DE4327054C1 - Ventrales Zwischenwirbelimplantat - Google Patents
Ventrales ZwischenwirbelimplantatInfo
- Publication number
- DE4327054C1 DE4327054C1 DE19934327054 DE4327054A DE4327054C1 DE 4327054 C1 DE4327054 C1 DE 4327054C1 DE 19934327054 DE19934327054 DE 19934327054 DE 4327054 A DE4327054 A DE 4327054A DE 4327054 C1 DE4327054 C1 DE 4327054C1
- Authority
- DE
- Germany
- Prior art keywords
- intervertebral implant
- implant according
- shaft
- cams
- intervertebral
- Prior art date
- Legal status (The legal status is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the status listed.)
- Expired - Fee Related
Links
Classifications
-
- A—HUMAN NECESSITIES
- A61—MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
- A61F—FILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
- A61F2/00—Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
- A61F2/02—Prostheses implantable into the body
- A61F2/30—Joints
- A61F2/44—Joints for the spine, e.g. vertebrae, spinal discs
- A61F2/442—Intervertebral or spinal discs, e.g. resilient
-
- A—HUMAN NECESSITIES
- A61—MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
- A61F—FILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
- A61F2/00—Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
- A61F2/02—Prostheses implantable into the body
- A61F2/30—Joints
- A61F2/44—Joints for the spine, e.g. vertebrae, spinal discs
- A61F2/4455—Joints for the spine, e.g. vertebrae, spinal discs for the fusion of spinal bodies, e.g. intervertebral fusion of adjacent spinal bodies, e.g. fusion cages
-
- A—HUMAN NECESSITIES
- A61—MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
- A61F—FILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
- A61F2/00—Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
- A61F2/02—Prostheses implantable into the body
- A61F2/30—Joints
- A61F2/46—Special tools or methods for implanting or extracting artificial joints, accessories, bone grafts or substitutes, or particular adaptations therefor
- A61F2/4603—Special tools or methods for implanting or extracting artificial joints, accessories, bone grafts or substitutes, or particular adaptations therefor for insertion or extraction of endoprosthetic joints or of accessories thereof
- A61F2/4611—Special tools or methods for implanting or extracting artificial joints, accessories, bone grafts or substitutes, or particular adaptations therefor for insertion or extraction of endoprosthetic joints or of accessories thereof of spinal prostheses
-
- A—HUMAN NECESSITIES
- A61—MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
- A61F—FILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
- A61F2/00—Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
- A61F2/02—Prostheses implantable into the body
- A61F2/30—Joints
- A61F2002/30001—Additional features of subject-matter classified in A61F2/28, A61F2/30 and subgroups thereof
- A61F2002/30108—Shapes
- A61F2002/3011—Cross-sections or two-dimensional shapes
- A61F2002/30138—Convex polygonal shapes
- A61F2002/30143—Convex polygonal shapes hexagonal
-
- A—HUMAN NECESSITIES
- A61—MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
- A61F—FILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
- A61F2/00—Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
- A61F2/02—Prostheses implantable into the body
- A61F2/30—Joints
- A61F2002/30001—Additional features of subject-matter classified in A61F2/28, A61F2/30 and subgroups thereof
- A61F2002/30316—The prosthesis having different structural features at different locations within the same prosthesis; Connections between prosthetic parts; Special structural features of bone or joint prostheses not otherwise provided for
- A61F2002/30329—Connections or couplings between prosthetic parts, e.g. between modular parts; Connecting elements
- A61F2002/30331—Connections or couplings between prosthetic parts, e.g. between modular parts; Connecting elements made by longitudinally pushing a protrusion into a complementarily-shaped recess, e.g. held by friction fit
- A61F2002/30362—Connections or couplings between prosthetic parts, e.g. between modular parts; Connecting elements made by longitudinally pushing a protrusion into a complementarily-shaped recess, e.g. held by friction fit with possibility of relative movement between the protrusion and the recess
- A61F2002/30364—Rotation about the common longitudinal axis
-
- A—HUMAN NECESSITIES
- A61—MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
- A61F—FILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
- A61F2/00—Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
- A61F2/02—Prostheses implantable into the body
- A61F2/30—Joints
- A61F2002/30001—Additional features of subject-matter classified in A61F2/28, A61F2/30 and subgroups thereof
- A61F2002/30316—The prosthesis having different structural features at different locations within the same prosthesis; Connections between prosthetic parts; Special structural features of bone or joint prostheses not otherwise provided for
- A61F2002/30535—Special structural features of bone or joint prostheses not otherwise provided for
- A61F2002/30537—Special structural features of bone or joint prostheses not otherwise provided for adjustable
- A61F2002/30556—Special structural features of bone or joint prostheses not otherwise provided for adjustable for adjusting thickness
-
- A—HUMAN NECESSITIES
- A61—MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
- A61F—FILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
- A61F2/00—Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
- A61F2/02—Prostheses implantable into the body
- A61F2/30—Joints
- A61F2002/30001—Additional features of subject-matter classified in A61F2/28, A61F2/30 and subgroups thereof
- A61F2002/30316—The prosthesis having different structural features at different locations within the same prosthesis; Connections between prosthetic parts; Special structural features of bone or joint prostheses not otherwise provided for
- A61F2002/30535—Special structural features of bone or joint prostheses not otherwise provided for
- A61F2002/30579—Special structural features of bone or joint prostheses not otherwise provided for with mechanically expandable devices, e.g. fixation devices
-
- A—HUMAN NECESSITIES
- A61—MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
- A61F—FILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
- A61F2/00—Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
- A61F2/02—Prostheses implantable into the body
- A61F2/30—Joints
- A61F2/30767—Special external or bone-contacting surface, e.g. coating for improving bone ingrowth
- A61F2/30771—Special external or bone-contacting surface, e.g. coating for improving bone ingrowth applied in original prostheses, e.g. holes or grooves
- A61F2002/30772—Apertures or holes, e.g. of circular cross section
-
- A—HUMAN NECESSITIES
- A61—MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
- A61F—FILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
- A61F2/00—Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
- A61F2/02—Prostheses implantable into the body
- A61F2/30—Joints
- A61F2/30767—Special external or bone-contacting surface, e.g. coating for improving bone ingrowth
- A61F2/30771—Special external or bone-contacting surface, e.g. coating for improving bone ingrowth applied in original prostheses, e.g. holes or grooves
- A61F2002/30772—Apertures or holes, e.g. of circular cross section
- A61F2002/30777—Oblong apertures
-
- A—HUMAN NECESSITIES
- A61—MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
- A61F—FILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
- A61F2/00—Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
- A61F2/02—Prostheses implantable into the body
- A61F2/30—Joints
- A61F2/30767—Special external or bone-contacting surface, e.g. coating for improving bone ingrowth
- A61F2/30771—Special external or bone-contacting surface, e.g. coating for improving bone ingrowth applied in original prostheses, e.g. holes or grooves
- A61F2002/30772—Apertures or holes, e.g. of circular cross section
- A61F2002/30784—Plurality of holes
- A61F2002/30785—Plurality of holes parallel
-
- A—HUMAN NECESSITIES
- A61—MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
- A61F—FILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
- A61F2/00—Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
- A61F2/02—Prostheses implantable into the body
- A61F2/30—Joints
- A61F2/30767—Special external or bone-contacting surface, e.g. coating for improving bone ingrowth
- A61F2/30771—Special external or bone-contacting surface, e.g. coating for improving bone ingrowth applied in original prostheses, e.g. holes or grooves
- A61F2002/30841—Sharp anchoring protrusions for impaction into the bone, e.g. sharp pins, spikes
-
- A—HUMAN NECESSITIES
- A61—MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
- A61F—FILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
- A61F2/00—Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
- A61F2/02—Prostheses implantable into the body
- A61F2/30—Joints
- A61F2/30767—Special external or bone-contacting surface, e.g. coating for improving bone ingrowth
- A61F2/30771—Special external or bone-contacting surface, e.g. coating for improving bone ingrowth applied in original prostheses, e.g. holes or grooves
- A61F2002/30878—Special external or bone-contacting surface, e.g. coating for improving bone ingrowth applied in original prostheses, e.g. holes or grooves with non-sharp protrusions, for instance contacting the bone for anchoring, e.g. keels, pegs, pins, posts, shanks, stems, struts
- A61F2002/30891—Plurality of protrusions
- A61F2002/30892—Plurality of protrusions parallel
-
- A—HUMAN NECESSITIES
- A61—MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
- A61F—FILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
- A61F2/00—Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
- A61F2/02—Prostheses implantable into the body
- A61F2/30—Joints
- A61F2/30767—Special external or bone-contacting surface, e.g. coating for improving bone ingrowth
- A61F2/30771—Special external or bone-contacting surface, e.g. coating for improving bone ingrowth applied in original prostheses, e.g. holes or grooves
- A61F2002/30904—Special external or bone-contacting surface, e.g. coating for improving bone ingrowth applied in original prostheses, e.g. holes or grooves serrated profile, i.e. saw-toothed
-
- A—HUMAN NECESSITIES
- A61—MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
- A61F—FILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
- A61F2220/00—Fixations or connections for prostheses classified in groups A61F2/00 - A61F2/26 or A61F2/82 or A61F9/00 or A61F11/00 or subgroups thereof
- A61F2220/0025—Connections or couplings between prosthetic parts, e.g. between modular parts; Connecting elements
- A61F2220/0033—Connections or couplings between prosthetic parts, e.g. between modular parts; Connecting elements made by longitudinally pushing a protrusion into a complementary-shaped recess, e.g. held by friction fit
-
- A—HUMAN NECESSITIES
- A61—MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
- A61F—FILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
- A61F2230/00—Geometry of prostheses classified in groups A61F2/00 - A61F2/26 or A61F2/82 or A61F9/00 or A61F11/00 or subgroups thereof
- A61F2230/0002—Two-dimensional shapes, e.g. cross-sections
- A61F2230/0017—Angular shapes
-
- A—HUMAN NECESSITIES
- A61—MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
- A61F—FILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
- A61F2250/00—Special features of prostheses classified in groups A61F2/00 - A61F2/26 or A61F2/82 or A61F9/00 or A61F11/00 or subgroups thereof
- A61F2250/0004—Special features of prostheses classified in groups A61F2/00 - A61F2/26 or A61F2/82 or A61F9/00 or A61F11/00 or subgroups thereof adjustable
- A61F2250/0009—Special features of prostheses classified in groups A61F2/00 - A61F2/26 or A61F2/82 or A61F9/00 or A61F11/00 or subgroups thereof adjustable for adjusting thickness
Landscapes
- Health & Medical Sciences (AREA)
- Engineering & Computer Science (AREA)
- Biomedical Technology (AREA)
- Neurology (AREA)
- Orthopedic Medicine & Surgery (AREA)
- Cardiology (AREA)
- Oral & Maxillofacial Surgery (AREA)
- Transplantation (AREA)
- Heart & Thoracic Surgery (AREA)
- Vascular Medicine (AREA)
- Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
- Animal Behavior & Ethology (AREA)
- General Health & Medical Sciences (AREA)
- Public Health (AREA)
- Veterinary Medicine (AREA)
- Prostheses (AREA)
Description
Die Erfindung betrifft ein ventrales Zischenwirbelimlantat
zum Einsatz zwischen zwei Wirbelkörper z. B. einer
Wirbelsäule mit einer oberen und einer unteren Anlagefläche
und wenigstens einem wenigstens eine Anlagefläche überragenden
Ankerbolzen, der versenkbar angeordnet ist, und einem Getriebe im Implantat
zum Ausfahren des Ankerbolzens.
Die einzelnen Wirbel der Wirbelsäule weisen unter anderem
einen Wirbelkörper, einen Wirbelbogen, einen Dornfortsatz,
zwei Querfortsätze und zwei obere und zwei untere
Gelenkfortsätze auf. Die Wirbel sind über an ihren
Wirbelkörpern (Corpus vertebrae) anliegenden
Zwischenwirbelscheiben (Disci intervertebralis) miteinander
verbunden. Diese Zwischenwirbelscheiben bestehen aus
flüssigkeitsreichem Faserknorpel und verbinden die einzelnen
Wirbelkörper miteinander. Die Größe der
Zwischenwirbelscheiben nimmt von oben nach unten
entsprechend der im menschlichen Körper auftretenden
Belastung zu. Die Zwischenwirbelscheiben dienen als
elastische Puffer und dämpfen federnd Stöße ab. Es ist
bekannt, daß sich die Zwischenwirbelscheiben verlagern
können oder daß der innere Gallertkern (Nucleus pulposus)
durch Risse im bindegewebartigen knorpeligen äußeren Ring
(Annulus fibrosus) austreten kann. Dabei kann die
Zwischenwirbelscheibe teilweise in die Zwischenwirbellöcher
(Foramina intervertebralia) bzw. in den Spinalkanal
eintreten. Außerdem kann dieser Prolaps medial bzw.
dorsalmedial oder lateral sein. Derartige Prolapse treten am
häufigsten an den L₄-L₅, L₅-S₁ und C₆-C₇-Vertebrales auf.
Werden derartige Prolapse nicht therapiert kommt es zu
irreversiblen Druckschädigungen von Nervenwurzeln oder zu
Querschnittsläsionen. Sollte eine symtomatische
Physiotherapie, z. B. Krankengymnastik oder Massage, keinen
Erfolg versprechen, muß die Discus intervertebralis operativ
entfernt werden. Nun besteht die Möglichkeit der
Implantation einer künstlichen Zwischenwirbelscheibe oder
der Osteosynthese der beiden Wirbel über ein starres
Zwischenwirbelimplantat.
Aus der EP 392 076 A1 ist eine künstliche
Zwischenwirbelscheibe bekannt geworden, die aus einer oberen
und unteren Anlagefläche und einer elastischen Zwischenschicht
besteht. Aus der Anlagefläche ragen Ankerbolzen heraus, über
die die künstliche Zwischenwirbelscheibe an den Wirbelkörpern
fixiert wird. Als nachteilig hat sich herausgestellt, daß
diese bekannte künstliche Zwischenwirbelscheibe nur mit Mühe
zwischen die beiden Wirbelkörper einsetzbar ist, da die
Ankerbolzen das Einsetzen behindern. Dies trifft auch für die
Zwischenwirbelscheiben der US 4,309,777 und der US
5,123,926 zu.
Aus der US 5,192,327 ist ein starres Zwischenwirbelimplantat
bekannt geworden, welches zur Osteosynthese ebenfalls zwischen
zwei Wirbelkörper eingesetzt wird. Die beiden Anlageflächen
dieses Implantats sind mit mit V-förmigen Längsnuten versehen,
wodurch die Fixierung dieses Implantats an den Wirbelkörpern
erzielt werden soll. Es hat sich gezeigt, daß insbesondere in
den ersten zwölf bis sechs zehn Wochen nach der Implantation
das Implantat besonders leicht verrutscht, da zu diesem
Zeitpunkt die Fixierung über die V-förmigen Nuten nicht
ausreichend ist. Erst allmählich wächst Bindegewebe in die
Durchbrüche des Implantats ein und fixiert so das Implantat am
Wirbelkörper.
Mit der WO 90/00037 ist eine künstliche Zwischenwirbelscheibe
bekannt geworden, die, gemäß dem Oberbegriff des Anspruchs 1,
die Anlagefläche überragende Ankerbolzen aufweist. Bei dieser
Zwischenwirbelscheibe müssen aber die einzelnen Ankerbolzen
schwenkbar gelagert sein, wobei der Schwenkarm eine gewisse
Länge aufweisen muß. Im Bereich dieses Schwenkarmes können
keine Ankerbolzen vorgesehen werden. Die Anzahl der
Ankerbolzen ist daher auf eine geringe Zahl beschränkt.
Außerdem beschreiben die Ankerbolzen beim Ausfahren einen
Kreisbogen was unter Umständen unerwünscht ist. Eine optimale
Fixierung ist daher nicht immer gewährleistet.
Der Erfindung liegt daher die Aufgabe zugrunde, ein
Zwischenwirbelimplantat mit dem eingangs genannten Aufbau
bereitzustellen, welches einerseits einfach ventral zwischen
die Wirbelkörper einzuführen und optimal an diesen fixierbar
ist.
Diese Aufgabe wird dadurch gelöst, daß das Getriebe eine
drehbar gelagerte, den Ankerbolzen ausschiebende Nocke
aufweist.
Bei diesem Getriebe werden Bewegungs- und Kraftrichtungen in
Richtung des Ankerbolzens umgelenkt. Dabei kann z. B. durch
eine Verschiebe- oder Drehbewegung der Ankerbolzen aus seiner
versenkten Lage durch entsprechende Ausnehmungen in der
Anlagefläche hindurch ausgeschoben und in den Wirbelkörper
eingeschoben werden.
Durch die versenkbare Anordnung des bzw. der Ankerbolzen kann
somit das Implantat bei versenktem bzw. versenkten Ankerbolzen
problemlos zwischen die beiden Wirbelkörper eingeschoben
werden, d. h. der Abstand zwischen den beiden Wirbelkörpern muß
nicht größer sein als die Höhe des Implantats. Neben der
einfacheren Plazierung müssen die beiden Wirbelkörper nach
dem Entfernen der Zwischenwirbelscheibe zum Einführen des
Implantats nicht noch weiter auseinandergedrängt werden, was
unter Umständen Verletzungen an den Gelenkflächen zur Folge
haben könnte. Der Abstand der Wirbelkörper vor und nach der
Operation ist in der Regel gleich bzw. entspricht dem Abstand
als ob eine gesunde Zwischenwirbelscheibe vorhanden wäre.
Um nach dem Plazieren des Implantats dieses mit den
Wirbelkörpern zu fixieren, werden die Ankerbolzen über das
Getriebe aus der versenkten Lage ausgeschoben und dringen in
die Wirbelkörper ein. Hierdurch wird eine optimale
Primärfixierung des Implantats erreicht, so daß die
Ruhigstellung des Patienten bereits kurze Zeit nach der
Operation aufgehoben werden kann. Die Primärfixierung durch
die ausgefahrenen Ankerbolzen hat außerdem den Vorteil, daß
das Implantat und die anliegenden Wirbelkörper keine
Relativbewegungen zueinander ausführen können und dadurch das
Bindegewebe sofort nach der Operation in das Implantat
eindringen kann. Hierdurch wird der Heilprozeß wesentlich
beschleunigt.
Bevorzugt sind mehrere Ankerbolzen über eine oder mehrere
Nocken ausschiebbar. Auf diese Weise können gleichzeitig
mehrere Ankerbolzen aus ihrer Ruhelage in die Arbeitslage
gebracht werden und in einen oder beide Wirbelkörper
eindringen.
Bei einer Weiterbildung ist vorgesehen, daß die eine Nocke
oder mehrere Nocken auf einer oder mehreren Wellen angeordnet
sind. Insbesondere bei größeren Implantaten, z. B.
für die Vertebrae lumbales des Lendenwirbelbereiches
empfiehlt es sich, wenigstens in zwei Ebenen Ankerbolzen
anzuordnen, die über zwei Wellen betätigt werden. Für die
Vertebrae cervicales des Halswirbelbereiches, d. h. für den
Bereich der C₁-C₇-Wirbeln genügt eine Welle, über die die
Ankerbolzen in einer Ebene ausgeschoben werden.
Bevorzugt ist die Welle in einer zwischen den Anlageflächen
vorgesehenen Bohrung gelagert. Derartige Lagerungen sind
einfach herzustellen und nehmen die gesamte Welle
vollständig auf. Dabei kann die Bohrung derart angeordnet
sein, daß die Welle ventral oder dorsal oder lateral
zugänglich ist.
Eine einfache Handhabung der Welle wird dadurch erzielt, daß
sie über ein Werkzeug drehbar ist. Dabei ist vorteilhaft
eine Stirnseite der Welle mit einem Schlitz oder
Kreuzschlitz, einem Innensechskant, einem Außensechskant
oder einer entsprechenden Werkzeugangriffsprofilierung
versehen. Ein Innensechskant wird bevorzugt, da mit diesem
einerseits hohe Kräfte aufgebracht werden können,
andererseits ein Ausrutschen des Werkzeugs und damit die
Gefahr einer Verletzung benachbarten Gewebes nahezu
ausgeschlossen ist.
Bei einer bevorzugten Ausführungsform ist die Welle nach Art
einer Nockenwelle mit mehreren axial hintereinander
angeordneten Nocken ausgebildet. Wird eine derartige Welle
um ihre Achse gedreht, dann werden die Ankerbolzen über die
Nocken gleichzeitig oder nacheinander ausgeschoben. Ein
gleichzeitiges Ausschieben hat den Vorteil, daß die Nocken
mit einem sehr langen Stellweg versehen werden können,
wohingegen ein sequenzieller Ausschub den Vorteil hat, daß
gezielt nur die erforderliche Anzahl von Ankerbolzen
ausgeschoben werden kann.
Bevorzugt ist zwischen den Nocken oder zwischen mehreren
Nocken jeweils ein die Nocken radial überragender,
scheibenförmiger Bund vorgesehen. Da die Achsbolzen mit
ihrer proximalen Stirnseite auf der Nocke aufliegen, wird
ein Auszug der Welle aus der Bohrung über die radial
überstehenden Bünde verhindert, da diese seitlich an den
Ankerbolzen anliegen.
Dabei bildet vorteilhaft ein jeder Bund eine Lagerstelle für
die Welle. Entsprechend kann die Oberfläche eines jeden
Bundes so aufbereitet sein, daß entweder eine geringe
Reibung für eine leichte Verstellung bzw. Verdrehung der
Welle oder eine hohe Reibung als Sicherheit gegen ein
selbsttätiges Verdrehen der Welle erzielt wird.
Bei einem Ausführungsbeispiel erstreckt sich der Stellweg
der Nocke über 180° oder 360°. Bei einem Stellweg von 360°
verteilt sich die gesamte Stellkraft auf eine volle
Umdrehung der Welle. Bei einem Stellweg von 180° können auf
gegenüberliegenden Seiten Ankerbolzen vorgesehen sein, die
dann gleichzeitig durch eine halbe Umdrehung der Welle
ausgefahren werden können. Dabei kann ein Nocken mit zwei
sich über jeweils 180° erstreckende Stellwege versehen sein.
Falls die Welle nur eine Drehrichtung aufweist, kann die
Welle mit einem Drehanschlag versehen sein. Durch diesen
Anschlag werden Fehlbedienungen vermieden, insbesondere ein
Überdrehen der Welle verhindert.
Gemäß einem bevorzugten Ausführungsbeispiel weisen die
Ankerbolzen einen zylindrischen Querschnitt auf und sind in
entsprechenden Ausnehmungen im Implantat gelagert. Die
Ankerbolzen können z. B. als kreiszylindrische Stifte mit
distaler Spitze ausgebildet sein, die mit ihrem proximalen
flachen Ende auf der Nocke aufliegen.
Eine optimale Anpassung des Implantats an die Form von
Zwischenwirbelscheiben wird dann dadurch erzielt, daß das
Implantat keilförmig ausgebildet ist und die beiden
Anlageflächen einen Keilwinkel von 2° bis 15°, insbesondere
von 3° bis 10° einschließen. Vor allem im Bereich der C₁-C₇-
Wirbel, die eine Lordosestellung einnehmen, wird die Lage
der miteinander zu verbindenden Wirbel über das Implantat
beibehalten. Entsprechendes gilt für die Vertebrae lumbales,
wo die Wirbel ebenfalls eine Lordosestellung einnehmen. Bei
der Vertrebae thoracales nehmen die einzelnen Wirbel eine
Kyphosestellung ein, so daß hier Implantate mit einem um
180° gedrehten Keilwinkel eingesetzt werden können.
Auch die Dicke des Implantats entspricht dem jeweiligen
Einsatzort, d. h. bei der Vertebrae cervicales werden dünnere
Implantate eingesetzt als bei der Vertebrae lumbales.
Zusätzlich zur Primärfixation weist das Implantat zur
Langzeitfixation wenigstens eine Anlagefläche mit einer
profilierten Oberfläche auf, die insbesondere mit einer
Sägeverzahnung versehen ist. Durch die Sägeverzahnung kann
das Implantat gezielt gegen einseitig wirkende
Verschiebekräfte gesichert werden. Vorteilhaft weisen beide
Anlageflächen Sägeverzahnungen auf, die in verschiedene
Richtungen, z. B. die eine ventral und die andere dorsal
hemmen. Derart ausgebildete Implantate sind besonders
unanfällig gegen Verschiebekräfte z. B. gegen ein weiteres
Einschieben in dorsaler Richtung bzw. gegen ein Ausschieben
in ventraler Richtung.
Weitere Vorteile und Einzelheiten ergeben sich aus
der nachfolgenden Beschreibung, in der unter Bezugnahme auf
die Zeichnung besonders bevorzugte Ausführungsbeispiele im
einzelnen dargestellt sind.
In der Zeichnung zeigen:
Fig. 1 eine Draufsicht auf ein ventrales
Zwischenwirbelimplantat;
Fig. 2 eine Seitenansicht des Zwischenwirbelimplantats
der Fig. 1;
Fig. 3 einen Schnitt III-III gemäß Fig. 2;
Fig. 4 einen Schnitt IV-IV gemäß Fig. 3 mit versenkt
angeordneten Ankerbolzen;
Fig. 5 einen Schnitt IV-IV gemäß Fig. 3 mit ausgefahrenen
Ankerbolzen;
Fig. 6 eine Stirnansicht der Nockenwelle der Fig. 4;
Fig. 7 einen Schnitt VII-VII gemäß Fig. 5 durch die
Nockenwelle;
Fig. 8 einen Querschnitt durch eine weitere
Ausführungsform einer Nockenwelle;
Fig. 9 einen Querschnitt durch eine dritte
Ausführungsform einer Nockenwelle; und
Fig. 10 eine schematische Darstellung eines Vertebrae
thoracicae mit aufliegendem
Zwischenwirbel implantat.
Die Fig. 1 zeigt ein insgesamt mit 1 bezeichnetes ventrales
Zwischenwirbelimplantat, welches eine dem Querschnitt eines
Wirbelkörpers angenäherte Querschnittsform aufweist, was
deutlich aus Fig. 10 erkennbar ist. Entsprechend ist die
ventrale Seite 2 des Zwischenwirbelimplantats 1 konvex
ausgebildet, wohingegen die dorsale Seite 3 eben gestaltet
ist. Es ist auch denkbar, daß diese dorsale Seite 3 konkav
gekrümmt ist. Zwischen diesen beiden Seiten 2 und 3 sind
längliche Durchbrüche 4 und 5 erkennbar, die ein Einwachsen
von Binde- und Knochengewebe in das Implantat 1 ermöglichen.
Ferner sind zwei Ausnehmungen 6 und 7 erkennbar, in denen
Ankerbolzen 8 (Fig. 4 und 5) gelagert sind. Schließlich
sind Ausnehmungen 9 und 10 angedeutet, die auf der
gegenüberliegenden Anlagefläche 11 aus dem Implantat 1
ausmünden. Die Ausnehmungen 6 und 7 sowie 9 und 10 befinden
sich in einer Ebene. Ferner ist erkennbar, daß die
Anlagefläche 12 sowie die Anlagefläche 11 (Fig. 2) eine
profilierte Oberfläche aufweist, die sägezahnartig
ausgebildet ist. Dabei wirkt die Sägezahnung 13 der
Anlagefläche 12 für das Implantat 1 nach ventral hemmend und
die Sägezahnung 14 der Anlagefläche 11 für das Implantat 1
nach dorsal hemmend. Diese Sägezahnungen 13 und 14
verhindern ein Verrutschen des Zwischenwirbelimplantats 1
auf bzw. zwischen den anliegenden Wirbelkörpern 15 (Fig.
10).
In der Seitenansicht des Zwischenwirbelimplantats 1, die in
der Fig. 2 dargestellt ist, ist ein weiterer Durchbruch 16
erkennbar, der ein Einwachsen von Binde- und Knochengewebe
erlaubt. Außerdem ist die keilförmige Ausgestaltung
erkennbar, wobei der Keilwinkel α zwischen 2° und 15° liegt.
Die Dicke des Implantats 1 auf der ventralen Seite 2 beträgt
5 mm und auf der dorsalen Seite 8 mm.
Aus dem in Fig. 3 dargestellten Schnitt III-III ist
erkennbar, daß zwischen den beiden Durchbrüchen 4 und 5 eine
Bohrung 17 liegt, die als Lager für eine insgesamt mit 18
bezeichnete Nockenwelle dient. Diese Nockenwelle 18 bildet
das Getriebe für die Ankerbolzen 8, insbesondere für deren
Verschiebung von der in der Fig. 4 dargestellten Ruhelage
in die in der Fig. 5 dargestellte Arbeitslage.
Die Nockenwelle 18 weist drei Bünde 19 bis 21 auf, über die
sie gelagert ist. Zwischen den Bünden 19 und 20 befinden
sich zwei Nocken 22 und 23 und zwischen den Bünden 20 und 21
befinden sich zwei Nocken 24 und 25. Die Bünde 19 bis 21
überragen die Nocken 22 bis 25 radial, so daß zwischen den
Oberflächen der Nocken 22 bis 25 und der Bohrungswand 17
stets ein Freiraum verbleibt. Aus Fig. 3 ist ferner ein im
Bund 21 vorgesehener Innensechskant 26 angedeutet, in den
ein Werkzeug eingesteckt und mit diesem die Nockenwelle 18
gedreht werden kann. Der Innensechskant 26 liegt geringfügig
exzentrisch, insbesondere koaxial zur Nocke 25, so daß keine
unnötigen Wandschwächungen eintreten.
In Fig. 4 ist die Nockenwelle 18 geschnitten dargestellt
und es sind die Ankerbolzen 8 in ihrer Ruhelage, d. h. in
ihrer eingefahrenen Stellung gezeigt. Dabei liegen die
proximalen Enden 27 auf den Nocken 22 bis 25 auf und die
distalen Enden 28 überragen die Anlageflächen 11 und 12
geringfügig, d. h. nur so weit, daß ein Einschieben des
Zwischenwirbelimplantats 1 zwischen zwei Wirbelkörper 15
problemlos möglich ist.
In Fig. 5 sind die Ankerbolzen 8 in ausgefahrener Stellung
dargestellt und die Nockenwelle 18 nimmt eine um 180°
gedrehte Lage ein. Ferner ist erkennbar, daß die proximalen
Enden 27 der Ankerbolzen 8 seitlich an den Bünden 19 bis 21
anliegen, wodurch die Nockenwelle 18 verliersicher in der
Bohrung 17 gehalten wird.
Die versetzte Lage des Innensechskants 26 ist auch deutlich
aus Fig. 6 erkennbar, die eine Stirnansicht der Nockenwelle
18 der Fig. 4 zeigt. Ein Schnitt VII-VII gemäß Fig. 5 durch
die Nockenwelle 18 ist in Fig. 7 dargestellt, wo die beiden
Nocken 24 und 25 erkennbar sind. Bei dieser Ausführungsform
der Nockenwelle 18 wird der Hub der Nocke durch eine Drehung
der Nockenwelle um 180° erreicht, so daß sich der Stellweg
über 180° erstreckt. Ebenfalls aus Fig. 7 ist erkennbar,
daß die beiden Nocken 24 und 25 einen Winkelversatz von 180°
aufweisen, so daß einander gegenüberliegende und die beiden
Anlageflächen 11 und 12 durchgreifende Ankerbolzen 8
gleichzeitig ausgeschoben werden.
Bei dem in der Fig. 8 dargestellten Ausführungsbeispiel
einer Nockenwelle 18 erstreckt sich der Stellweg der Nocke
ebenfalls über 180°, wobei aber zum Ausfahren von einander
gegenüberliegenden Ankerbolzen 8 lediglich eine einzige
Nocke erforderlich ist, so daß die doppelte Anzahl von
Ankerbolzen 8 bewegt werden kann. Diese Nocke hat eine
vorgegebene Drehrichtung. Die Nockenwelle weist deshalb auch
einen Drehanschlag, der in der Zeichnung nicht dargestellt
ist, auf.
In der Fig. 9 ist eine weitere Ausführungsform einer Nocke
dargestellt, die einen sich über 360° erstreckenden Stellweg
besitzt. Mt derart gestalteten Nocken können lange
Verschiebewege bei geringen Verschiebekräften erzielt
werden. Auch diese Nocke weist eine definierte Drehrichtung
und somit die Nockenwelle einen Drehanschlag auf.
Claims (18)
1. Ventrales Zwischenwirbelimplantat zum Einsatz
zwischen zwei Wirbelkörper (15) z. B. einer Wirbelsäule
mit einer oberen und einer unteren Anlagefläche (11
und 12) und wenigstens einem wenigstens eine
Anlagefläche (11 bzw. 12) überragenden Ankerbolzen
(8), der versenkbar angeordnet ist und einem Getriebe im Implantat
(1) zum Ausfahren des Ankerbolzens (8),
dadurch gekennzeichnet, daß das Getriebe
eine drehbar gelagerte, den Ankerbolzen (8)
ausschiebende Nocke (22, 23, 24 oder 25) aufweist.
2. Zwischenwirbelimplantat nach Anspruch 1, dadurch
gekennzeichnet, daß mehrere Ankerbolzen (8) über
eine oder mehrere Nocken (22 bis 25) ausschiebbar
sind.
3. Zwischenwirbelimplantat nach Anspruch 1 oder 2,
dadurch gekennzeichnet, daß die eine oder mehreren
Nocken (22 bis 25) auf einer oder mehreren Wellen
(18) angeordnet sind.
4. Zwischenwirbelimplantat nach einem der
vorhergehenden Ansprüche, dadurch gekennzeichnet,
daß die Welle (18) in einer zwischen den
Anlageflächen (11 und 12) vorgesehenen Bohrung (17) gelagert
ist.
5. Zwischenwirbelimplantat nach einem der Ansprüche 3
oder 4, dadurch gekennzeichnet, daß die Welle (18)
ventral zugänglich ist.
6. Zwischenwirbelimplantat nach einem der Ansprüche 3
bis 5, dadurch gekennzeichnet, daß die Welle (18)
über ein Werkzeug drehbar ist.
7. Zwischenwirbelimplantat nach einem der Ansprüche 3
bis 6, dadurch gekennzeichnet, daß eine Stirnseite
der Welle (18) einen Schlitz oder Kreuzschlitz,
einen Innensechskant (26), einen Außensechskant oder
eine entsprechende Werkzeugangriffsprofilierung
aufweist.
8. Zwischenwirbelimplantat nach einem der Ansprüche 3
bis 7, dadurch gekennzeichnet, daß die Welle (18)
nach Art einer Nockenwelle mit mehreren axial
hintereinander angeordneten Nocken (22 bis 25)
ausgebildet ist.
9. Zwischenwirbelimplantat nach einem der
vorhergehenden Ansprüche, dadurch gekennzeichnet,
daß zwischen den Nocken (22 bis 25) oder zwischen
mehreren Nocken (22 bis 25) jeweils ein die Nocken (22 bis 25)
radial überragender, scheibenförmiger Bund (19 bis 21)
vorgesehen ist.
10. Zwischenwirbelimplantat nach Anspruch 9, dadurch
gekennzeichnet, daß der Bund (19 bis 21) die
Lagerstelle der Welle (18) bildet.
11. Zwischenwirbelimplantat nach einem der
vorhergehenden Ansprüche, dadurch gekennzeichnet,
daß sich der Stellweg der Nocke (22 bis 25) über
90°, 180° oder 360° erstreckt.
12. Zwischenwirbelimplantat nach einem der
vorhergehenden Ansprüche, dadurch gekennzeichnet,
daß eine Nocke (22 bis 25) mit zwei sich über
jeweils 180 erstreckende Stellwege versehen ist.
13. Zwischenwirbelimplantat nach einem der Ansprüche 9
bis 12, dadurch gekennzeichnet, daß die Welle (18)
einen Drehanschlag aufweist.
14. Zwischenwirbelimplantat nach einem der
vorhergehenden Ansprüche, dadurch gekennzeichnet,
daß die Ankerbolzen (8) einen zylindrischen
Querschnitt aufweisen und in entsprechenden
Ausnehmungen (6 und 7, 9 und 10) im Implantat (1)
gelagert sind.
15. Zwischenwirbelimplantat nach einem der
vorhergehenden Ansprüche, dadurch gekennzeichnet,
daß das Implantat (1) keilförmig ausgebildet ist und
die beiden Anlageflächen (11 und 12) einen
Keilwinkel (α) von 2° bis 15°, insbesondere von 3°
bis 10° einschließen.
16. Zwischenwirbelimplantat nach einem der
vorhergehenden Ansprüche, dadurch gekennzeichnet,
daß das Implantat (1) eine Dicke von 5 mm bis 14 mm,
bei Keilform eine Dicke von 5 mm bis 8 mm bzw. 8 mm
bis 14 mm aufweist.
17. Zwischenwirbelimplantat nach einem der
vorhergehenden Ansprüche, dadurch gekennzeichnet,
daß wenigstens eine Anlagefläche (11 oder 12) eine
profilierte, insbesondere gezahnte Oberfläche
aufweist.
18. Zwischenwirbelimplantat nach Anspruch 17, dadurch
gekennzeichnet, daß die Zahnung (13, 14) der
beiden einander gegenüberliegenden Anlageflächen (12
oder 11) in verschiedene Richtungen, z. B. die eine
ventral und die andere dorsal, zeigen.
Priority Applications (1)
Application Number | Priority Date | Filing Date | Title |
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DE19934327054 DE4327054C1 (de) | 1993-08-12 | 1993-08-12 | Ventrales Zwischenwirbelimplantat |
Applications Claiming Priority (1)
Application Number | Priority Date | Filing Date | Title |
---|---|---|---|
DE19934327054 DE4327054C1 (de) | 1993-08-12 | 1993-08-12 | Ventrales Zwischenwirbelimplantat |
Publications (1)
Publication Number | Publication Date |
---|---|
DE4327054C1 true DE4327054C1 (de) | 1995-04-13 |
Family
ID=6495006
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Application Number | Title | Priority Date | Filing Date |
---|---|---|---|
DE19934327054 Expired - Fee Related DE4327054C1 (de) | 1993-08-12 | 1993-08-12 | Ventrales Zwischenwirbelimplantat |
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