EP1796575A1 - Enossal single tooth implant with improved tissue assimilation - Google Patents

Enossal single tooth implant with improved tissue assimilation

Info

Publication number
EP1796575A1
EP1796575A1 EP05767490A EP05767490A EP1796575A1 EP 1796575 A1 EP1796575 A1 EP 1796575A1 EP 05767490 A EP05767490 A EP 05767490A EP 05767490 A EP05767490 A EP 05767490A EP 1796575 A1 EP1796575 A1 EP 1796575A1
Authority
EP
European Patent Office
Prior art keywords
base body
implant
end edge
implant according
tooth implant
Prior art date
Legal status (The legal status is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the status listed.)
Withdrawn
Application number
EP05767490A
Other languages
German (de)
French (fr)
Inventor
Axel Dr. Kirsch
Current Assignee (The listed assignees may be inaccurate. Google has not performed a legal analysis and makes no representation or warranty as to the accuracy of the list.)
Individual
Original Assignee
Individual
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Priority claimed from DE200410043317 external-priority patent/DE102004043317A1/en
Priority claimed from DE102004063893A external-priority patent/DE102004063893A1/en
Priority claimed from DE102005001792A external-priority patent/DE102005001792A1/en
Application filed by Individual filed Critical Individual
Publication of EP1796575A1 publication Critical patent/EP1796575A1/en
Withdrawn legal-status Critical Current

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61CDENTISTRY; APPARATUS OR METHODS FOR ORAL OR DENTAL HYGIENE
    • A61C8/00Means to be fixed to the jaw-bone for consolidating natural teeth or for fixing dental prostheses thereon; Dental implants; Implanting tools
    • A61C8/0018Means to be fixed to the jaw-bone for consolidating natural teeth or for fixing dental prostheses thereon; Dental implants; Implanting tools characterised by the shape
    • A61C8/0022Self-screwing
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61CDENTISTRY; APPARATUS OR METHODS FOR ORAL OR DENTAL HYGIENE
    • A61C8/00Means to be fixed to the jaw-bone for consolidating natural teeth or for fixing dental prostheses thereon; Dental implants; Implanting tools
    • A61C8/0012Means to be fixed to the jaw-bone for consolidating natural teeth or for fixing dental prostheses thereon; Dental implants; Implanting tools characterised by the material or composition, e.g. ceramics, surface layer, metal alloy
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61CDENTISTRY; APPARATUS OR METHODS FOR ORAL OR DENTAL HYGIENE
    • A61C8/00Means to be fixed to the jaw-bone for consolidating natural teeth or for fixing dental prostheses thereon; Dental implants; Implanting tools
    • A61C8/0048Connecting the upper structure to the implant, e.g. bridging bars
    • A61C8/005Connecting devices for joining an upper structure with an implant member, e.g. spacers
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61CDENTISTRY; APPARATUS OR METHODS FOR ORAL OR DENTAL HYGIENE
    • A61C8/00Means to be fixed to the jaw-bone for consolidating natural teeth or for fixing dental prostheses thereon; Dental implants; Implanting tools
    • A61C8/0048Connecting the upper structure to the implant, e.g. bridging bars
    • A61C8/005Connecting devices for joining an upper structure with an implant member, e.g. spacers
    • A61C8/0054Connecting devices for joining an upper structure with an implant member, e.g. spacers having a cylindrical implant connecting part
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61CDENTISTRY; APPARATUS OR METHODS FOR ORAL OR DENTAL HYGIENE
    • A61C8/00Means to be fixed to the jaw-bone for consolidating natural teeth or for fixing dental prostheses thereon; Dental implants; Implanting tools
    • A61C8/0048Connecting the upper structure to the implant, e.g. bridging bars
    • A61C8/005Connecting devices for joining an upper structure with an implant member, e.g. spacers
    • A61C8/0066Connecting devices for joining an upper structure with an implant member, e.g. spacers with positioning means
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61CDENTISTRY; APPARATUS OR METHODS FOR ORAL OR DENTAL HYGIENE
    • A61C8/00Means to be fixed to the jaw-bone for consolidating natural teeth or for fixing dental prostheses thereon; Dental implants; Implanting tools
    • A61C8/0048Connecting the upper structure to the implant, e.g. bridging bars
    • A61C8/005Connecting devices for joining an upper structure with an implant member, e.g. spacers
    • A61C8/0069Connecting devices for joining an upper structure with an implant member, e.g. spacers tapered or conical connection
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61CDENTISTRY; APPARATUS OR METHODS FOR ORAL OR DENTAL HYGIENE
    • A61C8/00Means to be fixed to the jaw-bone for consolidating natural teeth or for fixing dental prostheses thereon; Dental implants; Implanting tools
    • A61C8/0018Means to be fixed to the jaw-bone for consolidating natural teeth or for fixing dental prostheses thereon; Dental implants; Implanting tools characterised by the shape
    • A61C8/0037Details of the shape
    • A61C2008/0046Textured surface, e.g. roughness, microstructure
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61CDENTISTRY; APPARATUS OR METHODS FOR ORAL OR DENTAL HYGIENE
    • A61C8/00Means to be fixed to the jaw-bone for consolidating natural teeth or for fixing dental prostheses thereon; Dental implants; Implanting tools
    • A61C8/0018Means to be fixed to the jaw-bone for consolidating natural teeth or for fixing dental prostheses thereon; Dental implants; Implanting tools characterised by the shape
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61CDENTISTRY; APPARATUS OR METHODS FOR ORAL OR DENTAL HYGIENE
    • A61C8/00Means to be fixed to the jaw-bone for consolidating natural teeth or for fixing dental prostheses thereon; Dental implants; Implanting tools
    • A61C8/0048Connecting the upper structure to the implant, e.g. bridging bars
    • A61C8/005Connecting devices for joining an upper structure with an implant member, e.g. spacers
    • A61C8/0059Connecting devices for joining an upper structure with an implant member, e.g. spacers with additional friction enhancing means
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61CDENTISTRY; APPARATUS OR METHODS FOR ORAL OR DENTAL HYGIENE
    • A61C8/00Means to be fixed to the jaw-bone for consolidating natural teeth or for fixing dental prostheses thereon; Dental implants; Implanting tools
    • A61C8/0048Connecting the upper structure to the implant, e.g. bridging bars
    • A61C8/005Connecting devices for joining an upper structure with an implant member, e.g. spacers
    • A61C8/0068Connecting devices for joining an upper structure with an implant member, e.g. spacers with an additional screw
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/30Joints
    • A61F2/30767Special external or bone-contacting surface, e.g. coating for improving bone ingrowth
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/30Joints
    • A61F2/30767Special external or bone-contacting surface, e.g. coating for improving bone ingrowth
    • A61F2/30771Special external or bone-contacting surface, e.g. coating for improving bone ingrowth applied in original prostheses, e.g. holes or grooves
    • A61F2002/30838Microstructures
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/30Joints
    • A61F2/30767Special external or bone-contacting surface, e.g. coating for improving bone ingrowth
    • A61F2/30771Special external or bone-contacting surface, e.g. coating for improving bone ingrowth applied in original prostheses, e.g. holes or grooves
    • A61F2002/3085Special external or bone-contacting surface, e.g. coating for improving bone ingrowth applied in original prostheses, e.g. holes or grooves with a threaded, e.g. self-tapping, bone-engaging surface, e.g. external surface
    • A61F2002/30858Threads interrupted by grooves or sidewalls, e.g. flat sidewalls
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2310/00Prostheses classified in A61F2/28 or A61F2/30 - A61F2/44 being constructed from or coated with a particular material
    • A61F2310/00389The prosthesis being coated or covered with a particular material
    • A61F2310/00976Coating or prosthesis-covering structure made of proteins or of polypeptides, e.g. of bone morphogenic proteins BMP or of transforming growth factors TGF

Definitions

  • the invention relates to an intraosseous single-tooth implant for a fixed dental prosthesis, with a substantially cylindrical or slightly conical, in a recess present in a Kieferkno ⁇ Chen or inserted into a jaw bone insertable body having a blind hole open to its coronal end , an essentially hollow-cylindrical implant structure, which can be attached to the cranial end edge of the base body and which has an apical centering collar which opens into a hollow-cylindrical annular recess of the base body which is open towards the coronal end of the base body.
  • the implant assembly can be used pers, at least at its coronal end open bore for receiving a directly into the blind bore of the body or indirectly insertable and implant assembly at least partially penetrating implant abutment screw and a substantially on the longitudinal center axis of the annular recess radial shoulder support surface of the body can be placed , radial shoulder substantially to the longitudinal central axis of the Implantat inconveniencehalte ⁇ , wherein the annular recess is formed near the cranial end edge of the body as a substantially hollow cylindrical guide sleeve for wesentli chen cylindrical guide collar of the implant structure, whoseêt notebook ⁇ diameter substantially matching the inner diameter the guide sleeve coincides, and in the region of the guide sleeve and the guide collar of the main body on the one hand and of the implant abutment on the other hand complementary complementary fit are provided for non-rotatably connecting the implant assembly and the base body, and a mounting head for the dentures.
  • this object is achieved in that the outer diameter of the guide collar of the implant structure is smaller than the outer diameter of Grundkör ⁇ pers in the region of its cranial end edge; that a coronal substantially exposed end edge surface is formed between a peripheral Stimrandkante of the body and an inner end edge edge thereof; that the shoulder support surface of the main body projects inwardly within the annular recess radially inward from the inner wall of the annular recess; and that the outer wall of the base body, at least in the region of the guide sleeve, is roughened up to the peripheral end edge of the base body and / or is microstructured and / or nanostructured.
  • the front edge surface of the body roughened and / or micro- and / or nanostructured.
  • the entire outer surface of the base body is roughened and / or microstructured and / or nanostructured.
  • the outer peripheral surface of the implant structure is roughened and / or microstructured and / or nanostructured at least in its region which adjoins the end edge surface of the base body after insertion into the basic body.
  • An embodiment of the invention provides that the outer circumferential surface of the implant structure is roughened and / or microstructured and / or nanostructured at least in a region which, after insertion of the implant structure into the basic body, is approximately 1-2 mm extends from the end edge surface of the main body. It can also be provided according to the invention that the entire outer surface of the implant structure extends, after insertion of the implant structure into the main body, crannially from the end edge surface to a shoulder of the implant abutment on which a crown of the dental prosthesis is seated.
  • the invention optionally proposes that the shoulder support surface of the Grundkör ⁇ pers axially closer to the end edge of the body than the interlocking elements ("anti-rotation elements").
  • the invention can also provide that the shoulder support surface of the main body of Stirn ⁇ edge of the body axially further away than the interlocking elements.
  • the surface normal of the end edge surface lies at all circumferential points of the end face of the stimulus in a plane parallel to the longitudinal central axis of the main body and of the implant abutment.
  • the axial distance from the end edge of the main body to the shoulder support surface thereof varies from about 0.1 to about 3 mm.
  • the invention optionally proposes that the axial distance from the end edge of the body circularly to the shoulder support surface thereof is about 0.1 to 3mm.
  • the outside surface roughness depth of the base body and / or of the implant structure has a microstructure size of less than 10 ⁇ m and / or is nanostructured It can be provided that the outer surface roughness depth of the base body and / or the implant structure is about 5 microns.
  • the outer surface roughness in the nano range already alone optimizes the hydrophilicity of the surface (ultrahydrophilia) and thus promotes better tissue attachment. It also serves to condition the surface for covalent or noncovalent binding of tissue growth factors.
  • the roughened and / or microstructured and / or nanostructured surface of the base body and / or the implant structure may be prepared, at least in regions, preferably chemically for covalent and / or non-covalent bonding with a biologically active substance and / or with a biologically active substance biologically active substance is coated.
  • the biologically active substance may be covalently and / or non-covalently bound, as proposed in WO 99/26674.
  • the implant surface can also be chemically prepared, as also described in WO 99/26674, in order to bind active substances which are either physiologically present in the prepared implant bed or additionally introduced into the borehole in a suitable administration form with the implant the implant can be applied before implantation.
  • a particular embodiment of the invention provides that the biologically active substance has one or more bone growth factor (s).
  • the biologically active substance has one or more connective tissue factor (s).
  • the biologically active substance will have one or more mucous membrane growth factor (s).
  • a further embodiment of the invention provides that the biologically active substance has one or more blood vessel growth factor (s).
  • these biologically active substances may thus be bone-inductive, connective tissue-inductive, blood-vessel-inductive and / or mucosal-inductive.
  • the invention is based on the surprising finding that it is possible by means of a combination of features according to the invention to obtain the intimate bone implant connection, once formed during the healing phase (closed, transgingival or / and transperiosteal), in its vertical height level in a stable manner and qualitatively To improve (possibly also later possibly otherwise resulting bacterially induced "peri-implantitis" phenomena to prevent) that in combination the front edge surface of the body is exposed and thus there is a bone-bordering connective tissue attachment (An ⁇ storage) as "covering adhering" arises and at the same time in the interior of the body or its annular recess displaced axial support of the shoulder of the implant assembly on the shoulder support surface of the body for a erhebli ⁇ che improvement in the "rigidity" of the connection between the body and implant structure leads.
  • Bone ⁇ storage bone-bordering connective tissue attachment
  • the connective tissue adhering to the end edge and on the end edge surface causes the bone to be distanced from the epithelial attachment (mucosal attachment) as part of the biological "width.”
  • it also acts as "shock absorption" against micromovements that inevitably occur can occur in extreme conditions even with virtually rigid connections between the implant base and Implantatauf ⁇ construction and thereby give rise to mechanically induced inflammatory phenomena and initiate bone resorption, even without additional bacterial influence at the top of the body.
  • the epithelial attachment (mucosal attachment) is formed on the implant structure that protrudes cranially from the implant body.
  • the apical portion of the implant structure which extends into the annular recess of the implant body and extends cranially to the crown shoulder of the implant structure, may also be completely or partially microstructured and / or nanostructured.
  • the implant structure at the apical portion of which the hemidesmosomal attach ⁇ ment of the connecting epithelium (mucosal attachment) is also repeatedly removed without causing vertical bone resorption (adaptation).
  • the junction (hem) ephithelium adheres at the interface to the connective tissue via hemidesmosomes and therefore remains largely intact.
  • the implant is placed transgingivally (not covered / on time) and the implant structure is inserted directly, then the epithelial attachment forms above the end edge surface, and the connective tissue attachment separating from the bone can develop during the healing phase and develop its immunological defense competence.
  • the implant abutment has to be removed again at a later time in order to prevent others Temporarily screwing system components in and out can be done without unwanted bone resorption / adaptation.
  • Figure 1 shows an embodiment of the invention in a partially sectioned longitudinal view
  • the endosseous single-tooth implant according to the invention in the embodiment shown there on a provided with external thread 10 body 12, with its lying in the drawing below apical end first in a left by a tooth extraction in the jawbone of a patient recess or a in the jaw bone appropriately introduced hole can be screwed.
  • Basic body of this kind are basically known from DE 40 28 855 and / or from DE 195 34 979 C1, to which reference is made to supplement the description in this respect.
  • the base body 12 which is designed to be closed at its apical end shown in FIG. 1, has a blind bore open towards its coronal end lying in the drawing above.
  • an implant assembly 14 in the prior art according to DE 40 28 855 Cl and DE 195 34 979 Cl therminologically called “spacer sleeve" used, which is formed substantially hollow and in which a not shown in the Zeich ⁇ tion Implant abutment screw (referred to in the aforementioned state of the art as "implant post”) can be inserted from the coronally open end, which passes through the likewise apically open end of the implant assembly 14 and in an internal thread 16 near the apical end of an annular recess 18, forms substantially hollow cylindrical worked ⁇ , the base body 12 is used, wherein the aforementioned annular recess 18 extends from a coronal end edge 20 of the base body 12 to the apical, lying in the drawing below end of the internal thread 16.
  • the implant assembly 14 By screwing the implant assembly retaining screw into a substantially hollow cylindrical, apically and coronally open bore 22 of the implant assembly 14 and screwing the implant assembly retaining screw into the internal thread 16, the implant assembly 14 becomes fixed and in a maximum manner relative to the base body 12 non-relatively movable in the base body 12 held.
  • the end edge 20 of the main body 12 has a peripheral end edge 24 and an inner end edge of stimulation 26, through the mutual distance of a substantially perpendicular to a longitudinal central axis 28 of the base body 12 and thus the implant assembly 14 ver ⁇ running end edge surface 30 is formed. This is achieved in that the outer diameter of the implant abutment 14 in its region adjacent to the end edge 20 after insertion is smaller than the outer diameter of the main body in the region of the end edge 20.
  • the end edge surface 30 by no means necessarily has along its entire circumference the longitudinal central axis 28 of the main body constant distance from the api ⁇ cal end of the base body 12, but can with respect to the longitudinal extent of Base body 12 be up and down, whereby an optimal adaptation of the "axia ⁇ len" contour of the end edge surface 26 of the natural shape of the jaw bone, in which the base body 12 is to be used, is achieved. In this way, it is possible to achieve that the end edge surface 30 is substantially flush with the surface of the jawbone or, depending on the needs and wishes of the treating physician, at a certain distance below or above the surface of the jawbone in the region of the implant insert can be arranged.
  • the desired course of the end edge surface can be adapted intraoperatively to the bone conditions individually with a suitable device.
  • the implant assembly 14 has a guide collar 32, which engages in a subsequent to the end edge 20 of the body 12 guide sleeve 34 fits.
  • a radially extending shoulder 36 which extends substantially perpendicularly to the longitudinal center axis 28 of the base body 12 and the implant assembly 14, is provided which adjoins an apically arranged complementary shoulder support surface 38 of the base body 12 Insert is present.
  • FIG. 2 also shows complementary interlocking elements 40 of both the main body 12 and the implant abutment 14, which engage in one another, for example from DE 195 34 979 C1, and after insertion of the implant abutment 14 into the main body 12, a twisting of the implant abutment 14 prevent the main body 12 about the longitudinal central axis 28.
  • These interlocking elements 40 may, for example, in the form of mutually complementary grooves and projections in the base body 12 on the one hand and the implant assembly 14 be trained on the other hand, but here omitted a more detailed drawings Darstel ⁇ description and description, rather in this regard, to supplement the description, for example, to DE 195 34 979 Cl is pointed out.
  • the substantially cylindrical peripheral outer surface of the guide sleeve 34 and the end edge surface 30 of the base body 12 are in the embodiment shown micro and / or nanostrucured, namely. by chemical etching or laser treatment.
  • the roughness extends in the embodiment shown, moreover, over the entire outer surface of the base body 12, although restrictions on the roughening on insbe ⁇ special the cylindrical outer surface of the guide sleeve 34, with simultaneous roughening or roughening of the end edge surface 30, are possible.
  • the measures described on the one hand ensures that the implant assembly 14 as a result of the displacement of the "" stop "between the shoulder 36 of the implant assembly 14 and the shoulder support surface of the body 38 in the interior of the annular recess 18 a particularly rigid connection between the body 12th and the implant assembly 14 is ensured.
  • This in combination with the roughening of the outer surface of the base body 12 in the region of the guide sleeve 34 and the end edge surface 30, ensures that the jawbone in the substantially cylindrical to slightly conical portion of 34 enters into an intimate connection with the base body 12 and the resting Connective tissue in an optimal manner intimately connects with the outer surface of the base body 12 in the region of the frontal edge surface 30. This intimate connection of bone and connective tissue also remains stable in function.

Landscapes

  • Health & Medical Sciences (AREA)
  • Oral & Maxillofacial Surgery (AREA)
  • Orthopedic Medicine & Surgery (AREA)
  • Dentistry (AREA)
  • Epidemiology (AREA)
  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Animal Behavior & Ethology (AREA)
  • General Health & Medical Sciences (AREA)
  • Public Health (AREA)
  • Veterinary Medicine (AREA)
  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Ceramic Engineering (AREA)
  • Prostheses (AREA)

Abstract

The invention relates to an enossal single tooth implant for a secured tooth replacement with an implant assembly and base body, whereby the outer diameter of the guide flange on the implant assembly is smaller than the outer diameter of the base body in the region of the cranial front face thereof, a coronal essentially exposed front face surface is formed between a peripheral front face edge and an inner front face edge, the shoulder support surface of the base body within the annular recess extends essentially radially inwards from the inner wall of the annular recess and the outer wall of the base body, at least in the region of the guide sleeve to the peripheral front face edge of the base body, is roughened and/or micro- and/or nano-structured.

Description

Enossales Einzelzahnimplantat mit verbesserter Gewebeintegrationsfähigkeit Enossal single-tooth implant with improved tissue integration capability
Die Erfindung betrifft ein enossales Einzelzahnimplantat für einen festsitzenden Zahnersatz, mit einem im wesentlichen zylindrischen oder leicht konischen, in eine in einem Kieferkno¬ chen vorhandene Ausnehmung oder eine in einen Kieferknochen eingebrachte Bohrung ein- setzbaren Grundkörper, der eine zu seinem koronalen Ende offene Blindbohrung aufweist, einem an den cranialen Stirnrand des Grundkörpers verdrehgesichert ansetzbaren, im wesent¬ lichen hohlzylindrischen Implantataufbau, der einen apikalen Zentrierbund, der in eine zum koronalen Ende des Grundkörpers offene hohlzylindrische Ringausnehmung des Grundkör- The invention relates to an intraosseous single-tooth implant for a fixed dental prosthesis, with a substantially cylindrical or slightly conical, in a recess present in a Kieferkno¬ Chen or inserted into a jaw bone insertable body having a blind hole open to its coronal end , an essentially hollow-cylindrical implant structure, which can be attached to the cranial end edge of the base body and which has an apical centering collar which opens into a hollow-cylindrical annular recess of the base body which is open towards the coronal end of the base body.
pers einsetzbar ist, eine mindestens zu ihrem koronalen Ende offene Bohrung zur Aufnahme einer in die Blindbohrung des Grundkörpers direkt oder indirekt einsetzbaren und den Implan¬ tataufbau zumindest teilweise durchsetzenden Implantataufbauhalteschraube und eine auf eine im wesentlichen zur Längsmittelachse der Ringausnehmung radiale Schulter-Stützfläche des Grundkörpers aufsetzbare, im wesentlichen zur Längsmittelachse der Implantataufbauhalte¬ schraube radiale Schulter aufweist, wobei die Ringausnehmung nahe dem cranialen Stirnrand des Grundkörpers als im wesentlichen hohlzylindrische Führungshülse für einen im wesentli¬ chen zylindrischen Führungsbund des Implantataufbaus ausgebildet ist, dessen Außendurch¬ messer im wesentlichen passend mit dem Innendurchmesser der Führungshülse überein¬ stimmt, und im Bereich der Führungshülse und des Führungsbundes des Grundkörpers einer¬ seits und des Implantataufbaus andererseits zueinander komplementäre Formschluß elemente zum verdrehgesicherten Verbinden des Implantataufbaus und des Grundkörpers vorgesehen sind, und einem Befestigungskopf für den Zahnersatz.can be used pers, at least at its coronal end open bore for receiving a directly into the blind bore of the body or indirectly insertable and implant assembly at least partially penetrating implant abutment screw and a substantially on the longitudinal center axis of the annular recess radial shoulder support surface of the body can be placed , radial shoulder substantially to the longitudinal central axis of the Implantataufbauhalte¬, wherein the annular recess is formed near the cranial end edge of the body as a substantially hollow cylindrical guide sleeve for wesentli chen cylindrical guide collar of the implant structure, whose Außendurch¬ diameter substantially matching the inner diameter the guide sleeve coincides, and in the region of the guide sleeve and the guide collar of the main body on the one hand and of the implant abutment on the other hand complementary complementary fit are provided for non-rotatably connecting the implant assembly and the base body, and a mounting head for the dentures.
Einzelzahnimplantate dieser Art, wie sie beispielweise aus der DE 195 34 979 Cl bekannt sind, haben sich durchaus bewährt.Single-tooth implants of this type, as they are known for example from DE 195 34 979 C1, have proven to be quite useful.
Es hat sich allerdings gezeigt, daß die primär in der Einheilphase entstehende innige Verbin¬ dung des Kieferknochens mit der Außenfläche des Grundkörpers im Bereich des koronalen Endes der Kieferknochenausnehmung beziehungsweise -bohrung nach der Freilegung des Implantats und der formstabilen Verbindung mit einem „Implantataufbau" einem vertikalen Höhenverlust (biologische Adaptation - entsprechend der „biologischen Breite") unterliegt , indem nämlich der Kieferknochen dazu neigt, nahe dem koronalen Ende der Kieferknochen- ausnehmung beziehungsweise -bohrung eine zirkulär verlaufende "Ringtasche" zu bilden. Hierdurch kommt es gleichzeitig dann auch zu einem tieferliegenden Anwachsen des Binde¬ gewebes und der Schleimhaut an das eingesetzte Implantat. Der Erfindung liegt die Aufgabe zugrunde, die Gewebsintegration (Schleimhautintegrati- on/Bindegewebsintegration/Knochenintegration) des gattungsgemäßen Implantates weiter zu verbessern.However, it has been found that the intimate connection of the jawbone, which primarily arises in the healing phase, with the outer surface of the basic body in the region of the coronal end of the jawbone recess or bore after exposing the implant and the dimensionally stable connection with an "implant assembly" is vertical Height loss (biological adaptation - corresponding to the "biological width") is subject to, namely, the jawbone tends to form near the coronal end of the jawbone recess or bore a circular "ring pocket". At the same time, this also results in a deeper growth of the connective tissue and the mucous membrane on the inserted implant. The invention has for its object to further improve the tissue integration (mucosal integration / connective tissue integration / bone integration) of the generic implant.
Erfindungsgemäß wird diese Aufgabe dadurch gelöst, daß der Außendurchmesser des Führungsbundes des Implantataufbaus kleiner ist als der Außendurchmesser des Grundkör¬ pers im Bereich seines cranialen Stirnrandes; daß zwischen einer peripheren Stimrandkante des Grundkörpers und einer inneren Stirnrandkante desselben eine koronal im wesentlichen freiliegende Stirnrandfläche gebildet ist; daß die Schulter-Stützfläche des Grundkörpers in¬ nerhalb der Ringausnehmung radial von der Innenwandung der Ringausnehmung nach innen vorspringt; und daß die Außenwandung des Grundkörpers zumindest im Bereich der Füh¬ rungshülse bis an die periphere Stirnrandkante des Grundkörpers aufgerauht und/oder mikro- und/oder nanostrukturiert ist.According to the invention this object is achieved in that the outer diameter of the guide collar of the implant structure is smaller than the outer diameter of Grundkör¬ pers in the region of its cranial end edge; that a coronal substantially exposed end edge surface is formed between a peripheral Stimrandkante of the body and an inner end edge edge thereof; that the shoulder support surface of the main body projects inwardly within the annular recess radially inward from the inner wall of the annular recess; and that the outer wall of the base body, at least in the region of the guide sleeve, is roughened up to the peripheral end edge of the base body and / or is microstructured and / or nanostructured.
Dabei kann vorgesehen sein, daß die Stirnrandfläche des Grundkörpers angerauht und/oder mikro- und/oder nanostrukturiert ist.It can be provided that the front edge surface of the body roughened and / or micro- and / or nanostructured.
Auch kann vorgesehen sein, daß die gesamte Außenfläche des Grundkörpers angerauht und/oder mikro- und/oder nanostrukturiert ist.It can also be provided that the entire outer surface of the base body is roughened and / or microstructured and / or nanostructured.
Es kann femer vorgesehen sein, daß die äußere Umfangsfläche des Implantataufbaus zumin¬ dest in ihrem sich nach dem Einsetzen in den Grundkörper an die Stirnrandfläche des Grund¬ körpers cranial anschließenden Bereich angerauht und/oder mikro- und/oder nanostrukturiert ist.It can furthermore be provided that the outer peripheral surface of the implant structure is roughened and / or microstructured and / or nanostructured at least in its region which adjoins the end edge surface of the base body after insertion into the basic body.
Dabei sieht eine Ausführungsform der Erfindung vor, daß die äußere Umfangsfläche des Im¬ plantataufbaus zumindest in einem Bereich angerauht und/oder mikro- und/oder nanostruktu¬ riert ist, der sich nach dem Einsetzen des Implantataufbaus in den Grundkörper cranial ca. 1-2 mm von der Stirnrandfläche des Grundkörpers aus erstreckt. Auch kann erfmdungsgemäß vorgesehen sein, daß die äußere Umfangsfläche des Implantat¬ aufbaus im gesamten sich nach dem Einsetzen des Implantataufbaus in den Grundkörper crar- nial von der Stirnrandfläche bis zu einer Schulter des Implantataufbaus erstreckt, auf der eine Krone des Zahnersatzes aufsitzt.An embodiment of the invention provides that the outer circumferential surface of the implant structure is roughened and / or microstructured and / or nanostructured at least in a region which, after insertion of the implant structure into the basic body, is approximately 1-2 mm extends from the end edge surface of the main body. It can also be provided according to the invention that the entire outer surface of the implant structure extends, after insertion of the implant structure into the main body, crannially from the end edge surface to a shoulder of the implant abutment on which a crown of the dental prosthesis is seated.
Ferner schlägt die Erfindung gegebenenfalls vor, daß die Schulter-Stützfläche des Grundkör¬ pers dem Stirnrand des Grundkörpers axial näher liegt als die Formschlußelemente ("Verdreh- sicherungselemente") .Further, the invention optionally proposes that the shoulder support surface of the Grundkör¬ pers axially closer to the end edge of the body than the interlocking elements ("anti-rotation elements").
Die Erfindung kann auch vorsehen, daß die Schulter-Stützfläche des Grundkörpers vom Stirn¬ rand des Grundkörpers axial weiter entfernt liegt als die Formschlußelemente.The invention can also provide that the shoulder support surface of the main body of Stirn¬ edge of the body axially further away than the interlocking elements.
Erfindungsgemäß kann weiterhin vorgesehen sein, daß die Stirnrandfläche in Umfangsrich- tung einen sich ändernden Abstand von der Schulterstützfläche und/oder vom apikalen Ende des Grundkörpers aufweist.According to the invention, provision may also be made for the end edge surface to have a varying distance in the circumferential direction from the shoulder support surface and / or from the apical end of the main body.
Es kann auch vorgesehen sein, daß die Flächennormale der Stirnrandfläche an allen Um- fangspunkten der Stimrandfläche in einer zur Längsmittelachse des Grundkörpers und des Implantataufbaus parallelen Ebene liegt.It can also be provided that the surface normal of the end edge surface lies at all circumferential points of the end face of the stimulus in a plane parallel to the longitudinal central axis of the main body and of the implant abutment.
Auch kann vorgesehen sein, daß der axiale Abstand vom Stirnrand des Grundkörpers bis zur Schulter-Stützfläche desselben von ca. 0,1 bis ca. 3 mm variiert.It can also be provided that the axial distance from the end edge of the main body to the shoulder support surface thereof varies from about 0.1 to about 3 mm.
Ferner schlägt die Erfindung gegebenenfalls vor, daß der axiale Abstand vom Stirnrand des Grundkörpers zirkulär bis zur Schulter-Stützfläche desselben ca. 0,1 bis 3mm beträgt.Further, the invention optionally proposes that the axial distance from the end edge of the body circularly to the shoulder support surface thereof is about 0.1 to 3mm.
Erfindungsgemäß kann auch vorgesehen sein, daß die Außenflächenrauhigkeitstiefe des Grundkörpers und/oder des Implantataufbaus eine Mikro-Strukturgröße von weniger als 10 μm hat und/oder nanostrukturiert ist Dabei kann vorgesehen sein, daß die Außenflächenrauhigkeitstiefe des Grundkörpers und/oder des Implantataufbaus etwa 5 μm beträgt.According to the invention, it can also be provided that the outside surface roughness depth of the base body and / or of the implant structure has a microstructure size of less than 10 μm and / or is nanostructured It can be provided that the outer surface roughness depth of the base body and / or the implant structure is about 5 microns.
Die Außenflächenrauhigkeit im Nanobereich optimiert bereits alleinstehend die Hydrophilie der Oberfläche (Ultrahydrophilie) und fördert dadurch eine bessere Gewebeanlagerung. Auch dient sie gleichzeitig zur Konditionierung der Oberfläche für die kovalente bzw. nicht- kovalente Bindung von Gewebewachstumsfaktoren.The outer surface roughness in the nano range already alone optimizes the hydrophilicity of the surface (ultrahydrophilia) and thus promotes better tissue attachment. It also serves to condition the surface for covalent or noncovalent binding of tissue growth factors.
Erfindungsgemäß kann auch vorgesehen sein, daß die angerauhte und/oder mikro- und/oder nanostrukturierte Oberfläche des Grundkörpers und/oder des Implantataufbaus zumindest bereichsweise vorzugsweise chemisch zur kovalenten und/oder nicht-kovalenten Bindung mit einer biologisch aktiven Substanz vorbereitet und/oder mit einer biologisch aktiven Substanz beschichtet ist. Die biologisch aktive Substanz kann dabei kovalent und/oder nicht-kovalent gebunden sein, wie es in der WO 99/26674 vorgeschlagen wird. Die Implantatoberfläche kann aber auch chemisch vorbereitet sein, wie dies ebenfalls in der WO 99/26674 beschrieben ist, um Wirksubstanzen zu binden, die entweder physiologisch im aufbereiteten Implantatbett vorliegen oder aber zusätzlich in einer geeigneten Darreichungsform mit dem Implantat in das Bohrloch eingebracht bzw. auf das Implantat vor Implantation aufgebracht werden.According to the invention, provision may also be made for the roughened and / or microstructured and / or nanostructured surface of the base body and / or the implant structure to be prepared, at least in regions, preferably chemically for covalent and / or non-covalent bonding with a biologically active substance and / or with a biologically active substance biologically active substance is coated. The biologically active substance may be covalently and / or non-covalently bound, as proposed in WO 99/26674. However, the implant surface can also be chemically prepared, as also described in WO 99/26674, in order to bind active substances which are either physiologically present in the prepared implant bed or additionally introduced into the borehole in a suitable administration form with the implant the implant can be applied before implantation.
Eine besondere Ausführungsform der Erfindung sieht dabei vor, daß die biologisch aktive Substanz einen oder mehrere Knochenwachstumsfaktor(en) aufweist.A particular embodiment of the invention provides that the biologically active substance has one or more bone growth factor (s).
Es wird weiterhin gegebenenfalls vorgeschlagen, daß die biologisch aktive Substanz einen oder mehrere Bindegewebsfaktor(en) aufweist.It is further proposed, where appropriate, that the biologically active substance has one or more connective tissue factor (s).
Auch kann vorgesehen sein, daß die biologisch aktive Substanz einen oder mehrere Schleim- hautwachstumsfaktor(en) aufweisen werden. Eine weitere Ausführungsform der Erfindung sieht vor, daß die biologisch aktive Substanz einen oder mehrere Blutgefaßwachstumsfaktor(en) aufweist.It can also be provided that the biologically active substance will have one or more mucous membrane growth factor (s). A further embodiment of the invention provides that the biologically active substance has one or more blood vessel growth factor (s).
Diese biologisch aktiven Substanzen können somit also knocheninduktiv, bindegewebs- induktiv, blutgefäßinduktiv und/oder schleimhautinduktiv sein.Thus, these biologically active substances may thus be bone-inductive, connective tissue-inductive, blood-vessel-inductive and / or mucosal-inductive.
Der Erfindung liegt die überraschende Erkenntnis zugrunde, daß es gelingt, durch eine Kom¬ bination von erfindungsgemäßen Merkmalen die einmal während der Einheilphase (geschlos¬ sen, transgingival oder/und transperiostal) entstandene innige Knochenimplantatverbindung in ihrem vertikalen Höhenniveau dadurch stabil zu erhalten und qualitativ zu verbessern (evtl. auch der später ansonsten möglicherweise entstehenden bakteriell bedingten „Peri- Implantitis"-Erscheinungen vorzubeugen), dass in Kombination die Stirnrandfläche des Grundkörpers freiliegt und somit dort ein knochenabgrenzendes Bindegewebsattachment (An¬ lagerung) gleichsam „abdeckend anhaftend" entsteht und gleichzeitig die in das Innere des Grundkörpers beziehungsweise dessen Ringausnehmung verlagerte axiale Abstützung der Schulter des Implantataufbaus an der Schulter-Stützfläche des Grundkörpers für eine erhebli¬ che Verbesserung der "Starrheit" der Verbindung zwischen Grundkörper und Implantataufbau fuhrt. Das an der um den Stirnrand herum und auf der Stirnrandfläche anhaftende Bindege¬ webe bewirkt einerseits als Bestandteil der biologischen „Breite" eine Distanzierung des Kno¬ chens vom epithelialen Attachment (Schleimhautanlagerung) und wirkt andererseits auch als „Stoßdämpfung" gegen zwangsläufig auftretende Mikrobewegungen, die bei Extrembelastun¬ gen selbst bei quasi starren Verbindungen zwischen Implantatgrundkörper und Implantatauf¬ bau auftreten können und dadurch zu mechanisch induzierten Entzündungserscheinungen Anlass geben und Knochenresorption, auch ohne zusätzlichen bakteriellen Einfluss am oberen Rand des Grundkörpers einleiten können.The invention is based on the surprising finding that it is possible by means of a combination of features according to the invention to obtain the intimate bone implant connection, once formed during the healing phase (closed, transgingival or / and transperiosteal), in its vertical height level in a stable manner and qualitatively To improve (possibly also later possibly otherwise resulting bacterially induced "peri-implantitis" phenomena to prevent) that in combination the front edge surface of the body is exposed and thus there is a bone-bordering connective tissue attachment (An¬ storage) as "covering adhering" arises and at the same time in the interior of the body or its annular recess displaced axial support of the shoulder of the implant assembly on the shoulder support surface of the body for a erhebli¬ che improvement in the "rigidity" of the connection between the body and implant structure leads. On the one hand, the connective tissue adhering to the end edge and on the end edge surface causes the bone to be distanced from the epithelial attachment (mucosal attachment) as part of the biological "width." On the other hand, it also acts as "shock absorption" against micromovements that inevitably occur can occur in extreme conditions even with virtually rigid connections between the implant base and Implantatauf¬ construction and thereby give rise to mechanically induced inflammatory phenomena and initiate bone resorption, even without additional bacterial influence at the top of the body.
Diese Knochenresorption (Adaptation) schreitet solange voran, bis eine ausreichende binde¬ gewebige Abgrenzung des Knochens vom epithelialen Attachment eingetreten ist und sich ein mechanisch ungestörtes biologisches Gleichgewicht mit einem physiologischen turn-over in allen angrenzenden Geweben einstellen kann. Das epitheliale Attachment (Schleimhautanla¬ gerung) bildet sich am cranial aus dem Implantatkörper herausragenden Implantataufbau aus. Erfindungsgemäß kann der apikale Anteil des Implantataufbaus, der in die Ringausnehmung des Implantatkörpers hineinreicht und sich cranial zur Kronenschulter des Implantataufbaus erstreckt, ebenfalls ganz oder teilweise mikro- und/oder nanostrukturiert sein. Ist der Knochen durch eine ausreichend breite Bindegewebsschicht mit ihren immunologischen Abwehrme¬ chanismen, die durch Kollagenfaserstrukturen an der Implantatoberfläche mechanisch stabil haftet und damit verankert ist, von dem apikalen Bereich der Schleimhautanlagerung getrennt, so kann der Implantataufbau, an dessen apikalem Anteil sich das hemidesmosomale Attach¬ ment des Verbindungsepithels (Schleimhautanlagerung) befindet, auch wiederholt entfernt werden, ohne daß es zu einer vertikalen Knochenresorption (Adaptation) kommt. Das Verbin- dungs-(Saum-)Ephithel haftet an der Grenzfläche zum Bindegewebe über Hemidesmosomen und bleibt dabei deshalb weitestgehend erhalten.This bone resorption (adaptation) progresses until a sufficient connective tissue demarcation of the bone from the epithelial attachment has occurred and a mechanically undisturbed biological equilibrium with a physiological turn-over in itself all adjoining tissues. The epithelial attachment (mucosal attachment) is formed on the implant structure that protrudes cranially from the implant body. According to the invention, the apical portion of the implant structure, which extends into the annular recess of the implant body and extends cranially to the crown shoulder of the implant structure, may also be completely or partially microstructured and / or nanostructured. If the bone is separated from the apical region of the mucosal attachment by a sufficiently broad connective tissue layer with its immunological defense mechanisms which are mechanically stable and anchored by collagen fiber structures on the implant surface, then the implant structure, at the apical portion of which the hemidesmosomal attach ¬ ment of the connecting epithelium (mucosal attachment) is also repeatedly removed without causing vertical bone resorption (adaptation). The junction (hem) ephithelium adheres at the interface to the connective tissue via hemidesmosomes and therefore remains largely intact.
Das bei der Entfernung des Implantataufbaus bzw. von Implantatsystemteilen, die während der prothetischen Versorgung notwendigerweise eingesetzt werden, durch Abreißen zertörte epitheliale Attachment regeneriert sich nach Wiedereinsetzen des Implantataufbaus bzw. an¬ derer Komponenten problemlos. Wird das Implantat gedeckt eingesetzt und bei der Freile¬ gung nach Osteointegration ein Gingivaformer eingesetzt, der am unteren Bereich ebenfalls micro- bzw. nanostrukturiert sein kann und an dem sich ebenfalls ein epitheliales Attachment bildet, so kann auch dieser wiederholt entfernt werden, um die jeweilig notwendigen System¬ komponenten ( Abdruckpfosten usw.) einsetzen/einschrauben zu können, ohne dass es zu ei¬ nem unerwünschten vertikalen Knochenabbau kommt.The removal of the implant abutment or of implant system parts, which are necessarily used during the prosthetic restoration, by means of tearing-off epithelial attachment, regenerates without any problems after resuming the implant abutment or other components. If the implant is inserted in a covered position and a healing abutment is used during the disengagement after osteointegration, which may also be microstructured or nanostructured at the lower area and on which an epithelial attachment also forms, then this can also be removed repeatedly to accommodate the respective ones the necessary system components (impression posts, etc.) can be inserted / screwed in without causing any undesired vertical bone resorption.
Wird das Implantat transgingival (nicht gedeckt/einzeitig) gesetzt und der Implantataufbau direkt eingesetzt, so bildet sich oberhalb der Stirnrandfläche das epitheliale Attachment, und das vom Knochen trennende Bindegewebsattachment kann sich in der Heilungsphase ausbil¬ den und seine immunologische Abwehrkompetenz entwickeln. Muss aus prothetischen Grün¬ den der Implantataufbau noch einmal zu einem späteren Zeitpunkt entfernt werden, um andere Systemkomponenten vorübergehend ein- und auszuschrauben, so kann das geschehen, ohne daß es zu einer unerwünschten Knochenresorption/-adaptation kommt. Es hat sich gezeigt, daß die verbesserte Starrheit in Kombination mit der erfindungs gemäßen Anlagerungsmög¬ lichkeit des Bindegewebes und der Schleimhaut durch die Anrauhung der Oberfläche des Grundkörpers insbesondere im Grenzbereich zum Implantataufbau und im apikalen Anteil des Implantataufbaus und im nicht in die Ringausnehmung des Grundkörpers eingreifenden An¬ teil des Implantataufbaus zu einer Optimierung und Stabilisierung der Osseointegration und auch der Bindegewebs- und Schleimhautanlagerung im vorstehend beschriebenen Sinn fuhrt, wobei jede einzelne dieser Maßnahmen für sich genommen nicht den gewünschten Erfolg bringt. Erst durch die Kombination der vorgenannten Maßnahmen läßt sich der erfindungs¬ gemäße Erfolg erzielen.If the implant is placed transgingivally (not covered / on time) and the implant structure is inserted directly, then the epithelial attachment forms above the end edge surface, and the connective tissue attachment separating from the bone can develop during the healing phase and develop its immunological defense competence. For prosthetic reasons, the implant abutment has to be removed again at a later time in order to prevent others Temporarily screwing system components in and out can be done without unwanted bone resorption / adaptation. It has been shown that the improved rigidity in combination with the fiction, contemporary Anlagerungsmög¬ sensitivity of the connective tissue and the mucosa by the roughening of the surface of the body especially in the border area to the implant structure and in the apical portion of the implant structure and not engaging in the annular recess of the body An¬ part of the implant structure to an optimization and stabilization of osseointegration and also the connective tissue and mucosal attachment in the sense described above leads, with each of these measures taken alone does not bring the desired success. Only through the combination of the aforementioned measures, the erfindungs¬ proper success can be achieved.
Weitere Merkmale und Vorteile der Erfindung ergeben sich aus den Ansprüchen und aus der nachfolgenden Beschreibung, in der ein Ausfuhrungsbeispiel anhand der schematischen Zeichnung im einzelnen erläutert ist.Further features and advantages of the invention will become apparent from the claims and from the following description in which an exemplary embodiment is explained in detail with reference to the schematic drawing.
Dabei zeigt:Showing:
Figur 1 ein Ausführungsbeispiel der Erfindung in teilweise geschnittener Längsansicht; undFigure 1 shows an embodiment of the invention in a partially sectioned longitudinal view; and
Figur 2 einen Schnitt entlang der Linie II - II von Figur 1.2 shows a section along the line II - II of Figure 1.
Wie die Zeichnung zeigt, weist das enossale Einzelzahnimplantat nach der Erfindung bei dem dort gezeigten Ausführungsbeispiel einen mit Außengewinde 10 versehenen Grundkörper 12 auf, der mit seinem in der Zeichnung unten liegenden apikalen Ende voran in eine durch eine Zahnextraktion im Kieferknochen eines Patienten hinterlassene Ausnehmung oder eine in den Kieferknochen entsprechend eingebrachte Bohrung einschraubbar ist. Grundkörper dieser Art sind grundsätzlich aus der DE 40 28 855 und/oder aus der DE 195 34 979 Cl bekannt, auf die zur Ergänzung der Beschreibung insoweit verwiesen wird.As the drawing shows, the endosseous single-tooth implant according to the invention in the embodiment shown there on a provided with external thread 10 body 12, with its lying in the drawing below apical end first in a left by a tooth extraction in the jawbone of a patient recess or a in the jaw bone appropriately introduced hole can be screwed. Basic body of this kind are basically known from DE 40 28 855 and / or from DE 195 34 979 C1, to which reference is made to supplement the description in this respect.
Der Grundkörper 12, der an seinem in Figur 1 unten gezeigten apikalen Ende geschlossen ausgebildet ist, weist eine zu seinem in der Zeichnung oben liegenden koronalen Ende hin offene Blindbohrung auf. In diese Blindbohrung ist ein Implantataufbau 14 (im Stand der Technik gemäß DE 40 28 855 Cl und DE 195 34 979 Cl therminologisch als "Distanzhülse" bezeichnet) eingesetzt, der im wesentlichen hohl ausgebildet ist und in die eine in der Zeich¬ nung nicht gezeigte Implantataufbauhalteschraube (im vorgenannten Stand der Technik als "Implantatpfosten" bezeichnet) vom koronal offenen Ende eingesetzt werden kann, die das ebenfalls apikal offene Ende des Implantataufbaus 14 durchsetzt und in ein Innengewinde 16 nahe dem apikalen Ende einer Ringausnehmung 18, im wesentlichen hohlzylindrisch ausge¬ bildet, des Grundkörpers 12 einsetzbar ist, wobei die vorgenannte Ringsausnehmung 18 sich von einem koronalen Stirnrand 20 des Grundkörpers 12 bis zum apikalen, in der Zeichnung unten liegenden Ende des Innengewindes 16 erstreckt. Durch das Einschrauben der Implan¬ tataufbauhalteschraube in eine im wesentlichen hohlzylindrische, apikal und koronal offene Bohrung 22 des Implantataufbaus 14 und das Einschrauben der Implantataufbauhalteschraube in das Innengewinde 16 wird der Implantataufbau 14 fest und in maximaler Weise gegenüber dem Grundkörper 12 nicht-relativbeweglich im Grundkörper 12 gehalten.The base body 12, which is designed to be closed at its apical end shown in FIG. 1, has a blind bore open towards its coronal end lying in the drawing above. In this blind bore an implant assembly 14 (in the prior art according to DE 40 28 855 Cl and DE 195 34 979 Cl therminologically called "spacer sleeve") used, which is formed substantially hollow and in which a not shown in the Zeich¬ tion Implant abutment screw (referred to in the aforementioned state of the art as "implant post") can be inserted from the coronally open end, which passes through the likewise apically open end of the implant assembly 14 and in an internal thread 16 near the apical end of an annular recess 18, forms substantially hollow cylindrical ausge¬ , the base body 12 is used, wherein the aforementioned annular recess 18 extends from a coronal end edge 20 of the base body 12 to the apical, lying in the drawing below end of the internal thread 16. By screwing the implant assembly retaining screw into a substantially hollow cylindrical, apically and coronally open bore 22 of the implant assembly 14 and screwing the implant assembly retaining screw into the internal thread 16, the implant assembly 14 becomes fixed and in a maximum manner relative to the base body 12 non-relatively movable in the base body 12 held.
Der Stirnrand 20 des Grundkörpers 12 weist eine periphere Stirnrandkante 24 und eine innere Stimrandkante 26 auf, durch deren gegenseitigen Abstand ein im wesentlichen senkrecht zu einer Längsmittelachse 28 des Grundkörpers 12 und damit auch des Implantataufbaus 14 ver¬ laufende Stirnrandfläche 30 gebildet ist. Dies wird dadurch erreicht, daß der Außendurchmes¬ ser des Implantataufbaus 14 in seinem nach dem Einsetzen an den Stirnrand 20 angrenzenden Bereich kleiner ist als der Außendurchmesser des Grundköpers im Bereich des Stirnrandes 20. Die Stirnrandfläche 30 hat keineswegs notwendigerweise entlang ihres gesamten Ringumfan- ges bezüglich der Längsmittelachse 28 des Grundkörpers gleichbleibenden Abstand vom api¬ kalen Ende des Grundkörpers 12, sondern kann in Bezug auf die Längserstreckung des Grundkörpers 12 auf- und abgeschwungen sein, wodurch eine optimale Anpassung der "axia¬ len" Kontur der Stirnrandfläche 26 an die natürliche Form des Kieferknochens, in dem der Grundkörper 12 eingesetzt werden soll, erzielt wird. Hierdurch läßt sich erreichen, daß die Stirnrandfläche 30 überall im wesentlichen bündig mit der Oberfläche des Kieferknochens abschließt oder aber, je nach Bedarf und Wunsch des behandelnden Arztes, in gewissem Ab¬ stand unter- oder oberhalb der Oberfläche des Kieferknochens im Bereich des Implantatein¬ satzes angeordnet werden kann.The end edge 20 of the main body 12 has a peripheral end edge 24 and an inner end edge of stimulation 26, through the mutual distance of a substantially perpendicular to a longitudinal central axis 28 of the base body 12 and thus the implant assembly 14 ver¬ running end edge surface 30 is formed. This is achieved in that the outer diameter of the implant abutment 14 in its region adjacent to the end edge 20 after insertion is smaller than the outer diameter of the main body in the region of the end edge 20. The end edge surface 30 by no means necessarily has along its entire circumference the longitudinal central axis 28 of the main body constant distance from the api¬ cal end of the base body 12, but can with respect to the longitudinal extent of Base body 12 be up and down, whereby an optimal adaptation of the "axia¬ len" contour of the end edge surface 26 of the natural shape of the jaw bone, in which the base body 12 is to be used, is achieved. In this way, it is possible to achieve that the end edge surface 30 is substantially flush with the surface of the jawbone or, depending on the needs and wishes of the treating physician, at a certain distance below or above the surface of the jawbone in the region of the implant insert can be arranged.
Der gewünschte Verlauf der Stirnrandfläche kann intraoperativ mit einer geeigneten Vorrich¬ tung individuell den Knochenverhältnissen angepasst werden.The desired course of the end edge surface can be adapted intraoperatively to the bone conditions individually with a suitable device.
Der Implantataufbau 14 weist einen Führungsbund 32 auf, der in eine an den Stirnrand 20 des Grundkörpers 12 anschließende Führungshülse 34 passend eingreift. Am apikalen Ende des Führungsbundes 32 ist eine radial verlaufende Schulter 36, die sich also im wesentlichen senkrecht zur Längsmittelachse 28 des Grundkörpers 12 und des Implantataufbaus 14 er¬ streckt, vorgesehen, die an einer apikal angeordneten komplementären Schulter-Stützfläche 38 des Grundkörpers 12 nach dem Einsetzen anliegt. Anders als bei dem enossalen Einzel¬ zahnimplantat nach der DE 195 34 979 Cl liegt also die Schulter 36 des Implantataufbaus 14 nicht am Stirnrand 20 des Grundkörpers 12 an, vielmehr ist die Anlage zwischen der Schulter 36 des Implantataufbaus 14 und der Schulter-Stützfläche 38 des Grundkörpers 12 in das Inne¬ re der Ringausnehmung 18 des Grundkörpers 12 hineinverlegt, nämlich an das apikale Ende der Führungshülse 34 des Grundkörpers 12.The implant assembly 14 has a guide collar 32, which engages in a subsequent to the end edge 20 of the body 12 guide sleeve 34 fits. At the apical end of the guide collar 32, a radially extending shoulder 36, which extends substantially perpendicularly to the longitudinal center axis 28 of the base body 12 and the implant assembly 14, is provided which adjoins an apically arranged complementary shoulder support surface 38 of the base body 12 Insert is present. Unlike the endosseous Einzel¬ dental implant according to DE 195 34 979 Cl so the shoulder 36 of the implant assembly 14 is not at the front edge 20 of the body 12, but the system between the shoulder 36 of the implant assembly 14 and the shoulder support surface 38 of Base body 12 moved into the interior of the annular recess 18 of the base body 12, namely to the apical end of the guide sleeve 34 of the base body 12th
Figur 2 zeigt ferner komplementäre Formschlußelemente 40 sowohl des Grundkörpers 12 als auch des Implantataufbaus 14, die in z.B. aus der DE 195 34 979 Cl bekannten Weise inein¬ ander greifen und nach dem Einsetzen des Implantataufbaus 14 in den Grundkörper 12 ein Verdrehen des Implantataufbaus 14 gegenüber dem Grundkörper 12 um die Längsmittelachse 28 verhindern. Diese Formschlußelemente 40 können z.B. in Form von zueinander komple¬ mentären Nuten und Vorsprüngen im Grundkörper 12 einerseits und des Implantataufbaus 14 andererseits ausgebildet sein, wobei hier aber auf eine ausführlichere zeichnerische Darstel¬ lung nebst Beschreibung verzichtet, vielmehr diesbezüglich zur Ergänzung der Beschreibung z.B. auf die DE 195 34 979 Cl hingewiesen wird.FIG. 2 also shows complementary interlocking elements 40 of both the main body 12 and the implant abutment 14, which engage in one another, for example from DE 195 34 979 C1, and after insertion of the implant abutment 14 into the main body 12, a twisting of the implant abutment 14 prevent the main body 12 about the longitudinal central axis 28. These interlocking elements 40 may, for example, in the form of mutually complementary grooves and projections in the base body 12 on the one hand and the implant assembly 14 be trained on the other hand, but here omitted a more detailed drawings Darstel¬ description and description, rather in this regard, to supplement the description, for example, to DE 195 34 979 Cl is pointed out.
Die im wesentlichen zylindrische Umfangs-Außenfläche der Führungshülse 34 sowie die Stirnrandfläche 30 des Grundkörpers 12 sind bei dem gezeigten Ausführungsbeispiel mikro- und/oder nanostrukuriert, und zwar z.B. durch chemische Ätzung oder Laserbehandlung. Die Anrauhung erstreckt sich bei dem gezeigten Ausführungsbeispiel im übrigen über die gesamte Außenfläche des Grundkörpers 12, obwohl auch Beschränkungen der Anrauhung auf insbe¬ sondere die zylindrische Außenfläche der Führungshülse 34, unter gleichzeitiger Auf- bzw. Anrauhung der Stirnrandfläche 30, möglich sind.The substantially cylindrical peripheral outer surface of the guide sleeve 34 and the end edge surface 30 of the base body 12 are in the embodiment shown micro and / or nanostrucured, namely. by chemical etching or laser treatment. The roughness extends in the embodiment shown, moreover, over the entire outer surface of the base body 12, although restrictions on the roughening on insbe¬ special the cylindrical outer surface of the guide sleeve 34, with simultaneous roughening or roughening of the end edge surface 30, are possible.
Durch die beschriebenen Maßnahmen wird einerseits erreicht, daß der Implantataufbau 14 in Folge der Verlagerung des „"Anschlages" zwischen der Schulter 36 des Implantataufbaus 14 und der Schulter-Stützfläche des Grundkörpers 38 in das Innere der Ringausnehmung 18 eine besonders starre Verbindung zwischen dem Grundkörper 12 und dem Implantataufbau 14 gewährleistet ist. Hierdurch wird, in Kombination mit der Anrauhung der Außenfläche des Grundkörpers 12 im Bereich der Führungshülse 34 und der Stirnrandfläche 30, erreicht, daß der Kieferknochen in dem im wesentlichen zylindrischen bis leicht konischen Bereich von 34 eine innige Verbindung mit dem Grundkörper 12 eingeht und das aufliegende Bindegewebe sich in optimaler Weise innig mit der Außenfläche des Grundkörpers 12 im Bereich der Stirn¬ randfläche 30 verbindet. Diese innige Verbindung von Knochen und Bindegewebe bleibt auch in Funktion stabil. Hierdurch lassen sich ästhetisch ansprechende prothetische Implantatver¬ sorgungen erreichen. Eine besondere Langlebigkeit des einmal eingesetzten Einzelzahnim- plantates wird durch die Stabilerhaltung des vertikalen Knochenniveaus, des Bindegewebsat- tachments und des epithelialen Attachments gewährleistet. Die in der vorstehenden Beschreibung, in der Zeichnung sowie in den Ansprüchen offenbar¬ ten Merkmale der Erfindung können sowohl einzeln als auch in beliebiger Kombination für die Verwirklichung der Erfindung in den verschiedenen Ausführungsformen wesentlich sein. The measures described on the one hand ensures that the implant assembly 14 as a result of the displacement of the "" stop "between the shoulder 36 of the implant assembly 14 and the shoulder support surface of the body 38 in the interior of the annular recess 18 a particularly rigid connection between the body 12th and the implant assembly 14 is ensured. This, in combination with the roughening of the outer surface of the base body 12 in the region of the guide sleeve 34 and the end edge surface 30, ensures that the jawbone in the substantially cylindrical to slightly conical portion of 34 enters into an intimate connection with the base body 12 and the resting Connective tissue in an optimal manner intimately connects with the outer surface of the base body 12 in the region of the frontal edge surface 30. This intimate connection of bone and connective tissue also remains stable in function. As a result, aesthetically pleasing prosthetic implant implants can be achieved. A special longevity of the single-tooth implant once used is ensured by the stable maintenance of the vertical bone level, the connective tissue at- tachment and the epithelial attachment. The features of the invention disclosed in the above description, in the drawing and in the claims can be essential both individually and in any desired combination for the realization of the invention in the various embodiments.

Claims

Ansprüche claims
1. Enossales Einzelzahnimplantat für einen festsitzenden Zahnersatz, mit einem im wesentlichen zylindrischen oder leicht konischen, in eine in einem Kieferknochen vorhandene Ausnehmung oder eine in einen Kieferknochen eingebrachte Bohrung einsetzbaren Grundkörper, der eine zu seinem koronalen Ende offene Blindboh¬ rung aufweist, einem an den cranialen Stirnrand des Grundkörpers verdrehgesi- 1. Single-osseous single-tooth implant for a fixed dental prosthesis, with a substantially cylindrical or slightly conical, in a present in a jawbone recess or inserted into a jawbone base body having an open at its coronal end Blindboh¬ tion, one to the cranial end edge of the main body twisted
chert ansetzbaren, im wesentlichen hohlzylindrischen Implantataufbau, der einen apikalen Zentrierbund, der in eine zum koronalen Ende des Grundkörpers offene hohlzylindrische Ringausnehmung des Grundkörpers einsetzbar ist, eine minde¬ stens zu ihrem koronalen Ende offene Bohrung zur Aufnahme einer in die Blind¬ bohrung des Grundkörpers direkt oder indirekt einsetzbaren und den Implantatauf¬ bau zumindest teilweise durchsetzenden Implantataufbauhalteschraube und eine auf eine im wesentlichen zur Längsmittelachse der Ringausnehmung radiale Schul¬ ter-Stützfläche des Grundkörpers aufsetzbare, im wesentlichen zur Längsmit¬ telachse des Implantataufbaus radiale Schulter aufweist, wobei die Ringausneh¬ mung nahe dem cranialen Stimrand des Grundkörpers als im wesentlichen hohlzy¬ lindrische Führungshülse für einen im wesentlichen zylindrischen Führungsbund des Implantataufbaus ausgebildet ist, dessen Außendurchmesser im wesentlichen passend mit dem Innendurchmesser der Führungshülse übereinstimmt, und im Be¬ reich der Führungshülse und des Führungsbundes des Grundkörpers einerseits und des Implantataufbaus andererseits zueinander komplementäre Formschlußelemente zum verdrehgesicherten Verbinden des Implantataufbaus und des Grundkörpers vorgesehen sind, und einem Befestigungskopf für den Zahnersatz, dadurch ge¬ kennzeichnet, daß der Außendurchmesser des Führungsbundes (32) des Implantat¬ aufbaus (14) kleiner ist als der Außendurchmesser des Grundkörpers (12) im Be¬ reich seines cranialen Stirnrandes (20); daß zwischen einer peripheren Stirnrand¬ kante (24) des Grundkörpers (12) und einer inneren Stirnrandkante (26) desselben eine koronal im wesentlichen freiliegende Stirnrandfläche (30) gebildet ist; daß die Schulter-Stützfläche (38) des Grundkörpers (12) innerhalb der Ringausnehmung (18) im wesentlichen radial von der Innenwandung der Ringausnehmung nach in¬ nen vorspringt; und daß die Außenwandung des Grundkörpers (12) zumindest im Bereich der Führungshülse (32) bis an die periphere Stirnrandkante (24) des Grundkörpers (12) angerauht und/oder mikro- und/oder nanostrukturiert ist. chert attachable, substantially hollow cylindrical implant structure, which has an apical centering collar, which is insertable into a hollow cylindrical annular recess of the base body open to the coronal end of the body, a directly minde¬ least to its coronal end bore for receiving a blind bore in the body directly or indirectly implantable and the Implantat¬ construction at least partially penetrating implant abutment screw and a substantially on the longitudinal central axis of the annular recess Schul¬ ter support surface of the body can be placed, substantially to the Längsmit¬ telachse of the implant structure radial shoulder, the Ringausneh¬ determination close the cranial Stimrand of the body is designed as a substantially hollow cylindrical guide sleeve for a substantially cylindrical guide collar of the implant structure, whose outer diameter is substantially matching with the inner diameter of the F In the area of the guide sleeve and the guide collar of the basic body on the one hand and the implant abutment on the other hand mutually complementary interlocking elements are provided for non-rotatably connecting the implant abutment and the main body, and a fastening head for the dental prosthesis, characterized ge indicates that the outer diameter of Guide collar (32) of Implantat¬ structure (14) is smaller than the outer diameter of the base body (12) in the Be¬ empire of its cranial end edge (20); that between a peripheral Stirnrand¬ edge (24) of the base body (12) and an inner end edge edge (26) thereof a coronal substantially exposed end edge surface (30) is formed; that the shoulder support surface (38) of the base body (12) within the annular recess (18) protrudes substantially radially from the inner wall of the annular recess to in¬ NEN; and that the outer wall of the base body (12) at least in the region of the guide sleeve (32) roughened to the peripheral end edge (24) of the base body (12) and / or micro-and / or nanostructured.
2. Einzelzahnimplantat nach Anspruch 1, dadurch gekennzeichnet, daß die Stirnrand¬ fläche (30) des Grundkörpers (12) angerauht und/oder mikro- und/oder nanostruk- turiert ist.2. Single-tooth implant according to claim 1, characterized in that the Stirnrand¬ surface (30) of the base body (12) roughened and / or micro- and / or nanostruc- turized.
3. Einzelzahnimplantat nach Anspruch 1 oder 2, dadurch gekennzeichnet, daß die ge¬ samte Außenfläche des Grundkörpers (12) angerauht und/oder mikro- und/oder nanostrukturiert ist.3. Single-tooth implant according to claim 1 or 2, characterized in that the ge entire outer surface of the base body (12) roughened and / or micro- and / or nanostructured.
4. Einzelzahnimplantat nach einem der vorangehenden Ansprüche, dadurch gekenn¬ zeichnet, daß die äußere Umfangsfläche des Implantataufbaus (14) zumindest in ihrem sich nach dem Einsetzen in den Grundkörper (12) an die Stirnrandfläche (30) des Grundkörpers (12) cranial anschließenden Bereich angerauht und/oder mikro- und/oder nanostrukturiert ist.4. Single-tooth implant according to one of the preceding claims, characterized gekenn¬ characterized in that the outer peripheral surface of the implant assembly (14) at least in its after insertion into the base body (12) to the end edge surface (30) of the base body (12) cranially adjoining area roughened and / or micro- and / or nanostructured.
5. Einzelzahnimplantat nach Anspruch 4, dadurch gekennzeichnet, daß die äußere Umfangsfläche des Implantataufbaus (14) zumindest in einem Bereich angerauht und/oder mikro- und/oder nanostrukturiert ist, der sich nach dem Einsetzen des Implantataufbaus (14) in den Grundkörper (12) cranial ca. 1-2 mm von der Stirn¬ randfläche (30) des Grundkörpers (12) aus erstreckt.5. single-tooth implant according to claim 4, characterized in that the outer peripheral surface of the implant assembly (14) roughened at least in a region and / or micro- and / or nanostructured, which after insertion of the implant assembly (14) in the base body (12 ) extends cranially about 1-2 mm from the Stirn¬ edge surface (30) of the base body (12).
6. Einzelzahnimplantat nach Anspruch 4, dadurch gekennzeichnet, daß die äußere Umfangsfläche des Implantataufbaus (14) im gesamten sich nach dem Einsetzen des Implantataufbaus (14) in den Grundkörper (12) cranial von der Stirnrandfläche (30) bis zu einer Schulter des Implantataufbaus (14) erstreckt, auf der eine Krone des Zahnersatzes aufsitzt.6. Single-tooth implant according to claim 4, characterized in that the outer peripheral surface of the implant assembly (14) in total after insertion of the implant assembly (14) in the base body (12) cranial from the end edge surface (30) to a shoulder of the implant structure ( 14) on which rests a crown of the denture.
7. Einzelzahnimplantat nach einem der vorangehenden Ansprüche, dadurch gekenn¬ zeichnet, daß die Schulter-Stützfläche (38) des Grundkörpers (12) dem Stimrand (20) des Grundkörpers (12) axial näher liegt als die Formschlußelemente (40). 7. Single-tooth implant according to one of the preceding claims, characterized gekenn¬ characterized in that the shoulder support surface (38) of the base body (12) the ear end (20) of the base body (12) is axially closer than the interlocking elements (40).
8. Einzelzahnimplantat nach einem der Ansprüche 1 bis ,' dadurch gekennzeichnet, daß die Schulter-Stützfläche (38) des Grundkörpers (12) vom Stirnrand (20) des Grundkörpers (12) axial weiter entfernt liegt als die Formschlußelemente (40).8. Single-tooth implant according to one of claims 1 to, ' characterized in that the shoulder support surface (38) of the base body (12) from the end edge (20) of the base body (12) is axially further away than the interlocking elements (40).
9. Einzelzahnimplantat nach einem der vorangehenden Ansprüche, dadurch gekenn¬ zeichnet, daß die Stirnrandfläche (30) in Umfangsrichtung einen sich ändernden Abstand von der Schulter-Stützfläche (38) und/oder vom apikalen Ende des Grundkörpers (12) aufweist.9. Single-tooth implant according to one of the preceding claims, characterized gekenn¬ characterized in that the end edge surface (30) in the circumferential direction has a changing distance from the shoulder support surface (38) and / or from the apical end of the base body (12).
10. Einzelzahnimplantat nach einem der vorangehenden Ansprüche, dadurch gekenn¬ zeichnet, daß die Flächennormale der Stirnrandfläche (30) an allen Umfangspunk- ten der Stirnrandfläche (30) in einer zur Längsmittelachse (28) des Grundkörpers (12) und des Implantataufbaus (14) parallelen Ebene liegt.10. Single-tooth implant according to one of the preceding claims, characterized gekenn¬ characterized in that the surface normal of the end edge surface (30) at all peripheral points of the end edge surface (30) in one to the longitudinal central axis (28) of the base body (12) and the implant assembly (14) parallel plane lies.
11. Einzelzahnimplantat nach einem der vorangehenden Ansprüche, dadurch gekenn¬ zeichnet, daß der axiale Abstand vom Stimrand (20) des Grundkörpers (12) bis zur Schulter-Stützfläche (38) desselben von ca. 0,1 bis ca. 3mm variiert.11. Single-tooth implant according to one of the preceding claims, characterized gekenn¬ characterized in that the axial distance from the Stim edge (20) of the base body (12) to the shoulder support surface (38) thereof varies from about 0.1 to about 3mm.
12. Einzelzahnimplantat nach Anspruch 11, dadurch gekennzeichnet, daß der axiale Abstand vom Stirnrand (20) des Grundkörpers (12) zirkulär bis zur Schulter- Stützfläche (38) desselben ca. 0,1 bis 3 mm beträgt.12. Single-tooth implant according to claim 11, characterized in that the axial distance from the end edge (20) of the base body (12) circularly to the shoulder support surface (38) thereof is about 0.1 to 3 mm.
13. Einzelzahnimplantat nach einem der vorangehenden Ansprüche, dadurch gekenn¬ zeichnet, daß die Außenflächenrauhigkeitstiefe des Grundkörpers (12) und/oder des Implantaufbaus (14) eine Mikro-Strukturgröße von weniger als 10 μm hat und/oder nanostrukturiert ist. 13. Single-tooth implant according to one of the preceding claims, characterized gekenn¬ characterized in that the outer surface roughness depth of the base body (12) and / or the implant structure (14) has a microstructure size of less than 10 microns and / or is nanostructured.
14. Einzelzahnimplantat nach Anspruch 13, dadurch gekennzeichnet, daß die Außen¬ flächenrauhigkeitstiefe des Grundkörpers (12) und/oder des Implantataufbaus (14) etwa 5 μm beträgt.14. Single-tooth implant according to claim 13, characterized in that the outer surface roughness depth of the base body (12) and / or of the implant structure (14) is about 5 μm.
15. Einzelzahnimplantat nach einen der vorangehenden Ansprüche, dadurch gekenn¬ zeichnet, daß die angerauhte und/oder mikro- und/oder nanostrukturierte Oberflä¬ che des Grundkörpers (12) und/oder des Implantataufbaus (14) zumindest be¬ reichsweise vorzugsweise chemisch zur kovalenten und/oder nicht-kovalenten Bindung einer biologisch aktiven Substanz vorbereitet und/oder mit einer biolo¬ gisch aktiven Substanz beschichtet ist.15. Single-tooth implant according to one of the preceding claims, characterized gekenn¬ characterized in that the roughened and / or micro- and / or nanostructured Oberflä¬ surface of the base body (12) and / or the implant assembly (14) at least be¬ rich preferably chemically to the covalent and / or non-covalent binding of a biologically active substance and / or coated with a biologically active substance.
16. Einzelzahnimplantat nach Anspruch 15, dadurch gekennzeichnet, daß die biolo¬ gisch aktive Substanz einen oder mehrere Knochenwachstumfaktor(en) aufweist.16. Single-tooth implant according to claim 15, characterized in that the biologically active substance has one or more bone growth factor (s).
17. Einzelzahnimplantat nach Anspruch 15 oder 16, dadurch gekennzeichnet, daß die biologisch aktive Substanz einen oder mehrere Bindegewebswachstumfaktor(en) aufweist.17. A single-tooth implant according to claim 15 or 16, characterized in that the biologically active substance comprises one or more connective tissue growth factor (s).
18. Einzelzahnimplantat nach einem der Ansprüche 15 bis 17, dadurch gekennzeich¬ net, daß die biologisch aktive Substanz einen oder mehrere Schleimhautwach- stumsfaktor(en) aufweist.18. Single-tooth implant according to one of claims 15 to 17, characterized gekennzeich¬ net, that the biologically active substance has one or more mucosal growth factor (s).
19. Einzelzahnimplantat nach einem der Ansprüche 15 bis 18, dadurch gekennzeich¬ net, daß die biologisch aktive Substanz einen oder mehrere Blutgewächswach- stumsfaktor(en) aufweist. 19. Single-tooth implant according to one of claims 15 to 18, characterized gekennzeich¬ net, that the biologically active substance has one or more Blutgewächswachstumsfaktor (s).
EP05767490A 2004-09-08 2005-07-12 Enossal single tooth implant with improved tissue assimilation Withdrawn EP1796575A1 (en)

Applications Claiming Priority (4)

Application Number Priority Date Filing Date Title
DE200410043317 DE102004043317A1 (en) 2004-09-08 2004-09-08 Tooth implant, comprising wide upper surface at upper edge of lower implant component
DE102004063893A DE102004063893A1 (en) 2004-09-08 2004-09-29 Tooth implant, comprising wide upper surface at upper edge of lower implant component
DE102005001792A DE102005001792A1 (en) 2005-01-13 2005-01-13 Tooth implant, comprising wide upper surface at upper edge of lower implant component
PCT/DE2005/001221 WO2006026938A1 (en) 2004-09-08 2005-07-12 Enossal single tooth implant with improved tissue assimilation

Publications (1)

Publication Number Publication Date
EP1796575A1 true EP1796575A1 (en) 2007-06-20

Family

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Application Number Title Priority Date Filing Date
EP05767490A Withdrawn EP1796575A1 (en) 2004-09-08 2005-07-12 Enossal single tooth implant with improved tissue assimilation

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WO (1) WO2006026938A1 (en)

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Publication number Priority date Publication date Assignee Title
WO2012011834A1 (en) * 2010-07-20 2012-01-26 Vasiliev Vladimir Alexeevich Dental implant (variants)
CL2015001657S1 (en) 2014-12-15 2016-09-02 Jjgc Indústria E Comércio De Materiais Dentários S A Configuration applied to bone implant.
BR102014031426B1 (en) 2014-12-15 2018-07-24 Jjgc Ind E Comercio De Materiais Dentarios S/A implant
BR102016010184B1 (en) 2016-05-05 2020-10-27 Jjgc Indústria E Comércio De Materiais Dentários S.A. prosthetic set and process for producing the same

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BR7202932D0 (en) * 1972-02-24 1973-12-06 H Brainin DENTAL IMPLANT
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US6214049B1 (en) * 1999-01-14 2001-04-10 Comfort Biomedical, Inc. Method and apparatus for augmentating osteointegration of prosthetic implant devices
ATE424781T1 (en) * 2000-01-04 2009-03-15 Straumann Holding Ag ENOSSAL DENTAL IMPLANT
AU2001270206A1 (en) * 2000-06-28 2002-01-08 Sheldon Lerner Dental implant
WO2003030767A1 (en) * 2001-10-11 2003-04-17 Dentium Co., Ltd Fixture and mount for implant operation
ATE345747T1 (en) * 2003-01-23 2006-12-15 Dinkelacker Wolfgang BONE IMPLANT AND METHOD FOR THE PRODUCTION THEREOF

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WO2006026938A1 (en) 2006-03-16

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