ITTO20000530A1 - FUEL INLET SEAL STRUCTURE IN A FUEL TANK FOR A MOTORCYCLE. - Google Patents

FUEL INLET SEAL STRUCTURE IN A FUEL TANK FOR A MOTORCYCLE. Download PDF

Info

Publication number
ITTO20000530A1
ITTO20000530A1 IT2000TO000530A ITTO20000530A ITTO20000530A1 IT TO20000530 A1 ITTO20000530 A1 IT TO20000530A1 IT 2000TO000530 A IT2000TO000530 A IT 2000TO000530A IT TO20000530 A ITTO20000530 A IT TO20000530A IT TO20000530 A1 ITTO20000530 A1 IT TO20000530A1
Authority
IT
Italy
Prior art keywords
tank
fuel inlet
fuel
aforementioned
communication path
Prior art date
Application number
IT2000TO000530A
Other languages
Italian (it)
Inventor
Hiroyuki Ito
Hiroyuki Shimmura
Kazunori Kawame
Yoshiaki Noda
Original Assignee
Honda Motor Co Ltd
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Honda Motor Co Ltd filed Critical Honda Motor Co Ltd
Publication of ITTO20000530A0 publication Critical patent/ITTO20000530A0/en
Publication of ITTO20000530A1 publication Critical patent/ITTO20000530A1/en
Application granted granted Critical
Publication of IT1320396B1 publication Critical patent/IT1320396B1/en

Links

Landscapes

  • Cooling, Air Intake And Gas Exhaust, And Fuel Tank Arrangements In Propulsion Units (AREA)
  • Closures For Containers (AREA)

Description

DESCRIZIONE dell'invenzione industriale dal titolo: DESCRIPTION of the industrial invention entitled:

"Struttura di tenuta d'ammissione del carburante in un serbatoio del carburante per una motocicletta” "Fuel Inlet Seal Structure in a Fuel Tank for a Motorcycle"

DESCRIZIONE DESCRIPTION

La presente invenzione si riferisce ad una struttura di tenuta di ammissione del carburante in un serbatoio del carburante per una motocicletta, comprendente un corpo del serbatoio avente una apertura di ammissione del carburante in una sua superficie superiore e montato su un telaio del veicolo, ed un tappo avente un passaggio di sfiato per guidare un gas di sfiato dal corpo del serbatoio, in cui almeno la circonferenza dell'apertura di ammissione del carburante (35) è ricoperta da un rivestimento, e che chiude in modo apribile e chiudibile l'apertura di ammissione del carburante, e più in particolare ad un perfezionamento in una struttura di tenuta di una apertura di ammissione del carburante. The present invention relates to a fuel inlet seal structure in a fuel tank for a motorcycle, comprising a tank body having a fuel inlet opening in an upper surface thereof and mounted on a vehicle frame, and a cap having a vent passage for guiding a vent gas from the body of the tank, wherein at least the circumference of the fuel inlet port (35) is covered with a liner, and which closably closes the opening of the fuel inlet, and more particularly to an improvement in a sealing structure of a fuel inlet port.

In precedenza, il serbatoio del carburante è noto ad esempio dalla pubblicazione di Brevetto giapponese a disposizione del pubblico n. 7-112.682. Il serbatoio del carburante descritto presenta un organo di tenuta anulare che circonda una apertura di ammissione del carburante e racchiuso tra un rivestimento che ricopre la circonferenza dell'apertura di ammissione del carburante per il fissaggio di un misuratore ed un corpo del serbatoio, e l'organo di tenuta anulare presenta un percorso di comunicazione che comunica con un passaggio di sfiato in un tappo e che si estende in direzione sostanzialmente orizzontale. Previously, the fuel tank is known for example from Japanese Publicly Available Patent Publication No. 7-112.682. The fuel tank described has an annular sealing member surrounding a fuel inlet port and enclosed between a liner covering the circumference of the fuel inlet port for attachment of a gauge and tank body, and the annular seal member has a communication path which communicates with a vent passage in a plug and which extends in a substantially horizontal direction.

Nella disposizione tradizionale precedente, poiché il rivestimento è montato sul corpo del serbatoio, è facile rendere molto precise le posizioni relative del corpo del serbatoio e del rivestimento, per cui sarà evitata l'infiltrazione di acqua nella circonferenza dell'organo di tenuta quando il veicolo viene lasciato sotto la pioggia o lavato. Su alcune motociclette, il corpo del serbatoio è ricoperto quasi interamente da un rivestimento che circonda, ed è fissato a, un telaio del veicolo, ed il corpo del serbatoio è montato sul telaio del veicolo in modo che il tappo di un serbatoio del carburante sporga dal rivestimento. Se la struttura di tenuta tradizionaie precedente è applicata a tali motociclette, è allora difficile rendere molto precise le posizioni relative del corpo del serbatoio e del rivestimento, permettendo l'infiltrazione di acqua nella circonferenza dell'organo di tenuta quando il veicolo viene lasciato sotto la pioggia o lavato. Quando l'interno del corpo del serbatoio è depressurizzato per il fatto che è raffreddato dall'acqua penetrata, l'acqua intorno all'organo di tenuta può eventualmente penetrare nel corpo del serbatoio attraverso il percorso di comunicazione nell'organo di tenuta. In the previous traditional arrangement, since the liner is mounted on the tank body, it is easy to make the relative positions of the tank body and liner very precise, whereby the infiltration of water into the circumference of the sealing member will be avoided when the vehicle it is left in the rain or washed. On some motorcycles, the tank body is covered almost entirely by a liner that surrounds, and is attached to, a vehicle frame, and the tank body is mounted to the vehicle frame so that a fuel tank cap protrudes. from the lining. If the previous traditional sealing structure is applied to such motorcycles, it is then difficult to make the relative positions of the tank body and liner very precise, allowing water to infiltrate the circumference of the sealing member when the vehicle is left under the seal. rain or washed. When the interior of the tank body is depressurized due to the fact that it is cooled by the penetrated water, the water around the seal member can possibly enter the tank body via the communication path in the seal member.

La presente invenzione è stata realizzata in considerazione degli svantaggi precedenti. Costituisce uno scopo della presente invenzione realizzare una struttura di tenuta di ammissione del carburante in un serbatoio del carburante per una motocicletta, che impedisce l'infiltrazione di acqua in un corpo del serbatoio per una maggiore versatilità indipendentemente dalla precisione delle posizioni relative di un rivestimento che circonda la circonferenza almeno di una apertura di ammissione del carburante e del corpo del serbatoio. The present invention has been realized in consideration of the preceding disadvantages. It is an object of the present invention to provide a fuel inlet seal structure in a fuel tank for a motorcycle, which prevents the infiltration of water into a tank body for added versatility regardless of the accuracy of the relative positions of a liner that surrounds the circumference of at least one fuel inlet and tank body.

Per raggiungere lo scopo precedente, si realizza, in conformità con l'invenzione definita nella rivendicazione 1, una struttura di tenuta di ammissione del carburante in un serbatoio del carburante per una motocicletta, comprendente un corpo del serbatoio avente una apertura di ammissione del carburante in una sua superficie superiore e montato su un telaio del veicolo ed un tappo avente un passaggio di sfiato per guidare un gas di sfiato dal corpo del serbatoio e che chiude in modo apribile e chiudibile l'apertura di ammissione del carburante, in cui almeno la circonferenza dell'apertura di ammissione del carburante è ricoperta da un rivestimento, caratterizzata dal fatto che un organo di tenuta anulare mantenuto in stretto contatto con l'intero bordo circonferenziale del tappo per formare una tenuta contro la circonferenza esterna di una camera anulare delimitata tra il corpo del serbatoio ed il tappo in comunicazione con il passaggio di sfiato è fissato ad una superficie superiore del corpo del serbatoio in modo da circondare l'apertura di ammissione del carburante, ed un percorso di comunicazione è definito almeno nell'organo di tenuta o tra l'organo di tenuta ed il corpo del serbatoio per realizzare una comunicazione tra la camera anulare e lo spazio esterno, e si estende dalla camera anulare verso il basso lungo la superficie superiore del corpo del serbatoio. In order to achieve the above object, according to the invention defined in claim 1, a fuel inlet seal structure in a fuel tank for a motorcycle is provided, comprising a tank body having a fuel inlet opening in an upper surface thereof is mounted on a vehicle frame and a cap having a vent passage for guiding a vent gas from the body of the tank and which closably closes the fuel inlet opening, in which at least the circumference of the fuel inlet port is covered with a coating, characterized in that an annular sealing member maintained in close contact with the entire circumferential edge of the cap to form a seal against the outer circumference of an annular chamber bounded between the body of the tank and the cap in communication with the breather passage is fixed to an upper surface d the tank body so as to surround the fuel inlet opening, and a communication path is defined at least in the seal member or between the seal member and the tank body to provide communication between the annular chamber and the outer space, and extends from the annular chamber downwards along the upper surface of the tank body.

Con la disposizione precedente, poiché il percorso di comunicazione che realizza una comunicazione tra la camera anulare comunicante con il percorso di sfiato nel tappo e lo spazio esterno occupa una posizione progressivamente più basBa da una sua apertura all'estremità interna verse? una sua apertura all'estremità esterna, anche se penetra acqua nella circonferenza dell'organo di tenuta dall'esterno del rivestimento quando la motocicletta è lasciata sotto la pioggia o lavata, l'acqua non raggiunge il percorso di comunicazione verso la camera anulare, ed è possibile evitare l'infiltrazione di acqua nel corpo del serbatoio indipendentemente dalla precisione delle posizioni relative del rivestimento e del corpo del serbatoio. La struttura di tenuta di ammissione del carburante è applicabile a motociclette di diversi tipi in cui le configurazioni relative tra il rivestimento ed il corpo del serbatoio differiscono l'una dall'altra. With the preceding arrangement, since the communication path which realizes a communication between the annular chamber communicating with the vent path in the cap and the external space occupies a progressively lower position from its opening at the internal end verse? its opening at the outer end, even if water enters the circumference of the sealing member from the outside of the coating when the motorcycle is left in the rain or washed, the water does not reach the communication path towards the annular chamber, and Water can be prevented from entering the tank body regardless of the accuracy of the relative positions of the liner and tank body. The fuel inlet seal structure is applicable to motorcycles of different types where the relative configurations between the liner and the tank body differ from each other.

In conformità con l'invenzione definita nella rivendicazione 2, in aggiunta alla configurazione dell'invenzione definita nella rivendicazione 1, il percorso di comunicazione presenta un orifizio avente un'area di passaggio di flusso inferiore al resto del percorso di comunicazione.Con questa configurazione, anche quando l'interno del corpo del serbatoio è depressurizzato a causa del raffreddamento del corpo del serbatoio o simili,non si sviluppa una pressione negativa nell'apertura all'estremità esterna del percorso di comunicazione, impedendo così in modo più efficace l'infiltrazione di acqua dal percorso di comunicazione nel corpo del serbatoio. In accordance with the invention defined in claim 2, in addition to the configuration of the invention defined in claim 1, the communication path has an orifice having a lower flow passage area than the rest of the communication path. even when the inside of the tank body is depressurized due to the cooling of the tank body or the like, no negative pressure develops in the opening at the outer end of the communication path, thus more effectively preventing the infiltration of water from the communication path into the tank body.

Una forma di attuazione della presente invenzione sarà descritta nel seguito con riferimento ai disegni annessi, nei quali: An embodiment of the present invention will be described below with reference to the attached drawings, in which:

la figura 1 rappresenta una vista in elevazione laterale di un veicolo del tipo scooter; Figure 1 is a side elevation view of a scooter-type vehicle;

la figura 2 rappresenta una vista in elevazione laterale, parzialmente interrotta, di un serbatoio del carburante,· Figure 2 is a partially interrupted side elevational view of a fuel tank,

la figura 3 rappresenta una vista in sezione trasversale ingrandita lungo la linea 3-3 della figura 2; Figure 3 is an enlarged cross-sectional view along the line 3-3 of Figure 2;

la figura 4 rappresenta una vista in pianta di un secondo organo di tenuta; Figure 4 is a plan view of a second sealing member;

la figura 5 rappresenta una vista in sezione trasversale lungo la linea 5-5 della figura 4; Figure 5 is a cross-sectional view along the line 5-5 of Figure 4;

la figura 6 rappresenta una vista in sezione trasversale ingrandita lungo la linea 6-6 della figura 2; Figure 6 is an enlarged cross-sectional view along the line 6-6 of Figure 2;

la figura 7 rappresenta una vista in sezione trasversale ingrandita lungo la linea 7-7 della figura 2; e Figure 7 is an enlarged cross-sectional view along line 7-7 of Figure 2; And

la figura 8 rappresenta una vista in sezione trasversale ingrandita lungo la linea 8-8 della figura 2. Figure 8 is an enlarged cross-sectional view along the line 8-8 of Figure 2.

Nella figura 1, un telaio F di un veicolo del tipo scooter quale esempio di motocicletta comprende un telaio anteriore 11 colato in una lega di alluminio o simile, un telaio posteriore 12 colato in una lega di alluminio o simile e fissato ad una estremità posteriore del telaio anteriore 11, ed un telaio ausiliario 13 avente la forma di un tubo metallico lavorato fissato ad una estremità posteriore del telaio posteriore 12. In Figure 1, a frame F of a scooter-type vehicle as an example of a motorcycle comprises a front frame 11 cast in an aluminum alloy or the like, a rear frame 12 cast in an aluminum alloy or the like and fixed to a rear end of the front frame 11, and an auxiliary frame 13 having the shape of a machined metal tube fixed to a rear end of the rear frame 12.

Il telaio anteriore 11 comprende una fusione che presenta, quali componenti integrali, un tubo di sterzo 14, un telaio discendente 15 estendentesi verso il basso ed all'indietro dal tubo di sterzo 14, ed una coppia di telai di supporto della pedana di sinistra e di destra 16 estendentisi all'indietro da una estremità inferiore del telaio discendente 15. Il telaio posteriore 12 è fissato ad estremità posteriori dei telai di supporto della pedana 16. The front frame 11 comprises a fusion which has, as integral components, a head tube 14, a descending frame 15 extending downwards and backwards from the head tube 14, and a pair of support frames for the left footrest and right side 16 extending rearwardly from a lower end of the descending frame 15. The rear frame 12 is attached to rear ends of the footboard support frames 16.

Una forcella anteriore 17 disposta a cavallo di una ruota anteriore WF è supportata in modo sterzante sul tubo di sterzo 14 sull'estremità anteriore del telaio anteriore 11. La forcella anteriore 17 ha un'estremità inferiore posizionata davanti ad un asse 18 della ruota anteriore WF.Un braccetto 19 ha un'estremità collegata all'estremità inferiore della forcella anteriore 17 ed un'altra estremità collegata all'asse 18. Un ammortizzatore anteriore 20 è collegato tra una porzione verticalmente intermedia della forcella anteriore 17 ed una porzione intermedia del braccetto 19. Un manubrio 21 è collegato ad una estremità superiore della forcella anteriore 17. A front fork 17 arranged astride a front wheel WF is supported in a steerable manner on the head tube 14 on the front end of the front frame 11. The front fork 17 has a lower end positioned in front of an axle 18 of the front wheel WF An arm 19 has one end connected to the lower end of the front fork 17 and another end connected to the axle 18. A front shock absorber 20 is connected between a vertically intermediate portion of the front fork 17 and an intermediate portion of the arm 19. A handlebar 21 is connected to an upper end of the front fork 17.

Un gruppo motopropulsore P comprende un motore E disposto davanti ad una ruota posteriore WR ed un cambio di velocità a variazione continua M disposto lateralmente a sinistra della ruota posteriore WR è supportato in modo oscillante su una porzione longitudinalmente intermedia del telaio posteriore 12 mediante un collegamento 22 di isolamento delle vibrazioni. Il motore E comprende ad esempio un motore monocilindrico a quattro tempi raffreddato ad acqua con il suo cilindro diretto in avanti e in direzione sostanzialmente orizzontale rispetto al veicolo. Il cambio di velocità a variazione continua M comprende ad esempio un cambio di velocità del tipo a cinghia. A powertrain P comprises an engine E arranged in front of a rear wheel WR and a continuously variable gearbox M arranged laterally to the left of the rear wheel WR is supported in an oscillating manner on a longitudinally intermediate portion of the rear frame 12 by means of a connection 22 vibration isolation. The engine E comprises, for example, a water-cooled four-stroke single-cylinder engine with its cylinder directed forward and in a substantially horizontal direction with respect to the vehicle. The continuously variable gearbox M comprises, for example, a gearbox of the belt type.

La ruota posteriore WR è supportata su una porzione posteriore del gruppo motopropulsore P mediante un asse, ed un gruppo ammortizzatore posteriore 23 è disposto tra la porzione posteriore del gruppo motopropulsore P ed il telaio posteriore 12. Un filtro dell'aria 24 disposto lateralmente rispetto ad una porzione superiore della ruota posteriore WR è montato sulla porzione posteriore del gruppo motopropulsore P, e collegato al motore E attraverso un carburatore 25.Un tubo di scarico 26 per scaricare i gas di scarico dal motore E si estende dal motore E lateralmente a destra della ruota posteriore WR. Il tubo di scarico 26 è collegato ad una marmitta 27 che è disposta lateralmente a destra della ruota posteriore WR. Un cavalletto 28 è supportato in modo mobile angolarmente sul motore E. The rear wheel WR is supported on a rear portion of the powerplant P by an axle, and a rear shock absorber assembly 23 is arranged between the rear portion of the powertrain P and the rear frame 12. An air filter 24 disposed laterally relative to an upper portion of the rear wheel WR is mounted on the rear portion of the powertrain P, and connected to the engine E through a carburetor 25. An exhaust pipe 26 for exhausting the exhaust gases from the engine E extends from the engine E laterally to the right of the rear wheel WR. The exhaust pipe 26 is connected to a muffler 27 which is arranged laterally to the right of the rear wheel WR. A stand 28 is angularly movable on the engine E.

Un vano bagagli 29 destinato a contenere un casco, eccetera, è supportato su una superficie superiore di una porzione intermedia del telaio posteriore 12, sopra il motore E ed il carburatore 25. Un serbatoio del carburante 30 ha un corpo del serbatoio 31 che è supportato sul telaio ausiliario 13. A luggage compartment 29 intended to contain a helmet, etc., is supported on an upper surface of an intermediate portion of the rear frame 12, above the engine E and the carburetor 25. A fuel tank 30 has a tank body 31 which is supported on the subframe 13.

Il telaio del veicolo F è ricoperto da un rivestimento 34 di resina sintetica. Il rivestimento 34 comprende uno scudo 34a per ricoprire un'area frontale delle gambe del conducente,una pedana poggiapiedi 34b contigua ad una porzione inferiore dello scudo 34a per supportare i piedi del conducente, un rivestimento inferiore 34c che ricopre un'area inferiore della pedana poggiapiedi 34b e contiguo allo scudo 34a ed alla pedana poggiapiedi 34b, ed un rivestimento laterale 34d contiguo alla pedana poggiapiedi 34b ed al rivestimento inferiore 34c e che ricopre i due lati del veicolo. The chassis of the vehicle F is covered with a coating 34 of synthetic resin. The cover 34 includes a shield 34a for covering a frontal area of the driver's legs, a footrest 34b contiguous to a lower portion of the shield 34a to support the driver's feet, a lower covering 34c covering a lower area of the footrest 34b and contiguous to the shield 34a and to the footrest 34b, and a lateral covering 34d contiguous to the footrest platform 34b and to the lower covering 34c and which covers the two sides of the vehicle.

La maggior parte del vano bagagli 29 supportato sul telaio posteriore 12 e del serbatoio del carburante 31 supportato sul telaio ausiliario 13 è ricoperta dal rivestimento laterale 34d.Una sella 33 che è in grado di chiudere dall'alto il vano bagagli 29 è montata in modo apribile e chiudibile su una porzione superiore del rivestimento laterale 34d. Il serbatoio del carburante 30 ha un tappo di ammissione di carburante 32 disposto in modo da sporgere verso l'alto da una porzione superiore del rivestimento laterale 34d. Most of the luggage compartment 29 supported on the rear frame 12 and the fuel tank 31 supported on the subframe 13 is covered by the side trim 34d. A seat 33 which is capable of closing the luggage compartment 29 from above is mounted so can be opened and closed on an upper portion of the side trim 34d. The fuel tank 30 has a fuel inlet cap 32 disposed to project upwardly from an upper portion of the side liner 34d.

Nella figura 2, il corpo del serbatoio 31 comprende un componente di serbatoio inferiore 3la ed un componente di serbatoio superiore 31b che sono collegati l'uno all'altro. Il componente di serbatoio superiore 3lb presenta una apertura di ammissione del carburante 35 ricavata in una superficie superiore della Bua porzione anteriore. Il componente di serbatoio superiore 3lb comprende una superficie superiore che forma una superficie inclinata 36 che si abbassa progressivamente nella direzione rivolta all'indietro dietro l'apertura di ammissione del carburante 35. In Figure 2, the tank body 31 comprises a lower tank component 31a and an upper tank component 31b which are connected to each other. The upper tank component 31b has a fuel inlet opening 35 formed in an upper surface of the front portion bua. The upper tank component 31b includes an upper surface which forms an inclined surface 36 which progressively lowers in the rearward facing direction behind the fuel inlet port 35.

Come è anche illustrato nella figura 3, il tappo 32 serve per chiudere in modo apribile e chiudibile l'apertura di ammissione del carburante 35. Il tappo 32 comprende un corpo principale del tappo 37 realizzato in resina sintetica, un coperchio 38 realizzato in resina sintetica disposto su una estremità esterna del corpo principale del tappo 37, ed un organo protettivo 39 realizzato in metallo che copre il coperchio 38 ed il corpo principale del tappo 37 per mantenere il coperchio 38 appoggiato sul corpo principale del tappo 37. As is also illustrated in Figure 3, the cap 32 serves to open and closable the fuel inlet port 35. The cap 32 comprises a main body of the cap 37 made of synthetic resin, a cover 38 made of synthetic resin disposed on an external end of the main body of the cap 37, and a protective member 39 made of metal which covers the lid 38 and the main body of the cap 37 to keep the lid 38 resting on the main body of the cap 37.

Il corpo principale del tappo 37 ha una struttura integrale comprendente una porzione cilindrica 37a ed una flangia 37b estendentesi radialmente verso l'esterno da una estremità esterna della porzione cilindrica 37a. Il coperchio 38 è disposto sull'estremità esterna della porzione cilindrica 37a.L'organo protettivo 39 ha una forma a tazza estendentesi dal coperchio 38 e che copre il coperchio 38 ed il corpo principale del tappo 37.L'organo protettivo 39 ha un .bordo circonferenziale ad estremità aperta unito al bordo circonferenziale della flangia 37b per ribaditura . The main body of the plug 37 has an integral structure comprising a cylindrical portion 37a and a flange 37b extending radially outwardly from an outer end of the cylindrical portion 37a. The lid 38 is disposed on the outer end of the cylindrical portion 37a. The protective member 39 has a cup shape extending from the lid 38 and covering the lid 38 and the main body of the cap 37. The protective member 39 has a. circumferential edge with open end joined to the circumferential edge of flange 37b for riveting.

Un cilindro interno 40 mobile angolarmente mediante l'azionamento di una chiave (non rappresentata) è contenuto in modo mobile angolarmente nella porzione cilindrica 37a del corpo principale del tappo 37. Una coppia di cursori sinistro e destro 41 in impegno con il cilindro interno 40 sono disposti nella porzione cilindrica 37a in modo da essere scorrevoli in direzioni perpendicolari all'asse del cilindro interno 40. Il cilindro interno 40 ed i cursori 41 costituiscono un meccanismo di bloccaggio 42. Quando il cilindro interno 40 è fatto muovere angolarmente tramite la chiave, i cursori 41 scorrono commutando tra una condizione di bloccaggio in cui i cursori 41 si impegnano con il corpo del serbatoio 31 ed una condizione di sbloccaggio in cui i cursori 41 sono liberati dal corpo del serbatoio 31. An angularly movable inner cylinder 40 by the actuation of a key (not shown) is angularly movable in the cylindrical portion 37a of the main body of the plug 37. A pair of left and right sliders 41 in engagement with the inner cylinder 40 are arranged in the cylindrical portion 37a so as to slide in directions perpendicular to the axis of the inner cylinder 40. The inner cylinder 40 and the sliders 41 constitute a locking mechanism 42. When the inner cylinder 40 is made to move angularly by means of the key, the sliders 41 slide switching between a locking condition in which the sliders 41 engage with the body of the tank 31 and an unlocking condition in which the sliders 41 are released from the body of the tank 31.

Un primo organo di tenuta 43 ha una circonferenza esterna trattenuta dalla flangia 37b del corpo principale del tappo 37. Il primo organo di tenuta 43 entra in contatto con il bordo circonferenziale dell'apertura di ammissione del carburante 35 quando l'apertura di ammissione del carburante 35 è chiusa dal tappo 32. Una molla 44 per sollecitare il primo organo di tenuta 43 in una direzione tale da portarlo in contatto con il bordo circonferenziale dell'apertura di ammissione del carburante 35 è disposta tra la porzione cilindrica 37a ed il primo organo di tenuta 43. A first seal member 43 has an outer circumference held by the flange 37b of the main body of the cap 37. The first seal member 43 contacts the circumferential edge of the fuel inlet 35 when the fuel inlet port 35 is closed by the plug 32. A spring 44 for urging the first sealing member 43 in a direction such as to bring it into contact with the circumferential edge of the fuel inlet port 35 is disposed between the cylindrical portion 37a and the first seal 43.

Una camera di sfiato 45 è delimitata tra la porzione cilindrica 37a del corpo principale del tappo 37 ed il coperchio 38. Un passaggio 46 è ricavato su una superficie esterna della porzione cilindrica 37a all'interno del primo organo di tenuta 43. Tra la camera di sfiato 45 ed il passaggio 46, è disposta una prima valvola 47 per rilasciare un gas contenuto nel corpo del serbatoio 31 ad una portata limitata nella camera di sfiato 45. La prima valvola 47 si apre quando la pressione nel corpo del serbatoio 31 aumenta. Una seconda valvola 48 è anche disposta nella porzione cilindrica 37a per separare il gas ed il carburante nella camera di sfiato 45 e riportare soltanto il carburante nel corpo del serbatoio 31. A vent chamber 45 is delimited between the cylindrical portion 37a of the main body of the plug 37 and the lid 38. A passage 46 is formed on an external surface of the cylindrical portion 37a inside the first sealing member 43. Between the chamber vent 45 and passage 46, a first valve 47 is arranged to release a gas contained in the body of the tank 31 at a limited flow rate in the vent chamber 45. The first valve 47 opens when the pressure in the body of the tank 31 increases. A second valve 48 is also disposed in the cylindrical portion 37a to separate the gas and fuel in the vent chamber 45 and return only the fuel to the body of the tank 31.

Il corpo principale del tappo 37 ha un passaggio di sfiato 49 che ha un'estremità interna comunicante con la camera di sfiato 45. Il passaggio di sfiato 49 ha un'estremità esterna che sbocca su una circonferenza esterna della flangia 37b all'esterno di una regione in cui il primo organo di tenuta 43 è appoggiato contro il corpo del serbatoio 31. The main body of the plug 37 has a vent passage 49 which has an internal end communicating with the vent chamber 45. The vent passage 49 has an external end which opens on an external circumference of the flange 37b outside a region in which the first sealing member 43 rests against the body of the tank 31.

Un secondo organo di tenuta 50 che ha una forma anulare è fissato ad una superficie superiore del corpo del serbatoio 31 in modo da circondare l'apertura di ammissione del carburante 35 ad esempio mediante un nastro adesivo a doppia faccia. Il secondo organo di tenuta 50 è mantenuto in stretto contatto con l'intero bordo circonferenziale all'estremità aperta dell'organo protettivo 39 del tappo 32.Tra il corpo del serbatoio 31 ed il tappo 32, è delimitata una camera anulare 51 la cui porzione circonferenziale interna forma una tenuta con il primo organo di tenuta 43 e la cui porzione circonferenziale esterna forma una tenuta con il secondo organo di tenuta 50. Il passaggio di sfiato 49 ha un'estremità esterna che sbocca nella camera anulare 51. A second sealing member 50 which has an annular shape is fixed to an upper surface of the tank body 31 so as to surround the fuel inlet opening 35 for example by means of a double-sided adhesive tape. The second sealing member 50 is kept in close contact with the entire circumferential edge at the open end of the protective member 39 of the cap 32.An annular chamber 51 is delimited between the body of the tank 31 and the cap 32, the portion of which inner circumferential forms a seal with the first sealing member 43 and the outer circumferential portion of which forms a seal with the second seal member 50. The vent passage 49 has an outer end which opens into the annular chamber 51.

Nelle figure 4 e 5, il secondo organo di tenuta 50 ha una struttura integrale che comprende una porzione di tenuta principale di forma anulare 50a, un labbro 50b contiguo ad una circonferenza interna della porzione di tenuta principale 50a, ed un prolungamento 50c estendentesi radialmente verso l'esterno da un'area circonferenziale della porzione di tenuta principale 50a. Il prolungamento 50c è realizzato in modo da estendersi lungo la superficie inclinata 36 sulla superficie esterna del corpo del serbatoio 31. Il labbro 50b del secondo organo di tenuta 50 che è fissato alla superficie superiore del corpo del serbatoio 31 con il prolungamento 50c estendentesi lungo la superficie inclinata 36, è mantenuto elasticamente in stretto contatto con l'intero bordo circonferenziale all'estremità aperta dell'organo protettivo 39 del tappo 32. In Figures 4 and 5, the second sealing member 50 has an integral structure which comprises an annular shaped main sealing portion 50a, a lip 50b contiguous to an internal circumference of the main sealing portion 50a, and an extension 50c extending radially towards the exterior from a circumferential area of the main sealing portion 50a. The extension 50c is made to extend along the inclined surface 36 on the outer surface of the tank body 31. The lip 50b of the second sealing member 50 which is fixed to the upper surface of the tank body 31 with the extension 50c extending along the inclined surface 36, is kept elastically in close contact with the entire circumferential edge at the open end of the protective member 39 of the cap 32.

Come è anche illustrato nelle figure da 6 ad 8, un percorso di comunicazione 52 avente una forma rettangolare in sezione trasversale, che realizza una comunicazione tra la camera anulare 51 e lo spazio esterno, è formato tra il secondo organo di tenuta 50 e la superficie superiore del corpo del serbatoio 31 in corrispondenza del prolungamento 50c e nel prolungamento 50c del secondo organo di tenuta 50. Il percorso di comunicazione 52 si estende verso il basso dalla camera anulare 51 lungo la superficie superiore del corpo del serbatoio 31 poiché il prolungamento 50c si estende lungo la superficie inclinata 36 sulla superficie esterna del corpo del serbatoio 31. As is also illustrated in Figures 6 to 8, a communication path 52 having a rectangular cross-sectional shape, which realizes a communication between the annular chamber 51 and the outer space, is formed between the second sealing member 50 and the surface of the tank body 31 at the extension 50c and in the extension 50c of the second sealing member 50. The communication path 52 extends downwardly from the annular chamber 51 along the upper surface of the tank body 31 since the extension 50c is extends along the inclined surface 36 on the outer surface of the tank body 31.

Il percorso di comunicazione 52 ha un orifizio 52a formato in esso vicino ad una sua estremità interna ed avente un'area di passaggio di flusso inferiore al resto del percorso di comunicazione 52. The communication path 52 has an orifice 52a formed therein near an inner end thereof and having a smaller flow passage area than the rest of the communication path 52.

Nel seguito sarà descritto il funzionamento della forma di attuazione. Il secondo organo di tenuta 50 di forma anulare che forma una tenuta contro la circonferenza esterna della camera anulare 51 che è delimitata tra il corpo del serbatoio 31 ed il tappo 32 in comunicazione con il passaggio di sfiato 49 nel tappo 32, è fissato alla superficie superiore del corpo del serbatoio 31 in modo da circondare l'apertura di ammissione del carburante 35. Il percorso di comunicazione 52, che realizza una comunicazione tra la camera anulare 51 e lo spazio esterno, è delimitato tra il secondo organo di tenuta 50 ed il corpo del serbatoio 31. Il secondo organo di tenuta 50 ed il percorso di comunicazione 52 si estendono verso il basso dalla camera anulare 51 lungo la superficie superiore del corpo del serbatoio 31. In particolare, il percorso di comunicazione 52, che realizza una comunicazione tra la camera anulare 51 comunicante con il passaggio di sfiato 49 nel tappo 32 e lo spazio esterno, occupa una posizione progressivamente più bassa da una sua apertura all'estremità interna verso una sua apertura all'estremità esterna. Perciò, anche se entra acqua nella circonferenza del secondo organo di tenuta 50 dall'esterno del rivestimento 34 quando la motocicletta viene lasciata sotto la pioggia o lavata, l'acqua non scorre verso l'alto lungo il percorso di comunicazione 52 verso la camera anulare 51, ed è possibile evitare l'infiltrazione di acqua nel corpo del serbatoio 31 indipendentemente dalla precisione delle posizioni relative del rivestimento 34 e del corpo del serbatoio 31. La struttura di tenuta di ammissione del carburante è applicabile a motociclette di diversi tipi in cui le configurazioni relative tra il rivestimento 34 ed il corpo del serbatoio 31 differiscono l'una dall'altra. The operation of the embodiment will be described below. The second sealing member 50 of annular shape which forms a seal against the outer circumference of the annular chamber 51 which is delimited between the body of the tank 31 and the plug 32 in communication with the vent passage 49 in the plug 32, is fixed to the surface upper body of the tank 31 so as to surround the fuel inlet opening 35. The communication path 52, which realizes a communication between the annular chamber 51 and the external space, is delimited between the second sealing member 50 and the tank body 31. The second sealing member 50 and the communication path 52 extend downward from the annular chamber 51 along the upper surface of the tank body 31. In particular, the communication path 52, which realizes a communication between the annular chamber 51 communicating with the vent passage 49 in the cap 32 and the external space, occupies a progressively lower position from its opening at the end internality towards its opening at the external end. Therefore, even if water enters the circumference of the second sealing member 50 from the outside of the liner 34 when the motorcycle is left in the rain or washed, the water does not flow upward along the communication path 52 towards the annular chamber. 51, and it is possible to avoid the infiltration of water into the tank body 31 regardless of the accuracy of the relative positions of the liner 34 and the tank body 31. The fuel inlet seal structure is applicable to motorcycles of different types in which the Relative configurations between the liner 34 and the tank body 31 differ from each other.

Inoltre, poiché il percorso di comunicazione 52 presenta l'orifizio 52a che ha un'area di passaggio di flusso inferiore al resto del percorso di comunicazione 52, anche quando l'interno del corpo del serbatoio 31 è depressurizzato a causa del raffreddamento del corpo del serbatoio 31 o simili, non si sviluppa una pressione negativa nell'apertura all'estremità esterna del percorso di comunicazione 52, evitando così più efficacemente l'infiltrazione di acqua dal percorso di comunicazione 52 nel corpo del serbatoio 31. Furthermore, since the communication path 52 has the orifice 52a which has a smaller flow passage area than the rest of the communication path 52, even when the interior of the tank body 31 is depressurized due to the cooling of the body of the tank. tank 31 or the like, no negative pressure develops in the opening at the outer end of the communication path 52, thus more effectively avoiding the infiltration of water from the communication path 52 into the body of the tank 31.

Benchévsia stata descritta in dettaglio la forma di attuazione della presente invenzione,quest'ultima non è limitata alla forma di attuazione precedente, ma diverse varianti di progetto possono esservi apportate senza allontanarsi dall'invenzione definita dall'ambito delle rivendicazioni del brevetto. Although the embodiment of the present invention has been described in detail, the latter is not limited to the previous embodiment, but various design variants can be made without departing from the invention defined by the scope of the patent claims.

Ad esempio, la forma di attuazione precedente è applicata alla motocicletta in cui il corpo del serbatoio 31 è ricoperto quasi interamente dal rivestimento 34. Tuttavia la presente invenzione è anche applicabile ad un serbatoio del carburante per una motocicletta del tipo in cui soltanto un'area vicino all'apertura di ammissione del carburante è ricoperta da un rivestimento, come descritto ad esempio nel Brevetto giapponese a disposizione del pubblico n. 7-112.682 . For example, the above embodiment is applied to the motorcycle in which the tank body 31 is covered almost entirely by the liner 34. However, the present invention is also applicable to a fuel tank for a motorcycle of the type in which only one area near the fuel inlet port is covered with a coating, as described for example in Japanese Publicly Available Patent No. 7-112.682.

Secondo l'invenzione definita nella rivendicazione l, come precedentemente descritto, è possibile evitare l'infiltrazione di acqua nel corpo del serbatoio indipendentemente dalla precisione delle posizioni relative del rivestimento e del corpo del serbatoio. La struttura di tenuta di ammissione del carburante è applicabile a motociclette di diversi tipi in cui le configurazioni relative tra il rivestimento ed il corpo del serbatoio differiscono l'una dall'altra . According to the invention defined in claim 1, as described above, it is possible to avoid the infiltration of water into the tank body regardless of the accuracy of the relative positions of the liner and the tank body. The fuel inlet seal structure is applicable to motorcycles of different types where the relative configurations between the liner and the tank body differ from each other.

Secondo l'invenzione definita nella rivendicazione 2, si impedisce in modo più efficace l'infiltrazione di acqua dal percorso di comunicazione nel corpo del serbatoio. According to the invention defined in claim 2, the infiltration of water from the communication path into the tank body is more effectively prevented.

Claims (2)

RIVENDICAZIONI 1. Struttura di tenuta di ammissione del carburante in un serbatoio del carburante per una motocicletta, comprendente un corpo del serbatoio (31) avente una apertura di ammissione del carburante (35) in una sua superficie superiore e montato su un telaio (F) del veicolo ed un tappo (32) avente un passaggio di sfiato (49) per guidare un gas di sfiato dal corpo del serbatoio (31) e che chiude in modo apribile e chiudibile l'apertura di ammissione del carburante (35), in cui almeno la circonferenza dell'apertura di ammissione del carburante (35) è ricoperta da un rivestimento (34), caratterizzata dal fatto che un organo di tenuta anulare (50) mantenuto in stretto contatto con l'intero bordo circonferenziale del tappo suddetto (32) per formare una tenuta contro la circonferenza esterna di una camera anulare (51) delimitata tra il corpo del serbatoio (31) ed il tappo (32) in comunicazione con il passaggio di sfiato suddetto (49) è fissato ad una superficie superiore del corpo-del serbatoio (31) in modo da circondare l'apertura di ammissione dèi carburante (35), ed un percorso di comunicazione (52) è formato almeno nell'organo di tenuta suddetto (50) o tra l'organo di tenuta suddetto (50) ed il corpo del serbatoio (31) per realizzare una comunicazione tra la camera anulare suddetta (51) e lo spazio esterno, e si estende dalla camera anulare suddetta (51) verso il basso lungo la superficie superiore del corpo del serbatoio suddetto (31). CLAIMS A fuel inlet seal structure in a fuel tank for a motorcycle, comprising a tank body (31) having a fuel inlet opening (35) in an upper surface thereof and mounted on a frame (F) of the vehicle and a cap (32) having a vent passage (49) for guiding a vent gas from the tank body (31) and which closes openly and closably the fuel inlet opening (35), in which at least the circumference of the fuel inlet opening (35) is covered with a coating (34), characterized in that an annular sealing member (50) kept in close contact with the entire circumferential edge of the aforementioned cap (32) for forming a seal against the outer circumference of an annular chamber (51) delimited between the body of the tank (31) and the cap (32) in communication with the aforementioned vent passage (49) is fixed to an upper surface of the body of the reservoir (31) so as to surround the fuel inlet opening (35), and a communication path (52) is formed at least in said seal member (50) or between said seal member (50) and the body of the tank (31) to achieve a communication between the aforementioned annular chamber (51) and the external space, and extends from the aforementioned annular chamber (51) downwards along the upper surface of the body of the aforementioned tank (31). 2. Struttura di tenuta di ammissione del carburante in un serbatoio del carburante per una motocicletta secondo la rivendicazione 1, caratterizzata dal fatto che il percorso di comunicazione suddetto (52) presente un orifizio (52a) avente un'area di passaggio di flusso più piccola del resto del percorso di comunicazione suddetto (52). Fuel inlet seal structure in a fuel tank for a motorcycle according to claim 1, characterized in that the aforementioned communication path (52) has an orifice (52a) having a smaller flow passage area the rest of the aforementioned communication path (52).
IT2000TO000530A 1999-06-07 2000-06-05 FUEL INLET SEAL STRUCTURE IN A FUEL TANK FOR A MOTORCYCLE. IT1320396B1 (en)

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
JP16015099A JP4334062B2 (en) 1999-06-07 1999-06-07 Fuel tank seal structure for motorcycle fuel tank

Publications (3)

Publication Number Publication Date
ITTO20000530A0 ITTO20000530A0 (en) 2000-06-05
ITTO20000530A1 true ITTO20000530A1 (en) 2001-12-05
IT1320396B1 IT1320396B1 (en) 2003-11-26

Family

ID=15708965

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
IT2000TO000530A IT1320396B1 (en) 1999-06-07 2000-06-05 FUEL INLET SEAL STRUCTURE IN A FUEL TANK FOR A MOTORCYCLE.

Country Status (5)

Country Link
JP (1) JP4334062B2 (en)
CN (1) CN1108945C (en)
ES (1) ES2162606B1 (en)
IT (1) IT1320396B1 (en)
TW (1) TW464620B (en)

Families Citing this family (9)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
CN100462275C (en) * 2004-02-27 2009-02-18 雅马哈发动机株式会社 Oiling structure of lightweight pedal motorcycle
CN1840415B (en) * 2005-03-28 2010-07-21 光阳工业股份有限公司 Multiple loop of aeration pipe outside the oil tank lock
US20080000906A1 (en) * 2006-06-30 2008-01-03 Tony Nicosia Flush-mount fuel cap with valve
ITMC20060150A1 (en) * 2006-11-13 2008-05-14 So Ge Mi Spa OPENING AND CLOSING DEVICE FOR DOORS.
JP6255608B2 (en) * 2014-07-04 2018-01-10 本田技研工業株式会社 Fuel tank structure for saddle riding type vehicles
JP6457863B2 (en) * 2015-03-30 2019-01-23 本田技研工業株式会社 Fuel cap for fuel tank
JP6839300B2 (en) * 2017-09-14 2021-03-03 本田技研工業株式会社 Fuel tank structure
JP7027900B2 (en) * 2018-01-17 2022-03-02 トヨタ自動車株式会社 Receptacle caps and vehicles
WO2020203803A1 (en) * 2019-03-29 2020-10-08 本田技研工業株式会社 Saddle-ride type vehicle

Family Cites Families (3)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US5524786A (en) * 1994-12-27 1996-06-11 Ford Motor Company Body conforming fuel tank cap latch mechanism
JP3556330B2 (en) * 1995-07-12 2004-08-18 スズキ株式会社 Vehicle fuel tank cap device
JP3370889B2 (en) * 1997-02-27 2003-01-27 本田技研工業株式会社 Tank cap mounting structure for fuel tank

Also Published As

Publication number Publication date
ES2162606A1 (en) 2001-12-16
CN1108945C (en) 2003-05-21
JP2000344166A (en) 2000-12-12
CN1276316A (en) 2000-12-13
ES2162606B1 (en) 2002-07-01
JP4334062B2 (en) 2009-09-16
ITTO20000530A0 (en) 2000-06-05
IT1320396B1 (en) 2003-11-26
TW464620B (en) 2001-11-21

Similar Documents

Publication Publication Date Title
US7455052B2 (en) Fuel supply device
US8230958B2 (en) Vehicle side cowl with heat exhaust duct
US8177250B2 (en) Motorcycle body cover structure and motorcycle incorporating same
US7887075B2 (en) Motorcycle
CA2695915A1 (en) Motorcycle fuel adsorbing canister arrangement
US7635140B2 (en) Fender structure for motorcycle
US10450026B2 (en) Air guide structure of a saddle-type vehicle
JP2013029065A (en) Saddle type vehicle
ITTO20000530A1 (en) FUEL INLET SEAL STRUCTURE IN A FUEL TANK FOR A MOTORCYCLE.
ITUB20160118A1 (en) SUCTION STRUCTURE FOR VEHICLE OF SADDLE TYPE.
JP2014097694A (en) Straddle type vehicle
JPH0311371Y2 (en)
ITTO950483A1 (en) AIR INTAKE GROUP FOR A SCOOTER
ITTO20060196A1 (en) STRUCTURE OF THE BODY OF A MOTORCYCLE.
JP5719264B2 (en) Canister layout for saddle riding type vehicles
JP2010247816A (en) Motorcycle
CN110015366B (en) Box cover structure for saddle type riding vehicle
JP3901904B2 (en) Intake chamber structure of motorcycle
JP6437501B2 (en) Saddle-type vehicle fuel tank
JP2005104313A (en) Side cover structure for motorcycle
JP6980632B2 (en) Saddle-type vehicle
WO2018146881A1 (en) Saddle riding-type vehicle
ITTO20000508A1 (en) VEHICLE SCOOTER TYPE.
JP6218765B2 (en) Refueling part drain structure for saddle-ride type vehicles
ITTO990077A1 (en) SEAT GROUP FOR MOTORCYCLE.