CH697883B1 - jewelery item. - Google Patents

jewelery item. Download PDF

Info

Publication number
CH697883B1
CH697883B1 CH6082004A CH6082004A CH697883B1 CH 697883 B1 CH697883 B1 CH 697883B1 CH 6082004 A CH6082004 A CH 6082004A CH 6082004 A CH6082004 A CH 6082004A CH 697883 B1 CH697883 B1 CH 697883B1
Authority
CH
Switzerland
Prior art keywords
decorative
article according
jewelery article
decorative element
elements
Prior art date
Application number
CH6082004A
Other languages
French (fr)
Inventor
Alberto Rodriguez
Betrand Robert-Nicoud
Original Assignee
Tissot Sa
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Tissot Sa filed Critical Tissot Sa
Priority to CH6082004A priority Critical patent/CH697883B1/en
Publication of CH697883B1 publication Critical patent/CH697883B1/en

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A44HABERDASHERY; JEWELLERY
    • A44CPERSONAL ADORNMENTS, e.g. JEWELLERY; COINS
    • A44C17/00Gems or the like
    • A44C17/02Settings for holding gems or the like, e.g. for ornaments or decorations
    • A44C17/0258Settings for holding gems or the like, e.g. for ornaments or decorations rotatably or pivotably arranged

Abstract

The article e.g. pendent (3), has a decorative device with fixation units e.g. frame, for being fixed on a part of a body. An upper decorative element (10) and a rotative lower decorative element (20) occupy a closed position, in which the element (10) partially hides an extension (8a) of a bearing and/or the element (20), and an opened position in which hidden parts are partially visible after rotation of the decorative elements, where the decorative elements are colored or transparent plates. A decorative pellet (9) is constituted by encrusting precious stones in a noble metal support.

Description

       

  Domaine Technique

[0001] La présente invention concerne un article de bijouterie, telle qu'une bague, un pendentif, une broche, ou un bracelet, permettant de modifier à volonté son aspect extérieur, sans qu'il soit nécessaire d'ajouter ou d'enlever des éléments décoratifs.

Arrière-plan technologique

[0002] On connaît déjà des articles de bijouterie ou de joaillerie dont l'usager peut en modifier à volonté l'aspect esthétique. Le brevet DE 4 134 664 décrit par exemple une bague dont la surface extérieure visible comporte de place en place des logements dans lesquels on peut insérer, selon son choix, des éléments décoratifs. Dans la demande internationale WO 93/14665, le chaton de la bague est pincé dans l'entrefer d'un anneau et peut être remplacé par un autre chaton, par exemple plus en harmonie avec une montre portée au poignet.

   Le brevet FR 2 539 597 décrit un pendentif à éléments variables dans lequel des pierres précieuses ou semi-précieuses peuvent être insérées entre des sillons de deux anneaux en vis à vis, dont l'un comporte une ouverture permettant le montage desdites pierres.

[0003] De tels agencements nécessitent une certaine habilité de la part de l'usager, et il existe un risque de perdre un élément décoratif pouvant avoir une certaine valeur.

Résumé de l'invention

[0004] L'invention concerne donc un article de bijouterie ou de joaillerie comportant un dispositif décoratif permettant d'en changer l'aspect d'une façon différente de celles de l'art antérieur, notamment sans montage ou démontage d'un élément de ladite pièce,

   c'est-à-dire sans risque de perdre un tel élément dont la valeur peut être élevée.

[0005] A cet effet l'article de bijouterie selon l'invention comprend des moyens de fixation sur le corps du porteur, tel qu'un anneau pour une bague, une patte percée pour un pendentif, une épingle pour une broche ou un bracelet pour le port au poignet. Ces moyens de fixation comportent un noyau circulaire, surmonté par une pastille décorative, sur lequel est monté à rotation au moins un premier élément décoratif positionné au-dessus d'une portée en forme d'anneau circulaire formé dans les moyens de fixation, ou au-dessus d'autres éléments décoratifs rotatifs.

   Le dispositif est caractérisé en ce que le premier élément décoratif et une extension de la portée, et/ou d'autres éléments décoratifs ont des contours identiques ou similaires éléments décoratifs peuvent occuper une première position dite "fermée" dans laquelle le premier élément décoratif masque au moins partiellement la portée et/ou les autres éléments décoratifs, et une deuxième position dite "ouverte" dans laquelle les parties précédemment masquées sont rendues partiellement visibles après rotation d'au moins un élément décoratif.

[0006] Par "contour non circulaire" on entend en fait un contour curviligne quelconque, tel qu'un contour oblong, ou un contour brisé, par exemple en forme d'étoile.

   Par contour non symétrique par rapport au centre de rotation on entend un contour, tel qu'un contour circulaire dont le centre ne coïnciderait pas avec le centre du noyau de rotation.

[0007] Selon un premier mode de réalisation, la pastille décorative est solidaire du premier élément décoratif, en étant entraînée en rotation avec ledit élément décoratif.

[0008] Selon un deuxième mode de réalisation la pastille décorative est solidaire du noyau des moyens de fixation ou vient de matière avec celui-ci, et n'est pas entraînée en rotation par les éléments décoratifs.

[0009] Par "pastille décorative" on entend tout motif décoratif, venant, éventuellement de matière avec le premier élément décoratif, ou avec le noyau de rotation, un cabochon en pierre précieuse ou une incrustation de pierres précieuse,

   telles que des diamants dans une base en métal noble. De telles incrustations peuvent également être effectuées dans les parties des éléments décoratifs venant visibles après rotation desdits éléments décoratifs.

[0010] En dehors de la "haute joaillerie", lesdits éléments décoratifs peuvent être simplement des plaques transparentes et/ou colorées modifiant l'aspect esthétique selon qu'elles sont toutes superposées, ou au contraire dans des positions ouvertes.

[0011] Les éléments décoratifs peuvent être déplacés en rotation manuellement.

[0012] Selon un autre aspect de l'invention ils peuvent également être entraînés en rotation par un moteur mécanique ou électrique logé dans une cavité prévue dans le noyau de rotation.

[0013] Que l'entraînement soit manuel ou motorisé, selon encore un autre aspect de l'invention,

   le débattement des éléments décoratifs peut être contrôlé par des cames et des butées ménagées entre les parties fixes et les éléments mobiles en rotation.

[0014] On ajoutera enfin que le premier élément décoratif comporte des moyens d'encliquetage dans le noyau de rotation, et un bec de retenu des éléments décoratifs rotatifs inférieurs, de sorte que l'article de bijouterie ou joaillerie est indémontable sans intervention d'une personne spécialisée.

Brève description des dessins

[0015] D'autres caractéristiques et avantages de la présente invention apparaîtront plus clairement à la lecture de la description de différents exemples de réalisation, donnés à titre illustratif et non limitatif, en référence aux dessins annexés dans lesquels:
<tb>la fig. 1<sep>représente une bague en vue de dessus avec un dispositif en position "fermée";


  <tb>la fig. 2<sep>correspond à la fig. 1 en position "ouverte";


  <tb>la fig. 3<sep>est une coupe partielle agrandie selon la ligne lll-lll de la fig. 1;


  <tb>la fig. 4<sep>représente un pendentif avec un dispositif en position "fermée";


  <tb>la fig. 5<sep>correspond à la fig. 4 en position "ouverte",


  <tb>la fig. 6<sep>est une coupe agrandie selon la ligne VI-VI de la fig. 4, et


  <tb>la fig. 7<sep>représente un bracelet comportant une pluralité de dispositifs selon l'invention.

Description détaillée de l'invention

[0016] En se référant maintenant aux fig. 1 à 3, on a représenté un premier mode de réalisation comportant le dispositif décoratif selon l'invention, dans sa réalisation la plus simple. L'article de bijouterie représenté est une bague, en position fermée à la fig. 1, en position ouverte à la fig. 2 et en coupe partielle à la fig. 3. La bague est formée par un anneau rigide 2 comportant un noyau de rotation 7, pourvu d'une gorge 7a destinée à loger un ressort annulaire 11 permettant l'encliquetage dans une gorge 10a du premier élément décoratif 10. Ce premier élément décoratif comporte un bec de retenu 13 de l'élément décoratif sous-jacent 20.

   Si le dispositif comportait encore un autre élément décoratif, l'élément 20 comporterait également un bec pour l'élément décoratif sous-jacent.

[0017] Dans le mode de réalisation représenté, on voit que le premier élément décoratif 10 supporte et immobilise une pastille décorative 9. Il s'agit par exemple d'une pierre précieuse enchâssée dans ledit élément décoratif 10.

   Selon une variante de réalisation ladite pastille décorative peut venir de matière avec l'élément décoratif 10, l'ensemble étant par exemple en métal précieux facetté.

[0018] La fig. 3, qui est une section droite de la bague montre une parfaite symétrie, mais si on se réfère aux fig. 1 et 2, on voit que le contour des éléments décoratifs 10, 20 n'est pas circulaire, même s'il présente une symétrie par rapport à l'axe zz ¾ du noyau de rotation 7.

[0019] Dans l'exemple représenté, le contour de chaque élément est curviligne et oblong, c'est à dire ovale, en laissant apparaître pour l'élément inférieur 20 une bande 20a, visible en position fermée représentée à la fig.

   1.

[0020] Lorsqu'on fait tourner les deux éléments décoratifs 10, 20 autour du noyau de rotation 7, on découvre alors les parties cachées 8a de la portée 8 et celles de l'élément décoratif inférieur 20. Dans l'exemple représenté la rotation de l'élément décoratif supérieur 10 est de 135 deg. et celui de l'élément décoratif 20 de 45 deg. dans le sens anti-horaire, mais d'autres choix sont évidemment possibles en fonction de l'effet esthétique recherché.

   De même il est possible de faire tourner uniquement l'élément décoratif supérieur 10 pour obtenir un aspect en croix.

[0021] On se réfère maintenant aux fig. 4 à 6, où on a représenté un deuxième mode de réalisation correspondant à un pendentif 3, ou de façon équivalente à une broche, et permettant d'illustrer différentes variantes de réalisation, également applicables au premier mode de réalisation précédemment décrit.

[0022] Comme on le voit à la fig. 4, où le dispositif est représenté en position fermé, l'élément décoratif supérieur 10 a une forme d'étoile à plusieurs branches 12, dont certaines manquent au niveau 12b de l'attache de collier 4a solidaire des moyens de fixation formés par un bâti 4 visible sur la coupe de la fig. 6.

   Dans ce mode de réalisation l'élément décoratif supérieur recouvre entièrement un élément décoratif inférieur 20 et la portée 8 qui ont tous les deux la même forme en étoile "tronquée".

[0023] Dans la position ouverte représentée à la fig. 5, on voit que les branches cachées des étoiles de l'élément décoratif inférieur 20 et des extensions 8a de la portée 8 deviennent visibles dans la partie 12b et entre les branches 12 de l'élément décoratif supérieur 10. La pastille décorative centrale 9, qui comporte dans l'exemple représenté une incrustation de diamants 9a n'est plus solidaire de l'élément décoratif supérieur 10, mais des moyens de fixation 4 constituant le bâti du pendentif, au moins en ce qui concerne le mouvement de rotation.

   Ladite pastille décorative 9 pourrait également simplement être constituée par la partie supérieure du noyau de rotation 7. La pastille décorative 9 reste donc immobile lorsque les éléments décoratifs 10, 20 sont entraînés en rotation.

[0024] Dans la coupe de la fig. 6, on a représenté une variante de réalisation dans laquelle l'entraînement en rotation est effectué automatiquement. La base du bâti 4 comporte une cavité 16 dans laquelle est logé un micro-moteur 17, ladite cavité 16 étant fermée par un fond 18. Le micro-moteur 17 entraîne une roue dentée 27 qui engrène, à travers une ouverture 28 pratiquée dans la partie supérieure du bâti 4, avec un secteur denté prévu à la base de l'élément décoratif supérieur 10. Le micromoteur 17 est mis en route au moyen d'un déclencheur 22 lorsqu'on exerce une pression sur la pastille décorative 9.

   Cette pression est transmise par une tige 29 traversant le noyau de rotation 7 qui comporte également en son centre un évidement ouvert vers l'extérieur et délimitant un anneau de rotation 7b. La partie supérieure de l'anneau de rotation 7b comporte une portée circulaire 21 dans laquelle sont disposés de place en place des ressorts de compression 31 prenant également appui la face intérieure d'une extension annulaire 9b de la pastille décorative 9. La pastille décorative 9 est maintenue en place axialement, après encliquetage au moyen du ressort annulaire 11, par une extension 23 de l'élément décoratif supérieur 10 au-dessus de l'extension 9b de la pastille décorative 9.

   Pour empêcher la rotation de pastille lorsqu'elle n'est pas totalement solidaire de l'anneau de rotation 7b, on peut prévoir un dispositif (non représenté) de nervure/rainure entre la pastille 9 et l'anneau 7b.

[0025] Il est bien entendu possible, sans sortir du cadre de l'invention d'envisager d'autres moyens pour agir sur le déclencheur 22, sans devoir exercer une pression sur la pastille décorative.

[0026] Le micro-moteur 17 peut être constitué par un ressort, le déclencheur 22 étant alors de type mécanique pour libérer le ressort lorsqu'on passe de la position fermée à la position ouverte, ou au contraire le maintenir bandé lorsqu'on ramène les éléments décoratifs en position fermée.

[0027] Le micro-moteur peut également être un moteur électrique, tel qu'un moteur pas à pas alimenté par une source d'énergie 19 logée dans la cavité.

   Le déclencheur 22 sera alors simplement un commutateur-inverseur.

[0028] Dans la partie droite de la fig. 6 on a également représenté en coupe un système de butées et cames creuses circulaires permettant l'entraînement mutuel des deux éléments décoratifs 10 et 20, et permettant aussi d'en contrôler le débattement. A cet effet l'élément inférieur 20 comporte sur sa paroi latérale intérieure une première butée 24 qui coopère avec une première came creuse circulaire 14 formée dans la paroi latérale extérieure du premier élément décoratif 10, et à sa base une deuxième butée 15 qui coopère avec une deuxième came creuse circulaire 25 formée dans la portée 8 du bâti 4.

   La longueur des arcs de cercle des cames 24, 25, respectivement dans le sens horaire et dans le sens anti-horaire définissent une première phase de rotation dans laquelle un seul élément décoratif tourne, et une deuxième phase de rotation dans laquelle l'autre élément décoratif est également entraîné jusqu'à une position de blocage correspondant à l'effet esthétique désiré pour les deux éléments décoratifs.

[0029] A la fig. 7, on a représenté un troisième mode de réalisation correspondant à un bracelet 5 dont les brins 6 comportent une pluralité de dispositifs décoratifs tous identiques, mais représentés, soit en position fermé 5a, 5d, soit selon différentes positions ouvertes 5b, 5c, 5e.

   Le dispositif est en quelque sorte réduit à sa plus simple expression, étant donné que les éléments décoratifs 10, 20 sont constitués par deux disques pivotés uniquement sur la portée 8 du noyau de rotation 7, l'axe dudit noyau 7 ne coïncidant pas avec le centre des disques en position fermée. Il s'agit par exemple de disques colorés, le disque de l'élément décoratif inférieur pouvant avoir plusieurs couleurs visibles alternativement selon la position angulaire respective des éléments décoratifs par exemple comme représenté dans les positions 5b, 5c. De même le disque de l'élément décoratif supérieur 20 peut comporter plusieurs couleurs et/ou des zones transparentes.

   Il est même possible d'avoir sur le même bracelet plusieurs types de dispositifs décoratifs avec des contours différents de sorte que le même article de bijouterie peut avoir une infinité d'aspects esthétiques, sans qu'il soit nécessaire de procéder à des montages ou démontages de pièces.



  Technical area

The present invention relates to an article of jewelry, such as a ring, a pendant, a brooch, or a bracelet, to change at will its appearance, without the need to add or remove decorative elements.

Technological background

Jewelery articles are already known or jewelry whose user can change at will the aesthetic appearance. The patent DE 4 134 664 describes for example a ring whose visible outer surface comprises from place to place housings in which one can insert, according to his choice, decorative elements. In the international application WO 93/14665, the kitten of the ring is pinched in the air gap of a ring and can be replaced by another kitten, for example more in harmony with a watch worn on the wrist.

   Patent FR 2,539,597 describes a pendant with variable elements in which gems or semi-precious stones can be inserted between grooves of two rings facing each other, one of which has an opening for mounting said stones.

Such arrangements require some skill on the part of the user, and there is a risk of losing a decorative element that may have some value.

Summary of the invention

The invention therefore relates to an article of jewelery or jewelry comprising a decorative device for changing the appearance of a different way from those of the prior art, including without mounting or dismounting a component of said room,

   that is to say without risk of losing such an item whose value can be high.

For this purpose the article of jewelry according to the invention comprises fastening means on the body of the wearer, such as a ring for a ring, a pierced leg for a pendant, a pin for a brooch or a bracelet for wearing on the wrist. These fixing means comprise a circular core, surmounted by a decorative pellet, on which is rotatably mounted at least a first decorative element positioned above a ring-shaped shaped surface formed in the fastening means, or above other rotating decorative elements.

   The device is characterized in that the first decorative element and an extension of the scope, and / or other decorative elements have identical contours or similar decorative elements may occupy a first so-called "closed" position in which the first decorative element mask at least partially the scope and / or other decorative elements, and a second so-called "open" position in which the previously masked parts are made partially visible after rotation of at least one decorative element.

By "non-circular contour" is meant in fact any curvilinear contour, such as an oblong contour, or a broken contour, for example star-shaped.

   By non-symmetrical contour with respect to the center of rotation is meant a contour, such as a circular contour whose center would not coincide with the center of the rotation core.

According to a first embodiment, the decorative pad is secured to the first decorative element, being rotated with said decorative element.

According to a second embodiment the decorative patch is secured to the core of the fastening means or comes from material therewith, and is not rotated by the decorative elements.

By "decorative pastille" is meant any decorative pattern, coming from, possibly material with the first decorative element, or with the rotating core, a precious stone cabochon or an inlay of precious stones,

   such as diamonds in a noble metal base. Such inlays may also be made in the parts of decorative elements visible after rotation of said decorative elements.

Apart from the "high jewelry", said decorative elements may simply be transparent and / or colored plates that change the aesthetic appearance according to whether they are all superimposed or, conversely, in open positions.

The decorative elements can be moved in rotation manually.

According to another aspect of the invention they can also be rotated by a mechanical or electrical motor housed in a cavity provided in the rotational core.

Whether the drive is manual or motorized, according to yet another aspect of the invention,

   the displacement of the decorative elements can be controlled by cams and stops arranged between the fixed parts and the moving parts in rotation.

Finally, it will be added that the first decorative element comprises latching means in the rotational core, and a retaining spout of the lower rotary decorative elements, so that the article of jewelery or jewelry is unmountable without intervention of a specialized person.

Brief description of the drawings

Other features and advantages of the present invention will appear more clearly on reading the description of various exemplary embodiments, given by way of illustration and not limitation, with reference to the accompanying drawings in which:
<tb> fig. 1 <sep> represents a ring in plan view with a device in the "closed" position;


  <tb> fig. 2 <sep> corresponds to FIG. 1 in the "open" position;


  <tb> fig. 3 <sep> is an enlarged partial section along the line III-III of FIG. 1;


  <tb> fig. 4 <sep> represents a pendant with a device in the "closed" position;


  <tb> fig. 5 <sep> corresponds to FIG. 4 in the "open" position,


  <tb> fig. 6 <sep> is an enlarged section along line VI-VI of FIG. 4, and


  <tb> fig. 7 <sep> represents a bracelet comprising a plurality of devices according to the invention.

Detailed description of the invention

Referring now to FIGS. 1 to 3, there is shown a first embodiment comprising the decorative device according to the invention, in its simplest embodiment. The jewelery article shown is a ring, in the closed position in FIG. 1, in the open position in FIG. 2 and partially in section in FIG. 3. The ring is formed by a rigid ring 2 having a rotating core 7, provided with a groove 7a for housing an annular spring 11 for snapping into a groove 10a of the first decorative element 10. This first decorative element comprises a retention nozzle 13 of the underlying decorative element 20.

   If the device still had another decorative element, the element 20 would also include a spout for the underlying decorative element.

In the embodiment shown, we see that the first decorative element 10 supports and immobilizes a decorative pad 9. This is for example a gemstone embedded in said decorative element 10.

   According to an alternative embodiment, said decorative pellet may come from material with the decorative element 10, the assembly being for example faceted precious metal.

FIG. 3, which is a straight section of the ring shows perfect symmetry, but if we refer to FIGS. 1 and 2, it can be seen that the outline of the decorative elements 10, 20 is not circular, even if it has a symmetry with respect to the axis zz ¾ of the rotation core 7.

In the example shown, the contour of each element is curvilinear and oblong, ie oval, leaving for the lower element 20 a band 20a, visible in the closed position shown in FIG.

   1.

When rotating the two decorative elements 10, 20 around the rotation core 7, we then discover the hidden parts 8a of the scope 8 and those of the lower decorative element 20. In the example shown the rotation of the upper decorative element 10 is 135 deg. and that of the decorative element 20 of 45 deg. in the anti-clockwise direction, but other choices are obviously possible depending on the desired aesthetic effect.

   Similarly it is possible to rotate only the upper decorative element 10 to obtain a cross-shaped appearance.

Referring now to FIGS. 4 to 6, which shows a second embodiment corresponding to a pendant 3, or equivalent to a pin, and to illustrate different embodiments, also applicable to the first embodiment described above.

As seen in FIG. 4, where the device is shown in the closed position, the upper decorative element 10 has a star shape with several branches 12, some of which are missing at the level 12b of the collar clip 4a integral with the fixing means formed by a frame 4 visible on the section of FIG. 6.

   In this embodiment the upper decorative element completely covers a lower decorative element 20 and the span 8 which both have the same "truncated" star shape.

In the open position shown in FIG. 5, it can be seen that the hidden branches of the stars of the lower decorative element 20 and the extensions 8a of the span 8 become visible in the part 12b and between the branches 12 of the upper decorative element 10. The central decorative patch 9, which comprises in the example shown a diamond inlay 9a is no longer integral with the upper decorative element 10, but fixing means 4 constituting the frame of the pendant, at least as regards the rotational movement.

   Said decorative pad 9 could also simply consist of the upper part of the rotational core 7. The decorative pad 9 therefore remains stationary when the decorative elements 10, 20 are rotated.

In the section of FIG. 6, there is shown an alternative embodiment in which the rotation drive is performed automatically. The base of the frame 4 comprises a cavity 16 in which is housed a micro-motor 17, said cavity 16 being closed by a bottom 18. The micro-motor 17 drives a toothed wheel 27 which meshes, through an opening 28 formed in the upper part of the frame 4, with a toothed sector provided at the base of the upper decorative element 10. The micromotor 17 is started by means of a trigger 22 when pressure is exerted on the decorative pad 9.

   This pressure is transmitted by a rod 29 passing through the rotation core 7 which also has in its center a recess open towards the outside and defining a rotation ring 7b. The upper part of the rotation ring 7b has a circular bearing 21 in which are placed from place to place compression springs 31 also bearing the inner face of an annular extension 9b of the decorative pad 9. The decorative pad 9 is held in place axially, after snapping by means of the annular spring 11, by an extension 23 of the upper decorative element 10 above the extension 9b of the decorative pad 9.

   To prevent pellet rotation when it is not completely integral with the rotation ring 7b, a rib / groove device (not shown) may be provided between the pellet 9 and the ring 7b.

It is of course possible, without departing from the scope of the invention to consider other means to act on the trigger 22, without having to exert pressure on the decorative pad.

The micro-motor 17 may be constituted by a spring, the trigger 22 then being of the mechanical type to release the spring when moving from the closed position to the open position, or on the contrary keep it bandaged when bringing back decorative elements in closed position.

The micro-motor may also be an electric motor, such as a stepper motor powered by a power source 19 housed in the cavity.

   The trigger 22 will then simply be a reversing switch.

In the right part of FIG. 6 is also shown in section a system of abutments and circular hollow cams for the mutual training of the two decorative elements 10 and 20, and also to control the deflection. For this purpose the lower member 20 has on its inner side wall a first stop 24 which cooperates with a first circular hollow cam 14 formed in the outer side wall of the first decorative element 10, and at its base a second stop 15 which cooperates with a second circular hollow cam 25 formed in the bearing surface 8 of the frame 4.

   The lengths of the arcs of the cams 24, 25, respectively in the clockwise and counterclockwise directions define a first phase of rotation in which a single decorative element rotates, and a second phase of rotation in which the other element decorative is also driven to a locking position corresponding to the desired aesthetic effect for both decorative elements.

In FIG. 7, there is shown a third embodiment corresponding to a bracelet 5 whose strands 6 comprise a plurality of decorative devices all identical, but shown, either in the closed position 5a, 5d, or in different open positions 5b, 5c, 5e.

   The device is somewhat reduced to its simplest expression, since the decorative elements 10, 20 are constituted by two disks pivoted only on the bearing surface 8 of the rotation core 7, the axis of said core 7 not coinciding with the center of the discs in the closed position. These are, for example, colored discs, the disc of the lower decorative element being able to have several colors alternately visible according to the respective angular position of the decorative elements, for example as represented in the positions 5b, 5c. Similarly, the disc of the upper decorative element 20 may comprise several colors and / or transparent areas.

   It is even possible to have on the same bracelet several types of decorative devices with different contours so that the same jewelry item can have an infinity of aesthetic aspects, without the need to proceed with assembling or disassembling the rooms.


    

Claims (14)

1. Article de bijouterie comportant un dispositif décoratif comprenant des moyens de fixation (2, 4, 6) sur une partie du corps, lesdits moyens de fixation (2, 4, 6) comportant un noyau circulaire (7), surmonté par une pastille décorative (9), sur lequel est monté à rotation au moins un premier élément décoratif (10) positionné au dessus d'une portée (8) des moyens de fixation (2, 4, 6) ou d'autres éléments décoratifs (20) rotatifs, caractérisé en ce que le premier élément décoratif (10) et une extension (8a) de la portée (8) et/ou d'autres éléments décoratifs (20) ont des contours identiques ou similaires non circulaires ou non symétriques par rapport au centre de rotation et en ce que les éléments décoratifs (10, 20) peuvent occuper une première position fermée dans laquelle le premier élément décoratif (10) 1. Jewelery article comprising a decorative device comprising fastening means (2, 4, 6) on a part of the body, said fastening means (2, 4, 6) comprising a circular core (7), surmounted by a pellet decorative element (9), on which is rotatably mounted at least one first decorative element (10) positioned above a bearing surface (8) of the fixing means (2, 4, 6) or other decorative elements (20). rotary members, characterized in that the first decorative element (10) and an extension (8a) of the bearing surface (8) and / or other decorative elements (20) have identical or similar contours which are non-circular or non-symmetrical with respect to the center of rotation and in that the decorative elements (10, 20) can occupy a first closed position in which the first decorative element (10) masque au moins partiellement une extension (8a) de la portée (8) et/ou les autres éléments décoratifs (20) et une deuxième position ouverte dans laquelle les parties masquées sont rendues partiellement visibles après rotation d'au moins un élément décoratif (10, 20).  at least partially masking an extension (8a) of the bearing surface (8) and / or the other decorative elements (20) and a second open position in which the masked parts are partially visible after rotation of at least one decorative element (10). , 20). 2. Article de bijouterie selon la revendication 1, caractérisé en ce que la pastille décorative (9) est solidaire du premier élément décoratif (10) et entraînée en rotation avec ledit premier élément décoratif (10). 2. Jewelery article according to claim 1, characterized in that the decorative pad (9) is integral with the first decorative element (10) and rotated with said first decorative element (10). 3. Article de bijouterie selon la revendication 1, caractérisé en ce que la pastille décorative (9) est solidaire du noyau (7) ou d'une partie de celui-ci. 3. Jewelery article according to claim 1, characterized in that the decorative pellet (9) is integral with the core (7) or a part thereof. 4. Article de bijouterie selon la revendication 1, caractérisé en ce que les éléments décoratifs (10, 20) sont entraînés en rotation manuellement en position ouverte. 4. Jewelery article according to claim 1, characterized in that the decorative elements (10, 20) are rotated manually in the open position. 5. Article de bijouterie selon la revendication 1, caractérisé, en ce que les éléments décoratifs (10, 20) sont entraînés en rotation en position ouverte par un moteur (17) disposé dans une cavité (16) du noyau (7) fermée par un couvercle (18). 5. Jewelery article according to claim 1, characterized in that the decorative elements (10, 20) are rotated in the open position by a motor (17) arranged in a cavity (16) of the core (7) closed by a cover (18). 6. Article de bijouterie selon la revendication 5, caractérisé en ce que le moteur (17) est constitué par un ressort qui est armé lorsqu'on ramène les éléments décoratifs (10, 20) en position fermée. 6. Jewelery article according to claim 5, characterized in that the motor (17) is constituted by a spring which is armed when returning the decorative elements (10, 20) in the closed position. 7. Article de bijouterie selon la revendication 5, caractérisé en ce que le moteur (17) est constitué par un moteur électrique pas à pas alimenté par une source d'énergie (19). 7. Jewelery article according to claim 5, characterized in that the motor (17) is constituted by an electric stepper motor powered by a power source (19). 8. Article de bijouterie selon la revendication 5, caractérisé en ce que le moteur (17) est mis en route par déclencheur (22) actionnable par une pression sur la pastille décorative (9). 8. Jewelery article according to claim 5, characterized in that the motor (17) is started by trigger (22) actuated by pressure on the decorative pad (9). 9. Article de bijouterie selon la revendication 1, caractérisé en ce que le premier élément décoratif (10) est disposée au-dessus d'un deuxième élément décoratif (20) comportant sur sa paroi latérale intérieure une première butée (24) coopérant avec une première came creuse (14) circulaire formée dans la paroi latérale extérieure du premier élément décoratif (10), et à sa base une deuxième butée (25) coopérant avec une deuxième came creuse (15) formée dans la portée (8), les longueurs desdites première (14) et deuxième (15) cames circulaires délimitant le débattement angulaire des éléments décoratifs (10, 20). 9. Jewelery article according to claim 1, characterized in that the first decorative element (10) is disposed above a second decorative element (20) having on its inner side wall a first stop (24) cooperating with a first circular hollow cam (14) formed in the outer side wall of the first decorative element (10), and at its base a second stop (25) cooperating with a second hollow cam (15) formed in the span (8), the lengths said first (14) and second (15) circular cams delimiting the angular displacement of the decorative elements (10, 20). 10. Article de bijouterie selon la revendication 1, caractérisé en ce que les éléments décoratifs (10, 20) ont un contour oblong. 10. Jewelery article according to claim 1, characterized in that the decorative elements (10, 20) have an oblong contour. 11. Article de bijouterie selon la revendication 1, caractérisé en ce que les éléments décoratifs (10, 20) ont un contour circulaire dont le centre est décalé par rapport au centre du noyau (7). 11. Jewelery article according to claim 1, characterized in that the decorative elements (10, 20) have a circular contour whose center is offset from the center of the core (7). 12. Article de bijouterie selon la revendication 1, caractérisé en ce que la pastille décorative (9) est constituée par une pierre précieuse ou par une incrustation de pierres précieuses dans un support en métal noble. 12. Jewelery article according to claim 1, characterized in that the decorative pellet (9) is constituted by a gemstone or an inlay of precious stones in a noble metal support. 13. Article de bijouterie selon l'une quelconque des revendications précédentes, caractérisé en ce que les moyens de fixations (2, 4) correspondent à ceux d'une bague, d'un pendentif, ou d'une broche. 13. Jewelery article according to any one of the preceding claims, characterized in that the fastening means (2, 4) correspond to those of a ring, a pendant, or a pin. 14. Article de bijouterie selon l'une quelconque des revendications précédentes, caractérisé en ce que les moyens de fixation (6) correspondent à un bracelet, ledit bracelet pouvant comporter une pluralité desdits dispositifs décoratifs. 14. Jewelery article according to any one of the preceding claims, characterized in that the fixing means (6) correspond to a bracelet, said bracelet may comprise a plurality of said decorative devices.
CH6082004A 2004-04-05 2004-04-05 jewelery item. CH697883B1 (en)

Priority Applications (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH6082004A CH697883B1 (en) 2004-04-05 2004-04-05 jewelery item.

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH6082004A CH697883B1 (en) 2004-04-05 2004-04-05 jewelery item.

Publications (1)

Publication Number Publication Date
CH697883B1 true CH697883B1 (en) 2009-03-13

Family

ID=40445233

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
CH6082004A CH697883B1 (en) 2004-04-05 2004-04-05 jewelery item.

Country Status (1)

Country Link
CH (1) CH697883B1 (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP1875826B1 (en) Item of jewellery with a movable element
EP1797786B1 (en) Jewellery article with special esthetical effects
FR2654594A1 (en) BIJOUTERIE MOUNTING STRUCTURE USING ROTARY PRESENTATION ELEMENTS.
EP1728128B1 (en) Watch with two rotatable bezels
EP1437635B1 (en) Watch case
EP1404190A1 (en) Articulated open ring
WO2012153014A1 (en) Item of jewellery or clothing accessory having a mechanism for moving the stone
CH697883B1 (en) jewelery item.
CH337793A (en) Device producing an optical effect on a timepiece, article of jewelry or the like
EP3561611A1 (en) Mechanism for animating a decorative element of a timepiece
WO2003101240A2 (en) Item of jewellery with changeable decoration
EP2326197B1 (en) Openable ring
WO2010108297A1 (en) Ornamental item
FR2727532A1 (en) Fixing for wrist-watch strap
CH717755A2 (en) Driven mechanism and manufactured product comprising it.
FR2715806A1 (en) Transformable jewellery with inner and outer pieces
EP3786727B1 (en) Mechanism for animation of an object for a piece of jewellery or costume jewellery
CH718508A1 (en) Animation module for a timepiece and timepiece comprising such a module.
CH717457A1 (en) Jewelry item.
WO2018083388A1 (en) Jewellery
CH719956A2 (en) Interchangeable mobile decorative device and piece of jewelry comprising such a device.
WO2021037967A1 (en) Mechanism for moving an object for a jewellery or costume jewellery item
CH712373A1 (en) Decorative article comprising a support element.
WO2004030485A1 (en) Interchangeable article of jewelry
CH714939A2 (en) Animation mechanism of a decorative element of a timepiece.

Legal Events

Date Code Title Description
PL Patent ceased