DE102006003442A1 - Device for adjusting and controlling the pressure in a collar of an endotracheal or tracheotomy cannula comprises a valve arranged on or close to a connection of a pressure build-up unit - Google Patents
Device for adjusting and controlling the pressure in a collar of an endotracheal or tracheotomy cannula comprises a valve arranged on or close to a connection of a pressure build-up unit Download PDFInfo
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- DE102006003442A1 DE102006003442A1 DE200610003442 DE102006003442A DE102006003442A1 DE 102006003442 A1 DE102006003442 A1 DE 102006003442A1 DE 200610003442 DE200610003442 DE 200610003442 DE 102006003442 A DE102006003442 A DE 102006003442A DE 102006003442 A1 DE102006003442 A1 DE 102006003442A1
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- A—HUMAN NECESSITIES
- A61—MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
- A61M—DEVICES FOR INTRODUCING MEDIA INTO, OR ONTO, THE BODY; DEVICES FOR TRANSDUCING BODY MEDIA OR FOR TAKING MEDIA FROM THE BODY; DEVICES FOR PRODUCING OR ENDING SLEEP OR STUPOR
- A61M16/00—Devices for influencing the respiratory system of patients by gas treatment, e.g. mouth-to-mouth respiration; Tracheal tubes
- A61M16/04—Tracheal tubes
- A61M16/0434—Cuffs
- A61M16/044—External cuff pressure control or supply, e.g. synchronisation with respiration
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- A—HUMAN NECESSITIES
- A61—MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
- A61M—DEVICES FOR INTRODUCING MEDIA INTO, OR ONTO, THE BODY; DEVICES FOR TRANSDUCING BODY MEDIA OR FOR TAKING MEDIA FROM THE BODY; DEVICES FOR PRODUCING OR ENDING SLEEP OR STUPOR
- A61M2205/00—General characteristics of the apparatus
- A61M2205/07—General characteristics of the apparatus having air pumping means
- A61M2205/071—General characteristics of the apparatus having air pumping means hand operated
- A61M2205/073—Syringe, piston type
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Abstract
Description
Die vorliegende Erfindung betrifft eine Vorrichtung zur Einstellung und zur Kontrolle des Druckes in Manschetten von Endotracheal- oder Tracheostomiekanülen, mit einem Manometer und einer Druckaufbauvorrichtung, die mit dem Manometer verbindbar ist, und mit einem Anschluß für die Verbindung der Druckaufbauvorrichtung mit einem Füllschlauch der Manschette. Entsprechende Vorrichtungen sind seit langem bekannt und vor allem in der Intensivmedizin gebräuchlich, wenn Patienten künstlich beatmet werden müssen. Für die künstliche Beatmung von Patienten werden typischerweise Endotrachealtuben bzw. Tracheostomiekanülen mit Manschetten, vorzugsweise Niederdruckmanschetten, eingesetzt. Dem Patienten wird die Atemluft durch den Tubus zugeführt. Die an der Außenseite des Tubus befindliche Manschette hat die Funktion, den Tubus gegenüber der Luftröhre abzudichten. Dies ist einerseits wichtig, damit das Beatmungsgas in die Lunge gelangt und nicht am Tubus vorbei in den Rachenraum entweicht. Andererseits soll durch die Abdichtung eine Aspiration aus dem subglottischen Raum in die Lunge verhindert werden, um der Entstehung von Aspirationspneumonien vorzubeugen.The The present invention relates to a device for adjustment and for controlling the pressure in cuffs of endotracheal or tracheostomy, with a pressure gauge and a pressure build-up device connected to the Manometer is connectable, and with a connection for the connection of the pressure building device with a filling hose the cuff. Corresponding devices have long been known and especially in intensive care, when patients are artificial need to be ventilated. For the artificial Ventilation of patients will typically endotracheal tubes or tracheostomy with cuffs, preferably low pressure cuffs used. The patient is supplied with the breathing air through the tube. The on the outside The tube located cuff has the function of the tube opposite the windpipe seal. This is important on the one hand, so that the respiratory gas into the lungs and not past the tube into the pharynx escapes. On the other hand, by the seal aspiration be prevented from the subglottic space into the lungs to the Prevent the development of aspiration pneumonia.
Um die Abdichtungsfunktion durch die Manschette zu gewährleisten, benötigt man typischerweise einen Mindestdruck von 15 mbar. Der höchste, längerfristig anzuwendende Manschettendruck sollte nicht über 25 bis 30 mbar liegen. Bei Manschettendrücken über ca. 25 bis 30 mbar wird die Durchblutung der Trachealschleimhaut unterdrückt und es kommt zu Schleimhautnekrosen, was bei Fortbestehen des Druckes zur Ausbildung von Geschwüren und in Extremfällen sogar zu tiefen Nekrosen führt, bei der die Ringknorpel zerstört werden können. Nach heutigem Stand der Medizin ist man sich darüber einig, daß das Risiko derartiger Drucknekrosen durch konsequente Überwachung des Manschettendrucks deutlich reduziert werden kann. Daher wird empfohlen, den Manschettendruck bei mechanisch beatmeten Patienten mehrmals täglich zu überprüfen und, wenn notwendig, zu korrigieren.Around to ensure the sealing function through the cuff, needed typically a minimum pressure of 15 mbar. The highest, longer term applicable cuff pressure should not exceed 25 to 30 mbar. At cuff pressures over approx. 25 to 30 mbar, the blood flow to the tracheal mucosa is suppressed and it comes to mucosal necrosis, which in case of persistence of pressure for the development of ulcers and in extreme cases even deep necrosis leads which destroys the cricoid cartilage can be. To The current state of medicine is agreed that the risk Such pressure necrosis by consistent monitoring of the cuff pressure can be significantly reduced. Therefore, we recommend the cuff pressure In mechanically ventilated patients check several times a day and, if necessary, too correct.
Der Manschettendruck wird allgemein mit einem handelsüblichen Handmanometer kontrolliert. Zu diesem Zweck wird eine pneumatische Verbindung zwischen dem männlichen Luer-Anschluß des Handmanometers und dem weiblichen Luer-Anschluß des Einwegeventils des Kontrollballons des Endotrachealtubus bzw. der Tracheostomiekanüle hergestellt. Bei der Verbindung findet ein Druckausgleich zwischen der Niederdruckmanschette und dem Manometer dadurch statt, daß eine geringe Luftmenge aus der Manschette über den Füllschlauch, den Kontrollballon und das Einwegeventil in das Manometer übertritt. Hierdurch kommt es zu einem Druckabfall in dem gesamten System; dieser beträgt typischerweise ca. 5 mbar und beläuft sich damit auf etwa 20 % des Sollwertes von 25 mbar. Das Ausmaß des Druckabfalls hängt in erster Linie von dem Luftvolumen des Manometers, aber auch von der Größe des Tubus und damit dem Volumen der Manschette sowie deren Compliance ab.Of the Cuff pressure is commonly used with a commercial one Hand pressure gauge checked. For this purpose, a pneumatic Connection between the male Luer connection of the handheld manometer and the female Luer connector of the One-way valve of the control balloon of the endotracheal tube or the Tracheostomy cannula made. When connecting a pressure equalization takes place between the low pressure cuff and the manometer thereby instead that a small amount of air from the cuff over the filling hose, the Control balloon and the one-way valve in the manometer passes. This causes a pressure drop throughout the system; this is typically about 5 mbar and amounts is thus about 20% of the target value of 25 mbar. The extent of the pressure drop hangs in first of all the air volume of the manometer, but also of the Size of the tube and thus the volume of the cuff and its compliance.
Der Druckabfall macht nach jeder Druckkontrolle ein Nachregeln des Druckes in der Manschette notwendig. Dabei wird mit dem Handmanometer aus Gründen der Handhabung kurzfristig ein Überdruck erzeugt und die Luft anschließend soweit abgelassen, bis der gewünschte Druck von z.B. 25 mbar eingestellt ist. Diese Maßnahme führt bei Patienten häufig zu Husten- und/oder Würgereizen. Dies ist für den Patienten ausgesprochen unangenehm und für die Pflegekräfte zeitaufwendig und damit auch teuer.Of the Pressure drop makes after each pressure control readjustment of the pressure necessary in the cuff. This is done with the hand pressure gauge for the sake of Handling generated a short-term overpressure and the air afterwards as far as the desired Pressure of e.g. 25 mbar is set. This measure often results in patients Coughing and / or gagging. This is for extremely unpleasant for the patient and time consuming for the nursing staff and therefore expensive too.
Zum anderen gibt der beschriebene Druckabfall während der Druckkontrolle Anlaß zu der Vermutung, daß in dem Manschettensystem eine Leckage vorliegt. Das Pflegepersonal weiß häufig nicht, daß es bei jeder Druckkontrolle zu dem oben beschriebenen Druckabfall kommt, und interpretiert diesen häufig fälschlich als Undichtigkeit der Manschette. Aus diesem Grund wird die Tracheotomiekanüle in vielen Fällen ausgewechselt, obwohl sie in einwandfreiem Zustand ist. Diese Maßnahme kann insbesondere nach perkutaner Tracheotomie mit beträchtlichen Komplikationen verbunden sein.To the others gives the pressure drop described during the pressure control occasion for the Guess that in the cuff system is leaking. The nursing staff Often do not know that at every pressure control comes to the pressure drop described above and interprets this frequently false as a leak of the cuff. Because of this, the tracheostomy tube will be in many make replaced, although in perfect condition. This measure can especially after percutaneous tracheostomy with considerable Be associated with complications.
Ein weiteres Problem von handelsüblichen Handmanometern besteht darin, daß das Pflegepersonal nicht feststellen kann, welche Luftmenge benötigt wird, um die Manschette mit dem gewünschten Druck zu befüllen. Diese Information wäre jedoch ausgesprochen hilfreich, da ungewöhnlich große bzw. geringe Volumina in direkter Weise auf Probleme aufmerksam machen. So könnte die Manschette beispielsweise ungünstig plaziert sein. Wird dies rechtzeitig erkannt, kann Schaden am Patienten vermieden werden. Anhand der benötigten Luftmenge kann man auch feststellen, wenn eine für den Patienten ungünstige Kanülengröße eingesetzt wurde.One Another problem with commercial hand-held gauges is that the Nursing staff can not determine what amount of air is needed, around the cuff with the desired pressure to fill. This information would be However, very helpful because unusually large or small volumes in direct attention to problems. So could the Cuff, for example, unfavorable be placed. If this is detected in time, it may harm the patient be avoided. Based on the needed Air quantity can also be determined if used for a patient unfavorable cannula size has been.
Gegenüber dem vorstehend genannten Stand der Technik liegt der vorliegenden Erfindung daher die Aufgabe zugrunde, eine Vorrichtung mit den eingangs genannten Merkmalen zu schaffen, welche die Nachteile des Standes der Technik vermeiden, insbesondere also für den Patienten schonbar ist und weniger Raum für Fehlinterpretation des gemessenen Kraftdrucks läßt.Compared to the The above-mentioned prior art is therefore the present invention the task is based, a device with the aforementioned To create features that the disadvantages of the prior art avoid, especially for the patient is sparing and less room for misinterpretation of the measured Force pressure leaves.
Diese Aufgabe wird dadurch gelöst, daß an dem Anschluß oder in der Nähe des Anschlusses der Druckaufbauvorrichtung ein Ventil vorgesehen ist, welches derart ausgebildet ist, daß es während des Herstellens der Verbindung mit dem Füllschlauch in einem geschlossenen Zustand gehalten werden kann und nach dem Herstellen der Verbindung mit dem Füllschlauch und insbesondere nach dem anschließenden Aufbau eines Druckes in der Druckaufbauvorrichtung geöffnet werden kann. Die Kontrolle des Manschettendrucks erfolgt dann in der Weise, daß zunächst der Anschluß der Druckaufbau- und Druckmeßvorrichtung mit dem freien Ende des Füllschlauches verbunden wird. Dieses freie Ende weist in der Regel einen sogenannten Luer-Anschluß mit einem integrierten Steckventil auf, d.h. einem Ventil, das beim Lösen des freien Endes des Füllschlauches von dem Anschluß selbständig schließt und keinerlei Gas aus dem Füllschlauch nach außen entweichen läßt, das aber durch das Einstecken des Anschlusses der Druckaufbau- und Meßvorrichtung geöffnet wird. Dabei wird zunächst nur das zwischen dem freien Ende des Anschlusses und dem in der Nähe dieses Anschlusses angeordneten Ventil befindliche Volumen mit dem Füllschlauch und damit auch mit der Manschette und einem gegebenenfalls noch vorhandenen Kontrollballon verbunden. Dieses Volumen ist im Vergleich zu dem gemeinsamen Volumen der Manschette, des Füllschlauches und des Kontrollballons sehr klein, so daß sich durch die Herstellung dieser Verbindung der Druck in der Manschette praktisch nicht oder allenfalls im Promillebereich ändert. Wenn diese Verbindung hergestellt ist, wird zur Druckkontrolle zunächst in der Druckaufbauvorrichtung ein Druck aufgebaut, der dem erwarteten Manschettendruck entspricht, also beispielsweise etwa 25 mbar. Erst danach wird das Ventil am Anschluß geöffnet und stellt damit die Verbindung zwischen der Druckaufbauvorrichtung und dem damit verbundenen Manometer und dem Füllschlauch und der damit verbundenen Manschette her. Die dann zwischen der Druckaufbauvorrichtung und der Kraftmanschette auszu gleichende Differenz ist naturgemäß wesentlich kleiner, und bei den oben beispielhaft angegebenen relativen Volumenverhältnissen, wenn also das Volumen der Druckaufbauvorrichtung einschließlich Manometer in etwa 1/4 des Volumens der Manschette zusammen mit dem Füllschlauch und dem Kontrollballon beträgt, ändert sich der Druck in der Manschette jeweils nur um etwa 1/4 der tatsächlichen Differenz zwischen dem Manschettendruck und dem in der Druckaufbauvorrichtung hergestellten Druck. Wenn an dem Manometer keinerlei Druckänderung festzustellen ist, so bedeutet dies, daß der in der Druckaufbauvorrichtung vorher hergestellte Druck genau dem Manschettendruck entspricht. Im Falle von Abweichung von einem gewünschten Sollwert wird dann in der Druckaufbauvorrichtung zusätzlicher Druck aufgebaut, es wird Gas abgelassen, bis der gewünschte Druck erreicht ist. Dann wird das Ventil wieder geschlossen und der Anschluß kann dann von dem Ende des Füllschlauches abgetrennt werden, wobei sich das Einwegeventil an dem Luer-Anschluß des Füllschlauches wieder schließt.This object is achieved in that at the terminal or in the vicinity of the terminal of the pressure building device, a valve is provided which is designed such that it is held in a closed state during the production of the connection with the filling hose can and can be opened after establishing the connection with the filling hose and in particular after the subsequent construction of a pressure in the pressure building device. The control of the cuff pressure is then carried out in such a way that first the connection of the pressure build-up and pressure measuring device is connected to the free end of the filling hose. This free end usually has a so-called Luer connection with an integrated plug-in valve, ie a valve that automatically closes when releasing the free end of the filling hose from the terminal and can escape any gas from the filling hose to the outside, but by the Insertion of the connection of the pressure build-up and measuring device is opened. Initially, only the volume located between the free end of the connection and the valve arranged in the vicinity of this connection is connected to the filling hose and thus also to the cuff and an optional control balloon. This volume is very small in comparison to the common volume of the cuff, the filling tube and the control balloon, so that the pressure in the cuff practically does not change or at best in the per thousand range by the production of this compound. When this connection is made, a pressure is built up to pressure control first in the pressure build-up device, which corresponds to the expected cuff pressure, so for example about 25 mbar. Only then the valve is opened at the terminal and thus establishes the connection between the pressure build-up device and the associated pressure gauge and the filling hose and the associated sleeve. The then between the pressure build-up device and the force cuff trainee difference is naturally much smaller, and at the above exemplified relative volume ratios, that is, when the volume of the pressure build-up device including pressure gauge in about 1/4 of the volume of the cuff together with the filling tube and the control balloon In each case, the pressure in the cuff only changes by about 1/4 of the actual difference between the cuff pressure and the pressure produced in the pressure build-up device. If no pressure change is detected on the manometer, this means that the pressure previously established in the pressure build-up device corresponds exactly to the cuff pressure. In the case of deviation from a desired set point, additional pressure is then built up in the pressure build-up device, gas is released until the desired pressure is reached. Then the valve is closed again and the connection can then be separated from the end of the filling hose, wherein the one-way valve closes again at the Luer connection of the filling hose.
Denkbar wäre auch eine Variante der Erfindung, bei welcher das Ventil derart ausgestaltet ist, daß es bei einem vorgebbaren Solldruck im Inneren der Druckaufbauvorrichtung öffnet. Beispielsweise kann dieser Druck auf 25 mbar eingestellt werden, so daß beim Aufbauen von Druck in der Druckaufbauvorrichtung und nach dem Herstellen der Verbindung des Anschlusses mit dem Füllschlauch das Ventil automatisch öffnet, sobald der Solldruck erreicht ist, wobei dann auch sofort ein Druckausgleich mit dem in der Manschette herrschenden Druck stattfindet. Dieser kann dann gegebenenfalls korrigiert werden.Conceivable would be too a variant of the invention, in which the valve designed in such a way Is that it is opens at a predetermined target pressure in the interior of the pressure build-up device. For example, can This pressure can be adjusted to 25 mbar, so that when building of pressure in the pressure build-up device and after manufacturing the connection of the connection with the filling hose will automatically open the valve as soon as the target pressure is reached, in which case immediately a pressure equalization takes place with the pressure prevailing in the cuff. This can then be corrected if necessary.
Da die Differenz der Drücke in der Druckaufbauvorrichtung und in der Manschette in der Regel relativ gering sein wird, ist es insbesondere möglich, die Druckaufbauvorrichtung auch mit einem größeren Volumen auszustatten, was dann dazu führt, daß bei einer größeren Druckdifferenz zwischen Manschette und Druckaufbauvorrichtung der sich nach der Herstellung der Verbindung einstellende Druck näher an dem zuvor in der Druckaufbauvorrichtung eingestellten Wert liegt. Wenn die Differenz der Drücke zwischen der Druckaufbauvorrichtung und der Manschette nach dem Herstellen der Verbindung zwischen Anschluß und Füllschlauch und solange das Ventil noch geschlossen ist, relativ groß ist, macht sich dies nach dem Öffnen des Ventils durch eine entsprechend deutliche Druckänderung am Manometer bemerkbar. In einem solchen Fall aber auch generell, insbesondere für die erstmalige Befüllung einer Manschette ist es besonders zweckmäßig, wenn die Druckaufbauvorrichtung auch eine Einrichtung zur Messung des Volumenstroms des aus der Druckaufbauvorrichtung herausgedrückten oder gegebenenfalls auch einströmenden Gases aufweist. Im einfachsten Fall ist eine solche Einrichtung ein Meßzylinder mit einem entsprechenden Kolben und kann in der Praxis z.B. durch eine herkömmliche Spritze realisiert werden, die dahingehend modifiziert ist, daß ihr Volumen einen Anschluß zu einem Manometer aufweist und daß in der Spitze einer solchen Spritze das erfindungsgemäße Ventil angeordnet ist. Die Drücke, um die es hier geht, unterscheidet sich vom normalen Luftdruck der Umgebung typischerweise nur um 2 bis 2,5, maximal 3 %. Da für Um gebungsluft oder auch für andere gegebenenfalls zur Befüllung einer Manschette verwendete Gase näherungsweise die ideale Gasgleichung gilt, genügt also eine Volumenänderung in der Druckaufbauvorrichtung um 2 bis 3 %, um den Druck um 20 bis 30 mbar zu verändern. Konkret wird in der Regel das Volumen um 2 bis 3 % verkleinert, um den Druck um 20 bis 30 mbar ansteigen zu lassen.There the difference of pressures in the pressure build-up device and in the cuff usually relative is low, it is particularly possible, the pressure build-up device even with a larger volume equipment, which then leads to that at a larger pressure difference between cuff and pressure build-up device according to the Making the compound adjusting pressure closer to that previously set in the pressure build-up device Value is. If the difference in pressures between the pressure build-up device and the sleeve after establishing the connection between the connection and filling hose and as long as the valve is still closed, it is relatively large this after opening of the valve by a correspondingly significant change in pressure noticeable on the pressure gauge. In such a case but also in general, especially for the first filling of a Cuff, it is particularly useful when the pressure build-up device also a device for measuring the volume flow of the from the pressure build-up device forced out or possibly also inflowing Has gas. In the simplest case, such a device a measuring cylinder with a corresponding piston and may in practice e.g. by a conventional syringe be realized, which is modified so that their volume a connection to having a pressure gauge and that in the tip of such a syringe valve according to the invention is arranged. The pressures, This is different from the normal air pressure Environment typically only by 2 to 2.5, a maximum of 3%. As for ambient air or for others if necessary for filling a cuff used approximately the ideal gas equation is true, is enough So a change in volume in the pressure build-up device by 2 to 3%, by 20 to the pressure 30 mbar to change. Specifically, the volume is usually reduced by 2 to 3%, to increase the pressure by 20 to 30 mbar.
Anschließend kann man das Ventil zum Füllschlauch hin öffnen und beobachtet dabei das Manometer. Hier sei z.B. angenommen, daß das Volumen der Druckaufbauvorrichtung (das Volumen des Meßzylinders) in etwa gleich dem Gesamtvolumen von Manschette, Füllschlauch und Kontrollballon ist. Sinkt dann der Druck in dem Gesamtsystem nach dem Öffnen des Ventils von 25 auf 20 mbar ab, so erkennt man daraus, daß der Druck in der Manschette zuvor nur 15 mbar betragen haben kann, wenn die Volumina beiderseits des Ventils in etwa gleich groß sind bzw. waren. Dies kann man wiederum durch Verringern des Volumens in der Druckaufbauvorrichtung feststellen. Je nach dem wie stark das Volumen verringert werden muß, um wieder den gewünschten Druck von 25 mbar zu erzielen, ist das Volumen jenseits des Ventils größer oder kleiner als das zuvor in der Druckaufbauvorrichtung vorhandene Volumen. Es sei beispielsweise angenommen, daß das Volumen des Meßzylinders 30 ml beträgt und nach dem Herstellen der Verbindung der Druck von 25 auf 20 mbar abgefallen ist. Wenn nun die vorherige Annahme, nämlich daß das Volumen der Manschette, des Füllschlauchs und des Kontrollballons in etwa gleich groß war, also ebenfalls 30 ml betragen hat, so hätte der Druck in der Manschette zuvor noch 15 mbar betragen. Wird nun das Volumen der Druckaufbauvorrichtung verringert, um den Druck wieder auf 25 mbar zu erhöhen, so ändert sich die gesamte Gasmenge in dem System nicht, sondern es findet vielmehr eine Verschiebung von Gas aus dem Meßzylinder in die Manschette statt. Um nunmehr den Druck von 20 auf 25 mbar zu erhöhen, müßte das Volumen insgesamt um 1/5 abnehmen, d.h. um 12 ml (von insgesamt 60 ml). Wird jedoch diese Druckerhöhung bereits nach einer Verschiebung des Kolbens erreicht, die weniger als 12 ml Verdrängung entspricht, so erkennt man daraus, daß das Volumen der Manschette mit Füllschlauch und Kontrollballon tatsächlich kleiner gewesen ist als das zuvor im Meßzylinder befindliche Volumen und daß somit die Druckdifferenz vor der Herstellung der Verbindung über das Ventil tatsächlich noch größer war. Ist allerdings eine größere Volumenänderung in dem Meßzylinder erforderlich, so daß der Kolben beispielsweise 15 oder gar 20 ml verdrängen muß, um wieder den Druck von 25 mbar zu erreichen, so kann man daraus schließen, daß das Volumen der Manschette (einschließlich Füllschlauch und Kontrollballon) größer war als die zuvor eingestellten 30 ml der Druckaufbauvorrichtung. Auf diese Weise erhält man indirekt Informationen über den Zustand der Manschette innerhalb der Trachea des Patienten, wenn die nominelle Größe der Manschette zuvor bekannt ist. Wenn beispielsweise die Trachea enger ist als erwartet und die Manschette sich nicht so stark aufweiten kann oder damit einer starken Faltenbildung unterliegt, ist das Volumen entsprechend geringer und man kann daran erkennen, daß möglicherweise eine falsche Kanülen- bzw. Manschettengröße verwendet wurde oder aber andere Gründe vorliegen müssen, die ein ordnungsgemäßes Aufblähen der Manschette verhindern. Umgekehrt ist ein übermäßig starkes Aufblähen der Manschette, d.h. ein unerwartet großes Volumen, womöglich ein Indiz dafür, daß eine zu kleine Kanüle bzw. eine zu kleine Manschette verwendet wurde, die möglicherweise nicht hinreichend dicht an der Trachea anliegen kann.Then you can open the valve to the filling hose and observes the manometer. For example, suppose that the volume of the pressure build-up device (the volume of the measuring cylinder) is approximately equal to the total volume of the cuff, inflation tube and control balloon. If the pressure in the overall system then drops from 25 to 20 mbar after opening the valve, it can be seen that the pressure in the cuff may previously have been only 15 mbar if the volumes on both sides of the valve are approximately the same or equal . were. This can in turn be determined by reducing the volume in the pressure build-up device. Depending on how much the volume must be reduced in order to achieve the desired pressure of 25 mbar again, the volume beyond the valve is greater or smaller than the volume previously present in the pressure build-up device. For example, assume that the volume of the measuring cylinder is 30 ml and after the connection has been established, the pressure has fallen from 25 to 20 mbar. Now, if the previous assumption, namely that the volume of the cuff, the filling tube and the control balloon was about the same size, so also was 30 ml, the pressure in the cuff would have previously been 15 mbar. If now the volume of the pressure build-up device is reduced in order to increase the pressure again to 25 mbar, then the total amount of gas in the system does not change, but instead there is a displacement of gas from the measuring cylinder into the cuff. In order now to increase the pressure from 20 to 25 mbar, the total volume would have to decrease by 1/5, ie by 12 ml (out of a total of 60 ml). However, if this pressure increase already reached after a displacement of the piston, which corresponds to less than 12 ml displacement, it can be seen that the volume of the cuff with inflation hose and control balloon has actually been smaller than the volume previously located in the measuring cylinder and thus the pressure difference was actually larger before making the connection through the valve. However, if a larger volume change in the measuring cylinder is required, so that the piston must displace, for example, 15 or even 20 ml in order to reach the pressure of 25 mbar again, it can be concluded that the volume of the cuff (including filling hose and control balloon) was greater than the previously set 30 ml of the pressure build-up device. In this way, one obtains indirect information about the condition of the cuff within the trachea of the patient when the nominal size of the cuff is previously known. For example, if the trachea is narrower than expected and the cuff is not able to expand so much or is subject to severe wrinkling, the volume is correspondingly lower and it can be seen that possibly a wrong cannula or cuff size was used or for other reasons must be present, which prevent a proper inflation of the cuff. Conversely, excessive inflation of the cuff, ie an unexpectedly large volume, may indicate that a too small cannula or cuff has been used which may not be sufficiently close to the trachea.
Bei Systemen mit genau bekannten Volumina, d.h. wenn beispielsweise durch Versuchsreihen für ganz bestimmte Kanülengrößen das Sollvolumen bei ordnungsgemäßem Sitz in der Trachea genau ermittelt wurde, kann man in einfacher Weise Markierungen an einem Meßzylinder anbringen, die in einfacher Weise ein Testen ermöglichen. Eine Änderung des Volumens des Meßzylinders um einen vorgegebenen Sollwert muß dann nämlich zu einer ganz bestimmten Druckerhöhung führen, wenn auch das Volumen den erwarteten Sollwert hat.at Systems with well-known volumes, i. if, for example through test series for very particular cannula sizes that Nominal volume when properly seated In the trachea was determined exactly, you can in a simple way Markings on a measuring cylinder attach, which allow easy testing. A change of the Volume of the measuring cylinder For a given setpoint must then namely to a very specific pressure increase to lead, although the volume has the expected setpoint.
Zweckmäßig kann es außerdem sein, wenn eine solche Meßvorrichtung noch ein zusätzliches Einwegeventil, beispielsweise in dem Kolben, aufweist, das ermöglicht, Druck und Volumen unabhängig voneinander einzustellen. Außerdem könnte der Meßzylinder noch einen weiteren Anschluß für die Verbindung mit einer zusätzlichen Druckaufbauvorrichtung haben.Appropriately it as well be when such a measuring device another one-way valve, For example, in the piston, which allows pressure and volume independently adjust. Furthermore could the measuring cylinder yet another connection for the connection with an additional Have pressure build-up device.
Besonders vorteilhaft ist es, wenn ein entsprechender Meßzylinder mindestens teilweise transparent ist, weil dann die Bewegung des Kolbens sichtbar ist und Volumenänderungen des Zylindervolumens unmittelbar ablesbar sind.Especially It is advantageous if a corresponding measuring cylinder is at least partially transparent is because then the movement of the piston is visible and volume changes of the cylinder volume are directly readable.
Des weiteren kann es auch vorteilhaft sein, wenn eine Blockiereinrichtung vorgesehen ist, die derart einstellbar ist, daß der Kolben zumindest in gewissen Betriebszuständen nur in einer Richtung, nämlich in Richtung einer weiteren Verdrängung des Gasvolumens im Meßzylinder bewegbar ist und nicht etwa durch den leichten Überdruck im Inneren des Meßzylinders seinerseits zurückgedrückt wird. Dies könnte z.B. ein einfacher Ratschenmechanismus sein, der mit einer feinen Verzahnung an einer Kolbenstange in Eingriff steht, die zur Betätigung des Kolbens dient.Of Further, it may also be advantageous if a blocking device is provided, which is adjustable so that the piston at least in certain operating conditions only in one direction, namely in the direction of another repression the gas volume in the measuring cylinder is movable and not by the slight overpressure inside the measuring cylinder in turn is pushed back. this could e.g. a simple ratchet mechanism that works with a fine ratchet Gear on a piston rod is engaged, which is for actuating the piston serves.
Weitere Vorteile, Merkmale und Anwendungsmöglichkeiten der vorliegenden Erfindung werden deutlich anhand der folgenden Beschreibung einer bevorzugten Ausführungsform und der dazugehörigen Figuren. Es zeigen:Further Advantages, features and applications of the present Invention will become apparent from the following description of a preferred embodiment and the associated Characters. Show it:
In
Der
Füllschlauch
Die
Tracheostomiekanülen
Die
Ausführungsform
nach
Der
Manometeranschluß
Bei
der Ausführungsform
nach
Zur
Kontrolle des Manschettendrucks geht man folgendermaßen vor.
Der zuletzt eingestellte Druck in der Manschette
Danach
kann beispielsweise die Verbindung mit der Druckaufbauvorrichtung
Durch
die erfindungsgemäße Ausgestaltung vermeidet
man aber auf jeden Fall, daß sich
der Druck in einer Manschette
Gemäß der vorliegenden
Erfindung wird dies allein dadurch vermieden, daß der erwartete Druck zunächst in
der Druckaufbauvorrichtung
Die
Ausführungsform
nach
Die
genaue Kenntnis des Volumens zwischen Ventil
Insbesondere
die Druckkontrolle wird wesentlich genauer, wenn der Druck in dem
Manometer zuvor auf den erwarteten Wert eingestellt und anschließend die
Manschette mit dem Füllschlauch
nur mit dem Manometervolumen verbunden wird, ohne daß gleichzeitig
auch das Volumen der Druckaufbauvorrichtung
Nach
der Herstellung der Verbindung von Manschette
Das
System ist einfach zu handhaben und als Druckaufbauvorrichtung
Hierdurch
erkennt man insbesondere auch Undichtigkeiten zwischen Manschette
Dabei ist die gesamte Vorrichtung in der Herstellung und der Handhabung relativ preiswert und einfach aufgebaut.there is the entire device in manufacturing and handling relatively inexpensive and simple.
Claims (8)
Priority Applications (3)
Application Number | Priority Date | Filing Date | Title |
---|---|---|---|
DE200610003442 DE102006003442A1 (en) | 2006-01-25 | 2006-01-25 | Device for adjusting and controlling the pressure in a collar of an endotracheal or tracheotomy cannula comprises a valve arranged on or close to a connection of a pressure build-up unit |
DE202006020162U DE202006020162U1 (en) | 2006-01-25 | 2006-01-25 | Device for adjusting and controlling the pressure in cuffs of endotracheal or tracheostomy tubes |
PCT/EP2007/050709 WO2007085625A1 (en) | 2006-01-25 | 2007-01-24 | Device for setting and monitoring the pressure in sleeves of endotracheal or tracheostomy cannulas |
Applications Claiming Priority (1)
Application Number | Priority Date | Filing Date | Title |
---|---|---|---|
DE200610003442 DE102006003442A1 (en) | 2006-01-25 | 2006-01-25 | Device for adjusting and controlling the pressure in a collar of an endotracheal or tracheotomy cannula comprises a valve arranged on or close to a connection of a pressure build-up unit |
Publications (1)
Publication Number | Publication Date |
---|---|
DE102006003442A1 true DE102006003442A1 (en) | 2007-07-26 |
Family
ID=37916679
Family Applications (2)
Application Number | Title | Priority Date | Filing Date |
---|---|---|---|
DE200610003442 Withdrawn DE102006003442A1 (en) | 2006-01-25 | 2006-01-25 | Device for adjusting and controlling the pressure in a collar of an endotracheal or tracheotomy cannula comprises a valve arranged on or close to a connection of a pressure build-up unit |
DE202006020162U Expired - Lifetime DE202006020162U1 (en) | 2006-01-25 | 2006-01-25 | Device for adjusting and controlling the pressure in cuffs of endotracheal or tracheostomy tubes |
Family Applications After (1)
Application Number | Title | Priority Date | Filing Date |
---|---|---|---|
DE202006020162U Expired - Lifetime DE202006020162U1 (en) | 2006-01-25 | 2006-01-25 | Device for adjusting and controlling the pressure in cuffs of endotracheal or tracheostomy tubes |
Country Status (2)
Country | Link |
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DE (2) | DE102006003442A1 (en) |
WO (1) | WO2007085625A1 (en) |
Families Citing this family (4)
Publication number | Priority date | Publication date | Assignee | Title |
---|---|---|---|---|
DE102007062861A1 (en) * | 2007-12-21 | 2009-06-25 | Ulrich Frick | Filling adapter for filling a cuff |
DE102013014450A1 (en) * | 2013-08-30 | 2015-03-05 | Oliver Müncheberg | Lung volume augmentation training air pump and also respiratory extension pump made of materials that have no allergenic fumes |
CN104667396A (en) * | 2013-11-29 | 2015-06-03 | 广州耀远实业有限公司 | Novel safety three channel laryngeal mask |
CN109999297A (en) * | 2018-11-16 | 2019-07-12 | 孙扬 | It is a kind of can positive airway pressure and can non-invasive intubation sound door device |
Citations (5)
Publication number | Priority date | Publication date | Assignee | Title |
---|---|---|---|---|
DE19514433C1 (en) * | 1995-04-24 | 1996-01-04 | Franz Prof Dr Med Waldeck | Tracheostomy cannula for insertion into tracheostoma |
DE69528352T2 (en) * | 1994-01-31 | 2003-05-15 | Mallinckrodt Inc | POSITIVE LOCKING CANNULAS |
DE10109935C2 (en) * | 2000-03-10 | 2003-07-03 | Primed Medizintechnik Gmbh | Tracheostomaprothese |
DE10359220A1 (en) * | 2003-12-17 | 2005-07-28 | Tracoe Medical Gmbh | Tracheostomy |
DE102005009577A1 (en) * | 2005-02-28 | 2006-08-31 | Tracoe Medical Gmbh | Inhaled air supplying endotracheal/tracheostoma cannula tube or larynx mask comprises coated tube, fluid fillable thin-walled flexible plastic foil cuff arranged to the outside of the tube for sealing the tube against an air conduit wall |
Family Cites Families (5)
Publication number | Priority date | Publication date | Assignee | Title |
---|---|---|---|---|
US4178938A (en) * | 1977-06-24 | 1979-12-18 | Au Anthony S | Pressure control systems |
DK172984D0 (en) * | 1984-03-30 | 1984-03-30 | Novo Industri As | DISPENSER |
GB9727367D0 (en) * | 1997-12-24 | 1998-02-25 | Brain Archibald Ian Jeremy | Improvements in laryngeal mask airway devices |
GB2348607B (en) * | 1999-04-08 | 2003-10-29 | Mohamed Osman Abdelatti | A cuff pressure controller for tracheal tubes and the laryngeal masks |
US6579269B1 (en) * | 1999-09-21 | 2003-06-17 | Gennady I. Kleyman | Dosage device |
-
2006
- 2006-01-25 DE DE200610003442 patent/DE102006003442A1/en not_active Withdrawn
- 2006-01-25 DE DE202006020162U patent/DE202006020162U1/en not_active Expired - Lifetime
-
2007
- 2007-01-24 WO PCT/EP2007/050709 patent/WO2007085625A1/en active Application Filing
Patent Citations (5)
Publication number | Priority date | Publication date | Assignee | Title |
---|---|---|---|---|
DE69528352T2 (en) * | 1994-01-31 | 2003-05-15 | Mallinckrodt Inc | POSITIVE LOCKING CANNULAS |
DE19514433C1 (en) * | 1995-04-24 | 1996-01-04 | Franz Prof Dr Med Waldeck | Tracheostomy cannula for insertion into tracheostoma |
DE10109935C2 (en) * | 2000-03-10 | 2003-07-03 | Primed Medizintechnik Gmbh | Tracheostomaprothese |
DE10359220A1 (en) * | 2003-12-17 | 2005-07-28 | Tracoe Medical Gmbh | Tracheostomy |
DE102005009577A1 (en) * | 2005-02-28 | 2006-08-31 | Tracoe Medical Gmbh | Inhaled air supplying endotracheal/tracheostoma cannula tube or larynx mask comprises coated tube, fluid fillable thin-walled flexible plastic foil cuff arranged to the outside of the tube for sealing the tube against an air conduit wall |
Also Published As
Publication number | Publication date |
---|---|
DE202006020162U1 (en) | 2007-11-22 |
WO2007085625A1 (en) | 2007-08-02 |
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