the edge of the end of the wick-holder device, opposite its free end. This passage interrupts the edge and thus considerably reduces the rigidity of the end zone between the cut and said edge.



  This reduction in rigidity allows convenient total extraction of the wick holder device from the bottle.



  This allows the bottle to be refilled with deodorant liquid as well as the replacement of the wick holder device and / or the wick if necessary.



  A particular embodiment of the bottle according to the invention is described below in more detail with the aid of the accompanying drawings.



  Figure 1 shows a sectional view of a bottle according to the invention illustrating the engagement of the wick holder device in the bottle cap.



  Figure 2 shows an elevational view of a wick holder device for the bottle according to the invention.



  Figure 3 shows a top view of the wick holder device.



  In the different figures, the same reference signs relate to identical or analogous elements.



  FIG. 1 shows an exemplary bottle 1 having a neck 2 ending in a circular opening 3 closed by a removable stopper 20 having the shape of an inverted bowl. Bottle 1 contains a

 <Desc / Clms Page number 6>

 scented product 4 in which a wick 6 plunges carried by a wick holder 10 adjustable in height along the neck. The wick 6 is made of a material which is permeated by the scented product.



  The cap 20 makes it possible to open and close the bottle depending on whether or not it is desired to perfume the room in which it is placed. It may indeed prove useful to be able to close the bottle, for example when young children or people allergic to the perfumed product are near the bottle.



  This shows that it is important to rule out any risk of the cap being lost or lost. When the bottle is opened to deodorize or perfume a room, it is therefore necessary that the stopper remains in the immediate vicinity of the bottle without however disturbing the environment or cluttering. For this, in accordance with the invention, the wick holder 10 is made integral with the closure cap 20. For this purpose, the upper end 11 of the wick holder 10 which emerges from the neck of the bottle extends inside. of the cavity 21 of the plug 20 and is arranged to cooperate with the plug.



  FIG. 2 illustrates an exemplary embodiment of the wick holder 10 according to the invention. At its end 11, the device has two legs 12 arranged to cooperate with the plug 20. In order to allow a good grip of the plug 20 on the wick holder 10, each tab 12 ends in a flattened element 13 in the form of a plate s 'extending in a plane substantially perpendicular to the legs so as to form a clipping element intended to allow the clipping of the plug onto the wick holder. Each plate 13 is intended to engage in a circular groove 22 (fig. 1)

 <Desc / Clms Page number 7>

 formed in the inner surface of the cavity 21 of the plug. The width of the groove 22 of the stopper is provided so as to allow an irreproachable grip of the stopper on the plates 13.

   As shown in the enlarged view of FIG. 3, the external wall 25 of the groove 22 has, at a predetermined height from the base surface 23 of the plug, a recess 24 formed by a rounded recess in the internal face of the external wall 25 of so as to allow secure clipping of the plates 13 in the plug 20. In addition, the outer wall 25 of the groove 22, which extends substantially parallel to the central axis of the plug, has a reduced thickness at its free end so as to allow a more convenient spacing of the wall during clipping. It should be noted that the arrangement of this outer wall 25 of the groove 22 forms a second groove 26 making it possible to provide an internal thread 27 of the stopper at the level of the throat to screw the stopper 20 onto the bottle in the event of closure of the stopper -this.



  It can be seen from FIG. 1 that each lug 11 of the wick holder 10 is provided with stop lugs 14 which are attached to the lugs 12 at a predetermined distance from the plate elements 13. The above-mentioned lugs 14 each extend in part and on the other side of the wick holder. The pins 14 have a length such that during the introduction of the wick holder 10 into the bottle 1, these pins 14 come to bear on a throttle 5 of the neck of the bottle thus forming a stop.



  Throttling of the neck of the bottle consists in reducing the normal diameter of the latter from a traditional circular configuration to a section with a substantially rectangular width. The width of the choked neck

 <Desc / Clms Page number 8>

 is between half and a third of the diameter of the neck in its unreduced part.



  Thus, the stop lugs 14 are arranged at a height such that the lower edge of the wick holder 10 introduced into the bottle arrives at a predetermined distance above the bottom of the bottle, preferably to a depth equal to the at least three quarters of the height of the bottle as shown in Figure 1, so that there is enough space between the lower edge of the wick holder and the bottom of the bottle to allow the wick 6 to be wrapped around the wick holder. On the other hand, the stop lugs 14 are arranged so that the clipping plates 13 can engage with the stopper 20 when the latter is placed on the bottle.



  The clip elements 13 are flattened and extend in an oriented plane practically perpendicular to the legs 12, thus forming a tray. The elements 13 are also made of flexible synthetic material.



  The contour of the clipping plates 13 has a shape adapted to allow the clipping of the plug 20 on the wick holder, for example the shape of a circular segment delimited by a cord, the latter being oriented in a direction perpendicular to a plane containing the wick holder 10. The above-mentioned plate shape is illustrated in FIG. 3.



  It is perfectly possible to provide only one lug 12. In this case, the lug can be arranged centrally with respect to the wick holder. At its free end, the tab then has an element

 <Desc / Clms Page number 9>

 clip-on ment 13 of annular shape attached to the tab, for example from the inner edge of the above-mentioned annular element.



  The embodiment of the wick holder 10 illustrated in FIG. 2 has a generally lamellar appearance, elongated and symmetrical longitudinally. This embodiment allows a more stable winding of the wick by passing it between the two tabs during its winding in the longitudinal direction of the support. The two tabs prevent the wick from being moved laterally before sliding from its coiled position, for example when the wick holder is handled too roughly.



  Furthermore, the two-legged construction provides a pinching effect between the wick holder and the plug when the latter is closed, which increases the safety of clipping in the event of closure. The shape and dimension of each element of the plate 13 are perfectly suited to the annular groove 22 and in particular to the groove 24 in the outer wall 25 of the groove (FIG. 3).



  Returning to FIG. 2, it can be seen that, in a lower zone opposite the zone intended to cooperate with the plug, the wick holder 10 has a shoulder 15 on its lateral edges. The shoulders 15 have a dimension such that they prevent any untimely or accidental withdrawal of the wick holder from the bottle.



  However, thanks to the flexibility of the wick holder and the non-excessive narrowing of the neck constriction, it is possible to completely remove the wick holder

 <Desc / Clms Page number 10>

 out of the bottle by applying a slight twist when removing it. The complete removal of the wick holder is necessary in order to allow the wick to be renewed in the event of its wear or even to allow convenient refilling of the bottle with ambient liquid.



  The bending of the support is facilitated by the application of a discontinuity of material in the middle part of the wick holder. The discontinuity of material is effected, for example, by a displacement of material, similar to stamping, in a longitudinal center line of the support in a direction perpendicular to the plane of the wick support. The support thus has a groove at the height of the aforementioned line on one face and a rib on its other face of the support, the rib and the groove being complementary.



  A practically central cutout 16 with respect to the longitudinal axis is advantageously provided in the aforementioned lower zone of the wick holder (practically at the height of the shoulders 15) over a width preferably at least equal to the distance between the legs 12. Thanks at this cutout 16, it is possible to ensure excellent stability of the wick in its winding position on its support 10 by passing the wick through said cutout 16 during its winding.



  In addition, a passage 17 is provided between the cutout 16 and the lower edge of the wick holder so as to considerably reduce the rigidity of the lower region of the wick holder. This is particularly useful when it is necessary to extract the wick holder 10 from the bottle.

 <Desc / Clms Page number 11>

 



  Advantageously, a second opening 18 is also provided in the upper zone of the wick holder. More particularly, this second opening is for example formed by two cutouts 18A and 18B connected together by a passage 19. This second opening 18 makes it possible to start the winding of the wick, for example from the lower cutout 18B.



  With the wick holder device integral with the closure cap in accordance with the invention, it is possible to unscrew the cap and gradually extract the wick holder from the bottle without separating the plug from the wick holder, which allows adjustment in particularly convenient height of the wick holder device while avoiding finger contact with the product contained in the bottle. In addition, the cap is captive and it is always easy to screw it back on and close the bottle.



  The embodiment described in the foregoing is an example given by way of illustration and the invention is in no way limited to this example. Any modification, any variant and any equivalent arrangement must be considered to be within the scope of the invention.


    

Claims (10)

REVENDICATIONS 1. Flacon pour produit d'ambiance avec un col (2) se terminant par une ouverture circulaire (3) obturée par un bouchon de fermeture (20) amovible ayant une forme d'une cuvette renversée dont la cavité (2) est adaptée pour loger l'extrémité libre dudit col (2), le flacon comprenant un dispositif porte-mèche (10) destiné à recevoir une mèche (19) capable d'être imprégnée par un produit d'ambiance contenu dans le flacon, ledit dispositif porte-mèche (10) s'étendant dans le col (2) et à l'intérieur du corps du flacon de manière qu'une extrémité de la mèche pénètre dans le produit d'ambiance contenu dans le flacon, le dispositif portemèche étant agencé pour pouvoir être déplacé le long du col du flacon, caractérisé en ce qu'une première extrémité du dispositif porte-mèche (10) s'étend à l'intérieur de la cavité (21) CLAIMS 1. Bottle for ambient product with a neck (2) ending in a circular opening (3) closed by a removable closure cap (20) having the shape of an inverted bowl whose cavity (2) is adapted to accommodate the free end of said neck (2), the bottle comprising a wick holder device (10) intended to receive a wick (19) capable of being impregnated with an ambient product contained in the bottle, said holder device - wick (10) extending in the neck (2) and inside the body of the bottle so that one end of the wick enters the ambient product contained in the bottle, the wicking device being arranged to be able to be moved along the neck of the bottle, characterized in that a first end of the wick holder device (10) extends inside the cavity (21) du bouchon de fermeture (20) et comprend des premiers moyens (13) agencés pour coopérer intimement avec des seconds moyens (22) agencés dans la surface intérieure de la cavité (21) du bouchon de fermeture (20) de manière à rendre le dispositif porte-mèche (10) solidaire du bouchon de fermeture (20).  of the closure plug (20) and comprises first means (13) arranged to cooperate intimately with second means (22) arranged in the interior surface of the cavity (21) of the closure plug (20) so as to make the device wick holder (10) integral with the closure cap (20). 2. Flacon suivant la revendication 1, caractérisé en ce que lesdits premiers et seconds moyens (13), respectivement (22) sont clipsables l'un avec l'autre. 2. Bottle according to claim 1, characterized in that said first and second means (13), respectively (22) are clipable with each other. 3. Flacon suivant les revendications 1 et 2, caractérisé en ce que les moyens (13) comprennent au moins un plateau s'étendant perpendiculairement au plan formé par le dispositif porte-mèche (10) à l'extrémité d'une tige de support (12) du plateau et en ce que les moyens (22) comprennent une gorge annulaire s'étendant <Desc/Clms Page number 13> coaxialement par rapport à l'axe longitudinal du bouchon, les parois (25) de la gorge s'étendant pratiquement parallèlement à l'axe du bouchon. 3. Bottle according to claims 1 and 2, characterized in that the means (13) comprise at least one plate extending perpendicular to the plane formed by the wick holder device (10) at the end of a support rod (12) of the plate and in that the means (22) comprise an annular groove extending  <Desc / Clms Page number 13>  coaxially with respect to the longitudinal axis of the plug, the walls (25) of the groove extending practically parallel to the axis of the plug. 4. Flacon suivant la revendication 3, caractérisé en ce que dans la paroi extérieure de la gorge est agencée une rainure périphérique (24) concentrique avec la gorge (22) et s'ouvrant directement sur celle-ci. 4. Bottle according to claim 3, characterized in that in the outer wall of the groove is arranged a peripheral groove (24) concentric with the groove (22) and opening directly thereon. 5. Flacon suivant l'une quelconque des revendications précédentes, caractérisé en ce que sur une partie de la hauteur du col (2) et à partir de la base de celuici est prévu un étranglement pratiquement symétrique (5) du col de manière à ne laisser qu'une section de col à largeur pratiquement constante sur la partie du col précitée, en ce que le dispositif porte-mèche (10) est pourvu, à une distance prédéterminée des moyens (13) précités, d'un ergot d'arrêt (14) s'étendant de part et d'autre du plan du dispositif porte-mèche, lequel ergot (14) est agencé pour s'appuyer sur l'étranglement (5) du col. 5. Bottle according to any one of the preceding claims, characterized in that over part of the height of the neck (2) and from the base thereof is provided a practically symmetrical constriction (5) of the neck so as not to leave a neck section of practically constant width over the aforementioned part of the neck, in that the wick-carrying device (10) is provided, at a predetermined distance from the aforementioned means (13), with a stop lug (14) extending on either side of the plane of the wick holder device, which lug (14) is arranged to bear on the throttle (5) of the neck. 6. Flacon suivant l'une des revendications 3 à 5, caractérisé en ce que le dispositif porte-mèche (10) consiste en une lamelle flexible pourvue sur chacun de ses bords latéraux d'au moins un épaulement latéral d'arrêt (15) agencé de manière à venir buter contre l'extrémité intérieure du col du flacon lors de l'extraction partielle du dispositif porte-mèche. 6. Bottle according to one of claims 3 to 5, characterized in that the wick holder device (10) consists of a flexible strip provided on each of its lateral edges with at least one lateral stop shoulder (15) arranged to abut against the inner end of the neck of the bottle during partial extraction of the wick holder device. 7. Flacon suivant l'une quelconque des revendications 1 à 6, caractérisé en ce que dans la zone de l'extrémité opposée à la première extrémité du dispositif porte-mèche (10) est agencée une découpe (16) sensiblement symétrique par rapport à l'axe longitudinal du dispositif porte-mèche. <Desc/Clms Page number 14> 7. Bottle according to any one of claims 1 to 6, characterized in that in the region of the end opposite to the first end of the wick holder device (10) is arranged a cutout (16) substantially symmetrical with respect to the longitudinal axis of the wick holder device.  <Desc / Clms Page number 14>   8. Flacon suivant la revendication 7, caractérise en ce qu'un passage pratiquement central (17) est prévu entre la découpe précitée (16) et le bord de l'extrémité du dispositif porte-mèche opposée à sa première extrémité. 8. Bottle according to claim 7, characterized in that a practically central passage (17) is provided between the aforementioned cutout (16) and the edge of the end of the wick holder device opposite its first end. 9. Flacon suivant l'une des revendications 3 à 8, caractérisé en ce que dans la zone de l'extrémité libre précitée est prévue une ouverture (18). 9. Bottle according to one of claims 3 to 8, characterized in that in the region of the aforementioned free end is provided an opening (18). 10. Flacon suivant la revendication 9, caractérisé en ce que l'ouverture précitée est formée par deux découpes (18A, 18B) reliées entre elles par un passage (19). 10. Bottle according to claim 9, characterized in that the aforementioned opening is formed by two cutouts (18A, 18B) connected together by a passage (19).
BE9101011A 1991-10-31 1991-10-31 Bottle for product room. BE1005428A6 (en)

Priority Applications (2)

Application Number Priority Date Filing Date Title
BE9101011A BE1005428A6 (en) 1991-10-31 1991-10-31 Bottle for product room.
FR9213032A FR2683149B1 (en) 1991-10-31 1992-10-30 BOTTLE FOR AMBIENT PRODUCT.

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
BE9101011A BE1005428A6 (en) 1991-10-31 1991-10-31 Bottle for product room.

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE1005428A6 true BE1005428A6 (en) 1993-07-20

Family

ID=3885790

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE9101011A BE1005428A6 (en) 1991-10-31 1991-10-31 Bottle for product room.

Country Status (2)

Country Link
BE (1) BE1005428A6 (en)
FR (1) FR2683149B1 (en)

Families Citing this family (5)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
BE1007062A5 (en) * 1993-04-30 1995-03-07 N M Klimis Et Compagnie Bottle for room product with wick-holding device
EP1839684A1 (en) 2006-03-28 2007-10-03 Opan Ag Scent dispenser
JP5843499B2 (en) * 2011-07-01 2016-01-13 小林製薬株式会社 Chemical volatilizer
ES1213999Y (en) * 2018-05-04 2018-09-12 Zyxtudio Diseno E Innovacion S L DIFFUSER WITH PLUG AND HANGER ASSEMBLY
ES2958598A1 (en) * 2022-07-15 2024-02-12 Zobele Espana Sa Volatile substance evaporation device

Family Cites Families (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
FR2522270B1 (en) * 1982-02-26 1986-10-24 Berger Produits DEVICE FOR ATMOSPHERIC DIFFUSION OF A PRODUCT
FR2571259B1 (en) * 1984-10-09 1987-02-20 Reckitt Colman VOLATILE LIQUID DIFFUSER

Also Published As

Publication number Publication date
FR2683149B1 (en) 1994-10-07
FR2683149A1 (en) 1993-05-07

Similar Documents

Publication Publication Date Title
CA2141662C (en) Device for dispensing liquid or pulverulent products
EP1443872A1 (en) Device for packaging and folding a flexible material part, in particular a parietal reinforcement
FR2700316A1 (en) Device for dispensing a medicinal or cosmetic liquid drop by drop contained in a flexible bottle.
FR2924098A1 (en) CAP FOR SPRAYER
BE1005428A6 (en) Bottle for product room.
FR2459022A1 (en) POCKET ACCESSORY FOR ORAL HYGIENE, INCLUDING IN A CASE A TOOTHBRUSH AND A DENTAL CONTAINER OR TUBE
EP0466656A1 (en) Bracelet fastener
BE1007062A5 (en) Bottle for room product with wick-holding device
FR2559455A1 (en) CONTAINER CAP
CA3005415A1 (en) Device for ejecting a cork from a corkscrew and corkscrew provided with such an ejection device
BE1010588A4 (en) Support for health health stick bowl.
EP0567050B1 (en) Violin shoulder rest
EP0109343B1 (en) Automatic dispenser for enrolled or strip material folded in accordeon pleats, provided with perforations
FR2927610A1 (en) SECONDABLE BOTTLE FOR CONTAINING A LIQUID
WO2017077244A1 (en) Packaging device for a substance to be dispensed, particularly a perfume
FR2560074A1 (en) AEROSOL DISPENSER
CH660715A5 (en) Device for purifying ambient air or air in enclosed spaces
WO2009004138A2 (en) Device for cutting out material such as paper or cardboard
FR2658051A1 (en) CASE FOR LIPSTICK OR THE LIKE.
FR2624482A1 (en) CAP FOR PROTECTING AN AEROSOL DISPENSER AGAINST MANIPULATIONS BY CHILDREN
FR2837437A1 (en) Cervical support cushion for vehicle passenger comprises padded casing forming central and lateral portions which can be curved to be supported around user&#39;s neck
FR2530414A3 (en) Tweezers
FR2814138A1 (en) READY-TO-FIT FOR FASTENING A CANISTER
BE1009493A3 (en) Debobinoir article to roll.
EP0675050A1 (en) Sealing device for flexible walled container

Legal Events

Date Code Title Description
RE20 Patent expired

Owner name: N.M. KLIMIS ET CIE

Effective date: 19971031