WO1999054954A2 - Cd4 radio-immunological pharmaceuticals for the treatment of hiv infections - Google Patents

Cd4 radio-immunological pharmaceuticals for the treatment of hiv infections Download PDF

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WO1999054954A2
WO1999054954A2 PCT/DE1999/001177 DE9901177W WO9954954A2 WO 1999054954 A2 WO1999054954 A2 WO 1999054954A2 DE 9901177 W DE9901177 W DE 9901177W WO 9954954 A2 WO9954954 A2 WO 9954954A2
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hiv
therapy
molecule
radioimmunoconjugate
infected
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PCT/DE1999/001177
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German (de)
French (fr)
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WO1999054954A3 (en
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Wolfgang Bergter
Ingrid Corinna Bergter
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Wolfgang Bergter
Ingrid Corinna Bergter
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Priority claimed from DE1998126307 external-priority patent/DE19826307A1/en
Application filed by Wolfgang Bergter, Ingrid Corinna Bergter filed Critical Wolfgang Bergter
Priority to AU44971/99A priority Critical patent/AU4497199A/en
Priority to JP2000545211A priority patent/JP2002512261A/en
Priority to EP99927685A priority patent/EP1071475A2/en
Priority to DE19980721T priority patent/DE19980721D2/en
Publication of WO1999054954A2 publication Critical patent/WO1999054954A2/en
Publication of WO1999054954A3 publication Critical patent/WO1999054954A3/en

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    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61KPREPARATIONS FOR MEDICAL, DENTAL OR TOILETRY PURPOSES
    • A61K51/00Preparations containing radioactive substances for use in therapy or testing in vivo
    • A61K51/02Preparations containing radioactive substances for use in therapy or testing in vivo characterised by the carrier, i.e. characterised by the agent or material covalently linked or complexing the radioactive nucleus
    • A61K51/04Organic compounds
    • A61K51/08Peptides, e.g. proteins, carriers being peptides, polyamino acids, proteins
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61PSPECIFIC THERAPEUTIC ACTIVITY OF CHEMICAL COMPOUNDS OR MEDICINAL PREPARATIONS
    • A61P31/00Antiinfectives, i.e. antibiotics, antiseptics, chemotherapeutics
    • A61P31/12Antivirals
    • A61P31/14Antivirals for RNA viruses
    • A61P31/18Antivirals for RNA viruses for HIV

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  • CD4 radioimmunopharmaceuticals used to treat HIV infection
  • vRNAV ⁇ l in serum is now an antiretroviral Therapy, preferably with an oral medicinal combination of three, consisting of two inhibitors of reverse transcriptase (RTI) and one protease inhibitor (PI) is recommended (Brodt et al. 1997), although the replication of the HI viruses is disrupted and slowed down by these preparations.
  • RTI reverse transcriptase
  • PI protease inhibitor
  • CD4 molecules are integrated into the cell membrane of T-lymphocytes, have a molecular weight of 55,000 Daltons and, with their receptor component facing outwards, play an important role in fighting infection (Gaubin et al. 1996), but also in binding HIV to it Cells (Dalgeish et al. 1984).
  • HI viruses use the CD4 receptor as a coupling site on the outside of the cell membrane.
  • the exact location at which the viral gpl20 surface glycoprotein binds could be located at the amino-terminal end of the CD4 molecule and is referred to as the VI domain (Richardson et al. 1988. Arthos et al. 1989).
  • Radioiodine therapy Radiation therapy and radiopharmaceuticals are completely unknown in the treatment of HIV infection.
  • the treatment of benign and malignant thyroid diseases with radioisotopes the so-called radioiodine therapy
  • late complications, especially malignant induction have not been detected (Moser 1996, Reiners 1997).
  • MIBG meta-iodo-benzyl-guanidine
  • the DNA structure of fusion proteins is described in publication WO 89/06690 AI.
  • the authors want to fuse a DNA sequence of the CD4 receptor with the DNA sequence of the heavy chain of an immunoglobulin (claim 1).
  • the expressed fusion protein should also contain toxins or Radionuclides (without this being described and justified) conjugated.
  • the fusion proteins are said to bind to HIV-infected cells via the CD4 portion of viral gpl20.
  • the underlying idea is unrealistic. In immunodeficient patients, HIV-infected cells should be eliminated by activating the immune system via the immunoglobulin portion of the fusion protein (p. 15, par. 5).
  • the invention specified in claims 1 to 4 is based on the problem of developing HIV-binding proteins or peptides into cytotoxic agents in order to achieve a cure for HIV infection by deliberately killing all HIV-infected cells.
  • CD4 molecules can be obtained on a large scale from tissue cultures (Deen et al. 1988, Glick and Pasternak 1995).
  • the cleaning of the CD4 molecules is possible with the help of established molecular biological cleaning processes.
  • they can be isolated directly from the cell membrane by differential extraction using non-ionic detergents (Eckert and Receivebeck 1997 '), by purification from tissue culture supernatants as in Deen et al. 1988 described by a biomagnetic separation (Deutsche Dynal GmbH, Hamburg) or other methods.
  • the production of conjugates from proteins and radioactive isotopes can be carried out, for example, using the chloramine T method (Hunter and Greenwood 1962, Eckert and Spurbeck 1997 2 ).
  • radioimmunoconjugate relates to the use of synthetic CD4 fragments with gp 120 affinity.
  • Such fragments can be produced in large quantities in a prokaryotic host such as Escherichia coli or in a eukaryotic host such as Saccharomyces cerevisae (Wilcox and Studnicka 1988, Martin and Scheinbach 1989).
  • CD4 fragments can be additionally modified by targeted mutagenesis (Jones et al. 1990) and optimized for therapeutic use with regard to their pharmacokinetics, gp 120 affinity and CSF passage.
  • Knowledge of the role of amino acids in the functional peptide is a prerequisite for targeted mutagenesis.
  • the short half-life of the therapeutically usable radionuclides such as 131 J, 32 P, 90 Y and 89 Sr requires preparation close to the center or rapid transport of the radioimmunoconjugate.
  • Prerequisite for the therapy of HIV patients with Short-lived radionuclides are therefore the provision of specialized interdisciplinary centers, in which, in addition to professional therapy for HIV-infected people, the timely application of the radioimmuno-conjugate is also guaranteed under radiation protection law aspects.
  • a successful therapy with a radioimmunoconjugate is likely to reduce the viral load by pretreating the patient with one of the currently recommended antiretroviral or highly active antiretroviral therapies (ART, HAART).
  • ART antiretroviral or highly active antiretroviral therapies
  • HAART highly active antiretroviral therapies
  • thyroid diagnostics and thyroid blockage must also be carried out according to a known scheme.
  • the preparation can be administered peripherally or centrally as a bolus, short infusion or continuous therapy over several days with a dose of probably 100 - 300 mCi.
  • the dose is given once or in the form of cycles at intervals of several weeks.
  • hospitalization over several days is required to shield the patient from the environment until the radiation has decayed.
  • a stem cell transplantation may also be necessary due to the potential damage to the bone marrow due to the effects of the radioimmuno-pharmaceutical.
  • a second advantage is. that the HIV-infected cells are selectively damaged.
  • the radioimmunoconjugates bind specifically to the CD4-specific epitope with the protein or peptide portion of the CDV-specific epitope of retroviral gpl20 surface glycoprotein, which are exposed on the outer cytoplasmic membrane of HIV-replicating cells for virus budding and emit their radiation directly to the cell.
  • conjugates described here are suitable for the treatment of a wide range of strains of HIV-1 and even HIV-2. This is extremely important given the willingness to mutate the HI viruses and the associated development of resistance to conventional antiretroviral substances.
  • the gpl20 epitopes relevant for CD4 receptor binding are in fact very similar in all HIV-1 and HIV-2 isolates (Sattentau et al. 1988) and are essential for infectivity.
  • Another advantage of synthetic and possibly further modified peptides with the smallest possible size but still having gpl20 specificity is that they can easily cross the blood-brain barrier. Such conjugates are therefore also suitable for the elimination of infected cells of the CNS.
  • the radiation energy of an ⁇ or ⁇ emitter such as 131 J has a range of up to 40 cell diameters. Malignant transformations of healthy cells as a result of radiation damage are extremely rare and can hardly be recorded statistically. If a healthy cell is damaged, it also loses its ability to divide in most cases and reproductive or programmed cell death (apoptosis) occurs. The radiation of surrounding healthy cells also plays a subordinate role in the radioimmunotherapy of HIV-infected T lymphocytes because these cells predominantly in the circulation and therefore healthy cells are only exposed to radiation for a short time.
  • the subject of the patent is industrially applicable as a pharmaceutical.
  • the conjugates can be prepared using the methods described in this patent application and, after in-vitro analysis on HIV-replicating cell cultures and successful animal experimentation with HIV-infected chimpanzees, can be used in the foreseeable future for the therapy of HIV-infected people. This could give the over 30 million HIV-infected people worldwide a chance to be cured.
  • the processes for obtaining CD4 molecules, developing CD4 fragments with gp 120 affinity using recombinant DNA techniques and for labeling soluble proteins with radioisotopes in vitro are state of the art.
  • the following example illustrates the conjugation of radioisotopes to CD4 molecules or corresponding CD4 fragments.
  • CD4 molecules can be produced, for example, using the chloramine T method (Hunter and Greenwood 1962) according to the instructions of Eckert and Receivebeck 1997 (pages 237-240), in which a radioisotope such as 131 J is briefly replaced by that of chloramine T ( N-chloro-p-toluen-4-sulfonamide, Na salt) is oxidized hypochlorite released in aqueous medium.
  • chloramine T N-chloro-p-toluen-4-sulfonamide, Na salt
  • the strongly electrophilic radioisotope then binds in this state preferably to the benzene rings of the tyrosine contained in the CD4 molecule.
  • this reaction is ended after a short incubation period with an excess of bisulfite, the remaining chloramine T and also oxidized but still unbound radioisotopes being reduced and thus inactivated.
  • the CD4 radioisotope conjugate can finally be isolated by gel electrophoresis and processed for intravenous use with appropriate auxiliaries.
  • CD4 (T4) antigen is an essential component of the receptor for the AIDS retrovirus. Nature 1984; 312 (5996): 763-767. 7.

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Abstract

The disadvantages of standard HIV therapies are as follows: currently used medicaments must be taken in large quantities each day during an entire lifetime according to a strict timetable and have a large number of side effects. Traditional medicaments only manage to restrict virus replication. Host cells infected with HIV are not eliminated. For this reason it was not previously possible to cure HIV infections. The current application describes, as an additional application to PCT patent application (PCT/DE99/00598) dated 8.3.99, radio-immunological pharmaceuticals consisting of a CD4 molecule or a fragment derived therefrom and a radionuclide for in-vivo elimination of HIV replicating cells in HIV-1 and HIV-2 infected patients. The combination of HIV affine CD4 receptor molecules or fragments with radionuclides for therapeutic purposes, especially for use in radioimmunological anti-HIV therapy is totally novel. The radioimmunological pharmaceuticals are to be administered intravenously to HIV-1 or HIV-2 infected patients once or in several cycles in order to cause sustained damage to HIV replicating cells in a targeted manner so that the latter can be fully eliminated.

Description

Beschreibungdescription
CD4-Radioimmunpharmaka zur Behandlung der HIV-InfektionCD4 radioimmunopharmaceuticals used to treat HIV infection
Stand der TechnikState of the art
Weltweit waren nach Schätzung der WHO im Dezember 1997 bereits 30,6 Millionen Menschen mit dem humanen Immundefizienzvirus HIV infiziert (http://www.who.org/ asd/issues/mar98.htm#th). Die Infektion mit HIV führt zu einem fortschreitenden Immundefekt durch Verlust der mit HIV infizierten CD4-Rezeptor tragenden (CD4+) T- Lymphozyten. Bei Patienten mit einer symptomatischen HIV-Infektion oder im klinischen Endstadium einer HIV-Infektion (AIDS), mit einer CD4-Zellzahl unter 350 Zellen/μl Blut und/oder einer Virusload mit über 30.000 viralen R A Kopien (vRNAVμl im Serum wird heute eine antiretrovirale Therapie vorzugsweise mit einer oral zu applizierenden medikamentösen Dreierkombination aus zwei Inhibitoren der Reversen Transkriptase (RTI) und einem Protease-Inhibitor (PI) empfohlen (Brodt et al. 1997). Die Replikation der HI-Viren wird zwar durch diese Präparate gestört und verlangsamt. HlV-infizierte Wirtszellen können dadurch jedoch nicht eliminiert werden. Die HIV-Infektion besteht somit als lebensbedrohliche Infektion lebenslang fort. Eine Heilung der HIV-Infektion ist bis heute nicht möglich.According to WHO estimates, 30.6 million people were already infected with the human immunodeficiency virus HIV in December 1997 (http://www.who.org/ asd / issues / mar98.htm # th). Infection with HIV leads to a progressive immunodeficiency through loss of the CD4 receptor-carrying (CD4 +) T-lymphocytes infected with HIV. In patients with symptomatic HIV infection or in the clinical stage of HIV infection (AIDS), with a CD4 cell count below 350 cells / μl blood and / or a virus load with over 30,000 viral RA copies (vRNAVμl in serum is now an antiretroviral Therapy, preferably with an oral medicinal combination of three, consisting of two inhibitors of reverse transcriptase (RTI) and one protease inhibitor (PI) is recommended (Brodt et al. 1997), although the replication of the HI viruses is disrupted and slowed down by these preparations. However, HIV-infected host cells cannot be eliminated as a result, and the HIV infection persists as a life-threatening infection for the rest of the life.
CD4-Moleküle sind in die Zellmembran von T-Lymphozyten integriert, haben ein Molekulargewicht von 55.000 Dalton und spielen mit ihrem nach außen gerichteten Rezeptoranteil eine wichtige Rolle bei der Infektabwehr (Gaubin et al. 1996), aber auch für die Bindung von HIV an diese Zellen (Dalgeish et al. 1984). HI- Viren bedienen sich des CD4-Rezeptors als Ankopplungsort auf der Außenseite der Zellmembran. Die genaue Stelle, an der das virale gpl20-Oberflächenglykoprotein bindet, konnte am aminoterminalen Ende des CD4-Molekül lokalisiert werden und wird als VI -Domäne bezeichnet (Richardson et al. 1988. Arthos et al. 1989).CD4 molecules are integrated into the cell membrane of T-lymphocytes, have a molecular weight of 55,000 Daltons and, with their receptor component facing outwards, play an important role in fighting infection (Gaubin et al. 1996), but also in binding HIV to it Cells (Dalgeish et al. 1984). HI viruses use the CD4 receptor as a coupling site on the outside of the cell membrane. The exact location at which the viral gpl20 surface glycoprotein binds could be located at the amino-terminal end of the CD4 molecule and is referred to as the VI domain (Richardson et al. 1988. Arthos et al. 1989).
Aufgrund dieser Kenntnisse sind bereits eine Reihe von Untersuchungen unternommen worden, die klären sollten, ob synthetische CD4-Moleküle oder Teile dieses Proteins (Peptide) therapeutisch einsetzbar sind. Es ließ sich zeigen, daß derartige Moleküle die CD4-Bindungsstelle des viralen Oberflächenglykoproteins gpl20 belegen und HI-Viren neutralisieren (Deen et al. 1988, Byrn et al. 1989. Clapham et al. 1989. Watanabe et.al 1989). Auf diese Weise können uninfizierte Zellen vor einer Infektion mit HIV geschützt werden. Für die Therapie einer bestehenden HIV-Infektion reicht die Applikation solcher Proteine oder Peptide allein jedoch nicht aus, weil das HIV-Genom in den infizierten Zellen dadurch nicht zerstört wird und neue HI-Viren ungehindert weiter repliziert werden.Based on this knowledge, a number of investigations have already been undertaken to clarify whether synthetic CD4 molecules or parts of this protein (peptides) can be used therapeutically. It could be shown that such molecules are the Occupy the CD4 binding site of the viral surface glycoprotein gpl20 and neutralize HI viruses (Deen et al. 1988, Byrn et al. 1989. Clapham et al. 1989. Watanabe et.al 1989). In this way, uninfected cells can be protected from infection with HIV. However, the application of such proteins or peptides alone is not sufficient for the therapy of an existing HIV infection because the HIV genome in the infected cells is not destroyed as a result and new HI viruses are replicated unimpeded.
Strahlentherapeutische Verfahren und Radiopharmaka sind bei der Behandlung der HIV-Infektion gänzlich unbekannt. Demgegenüber stellt die Behandlung benigner und maligner Schilddrüsenerkrankungen mit Radioisotopen, die sog. Radiojodtherapie, in Deutschland seit über 50 Jahren das bedeutendste therapeutisches Verfahren der Nuklearmedizin dar und hat sich als wirksam und nebenwirkungsarm erwiesen. Spätkomplikationen, insbesondere eine Malignominduktion, konnten bis heute nicht nachgewiesen werden (Moser 1996, Reiners 1997).Radiation therapy and radiopharmaceuticals are completely unknown in the treatment of HIV infection. In contrast, the treatment of benign and malignant thyroid diseases with radioisotopes, the so-called radioiodine therapy, has been the most important therapeutic method in nuclear medicine in Germany for over 50 years and has proven to be effective and has few side effects. To date, late complications, especially malignant induction, have not been detected (Moser 1996, Reiners 1997).
Neuere Therapiemöglichkeiten mit Radioisotopen ergeben sich inzwischen auch mit 131 J-markiertem Meta-Jodo-Benzyl-Guanidin (MIBG) bei der Behandlung metastasierter Phäochromozytome und Neuroblastome, durch die Radiosynoviorthese bei der rheumatischen Arthritis, durch intrakavitäre Instillation von 90Y-Silikat bei Pleura- oder Peritonealkarzinose, der palliativen Schmerztherapie von Skelettmetastasen mit knochenaffinen Substanzen wie 89Sr, oder der Radiophosphorbehandlung der Polycythaemia vera (Moser 1996).Newer therapeutic options with radioisotopes are now also available with 131 J-labeled meta-iodo-benzyl-guanidine (MIBG) in the treatment of metastatic pheochromocytomas and neuroblastomas, through the radiosynoviorthesis in rheumatoid arthritis, through intracavitary instillation of 90 Y silicate in pleural or peritoneal cancer, palliative pain therapy for skeletal metastases with bone-affine substances such as 89 Sr, or radiophosphorus treatment for polycythemia vera (Moser 1996).
In der klinischen Prüfung befindet sich derzeit eine Therapie mit 131 J-markiertem anti- CEA IgG beim kolorektalen Karzinom (Blumenthal et al. 1992, Blumenthal 1994) und beim B-Zell-Lymphom (Kaminski et al 1993, Press et al. 1993. Press et al. 1995, Press et al. 1995).Clinical testing is currently on therapy with 131 J-labeled anti-CEA IgG for colorectal cancer (Blumenthal et al. 1992, Blumenthal 1994) and B-cell lymphoma (Kaminski et al 1993, Press et al. 1993. Press et al. 1995, Press et al. 1995).
Erfahrungen zur Wirkung von ionisierender Strahlung auf die HIV-Replikation liegen kaum vor. Während Gamma- Strahlung in geringer Dosis offenbar eine verstärkte HIV- Expression bewirken kann (Faure et al. 1995, Xu et al. 1996), fiel bislang keine Akzeleration der HIV-Replikation infolge therapeutischer Bestrahlung HlV-assoziierter Tumore auf (Lotz et al. 1990, Plettenberg et al. 1991, Scheidegger et al. 1991, Stanley et al. 1991, Krain und Dieckmann 1994, Saran et al. 1995. Swift 1996, Saran et al. 1997). Tierexperimentell zeigte sich vielmehr anhand der SlV-Infektion eines Makaken-Affen, daß es bei gezielter Lymphknotenbestrahlung zu einer Verminderung der Viruslast im peripheren Blut und einem Stillstand der Krankheitsprogression kommen kann (Fultz et al. 1995). Eine Ganzkö erbestrahlung HlV-infizierter Patienten ist jedoch nur unspezifisch wirksam und erfordert eine hohe Strahlendosis. Der Effekt ist daher prinzipiell unsicher und der Preis durch unerwünschte Strahlenschäden ist hoch.There is little experience with the effect of ionizing radiation on HIV replication. While low-dose gamma radiation can apparently result in increased HIV expression (Faure et al. 1995, Xu et al. 1996), there has been no acceleration of HIV replication as a result of therapeutic radiation from HIV-associated patients Tumors (Lotz et al. 1990, Plettenberg et al. 1991, Scheidegger et al. 1991, Stanley et al. 1991, Krain and Dieckmann 1994, Saran et al. 1995. Swift 1996, Saran et al. 1997). In animal experiments, the SlV infection of a macaque monkey showed that targeted lymph node irradiation can reduce the viral load in peripheral blood and halt disease progression (Fultz et al. 1995). Whole-body irradiation of HIV-infected patients is, however, only unspecifically effective and requires a high radiation dose. The effect is therefore fundamentally uncertain and the price due to undesirable radiation damage is high.
Wissenschaftliche Publikationen und Patentschriften zur Radioimmuntherapie der HIV- Infektion gibt es nicht. Eine Recherche im Patentregister ergibt lediglich zwei Druckschriften, in denen neben Zytostatika- und Toxinkonjugaten auch Radionuklid- konjugate Erwähnung finden. Diese Konjugate sind jedoch für die Behandlung einer HIV-Infektion ungeeignet, was nachfolgend begründet werden soll.There are no scientific publications and patents on radioimmunotherapy for HIV infection. A search in the patent register only yields two publications in which, in addition to cytostatics and toxin conjugates, radionuclide conjugates are also mentioned. However, these conjugates are unsuitable for the treatment of HIV infection, which will be explained below.
In Druckschrift WO 94 / 04191 AI wird ein „Therapieverfahren" beschrieben, das bewirken soll, daß nicht nur die kranken, HlV-infizierten T-Helferzellen zerstört werden, sondern auch ganz bewußt alle gesunden T-Helferzellen. Die Autoren wollen dem HI-Virus dadurch die Möglichkeit nehmen, neue (d.h. gesunde T-Helferzellen) zu infizieren. Zu diesem Zweck sollen monoklonale Antikörper oder gpl20-Moleküle gegen den CD4-Rezeptor der T-Helferzellen mit einem Zellgift oder einem Radionuklid konjugiert werden. Das therapeutische Ziel der Autoren (die vollständige Vernichtung aller CD4-Rezeptor tragenden T-Helferzellen, insbesondere auch der gesunden Zellen!) stellt jedoch einen lebensgefährlichen Eingriff in das ohnehin erheblich beeinträchtigte Immunsystem der HlV-Infizierten und AIDS-Kranken dar. Dies ist unter medizinischen und ethischen Aspekten jedoch derart bedenklich, daß klinische Studien von den Ethikkommission gar nicht erst zugelassen würden. Die Präparate wären somit gewerblich nicht anwendbar.In publication WO 94/04191 A1, a "therapy method" is described which is intended to cause not only the sick, HIV-infected T helper cells to be destroyed, but also, quite consciously, all healthy T helper cells. The authors want the HI virus the possibility of infecting new (ie healthy T helper cells) by conjugating monoclonal antibodies or gpl20 molecules against the CD4 receptor of the T helper cells with a cell poison or a radionuclide. the complete destruction of all T-helper cells carrying the CD4 receptor, especially the healthy cells!), however, represents a life-threatening intervention in the already severely impaired immune system of HIV-infected and AIDS patients. However, this is so worrying from a medical and ethical point of view that clinical trials would not even be approved by the ethics committee not commercially applicable.
In Druckschrift WO 89 / 06690 AI wird der DNS-Aufbau von Fusionsproteinen beschrieben. Die Autoren wollen dazu eine DNS-Sequenz des CD4-Rezeptors mit der DNS-Sequenz der schweren Kette eines Immunglobulins fusionieren (Claim 1). Gegebenenfalls soll das exprimierte Fusionsprotein zusätzlich mit Toxinen oder Radionukliden (ohne daß dies näher beschrieben und begründet wird) konjugiert werden. Die Fusionsproteine sollen über den CD4- Anteil an virales gpl20 auf HIV- infizierten Zellen binden. Die zugrundeliegende Idee ist absurd. Bei den immun- defizienten Patienten sollen die HlV-infizierten Zellen durch Aktivierung des Immunsystems über den Immunglobulinanteil des Fusionsproteins eliminiert werden (S. 15, Abs. 5).The DNA structure of fusion proteins is described in publication WO 89/06690 AI. For this purpose, the authors want to fuse a DNA sequence of the CD4 receptor with the DNA sequence of the heavy chain of an immunoglobulin (claim 1). If necessary, the expressed fusion protein should also contain toxins or Radionuclides (without this being described and justified) conjugated. The fusion proteins are said to bind to HIV-infected cells via the CD4 portion of viral gpl20. The underlying idea is absurd. In immunodeficient patients, HIV-infected cells should be eliminated by activating the immune system via the immunoglobulin portion of the fusion protein (p. 15, par. 5).
Das ProblemThe problem
Der in den Patentansprüchen 1 bis 4 angegebenen Erfindung liegt das Problem zugrunde, HIV-bindende Proteine oder Peptide zu zytotoxisch wirksamen Mitteln weiterzuentwickeln, um eine Heilung der HIV-Infektion durch gezielte Abtötung sämtlicher HlV-infizierter Zellen zu erreichen.The invention specified in claims 1 to 4 is based on the problem of developing HIV-binding proteins or peptides into cytotoxic agents in order to achieve a cure for HIV infection by deliberately killing all HIV-infected cells.
Die LösungThe solution
Dieses Problem wird durch die in den Patentansprüchen 1 bis 4 dieses Zusatzantrags aufgeführte Konjugation von CD4-Molekülen bzw. Fragmenten von CD4-Molekülen mit Radionukliden gelöst, was eine Modifikation der im Hauptantrag (Aktenzeichen 198 09 785.9 vom 08.03.1998) beschriebenen Radioimmunkonjugate darstellt.This problem is solved by the conjugation of CD4 molecules or fragments of CD4 molecules with radionuclides listed in claims 1 to 4 of this additional application, which represents a modification of the radioimmuno conjugates described in the main application (file number 198 09 785.9 of March 8, 1998).
Die Wirkungen radioaktiver Strahlung auf Zellen und DNA sind hinreichend beschrieben worden (Übersichten in: Kauffmann et al. 1996, Sauer 1998). Die Grundlage der strahlenbiologischen Wirkungen stellt die strukturelle Schädigung der DNA dar. Derart veränderte DNA kodiert fehlerhafte Proteine, die ihre Funktion einbüßen. So verlieren nicht nur Enzyme, die für die HIV-Replikation unentbehrlich sind, ihre Funktion, sondern es kommt darüber hinaus auch zu Stoffwechsel- Veränderungen in der HlV-infizierten Zelle. Dies führt zur Eliminierung der HIV- infizierten Zellen durch reproduktiven Zelltod oder Apoptose. Herstellung des RadioimmunkonjugatsThe effects of radioactive radiation on cells and DNA have been sufficiently described (reviews in: Kauffmann et al. 1996, Sauer 1998). The basis of the radiation biological effects is the structural damage to the DNA. DNA modified in this way encodes defective proteins that lose their function. Not only do enzymes that are essential for HIV replication lose their function, but there are also metabolic changes in the HIV-infected cell. This leads to the elimination of HIV-infected cells through reproductive cell death or apoptosis. Production of the radioimmunoconjugate
CD4-Moleküle können in großem Maßstab aus Gewebekulturen gewonnen werden (Deen et al. 1988, Glick und Pasternak 1995). Die Reinigung der CD4-Moleküle ist mit Hilfe etablierter molekularbiologischer Reinigungsverfahren möglich. Sie können beispielsweise direkt aus der Zellmembran durch differentielle Extraktion mit Hilfe nicht-ionischer Detergentien isoliert werden (Eckert und Kartenbeck 1997 '), durch Reinigung aus Gewebekulturüberständen wie bei Deen et al. 1988 beschrieben, durch eine biomagnetische Separation (Deutsche Dynal GmbH, Hamburg) oder andere Methoden. Die Herstellung von Konjugaten aus Proteinen und radioaktiven Isotopen kann beispielsweise mit der Chloramin T-Methode erfolgen (Hunter und Greenwood 1962, Eckert und Kartenbeck 1997 2).CD4 molecules can be obtained on a large scale from tissue cultures (Deen et al. 1988, Glick and Pasternak 1995). The cleaning of the CD4 molecules is possible with the help of established molecular biological cleaning processes. For example, they can be isolated directly from the cell membrane by differential extraction using non-ionic detergents (Eckert and Kartenbeck 1997 '), by purification from tissue culture supernatants as in Deen et al. 1988 described by a biomagnetic separation (Deutsche Dynal GmbH, Hamburg) or other methods. The production of conjugates from proteins and radioactive isotopes can be carried out, for example, using the chloramine T method (Hunter and Greenwood 1962, Eckert and Kartenbeck 1997 2 ).
Eine andere Ausgestaltung des Radioimmunkonjugats betrifft die Verwendung von synthetischen CD4-Fragmenten mit gp 120- Affinität. Solche Fragmente lassen sich in einem prokaryotischen Wirt wie Escherichia coli oder einem eukaryotischen Wirt wie Saccharomyces cerevisae in großem Mengen produzieren (Wilcox und Studnicka 1988, Martin und Scheinbach 1989).Another embodiment of the radioimmunoconjugate relates to the use of synthetic CD4 fragments with gp 120 affinity. Such fragments can be produced in large quantities in a prokaryotic host such as Escherichia coli or in a eukaryotic host such as Saccharomyces cerevisae (Wilcox and Studnicka 1988, Martin and Scheinbach 1989).
Schließlich können die CD4-Fragmente durch gezielte Mutagenese (Jones et al. 1990) zusätzlich modifiziert und für die therapeutische Anwendung bezüglich ihrer Pharmakokinetik, gp 120- Affinität und Liquorgängigkeit optimiert werden. Voraussetzung für die gezielte Mutagenese sind Kenntnisse über die Rolle der Aminosäuren im funktionstüchtigen Peptid. Diese lassen sich durch genetische Analysen, Röntgenstruk- turanalyse der dreidimensionalen Peptidstruktur gewinnen und mit Hilfe von rechnergestützten Untersuchungen am Computer simulieren und analysieren.Finally, the CD4 fragments can be additionally modified by targeted mutagenesis (Jones et al. 1990) and optimized for therapeutic use with regard to their pharmacokinetics, gp 120 affinity and CSF passage. Knowledge of the role of amino acids in the functional peptide is a prerequisite for targeted mutagenesis. These can be obtained by genetic analysis, X-ray structure analysis of the three-dimensional peptide structure and simulated and analyzed with the help of computer-aided examinations on the computer.
Nuklearmedizinische AspekteNuclear medical aspects
Die kurze Halbwertszeit der therapeutisch einsetzbaren Radionuklide wie 131J, 32P, 90Y und 89Sr macht eine zentrumsnahe Präparation bzw. schnellen Transport des Radioimmunkonjugats erforderlich. Voraussetzung für die Therapie von HIV-Patienten mit kurzlebigen Radionukliden ist daher die Bereitstellung spezialisierter interdisziplinärer Zentren, in denen neben einer fachgerechten Therapie HlV-Infizierter auch die zeitgerechte Applikation des Radioimmunkonjugates unter strahlenschutzrechtlichen Aspekten gewährleistet ist.The short half-life of the therapeutically usable radionuclides such as 131 J, 32 P, 90 Y and 89 Sr requires preparation close to the center or rapid transport of the radioimmunoconjugate. Prerequisite for the therapy of HIV patients with Short-lived radionuclides are therefore the provision of specialized interdisciplinary centers, in which, in addition to professional therapy for HIV-infected people, the timely application of the radioimmuno-conjugate is also guaranteed under radiation protection law aspects.
Therapeutischer Einsatz des RadioimmunkonjugatsTherapeutic use of the radioimmunoconjugate
Voraussetzung einer erfolgreichen Therapie mit einem Radioimmunkonjugat ist aller Voraussicht nach die Verminderung der Viruslast durch Vorbehandlung des Patienten mit einer der aktuell empfohlenen antiretroviralen oder hochaktiven antiretroviralen Therapien (ART, HAART). Dadurch gelangt eine höhere Dosis des Radioimmun- pharmakons an den HlV-infizierten Zellen zur Wirkung, das anderenfalls von freien Viruspartikeln abgefangen würde und seine zytotoxische Wirkung an den infizierten Zellen nicht entfalten könnte.A successful therapy with a radioimmunoconjugate is likely to reduce the viral load by pretreating the patient with one of the currently recommended antiretroviral or highly active antiretroviral therapies (ART, HAART). As a result, a higher dose of the radioimmunopharmaceutical acts on the HIV-infected cells, which would otherwise be intercepted by free virus particles and could not develop its cytotoxic effect on the infected cells.
Vor Applikation eines auf Jod (z.B. I31J) basierenden Präparats muß außerdem eine Schilddrüsendiagnostik und Schilddrüsenblockade nach bekanntem Schema erfolgen.Before applying a preparation based on iodine (eg I31 J), thyroid diagnostics and thyroid blockage must also be carried out according to a known scheme.
Das Präparat kann peripher- oder zentralvenös als Bolus, Kurzinfusion oder Dauertherapie über mehrerer Tage mit einer Dosis von voraussichtlich 100 - 300 mCi appliziert werden. Die Gabe erfolgt einmalig oder in Form von Zyklen im mehrwöchigen Abstand. Im allgemeinen eine mehrtägige stationäre Unterbringung erforderlich, um den Patienten bis zum Abklingen der Strahlung von der Umgebung abzuschirmen.The preparation can be administered peripherally or centrally as a bolus, short infusion or continuous therapy over several days with a dose of probably 100 - 300 mCi. The dose is given once or in the form of cycles at intervals of several weeks. Generally, hospitalization over several days is required to shield the patient from the environment until the radiation has decayed.
Gegebenenfalls ist wegen einer potentiellen Knochenmarkschädigung durch die Wirkung des Radioimmunpharmakons auch eine Stammzelltransplantation erforderlich.A stem cell transplantation may also be necessary due to the potential damage to the bone marrow due to the effects of the radioimmuno-pharmaceutical.
Die mit diesen Radioimmunkonjugaten erzielte VorteileThe advantages achieved with these radioimmuno-conjugates
Der bedeutendste Vorteil einer Therapie mit in diesem Patentantrag beschriebenen Radioimmunkonjugaten gegenüber der aktuellen antiretroviralen Therapie besteht darin, daß nicht nur die HIV-Replikation behindert wird, sondern vielmehr HlV-infizierte Zellen komplett eliminiert werden, wodurch erstmals die Chance auf eine vollständige Heilung der HIV-Infektion eröffnet wird.The most significant advantage of therapy with radioimmuno-conjugates described in this patent application compared to current antiretroviral therapy is that that not only is HIV replication hindered, but rather HIV-infected cells are completely eliminated, thereby opening up the chance of a complete cure for HIV infection for the first time.
Ein zweiter Vorteil ist. daß die HlV-infizierten Zellen selektiv geschädigt werden. Die Radioimmunkonjugate binden spezifisch mit Hilfe des Protein- bzw. Peptidanteils an das CD4-spezifische Epitop retroviraler gpl20-Oberflächenglykoprotein, die auf der äußeren Zytoplasmamembran HlV-replizierender Zellen für die Virusknospung exponiert werden und geben ihre Strahlung direkt an die Zelle ab.A second advantage is. that the HIV-infected cells are selectively damaged. The radioimmunoconjugates bind specifically to the CD4-specific epitope with the protein or peptide portion of the CDV-specific epitope of retroviral gpl20 surface glycoprotein, which are exposed on the outer cytoplasmic membrane of HIV-replicating cells for virus budding and emit their radiation directly to the cell.
Ein weiterer Vorteil der hier beschriebenen Konjugate ist, daß sie für die Behandlung eines breiten Spektrums von HIV-1- und sogar HIV-2-Stämmen geeignet sind. Dies ist angesichts der Mutationsfreudigkeit der HI- Viren und der damit verbundenen Resistenzentwicklungen gegenüber herkömmlichen antiretroviralen Substanzen enorm wichtig. Die für die CD4-Rezeptorbindung relevanten gpl20-Epitope sind nämlich bei allen HIV-1- und HIV-2-Isolaten sehr ähnlich (Sattentau et al. 1988) und für die Infektiosität essentiell.Another advantage of the conjugates described here is that they are suitable for the treatment of a wide range of strains of HIV-1 and even HIV-2. This is extremely important given the willingness to mutate the HI viruses and the associated development of resistance to conventional antiretroviral substances. The gpl20 epitopes relevant for CD4 receptor binding are in fact very similar in all HIV-1 and HIV-2 isolates (Sattentau et al. 1988) and are essential for infectivity.
Ein weiterer Vorteil synthetischer und gegebenenfalls weiter modifizierter Peptide mit möglichst geringer Größe aber noch erhaltener gpl20-Spezifιtät besteht darin, daß sie die Blut-Hirn-Schranke leicht passieren können. Solche Konjugate sind daher auch zur Elimination infizierter Zellen des ZNS geeignet.Another advantage of synthetic and possibly further modified peptides with the smallest possible size but still having gpl20 specificity is that they can easily cross the blood-brain barrier. Such conjugates are therefore also suitable for the elimination of infected cells of the CNS.
Schließlich liegt ein großer Vorteil in der zur üblichen antiretroviralen Therapie vergleichsweise guten subjektiven Verträglichkeit und objektiven Nebenwirkungsarmut radioimmunologischer Therapien. Zwar ist bekannt, daß die Strahlungsenergie eines α- oder ß-Strahlers wie 131J eine Reichweite von einem bis zu 40 Zelldurchmessern hat. Maligne Transformationen gesunder Zellen als Folge einer Strahlenschädigung sind aber extrem selten und statistisch kaum zu erfassen. Wird eine gesunde Zelle geschädigt, so verliert sie ebenfalls in den meisten Fällen ihre Teilungsfähigkeit und es tritt der reproduktive oder der programmierte Zelltod (Apoptose) ein. Die Bestrahlung umliegender gesunder Zellen spielt bei der Radioimmuntherapie HlV-infizierter T- Lymphozyten auch deswegen eine untergeordnete Rolle, weil sich diese Zellen überwiegend in der Zirkulation befinden und gesunde Zellen daher nur kurzzeitig einer Strahlenbelastung ausgesetzt sind.Finally, there is a great advantage in the subjective tolerance, which is comparatively good in comparison to the usual antiretroviral therapy, and the objective lack of side effects of radioimmunological therapies. It is known that the radiation energy of an α or β emitter such as 131 J has a range of up to 40 cell diameters. Malignant transformations of healthy cells as a result of radiation damage are extremely rare and can hardly be recorded statistically. If a healthy cell is damaged, it also loses its ability to divide in most cases and reproductive or programmed cell death (apoptosis) occurs. The radiation of surrounding healthy cells also plays a subordinate role in the radioimmunotherapy of HIV-infected T lymphocytes because these cells predominantly in the circulation and therefore healthy cells are only exposed to radiation for a short time.
Auch wenn nach Applikation des Radioimmunpharmakons mit passageren hämatologi- sehen Nebenwirkungen und einem erhöhtem Risiko für opportunistische Infektionen gerechnet werden muß, handelt es sich dabei vor allem um den Verlust von in ihrer normalen Funktion ohnehin gestörte, HlV-infizierte T4-Helferzellen, was ohnehin erklärtes Therapieziel ist. Gegebenenfalls ist aber aus diesem Grund die Radioimmuntherapie mit einer Stammzelltransplantation zu kombinieren. Da T4- Vorläuferzellen jedoch aufgrund fehlender CD4-Rezeptoren nicht mit HIV infiziert sind und naive T- Helferzellen ebenfalls nicht erkranken, ist mit einer Regeneration der T4-Helferzell- population zu rechnen. Diese Annahme wird auch durch eine bereits erwähnte tierexperimentelle Untersuchung gestützt (Fultz et al. 1995).Even if temporary hematological side effects and an increased risk of opportunistic infections have to be expected after application of the radioimmunopharmaceutical, this is primarily the loss of HIV-infected T4 helper cells, which are already impaired in their normal function, which is already explained Therapy goal is. For this reason, however, radioimmunotherapy should be combined with a stem cell transplant. However, since T4 progenitor cells are not infected with HIV due to the lack of CD4 receptors and naive T helper cells are not affected either, regeneration of the T4 helper cell population can be expected. This assumption is also supported by an animal experiment already mentioned (Fultz et al. 1995).
Neuartig, d.h. nicht zum Stand der Technik gehörend, ist die Tatsache, daß ein CD4- Molekül bzw. ein Teil des CD4-Moleküls mit einem Radionuklid gekoppelt wird, um damit die HIV-Infektion mit dem Ziel der Elimination virusinfϊzierter Zellen zu thera- pieren. Ein anderes Radioimmunpharmakon zur Therapie der HIV-Infektion, zusammengesetzt aus einem HIV-spezifischen monoklonalen Antikörper und einem Radioisotop, wurde vom Erfinder bereits am 08.03.1998 beim Deutschen Patent- und Markenamt in München angemeldet (Aktenzeichen 198 09 785.9). Mit Rücksicht auf die Einheitlichkeit der Erfindungen wird aber für das oben beschriebene CD4- Radioprotein- bzw. CD4-Radiopeptidpharmakon dieser Zusatzantrag gestellt.Novel, i.e. The fact that a CD4 molecule or a part of the CD4 molecule is coupled with a radionuclide in order to treat HIV infection with the aim of eliminating virus-infected cells is not part of the prior art. Another radioimmune drug for the therapy of HIV infection, composed of an HIV-specific monoclonal antibody and a radioisotope, was already registered by the inventor on March 8, 1998 with the German Patent and Trademark Office in Munich (file number 198 09 785.9). In view of the uniformity of the inventions, however, this additional application is made for the CD4 radio protein or CD4 radio peptide pharmaceutical described above.
Der Gegenstand dieses Patentantrags beruht zudem insofern auf einer erfinderischen Tätigkeit, als nach bester Kenntnis des Erfinders seit Bekanntwerden der Bedeutung des CD4-Moleküls für die HIV-Bindung an T-Helferzellen vor 15 Jahren (Dalgeish et al. 1984) bislang kein therapeutischer Einsatz radioaktiv konjugierter CD4-Moleküle (außer im Rahmen von Fusionsproteinen, s.o.) erwogen wurde. Die Ausführungen zu den o. g. Druckschriften zeigen darüber hinaus, daß sich die Idee zu dieser Erfindung keineswegs in naheliegender Weise aus dem Stand der Technik ergibt. Letztendlich handelt es sich bei der nuklearmedizinischen Behandlung einer Infektionskrankheit um ein bislang unbekanntes und nicht zum Stand der Technik zählendes Verfahren. Der Nutzen einer nuklearmedizinischen Therapie von HIV-Infektionen ergibt sich allein daraus, daß es sich bei dieser Virusinfektion um eine im Vergleich zu anderen viralen Infektionen gefährliche, chronisch verlaufende und vermutlich in fast allen Fällen zum Tode führende Infektion mit Lentiviren handelt, die mit den üblichen Pharmaka nicht zu heilen ist. Da gegen die HIV-Infektion außerdem auf längere Sicht kein zuverlässiger Impfstoff zur Verfügung stehen wird (Gallo, Reuters News, Mai 1997) und inzwischen gegen herkömmliche antiretrovirale Mittel einfach und mehrfach resistente HIV- Stämme aufgetreten sind (Erickson und Burt 1996, Imrie et al. 1997), gewinnen neuartige Therapiestrategien wie diese große Bedeutung.The subject of this patent application is also based on an inventive step, as, to the best of the inventor's knowledge, the therapeutic importance of the CD4 molecule for HIV binding to T helper cells 15 years ago (Dalgeish et al. 1984) has so far not been radioactive conjugated CD4 molecules (except in the context of fusion proteins, see above) was considered. The comments on the above-mentioned publications also show that the idea for this invention does not in any way arise from the prior art in an obvious manner. Ultimately, the nuclear medical treatment of an infectious disease is a previously unknown and not state of the art procedure. The The benefit of a nuclear medical therapy for HIV infections results solely from the fact that this viral infection is, compared to other viral infections, a dangerous, chronic and probably in almost all cases fatal infection with lentiviruses, which with the usual pharmaceuticals cannot be cured. In addition, since there is no reliable vaccine available against HIV infection in the long term (Gallo, Reuters News, May 1997) and HIV strains that have become resistant to conventional antiretroviral drugs have become single and multiple resistant (Erickson and Burt 1996, Imrie et al . 1997), novel therapy strategies like this gain great importance.
Der Gegenstand des Patents ist als Pharmazeutikum gewerblich anwendbar. Die Konjugate lassen sich mit den in diesem Patentantrag beschriebenen Verfahren herstellen und nach in-vitro Untersuchung an HIV -replizierenden Zellkulturen und erfolgreicher tierexperimenteller Überprüfung bei HlV-infizierten Schimpansen in absehbarer Zeit für die Therapie von HlV-Infizierten zum Einsatz bringen. Dadurch könnte den weltweit über 30 Millionen HlV-Infizierten eine Chance auf Heilung eröffnet werden.The subject of the patent is industrially applicable as a pharmaceutical. The conjugates can be prepared using the methods described in this patent application and, after in-vitro analysis on HIV-replicating cell cultures and successful animal experimentation with HIV-infected chimpanzees, can be used in the foreseeable future for the therapy of HIV-infected people. This could give the over 30 million HIV-infected people worldwide a chance to be cured.
Die Verfahren zur Gewinnung von CD4-Molekülen, Entwicklung von CD4-Fragmenten mit gp 120- Affinität durch DNA-Rekombinationstechniken und zur in vitro Markierung löslicher Proteine mit Radioisotopen sind Stand der Technik. Die Konjugation von Radioisotopen an CD4-Moleküle oder entsprechende CD4-Fragmente soll durch folgendes Beispiel veranschaulicht werden.The processes for obtaining CD4 molecules, developing CD4 fragments with gp 120 affinity using recombinant DNA techniques and for labeling soluble proteins with radioisotopes in vitro are state of the art. The following example illustrates the conjugation of radioisotopes to CD4 molecules or corresponding CD4 fragments.
Beispielexample
Herstellung von CD4-Radionuklid-KonjugatenPreparation of CD4-radionuclide conjugates
CD4-Moleküle können zum Beispiel mit Hilfe der Chloramin T-Methode (Hunter und Greenwood 1962) nach der Anleitung von Eckert und Kartenbeck 1997 (Seiten 237- 240) hergestellt werden, indem ein Radioisotop wie 131J wird kurzzeitig durch das von Chloramin T (N-Chlor-p-Toluen-4-sulfonamid, Na-Salz) in wässrigem Medium freigesetzte Hypochlorit oxidiert wird. Das stark elektrophile Radioisotop bindet dann in diesem Zustand vorzugsweise an die Benzolringe des im CD4-Molekül enthaltenen Tyrosins. Zur Schonung der Proteine wird diese Reaktion nach kurzer Inkubationszeit mit einem Überschuß an Bisulfit beendet, wobei sowohl das restliche Chloramin T als auch oxidierte, aber noch ungebundene Radioisotope reduziert und damit inaktiviert werden. Gelelektrophoretisch kann das CD4-Radioisotop-Konjugat schließlich isoliert und zur intravenösen Verwendung mit entsprechenden Hilfsstoffen aufgearbeitet werden. CD4 molecules can be produced, for example, using the chloramine T method (Hunter and Greenwood 1962) according to the instructions of Eckert and Kartenbeck 1997 (pages 237-240), in which a radioisotope such as 131 J is briefly replaced by that of chloramine T ( N-chloro-p-toluen-4-sulfonamide, Na salt) is oxidized hypochlorite released in aqueous medium. The strongly electrophilic radioisotope then binds in this state preferably to the benzene rings of the tyrosine contained in the CD4 molecule. To protect the proteins, this reaction is ended after a short incubation period with an excess of bisulfite, the remaining chloramine T and also oxidized but still unbound radioisotopes being reduced and thus inactivated. The CD4 radioisotope conjugate can finally be isolated by gel electrophoresis and processed for intravenous use with appropriate auxiliaries.
Literaturliterature
1. Blumenthal RD. Sharkey RM, Haywood L, et al.: Targeted therapy of athymic mice bearing GW-39 human colonic cancer micrometastases with J-labeled monoclonal antibodies. Cancer Res 1992; 52: 6036-6044.1. Blumenthal RD. Sharkey RM, Haywood L, et al .: Targeted therapy of athymic mice bearing GW-39 human colonic cancer micrometastases with J-labeled monoclonal antibodies. Cancer Res 1992; 52: 6036-6044.
2. Blumenthal RD, Sharkey RM, Natale AM, et al.: Comparison of equitoxic radio- immunotherapy and chemotherapy in the treatment of human colonic cancer xenografts. Cancer Res 1994; 54: 142-151.2. Blumenthal RD, Sharkey RM, Natale AM, et al .: Comparison of equitoxic radio-immunotherapy and chemotherapy in the treatment of human colonic cancer xenografts. Cancer Res 1994; 54: 142-151.
3. Brodt HR, Helm EB, Kamps BS: AIDS 1997. Diagnostik und Therapie. Steinhäuser Verlag, Wuppertal 1997: 81-117.3. Brodt HR, Helm EB, Kamps BS: AIDS 1997. Diagnostics and therapy. Steinhauser Verlag, Wuppertal 1997: 81-117.
4. Byrn RA, Sekigawa I, Chamow SM, et al.: Characterization of in vitro Inhibition of human immunodeficiency virus by purified recombinant CD4. J Virol. 1989; 63(10): 4370-4375.4. Byrn RA, Sekigawa I, Chamow SM, et al .: Characterization of in vitro Inhibition of human immunodeficiency virus by purified recombinant CD4. J Virol. 1989; 63 (10): 4370-4375.
5. Clapham PR, Weber JN, Whitby D, et al.: Soluble CD4 blocks the infectivity of diverse strains of HIV and SIV for T cells and monocytes but not for brain and muscle cells. Nature 1989; 337(6205): 368-370.5. Clapham PR, Weber JN, Whitby D, et al .: Soluble CD4 blocks the infectivity of diverse strains of HIV and SIV for T cells and monocytes but not for brain and muscle cells. Nature 1989; 337 (6205): 368-370.
6. Dalgleish AG, Beverly PC, Clapham PR et al.: The CD4 (T4) antigen is an essential component of the receptor for the AIDS retrovirus. Nature 1984; 312(5996): 763- 767. 7. Deen KC, McDougal JS, Inacker R et al.: A soluble form of CD4 (T4) protein inhibits AIDS virus infection. Nature 1988; 331(6151): 82-84.6. Dalgleish AG, Beverly PC, Clapham PR et al .: The CD4 (T4) antigen is an essential component of the receptor for the AIDS retrovirus. Nature 1984; 312 (5996): 763-767. 7. Deen KC, McDougal JS, Inacker R et al .: A soluble form of CD4 (T4) protein inhibits AIDS virus infection. Nature 1988; 331 (6151): 82-84.
8. Eckert WA und Kartenberg J: Proteine: Standardmethoden der Molekular- und Zellbiologie. Springer, Heidelberg 1997 ': 6-12.8. Eckert WA and Kartenberg J: Proteins: Standard Methods in Molecular and Cell Biology. Springer, Heidelberg 1997 ': 6-12.
9. Eckert WA und Kartenberg J: Proteine: Standardmethoden der Molekular- und Zell- biologie. Springer, Heidelberg 1997 2 : 237-240. lO.Erickson JW and Burt SK: Structural mechanisms of HIV drug resistance. Annu Rev9. Eckert WA and Kartenberg J: Proteins: standard methods of molecular and cell biology. Springer, Heidelberg 1997 2 : 237-240. l.Erickson JW and Burt SK: Structural mechanisms of HIV drug resistance. Annu Rev.
Pharmacol Toxicol 1996; 36: 545-571. l l.Fultz PN, Schwiebert RS, Su L, et al: Effects of total lymphoid irradiation on SIV- infected macaques. AIDS Res Hum Retroviruses 1995; 11(12): 1517-1527. 12.Gaubin M. Autiero M, Houlgatte R, et al.: Molecular basis of T lymphocyte CD4 antigen functions. Eur J Clin Chem Clin Biochem 1996;34(9): 723-728. B.Glick BR und Pasternak JJ: Molekulare Biotechnologie. Spektrum AkademischerPharmacol Toxicol 1996; 36: 545-571. l l.Fultz PN, Schwiebert RS, Su L, et al: Effects of total lymphoid irradiation on SIV- infected macaques. AIDS Res Hum Retroviruses 1995; 11 (12): 1517-1527. 12.Gaubin M. Autiero M, Houlgatte R, et al .: Molecular basis of T lymphocyte CD4 antigen functions. Eur J Clin Chem Clin Biochem 1996; 34 (9): 723-728. B.Glick BR and Pasternak JJ: Molecular Biotechnology. Spectrum of academic
Verlag Heidelberg 1995: 91-164. 14. Hunter WM, Greenwood FC: Preparation of iodine-131 labeled human growth hormone of high specific activity. Nature 194: 495-496. 15.1mrie A. Beveridge A, Genn W: Transmission of human immunodeficiency virus type 1 resistant to nevirapine and zidovudine. Sydney Primary HIV Infection Study Group. J Infect Dis 1997; 175(6): 1502-1506. lό.Jones DH. Sakamoto K. Vorce RL, Howard BJ: DANN mutagenesis and recombi- nation. Nature 1990; 344: 793-794. 17.Kaminski MS, Zasadny KR, Francis IR, et al.: Radioimmunotherapy of B-cell lymphoma with [131J]anti-Bl (anti-CD20) antibody. N Engl J Med 1993; 329: 459- 465.Heidelberg Publishing House 1995: 91-164. 14. Hunter WM, Greenwood FC: Preparation of iodine-131 labeled human growth hormone of high specific activity. Nature 194: 495-496. 15.1mrie A. Beveridge A, Genn W: Transmission of human immunodeficiency virus type 1 resistant to nevirapine and zidovudine. Sydney Primary HIV Infection Study Group. J Infect Dis 1997; 175 (6): 1502-1506. lό.Jones DH. Sakamoto K. Vorce RL, Howard BJ: THEN mutagenesis and recombination. Nature 1990; 344: 793-794. 17.Kaminski MS, Zasadny KR, Francis IR, et al .: Radioimmunotherapy of B-cell lymphoma with [ 131 J] anti-Bl (anti-CD20) antibody. N Engl J Med 1993; 329: 459-465.
18.Krain J, Dieckmann KP: Treatment of tsticular seminoma in patients with HIV infection. Report of two cases. Eur Urol 1994; 26(2): 184-186. 19.Lotz R, Rosler HP, Zapf S, et al.: Radiotherapy in HIV positive patients. Fortschr18.Krain J, Dieckmann KP: Treatment of tsticular seminoma in patients with HIV infection. Report of two cases. Eur Urol 1994; 26 (2): 184-186. 19.Lotz R, Rosler HP, Zapf S, et al .: Radiotherapy in HIV positive patients. Progress
Med 1990; 108(2): 35-36,39. 20.Martin CE und Scheinbach S: Expression of proteins encoded by foreign genes inMed 1990; 108 (2): 35-36.39. 20.Martin CE and Scheinbach S: Expression of proteins encoded by foreign genes in
Saccharomyces cerevisiae. Biotech Adv 1989; 7: 155-185. 21. Moser E: Nuklearmedizin. In Kauffmann G, Moser E und Sauer R: Radiologie.Saccharomyces cerevisiae. Biotech Adv 1989; 7: 155-185. 21. Moser E: Nuclear Medicine. In Kauffmann G, Moser E and Sauer R: Radiology.
Urban und Schwarzenberg, München 1996: 253-283. 22.Plettenberg A, Janik I, Kolb H, et al.: Local therapy measures in HlV-associated Kaposi's sarcoma with Special reference to fractionated radiotherapy. StrahlentherUrban and Schwarzenberg, Munich 1996: 253-283. 22. Plettenberg A, Janik I, Kolb H, et al .: Local therapy measures in HIV-associated Kaposi's sarcoma with Special reference to fractionated radiotherapy. Ray Therapy
Onkol l991; 167(4):208-213. 23. Press OW. Eary JF, Appelbaum FR, et al.: Radiolabeled-antibody therapy of B-cell lymphoma with autologous bone marrow support. N Engl J Med 1993; 329: 1219-Onkol 1991; 167 (4): 208-213. 23. Press OW. Eary JF, Appelbaum FR, et al .: Radiolabeled-antibody therapy of B-cell lymphoma with autologous bone marrow support. N Engl J Med 1993; 329: 1219-
1224. 24.Press OW, Eary JF, Appelbaum FR, et al.: Phase II trial of I31J-Bl(anti-CD20) antibody therapy with autologous stem cell transplantation for relapsed B-cell lymphoma. Lancet 1995; 346: 336-340. 25.Press OW. Eary JF, Appelbaum FR, et al.: Treatment of relapsed B-cell lymphomas with high dose radioimmunotherapy and bone marrow transplantation. In Goldenberg DM (ed.): Cancer Therapy with Radiolabeled Antibodies. Boca Raton, CRC Press1224. 24.Press OW, Eary JF, Appelbaum FR, et al .: Phase II trial of I31 J-Bl (anti-CD20) antibody therapy with autologous stem cell transplantation for relapsed B-cell lymphoma. Lancet 1995; 346: 336-340. 25.Press OW. Eary JF, Appelbaum FR, et al .: Treatment of relapsed B-cell lymphomas with high dose radioimmunotherapy and bone marrow transplantation. In Goldenberg DM (ed.): Cancer Therapy with Radiolabeled Antibodies. Boca Raton, CRC Press
1995: pp229-237. 26.Reiners C: Zum Krebs- und genetischen Risiko nach Radioiodtherapie der Hyper- thyreose. Der Nuklearmediziner 1997; 5(20): 331-334. 27. Saran F. Adamietz IA. Mose S, et al.: The value of conventionally fractionated radiotherapy in the local treatment of HlV-related Kaposi's sarcoma. Strahlenther1995: pp229-237. 26.Reiners C: On cancer and genetic risk after radioiodine therapy for hyper thyroid. The Nuclear Medic 1997; 5 (20): 331-334. 27. Saran F. Adamietz IA. Mose S, et al .: The value of conventionally fractionated radiotherapy in the local treatment of HIV-related Kaposi's sarcoma. Ray Therapy
Onkol 1995; 171(10): 594-599. 28. Saran FH, Adamietz IA. Thilmann C, et al.: HlV-associated cutaneous Kaposi's sarcoma - palliative local treatment by radiotherapy. Acta Oncol 1997; 36(1): 55-58.Onkol 1995; 171 (10): 594-599. 28. Saran FH, Adamietz IA. Thilmann C, et al .: HIV-associated cutaneous Kaposi's sarcoma - palliative local treatment by radiotherapy. Acta Oncol 1997; 36 (1): 55-58.
29. Sattentau QJ, Clapham PR, Weiss RA, et al.: The human and simian immunodefi- ciency viruses HIV-1, HIV-2 and SIV interact with similar epitopes on their cellular receptor, the CD4 molecule. AIDS 1988; 2(2): 101-105. 30. Sauer R: Strahlenbiologie. In Kauffmann G, Moser E und Sauer R: Radiologie. Urban und Schwarzenberg, München 1996: 63-80.29. Sattentau QJ, Clapham PR, Weiss RA, et al .: The human and simian immunodeficiency virus HIV-1, HIV-2 and SIV interact with similar epitopes on their cellular receptor, the CD4 molecule. AIDS 1988; 2 (2): 101-105. 30. Sauer R: Radiation biology. In Kauffmann G, Moser E and Sauer R: Radiology. Urban and Schwarzenberg, Munich 1996: 63-80.
31. Sauer R: Strahlentherapie und Onkologie für MTA-R. Urban und Schwarzenberg,31. Sauer R: Radiotherapy and oncology for MTA-R. Urban and Schwarzenberg,
München 1998: 87-162. 32.Scheidegger C, Heinrich B, Popescu M, et al.: HIV associated lymphomas. DtschMunich 1998: 87-162. 32.Scheidegger C, Heinrich B, Popescu M, et al .: HIV associated lymphomas. German
Med Wochenschr 1991; 116(30):1129-1135. 33. Swift PS: The role of radiation therapy in the management of HlV-related Kaposi's sarcoma. Hematol Oncol ClinNorth Am 1996; 10(5): 1069-1080. 34.Watanabe M, Reimann KA, DeLong PA, et al.: Effect of recombinant soluble CD4 in rhesus monkeys infected with simian immunodeficiency virus of macaques. NatureMed Wochenschr 1991; 116 (30): 1129-1135. 33. Swift PS: The role of radiation therapy in the management of HIV-related Kaposi's sarcoma. Hematol Oncol ClinNorth on 1996; 10 (5): 1069-1080. 34. Watanabe M, Reimann KA, DeLong PA, et al .: Effect of recombinant soluble CD4 in rhesus monkeys infected with simian immunodeficiency virus of macaques. Nature
1989; 337(6204): 267-272. 35.Wilcox G und Studnicka GM: Expression of foreign proteins in microorganisms.1989; 337 (6204): 267-272. 35. Wilcox G and Studnicka GM: Expression of foreign proteins in microorganisms.
Biotech Appl. Biochem 1988; 10: 500-509. 36.Xu Y, Conway B, Montaner JS, et al.: Effect of low-dose gamma radiation of HIV replication in human peripheral blood mononuclear cells. Photochem PhotobiolBiotech Appl. Biochem 1988; 10: 500-509. 36. Xu Y, Conway B, Montaner JS, et al .: Effect of low-dose gamma radiation of HIV replication in human peripheral blood mononuclear cells. Photochem Photobiol
1996; 64(2): 238-241. 1996; 64 (2): 238-241.

Claims

Patentansprüche claims
1. Radioimmunkonjugat zur in-vivo-Elimination virus-replizierender Zellen bei HlV-infi- zierten Patienten, dadurch gekennzeichnet.1. Radioimmunoconjugate for the in vivo elimination of virus-replicating cells in HIV-infected patients, characterized.
daß es als immunologisch wirksame Komponente ein CD4-Rezeptormolekül mit Affinität zu einem Epitop auf dem Oberflächenglykoprotein gpl20 von HIV-1 und / oder HIV-2 zusammen mit pharmazeutischen Trägern und / oder Hilfsstoffen enthält, oder ein Fragment des CD4-Moleküls mit Affinität zu einem Epitop auf dem Oberflächenglykoprotein gpl20 des HΓV- 1 und / oder HIV-2 zusammen mit pharmazeutischen Trägern und / oder Hilfsstoffen enthält, oder ein durch zufällige oder gezielte Mutagenese modifiziertes Fragment des CD4- Moleküls mit Affinität zu einem Epitop auf dem Oberflächenglykoprotein gpl20 des HIV- 1 und / oder HIV-2 zusammen mit pharmazeutischen Trägern und / oder Hilfsstoffen enthält,that it contains, as an immunologically active component, a CD4 receptor molecule with affinity for an epitope on the surface glycoprotein gpl20 of HIV-1 and / or HIV-2 together with pharmaceutical carriers and / or excipients, or a fragment of the CD4 molecule with affinity for one Contains epitope on the surface glycoprotein gpl20 of HΓV-1 and / or HIV-2 together with pharmaceutical carriers and / or excipients, or a fragment of the CD4 molecule modified by random or targeted mutagenesis with affinity for an epitope on the surface glycoprotein gpl20 of HIV- 1 and / or HIV-2 together with pharmaceutical carriers and / or excipients,
und daß es als radioaktive Komponente ein für therapeutische Zwecke geeignetes Radionuklid enthält, wie 131J enthält, oder 32P enthält, oder 90Y enthält, oder 89Sr enthält.and that as radioactive component it contains a radionuclide suitable for therapeutic purposes, such as contains 131 J, or contains 32 P, or contains 90 Y, or contains 89 Sr.
2. Herstellung des Radioimmunkonjugats nach Anspruch 1, dadurch gekennzeichnet,2. Production of the radioimmunoconjugate according to claim 1, characterized in that
daß CD4-Moleküle bzw. deren Fragmente zwecks Konjugation mit Radioisotopen in therapeutischer Absicht hergestellt und zur Expression in Zellkultursystemen gebracht werden und daß gegebenenfalls gezielten Verbesserung der gp 120- Affinität, Pharmakodynamik,that CD4 molecules or their fragments are produced for therapeutic conjugation with radioisotopes and brought to expression in cell culture systems and that, if necessary, targeted improvement of the gp 120 affinity, pharmacodynamics,
Liquorgängigkeit und Verträglichkeit unter Verwendung rechnergestützten Moleküldesigns und molekularbiologischen Techniken am CD4-Molekül oder dessen synthetische Fragmente vorgenommen werden. CSF and compatibility with computer-aided molecular designs and molecular biological techniques can be carried out on the CD4 molecule or its synthetic fragments.
3. Verwendung des Radioimmunkonjugats nach Ansprüchen 1 und 2 zur Therapie der HIV-1- und / oder HIV-2-Infektion. dadurch gekennzeichnet, daß das Radioimmunkonjugat intravenös unter ein- bis mehrtägiger stationärer Strahlenabschirmung mit einer Gesamtkörperdosis vorzugsweise zwischen 50 bis 300 mCi einmalig oder in mehreren Zyklen appliziert wird.3. Use of the radioimmunoconjugate according to claims 1 and 2 for the therapy of HIV-1 and / or HIV-2 infection. characterized in that the radioimmunoconjugate is administered intravenously under one to several days of stationary radiation shielding with a total body dose, preferably between 50 to 300 mCi, once or in several cycles.
4. Verwendung des Radioimmunkonjugats nach Ansprüchen 1, 2 und 3 dadurch gekennzeichnet,4. Use of the radioimmunoconjugate according to claims 1, 2 and 3, characterized in that
daß die Behandlung gegebenenfalls im Anschluß an oder während einer antiretroviralen Standardtripeltherapie erfolgt, und / oder unter dem Schutz einer Stammzelltransplantation erfolgt, und / oder unter dem Schutz einer Schilddrüsenblockade erfolgt. that treatment may follow or during standard antiretroviral triple therapy, and / or under the protection of a stem cell transplant, and / or under the protection of a thyroid block.
PCT/DE1999/001177 1998-04-15 1999-04-15 Cd4 radio-immunological pharmaceuticals for the treatment of hiv infections WO1999054954A2 (en)

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AU44971/99A AU4497199A (en) 1998-04-15 1999-04-15 Cd4 radio-immunological pharmaceuticals for the treatment of hiv infections
JP2000545211A JP2002512261A (en) 1998-04-15 1999-04-15 CD4 radioimmune drug for treating HIV infection
EP99927685A EP1071475A2 (en) 1998-04-15 1999-04-15 Cd4 radio-immunological pharmaceuticals for the treatment of hiv infections
DE19980721T DE19980721D2 (en) 1998-04-15 1999-04-15 CD4 radioimmunopharmaceuticals used to treat HIV infection

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DE1998126307 DE19826307A1 (en) 1998-03-08 1998-04-15 CD4 radio immunological pharmaceuticals

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Citations (5)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
WO1991004050A1 (en) * 1989-09-14 1991-04-04 Board Of Regents, The University Of Texas System Therapeutic compositions; methods for treatment of hiv infections
WO1991011461A1 (en) * 1990-01-26 1991-08-08 Biogen, Inc. C4 binding protein fusion proteins
WO1994004191A1 (en) * 1992-08-13 1994-03-03 Antisoma Limited Medical treatment
WO1997003198A2 (en) * 1995-07-07 1997-01-30 Texas A & M University System Nucleotide and amino acid sequence and uses thereof
WO1999045969A2 (en) * 1998-03-08 1999-09-16 Wolfgang Bergter Radioimmuno-pharmacon for treating the hiv-1 infection

Patent Citations (5)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
WO1991004050A1 (en) * 1989-09-14 1991-04-04 Board Of Regents, The University Of Texas System Therapeutic compositions; methods for treatment of hiv infections
WO1991011461A1 (en) * 1990-01-26 1991-08-08 Biogen, Inc. C4 binding protein fusion proteins
WO1994004191A1 (en) * 1992-08-13 1994-03-03 Antisoma Limited Medical treatment
WO1997003198A2 (en) * 1995-07-07 1997-01-30 Texas A & M University System Nucleotide and amino acid sequence and uses thereof
WO1999045969A2 (en) * 1998-03-08 1999-09-16 Wolfgang Bergter Radioimmuno-pharmacon for treating the hiv-1 infection

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