WO2001043667A1 - Präparat für die reparatur von knorpel- oder knorpel/knochen-defekten in menschlichen oder tierischen gelenken - Google Patents

Präparat für die reparatur von knorpel- oder knorpel/knochen-defekten in menschlichen oder tierischen gelenken Download PDF

Info

Publication number
WO2001043667A1
WO2001043667A1 PCT/CH2000/000659 CH0000659W WO0143667A1 WO 2001043667 A1 WO2001043667 A1 WO 2001043667A1 CH 0000659 W CH0000659 W CH 0000659W WO 0143667 A1 WO0143667 A1 WO 0143667A1
Authority
WO
WIPO (PCT)
Prior art keywords
bone
preparation
cartilage
implanted
preparation according
Prior art date
Application number
PCT/CH2000/000659
Other languages
English (en)
French (fr)
Inventor
Daniel Nadler
Pedro Bittmann
Margarete Akens
Brigitte Von Rechenberg
Jörg AUER
Original Assignee
Sulzer Orthopedics Ltd.
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Sulzer Orthopedics Ltd. filed Critical Sulzer Orthopedics Ltd.
Priority to US10/149,853 priority Critical patent/US6858042B2/en
Priority to CA002393776A priority patent/CA2393776C/en
Priority to AT00979315T priority patent/ATE274875T1/de
Priority to US11/705,575 priority patent/USRE43714E1/en
Priority to EP00979315A priority patent/EP1237511B1/de
Priority to AU16857/01A priority patent/AU783038B2/en
Priority to JP2001544609A priority patent/JP2003516803A/ja
Priority to DE50007640T priority patent/DE50007640D1/de
Publication of WO2001043667A1 publication Critical patent/WO2001043667A1/de
Priority to AU2005239666A priority patent/AU2005239666B2/en

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61BDIAGNOSIS; SURGERY; IDENTIFICATION
    • A61B17/00Surgical instruments, devices or methods, e.g. tourniquets
    • A61B17/32Surgical cutting instruments
    • A61B17/3205Excision instruments
    • A61B17/32053Punch like cutting instruments, e.g. using a cylindrical or oval knife
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/28Bones
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/30Joints
    • A61F2/30756Cartilage endoprostheses
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/30Joints
    • A61F2/46Special tools or methods for implanting or extracting artificial joints, accessories, bone grafts or substitutes, or particular adaptations therefor
    • A61F2/4601Special tools or methods for implanting or extracting artificial joints, accessories, bone grafts or substitutes, or particular adaptations therefor for introducing bone substitute, for implanting bone graft implants or for compacting them in the bone cavity
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61BDIAGNOSIS; SURGERY; IDENTIFICATION
    • A61B17/00Surgical instruments, devices or methods, e.g. tourniquets
    • A61B17/16Bone cutting, breaking or removal means other than saws, e.g. Osteoclasts; Drills or chisels for bones; Trepans
    • A61B17/1637Hollow drills or saws producing a curved cut, e.g. cylindrical
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61BDIAGNOSIS; SURGERY; IDENTIFICATION
    • A61B17/00Surgical instruments, devices or methods, e.g. tourniquets
    • A61B2017/00969Surgical instruments, devices or methods, e.g. tourniquets used for transplantation
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/28Bones
    • A61F2002/2835Bone graft implants for filling a bony defect or an endoprosthesis cavity, e.g. by synthetic material or biological material
    • A61F2002/2839Bone plugs or bone graft dowels
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/30Joints
    • A61F2002/30001Additional features of subject-matter classified in A61F2/28, A61F2/30 and subgroups thereof
    • A61F2002/30003Material related properties of the prosthesis or of a coating on the prosthesis
    • A61F2002/30004Material related properties of the prosthesis or of a coating on the prosthesis the prosthesis being made from materials having different values of a given property at different locations within the same prosthesis
    • A61F2002/30032Material related properties of the prosthesis or of a coating on the prosthesis the prosthesis being made from materials having different values of a given property at different locations within the same prosthesis differing in absorbability or resorbability, i.e. in absorption or resorption time
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/30Joints
    • A61F2002/30001Additional features of subject-matter classified in A61F2/28, A61F2/30 and subgroups thereof
    • A61F2002/30003Material related properties of the prosthesis or of a coating on the prosthesis
    • A61F2002/3006Properties of materials and coating materials
    • A61F2002/30062(bio)absorbable, biodegradable, bioerodable, (bio)resorbable, resorptive
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/30Joints
    • A61F2002/30001Additional features of subject-matter classified in A61F2/28, A61F2/30 and subgroups thereof
    • A61F2002/30108Shapes
    • A61F2002/3011Cross-sections or two-dimensional shapes
    • A61F2002/30112Rounded shapes, e.g. with rounded corners
    • A61F2002/30113Rounded shapes, e.g. with rounded corners circular
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/30Joints
    • A61F2002/30001Additional features of subject-matter classified in A61F2/28, A61F2/30 and subgroups thereof
    • A61F2002/30108Shapes
    • A61F2002/3011Cross-sections or two-dimensional shapes
    • A61F2002/30138Convex polygonal shapes
    • A61F2002/30143Convex polygonal shapes hexagonal
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/30Joints
    • A61F2002/30001Additional features of subject-matter classified in A61F2/28, A61F2/30 and subgroups thereof
    • A61F2002/30108Shapes
    • A61F2002/3011Cross-sections or two-dimensional shapes
    • A61F2002/30138Convex polygonal shapes
    • A61F2002/30153Convex polygonal shapes rectangular
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/30Joints
    • A61F2002/30001Additional features of subject-matter classified in A61F2/28, A61F2/30 and subgroups thereof
    • A61F2002/30108Shapes
    • A61F2002/3011Cross-sections or two-dimensional shapes
    • A61F2002/30138Convex polygonal shapes
    • A61F2002/30154Convex polygonal shapes square
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/30Joints
    • A61F2002/30001Additional features of subject-matter classified in A61F2/28, A61F2/30 and subgroups thereof
    • A61F2002/30108Shapes
    • A61F2002/3011Cross-sections or two-dimensional shapes
    • A61F2002/30138Convex polygonal shapes
    • A61F2002/30156Convex polygonal shapes triangular
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/30Joints
    • A61F2002/30001Additional features of subject-matter classified in A61F2/28, A61F2/30 and subgroups thereof
    • A61F2002/30108Shapes
    • A61F2002/3011Cross-sections or two-dimensional shapes
    • A61F2002/30159Concave polygonal shapes
    • A61F2002/30172T-shaped
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/30Joints
    • A61F2002/30001Additional features of subject-matter classified in A61F2/28, A61F2/30 and subgroups thereof
    • A61F2002/30108Shapes
    • A61F2002/30199Three-dimensional shapes
    • A61F2002/30224Three-dimensional shapes cylindrical
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/30Joints
    • A61F2002/30001Additional features of subject-matter classified in A61F2/28, A61F2/30 and subgroups thereof
    • A61F2002/30108Shapes
    • A61F2002/30199Three-dimensional shapes
    • A61F2002/30224Three-dimensional shapes cylindrical
    • A61F2002/30233Stepped cylinders, i.e. having discrete diameter changes
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/30Joints
    • A61F2002/30001Additional features of subject-matter classified in A61F2/28, A61F2/30 and subgroups thereof
    • A61F2002/30108Shapes
    • A61F2002/30199Three-dimensional shapes
    • A61F2002/30299Three-dimensional shapes umbrella-shaped or mushroom-shaped
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/30Joints
    • A61F2002/30001Additional features of subject-matter classified in A61F2/28, A61F2/30 and subgroups thereof
    • A61F2002/30316The prosthesis having different structural features at different locations within the same prosthesis; Connections between prosthetic parts; Special structural features of bone or joint prostheses not otherwise provided for
    • A61F2002/30317The prosthesis having different structural features at different locations within the same prosthesis
    • A61F2002/30327The prosthesis having different structural features at different locations within the same prosthesis differing in diameter
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/30Joints
    • A61F2/30721Accessories
    • A61F2002/30733Inserts placed into an endoprosthetic cavity, e.g. for modifying a material property
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/30Joints
    • A61F2/30721Accessories
    • A61F2/30749Fixation appliances for connecting prostheses to the body
    • A61F2002/30751Fixation appliances for connecting prostheses to the body for attaching cartilage scaffolds to underlying bone
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/30Joints
    • A61F2/30756Cartilage endoprostheses
    • A61F2002/30759Mosaicplasty, i.e. using a plurality of individual cartilage plugs for filling a substantial cartilage defect
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/30Joints
    • A61F2/30767Special external or bone-contacting surface, e.g. coating for improving bone ingrowth
    • A61F2/30771Special external or bone-contacting surface, e.g. coating for improving bone ingrowth applied in original prostheses, e.g. holes or grooves
    • A61F2002/30795Blind bores, e.g. of circular cross-section
    • A61F2002/30807Plurality of blind bores
    • A61F2002/30808Plurality of blind bores parallel
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/30Joints
    • A61F2/30767Special external or bone-contacting surface, e.g. coating for improving bone ingrowth
    • A61F2002/30929Special external or bone-contacting surface, e.g. coating for improving bone ingrowth having at least two superposed coatings
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/30Joints
    • A61F2/3094Designing or manufacturing processes
    • A61F2002/30971Laminates, i.e. layered products
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/30Joints
    • A61F2/46Special tools or methods for implanting or extracting artificial joints, accessories, bone grafts or substitutes, or particular adaptations therefor
    • A61F2002/4631Special tools or methods for implanting or extracting artificial joints, accessories, bone grafts or substitutes, or particular adaptations therefor the prosthesis being specially adapted for being cemented
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/30Joints
    • A61F2/46Special tools or methods for implanting or extracting artificial joints, accessories, bone grafts or substitutes, or particular adaptations therefor
    • A61F2/4644Preparation of bone graft, bone plugs or bone dowels, e.g. grinding or milling bone material
    • A61F2002/4649Bone graft or bone dowel harvest sites
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/30Joints
    • A61F2/46Special tools or methods for implanting or extracting artificial joints, accessories, bone grafts or substitutes, or particular adaptations therefor
    • A61F2002/4685Special tools or methods for implanting or extracting artificial joints, accessories, bone grafts or substitutes, or particular adaptations therefor by means of vacuum
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2210/00Particular material properties of prostheses classified in groups A61F2/00 - A61F2/26 or A61F2/82 or A61F9/00 or A61F11/00 or subgroups thereof
    • A61F2210/0004Particular material properties of prostheses classified in groups A61F2/00 - A61F2/26 or A61F2/82 or A61F9/00 or A61F11/00 or subgroups thereof bioabsorbable
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2230/00Geometry of prostheses classified in groups A61F2/00 - A61F2/26 or A61F2/82 or A61F9/00 or A61F11/00 or subgroups thereof
    • A61F2230/0002Two-dimensional shapes, e.g. cross-sections
    • A61F2230/0004Rounded shapes, e.g. with rounded corners
    • A61F2230/0006Rounded shapes, e.g. with rounded corners circular
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2230/00Geometry of prostheses classified in groups A61F2/00 - A61F2/26 or A61F2/82 or A61F9/00 or A61F11/00 or subgroups thereof
    • A61F2230/0002Two-dimensional shapes, e.g. cross-sections
    • A61F2230/0017Angular shapes
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2230/00Geometry of prostheses classified in groups A61F2/00 - A61F2/26 or A61F2/82 or A61F9/00 or A61F11/00 or subgroups thereof
    • A61F2230/0002Two-dimensional shapes, e.g. cross-sections
    • A61F2230/0017Angular shapes
    • A61F2230/0019Angular shapes rectangular
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2230/00Geometry of prostheses classified in groups A61F2/00 - A61F2/26 or A61F2/82 or A61F9/00 or A61F11/00 or subgroups thereof
    • A61F2230/0002Two-dimensional shapes, e.g. cross-sections
    • A61F2230/0017Angular shapes
    • A61F2230/0021Angular shapes square
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2230/00Geometry of prostheses classified in groups A61F2/00 - A61F2/26 or A61F2/82 or A61F9/00 or A61F11/00 or subgroups thereof
    • A61F2230/0002Two-dimensional shapes, e.g. cross-sections
    • A61F2230/0017Angular shapes
    • A61F2230/0023Angular shapes triangular
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2230/00Geometry of prostheses classified in groups A61F2/00 - A61F2/26 or A61F2/82 or A61F9/00 or A61F11/00 or subgroups thereof
    • A61F2230/0002Two-dimensional shapes, e.g. cross-sections
    • A61F2230/0028Shapes in the form of latin or greek characters
    • A61F2230/0052T-shaped
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2230/00Geometry of prostheses classified in groups A61F2/00 - A61F2/26 or A61F2/82 or A61F9/00 or A61F11/00 or subgroups thereof
    • A61F2230/0063Three-dimensional shapes
    • A61F2230/0069Three-dimensional shapes cylindrical
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2230/00Geometry of prostheses classified in groups A61F2/00 - A61F2/26 or A61F2/82 or A61F9/00 or A61F11/00 or subgroups thereof
    • A61F2230/0063Three-dimensional shapes
    • A61F2230/0093Umbrella-shaped, e.g. mushroom-shaped
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2240/00Manufacturing or designing of prostheses classified in groups A61F2/00 - A61F2/26 or A61F2/82 or A61F9/00 or A61F11/00 or subgroups thereof
    • A61F2240/001Designing or manufacturing processes
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2250/00Special features of prostheses classified in groups A61F2/00 - A61F2/26 or A61F2/82 or A61F9/00 or A61F11/00 or subgroups thereof
    • A61F2250/0014Special features of prostheses classified in groups A61F2/00 - A61F2/26 or A61F2/82 or A61F9/00 or A61F11/00 or subgroups thereof having different values of a given property or geometrical feature, e.g. mechanical property or material property, at different locations within the same prosthesis
    • A61F2250/003Special features of prostheses classified in groups A61F2/00 - A61F2/26 or A61F2/82 or A61F9/00 or A61F11/00 or subgroups thereof having different values of a given property or geometrical feature, e.g. mechanical property or material property, at different locations within the same prosthesis differing in adsorbability or resorbability, i.e. in adsorption or resorption time
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2250/00Special features of prostheses classified in groups A61F2/00 - A61F2/26 or A61F2/82 or A61F9/00 or A61F11/00 or subgroups thereof
    • A61F2250/0014Special features of prostheses classified in groups A61F2/00 - A61F2/26 or A61F2/82 or A61F9/00 or A61F11/00 or subgroups thereof having different values of a given property or geometrical feature, e.g. mechanical property or material property, at different locations within the same prosthesis
    • A61F2250/0039Special features of prostheses classified in groups A61F2/00 - A61F2/26 or A61F2/82 or A61F9/00 or A61F11/00 or subgroups thereof having different values of a given property or geometrical feature, e.g. mechanical property or material property, at different locations within the same prosthesis differing in diameter
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2310/00Prostheses classified in A61F2/28 or A61F2/30 - A61F2/44 being constructed from or coated with a particular material
    • A61F2310/00005The prosthesis being constructed from a particular material
    • A61F2310/00179Ceramics or ceramic-like structures
    • A61F2310/00293Ceramics or ceramic-like structures containing a phosphorus-containing compound, e.g. apatite
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2310/00Prostheses classified in A61F2/28 or A61F2/30 - A61F2/44 being constructed from or coated with a particular material
    • A61F2310/00389The prosthesis being coated or covered with a particular material
    • A61F2310/00964Coating or prosthesis-covering structure made of cartilage

Definitions

  • the invention is in the field of medical technology and relates to a preparation according to the preamble of the independent claim.
  • the preparation is used to repair cartilage or cartilage / bone defects in human or animal joints, that is, it is used to repair defects in the cartilage layer that covers the bone surface in joints, or defects that cover this cartilage layer and the underlying Affect bone tissue.
  • Damage to the joint knuckle due to injuries or due to age or illness-related regression are very common, especially in humans.
  • the bone tissue under the articular bone is also affected by such damage.
  • the severity of bump and bump / bone defects is recorded using the outer bridge scale, with the following categories: superficial fraying (approx. 10% of all cases), cracks in the bump (approx. 28%), cracks to the bone (approx. 41%), damage involving the bone (approx. 19%), other damage such as osteochondritis dissecans and articular fractures (approx. 2% of all recorded cases).
  • Vital kno ⁇ el tissue contains living cells, through whose activity in the growth phase the specific intercellular kno ⁇ elmatrix is built up, it is but hardly at least fully supplied with blood when fully grown and therefore has only a very limited ability to regenerate after the actual growth phase.
  • defects of the bones or bones / bones in particular defects that affect a relatively large surface of the bone, do not heal on their own and must therefore be repaired by surgery (Mankin HJ: The response of articular cartilage to mechanical injury, Journal of Bone and Joint Surgery (Am) 64A (1982) March: pages 460-466).
  • preparations in which the tissue to be replaced is already present or is as well preformed as possible are proposed.
  • Such preparations are cylindrical and have a graft layer on one end.
  • a blind hole-shaped opening or hole is created in the area of the defect to be repaired and the preparation is inserted into the hole in such a way that the osseous layer of the implant is directed towards the outside. Irrespective of the depth of the defect, the hole extends into healthy bone tissue.
  • the specimen has a slightly larger diameter than the bore and the same axial length.
  • the specimens have a diameter of 4 to 10mm (e.g. 5.4mm for specimen and 5.3mm for drilling) and lengths of approx. 10 to 20mm.
  • the cylindrical preparations are, for example, autologous (car transplants).
  • a suitable piece of tissue is removed from a relatively lightly stressed point of the same joint with a corresponding hollow drill for the repair of a joint knuckle defect, such as can arise at a heavily loaded point of a joint, and transplanted into a hole made at the defective point (Hangody L et al .: Mosaicplasty for the treatment of articular cartilage defects: application in clinical practice. Orthopedics 1998 Jul, 21 (7): 751-6).
  • the cylindrical preparations can also come from a suitable donor (homologous grafts).
  • a suitable donor homologous grafts
  • heterologous or xenotransplants are also known, which are implanted with a suitable method, e.g. Photooxidation (as described in publication EP-0768332 from Sulzer Innotec), are treated in such a way that an immune reaction after implantation is prevented or at least greatly weakened (immunological deactivation).
  • Such implants are removed, for example, from shoulder joints of slaughtered cattle and have the advantage that they are available in much larger quantities than autologous or homologous grafts and that they do not cause any removal defects which in turn have to be repaired and can lead to new difficulties ,
  • the publication WO-97/46665 (Sulzer Orthopedics) also describes a corresponding preparation in which the bone part consists of a bone substitute material and in which the frontal ossicle layer is grown in vitro, for example, starting from autologous chondrocytes.
  • subchondral bone plate An important function of the subchondral bone plate or an artificial replica thereof is apparently the prevention of vascularization of the osseous layer originating from the bone tissue, which would lead to ossification of this layer.
  • the subchondral bone plate also represents an area that, thanks to its higher density, has a higher mechanical strength than the inner bone tissue.
  • the bone part of the preparation is intended to enable the implant to be firmly anchored in the healthy bone tissue by means of a press fit, in such a way that the implant does not require any further fasteners affecting healthy areas of the bone.
  • the adherence of the cartilage layer and the bone part in the preparation should give the implant stability in such a way that the cartilage layer cannot detach and remove from the defect site even if the affected joint is not in use.
  • the osseous layer of the preparation should have such mechanical strength and elasticity that the repair site is fully resilient immediately after implantation.
  • the osseous layer should form a zone in which there are suitable conditions for the production and / or maintenance of functional osseous tissue for implanted cells or for cells that migrate after the implantation. This should also be supported by the subchondral bone plate, which separates the osseous layer from the bone part and which helps to prevent vascularization of the osseous layer starting from the bone part.
  • the bone part should represent a zone in which suitable conditions for the generation and / or maintenance of functional bone tissue prevail for implanted cells or for cells that migrate after the implantation.
  • the bone part of the implants is not integrated into the native tissue or is successively replaced by new repair tissue, but that the bone part of the implant undergoes a conversion process that essentially has three successive phases.
  • bone-degrading cells osteoclasts
  • This first phase is clearly visible after only six to eight weeks.
  • a cavity cyst
  • This second phase culminates after about six months.
  • bone-forming cells osteoblasts
  • the renovation process is completed after about twelve months. Then the newly created bone structure is so well adapted that the original border between the implant and the surrounding bone tissue is hardly noticeable.
  • the described three-phase conversion process creates a high risk in the middle phase, in which the cartilage layer of the implant is not carried by the load-bearing bone part but by a mechanically inferior cyst, that the cartilage layer is pressed into this cyst where it is neither its mechanical function can still fulfill its biological function and from where it can no longer be moved during the subsequent phases of the healing process.
  • This risk means that the chances of success of the healing are significantly reduced and consequential disadvantages have to be accepted in the event of healing with a poorly positioned osseous layer.
  • the object of the invention is now to prepare a preparation for repairing kno ⁇ el defects or kno ⁇ el / bone defects in human or animal direct with which preparation the risk described above of sinking an implanted osseous layer into the region of the native bone tissue is prevented.
  • the preparation according to the invention should be able to be manufactured and implanted in a similarly simple manner to the known preparations described at the outset, which have a bone part and an osseous layer that has grown together with this bone part.
  • the preparation according to the invention for repairing bony or kno ⁇ el / bone defects in human or animal joints is based on the finding that the subchondral bone plate is apparently still essentially unchanged in the middle, critical phase of the healing process described above when the bone part is complete or is largely replaced by connective tissue. This is probably due to the fact that this subchondral bone plate, due to its higher density, degrades significantly more slowly than the inner areas of the bone part.
  • this subchondral bone plate is mechanically sufficiently stable, it can prevent the knobby layer that has grown on it from sinking into an underlying cyst if it is supported not only on the bone material of the implanted bone part but also on material with other degradation properties in such a way that it Even during the critical healing phase, it cannot remain displaced If the subchondral bone plate of the implant is also dismantled after this critical phase, i.e. at a point in time when the load-bearing capacity of the inner implant area is restored, this can no longer have a major influence on the healing process.
  • the implanted preparation can be supported in two main ways during the critical healing phase.
  • the implant can be shaped in such a way that the osseous layer and the subchondral bone plate of the preparation have a larger cross-sectional area than the bone part.
  • Such a preparation is implanted in a two-stage bore, such that the subchondral bone plate of the preparation is supported not only on the bone part of the implant but also on healthy bone tissue next to the bore made for the repair.
  • columns with reduced degradability can be created in the bone part of the preparation. These columns extend axially through the bone part and extend below the subchondral bone plate.
  • the reduced degradability compared to the partial bone areas between the pillars can be achieved by appropriate chemical treatment in certain areas or by creating axial bores in the bone part of the preparation and filling them with an artificial, more resistant material.
  • Figure 1 is a cylindrical preparation according to the prior art for repairing Kno ⁇ el- or Kno ⁇ el / bone defects in human or animal joints;
  • FIG. 5 shows a diagram of the repair of a Kno ⁇ el defect with the aid of a preferred embodiment of the preparation according to the invention (sections along the axis of the preparation or the bore);
  • FIGs 8 and 9 sections through a Kno ⁇ el defect ( Figure 8) and through a Kno ⁇ el bone defect ( Figure 9), both of which are repaired like a mosaic with a plurality of preparations according to the invention according to Figure 5.
  • Figure 1 shows a preparation as it is used according to the prior art for the repair of Kno ⁇ el- or Kno ⁇ el / bone defects on human and animal joints.
  • the preparation is cylindrical, advantageously with a circular cross section, and has a bone part 1 and a bony layer 2 grown on the end face on the bone part 1.
  • the osseous layer 2 forms an osseous surface 3.
  • a subschondral bone plate 4 extends between the bone part 1 and the osseous layer 2. The transitions from the bone part 1 to the subchondral bone plate 4 and from the subchondral bone plate 4 to the osseous layer 2 are not, as in FIG. 1 represented in a simplified way, recognizable as lines, but rather natural, rather continuous transitions.
  • a preparation as shown in FIG. 1, is advantageously punched out of vital tissue with the aid of a hollow drill (auto transplants and home transplants) and implanted as soon as possible or it is taken from the joints of slaughter animals (for example from the shoulder joints of slaughtered cattle) and undergoes immunological deactivation treatment before implantation.
  • a hollow drill auto transplants and home transplants
  • FIGS. 2 to 4 illustrate the experiments already mentioned above with implants according to FIG. 1 in sheep joints and the risk mentioned that repairs with such implants involve. These are tissue sections through repair points parallel to the axis of the implant, which in the present enlargement protrudes about 7 cm from the surface of the bone shown above into the bone tissue.
  • Figures 2 and 3 show preparations that were made six months after the implantation and in which cyst-like cavities in the bone tissue are visible at the repair sites.
  • FIG. 2 shows a case in which the cartilage layer is still positioned in its original place, in FIG. 3 it has sunk into the cyst space.
  • the subchondral bone plate of the implant is still essentially unchanged in the critical period in which there is a cyst-like cavity at the location of the implanted bone part. This finding can be attributed to the increased density of the subchondral bone plate compared to the inner bone tissue and to the resulting reduced degradability.
  • the subchondral bone plate of the implant obviously has different degradation properties than inner areas of the bone part of the same implant.
  • Figure 4 shows an identical repair site after twelve months. An unevenness in the surface of the knot caused by the sinking of the implanted layer of knot is clearly visible.
  • repair sites on seven treated animals were examined after twelve months, and in two cases, bumps in the surface of the knuckle were found, as in FIG. In the remaining cases, the surface of the knobs was flat in the repair area.
  • FIG. 5 shows a preferred embodiment of the preparation according to the invention for the repair of bumps or bumps / bone defects in human or animal joints. It shows the preparation 10, the opening or bore 20 to be created for the implantation of the preparation 10 and the preparation inserted into the opening, the implant 30 (sections along the axis of the preparation 10 or the opening 20).
  • the preparation 10 has, in the same way as the preparation of FIG. 1, a bone part 1, a frontal layer of bone 2 which forms a surface 3 and a subchondral bone plate 4 in the transition area between the part of the bone 1 and layer 2 of bone.
  • the preparation has a head part 11 with a bigger one Cross section and a foot part 12 with a smaller cross section.
  • the head part 11 essentially comprises the Kno ⁇ el für 2 and the subschondral bone plate 4, the foot part 12 corresponds essentially to the bone part 1.
  • the foot part 12 advantageously (but not necessarily) has the shape of a circular cylinder or steep circular truncated cone and the head part 11 is on all sides over the bone part 1 and is also, for example, circular cylindrical.
  • Car transplants and transplants from living donors advantageously have cylindrical head parts, because such preparations should only cause the smallest possible opening.
  • Preparations made from the tissue of slaughter animals can easily have headboards with different shapes of knuckle surface, because the material is available in large quantities and can therefore also be processed with waste. But even in this case it is advantageous to design the foot part in such a way that the opening to be created for the implantation can be created with a simple tool, for example with a drill.
  • a preparation 10 with a cross section that is at least round in the foot region is produced, for example, from a corresponding cylindrical preparation by processing the bone part accordingly.
  • This processing can be carried out with a tool in which the cylindrical preparation can be positioned and in which blades can be activated, which reduce the cross-section of the preparation to a predetermined dimension at a predetermined or adjustable distance from the surface of the knuckle.
  • To prepare preparation 10 has an outer region 21 which is adapted to the head part 11 of the preparation 10 and which has a depth down to the region of the native sub Chondral bone plate 4 ', and an inner region 22 which is adapted to the foot part 12 of the preparation, the depth of which depends on the shape of the defect to be repaired and on the length of the preparation to be implanted.
  • a press fit must be provided both in the area of the head part and in the area of the foot part of the specimen.
  • a bore 20, as shown in FIG. 5, is created, for example, with a tool that has a blade with a circular cutting edge and two drills or hollow drills that are axially movable relative to the cutting edge.
  • the tool is positioned on the defect site and the blade is pressed down to the subchondral bone plate.
  • the first drill which can be moved axially beyond the cutting edge of the blade by the thickness of the subchondral bone plate and whose diameter substantially corresponds to the inside diameter of the blade, the outer region 21 is drilled out.
  • the inner area 22 is subsequently drilled out with the second drill, the drilling depth being adjustable relative to the cutting edge or relative to the end position of the first drill.
  • FIG. 5 also shows the implant 30 on the right-hand side, that is to say the preparation 10 inserted in the bore 20.
  • the implant 30 has a cartilage surface 3 aligned with the native cartilage surface 3 'and one with the native subchondral bone plate 4' in approximately aligned subchondral bone plate 4.
  • the subchondral bone plate 4 of the implant is obviously supported on the one hand on the bone part 1 of the implant and on the other hand on native bone tissue directly below the native, subchondral bone plate 4 'or in the area thereof.
  • the head region 11 of the implant is held in the bore 20 by an effective press fit, it is advantageous to give the outer region 21 of the bore a depth such that the subchondral bone plate 4 of the implant radially not only against native cartilage tissue 3 ' but also against native bone tissue (subchondral bone plate 4 ') is supported, as shown in FIG. 5.
  • a tool for example, which has a sleeve and a plunger which is axially movable in the sleeve.
  • the sleeve has an inner cross section which corresponds to the cross section of the head part of the preparation to be implanted.
  • the plunger advantageously has an approximately same cross section as this head part; it is longer than the sleeve and has a channel which begins on one end of the plunger and can be connected to a suction line in the region of the other end of the plunger.
  • the end face of the plunger with the channel opening is pushed into the sleeve and a preparation is pulled into the sleeve with the suction force generated. Then the sleeve with pestle and the preparation sucked on it is positioned over the prepared bore and the preparation is pressed into the bore using the pestle and, if necessary, a hammer.
  • the degradation of the bone part of an implanted preparation also affects regions of the native bone tissue directly adjacent to it. For this reason it is advisable to dimension the protrusion of the head part to about 1 to 2 mm (e.g. bone part with a diameter of approx. 3 mm, head part with a diameter of 5 to 6 mm)
  • FIGS. 6 and 7 show two further exemplary embodiments of the preparation according to the invention. These are based on the idea that the subchondral bone plate of the preparation is also not based on native bone tissue, as in FIG. 5 shown, but to be supported on at least one column created in the bone part of the preparation, the columns having a different degradability from the remaining bone material of the bone part 1, such that, at the time when the remaining bone material of the bone part is broken down, the subchondral bone plate and can wear the fused layer of cartilage and prevent sinking into the cyst area.
  • FIGS. 6 and 7 are cross sections through bone parts 1 of preparations according to the invention.
  • These preparations are, for example, cylindrical and have axially extending columns in the bone part, which are made of a material that is more slowly degradable than the bone material of the areas between the columns.
  • the columns are arranged, for example, on the surface of the bone part (surface columns 40 in FIG. 6) and are produced by a suitable treatment of the bone material or they are located inside the bone part (inner columns 41 in FIG. 7) and are produced by drilling and Fill the holes with a suitable material. In both cases, the columns extend at least to the subchondral bone plate.
  • FIGS. 8 and 9 show a cartilage defect (FIG. 8) and a cartilage / bone defect (FIG. 9) with sizes such that they cannot be repaired with a single implant.
  • the defects are indicated by dash-dotted lines.
  • the repair consists of a mosaic-like arrangement of preparations according to the invention, as shown in FIG. 5.
  • FIG. 1 such implants according to the prior art (FIG. 1) are used in such a mosaic arrangement for the repair of larger defects.
  • the cylindrical preparations are implanted as close to one another as possible, with gaps in the osseous layer on the one hand and very narrow areas of native bone tissue between the bone parts of the implants on the other hand. It turns out that the chances of these repairs healing in peripheral areas are better than in the middle areas, and it can be assumed that this is due to the lack of compactness of the newly created osseous layer and the inability to repair the very reduced native bone tissue between the implants is.
  • FIG. 8 shows that the implants 30 with the head part 11 also support the osseous layer and the subchondral bone plate of the implant on native bone tissue 1 'in a mosaic repair and thereby counteract a decrease in the osseous layer in a critical healing phase.
  • the areas of native bone tissue 1 ′ between the foot parts 12 of the implants are wider than would be possible with cylindrical implants. That this also improves the chances of a cure compared to the state of the art.
  • the surface of the knobs can be designed essentially without interruption over the entire defect area if the shape of the head parts is selected accordingly (e.g. square, rectangular, triangular or hexagonal).
  • FIG. 9 shows a cartilage / bone defect (indicated by a dash-dotted line) that has been repaired with a plurality of preparations according to FIG. 5.
  • the foot parts 12 of the implants 30 extend into healthy bone tissue 1 '.
  • Locations 50 where bone material is missing or damaged bone material have been filled with a suitable material (for example tricalcium phosphate or hydraulic bone cement).
  • a suitable material for example tricalcium phosphate or hydraulic bone cement.
  • This material is to be selected in such a way that it is broken down before or only after the foot parts 12 of the implants 30, so that it supports the cartilage layers in the critical phase of the healing process in which the bone parts of the implants have been broken down but not yet replaced sinking of the cartilage layers can prevent.
  • the filler material • a sufficient mechanical strength, so that it first fills overall in the defect and can then be pierced.

Landscapes

  • Health & Medical Sciences (AREA)
  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Animal Behavior & Ethology (AREA)
  • Orthopedic Medicine & Surgery (AREA)
  • Veterinary Medicine (AREA)
  • Transplantation (AREA)
  • Public Health (AREA)
  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Biomedical Technology (AREA)
  • Heart & Thoracic Surgery (AREA)
  • General Health & Medical Sciences (AREA)
  • Oral & Maxillofacial Surgery (AREA)
  • Vascular Medicine (AREA)
  • Cardiology (AREA)
  • Surgery (AREA)
  • Physical Education & Sports Medicine (AREA)
  • Nuclear Medicine, Radiotherapy & Molecular Imaging (AREA)
  • Medical Informatics (AREA)
  • Molecular Biology (AREA)
  • Rheumatology (AREA)
  • Prostheses (AREA)
  • Materials For Medical Uses (AREA)

Abstract

Bei der Reparatur von Knorpel- oder Knorpel/Knochen-Defekten in menschlichen oder tierischen Gelenken mit Präparaten, die einen Knochenteil (1), eine Knorpelschicht (2) und im Übergangsbereich zwischen Knorpelschicht (2) und Knochenteil (1) eine subchondrale Knochenplatte (4) oder eine Nachbildung einer derartigen Platte aufweisen, zeigt es sich, dass nach der Implantation der Knochenteil (1) abgebaut und erst nach einem im wesentlichen totalen Abbau durch Reparaturgewebe ersetzt wird. In einer kritischen Phase des Heilungsprozesses befindet sich an der Stelle des implantierten Knochenteils (1) eine mechanisch minderwertige Zyste. Um ein Einsinken der Knorpelschicht (2) in den Zystenraum während der kritischen Phase des Heilungsprozesses zu verhindern, wird vorgeschlagen, das zu implantierende Präparat (10) derart auszugestalten, dass seine Knorpelschicht (2) nach der Implantation auf Bereiche mit voneinander verschiedenem Abbauverhalten abgestützt ist. Dies wird beispielsweise realisiert durch ein Präparat, das einen Kopfteil (11) und einen Fussteil (12) hat, wobei der Kopfteil (11) im wesentlichen aus der Knorpelschicht (2) und der subchondralen Knochenplatte (4) besteht und der Fussteil (12) im wesentlichen dem Knochenteil (1) entspricht und wobei der Kopfteil (11) parallel zur subchondralen Knochenplatte (4) einen grösseren Querschnitt aufweist als der Fussteil (12). Die Knorpelschicht (2) und subchondrale Knochenplatte (4) stützt sich nach der Implantation in einer entsprechenden Öffnung oder Bohrung (20) nicht nur auf dem Knochenteil (1) sondern auch auf nativem Knochengewebe ab, dessen Tragfähigkeit sich während des Heilungsprozesses nicht verändert. Dadurch wird ein Absinken der implantierten Knorpelschicht während des Heilungsprozesses verhindert.

Description

PRAPARAT FÜR DIE REPARATUR VON KNORPEL- ODER KNORPEL/KNOCHEN-DEFEKTEN IN MENSCHLICHEN ODER
TIERISCHEN GELENKEN
Die Erfindung liegt auf dem Gebiete der Medizinaltechnik und betrifft ein Präparat gemäss dem Oberbegriff des unabhängigen Patentanspruchs. Das Präparat dient zur Reparatur von Knorpel- oder Knorpel/Knochen-Defekten in menschlichen oder tierischen Gelenken, das heisst, es dient zur Reparatur von Defekten in der Knoφelschicht, die in Gelenken die Knochenoberfläche abdeckt, oder von Defekten, die diese Knoφelschicht und auch darunterliegendes Knochengewebe betreffen.
Beschädigungen von Gelenkknoφel durch Verletzungen oder durch alters- oder krankheitsbedingte Rückbildung sind insbesondere beim Menschen sehr häufig. Vielfach ist auch das unter dem Gelenkknoφel liegende Knochengewebe durch der- artige Beschädigungen in Mitleidenschaft gezogen. Der Schweregrad von Knoφel- und Knoφel/Knochen-Defekten wird mit Hilfe der Outerbridge- Skala erfasst, mit den folgenden Kategorien: oberflächliche Ausfransung (ca. 10% aller Fälle), Risse im Knoφel (ca. 28%), Risse bis zum Knochen (ca. 41%), Schäden mit Beteiligung des Knochens (ca. 19%), andere Schäden, wie Osteochondritis dissecans und Ge- lenkbrüche (ca. 2% aller erfassten Fälle).
Vitales Knoφelgewebe enthält zwar lebende Zellen, durch deren Tätigkeit in der Wachstumsphase die spezifische interzelluläre Knoφelmatrix aufgebaut wird, es ist aber mindestens in ausgewachsenem Zustand kaum durchblutet und besitzt deshalb nach der eigentlichen Wachstumsphase eine nur sehr beschränkte Regenerationsfähigkeit. Das heisst mit anderen Worten, Knoφel- oder Knoφel/Knochen-Defekte, insbesondere derartige Defekte, die eine relativ grosse Knoφeloberfläche betreffen, heilen nicht von selbst und müssen deshalb operativ repariert werden (Mankin HJ: The response of articular cartilage to mechanical injury, Journal of Bone and Joint Surgery (Am) 64A (1982) March: Seiten 460-466).
Für die Reparatur der genannten Defekte wird beispielsweise das Implantieren von Präparaten vorgeschlagen, in denen das zu ersetzende Gewebe bereits vorhanden ist oder möglichst gut vorgebildet ist. Solche Präparate sind zylinderförmig und weisen auf einer Stirnseite eine Knoφelschicht auf. Für die Implantation wird im Bereich des zu reparierenden Defektes eine Sackloch-förmige Öffnung oder Bohrung erzeugt und das Präparat wird derart in die Bohrung eingesetzt, dass die Knoφelschicht des Implantates gegen aussen gerichtet ist. Die Bohrung reicht, unabhängig von der De- fekttiefe, bis in gesundes Knochengewebe. Das Präparat weist einen etwas grösseren Durchmesser auf als die Bohrung und dieselbe achsiale Länge. Damit wird erreicht, dass zwischen nativem Gewebe und Implantat eine radiale Spannung entsteht (Press- fit), durch die das Implantat in der Bohrung gehalten wird, und dass die Knoφeloberfläche des Implantates mit der umgebenden nativen Knoφeloberfläche fluchtet. Die Präparate haben je nach Defektgrösse einen Durchmesser von 4 bis 10mm (z.B. 5,4mm für Präparat und 5,3mm für Bohrung) und Längen von ca. 10 bis 20mm.
Für grössere Defekte wird vorgeschlagen, eine Mehrzahl derartiger zylinderförmiger Präparate mosaikartig im defekten Bereich einzusetzen und die Zwischenräume zwischen den Implantaten mit einem geeigneten Material auszufüllen. Die zylinderförmigen Präparate sind beispielsweise autolog (Autotransplantate). Es wird also beispielsweise für die Reparatur eines Gelenkknoφel-Defektes, wie er an einer stark belasteten Stelle eines Gelenkes entstehen kann, aus einer relativ wenig belasteten Stelle desselben Gelenkes mit einem entsprechenden Hohlbohrer ein geeignetes Gewebestück entnommen und in eine an der defekten Stelle erstellte Bohrung transplantiert (Hangody L et al.: Mosaicplasty for the treatment of articular cartilage defects: application in clinical practice. Orthopedics 1998 Jul,21 (7):751-6).
Die zylinderförmigen Präparate können auch von einem geeigneten Spender stammen (homologe Transplantate). Auch entsprechende heterologe oder Xenotrans- plantate sind bekannt, die vor der Implantation mit einem geeigneten Verfahren, z.B. Photooxidation (wie beschrieben in der Publikation EP-0768332 von Sulzer Innotec), derart behandelt werden, dass eine Immunreaktion nach der Implantation verhindert oder mindestens stark abgeschwächt wird (immunologische Desaktivierung). Solche Implantate werden beispielsweise aus Schultergelenken von geschlachteten Rindern entnommen und haben den Vorteil, dass sie in viel grösseren Mengen zur Verfügung stehen als autologe oder homologe Transplantate und dass sie keine Entnahme- Defekte verursachen, die ihrerseits wieder repariert werden müssen und zu neuen Schwierigkeiten führen können.
In der Publikation WO-97/46665 (Sulzer Orthopedics) wird auch ein entsprechendes Präparat beschrieben, in dem der Knochenteil aus einem Knochenersatzmaterial besteht und in dem die stirnseitige Knoφelschicht beispielsweise ausgehend von autologen Chondrocyten in vitro aufgewachsen wird.
In allen oben genannten Präparaten, die aus natürlichem Gewebe hergestellt werden, gibt es eine natürliche Verbindung oder Verwachsung zwischen der stirnseitigen Knoφelschicht und dem Knochenteil und es gibt einen äussersten Knochenbereich (subchondrale Knochenplatte), in dem das Knochengewebe dichter ist als in anderen Knochenbereichen. Auch die genannten, teilweise künstlichen Implantate weisen die Verwachsung der Knoφelschicht mit dem Knochenteil auf und der künstliche Knochenteil ist vorteilhafterweise mit einer dichteren, das heisst weniger porösen Au- ssenschicht, die der Knoφelschicht als Unterlage dient, ausgestaltet.
Eine wichtige Funktion der subchondralen Knochenplatte oder einer künstlichen Nachbildung davon ist offenbar die Verhinderung einer vom Knochengewebe ausgehenden Vaskularisierung der Knoφelschicht, die zu einer Verknöcherung dieser Schicht führen würde. Daneben stellt die subchondrale Knochenplatte aber auch ei- nen Bereich dar, der dank seiner höheren Dichte eine höhere mechanische Festigkeit hat als das innere Knochengewebe.
Mit den genannten Präparaten wird versucht, im wesentlichen die folgenden Ziele zu erreichen:
• Der Knochenteil des Präparates soll eine feste Verankerung des Implantates im gesunden Knochengewebe durch Pressfit ermöglichen, derart, dass das Implantat keine weiteren, gesunde Knoφelbereiche beeinflussende Befestigungsmittel benötigt.
• Die Verwachsung von Knoφelschicht und Knochenteil im Präparat soll dem Implantat eine Stabilität geben, derart, dass die Knoφelschicht auch ohne Stillle- gung des betroffenen Gelenkes sich nicht ablösen und aus der Defektstelle entfernen kann.
• Die Knoφelschicht des Präparates soll eine derartige mechanische Festigkeit und Elastizität aufweisen, dass die Reparaturstelle schon unmittelbar nach der Implantation voll belastbar ist. • Die Knoφelschicht soll eine Zone bilden, in der für implantierte Zellen oder für nach der Implantation zuwandernde Zellen geeignete Bedingungen für die Erzeugung und/oder Aufrechterhaltung von funktionsfähigem Knoφelgewebe herrschen. Dies soll auch unterstützt werden durch die subchondrale Knochenplatte, die die Knoφelschicht vom Knochenteil trennt und die hilft, eine vom Knochenteil ausgehende Vaskularisierung der Knoφelschicht zu verhindern.
• Der Knochenteil soll eine Zone darstellen, in der für implantierte Zellen oder für nach der Implantation zuwandernde Zellen geeignete Bedingungen für die Erzeugung und/oder für die Aufrechterhaltung von funktionsfähigem Knochenge- webe herrschen.
Neue Versuche, in denen künstlich erzeugte Defekte in Gelenken von Schafen mit Autotransplantaten, mit Homotransplantaten oder mit Heterotransplantaten (aus Rin- dergewebe) in der eingangs beschriebenen Art repariert wurden, zeigen nun, dass der Heilungsprozess nach der Implantation nicht wie erwartet abläuft.
Es zeigt sich nämlich, dass der Knochenteil der Implantate nicht im nativen Gewebe integriert oder sukzessive durch neues Reparaturgewebe ersetzt wird, sondern dass der Knochenteil des Implantates einen Umwandlungsprozess durchläuft, der im wesentlichen drei aufeinanderfolgende Phasen aufweist. In einem ersten Schritt werden knochenabbauende Zellen (Osteoclasten) stimuliert und der eingesetzte Knochen wird aufgelöst. Diese erste Phase ist bereits nach sechs bis acht Wochen deutlich sichtbar. Mit fortschreitender Implantationsdauer entsteht im Implantat ein Hohlraum (Zyste), der mit Bindegewebe aufgefüllt ist. Diese zweite Phase erreicht einen Höhepunkt nach ca. sechs Monaten. In der dritten und letzten Phase werden knochenbildende Zellen (Osteoblasten) angelockt, welche das Bindegewebe in Knochen um- bauen. Der Umbauprozess ist nach ungefähr zwölf Monaten abgeschlossen. Dann ist die neu entstandene Knochenstruktur so gut angepasst, dass die ursprüngliche Grenze zwischen dem Implantat und dem umliegenden Knochengewebe kaum mehr wahrnehmbar ist.
Durch den beschriebenen, dreiphasigen Umwandlungsprozess entsteht in der mittleren Phase, in der die Knoφelschicht des Implantates nicht vom tragfähigen Kno- chenteil getragen wird sondern von einer mechanisch minderwertigen Zyste, ein hohes Risiko dafür, dass die Knoφelschicht in diese Zyste hineingedrückt wird, wo sie weder ihre mechanische Funktion noch ihre biologische Funktion erfüllen kann und von wo sie während der folgenden Phasen des Heilungsprozesses nicht mehr verschoben werden kann. Durch dieses Risiko werden also die Erfolgschancen der Hei- lung bedeutend reduziert und es müssen bei einer Verheilung mit schlecht positionierter Knoφelschicht Folgenachteile in Kauf genommen werden.
Erstaunlich an den beschriebenen Befunden ist die Tatsache, dass die Bildung der Zyste an der Stelle des Knochenteils eines Implantates in einer mittleren Phase des Heilungsprozesses nicht nur bei homologen und heterologen Implantaten auftritt, sondern insbesondere auch bei Autotransplantaten. Der anfängliche Abbau des implantierten Knochengewebes scheint also nicht eine Immunreaktion zu sein, in der implantiertes; vitales Material als fremd erkannt und deshalb abgebaut wird. Die Vermutung liegt nahe, dass es sich um eine Reaktion auf implantiertes, totes Material handelt. Dies würde bedeuten, dass durch die Durchtrennung der natürlichen Blut- Versorgung in einem zwar aus lebensfähigem Gewebe entnommenen Implantat das Knochengewebe stirbt, auch wenn es unmittelbar nach der Entnahme wieder implantiert wird. In jedem Falle baut der Köφer den Knochenteil des implantierten Präparates ab, um ihn erst dann wieder neu aufzubauen.
Die Erfindung stellt sich nun die Aufgabe, ein Präparat zur Reparatur von Knoφel- Defekten oder von Knoφel/Knochen-Defekten in menschlichen oder tierischen Ge- lenken zu schaffen, mit welchem Präparat das oben beschriebene Risiko des Absin- kens einer implantierten Knoφelschicht in den Bereich des nativen Knochengewebes verhindert wird. Das erfindungsgemässe Präparat soll in ähnlich einfacher Art hergestellt und implantiert werden können wie die eingangs beschriebenen, bekannten Präparate, die einen Knochenteil und eine mit diesem Knochenteil verwachsene Knoφelschicht aufweisen.
Diese Aufgabe wird gelöst durch das Präparat, wie es im unabhängigen Patentanspruch definiert ist. Die abhängigen Ansprüche definieren bevorzugte Ausführungsformen des erfindungsgemässen Präparates.
Das erfindungsgemässe Präparat zur Reparatur von Knoφel- oder Knoφel/Knochen- Defekten in menschlichen oder tierischen Gelenken basiert auf dem Befund, dass die subchondrale Knochenplatte in der mittleren, kritischen Phase des oben beschriebenen Heilungsprozesses offenbar noch im wesentlichen unverändert vorhanden ist, wenn der Knochenteil vollständig oder grösstenteils durch Bindegewebe ersetzt ist. Dies ist wahrscheinlich darauf zurückzuführen, dass diese subchondrale Knochenplatte wegen ihrer höheren Dichte bedeutend langsamer abgebaut wird als die inneren Bereiche- des Knochenteils. Da diese subchondrale Knochenplatte mechanisch genügend stabil ist, kann sie ein Absinken der darauf aufgewachsenen Knoφelschicht in eine darunter entstehende Zyste verhindern, wenn sie nicht nur auf dem Knochenmaterial des implantierten Knochenteils sondern noch zusätzlich auf Material mit anderen Abbau-Eigenschaften derart abgestützt ist, dass sie auch während der kritischen Heilungsphase nicht verschiebbar bleibt Wenn die subchondrale Knochenplatte des Implantates nach dieser kritischen Phase, das heisst zu einem Zeitpunkt, in dem die Tragfähigkeit des inneren Implantatbereiches wieder hergestellt ist, ebenfalls abgebaut wird, kann dies den Heilungsprozess nicht mehr stark beeinflussen. Eine Abstützung des implantierten Präparates während der kritischen Heilungsphase lässt sich im wesentlichen auf zwei Arten realisieren.
Einerseits kann das Implantat derart geformt sein, dass die Knoφelschicht und die subchondrale Knochenplatte des Präparates eine grössere Querschnittsfläche haben als der Knochenteil. Ein derartiges Präparat wird in eine zweistufige Bohrung implantiert, derart, dass die subchondrale Knochenplatte des Präparates sich nicht nur auf dem Knochenteil des Implantates sondern auch auf gesundem Knochengewebe neben der für die Reparatur erstellten Bohrung abstützt.
Andererseits können im Knochenteil des Präparates Säulen mit einer reduzierten Abbaubarkeit erstellt werden. Diese Säulen erstrecken sich axial durch den Knochenteil und reichen bis unter die subchondrale Knochenplatte. Die gegenüber den Knochenteilbereichen zwischen den Säulen reduzierte Abbaubarkeit kann realisiert werden durch eine bereichsweise, geeignete chemische Behandlung oder dadurch, dass im Knochenteil des Präparates achsial verlaufende Bohrungen erzeugt und mit einem künstlichen, abbauresistenteren Material gefüllt werden.
Die der Erfindung zugrunde liegenden Befunde sowie beispielhafte Ausführungsformen des erfindungsgemässen Präparates werden im Zusammenhang mit den folgenden Figuren detailliert beschrieben. Dabei zeigen:
Figur 1 ein zylinderförmiges Präparat gemäss dem Stande der Technik zur Reparatur von Knoφel- oder Knoφel/Knochen-Defekten in menschlichen oder tierischen Gelenken; Figuren 2 bis 4 Gewebeschnitte durch mit einem Präparat gemäss Figur 1 reparierte Knoφel/Knochen-Defekte in einem Schafgelenk zu verschiedenen Zeitpunkten nach der Implantation;
Figur 5 ein Schema der Reparatur eines Knoφel-Defektes mit Hilfe einer bevor- zugten Ausführungsform des erfindungsgemässen Präparates (Schnitte entlang der Achse des Präparates bzw. der Bohrung) ;
Figuren 6 und 7 zwei weitere beispielhafte Ausführungsformen des erfindungsgemässen Präparates im Querschnitt;
Figuren 8 und 9 Schnitte durch einen Knoφel-Defekt (Figur 8) und durch einen Knoφel Knochen-Defekt (Figur 9), die beide mosaikartig mit einer Mehrzahl von erfindungsgemässen Präparaten gemäss Figur 5 repariert sind.
Figur 1 zeigt ein Präparat, wie es nach dem Stande der Technik für die Reparatur von Knoφel- oder Knoφel/Knochen-Defekten an menschlichen und tierischen Gelenken verwendet wird. Das Präparat ist zylinderförmig, vorteilhafterweise mit einem kreis- runden Querschnitt, und weist einen Knochenteil 1 und eine stirnseitig auf dem Knochenteil 1 aufgewachsene Knoφelschicht 2 auf. Die Knoφelschicht 2 bildet eine Knoφeloberfläche 3. Zwischen Knochenteil 1 und Knoφelschicht 2 erstreckt sich eine subschondrale Knochenplatte 4. Die Übergänge von Knochenteil 1 zu sub- chondraler Knochenplatte 4 und von subchondraler Knochenplatte 4 zu Knoφel- schicht 2 sind nicht, wie in der Figur 1 vereinfachend dargestellt, als Linien erkennbar sondern es handelt sich um natürliche eher kontinuierliche Übergänge.
Wie bereits eingangs erwähnt, wird ein Präparat, wie es in der Figur 1 dargestellt ist, vorteilhafterweise aus vitalem Gewebe mit Hilfe eines Hohlbohrers ausgestanzt (Autotransplantate und Homotransplantate) und möglichst sofort implantiert oder es wird aus Gelenken von Schlachttieren (beispielsweise aus Schultergelenken von geschlachteten Rindern) entnommen und vor der Implantation einer Behandlung zur immunologischen Desaktivierung unterzogen.
Die Figuren 2 bis 4 illustrieren die weiter oben bereits angeführten Versuche mit Implantaten gemäss Figur 1 in Schafgelenken und das angesprochene Risiko, das Reparaturen mit derartigen Implantaten beinhalten. Es handelt sich um Gewebeschnitte durch Reparaturstellen parallel zur Achse des Implantates, das bei der vorliegenden Vergrösserung von der oben dargestellten Knoφeloberfläche etwa 7 cm in das Knochengewebe hineinragt. Figuren 2 und 3 zeigen Präparate, die sechs Monate nach der Implantation erstellt wurden und in denen an den Reparaturstellen zystenartige Hohlräume im Knochengewebe sichtbar sind. Figur 2 zeigt einen Fall, in dem die Knoφelschicht noch an ihrem ursprünglichen Platz positioniert ist, in Figur 3 ist sie in den Zystenraum abgesunken.
Wie aus den Figuren 2 und 3 ersichtlich ist, ist im kritischen Zeitraum, in dem sich an der Stelle des implantierten Knochenteils ein zystenartiger Hohlraum befindet, die subchondrale Knochenplatte des Implantates noch im Wesentlichen unverändert vorhanden. Dieser Befund lässt sich auf die gegenüber dem inneren Knochengewebe erhöhte Dichte der subchondralen Knochenplatte und auf eine daraus resultierende, reduzierte Abbaubarkeit zurückführen. Die subchondrale Knochenplatte des Im- plantates hat offensichtlich andere Abbau-Eigenschaften als innere Bereiche des Knochteils desselben Implantates.
Die Versuche wurden mit Autotransplantaten und mit Heterotranspiantaten durchgeführt. An 7 behandelten Tieren wurden die Reparaturstellen nach sechs Monaten untersucht und in 10 Fällen (fünf Tiere) wurden in den Zystenhohlraum verschobene Knoφelschichten gefunden, in 4 Fällen (zwei Tiere) waren die Knoφelschichten an Ort und Stelle geblieben. In keinem Fall ging die Knoφelschicht in den Gelenkraum verloren.
Diese Versuchsresultate zeigen, dass offenbar zwischen Zyste und implantierter Knoφelschicht bzw. subchondraler Knochenplatte eine genügende Adhäsion besteht, um die Knoφelschicht daran zu hindern, sich gegen aussen aus der Reparaturstelle zu entfernen, dass aber die Tragfähigkeit der Zyste nicht ausreicht, um die Knoφelschicht daran zu hindern, sich gegen innen zu verschieben.
Figur 4 zeigt eine gleiche Reparaturstelle nach zwölf Monaten. Es ist deutlich eine durch das Einsinken der implantierten Knoφelschicht entstandene Unebenheit in der Knoφeloberfläche sichtbar. In der Versuchsreihe wurden Reparaturstellen an sieben behandelten Tieren nach zwölf Monaten untersucht und in zwei Fällen wurden Unebenheiten in der Knoφeloberfläche wie in der Figur 4 gefunden. In den restlichen Fällen war die Knoφeloberfläche im Reparaturbereich eben.
Figur 5 zeigt eine bevorzugte Ausführungsform des erfindungsgemässen Präparates zur Reparatur von Knoφel- oder Knoφel/Knochendefekten in menschlichen oder tierischen Gelenken. Sie zeigt das Präparat 10, die für die Implantation des Präparates 10 zu erstellende Öffnung oder Bohrung 20 und das in die Öffnung eingefügte Präparat, das Implantat 30 (Schnitte entlang der Achse des Präparartes 10 bzw. der Öffnung 20).
Das Präparat 10 hat in derselben Weise wie das Präparat der Figur 1 einen Knochenteil 1, eine stirnseitige Knoφelschicht 2, die eine Rnoφeloberf lache 3 bildet, und im Übergangsbereich zwischen Knochenteil 1 und Knoφelschicht 2 eine subchondrale Knochenplatte 4. Das Präparat hat einen Kopfteil 11 mit einem grösseren Querschnitt und einen Fussteil 12 mit einem kleineren Querschnitt. Der Kopf teil 11 umfasst im wesentlichen die Knoφelschicht 2 und die subschondrale Knochenplatte 4, der Fussteil 12 entspricht im wesentlichen dem Knochenteil 1. Der Fussteil 12 hat dabei vorteilhafterweise (aber nicht unbedingt) die Form eines Kreiszylinders oder steilen Kreiskegelstumpfes und der Kopfteil 11 steht allseitig über den Knochenteil 1 vor und ist beispielsweise ebenfalls kreiszylinderförmig.
Autotransplantate und Transplantate von lebenden Donoren haben vorteilhafterweise zylinderförmige Kopfteile, denn derartige Präparate sollten eine nur möglichst kleine Entnahmeöffnung verursachen. Präparate, die aus Gewebe von Schlachttieren (vor- teilhafterweise Rinder oder Schweine) hergestellt werden, können ohne weiteres Kopfteile mit verschiedenen Formen von Knoφeloberfläche aufweisen, denn das Material ist in grossen Mengen verfügbar und kann deshalb auch mit Abfall verarbeitet werden. Aber auch in diesem Falle ist es vorteilhaft, den Fussteil derart auszugestalten, dass die für die Implantation zu erstellende Öffnung mit einem einfachen Werkzeug, beispielsweise mit einem Bohrer erstellbar ist.
Ein Präparat 10 mit mindestens im Fussbereich rundem Querschnitt wird beispielsweise aus einem entsprechenden zylinderförmigen Präparat hergestellt dadurch, dass der Knochenteil entsprechend bearbeitet wird. Diese Bearbeitung kann mit einem Werkzeug durchgeführt werden, in dem das zylinderförmige Präparat positionierbar ist und in dem Klingen aktivierbar sind, die in einem vorbestimmten oder einstellbaren Abstand von der Knoφeloberfläche den Querschnitt des Präparates auf ein vorbestimmtes Mass reduzieren.
Die Öffnung oder Bohrung 20, die in einem Defektbereich für die Implantation des
Präparates 10 zu erstellen ist, weist einen an den Kopf teil 11 des Präparates 10 ange- passten äusseren Bereich 21 auf, der eine Tiefe bis in den Bereich der nativen sub- chondralen Knochenplatte 4' aufweist, und einen an den Fussteil 12 des Präparates angepassten, inneren Bereich 22, dessen Tiefe sich nach der Form des zu reparierenden Defektes richtet und nach der Länge des zu implantierenden Präparates. Bei der Dimensionierung von Präparat 10 und Bohrung 20 ist für einen Pressfit sowohl im Bereich des Kopfteils als auch im Bereich der Fussteils des Präparates zu sorgen.
Eine Bohrung 20, wie sie in der Figur 5 dargestellt ist, wird beispielsweise erstellt mit einem Werkzeug, das eine Klinge mit einer kreislinienförmigen Schneidekante aufweist und zwei relativ zur Schneidekante axial beschränkt bewegliche Bohrer oder Hohlbohrer. Das Werkzeug wird auf der Defektstelle positioniert und die Klin- ge bis auf die subchondrale Knochenplatte eingedrückt. Dann wird mit dem ersten Bohrer, der um die Dicke der subchondralen Knochenplatte achsial über die Schneidekante der Klinge hinaus bewegt werden kann und dessen Durchmesser im wesentlichen dem Innendurchmesser der Klinge entspricht, der Äussere Bereich 21 ausgebohrt. Nachher wird mit dem zweiten Bohrer der innere Bereich 22 ausgebohrt, wo- bei die Bohrtiefe relativ zur Schneidekante oder relativ zur Endposition des ersten Bohrers einstellbar ist.
Figur 5 zeigt auf der rechten Seite auch das Implantat 30, das heisst das in der Bohrung 20 eingesetzte Präparat 10. Das Implantat 30 weist eine mit der nativen Knorpeloberfläche 3' fluchtende Knoφeloberfläche 3 auf und eine mit der nativen sub- chondralen Knochenplatte 4' in etwa fluchtende subchondrale Knochenplatte 4. Die subchondrale Knochenplatte 4 des Implantates ist offensichtlich abgestützt einerseits auf dem Knochenteil 1 des Implantates und andererseits auf nativem Knochengewebe unmittelbar unter der nativen, subchondralen Knochenplatte 4' oder in deren Bereich. Damit auch der Kopfbereich 11 des Implantates durch einen wirkungsvollen Pressfit in der Bohrung 20 gehalten wird, ist es vorteilhaft, dem äusseren Bereich 21 der Bohrung eine Tiefe zu geben, derart, dass die subchondrale Knochenplatte 4 des Implantates radial nicht nur gegen natives Knoφelgewebe 3' sondern auch gegen natives Knochengewebe (subchondrale Knochenplatte 4') abgestützt ist, wie dies in der Figur 5 dargestellt ist.
Zum Implantieren eines Präparates in einer Bohrung, wie es durch die Figur 5 gezeigt wird, wird beispielsweise ein Werkzeug verwendet, das eine Hülse und einen in der Hülse axial beweglichen Stössel aufweist. Die Hülse hat einen inneren Querschnitt, der dem Querschnitt des Kopfteils des zu implantierenden Präparats entspricht. Der Stössel hat vorteilhafterweise einen etwa gleichen Querschnitt wie dieser Kopfteil; er ist länger als die Hülse und weist einen Kanal auf, der auf der einen Stirnseite des Stössels beginnt und im Bereiche des anderen Stösselendes an eine Saugleitung anschliessbar ist.
Für die Implantation wird die Stirnseite des Stössels mit der Kanalöffnung in die Hülse geschoben und wird mit der erzeugten Saugkraft ein Präparat in die Hülse gezogen. Dann wird die Hülse mit Stössel und dem daran angesaugten Präparat über der vorbereiteten Bohrung positioniert und wird das Präparat mit Hilfe des Stössels und gegebenenfalls eines Hammers in die Bohrung gepresst.
Es zeigt sich, dass durch den Abbau des Knochenteils eines implantierten Präparates auch unmittelbar daran angrenzende Bereiche des nativen Knochengewebes in Mitleidenschaft gezogen werden. Aus diesem Grunde empfiehlt es sich, den Überstand des Kopfteiles auf etwa 1 bis 2 mm zu dimensionieren (z.B. Knochenteil mit Durch- messer ca. 3mm, Kopfteil mit Durchmesser 5 bis 6 mm)
Figuren 6 und 7 zeigen zwei weitere beispielhafte Ausführungsformen des erfindungsgemässen Präparates. Diese basieren auf der Idee, die subchondrale Knochenplatte des Präparates zusätzlich nicht auf nativem Knochengewebe, wie in Figur 5 dargestellt, sondern auf mindestens einer im Knochenteil des Präparates erstellten Säule abzustützen, wobei die Säulen vom restlichen Knochenmaterial des Knochenteils 1 eine verschiedene Abbaubarkeit aufweisen, derart, dass sie in demjenigen Zeitpunkt, in dem das restliche Knochenmaterial des Knochenteils abgebaut ist, die subchondrale Knochenplatte und die damit verwachsene Knoφelschicht tragen und ein Einsinken in den Zystenbereich verhindern können.
Figuren 6 und 7 sind Querschnitte durch Knochenteile 1 von erfindungsgemässen Präparaten. Diese Präparate sind beispielsweise zylinderförmig und weisen im Knochenteil achsial verlaufende Säulen auf, die aus einem Material bestehen, das lang- samer abbaubar ist als das Knochenmaterial der Bereiche zwischen den Säulen. Die Säulen sind beispielsweise an der Oberfläche des Knochenteiles angeordnet (Oberflächensäulen 40 in Figur 6) und werden durch eine geeignete Behandlung des Knochenmaterials erzeugt oder sie befinden sich im Innern des Knochenteils (innere Säulen 41 in Figur 7) und werden erzeugt durch Erstellen von Bohrungen und Füllen der Bohrungen mit einem geeigneten Material. In beiden Fällen reichen die Säulen mindestens bis zur subchondralen Knochenplatte.
Als lokale Behandlung des Knochenmaterials für eine reduzierte Abbaubarkeit bietet sich eine Behandlung mit Biphosphonat an („Bipnosphonates in Bone Disease" Herbert Fleisch, The Parthenon Publisching Group, New York und London 1995). Als resorbierbares Material zum Füllen von Bohrungen kann beispielsweise Hydroxyla- patitkeramik verwendet werden.
Figuren 8 und 9 zeigen einen Knoφel-Defekt (Figur 8) und einen Knorpel/Knochendefekt (Figur 9) mit Grossen derart, dass sie nicht mit einem einzigen Implantat reparierbar sind. Die Defekte sind mit strichpunktierten Linien angedeutet. Die Reparatur besteht aus einer mosaikartigen Anordnung von erfindungsgemässen Präparaten, wie sie in der Figur 5 dargestellt sind.
Wie bereits eingangs erwähnt, werden auch mit Implantaten gemäss dem Stande der Technik (Figur 1) derartige mosaikförmige Anordnungen für die Reparatur von grö- sseren Defekten verwendet. Die zylinderförmigen Präparate werden dabei so nahe beieinander wie möglich implantiert, wobei einerseits Lücken in der Knoφelschicht und andererseits sehr schmale Bereiche von nativem Knochengewebe zwischen den Knochenteilen der Implantate entstehen. Es zeigt sich, dass die Heilungschancen dieser Reparaturen in Randbereichen besser sind als in mittleren Bereichen, und es lässt sich vermuten, dass dies einerseits auf die mangelnde Kompaktheit der neu erstellten Knoφelschicht und auf mangelnde Reparaturfähigkeit des sehr reduzierten nativen Knochengewebes zwischen den Implantaten zurück zu führen ist.
Figur 8 zeigt, dass die Implantate 30 mit Kopfteil 11 auch in einer Mosaik-Reparatur eine Abstützung der Knoφelschicht und der subchondralen Knochenplatte des Im- plantates auf nativem Knochengewebe 1' erlauben und dadurch einem Absinken der Knoφelschicht in einer kritischen Heilungsphase entgegenwirken. Es ist auch ersichtlich, dass die Bereiche von nativem Knochengewebe 1 ' zwischen den Fussteilen 12 der Implantate breiter sind als dies bei zylindrischen Implantaten möglich wäre. Dass also auch dadurch die Heilungschancen gegenüber dem Stande der Technik verbessert sind. Und es ist ersichtlich, dass die Knoφeloberfläche über den gesamten Defektbereich im wesentlichen unterbruchslos gestaltet werden kann, wenn die Form der Kopfteile entsprechend (z.B. quadratisch, rechteckig, dreieckig oder sechseckig) gewählt wird.
Figur 9 zeigt einen Knoφel/Knochen-Defekt (mit strichpunktierter Linie angedeu- tet), der mit einer Mehrzahl von Präparaten gemäss Figur 5 repariert ist. Die Fussteile 12 der Implantate 30 reichen bis in gesundes Knochengewebe 1 '. Stellen 50, wo Knochenmaterial fehlt oder beschädigtes Knochenmaterial entfernt wurde, sind mit einem geeigneten Material (beispielsweise Trikalziumphosphat oder hydraulischer Knochenzement) aufgefüllt. Dieses Material ist derart zu wählen, dass es vor oder erst nach den Fussteilen 12 der Implantate 30 abgebaut wird, dass es also in derjenigen, kritischen Phase des Heilungprozesses, in der die Knochenteile der Implantate abgebaut aber noch nicht ersetzt sind, die Knoφelschichten stützen und ein Einsinken der Knoφelschichten verhindern kann. Vorteilhafterweise weist das Füllmaterial eine genügende, mechanische Festigkeit auf, derart, dass es zuerst in den Defekt ge- füllt und dann durchbohrt werden kann.
Die für die Reparatur der Figur 8 beschriebenen zusätzlichen Vorteile gelten auch für die Reparatur gemäss Figur 9.

Claims

PATENT ANSPRUCHE
1. Präparat (10) zur Reparatur von Knoφel- oder Knoφel/Knochen-Defekten in menschlichen oder tierischen Gelenken, welches Präparat einen Knochenteil (1), eine auf den Knochenteil (1) aufgewachsene, eine Knoφeloberfläche (3) bilden- de Knoφelschicht (2) und im Übergangsbereich zwischen Knochenteil (1) und
Knoφelschicht (2) eine subchondrale Knochenplatte (4) oder eine Nachbildung einer derartigen Knochenplatte aufweist und welches Präparat für die Reparatur derart in eine im Defektbereich erstellte Öffnung oder Bohrung (20) implantierbar ist, dass der Knochenteil in gesundem Knochengewebe verankert ist und die Knoφeloberfläche (3) mit einer nativen Knoφeloberfläche (3') fluchtet, dadurch gekennzeichnet, dass der Knochenteil (1) des Präparates (10) derart ausgebildet ist, dass die subchondrale Knochenplatte (4) und die Knoφelschicht (2) des implantierten Präparates (30) auf Bereichen mit verschiedenem Abbauverhalten abgestützt sind.
2. Präparat nach Anspruch 1, dadurch gekennzeichnet, dass es einen Kopfteil (11) und einen Fussteil (12) aufweist, wobei der Kopfteil (11) im wesentlichen die Knoφelschicht (2) und die subchondrale Knochenplatte (4) umfasst und der Fussteil (12) im wesentlichen dem Knochenteil entspricht und wobei die subchondrale Knochenplatte (4) grösser ist als ein dazu paralleler Querschnitt durch den Fussteil (12), derart, dass die subchondrale Knochenplatte (4) des implantierten Präparates (30) auf nativem Knochengewebe abstützbar ist.
3. Präparat nach Anspruch 2, dadurch gekennzeichnet, dass der Kopf teil (11) und der Fussteil (12) koaxiale Kreiszylinder sind.
4. Präparat nach Anspruch 2, dadurch gekennzeichnet, dass der Fussteil (12) ein Kreiszylinder ist und dass der Kopfteil (11) eine quadratische, rechteckige, dreieckige oder sechseckige Knoφeloberfläche (3) aufweist.
5. Präparat nach Anspruch 1, dadurch gekennzeichnet, dass senkrecht zur subchondralen Knochenplatte (4) durch den Knochenteil (1) bis zur subchondralen Knochenplatte (4) verlaufende Säulenbereiche (40, 41) vorgesehen sind, wobei die Säulenbereiche (40, 41) und Bereiche zwischen den Säulenbereichen verschiedene Abbauverhalten haben.
6. Präparat nach Anspruch 5, dadurch gekennzeichnet, dass es im wesentlichen zylinderförmig ist und die Knoφelschicht (3) stirnseitig angeordnet ist.
7. Präparat nach Anspruch 5 oder 6, dadurch gekennzeichnet, dass das Abbauverhalten der Säulenbereiche (40) durch eine chemische Behandlung gegenüber dem Abbauverhalten der Bereiche zwischen den Säulenbereichen verändert ist.
8. Präparat nach Anspruch 7, dadurch gekennzeichnet, dass die Säulenbereiche (40) aus mit Biphosphonat behandeltem Knochengewebe bestehen.
9. Präparat nach Anspruch 5 oder 6, dadurch gekennzeichnet, dass die Säulenbereiche (41) aus einem in entsprechende axiale Bohrungen eingefüllten Knochenersatzmaterial bestehen.
10. Präparat nach einem der Ansprüche 1 bis 9, dadurch gekennzeichnet, dass es aus autologem Gewebe hergestellt ist.
11. Präparat nach einem der Ansprüche 1 bis 9, dadurch gekennzeichnet, dass es aus homologem oder heterologem, immunologisch desaktiviertem Gewebe hergestellt ist.
12. Präparat nach Anspruch 11, dadurch gekennzeichnet, dass es aus durch Pho- tooxidation immunologisch desaktiviertem Gewebe hergestellt ist.
13. Präparat nach einem der Ansprüche 11 oder 12, dadurch gekennzeichnet, dass es aus aus Schlachttieren entnommenem Gewebe besteht.
14. Präparat nach Anspruch 13, dadurch gekennzeichnet, dass es aus Rinder-oder Schweinegelenken entnommen ist.
15. Verfahren zur Reparatur von Knoφel- oder Knoφel/Knochen-Defekten in menschlichen oder tierischen Gelenken unter Verwendung eines Präparates (10) nach Anspruch 2, in welchem Verfahren im Defektbereich eine bis in gesundes Knochenmaterial reichende Öffnung oder Bohrung (20) erstellt und das Präparat (10) in die Öffnung oder Bohrung implantiert wird, dadurch gekennzeichnet, dass die Öffnung (20) einen äusseren Bereich (21) und einen inneren Bereich
(22) aufweist, wobei der Querschnitt des äusseren Bereiches (21) grösser ist als der Querschnitt des inneren Bereiches (22) und dass die Öffnung (20) derart an das Präparat (10) angepasst wird, dass es mit Pressfit implantierbar ist und dass die Knoφeloberfläche (3) des implantierten Präparates (30) mit der nativen Knoφeloberfläche (30 fluchtet.
16. Verfahren nach Anspruch 15, dadurch gekennzeichnet, dass der Übergang zwischen äusserem Bereich (21) und innerem Bereich (22) unmittelbar unter der nativen subchondralen Knochenplatte (4') liegt.
17. Verfahren nach einem der Ansprüche 15 oder 16, dadurch gekennzeichnet, dass die Öffnung (20) durch Bohren erzeugt wird.
18. Verfahren nach einem der Ansprüche 15 bis 17, dadurch gekennzeichnet, dass zur Reparatur von grösseren Defekten eine Mehrzahl von Präparaten mosaikartig implantiert werden, wobei Positionen für Öffnungen oder Bohrungen (2) und Form und Grosse der Kopfteile (11) der Präparate (10) derart aufeinander abge- stimmt werden, dass durch die Implantation eine im wesentlichen unterbruchslo- se Knoφeloberfläche (3, 3') entsteht.
19. Verfahren nach Anspruch 18, dadurch gekennzeichnet, dass fehlendes Knochenmaterial zwischen den Öffnungen ersetzt wird mit einem Knochenersatzmaterial, das ein anderes Abbauverhalten aufweist als das Material der Kno- chenteile (1) der Präparate (10).
20. Werkzeug zur Herstellung des Präparates nach Anspruch 2 gekennzeichnet durch Mittel zum Positionieren eines zylinderförmigen Voφräparates und durch Mittel zur Reduktion des Querschnittes des Voφräparates im Bereich des Knochenteils.
21. Werkzeug zur Erzeugung einer zweistufigen Bohrung für die Implantation eines Präparates gemäss Anspruch 2 gekennzeichnet durch eine Klinge mit einer kreislinienförmigen Schneidekante und durch zwei relativ zur Schneidekante axial verschieden beschränkt bewegliche Bohrer oder Hohlbohrer mit verschiedenen Durchmessern.
22. Werkzeug zur Implantation eines Präparates gemäss einem der Ansprüche 1 bis 14, gekennzeichnet durch eine Hülse und einen in der Hülse axial beweglichen Stössel, wobei die Hülse einen auf den grössten Querschnitt des Implantats abgestimmten Innenquerschnitt aufweist und wobei der Stössel einen Saugkanal aufweist, der an der einen Stirnseite des Stössels endet und im Bereiche des anderen Endes des Stössels an eine Saugleitung anschliessbar ist.
PCT/CH2000/000659 1999-12-15 2000-12-12 Präparat für die reparatur von knorpel- oder knorpel/knochen-defekten in menschlichen oder tierischen gelenken WO2001043667A1 (de)

Priority Applications (9)

Application Number Priority Date Filing Date Title
US10/149,853 US6858042B2 (en) 1999-12-15 2000-12-12 Preparation for repairing cartilage defects or cartilage/bone defects in human or animal joints
CA002393776A CA2393776C (en) 1999-12-15 2000-12-12 Preparation for repairing cartilage defects or cartilage/bone defects in human or animal joints
AT00979315T ATE274875T1 (de) 1999-12-15 2000-12-12 Präparat für die reparatur von knorpel- oder knorpel/knochen-defekten in menschlichen oder tierischen gelenken
US11/705,575 USRE43714E1 (en) 1999-12-15 2000-12-12 Preparation for repairing cartilage defects or cartilage/bone defects in human or animal joints
EP00979315A EP1237511B1 (de) 1999-12-15 2000-12-12 Präparat für die reparatur von knorpel- oder knorpel/knochen-defekten in menschlichen oder tierischen gelenken
AU16857/01A AU783038B2 (en) 1999-12-15 2000-12-12 Preparation for repairing cartilage defects or cartilage/bone defects in human or animal joints
JP2001544609A JP2003516803A (ja) 1999-12-15 2000-12-12 ヒトまたは動物の関節における軟骨欠損または軟骨/骨欠損の修復のための装置
DE50007640T DE50007640D1 (de) 1999-12-15 2000-12-12 Präparat für die reparatur von knorpel- oder knorpel/knochen-defekten in menschlichen oder tierischen gelenken
AU2005239666A AU2005239666B2 (en) 1999-12-15 2005-11-30 Repairing cartilage defects or cartilage/bone defects in human or animal joints

Applications Claiming Priority (2)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH229699 1999-12-15
CH2296/99 1999-12-15

Publications (1)

Publication Number Publication Date
WO2001043667A1 true WO2001043667A1 (de) 2001-06-21

Family

ID=4230469

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
PCT/CH2000/000659 WO2001043667A1 (de) 1999-12-15 2000-12-12 Präparat für die reparatur von knorpel- oder knorpel/knochen-defekten in menschlichen oder tierischen gelenken

Country Status (9)

Country Link
US (2) US6858042B2 (de)
EP (2) EP1237511B1 (de)
JP (1) JP2003516803A (de)
AT (1) ATE274875T1 (de)
AU (1) AU783038B2 (de)
CA (1) CA2393776C (de)
DE (1) DE50007640D1 (de)
ES (1) ES2230170T3 (de)
WO (1) WO2001043667A1 (de)

Cited By (18)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
EP1277450A2 (de) * 2001-06-28 2003-01-22 Ethicon, Inc. Zusammengesetzte Gerüstmatrix mit Stiftanker zur Reparatur und Wiederherstellung von Gewebe
US20070083268A1 (en) * 2003-11-21 2007-04-12 Osteopore International Pte Ltd Bioabsorbable plug implants and method for bone tissue regeneration
USRE41286E1 (en) 1997-08-14 2010-04-27 Zimmer Orthobiologics, Inc. Compositions for regeneration and repair of cartilage lesions
US7815926B2 (en) 2005-07-11 2010-10-19 Musculoskeletal Transplant Foundation Implant for articular cartilage repair
US7837740B2 (en) 2007-01-24 2010-11-23 Musculoskeletal Transplant Foundation Two piece cancellous construct for cartilage repair
USRE42208E1 (en) 2003-04-29 2011-03-08 Musculoskeletal Transplant Foundation Glue for cartilage repair
US7901457B2 (en) 2003-05-16 2011-03-08 Musculoskeletal Transplant Foundation Cartilage allograft plug
EP2389904A1 (de) * 2010-05-24 2011-11-30 Episurf Medical AB OP-Kit zur Knorpelreparatur mit einem Implantat und einem Werkzeugsatz
USRE43714E1 (en) 1999-12-15 2012-10-02 Zimmer Orthobiologics, Inc. Preparation for repairing cartilage defects or cartilage/bone defects in human or animal joints
US8292968B2 (en) 2004-10-12 2012-10-23 Musculoskeletal Transplant Foundation Cancellous constructs, cartilage particles and combinations of cancellous constructs and cartilage particles
US8435551B2 (en) 2007-03-06 2013-05-07 Musculoskeletal Transplant Foundation Cancellous construct with support ring for repair of osteochondral defects
US8644973B2 (en) 2010-05-24 2014-02-04 Episurf Ip-Management Ab Method of designing a surgical kit for cartilage repair in a joint
US8655468B2 (en) 2010-05-24 2014-02-18 Episurf Ip-Management Ab System of manufacturing a surgical kit for cartilage repair in a joint
US9113916B2 (en) 2010-08-31 2015-08-25 Zimmer, Inc. Drill bit for osteochondral drilling with guiding element and uses thereof
US9701940B2 (en) 2005-09-19 2017-07-11 Histogenics Corporation Cell-support matrix having narrowly defined uniformly vertically and non-randomly organized porosity and pore density and a method for preparation thereof
US10077420B2 (en) 2014-12-02 2018-09-18 Histogenics Corporation Cell and tissue culture container
US10470885B2 (en) 2010-05-24 2019-11-12 Episurf Ip-Management Ab Implant for cartilage repair
US11529237B2 (en) 2018-04-27 2022-12-20 Episurf Ip-Management Ab Method of manufacturing an implant and an implant with two coatings

Families Citing this family (58)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US8563232B2 (en) 2000-09-12 2013-10-22 Lifenet Health Process for devitalizing soft-tissue engineered medical implants, and devitalized soft-tissue medical implants produced
EP1099443A1 (de) 1999-11-11 2001-05-16 Sulzer Orthopedics Ltd. Transplantations/Implantatsvorrichtung und ihre Herstellungsmethode
MXPA04005940A (es) * 2002-01-22 2004-09-13 Pfizer Acidos 3-(imidazolil)-2-aminopropanoicos.
ES2405080T3 (es) * 2003-02-26 2013-05-30 Zimmer Orthobiologics, Inc. Preparado para la reparación de un tejido cartilaginoso, en particular de defectos de cartílagos articulares
US20050064042A1 (en) * 2003-04-29 2005-03-24 Musculoskeletal Transplant Foundation Cartilage implant plug with fibrin glue and method for implantation
US20050222687A1 (en) * 2004-04-02 2005-10-06 Gordana Vunjak-Novakovic Cartilage implant assembly and method for implantation
US7488348B2 (en) * 2003-05-16 2009-02-10 Musculoskeletal Transplant Foundation Cartilage allograft plug
US20090291112A1 (en) * 2003-05-16 2009-11-26 Truncale Katherine G Allograft osteochondral plug combined with cartilage particle mixture
GB0325141D0 (en) * 2003-10-28 2003-12-03 Xiros Plc Repair of damaged tissue on a bone site
US20050209705A1 (en) * 2004-03-09 2005-09-22 Niederauer Gabriele G Implant scaffold combined with autologous or allogenic tissue
US20070185585A1 (en) * 2004-03-09 2007-08-09 Brat Bracy Implant Scaffold Combined With Autologous Tissue, Allogenic Tissue, Cultured Tissue, or combinations Thereof
US20080220044A1 (en) * 2007-03-06 2008-09-11 Semler Eric J Cancellous construct with support ring for repair of osteochondral defects
US8071574B2 (en) * 2005-02-22 2011-12-06 John Dennis Bobyn Implant improving local bone formation
EP1764117A1 (de) 2005-09-20 2007-03-21 Zimmer GmbH Implantat zur Wiederherstellung von Knorpeldefekten und Verfahren zu seiner Herstellung
US20080125863A1 (en) * 2006-11-28 2008-05-29 Mckay William F Implant designs and methods of improving cartilage repair
US7758643B2 (en) * 2007-02-26 2010-07-20 Biomet Sports Medicine, Llc Stable cartilage defect repair plug
US20080294270A1 (en) * 2007-05-24 2008-11-27 Zimmer Orthobiologics, Inc. Differentially processed tissue and processing methods thereof
US9744043B2 (en) 2007-07-16 2017-08-29 Lifenet Health Crafting of cartilage
US20090054906A1 (en) * 2007-08-24 2009-02-26 Zimmer Orthobiologics, Inc. Medical device and method for delivering an implant to an anatomical site
CA2708147A1 (en) * 2007-12-05 2009-06-18 Musculoskeletal Transplant Foundation Cancellous bone implant for cartilage repair
WO2009089340A1 (en) * 2008-01-09 2009-07-16 Innovative Health Technologies, Llc Implant pellets and methods for performing bone augmentation and preservation
US8801725B2 (en) * 2008-03-10 2014-08-12 Zimmer Orthobiologics, Inc. Instruments and methods used when repairing a defect on a tissue surface
GB0809721D0 (en) * 2008-05-28 2008-07-02 Univ Bath Improvements in or relating to joints and/or implants
US9289302B2 (en) * 2008-07-28 2016-03-22 Zimmer, Inc. Mosaicplasty constructs
US8241298B2 (en) 2009-03-27 2012-08-14 Depuy Mitek, Inc. Methods and devices for delivering and affixing tissue scaffolds
US8308814B2 (en) 2009-03-27 2012-11-13 Depuy Mitek, Inc. Methods and devices for preparing and implanting tissue scaffolds
US20110257753A1 (en) * 2009-04-02 2011-10-20 Synvasive Technology, Inc. Implant having a convex surface surrounding a concave articular surface
US20100256758A1 (en) * 2009-04-02 2010-10-07 Synvasive Technology, Inc. Monolithic orthopedic implant with an articular finished surface
US8556972B2 (en) * 2009-04-02 2013-10-15 Sevika Holding AG Monolithic orthopedic implant with an articular finished surface
US10016278B2 (en) * 2009-06-30 2018-07-10 Dsm Ip Assets B.V. Biphasic implant device providing joint fluid therapy
US20100331998A1 (en) * 2009-06-30 2010-12-30 Ringeisen Timothy A Electrokinetic device for tissue repair
US9744123B2 (en) * 2009-06-30 2017-08-29 Kensey Nash Corporation Biphasic implant device providing gradient
US8858592B2 (en) * 2009-11-24 2014-10-14 Covidien Lp Wound plugs
US8994666B2 (en) * 2009-12-23 2015-03-31 Colin J. Karpfinger Tactile touch-sensing interface system
US8444699B2 (en) * 2010-02-18 2013-05-21 Biomet Manufacturing Corp. Method and apparatus for augmenting bone defects
IT1398443B1 (it) * 2010-02-26 2013-02-22 Lima Lto S P A Ora Limacorporate Spa Elemento protesico integrato
US20110288652A1 (en) * 2010-05-20 2011-11-24 Indiana University Research & Technology Corporation Materials and methods for treating critically sized defects in mouse bone
US8435305B2 (en) 2010-08-31 2013-05-07 Zimmer, Inc. Osteochondral graft delivery device and uses thereof
US8641718B2 (en) * 2010-10-19 2014-02-04 Biomet Manufacturing, Llc Method and apparatus for harvesting cartilage for treatment of a cartilage defect
WO2012068239A1 (en) * 2010-11-17 2012-05-24 Zimmer, Inc. Ceramic monoblock implants with osseointegration fixation surfaces
US8551525B2 (en) 2010-12-23 2013-10-08 Biostructures, Llc Bone graft materials and methods
EP2564792A1 (de) 2011-09-02 2013-03-06 Episurf Medical AB Modularer Chirurgensatz zur Knorpelreparatur
US11000387B2 (en) 2011-09-02 2021-05-11 Episurf Ip-Management Ab Implant for cartilage repair
US10603049B2 (en) 2011-09-02 2020-03-31 Episurf Ip-Management Ab Implant specific drill bit in surgical kit for cartilage repair
US9498334B2 (en) * 2012-03-27 2016-11-22 DePuy Synthes Products, Inc. Glenoid defect-filling component
US9186253B2 (en) 2013-02-22 2015-11-17 Allosource Cartilage mosaic compositions and methods
CA2895140C (en) 2013-03-15 2021-07-13 Allosource Perforated osteochondral allograft compositions
EP2970882B1 (de) 2013-03-15 2018-11-28 AlloSource Mit zellen neubesiedelte kollagenmatrix zur weichgewebereparatur und -regenerierung
AU2015229405B2 (en) 2014-03-11 2019-10-31 The Trustees Of Columbia University In The City Of New York Customized bendable osteochondral allografts
EP3166540B1 (de) 2014-07-09 2019-06-19 Episurf IP-Management AB Chirurgisches gelenkimplantat
WO2016004991A1 (en) 2014-07-09 2016-01-14 Episurf Ip-Management Ab Customized implant for cartilage repair and corresponding method of design
EP3316798B1 (de) * 2015-07-02 2024-05-22 Episurf IP-Management AB Entwurfsverfahren für ein system zur durchführung von osteochondraler transplantationschirurgie in einem gelenk
BR112018010562B1 (pt) 2015-11-25 2023-05-02 Subchondral Solutions, Inc Dispositivo ortopédico implantável e kit para reparar uma articulação anatômica
US9943414B2 (en) * 2015-12-30 2018-04-17 Wasas, Llc. System and method for non-binding allograft subtalar joint implant
US10786370B2 (en) * 2017-12-28 2020-09-29 Industrial Technology Research Institute Cartilage repair implant, auxiliary surgical tool kit and cartilage repair system
CN109966029A (zh) * 2017-12-28 2019-07-05 财团法人工业技术研究院 软骨修复载体、所搭配的手术用具组与软骨修复系统
AU2018399962A1 (en) 2018-01-02 2020-07-30 Cartiheal (2009) Ltd. Implantation tool and protocol for optimized solid substrates promoting cell and tissue growth
CN116019610B (zh) * 2023-01-09 2023-07-25 北京大学口腔医学院 一种多层帽型垂直增高颌骨缺损修复体及其制备方法

Citations (15)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE2933174A1 (de) * 1978-10-06 1980-04-10 Sulzer Ag Implantat fuer einen teilweisen ersatz einer gleitflaeche eines menschlichen gelenkes
EP0493698A1 (de) * 1990-12-19 1992-07-08 Anton Prof. Dr. Härle Knochenersatz
US5152791A (en) * 1989-12-07 1992-10-06 Olympus Optical Co., Ltd. Prosthetic artificial bone having ceramic layers of different porosity
WO1993015694A1 (en) * 1992-02-14 1993-08-19 Board Of Regents, The University Of Texas System Multi-phase bioerodible implant/carrier and method of manufacturing and using same
DE4317448A1 (de) * 1993-05-19 1994-11-24 Gross Ulrich Gelenkflächenersatz
DE19503504A1 (de) * 1994-09-16 1996-03-21 Metrimed Orvosi Mueszergyarto Instrumentensatz zum Transplantieren von Osteochondralen Transplantaten mittels Mosaiktechnik
WO1996024310A1 (en) * 1995-02-10 1996-08-15 The Hospital For Joint Diseases, Orthopaedic Institute Multi-stage collagen-based template or implant for use in the repair of cartilage lesions
WO1996024302A1 (en) * 1995-02-07 1996-08-15 Matrix Biotechnologies, Inc. Surgical implantation of cartilage repair unit
WO1996027333A1 (en) * 1995-03-07 1996-09-12 Innovasive Devices, Inc. Apparatus and methods for articular cartilage defect repair
US5591234A (en) * 1993-02-01 1997-01-07 Axel Kirsch Post-surgery orthopedic covering
EP0768332A1 (de) 1995-10-11 1997-04-16 Sulzer Innotec Ag Verfahren zu einer photooxidativen Behandlung von kollagenhaltigen Geweben
US5632747A (en) * 1995-03-15 1997-05-27 Osteotech, Inc. Bone dowel cutter
WO1997046665A1 (de) 1996-06-04 1997-12-11 Sulzer Orthopedics Ltd. Verfahren zur herstellung von knorpelgewebe und von implantaten
US5718707A (en) * 1997-01-22 1998-02-17 Mikhail; W. E. Michael Method and apparatus for positioning and compacting bone graft
WO1998056317A1 (en) * 1997-06-11 1998-12-17 Bionx Implants Oy Joint prosthesis

Family Cites Families (98)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US1703154A (en) 1927-05-13 1929-02-26 Lanzkron Anna Vegetable slicer
US3971273A (en) 1975-02-26 1976-07-27 Leo Peters Meat slicing board
US4932973A (en) 1983-09-30 1990-06-12 El Gendler Cartilage and bone induction by artificially perforated organic bone matrix
US4589206A (en) 1984-09-24 1986-05-20 Emery Marcoux Slicing knife and board
US4627853A (en) 1985-05-29 1986-12-09 American Hospital Supply Corporation Method of producing prostheses for replacement of articular cartilage and prostheses so produced
IL76079A (en) * 1985-08-13 1991-03-10 Univ Ramot Collagen implants
CN1026555C (zh) 1986-05-15 1994-11-16 住友胶接剂株式会社 人工生体复合材料
US5112354A (en) 1989-11-16 1992-05-12 Northwestern University Bone allograft material and method
JP2951342B2 (ja) * 1989-12-07 1999-09-20 オリンパス光学工業株式会社 人工骨補綴部材
US5320115A (en) 1991-01-16 1994-06-14 Applied Biological Concepts Method and apparatus for arthroscopic knee surgery
US5853746A (en) 1991-01-31 1998-12-29 Robert Francis Shaw Methods and compositions for the treatment and repair of defects or lesions in cartilage or bone using functional barrier
US5115704A (en) 1991-06-03 1992-05-26 International Coffee & Tea Inc. Bread cutter box
US5116337A (en) 1991-06-27 1992-05-26 Johnson Lanny L Fixation screw and method for ligament reconstruction
US6013853A (en) * 1992-02-14 2000-01-11 The University Of Texas System Continuous release polymeric implant carrier
US5876452A (en) * 1992-02-14 1999-03-02 Board Of Regents, University Of Texas System Biodegradable implant
US5320626A (en) 1992-02-19 1994-06-14 Arthrex Inc. Endoscopic drill guide
SE9201670D0 (sv) 1992-05-27 1992-05-27 Astra Ab Method of treating surgical drill, surgical drill and use of surgical drill
US5370692A (en) 1992-08-14 1994-12-06 Guild Associates, Inc. Rapid, customized bone prosthesis
US5906827A (en) 1994-06-03 1999-05-25 Creative Biomolecules, Inc. Matrix for the manufacture of autogenous replacement body parts
US5769899A (en) 1994-08-12 1998-06-23 Matrix Biotechnologies, Inc. Cartilage repair unit
US6592588B1 (en) 1995-02-16 2003-07-15 Arthrex, Inc. Apparatus for osteochondral autograft transplantation
US5603716A (en) 1995-02-16 1997-02-18 Arthrex Inc. Method of ligament reconstruction using double socket graft placement and fixation
US5919196A (en) 1995-02-16 1999-07-06 Arthrex, Inc. Method and apparatus for osteochondral autograft transplantation
US7141072B2 (en) 1998-10-05 2006-11-28 Ed. Geistlich Soehne Ag Fuer Chemische Industrie Method for promoting regeneration of surface cartilage in a damaged joint using multi-layer covering
WO1996034955A1 (en) 1995-05-03 1996-11-07 Warner-Lambert Company Method of treating cartilaginous diseases with genetically modified chondrocytes
US5655546A (en) 1995-06-07 1997-08-12 Halpern; Alan A. Method for cartilage repair
US5741685A (en) 1995-06-07 1998-04-21 Children's Medical Center Corporation Parenchymal cells packaged in immunoprotective tissue for implantation
US7291149B1 (en) 1995-06-07 2007-11-06 Warsaw Orthopedic, Inc. Method for inserting interbody spinal fusion implants
DE19520867C2 (de) 1995-06-08 1998-05-20 Kirsch Axel Abdeckmembran
US5788625A (en) 1996-04-05 1998-08-04 Depuy Orthopaedics, Inc. Method of making reconstructive SIS structure for cartilaginous elements in situ
US5935172A (en) 1996-06-28 1999-08-10 Johnson & Johnson Professional, Inc. Prosthesis with variable fit and strain distribution
US6126690A (en) 1996-07-03 2000-10-03 The Trustees Of Columbia University In The City Of New York Anatomically correct prosthesis and method and apparatus for manufacturing prosthesis
US5881733A (en) 1996-09-13 1999-03-16 Depuy Orthopaedic Technology, Inc. Technique for osteocartilaginous transplantation in a mammalian joint
US7468075B2 (en) 2001-05-25 2008-12-23 Conformis, Inc. Methods and compositions for articular repair
US6126919A (en) * 1997-02-07 2000-10-03 3M Innovative Properties Company Biocompatible compounds for pharmaceutical drug delivery systems
US6146385A (en) 1997-02-11 2000-11-14 Smith & Nephew, Inc. Repairing cartilage
US5885293A (en) 1997-03-03 1999-03-23 Innovasive Devices, Inc. Apparatus and method for cutting a surface at a repeatable angle
JP3669107B2 (ja) * 1997-03-17 2005-07-06 東レ株式会社 繊維構造物
DE59806038D1 (de) 1997-04-25 2002-11-28 Sulzer Orthopaedie Ag Baar Vorrichtung zur herstellung von endochondralen oder osteochondralen bohrungen
FR2762776B1 (fr) 1997-04-30 1999-06-04 Implant Diffusion Foret chirurgical recuperateur d'os comportant une butee a repere en couleur
US5993844A (en) 1997-05-08 1999-11-30 Organogenesis, Inc. Chemical treatment, without detergents or enzymes, of tissue to form an acellular, collagenous matrix
EP1027001A1 (de) 1997-10-27 2000-08-16 Sulzer Orthopädie AG Verfahren und instrumente für die reparatur von endochondralen und osteochondralen defekten
US6123731A (en) 1998-02-06 2000-09-26 Osteotech, Inc. Osteoimplant and method for its manufacture
US6293970B1 (en) 1998-06-30 2001-09-25 Lifenet Plasticized bone and soft tissue grafts and methods of making and using same
ATE290824T1 (de) 1998-09-29 2005-04-15 Zimmer Gmbh Hohlfräser für gewebe
US6025538A (en) 1998-11-20 2000-02-15 Musculoskeletal Transplant Foundation Compound bone structure fabricated from allograft tissue
US6727224B1 (en) 1999-02-01 2004-04-27 Genetics Institute, Llc. Methods and compositions for healing and repair of articular cartilage
DE50009320D1 (de) 1999-03-23 2005-03-03 Zimmer Gmbh Winterthur Instrument und Instrumentensatz zum Einbringen eines osteochondralen Transplantats
US6251143B1 (en) 1999-06-04 2001-06-26 Depuy Orthopaedics, Inc. Cartilage repair unit
WO2001005336A1 (de) 1999-07-16 2001-01-25 Eska Implants Gmbh & Co. Implantat zum ausfüllen von knorpel- und knochendefekten in gelenken
DE19950406A1 (de) 1999-10-20 2001-05-31 Volkmar Jansson System zur Deckung von Knorpeldefekten mittels Knorpelersatzstrukturen
DE19952550A1 (de) 1999-11-02 2001-05-03 Tutogen Medical Gmbh Knochenimplantat
JP4675018B2 (ja) 1999-12-03 2011-04-20 ユニバーシティ オブ リーズ 損傷を受けた組織の修復
AU783038B2 (en) 1999-12-15 2005-09-15 Zimmer Gmbh Preparation for repairing cartilage defects or cartilage/bone defects in human or animal joints
US6591581B2 (en) 2000-03-08 2003-07-15 Arthrex, Inc. Method for preparing and inserting round, size specific osteochondral cores in the knee
US6632246B1 (en) 2000-03-14 2003-10-14 Chondrosite, Llc Cartilage repair plug
US6626945B2 (en) 2000-03-14 2003-09-30 Chondrosite, Llc Cartilage repair plug
US6679917B2 (en) 2000-05-01 2004-01-20 Arthrosurface, Incorporated System and method for joint resurface repair
EP2314257B9 (de) 2000-05-01 2013-02-27 ArthroSurface, Inc. System zur Gelenkoberflächenerneuerung
US6488033B1 (en) 2000-05-15 2002-12-03 Cryolife, Inc. Osteochondral transplant techniques
US6440141B1 (en) 2000-07-24 2002-08-27 Oratec Interventions, Inc. Method and apparatus for treating osteochondral pathologies
US6575986B2 (en) 2001-02-26 2003-06-10 Ethicon, Inc. Scaffold fixation device for use in articular cartilage repair
US6699252B2 (en) 2001-04-17 2004-03-02 Regeneration Technologies, Inc. Methods and instruments for improved meniscus transplantation
US6626950B2 (en) * 2001-06-28 2003-09-30 Ethicon, Inc. Composite scaffold with post anchor for the repair and regeneration of tissue
WO2003007805A2 (en) 2001-07-16 2003-01-30 Depuy Products, Inc. Cartilage repair apparatus and method
JP2005503866A (ja) 2001-09-27 2005-02-10 サルツァー スパイン−テック インク モジュラー式脊椎固定デバイス
US7931687B2 (en) 2002-05-13 2011-04-26 Articular Engineering, Llc Tissue engineered osteochondral implant
US8187326B2 (en) 2002-05-22 2012-05-29 Advanced Technologies And Regenerative Medicine, Llc. Attachment of absorbable tissue scaffolds to fixation devices
US6989034B2 (en) 2002-05-31 2006-01-24 Ethicon, Inc. Attachment of absorbable tissue scaffolds to fixation devices
US7591820B2 (en) 2002-08-09 2009-09-22 Arthrex, Inc. Retrograde osteochondral autograft transfer system
US7264634B2 (en) 2002-09-20 2007-09-04 Arthrex, Inc. Method and instrumentation for osteochondral repair using preformed implants
US6960214B2 (en) 2002-10-15 2005-11-01 Zimmer Austin, Inc. Method for performing automated microfracture
US20040147932A1 (en) 2002-10-15 2004-07-29 Brian Burkinshaw Device for performing automated microfracture
ES2405080T3 (es) 2003-02-26 2013-05-30 Zimmer Orthobiologics, Inc. Preparado para la reparación de un tejido cartilaginoso, en particular de defectos de cartílagos articulares
US7160305B2 (en) 2003-03-07 2007-01-09 Arthrex, Inc. Retrodrill technique for insertion of autograft, allograft or synthetic osteochondral implants
US20050222687A1 (en) 2004-04-02 2005-10-06 Gordana Vunjak-Novakovic Cartilage implant assembly and method for implantation
US20050064042A1 (en) 2003-04-29 2005-03-24 Musculoskeletal Transplant Foundation Cartilage implant plug with fibrin glue and method for implantation
US7901457B2 (en) 2003-05-16 2011-03-08 Musculoskeletal Transplant Foundation Cartilage allograft plug
US7488348B2 (en) 2003-05-16 2009-02-10 Musculoskeletal Transplant Foundation Cartilage allograft plug
US7217294B2 (en) 2003-08-20 2007-05-15 Histogenics Corp. Acellular matrix implants for treatment of articular cartilage, bone or osteochondral defects and injuries and method for use thereof
US20050043814A1 (en) 2003-08-20 2005-02-24 Akihiko Kusanagi Acellular matrix implanted into an articular cartilage or osteochondral lesion protected with a biodegradable polymer modified to have extended polymerization time and methods for preparation and use thereof
FR2860423B1 (fr) 2003-10-02 2006-06-09 Tbf Lab Implant destine au traitement des lesions isolees du cartilage par greffe de chondrocytes
DE20315960U1 (de) 2003-10-13 2004-02-12 Aesculap Ag & Co. Kg Knorpelersatzimplantat
EP1720459B1 (de) 2004-03-03 2014-07-16 Schwartz Biomedical, Llc Gelenkknorpel-fixierungvorrichtung
US20050209705A1 (en) 2004-03-09 2005-09-22 Niederauer Gabriele G Implant scaffold combined with autologous or allogenic tissue
DE102004044102B4 (de) 2004-09-07 2014-07-31 Technische Universität Dresden Implantat zur Behandlung von osteochondralen Defekten, sowie Verfahren zu dessen Herstellung
US8043315B2 (en) 2004-09-23 2011-10-25 Arthrex, Inc. Osteochondral repair using plug fashioned from partial distal allograft femur or condyle
US9981063B2 (en) 2004-11-24 2018-05-29 Mayo Foundation For Medical Education And Research Biosynthetic composite for osteochondral defect repair
AU2005311977A1 (en) 2004-11-30 2006-06-08 Osteobiologics, Inc. Implants and delivery system for treating defects in articulating surfaces
ITMI20050343A1 (it) 2005-03-04 2006-09-05 Fin Ceramica Faenza S R L Sostituto cartilagineo e osteocindrale comprendente una struttura multistrato e relativo impiego
US20060247790A1 (en) 2005-04-30 2006-11-02 Mckay William F Shaped osteochondral grafts and methods of using same
US20080051812A1 (en) 2006-08-01 2008-02-28 Baxano, Inc. Multi-Wire Tissue Cutter
US7371260B2 (en) 2005-10-26 2008-05-13 Biomet Sports Medicine, Inc. Method and instrumentation for the preparation and transplantation of osteochondral allografts
US20070276506A1 (en) 2006-05-25 2007-11-29 Biomet Manufacturing Corp. Demineralized osteochondral plug
US20070299517A1 (en) 2006-06-21 2007-12-27 Howmedica Osteonics Corp. Articular cartilage implant
US7985230B2 (en) 2006-07-27 2011-07-26 Warsaw Orthopedic, Inc. System and method of harvesting osteochondral plugs
US9113916B2 (en) 2010-08-31 2015-08-25 Zimmer, Inc. Drill bit for osteochondral drilling with guiding element and uses thereof
US8435305B2 (en) 2010-08-31 2013-05-07 Zimmer, Inc. Osteochondral graft delivery device and uses thereof

Patent Citations (15)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE2933174A1 (de) * 1978-10-06 1980-04-10 Sulzer Ag Implantat fuer einen teilweisen ersatz einer gleitflaeche eines menschlichen gelenkes
US5152791A (en) * 1989-12-07 1992-10-06 Olympus Optical Co., Ltd. Prosthetic artificial bone having ceramic layers of different porosity
EP0493698A1 (de) * 1990-12-19 1992-07-08 Anton Prof. Dr. Härle Knochenersatz
WO1993015694A1 (en) * 1992-02-14 1993-08-19 Board Of Regents, The University Of Texas System Multi-phase bioerodible implant/carrier and method of manufacturing and using same
US5591234A (en) * 1993-02-01 1997-01-07 Axel Kirsch Post-surgery orthopedic covering
DE4317448A1 (de) * 1993-05-19 1994-11-24 Gross Ulrich Gelenkflächenersatz
DE19503504A1 (de) * 1994-09-16 1996-03-21 Metrimed Orvosi Mueszergyarto Instrumentensatz zum Transplantieren von Osteochondralen Transplantaten mittels Mosaiktechnik
WO1996024302A1 (en) * 1995-02-07 1996-08-15 Matrix Biotechnologies, Inc. Surgical implantation of cartilage repair unit
WO1996024310A1 (en) * 1995-02-10 1996-08-15 The Hospital For Joint Diseases, Orthopaedic Institute Multi-stage collagen-based template or implant for use in the repair of cartilage lesions
WO1996027333A1 (en) * 1995-03-07 1996-09-12 Innovasive Devices, Inc. Apparatus and methods for articular cartilage defect repair
US5632747A (en) * 1995-03-15 1997-05-27 Osteotech, Inc. Bone dowel cutter
EP0768332A1 (de) 1995-10-11 1997-04-16 Sulzer Innotec Ag Verfahren zu einer photooxidativen Behandlung von kollagenhaltigen Geweben
WO1997046665A1 (de) 1996-06-04 1997-12-11 Sulzer Orthopedics Ltd. Verfahren zur herstellung von knorpelgewebe und von implantaten
US5718707A (en) * 1997-01-22 1998-02-17 Mikhail; W. E. Michael Method and apparatus for positioning and compacting bone graft
WO1998056317A1 (en) * 1997-06-11 1998-12-17 Bionx Implants Oy Joint prosthesis

Cited By (27)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
USRE41286E1 (en) 1997-08-14 2010-04-27 Zimmer Orthobiologics, Inc. Compositions for regeneration and repair of cartilage lesions
USRE43714E1 (en) 1999-12-15 2012-10-02 Zimmer Orthobiologics, Inc. Preparation for repairing cartilage defects or cartilage/bone defects in human or animal joints
EP1277450A3 (de) * 2001-06-28 2003-04-02 Ethicon, Inc. Zusammengesetzte Gerüstmatrix mit Stiftanker zur Reparatur und Wiederherstellung von Gewebe
US6626950B2 (en) 2001-06-28 2003-09-30 Ethicon, Inc. Composite scaffold with post anchor for the repair and regeneration of tissue
EP1277450A2 (de) * 2001-06-28 2003-01-22 Ethicon, Inc. Zusammengesetzte Gerüstmatrix mit Stiftanker zur Reparatur und Wiederherstellung von Gewebe
USRE43258E1 (en) 2003-04-29 2012-03-20 Musculoskeletal Transplant Foundation Glue for cartilage repair
USRE42208E1 (en) 2003-04-29 2011-03-08 Musculoskeletal Transplant Foundation Glue for cartilage repair
US8221500B2 (en) 2003-05-16 2012-07-17 Musculoskeletal Transplant Foundation Cartilage allograft plug
US7901457B2 (en) 2003-05-16 2011-03-08 Musculoskeletal Transplant Foundation Cartilage allograft plug
US20070083268A1 (en) * 2003-11-21 2007-04-12 Osteopore International Pte Ltd Bioabsorbable plug implants and method for bone tissue regeneration
US9492279B2 (en) 2003-11-21 2016-11-15 Osteopore International Pte Ltd. Bioabsorbable plug implants and method for bone tissue regeneration
US8292968B2 (en) 2004-10-12 2012-10-23 Musculoskeletal Transplant Foundation Cancellous constructs, cartilage particles and combinations of cancellous constructs and cartilage particles
US7815926B2 (en) 2005-07-11 2010-10-19 Musculoskeletal Transplant Foundation Implant for articular cartilage repair
US9701940B2 (en) 2005-09-19 2017-07-11 Histogenics Corporation Cell-support matrix having narrowly defined uniformly vertically and non-randomly organized porosity and pore density and a method for preparation thereof
US7837740B2 (en) 2007-01-24 2010-11-23 Musculoskeletal Transplant Foundation Two piece cancellous construct for cartilage repair
US8906110B2 (en) 2007-01-24 2014-12-09 Musculoskeletal Transplant Foundation Two piece cancellous construct for cartilage repair
US8435551B2 (en) 2007-03-06 2013-05-07 Musculoskeletal Transplant Foundation Cancellous construct with support ring for repair of osteochondral defects
US8644973B2 (en) 2010-05-24 2014-02-04 Episurf Ip-Management Ab Method of designing a surgical kit for cartilage repair in a joint
US8655468B2 (en) 2010-05-24 2014-02-18 Episurf Ip-Management Ab System of manufacturing a surgical kit for cartilage repair in a joint
US8657822B2 (en) 2010-05-24 2014-02-25 Episurf Ip-Management Ab Surgical kit for cartilage repair comprising implant and a set of tools
WO2011147831A1 (en) * 2010-05-24 2011-12-01 Episurf Medical Ab Surgical kit for cartilage repair comprising implant and a set of tools
EP2389904A1 (de) * 2010-05-24 2011-11-30 Episurf Medical AB OP-Kit zur Knorpelreparatur mit einem Implantat und einem Werkzeugsatz
US10470885B2 (en) 2010-05-24 2019-11-12 Episurf Ip-Management Ab Implant for cartilage repair
US9113916B2 (en) 2010-08-31 2015-08-25 Zimmer, Inc. Drill bit for osteochondral drilling with guiding element and uses thereof
US10077420B2 (en) 2014-12-02 2018-09-18 Histogenics Corporation Cell and tissue culture container
US11555172B2 (en) 2014-12-02 2023-01-17 Ocugen, Inc. Cell and tissue culture container
US11529237B2 (en) 2018-04-27 2022-12-20 Episurf Ip-Management Ab Method of manufacturing an implant and an implant with two coatings

Also Published As

Publication number Publication date
DE50007640D1 (de) 2004-10-07
US20030100947A1 (en) 2003-05-29
AU783038B2 (en) 2005-09-15
EP1498089A1 (de) 2005-01-19
USRE43714E1 (en) 2012-10-02
EP1237511B1 (de) 2004-09-01
CA2393776A1 (en) 2001-06-21
US6858042B2 (en) 2005-02-22
ATE274875T1 (de) 2004-09-15
CA2393776C (en) 2009-02-10
AU1685701A (en) 2001-06-25
JP2003516803A (ja) 2003-05-20
ES2230170T3 (es) 2005-05-01
EP1237511A1 (de) 2002-09-11

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP1237511B1 (de) Präparat für die reparatur von knorpel- oder knorpel/knochen-defekten in menschlichen oder tierischen gelenken
DE60220249T2 (de) Wirbelsäulenimplantat aus knochenmaterial
DE60113095T2 (de) Oberflächen entmineralisiertes osteoimplantat und verfahren zu seiner herstellung
EP0922093B1 (de) Verfahren zur herstellung von knorpelgewebe und von implantaten
EP1093773B1 (de) Biodegradierbarer Fixationskörper
EP1673446B1 (de) Knorpelersatzimplantat und verfahren zur herstellung eines knorpelersatzimplantats
DE69307299T2 (de) Mehrphasiges, biologisch abbaubares implantat/träger und verfahren zu seiner herstellung
EP1206226B1 (de) Implantat aus knochenmaterial
DE69728424T2 (de) Abstandsstück für wirbel
DE69729140T2 (de) Instrumentarium für die Einsetzung eines chirurgischen Implantats
EP0984745B1 (de) Knochen- und knorpel-ersatzstrukturen
DE69629666T2 (de) Mehrschichtige matritze oder implantat zur anwendung bei geschädigtem knorpelgewebe
EP0489684B1 (de) Implantat zum Aufbau von Knochengewebe
DE60109802T2 (de) Annulusreparatursystem
DE69032788T2 (de) Vorrichtung zum vereinigen aneinanderstossender knochenstrukturen
DE69922675T2 (de) Knochenimplantat
DE60022590T2 (de) Befestigungsvorrichtung und -verfahren für ein Transplantat
DE3617897A1 (de) Verfahren zur herstellung von prothesen als ersatz fuer gelenkknorpel und die so hergestellten prothesen
CH660122A5 (de) Verfahren zur herstellung eines implantates als knochenersatz.
EP3493858B1 (de) Implantat, vorzugsweise zum behandeln eines azetabulumdefekts
EP1138285A1 (de) Wirbelkäfig zum Einbau zwischen zwei Wirbelkörper der Wirbelsäule
DE60300465T2 (de) Testsystem für Femurprothese
EP1389979A2 (de) Knochenimplantat
DE4336819C1 (de) Femurhüftgelenks-Endoprothese
EP2168528A2 (de) Dentalimplantat zur Implantation in einen menschlichen oder tierischen Kieferknochen und Verfahren zu seiner Herstellung

Legal Events

Date Code Title Description
AK Designated states

Kind code of ref document: A1

Designated state(s): AE AG AL AM AT AU AZ BA BB BG BR BY BZ CA CH CN CR CU CZ DE DK DM DZ EE ES FI GB GD GE GH GM HR HU ID IL IN IS JP KE KG KP KR KZ LC LK LR LS LT LU LV MA MD MG MK MN MW MX MZ NO NZ PL PT RO RU SD SE SG SI SK SL TJ TM TR TT TZ UA UG US UZ VN YU ZA ZW

AL Designated countries for regional patents

Kind code of ref document: A1

Designated state(s): GH GM KE LS MW MZ SD SL SZ TZ UG ZW AM AZ BY KG KZ MD RU TJ TM AT BE CH CY DE DK ES FI FR GB GR IE IT LU MC NL PT SE TR BF BJ CF CG CI CM GA GN GW ML MR NE SN TD TG

121 Ep: the epo has been informed by wipo that ep was designated in this application
DFPE Request for preliminary examination filed prior to expiration of 19th month from priority date (pct application filed before 20040101)
WWE Wipo information: entry into national phase

Ref document number: 16857/01

Country of ref document: AU

WWE Wipo information: entry into national phase

Ref document number: 2000979315

Country of ref document: EP

Ref document number: 2393776

Country of ref document: CA

ENP Entry into the national phase

Ref document number: 2001 544609

Country of ref document: JP

Kind code of ref document: A

WWP Wipo information: published in national office

Ref document number: 2000979315

Country of ref document: EP

WWE Wipo information: entry into national phase

Ref document number: 11705575

Country of ref document: US

Ref document number: 10149853

Country of ref document: US

REG Reference to national code

Ref country code: DE

Ref legal event code: 8642

WWG Wipo information: grant in national office

Ref document number: 2000979315

Country of ref document: EP

WWG Wipo information: grant in national office

Ref document number: 16857/01

Country of ref document: AU