ITTO20060142A1 - TOO FULL DEVICE FOR SANITARY APPLIANCES - Google Patents

TOO FULL DEVICE FOR SANITARY APPLIANCES Download PDF

Info

Publication number
ITTO20060142A1
ITTO20060142A1 ITTO20060142A ITTO20060142A1 IT TO20060142 A1 ITTO20060142 A1 IT TO20060142A1 IT TO20060142 A ITTO20060142 A IT TO20060142A IT TO20060142 A1 ITTO20060142 A1 IT TO20060142A1
Authority
IT
Italy
Prior art keywords
overflow
tank
overflow hole
knob
opening
Prior art date
Application number
Other languages
Italian (it)
Inventor
Riccardo Cristina
Original Assignee
Crs Spa
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Crs Spa filed Critical Crs Spa
Priority to ITTO20060142 priority Critical patent/ITTO20060142A1/en
Priority to EP07103083A priority patent/EP1826324A1/en
Publication of ITTO20060142A1 publication Critical patent/ITTO20060142A1/en

Links

Classifications

    • EFIXED CONSTRUCTIONS
    • E03WATER SUPPLY; SEWERAGE
    • E03CDOMESTIC PLUMBING INSTALLATIONS FOR FRESH WATER OR WASTE WATER; SINKS
    • E03C1/00Domestic plumbing installations for fresh water or waste water; Sinks
    • E03C1/12Plumbing installations for waste water; Basins or fountains connected thereto; Sinks
    • E03C1/24Overflow devices for basins or baths

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Environmental & Geological Engineering (AREA)
  • Health & Medical Sciences (AREA)
  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Hydrology & Water Resources (AREA)
  • Public Health (AREA)
  • Water Supply & Treatment (AREA)
  • Sink And Installation For Waste Water (AREA)
  • Beans For Foods Or Fodder (AREA)

Description

DESCRIZIONE dell’invenzione industriale dal titolo: DESCRIPTION of the industrial invention entitled:

“Dispositivo di troppo pieno per apparecchi sanitari”, "Overflow device for sanitary appliances",

TESTO DELLA DESCRIZIONE TEXT OF THE DESCRIPTION

La presente invenzione ha come oggetto un dispositivo di troppo pieno per apparecchi sanitari aventi una vasca di raccolta dell’acqua, quali lavabi, lavelli, vasche da bagno e simili. The present invention relates to an overflow device for sanitary appliances having a water collection tank, such as washbasins, sinks, bathtubs and the like.

Come è noto le vasche di raccolta dell’acqua di apparecchi sanitari del tipo indicato comprendono tipicamente sia un foro di scarico che un foro di troppo pieno. In un sistema tradizionale, l’acqua comincia a fuoriuscire dal foro di troppo pieno sostanzialmente al raggiungimento del punto più basso del foro stesso. As is known, the water collection tanks of sanitary appliances of the type indicated typically include both a drain hole and an overflow hole. In a traditional system, the water begins to flow out of the overflow hole substantially upon reaching the lowest point of the hole itself.

In alcuni casi all’interno della vasca è previsto un corpo di copertura o carter, supportato da relativi organi di montaggio fissati in corrispondenza del foro di troppo pieno, ove il carter è atto a nascondere prevalentemente alla vista il suddetto foro ed i relativi organi di montaggio. In alcune soluzioni il carter è fisso, sostanzialmente configurato a fungo, mentre in altre soluzioni la funzione del carter è assolta da una manopola girevole, di azionamento di un dispositivo di controllo scarico della vasca. In entrambi i tipi di soluzione l’elemento di copertura del foro di troppo pieno è fisicamente posizionato ad una certa distanza rispetto alla parete della vasca, onde lasciare un interstizio che consente all’acqua di raggiungere il foro di troppo, in caso di necessità. Nelle soluzioni attualmente note il livello di troppo pieno è determinato dalla posizione del relativo foro previsto sulla vasca di raccolta. In some cases, a cover body or casing is provided inside the tank, supported by relative assembly members fixed in correspondence with the overflow hole, where the casing is able to mainly hide the aforementioned hole and the relative parts from view. assembly. In some solutions the casing is fixed, substantially mushroom-shaped, while in other solutions the function of the casing is performed by a rotating knob, for operating a tank drain control device. In both types of solution, the overflow hole covering element is physically positioned at a certain distance from the tank wall, in order to leave a gap that allows the water to reach the hole too many, if necessary. In currently known solutions, the overflow level is determined by the position of the relative hole provided on the collection tank.

Compito generale della presente invenzione è quello di realizzare un dispositivo di troppo pieno che consenta di variare il livello di troppo pieno in un apparecchio sanitario. Nell ’ambito di questo compito, uno scopo dell’ invenzione è quello di realizzare un dispositivo che consenta di alzare di alcuni centimetri il punto di tracimazione dell’acqua, rispetto al livello di troppo pieno previsto in origine per la vasca di raccolta dell 'apparecchio sanitario. Un altro scopo dell’invenzione è quello di realizzare un tale dispositivo applicabile ad apparecchi sanitari già esistenti. Un altro scopo dell’invenzione è quello di realizzare un tale dispositivo costruttivamente semplice ed affidabile nell’uso. Un ulteriore scopo è quello di realizzare un tale dispositivo di impiego particolarmente vantaggioso in abbinamento ad un dispositivo di scarico per apparecchi sanitari. The general aim of the present invention is to provide an overflow device which allows to vary the overflow level in a sanitary appliance. As part of this task, an object of the invention is to provide a device that allows the water overflow point to be raised by a few centimeters, with respect to the overflow level originally envisaged for the collection tank of the appliance. sanitary. Another purpose of the invention is to make such a device applicable to existing sanitary appliances. Another object of the invention is to provide such a device which is constructively simple and reliable in use. A further object is to provide such a device of particularly advantageous use in combination with a drain device for sanitary appliances.

Questi ed altri scopi, che meglio appariranno evidenziati in seguito, sono raggiunti da un dispositivo di troppo pieno per apparecchi sanitari avente le caratteristiche delle rivendicazioni allegate. Le rivendicazioni costituiscono parte integrante dell’insegnamento tecnico fornito in relazione all’invenzione. These and other purposes, which will appear more clearly in the following, are achieved by an overflow device for sanitary appliances having the characteristics of the attached claims. The claims are an integral part of the technical teaching provided in relation to the invention.

Ulteriori scopi, caratteristiche e vantaggi dell’invenzione risulteranno maggiormente evidenziati dalla descrizione che segue di una sua forma di realizzazione preferita, ma non esclusiva, illustrata a titolo indicativo e non limitativo nei disegni allegati, in cui: Further purposes, features and advantages of the invention will be more highlighted by the following description of one of its preferred but not exclusive embodiments, illustrated by way of indication and not of limitation in the attached drawings, in which:

- la figura 1 è una vista laterale schematica che illustra un esempio di impiego del dispositivo di troppo pieno secondo l’invenzione, in abbinamento ad un dispositivo di scarico per una vasca da bagno, quest’ultima essendo rappresentata solo parzialmente ed in sezione, - Figure 1 is a schematic side view illustrating an example of use of the overflow device according to the invention, in combination with a drain device for a bathtub, the latter being represented only partially and in section,

- la figura 2 è una vista prospettica esplosa del dispositivo secondo il trovato; - la figura 3 è una vista prospettica di un componente del dispositivo di figura 2, e Figure 2 is an exploded perspective view of the device according to the invention; - figure 3 is a perspective view of a component of the device of figure 2, e

- la figura 4 è una vista in sezione laterale del dispositivo di figura 2, in condizione assemblata. Figure 4 is a side sectional view of the device of Figure 2, in assembled condition.

In figura 1 con 1 è indicato nel complesso un dispositivo di scarico per un apparecchio sanitario, particolarmente del tipo noto come “colonna di scarico”. In Figure 1, 1 generally indicates a drain device for a sanitary appliance, particularly of the type known as a "drain column".

La colonna 1 comprende un gruppo di scarico 10 ed un gruppo di troppo pieno 20. Nell’esempio illustrato i gruppi 10 e 20 sono installati in corrispondenza di un foro di scarico e di un foro di troppo pieno di vasca da bagno A. La colonna 1 comprende inoltre un tubo dedicato 30, che collega idraulicamente i due gruppi 10 e 20. Come da tecnica nota ciascun gruppo 10, 20 della colonna di scarico 1 comprende un corpo collettore, o sotto-piletta, ed un corpo di montaggio, o piletta, destinati ad essere installati in corrispondenza della rispettiva apertura della vasca A; i sotto-piletta vengono installati dalla parte esterna della vasca, mentre le pilette vengono installate dalla parte interna della vasca, in modo che tra i due componenti risulti serrata, con interposizione di mezzi di tenuta, una porzione di parete della vasca che individua il bordo dell’ apertura di scarico e di troppo pieno, rispettivamente. Il gruppo di scarico 10 comprende un tappo 11 controllabile in apertura e chiusura mediante un sistema a comando remoto, che comprende una prima parte, indicata globalmente con 20a, associata al gruppo 20, ed una seconda parte, indicata globalmente con 10a, associata al gruppo 10, le parti 20a e 10a essendo operativamente collegate mediante mezzi di trasmissione. The column 1 comprises a drain unit 10 and an overflow unit 20. In the example illustrated, the units 10 and 20 are installed in correspondence with a drain hole and an overflow hole in bathtub A. The column 1 also comprises a dedicated pipe 30, which hydraulically connects the two groups 10 and 20. As in the known art, each group 10, 20 of the drain column 1 comprises a manifold body, or under-drain, and an assembly body, or drain , intended to be installed in correspondence with the respective opening of tank A; the under-drain are installed from the outside of the tank, while the drains are installed from the inside of the tank, so that between the two components a portion of the tank wall that identifies the edge is tightened with the interposition of sealing means of the drain opening and overflow, respectively. The discharge unit 10 comprises a plug 11 which can be controlled in opening and closing by means of a remote control system, which comprises a first part, globally indicated with 20a, associated with the group 20, and a second part, globally indicated with 10a, associated with the group 10, the parts 20a and 10a being operatively connected by means of transmission.

Le colonne di scarico del tipo indicato, con il relativo sistema di azionamento a comando remoto, sono in sé note e non richiedono in questa sede una descrizione detagliata. Qui basti precisare che la parte 20a comprende un cinematismo di comando, mentre la parte IOa comprende un cinematismo comandato, predisposto per causare il sollevamento e l’abbassamento del tappo 11 nella relativa pileta, in funzione di un comando proveniente dal cinematismo 20a; i mezzi di trasmissione possono comprendere un cavo flessibile inserito scorrevole in una relativa guaina 40. The drain columns of the indicated type, with the relative remote-controlled actuation system, are known per se and do not require a detailed description here. Here it is enough to point out that part 20a includes a control kinematic system, while part 10a includes a controlled kinematic system, designed to cause the lifting and lowering of the cap 11 in the relative pileta, as a function of a command coming from the kinematic system 20a; the transmission means can comprise a flexible cable slidably inserted in a relative sheath 40.

Nella forma di attuazione non limitativa qui esemplificata il dispositivo secondo l’invenzione, indicato complessivamente con 50 in figura 1, è associato al gruppo 20 ed è quindi montato in corrispondenza del foro di troppo pieno della vasca A. Come risulterà chiaro, tale dispositivo 50 comprende un corpo mobile, atto a nascondere almeno parzialmente il suddeto foro di troppo pieno e/o le relative parti di montaggio. Nell’esempio di applicazione qui fornito, tale corpo mobile è operativamente associato alla parte di comando 21 del sistema di azionamento del tappo 11. In the non-limiting embodiment exemplified here, the device according to the invention, indicated as a whole with 50 in Figure 1, is associated with the unit 20 and is therefore mounted in correspondence with the overflow hole of the tank A. As will be clear, this device 50 it comprises a movable body, able to at least partially hide the aforesaid overflow hole and / or the relative mounting parts. In the example of application provided here, this movable body is operatively associated with the control part 21 of the operating system of the cap 11.

Nelle figure 2 e 4 sono visibili i componenti del dispositivo secondo l’invenzione. Con 21 è indicato un corpo colletore del gruppo di troppo pieno, con il relativo cinematismo 20a del sistema di azionamento del tappo 11. Il corpo 21 ha un ingresso 22 circondato da una parte a flangia 23, sulla quale è montata una guarnizione 24, ad esempio in elastomero, destinata ad operare in tenuta frontale sulla superficie esterna della parete della vasca A, in corrispondenza del relativo foro di troppo pieno, indicato in figura 2 con B. Il gruppo 20 comprende inoltre un elemento tubolare 25 avente un’estremità fissata, ad esempio tramite avvitamento, in una rispetiva sede formata in un fondo del corpo 21 (si veda figura 4); l’estremità opposta dell’elemento tubolare 25 presenta una filetatura esterna. Nell’ elemento 25 è inserito passante un albero di azionamento girevole 26, collegato con modalità in sé note al meccanismo 20a. Figures 2 and 4 show the components of the device according to the invention. 21 indicates a manifold body of the overflow assembly, with the relative kinematic mechanism 20a of the cap actuation system 11. The body 21 has an inlet 22 surrounded by a flange part 23, on which a gasket 24 is mounted, to example in elastomer, intended to operate in frontal seal on the external surface of the wall of the tank A, in correspondence with the relative overflow hole, indicated in figure 2 with B. The unit 20 also comprises a tubular element 25 having a fixed end, for example by screwing, in a respective seat formed in a bottom of the body 21 (see Figure 4); the opposite end of the tubular element 25 has an external thread. A rotating drive shaft 26 is inserted passing through the element 25, connected in a manner known per se to the mechanism 20a.

Con 51 è indicato una guarnizione, ad esempio in elastomero, montata dalla parte interna della vasca A e predisposta per presentare diverse zone di tenuta. Nell’esempio la guarnizione 51 comprende una prima parte anulare 5 la, sostanzialmente cilindrica, destinata ad essere inserita nel foro di troppo pieno B, in modo da risultare imboccata anche nel passaggio assiale della guarnizione 24; tale parte di guarnizione 5 la esercita una tenuta in direzione sostanzialmente radiale rispetto al bordo del foro B e rispetto al passaggio assiale della guarnizione 24. Con 51b è indicata una parte intermedia della guarnizione 51, sostanzialmente anulare e planare, che si estende in direzione radiale dalla parte di guarnizione 5 la, verso l’estemo. La parte di guarnizione 5 lb è destinata a poggiare sulla superficie interna della vasca A, circondando il foro di troppo pieno B; la parte di guarnizione 5 lb opera quindi una tenuta sostanzialmente frontale rispetto alla superficie interna della vasca A. Con 51c è indicata un terza parte della guarnizione 51, di forma complessivamente tubolare cilindrica, che si diparte ortogonalmente dal bordo esterno della parte di guarnizione 5 lb; la parte di guarnizione 5 le ha un labbro terminale esterno ripiegato ad U, onde formare una sorta di soffietto (si veda figura 4). Tale parte di guarnizione 5 le è destinata ad operare una tenuta in direzione radiale sia rispetto ad una manopola, in seguito descritta, sia rispetto ad un anello antifrizione e ad una ghiera di fissaggio, in seguito descritti. Le tre parti di guarnizione sono disposte sostanzialmente coassiali tra loro. The reference number 51 indicates a gasket, for example made of elastomer, mounted from the internal part of the tank A and arranged to have different sealing areas. In the example, the gasket 51 comprises a first annular part 5a, substantially cylindrical, intended to be inserted in the overflow hole B, so as to be inserted also in the axial passage of the gasket 24; this gasket part 5 la exerts a seal in a substantially radial direction with respect to the edge of the hole B and with respect to the axial passage of the gasket 24. 51b indicates an intermediate part of the gasket 51, substantially annular and planar, which extends in a radial direction from the gasket part 5 la, towards the outside. The gasket part 5 lb is intended to rest on the internal surface of the tank A, surrounding the overflow hole B; the gasket part 5 1b therefore operates a substantially frontal seal with respect to the internal surface of the tank A. 51c indicates a third part of the gasket 51, of an overall tubular cylindrical shape, which starts orthogonally from the outer edge of the gasket part 5 1b ; the gasket part 5 le has an external end lip folded in a U shape, in order to form a sort of bellows (see Figure 4). This gasket part 5 le is intended to operate a seal in the radial direction both with respect to a knob, described hereinafter, and with respect to an anti-friction ring and a fixing ring, described hereinafter. The three gasket parts are arranged substantially coaxial with each other.

Con 52 è indicato il suddetto anello antifrizione, avente dimensioni tali da poter essere introdotto nella parte di estremità tubolare 51c della guarnizione 51 e poggiare sulla parte intermedia planare 51b della stessa guarnizione; nel caso esemplificato, il diametro esterno dell’anello è all ’incirca uguale al diametro interno della parte di guarnizione 5 le. Reference 52 indicates the aforementioned anti-friction ring, having such dimensions as to be able to be introduced into the tubular end part 51c of the gasket 51 and rest on the planar intermediate part 51b of the gasket; in the exemplified case, the external diameter of the ring is approximately equal to the internal diameter of the gasket part 5 le.

Con 60 è indicata la suddetta flangia di fissaggio, avente una parte anulare esterna 61 ed una parte centrale 62 dotata di passaggio assiale con madrevite (si veda figura 4); le due parti 61, 62 sono unite tra loro mediante due o più razze o parti radiali 63, delimitanti tra loro passaggi per l’acqua. La flangia 60 ha dimensioni tali da poter essere inserita nella parte di estremità tubolare 5 le della guarnizione 51 e poggiare frontalmente sull’anello antifrizione 52. Preferibilmente il diametro esterno della parte periferica 61 della flangia è all’incirca uguale al diametro interno della parte di guarnizione 5 le. Reference 60 indicates the aforesaid fixing flange, having an external annular part 61 and a central part 62 provided with an axial passage with a nut screw (see Figure 4); the two parts 61, 62 are joined together by two or more spokes or radial parts 63, delimiting the water passages between them. The flange 60 has such dimensions as to be able to be inserted in the tubular end part 5 le of the gasket 51 and to rest frontally on the anti-friction ring 52. Preferably the external diameter of the peripheral part 61 of the flange is approximately equal to the internal diameter of the gasket 5 le.

Come si intuisce, particolarmente dalla figura 4, la madrevite formata nella parte centrale 62 della flangia 60 è suscettibile di essere avvitata sulla filettatura dell’elemento tubolare 25 del gruppo 20. Le razze 63 sono convenientemente sagomate sporgenti in una direzione assiale, per consentire un agevole serraggio della flangia 60 rispetto all’elemento tubolare 25. Nel serraggio l’anello 52 viene premuto dalla parte periferica 61 della flangia 60 sulla sottostante parte planare 5 lb della guarnizione 51; il serraggio della flangia 60 consente quindi di fissare la flangia stessa al corpo collettore 21, di modo che la regione della parete della vasca A che individua il bordo del foro di troppo pieno B risulti interposta e serrata tra la guarnizione 24 e la parte planare 51b della guarnizione 50, e con la parte anulare 51a della guarnizione 50 che sporge almeno in parte nel passaggio della guarnizione 51, passando attraverso il foro di troppo pieno B. As can be understood, particularly from Figure 4, the nut screw formed in the central part 62 of the flange 60 can be screwed onto the thread of the tubular element 25 of the group 20. The spokes 63 are conveniently shaped and projecting in an axial direction, to allow a easy tightening of the flange 60 with respect to the tubular element 25. In tightening the ring 52 is pressed by the peripheral part 61 of the flange 60 onto the underlying planar part 5 lb of the gasket 51; the tightening of the flange 60 therefore allows the flange itself to be fixed to the manifold body 21, so that the region of the wall of the tank A which identifies the edge of the overflow hole B is interposed and tightened between the gasket 24 and the planar part 51b of the gasket 50, and with the annular part 51a of the gasket 50 projecting at least partially into the passage of the gasket 51, passing through the overflow hole B.

Con 70 è indicata la suddetta manopola che, nel caso qui esemplificato, rappresenta il citato corpo mobile del dispositivo secondo l’invenzione ed è conformata - si veda in particolare figura 4 - in modo da nascondere praticamente completamente alla vista sia il foro di troppo pieno B che gli organi di montaggio in precedenza descritti. Come si vede, particolarmente in figura 3, nel corpo della manopola 70 si individuano una porzione inferiore ed una porzione superiore, entrambe cave. La porzione inferiore è definita da una parete periferica 71, che nell’ esempio ha forma sostanzialmente cilindrica tubolare. La porzione superiore è definita da una parete periferica 72a e da un fondo 72b. La parete 72b ha un tratto prevalente il cui profilo esterno coincide con quello di un rispettivo tratto della parete 71; il restante tratto della parete 72a si estende in modo eccentrico rispetto alla sottostante parete 71, ovvero è configurata come porzione che sporge lateralmente rispetto alla parete 71; tale porzione sporgente è indicata con 73 in figura 3. In tal modo la porzione 73 risulta dotata di un cavità aperta in due direzioni sostanzialmente ortogonali, e precisamente sia dalla parte opposta al fondo 72a, sia nella parte rivolta verso l’intemo della manopola 70; tale cavità realizza in pratica feritoia, indicata con 73a, che funge da sezione di passaggio per l’acqua che deve tracimare nel troppo pieno. Dal fondo 72a della manopola si eleva, in una posizione centrale rispetto alla circonferenza della parete 71, un cannotto 74 definente una sede di accoppiamento per Γ estremità dell’albero 26; l’accoppiamento è separabile, ad esempio tramite un noto sistema a scatto e/o scanalato (visibile in figura 4, non indicato), e preferibilmente del tipo in cui la manopola viene montata sull’albero tramite semplice spinta di essa e, viceversa, la sua rimozione dall’albero avviene tramite semplice trazione. 70 indicates the aforementioned knob which, in the case exemplified here, represents the aforementioned movable body of the device according to the invention and is shaped - see in particular Figure 4 - so as to practically completely hide both the overflow hole from view B than the assembly members previously described. As can be seen, particularly in Figure 3, a lower portion and an upper portion, both hollow, are identified in the body of the knob 70. The lower portion is defined by a peripheral wall 71, which in the example has a substantially cylindrical tubular shape. The upper portion is defined by a peripheral wall 72a and by a bottom 72b. The wall 72b has a prevalent section whose external profile coincides with that of a respective section of the wall 71; the remaining portion of the wall 72a extends eccentrically with respect to the underlying wall 71, ie it is configured as a portion that projects laterally with respect to the wall 71; this protruding portion is indicated with 73 in figure 3. In this way the portion 73 is provided with a cavity open in two substantially orthogonal directions, and precisely both on the side opposite the bottom 72a and on the side facing the inside of the knob 70 ; this cavity practically creates a slit, indicated with 73a, which acts as a passage section for the water that must overflow into the overflow. From the bottom 72a of the knob rises, in a central position with respect to the circumference of the wall 71, a sleeve 74 defining a coupling seat for the end of the shaft 26; the coupling can be separated, for example by means of a known snap and / or grooved system (visible in figure 4, not shown), and preferably of the type in which the knob is mounted on the shaft by simply pushing it and, vice versa, its removal from the tree takes place by simple traction.

Nella figura 3 è visibile la condizione assemblata del dispositivo secondo l’invenzione, nella quale la manopola 70 è innestata sull’albero 26 tramite il cannotto 74, con la parte di guarnizione 51c che opera la necessaria tenuta sulla superficie interna della parete 71 della manopola stessa, impedendo il passaggio dell’acqua. L’estremità inferiore della parete 71 è preferibilmente svasata, per agevolare la corretta introduzione in essa della parte 51c di guarnizione nel corso del montaggio. Figure 3 shows the assembled condition of the device according to the invention, in which the knob 70 is engaged on the shaft 26 through the sleeve 74, with the gasket part 51c operating the necessary seal on the internal surface of the wall 71 of the knob itself, preventing the passage of water. The lower end of the wall 71 is preferably flared, to facilitate the correct introduction into it of the gasket part 51c during assembly.

In figura 3 la manopola è in una posizione angolare tale per cui la porzione 73 è rivolta verso l’alto; con tale posizione della manopola 70 si ottiene la massima altezza di tracimazione dal foro di troppo pieno della vasca A; l’acqua può infatti tracimare solo quando il suo livello raggiunge la quota indicata con U in figura 1, corrispondente al punto più basso della feritoia 73a. Con la manopola 70 in una posizione angolare opposta rispetto a quella di figura 3, ossia con la porzione 73 rivolta verso il basso, si ottiene invece la minima altezza di tracimazione dal foro di troppo pieno; la tracimazione dell’acqua può infatti avvenire solo quando il suo livello raggiunge la quota indicata con L in figura 1 , sostanzialmente corrispondente al punto più basso del foro di troppo pieno (o, più precisamente, corrispondente al punto più basso della parte 51a della guarnizione 51). Si noti che la guarnizione 51, in posizione fissa, svolge costantemente la sua azione di tenuta rispetto alla manopola 70, anche durante le rotazioni di quest’ultima. In figure 3 the knob is in an angular position such that the portion 73 faces upwards; with this position of the knob 70, the maximum overflow height from the overflow hole of the tank A is obtained; the water can in fact overflow only when its level reaches the altitude indicated with U in figure 1, corresponding to the lowest point of the slit 73a. With the knob 70 in an angular position opposite to that of Figure 3, ie with the portion 73 facing downwards, the minimum overflow height from the overflow hole is obtained; in fact, the water overflow can only occur when its level reaches the level indicated by L in figure 1, substantially corresponding to the lowest point of the overflow hole (or, more precisely, corresponding to the lowest point of the part 51a of the gasket 51). Note that the gasket 51, in a fixed position, constantly performs its sealing action with respect to the knob 70, even during the rotations of the latter.

Nell’esempio qui fornito la manopola 70 permette, attraverso la sua rotazione, anche l’azionamento del meccanismo 20a che comanda l’apertura e la chiusura del tappo 11 del gruppo di scarico 10. La manopola è preferibilmente suscettibile di essere ruotata manualmente da un utilizzatore per almeno 180°, per quanto movimenti angolari di diversa entità possano essere consentiti. In generale la manopola 70 potrà essere montata sull’albero 26 di modo che, in condizione di tappo 11 chiuso, la manopola stessa si trovi nella posizione di figura 3, mentre con tappo aperto la manopola si trovi nella posizione angolare opposta. La manopola 70 può comunque essere montata nel modo desiderato rispetto all’albero 26, ad esempio per ottenere il livello di sicurezza massimo con tappo 11 aperto, e viceversa il livello di sicurezza minimo con tappo 11 chiuso. Nulla vieta inoltre di montare la manopola 70 in modo tale per cui livello minimo e massimo risultino in posizioni diverse da quelle sopra esemplificate. A questo riguardo va sottolineato che l’utilizzatore è libero di montare la manopola 70 nella posizione ritenuta più opportuna per le sue esigenze; in ogni posizione, il corpo della manopola occulta completamente alla vista il foro di troppo pieno B e le relative parti di montaggio, nonché limbocco della feritoia 73a, come visibile nell’esempio di figura 4. In the example given here, the knob 70 also allows, through its rotation, the actuation of the mechanism 20a which controls the opening and closing of the cap 11 of the discharge unit 10. The knob is preferably capable of being rotated manually by a user for at least 180 °, although angular movements of different magnitude may be allowed. In general, the knob 70 can be mounted on the shaft 26 so that, in the closed cap 11 condition, the knob itself is in the position of figure 3, while with the cap open the knob is in the opposite angular position. The knob 70 can still be mounted in the desired way with respect to the shaft 26, for example to obtain the maximum safety level with cap 11 open, and vice versa the minimum safety level with cap 11 closed. Furthermore, there is nothing to prevent the knob 70 from being mounted in such a way that the minimum and maximum levels are in positions other than those illustrated above. In this regard, it should be emphasized that the user is free to mount the knob 70 in the position deemed most appropriate for his needs; in each position, the body of the knob completely conceals the overflow hole B and its mounting parts from view, as well as the opening of the slot 73a, as shown in the example of figure 4.

Dalla descrizione risultano chiare le caratteristiche ed i vantaggi dell’invenzione. Il dispositivo descritto consente di variare di alcuni centimetri il punto da cui inizia la tracimazione dell’acqua, rispetto al livello previsto in origine per la vasca di raccolta dell’apparecchio sanitario, il tutto con mezzi costruttivamente semplici, economici ed affidabili. Il dispositivo descritto può essere applicato ad apparecchi sanitari già esistenti, ed anche a vasche di raccolta dotate del solo foro di troppo pieno. The characteristics and advantages of the invention are clear from the description. The device described allows you to vary the point from which the water overflow begins by a few centimeters, with respect to the level originally envisaged for the collection tank of the sanitary appliance, all with constructively simple, economical and reliable means. The described device can be applied to already existing sanitary appliances, and also to collection tanks with only the overflow hole.

Un vantaggio sostanziale del trovato è rappresentato dal fatto che, in qualsiasi posizione del corpo girevole 70, la funzionalità di troppo pieno è comunque sempre garantita, tramite la sezione di passaggio data dalla feritoia 73a. Pertanto, ad esempio, anche nel caso di occlusione accidentale dello scarico, con tappo 11 aperto ed in concomitanza con un’erogazione dell’acqua nella vasca di raccolta dell’apparecchio sanitario, la funzione di sicurezza di troppo pieno è assicurata. La suddetta sezione di passaggio, inoltre, è costante, ossia non viene mai parzializzata a seguito della rotazione del corpo 70. Come già sottolineato, in qualsiasi posizione del corpo girevole 70, inoltre, il foro di troppo pieno ed i relativi organi di supporto sono nascosti alla vista, cosi come la relativa feritoia di passaggio dell’acqua. A substantial advantage of the invention is represented by the fact that, in any position of the rotating body 70, the overflow functionality is in any case always guaranteed, by means of the passage section given by the slot 73a. Therefore, for example, even in the case of accidental occlusion of the drain, with cap 11 open and in conjunction with a supply of water in the collection tank of the sanitary appliance, the overflow safety function is ensured. Furthermore, the aforementioned passage section is constant, ie it is never choked following the rotation of the body 70. As already pointed out, in any position of the rotating body 70, moreover, the overflow hole and the relative support members are hidden from view, as well as the relative water passage slit.

Nell’esempio applicativo in precedenza descritto la manopola 70 è utilizzata per comandare il tappo di scarico 11. In altre applicazioni, tuttavia, il corpo girevole rappresentato dalla manopola 70 può avere l’unica funzione di consentire la regolazione del livello di troppo pieno, che costituisce l’oggetto principale dell’invenzione (naturalmente il corpo girevole avrà anche la funzione estetica di nascondere alla vista il foro di troppo pieno, gli organi di montaggio e la feritoia di tracimazione). In un tale caso il dispositivo oggetto dell’invenzione potrà comprendere - ad esempio - gli elementi sopra descritti con riferimento alle figure 2-4, ma con un corpo collettore 21 privo del cinematismo 20a e con l’albero 26 vincolato girevole al corpo 21, con l’unica funzione di supportare la manopola 70, consentendone la rotazione. In the application example described above, the knob 70 is used to control the drain plug 11. In other applications, however, the rotating body represented by the knob 70 can have the sole function of allowing the adjustment of the overflow level, which constitutes the main object of the invention (naturally, the rotating body will also have the aesthetic function of hiding the overflow hole, the assembly members and the overflow slot from view). In such a case, the device object of the invention may comprise - for example - the elements described above with reference to Figures 2-4, but with a collector body 21 without the kinematic mechanism 20a and with the shaft 26 rotatably constrained to the body 21, with the sole function of supporting the knob 70, allowing it to rotate.

Il corpo collettore 21, quando non richiesto dall’applicazione, può essere sostituito da una semplice contro-flangia, con una parte centrale che supporta girevolmente l’albero 26, su cui viene montata la manopola 70. The manifold body 21, when not required by the application, can be replaced by a simple counter-flange, with a central part that rotatably supports the shaft 26, on which the knob 70 is mounted.

Naturalmente, i materiali impiegati, le forme e le dimensioni potranno essere qualsiasi, secondo le esigenze e lo stato della tecnica. Naturally, the materials used, the shapes and the dimensions may be any according to the requirements and the state of the art.

Claims (12)

RIVENDICAZIONI 1. Dispositivo di troppo pieno per un apparecchio sanitario avente una vasca di raccolta per l’acqua (A) con un foro di troppo pieno (B), il dispositivo (50) comprendendo mezzi di montaggio (21, 25, 26, 60), destinati ad essere installati in corrispondenza del foro di troppo pieno (B), ed un corpo (70) destinato ad essere supportato dai mezzi di montaggio (21, 25, 26, 60), caratterizzato dal fatto che il detto corpo (70) è dotato di un’apertura di passaggio per l’acqua (73a) ed il dispositivo (50) è predisposto in modo tale da consentire di modificare la posizione in altezza dell’apertura (73a) rispetto al foro di troppo pieno (B), e così variare il livello di troppo pieno della vasca (A), l’apertura (73a) essendo in comunicazione di fluido con il foro di troppo pieno (B) in qualsiasi posizione del detto corpo (70) sui mezzi di montaggio (21, 25, 26, 60). CLAIMS 1. Overflow device for a sanitary appliance having a water collection tank (A) with an overflow hole (B), the device (50) comprising mounting means (21, 25, 26, 60) , intended to be installed in correspondence with the overflow hole (B), and a body (70) intended to be supported by the mounting means (21, 25, 26, 60), characterized in that said body (70) is equipped with a passage opening for the water (73a) and the device (50) is arranged in such a way as to allow the height position of the opening (73a) to be changed with respect to the overflow hole (B), and thus vary the overflow level of the tank (A), the opening (73a) being in fluid communication with the overflow hole (B) in any position of the said body (70) on the mounting means (21, 25, 26, 60). 2. Dispositivo secondo la rivendicazione 1, in cui i mezzi di montaggio (21, 25, 26, 60) sono predisposti per supportare il detto corpo (70) verso l’interno della vasca (A) ed il detto corpo (70) è configurato in modo da nascondere in modo prevalente - preferibilmente completamente - sia il foro di troppo pieno (B) che i mezzi di montaggio (21, 25, 26, 60), in detta qualsiasi posizione. 2. Device according to claim 1, in which the mounting means (21, 25, 26, 60) are arranged to support the said body (70) towards the inside of the tank (A) and the said body (70) is configured so as to predominantly hide - preferably completely - both the overflow hole (B) and the mounting means (21, 25, 26, 60), in any position. 3. Dispositivo secondo la rivendicazione 2, in cui il detto corpo (70) è configurato in modo tale per cui, in detta qualsiasi posizione, l’apertura (73a) risulta nascosta, l’apertura avendo preferibilmente un rispettivo ingresso destinato a risultare affacciato solo verso la parete della vasca (A) in cui è formato il foro di troppo pieno (B). 3. Device according to claim 2, wherein said body (70) is configured in such a way that, in said any position, the opening (73a) is hidden, the opening preferably having a respective entrance intended to be facing only towards the tank wall (A) where the overflow hole (B) is formed. 4. Dispositivo secondo la rivendicazione 2 o 3, in cui il detto corpo è costituito da una manopola girevole (70) dotata di una feritoia (73a) che realizza deta apertura, la sezione di passaggio dell’acqua determinata dalla feritoia (73a) essendo preferibilmente la stessa in qualsiasi posizione angolare della manopola (70). 4. Device according to claim 2 or 3, wherein said body is constituted by a rotating knob (70) equipped with a slot (73a) which creates said opening, the water passage section determined by the slot (73a) being preferably the same in any angular position of the knob (70). 5. Dispositivo secondo almeno una delle rivendicazioni precedenti, comprendente inoltre una guarnizione (50). Device according to at least one of the preceding claims, further comprising a gasket (50). 6. Dispositivo secondo la rivendicazione 5, in cui la guarnizione (50) è predisposta per operare in tenuta - tra una porzione di parete della vasca (A) che circonda il foro di troppo pieno (B) ed una superficie del deto corpo o manopola (70), particolarmente una superficie interna di una sua parete (71), e/o - sul bordo del foro di troppo pieno (B), ossia sulla superficie circonferenziale che lo delimita. 6. Device according to claim 5, in which the gasket (50) is arranged to operate in a seal - between a portion of the tub wall (A) surrounding the overflow hole (B) and a surface of said body or knob (70), particularly an internal surface of one of its walls (71), and / or - on the edge of the overflow hole (B), i.e. on the circumferential surface that delimits it. 7. Dispositivo secondo le rivendicazioni 5 e 6, in cui la guarnizione (50) comprende una prima parte tubolare (5 la), una parte intermedia anulare e planare (51b) ed una seconda parte tubolare (5 le). Device according to claims 5 and 6, wherein the gasket (50) comprises a first tubular part (5a), an intermediate annular and planar part (51b) and a second tubular part (5a). 8. Dispositivo secondo la rivendicazione 3 e/o 4, in cui il deto corpo (70) ha una parte inferiore (71) ed una parte superiore (72a, 72b), la parte superiore (72a, 72b) avendo una rispetiva porzione (73) sporgente in una direzione sostanzialmente radiale rispeto alla porzione inferiore (71), nella porzione sporgente (73) essendo definita deta apertura o feritoia (73b). 8. Device according to claim 3 and / or 4, wherein said body (70) has a lower part (71) and an upper part (72a, 72b), the upper part (72a, 72b) having a respective portion ( 73) protruding in a substantially radial direction with respect to the lower portion (71), in the protruding portion (73) being defined as said opening or slot (73b). 9. Dispositivo secondo la rivendicazione 4, in cui i mezzi di montaggio (21 , 24,25, 26, 60) comprendono un albero girevole (26) sul quale è innestata la manopola (70), particolarmente in modo separabile tramite un sistema a scato e/o scanalato. Device according to claim 4, wherein the mounting means (21, 24,25, 26, 60) comprise a rotatable shaft (26) on which the knob (70) is engaged, particularly in a separable way by means of a hollowed and / or grooved. 10. Dispositivo secondo la rivendicazione 9, in cui l’albero è parte di un sistema di azionamento (10a, 20a, 30) per l’apertura e la chiusura di un tappo (11) di uno scarico (10) della vasca (A). Device according to claim 9, wherein the shaft is part of an actuation system (10a, 20a, 30) for opening and closing a plug (11) of a drain (10) of the tank (A ). 11. Dispositivo secondo una o più delle rivendicazioni precedenti, in cui i mezzi di montaggio (21, 24, 25, 26, 60) comprendono uno o più dei seguenti componenti: - un elemento a ghiera (60), avente una parte centrale (62) assialmente cava, destinato ad essere installata dalla parte interna della vasca (A), - un corpo di montaggio (21), destinato ad essere installato dalla parte esterna della vasca (A), - un organo tubolare (25) in cui è inserito passante un albero girevole (26) che supporta il detto corpo o manopola (70), - una o più guarnizioni (24, 51), - una rondella antitrizione (52). Device according to one or more of the preceding claims, wherein the mounting means (21, 24, 25, 26, 60) comprise one or more of the following components: - a ring nut (60), having an axially hollow central part (62), intended to be installed from the inside of the tank (A), - a mounting body (21), intended to be installed from the outside of the tank (A), - a tubular member (25) in which a rotating shaft (26) which supports said body or knob (70) is inserted through it, - one or more seals (24, 51), - an anti-friction washer (52). 12. Dispositivo di troppo pieno per un apparecchio sanitario avente una vasca di raccolta per l’acqua (A) con un foro di troppo pieno (B), secondo gli insegnamenti della presente descrizione e dei disegni annessi.12. Overflow device for a sanitary appliance having a water collection tank (A) with an overflow hole (B), according to the teachings of this description and the attached drawings.
ITTO20060142 2006-02-27 2006-02-27 TOO FULL DEVICE FOR SANITARY APPLIANCES ITTO20060142A1 (en)

Priority Applications (2)

Application Number Priority Date Filing Date Title
ITTO20060142 ITTO20060142A1 (en) 2006-02-27 2006-02-27 TOO FULL DEVICE FOR SANITARY APPLIANCES
EP07103083A EP1826324A1 (en) 2006-02-27 2007-02-26 Overflow device for sanitary articles

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
ITTO20060142 ITTO20060142A1 (en) 2006-02-27 2006-02-27 TOO FULL DEVICE FOR SANITARY APPLIANCES

Publications (1)

Publication Number Publication Date
ITTO20060142A1 true ITTO20060142A1 (en) 2007-08-28

Family

ID=38080023

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
ITTO20060142 ITTO20060142A1 (en) 2006-02-27 2006-02-27 TOO FULL DEVICE FOR SANITARY APPLIANCES

Country Status (2)

Country Link
EP (1) EP1826324A1 (en)
IT (1) ITTO20060142A1 (en)

Families Citing this family (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US9903494B2 (en) 2015-05-20 2018-02-27 Jeffrey J. Prior Liquid container leveler
EP3461959B1 (en) * 2017-09-26 2023-06-07 Oy Prevex Ab Overflow device

Family Cites Families (6)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
AT204727B (en) * 1957-09-13 1959-08-10 Grohe Kg Hans Overflow and drain device for bathtubs and. like
US3835484A (en) * 1972-12-27 1974-09-17 M Kato Bathtub or the like drain control and overflow regulator
US5025509A (en) 1989-04-25 1991-06-25 Holt Peter K Overflow level controller for a bathtub
DE4226685C5 (en) * 1992-08-12 2008-11-13 Hoesch Metall + Kunststoffwerk Gmbh & Co Overflow fitting for a bath or shower tray
DE20108021U1 (en) 2001-05-11 2001-08-09 Starosta Helmut Device for installation in the area of the overflow opening of a bathtub or the like which can be connected to an overflow channel. Receptacle
DE102004031541A1 (en) 2004-06-29 2006-02-09 Franz Kaldewei Gmbh & Co. Kg Overflow set with stepless level adjustment for a sanitary tub

Also Published As

Publication number Publication date
EP1826324A1 (en) 2007-08-29

Similar Documents

Publication Publication Date Title
US8201289B2 (en) Combined control for a basin overflow and a basin drain
EP3044383B1 (en) Connecting means for connecting a discharge pipe to a discharge opening
US8534325B2 (en) Ventilation arrangement for shower streams
ITMI930370A1 (en) MANEUVERABLE LEVER DRAIN CAP FOR SINKS AND SINKS
ITTO20060142A1 (en) TOO FULL DEVICE FOR SANITARY APPLIANCES
JP2013044123A (en) Drain plug device
JP5628586B2 (en) Drain plug device
CN112443674A (en) Water outlet component of faucet
ITMI20011505A1 (en) HYDRO-SANITARY EQUIPMENT WITH SINGLE-HOLE MECHANICAL MIXER FOR HORIZONTAL SURFACE
CN211288816U (en) Water outlet component of faucet
KR101713125B1 (en) A washbowl for pop-up device
JP6225300B1 (en) Drain plug device
KR20160004199U (en) A drainage device for washstand
JP4879075B2 (en) Multi-function check valve device
WO2018135578A1 (en) Bathroom unit, method for constructing bathroom unit, and drain plug
CN111022706A (en) Multifunctional bathroom control box and bathroom system
JP7272650B2 (en) Operating device
CN211646586U (en) Water drainage device
EP3505691A1 (en) Drain plug device
KR20180075995A (en) A flange for coupling of water pipe of toilet bowl
JP6108691B2 (en) Operating device
EP3505692A1 (en) Drain plug device
JP6083956B2 (en) Drain plug device
KR200244229Y1 (en) A water saving device of faucet for fixing to the wall with fixing member
EP1428944B1 (en) System for making outlet assemblies for wash basins and sanitary articles in general