ITMI20012222A1 - PLANT FOR MAKING A PLASTIC BAG WITH A FLAT BOTTOM - Google Patents

PLANT FOR MAKING A PLASTIC BAG WITH A FLAT BOTTOM Download PDF

Info

Publication number
ITMI20012222A1
ITMI20012222A1 ITMI20012222A ITMI20012222A1 IT MI20012222 A1 ITMI20012222 A1 IT MI20012222A1 IT MI20012222 A ITMI20012222 A IT MI20012222A IT MI20012222 A1 ITMI20012222 A1 IT MI20012222A1
Authority
IT
Italy
Prior art keywords
edge
bag
rev
overturning
plant according
Prior art date
Application number
Other languages
Italian (it)
Inventor
Bernardi Fausto De
Original Assignee
Bernardi S R L De
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Bernardi S R L De filed Critical Bernardi S R L De
Priority to ITMI20012222 priority Critical patent/ITMI20012222A1/en
Publication of ITMI20012222A1 publication Critical patent/ITMI20012222A1/en

Links

Landscapes

  • Cultivation Receptacles Or Flower-Pots, Or Pots For Seedlings (AREA)

Description

IMPIANTO PER REALIZZARE UN SACCHETTO IN MATERIA PLA-STICA DOTATO DI UN FONDO PIATTO PLANT FOR MAKING A PLASTIC BAG WITH A FLAT BOTTOM

L’invenzione si riferisce ad un impianto per realizzare un sacchetto in materia plastica dotato di un fondo piatto. The invention refers to a plant for making a plastic bag with a flat bottom.

Come è noto, i sacchetti di maggior pregio, in grado anche di simulare l’aspetto delle normali borse da trasporto, si distinguono molto spesso per la presenza di un fondo di sagoma piatta e squadrata. As is known, the most valuable bags, which are also able to simulate the appearance of normal transport bags, are very often distinguished by the presence of a flat and squared-shaped bottom.

Il fondo piatto è importante infatti sia per accogliere in modo ordinato e capiente gli involucri scatolari sia per mantenere le pareti ben laterali distese, come nelle borse, anche al fine di assicurare massima visibilità ai messaggi pubblicitari stampati sulle stesse pareti. The flat bottom is in fact important both to accommodate the box-shaped wrappers in an orderly and capacious way and to keep the side walls well extended, as in bags, also in order to ensure maximum visibility of the advertising messages printed on the same walls.

Questi fondi piatti, di sagoma generalmente rettangolare, sono spesso presenti nei sacchetti in carta. La carta è infatti dotata di una certa rigidezza e può pertanto essere agevolmente ripiegata e suddivisa in falde sovrapposte tra loro in modo da formare i detti fondi piatti. La materia plastica, specie quella di ridotto spessore, non si presta invece a formare falde sufficientemente rigide ed agevolmente gestibili e pertanto i sacchetti in plastica sono realizzati mediante accorgimenti vari che alla fine determinano la formazione di fondi che solo si avvicinano a quelli piatti. These flat bottoms, generally rectangular in shape, are often found in paper bags. The paper is in fact endowed with a certain stiffness and can therefore be easily folded and divided into overlapping layers so as to form said flat bottoms. The plastic material, especially the one of reduced thickness, does not lend itself to forming sufficiently rigid and easily manageable layers and therefore the plastic bags are made by various measures which in the end result in the formation of bottoms that only approach flat ones.

Oppure i fóndi dei sacchetti in plastica sono realizzati con complesse operazioni costose e relativamente poco soddisfacenti, quanto a livello di rifinitura. Or the bottoms of the plastic bags are made with complex operations that are expensive and relatively unsatisfactory in terms of finishing.

Inoltre, i sacchetti in plastica per i quali si richiede un fondo piatto sono realizzati solo in parte in modo automatizzato: una parte delle operazioni è demandata all’intervento manuale di apposito personale. In addition, the plastic bags for which a flat bottom is required are only partially made in an automated way: part of the operations is delegated to the manual intervention of appropriate personnel.

Ne derivano costi sensibili ed una gestione relativamente complessa delle operazioni di realizzazione e finitura dei sacchetti. This results in significant costs and a relatively complex management of the bag making and finishing operations.

In questa situazione il compito tecnico dell’invenzione è ideare un impianto in grado di ovviare sostanzialmente agli inconvenienti citati. In this situation, the technical task of the invention is to devise a system capable of substantially obviating the aforementioned drawbacks.

Nell’ambito di questo compito tecnico è un importante scopo dell’invenzione ideare un impianto che permetta, anche per i sacchetti in materia plastica sottile, la formazione di un fondo piatto e di sagoma rettangolare. As part of this technical task, it is an important aim of the invention to devise a system that allows, even for thin plastic bags, the formation of a flat bottom with a rectangular shape.

Un ulteriore scopo è ideare un impianto in grado di realizzare sacchetti con fondi perfettamente rifiniti e privi di zone indebolite. A further object is to devise a plant capable of making bags with perfectly finished bottoms and free from weakened areas.

Un ulteriore importante scopo è la realizzazione di un impianto in grado di eseguire tutte le operazioni di formazione dei sacchetti, senza così ricorrere a mano d’opera adibita all’esecuzione di rifiniture ausiliarie. A further important purpose is the creation of a plant capable of performing all the operations of forming the bags, thus without resorting to the workforce employed in the execution of auxiliary finishing.

Un altro scopo ancora è ideare un impianto flessibile ed in grado di realizzare, previ semplici adattamenti, sacchetti di varia sagoma e dimensioni. Yet another object is to devise a system that is flexible and capable of producing, after simple adaptations, bags of various shapes and sizes.

I detti scopi sono raggiunti da un impianto che si caratterizza per il fatto di comprendente una qualsiasi combinazione tra le nuove caratteristiche tecniche evidenziate nelle annesse rivendicazioni. Said objects are achieved by a plant which is characterized in that it comprises any combination of the new technical characteristics highlighted in the attached claims.

Viene ora riportata, a titolo di esempio non limitativo, la descrizione di una esecuzione preferita di un impianto per realizzare un detto sacchetto, con riferimento agii uniti disegni, nei quali: By way of non-limiting example, the description of a preferred embodiment of a plant for making said bag is now reported, with reference to the accompanying drawings, in which:

la Fig. 1 mostra dall’alto una porzione deirimpianto che convoglia una sacca in materia plastica, in corrispondenza di una unità di rincalzamento; Fig. 1 shows from above a portion of the system that conveys a plastic bag, corresponding to a tamping unit;

la Fig. 2 riporta schematicamente la struttura di un gruppo di prepiegatura; la Fig. 3 schematizza mezzi di taglio-saldatura; Fig. 2 schematically shows the structure of a pre-folding unit; Fig. 3 schematises cutting-welding means;

le Figg. 4a e 4b rappresentano organi di ribaltamento di una falda del sacchetto, in due distinte posizioni di lavoro; Figs. 4a and 4b show members for overturning a flap of the bag, in two distinct working positions;

le Figg. 5a e 5b mostrano palette ausiliarie utilizzate per facilitare l’azione degli organi di ribaltamento ed una successiva saldatura; Figs. 5a and 5b show auxiliary vanes used to facilitate the action of the overturning members and subsequent welding;

la Fig. 6 mostra elementi di saldatura e di taglio finale dei sacchetti; e la Fig. 7 evidenzia la sagoma del sacchetto realizzato. Fig. 6 shows elements for sealing and final cutting of the bags; and Fig. 7 shows the shape of the bag made.

Con riferimento alle Figure citate, l' impianto secondo l’invenzione è globalmente contrassegnato con il numero 1. With reference to the aforementioned Figures, the system according to the invention is globally marked with the number 1.

Esso comprende un convogliatore 2 in corrispondenza del quale è disposta una pluralità di stazioni operative strutturate in modo atto a realizzare un sacchetto in materia plastica, dotato di un fondo piatto, a partire da una sacca 3 in materia plastica termofusibile. It comprises a conveyor 2 in correspondence with which a plurality of operating stations are arranged, structured in such a way as to form a plastic bag, provided with a flat bottom, starting from a bag 3 of heat-fused plastic material.

La sacca 3 è definita da una prima falda 4a, superiore, e da una seconda falda 4b, inferiore, sovrapposte ed unite tra loro da un bordo 5 continuo, di fondo. Il convogliatore 2 (Fig. 1) è preferibilmente un nastro trasportatore chiuso ad anello tra rulli terminali e mobile ad intermittenza di passi predeterminati in una direzione di lavoro 2a parallela al bordo 5 della sacca 3. The pocket 3 is defined by a first upper layer 4a and by a second lower layer 4b, superimposed and joined together by a continuous bottom edge 5. The conveyor 2 (Fig. 1) is preferably a conveyor belt closed in a loop between end rollers and movable intermittently of predetermined steps in a working direction 2a parallel to the edge 5 of the bag 3.

L’avanzamento intermittente è comandato da organi motori, ad esempio da un motore elettrico, di per sé noto, posto in corrispondenza di un rullo terminale dei nastro trasportatore realizzante il convogliatore 2. The intermittent advancement is controlled by motor organs, for example by an electric motor, per se known, placed in correspondence with a terminal roller of the conveyor belt making the conveyor 2.

Nella Fig. 1 è illustrata una di dette stazioni operative, costituita da una unità di rìncalzamento 6 posta in corrispondenza del convogliatore 2 e munita di un gruppo pressore 7a e di un gruppo di contrasto 7b. In Fig. 1 one of said operating stations is illustrated, consisting of a repositioning unit 6 positioned in correspondence with the conveyor 2 and equipped with a pressing unit 7a and a contrasting unit 7b.

Il gruppo pressore 7a impegna dall’esterno la sacca 3 in corrispondenza del bordo 5 in modo da per formare una prima ed una seconda strìscia 8a ed 8b sovrapposte tra loro a soffietto e definenti una prima ed una seconda piega 9a e 9b rispettivamente con la prima e la seconda falda 4a e 4b. The pressing unit 7a engages the pocket 3 from the outside in correspondence with the edge 5 so as to form a first and a second strip 8a and 8b superimposed on each other like a bellows and defining a first and a second fold 9a and 9b respectively with the first and the second pitch 4a and 4b.

In dettaglio, il gruppo pressore 7a dell'unità di rìncalzamento 6 comprende un disco laminare 10 fìsso rispetto alla direzione di lavoro 2a e sostenuto girevolmente da un braccio 11. Il disco laminare 10 è attivo sui bordo 5 in opposizione al gruppo di contrasto 7b. In detail, the pressing unit 7a of the clamping unit 6 comprises a laminar disc 10 fixed with respect to the working direction 2a and rotatably supported by an arm 11. The laminar disc 10 is active on the edge 5 in opposition to the contrasting unit 7b.

Quest’ultimo comprende ad almeno una controlamina 12 sostenuta da un secondo braccio 13 e fìssa rispetto alla direzione di lavoro 2a. The latter comprises at least one counter blade 12 supported by a second arm 13 and fixed with respect to the working direction 2a.

In particolare, il secondo braccio 13 e la controlamina 12 sono in massima parte inseriti nella sacca 3. Preferìbilmente sono previste due controlamine 12, eventualmente formanti una U, in opposizione all’azione di detto disco laminare ed attive sulle pieghe 9a, 9b della sacca 3. In particular, the second arm 13 and the counter-blade 12 are for the most part inserted into the pocket 3. Preferably two counter-blades 12 are provided, possibly forming a U, in opposition to the action of said laminar disk and active on the folds 9a, 9b of the pocket 3.

Una ulteriore stazione operativa che preferìbilmente è posta immediatamente a valle dell’unità di rìncalzamento 6, oppure anche a monte, è realizzata, come evidenzia la Fig. 2, da un gruppo di prepiegatura 14 atto a realizzare sulle faide 4a, 4b, una pluralità di impronte 15 orientate trasversalmente al bordo 5. A further operating station which is preferably located immediately downstream of the re-fitting unit 6, or also upstream, is made, as shown in Fig. 2, by a pre-folding unit 14 suitable for making a plurality of feuds 4a, 4b of impressions 15 oriented transversely to the edge 5.

Il gruppo di prepiegatura 14 comprende aste sagomate 16 inseribili nella sacca 3 perpendicolarmente o almeno trasversalmente alla direzione di lavoro 2a e dotate ciascuna di una incisione longitudinale 16a. The pre-folding assembly 14 comprises shaped rods 16 which can be inserted into the bag 3 perpendicularly or at least transversely to the working direction 2a and each equipped with a longitudinal incision 16a.

All’esterno della sacca 3 sono poi previste rotelle 17 mobili sulle aste sagomate 16, in corrispondenza delle incisioni longitudinali 16a. Outside the bag 3 there are then provided wheels 17 which are movable on the shaped rods 16, in correspondence with the longitudinal incisions 16a.

Le rotelle 17 sono sagomate in modo da incidere la sacca 3, in contrasto alle aste sagomate 16, per definire le dette impronte 15. The wheels 17 are shaped so as to engrave the pocket 3, in contrast to the shaped rods 16, to define the said impressions 15.

In Fig. 3 sono poi schematizzati mezzi di taglio-saldatura 18, atti a realizzare spezzoni intagliati 19 (Fig. 4a) estendentisi tra le pieghe 9a, 9b ed il bordo 5, perpendicolarmente a quest’ultimo. In Fig. 3 are then schematized cutting-welding means 18, suitable for making cut pieces 19 (Fig. 4a) extending between the folds 9a, 9b and the edge 5, perpendicular to the latter.

I mezzi di taglio-saldatura 18 sono di per sé noti e comprendono organi di taglio mobili trasversalmente a direzione di lavoro 2a. Questi organi di taglio sono posti ad una elevata temperatura, così da termosaldare immediatamente la materia plastica ai bordi della linea di taglio. The cutting-welding means 18 are known per se and comprise cutting members movable transversely to the working direction 2a. These cutting members are placed at a high temperature, so as to immediately heat-seal the plastic material at the edges of the cutting line.

Come evidenzia la Fig. 4a, ciascuno spezzone intagliato 19 definisce due tratti termosaldati 19a affacciati tra loro, ciascuno dei quali unente tra loro le strìsce 8a, 8b e le porzioni terminali delle falde 4a, 4b. As Fig. 4a shows, each cut length 19 defines two heat-sealed portions 19a facing each other, each of which joins together the strips 8a, 8b and the terminal portions of the flaps 4a, 4b.

Ciascun tratto termosaldato 19a termina dalla parte delle pieghe 9a, 9b con uno spigolo 19b, e dalia parte del bordo 5 con un vertice 19c in comune con l'adiacente tratto termosaldato 19a. Each heat-sealed section 19a ends on the side of the folds 9a, 9b with an edge 19b, and on the side of the edge 5 with a vertex 19c in common with the adjacent heat-sealed section 19a.

I medesimi mezzi di taglio-saldatura 18, od altri di analoga struttura, sono previsti (Fig. 6) anche per ricavare margini intagliati 20 proseguenti gli spezzoni intagliati 19. Gli spezzoni ed i margini intagliati 19, 20 sono ricavati a passi distanziati tra loro a misura della larghezza di un sacchetto appiattito, in senso paraltelo alla direzione di lavoro 2a. The same cutting-welding means 18, or others with a similar structure, are provided (Fig. 6) also to obtain carved edges 20 following the carved sections 19. The sections and the carved edges 19, 20 are obtained in steps spaced apart from each other. to measure the width of a flattened bag, parallel to the direction of work 2a.

Le Figg. 4a, 4b mostrano poi che le stazioni operative comprendono organi di ribaltamento 21 attivi su una sacca 3 nella quale è già stato eseguito un bordo intagliato 19. Figs. 4a, 4b then show that the operating stations comprise overturning members 21 active on a pocket 3 in which a notched edge 19 has already been made.

Questi organi di ribaltamento 21 sono atti a rovesciare una singola strìscia, in particolare la prima strìscia 8a, ed a determinare il rivoltamento degli spigoli 1% in direzione del bordo 5, così da formare tasche 22 triangolari aventi ciascuna una punta posta lungo il bordo 5, in corrispondenza del vertice 19c, ed una costa rivoltata 22a distanziata dalla punta o vertice 19c e trasversale al bordo 5. Gli organi di ribaltamento 21 comprendono piastre ribaltatrici mobili in direzioni perpendicolari al bordo 5, e palette ausiliarie atte ad impedire movimenti di detta sacca diversi da quelli imposti da dette piastre ribaltatrici. These overturning members 21 are adapted to overturn a single strip, in particular the first strip 8a, and to cause the overturning of the edges 1% in the direction of the edge 5, so as to form triangular pockets 22 each having a point placed along the edge 5 , at the vertex 19c, and a turned edge 22a spaced from the tip or vertex 19c and transversal to the edge 5. The overturning members 21 comprise overturning plates movable in directions perpendicular to the edge 5, and auxiliary vanes designed to prevent movement of said bag other than those imposed by said overturning plates.

Più in dettaglio, con riferimento alle Figg. 4a e 4b, sono previste una prima ed una seconda piastra ribaltatrice 23a, 23b, poste rispettivamente a monte ed a valle tra loro, nella direzione di lavoro 2a, ed inoltre rispettivamente a monte ed a valle di uno spezzone intagliato 19. More in detail, with reference to Figs. 4a and 4b, a first and a second overturning plate 23a, 23b are provided, respectively placed upstream and downstream from each other, in the working direction 2a, and furthermore respectively upstream and downstream of a cut piece 19.

Le piastre 23a, 23b sono sagomate a modo di lingue rìgide e sottili, complanari tra loro e sostanzialmente parallele al convogliatore 2 ed alla sacca 3. The plates 23a, 23b are shaped in the manner of rigid and thin tongues, coplanar with each other and substantially parallel to the conveyor 2 and to the pocket 3.

Inoltre la prima piastra ribaltatrice 23a, a monte dello spezzone intagliato 19, è in posizione più avanzata della seconda, rispetto al bordo 5 ed alle pieghe 9a, 9b. Entrambe sono sostenute da una traversa 24 mobile su comando di un cilindro fluidodinamico, non illustrato, definente due posizioni operative. Furthermore, the first overturning plate 23a, upstream of the cut section 19, is in a more advanced position than the second, with respect to the edge 5 and the folds 9a, 9b. Both are supported by a crosspiece 24 which is movable upon command of a fluid-dynamic cylinder, not shown, defining two operating positions.

La prima posizione, arretrata, è evidenziata nella Fig. 4a. In essa solo la prima piastra ribaltatrice 23a è inserita parzialmente tra le strìsce 8a, 8b. The first position, backward, is highlighted in Fig. 4a. In it, only the first overturning plate 23a is partially inserted between the strips 8a, 8b.

La seconda posizione, avanzata, è evidenziata nella Fig. 4b ed in essa entrambe le piastre sono impegnate per contatto con le strìsce 8a, 8b. The second, advanced position is shown in Fig. 4b and in it both plates are engaged by contact with the strips 8a, 8b.

Il movimento delle piastre determina il ribaltamento delle prime strisce 8a poste a monte ed a valle di uno spezzone intagliato e la formazione delle tasche 22. Come mostrano le Figg. 5a, 5b, gli organi di ribaltamento 21 comprendono inoltre una prima ed una seconda paletta ausiliaria 25 appiattite ed inseribili nella sacca 3 in corrispondenza delle piastre ribaltatrici 23a, 23b ed atte ad impedire movimenti delia sacca 3 e delle strisce 8a, 8b diversi da quelli imposti dalle piastre ribaltatrici. The movement of the plates causes the overturning of the first strips 8a placed upstream and downstream of a cut length and the formation of the pockets 22. As shown in Figs. 5a, 5b, the overturning members 21 also comprise a first and a second auxiliary pallet 25 which are flattened and can be inserted in the bag 3 in correspondence with the overturning plates 23a, 23b and adapted to prevent movements of the bag 3 and of the strips 8a, 8b other than those imposed by the tilting plates.

Le palette ausiliarìe 25a, 25b presentano un gambo 26 inserentesi nella sacca 3 da parte opposta al bordo 5 ed una dilatazione 27 terminale che si posiziona tra la seconda striscia 8b, da non ribaltare, e l’adiacente seconda falda 4b della sacca 3. Per una sicura azione, la dilatazione 27 presenta una pluralità di fori di aspirazione 28 connessi, attraverso il gambo 26, ad organi aspiranti, non illustrati e di per sé noti. The auxiliary blades 25a, 25b have a shank 26 which enters the pocket 3 on the opposite side to the edge 5 and a terminal expansion 27 which is positioned between the second strip 8b, not to be overturned, and the adjacent second layer 4b of the pocket 3. For a safe action, the expansion 27 has a plurality of suction holes 28 connected, through the stem 26, to suction members, not illustrated and known per se.

La Fig 6 evidenzia i già citati mezzi di taglio-saldatura 18 per ricavare margini intagliati 20 proseguenti gli spezzoni intagliati 19. Si rileva che le impronte 15 fatte dai mezzi di prepiegatura 14 sono distanziate da margini intagliati a misura dei tratti termosaldati 19a delle tasche 22 triangolai. Fig 6 highlights the aforementioned cutting-welding means 18 for obtaining carved edges 20 following the notched pieces 19. It can be seen that the impressions 15 made by the pre-folding means 14 are spaced apart by edges carved to size of the heat-sealed sections 19a of the pockets 22 triangles.

Inoltre la Fig. 6 evidenzia, tramite una impronta di termosaldatura 29, la presenza di un congegno di fissaggio realizzato da un dispositivo di saldatura atto a fissare le tasche 22 alle strisce 8a, 8b. Furthermore, Fig. 6 shows, by means of a heat-sealing imprint 29, the presence of a fixing device made by a welding device suitable for fixing the pockets 22 to the strips 8a, 8b.

Il dispositivo di saldatura è di per sé noto e realizzato ad esempio da un punzone terminalmente riscaldato da resistenze elettriche ad una temperatura sufficientemente elevata da fondere parzialmente, per contatto, la plastica termofusibile della sacca 3. The welding device is known per se and is made for example of a punch terminally heated by electrical resistances at a sufficiently high temperature to partially melt, by contact, the thermofusible plastic of the bag 3.

Il calore non può far aderire anche la seconda strìscia 8a alla prima falda 4a, in quanto si prevede che le stesse siano separate tra loro dalle palette ausiliarìe 25a, 25b. È possibile invece che il calore faccia accidentalmente aderire la prima striscia 8a alla prima falda 4a, non separate tra loro dalle palette ausiliarìe. Per evitare questa evenienza , queste ultime supportano barrette 30 appiattite e mobili a comando verso le porzioni della sacca 3 che non possono essere impegnate dalle palette ausiliarìe. The heat cannot also cause the second strip 8a to adhere to the first flap 4a, since it is foreseen that the same are separated from each other by the auxiliary flaps 25a, 25b. On the other hand, it is possible that the heat accidentally causes the first strip 8a to adhere to the first layer 4a, which are not separated from each other by the auxiliary blades. To avoid this eventuality, the latter support bars 30 which are flattened and movable on command towards the portions of the bag 3 which cannot be engaged by the auxiliary vanes.

In particolare, le barrette 30 presentano una posizione di riposo nella quale sono poste sulla costa di fondo delle dilatazioni 27, in vicinanza della seconda piega 9b (Fig. 5a), ed una posizione di lavoro nella quale sono ruotate di novanta gradi e si dispongono sotto la costa rivoltata 22a delle tasche 22. In particular, the bars 30 have a rest position in which they are placed on the bottom edge of the expansions 27, near the second fold 9b (Fig. 5a), and a working position in which they are rotated by ninety degrees and arranged under the turned rib 22a of pockets 22.

In tal modo penetrano anche al di sotto della prima striscia 8a ed impediscono che l’impronta di termosaldatura 29 (Fig. 6) si espanda in profondità fino a determinare l’unione tra la prima strìscia 8a e la prima falda 4a. In this way they also penetrate below the first strip 8a and prevent the heat-sealing imprint 29 (Fig. 6) from expanding in depth until the union between the first strip 8a and the first layer 4a is determined.

Le barrette 30 ruotano intorno ad un pemetto 31 e sono comandate ad esempio da astine rìgide ed appiattite che si sviluppano internamente ai gambi 26 ed alle dilatazioni 27, internamente ai quali già fluisce l’aria in aspirazione per i fori di aspirazione 28. The bars 30 rotate around a pemetto 31 and are controlled for example by stiff and flattened rods that develop internally to the stems 26 and to the expansions 27, inside which the intake air already flows through the intake holes 28.

Il sacchetto ottenuto dopo la formazione dei margini intagliati 20 è contrassegnato con il numero 32 ed è illustrato in Fig.7. The bag obtained after the formation of the notched edges 20 is marked with the number 32 and is illustrated in Fig. 7.

Lo stesso ha un fondo 33 rettangolare , definito dalle due strisce di base 8a, 8b, una bocca di apertura con eventuali mezzi di sostegno e di chiusura, non illustrati perché non riguardanti il presente brevetto, due facce principali 34a, 34b, e due soffietti laterali 35 sviluppantisi per tutta l'altezza del sacchetto, tra il fondo 33 e la detta bocca. The same has a rectangular bottom 33, defined by the two base strips 8a, 8b, an opening mouth with possible supporting and closing means, not illustrated because they do not relate to the present patent, two main faces 34a, 34b, and two bellows side 35 extending for the whole height of the bag, between the bottom 33 and the said mouth.

Una caratteristica originale del sacchetto 32 è quella di presentare le facce principali 34a, 34b ed il fondo 33 sono definiti da una fascia laminare continua ed in un sol pezzo, sostanzialmente sagomata a sella. An original feature of the bag 32 is that of presenting the main faces 34a, 34b and the bottom 33 are defined by a continuous laminar band in one piece, substantially saddle-shaped.

Infatti, nel sacchetto 32 le porzioni piegate, vale a dire le tasche 22 a triangolo, sono situate tra i soffietti laterali 35 ed il fondo 33 rettangolare, precisamente sui soffietti laterali 35 in adiacenza del fondo 33. In fact, in the bag 32 the folded portions, that is to say the triangular pockets 22, are located between the side bellows 35 and the rectangular bottom 33, precisely on the side bellows 35 adjacent to the bottom 33.

Il funzionamento e l'utilizzazione dell'impianto secondo l’invenzione, sopra descrìtti in senso prevalentemente strutturale, sono i seguenti. The operation and use of the plant according to the invention, described above in a predominantly structural sense, are as follows.

Inizialmente, viene predisposta la sacca 3 continua, in grado di permettere la formazione di un gran numero di sacchetti affiancati consecutivamente tra loro. In pratica la sacca 3 è ottenuta da un lungo foglio in materia plastica ripiegato su se stesso. Initially, the continuous bag 3 is prepared, capable of allowing the formation of a large number of bags side by side consecutively. In practice, the bag 3 is obtained from a long sheet of plastic material folded back on itself.

Tuttavia la sacca 3 può derivare da due fogli inizialmente separati e poi uniti tra loro in corrispondenza del bordo 5, od anche da un unico lungo elemento tubolare disposto appiattito e tagliato ed aperto su tre lati. However, the pocket 3 can derive from two sheets initially separated and then joined together at the edge 5, or even from a single long tubular element arranged flattened and cut and open on three sides.

La sacca 3 viene sottoposta a varie operazioni e tra le stesse si distingue inizialmente quella illustrata nella Fig. 1 , durante la quale viene rincalzata a soffietto in corrispondenza del bordo 5 di fondo per formare una prima ed una seconda strìscia 8a, 8b unite dal bordo 5, sovrapposte tra loro ed alloggiate tra le falde 4a, Ab, per creare un soffietto alla base del sacchetto in formazione. The bag 3 is subjected to various operations and among them the one illustrated in Fig. 1 is initially distinguished, during which it is tucked into a bellows at the bottom edge 5 to form a first and a second strip 8a, 8b joined by the edge. 5, superimposed on each other and housed between the flaps 4a, Ab, to create a bellows at the base of the bag being formed.

La prima strìscia 8a si posiziona immediatamente al di sotto della prima falda 4a, a contatto con essa, mentre la seconda strìscia 8b si posizione tra la prima 8a e la seconda falda 4b. The first strip 8a is positioned immediately below the first flap 4a, in contact with it, while the second strip 8b is positioned between the first 8a and the second flap 4b.

Nel rincalzarsi a soffietto le strìsce 8a, 8b vengono a definire, con le falde principali 4a e 4b rispettivamente una prima piega 9a ed una seconda piega 9b, parallele tra loro ed al bordo 5. In folding up like a bellows, the strips 8a, 8b define, with the main flaps 4a and 4b, respectively, a first fold 9a and a second fold 9b, parallel to each other and to the edge 5.

Preventivamente o successivamente alle dette operazioni di rincalzamento e formazione del soffietto di base del sacchetto, vengono realizzate le impronte di prepiegatura15 su ciascuna falda 4a, 4b orientate trasversalmente al bordo 5. Questa operazione è indirizzata alla formazione di soffietti laterali nei sacchetti, come meglio precisato in seguito. Prior to or subsequent to said tamping and formation of the base bellows of the bag, the pre-folding impressions 15 are made on each flap 4a, 4b oriented transversely to the edge 5. This operation is aimed at the formation of lateral bellows in the bags, as better specified afterwards.

Successivamente vengono realizzati, mediante tagli e saldature a margine dei tagli, gli spezzoni intagliati 19 estendentisi tra le pieghe 9a, 9b ed il bordo 5. Gli spezzoni intagliati 19 sono distanziati tra loro di un passo pari alla larghezza massima di un sacchetto appiattito, in senso parallelo al bordo 5. Subsequently, the cut lengths 19 extending between the folds 9a, 9b and the edge 5 are made, by means of cuts and welding at the edge of the cuts. direction parallel to the edge 5.

Gli spezzoni intagliati 19 sono eseguiti tagliando sia le falde 4a, 4b sia le strìsce 8a, 8b e saldando tra loro le stesse, lungo i due tratti termosaldati 19a affacciati e contigui. The cut lengths 19 are made by cutting both the flaps 4a, 4b and the strips 8a, 8b and welding them together, along the two facing and contiguous heat-sealed portions 19a.

Si prevede poi di ribaltare la prima striscia 8a sulla prima falda 4a. It is then envisaged to overturn the first strip 8a onto the first pitch 4a.

Con il ribaltamento, le strìsce 8a, 8b si dispongono allineate tra loro. Inoltre, lo stesso ribaltamento determina un rivoltamento degli spigoli di estremità delle strìsce 8a, 8b. Il ribaltamento della prima striscia 8a trascina infatti parzialmente, dove esiste la saldatura, anche parte della seconda strìscia 8b e ciascun tratto termosaldato 19a si dispone a metà strada tra le strìsce. With the overturning, the strips 8a, 8b are arranged aligned with each other. Moreover, the same overturning causes a turning over of the end edges of the strips 8a, 8b. In fact, the overturning of the first strip 8a partially drags part of the second strip 8b, where the weld exists, and each heat-sealed section 19a is arranged halfway between the strips.

In pratica il rivoltamento degli angoli o spigoli di estremità avviene in direzione del bordo 5, così da formare alla fine, come originale e spontanea conseguenza del ribaltamento di una sola strìscia 8a, due tasche 22 triangolari aventi ciascuna un vertice 19c lungo il bordo 5 ed una costa rivoltata 22a distanziata dal vertice 19c e trasversale al bordo 5 ed anche alle pieghe 9a, 9b. In practice, the turning of the corners or end edges takes place in the direction of the edge 5, so as to form at the end, as an original and spontaneous consequence of the overturning of a single strip 8a, two triangular pockets 22 each having a vertex 19c along the edge 5 and an overturned rib 22a spaced from the vertex 19c and transverse to the edge 5 and also to the folds 9a, 9b.

Le tasche 22 vengono poi rese solidali alle strìsce 8a, 8b tramite una operazione di incollaggio o di saldatura localizzata. The pockets 22 are then made integral with the strips 8a, 8b by means of a localized gluing or welding operation.

Quest’operazione è preferìbilmente realizzata in corrispondenza della costa di rivoltata 22b, in modo da non lasciare bordi aperti. This operation is preferably carried out in correspondence with the turning edge 22b, so as not to leave open edges.

Le zone di saldatura sono indicate con impronte29 evidenziate nella Figura 6. Può tuttavia essere predisposta una saldatura in altri punti delle tasche 22. The welding areas are indicated with indentations29 highlighted in Figure 6. However, a welding can be arranged in other points of the pockets 22.

Infine, l’ultima operazione consiste nell’isolare ciascun sacchetto dalla sacca 3 mediante taglio delle falde 4a, 4b e saldature a margine di detto taglio. Finally, the last operation consists in isolating each bag from the bag 3 by cutting the flaps 4a, 4b and welding at the edge of said cut.

In pratica vengono realizzati margini intagliati 20 sviluppantisi trasversalmente al bordo 5 e distanziati tra loro a misura della larghezza massima di un sacchetto appiattito. In practice, notched edges 20 are formed which extend transversely to the edge 5 and are spaced apart to the extent of the maximum width of a flattened bag.

L'invenzione consegue importanti vantaggi. The invention achieves important advantages.

Infatti vengono raggiunti gli scopi prefissati ed in particolare viene realizzato un impianto che permette, anche per i sacchetti in materia plastica sottile, la formazione di un fondo piatto e di sagoma rettangolare. In fact, the pre-established purposes are achieved and in particular a system is provided which allows, even for bags made of thin plastic material, the formation of a flat bottom with a rectangular shape.

I sacchetti hanno fondi perfettamente rifiniti e privi di zone indebolite. The bags have perfectly finished bottoms and free from weakened areas.

Inoltre l'impianto è totalmente automatizzato e grazie ad esso da una parte non è più necessario ricorrere a mano d’opera per rifiniture ausiliarie, dall'altra parte possono essere realizzati sacchetti che presentano un costo molto ridotto. In addition, the plant is fully automated and thanks to it, on the one hand it is no longer necessary to resort to labor for auxiliary finishing, on the other hand bags can be made that have a very low cost.

Si rileva poi che l'impianto realizzato è molto flessibile ed in grado di realizzare, con semplici adattamenti, sacchetti di varia sagoma e dimensioni. It is then noted that the system created is very flexible and capable of making bags of various shapes and sizes with simple adaptations.

L'invenzione è suscettibile di numerose modifiche e varianti, tutte rientranti nell'ambito del concetto inventivo. Ad esempio, le saldature possono essere sostituite da incollaggi. The invention is susceptible of numerous modifications and variations, all of which are within the scope of the inventive concept. For example, welds can be replaced by glues.

Tutti i dettagli sono sostituibili da elementi equivalenti ed i materiali, le forme e le dimensioni possono essere qualsiasi. All the details can be replaced by equivalent elements and the materials, shapes and dimensions can be any.

Claims (7)

RIVENDICAZIONI 1) Impianto per realizzare un sacchetto in materia plastica dotato di un fondo piatto, caratterizzato dal fatto di comprendere: - un convogliatore atto a trascinare a intermittenza una sacca definita da una prima e da una seconda falda sovrapposte ed unite da un bordo continuo, detto convogliatore definendo una direzione di lavoro parallela a detto bordo, - una unità di rincalzamento impegnante detto bordo per formare una prima ed una seconda strìscia sovrapposte tra loro, - mezzi di taglio-saldatura atti a realizzare, mediante tagli e saldature a margine di detti tagli, spezzoni intagliati in corrispondenza di dette strìsce e margini intagliati proseguenti detti spezzoni intagliati, detti spezzoni e margini intagliati essendo trasversali a detto bordo e definendo la larghezza di un sacchetto appiattito, parallelamente a detta direzione di lavoro, - organi di ribaltamento atti a rovesciare una detta strìscia ed a determinare il rivoltamento degli spigoli della stessa in direzione di detto bordo, così da formare tasche aventi ciascuna una punta posta lungo detto bordo ed una costa rivoltata distanziata da detta punta e trasversale a detto bordo, - ed un congegno di fissaggio di dette tasche a dette strisce. CLAIMS 1) Plant for making a plastic bag with a flat bottom, characterized by the fact that it comprises: - a conveyor adapted to intermittently drag a bag defined by a first and a second overlapping flaps and joined by a continuous edge, said conveyor defining a working direction parallel to said edge, - a tamping unit engaging said edge to form a first and a second strip overlapping each other, - cutting-welding means suitable for making, by means of cuts and welding at the margins of said cuts, cut pieces in correspondence with said strips and carved edges following said cut pieces, said cuts and carved edges being transversal to said edge and defining the width of a flattened bag, parallel to said working direction, - overturning members adapted to overturn a said strip and to cause the overturning of the corners thereof in the direction of said edge, so as to form pockets each having a point placed along said edge and an overturned edge spaced from said point and transversal to said edge , - and a device for fixing said pockets to said strips. 2) Impianto secondo la rivendicazione 1 , in cui è predisposto un gruppo di prepiegatura atto a realizzare su dette falde una pluralità di impronte orientate trasversalmente a detto bordo e distanziate da detti margini intagliati a misura di dette tasche. 2) Plant according to claim 1, in which a pre-bending unit is arranged which is able to produce on said flaps a plurality of impressions oriented transversely to said edge and spaced from said edges cut to size of said pockets. 3) Impianto secondo una o più delle rivendicazioni precedenti, in particolare la 2, in cui detto gruppo di prepiegatura comprende aste sagomate inseribili in detta sacca trasversalmente a detta direzione dì lavoro e rotelle mobili su dette aste sagomate dall’esterno di detta sacca, dette rotelle essendo atte ad incidere detta sacca in contrasto a dette aste sagomate. 3) System according to one or more of the preceding claims, in particular 2, in which said pre-folding assembly comprises shaped rods which can be inserted in said bag transversely to said working direction and movable wheels on said rods shaped from the outside of said bag, called wheels being able to engrave said bag in contrast to said shaped rods. 4) Impianto secondo una o più delle riv. precedenti, in particolare la 1 , in cui detta unità di rincaizamento comprende un disco laminare girevole e fisso alla traslazione ed attivo su detto bordo, ed almeno una controlamina fissa rispetto a detta direzione di lavoro ed inserita in detta sacca in opposizione all’azione di detto disco laminare ed a contatto con almeno una detta piega, detto disco laminare, detta controlamina e dette falde essendo paralleli tra loro. 4) Plant according to one or more of the rev. above, in particular 1, in which said drive unit comprises a laminar disc rotatable and fixed to the translation and active on said edge, and at least one counter-blade fixed with respect to said working direction and inserted in said pocket in opposition to the action of said laminar disc and in contact with at least one said fold, said laminar disc, said counter-laminate and said flaps being parallel to each other. 5) Impianto secondo una o più delle riv. precedenti, in particolare la 1 , in cui detti mezzi di taglio-saldatura comprendono organi di taglio a caldo di detta sacca in materia plastica mobili trasversalmente a detta direzione di lavoro. 5) Plant according to one or more of the rev. above, in particular 1, in which said cutting-welding means comprise hot cutting members of said plastic bag movable transversely to said working direction. 6) Impianto secondo una o più delle riv. precedenti, in particolare la 1 , in cui detti organi di ribaltamento comprendono piastre ribaltatrici mobili in direzioni perpendicolari a detto bordo. 6) Plant according to one or more of the rev. above, in particular 1, in which said overturning members comprise overturning plates movable in directions perpendicular to said edge. 7) Impianto secondo una o più delle riv. precedenti, in particolare la 6, in cui dette piastre ribaltatrici comprendono una prima ed una seconda piastra inseribili tra dette strisce rispettivamente a monte ed a valle di un detto spezzone intagliato, rispetto a detta direzione di lavoro, 8) Impianto secondo una o più delle riv. precedenti, in particolare la 7, in cui detta prima piastra è in posizione più avanzata di detta seconda piastra, rispetto a detto bordo, e permanentemente inserita tra dette strisce. 9) Impianto secondo una o più delle riv. precedenti, in particolare la 6, in cui detti organi di ribaltamento comprendono palette ausiliarie appiattite ed inseribili in detta sacca ed atte ad impedire movimenti di detta sacca diversi da quelli imposti da dette piastre ribaltatrici. 10) Impianto secondo una o più delle riv. precedenti, in particolare la 9, in cui dette palette ausiliarie presentano una pluralità di fori di aspirazione e sono connesse ad organi aspiranti. 11) Impianto secondo una o più delle riv. precedenti, in particolare la 10, in cui dette palette ausiiiarie supportano barrette mobili posizionabili a comando al di sotto di detta costa rivoltata di dette tasche, ed in cui detto congegno di fissaggio è un dispositivo di saldatura è attivo in corrispondenza di dette barrette. 13) Impianto caratterizzato dal fatto di comprendere una qualsiasi combinazione tra le caratteristiche tecniche incluse nelle rivendicazioni precedenti. 7) Plant according to one or more of the rev. above, in particular 6, in which said overturning plates comprise a first and a second plate which can be inserted between said strips respectively upstream and downstream of said cut piece, with respect to said working direction, 8) Plant according to one or more of the rev. above, in particular 7, in which said first plate is in a more advanced position than said second plate, with respect to said edge, and permanently inserted between said strips. 9) Plant according to one or more of the rev. above, in particular 6, in which said overturning members comprise auxiliary vanes which are flattened and can be inserted into said bag and are suitable to prevent movements of said bag other than those imposed by said overturning plates. 10) Plant according to one or more of the rev. above, in particular 9, in which said auxiliary vanes have a plurality of suction holes and are connected to suction members. 11) Plant according to one or more of the rev. above, in particular 10, in which said auxiliary vanes support movable bars that can be positioned on command below said turned edge of said pockets, and in which said fastening device is a welding device is active in correspondence with said bars. 13) Plant characterized in that it comprises any combination of the technical characteristics included in the preceding claims.
ITMI20012222 2001-10-24 2001-10-24 PLANT FOR MAKING A PLASTIC BAG WITH A FLAT BOTTOM ITMI20012222A1 (en)

Priority Applications (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
ITMI20012222 ITMI20012222A1 (en) 2001-10-24 2001-10-24 PLANT FOR MAKING A PLASTIC BAG WITH A FLAT BOTTOM

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
ITMI20012222 ITMI20012222A1 (en) 2001-10-24 2001-10-24 PLANT FOR MAKING A PLASTIC BAG WITH A FLAT BOTTOM

Publications (1)

Publication Number Publication Date
ITMI20012222A1 true ITMI20012222A1 (en) 2003-04-24

Family

ID=27620884

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
ITMI20012222 ITMI20012222A1 (en) 2001-10-24 2001-10-24 PLANT FOR MAKING A PLASTIC BAG WITH A FLAT BOTTOM

Country Status (1)

Country Link
IT (1) ITMI20012222A1 (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
US4550439A (en) Plastic bag with carrying handle
US6527895B1 (en) Method and apparatus for making a cellular structure
US4015771A (en) Packaging bag of thermoplastic synthetic plastic film
EP1954566B1 (en) Machine for raising planar articles
CA2730792A1 (en) Plastic bag making apparatus
ES2357602T3 (en) DEVICE AND METHOD FOR MANUFACTURE AND FILLING OF BAGS.
ITBZ930054A1 (en) PROCEDURE FOR THE CREATION OF PAPER BAGS.
US6991592B2 (en) Method of folding flat bottom bag
ITMI20012222A1 (en) PLANT FOR MAKING A PLASTIC BAG WITH A FLAT BOTTOM
US3088256A (en) Method of producing a sleeve
KR20030013342A (en) Process for making a bag having a flat bottom, and bag made by said process
US3266053A (en) Method of manufacturing carrier bags of weldable material
EP3552982A1 (en) A bag suitable for packaging horticultural products and a method and means for the production thereof
JP4580395B2 (en) Method and apparatus for sealing polymer coated paper or cardboard
JP2006240678A (en) Three-dimensional bag, and manufacturing method and apparatus for the same
FI60163B (en) FRAMEWORK FOR FOUNDATION WITH MEDICAL BOARD FOERSEDDA SAECKAR
JP4104515B2 (en) Heat sealer
ITBO20080512A1 (en) PACKAGING EQUIPMENT.
JP2017013439A (en) Printing method onto parts which, upon packing of contents in finished bag body, become front and back faces and both side faces of bag body, in flat bag-making synthetic resin tube body; and production method in which, in process of forming bag body by using synthetic resin tube body, fine holes are provided within side face width of tube body
ES2970807T3 (en) Procedure for manufacturing a packaging for flat plates and a blank for said packaging
AU2005201618A1 (en) Device, assembly and method for producing bags as well as such a bag
ATE225733T1 (en) METHOD FOR MAKING RESEALABLE BAGS
JP3085105U (en) A folding device that changes the form of a bag from a flat bag to a square floor bag
FI126017B (en) Equipment and procedure for the manufacture of a protective cover
ITBZ980003A1 (en) DEVICE FOR THE SEPARATION OF A TAPE IN THE LEAF AND PROCEDURE FOR THE PRODUCTION OF THE SEPARATION MEANS.