CH698616B1 - Machine parts and manufacturing process faceted, and parts manufactured by this process. - Google Patents

Machine parts and manufacturing process faceted, and parts manufactured by this process. Download PDF

Info

Publication number
CH698616B1
CH698616B1 CH00484/05A CH4842005A CH698616B1 CH 698616 B1 CH698616 B1 CH 698616B1 CH 00484/05 A CH00484/05 A CH 00484/05A CH 4842005 A CH4842005 A CH 4842005A CH 698616 B1 CH698616 B1 CH 698616B1
Authority
CH
Switzerland
Prior art keywords
workpiece
axes
machined
tool
machine
Prior art date
Application number
CH00484/05A
Other languages
French (fr)
Inventor
Duc Thuyet Nguyen
Original Assignee
Mom Le Prelet S A
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Mom Le Prelet S A filed Critical Mom Le Prelet S A
Priority to CH00484/05A priority Critical patent/CH698616B1/en
Priority to FR0650980A priority patent/FR2883497B1/en
Publication of CH698616B1 publication Critical patent/CH698616B1/en

Links

Classifications

    • GPHYSICS
    • G04HOROLOGY
    • G04DAPPARATUS OR TOOLS SPECIALLY DESIGNED FOR MAKING OR MAINTAINING CLOCKS OR WATCHES
    • G04D3/00Watchmakers' or watch-repairers' machines or tools for working materials
    • G04D3/0002Watchmakers' or watch-repairers' machines or tools for working materials for mechanical working other than with a lathe
    • G04D3/0043Watchmakers' or watch-repairers' machines or tools for working materials for mechanical working other than with a lathe for components of the time-indicating mechanisms
    • G04D3/0051Watchmakers' or watch-repairers' machines or tools for working materials for mechanical working other than with a lathe for components of the time-indicating mechanisms for time markers
    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B23MACHINE TOOLS; METAL-WORKING NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
    • B23QDETAILS, COMPONENTS, OR ACCESSORIES FOR MACHINE TOOLS, e.g. ARRANGEMENTS FOR COPYING OR CONTROLLING; MACHINE TOOLS IN GENERAL CHARACTERISED BY THE CONSTRUCTION OF PARTICULAR DETAILS OR COMPONENTS; COMBINATIONS OR ASSOCIATIONS OF METAL-WORKING MACHINES, NOT DIRECTED TO A PARTICULAR RESULT
    • B23Q17/00Arrangements for observing, indicating or measuring on machine tools
    • B23Q17/24Arrangements for observing, indicating or measuring on machine tools using optics or electromagnetic waves

Abstract

Machine et procédé de fabrication de pièces facettées, notamment d'index de cadrans et de pièces similaires, comportant une face supérieure convexe, comprenant les étapes suivantes:Déplacement motorisé de la pièce à usiner relativement à un outil de facettage (2),<br/>usinage d'au moins une facette sur la face supérieure de la pièce au moyen dudit outil (2) se déplaçant relativement à la pièce.Les déplacements relatifs de la pièce et de l'outil (2) sont contrôlés automatiquement à l'aide d'une caméra (6) et d'un système de commande numérique.Machine and method for manufacturing faceted pieces, in particular indexes of dials and similar parts, comprising a convex upper face, comprising the following steps: Motorized movement of the workpiece relative to a faceting tool (2), <br> machining of at least one facet on the upper face of the workpiece by means of said tool (2) moving relative to the workpiece. The relative displacements of the workpiece and the tool (2) are controlled automatically at the workpiece. using a camera (6) and a digital control system.

Description

       

  Domaine technique

  

[0001]    La présente invention concerne une machine et un procédé de fabrication de pièces facettées notamment d'index de cadrans, comportant une face supérieure au moins partiellement convexe, ainsi que des pièces fabriquées selon ce procédé.

Etat de la technique

  

[0002]    Les cadrans de montre sont souvent munis d'index en reliefs pour indiquer la position des heures. Un exemple d'index 3 est illustré sur les fig. 1Aet 1B.

  

[0003]    Les index sont munis de plusieurs facettes, dans l'exemple illustré 4 facettes 30-33, et de pieds 36 pour les fixer dans des trous prévus à cet effet dans le cadran de montre. Ils peuvent être réalisés dans différents matériaux, par exemple en acier, en laiton, en métal précieux, en pierres précieuses ou semi-précieuses, en matériaux synthétiques, etc. La dimension maximale des index est généralement de quelques millimètres au maximum.

  

[0004]    La présente invention concerne en particulier l'usinage de la face supérieure de tels index, ou d'autres pièces similaires en horlogerie, en bijouterie et en lunetterie (décorations de branches de lunettes).

  

[0005]    Différents procédés et machines sont connus pour usiner de tels index. Le facettage est souvent effectué à l'aide d'un outil tranchant rotatif, par exemple un diamant, qui exécute un facettage d'une qualité telle qu'aucun polissage ou rectification n'est nécessaire.

  

[0006]    La qualité des index obtenue dépend cependant de manière déterminante précision du positionnement relatif de l'outil d'usinage et de la pièce; des erreurs de positionnement de quelques centièmes de millimètres sur d'aussi petites pièces sont visibles et innacceptables.

  

[0007]    Dans l'art antérieur, les index sont donc généralement positionnés manuellement avant l'usinage de chaque facette. L'opérateur vérifie la position de chaque index au moyen d'un microscope binoculaire, par exemple, et ajuste cette position à l'aide d'une ou de plusieurs vis micrométriques.

  

[0008]    Un exemple de machines de ce type, sans binoculaire, est décrit par exemple dans CH 355 098. Une machine permettant d'usiner des facettes avec des rayons de courbure est décrite dans CH 339 884.

  

[0009]    Le travail continu au binoculaire est cependant fastidieux, tandis que l'ajustement manuel au moyen de vis micrométriques est lent. Il existe donc un besoin pour améliorer la productivité de ce procédé, sans réduire la qualité des pièces obtenues.

  

[0010]    CH 403 655 décrit un procédé de fabrication de signes facettés dans lequel les pièces à usiner sont montées sur une bande positionnée avec précision devant l'outil d'usinage. La précision d'usinage dépend cependant de manière cruciale des tolérances de fabrication de la bande, d'une part, et de la précision de positionnement des index par rapport à la bande d'autre part. Il est donc nécessaire d'employer des bandes de haute précision, coûteuses à produire. Par ailleurs, les index sont positionnés dans les bandes à l'aide de pieds insérés dans des trous de centrage. Afin de garantir la précision de positionnement requise, le jeu entre les pieds des index et les trous des bandes doit être aussi faible que possible, en sorte que l'insertion des index dans les trous et leur extraction après usinage est extrêmement difficile.

   Les pieds et les index risquent de se plier ou de se déformer lors de cette opération. Le jeu résiduel indispensable entre les pieds des index et les trous de positionnement entraîne cependant des erreurs de positionnement qui restent innacceptables pour des pièces de haute qualité.

  

[0011]    D'autres systèmes existent dans lesquels différents index à usiner sont montés sur un tambour tournant qui occupe une épaisseur importante. Des imprécisions dans le positionnement angulaire du tambour entraînent des erreurs d'orientation de l'outil d'usinage par rapport à la pièce.

Bref résumé de l'invention

  

[0012]    Un but de la présente invention est de proposer un procédé et une machine exempts des limitations de l'art antérieur.

  

[0013]    Un but de la présente invention est notamment de fabriquer des index de cadran, et d'autres pièces similaires, avec une précision et une reproductibilité au moins égale à celle qui peut être obtenue avec les meilleurs procédés manuels de l'art antérieur, mais sans les inconvénient et la faible productivité qui caractérisent ces procédés.

  

[0014]    Un autre but de la présente invention est de proposer un procédé et une machine de facettage dans lesquels la précision obtenue ne dépend pas, ou peu, de la qualité des porte-pièces et de la qualité de liaison entre les index et les porte-pièces.

  

[0015]    Selon l'invention, ces buts sont atteints notamment au moyen d'un procédé de fabrication de pièces facettées, notamment d'index de cadrans et de pièces similaires, comportant une face supérieure au moins partiellement convexe, comprenant les étapes suivantes: déplacement motorisé de la pièce à usiner relativement à l'outil de facettage, usinage d'au moins une facette sur la face supérieure de la pièce au moyen d'un outil se déplaçant relativement à la pièce, dans lequel les déplacements relatifs de la pièce à usiner et de l'outil sont contrôlés automatiquement en fonction des indications d'un système électronique de détermination automatique de la position de la pièce.

  

[0016]    Ces buts sont également atteints au moyen d'une machine de fabrication de pièces facettées, notamment d'index de cadrans et de pièces similaires, comportant une face supérieure au moins partiellement convexe, la machine comprenant plusieurs axes motorisés pour déplacer la pièce à usiner relativement à l'outil de facettage, ainsi qu'un système de détermination et de contrôle automatique de la position de la pièce, agencé de manière à contrôler automatiquement les déplacements relatifs de la pièce à usiner et de l'outil.

  

[0017]    Ce procédé et cette machine ont notamment l'avantage de contrôler automatiquement, et avec un minimum d'intervention humaine, les déplacements de la pièce à usiner. La productivité peut ainsi être améliorée sans renoncer à la précision grâce à l'emploi d'un système électronique de détermination de position de la pièce.

  

[0018]    Dans une variante préférentielle, le système électronique de détermination automatique de la position de la pièce permet de déterminer la position de la pièce indépendamment du porte-pièce. Un usinage précis est ainsi possible même si les pièces sont disposées de manière peu précises sur le porte-pièce.

  

[0019]    La position de la pièce peut par exemple être déterminée à l'aide d'un système optique, par exemple d'une caméra ou d'un faisceau laser, ou à l'aide d'un palpeur mécanique. Dans une variante préférentielle, la position de la pièce est déterminée dans un plan à l'aide de deux points, ou dans l'espace à l'aide de trois points.

  

[0020]    La position de la pièce peut de préférence être corrigée à l'aide de mouvements de translation et de rotation dans un plan. Dans une variante préférentielle, la pièce à usiner peut se déplacer dans un plan selon deux axes de translation et selon un, ou de préférence deux, axes de rotation.

  

[0021]    L'invention sera mieux comprise à la lecture de la description d'un exemple de mode de réalisation illustré par les figures annexées qui montrent:
<tb>Les fig. 1A et 1B<sep>déjà discutées, une vue de dessus et de face d'un index usiné selon le procédé et à l'aide de la machine de l'invention.


  <tb>La fig. 2<sep>une vue en perspective de la machine de l'invention.


  <tb>La fig. 3<sep>une vue schématique des axes de la machine de l'invention.


  <tb>La fig. 4<sep>une vue de dessus d'un porte-pièce équipé de plusieurs index.

  

[0022]    La fig. 2 illustre une vue en perspective d'une machine de facettage selon un mode de réalisation de l'invention. La machine comporte un bâti 1, représenté sans les pieds et sans le châssis de protection optionnels. Un outil de diamantage 2 entraîné par un moteur 21 tourne dans un plan vertical, autour d'un axe horizontal 20, de manière à facetter des pièces 3 disposées à plusieurs positions d'indexation 40 sur un porte-pièce 4 (fig. 4). L'outil 2 peut être déplacé par rapport au bâti 1 selon deux axes linéaires horizontaux orthogonaux X (le long des coulisses 7) et Y, et selon un axe linéaire vertical Z. Les trois axes sont de préférence indépendants et commandés par une commande numérique non représentée, par exemple un PC industriel programmé de manière adéquate.

  

[0023]    Le porte-pièce 4 avec les pièces à usiner 3 est monté sur une tourelle 9 permettant de lui faire effectuer plusieurs déplacements par rapport au bâti 1. Dans l'exemple illustré, la tourelle 9 comporte un étage supérieur 98 apte à pivoter par rapport à l'étage 96 autour d'un axe de rotation vertical A. L'étage 96 peut lui-même être mis en translation selon un axe V horizontal par rapport à l'étage inférieur 94. L'étage 94, de son côté, peut se déplacer par rapport à l'étage 92 selon un axe U horizontal mais perpendiculaire à l'axe V. Les trois axes A, V, U permettent ainsi de déplacer le porte-pièce librement dans un plan horizontal, dans la limite des courses des axes.

  

[0024]    Dans la variante préférentielle, l'étage 92 est lui-même mobile en rotation par rapport au bâti autour d'un axe de rotation vertical C. La pièce à usiner peut ainsi être déplacée dans son plan horizontal selon deux axes de translation horizontaux U, V et selon deux axes de rotation verticaux A, C. L'utilisation de deux axes de rotation, au lieu d'un seul, permet de réduire le nombre de déplacements selon les axes U, V lors des rotations de la pièce entre deux positions d'indexage et/ou entre l'usinage de deux facettes d'une même pièce. L'axe A peut par exemple être utilisé exclusivement pour les mouvements d'indexation afin de passer d'une pièce à l'autre, tandis que l'axe C peut par exemple être utilisé exclusivement pour corriger les erreurs d'orientation des index ou pour la tourner entre l'usinage de deux facettes.

  

[0025]    La superposition des étages et des axes est illustrée de manière simplifiée sur la fig. 3.

  

[0026]    Dans une variante non illustrée, la machine pourrait comporter des axes supplémentaires, par exemple pour incliner le plan de rotation de l'outil 2, ou pour incliner le plan du porte-pièce 4, de manière à ajuster l'angle de facettage. Afin de réduire les coûts, la machine illustrée emploie toutefois de préférence un porte-pièce 4 toujours horizontal et un outil 2 tournant dans un plan vertical. L'outil 2 est cependant amovible et peut être remplacé par un autre outil pour modifier l'angle de facettage des index.

  

[0027]    L'outil 2 peut être remplace en ouvrant le couvercle d'un cache outil 24; seule l'extrémité tranchante de l'outil sort de la partie inférieure du cache outil à chaque rotation. La partie supérieure du cache-outil est munie d'une fenêtre 240 afin de permettre à une caméra 6, disposée de manière à filmer selon un axe vertical perpendiculaire au plan de déplacement de la pièce 3, de filmer la pièce avant, après et en cours d'usinage. L'outil se déplace également dans le champ de vision de la caméra. La vitesse usuelle de rotation de l'outil est cependant si élevée que son image n'est pas capturée par la caméra; en rotation, il ne masque donc pas la partie importante de la pièce que l'on souhaite filmer.

  

[0028]    La caméra est liée solidairement à l'outil dont elle suit les déplacements selon les axes X, Y. La caméra pourrait également suivre les déplacements de l'outil selon l'axe Z; dans ce cas, la distance entre la caméra et la pièce change, en sorte qu'il est nécessaire d'ajuster la distance de mise au point et le zoom de la caméra.

  

[0029]    Le champ de vision de la caméra permet de voir l'index couramment usiné en entier. Un écran non représenté permet à un opérateur de visualiser les images prises par la caméra, et de vérifier l'usinage effectué. Des indications peuvent être superposées sur l'image affichée, afin par exemple d'afficher à l'opérateur les directions des axes de déplacement, la forme finale à usiner, etc.

  

[0030]    Un exemple de porte-pièce 4 est illustré sur la fig. 3. Le porte-pièce est lié à l'étage 98 de la tourelle 9, dont il accompagne les mouvements de translation et de rotation. Le porte-pièce est constitué par un plateau cylindrique dont la face supérieure plane comporte plusieurs positions d'indexation 40 disposées radialement autour du centre. Le porte-pièce illustré comporte 16 positions angulaires; des porte-pièces à 30, 60 ou davantage de positions peuvent cependant être utilisés. Il est par ailleurs aussi possible dans le cadre de l'invention de disposer les index sur plusieurs cercles concentriques ou de manière non radiale sur un porte pièce, par exemple de les aligner en bande, de les disposer sur une grille, etc.

  

[0031]    Chaque position d'indexation 40 est munie d'au moins une ouverture 42, deux dans l'exemple préférentiel illustré, permettant d'y insérer les pieds 36 d'un index 3 préalablement ébauché sur une autre machine, dans une position prédéterminée. Il est aussi possible de prévoir à chaque position d'indexage différentes ouvertures permettant d'y insérer différents types d'index.

  

[0032]    Dans l'exemple illustré, seules 7 des 16 positions d'indexation possibles sont employées; les pas angulaires entre deux positions employées sont en outre irréguliers.

  

[0033]    Les index 3 sont maintenus de manière fixe sur le porte-pièce 4, par exemple par collage, par aspiration ou par aimantation. En cas de collage, les index peuvent être décollés après usinage au moyen d'un solvant approprié.

  

[0034]    Le jeu entre les pieds 36 des index et les ouvertures 42 du porte-pièce est de préférence compris entre 3 et 5 centièmes de millimètre, de manière à faciliter l'insertion et l'extraction des index. Ce jeu est en tous les cas plus grand que le jeu dû aux tolérances d'usinage requises, qui sont de l'ordre du centième de millimètre. La position des index ne peut donc pas être déterminée de manière précise en connaisssant la position du porte-pièce. Initialement, la machine ignore les positions angulaires 40 du porte-pièce qui sont effectivement employées.

  

[0035]    Selon l'invention, la détermination de la position des index est donc effectuée par mesure directe des index, indépendamment de la position du porte-pièce. Chaque index est par ailleurs aligné individuellement, indépendamment de l'alignement opéré sur les autres index.

  

[0036]    Les images successivement capturées par la caméra 6 sont transmises à un système de traitement numérique non illustré, par exemple une commande numérique dédiée ou de préférence un PC industriel exécutant un logiciel de reconnaissance d'image et de commande de pièce adapté. Le système de commande numérique comporte des interfaces pour commander les moteurs associés aux 7 axes X, Y, Z et C, U, V, A en fonction des indications de la caméra 6.

  

[0037]    Le logiciel de reconnaissance d'image permet de préférence d'acquérir la position de chaque pièce à usiner dans le plan défini par la face supérieure du porte-pièce 4. La position de chaque index dans ce plan est de préférence définie par au moins deux points P1, P2 ou de manière équivalente par un point P et une orientation [theta].

  

[0038]    Afin de facetter tous les index 3 préalablement collés sur un porte-pièce 4, il est tout d'abord nécessaire de charger le porte-pièce sur le plateau 98 de la machine. La caméra 6 capture ensuite la position de tous les index, soit en une seule fois, ou de préférence un index après l'autre en effectuant des déplacements des axes U, V, A et éventuellement C, de manière à scanner toute la surface du porte-pièce 4. La position de chaque index est mémorisée.

  

[0039]    Le porte-pièce et le plateau 98 sont ensuite positionnés par rapport à l'outil de coupe 2, placé par exemple au-dessus du centre du porte-pièce ou au-dessus du premier index à usiner.

  

[0040]    L'usinage de chaque index est effectué en l'orientant préalablement par un mouvement de correction selon l'axe C ou A. Si nécessaire, la position de l'index peut aussi être corrigée dans le plan horizontal par des mouvements de translation selon les axes U et/ou V.

  

[0041]    Les différentes facettes de chaque index sont ensuite usinées par l'outil de coupe 2 qui descend selon l'axe Z pour tailler à la profondeur désirée. La pièce est tournée et éventuellement translatée entre l'usinage des différentes facettes par des combinaisons de déplacements selon les axes X, Y et C de préférence.

  

[0042]    L'opération se répète ensuite entre chaque index. Le porte-pièce 4 est indexé du nombre de pas d'indexation nécessaire par des rotations de l'axe A uniquement, ce qui permet d'éviter de recentrer le porte-pièce. Des corrections de faible ampleur peuvent cependant être effectuées sur les axes U, V et éventuellement C, X et Y afin de tenir compte des imprécisions de positionnement des index.

  

[0043]    Le taillage d'index comprenant un talon, ou une autre facette asymétrique, peut être effectué en déplaçant l'index selon les axes U et V, puis en le recentrant après usinage.

  

[0044]    Lorsque tous les index ont été facettés, le porte-pièce est déchargé et les index dégagés, par exemple en dissolvant la colle.

  

[0045]    L'acquisition de la position de chaque pièce 3 sur le porte-pièce peut être effectuée avant toute opération d'usinage, en scannant les positions d'indexation possibles sur le porte-pièce pour vérifier si une pièce y est installée et pour déterminer sa position exacte. Les positions de tous les index sur le porte-pièce sont déterminées puis mémorisées avant que le facettage ne commence. Cette variante a l'avantage d'optimiser les vitesses de déplacement au cours de l'usinage.

  

[0046]    Dans une autre variante, la position d'un index est déterminée, l'index est usiné, puis la position de l'index suivant est déterminée, et ainsi de suite. Cette variante réduit le temps nécessaire avant que le premier index ne soit usiné, mais risque d'augmenter la durée d'usinage de tous les index.

  

[0047]    Dans le cas d'un porte-pièce sur lequel les pièces sont disposées en bande ou en grille plutôt que radialement, l'axe A utilisé pour indexer le porte-pièce entre le facettage de deux pièces pourrait être remplacé ou complété par un ou deux axes linéaires permettant d'effectuer des mouvements d'indexation linéaires du porte-pièce. Dans une variante, ces mouvements d'indexation indépendants pourraient aussi être effectués au moyen des axes U, V, ce qui présente cependant l'inconvénient de perdre le centrage, et/ou des axes X, Y.

  

[0048]    Le logiciel comporte de préférence une interface permettant à l'opérateur de déterminer au préalable la forme de la pièce à usiner, par exemple le nombre de facettes, la longueur et la largeur de l'index usiné, etc. Dans une variante préférentielle, la forme et de préférence la dimension de la pièce à usiner peut être sélectionnée au préalable dans une liste prédéfinie. Les déplacements de l'outil et du porte-pièce sont alors commandés en fonction des indications fournies par la caméra, 6 et le logiciel associé de manière à exécuter un plan de pièces permettant d'aboutir à la forme désirée.

Liste de pièces

  

[0049]    
<tb>1<sep>Bâti


  <tb>2<sep>Outil de diamantage tournant


  <tb>20<sep>Axe de l'outil de diamantage


  <tb>21<sep>Moteur outil


  <tb>24<sep>Boîtier cache outil


  <tb>240<sep>Fenêtre dans boîtier


  <tb>3<sep>Pièce à usiner


  <tb>4<sep>Porte-pièces


  <tb>40<sep>position d'indexation sur le porte-pièce


  <tb>42<sep>Trous de positionnement des index sur le porte-pièce


  <tb>6<sep>Caméra


  <tb>7<sep>Coulisse horizontale X pour outil


  <tb>9<sep>Tourelle porte-pièces


  <tb>90-98<sep>Etages successifs de la tourelle



  Technical area

  

The present invention relates to a machine and a method of manufacturing faceted parts in particular index dials, having an upper face at least partially convex, and parts manufactured according to this method.

State of the art

  

Watch dials are often provided with raised indexes to indicate the position of the hours. An example of index 3 is illustrated in FIGS. 1A and 1B.

  

The indexes are provided with several facets, in the example shown 4 facets 30-33, and feet 36 to fix them in holes provided for this purpose in the watch face. They can be made of different materials, for example steel, brass, precious metal, precious or semi-precious stones, synthetic materials, etc. The maximum dimension of the indexes is usually a few millimeters at most.

  

The present invention relates in particular to the machining of the upper face of such indexes, or other similar parts in watches, jewelery and eyewear (decorations of glasses branches).

  

[0005] Various methods and machines are known for machining such indexes. The faceting is often performed using a rotary cutting tool, for example a diamond, which performs a faceting of a quality such that no polishing or grinding is necessary.

  

The quality of the index obtained, however, depends decisively on the relative positioning of the machining tool and the workpiece; positioning errors of a few hundredths of a millimeter on such small parts are visible and unacceptable.

  

In the prior art, the indexes are generally positioned manually before machining each facet. The operator checks the position of each index by means of a binocular microscope, for example, and adjusts this position with one or more micrometer screws.

  

An example of machines of this type, without binocular, is described for example in CH 355 098. A machine for machining facets with radii of curvature is described in CH 339 884.

  

The continuous work binocular is however tedious, while the manual adjustment by means of micrometer screws is slow. There is therefore a need to improve the productivity of this process, without reducing the quality of the parts obtained.

  

CH 403 655 discloses a method of manufacturing faceted signs in which the workpieces are mounted on a strip positioned precisely in front of the machining tool. The machining accuracy however crucially depends on the manufacturing tolerances of the band, on the one hand, and the positioning accuracy of the indexes with respect to the band on the other hand. It is therefore necessary to use high precision strips, expensive to produce. In addition, the indexes are positioned in the bands using feet inserted into centering holes. In order to guarantee the required positioning accuracy, the clearance between the index feet and the holes of the strips must be as small as possible, so that the insertion of the indexes into the holes and their extraction after machining is extremely difficult.

   The feet and indexes may bend or warp during this operation. However, the necessary residual clearance between the index feet and the positioning holes results in positioning errors that remain unacceptable for high quality parts.

  

Other systems exist in which different indexes to be machined are mounted on a rotating drum which occupies a large thickness. Inaccuracies in the angular positioning of the drum cause errors of orientation of the machining tool relative to the workpiece.

Brief summary of the invention

  

An object of the present invention is to provide a method and a machine free from the limitations of the prior art.

  

An object of the present invention is in particular to produce dial indexes, and other similar parts, with a precision and reproducibility at least equal to that which can be obtained with the best manual processes of the prior art. but without the inconvenience and low productivity that characterize these processes.

  

Another object of the present invention is to provide a method and a faceting machine in which the accuracy obtained does not depend, or little, the quality of the workpiece carriers and the quality of connection between the indexes and the workpiece.

  

According to the invention, these objects are attained in particular by means of a process for manufacturing faceted parts, in particular indexes of dials and similar parts, comprising an upper surface that is at least partially convex, comprising the following steps: motorized movement of the workpiece relative to the faceting tool, machining at least one facet on the upper face of the workpiece by means of a tool moving relatively to the workpiece, in which the relative movements of the workpiece machining and tool are automatically controlled according to the indications of an electronic system for automatic determination of the position of the part.

  

These objects are also achieved by means of a machine for manufacturing faceted parts, including index dials and similar parts, having an upper surface at least partially convex, the machine comprising several motorized axes for moving the workpiece to machine relative to the faceting tool, and a system for determining and automatically controlling the position of the workpiece, arranged to automatically control the relative movements of the workpiece and the tool.

  

This method and this machine have the advantage of controlling automatically, and with a minimum of human intervention, the movements of the workpiece. Productivity can thus be improved without giving up precision thanks to the use of an electronic system for determining the position of the part.

  

In a preferred embodiment, the electronic system for automatically determining the position of the workpiece makes it possible to determine the position of the workpiece independently of the workpiece carrier. Precise machining is possible even if the parts are arranged in an imprecise manner on the workpiece holder.

  

The position of the part may for example be determined using an optical system, for example a camera or a laser beam, or with the aid of a mechanical probe. In a preferred embodiment, the position of the part is determined in a plane by means of two points, or in space by means of three points.

  

The position of the workpiece can preferably be corrected by means of translational and rotational movements in a plane. In a preferred embodiment, the workpiece can move in a plane along two axes of translation and according to one or preferably two axes of rotation.

  

The invention will be better understood on reading the description of an exemplary embodiment illustrated by the appended figures which show:
<tb> Figs. 1A and 1B <sep> already discussed, a top and front view of an index machined according to the method and using the machine of the invention.


  <tb> Fig. 2 <sep> a perspective view of the machine of the invention.


  <tb> Fig. 3 <sep> a schematic view of the axes of the machine of the invention.


  <tb> Fig. 4 <sep> a view from above of a workpiece equipped with several indexes.

  

FIG. 2 illustrates a perspective view of a faceting machine according to one embodiment of the invention. The machine comprises a frame 1, shown without the feet and without the optional protection frame. A diamond tool 2 driven by a motor 21 rotates in a vertical plane about a horizontal axis 20 so as to facetize parts 3 arranged at several indexing positions 40 on a workpiece carrier 4 (FIG. . The tool 2 can be moved relative to the frame 1 along two horizontal orthogonal linear axes X (along the slides 7) and Y, and along a vertical linear axis Z. The three axes are preferably independent and controlled by a numerical control not shown, for example a properly programmed industrial PC.

  

The workpiece carrier 4 with the workpieces 3 is mounted on a turret 9 to make it perform several movements relative to the frame 1. In the example shown, the turret 9 has an upper stage 98 rotatable relative to the stage 96 about a vertical axis of rotation A. The stage 96 can itself be translated in a horizontal axis V relative to the lower stage 94. The stage 94, of its side, can move relative to the stage 92 along a horizontal U axis but perpendicular to the axis V. The three axes A, V, U and allow to move the workpiece freely in a horizontal plane, within the limit races of the axes.

  

In the preferred embodiment, the stage 92 is itself rotatable relative to the frame about a vertical axis of rotation C. The workpiece can thus be moved in its horizontal plane along two axes of translation horizontal U, V and two vertical axes of rotation A, C. The use of two axes of rotation, instead of one, reduces the number of displacements along the axes U, V during rotations of the room between two indexing positions and / or between the machining of two facets of the same part. The axis A can for example be used exclusively for indexing movements to move from one part to another, while the C axis can for example be used exclusively to correct the orientation errors of the indexes or to turn it between the machining of two facets.

  

The superposition of the stages and the axes is illustrated in a simplified manner in FIG. 3.

  

In a variant not illustrated, the machine could comprise additional axes, for example to incline the plane of rotation of the tool 2, or to tilt the plane of the workpiece holder 4, so as to adjust the angle of faceting. In order to reduce costs, however, the illustrated machine preferably uses a workpiece holder 4 which is always horizontal and a tool 2 rotating in a vertical plane. The tool 2 is, however, removable and can be replaced by another tool to change the angle of faceting indexes.

  

The tool 2 can be replaced by opening the cover of a tool cover 24; only the cutting end of the tool protrudes from the bottom of the tool cover with each rotation. The upper portion of the tool cover is provided with a window 240 to allow a camera 6, arranged to film along a vertical axis perpendicular to the plane of movement of the workpiece 3, to film the workpiece before, after and after machining course. The tool also moves in the field of view of the camera. The usual speed of rotation of the tool is however so high that its image is not captured by the camera; in rotation, it does not mask the important part of the piece that one wishes to film.

  

The camera is integrally linked to the tool whose movements it follows along the X, Y axes. The camera could also follow the movements of the tool along the Z axis; in this case, the distance between the camera and the room changes, so that it is necessary to adjust the focus distance and zoom of the camera.

  

The field of view of the camera allows to see the index commonly machined in full. A not shown screen allows an operator to view the images taken by the camera, and to check the machining done. Indications can be superimposed on the displayed image, for example to display to the operator the directions of the displacement axes, the final form to be machined, etc.

  

An example of a workpiece carrier 4 is illustrated in FIG. 3. The workpiece is connected to the stage 98 of the turret 9, which accompanies the translation and rotation movements. The workpiece is constituted by a cylindrical plate whose flat upper face has several indexing positions 40 arranged radially around the center. The illustrated work carrier has 16 angular positions; workpieces with 30, 60 or more positions, however, can be used. It is also possible in the context of the invention to arrange the indexes on several concentric circles or non-radially on a part-piece, for example to align them in strips, to arrange them on a grid, etc.

  

Each indexing position 40 is provided with at least one opening 42, two in the preferred example illustrated, for inserting the feet 36 of an index 3 previously roughed on another machine, in a position predetermined. It is also possible to provide at each indexing position different openings for inserting different types of index.

  

In the example shown, only 7 of the 16 possible indexing positions are used; the angular steps between two positions used are also irregular.

  

The indexes 3 are held fixedly on the workpiece holder 4, for example by gluing, by suction or by magnetization. In case of bonding, the indexes can be peeled off after machining with a suitable solvent.

  

The clearance between the feet 36 of the indexes and the openings 42 of the carrier is preferably between 3 and 5 hundredths of a millimeter, so as to facilitate the insertion and extraction of the indexes. This game is in any case larger than the game due to the required machining tolerances, which are of the order of a hundredth of a millimeter. The position of the indexes can not therefore be determined accurately knowing the position of the workpiece holder. Initially, the machine ignores the angular positions 40 of the carrier which are actually employed.

  

According to the invention, the determination of the position of the index is therefore performed by direct measurement of the indexes, regardless of the position of the workpiece holder. Each index is also aligned individually, regardless of the alignment made on the other indexes.

  

The images successively captured by the camera 6 are transmitted to a non-illustrated digital processing system, for example a dedicated digital control or preferably an industrial PC running image recognition software and adapted part control. The digital control system has interfaces for controlling the motors associated with the 7 axes X, Y, Z and C, U, V, A according to the indications of the camera 6.

  

The image recognition software preferably makes it possible to acquire the position of each workpiece in the plane defined by the upper face of the workpiece holder 4. The position of each index in this plane is preferably defined by at least two points P1, P2 or equivalently by a point P and a [theta] orientation.

  

To facet all index 3 previously glued on a workpiece holder 4, it is first necessary to load the workpiece holder on the plate 98 of the machine. The camera 6 then captures the position of all the indexes, either at one time, or preferably one index after the other by moving the U, V, A and optionally C axes, so as to scan the entire surface of the 6. The position of each index is stored.

  

The workpiece holder and the plate 98 are then positioned relative to the cutting tool 2, placed for example above the center of the workpiece holder or above the first index to be machined.

  

The machining of each index is performed by orienting it beforehand by a correction movement along the axis C or A. If necessary, the position of the index can also be corrected in the horizontal plane by movements of translation along the U and / or V axes

  

The different facets of each index are then machined by the cutting tool 2 which descends along the Z axis to cut to the desired depth. The part is turned and possibly translated between the machining of the different facets by combinations of displacements along the X, Y and C axes preferably.

  

The operation is then repeated between each index. The workpiece holder 4 is indexed by the number of indexing steps required by rotations of the axis A only, which makes it possible to avoid recentering the workpiece holder. Small-scale corrections can, however, be made on the U, V and possibly C, X and Y axes in order to take account of the positioning inaccuracies of the indexes.

  

Index cutting comprising a heel, or another asymmetrical facet, can be performed by moving the index along the U and V axes, and then recentering after machining.

  

When all the indexes have been faceted, the workpiece is unloaded and the indexes released, for example by dissolving the glue.

  

The acquisition of the position of each piece 3 on the workpiece can be carried out before any machining operation, by scanning the possible indexing positions on the workpiece holder to check if a part is installed therein and to determine its exact position. The positions of all indexes on the workpiece carrier are determined and then stored before faceting begins. This variant has the advantage of optimizing the speeds of displacement during machining.

  

In another variant, the position of an index is determined, the index is machined, then the position of the next index is determined, and so on. This variant reduces the time required before the first index is machined, but may increase the machining time of all indexes.

  

In the case of a workpiece on which the parts are arranged in strip or grid rather than radially, the axis A used to index the workpiece between the faceting of two parts could be replaced or supplemented by one or two linear axes for performing linear indexing movements of the workpiece carrier. In a variant, these independent indexing movements could also be performed using the U, V axes, which however has the disadvantage of losing the centering, and / or X, Y axes.

  

The software preferably comprises an interface allowing the operator to determine in advance the shape of the workpiece, for example the number of facets, the length and width of the machined index, etc. In a preferred embodiment, the shape and preferably the dimension of the workpiece can be selected beforehand in a predefined list. The movements of the tool and the workpiece carrier are then controlled according to the indications provided by the camera, 6 and the associated software so as to execute a parts plan to achieve the desired shape.

List of parts

  

[0049]
<Tb> 1 <September> Frame


  <tb> 2 <sep> Rotating diamond tool


  <tb> 20 <sep> Axis of the diamond tool


  <tb> 21 <sep> Engine tool


  <tb> 24 <sep> Tool cover


  <tb> 240 <sep> Window in casing


  <tb> 3 <sep> Workpiece


  <Tb> 4 <September> Work holders


  <tb> 40 <sep> indexing position on the holder


  <tb> 42 <sep> Index positioning holes on the workpiece holder


  <Tb> 6 <September> Camera


  <tb> 7 <sep> Horizontal slide X for tool


  <tb> 9 <sep> Workpiece turret


  <tb> 90-98 <sep> Successive stages of the turret


    

Claims (34)

1. Procédé de fabrication de pièces (3) facettées, notamment d'index de cadrans, comportant une face supérieure au moins partiellement convexe, comprenant les étapes suivantes: 1. A method of manufacturing faceted parts (3), in particular index dials, comprising an upper face at least partially convex, comprising the following steps: déplacement motorisé de la pièce (3) à usiner relativement à un outil de facettage (2), motorized movement of the workpiece (3) to be machined relative to a faceting tool (2), usinage d'au moins une facette (30-33) sur la face supérieure de la pièce (3) au moyen dudit outil (2) se déplaçant relativement à la pièce (3), machining at least one facet (30-33) on the upper face of the workpiece (3) by means of said tool (2) moving relative to the workpiece (3), caractérisé en ce que les déplacements relatifs de la pièce (3) et de l'outil (2) sont contrôlés automatiquement en fonction des indications d'un système électronique (6) de détermination automatique de la position de la pièce. characterized in that the relative movements of the workpiece (3) and the tool (2) are automatically controlled according to the indications of an electronic system (6) for automatically determining the position of the workpiece. 2. Procédé selon la revendication 1, dans lequel plusieurs pièces (3) à usiner sont disposées sur au moins un porte-pièce (4), ledit système électronique de détermination automatique de la position de la pièce permettant de déterminer la position des différentes pièces (3) indépendamment les unes des autres et indépendamment du porte-pièce. 2. Method according to claim 1, wherein a plurality of workpieces (3) to be machined are arranged on at least one workpiece carrier (4), said electronic system for automatically determining the position of the workpiece making it possible to determine the position of the different workpieces. (3) independently of each other and independently of the workpiece carrier. 3. Procédé selon la revendication 2, dans lequel les différentes pièces (3) sur le porte-pièce (4) sont alignées par rapport au porte-pièce indépendamment les unes des autres par des mouvements dépendant de leur position préalablement déterminée. 3. Method according to claim 2, wherein the various parts (3) on the workpiece carrier (4) are aligned relative to the workpiece holder independently of each other by movements depending on their predetermined position. 4. Procédé selon les revendications 2 ou 3, dans lequel la position des pièces (3) est déterminée par mesure directe des pièces, indépendamment de la position du porte-pièce (4). 4. Method according to claims 2 or 3, wherein the position of the parts (3) is determined by direct measurement of the parts, regardless of the position of the workpiece holder (4). 5. Procédé selon l'une des revendications 1 à 4, dans lequel ledit système électronique (6) de détermination automatique de la position de la pièce (3) permet de déterminer la position dans un plan de chaque pièce à l'aide d'au moins deux points (P1, P2). 5. Method according to one of claims 1 to 4, wherein said electronic system (6) for automatically determining the position of the workpiece (3) makes it possible to determine the position in a plane of each workpiece by means of at least two points (P1, P2). 6. Procédé selon l'une des revendications 1 à 5, dans lequel la pièce à usiner (3) est déplacée dans un plan selon au moins trois axes (C, U, V), et dans lequel l'outil (2) se déplace au moins selon un axe (Z) linéaire perpendiculaire au dit plan. 6. Method according to one of claims 1 to 5, wherein the workpiece (3) is moved in a plane along at least three axes (C, U, V), and wherein the tool (2) is moves at least along a linear axis (Z) perpendicular to said plane. 7. Procédé selon la revendication 6, dans lequel les déplacements de la pièce à usiner (3) dans ledit plan sont contrôlés à l'aide d'au moins deux axes de rotation (A, C) et deux axes de translation (U, V) perpendiculaires entre eux. The method according to claim 6, wherein the movements of the workpiece (3) in said plane are controlled using at least two axes of rotation (A, C) and two translation axes (U, V) perpendicular to each other. 8. Procédé selon la revendication 7, dans lequel lesdits deux axes de rotation (A, C) sont parallèles entre eux. 8. The method of claim 7, wherein said two axes of rotation (A, C) are parallel to each other. 9. Procédé selon la revendication 8, dans lequel seul un (A) desdits deux axes de rotation (A, C) est utilisé pour des mouvements d'indexation du porte-pièce (4) entre l'usinage de deux pièces (3). 9. The method of claim 8, wherein only one (A) of said two axes of rotation (A, C) is used for indexing movements of the workpiece holder (4) between the machining of two pieces (3). . 10. Procédé selon l'une des revendications 8 et 9, dans lequel un seul (C) des dits deux axes de rotation (A, C) est utilisé pour orienter la pièce (3) entre l'usinage de deux facettes (30-33). 10. Method according to one of claims 8 and 9, wherein only one (C) of said two axes of rotation (A, C) is used to orient the piece (3) between the machining of two facets (30- 33). 11. Procédé selon l'une des revendications 1 à 10, dans lequel l'outil (2) est déplacé dans un plan par rapport à la pièce (3) de manière à usiner les différentes facettes (30-33) d'une même pièce (3). 11. Method according to one of claims 1 to 10, wherein the tool (2) is moved in a plane relative to the workpiece (3) so as to machine the various facets (30-33) of the same piece (3). 12. Procédé selon l'une des revendications 1 à 11, comprenant une étape au cours de laquelle un opérateur sélectionne dans une liste la forme de la pièce (3) à usiner, lesdits déplacements dépendant de la forme sélectionnée. 12. Method according to one of claims 1 to 11, comprising a step in which an operator selects in a list the shape of the workpiece (3) to be machined, said movements depending on the selected form. 13. Procédé selon l'une des revendications 1 à 12, comprenant une étape préalable de fixation non permanente des pièces (3) à usiner sur un porte-pièce (4). 13. Method according to one of claims 1 to 12, comprising a prior step of non-permanent attachment of the workpieces (3) to be machined on a workpiece carrier (4). 14. Procédé selon la revendication 13, les pièces (3) à usiner étant collées avant usinage sur ledit porte-pièce (4), et décollées après usinage. 14. The method of claim 13, the parts (3) to be machined being glued before machining on said workpiece carrier (4), and peeled after machining. 15. Procédé selon l'une des revendications 13 à 14, ledit porte-pièce (4) comportant plusieurs positions d'indexation (40) possibles pour y fixer les pièces (3), seules certaines desdites positions d'indexation étant utilisées. 15. Method according to one of claims 13 to 14, said workpiece carrier (4) having several indexing positions (40) possible to fix the parts (3), only some of said indexing positions being used. 16. Procédé selon la revendication 15, les pas entre les positions d'indexation (40) utilisées étant irréguliers. 16. The method of claim 15, the steps between the indexing positions (40) used being irregular. 17. Procédé selon l'une des revendications 2 à 16, dans lequel toutes les facettes (30-33) d'une pièce (3) sont usinées avant d'entreprendre un mouvement d'indexation en vue d'usiner la pièce suivante. 17. A method according to one of claims 2 to 16, wherein all the facets (30-33) of a workpiece (3) are machined before undertaking an indexing movement to machine the next piece. 18. Procédé selon l'une des revendications 2 à 16, comprenant un premier cycle au cours duquel une partie des facettes (30-33) de toutes les pièces (3) sont usinées, puis un deuxième cycle pour usiner les facettes (30-33) restantes de toutes les pièces. 18. A method according to one of claims 2 to 16, comprising a first cycle in which part of the facets (30-33) of all the parts (3) are machined, then a second cycle for machining the facets (30-33). 33) of all the pieces. 19. Procédé selon l'une des revendications 2 à 18, comprenant une étape préliminaire de détermination automatique de la position de toutes les pièces (3) sur ledit porte-pièce (4). 19. Method according to one of claims 2 to 18, comprising a preliminary step of automatically determining the position of all the parts (3) on said workpiece carrier (4). 20. Procédé selon l'une des revendications 1 à 19, comprenant une étape préliminaire d'ébauchage de la pièce (3) effectuée sur une autre machine. 20. Method according to one of claims 1 to 19, comprising a preliminary roughing step of the part (3) performed on another machine. 21. Machine de fabrication de pièces (3) facettées, notamment d'index de cadrans, comportant une face supérieure au moins partiellement convexe, la machine comprenant plusieurs axes motorisés (X, Y, Z, A, U, V, C) pour déplacer la pièce (3) à usiner relativement à un outil de facettage (2), caractérisée par un système de détermination et de contrôle (6) automatique de la position de la pièce (3), agencé de manière à contrôler automatiquement les déplacements relatifs de la pièce (3) à usiner et de l'outil (2). 21. Machine for manufacturing faceted pieces, in particular indexes of dials, comprising an upper face that is at least partially convex, the machine comprising several motorized axes (X, Y, Z, A, U, V, C) for moving the workpiece (3) to be machined relative to a faceting tool (2), characterized by an automatic determination and control system (6) for the position of the workpiece (3), arranged to automatically control relative movements the workpiece (3) to be machined and the tool (2). 22. Machine selon la revendication 21, comprenant au moins un porte-pièce (4) sur lequel plusieurs pièces (3) à usiner successivement sont disposées, ledit système de détermination et de contrôle automatique de la position de la pièce étant agencé pour déterminer la position des pièces (3) à usiner indépendamment les unes des autres et indépendamment de la position du porte-pièce (4). 22. Machine according to claim 21, comprising at least one workpiece holder (4) on which several pieces (3) to be machined successively are arranged, said system for determining and automatically controlling the position of the workpiece being arranged to determine the position of the workpieces (3) to be machined independently of each other and independently of the position of the workpiece carrier (4). 23. Machine selon la revendication 21 ou 22, comprenant au moins un porte-pièce (4) sur lequel plusieurs pièces (3) à usiner successivement sont disposées, ledit système de détermination et de contrôle automatique de la position de la pièce étant agencé de manière à aligner les différentes pièces sur ledit porte-pièce indépendamment les unes des autres par rapport audit porte-pièce. 23. Machine according to claim 21 or 22, comprising at least one workpiece holder (4) on which several pieces (3) to be machined successively are arranged, said system for determining and automatically controlling the position of the workpiece being arranged in order to align the different parts on said carrier independently of each other with respect to said workpiece holder. 24. Machine selon l'une des revendications 21 à 23, ledit système de détermination et de contrôle automatique de la position étant agencé pour déterminer la position de chaque pièce (3) dans un plan uniquement, à l'aide de deux points (P1, P2), et pour contrôler cette position. 24. Machine according to one of claims 21 to 23, said automatic position determination and control system being arranged to determine the position of each piece (3) in a plane only, using two points (P1 , P2), and to control this position. 25. Machine selon l'une des revendications 21 à 24, comprenant au moins un axe de rotation (C) et deux axes de translation (U, V) pour déplacer ladite pièce (3) à usiner dans un plan, et au moins un axe (Z) pour déplacer ledit outil (2) relativement à ladite pièce dans une direction perpendiculaire audit plan. 25. Machine according to one of claims 21 to 24, comprising at least one axis of rotation (C) and two translation axes (U, V) for moving said workpiece (3) to be machined in a plane, and at least one axis (Z) for moving said tool (2) relative to said workpiece in a direction perpendicular to said plane. 26. Machine selon la revendication 25, comprenant un axe de rotation supplémentaire (A) pour déplacer ladite pièce à usiner. 26. Machine according to claim 25, comprising an additional axis of rotation (A) for moving said workpiece. 27. Machine selon la revendication 26, dans lequel lesdits deux axes de rotation (A, C) sont parallèles entre eux. 27. Machine according to claim 26, wherein said two axes of rotation (A, C) are parallel to each other. 28. Machine selon les revendications 26 ou 27, dans lequel un (A) desdits deux axes de rotation (A, C) est agencé pour indexer le porte-pièce (4) entre l'usinage de deux pièces (3) sur le porte-pièce (4). 28. Machine according to claims 26 or 27, wherein one (A) of said two axes of rotation (A, C) is arranged to index the workpiece carrier (4) between the machining of two parts (3) on the door -piece (4). 29. Machine selon l'une des revendications 26 à 28, dans lequel un seul (C) desdits deux axes de rotation (A, C) est agencé pour orienter la pièce (3) entre l'usinage de deux facettes (30-33). 29. Machine according to one of claims 26 to 28, wherein only one (C) of said two axes of rotation (A, C) is arranged to orient the piece (3) between the machining of two facets (30-33). ). 30. Machine selon l'une des revendications 21 à 29, comprenant deux axes (X, Y) pour déplacer ledit outil (2) dans un plan horizontal. 30. Machine according to one of claims 21 to 29, comprising two axes (X, Y) for moving said tool (2) in a horizontal plane. 31. Machine selon l'une des revendications 21 à 30, dans laquelle ledit système de détermination et de contrôle automatique de la position de la pièce (3) comporte une caméra (6) pour capturer plusieurs positions successives de la pièce (3). 31. Machine according to one of claims 21 to 30, wherein said system for determining and automatically controlling the position of the workpiece (3) comprises a camera (6) for capturing several successive positions of the workpiece (3). 32. Machine selon la revendication 31, ledit système de détermination et de contrôle automatique de la position de la pièce comprenant un système de traitement numérique exécutant un logiciel de traitement d'images pour contrôler la position de la pièce (3) en fonction des images capturées par ladite caméra (6). 32. The machine of claim 31, said system for determining and automatically controlling the position of the workpiece comprising a digital processing system executing an image processing software for controlling the position of the workpiece (3) according to the images. captured by said camera (6). 33. Machine selon les revendications 31 ou 32, ladite caméra (6) étant disposée de manière à filmer selon un axe perpendiculaire (Z) à un plan de déplacement de la pièce (3). 33. Machine according to claims 31 or 32, said camera (6) being arranged to film along a perpendicular axis (Z) to a plane of movement of the workpiece (3). 34. Pièce, notamment index de cadran de montre, fabriquée selon le procédé de l'une des revendications 1 à 20. 34. Part, in particular watch dial index, manufactured according to the method of one of claims 1 to 20.
CH00484/05A 2005-03-22 2005-03-22 Machine parts and manufacturing process faceted, and parts manufactured by this process. CH698616B1 (en)

Priority Applications (2)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH00484/05A CH698616B1 (en) 2005-03-22 2005-03-22 Machine parts and manufacturing process faceted, and parts manufactured by this process.
FR0650980A FR2883497B1 (en) 2005-03-22 2006-03-22 MACHINE AND METHOD FOR MANUFACTURING FACED PARTS, AND PARTS MANUFACTURED THEREBY

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH00484/05A CH698616B1 (en) 2005-03-22 2005-03-22 Machine parts and manufacturing process faceted, and parts manufactured by this process.

Publications (1)

Publication Number Publication Date
CH698616B1 true CH698616B1 (en) 2009-09-15

Family

ID=35482241

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
CH00484/05A CH698616B1 (en) 2005-03-22 2005-03-22 Machine parts and manufacturing process faceted, and parts manufactured by this process.

Country Status (2)

Country Link
CH (1) CH698616B1 (en)
FR (1) FR2883497B1 (en)

Citations (5)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
CH355098A (en) * 1959-05-20 1961-06-15 Lapidor Sa Machine for faceting hour signs for clock dials
CH403655A (en) * 1962-11-23 1965-08-13 Ls Eggli Weibel & Cie S A Manufacturing process of faceted signs for watch dials
GB2363861A (en) * 2000-06-19 2002-01-09 Robotic Technology Systems Plc Processing an object, eg a workpiece, by a tool
EP1232834A2 (en) * 2001-02-19 2002-08-21 Faimond S.r.l. Diamond machine, provided with an electronic detecting and controlling system to detect and control the shape of a piece to be incised
US6449526B1 (en) * 1998-09-08 2002-09-10 Walter A.G. Machine tool with automatic process control and monitoring

Patent Citations (5)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
CH355098A (en) * 1959-05-20 1961-06-15 Lapidor Sa Machine for faceting hour signs for clock dials
CH403655A (en) * 1962-11-23 1965-08-13 Ls Eggli Weibel & Cie S A Manufacturing process of faceted signs for watch dials
US6449526B1 (en) * 1998-09-08 2002-09-10 Walter A.G. Machine tool with automatic process control and monitoring
GB2363861A (en) * 2000-06-19 2002-01-09 Robotic Technology Systems Plc Processing an object, eg a workpiece, by a tool
EP1232834A2 (en) * 2001-02-19 2002-08-21 Faimond S.r.l. Diamond machine, provided with an electronic detecting and controlling system to detect and control the shape of a piece to be incised

Also Published As

Publication number Publication date
FR2883497B1 (en) 2014-07-04
FR2883497A1 (en) 2006-09-29

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP1193013B1 (en) Machine for drilling oil holes in crankshafts and corresponding method
EP2046529B1 (en) Pair of ophthalmic glasses and method for forming a peripheral mounting rib on the edge of a lens
EP2117773B1 (en) Spectacle lens trimming machine with a rotating tool carrier on which are mounted several working tools
EP2366497B1 (en) Machining and finishing machine
FR2668412A1 (en) SYSTEM FOR MOUNTING A LENS BODY FOR ITS SURFACING AND CONTOURING AND CORRESPONDING METHOD.
FR2475446A1 (en) AUTOMATIC LENS GRINDING MACHINE
CH697657B1 (en) Beveling and engine turning machine for e.g. plane pieces, has motorized head comprising burin mounted at center of rotation axis for being oriented along machining path, without modification in its position
EP2247407B9 (en) Method for preparing an ophthalmic lens with specific machining of the fitting rib thereof
EP0207814B1 (en) Method of positioning a cutting point of a cutting tool, and apparatus employing the method on a numerically controlled lathe
EP1689569B1 (en) Method for piercing optical glasses with the aid of a digitally controlled drill and device for carrying out said method .
EP2425926B1 (en) Method for trimming an ophthalmic lens
FR2928289A1 (en) Numerically controlled five axes machining machine&#39;s geometry controlling method for motor vehicle&#39;s panel, involves repeating scanning operation of laser beam by tool according to preset program for angular positions of tool and spindle
EP2077927B1 (en) Method for trimming an ophthalmic lens
FR2889319A1 (en) METHOD OF DISTRACTING AN OPHTHALMIC LENS WITH REACQUISITION OF AN INITIAL CENTERING REFERENTIAL
FR2860888A1 (en) METHOD FOR CALIBRATING OPHTHALMIC GLASS DRILLING MACHINE, DEVICE FOR IMPLEMENTING SUCH A METHOD, AND APPARATUS FOR MACHINING OPTHALMIC GLASSES EQUIPPED WITH SUCH A DEVICE
EP2627476B1 (en) Template for calibrating a machine used to machine an ophthalmic lens, device and method using such a template
CH698616B1 (en) Machine parts and manufacturing process faceted, and parts manufactured by this process.
EP1353143B1 (en) Lens measuring device
FR2852264A1 (en) Angular gap estimating process for ophthalmic glass grinding machine, involves analyzing image to measure real inclination of image of reference part in relation to image of mark, and deducing angular gap
EP3172011B1 (en) Machine for acquiring images of optical lenses and process for trimming optical lenses
FR2838364A1 (en) METHOD OF CHAMFERING AN OPHTHALMIC LENS INCLUDING A NON-CONTACT SURVEY STAGE
EP1641091B1 (en) Method allowing the in-situ machining of the peripheral surface of a rotational workpiece and device facilitating the method
WO2007065981A2 (en) Grinder auto-calibration method
EP0478439B1 (en) Machine for manufacturing ground screws starting from rods
WO2006013245A1 (en) Device and method for characterising an ophthalmic lens

Legal Events

Date Code Title Description
PUE Assignment

Owner name: UNIVERSO S.A.

Free format text: MOM LE PRELET S.A.#ROUTE DU VANEL 4#2206 LES GENEVEYS-SUR-COFFRANE (CH) -TRANSFER TO- UNIVERSO S.A.#RUE DES CRETETS 11#2301 LA CHAUX-DE-FONDS (CH)