WO2007085625A1 - Device for setting and monitoring the pressure in sleeves of endotracheal or tracheostomy cannulas - Google Patents

Device for setting and monitoring the pressure in sleeves of endotracheal or tracheostomy cannulas Download PDF

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Publication number
WO2007085625A1
WO2007085625A1 PCT/EP2007/050709 EP2007050709W WO2007085625A1 WO 2007085625 A1 WO2007085625 A1 WO 2007085625A1 EP 2007050709 W EP2007050709 W EP 2007050709W WO 2007085625 A1 WO2007085625 A1 WO 2007085625A1
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WO
WIPO (PCT)
Prior art keywords
pressure
connection
cuff
volume
valve
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Application number
PCT/EP2007/050709
Other languages
German (de)
French (fr)
Inventor
Ralf Schnell
Original Assignee
Tracoe Medical Gmbh
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Publication date
Application filed by Tracoe Medical Gmbh filed Critical Tracoe Medical Gmbh
Publication of WO2007085625A1 publication Critical patent/WO2007085625A1/en

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Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61MDEVICES FOR INTRODUCING MEDIA INTO, OR ONTO, THE BODY; DEVICES FOR TRANSDUCING BODY MEDIA OR FOR TAKING MEDIA FROM THE BODY; DEVICES FOR PRODUCING OR ENDING SLEEP OR STUPOR
    • A61M16/00Devices for influencing the respiratory system of patients by gas treatment, e.g. mouth-to-mouth respiration; Tracheal tubes
    • A61M16/04Tracheal tubes
    • A61M16/0434Cuffs
    • A61M16/044External cuff pressure control or supply, e.g. synchronisation with respiration
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61MDEVICES FOR INTRODUCING MEDIA INTO, OR ONTO, THE BODY; DEVICES FOR TRANSDUCING BODY MEDIA OR FOR TAKING MEDIA FROM THE BODY; DEVICES FOR PRODUCING OR ENDING SLEEP OR STUPOR
    • A61M2205/00General characteristics of the apparatus
    • A61M2205/07General characteristics of the apparatus having air pumping means
    • A61M2205/071General characteristics of the apparatus having air pumping means hand operated
    • A61M2205/073Syringe, piston type

Definitions

  • the present invention relates to a device for adjusting and controlling the pressure in cuffs of endotracheal or tracheostomy tubes, comprising a pressure gauge and a pressure build-up device connectable to the pressure gauge, and a connection for connecting the pressure-building device to a cuff filling hose.
  • Corresponding devices have long been known and used, especially in intensive care, when patients must be artificially ventilated.
  • endotracheal tubes or tracheostomy tubes with cuffs, preferably low pressure cuffs are used for artificial ventilation of patients.
  • the patient is supplied with the breathing air through the tube.
  • the cuff located on the outside of the tube has the function of sealing the tube with respect to the trachea.
  • cuff pressure In order to ensure the sealing function through the cuff, one typically requires a minimum pressure of 15 mbar. The highest, longer-term cuff pressure should not exceed 25 to 30 mbar. At cuff pressures above approximately 25 to 30 mbar, the perfusion of the tracheal mucous membrane is suppressed and mucosal necrosis occurs, which leads to the formation of ulcers and, in extreme cases, to deep necrosis, in which the cricoid cartilage can be destroyed. According to the current state of medicine, it is agreed that the risk of such pressure necrosis can be significantly reduced by consistent monitoring of the cuff pressure. Therefore, it is recommended that the cuff pressure in mechanically ventilated patients be checked several times a day and corrected if necessary.
  • the cuff pressure is generally controlled with a commercial hand-held pressure gauge.
  • a pneumatic connection between the male luer fitting of the handheld manometer and the female luer fitting of the one-way valve of the control balloon of the endotracheal tube or the tracheostomy cannula is made.
  • a pressure equalization between the low-pressure cuff and the manometer takes place in that a small amount of air from the cuff on the filling hose, the control balloon and the one-way valve into the pressure gauge.
  • This causes a pressure drop throughout the system; this is typically about 5 mbar and thus amounts to about 20% of the target value of 25 mbar.
  • the extent of the pressure drop depends primarily on the air volume of the manometer, but also on the size of the tube and thus the volume of the cuff and its compliance.
  • the pressure drop makes a readjustment of the pressure in the cuff necessary after each pressure control.
  • the hand-held pressure gauge briefly generates an overpressure, and the air is subsequently vented until the desired pressure of, for example, 100.degree. 25 mbar is set. This measure often leads to coughing and / or gagging in patients. This is extremely uncomfortable for the patient and time-consuming for the nurses and thus also expensive.
  • the present invention therefore has for its object to provide a device with the features mentioned, which avoid the disadvantages of the prior art, in particular so for the patient is lenbar and less room for misinterpretation of the measured force leaves.
  • a valve is provided, which is designed such that it can be held in a closed state during the manufacture of the connection with the filling hose and after the production of the Connection with the filling hose and in particular can be opened after the subsequent construction of a pressure in the pressure build-up device.
  • the control of the cuff pressure is then carried out in such a way that first the connection of the pressure build-up and pressure measuring device is connected to the free end of the filling hose.
  • This free end usually has a so-called Luer connection with an integrated plug-in valve, ie a valve that automatically closes when releasing the free end of the filling hose from the terminal and can escape any gas from the filling hose to the outside, but by the Insertion of the connection of the pressure build-up and measuring device is opened.
  • an integrated plug-in valve ie a valve that automatically closes when releasing the free end of the filling hose from the terminal and can escape any gas from the filling hose to the outside, but by the Insertion of the connection of the pressure build-up and measuring device is opened.
  • the volume located between the free end of the connection and the valve arranged in the vicinity of this connection is connected to the filling hose and thus also to the cuff and an optional control balloon.
  • This volume is very small in comparison to the common volume of the cuff, the filling tube and the control balloon, so that the pressure in the cuff practically does not change or at best in the per thousand range by the production of this compound.
  • a pressure is built up to pressure control first in the pressure build-up device, which corresponds to the expected cuff pressure, so for example about 25 mbar. Only then the valve is opened at the terminal and thus establishes the connection between the pressure build-up device and the associated pressure gauge and the filling hose and the associated sleeve.
  • the difference then to be compensated between the pressure build-up device and the force cuff is of course much smaller, and in the relative volume ratios given above by way of example, ie if the volume of the pressure build-up device including pressure gauge is approximately 1/4 of the volume of the cuff together with the filling hose and the control balloon, In each case, the pressure in the cuff changes only about 1/4 of the actual difference between the cuff pressure and the pressure produced in the pressure building device. If no pressure change is detected on the manometer, this means that the pressure previously established in the pressure build-up device corresponds exactly to the cuff pressure. In the case of deviation from a desired set point, additional pressure is then built up in the pressure build-up device, gas is released until the desired pressure is reached. Then the valve is closed again and the connection can then be separated from the end of the filling hose, wherein the one-way valve closes again at the Luer connection of the filling hose.
  • valve is designed such that it opens at a predetermined target pressure in the interior of the pressure build-up device.
  • this pressure can be set to 25 mbar, so that when building up pressure in the pressure building device and after establishing the connection of the connection with the filling hose, the valve opens automatically, as soon as the target pressure is reached, then immediately with a pressure equalization the pressure prevailing in the cuff takes place. This can then be corrected if necessary.
  • the difference of the pressures in the pressure build-up device and in the cuff will usually be relatively low, it is particularly possible to equip the pressure build-up device with a larger volume, which then results in that at a larger pressure difference between the cuff and pressure build-up device after the preparation of the compound adjusting pressure is closer to the value previously set in the pressure build-up device.
  • the pressure-building device also has a device for measuring the volume flow of the gas forced out of the pressure-building device or possibly also flowing inward.
  • a device is a measuring cylinder with a corresponding piston and can in practice e.g.
  • a conventional syringe which is modified in that its volume has a connection to a pressure gauge and that in the tip of such a syringe valve according to the invention is arranged.
  • the pressures involved here typically differ from the normal atmospheric pressure of the environment only by 2 to 2.5, a maximum of 3%. Since approximately the ideal gas equation applies to ambient air or also to other gases which may be used to fill a cuff, a volume change in the pressure build-up device is sufficient by 2 to 3% in order to change the pressure by 20 to 30 mbar. Specifically, the volume is usually reduced by 2 to 3% in order to increase the pressure by 20 to 30 mbar.
  • the volume of the pressure build-up device (the volume of the measuring cylinder) is approximately equal to the total volume of the cuff, inflation tube and control balloon. If the pressure in the overall system then drops from 25 to 20 mbar after opening the valve, it can be seen that the pressure in the cuff may previously have been only 15 mbar if the volumes on both sides of the valve are approximately the same or equal . were. This can in turn be determined by reducing the volume in the pressure build-up device. Depending on how much the volume must be reduced in order to achieve the desired pressure of 25 mbar again, the volume beyond the valve is greater or smaller than the volume previously present in the pressure build-up device.
  • the volume of the measuring cylinder is 30 ml and after the connection has been established, the pressure has fallen from 25 to 20 mbar.
  • the previous assumption namely that the volume of the cuff, the filling tube and the control balloon was about the same size, so also was 30 ml, the pressure in the cuff would have previously been 15 mbar.
  • the volume of the pressure build-up device is reduced to increase the pressure back to 25 mbar, then the changes The total amount of gas in the system not, but there is instead a shift of gas from the measuring cylinder in the cuff instead.
  • the volume is correspondingly lower and it can be seen that possibly a wrong cannula or cuff size was used or for other reasons must be present, which prevent a proper inflation of the cuff.
  • excessive inflation of the cuff ie an unexpectedly large volume, may indicate that the cannula is too small or too small, which may not be sufficiently close to the trachea.
  • measuring device also has an additional inlet valve, for example in the piston, which makes it possible to set pressure and volume independently of each other.
  • the measuring cylinder could still have another connection for connection to an additional pressure building device.
  • a corresponding measuring cylinder is at least partially transparent, because then the movement of the piston is visible and volume changes of the cylinder volume are directly readable.
  • a blocking device is provided which is adjustable such that the piston is movable in one direction only, at least in certain operating conditions, namely in the direction of a further displacement of the gas volume in the measuring cylinder and not by the slight overpressure in turn pushed back inside the measuring cylinder.
  • This could be, for example, a simple ratchet mechanism which engages a fine toothing on a piston rod which serves to actuate the piston.
  • FIG. 1 shows a tracheostomy tube O with a pressure gauge 2 and a pressure build-up device
  • FIG. 1 a shows a variant of the pressure build-up device slightly modified from FIG. 1;
  • FIG. 2 shows a device similar to FIG. 1, but having a valve between pressure gauge, filling hose and pressure build-up device, and
  • FIG. 1 a shows a variant of the pressure build-up device slightly modified from FIG. 1;
  • FIG. 2 shows a device similar to FIG. 1, but having a valve between pressure gauge, filling hose and pressure build-up device, and
  • FIG. 1 a shows a variant of the pressure build-up device slightly modified from FIG. 1;
  • FIG. 2 shows a device similar to FIG. 1, but having a valve between pressure gauge, filling hose and pressure build-up device, and
  • FIG. 1 a shows a variant of the pressure build-up device slightly modified from FIG. 1;
  • FIG. 2 shows a device similar to FIG. 1, but having a valve between pressure gauge, filling hose and pressure build-up device, and
  • FIG. 1 a shows a variant of the pressure build-
  • FIG 3 shows an embodiment, similar to the embodiments of Figure 2, with an additional vent valve.
  • FIG. 1 shows a tracheostomy cannula designated as a whole by 10, which consists essentially of a cannula tube 11, a shield 12 movably attached thereto and a sleeve 1, which is also referred to as a cuff bladder.
  • the filling tube 13, which leads to the cuff 1, is either integrated into the wall of the cannula tube 1 1 or attached externally to this.
  • air (optionally also another gas) is pumped into the cuff 1, which is thereby inflated and is applied inside the trachea of a patient to the wall of the trachea and thereby seal the lung-side space of the trachea to the pharynx, to prevent or reduce the flow of secretion and the resulting risk of lung infections.
  • the tracheostomy tubes 10 in all embodiments have at the entrance of the control balloon 14, a check valve 18 which is opened by inserting a nozzle 17, thereby making a connection to the manometer.
  • a valve 7 closes the cross-section of the connecting piece 17 and thus allows a desired pressure before establishing the connection between filling hose 13 and control balloon 14 and the pressure gauge 2 and the pressure build-up device 20 in the pressure build-up device and the manometer , preferably the pressure expected in the cuff 1.
  • the valve 7 is opened and so on the filling hose 13, the control balloon 14 and the connecting piece 17, the connection between the sleeve 1 and the pressure gauge 2 and the pressure build-up device 20 produced.
  • the embodiment of Figure 1 a differs from the embodiment of Figure 1 only in that the rigid connection between the pressure gauge port 4 'is replaced with the connecting piece 17 by a flexible hose.
  • the pressure gauge port 4 ' as well as the terminal 4 in Figures 2 and 3, preferably designed so that a commercial syringe, as it is widely used in everyday medical use, with a conical Konnektorspitze (without injection needle) fits into a correspondingly formed connector opening can be used at the manometer connection 4 '.
  • the pressure gauge connection may optionally have a corresponding, possibly also exchangeable adapter for this purpose.
  • the syringe 3 or the syringe body can then be exchanged as desired and the user can select a syringe size that seems most suitable for the specific application. Such a syringe allows a much more sensitive setting of the cuff pressure than was possible with the usual balloon pumps.
  • the filling hose 13 is connected to a three-way cock 5 via a control balloon 14.
  • This three-way cock 5 is provided at a node of the connection of the filling hose 13 with a pressure gauge 2 and a pressure building device 20.
  • the pressure build-up device 20 consists essentially of a measuring cylinder 3 with a measuring scale 8 and a displaceably mounted therein piston 9, the ring via a piston 15 and a gripping ring 16 can be actuated.
  • the pressure build-up device essentially corresponds to a conventional syringe as is known and available in the medical field and may, for example, have a volume between 20 and 50 cm 3 .
  • the syringe has a luer connector 6, which is connected to a suitable nozzle 4, which emanates from the pressure gauge 2. At this nozzle 4 closes at the level of the valve 5 and the filling hose 13 at.
  • the valve 5 has three different positions. In a first position, only the measuring cylinder 3 and the pressure building device 20 is connected to the pressure gauge 2. In a further position, only the filling hose 13 is connected to the pressure gauge 2 and in a third position of the valve 5, the pressure building device 20, the pressure gauge 2 and the filling hose 13 are connected to each other. In addition, the three-way valve 5 is still a closed position in which the three systems connected, namely the pressure build-up device 3, the pressure gauge 2 and the filling hose 13 have no connection with each other.
  • the control balloon 14 serves to detect whether the filling hose 13 and the sleeve 1 connected to the filling hose are at all under a slight overpressure.
  • the inlet of the control balloon 14 connected to the valve stub 17 can also have a check valve, which is automatically opened by attaching the connection 18 of the control balloon to the connecting tube 17.
  • the pressure to be set in the cuff 1 is marked on the pressure gauge by a gray or colored area between approximately 15 and 30 mbar, the pressure gauge 2 indicating only the difference to the ambient pressure.
  • a vent valve 19 makes it possible to completely escape the overpressure present in the system.
  • the last set pressure in the cuff 1 has either been previously logged or has been set to a default value, for example 20 mbar. This is therefore the expected in the cuff 1 and the associated filling hose 13 and the control balloon 14 pressure.
  • the three-way valve 5 is then brought into a position in which initially only the pressure build-up device 3 and the pressure gauge 2 are connected to each other.
  • the piston 9 is displaced in the pressure build-up device 20 such that the pressure gauge indicates the expected in the cuff pressure of 20 mbar.
  • the valve is brought into a position in which only the filling hose 13 and the connection 17 for the filling hose 13 is connected to the pressure gauge 2.
  • the pressure gauge 2 will then display either a constant, a lower or even a higher pressure than 20 mbar. If, during the connection of the manometer 2 with the filling hose 13, the initially set pressure decreases from 20 mbar to 10 mbar, then it can be assumed that the cuff was practically in an unpressurized state, if the volume between the valve 5, over the Control balloon 14, the filling tube 15 and up to and including the sleeve 1 is about the same size as the volume of the manometer. If the volume of the manometer is comparatively smaller and the cuff 1 is depressurized, the pressure can also drop to levels well below 10 mbar.
  • connection with the pressure build-up device 20 can be restored, after which the pressure, starting from the situation described above, should rise again, since in the pressure building device previously a pressure of 20 mbar was set.
  • a mean pressure value is set, which is indicated by the pressure gauge 2 and from which one then in a relatively simple manner the entire volume of manometer, Can calculate control balloon, inflation hose and cuff.
  • the measuring scale 8 should be designed so that it covers the entire volume of the syringe, the Luer connection and the nozzle 4 to the valve 5, and when the compound of all three components is made, the pressure in the manometer increases from 10 mbar to 15 mbar, it is clear that the volume in control balloon, filling hose, cuff and manometer, including the respective connecting pieces, is also about 30 ml.
  • the pressure change is lower, ie, the pressure drops, for example, only to about 13 mbar, the volume of cuff 1, filling tube 13, control balloon 14 and pressure gauge must be correspondingly larger and then, for example, should be about twice the volume of the syringe.
  • the embodiment according to the invention avoids that the pressure in a cuff 1, which was set correctly, degrades too much when connecting to the pressure gauge 2 and indicates any smaller value which possibly leads to incorrect conclusions.
  • a pressure build-up device was permanently connected to the pressure gauge, so that the pressure was adjusted according to the relative volume ratio of cuff, filling hose and control balloon to the volume of pressure gauge and pressure build-up device, it could happen that
  • the pressure in the cuff was correctly about 20 mbar
  • the indicated pressure was clearly below 10 mbar, because the volume of the pressure build-up device and the manometer were possibly three to four times the volume of the cuff and adjacent tube sections. This could be erroneously interpreted as leakage or under-set pressure, which in turn sometimes led to excessive inflation of the cuff.
  • this is avoided solely in that the expected pressure can first be established in the pressure build-up device 20 and the manometer and only then the connection between the pressure gauge and the cuff takes place, the manometer compared to the cuff 1 and the sections connected to to the valve 5 has only a relatively small volume, so that after establishing the connection between manometer and filling hose via the valve 5, the pressure actually displayed is very close to the pressure previously present in the filling hose 13 cuff pressure.
  • FIG. 3 differs from the embodiment shown in Figure 2 only by a vent valve 19, with the help of which one may optionally also set too high a set pressure in the system.
  • valve positions an accurate determination of both the volume between valve 5 and cuff 1 (including the cuff), and also an accurate inference of the pressure prevailing in the cuff prior to connection to the manometer.
  • the pressure control is much more accurate when the pressure in the pressure gauge previously adjusted to the expected value and then the cuff is connected to the filling hose only with the Manometervolumen without simultaneously the volume of the pressure build-up device 20 is connected.
  • the system is easy to handle, and as the pressure build-up device 20, a conventional syringe of appropriate volume can be used.
  • the thus determinable volume of the cuff 1 provides an indication of the seat of the cuff in the trachea of a patient, so that one can see whether the cuff is even properly developed and probably rests against the wall of the trachea, if possibly too small or too large a cuff or tracheostomy tube 10 has been used and if there are any leaks in the system.
  • the entire device in the production and handling is relatively inexpensive and simple.

Abstract

Device for setting and monitoring the pressure in sleeves of endotracheal or tracheostomy cannulas. The present invention relates to a device for setting and monitoring the pressure in sleeves (1) of endotracheal or tracheostomy cannulas (10), comprising a pressure gauge (2) and a pressure building device (3), which can be connected to the pressure gauge, and comprising a connection (4, 4') for the connecting of the pressure building device to a filling tube (13) in the sleeve. In order to provide a device that has the features mentioned at the beginning, which avoid the disadvantages of the prior art, that is to say in particular can be gentle on the patient and leaves little room for misinterpretation of the measured pressure, it is proposed according to the invention that a valve (5) is provided at or near the connection of the pressure building device and is formed in such a way that it can be kept in a closed state while the connection of the connection to the filling hose is being established and can be opened after the connection to the filling hose, and in particular after a pressure has subsequently been built up in the pressure building device.

Description

Vorrichtung zur Einstellung und Kontrolle des Druckes in Manschetten von Endotracheal- oder Tracheostomiekanülen Device for adjusting and controlling the pressure in cuffs of endotracheal or tracheostomy tubes
Die vorliegende Erfindung betrifft eine Vorrichtung zur Einstellung und zur Kontrolle des Druckes in Manschetten von Endotracheal- oder Tracheostomiekanülen, mit einem Manometer und einer Druckaufbauvorrichtung, die mit dem Manometer verbindbar ist, und mit einem Anschluß für die Verbindung der Druckaufbauvorrichtung mit einem Füllschlauch der Manschette. Entsprechende Vorrichtungen sind seit langem bekannt und vor allem in der Intensivmedizin gebräuchlich, wenn Patienten künstlich beatmet werden müssen. Für die künstliche Beatmung von Patienten werden typischerweise Endotrachealtuben bzw. Tracheostomiekanülen mit Manschetten, vorzugsweise Niederdruckmanschetten, eingesetzt. Dem Patienten wird die Atemluft durch den Tubus zugeführt. Die an der Außenseite des Tubus befindliche Manschette hat die Funktion, den Tubus gegenüber der Luftröhre abzudichten. Dies ist einerseits wichtig, damit das Beatmungsgas in die Lunge gelangt und nicht am Tubus vorbei in den Rachenraum entweicht. Andererseits soll durch die Abdichtung eine Aspiration aus dem subglottischen Raum in die Lunge verhindert werden, um der Entstehung von Aspirationspneumonien vorzubeugen.The present invention relates to a device for adjusting and controlling the pressure in cuffs of endotracheal or tracheostomy tubes, comprising a pressure gauge and a pressure build-up device connectable to the pressure gauge, and a connection for connecting the pressure-building device to a cuff filling hose. Corresponding devices have long been known and used, especially in intensive care, when patients must be artificially ventilated. Typically, endotracheal tubes or tracheostomy tubes with cuffs, preferably low pressure cuffs, are used for artificial ventilation of patients. The patient is supplied with the breathing air through the tube. The cuff located on the outside of the tube has the function of sealing the tube with respect to the trachea. On the one hand, this is important so that the respiratory gas reaches the lungs and does not escape the tube into the pharynx. On the other hand, should be prevented by the seal aspiration from the subglottic space into the lungs, to prevent the emergence of aspiration pneumonia.
Um die Abdichtungsfunktion durch die Manschette zu gewährleisten, benötigt man typischerweise einen Mindestdruck von 15 mbar. Der höchste, längerfristig anzuwendende Manschettendruck sollte nicht über 25 bis 30 mbar liegen. Bei Manschettendrücken über ca. 25 bis 30 mbar wird die Durchblutung der Trachealschleimhaut unterdrückt und es kommt zu Schleimhautnekrosen, was bei Fort- bestehen des Druckes zur Ausbildung von Geschwüren und in Extremfällen sogar zu tiefen Nekrosen führt, bei der die Ringknorpel zerstört werden können. Nach heutigem Stand der Medizin ist man sich darüber einig, daß das Risiko derartiger Drucknekrosen durch konsequente Überwachung des Manschettendrucks deutlich reduziert werden kann. Daher wird empfohlen, den Manschettendruck bei mechanisch beatmeten Patienten mehrmals täglich zu überprüfen und, wenn notwendig, zu korrigieren.In order to ensure the sealing function through the cuff, one typically requires a minimum pressure of 15 mbar. The highest, longer-term cuff pressure should not exceed 25 to 30 mbar. At cuff pressures above approximately 25 to 30 mbar, the perfusion of the tracheal mucous membrane is suppressed and mucosal necrosis occurs, which leads to the formation of ulcers and, in extreme cases, to deep necrosis, in which the cricoid cartilage can be destroyed. According to the current state of medicine, it is agreed that the risk of such pressure necrosis can be significantly reduced by consistent monitoring of the cuff pressure. Therefore, it is recommended that the cuff pressure in mechanically ventilated patients be checked several times a day and corrected if necessary.
Der Manschettendruck wird allgemein mit einem handelsüblichen Handmanometer kontrolliert. Zu diesem Zweck wird eine pneumatische Verbindung zwischen dem männlichen Luer-Anschluß des Handmanometers und dem weiblichen Luer-Anschluß des Einwegeventils des Kontrollballons des Endotrachealtubus bzw. der Tracheostomiekanüle hergestellt. Bei der Verbindung findet ein Druckausgleich zwischen der Niederdruckmanschette und dem Manometer dadurch statt, daß eine geringe Luftmenge aus der Manschette über den Füllschlauch, den Kontrollballon und das Einwegeventil in das Manometer übertritt. Hierdurch kommt es zu einem Druckabfall in dem gesamten System; dieser beträgt typischerweise ca. 5 mbar und beläuft sich damit auf etwa 20 % des Sollwertes von 25 mbar. Das Ausmaß des Druckabfalls hängt in erster Linie von dem Luftvolumen des Manometers, aber auch von der Größe des Tubus und damit dem Volumen der Manschette sowie deren Compliance ab.The cuff pressure is generally controlled with a commercial hand-held pressure gauge. For this purpose, a pneumatic connection between the male luer fitting of the handheld manometer and the female luer fitting of the one-way valve of the control balloon of the endotracheal tube or the tracheostomy cannula is made. When connecting a pressure equalization between the low-pressure cuff and the manometer takes place in that a small amount of air from the cuff on the filling hose, the control balloon and the one-way valve into the pressure gauge. This causes a pressure drop throughout the system; this is typically about 5 mbar and thus amounts to about 20% of the target value of 25 mbar. The extent of the pressure drop depends primarily on the air volume of the manometer, but also on the size of the tube and thus the volume of the cuff and its compliance.
Der Druckabfall macht nach jeder Druckkontrolle ein Nachregeln des Druckes in der Manschette notwendig. Dabei wird mit dem Handmanometer aus Gründen der Handhabung kurzfristig ein Überdruck erzeugt und die Luft anschließend soweit abgelassen, bis der gewünschte Druck von z.B. 25 mbar eingestellt ist. Diese Maßnahme führt bei Patienten häufig zu Husten- und/oder Würgereizen. Dies ist für den Patienten ausgesprochen unangenehm und für die Pflegekräfte zeitaufwendig und damit auch teuer.The pressure drop makes a readjustment of the pressure in the cuff necessary after each pressure control. For reasons of handling, the hand-held pressure gauge briefly generates an overpressure, and the air is subsequently vented until the desired pressure of, for example, 100.degree. 25 mbar is set. This measure often leads to coughing and / or gagging in patients. This is extremely uncomfortable for the patient and time-consuming for the nurses and thus also expensive.
Zum anderen gibt der beschriebene Druckabfall während der Druckkontrolle Anlaß zu der Vermu- tung, daß in dem Manschettensystem eine Leckage vorliegt. Das Pflegepersonal weiß häufig nicht, daß es bei jeder Druckkontrolle zu dem oben beschriebenen Druckabfall kommt, und interpretiert diesen häufig fälschlich als Undichtigkeit der Manschette. Aus diesem Grund wird die Tracheotomie- kanüle in vielen Fällen ausgewechselt, obwohl sie in einwandfreiem Zustand ist. Diese Maßnahme kann insbesondere nach perkutaner Tracheotomie mit beträchtlichen Komplikationen verbunden sein.On the other hand, the described pressure drop during pressure control gives rise to the assumption that there is leakage in the sleeve system. Nurses often do not know that the pressure drop described above occurs at each pressure control and often mistakenly interpret it as a cuff leak. For this reason, the tracheotomy cannula is replaced in many cases, although it is in perfect condition. This measure can be associated with considerable complications, especially after percutaneous tracheostomy.
Ein weiteres Problem von handelsüblichen Handmanometern besteht darin, daß das Pflegepersonal nicht feststellen kann, welche Luftmenge benötigt wird, um die Manschette mit dem gewünschten Druck zu befüllen. Diese Information wäre jedoch ausgesprochen hilfreich, da ungewöhnlich große bzw. geringe Volumina in direkter Weise auf Probleme aufmerksam machen. So könnte die Manschette beispielsweise ungünstig plaziert sein. Wird dies rechtzeitig erkannt, kann Schaden am Patienten vermieden werden. Anhand der benötigten Luftmenge kann man auch feststellen, wenn eine für den Patienten ungünstige Kanülengröße eingesetzt wurde.Another problem with commercial handheld gauges is that caregivers can not determine what amount of air is needed to fill the cuff with the desired pressure. However, this information would be extremely helpful since unusually large or small volumes are directly indicative of problems. For example, the cuff could be placed unfavorably. If this is detected in time, damage to the patient can be avoided. On the basis of the required amount of air can also be determined if a unfavorable for the patient cannula size was used.
Gegenüber dem vorstehend genannten Stand der Technik liegt der vorliegenden Erfindung daher die Aufgabe zugrunde, eine Vorrichtung mit den eingangs genannten Merkmalen zu schaffen, welche die Nachteile des Standes der Technik vermeiden, insbesondere also für den Patienten schonbar ist und weniger Raum für Fehlinterpretation des gemessenen Kraftdrucks läßt.Compared to the above-mentioned prior art, the present invention therefore has for its object to provide a device with the features mentioned, which avoid the disadvantages of the prior art, in particular so for the patient is lenbar and less room for misinterpretation of the measured force leaves.
Diese Aufgabe wird dadurch gelöst, daß an dem Anschluß oder in der Nähe des Anschlusses der Druckaufbauvorrichtung ein Ventil vorgesehen ist, welches derart ausgebildet ist, daß es während des Herstellens der Verbindung mit dem Füllschlauch in einem geschlossenen Zustand gehalten werden kann und nach dem Herstellen der Verbindung mit dem Füllschlauch und insbesondere nach dem anschließenden Aufbau eines Druckes in der Druckaufbauvorrichtung geöffnet werden kann. Die Kontrolle des Manschettendrucks erfolgt dann in der Weise, daß zunächst der Anschluß der Druckaufbau- und Druckmeßvorrichtung mit dem freien Ende des Füllschlauches verbunden wird. Dieses freie Ende weist in der Regel einen sogenannten Luer-Anschluß mit einem integrierten Steckventil auf, d.h. einem Ventil, das beim Lösen des freien Endes des Füllschlauches von dem Anschluß selbständig schließt und keinerlei Gas aus dem Füllschlauch nach außen entweichen läßt, das aber durch das Einstecken des Anschlusses der Druckaufbau- und Meßvorrichtung geöffnet wird. Dabei wird zunächst nur das zwischen dem freien Ende des Anschlusses und dem in der Nähe dieses Anschlusses angeordneten Ventil befindliche Volumen mit dem Füllschlauch und damit auch mit der Manschette und einem gegebenenfalls noch vorhandenen Kontrollballon verbunden. Dieses Volumen ist im Vergleich zu dem gemeinsamen Volumen der Manschette, des Füllschlauches und des Kontrollballons sehr klein, so daß sich durch die Herstellung dieser Verbindung der Druck in der Manschette praktisch nicht oder allenfalls im Promillebereich ändert. Wenn diese Verbindung hergestellt ist, wird zur Druckkontrolle zunächst in der Druckaufbauvorrichtung ein Druck aufgebaut, der dem erwarteten Manschettendruck entspricht, also beispielsweise etwa 25 mbar. Erst danach wird das Ventil am Anschluß geöffnet und stellt damit die Verbindung zwischen der Druckaufbauvorrichtung und dem damit verbundenen Manometer und dem Füllschlauch und der damit verbundenen Manschette her. Die dann zwischen der Druckaufbauvorrichtung und der Kraftmanschette auszugleichende Differenz ist naturgemäß wesentlich kleiner, und bei den oben beispielhaft angegebenen relativen Volumenverhältnissen, wenn also das Volumen der Druckaufbauvorrichtung einschließlich Manometer in etwa 1/4 des Volumens der Manschette zusammen mit dem Füllschlauch und dem Kontrollballon beträgt, ändert sich der Druck in der Manschette jeweils nur um etwa 1/4 der tatsächlichen Differenz zwischen dem Manschettendruck und dem in der Druckaufbauvorrichtung hergestellten Druck. Wenn an dem Manometer keinerlei Druckänderung festzustellen ist, so bedeutet dies, daß der in der Druckaufbauvorrichtung vorher hergestellte Druck genau dem Manschettendruck entspricht. Im Falle von Abweichung von einem gewünschten Sollwert wird dann in der Druckaufbauvorrichtung zusätzlicher Druck aufgebaut, es wird Gas abgelassen, bis der gewünschte Druck erreicht ist. Dann wird das Ventil wieder geschlossen und der Anschluß kann dann von dem Ende des Füllschlauches abgetrennt werden, wobei sich das Einwegeventil an dem Luer-Anschluß des Füllschlauches wieder schließt.This object is achieved in that at the terminal or in the vicinity of the terminal of the pressure building device, a valve is provided, which is designed such that it can be held in a closed state during the manufacture of the connection with the filling hose and after the production of the Connection with the filling hose and in particular can be opened after the subsequent construction of a pressure in the pressure build-up device. The control of the cuff pressure is then carried out in such a way that first the connection of the pressure build-up and pressure measuring device is connected to the free end of the filling hose. This free end usually has a so-called Luer connection with an integrated plug-in valve, ie a valve that automatically closes when releasing the free end of the filling hose from the terminal and can escape any gas from the filling hose to the outside, but by the Insertion of the connection of the pressure build-up and measuring device is opened. Initially, only the volume located between the free end of the connection and the valve arranged in the vicinity of this connection is connected to the filling hose and thus also to the cuff and an optional control balloon. This volume is very small in comparison to the common volume of the cuff, the filling tube and the control balloon, so that the pressure in the cuff practically does not change or at best in the per thousand range by the production of this compound. When this connection is made, a pressure is built up to pressure control first in the pressure build-up device, which corresponds to the expected cuff pressure, so for example about 25 mbar. Only then the valve is opened at the terminal and thus establishes the connection between the pressure build-up device and the associated pressure gauge and the filling hose and the associated sleeve. The difference then to be compensated between the pressure build-up device and the force cuff is of course much smaller, and in the relative volume ratios given above by way of example, ie if the volume of the pressure build-up device including pressure gauge is approximately 1/4 of the volume of the cuff together with the filling hose and the control balloon, In each case, the pressure in the cuff changes only about 1/4 of the actual difference between the cuff pressure and the pressure produced in the pressure building device. If no pressure change is detected on the manometer, this means that the pressure previously established in the pressure build-up device corresponds exactly to the cuff pressure. In the case of deviation from a desired set point, additional pressure is then built up in the pressure build-up device, gas is released until the desired pressure is reached. Then the valve is closed again and the connection can then be separated from the end of the filling hose, wherein the one-way valve closes again at the Luer connection of the filling hose.
Denkbar wäre auch eine Variante der Erfindung, bei welcher das Ventil derart ausgestaltet ist, daß es bei einem vorgebbaren Solldruck im Inneren der Druckaufbauvorrichtung öffnet. Beispielsweise kann dieser Druck auf 25 mbar eingestellt werden, so daß beim Aufbauen von Druck in der Druck- aufbauvorrichtung und nach dem Herstellen der Verbindung des Anschlusses mit dem Füllschlauch das Ventil automatisch öffnet, sobald der Solldruck erreicht ist, wobei dann auch sofort ein Druckausgleich mit dem in der Manschette herrschenden Druck stattfindet. Dieser kann dann gegebenenfalls korrigiert werden. - A -Also conceivable would be a variant of the invention in which the valve is designed such that it opens at a predetermined target pressure in the interior of the pressure build-up device. For example, this pressure can be set to 25 mbar, so that when building up pressure in the pressure building device and after establishing the connection of the connection with the filling hose, the valve opens automatically, as soon as the target pressure is reached, then immediately with a pressure equalization the pressure prevailing in the cuff takes place. This can then be corrected if necessary. - A -
Da die Differenz der Drücke in der Druckaufbauvorrichtung und in der Manschette in der Regel relativ gering sein wird, ist es insbesondere möglich, die Druckaufbauvorrichtung auch mit einem größeren Volumen auszustatten, was dann dazu führt, daß bei einer größeren Druckdifferenz zwischen Manschette und Druckaufbauvorrichtung der sich nach der Herstellung der Verbindung einstellende Druck näher an dem zuvor in der Druckaufbauvorrichtung eingestellten Wert liegt. Wenn die Differenz der Drücke zwischen der Druckaufbauvorrichtung und der Manschette nach dem Herstellen der Verbindung zwischen Anschluß und Füllschlauch und solange das Ventil noch geschlossen ist, relativ groß ist, macht sich dies nach dem Öffnen des Ventils durch eine entsprechend deutliche Druck- änderung am Manometer bemerkbar. In einem solchen Fall aber auch generell, insbesondere für die erstmalige Befüllung einer Manschette ist es besonders zweckmäßig, wenn die Druckaufbauvorrichtung auch eine Einrichtung zur Messung des Volumenstroms des aus der Druckaufbauvorrichtung herausgedrückten oder gegebenenfalls auch einströmenden Gases aufweist. Im einfachsten Fall ist eine solche Einrichtung ein Meßzylinder mit einem entsprechenden Kolben und kann in der Praxis z.B. durch eine herkömmliche Spritze realisiert werden, die dahingehend modifiziert ist, daß ihr Volumen einen Anschluß zu einem Manometer aufweist und daß in der Spitze einer solchen Spritze das erfindungsgemäße Ventil angeordnet ist. Die Drücke, um die es hier geht, unterscheidet sich vom normalen Luftdruck der Umgebung typischerweise nur um 2 bis 2,5, maximal 3 %. Da für Umgebungsluft oder auch für andere gegebenenfalls zur Befüllung einer Manschette verwendete Gase näherungsweise die ideale Gasgleichung gilt, genügt also eine Volumenänderung in der Druckaufbauvorrichtung um 2 bis 3 %, um den Druck um 20 bis 30 mbar zu verändern. Konkret wird in der Regel das Volumen um 2 bis 3 % verkleinert, um den Druck um 20 bis 30 mbar ansteigen zu lassen.Since the difference of the pressures in the pressure build-up device and in the cuff will usually be relatively low, it is particularly possible to equip the pressure build-up device with a larger volume, which then results in that at a larger pressure difference between the cuff and pressure build-up device after the preparation of the compound adjusting pressure is closer to the value previously set in the pressure build-up device. If the difference in pressure between the pressure build-up device and the sleeve after establishing the connection between connection and filling hose and while the valve is still closed, is relatively large, this is noticeable after opening the valve by a correspondingly significant change in pressure on the pressure gauge , In such a case but also in general, in particular for the first-time filling of a sleeve, it is particularly expedient if the pressure-building device also has a device for measuring the volume flow of the gas forced out of the pressure-building device or possibly also flowing inward. In the simplest case, such a device is a measuring cylinder with a corresponding piston and can in practice e.g. be realized by a conventional syringe, which is modified in that its volume has a connection to a pressure gauge and that in the tip of such a syringe valve according to the invention is arranged. The pressures involved here typically differ from the normal atmospheric pressure of the environment only by 2 to 2.5, a maximum of 3%. Since approximately the ideal gas equation applies to ambient air or also to other gases which may be used to fill a cuff, a volume change in the pressure build-up device is sufficient by 2 to 3% in order to change the pressure by 20 to 30 mbar. Specifically, the volume is usually reduced by 2 to 3% in order to increase the pressure by 20 to 30 mbar.
Anschließend kann man das Ventil zum Füllschlauch hin öffnen und beobachtet dabei das Manome- ter. Hier sei z.B. angenommen, daß das Volumen der Druckaufbauvorrichtung (das Volumen des Meßzylinders) in etwa gleich dem Gesamtvolumen von Manschette, Füllschlauch und Kontrollballon ist. Sinkt dann der Druck in dem Gesamtsystem nach dem Öffnen des Ventils von 25 auf 20 mbar ab, so erkennt man daraus, daß der Druck in der Manschette zuvor nur 15 mbar betragen haben kann, wenn die Volumina beiderseits des Ventils in etwa gleich groß sind bzw. waren. Dies kann man wiederum durch Verringern des Volumens in der Druckaufbauvorrichtung feststellen. Je nach dem wie stark das Volumen verringert werden muß, um wieder den gewünschten Druck von 25 mbar zu erzielen, ist das Volumen jenseits des Ventils größer oder kleiner als das zuvor in der Druckaufbauvorrichtung vorhandene Volumen. Es sei beispielsweise angenommen, daß das Volumen des Meßzylinders 30 ml beträgt und nach dem Herstellen der Verbindung der Druck von 25 auf 20 mbar abgefallen ist. Wenn nun die vorherige Annahme, nämlich daß das Volumen der Manschette, des Füllschlauchs und des Kontrollballons in etwa gleich groß war, also ebenfalls 30 ml betragen hat, so hätte der Druck in der Manschette zuvor noch 15 mbar betragen. Wird nun das Volumen der Druckaufbauvorrichtung verringert, um den Druck wieder auf 25 mbar zu erhöhen, so ändert sich die gesamte Gasmenge in dem System nicht, sondern es findet vielmehr eine Verschiebung von Gas aus dem Meßzylinder in die Manschette statt. Um nunmehr den Druck von 20 auf 25 mbar zu erhöhen, müßte das Volumen insgesamt um 1/5 abnehmen, d.h. um 12 ml (von insgesamt 60 ml). Wird jedoch diese Druckerhöhung bereits nach einer Verschiebung des Kolbens erreicht, die weniger als 12 ml Verdrängung entspricht, so erkennt man daraus, daß das Volumen der Manschette mit Füllschlauch und Kontrollballon tatsächlich kleiner gewesen ist als das zuvor im Meßzylinder befindliche Volumen und daß somit die Druckdifferenz vor der Herstellung der Verbindung über das Ventil tatsächlich noch größer war. Ist allerdings eine größere Volumenänderung in dem Meßzylinder erforderlich, so daß der Kolben beispielsweise 15 oder gar 20 ml verdrängen muß, um wieder den Druck von 25 mbar zu erreichen, so kann man daraus schließen, daß das Volumen der Manschette (einschließlich Füllschlauch und Kontrollballon) größer war als die zuvor eingestellten 30 ml der Druckaufbauvorrichtung. Auf diese Weise erhält man indirekt Informationen über den Zustand der Manschette innerhalb der Trachea des Patienten, wenn die nominelle Größe der Manschette zuvor bekannt ist. Wenn beispielsweise die Trachea enger ist als erwartet und die Manschette sich nicht so stark aufweiten kann oder damit einer starken Faltenbildung unterliegt, ist das Volumen entsprechend geringer und man kann daran erkennen, daß möglicherweise eine falsche Kanülen- bzw. Manschettengröße verwendet wurde oder aber andere Gründe vorliegen müssen, die ein ordnungsgemäßes Aufblähen der Manschette verhindern. Umgekehrt ist ein übermäßig starkes Aufblähen der Manschette, d.h. ein unerwartet großes Volumen, womöglich ein Indiz dafür, daß eine zu kleine Ka- nüle bzw. eine zu kleine Manschette verwendet wurde, die möglicherweise nicht hinreichend dicht an der Trachea anliegen kann.Then you can open the valve to the filling hose and observe the manometer. For example, suppose that the volume of the pressure build-up device (the volume of the measuring cylinder) is approximately equal to the total volume of the cuff, inflation tube and control balloon. If the pressure in the overall system then drops from 25 to 20 mbar after opening the valve, it can be seen that the pressure in the cuff may previously have been only 15 mbar if the volumes on both sides of the valve are approximately the same or equal . were. This can in turn be determined by reducing the volume in the pressure build-up device. Depending on how much the volume must be reduced in order to achieve the desired pressure of 25 mbar again, the volume beyond the valve is greater or smaller than the volume previously present in the pressure build-up device. For example, assume that the volume of the measuring cylinder is 30 ml and after the connection has been established, the pressure has fallen from 25 to 20 mbar. Now, if the previous assumption, namely that the volume of the cuff, the filling tube and the control balloon was about the same size, so also was 30 ml, the pressure in the cuff would have previously been 15 mbar. Now, if the volume of the pressure build-up device is reduced to increase the pressure back to 25 mbar, then the changes The total amount of gas in the system not, but there is instead a shift of gas from the measuring cylinder in the cuff instead. In order now to increase the pressure from 20 to 25 mbar, the total volume would have to decrease by 1/5, ie by 12 ml (out of a total of 60 ml). However, if this pressure increase already reached after a displacement of the piston, which corresponds to less than 12 ml displacement, it can be seen that the volume of the cuff with inflation hose and control balloon has actually been smaller than the volume previously located in the measuring cylinder and thus the pressure difference was actually larger before making the connection through the valve. However, if a larger volume change in the measuring cylinder is required, so that the piston must displace, for example, 15 or even 20 ml in order to reach the pressure of 25 mbar again, it can be concluded that the volume of the cuff (including filling hose and control balloon) was greater than the previously set 30 ml of the pressure build-up device. In this way, one obtains indirect information about the condition of the cuff within the trachea of the patient when the nominal size of the cuff is previously known. For example, if the trachea is narrower than expected and the cuff is not able to expand so much or is subject to severe wrinkling, the volume is correspondingly lower and it can be seen that possibly a wrong cannula or cuff size was used or for other reasons must be present, which prevent a proper inflation of the cuff. Conversely, excessive inflation of the cuff, ie an unexpectedly large volume, may indicate that the cannula is too small or too small, which may not be sufficiently close to the trachea.
Bei Systemen mit genau bekannten Volumina, d.h. wenn beispielsweise durch Versuchsreihen für ganz bestimmte Kanülengrößen das Sollvolumen bei ordnungsgemäßem Sitz in der Trachea genau ermittelt wurde, kann man in einfacher Weise Markierungen an einem Meßzylinder anbringen, die in einfacher Weise ein Testen ermöglichen. Eine Änderung des Volumens des Meßzylinders um einen vorgegebenen Sollwert muß dann nämlich zu einer ganz bestimmten Druckerhöhung führen, wenn auch das Volumen den erwarteten Sollwert hat.For systems of well known volumes, i. If, for example, the desired volume was accurately determined when properly seated in the trachea by means of test series for very specific cannula sizes, it is easy to attach markings to a measuring cylinder which allow testing in a simple manner. A change in the volume of the measuring cylinder to a predetermined setpoint must then lead to a very specific pressure increase, even if the volume has the expected setpoint.
Zweckmäßig kann es außerdem sein, wenn eine solche Meßvorrichtung noch ein zusätzliches Ein- wegeventil, beispielsweise in dem Kolben, aufweist, das ermöglicht, Druck und Volumen unabhängig voneinander einzustellen. Außerdem könnte der Meßzylinder noch einen weiteren Anschluß für die Verbindung mit einer zusätzlichen Druckaufbauvorrichtung haben.It may also be expedient if such a measuring device also has an additional inlet valve, for example in the piston, which makes it possible to set pressure and volume independently of each other. In addition, the measuring cylinder could still have another connection for connection to an additional pressure building device.
Besonders vorteilhaft ist es, wenn ein entsprechender Meßzylinder mindestens teilweise transparent ist, weil dann die Bewegung des Kolbens sichtbar ist und Volumenänderungen des Zylindervolumens unmittelbar ablesbar sind. Des weiteren kann es auch vorteilhaft sein, wenn eine Blockiereinrichtung vorgesehen ist, die derart einstellbar ist, daß der Kolben zumindest in gewissen Betriebszuständen nur in einer Richtung, nämlich in Richtung einer weiteren Verdrängung des Gasvolumens im Meßzylinder bewegbar ist und nicht etwa durch den leichten Überdruck im Inneren des Meßzylinders seinerseits zurückgedrückt wird. Dies könnte z.B. ein einfacher Ratschenmechanismus sein, der mit einer feinen Verzahnung an einer Kolbenstange in Eingriff steht, die zur Betätigung des Kolbens dient.It is particularly advantageous if a corresponding measuring cylinder is at least partially transparent, because then the movement of the piston is visible and volume changes of the cylinder volume are directly readable. Furthermore, it may also be advantageous if a blocking device is provided which is adjustable such that the piston is movable in one direction only, at least in certain operating conditions, namely in the direction of a further displacement of the gas volume in the measuring cylinder and not by the slight overpressure in turn pushed back inside the measuring cylinder. This could be, for example, a simple ratchet mechanism which engages a fine toothing on a piston rod which serves to actuate the piston.
Weitere Vorteile, Merkmale und Anwendungsmöglichkeiten der vorliegenden Erfindung werden deutlich anhand der folgenden Beschreibung einer bevorzugten Ausführungsform und der dazuge- hörigen Figuren. Es zeigen:Further advantages, features and possible applications of the present invention will become apparent from the following description of a preferred embodiment and the associated figures. Show it:
Figur 1 eine Tracheostomiekanülel O mit einem Manometer 2 und einer DruckaufbauvorrichtungFIG. 1 shows a tracheostomy tube O with a pressure gauge 2 and a pressure build-up device
20 in einer ersten Ausführungsform,20 in a first embodiment,
Figur 1 a ein gegenüber Fig. 1 leicht modifizierte Variante der Druckaufbauvorrichtung Figur 2 eine Vorrichtung ähnlich Figur 1 , die jedoch ein Ventil zwischen Manometer, Füllschlauch und Druckaufbauvorrichtung aufweist undFIG. 1 a shows a variant of the pressure build-up device slightly modified from FIG. 1; FIG. 2 shows a device similar to FIG. 1, but having a valve between pressure gauge, filling hose and pressure build-up device, and FIG
Figur 3 eine Ausführungsform, ähnlich der Ausführungsformen nach Figur 2, mit einem zusätzlichen Entlüftungsventil.Figure 3 shows an embodiment, similar to the embodiments of Figure 2, with an additional vent valve.
In Figur 1 erkennt man eine insgesamt mit 10 bezeichnete Tracheostomiekanüle, die im wesentli- chen aus einem Kanülenrohr 11 , einem daran beweglich befestigten Schild 12 und einer Manschette 1 besteht, die auch als Cuff-Blase bezeichnet wird.FIG. 1 shows a tracheostomy cannula designated as a whole by 10, which consists essentially of a cannula tube 11, a shield 12 movably attached thereto and a sleeve 1, which is also referred to as a cuff bladder.
Der Füllschlauch 13, der zu der Manschette 1 führt, ist entweder in die Wand des Kanülenrohrs 1 1 integriert oder außen an diesem fest angebracht. Mit Hilfe des Füllschlauchs wird Luft (wahlweise auch ein anderes Gas) in die Manschette 1 gepumpt, die dadurch aufgebläht wird und sich im Inneren der Trachea eines Patienten an die Wand der Trachea anlegt und dadurch den lungenseitigen Raum der Trachea gegenüber dem Rachenraum abdichten soll, um den Durchfluß von Sekret und die daraus resultierende Gefahr von Lungeninfektionen zu verhindern bzw. zu vermindern.The filling tube 13, which leads to the cuff 1, is either integrated into the wall of the cannula tube 1 1 or attached externally to this. With the help of the filling hose air (optionally also another gas) is pumped into the cuff 1, which is thereby inflated and is applied inside the trachea of a patient to the wall of the trachea and thereby seal the lung-side space of the trachea to the pharynx, to prevent or reduce the flow of secretion and the resulting risk of lung infections.
Die Tracheostomiekanülen 10 in allen Ausführungsformen weisen am Eingang des Kontrollballons 14 ein Rückschlagventil 18 auf, welches durch Einschieben eines Stutzens 17 geöffnet wird, so daß dadurch eine Verbindung zum Manometer hergestellt wird. Bei der einfachen Ausführungsform gemäß Figur 1 verschließt ein Ventil 7 den Querschnitt des Anschlußstutzens 17 und ermöglicht so, daß vor dem Herstellen der Verbindung zwischen Füllschlauch 13 bzw. Kontrollballon 14 und dem Manometer 2 sowie der Druckaufbauvorrichtung 20 in der Druckaufbauvorrichtung und dem Manometer ein gewünschter Druck, vorzugsweise der in der Manschette 1 erwartete Druck, eingestellt wird. Nach dem Herstellen der Verbindung wird das Ventil 7 geöffnet und so über den Füllschlauch 13, den Kontrollballon 14 und den Anschlußstutzen 17 die Verbindung zwischen Manschette 1 und dem Manometer 2 sowie der Druckaufbauvorrichtung 20 hergestellt. Durch Beobachten des Druckes, der sich nach dem Öffnen des Ventils 7 in dem Manometer einstellt, kann auf den zuvor in der Manschette 1 vorhandenen Druck rückgeschlossen werden, insbesondere, wenn die Volumina auf beiden Seiten des Ventils 7 bekannt sind. Auch wenn jedoch dieses Volumen zunächst nicht be- kannt ist, kann durch Variation des Volumens im Meßzylinder 3, in dem der Kolben 9 verschoben wird, der Druck verändert werden und aus dieser Druckänderung und der anhand der Meßskala 8 ablesbaren Volumenänderung kann dann das Volumen des Gesamtsystems errechnet bzw. abgeschätzt werden, woraus sich die Volumina beiderseits des Ventils 7 wiederum getrennt berechnen lassen, indem beispielsweise derselbe Vorgang bei geschlossenem Ventil 7 wiederholt wird.The tracheostomy tubes 10 in all embodiments have at the entrance of the control balloon 14, a check valve 18 which is opened by inserting a nozzle 17, thereby making a connection to the manometer. In the simple embodiment of Figure 1, a valve 7 closes the cross-section of the connecting piece 17 and thus allows a desired pressure before establishing the connection between filling hose 13 and control balloon 14 and the pressure gauge 2 and the pressure build-up device 20 in the pressure build-up device and the manometer , preferably the pressure expected in the cuff 1. After establishing the connection, the valve 7 is opened and so on the filling hose 13, the control balloon 14 and the connecting piece 17, the connection between the sleeve 1 and the pressure gauge 2 and the pressure build-up device 20 produced. By observing the pressure which occurs in the manometer after opening the valve 7, it is possible to deduce the pressure previously present in the cuff 1, in particular if the volumes on both sides of the valve 7 are known. Even if, however, this volume is initially unknown, the pressure can be varied by varying the volume in the measuring cylinder 3, in which the piston 9 is displaced, and the volume change can then be determined from this change in pressure and the change in volume which can be read on the measuring scale 8 Total system can be calculated or estimated, from which the volumes on both sides of the valve 7 can be calculated separately again, for example, by the same process is repeated when the valve 7 is closed.
Die Ausführungsform nach Figur 1 a unterscheidet sich von der Ausführungsform nach Figur 1 nur dadurch, daß die starre Verbindung zwischen dem Manometeranschluß 4' mit dem Anschlußstutzen 17 durch einen flexiblen Schlauch ersetzt ist.The embodiment of Figure 1 a differs from the embodiment of Figure 1 only in that the rigid connection between the pressure gauge port 4 'is replaced with the connecting piece 17 by a flexible hose.
Der Manometeranschluß 4' ist, ebenso wie der Anschluß 4 in den Figuren 2 und 3, vorzugsweise so ausgestaltet, daß eine handelsübliche Spritze , wie sie im medizinischen Alltagsgebrauch vielfach verwendet wird, mit einer konischen Konnektorspitze (ohne Injektionsnadel) passend in eine entsprechend ausgebildete Konnektoröffnung am Manometeranschluß 4' eingesetzt werden kann. Der Manometeranschluß kann gegebenenfalls einen entsprechenden, eventuell auch austauschbaren Adapter hierfür aufweisen. Die Spritze 3 bzw. der Spritzenkörper kann dann beliebig ausgetauscht werden und der Benutzer kann eine Spritzengröße auswählen, die für den konkreten Anwendungsfall am besten geeignet erscheint. Eine solche Spritze ermöglicht eine wesentlich feinfühligeres Einstellen des Cuffdruckes als dies mit den bisher üblichen Ballonpumpen möglich war.The pressure gauge port 4 ', as well as the terminal 4 in Figures 2 and 3, preferably designed so that a commercial syringe, as it is widely used in everyday medical use, with a conical Konnektorspitze (without injection needle) fits into a correspondingly formed connector opening can be used at the manometer connection 4 '. The pressure gauge connection may optionally have a corresponding, possibly also exchangeable adapter for this purpose. The syringe 3 or the syringe body can then be exchanged as desired and the user can select a syringe size that seems most suitable for the specific application. Such a syringe allows a much more sensitive setting of the cuff pressure than was possible with the usual balloon pumps.
Bei der Ausführungsform nach Figur 2 ist der Füllschlauch 13 über einen Kontrollballon 14 mit einem Dreiwegehahn 5 verbunden. Dieser Dreiwegehahn 5 ist an einem Knotenpunkt der Verbindung des Füllschlauchs 13 mit einem Manometer 2 und einer Druckaufbauvorrichtung 20 vorgesehen. Die Druckaufbauvorrichtung 20 besteht im wesentlichen aus einem Meßzylinder 3 mit einer Meßskala 8 und einem darin verschiebbar gelagerten Kolben 9, der über eine Kolbenstange 15 und einen Greif- ring 16 betätigbar ist. Die Druckaufbauvorrichtung entspricht im wesentlichen einer üblichen Spritze, wie sie im medizinischen Bereich bekannt ist und zur Verfügung steht und sie kann beispielsweise ein Volumen zwischen 20 und 50 cm3 haben. Die Spritze weist einen Luer-Konnektor 6 auf, der mit einem passenden Stutzen 4 verbunden ist, welcher von dem Manometer 2 ausgeht. An diesen Stutzen 4 schließt auf Höhe des Ventils 5 auch der Füllschlauch 13 an. Das Ventil 5 hat drei verschiede- ne Stellungen. In einer ersten Stellung ist nur der Meßzylinder 3 bzw. die Druckaufbauvorrichtung 20 mit dem Manometer 2 verbunden. In einer weiteren Stellung ist nur der Füllschlauch 13 mit dem Manometer 2 verbunden und in einer dritten Stellung des Ventils 5 sind die Druckaufbauvorrichtung 20, das Manometer 2 und der Füllschlauch 13 miteinander verbunden. Zusätzlich hat das Dreiwege- ventil 5 noch eine Schließstellung, in welcher die drei angeschlossenen Systeme, nämlich die Druckaufbauvorrichtung 3, das Manometer 2 und der Füllschlauch 13 keinerlei Verbindung miteinander haben. Der Kontrollballon 14 dient dazu zu erkennen, ob der Füllschlauch 13 und die mit dem Füllschlauch verbundene Manschette 1 überhaupt unter einem leichten Überdruck stehen. Wahlwei- se kann im übrigen auch der mit dem Ventilstutzen 17 verbundene Eingang des Kontrollballons 14 ein Rückschlagventil aufweisen, welches durch Aufstecken des Anschlusses 18 des Kontrollballons auf das Anschlußrohr 17 automatisch geöffnet wird. Der in der Manschette 1 einzustellende Druck ist auf dem Manometer durch einen grau bzw. farbig hinterlegten Bereich zwischen etwa 15 und 30 mbar gekennzeichnet, wobei das Manometer 2 nur die Differenz zum Umgebungsdruck anzeigt. Ein Entlüftungsventil 19 ermöglicht es, den im System vorhandenen Überdruck vollständig entweichen zu lassen.In the embodiment according to FIG. 2, the filling hose 13 is connected to a three-way cock 5 via a control balloon 14. This three-way cock 5 is provided at a node of the connection of the filling hose 13 with a pressure gauge 2 and a pressure building device 20. The pressure build-up device 20 consists essentially of a measuring cylinder 3 with a measuring scale 8 and a displaceably mounted therein piston 9, the ring via a piston 15 and a gripping ring 16 can be actuated. The pressure build-up device essentially corresponds to a conventional syringe as is known and available in the medical field and may, for example, have a volume between 20 and 50 cm 3 . The syringe has a luer connector 6, which is connected to a suitable nozzle 4, which emanates from the pressure gauge 2. At this nozzle 4 closes at the level of the valve 5 and the filling hose 13 at. The valve 5 has three different positions. In a first position, only the measuring cylinder 3 and the pressure building device 20 is connected to the pressure gauge 2. In a further position, only the filling hose 13 is connected to the pressure gauge 2 and in a third position of the valve 5, the pressure building device 20, the pressure gauge 2 and the filling hose 13 are connected to each other. In addition, the three-way valve 5 is still a closed position in which the three systems connected, namely the pressure build-up device 3, the pressure gauge 2 and the filling hose 13 have no connection with each other. The control balloon 14 serves to detect whether the filling hose 13 and the sleeve 1 connected to the filling hose are at all under a slight overpressure. Alternatively, the inlet of the control balloon 14 connected to the valve stub 17 can also have a check valve, which is automatically opened by attaching the connection 18 of the control balloon to the connecting tube 17. The pressure to be set in the cuff 1 is marked on the pressure gauge by a gray or colored area between approximately 15 and 30 mbar, the pressure gauge 2 indicating only the difference to the ambient pressure. A vent valve 19 makes it possible to completely escape the overpressure present in the system.
Zur Kontrolle des Manschettendrucks geht man folgendermaßen vor. Der zuletzt eingestellte Druck in der Manschette 1 ist entweder zuvor protokolliert worden oder ist auf einen Standardwert einge- stellt worden, beispielsweise 20 mbar. Dieses ist demnach der in der Manschette 1 bzw. dem zugehörigen Füllschlauch 13 sowie dem Kontrollballon 14 erwartete Druck. Aus einer geschlossenen Stellung wird dann das Dreiwegeventil 5 in eine Stellung gebracht, in welcher zunächst nur die Druckaufbauvorrichtung 3 und das Manometer 2 miteinander verbunden sind. Dann wird der Kolben 9 in der Druckaufbauvorrichtung 20 derart verschoben, daß das Manometer den in der Manschette erwarteten Überdruck von 20 mbar anzeigt. Danach wird das Ventil in eine Position gebracht, in welcher nur der Füllschlauch 13 bzw. der Anschluß 17 für den Füllschlauch 13 mit dem Manometer 2 verbunden ist. Je nach dem Druck, der tatsächlich in der Manschette 1 herrscht, wird dann das Manometer 2 entweder einen gleichbleibenden, einen geringeren oder gar einen höheren Druck als 20 mbar anzeigen. Fällt bei der Verbindung des Manometers 2 mit dem Füllschlauch 13 der zu- nächst eingestellte Druck von 20 mbar auf 10 mbar ab, so ist davon auszugehen, daß die Manschette praktisch in einem drucklosen Zustand war, wenn das Volumen zwischen dem Ventil 5, über den Kontrollballon 14, den Füllschlauch 15 und bis hin zu einschließlich der Manschette 1 in etwa genau so groß ist wie das Volumen des Manometers. Ist das Volumen des Manometers vergleichsweise kleiner und ist die Manschette 1 drucklos, so kann der Druck auch noch auf werte deutlich unterhalb von 10 mbar absinken.To control the cuff pressure, proceed as follows. The last set pressure in the cuff 1 has either been previously logged or has been set to a default value, for example 20 mbar. This is therefore the expected in the cuff 1 and the associated filling hose 13 and the control balloon 14 pressure. From a closed position, the three-way valve 5 is then brought into a position in which initially only the pressure build-up device 3 and the pressure gauge 2 are connected to each other. Then, the piston 9 is displaced in the pressure build-up device 20 such that the pressure gauge indicates the expected in the cuff pressure of 20 mbar. Thereafter, the valve is brought into a position in which only the filling hose 13 and the connection 17 for the filling hose 13 is connected to the pressure gauge 2. Depending on the pressure that actually prevails in the cuff 1, the pressure gauge 2 will then display either a constant, a lower or even a higher pressure than 20 mbar. If, during the connection of the manometer 2 with the filling hose 13, the initially set pressure decreases from 20 mbar to 10 mbar, then it can be assumed that the cuff was practically in an unpressurized state, if the volume between the valve 5, over the Control balloon 14, the filling tube 15 and up to and including the sleeve 1 is about the same size as the volume of the manometer. If the volume of the manometer is comparatively smaller and the cuff 1 is depressurized, the pressure can also drop to levels well below 10 mbar.
Danach kann beispielsweise die Verbindung mit der Druckaufbauvorrichtung 20 wiederhergestellt werden, wonach der Druck, ausgehend von der zuvor beschriebenen Situation, wieder ansteigen sollte, da in der Druckaufbauvorrichtung zuvor ein Druck von 20 mbar eingestellt war. Je nach dem Verhältnis des mit dem Ventil 5 verbundenen Volumens des Meßzylinders 3 oberhalb des Kolbens 9 zu dem Volumen von Manometer 2, Anschlußstutzen 17, Kontrollballon 14, Füllschlauch 13 und Manschette 1 wird sich dann ein mittlerer Druckwert einstellen, der von dem Manometer 2 angezeigt wird und aus welchem man dann in relativ einfacher Weise das gesamte Volumen von Manometer, Kontrollballon, Füllschlauch und Manschette berechnen kann. Wenn beispielsweise das zwischen Kolben 9 und Ventil 5 vorhandene Volumen der Druckaufbauvorrichtung 20 30 ml beträgt, wobei die Meßskala 8 so ausgelegt sein sollte, daß sie das gesamte Volumen der Spritze, des Luer- Anschlusses und des Stutzens 4 bis zum Ventil 5 erfaßt, und bei Herstellung der Verbindung aller drei Komponenten der Druck in dem Manometer von 10 mbar auf 15 mbar ansteigt, so ist klar, daß das Volumen in Kontrollballon, Füllschlauch, Manschette und Manometer, einschließlich der jeweiligen Anschlußstutzen, ebenfalls etwa 30 ml beträgt. Ist die Druckänderung geringer, sinkt also der Druck beispielsweise nur auf etwa 13 mbar, so muß das Volumen von Manschette 1 , Füllschlauch 13, Kontrollballon 14 und Manometer entsprechend größer sein und sollte dann beispielsweise etwa das Doppelte des Volumens der Spritze betragen.Thereafter, for example, the connection with the pressure build-up device 20 can be restored, after which the pressure, starting from the situation described above, should rise again, since in the pressure building device previously a pressure of 20 mbar was set. Depending on the ratio of the connected to the valve 5 volume of the measuring cylinder 3 above the piston 9 to the volume of pressure gauge 2, connecting piece 17, control balloon 14, filling tube 13 and cuff 1 then a mean pressure value is set, which is indicated by the pressure gauge 2 and from which one then in a relatively simple manner the entire volume of manometer, Can calculate control balloon, inflation hose and cuff. For example, if the present between the piston 9 and valve 5 volume of the pressure build-up device 20 is 30 ml, the measuring scale 8 should be designed so that it covers the entire volume of the syringe, the Luer connection and the nozzle 4 to the valve 5, and when the compound of all three components is made, the pressure in the manometer increases from 10 mbar to 15 mbar, it is clear that the volume in control balloon, filling hose, cuff and manometer, including the respective connecting pieces, is also about 30 ml. If the pressure change is lower, ie, the pressure drops, for example, only to about 13 mbar, the volume of cuff 1, filling tube 13, control balloon 14 and pressure gauge must be correspondingly larger and then, for example, should be about twice the volume of the syringe.
Durch die erfindungsgemäße Ausgestaltung vermeidet man aber auf jeden Fall, daß sich der Druck in einer Manschette 1 , der korrekt eingestellt war, beim Verbinden mit dem Manometer 2 allzu stark abbaut und irgendeinen kleineren Wert anzeigt, der möglicherweise zu falschen Rückschlüssen führt. Insbesondere wenn, wie es im Stand der Techniküblich war, eine Druckaufbauvorrichtung dabei permanent mit dem Manometer verbunden war, so daß der Druck sich entsprechend den relativen Volumenverhältnisses von Manschette, Füllschlauch und Kontrollballon zu dem Volumen von Manometer und Druckaufbauvorrichtung einstellte, konnte es geschehen, daß, obwohl der Druck in der Manschette korrekt bei etwa 20 mbar lag, der angezeigte Druck demnach deutlich unter 10 mbar lag, weil das Volumen der Druckaufbauvorrichtung und des Manometers womöglich drei bis viermal so groß war wie das Volumen der Manschette und der angrenzenden Rohrabschnitte. Dies konnte fälschlich als Undichtigkeit oder zu gering eingestellter Druck interpretiert werden, was wiederum mitunter zu einem übermäßigen Aufpumpen der Manschette führte.In any case, the embodiment according to the invention avoids that the pressure in a cuff 1, which was set correctly, degrades too much when connecting to the pressure gauge 2 and indicates any smaller value which possibly leads to incorrect conclusions. In particular, when, as was conventional in the art, a pressure build-up device was permanently connected to the pressure gauge, so that the pressure was adjusted according to the relative volume ratio of cuff, filling hose and control balloon to the volume of pressure gauge and pressure build-up device, it could happen that Thus, although the pressure in the cuff was correctly about 20 mbar, the indicated pressure was clearly below 10 mbar, because the volume of the pressure build-up device and the manometer were possibly three to four times the volume of the cuff and adjacent tube sections. This could be erroneously interpreted as leakage or under-set pressure, which in turn sometimes led to excessive inflation of the cuff.
Gemäß der vorliegenden Erfindung wird dies allein dadurch vermieden, daß der erwartete Druck zunächst in der Druckaufbauvorrichtung 20 und dem Manometer hergestellt werden kann und erst danach die Verbindung zwischen Manometer und Manschette erfolgt, wobei das Manometer im Vergleich zur Manschette 1 und den daran angeschlossenen Abschnitten bis zum Ventil 5 nur ein relativ geringes Volumen aufweist, so daß nach dem Herstellen der Verbindung zwischen Manome- ter und Füllschlauch über das Ventil 5 der tatsächlich angezeigte Druck sehr nahe bei dem zuvor in dem Füllschlauch 13 vorhandenen Manschettendruck liegt.According to the present invention, this is avoided solely in that the expected pressure can first be established in the pressure build-up device 20 and the manometer and only then the connection between the pressure gauge and the cuff takes place, the manometer compared to the cuff 1 and the sections connected to to the valve 5 has only a relatively small volume, so that after establishing the connection between manometer and filling hose via the valve 5, the pressure actually displayed is very close to the pressure previously present in the filling hose 13 cuff pressure.
Die Ausführungsform nach Figur 3 unterscheidet von der in Figur 2 dargestellten Ausführungsform nur noch durch ein Entlüftungsventil 19, mit dessen Hilfe man gegebenenfalls auch einen zu hoch eingestellten Druck in dem System ablassen kann.The embodiment of Figure 3 differs from the embodiment shown in Figure 2 only by a vent valve 19, with the help of which one may optionally also set too high a set pressure in the system.
Die genaue Kenntnis des Volumens zwischen Ventil 5 und Kolben 9, das sich an der Meßskala 8 des Meßkolbens 3 ablesen läßt, ermöglicht in Verbindung mit dem abzulesenden Druck in verschie- denen Ventilstellungen eine genaue Bestimmung sowohl des Volumens zwischen Ventil 5 und Manschette 1 (einschließlich der Manschette) und auch einen genauen Rückschluß auf den in der Manschette vor der Verbindung mit dem Manometer herrschenden Druck.The exact knowledge of the volume between the valve 5 and the piston 9, which can be read off on the measuring scale 8 of the measuring piston 3, makes it possible, in conjunction with the pressure to be read in different directions. valve positions, an accurate determination of both the volume between valve 5 and cuff 1 (including the cuff), and also an accurate inference of the pressure prevailing in the cuff prior to connection to the manometer.
Insbesondere die Druckkontrolle wird wesentlich genauer, wenn der Druck in dem Manometer zuvor auf den erwarteten Wert eingestellt und anschließend die Manschette mit dem Füllschlauch nur mit dem Manometervolumen verbunden wird, ohne daß gleichzeitig auch das Volumen der Druckaufbauvorrichtung 20 angeschlossen ist.In particular, the pressure control is much more accurate when the pressure in the pressure gauge previously adjusted to the expected value and then the cuff is connected to the filling hose only with the Manometervolumen without simultaneously the volume of the pressure build-up device 20 is connected.
Nach der Herstellung der Verbindung von Manschette 1 , Manometer 2 und Druckaufbauvorrichtung 20 kann der gewünschte Druck durch weitere Verschiebung und/oder Öffnen des Entlüftungsventils 19 neu eingestellt werden.After the connection of cuff 1, pressure gauge 2 and pressure build-up device 20 has been established, the desired pressure can be readjusted by further displacement and / or opening of the venting valve 19.
Das System ist einfach zu handhaben und als Druckaufbauvorrichtung 20 kann eine herkömmliche Spritze mit entsprechendem Volumen verwendet werden. Das auf diese Weise bestimmbare Volumen der Manschette 1 liefert ein Indiz für den Sitz der Manschette in der Trachea eines Patienten, so daß man erkennen kann, ob die Manschette überhaupt richtig entfaltet ist und vermutlich an der Wand der Trachea anliegt, ob womöglich eine zu kleine oder zu große Manschette bzw. Trache- ostomiekanüle 10 verwendet wurde und ob irgendwelche Undichtigkeiten in dem System vorliegen.The system is easy to handle, and as the pressure build-up device 20, a conventional syringe of appropriate volume can be used. The thus determinable volume of the cuff 1 provides an indication of the seat of the cuff in the trachea of a patient, so that one can see whether the cuff is even properly developed and probably rests against the wall of the trachea, if possibly too small or too large a cuff or tracheostomy tube 10 has been used and if there are any leaks in the system.
Hierdurch erkennt man insbesondere auch Undichtigkeiten zwischen Manschette 1 und Wand der Trachea und man vermeidet Fehlbedienungen durch übermäßigen Druckaufbau in der Manschette.In particular, leaks between the cuff 1 and the wall of the trachea are detected, and erroneous operations due to excessive pressure build-up in the cuff are avoided.
Dabei ist die gesamte Vorrichtung in der Herstellung und der Handhabung relativ preiswert und ein- fach aufgebaut. In this case, the entire device in the production and handling is relatively inexpensive and simple.

Claims

P a t e n t a n s p r ü c h e Patent claims
1. Vorrichtung zur Einstellung und zur Kontrolle des Druckes in Manschetten (1 ) von Endotracheal- oder Tracheostomiekanülen (10), mit einem Manometer (2) und einer Druckaufbau- Vorrichtung (3), die mit dem Manometer (2) verbindbar ist, und mit einem Anschluß (4, 4' ) für die Verbindung der Druckaufbauvorrichtung (3) mit einem Füllschlauch (5) in der Manschette (1 ), dadurch gekennzeichnet, daß an dem oder in der Nähe des Anschlusses (4, 4' ) der Druckaufbauvorrichtung (3) ein Ventil (5) vorgesehen ist, welches derart ausgebildet ist, daß es während des Herstellens der Verbindung des Anschlusses (4, 4') mit dem Füllschlauch (5) in einem geschlossenen Zustand gehalten werden kann und nach dem Herstellen derAn apparatus for adjusting and controlling the pressure in cuffs (1) of endotracheal or tracheostomy tubes (10), with a pressure gauge (2) and a pressure build-up device (3) connectable to the pressure gauge (2), and with a connection (4, 4 ') for connecting the pressure building device (3) to a filling hose (5) in the sleeve (1), characterized in that at or in the vicinity of the connection (4, 4') of the pressure building device (3) a valve (5) is provided, which is designed such that it can be held in a closed state during the manufacture of the connection of the connection (4, 4 ') with the filling hose (5) and after the production of the
Verbindung mit dem Füllschlauch (5) und insbesondere nach einem anschließenden Aufbau eines Druckes in der Druckaufbauvorrichtung (3) geöffnet werden kann.Connection with the filling hose (5) and in particular after a subsequent construction of a pressure in the pressure building device (3) can be opened.
2. Vorrichtung nach Anspruch 1 , dadurch gekennzeichnet, daß das Ventil (5) derart einstellbar ist, daß es bei Erreichen eines vorgebbaren Druckes in der Druckaufbauvorrichtung (3) automatisch öffnet.2. Apparatus according to claim 1, characterized in that the valve (5) is adjustable so that it automatically opens upon reaching a predetermined pressure in the pressure building device (3).
3. Vorrichtung nach Anspruch 1 oder 2, dadurch gekennzeichnet, daß eine Einrichtung (3, 8, 9) zur Bestimmung des Volumenstromes in den Füllschlauch (5) oder aus diesem heraus vor- gesehen ist.3. Apparatus according to claim 1 or 2, characterized in that a device (3, 8, 9) for determining the volume flow in the filling hose (5) or provided out of this.
4. Vorrichtung nach Anspruch 3, dadurch gekennzeichnet, daß die Einrichtung (3, 8, 9) aus einem Meßzylinder (8) mit darin verschiebbar gelagertem Kolben (9) besteht.4. Apparatus according to claim 3, characterized in that the device (3, 8, 9) consists of a measuring cylinder (8) with slidably mounted therein piston (9).
5. Vorrichtung nach Anspruch 4, dadurch gekennzeichnet, daß der Meßzylinder (8) mindestens teilweise transparent ist.5. Apparatus according to claim 4, characterized in that the measuring cylinder (8) is at least partially transparent.
6. Vorrichtung nach Anspruch 4 oder 5, dadurch gekennzeichnet, daß der Meßzylinder (8) und/oder der Kolben (9) bzw. eine entsprechende Kolbenstange (10) Markierungen zur Be- Stimmung von Meßzylindervolumina aufweisen.6. Apparatus according to claim 4 or 5, characterized in that the measuring cylinder (8) and / or the piston (9) or a corresponding piston rod (10) have markings for the determination of Meßzylindervolumina.
7. Vorrichtung nach einem der Ansprüche 1 bis 6, dadurch gekennzeichnet, daß der Meßzylinder auf bestimmte Kanülentypen und -großen bezogene Markierungen aufweist, die durch die Position des Kolbens relativ zu den Markierungen anzeigen, ob das benötigte Volumen innerhalb oder außerhalb des jeweiligen Soll-Bereichs liegt. 7. Device according to one of claims 1 to 6, characterized in that the measuring cylinder to certain types and sizes of cannula-related markings, indicating by the position of the piston relative to the markings, whether the volume required inside or outside the respective target Area lies.
8. Vorrichtung nach einem der Ansprüche 4 bis 7, dadurch gekennzeichnet, daß eine Blockiereinrichtung vorgesehen ist, die derart einstellbar ist, daß der Kolben nur in Richtung einer weiteren Verdrängung des Gasvolumens im Meßzylinder (8) bewegbar ist. 8. Device according to one of claims 4 to 7, characterized in that a blocking device is provided which is adjustable such that the piston is movable only in the direction of a further displacement of the gas volume in the measuring cylinder (8).
PCT/EP2007/050709 2006-01-25 2007-01-24 Device for setting and monitoring the pressure in sleeves of endotracheal or tracheostomy cannulas WO2007085625A1 (en)

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DE200610003442 DE102006003442A1 (en) 2006-01-25 2006-01-25 Device for adjusting and controlling the pressure in a collar of an endotracheal or tracheotomy cannula comprises a valve arranged on or close to a connection of a pressure build-up unit

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Cited By (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
EP2075024A1 (en) * 2007-12-21 2009-07-01 Ulrich Frick Fill adapter for filling a cuff
CN109999297A (en) * 2018-11-16 2019-07-12 孙扬 It is a kind of can positive airway pressure and can non-invasive intubation sound door device

Families Citing this family (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE102013014450A1 (en) * 2013-08-30 2015-03-05 Oliver Müncheberg Lung volume augmentation training air pump and also respiratory extension pump made of materials that have no allergenic fumes
CN104667396A (en) * 2013-11-29 2015-06-03 广州耀远实业有限公司 Novel safety three channel laryngeal mask

Citations (5)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US4178938A (en) * 1977-06-24 1979-12-18 Au Anthony S Pressure control systems
FR2561925A3 (en) * 1984-03-30 1985-10-04 Novo Industri As Disposable device for injecting predetermined and successive quantities of a medicine
GB2348607A (en) * 1999-04-08 2000-10-11 Mohamed Osman Abdelatti A cuff pressure controller for the laryngeal masks and tracheal tubes
US6579269B1 (en) * 1999-09-21 2003-06-17 Gennady I. Kleyman Dosage device
EP1525894A2 (en) * 1997-12-24 2005-04-27 Anaesthesia Research Ltd. Monitoring and control for a laryngeal mask airway device

Family Cites Families (5)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US5460176A (en) * 1994-01-31 1995-10-24 Mallinckrodt Medical, Inc. Positive locking cannula
DE19514433C1 (en) * 1995-04-24 1996-01-04 Franz Prof Dr Med Waldeck Tracheostomy cannula for insertion into tracheostoma
DE10109935C2 (en) * 2000-03-10 2003-07-03 Primed Medizintechnik Gmbh Tracheostomaprothese
DE10359220A1 (en) * 2003-12-17 2005-07-28 Tracoe Medical Gmbh Tracheostomy
DE102005009577A1 (en) * 2005-02-28 2006-08-31 Tracoe Medical Gmbh Inhaled air supplying endotracheal/tracheostoma cannula tube or larynx mask comprises coated tube, fluid fillable thin-walled flexible plastic foil cuff arranged to the outside of the tube for sealing the tube against an air conduit wall

Patent Citations (5)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US4178938A (en) * 1977-06-24 1979-12-18 Au Anthony S Pressure control systems
FR2561925A3 (en) * 1984-03-30 1985-10-04 Novo Industri As Disposable device for injecting predetermined and successive quantities of a medicine
EP1525894A2 (en) * 1997-12-24 2005-04-27 Anaesthesia Research Ltd. Monitoring and control for a laryngeal mask airway device
GB2348607A (en) * 1999-04-08 2000-10-11 Mohamed Osman Abdelatti A cuff pressure controller for the laryngeal masks and tracheal tubes
US6579269B1 (en) * 1999-09-21 2003-06-17 Gennady I. Kleyman Dosage device

Cited By (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
EP2075024A1 (en) * 2007-12-21 2009-07-01 Ulrich Frick Fill adapter for filling a cuff
CN109999297A (en) * 2018-11-16 2019-07-12 孙扬 It is a kind of can positive airway pressure and can non-invasive intubation sound door device

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