EP1933771A1 - Invers ausgebildete endoprothese für schultergelenk - Google Patents

Invers ausgebildete endoprothese für schultergelenk

Info

Publication number
EP1933771A1
EP1933771A1 EP06790931A EP06790931A EP1933771A1 EP 1933771 A1 EP1933771 A1 EP 1933771A1 EP 06790931 A EP06790931 A EP 06790931A EP 06790931 A EP06790931 A EP 06790931A EP 1933771 A1 EP1933771 A1 EP 1933771A1
Authority
EP
European Patent Office
Prior art keywords
shell
pan
prosthesis according
peek
titanium
Prior art date
Legal status (The legal status is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the status listed.)
Withdrawn
Application number
EP06790931A
Other languages
English (en)
French (fr)
Inventor
Hans-Kaspar Schwyzer
Current Assignee (The listed assignees may be inaccurate. Google has not performed a legal analysis and makes no representation or warranty as to the accuracy of the list.)
Smith and Nephew Orthopaedics AG
Original Assignee
Plus Orthopedics AG
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Plus Orthopedics AG filed Critical Plus Orthopedics AG
Publication of EP1933771A1 publication Critical patent/EP1933771A1/de
Withdrawn legal-status Critical Current

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/30Joints
    • A61F2/40Joints for shoulders
    • A61F2/4003Replacing only the epiphyseal or metaphyseal parts of the humerus, i.e. endoprosthesis not comprising an entire humeral shaft
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61BDIAGNOSIS; SURGERY; IDENTIFICATION
    • A61B17/00Surgical instruments, devices or methods, e.g. tourniquets
    • A61B17/56Surgical instruments or methods for treatment of bones or joints; Devices specially adapted therefor
    • A61B17/58Surgical instruments or methods for treatment of bones or joints; Devices specially adapted therefor for osteosynthesis, e.g. bone plates, screws, setting implements or the like
    • A61B17/68Internal fixation devices, including fasteners and spinal fixators, even if a part thereof projects from the skin
    • A61B17/84Fasteners therefor or fasteners being internal fixation devices
    • A61B17/86Pins or screws or threaded wires; nuts therefor
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/30Joints
    • A61F2/30767Special external or bone-contacting surface, e.g. coating for improving bone ingrowth
    • A61F2/30771Special external or bone-contacting surface, e.g. coating for improving bone ingrowth applied in original prostheses, e.g. holes or grooves
    • A61F2002/3082Grooves
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/30Joints
    • A61F2/30767Special external or bone-contacting surface, e.g. coating for improving bone ingrowth
    • A61F2/30771Special external or bone-contacting surface, e.g. coating for improving bone ingrowth applied in original prostheses, e.g. holes or grooves
    • A61F2002/3085Special external or bone-contacting surface, e.g. coating for improving bone ingrowth applied in original prostheses, e.g. holes or grooves with a threaded, e.g. self-tapping, bone-engaging surface, e.g. external surface
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/30Joints
    • A61F2/30767Special external or bone-contacting surface, e.g. coating for improving bone ingrowth
    • A61F2/30771Special external or bone-contacting surface, e.g. coating for improving bone ingrowth applied in original prostheses, e.g. holes or grooves
    • A61F2002/30878Special external or bone-contacting surface, e.g. coating for improving bone ingrowth applied in original prostheses, e.g. holes or grooves with non-sharp protrusions, for instance contacting the bone for anchoring, e.g. keels, pegs, pins, posts, shanks, stems, struts
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/30Joints
    • A61F2/30767Special external or bone-contacting surface, e.g. coating for improving bone ingrowth
    • A61F2/30771Special external or bone-contacting surface, e.g. coating for improving bone ingrowth applied in original prostheses, e.g. holes or grooves
    • A61F2002/30878Special external or bone-contacting surface, e.g. coating for improving bone ingrowth applied in original prostheses, e.g. holes or grooves with non-sharp protrusions, for instance contacting the bone for anchoring, e.g. keels, pegs, pins, posts, shanks, stems, struts
    • A61F2002/30886Special external or bone-contacting surface, e.g. coating for improving bone ingrowth applied in original prostheses, e.g. holes or grooves with non-sharp protrusions, for instance contacting the bone for anchoring, e.g. keels, pegs, pins, posts, shanks, stems, struts externally-threaded
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/30Joints
    • A61F2/40Joints for shoulders
    • A61F2/4014Humeral heads or necks; Connections of endoprosthetic heads or necks to endoprosthetic humeral shafts
    • A61F2002/4018Heads or epiphyseal parts of humerus
    • A61F2002/4022Heads or epiphyseal parts of humerus having a concave shape, e.g. hemispherical cups
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/30Joints
    • A61F2/40Joints for shoulders
    • A61F2/4081Glenoid components, e.g. cups
    • A61F2002/4085Glenoid components, e.g. cups having a convex shape, e.g. hemispherical heads
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/30Joints
    • A61F2/46Special tools or methods for implanting or extracting artificial joints, accessories, bone grafts or substitutes, or particular adaptations therefor
    • A61F2002/4631Special tools or methods for implanting or extracting artificial joints, accessories, bone grafts or substitutes, or particular adaptations therefor the prosthesis being specially adapted for being cemented
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2310/00Prostheses classified in A61F2/28 or A61F2/30 - A61F2/44 being constructed from or coated with a particular material
    • A61F2310/00005The prosthesis being constructed from a particular material
    • A61F2310/00011Metals or alloys
    • A61F2310/00017Iron- or Fe-based alloys, e.g. stainless steel
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2310/00Prostheses classified in A61F2/28 or A61F2/30 - A61F2/44 being constructed from or coated with a particular material
    • A61F2310/00005The prosthesis being constructed from a particular material
    • A61F2310/00011Metals or alloys
    • A61F2310/00023Titanium or titanium-based alloys, e.g. Ti-Ni alloys
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2310/00Prostheses classified in A61F2/28 or A61F2/30 - A61F2/44 being constructed from or coated with a particular material
    • A61F2310/00005The prosthesis being constructed from a particular material
    • A61F2310/00011Metals or alloys
    • A61F2310/00029Cobalt-based alloys, e.g. Co-Cr alloys or Vitallium
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2310/00Prostheses classified in A61F2/28 or A61F2/30 - A61F2/44 being constructed from or coated with a particular material
    • A61F2310/00005The prosthesis being constructed from a particular material
    • A61F2310/00179Ceramics or ceramic-like structures
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2310/00Prostheses classified in A61F2/28 or A61F2/30 - A61F2/44 being constructed from or coated with a particular material
    • A61F2310/00389The prosthesis being coated or covered with a particular material
    • A61F2310/00395Coating or prosthesis-covering structure made of metals or of alloys
    • A61F2310/00407Coating made of titanium or of Ti-based alloys
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2310/00Prostheses classified in A61F2/28 or A61F2/30 - A61F2/44 being constructed from or coated with a particular material
    • A61F2310/00389The prosthesis being coated or covered with a particular material
    • A61F2310/00592Coating or prosthesis-covering structure made of ceramics or of ceramic-like compounds
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2310/00Prostheses classified in A61F2/28 or A61F2/30 - A61F2/44 being constructed from or coated with a particular material
    • A61F2310/00389The prosthesis being coated or covered with a particular material
    • A61F2310/00592Coating or prosthesis-covering structure made of ceramics or of ceramic-like compounds
    • A61F2310/00796Coating or prosthesis-covering structure made of a phosphorus-containing compound, e.g. hydroxy(l)apatite

Definitions

  • the present invention relates to a shoulder joint prosthesis according to the preamble of claim 1.
  • joint replacement for the shoulder joint consists of replacing only the humerus-sided articular surface, the humeral head (hemi-arthroplasty), or both articular surfaces, that is, the humeral head and the glenoid (total arthroplasty).
  • Both monoblock and modular endoprostheses are used. Both the humeral implants and those in the scapula are cementless as well as cemented.
  • Cemented glenoid implants have a convex back surface which has either pegs or keels for anchoring in the bone.
  • Pegs are more or less circularly shaped pegs that are anchored in holes in the scapula, while keels are keel-shaped, which are usually centrally located on the back of the socket to anchor them in the scapula
  • Cement-free designs have a sandwich construction which usually consists of a metal part and a polyethylene part anchored therein. The metal part is anchored in the bone by means of screws, spreader screws, coated pins or press-on pins.
  • the humeral implants are largely anchored in bone by bone cement.
  • cementless systems are also used. These are either made of titanium alloy, which are already biocompatible by themselves and allow bone growth, or CoCr alloys or stainless steels are used, which have a coating (usually hydroxyapatite), which are to promote bone growth.
  • These components are mostly made of metal, cobalt chrome or titanium alloy or pure titanium, which also ceramics and plastics are used.
  • the systems described above serve on the one hand the pain elimination and on the other hand, coupled with the pain elimination, an improvement of the mobility. Their use is indicated for articular cartilage wear as well as for humeral necrosis after fractures.
  • the angle of inclination that the socket occupies in the humerus largely determines the stability of the shoulder and also has an influence on the mobility (range of motion) and a possible unwanted touching in the distal scapular area (notehing). All systems currently on the market have a fixed inclination. This may be a disadvantage depending on the anatomical conditions of the patient. It would be desirable for the surgeon to be able to influence the inclination intraoperatively.
  • the force is introduced, inter alia, in zones that are not or not so heavily loaded under normal conditions. This can lead, especially at the shank end, to bone loss as a result of stress shilding and as a result to fractures. It would be desirable here a force, as it is also given by the healthy anatomy and biomechanically causes similar loads.
  • An object of the present invention is thus to achieve the least possible damage to the humeral bone by the implant claimed only as much space as absolutely necessary. If the inverse design of a pan-like task is taken over by the humerus, then the design of the implant should be based on this task.
  • the load transfer should take place where it also occurs mainly in healthy bones. This means proximally. Distal stress peaks and inhomogeneities in the force curve should be avoided as much as possible.
  • inverse shoulder joint prosthesis or an implant which is based on the idea of inverse shoulder arthroplasty, which, however, has no distal component in comparison to conventional systems or in which the shell or socket is anchored in the proximal humerus without a shaft.
  • the humerus-sided shoulder implant can either consist of at least two components in the modular case or, in exceptional cases, also consist of a single, for example, cemented component.
  • the humerus-sided shoulder implant consists of the mentioned shell or cup, as well as a sliding component, which is used in this shell or by means of which the inner surface of the shell or pan is coated.
  • the mentioned shell can be fixed both cement-free, as well as cemented in the humerus.
  • the fixation can be done both by a press fit, as well as by a screw-like design of the outer contour.
  • the press-fit procedure the contour of the outer surface of the pan is milled into the bone, with a small undersize relative to the implant. In this hemispherical cavity, the hemispherical implant is also hit and receives by the so-called press-fit its primary stability.
  • the shell may be coated for better bone integration by means of hydroxyapatite or other calcium phosphates and / or osteoindictive materials as well as with growth factors.
  • Calcium phosphates are used for better bony integration.
  • they are also used as coatings for orthopedic implants in order to achieve a faster and more stable attachment of the bone.
  • the outer surface of the shell or pan may correspond to a spherical or ellipsoidal surface, but it may also be a frusto-conical surface. Additional surface designs, such as grooves, grooves, fins, pins, bone screws or the like, for better fixation of the press-fit composite are also conceivable.
  • Any through holes for the insertion of bone screws may be threaded to achieve a stable angle connection.
  • the surface preferably has the geometry of a frustoconical surface, which may also be doppelkonisch or spherical.
  • CF / PEEK stands for carbon fiber reinforced polyetheretherketone, the latter being a semi-crystalline thermoplastic, which has long been known in the medical field and is considered to be biocompatible.
  • the coating can consist of either titanium or titanium / HA (hydroxyapatite) layers, which are applied, for example, by means of vacuum plasma sprays or in deposition processes, for example sol-gel coatings.
  • corundum-blasted titanium surfaces are particularly advantageous for cement-free anchoring.
  • CoCr alloys, stainless steels, PEEK, CF / PEEK may preferably be used in the cemented version.
  • the inlay as a sliding partner can for example consist of polyethylene, ceramic, metal or PEEK, wherein the geometry of the inlay can be designed, for example, round or oval.
  • a special embodiment of the inlay towards the scapula to prevent contact with the same (impingement) is provided.
  • the inlay can project beyond the edge of the shell or can also be flush with it or even fall below it.
  • glenoid-side sliding either ceramic, plastic or metal can be used, with scapula side preferably spherical segments made of polished metal such as CoCr_XX alloys or ceramics are used.
  • FIG. 1 shows the humeral bone 1 with the humeral head 3 arranged at the end, which can be worn or damaged, for example.
  • Figure 2 again shows the humeral bone 1 after resection of the humeral head 3, whereby a mar mattersst flat surface 5 is formed, directed against the scapula and intended for the insertion of a shell or pan or the humeral implant.
  • FIG. 3 shows the humeral bone 1 in a lateral perspective, having the terminal planar surface 5.
  • a corresponding depression is first formed terminally in the humeral bone 1, which is provided schematically in Figure 4 by the reference numeral 7.
  • the shell or pan 9 is now first inserted into the recess 7, whileem Subsequently, as shown schematically in FIG. 6, the sliding component 11 is inserted into the shell or pan 9.
  • the shell or pan can be arranged without cement in the recess 7, for example by screwing, by the outer surface of the shell is designed screw-like, or by using additional bone screws, grooves and the like. Also a fixation by means of press-fit composite is conceivable.
  • FIG. 7 shows the inserted humeral implant 13, terminally in the humeral bone 1 in a schematic sectional view, that is analogous to a 3D view.
  • the implantation of the humeral implant according to FIGS. 1 to 7 represents only one possible embodiment, and other assembly variants are of course possible. As already mentioned above, the implantation can take place both by means of cement or without cement. It is essential to the invention that the humeral implant is made free of shank in order to avoid the disadvantages mentioned above with inverse shoulder prostheses.

Landscapes

  • Health & Medical Sciences (AREA)
  • Orthopedic Medicine & Surgery (AREA)
  • Cardiology (AREA)
  • Oral & Maxillofacial Surgery (AREA)
  • Transplantation (AREA)
  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Biomedical Technology (AREA)
  • Heart & Thoracic Surgery (AREA)
  • Vascular Medicine (AREA)
  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Animal Behavior & Ethology (AREA)
  • General Health & Medical Sciences (AREA)
  • Public Health (AREA)
  • Veterinary Medicine (AREA)
  • Prostheses (AREA)

Abstract

Eine invers ausgebildete Schultergelenkprothese weist mindestens eine schaftfrei ausgebildete Gelenkpfanne oder Schale (9, 11) auf. Das Humerusimplantat kann mindestens zweiteilig ausgebildet sein, aufweisend eine Pfanne oder Schale (9), sowie eine Gleitkomponente (11), welche in der Schale oder Pfanne eingesetzt ist bzw. mittels welcher die Pfanne oder Schale beschichtet ist.

Description

INVERS AUSGEBILDETE ENDOPROTHESE FÜR SCHULTERGELENK
Die vorliegende Erfindung betrifft eine Schultergelenkprothese gemäss dem Oberbegriff nach Anspruch 1.
Der Gelenkersatz für das Schultergelenk besteht heute darin, entweder nur die humerusseitige Gelenkfläche, den Humeruskopf (Hemi-Arthroplasty) oder beide Gelenkflächen, also die vom Humeruskopf und die vom Glenoid (Total- Arthroplasty) zu ersetzen.
Dabei kommen sowohl monoblock wie auch modulare Endoprothesen zum Einsatz. Sowohl die humerusseitigen Implantate wie auch diejenigen in der Scapula werden zementfrei wie auch zementiert eingesetzt.
Zementierte Glenoidimplantate weisen eine konvexe Rückfläche auf, welche zur Verankerung im Knochen entweder sogenannte Pegs oder Keels aufweist. Bei Pegs handelt es sich um mehr oder weniger rund geformte Zapfen, die in Bohrungen im Schulterblatt verankert werden, währendem sogenannte Keels Kiel-förmige Gebilde sind, welche in der Regel zentral auf der Rückseite der Pfanne angebracht sind, um diese dann im Schulterblatt zu verankern. Zementfreie Ausführungen weisen eine Sandwichkonstruktion auf, die meistens aus einem Metallteil und einem darin verankerten Polyethylenteil besteht. Das Metallteil wird durch Schrauben, Spreitzschrauben, beschichtete Zapfen oder aufspreitzbare Zapfen im Knochen verankert.
Die humerusseitig verwendeten Implantate weredn grösstenteils mittels Knochenzement im Knochen verankert. Zunehmend kommen auch zementfreie Systeme zum Einsatz. Diese werden entweder aus Titanlegierung gefertigt, welche für sich schon biokompatibel sind und ein Anwachsen des Knochens erlauben oder es werden CoCr-Legierungen oder rostfreie Stähle verwendet, welche eine Beschichtung (meistens Hydroxylapatit) aufweisen, die ein Knochenwachsen begünstigen sollen.
Diese Komponenten sind meistens aus Metall, Kobaltchromoder Titanlegierung oder Reintitan, wobei auch Keramiken wie auch Kunststoffe zum Einsatz kommen.
Als Gleitpartner gegenüber dem Kugelkopf, welcher meistens aus CoCr-Legierungen oder Keramik besteht, kommt scapulaseitig häufig Polyethylen zum Einsatz.
Die oben beschriebenen Systeme dienen einerseits der Schmerzbeseitigung und andererseits, mit der Schmerzbeseitigung gekoppelt, eine Verbesserung der Beweglichkeit. Ihr Einsatz ist bei Abnützungen der Gelenkknorpel sowie bei Humeruskopfnekrosen nach Frakturen angezeigt .
Nimmt jedoch die Beweglichkeit aufgrund fortschreitender Rotatorenmanschetteninsufizienz ab und wird gleichzeitig das Schultergelenk instabil, kommen sogenannte inverse (engl. Reverse) Prothesen zum Einsatz. Diese verhindern eine Verschiebung des instabilen Schultergelenkes nach cranial und bewirken durch die Verschiebung des Rotationszentrums eine Unterstützung der insuffizienten Muskeln und dadurch eine Verbesserung der Beweglichkeit.
Bei den inversen Prothesen wird die Biomechanik umgekehrt und ein Kugelkopf glenoidseitig an der Scapula angebracht und im Humerus eine Pfanne implantiert. Humerusseitig kommen sowohl zementierte, wie auch zementfreie Systeme zur Anwendung.
Die bekannten inversen Systeme weisen folgende Nachteile auf:
1. Alle auf dem Markt erhältlichen inversen Schultersysteme weisen humerusseitig eine Metallkomponente auf, in welche ein Polyethylpfanneneinsatz verankert wird. Diese Metallkomponente, im Folgenden mit Schaft bezeichnet, wird entweder einteilig oder modular angeboten. Modulare Systeme ermöglichen eine etwas bessere Adaption an die Anatomie. Vor allem die proximale Komponente benötigt sehr viel Platz im Humerus und verlangt einen ausgedehnten Knochenabtrag. Der distale Schaft wird zur Verankerung benutzt und erweitert sich von einem relativ dünnen distalen Rundquerschnitt trompetenförmig nach proximal. Auch hierfür muss relativ viel Knochensubstanz geopfert werden. Erweist sich der Einsatz einer inversen Prothese im Nachhinein als ungünstig oder sollte sie aufgrund eines Infektes revidiert werden, so stehen für Folgeimplantate nur noch sehr wenig knöcherne Strukturen zur Verfügung. Eine Verankerung im Revisionsfalle erweist sich als durchaus schwierig. Wünschenswert wäre eine möglichst knochensubstanzschonende Implantatverankerung.
2. Der Inklinationswinkel, den die Pfanne im Humerus einnimmt, bestimmt weitgehend die Stabilität der Schulter und hat auch einen Einfluss auf die Beweglichkeit (ränge of motion) sowie ein allfälliges ungewolltes Berühren im distalen Scapulabereich (notehing) . Alle zurzeit sich auf dem Markt befindenden Systeme haben eine fixe Inklination. Dies kann je nach den anatomischen Verhältnissen des Patienten ein Nachteil sein. Wünschenswert wäre, dass der Operateur intraoperativ die Inklination beeinflussen kann.
3. Durch den distalen Schaftanteil der Prothese erfolgt die Krafteinleitung unter anderem in Zonen, die unter normalen Bedingungen nicht oder nicht so stark belastet werden. Dies kann vor allem am Schaftende zu Knochenabbauvorgängen infolge Überbelastung (stress shilding) und als Folge zu Frakturen führen. Wünschenswert wäre hier eine Krafteinleitung, wie sie durch die gesunde Anatomie auch gegeben ist und biomechanisch ähnliche Belastungen hervorruft .
Eine Aufgabe der vorliegenden Erfindung besteht somit darin, eine möglichst geringe Schädigung des Humerus- knochens zu erreichen, indem das Implantat nur so viel Platz wie unbedingt notwendig beansprucht. Wenn durch das inverse Design eine pfannenähnliche Aufgabe durch den Humerus übernommen wird, so soll das Design des Implantates sich an dieser Aufgabe orientieren.
Um einen flexiblen Inklinationswinkel zu erreichen, soll dieser nicht durch das Implantat vorgegeben werden, sondern vielmehr durch den Operateur intraoperativ frei gewählt werden können.
Die Lastübertragung soll dort stattfinden, wo sie auch im gesunden Knochen hauptsächlich auftritt. Das heisst proximal. Distale Spannungsspitzen und Inhomogenitäten im Kraftverlauf sollen soweit als möglich vermieden werden.
Für die Lösung der Aufgabe wird entsprechend eine Schultergelenkprothese gemäss dem Wortlaut nach Anspruch 1 vorgeschlagen .
Vorgeschlagen wird eine inverse Schultergelenkprothese bzw. ein Implantat, welches auf der Idee der inversen Schulterendoprothetik basiert, welches jedoch im Vergleich zu herkömmlichen Systemen keine distale Komponente aufweist bzw. wobei die Schale bzw. Pfanne schaftfrei im proximalen Humerus verankert ist. Das humerusseitige Schulterimplantat kann entweder im modularen Fall aus mindestens zwei Komponenten bestehen oder aber im Ausnahmefall auch aus einer einzigen beispielsweise zementierten Komponente.
Gemäss einer Ausführungsvariante besteht das humerusseitige Schulterimplantat aus der erwähnten Schale oder Pfanne, sowie einer Gleitkomponente, welche in dieser Schale eingesetzt wird bzw. mittels welcher die innere Oberfläche der Schale oder Pfanne beschichtet ist. Die erwähnte Schale kann sowohl zementfrei, wie auch zementiert im Humerus fixiert sein. In der zementfreien Ausführung kann die Fixation sowohl durch einen Press-fit, wie auch durch eine schraubenähnliche Gestaltung der äusseren Kontur erfolgen. Beim Press-fit Verfahren wird die Kontur der Aussenfläche der Pfanne in den Knochen gefräst, dies mit einem geringen Untermass gegenüber dem Implantat. In diese halbkugelförmige Kavität wird das ebenfalls halbkugelförmige Implantat eingeschlagen und erhält durch den sogenannten Press-fit seine primäre Stabilität. Ist die Schale zementfrei eingesetzt, so kann diese zur besseren Knochenintegration mittels Hydroxylapatit oder anderen Calziumphosphaten und/oder osteoindiktiven Materialen, wie auch mit Wachstumsfaktoren beschichtet sein. Calziumphosphate werden zur besseren knöchernen Integration eingesetzt. Es gibt unterschiedliche Untergruppen von Calziumphophaten wie ß-Tri-Calziumphosphat, Tetracalziumphosphat, Hydroxylapatit, etc., welche je nach ihrem stöchiometrischen Verhältnis dem Calziumphosphat des Knochens ähnlicher sind oder nicht. Sie werden nebst als direkten Knochenersatz auch als Beschichtungen für orthopädische Implantate eingesetzt, um eine schnellere und stabilere Anbindung des Knochens zu bewirken.
Im Falle einer Press-fit Verbindung kann die äussere Oberfläche der Schale oder Pfanne einer Kugel- oder Ellipsoidflache entsprechen, es kann sich aber auch um eine Kegelstumpffläche handeln. Zusätzliche Oberflächengestaltungen, wie Riefen, Nuten, Finnen, Zapfen, Knochenschrauben oder ähnliches, zur besseren Fixierung des Press-fit Verbundes sind ebenfalls denkbar.
Allfällige Durchgangsbohrungen für das Einbringen von Knochenschrauben können mit einem Gewinde versehen sein, um eine winkelstabile Verbindung zu erreichen.
Im Falle einer Schraubschale weist die Oberfläche vorzugsweise die Geometrie einer Kegelstumpffläche auf, wobei diese auch doppelkonisch oder kugelförmig sein kann.
Als Werkstoffe für die Schale oder Pfanne kommen bei der Verwendung einer zementfreien Version insbesondere Titan, Titanlegierungen, Kobaltchromlegierungen (gegebenenfalls beschichtet) , rostfreie Stähle (gegebenenfalls beschichtet) , diverse Polymere wie insbesondere PEEK (gegebenenfalls beschichtet) oder CF/PEEK (gegebenenfalls beschichtet) in Frage. CF/PEEK steht für Kohlenstofffaser verstärktes Polyetheretherketon, welch letzteres ein teilkristaliner Thermoplast ist, welcher in der Medizinaltechnik seit langem bekannt ist und als biokompatibel gilt. Die Beschichtung kann entweder aus Titan oder Titan/HA (Hydroxylapatit ) Schichten bestehen, welche beispielsweise mittels Vakuumplasmasprayen oder in Abscheideverfahren wie beispielsweise Sol-Gel-beschich- tungen aufgebracht werden. Insbesondere vorteilhaft für eine zementfreie Verankerung sind zudem korundgestrahlte Titanoberflächen.
Als Werkstoffe für die Schale oder Pfanne können vorzugsweise in der zementierten Version CoCr-Legierungen, rostfreie Stähle, PEEK, CF/PEEK, verwendet werden. Das Inlay als Gleitpartner kann beispielsweise aus Polyethylen, Keramik, Metall oder PEEK bestehen, wobei die Geometrie des Inlays beispielsweise rund oder ovalär gestaltet sein kann. Eine spezielle Ausgestaltung des Inlays zur Scapula hin, zur Vermeidung von Berührungen mit derselben (impingement) ist vorzusehen.
Das Inlay kann den Rand der Schale überragen oder kann mit diesem auch bündig sein oder ihn gar unterschreiten.
Als glenoidseitiger Gleitpartner können entweder Keramik, Kunststoff oder Metall zum Einsatz kommen, wobei scapulaseitig bevorzugt Kugelsegmente aus poliertem Metall wie beispielsweise CoCr_XX-Legierungen oder Keramik verwendet werden.
Anhand der nachfolgend beschriebenen Figuren 1 bis I1 soll die Implantation der Schale oder Pfanne nach erfolgter Resektion des Humeruskopfes beispielsweise und schematisch beschrieben werden, wobei die Implantation analog derjenigen bei Hüftpfannensystemen erfolgt.
Figur 1 zeigt den Humerusknochen 1 mit dem endständig angeordneten Humeruskopf 3, welcher beispielsweise abgenützt oder beschädigt sein kann.
Figur 2 zeigt wiederum den Humerusknochen 1 nach Resektion des Humeruskopfes 3, wodurch eine weitgehenst ebene Fläche 5 entsteht, gerichtet gegen die Scapula und vorgesehen für das Einsetzen einer Schale oder Pfanne bzw. des Humerusimplantates .
Figur 3 zeigt den Humerusknochen 1 in seitlicher Perspektive, aufweisend die endständige ebene Fläche 5.
Für das Einsetzen der Schale oder Pfanne wird nun zunächst eine entsprechende Vertiefung endständig im Humerusknochen 1 ausgebildet, welche schematisch in Figur 4 mit dem Bezugszeichen 7 versehen ist.
Je nach dem wie das Humerusimplantat ausgebildet ist, das heisst ein-, zwei- oder mehrteilig, erfolgt nun der Einsatz der Schale oder Pfanne in die Ausnehmung 7. Gemäss Figur 5 wird nun zunächst die Schale oder Pfanne 9 in die Aussparung 7 eingesetzt, währendem anschliessend, wie schematisch in Figur 6, dargestellt die Gleitkomponente 11 in die Schale oder Pfanne 9 eingesetzt wird. Die Schale oder Pfanne kann sowohl zementfrei in der Ausnehmung 7 angeordnet werden, beispielsweise durch Einschrauben, indem die äussere Oberfläche der Schale schraubenähnlich ausgestaltet ist, oder aber durch Verwendung zusätzlicher Knochenschrauben, Nuten und dergleichen. Ebenfalls eine Fixierung mittels Press-fit Verbund ist denkbar.
Figur 7 schliesslich zeigt das eingesetzte Humerusimplan- tat 13, endständig im Humerusknochen 1 in schematischer Schnittansicht, das heisst analog einer 3D Ansicht.
Die Implantation des Humerusimplantates gemäss der Figuren 1 bis 7 stellt nur ein mögliches Ausführungsbeispiel dar, und andere Montagevarianten sind selbstverständlich möglich. Wie bereits oben erwähnt, kann die Implantation sowohl mittels Zement oder zementfrei erfolgen. Erfindungswesentlich ist, dass das HumerusImplantat schaftfrei ausgebildet ist, um die eingangs erwähnten Nachteile bei inversen Schulterprothesen zu vermeiden.

Claims

Ansprüche
1. Schultergelenkprothese, dadurch gekennzeichnet, dass sie invers ausgebildet ist und mindestens eine schaftfrei ausgebildete Gelenkpfanne oder Schale (9, 11) aufweist.
2. Prothese nach Anspruch 1, dadurch gekennzeichnet, dass das Humerusimplantat mindestens zweiteilig ausgebildet ist, aufweisend eine Pfanne oder Schale (9), sowie eine Gleitkomponente (11), welche in der Schale oder Pfanne eingesetzt ist bzw. mittels welcher die Pfanne oder Schale beschichtet ist.
3. Pfanne, nach einem der Ansprüche 1 oder 2, dadurch gekennzeichnet, dass die Pfanne oder Schale eine äussere Kontur aufweist, welche schraubenähnlich ausgestaltet ist, insbesondere geeignet für die zementfreie Fixierung der Pfanne oder Schale am Humerus .
4. Prothese nach einem der Ansprüche 1 bis 3, dadurch gekennzeichnet, dass die Pfanne oder Schale zur besseren Knochenintegration mittels Hydroxylapatit und/oder anderen Calziumphosphaten und/oder osteo- indiktiven Materialien, wie auch gegebenenfalls mit Wachstumsfaktoren beschichtet ist.
5. Prothese nach einem der Ansprüche 1 bis 4, dadurch gekennzeichnet, dass die äussere Oberfläche der Schale oder Pfanne entsprechend einer Kugel- oder Ellipsoidfläche ausgebildet ist oder es sich um eine Kugelstumpffläche handeln kann.
6. Prothese nach einem der Ansprüche 1 bis 5, dadurch gekennzeichnet, dass die äussere Oberfläche der Pfanne oder Schale Riefen, Nuten, Finnen, Zapfen, Knochenschrauben oder ähnliches zur besseren Fixierung aufweist.
7. Prothese nach einem der Ansprüche 1 bis 6, dadurch gekennzeichnet, dass in der Schale oder Pfanne Durchgangsbohrungen vorgesehen sind für das Einbringen von Knochenschrauben, aufweisend ein Gewinde, um eine winkelstabile Verbindung zu erreichen.
8. Prothese nach einem der Ansprüche 1 bis 7, dadurch gekennzeichnet, dass die Schale oder Pfanne aus Titan, Titanlegierungen, gegebenenfalls beschichteten CoCr-Legierungen, gegebenenfalls beschichteten rostfreien Stählern, gegebenenfalls beschichteten Polymeren (wie insbesondere PEEK oder CF/Peek) besteht.
9. Prothese nach Anspruch 8, dadurch gekennzeichnet, dass die Beschichtung aus Titan, Titan/HA Schicht besteht, aufgebracht beispielsweise mittels Vakuumplasmasprayen oder in Abscheideverfahren wie Sol-Gel-beSchichtungen.
10. Prothese nach einem der Ansprüche 1 bis 9, dadurch gekennzeichnet, dass die äussere Oberfläche der Pfanne oder Schale eine korundgestrahlte Titanoberfläche aufweist.
11. Prothese nach einem der Ansprüche 1 bis 8, dadurch gekennzeichnet, dass die Schale oder Pfanne aus einer CoCr-Legierung, aus einem rostfreien Stahl, PEEK, oder CF/PEEK besteht.
12. Prothese nach einem der Ansprüche 1 bis 11, dadurch gekennzeichnet, dass das Innere der Pfanne oder Schale bzw. der Gleiteinsatz aus Polyethylen, Keramik, Metall oder PEEK besteht, wobei die Geometrie des Inlays sowohl rund oder ovalär gestaltet sein kann.
13. Prothese nach einem der Ansprüche 1 bis 12, dadurch gekennzeichnet, dass capulaseitig Kugelsegmente aus poliertem Metall wie beispielsweise Kobalt-Chrom-XX- Legierungen oder Keramik zum Einsatz kommen.
EP06790931A 2005-10-13 2006-10-03 Invers ausgebildete endoprothese für schultergelenk Withdrawn EP1933771A1 (de)

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