EP1610731A1 - Zervikale bandscheiben-gelenkprothese - Google Patents
Zervikale bandscheiben-gelenkprotheseInfo
- Publication number
- EP1610731A1 EP1610731A1 EP04711582A EP04711582A EP1610731A1 EP 1610731 A1 EP1610731 A1 EP 1610731A1 EP 04711582 A EP04711582 A EP 04711582A EP 04711582 A EP04711582 A EP 04711582A EP 1610731 A1 EP1610731 A1 EP 1610731A1
- Authority
- EP
- European Patent Office
- Prior art keywords
- boundary
- intervertebral disc
- edge
- connecting surface
- disc prosthesis
- Prior art date
- Legal status (The legal status is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the status listed.)
- Withdrawn
Links
Classifications
-
- A—HUMAN NECESSITIES
- A61—MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
- A61F—FILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
- A61F2/00—Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
- A61F2/02—Prostheses implantable into the body
- A61F2/30—Joints
- A61F2/44—Joints for the spine, e.g. vertebrae, spinal discs
- A61F2/442—Intervertebral or spinal discs, e.g. resilient
-
- A—HUMAN NECESSITIES
- A61—MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
- A61F—FILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
- A61F2/00—Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
- A61F2/02—Prostheses implantable into the body
- A61F2/30—Joints
- A61F2/44—Joints for the spine, e.g. vertebrae, spinal discs
-
- A—HUMAN NECESSITIES
- A61—MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
- A61B—DIAGNOSIS; SURGERY; IDENTIFICATION
- A61B17/00—Surgical instruments, devices or methods, e.g. tourniquets
- A61B17/16—Bone cutting, breaking or removal means other than saws, e.g. Osteoclasts; Drills or chisels for bones; Trepans
-
- A—HUMAN NECESSITIES
- A61—MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
- A61B—DIAGNOSIS; SURGERY; IDENTIFICATION
- A61B17/00—Surgical instruments, devices or methods, e.g. tourniquets
- A61B17/16—Bone cutting, breaking or removal means other than saws, e.g. Osteoclasts; Drills or chisels for bones; Trepans
- A61B17/1662—Bone cutting, breaking or removal means other than saws, e.g. Osteoclasts; Drills or chisels for bones; Trepans for particular parts of the body
- A61B17/1671—Bone cutting, breaking or removal means other than saws, e.g. Osteoclasts; Drills or chisels for bones; Trepans for particular parts of the body for the spine
-
- A—HUMAN NECESSITIES
- A61—MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
- A61F—FILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
- A61F2/00—Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
- A61F2/02—Prostheses implantable into the body
- A61F2/30—Joints
- A61F2/44—Joints for the spine, e.g. vertebrae, spinal discs
- A61F2/442—Intervertebral or spinal discs, e.g. resilient
- A61F2/4425—Intervertebral or spinal discs, e.g. resilient made of articulated components
-
- A—HUMAN NECESSITIES
- A61—MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
- A61B—DIAGNOSIS; SURGERY; IDENTIFICATION
- A61B17/00—Surgical instruments, devices or methods, e.g. tourniquets
- A61B17/16—Bone cutting, breaking or removal means other than saws, e.g. Osteoclasts; Drills or chisels for bones; Trepans
- A61B17/1659—Surgical rasps, files, planes, or scrapers
-
- A—HUMAN NECESSITIES
- A61—MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
- A61F—FILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
- A61F2/00—Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
- A61F2/02—Prostheses implantable into the body
- A61F2/30—Joints
- A61F2/30767—Special external or bone-contacting surface, e.g. coating for improving bone ingrowth
-
- A—HUMAN NECESSITIES
- A61—MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
- A61F—FILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
- A61F2/00—Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
- A61F2/02—Prostheses implantable into the body
- A61F2/30—Joints
- A61F2002/30001—Additional features of subject-matter classified in A61F2/28, A61F2/30 and subgroups thereof
- A61F2002/30108—Shapes
- A61F2002/3011—Cross-sections or two-dimensional shapes
- A61F2002/30138—Convex polygonal shapes
- A61F2002/30156—Convex polygonal shapes triangular
-
- A—HUMAN NECESSITIES
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- A61F—FILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
- A61F2/00—Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
- A61F2/02—Prostheses implantable into the body
- A61F2/30—Joints
- A61F2002/30001—Additional features of subject-matter classified in A61F2/28, A61F2/30 and subgroups thereof
- A61F2002/30316—The prosthesis having different structural features at different locations within the same prosthesis; Connections between prosthetic parts; Special structural features of bone or joint prostheses not otherwise provided for
- A61F2002/30329—Connections or couplings between prosthetic parts, e.g. between modular parts; Connecting elements
- A61F2002/30383—Connections or couplings between prosthetic parts, e.g. between modular parts; Connecting elements made by laterally inserting a protrusion, e.g. a rib into a complementarily-shaped groove
-
- A—HUMAN NECESSITIES
- A61—MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
- A61F—FILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
- A61F2/00—Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
- A61F2/02—Prostheses implantable into the body
- A61F2/30—Joints
- A61F2002/30001—Additional features of subject-matter classified in A61F2/28, A61F2/30 and subgroups thereof
- A61F2002/30316—The prosthesis having different structural features at different locations within the same prosthesis; Connections between prosthetic parts; Special structural features of bone or joint prostheses not otherwise provided for
- A61F2002/30535—Special structural features of bone or joint prostheses not otherwise provided for
- A61F2002/30576—Special structural features of bone or joint prostheses not otherwise provided for with extending fixation tabs
- A61F2002/30578—Special structural features of bone or joint prostheses not otherwise provided for with extending fixation tabs having apertures, e.g. for receiving fixation screws
-
- A—HUMAN NECESSITIES
- A61—MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
- A61F—FILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
- A61F2/00—Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
- A61F2/02—Prostheses implantable into the body
- A61F2/30—Joints
- A61F2/30767—Special external or bone-contacting surface, e.g. coating for improving bone ingrowth
- A61F2/30771—Special external or bone-contacting surface, e.g. coating for improving bone ingrowth applied in original prostheses, e.g. holes or grooves
- A61F2002/30841—Sharp anchoring protrusions for impaction into the bone, e.g. sharp pins, spikes
-
- A—HUMAN NECESSITIES
- A61—MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
- A61F—FILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
- A61F2/00—Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
- A61F2/02—Prostheses implantable into the body
- A61F2/30—Joints
- A61F2/30767—Special external or bone-contacting surface, e.g. coating for improving bone ingrowth
- A61F2/30771—Special external or bone-contacting surface, e.g. coating for improving bone ingrowth applied in original prostheses, e.g. holes or grooves
- A61F2002/30878—Special external or bone-contacting surface, e.g. coating for improving bone ingrowth applied in original prostheses, e.g. holes or grooves with non-sharp protrusions, for instance contacting the bone for anchoring, e.g. keels, pegs, pins, posts, shanks, stems, struts
- A61F2002/30879—Ribs
-
- A—HUMAN NECESSITIES
- A61—MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
- A61F—FILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
- A61F2/00—Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
- A61F2/02—Prostheses implantable into the body
- A61F2/30—Joints
- A61F2/30767—Special external or bone-contacting surface, e.g. coating for improving bone ingrowth
- A61F2/30771—Special external or bone-contacting surface, e.g. coating for improving bone ingrowth applied in original prostheses, e.g. holes or grooves
- A61F2002/30878—Special external or bone-contacting surface, e.g. coating for improving bone ingrowth applied in original prostheses, e.g. holes or grooves with non-sharp protrusions, for instance contacting the bone for anchoring, e.g. keels, pegs, pins, posts, shanks, stems, struts
- A61F2002/30891—Plurality of protrusions
- A61F2002/30892—Plurality of protrusions parallel
-
- A—HUMAN NECESSITIES
- A61—MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
- A61F—FILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
- A61F2/00—Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
- A61F2/02—Prostheses implantable into the body
- A61F2/30—Joints
- A61F2/30767—Special external or bone-contacting surface, e.g. coating for improving bone ingrowth
- A61F2/30771—Special external or bone-contacting surface, e.g. coating for improving bone ingrowth applied in original prostheses, e.g. holes or grooves
- A61F2002/30904—Special external or bone-contacting surface, e.g. coating for improving bone ingrowth applied in original prostheses, e.g. holes or grooves serrated profile, i.e. saw-toothed
-
- A—HUMAN NECESSITIES
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- A61F2/00—Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
- A61F2/02—Prostheses implantable into the body
- A61F2/30—Joints
- A61F2/44—Joints for the spine, e.g. vertebrae, spinal discs
- A61F2/442—Intervertebral or spinal discs, e.g. resilient
- A61F2/4425—Intervertebral or spinal discs, e.g. resilient made of articulated components
- A61F2002/443—Intervertebral or spinal discs, e.g. resilient made of articulated components having two transversal endplates and at least one intermediate component
-
- A—HUMAN NECESSITIES
- A61—MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
- A61F—FILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
- A61F2220/00—Fixations or connections for prostheses classified in groups A61F2/00 - A61F2/26 or A61F2/82 or A61F9/00 or A61F11/00 or subgroups thereof
- A61F2220/0025—Connections or couplings between prosthetic parts, e.g. between modular parts; Connecting elements
-
- A—HUMAN NECESSITIES
- A61—MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
- A61F—FILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
- A61F2230/00—Geometry of prostheses classified in groups A61F2/00 - A61F2/26 or A61F2/82 or A61F9/00 or A61F11/00 or subgroups thereof
- A61F2230/0002—Two-dimensional shapes, e.g. cross-sections
- A61F2230/0017—Angular shapes
- A61F2230/0023—Angular shapes triangular
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- A—HUMAN NECESSITIES
- A61—MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
- A61F—FILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
- A61F2310/00—Prostheses classified in A61F2/28 or A61F2/30 - A61F2/44 being constructed from or coated with a particular material
- A61F2310/00005—The prosthesis being constructed from a particular material
- A61F2310/00011—Metals or alloys
Definitions
- Articulated endoprostheses for replacing an intervertebral disc of the cervical spine are known (FR-A-2 718 635, EP-B-699 426, WO 03/63727, WO 02/11650, EP-A-1166725, EP-A-820740) , which consist of two cover plates and a joint core.
- the cover plates which are arranged approximately parallel on both sides of the core, have connecting surfaces which are intended for connection to the adjacent vertebral bodies.
- the cranial vertebral cover plates, which are to be connected to a lower prosthesis cover plate have an approximately rectangular shape. They are roughly flat and delimited laterally by serrations.
- the caudal vertebral cover plates have cow-horn-shaped extensions on the ventral edge, the so-called uncovertebral areas. These have to be removed before inserting the prosthesis.
- the connecting surfaces of the known prostheses mentioned are limited in a circle. Since the end plates of the vertebral bodies have the shape of a rectangle, the width of which is considerably larger than its dimension in the anteroposterior direction, they do not use the size of the naturally given surfaces for the force transmission. As a result, between the vertebral Persistent contact surfaces and the connecting surfaces of the prosthesis on higher forces than would be the case with better use of space.
- cages serve to immovably connect adjacent vertebral bodies so that they can then grow together immediately. Your space requirement does not matter. In many cases it is sufficient to use a cage that only occupies a small part of the width of the vertebral body. In other cases, the use of cages has become known which intentionally or unintentionally reach beyond the intervertebral space.
- a look at the prior art of the cages (EP-B-179695, WO 97/20526, US-A-2001/0016774, WO 01/91686, WO 90/00037) is therefore unable to provide any suggestions for solving the problem of a practical one Arrangement of articulated intervertebral prostheses.
- the object of the invention is to create an articulated endoprosthesis for replacing the intervertebral disc in the cervical region of the spine, which enables the best possible use of space. Since the vertebral body connection surfaces are roughly rectangular, a roughly rectangular or oval design of the connecting surfaces of the prosthesis appears to be appropriate at first glance. However, the invention has recognized that better and safer results are achieved with a prosthesis in which at least one of the two connecting surfaces, but preferably both connecting surfaces are designed according to claim 1
- the surgeon must keep a safe distance from the spinal canal when working from the ventral side on the vertebral abutment surfaces of the prosthesis. This is especially true when machining the dorsolateral corners of the contact surfaces, where the visual control is more difficult than in the central dorsal area. This leads to the fact that bone material can remain in the dorsolateral corners of the vertebral cover plates, which protrudes beyond the machined contact surface of the vertebral body. If a rectangular prosthesis were to be used, it would not be possible to insert it completely into the intervertebral space, because its dorsal corners strike the bone material that remains. If the prosthesis corners are rounded, the conditions are not much more favorable.
- the prosthesis then protrudes ventrally over the vertebral bodies and may cause irritation to the esophagus or the large blood vessels located there.
- the withdrawal of the prosthesis connecting surfaces according to the invention saves the dorsolateral corners and thereby avoids this disadvantage.
- the area size of the connecting areas in their anterolateral areas, however, remains unchanged.
- the measure according to the invention can best be described by referring to the distance between the boundary of the connecting surface and the corner points of an imaginary rectangle that circumscribes the cover plate. It is assumed that the sides of the rectangle that touch the circumferential contour of the cover plate run parallel to the sagittal plane or perpendicular to it. In this context, only those parts are considered as cover plates that are suitable for vortex space are provided. If, for example, a ventral flange is connected to the cover plates, which lies in front of the ventral end face of the vertebral body in the implanted state, this is not counted as a cover plate in the construction of the imaginary rectangle.
- the minimum distance of the boundary of the connection surface from the dorsal corners of the imaginary rectangle is preferably at least 1.3 times, more preferably at least 1.5 times, more preferably at least twice as large as the minimum distance from the ventral corners. It is preferably assumed that the width of the cover plate is greater than its anteroposterior dimension, generally by a factor of 1.1 to 1.6, preferably by a factor of 1.2 to 1.4.
- the connecting surfaces of both prosthesis cover plates are designed according to the invention. However, there are cases in which this is sufficient for one of the two connecting surfaces, namely in particular for the lower one.
- the edge of the prosthesis cover plate projects beyond the dorsolateral boundary of the associated connecting surface.
- the cover plate, the prosthesis core and the connection or sliding surfaces interacting on the cover plates and the prosthesis core can have an optimal size despite the reduced extent of the connection surface.
- These parts can thus be designed, for example, approximately to a rectangular shape with rounded corners.
- transition between the dorsolaterally withdrawn boundary of the connecting surface to the further protruding edge takes place in the form of an inclined transition surface.
- This can connect directly to the connection surface.
- the transition surface may also participate in the power transmission, namely in contact with the bone parts that have remained in the dorsolateral position and protrude beyond the machined contact surface of the vertebral body.
- the cross-section of the transition surface can be straight, convexly rounded or stepped.
- dorsolateral denotes the transition area from the lateral to the dorsal aspect of the cover plate.
- the withdrawal of the connecting surface according to the invention is therefore not limited to an only dorsal or only a lateral region, but rather comprises sections of both regions.
- the term withdrawal refers to a standard outline contour of the cover plate, which is approximately symmetrical at the front and rear to the central transverse axis. Compared to this standard outline contour, the boundary of the connecting surface has been reduced. If in doubt, the standard outline contour is the anterolateral contour of the cover plate which is mirrored to the rear about the central transverse axis. If the cover plate has an edge protruding beyond the boundary of the connecting surface, which does not protrude further than the standard outline contour, the withdrawal of the boundary of the connecting surface can also be related to the contour of this edge.
- the section in which the boundary of the connecting surface is removed generally extends over at least one third of the anteroposterior dimension of the connecting surface. Viewed from the dorsal side, this section generally extends on both sides in each case over at least a quarter of the width of the connecting surface. It may be expedient if the connecting surface is located in a central section of the dorsal plate edge is less or less withdrawn than in the dorsolateral area. This middle section expediently extends over at least a quarter of the width dimension of the connecting surface.
- the boundary of the connecting surface is preferably not removed. Minor rounding of the edges of the connecting surface is not taken into account.
- the removal of the connection surface limitation is expediently greatest where it is closest to the dorsal corner of the imaginary, circumscribing rectangle. This results in an approximately straight course for the reduced boundary of the connecting surface.
- the height difference should be at least about 1 mm.
- FIGS. 1 and 2 perspective views of the entire prosthesis
- FIGS. 3 to 4 a views of the prosthesis from dorsal, lateral and caudal
- FIGS. 6 to 8 different profiles of the transition surface
- FIG. 9 a plan view of an alternative embodiment
- FIG. 10 a larger representation of the connecting surface and the edge contour.
- the prosthesis shown in FIGS. 1 to 8 consists of two cover plates 1 and a prosthesis core 2.
- the inside of one of the two cover plates can be provided as a holder for the prosthesis core 2, while the other cover plate forms, for example, a spherical sliding surface 3 with the prosthesis core.
- each cover plate At the ventral edge of each cover plate, a flange 4 is provided, the dorsal surface 5 of which is intended to rest on the ventral side of a vertebral body.
- the flange can have fastening means, for example screw holes 6.
- Each prosthesis cover plate has a connection surface 10 for abutment against the associated vertebral body cover plate or on the contact surface created by machining the vertebral body, which runs approximately parallel to the main extension plane of the cover plate. It is essentially flat, but can also have a slight curvature. It is equipped with teeth 13 and / or other means for securely connecting the bone, for example with a bioactive coating.
- Each cover plate is surrounded by an approximately perpendicular to the connecting surface 10 circumferential surface 14, which is referred to in the present context as an edge.
- the edge 14 defines the circumferential contour of the cover plate, which has an elongated shape, which can be described as oval or as rectangular with rounded corners. It is also designated by reference number 14 in FIG. 10.
- the prosthesis core 2 has the same circumferential contour.
- the anteroposterior depth dimension 11 of the cover plates 1 is smaller than its width dimension 12, namely, for example, in a ratio of three to four.
- a proven example has a depth of 15 mm and a width of 20 mm.
- the cover plates 1 are preferably made of metal and the core 2 made of polyethylene.
- the cover plate 1 or the contour of the edge 14 has a ventral side 15, a dorsal side 16 and lateral sides 17 and 18.
- the anteroposterior depth dimension 11 and the width dimension 12, which are indicated in FIG. 10 as the sides of an imaginary rectangle 21 are that describes the cover plate or the contour 14 of the edge tangentially.
- the boundary of the connecting surface 10 follows the contour of the edge 14. Exact correspondence is not important, since there may be slight deviations in the form of roundings or bevels. Their width is generally less than 3% of the width dimension 12.
- a section 23 of the boundary 24 of the connecting surface 10 does not follow the contour 14 but is set back relative to it.
- the greatest amount of recess in the top view is between about 2 and 5 mm, generally on the order of 2.5 to 3.5 mm.
- the minimum distance 28 from the corner 29 of the circumscribing rectangle 21 is greater than 13% and preferably greater than 15% and preferably greater than 18% of the width dimension 12. In the exemplary embodiment it is a little above 20% of this width.
- the limitation 24 is withdrawn with respect to the contour 14 because an oblique transition surface 25 is provided between the limitation 24 and the edge. Since the transition surface is raised relative to the plane of the connecting surface, a space is created underneath for receiving those bone parts that remain in the dorsolateral area when the vertebral end surface is processed. It goes without saying that this room must have an appropriate height for this. It should be at least 1 mm at the location of the greatest height difference between the connecting surface and the edge 14.
- the transition surface 25 can, for example, be convexly rounded (FIG. 6) or straight profiled (FIG. 7). It can also be grooved in stages (Fig. 8).
- the section 23, in which the boundary 24 is withdrawn with respect to the contour 25 of the edge 14, takes up approximately two thirds of the depth dimension 11 in a lateral view of the illustrated example and is preferably not less than one third of the same.
- the contour of the cover plate does not deviate from the boundary of the connection surface. Minor rounding of the edges is not taken into account.
- the withdrawal of the connection surface limitation 24 weakens towards the center.
- the edge 14 practically does not project beyond the boundary 24.
- the length of this middle section is preferably between one tenth and one third of the width dimension 12.
- the section 23 of the boundary 24 of the connecting surface 10 which is withdrawn in the dorsolateral region has an approximately straight course. If you compare it with a straight line that connects the end points of this section with each other, it hardly deviates from it. In any case, the deviation is well below 10% of the length of this route.
- the end points of the route lie at those points at which the deviation of the boundary 24 of the connecting surface from the circumferential contour 14 exceeds the dimension of the edge roundings which are otherwise provided.
- the deviation of the boundary 24 in the dorsolateral area from the peripheral contour 14 is approximately 10% of the cover plate width 12 and should not be less than 5%.
- FIG. 9 which differs from that of FIGS. 1 to 8 in that the edge 14 does not protrude beyond the limitation of the connection surface, also shows a reduction in the delimitation of the connection surface in the dorsolateral region corresponding to the above explanations.
- the description of the exemplary embodiment of FIGS. 1 to 8 and 10 applies correspondingly to this exemplary embodiment, the course of the delimitation of the connecting surface in the dorsolateral region not being compared with the circumferential contour 14 but with the course 14 ′ of the mirrored rearward about the central transverse axis 21 anterolateral cover plate circumference contour 14.
- FIG. 10 illustrates the different course of the boundary of the connecting surface in the antero-and dorsolateral region by reference to the corners of the imaginary rectangle 21. It can be seen that the minimum distance 28 of the dorsal corner point 29 from the boundary line 24 is almost three times as large as the corresponding minimum distance 26 of the front corner point 27. It should normally be at least 1.5 times as long.
Abstract
Zervikale Bandscheibenprothese mit einer Deckplatte (1), die eine zur Verbindung mit einem Wirbelkörper vorgesehene Verbindungsfläche (10) aufweist, die breiter als tief ist. Die Begrenzung (24) der Verbindungsfläche (10) ist im dorsolateralen Bereich im Vergleich mit der Begrenzung (14) im anterolateralen Bereich zurückgenommen. Die zurückgenommene Begrenzung (24) der Verbindungsfläche (10) kann mit einem darüber vorstehenden Rand (14) durch eine Abrundung oder Abschrägung (25) verbunden sein.
Description
Zervikale Bandscheiben-Gelenkprothese
Es sind gelenkige Endoprothesen zum Ersatz einer Bandscheibe der zervikalen Wirbelsäule bekannt (FR-A-2 718 635, EP-B-699 426, WO 03/63727, WO 02/11650, EP-A-1166725, EP-A-820740 ) , die aus zwei Deckplatten und einem Gelenkkern bestehen. Die Deckplatten, die etwa parallel beiderseits des Kerns angeordnet sind, weisen Verbindungsflächen auf, die zur Verbindung mit den benachbarten Wirbelkörpern bestimmt sind. Die kranialen Wirbelkörperdeckplatten, die mit einer unteren Prothesendeckplatte zu verbinden sind, haben etwa rechteckige Form. Sie sind ungefähr eben und seitlich durch Randzacken begrenzt. Die kaudalen Wirbelkörperdeckplatten weisen am ventralen Rand kuhhornförmige Ausziehungen, die so genanten Uncovertebralbereiche, auf. Diese müssen vor dem Einsetzen der Prothese entfernt werden. Außerdem ist es zweckmäßig, die zur Anlage an der Prothese bestimmten Flächen der Wirbelkörper zu bearbeiten, um sie den Verbindungsflächen der Prothese anzupassen.
Die Verbindungsflächen der erwähnten bekannten Prothesen sind kreisförmig begrenzt. Da die Endplatten der Wirbelkörper etwa die Gestalt eines Rechtecks haben, dessen Breite wesentlich größer ist als seine Abmessung in anteroposteriorer Richtung, nutzen sie die Größe der natürlich gegebenen Flächen für die Kraftübertragung nicht aus. Demzufolge treten zwischen den wirbelkör-
perseitigen Anlageflächen und den Verbindungsflächen der Prothese höhere Kräfte auf, als dies bei besserer Flächenausnutzung der Fall wäre. Bei Bandscheibenendoprothesen, die für die lumba- le Wirbelsäule bestimmt sind, wird die beste Platzausnutzung erreicht durch Verwendung eines ovalen Prothesenumrisses (WO 0 101 893, EP-B-471 821, EP-A-747 025) oder nierenförmiger Gestalt (EP-A-747 025), weil die Deckplatten der Wirbelkörper eine ovale bis nierenförmige Gestalt haben. Auch rechteckige Prothesenformen sind bekannt (US-A-5 425 773).
Anders als gelenkige Bandscheibenprothesen dienen sogenannte Ca- ges dazu, benachbarte Wirbelkörper unbeweglich fest miteinander zu verbinden, damit sie anschließend unmittelbar miteinander verwachsen können. Ihr Platzbedarf spielt dabei keine Rolle. In vielen Fällen genügt es, einen Cage zu verwenden, der nur einen kleinen Teil der Breite der Wirbelkörper einnimmt. In anderen Fällen ist die Verwendung von Cages bekannt geworden, die beabsichtigt oder unbeabsichtigt über den Zwischenwirbelraum hinausgreifen. Der Blick auf den Stand der Technik der Cages (EP-B- 179695, WO 97/20526, US-A-2001/0016774 , WO 01/91686, WO 90/00037) vermag daher keine Anregungen für die Lösung des Problems einer zweckmäßigen Anordnung von gelenkigen Zwischenwirbelprothesen zu geben.
Der Erfindung liegt die Aufgabe zugrunde, eine gelenkige En- doprothese zum Ersatz der Bandscheibe im zervikalen Bereich der Wirbelsäule zu schaffen, die eine bestmögliche Platzausnutzung ermöglicht. Da die Wirbelkörperanschlußflächen etwa rechteckig sind, bietet sich dafür auf den ersten Blick eine ebenfalls etwa rechteckige oder ovale Gestaltung der Verbindungsflächen der Prothese an. Jedoch hat die Erfindung erkannt, daß besserere und sicherere Ergebnisse erreicht werden mit einer Prothese, bei der
mindestens eine der beiden Verbindungsflächen, vorzugsweise aber beide Verbindungsflächen gemäß Anspruch 1 gestaltet sind
Der Operateur muß, wenn er von der ventralen Seite her die wir- belkörperseitigen Anlageflächen der Prothese bearbeitet, sicheren Abstand vom Rückenmarkskanal halten. Das gilt insbesondere bei der Bearbeitung der dorsolateralen Ecken der Anlageflächen, bei denen die optische Kontrolle schwieriger als im mittleren dorsalen Bereich ist. Das führt dazu, daß in den dorsolateralen Ecken der Wirbelkörper-Deckplatten Knochenmaterial stehen bleiben kann, das über die bearbeitete Anlagefläche des Wirbelkörpers hinausragt. Würde man eine rechteckige Prothese verwenden, so würde diese nicht vollständig in den Wirbelzwischenraum eingeschoben werden können, weil sie an mit ihren dorsalen Ecken an dem stehenbleibenden Knochenmaterial anschlägt. Wenn die Prothesenecken abgerundet sind, sind die Verhältnisse nicht wesentlich günstiger. Die Prothese ragt dann ventral über die Wirbelkörper vor und ruft möglicherweise Irritationen am Ösophagus oder den dort befindlichen großen Blutgefäßen hervor. Die erfindungsgemäße Zurücknahme der Prothesen-Verbindungsflächen spart die dorsolateralen Ecken aus und vermeidet dadurch diesen Nachteil. Die Flächengröße der Verbindungsflächen in deren anterolateralen Bereichen bleibt hingegen unvermindert.
Die erfindungsgemäße Maßnahme läßt sich am besten dadurch beschreiben, daß auf den Abstand der Begrenzung der Verbindungsfläche von den Eckpunkten eines gedachten Rechtecks Bezug genommen wird, das die Deckplatte umschreibt. Dabei wird vorausgesetzt, daß die Seiten des Rechtecks, die die Umfangskontur der Deckplatte tangieren, parallel zur Sagittalebene bzw. lotrecht dazu verlaufen. Als Deckplatte werden in diesem Zusammenhang nur diejenigen Teile betrachtet, die für die Unterbringung im Zwi-
schenwirbelraum vorgesehen sind. Falls mit den Deckplatten beispielsweise ein ventraler Flansch verbunden ist, der im implantierten Zustand vor der ventralen Stirnfläche des Wirbelkörpers liegt, wird dieser bei der Konstruktion des gedachten Rechtecks nicht zur Deckplatte gerechnet.
Der Mindestabstand der Begrenzung der Verbindungsfläche von den dorsalen Ecken des gedachten Rechtecks ist vorzugsweise mindestens 1,3-mal, weiter vorzugsweise mindestens 1,5-mal, weiter vorzugsweise mindestens zweimal so groß wie der Mindestabstand von den ventralen Ecken. Dabei ist vorzugsweise vorausgesetzt, daß die Breite der Deckplatte größer ist als ihre anteroposteri- ore Abmessung, und zwar im allgemeinen um den Faktor 1,1 bis 1,6, vorzugsweise um den Faktor 1,2 bis 1,4.
In der Regel sind die Verbindungsflächen beider Prothesen- Deckplatten erfindungsgemäß gestaltet. Es gibt aber Fälle, in denen dies bei einer der beiden Verbindungsflächen genügt, nämlich insbesondere bei der unteren.
Bei einer besonders bevorzugten Ausführungsform der Erfindung ragt der Rand der Prothesen-Deckplatte über die dorsolaterale Begrenzung der zugehörigen Verbindungsfläche hinaus. Dadurch können die Deckplatte, der Prothesenkern und die an den Deckplatten und dem Prothesenkern zusammenwirkenden Verbindungs- o- der Gleitflächen trotz der zurückgenommenen Ausdehnung der Verbindungsfläche eine optimale Größe haben. Diese Teile können also beispielsweise angenähert an eine Rechteckform mit abgerundeten Ecken gestaltet sein.
Der Übergang zwischen der dorsolateral zurückgenommenen Begrenzung der Verbindungsfläche zu dem weiter ausladenden Rand findet
in Form einer geneigten Übergangsfläche statt. Diese kann unmittelbar an die Verbindungsfläche anschließen. Dies hat den Vorteil, daß auch die Übergangsfläche sich ggf. an der Kraftübertragung beteiligen kann, nämlich im Kontakt mit den dorsolateral stehengebliebenen, die bearbeitete Anlagefläche des Wirbelkörpers überragenden Knochenteilen. Die Übergangsfläche kann im Querschnitt gerade, konvex gerundet oder auch stufig verlaufen.
Der Begriff dorsolateral bezeichnet den Übergangsbereich vom lateralen zum dorsalen Aspekt der Deckplatte. Die erfindungsgemäße Zurücknahme der Verbindungsfläche beschränkt sich demnach nicht auf einen nur dorsalen oder nur lateralen Bereich sondern umfaßt Abschnitte beider Bereiche. Der Begriff der Zurücknahme bezieht sich auf eine Standard-Umrißkontur der Deckplatte, die vorne und hinten etwa symmetrisch zur mittleren Querachse ist. Gegenüber dieser Standard-Umrißkontur ist die Begrenzung der Verbindungsfläche zurückgenommen. Im Zweifelsfall ist die Standard- Umrißkontur die um die mittlere Querachse nach hinten gespiegelte anterolaterale Kontur der Deckplatte. Wenn die Deckplatte einen über die Begrenzung der Verbindungsfläche vorragenden Rand hat, der nicht weiter vorragt als die Standard-Umrißkontur, kann man die Zurücknahme der Begrenzung der Verbindungsfläche auch auf die Kontur dieses Randes beziehen.
Von lateral gesehen, erstreckt sich der Abschnitt, in welchem die Begrenzung der Verbindungsfläche zurückgenommen ist, im allgemeinen über mindestens ein Drittel der anteroposterioren Dimension der Verbindungsfläche. Von dorsal gesehen, erstreckt sich dieser Abschnitt im allgemeinen beiderseits jeweils über mindestens etwas ein Viertel der Breitenausdehnung der Verbindungsfläche. Es kann zweckmäßig sein, wenn die Verbindungsfläche in einem mittleren Abschnitt des dorsalen Plattenrands diesem
gegenüber nicht oder weniger zurückgenommen ist als im dorsolateralen Bereich. Dieser mittlere Abschnitt erstreckt sich zweckmäßigerweise über mindesten ein Viertel der Breitenabmessung der Verbindungsfläche .
Im ventralen Drittel der lateralen Seiten der Deckplatte ist die Begrenzung der Verbindungsfläche vorzugsweise nicht zurückgenommen. Dabei bleiben geringfügige Abrundungen der Kanten der Verbindungsfläche außer Betracht. Zweckmäßigerweise ist die Zurücknahme der Verbindungsflächenbegrenzung am größten dort, wo sie der dorsalen Ecke des gedachten, umschreibenden Rechtecks am nächsten ist. Es ergibt sich dann für die zurückgenommene Begrenzung der Verbindungsfläche ein etwa geradliniger Verlauf.
An derjenigen Stelle, an der die Höhendifferenz zwischen der zurückgenommenen Begrenzung der Verbindungsfläche und dem darüber hinausragenden Rand am größten ist, soll die Höhendifferenz mindestens etwa 1 mm betragen.
Die Erfindung wird im folgenden näher unter Bezugnahme auf die Zeichnung erläutert, die ein vorteilhaftes Ausführungsbeispiel veranschaulicht. Es zeigen:
Fig. 1 und 2 perspektivische Ansichten der gesamten Prothese, Fig. 3 bis 4 eine Ansichten der Prothese von dorsal, lateral und kaudal, Fig. 6 bis 8 unterschiedliche Profile der Übergangsfläche, Fig. 9 eine Draufsicht auf eine alternative Ausführungsform und Fig. 10 eine größere Darstellung der Verbindungsfläche und der Randkontur.
Die in den Figuren 1 bis 8 dargestellte Prothese besteht aus zwei Deckplatten 1 und einem Prothesenkern 2. Die Innenseite einer der beiden Deckplatten kann als Halterung für den Prothesenkern 2 versehen sein, während die andere Deckplatte mit dem Prothesenkern eine beispielsweise sphärische Gleitfläche 3 bildet. Am ventralen Rand jeder Deckplatte ist ein Flansch 4 vorgesehen, dessen dorsale Fläche 5 zur Anlage an der ventralen Seite eines Wirbelkörpers bestimmt ist. Der Flansch kann Befestigungsmittel aufweisen, beispielsweise Schraubenlöcher 6. Jede Prothesen- Deckplatte weist zur Anlage an der zugehörigen Wirbelkörper- Deckplatte beziehungsweise an der durch Bearbeitung des Wirbelkörpers geschaffenen Anlagefläche eine Verbindungsfläche 10 auf, die etwa parallel verläuft zur Haupterstreckungsebene der Deckplatte. Sie ist im wesentlichen eben, kann aber auch eine schwache Wölbung aufweisen. Sie ist mit Zähnen 13 und/oder anderen Mitteln zur positionssicheren Verbindung mit dem Knochen ausgerüstet, beispielsweise mit einer bioaktiven Beschichtung.
Jede Deckplatte ist umgeben von einer etwa lotrecht zur Verbindungsfläche 10 stehenden Umfangsflache 14, die im vorliegenden Zusammenhang als Rand bezeichnet wird. Der Rand 14 definiert die Umfangskontur der Deckplatte, die eine längliche Form hat, die man als oval oder als rechteckig mit abgerundeten Ecken bezeichnen kann. Sie ist in Fig. 10 ebenfalls mit der Bezugsziffer 14 bezeichnet. Dieselbe Umfangskontur hat der Prothesenkern 2. Die anteroposteriore Tiefendimension 11 der Deckplatten 1 ist kleiner als ihre Breitendimension 12, nämlich beispielsweise im Verhältnis von drei zu vier. Ein bewährtes Beispiel hat eine Tiefe von 15 mm und eine Breitendimension von 20 mm. Ihre Ausdehnung orientiert sich an den Wirbelkörperdeckplatten und ist etwas geringer als diese, so daß die Prothese in den von den Wirbelkörpern zur Verfügung gestellten und bearbeiteten Zwischenwirbel-
räum paßt. Es können gegebenenfalls unterschiedliche Größenstufen von Prothesen vorgesehen werden. Die Deckplatten 1 bestehen vorzugsweise aus Metall und der Kern 2 aus Polyethylen.
Die Deckplatte 1 beziehungsweise die Kontur des Rands 14 hat eine ventrale Seite 15, eine dorsale Seite 16 und laterale Seiten 17 und 18. Dazwischen erstrecken sich die anteroposteriore Tiefendimension 11 und die Breitendimension 12, die in Fig. 10 als Seiten eines gedachten Rechtecks 21 angegeben sind, das die Deckplatte bzw. die Kontur 14 des Rands tangierend umschreibt. Bei dieser Betrachtung wird nur der hinter der Flanschfläche 5 liegende Teil der Deckplatte 1 erfaßt, weil es nur auf die Dimensionen desjenigen Teils ankommt, der im Wirbelzwischenraum liegen wird.
Auf der ventralen Seite 15 und in der ventralen Hälfte der lateralen Seiten 17, 18 folgt die Begrenzung der Verbindungsfläche 10 der Kontur des Rands 14. Auf genaue Übereinstimmung kommt es nicht an, da geringfügige Abweichungen in Form von Abrundungen oder Abschrägungen vorhanden sein können. Deren Breite liegt im allgemeinen unter 3% der Breitendimension 12.
Im Übergangsbereich von den lateralen Seiten 17, 18 zur dorsalen Seite 16 des Rands, der im vorliegenden Zusammenhang als der dorsolaterale Bereich bezeichnet wird, folgt ein Abschnitt 23 der Begrenzung 24 der Verbindungsfläche 10 nicht der Kontur 14 sondern ist dieser gegenüber zurückgesetzt. Das größte Ausmaß der Zurücksetzung in der Draufsicht liegt zwischen etwa 2 und 5 mm, im allgemeinen in der Größenordnung von 2,5 bis 3,5 mm. Der Mindestabstand 28 von der Ecke 29 des umschreibenden Rechtecks 21 ist größer als 13% und vorzugsweise größer als 15% und vorzugsweise größer als 18% der Breitendimension 12. Bei einem be-
währten Ausführungsbeispiel liegt er ein wenig oberhalb von 20% dieser Breite.
Die Zurücknahme der Begrenzung 24 gegenüber der Kontur 14 kommt dadurch zustande, daß eine schräge Übergangsfläche 25 zwischen der Begrenzung 24 und dem Rand vorgesehen wird. Da die Übergangsfläche gegenüber der Ebene der Verbindungsfläche angehoben ist, entsteht darunter ein Raum zur Aufnahme derjenigen Knochenteile, die bei der Bearbeitung der Wirbelkörperendfläche im dorsolateralen Bereich stehen bleiben. Es versteht sich, daß dieser Raum dafür eine angemessene Höhe haben muß. Sie soll an der Stelle der größten Höhendifferenz zwischen der Verbindungsfläche und dem Rand 14 mindesten 1 mm betragen. Die Übergangsfläche 25 kann beispielsweise konvex abgerundet (Fig. 6) oder gerade profiliert (Fig. 7) sein. Sie kann auch stufig ausgekehlt sein (Fig. 8).
Der Abschnitt 23, in welchem die Begrenzung 24 gegenüber der Kontur 25 des Rands 14 zurückgenommen ist, nimmt in lateraler Ansicht des dargestellten Beispiels ungefähr zwei Drittel der Tiefendimension 11 in Anspruch und ist vorzugsweise nicht kleiner als ein Drittel derselben. Im vorderen Drittel weicht die Kontur der Deckplatte nicht von der Begrenzung der Verbindungsfläche ab. Unberücksichtigt bleiben dabei geringfügige Abrundungen der Kanten.
Von dorsal aus betrachtet (Fig. 3), schwächt sich die Zurücknahme der Verbindungsflächenbegrenzung 24 zur Mitte hin ab. In einem Mittelabschnitt 22 der dorsalen Seite 16 springt der Rand 14 praktisch nicht über die Begrenzung 24 vor. Die Länge dieses Mitteibabschnitts liegt vorzugsweise zwischen einem Zehntel und einem Drittel der Breitendimension 12.
Der im dorsolateralen Bereich zurückgenommene Abschnitt 23 der Begrenzung 24 der Verbindungsfläche 10 hat einen etwa geradlinigen Verlauf. Vergleicht man ihn mit einer geraden Strecke, die die Endpunkte dieses Abschnitts miteinander verbindet, so weicht er kaum davon ab. Jedenfalls liegt die Abweichung weit unter 10% der Länge dieser Strecke. Die Endpunkte der Strecke liegen an denjenigen Punkten, an denen die Abweichung der Begrenzung 24 der Verbindungsfläche von der Umfangskontur 14 über das Maß der ansonsten vorgesehenen Kantenabrundungen hinausgeht.
Die Abweichung der Begrenzung 24 im dorsolateralen Bereich von der Umfangskontur 14 beträgt etwa 10% der Deckplattenbreite 12 und soll nicht geringer als 5% sein.
Eine den obigen Erläuterungen entsprechende Zurücknahme der Begrenzung der Verbindungsfläche im dorsolateralen Bereich zeigt auch die Ausführungsform gemäß Fig. 9, die sich von derjenigen der Fig. 1 bis 8 dadurch unterscheidet, daß der Rand 14 nicht ü- ber die Begrenzung der Verbindungsfläche hinausragt. Für dieses Ausführungsbeispiel gilt die Beschreibung des Ausführungsbeispiels der Fig. 1 bis 8 und 10 entsprechend, wobei im dorsolateralen Bereich der Verlauf der Begrenzung der Verbindungsfläche nicht mit der Umfangskontur 14 verglichen wird sondern mit dem um die mittlere Querachse 21 nach hinten gespiegelten Verlauf 14' der anterolateralen Deckplatten-Umfangskontur 14.
Fig. 10 veranschaulicht den unterschiedlichen Verlauf der Begrenzung der Verbindungsfläche im antero- und dorsolateralen Bereich durch Bezugnahme auf die Ecken des gedachten Rechtecks 21. Man erkennt, daß die Mindestentfernung 28 des dorsalen Eckpunkts 29 von der Begrenzungslinie 24 nahezu dreimal so groß ist wie
die entsprechende Mindestentfernung 26 des vorderen Eckpunkts 27. Sie soll normalerweise mindestens 1,5-mal so groß sein.
Claims
1. Zervikale Bandscheibenprothese mit einer Deckplatte (1), die eine zur Verbindung mit einem Wirbelkörper vorgesehene Verbindungsfläche (10) aufweist, dadurch gekennzeichnet, daß die dorsolaterale Begrenzung (24)der Verbindungsfläche (10) von der jeweils benachbarten dorsalen Ecke (29) eines gedachten, die Umfangskontur (14) der Deckplatte (1) umschreibenden Rechtecks (21) einen größeren Mindestabstand (28) hat als ihre anterolaterale Begrenzung (14) von den benachbarten ventralen Ecken (27).
2. Bandscheibenprothese nach Anspruch 1, dadurch gekennzeichnet, daß der Mindestabstand (28) der Begrenzung (24) der Verbindungsfläche (10) von den dorsalen Ecken (29) mindestens 1,3 mal so groß ist wie ihr Mindestabstand (26) von den ventralen Ecken (27).
3. Bandscheibenprothese nach Anspruch 1, dadurch gekennzeichnet, daß das Verhältnis der Breite (12) der Deckplatte (1) zu ihrer anteroposterioren Tiefe (11) zwischen 1,1 und 1,6 liegt.
4. Bandscheibenprothese nach Anspruch 3, dadurch gekennzeichnet, daß der Rand (14) der Deckplatte (1) im dorsolateralen Bereich
(23) über die Begrenzung (24) der Verbindungsfläche (10) hinausragt.
5. Bandscheibenprothese nach Anspruch 4 dadurch gekennzeichnet, daß die gegenüber der Kontur (14) zurückgenommene Begrenzung
(24) der Verbindungsfläche (10) mit dem Rand (14) durch eine geneigt verlaufende Übergangsfläche (25 ) verbunden ist.
6. Bandscheibenprothese nach Anspruch 4 dadurch gekennzeichnet, daß die Begrenzung (24) der Verbindungsfläche (10) gegenüber dem Rand (14) in der Mitte des dorsalen Bereichs (16) weniger oder nicht zurückgenommen ist.
7. Bandscheibenprothese nach einem der Ansprüche 4 bis 6 dadurch gekennzeichnet, daß die Begrenzung der Verbindungsfläche (10) im ventralen Drittel ihrer anteroposterioren Ausdehnung (11) gegenüber dem Rand (14) nicht zurückgenommen ist.
8. Bandscheibenprothese nach einem der Ansprüche 4 bis 6 dadurch gekennzeichnet, daß der Abschnitt (23), in welchem im dorsolateralen Bereich die Begrenzung (24) der Verbindungsfläche (10) gegenüber dem Rand (14) zurückgenommen ist, sich über mindestens ein Drittel ihrer anteroposterioren Ausdehnung (11) erstreckt.
9. Bandscheibenprothese nach einem der Ansprüche 4 bis 6 dadurch gekennzeichnet, daß die Begrenzung (24) der Verbindungsfläche (10) in dem Abschnitt (23), in welchem sie gegenüber dem Rand (14) zurückgenommen ist, etwa geradlinig verläuft.
10. Bandscheibenprothese nach einem der Ansprüche 4 bis 6 dadurch gekennzeichnet, daß die zwischen der zurückgenommenen Begrenzung (24) der Verbindungsfläche (10) und dem Rand (14) liegende Höhendifferenz mindestens 1 mm beträgt.
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EP04711582A EP1610731A1 (de) | 2003-04-07 | 2004-02-17 | Zervikale bandscheiben-gelenkprothese |
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EP04711582A EP1610731A1 (de) | 2003-04-07 | 2004-02-17 | Zervikale bandscheiben-gelenkprothese |
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US (1) | US20060195189A1 (de) |
EP (2) | EP1610730A1 (de) |
JP (2) | JP2006521845A (de) |
KR (2) | KR100754570B1 (de) |
CN (2) | CN1802133A (de) |
AR (2) | AR048119A1 (de) |
AU (2) | AU2004228904A1 (de) |
BR (1) | BRPI0409091A (de) |
CA (2) | CA2519925A1 (de) |
IL (1) | IL170969A (de) |
MX (2) | MXPA05010766A (de) |
NZ (1) | NZ542551A (de) |
PL (2) | PL378751A1 (de) |
RU (2) | RU2325875C2 (de) |
WO (2) | WO2004089258A1 (de) |
ZA (2) | ZA200508010B (de) |
Families Citing this family (22)
Publication number | Priority date | Publication date | Assignee | Title |
---|---|---|---|---|
AR038680A1 (es) | 2002-02-19 | 2005-01-26 | Synthes Ag | Implante intervertebral |
US7527629B2 (en) | 2002-03-12 | 2009-05-05 | Cervitech, Inc. | Instrument set for fitting an intervertebral joint prosthesis |
BRPI0317820B1 (pt) | 2003-02-06 | 2015-06-30 | Synthes Gmbh | Implante intervertebral |
US7819903B2 (en) | 2003-03-31 | 2010-10-26 | Depuy Spine, Inc. | Spinal fixation plate |
ATE508713T1 (de) | 2003-11-18 | 2011-05-15 | Zimmer Gmbh | Bandscheibenimplantat |
EP1694215B1 (de) * | 2003-12-10 | 2010-01-13 | Cervitech, Inc. | Instrumentarium zum einsetzen einer zwischenwirbel-gelenkprothese |
CN101022770B (zh) | 2004-06-30 | 2012-02-08 | 辛纳吉椎间盘置换公司 | 人造脊椎盘 |
US9237958B2 (en) | 2004-06-30 | 2016-01-19 | Synergy Disc Replacement Inc. | Joint prostheses |
US8172904B2 (en) | 2004-06-30 | 2012-05-08 | Synergy Disc Replacement, Inc. | Artificial spinal disc |
US20060100548A1 (en) * | 2004-11-09 | 2006-05-11 | Sdgi Holdings, Inc. | Ultrasonic implant revision instrument |
WO2006062960A2 (en) | 2004-12-06 | 2006-06-15 | Axiomed Spine Corporation | Method and apparatus for replacing a spinal disc |
EP1736120A1 (de) | 2005-06-22 | 2006-12-27 | Cervitech, Inc. | Zwischenwirbelprothese mit selbstschneidenden Fixiervorsprüngen |
EP1988855A2 (de) | 2006-02-27 | 2008-11-12 | Synthes GmbH | Bandscheibenimplantat mit fixationsgeometrie |
AU2008316600B2 (en) | 2007-10-25 | 2014-09-18 | Jeffery D. Arnett | Systems and methods for vertebral disc replacement |
CA2705684A1 (en) | 2007-11-16 | 2009-05-22 | Synthes Usa, Llc | Low profile intervertebral implant |
FR2931657B1 (fr) * | 2008-05-27 | 2011-12-16 | Medicrea International | Implant intervertebral destine a permettre d'immobiliser une vertebre par rapport a une autre |
US20100145460A1 (en) | 2008-11-07 | 2010-06-10 | Mcdonough William P | Zero-profile interbody spacer and coupled plate assembly |
WO2012088238A2 (en) | 2010-12-21 | 2012-06-28 | Synthes Usa, Llc | Intervertebral implants, systems, and methods of use |
US9241809B2 (en) | 2010-12-21 | 2016-01-26 | DePuy Synthes Products, Inc. | Intervertebral implants, systems, and methods of use |
RU2465870C1 (ru) * | 2011-02-28 | 2012-11-10 | Общество с ограниченной ответственностью "Эндокарбон" | Протез межпозвоночного диска |
US9867718B2 (en) | 2014-10-22 | 2018-01-16 | DePuy Synthes Products, Inc. | Intervertebral implants, systems, and methods of use |
CN105726172B (zh) * | 2016-04-19 | 2018-08-10 | 西安交通大学第二附属医院 | 一种适用于下颈椎的人工颈椎关节 |
Family Cites Families (60)
Publication number | Priority date | Publication date | Assignee | Title |
---|---|---|---|---|
DE8807485U1 (de) * | 1988-06-06 | 1989-08-10 | Mecron Medizinische Produkte Gmbh, 1000 Berlin, De | |
CA1333209C (en) * | 1988-06-28 | 1994-11-29 | Gary Karlin Michelson | Artificial spinal fusion implants |
US5425773A (en) * | 1992-01-06 | 1995-06-20 | Danek Medical, Inc. | Intervertebral disk arthroplasty device |
DE4208116C2 (de) * | 1992-03-13 | 1995-08-03 | Link Waldemar Gmbh Co | Bandscheibenendoprothese |
DE4213771C1 (de) * | 1992-04-27 | 1993-09-30 | Eska Medical Gmbh & Co | Bandscheibenendoprothese |
FR2694882B1 (fr) * | 1992-08-24 | 1994-10-21 | Sofamor | Prothèse discale intervertébrale. |
US5645596A (en) * | 1993-07-07 | 1997-07-08 | Asahi Kogaku Kogyo Kabushiki Kaisha | Ceramic vertebrae prosthesis |
US5514180A (en) * | 1994-01-14 | 1996-05-07 | Heggeness; Michael H. | Prosthetic intervertebral devices |
FR2718635B1 (fr) * | 1994-04-15 | 1996-07-05 | Axcyl Medical | Prothèse cervicale. |
WO1997015248A1 (de) * | 1995-10-20 | 1997-05-01 | Synthes Ag Chur | Zwischenwirbel-implantat |
CA2242645A1 (en) * | 1995-12-08 | 1997-06-12 | Robert S. Bray, Jr. | Anterior stabilization device |
FR2747034B1 (fr) * | 1996-04-03 | 1998-06-19 | Scient X | Systeme de contention et de fusion intersomatique |
US5895428A (en) * | 1996-11-01 | 1999-04-20 | Berry; Don | Load bearing spinal joint implant |
ES2150405T1 (es) * | 1997-04-25 | 2000-12-01 | Stryker France Sa | Implantes intersomaticos en dos partes. |
US6228118B1 (en) * | 1997-08-04 | 2001-05-08 | Gordon, Maya, Roberts And Thomas, Number 1, Llc | Multiple axis intervertebral prosthesis |
US6241771B1 (en) * | 1997-08-13 | 2001-06-05 | Cambridge Scientific, Inc. | Resorbable interbody spinal fusion devices |
US20010016773A1 (en) * | 1998-10-15 | 2001-08-23 | Hassan Serhan | Spinal disc |
US6083228A (en) * | 1998-06-09 | 2000-07-04 | Michelson; Gary K. | Device and method for preparing a space between adjacent vertebrae to receive an insert |
US6296664B1 (en) * | 1998-06-17 | 2001-10-02 | Surgical Dynamics, Inc. | Artificial intervertebral disc |
US6682561B2 (en) * | 1998-06-18 | 2004-01-27 | Pioneer Laboratories, Inc. | Spinal fixation system |
EP1123069B1 (de) * | 1998-10-20 | 2008-02-06 | Synthes GmbH | Spannungsregulierender fusionskäfig für wirbelsäulenfusionschirurgie |
US6113637A (en) * | 1998-10-22 | 2000-09-05 | Sofamor Danek Holdings, Inc. | Artificial intervertebral joint permitting translational and rotational motion |
FR2787017B1 (fr) * | 1998-12-11 | 2001-04-27 | Dimso Sa | Prothese de disque intervertebral a comportement mecanique ameliore |
US6113638A (en) * | 1999-02-26 | 2000-09-05 | Williams; Lytton A. | Method and apparatus for intervertebral implant anchorage |
EP1795155B1 (de) * | 1999-07-02 | 2014-03-19 | Spine Solutions Inc. | Zwischenwirbelimplantat |
WO2002009626A1 (en) * | 1999-07-26 | 2002-02-07 | Advanced Prosthetic Technologies, Inc. | Improved spinal surgical prosthesis |
US6592624B1 (en) * | 1999-11-24 | 2003-07-15 | Depuy Acromed, Inc. | Prosthetic implant element |
US6432106B1 (en) * | 1999-11-24 | 2002-08-13 | Depuy Acromed, Inc. | Anterior lumbar interbody fusion cage with locking plate |
WO2001049220A1 (en) * | 1999-12-30 | 2001-07-12 | Osteotech, Inc. | Intervertebral implants |
US6709458B2 (en) * | 2000-02-04 | 2004-03-23 | Gary Karlin Michelson | Expandable push-in arcuate interbody spinal fusion implant with tapered configuration during insertion |
FR2805733B1 (fr) * | 2000-03-03 | 2002-06-07 | Scient X | Prothese discale pour vertebre cervicale |
FR2805985B1 (fr) * | 2000-03-10 | 2003-02-07 | Eurosurgical | Prothese de disque intervertebral |
FR2808673B1 (fr) * | 2000-05-11 | 2002-12-06 | Scient X | Implant intersomatique anterieur lombaire |
EP1284707A4 (de) * | 2000-05-30 | 2003-06-25 | Paul S Lin | Implant zum einsatz zwischen zervikalen wirbeln |
US6610093B1 (en) * | 2000-07-28 | 2003-08-26 | Perumala Corporation | Method and apparatus for stabilizing adjacent vertebrae |
WO2002011650A2 (en) * | 2000-08-08 | 2002-02-14 | Sdgi Holdings, Inc. | Implantable joint prosthesis |
US6723128B2 (en) * | 2000-10-17 | 2004-04-20 | Chang Jong Uk | Prosthetic device for correcting deformity of spine |
US6666891B2 (en) * | 2000-11-13 | 2003-12-23 | Frank H. Boehm, Jr. | Device and method for lumbar interbody fusion |
US6773460B2 (en) * | 2000-12-05 | 2004-08-10 | Roger P. Jackson | Anterior variable expandable fusion cage |
US7169182B2 (en) * | 2001-07-16 | 2007-01-30 | Spinecore, Inc. | Implanting an artificial intervertebral disc |
US7604664B2 (en) * | 2001-07-16 | 2009-10-20 | Spinecore, Inc. | Spinal baseplates with ball joint coupling and a retaining member |
DE10116412C1 (de) * | 2001-04-02 | 2003-01-16 | Ulrich Gmbh & Co Kg | Implantat zum Einsetzen zwischen Wirbelkörper der Wirbelsäule |
US6719794B2 (en) * | 2001-05-03 | 2004-04-13 | Synthes (U.S.A.) | Intervertebral implant for transforaminal posterior lumbar interbody fusion procedure |
US6648917B2 (en) * | 2001-10-17 | 2003-11-18 | Medicinelodge, Inc. | Adjustable bone fusion implant and method |
US7238203B2 (en) * | 2001-12-12 | 2007-07-03 | Vita Special Purpose Corporation | Bioactive spinal implants and method of manufacture thereof |
US6740118B2 (en) * | 2002-01-09 | 2004-05-25 | Sdgi Holdings, Inc. | Intervertebral prosthetic joint |
US6682563B2 (en) * | 2002-03-04 | 2004-01-27 | Michael S. Scharf | Spinal fixation device |
RU2303422C2 (ru) * | 2002-03-12 | 2007-07-27 | Сервитек Инк. | Межпозвонковый протез и система межпозвонковых протезов, в частности для шейного отдела позвоночника |
ATE487444T1 (de) * | 2002-03-30 | 2010-11-15 | Infinity Orthopaedics Company | Medizinische intervertebrale vorrichtung |
US7179294B2 (en) * | 2002-04-25 | 2007-02-20 | Warsaw Orthopedic, Inc. | Articular disc prosthesis and method for implanting the same |
US6770095B2 (en) * | 2002-06-18 | 2004-08-03 | Depuy Acroned, Inc. | Intervertebral disc |
DE10242329B4 (de) * | 2002-09-12 | 2005-03-17 | Biedermann Motech Gmbh | Bandscheibenprothese |
US6899735B2 (en) * | 2002-10-02 | 2005-05-31 | Sdgi Holdings, Inc. | Modular intervertebral prosthesis system |
US7156876B2 (en) * | 2002-10-09 | 2007-01-02 | Depuy Acromed, Inc. | Intervertebral motion disc having articulation and shock absorption |
AU2003286531A1 (en) * | 2002-10-21 | 2004-05-13 | 3Hbfm, Llc | Intervertebral disk prosthesis |
AR037168A1 (es) * | 2002-10-30 | 2004-10-27 | Carrasco Mauricio Rodolfo | Implante para reemplazo vertebral y reestablecimiento de la normal curvatura espinal. |
US6685742B1 (en) * | 2002-11-12 | 2004-02-03 | Roger P. Jackson | Articulated anterior expandable spinal fusion cage system |
US6994727B2 (en) * | 2002-12-17 | 2006-02-07 | Amedica Corporation | Total disc implant |
US6908484B2 (en) * | 2003-03-06 | 2005-06-21 | Spinecore, Inc. | Cervical disc replacement |
US8012212B2 (en) * | 2003-04-07 | 2011-09-06 | Nuvasive, Inc. | Cervical intervertebral disk prosthesis |
-
2004
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- 2004-02-04 AU AU2004228904A patent/AU2004228904A1/en not_active Abandoned
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- 2004-02-04 BR BRPI0409091-8A patent/BRPI0409091A/pt not_active IP Right Cessation
- 2004-02-04 EP EP04707931A patent/EP1610730A1/de not_active Withdrawn
- 2004-02-04 PL PL378751A patent/PL378751A1/pl not_active Application Discontinuation
- 2004-02-04 US US10/552,707 patent/US20060195189A1/en not_active Abandoned
- 2004-02-04 CN CNA2004800091518A patent/CN1802133A/zh active Pending
- 2004-02-04 KR KR1020057018980A patent/KR100754570B1/ko not_active IP Right Cessation
- 2004-02-04 CA CA002519925A patent/CA2519925A1/en not_active Abandoned
- 2004-02-04 WO PCT/EP2004/001029 patent/WO2004089258A1/de active Application Filing
- 2004-02-17 RU RU2005134220/14A patent/RU2307624C2/ru not_active IP Right Cessation
- 2004-02-17 MX MXPA05010768A patent/MXPA05010768A/es unknown
- 2004-02-17 WO PCT/EP2004/001498 patent/WO2004089259A1/de active Application Filing
- 2004-02-17 AU AU2004228908A patent/AU2004228908B2/en not_active Ceased
- 2004-02-17 PL PL378752A patent/PL378752A1/pl not_active Application Discontinuation
- 2004-02-17 JP JP2006504429A patent/JP4617294B2/ja not_active Expired - Fee Related
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- 2004-02-17 KR KR1020057018979A patent/KR101134264B1/ko active IP Right Grant
- 2004-03-31 AR ARP040101086A patent/AR048119A1/es unknown
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- 2005-10-04 ZA ZA200508010A patent/ZA200508010B/xx unknown
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Non-Patent Citations (1)
Title |
---|
See references of WO2004089259A1 * |
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