ITTO970409A1 - CONTINUOUSLY VARIATION TRANSMISSION. - Google Patents

CONTINUOUSLY VARIATION TRANSMISSION. Download PDF

Info

Publication number
ITTO970409A1
ITTO970409A1 IT97TO000409A ITTO970409A ITTO970409A1 IT TO970409 A1 ITTO970409 A1 IT TO970409A1 IT 97TO000409 A IT97TO000409 A IT 97TO000409A IT TO970409 A ITTO970409 A IT TO970409A IT TO970409 A1 ITTO970409 A1 IT TO970409A1
Authority
IT
Italy
Prior art keywords
cone
transmission
face
main shaft
aforementioned
Prior art date
Application number
IT97TO000409A
Other languages
Italian (it)
Inventor
Yoshiaki Tsukada
Kazuhiko Nakamura
Hiroaki Kayama
Original Assignee
Honda Motor Co Ltd
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Honda Motor Co Ltd filed Critical Honda Motor Co Ltd
Publication of ITTO970409A0 publication Critical patent/ITTO970409A0/it
Publication of ITTO970409A1 publication Critical patent/ITTO970409A1/en
Application granted granted Critical
Publication of IT1292306B1 publication Critical patent/IT1292306B1/en

Links

Description

DESCRIZIONE dell'invenzione industriale dal titolo: DESCRIPTION of the industrial invention entitled:

"Trasmissione a variazione continua" "Continuously Variable Transmission"

DESCRIZIONE DESCRIPTION

La presente invenzione si riferisce ad una trasmissione a variazione continua comprendente doppi coni ciascuno dei quali ha un primo cono in contatto con una faccia conduttrice ed un secondo cono in contatto con una faccia condotta, in cui un rapporto di variazione di velocità è modificato variando le posizioni di porzioni di contatto tra il primo cono e la faccia conduttrice e tra il secondo cono e la faccia condotta . The present invention relates to a continuously variable transmission comprising double cones each of which has a first cone in contact with a conducting face and a second cone in contact with a driven face, in which a speed variation ratio is modified by varying the positions of contact portions between the first cone and the conducting face and between the second cone and the driven face.

Trasmissioni a variazione continua di questo tipo sono note, ad esempio, dalla pubblicazione di brevetto giapponese n. Sho 47-447.Nella trasmissione a variazione continua di questo tipo, un albero di supporto di un doppio cono destinato a supportare in modo girevole un doppio cono su un portaconi è inserito in un foro di supporto ricavato nel portaconi in modo da impedirne lo sfilamento. Tale prevenzione dello sfilamento dell'albero di supporto del doppio cono è stata realizzata bloccando l'albero di supporto del doppio cono sul portaconi utilizzando un fermaglio, o mediante accoppiamento bloccato alla pressa dell'albero di supporto del doppio cono nel foro di supporto ricavato nel portaconi. Continuously variable transmissions of this type are known, for example, from Japanese patent publication no. Sho 47-447 In the continuously variable transmission of this type, a support shaft of a double cone intended to rotatably support a double cone on a cone holder is inserted in a support hole obtained in the cone holder so as to prevent it from slipping out. . This prevention of the extraction of the double cone support shaft was achieved by locking the double cone support shaft on the cone holder using a clip, or by coupling the double cone support shaft to the press in the support hole obtained in the cone holder. cone holder.

La prevenzione dello sfilamento dell'albero di supporto del doppio cono utilizzando un fermaglio, tuttavia, presenta un problema dovuto al numero maggiore di componenti. D'altra parte, la prevenzione dello sfilamento dell'albero di supporto del doppio cono mediante accoppiamento bloccato alla pressa presenta un problema dovuto al fatto che la rimozione dell'albero di supporto del doppio cono allo smontaggio è difficile, con la conseguenza di caratteristiche di manutenzione scadenti. Preventing the double cone support shaft from slipping out by using a clip, however, has a problem with the increased number of components. On the other hand, the prevention of the extraction of the double cone support shaft by means of a locked coupling to the press presents a problem due to the fact that the removal of the double cone support shaft upon disassembly is difficult, with the consequence of poor maintenance.

Alla luce di quanto precede, è stata realizzata la presente invenzione, ed uno scopo della presente invenzione consiste nel realizzare una trasmissione a variazione continua in cui si impedisce lo sfilamento di un albero di supporto di un doppio cono senza la necessità di prevedere un organo di bloccaggio speciale quale un fermaglio, mantenendo caratteristiche di manutenzione preferibili. In the light of the foregoing, the present invention has been carried out, and an object of the present invention is to provide a continuously variable transmission in which the slipping off of a support shaft of a double cone is prevented without the need to provide a member of special locking such as a clip, maintaining preferable maintenance characteristics.

Per raggiungere lo scopo, secondo l'invenzione descritta nella rivendicazione 1, un albero di supporto di un doppio cono destinato a supportare un doppio cono è inserito in un foro di supporto ad appoggio sul fondo ricavato in un portaconi dal lato dell'albero principale della trasmissione e successivamente il portaconi è assemblato con l'albero principale della trasmissione attraverso un cuscinetto. Con questa configurazione,poiché l'estremità radialmente interna dell'albero di supporto del doppio cono è portata in contatto con il cuscinetto, è possibile prevenire lo sfilamento dell'albero di supporto del doppio cono senza la necessità della disposizione di nessun organo speciale, quale un fermaglio, o senza un accoppiamento bloccato alla pressa dell'albero di supporto del doppio cono nel foro di supporto. To achieve the object, according to the invention described in claim 1, a support shaft of a double cone intended to support a double cone is inserted in a support hole resting on the bottom obtained in a cone holder on the side of the main shaft of the transmission and subsequently the cone holder is assembled with the main transmission shaft through a bearing. With this configuration, since the radially inner end of the double cone support shaft is brought into contact with the bearing, it is possible to prevent the slipping of the double cone support shaft without the need for the arrangement of any special member, such as a clip, or without a press fit of the double cone support shaft in the support hole.

Nel seguito, una forma di attuazione della presente invenzione sarà descritta con riferimento ai disegni annessi. In the following, an embodiment of the present invention will be described with reference to the attached drawings.

Le figure da 1 a 5 mostrano una prima forma di attuazione della presente invenzione, in cui: Figures 1 to 5 show a first embodiment of the present invention, in which:

la figura 1 rappresenta una vista in sezione verticale di un gruppo motore per un veicolo,· Figure 1 is a vertical sectional view of a power unit for a vehicle,

la figura 2 rappresenta una vista ingrandita di una porzione essenziale della figura 1; Figure 2 is an enlarged view of an essential portion of Figure 1;

la figura 3 rappresenta una vista in sezione lungo la linea 3-3 della figura 2; Figure 3 is a sectional view along the line 3-3 of Figure 2;

la figura 4 rappresenta una vista in sezione lungo la linea 4-4 della figura 2; e Figure 4 is a sectional view along the line 4-4 of Figure 2; And

la figura 5 rappresenta una vista ingrandita di una porzione essenziale della figura 2. Figure 5 is an enlarged view of an essential portion of Figure 2.

<‘ >Come illustrato nella figura 1,un gruppo motore p, che è destinato ad essere montato su un motociclo, comprende un motore E ed un involucro 1 contenente una trasmissione a variazione continua T.L'involucro 1 è diviso in tre parti, un involucro centrale 2, un involucro di sinistra 3 collegato alla faccia di sinistra dell'involucro centrale 2 , ed un involucro di destra 4 collegato alla faccia di destra dell'involucro centrale 2. Un albero a gomiti 6, che è supportato sull'involucro centrale 2 e sull'involucro di sinistra 3 per mezzo di una coppia di cuscinetti a sfere 5, 5, è collegato attraverso una biella 9 ad uno stantuffo 8 inserito in modo scorrevole in un blocco cilindro 7 supportato sull'involucro centrale 2 e sull'involucro di sinistra 3. As illustrated in Figure 1, an engine unit p, which is intended to be mounted on a motorcycle, comprises an engine E and a housing 1 containing a continuously variable transmission T. The housing 1 is divided into three parts, a central housing 2, a left housing 3 connected to the left face of the central housing 2, and a right housing 4 connected to the right face of the central housing 2. A crankshaft 6, which is supported on the housing 2 and on the left casing 3 by means of a pair of ball bearings 5, 5, it is connected through a connecting rod 9 to a piston 8 slidably inserted in a cylinder block 7 supported on the central casing 2 and on the left housing 3.

Un generatore di energia elettrica 10, disposto all'estremità sinistra dell'albero a gomiti 6, è ricoperto da un coperchio 11 del generatore collegato alla faccia di sinistra dell'involucro di sinistra 3. Un ingranaggio conduttore 12 è supportato in modo relativamente girevole intorno alla periferia esterna dell'estremità destra dell'albero a gomiti 6 che si estende nell'involucro di destra 4. L'ingranaggio conduttore 12 può essere collegato all'albero a gomiti 6 per mezzo di un innesto centrifugo automatico 13 disposto all'estremità destra dell'albero a gomiti 6. An electric power generator 10, disposed at the left end of the crankshaft 6, is capped by a generator cover 11 connected to the left face of the left housing 3. A drive gear 12 is relatively rotatably supported about at the outer periphery of the right end of the crankshaft 6 extending into the right hand housing 4. The drive gear 12 can be connected to the crankshaft 6 by means of an automatic centrifugal clutch 13 located at the right end crankshaft 6.

Come si vede dalle figure 1 e 2, un albero principale 21 di una trasmissione a variazione continua T comprende un albero di uscita lato interno 22, ed un albero di ingresso a manicotto 23 disposto in modo relativamente girevole intorno alla periferia esterna dell'albero di uscita 22 attraverso un cuscinetto ad aghi 24. Le due estremità dell'albero di uscita 22 sono sospese tra l'involucro di sinistra 3 e l'involucro di destra 4. Un ingranaggio condotto 25 in presa con l'ingranaggio conduttore 12 è fissato sull'albero di ingresso 23. L'ingranaggio condotto 25 comprende un semi-ingranaggio interno 26 collegato mediante profili scanalati all'albero di ingresso 23, ed un semi-ingranaggio esterno 27 collegato leggermente in modo relativamente girevole al semi-ingranaggio interno 26 attraverso una molteplicità di smorzatori di gomma 28 ed in presa con l'ingranaggio conduttore 12. Quando la coppia del motore trasmessa dall'ingranaggio conduttore 12 all'albero di ingresso 23 attraverso l'ingranaggio condotto 25 varia, gli smorzatori di gomma 28 agiscono in modo da ridurre gli urti dovuti a variazioni della coppia del motore con la loro deformazione. As can be seen from Figures 1 and 2, a main shaft 21 of a continuously variable transmission T comprises an internal side output shaft 22, and a sleeve input shaft 23 disposed relatively rotatably around the external periphery of the drive shaft. output 22 through a needle bearing 24. The two ends of the output shaft 22 are suspended between the left housing 3 and the right housing 4. A driven gear 25 in engagement with the driving gear 12 is fixed on the input shaft 23. The driven gear 25 comprises an internal half gear 26 connected by spline profiles to the input shaft 23, and an external half gear 27 connected slightly relatively rotatably to the internal half gear 26 through a plurality of rubber dampers 28 and in engagement with the drive gear 12. When the motor torque transmitted from the drive gear 12 to the input shaft 23 through the input duct 25 varies, the rubber dampers 28 act in such a way as to reduce the impacts due to variations in the torque of the engine with their deformation.

Una faccia conduttrice 29 avente una porzione anulare di contatto 291 diretta radialmente verso l'esterno è collegata mediante profili scanalati intorno alla periferia esterna dell'albero di ingresso 23, ed una faccia condotta 30 avente una porzione anulare di contatto 30L diretta radialmente verso l'interno è supportata in modo relativamente girevole intorno alla periferia esterna dell'albero di uscita 22. A conductive face 29 having an annular contact portion 291 directed radially outwardly is connected by grooved profiles around the outer periphery of the input shaft 23, and a driven face 30 having an annular contact portion 30L directed radially towards the is relatively rotatably supported about the outer periphery of the output shaft 22.

Un primo portaconi 31 realizzato in una forma approssimativamente conica è supportato intorno alla periferia esterna di una porzione in rilievo 302 della faccia condotta 30 attraverso un cuscinetto ad aghi 32 in modo da essere relativamente girevole e in modo da essere scorrevole assialmente. Come si vede dalle figure da 1 a 3, un meccanismo a camma di torsione 33 per arrestare la rotazione del primo portaconi 31 rispetto all'involucro 1 comprende un perno 34 piantato radialmente nella periferia esterna del primo portaconi 31, un rullo 36 supportato in modo girevole sul perno 34 attraverso un cuscinetto a sfere 35, ed una scanalatura di guida 4X formata nella faccia di parete interna dell'involucro di destra 4 per guidare il rullo 36. La scanalatura di guida 4i è inclinata di un angolo Of rispetto ad una linea assiale L dell'albero principale .21 della trasmissione . A first cone holder 31 made in an approximately conical shape is supported around the outer periphery of a raised portion 302 of the driven face 30 through a needle bearing 32 so as to be relatively rotatable and so as to be axially sliding. As can be seen from Figures 1 to 3, a torsion cam mechanism 33 for stopping the rotation of the first cone holder 31 with respect to the casing 1 comprises a pin 34 planted radially in the outer periphery of the first cone holder 31, a roller 36 supported in such a way pivotable on the pin 34 through a ball bearing 35, and a guide groove 4X formed in the inner wall face of the right-hand housing 4 for guiding the roller 36. The guide groove 4i is inclined at an angle Of with respect to a line axial L of the main shaft .21 of the transmission.

Una molteplicità di alberi di supporto di doppi coni 37 sono disposti in modo da attraversare una molteplicità di finestre 31! formate nel primo portaconi 31. Un doppio cono 39 è supportato in modo girevole su ciascun albero di supporto di un doppio cono 37 attraverso cuscinetti ad aghi 38. Gli alberi di supporto dei doppi coni 37 sono disposti lungo una linea generatrice conica centrata sulla linea assiale L dell'albero principale 21 della trasmissione, e passano attraverso un gioco tra la porzione di contatto 29i della faccia conduttrice 29 e la porzione di contatto 30i della faccia condotta 30. Ciascun doppio cono 39 comprende un primo cono 40 ed un secondo cono 41 che hanno una faccia di base comune. La porzione di contatto 2SX della faccia conduttrice 29 è portata in contatto con il primo cono 40, mentre la porzione di contatto 30! della faccia condotta 30 è portata in contatto con il secondo cono 41. A plurality of double cone support shafts 37 are arranged to pass through a plurality of windows 31! formed in the first cone holder 31. A double cone 39 is rotatably supported on each bearing shaft of a double cone 37 through needle bearings 38. The bearing shafts of the double cones 37 are arranged along a conical generating line centered on the axial line L of the main shaft 21 of the transmission, and pass through a gap between the contact portion 29i of the conductive face 29 and the contact portion 30i of the driven face 30. Each double cone 39 comprises a first cone 40 and a second cone 41 which they have a common base face. The contact portion 2SX of the conductive face 29 is brought into contact with the first cone 40, while the contact portion 30! of the driven face 30 is brought into contact with the second cone 41.

Come si vede dalla figura 5, un foro di supporto 313 ricavato nel primo portaconi 31 per supportare ciascun albero di supporto di un doppio cono 37 è un foro ad appoggio sul fondo ricavato dal lato interno al lato esterno nella direzione radiale. L'estremità del foro di supporto 313 che sbocca sul lato radialmente interno fronteggia il cuscinetto ad aghi 32 che supporta il primo portaconi 31 intorno alla periferia esterna della porzione in rilievo 302 della faccia condotta 30 che ruota integralmente con l'albero principale 21 della trasmissione. Di conseguenza, l'albero di supporto del doppio cono 37 ed il doppio cono 39 sono montati con il primo portaconi 31 mediante inserimento dell'albero di supporto del doppio cono 37 nell'estremità aperta del foro di supporto 313 del primo portaconi 31, passando attraverso il doppio cono 39 in una condizione in cui il doppio cono 39 è inserito nel foro a finestra 313 del primo portaconi 31.Quindi,mediante assemblaggio del primo portaconi 31 e della faccia condotta 30 intorno alla periferia esterna dell'albero principale 21 della trasmissione, l'estremità radialmente interna dell'albero di supporto del doppio cono 37 è portata in contatto con il cuscinetto ad aghi 32 disposto tra la periferia esterna della porzione in rilievo 302 della faccia condotta 30 ed il primo portaconi 31, prevenendo così lo sfilamento dell'albero di supporto del doppio cono 37 dall'estremità aperta del foro di supporto 313 . As can be seen from Figure 5, a support hole 313 obtained in the first cone holder 31 to support each support shaft of a double cone 37 is a hole resting on the bottom obtained from the internal side to the external side in the radial direction. The end of the support hole 313 which opens on the radially inner side faces the needle bearing 32 which supports the first cone holder 31 around the outer periphery of the raised portion 302 of the driven face 30 which rotates integrally with the main shaft 21 of the transmission . Consequently, the double cone support shaft 37 and the double cone 39 are mounted with the first cone holder 31 by inserting the double cone support shaft 37 into the open end of the support hole 313 of the first cone holder 31, passing through the double cone 39 in a condition in which the double cone 39 is inserted into the window hole 313 of the first cone holder 31. Then, by assembling the first cone holder 31 and the driven face 30 around the outer periphery of the main shaft 21 of the transmission , the radially internal end of the support shaft of the double cone 37 is brought into contact with the needle bearing 32 arranged between the external periphery of the raised portion 302 of the driven face 30 and the first cone holder 31, thus preventing the slipping of the support shaft of the double cone 37 from the open end of the support hole 313.

In questo modo, il foro di supporto 313 è realizzato come un foro ad appoggio sul fondo praticato nel primo portaconi 31 dal lato interno verso il lato esterno nella direzione radiale, e lo sfilamento dell'estremità radialmente interna dell'albero di supporto del doppio cono 37 inserita nel foro di supporto 313 è impedito dal cuscinetto ad aghi 32, per cui è possibile ridurre il numero di componenti senza la necessità di prevedere nessun organo speciale di prevenzione dello sfilamento, quale un fermaglio, ed anche facilitare lo smontaggio rispetto al meccanismo di prevenzione dello sfilamento del tipo ad accoppiamento bloccato alla pressa dell'albero di supporto del doppio cono 37 nel foro di supporto 313, con la conseguenza di migliori caratteristiche di manutenzione . In this way, the support hole 313 is made as a resting hole on the bottom made in the first cone holder 31 from the internal side towards the external side in the radial direction, and the extraction of the radially internal end of the double cone support shaft 37 inserted in the support hole 313 is prevented by the needle bearing 32, so it is possible to reduce the number of components without the need to provide any special device to prevent slipping, such as a clip, and also to facilitate disassembly with respect to the prevention of unthreading of the type with locked coupling to the press of the support shaft of the double cone 37 in the support hole 313, with the consequence of better maintenance characteristics.

Una finestra 312 è ricavata nella porzione superiore del primo portaconi 31 di fronte all'albero a gomiti 6. La faccia dentata dell'ingranaggio condotto 25 contenuto nel primo portaconi 31 fronteggia la finestra 312, e l'ingranaggio conduttore 12 è in presa con l'ingranaggio condotto 25 attraverso la finestra 312. A window 312 is formed in the upper portion of the first cone holder 31 in front of the crankshaft 6. The toothed face of the driven gear 25 contained in the first cone holder 31 faces the window 312, and the driving gear 12 is in engagement with the gear driven 25 through window 312.

Un meccanismo centrifugo 51 è disposto sul lato destro dell'ingranaggio condotto 25 per modificare il rapporto di variazione di velocità della trasmissione a variazione continua T facendo scorrere assialmente il primo portaconi 31 in funzione della velocità di rotazione dell'albero di ingresso 23. Il meccanismo centrifugo 51 comprende un manicotto 52 fissato intorno alla periferia esterna dell'albero di ingresso 23, un organo a camma 54 disposto in modo scorrevole intorno alla periferia esterna del manicotto 52 attraverso una boccola 53, ed una molteplicità di masse centrifughe 55 disposte tra una faccia di camma fissa 261 formata sulla faccia di destra del semi-ingranaggio interno 26 dell'ingranaggio condotto 25, ed una faccia di camma mobile 54! formato sulla faccia di sinistra dell'organo a camma 54.La periferia esterna del secondo portaconi 56 che ricopre il meccanismo centrifugo 51 è fissata mediante un fermaglio 57 all'estremità destra del primo portaconi 31, e la periferia interna del secondo portaconi 56 è supportata sull'organo a camma 54 per mezzo di un cuscinetto a sfere 58. A centrifugal mechanism 51 is disposed on the right side of the driven gear 25 to modify the speed change ratio of the continuously variable transmission T by axially sliding the first cone holder 31 as a function of the rotation speed of the input shaft 23. The mechanism 51 comprises a sleeve 52 fixed around the outer periphery of the input shaft 23, a cam member 54 slidably disposed around the outer periphery of the sleeve 52 through a bushing 53, and a plurality of centrifugal masses 55 disposed between one face fixed cam 261 formed on the right-hand face of the inner gear half 26 of the driven gear 25, and a movable cam face 54! formed on the left face of the cam member 54 The outer periphery of the second cone holder 56 covering the centrifugal mechanism 51 is secured by a clip 57 to the right end of the first cone holder 31, and the inner periphery of the second cone holder 56 is supported on the cam member 54 by means of a ball bearing 58.

Il primo ed il secondo portaconi 31 e 56 cooperano per delimitare uno spazio che circonda l'albero principale 21 della trasmissione. L'ingranaggio condotto 25, la faccia conduttrice 29, ed il meccanismo centrifugo 51 sono contenuti in questo spazio. Lo spazio è anche messo in comunicazione con lo spazio interno dell'involucro 1 attraverso la finestra 312 che è fronteggiata dalla faccia dentata dell'ingranaggio condotto 25, ed attraverso le finestre 31χ che supportano i doppi coni 39. The first and second cone holders 31 and 56 cooperate to define a space which surrounds the main shaft 21 of the transmission. The driven gear 25, the driving face 29, and the centrifugal mechanism 51 are contained in this space. The space is also communicated with the internal space of the envelope 1 through the window 312 which is faced by the toothed face of the driven gear 25, and through the windows 31χ which support the double cones 39.

Un collare a gradino 59 disposto all'estremità destra del manicotto 52 è supportato intorno alla periferia esterna dell'estremità destra dell'albero di uscita 22 per mezzo di un cuscinetto a sfere 60, e la faccia di destra del cuscinetto a sfere 60 è fissata sull'albero di uscita 22 per mezzo di una coppiglia 61. L'albero principale 21 della trasmissione comprendente l'albero di uscita 22 e l'albero di ingresso 23 è supportato sull'involucro di destra 4 per mezzo di un cuscinetto a sfere 62 disposto intorno alla periferia esterna dell'albero di ingresso 23.Una molla 64 è disposta in una condizione contratta tra un elemento di ritenuta di molla 63 supportato dal cuscinetto a sfere 62 ed il secondo portaconi 56. Il secondo portaconi 56 ed il primo portaconi 31 sono spinti verso sinistra da una forza elastica della molla 64. A stepped collar 59 disposed at the right end of the sleeve 52 is supported around the outer periphery of the right end of the output shaft 22 by means of a ball bearing 60, and the right face of the ball bearing 60 is secured on the output shaft 22 by means of a split pin 61. The main shaft 21 of the transmission comprising the output shaft 22 and the input shaft 23 is supported on the right-hand housing 4 by means of a ball bearing 62 disposed around the outer periphery of the input shaft 23. A spring 64 is arranged in a contracted condition between a spring retainer 63 supported by the ball bearing 62 and the second cone holder 56. The second cone holder 56 and the first cone holder 31 are pushed to the left by an elastic force of the spring 64.

Quando la velocità di rotazione dell'albero di ingresso 23 aumenta, le masse centrifughe 55 sono fatte muovere radialmente verso l'esterno da forze centrifughe applicate alle masse centrifughe 55, e le due facce di camma 261( 54x sono premute dalle masse centrifughe 55. Di conseguenza, l'organo a camma 54 è fatto muovere nella direzione rivolta verso destra contro la spinta elastica della molla 64, per cui il secondo portaconi 56 collegato all'organo a camma 54 per mezzo del cuscinetto a sfere 58 ed il primo portaconi 31 sono fatti muovere nella direzione rivolta verso destra. As the rotational speed of the input shaft 23 increases, the centrifugal weights 55 are made to move radially outward by centrifugal forces applied to the centrifugal weights 55, and the two cam faces 261 (54x are pressed by the centrifugal weights 55. Consequently, the cam member 54 is made to move in the right-facing direction against the elastic thrust of the spring 64, whereby the second cone holder 56 connected to the cam member 54 by means of the ball bearing 58 and the first cone holder 31 they are made to move in the right-facing direction.

Un meccanismo a camma di regolazione di pressione 67 è disposto tra l'estremità destra di un ingranaggio di uscita 66 collegato mediante profili scanalati all'estremità sinistra dell'albero di uscita 22 e fissato ad essa mediante una coppiglia 65, e l'estremità sinistra della faccia condotta 30. Come si vede dalla figura 4, il meccanismo a camma di regolazione di pressione 67 è configurato in modo che sfere 68 siano trattenute ciascuna tra una molteplicità di porzioni rientranti 66t ricavate all'estremità destra dell'ingranaggio di uscita 66, ed una molteplicità di porzioni rientranti 303 ricavate all'estremità sinistra della faccia condotta 30, ed una molla a disco 69 per applicare un precarico di spinta rivolto verso destra alla faccia condotta 30 è inserita tra l'ingranaggio di uscita 66 e la faccia condotta 30. Quando alla faccia condotta 30 è applicata una coppia e questa faccia è fatta ruotare rispetto all'ingranaggio di uscita 66, essa è spinta dal meccanismo a camma di regolazione di pressione 67 nella direzione di separazione dall'ingranaggio di uscita 66 (direzione rivolta verso destra nella figura). A pressure adjusting cam mechanism 67 is disposed between the right end of an output gear 66 connected by grooves to the left end of the output shaft 22 and secured thereto by a cotter pin 65, and the left end of the driven face 30. As can be seen from Figure 4, the pressure adjusting cam mechanism 67 is configured so that balls 68 are each retained among a plurality of recessed portions 66t formed at the right-hand end of the output gear 66, and a plurality of recessed portions 303 formed at the left end of the driven face 30, and a disc spring 69 for applying a thrust preload facing right to the driven face 30 is inserted between the output gear 66 and the driven face 30 When torque is applied to the driven face 30 and this face is rotated relative to the output gear 66, it is biased by the adjusting cam mechanism. pressure ring 67 in the direction of separation from the output gear 66 (direction facing right in the figure).

Con riferimento ancora alla figura 1, un terzo ingranaggio riduttore 71 è supportato in modo girevole sull'involucro di sinistra 3 per mezzo di un cuscinetto a sfere 70, e l'estremità sinistra dell'albero di uscita 22 è supportata coassialmente sul terzo ingranaggio riduttore 71 per mezzo di un cuscinetto ad aghi e di un cuscinetto a sfere 73. Un ingranaggio riduttore 75 è supportato sull'involucro di sinistra 3 e sull'involucro centrale 2 per mezzo di una coppia di cuscinetti a sfere 74, 74, ed un primo ed un secondo ingranaggio riduttore 76, 77 previsti sull'albero di riduzione 75 ingranano con l'ingranaggio di uscita 66 e con il terzo ingranaggio riduttore 71, rispettivamente. Una ruota dentata conduttrice per catena 79, intorno alla quale è avvòlta una catena ad anello 78, è disposta all'estremità anteriore della porzione ad albero del terzo ingranaggio riduttore 71 sporgente verso l'esterno dall'involucro di sinistra 4. La rotazione dell'albero di uscita 22 è così trasmessa ad una ruota motrice attraverso l'ingranaggio di uscita 66, il primo ingranaggio riduttore 76, il secondo ingranaggio riduttore 77, il terzo ingranaggio riduttore 71, la ruota dentata conduttrice per catena 79, e la catena ad anello 78. Referring again to Figure 1, a third reduction gear 71 is rotatably supported on the left housing 3 by means of a ball bearing 70, and the left end of the output shaft 22 is coaxially supported on the third reduction gear 71 by means of a needle bearing and a ball bearing 73. A reduction gear 75 is supported on the left housing 3 and on the central housing 2 by means of a pair of ball bearings 74, 74, and a first and a second reduction gear 76, 77 provided on the reduction shaft 75 mesh with the output gear 66 and with the third reduction gear 71, respectively. A drive sprocket for chain 79, around which a ring chain 78 is wound, is disposed at the forward end of the shaft portion of the third reduction gear 71 projecting outwardly from the left housing 4. The rotation of the output shaft 22 is thus transmitted to a drive wheel through output gear 66, first reduction gear 76, second reduction gear 77, third reduction gear 71, chain drive sprocket 79, and ring chain 78.

Un passaggio per olio 4Z ricavato nell'involucro di destra 4 è messo in comunicazione con un passaggio per olio 221 che attraversa assialmente l'albero di uscita 22, e ciascuna porzione della trasmissione a variazione continua T è lubrificata da olio alimentato dal passaggio per olio 22x allo spazio interno circondato dal primo e dal secondo portaconi 31, 56. An oil passage 4Z obtained in the right-hand housing 4 is connected to an oil passage 221 which axially crosses the output shaft 22, and each portion of the continuously variable transmission T is lubricated by oil fed from the oil passage 22x to the internal space surrounded by the first and second cone holders 31, 56.

Nel seguito, sarà descritto il funzionamento di questa forma di attuazione della presente invenzione avente la configurazione precedentemente descritta. In the following, the operation of this embodiment of the present invention having the previously described configuration will be described.

Come illustrato nella figura 2, una distanza A tra la porzione di contatto 29L della faccia conduttrice 29 e la linea assiale L dell'albero principale 21 della trasmissione è costante,mentre una distanza B tra la porzione di contatto 29i della faccia conduttrice 29 e l'albero di supporto di un doppio cono 27 è variabile (BL, Βτ) . Una distanza C tra la porzione di contatto 30χ della faccia condotta 30 e l'albero di supporto di un doppio cono 37 è variabile (CL) Cr), mentre una distanza D tra la porzione di contatto 30* della faccia condotta 30 e la linea assiale L dell'albero principale 21 della trasmissione è costante. As illustrated in Figure 2, a distance A between the contact portion 29L of the conductive face 29 and the axial line L of the main shaft 21 of the transmission is constant, while a distance B between the contact portion 29i of the conductive face 29 and the The support shaft of a double cone 27 is variable (BL, Βτ). A distance C between the contact portion 30χ of the driven face 30 and the support shaft of a double cone 37 is variable (CL) Cr), while a distance D between the contact portion 30 * of the driven face 30 and the line axial L of the main shaft 21 of the transmission is constant.

Un rapporto di variazione di velocità R è fornito da: A speed change ratio R is given by:

in cui NDR rappresenta una velocità di rotazione della faccia conduttrice 29 e NDN rappresenta una velocità di rotazione della faccia condotta 30. wherein NDR represents a rotation speed of the driving face 29 and NDN represents a rotation speed of the driven face 30.

Quando il motore E è fatto ruotare a bassa velocità, la velocità di rotazione dell'ingranaggio condotto 25 azionato dall'ingranaggio condotto 12 è bassa. A questo punto, come indicato nella parte superiore della figura 2, poiché le forze centrifughe applicate alle masse centrifughe 55 del meccanismo centrifugo 51 sono basse, il secondo portaconi 56 ed il primo portaconi 31 sono fatti muovere nella direzione rivolta verso sinistra dalla spinta elastica della molla 64. Quando il primo portaconi 31 è fatto muovere nella direzione rivolta verso sinistra, la porzione di contatto 291 della faccia condotta 29 si muove sul lato della faccia di base del primo cono 40 del doppio cono 39, e quindi la distanza B aumenta al valore massimo BL, mentre la porzione di contatto 30χ della faccia condotta 30 si muove sul lato di vertice del secondo cono 41 del doppio cono 39, e quindi la distanza C diminuisce al valore minimo CL. When the motor E is rotated at low speed, the rotational speed of the driven gear 25 driven by the driven gear 12 is low. At this point, as indicated in the upper part of Figure 2, since the centrifugal forces applied to the centrifugal weights 55 of the centrifugal mechanism 51 are low, the second cone holder 56 and the first cone holder 31 are made to move in the direction facing left by the elastic thrust of the spring 64. When the first cone holder 31 is made to move in the left-facing direction, the contact portion 291 of the driven face 29 moves to the side of the base face of the first cone 40 of the double cone 39, and hence the distance B increases to maximum value BL, while the contact portion 30χ of the driven face 30 moves on the vertex side of the second cone 41 of the double cone 39, and therefore the distance C decreases to the minimum value CL.

Quando la distanza B aumenta al valore massimo BL e la distanza C diminuisce al valore minimo CL come precedentemente descritto (le distanze A, D sono costanti) , il rapporto di variazione di velocità R aumenta ad un rapporto BASSO. When the distance B increases to the maximum value BL and the distance C decreases to the minimum value CL as previously described (the distances A, D are constant), the speed change ratio R increases to a LOW ratio.

D'altra parte, quando il motore E è fatto ruotare ad alta velocità, la velocità di rotazione dell'ingranaggio condotto 25 azionato dall'ingranaggio conduttore 12 è elevata.A questo punto, come indicato nella parte inferiore della figura 2, poiché le forze centrifughe applicate alle masse centrifughe 55 del meccanismo centrifugo 51 sono elevate, il secondo portaconi 56 ed il primo portaconi 31 sono fatti muovere nella direzione rivolta verso destra contro la spinta elastica della molla 64 dall'azione delle masse centrifughe 55 che si muovono radialmente verso l'esterno a causa delle forze centrifughe. Quando il primo portaconi 31 è fatto muovere nella direzione rivolta verso destra, la porzione di contatto 291 della faccia conduttrice 29 si sposta sul lato di vertice del primo cono 40 del doppio cono 39, e quindi la distanza B diminuisce al valore minimo BT, mentre la porzione di contatto 30x della faccia condotta 30 si muove sul lato della faccia di base del secondo cono 41 del doppio cono 39, e quindi la distanza C aumenta al valore massimo CT. On the other hand, when the motor E is rotated at high speed, the rotational speed of the driven gear 25 driven by the drive gear 12 is high. At this point, as indicated in the lower part of Figure 2, since the forces centrifuges applied to the centrifugal masses 55 of the centrifugal mechanism 51 are elevated, the second cone holder 56 and the first cone holder 31 are made to move in the direction facing right against the elastic thrust of the spring 64 by the action of the centrifugal masses 55 which move radially towards the external due to centrifugal forces. When the first cone holder 31 is made to move in the right-facing direction, the contact portion 291 of the conductive face 29 moves to the vertex side of the first cone 40 of the double cone 39, and therefore the distance B decreases to the minimum value BT, while the contact portion 30x of the driven face 30 moves on the side of the base face of the second cone 41 of the double cone 39, and therefore the distance C increases to the maximum value CT.

Quando la distanza B diminuisce al valore minimo BT e la distanza C aumenta al valore massimo C,. come precedentemente descritto {le distanze A, D sono costanti) , il rapporto di variazione di velocità R diminuisce ad un rapporto MASSIMO. When distance B decreases to the minimum value BT and distance C increases to the maximum value C ,. as previously described (the distances A, D are constant), the speed variation ratio R decreases to a MAXIMUM ratio.

In questo modo, il rapporto di variazione di velocità della trasmissione a variazione continua T può essere variato in continuo tra i lati BASSO e MASSIMO in funzione della velocità di rotazione del motore E. Inoltre, poiché il rapporto di variazione di velocità è controllato automaticamente dal meccanismo centrifugo 51, diventa possibile ridurre il costo a causa della semplificazione della struttura e rendere più piccole le dimensioni della trasmissione a variazione continua T, rispetto al caso della disposizione di un controllore di variazione di velocità per controllare manualmente la variazione di velocità dall'esterno dell'involucro 1 o della disposizione di un controllore elettronico di variazione di velocità. In this way, the speed change ratio of the continuously variable transmission T can be continuously varied between the LOW and MAX sides as a function of the rotational speed of the engine E. Furthermore, since the speed change ratio is automatically controlled by the centrifugal mechanism 51, it becomes possible to reduce the cost due to the simplification of the structure and make the dimensions of the continuously variable transmission T smaller, compared to the case of the arrangement of a speed variation controller to manually control the speed variation from the outside of the casing 1 or of the arrangement of an electronic speed variation controller.

La rotazione della faccia conduttrice 29 è così trasmessa con un rapporto specifico di variazione di velocità R alla faccia condotta 30 attraverso i doppi coni 39 e la rotazione della faccia condotta 30 è trasmessa all'ingranaggio di uscita 66 attraverso il meccanismo a camma di regolazione di pressione 67. A questo punto,quando si genera una rotazione relativa tra la faccia condotta 30 e l'ingranaggio di uscita 66 a causa di una coppia applicata alla faccia condotta 30, la faccia condotta 30 è spinta nella direzione di separazione dall'ingranaggio di uscita 66 dal meccanismo a camma di regolazione di pressione 67. La forza di spinta genera, in cooperazione con la forza di spinta della molla a disco 69, una pressione frontale per premere la porzione di contatto 29i della faccia conduttrice 29 sul primo cono 40 del doppio cono 39 ed una pressione frontale per premere la porzione di contatto 30x della faccia condotta 30 sul secondo cono 41 del doppio cono 39. The rotation of the driving face 29 is thus transmitted with a specific ratio of speed variation R to the driven face 30 through the double cones 39 and the rotation of the driven face 30 is transmitted to the output gear 66 through the adjustment cam mechanism of 67. At this point, when relative rotation is generated between the driven face 30 and the output gear 66 due to a torque applied to the driven face 30, the driven face 30 is pushed in the direction of separation from the output 66 from the pressure adjusting cam mechanism 67. The pushing force generates, in cooperation with the pushing force of the disc spring 69, a front pressure to press the contact portion 29i of the conductive face 29 onto the first cone 40 of the double cone 39 and a front pressure to press the contact portion 30x of the driven face 30 onto the second cone 41 of the double cone 39.

Incidentalmente, mentre la forza di spinta prodotta dal meccanismo a camma di regolazione di pressione 67 preme l'ingranaggio di uscita 66 nella direzione rivolta verso sinistra, la forza di pressione verso sinistra è trasmessa all'ingranaggio di uscita 22 poiché l'estremità sinistra dell'ingranaggio di uscita 66 è fissata all'estremità sinistra dell'albero di uscita 22 mediante la coppiglia 65. Inoltre, mentre la forza di spinta prodotta dal meccanismo a camma di regolazione di pressione 67 preme la faccia condotta 30 nella direzione rivolta verso destra, la forza di pressione verso destra è trasmessa dalla faccia condotta 30 all'estremità destra dell'albero di uscita 33 attraverso i doppi coni 39, la faccia conduttrice 29, il semi-ingranaggio interno 26, il manicotto 52, il cuscinetto a sfere 62, il collare 59, il cuscinetto a sfere 60, la coppiglia 61. Incidentally, as the thrust force produced by the pressure adjusting cam mechanism 67 presses the output gear 66 in the left-facing direction, the left-facing pressure force is transmitted to the output gear 22 since the left end of the The output gear 66 is attached to the left end of the output shaft 22 by the cotter pin 65. Also, as the thrust force produced by the pressure adjusting cam mechanism 67 presses the driven face 30 in the right-facing direction, the pressing force to the right is transmitted from the driven face 30 to the right end of the output shaft 33 through the double cones 39, the driving face 29, the internal half-gear 26, the sleeve 52, the ball bearing 62, collar 59, ball bearing 60, cotter pin 61.

Di conseguenza, il carico applicato dal meccanismo a camma di regolazione di pressione 67 all'ingranaggio di uscita 66 e alla faccia condotta 30 per premerli rispettivamente nelle direzioni rivolte verso sinistra e verso destra, agisce come carico di trazione per l'albero di uscita 22, ed il carico di trazione è annullato da una tensione interna dell'albero di uscita 22.Di conseguenza, il carico di pressione del meccanismo a camma di regolazione di pressione 67 non è trasmesso all'involucro 1. Ciò elimina la necessità di rinforzare la resistenza meccanica dell'involucro 1 in misura tale da sopportare il carico di pressione, riducendo così il peso della trasmissione a variazione continua T. Inoltre, poiché la faccia conduttrice 29 e la faccia condotta 30 sono spinte soltanto da un unico meccanismo a camma di regolazione di pressione 67, è possibile ridurre il numero di componenti ed il costo, rispetto al caso in cui esse sono spinte da meccanismi a camma di pressione 67 separati. As a result, the load applied by the pressure adjusting cam mechanism 67 to the output gear 66 and the driven face 30 to press them in the left and right facing directions respectively, acts as a tensile load for the output shaft 22. , and the tensile load is canceled out by an internal tension of the output shaft 22 Consequently, the pressure load of the pressure adjusting cam mechanism 67 is not transmitted to the casing 1. This eliminates the need to reinforce the mechanical strength of the casing 1 to such an extent as to withstand the pressure load, thus reducing the weight of the continuously variable transmission T. Furthermore, since the conductive face 29 and the driven face 30 are pushed only by a single adjustment cam mechanism of pressure 67, it is possible to reduce the number of components and the cost, compared to the case in which they are driven by separate pressure cam mechanisms 67.

Benché il primo portaconi 31 sia destinato ad essere fatto ruotare intorno all'albero principale 21 della trasmissione da una forza di reazione alla coppia di trasmissione della faccia conduttrice 29 al momento di un'operazione di variazione di velocità mediante la trasmissione a variazione continua T, la forza di reazione alla coppia di trasmissione è assorbita dall'impegno tra il rullo 36 del meccanismo a camma di torsione 33 supportato dal primo portaconi 31 e la scanalatura di guida 41 ricavata nell'involucro di destra 4, e di conseguenza il primo portaconi 31 può essere fatto scorrere nella direzione assiale senza rotazione. Although the first cone holder 31 is intended to be rotated about the main shaft 21 of the transmission by a reaction force to the transmission torque of the driving face 29 at the time of a speed change operation by the continuously variable transmission T, the reaction force to the transmission torque is absorbed by the engagement between the roller 36 of the torsion cam mechanism 33 supported by the first cone holder 31 and the guide groove 41 obtained in the right-hand casing 4, and consequently the first cone holder 31 can be slid in the axial direction without rotation.

Quando la coppia del motore aumenta rapidamente per una accelerazione rapida durante la marcia di un veicolo, una forza di reazione ad una coppia di trasmissione, che è applicata al primo portaconi 31, aumenta insieme con il rapido aumento della coppia del motore. Di conseguenza, come illustrato nella figura 3, il rullo 36 è portato in contatto di pressione con la faccia di parete della scanalatura di guida inclinata 4X da un carico F, ed il primo portaconi 31 è spinto sul lato sinistro (sul lato del rapporto BASSO) nella figura 2, da una componente Fx del carico F applicata nella direzione della scanalatura di guida 4X. In particolare, il rapporto di variazione di velocità è variato automaticamente sul lato del rapporto BASSO dall'azione del meccanismo a camma di torsione 33, in modo da presentare il cosiddetto effetto di passaggio ad una marcia inferiore, accelerando così efficacemente il veicolo. As the engine torque rapidly increases for rapid acceleration while a vehicle is running, a reaction force to a transmission torque, which is applied to the first cone holder 31, increases along with the rapid increase in engine torque. Consequently, as illustrated in Figure 3, the roller 36 is brought into pressure contact with the wall face of the inclined guide groove 4X by a load F, and the first cone holder 31 is pushed to the left side (on the side of the LOW ratio ) in Figure 2, by a component Fx of the load F applied in the direction of the guide groove 4X. In particular, the speed change ratio is automatically varied on the LOW ratio side by the action of the torsion cam mechanism 33, so as to exhibit the so-called downshift effect, thereby effectively accelerating the vehicle.

Inoltre, il controllo del rapporto di variazione di velocità al momento del passaggio ad una marcia inferiore può essere eseguito automaticamente mediante il meccanismo a camma di torsione 33 in funzione di una variazione della coppia del motore senza la necessità di prevedere nessun controllore speciale di variazione di velocità, per cui è possibile ridurre il costo a causa della semplificazione della struttura e rendere minore la dimensione della trasmissione a variazione continua T. Inoltre, la caratteristica di variazione del rapporto di variazione di velocità può essere facilmente regolata soltanto modificando la forma della scanalatura di guida 42 del meccanismo a camma di torsione 33. Furthermore, the control of the speed change ratio at the time of shifting to a lower gear can be performed automatically by the torsion cam mechanism 33 as a function of a change in the engine torque without the need for any special speed change controller. speed, whereby it is possible to reduce the cost due to the simplification of the structure and make the size of the continuously variable transmission T smaller. Furthermore, the variation characteristic of the speed variation ratio can be easily adjusted only by changing the shape of the spline of torsion cam mechanism guide 42 33.

Benché le porzioni inferiori del primo e del secondo portaconi 31, 5G della trasmissione a variazione continua T siano immerse nell'olio contenuto nella porzione inferiore dell'involucro 1, una grande quantità di olio non penetra dalla porzione inferiore dell'involucro 1 nello spazio interno circondato dal primo e al secondo portaconi 31, 56 poiché le finestre 31i che supportano il doppio cono 39 e le finestre 322 fronteggiate dai denti dell'ingranaggio condotto 25, sono posizionate più in alto del livello dell'olio OL (vedere figura 2). Anche se si alimenta olio lubrificante dal passaggio per olio 222 che attraversa l'albero di uscita 22 nello spazio interno circondato dal primo e dal secondo portaconi 31, 56, l'olio è disperso verso l'esterno dalla forza centrifuga generata dalla rotazione dell'ingranaggio condotto 25. Di conseguenza, la minima quantità di olio richiesta per la lubrificazione è contenuta nello spazio interno circondato dal primo e dal secondo portaconi 31, 56. Although the lower portions of the first and second cone holders 31, 5G of the continuously variable transmission T are immersed in the oil contained in the lower portion of the casing 1, a large amount of oil does not penetrate from the lower portion of the casing 1 into the internal space surrounded by the first and second cone holders 31, 56 since the windows 31i supporting the double cone 39 and the windows 322 facing the teeth of the driven gear 25 are positioned higher than the oil level OL (see figure 2). Even if lubricating oil is supplied from the oil passage 222 which passes through the output shaft 22 into the internal space surrounded by the first and second cone holders 31, 56, the oil is dispersed outwards by the centrifugal force generated by the rotation of the driven gear 25. Consequently, the minimum amount of oil required for lubrication is contained in the internal space surrounded by the first and second cone holders 31, 56.

Poiché l'ingranaggio condotto 25 agita soltanto una piccola quantità di olio come precedentemente descritto, è possibile ridurre ad un valore minimo la perdita di potenza dovuta all'agitazione inutile di olio. Inoltre, poiché l'infiltrazione di olio è impedita dal primo e dal secondo portaconi 31, 56, è possibile eliminare la necessità della disposizione di un organo speciale di prevenzione dell'olio e di conseguenza ridurre il numero di componenti. Since the driven gear 25 agitates only a small amount of oil as described above, it is possible to reduce to a minimum the power loss due to unnecessary agitation of oil. Furthermore, since the infiltration of oil is prevented by the first and second cone holders 31, 56, it is possible to eliminate the need for the arrangement of a special oil prevention organ and consequently to reduce the number of components.

Come precedentemente descritto, la disposizione dell'ingranaggio condotto 25 nello spazio delimitato dal primo e dal secondo portaconi 31, 56 rende possibile ridurre la resistenza dovuta all'agitazione dell'olio rispetto al caso della disposizione dell'ingranaggio condotto 25 all'esterno di questo spazio. Inoltre, la disposizione della faccia conduttrice 29 e del meccanismo centrifugo 51 sui lati destro e sinistro dell'ingranaggio condotto 25 rende possibile sfruttare la capacità dello spazio precedente e di conseguenza rendere compatta la trasmissione a variazione continua T. As previously described, the arrangement of the driven gear 25 in the space delimited by the first and second cone holders 31, 56 makes it possible to reduce the resistance due to the agitation of the oil with respect to the case of the arrangement of the driven gear 25 outside the latter. space. Furthermore, the arrangement of the driving face 29 and of the centrifugal mechanism 51 on the right and left sides of the driven gear 25 makes it possible to exploit the capacity of the previous space and consequently make the continuously variable transmission T.

Benché le forme di attuazione della presente invenzione siano state descritte in dettaglio, tale descrizione ha soltanto carattere illustrativo, e si deve comprendere che varianti e modifiche possono essere apportate senza allontanarsi dall'ambito della presente invenzione. Although the embodiments of the present invention have been described in detail, this description is for illustrative purposes only, and it is to be understood that variations and modifications can be made without departing from the scope of the present invention.

Ad esempio, benché in questa forma di attuazione il cuscinetto ad aghi 32 per prevenire lo sfilamento dell'albero di supporto del doppio cono 37 non sia disposto direttamente tra il primo portaconi 31 e l'albero principale 21 della trasmissione ma sia disposto indirettamente disponendo la porzione in rilievo 302 della faccia condotta 30 tra loro, esso può essere disposto direttamente tra il primo portaconi 31 e l'albero principale 21 della trasmissione. In altre parole, il cuscinetto ad aghi 32 può avere la funzione di supporto diretto o indiretto del primo portaconi 31 sull'albero principale 21 della trasmissione. Il cuscinetto ad aghi 32 può anche essere sostituito da altri cuscinetti, come un cuscinetto a sfere . For example, although in this embodiment the needle bearing 32 to prevent the slipping of the support shaft of the double cone 37 is not arranged directly between the first cone holder 31 and the main shaft 21 of the transmission but is indirectly arranged by arranging the raised portion 302 of the driven face 30 between them, it can be arranged directly between the first cone holder 31 and the main shaft 21 of the transmission. In other words, the needle bearing 32 can have the function of directly or indirectly supporting the first cone holder 31 on the main shaft 21 of the transmission. The needle bearing 32 can also be replaced by other bearings, such as a ball bearing.

Come precedentemente descritto,secondo l'invenzione descritta nella rivendicazione 1, poiché un albero di supporto di un doppio cono è inserito in un foro di supporto ad appoggio sul fondo ricavato in un portaconi dal lato dell'albero principale della trasmissione ed il suo sfilamento è impedito da un cuscinetto per il supporto del portaconi sull'albero principale della trasmissione, è possibile prevenire lo sfilamento dell'albero di supporto del doppio cono senza la necessità di prevedere nessun organo speciale, quale un fermaglio, o senza un accoppiamento bloccato alla pressa dell'albero di supporto del doppio cono nel foro di supporto, con la conseguenza di un numero ridotto di componenti e di migliori caratteristiche di manutenzione. As previously described, according to the invention described in claim 1, since a support shaft of a double cone is inserted in a support hole resting on the bottom obtained in a cone holder on the side of the main shaft of the transmission and its extraction is prevented by a bearing for the support of the cone holder on the main shaft of the transmission, it is possible to prevent the extraction of the support shaft of the double cone without the need to provide any special member, such as a clip, or without a coupling locked to the press of the double cone support shaft in the support hole, resulting in a reduced number of components and better maintenance characteristics.

Claims (1)

RIVENDICAZIONI 1. Trasmissione a variazione continua, comprendente una faccia conduttrice (29) supportata in modo girevole da un albero principale (21) della trasmissione; una faccia condotta (30) supportata in modo girevole dall'albero principale suddetto (21) della trasmissione; portaconi (31, 56) mobili lungo l'albero principale suddetto (21) della trasmissione,· alberi di supporto di doppi coni (37), supportati dai portaconi suddetti (31, 56) in modo da estendersi lungo una linea generatrice conica centrata sull'albero principale suddetto (21) della trasmissione; doppi coni (39), ciascuno dei quali comprende un primo ed un secondo cono (40, 41) aventi una faccia di base comune ed è supportato in modo girevole da uno degli alberi suddetti di supporto dei doppi coni (37) , in cui il primo cono suddetto (40) è portato in contatto con la faccia conduttrice suddetta (29) ed il secondo cono suddetto (41) è portato in contatto con la faccia condotta suddetta (33); e un meccanismo centrifugo (51) per far muovere i portaconi suddetti (31, 56) lungo una linea assiale (L) dell'albero principale suddetto (21) della trasmissione in funzione di una velocità di rotazione di ingresso dell'albero principale suddetto (21) della trasmissione ; in cui l'albero suddetto di supporto di un doppio cono (37) è inserito in un foro di supporto ad appoggio sul fondo (313) ricavato dal lato dell'albero principale (21) della trasmissione in modo da prevenirne lo sfilamento mediante un cuscinetto (32) per il supporto del portaconi suddetto (31, 56) sull'albero principale suddetto (21)della trasmissione. CLAIMS 1. Continuously variable transmission, comprising a conductive face (29) rotatably supported by a main shaft (21) of the transmission; a driven face (30) rotatably supported by the aforementioned main shaft (21) of the transmission; cone holders (31, 56) movable along the aforementioned main shaft (21) of the transmission, double cone support shafts (37), supported by the aforementioned cone holders (31, 56) so as to extend along a conical generating line centered on the aforementioned main shaft (21) of the transmission; double cones (39), each of which comprises a first and a second cone (40, 41) having a common base face and is rotatably supported by one of the aforementioned double cone support shafts (37), in which the said first cone (40) is brought into contact with said conductive face (29) and said second cone (41) is brought into contact with said conducted face (33); And a centrifugal mechanism (51) for moving the aforementioned cone holders (31, 56) along an axial line (L) of the aforesaid main shaft (21) of the transmission as a function of an input rotation speed of the aforesaid main shaft (21 ) of the transmission; in which the aforesaid shaft supporting a double cone (37) is inserted in a support hole resting on the bottom (313) obtained from the side of the main shaft (21) of the transmission so as to prevent it from slipping off by means of a bearing (32) for the support of the aforementioned cone holder (31, 56) on the aforementioned main shaft (21) of the transmission.
IT97TO000409A 1996-12-27 1997-05-15 CONTINUOUSLY VARIATION TRANSMISSION. IT1292306B1 (en)

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
JP35122596A JPH10184839A (en) 1996-12-27 1996-12-27 Continuously variable transmission

Publications (3)

Publication Number Publication Date
ITTO970409A0 ITTO970409A0 (en) 1997-05-15
ITTO970409A1 true ITTO970409A1 (en) 1998-11-15
IT1292306B1 IT1292306B1 (en) 1999-01-29

Family

ID=18415900

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
IT97TO000409A IT1292306B1 (en) 1996-12-27 1997-05-15 CONTINUOUSLY VARIATION TRANSMISSION.

Country Status (4)

Country Link
JP (1) JPH10184839A (en)
CN (1) CN1066526C (en)
IT (1) IT1292306B1 (en)
TW (1) TW339397B (en)

Families Citing this family (4)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
JP2005104246A (en) * 2003-09-29 2005-04-21 Honda Motor Co Ltd Power unit structure for hybrid vehicle
EP1953420B1 (en) * 2005-09-06 2011-11-23 Mikuni Corporation Planetary roller transmission and vehicle having the same
US9090312B2 (en) * 2012-01-12 2015-07-28 Shimano Inc. Continuously variable bicycle transmission
CN108502094B (en) * 2018-05-14 2024-04-02 赵宁 Planetary gear stepless speed change system

Family Cites Families (5)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
JPS474417Y1 (en) * 1967-05-31 1972-02-16
US5129869A (en) * 1989-06-23 1992-07-14 Kubota Corporation Ring cone type stepless transmission
US5545101A (en) * 1993-07-20 1996-08-13 Ntn Corporation Friction type continuously variable transmission
CN2186823Y (en) * 1994-04-11 1995-01-04 郑州市蝶阀厂 Self-control conical wheel stageless variator
DE19580740T1 (en) * 1994-05-31 1996-08-22 Ntn Toyo Bearing Co Ltd Infinitely variable transmission of the friction type

Also Published As

Publication number Publication date
CN1186186A (en) 1998-07-01
JPH10184839A (en) 1998-07-14
TW339397B (en) 1998-09-01
CN1066526C (en) 2001-05-30
IT1292306B1 (en) 1999-01-29
ITTO970409A0 (en) 1997-05-15

Similar Documents

Publication Publication Date Title
ITTO960947A1 (en) CHANGE OF SPEED WITH CONTINUOUS VARIATION.
ITTO990110A1 (en) INPUT STRUCTURE FOR ACTIVATING A SPEED CHANGE WITH CONTINUOUS VARIATION.
JP5746054B2 (en) Continuously variable transmission
US20040214668A1 (en) Automotive V-belt nonstage transmission
US6715379B2 (en) Power transmission device of all terrain vehicle and all terrain vehicle
US20010018382A1 (en) Lubricating oil supply system for infinitely variable transmission
ITTO970409A1 (en) CONTINUOUSLY VARIATION TRANSMISSION.
ITTO960941A1 (en) CONTINUOUSLY CHANGED SPEED CHANGE
ITTO20000117A1 (en) CLUTCH WITH DAMPING SPRING.
ITTO970408A1 (en) CONTINUOUSLY VARIABLE TRANSMISSION.
ITTO970414A1 (en) CONTINUOUSLY VARIABLE TRANSMISSION.
ITMI971953A1 (en) AUTOMATIC SPEED VARIATOR DEVICE INCLUDING A CLUTCH
ITTO960958A1 (en) CONTINUOUSLY CHANGED SPEED CHANGE
ITTO970429A1 (en) CHANGE OF SPEED WITH CONTINUOUS VARIATION.
KR100483939B1 (en) Power transmission device with a continuously variable transmission
JP3156431B2 (en) V-belt type automatic transmission
JP3585684B2 (en) Continuously variable transmission
KR100460903B1 (en) Continuously variable transmission for vehicles
US1793650A (en) Power-transmission mechanism
KR100273583B1 (en) Oil chamber structure of continuously variable transmission for vehicle
KR0174168B1 (en) Transmission
KR20140113091A (en) Continuously Variable Transmission
KR20140113093A (en) Continuously Variable Transmission
JPH05141447A (en) Automatic transmission
KR20160071518A (en) Transmission for heavy construction equipment having shift gear shock relax device

Legal Events

Date Code Title Description
0001 Granted