CH694693A5 - Bogie. - Google Patents

Bogie. Download PDF

Info

Publication number
CH694693A5
CH694693A5 CH19032001A CH19032001A CH694693A5 CH 694693 A5 CH694693 A5 CH 694693A5 CH 19032001 A CH19032001 A CH 19032001A CH 19032001 A CH19032001 A CH 19032001A CH 694693 A5 CH694693 A5 CH 694693A5
Authority
CH
Switzerland
Prior art keywords
axle
axles
disassembly
bogie
transmission
Prior art date
Application number
CH19032001A
Other languages
French (fr)
Inventor
Italico Biscaro
Daniel Pouyt
Original Assignee
Vevey Technologies Sa
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Family has litigation
First worldwide family litigation filed litigation Critical https://patents.darts-ip.com/?family=4566732&utm_source=google_patent&utm_medium=platform_link&utm_campaign=public_patent_search&patent=CH694693(A5) "Global patent litigation dataset” by Darts-ip is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Application filed by Vevey Technologies Sa filed Critical Vevey Technologies Sa
Priority to CH19032001A priority Critical patent/CH694693A5/en
Priority to EP02772685.0A priority patent/EP1436186B2/en
Priority to PCT/IB2002/004090 priority patent/WO2003033325A1/en
Publication of CH694693A5 publication Critical patent/CH694693A5/en

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B61RAILWAYS
    • B61FRAIL VEHICLE SUSPENSIONS, e.g. UNDERFRAMES, BOGIES OR ARRANGEMENTS OF WHEEL AXLES; RAIL VEHICLES FOR USE ON TRACKS OF DIFFERENT WIDTH; PREVENTING DERAILING OF RAIL VEHICLES; WHEEL GUARDS, OBSTRUCTION REMOVERS OR THE LIKE FOR RAIL VEHICLES
    • B61F5/00Constructional details of bogies; Connections between bogies and vehicle underframes; Arrangements or devices for adjusting or allowing self-adjustment of wheel axles or bogies when rounding curves
    • B61F5/26Mounting or securing axle-boxes in vehicle or bogie underframes

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Vehicle Body Suspensions (AREA)

Description

       

  



   La présente invention a pour objet un bogie destiné à être monté  sur un véhicule sur rail et comportant un châssis et au moins deux  essieux montés par l'intermédiaire de boîtes d'essieu et d'éléments  de suspension sur le châssis. 



   Des bogies de ce type sont bien connus et largement utilisés dans  le cadre du transport urbain et ferroviaire. Ils peuvent être uniquement  porteurs ou motorisés. Cependant lors des travaux de maintien, tels  que le reprofilage des roues et/ou le changement des bandages des  roues, le temps de démontage-montage des essieux est considérable  du fait qu'il est nécessaire de démonter tout ou partie des suspensions  primaires et des groupes de motorisation, voire de démonter le bogie  de la caisse du véhicule. 



   La présente invention a pour but de remédier à ces inconvénients,  elle se distingue à cet effet par les caracteristiques énumérées  à la revendication 1 et elle est caractérisée par le fait que le  bogie comprend des moyens de démontage-montage des essieux suivant  une direction radiale sans démontage des éléments de suspension,  ces moyens de démontage-montage comportant des boîtes d'essieu en  au moins deux parties dont au moins une partie peut être écartée  pour ouvrir un passage radial à l'essieu. 



   Il est aussi possible de déposer les essieux très facilement et rapidement.  Le reprofilage des roues, le changement des bandages des roues et  d'autres travaux d'entretien des essieux peuvent donc être effectués  dans un temps considérablement raccourci, sans qu'il soit nécessaire  de démonter le bogie de la caisse du véhicule et/ou de démonter tout  ou partie des suspensions primaires et des groupes de motorisation.                                                            



   Une variante avantageuse de bogie comporte un groupe de motorisation  fixé au châssis relié à au moins un des essieux par l'intermédiaire  d'un dispositif de transmission et d'accouplement et est caractérisée  par le fait que lesdits moyens de démontage-montage comportent des  moyens pour écarter au moins partiellement le dispositif de transmission  et d'accouplement de l'essieu suivant    une direction axiale, le  tout étant agencé de façon que ledit essieu puisse être enlevé sans  démontage du groupe de motorisation et du dispositif de transmission  et d'accouplement. 



   Ces caractéristiques assurent une dépose rapide et facile des essieux,  même pour les bogies moteurs sans toucher aux éléments du réducteur  ou du moteur. De même, ces caractéristiques permettent également  une dépose rapide du groupe de motorisation sans qu'il soit nécessaire  de démonter les essieux. 



   Favorablement, la boîte d'essieu comprend une partie supérieure solidaire  des éléments de suspension et du châssis et une partie inférieure  amovible conformées de façon à permettre un passage radial de l'essieu  après le démontage de la partie inférieure, ladite partie supérieure  présentant une forme générale en Oméga avec deux plateaux latéraux  en prolongement sur lesquels les éléments de suspension sont en appui.                                                         



   Grâce à ces caractéristiques, on obtient une construction particulièrement  simple et peu onéreuse, tout en bénéficiant d'une grande solidité  et d'un démon-tage rapide. 



   Un mode d'exécution avantageux est caractérisé par le fait que les  essieux sont munis de paliers à roulement fixés à leur périphérie  et interposés entre les essieux et les boîtes d'essieu, ladite partie  inférieure étant conformée de façon à laisser un passage radial pour  le palier à roulements après le démon-tage de la partie inférieure,  et de façon que les essieux et les paliers à roulements solidaires  de ces derniers puissent être Otés de ladite partie supérieure. 



   Ainsi les paliers à roulements ne sont pas mis à nu lors du démontage  et restent complètement protégés même lorsque la boîte d'essieu est  ouverte. 



   De façon avantageuse, ladite partie supérieure comprend deux parois  latérales entre lesquelles la partie inférieure s'emboîte lors de  leur assemblage, les deux plateaux latéraux sur lesquels les éléments  de suspension sont fixés étant arrangés du cOté extérieur des deux  parois latérales. 



     Ces caractéristiques assurent une excellente rigidité et solidité  des boîtes d'essieu avec une répartition optimale de la reprise des  efforts par ces dernières. 



   Un mode d'exécution préféré est caractérisé par le fait que le dispositif  de transmission et d'accouplement comprend un premier engrenage frontal  destiné à coopérer avec un second engrenage frontal de l'essieu et  au moins un élément élastique permettant un déplacement axial du  premier engrenage frontal pour l'écarter du second engrenage frontal  de l'essieu de façon que l'essieu puisse être Oté du bogie lorsque  ladite partie inférieure est démontée de la boîte d'essieu. 



   On obtient ainsi un démontage particulièrement rapide et aisé des  essieux sans aucun démontage, même partiel, du dispositif de transmission  et d'accouplement. 



   Favorablement, le dispositif de transmission et d'accouplement comprend  un engrenage destiné à coopérer avec le groupe de motorisation et  fixé à un plateau extérieur muni d'éléments en élastomère et fixé  à un tube creux qui est fixé à un plateau intérieur muni d'éléments  en élastomère et solidaire d'un disque muni dudit engrenage frontal,  ce dernier étant destiné à être fixé à l'essieu par au moins une  vis accessible de l'extérieur par le tube creux. 



   Grâce à ces caractéristiques, le dispositif de transmission et d'accouplement  présente une construction particulièrement solide, tout en permettant  une dépose rapide et un remontage précis et peu compliqué. 



   D'autres avantages ressortent des caractéristiques exprimées dans  les revendications dépendantes et de la description exposant ci-après  l'invention plus en détails à l'aide de dessins qui représentent  schématiquement et à titre d'exemple un mode d'exécution.      La fig. 1 est une vue en perspective de ce mode d'exécution du  bogie.     Les fig. 2a et 2b sont des vues en coupe dans des positions  montées et partiellement démontées d'un essieu partiel, d'une boîte  d'essieu et du dispositif de transmission et d'accouplement.       La fig. 3 est une vue en perspective éclatée d'une boîte d'essieu  séparée en deux parties.  



   Le mode d'exécution de bogie illustré à la fig. 1 est du type porteur  et moteur particulièrement destiné à des tramways à plancher bas,  mais également susceptible d'être utilisé dans le cadre de tout véhicule  ferroviaire. 



   Il comprend un châssis 10 et deux essieux tournants 12, dont un est  démonté à la fig. 1 et portant chacun deux roues 14. Ce châssis possède  quatre bras longitudinaux 15 qui s'appuient chacun par l'intermédiaire  de deux suspensions primaires 16 sur des boîtes d'essieu 17 supportées  par les essieux tournants 12. Le châssis 10 présente une portion  médiane 18 surbaissée et donc une section transversale de forme générale  en U dans laquelle peut être logée la partie médiane d'une caisse  de véhicule sur laquelle le bogie est monté pour obtenir un véhicule  à plancher bas intégral. La caisse du véhicule non illustrée est  supportée par le bogie grâce à des suspensions secondaires 19, par  exemple sous forme de quatre ressorts à boudin. 



   De chaque cOté du bogie un groupe de motorisation 20 est fixé au  châssis et comprend un moteur 21 et un réducteur 22 relié par un  organe de transmission et d'accouplement élastique 23 à un des deux  essieux 12. 



   Le bogie comprend encore deux freins à disque 24 avec des étriers  25 fixés sur le châssis 10 et coopérant avec des disques (non illustrés)  solidaires des essieux 12 et disposés sur ces derniers à l'extrémité  opposée de l'organe 23. 



   Les autres éléments usuels du bogie, tels que les bielles de liaison,  les amortisseurs, les dispositifs de mise à terre et les butées ne  sont pas décrits, car bien connus de l'homme du métier. 



   Les fig. 2a et 2b illustrent l'extrémité 30 des essieux 12 dans  deux positions, en position montée sur la boîte d'essieu 17 (fig.  2a) et lors du démontage-montage (fig. 2b). La roue 14 est du type  phonique avec un organe élastique 31. Un palier à roulement 32 sert  d'interface entre la boîte d'essieu 17 et l'axe 33 de l'essieu. Il  comprend un carter de roulement 34 en deux parties, fixé    d'un  cOté grâce à une vis 35 à l'axe et présentant de l'autre cOté un  labyrinthe d'étanchéité 36. 



   L'organe de transmission et d'accouplement élastique 23 est partiellement  disposé dans le boîtier 37 du réducteur et comprend une couronne  dentée 38 engrenant avec le réducteur 22. Cette couronne est vissée  à un plateau extérieur 39 présentant sur son pourtour des blocs en  élastomère 40 solidaire des rayons en acier 41. Ces derniers sont  à leur tour vissés à un tube creux 42 qui est solidaire d'un plateau  intérieur 43 comportant des rayons en acier 44 solidaires de blocs  en élastomère 45 fixés à un disque 46. Celui-ci est muni d'un engrenage  frontal 47 coopérant en position montée (fig. 2a) avec un engrenage  frontal 48 de l'axe 33. Un boulon central 50 qui est accessible de  l'extérieur par un canal central 51 permet de fixer et de démonter  l'organe 23 par rapport à l'axe 33. 



   Le disque 46 est muni de joints d'étanchéités 52 permettant d'éviter  l'introduction d'impuretés vers le palier à roulement 32. Le canal  central 51 est fermé par un couvercle amovible 53 vers l'extérieur.                                                            



   Grâce à l'élasticité des blocs en élastomère 40 et 45 des plateaux  extérieurs et intérieurs, il est possible de déplacer axialement  le disque 46 par rapport à l'essieu 12 d'une distance 53 suffisante  pour séparer complètement les engrenages 47, 48. Cette distance 53  est de l'ordre de 3 à 20 mm, avantageusement 12 mm, telle qu'illustrée  à la fig. 2b. 



   En référence à la fig. 3, la boîte d'essieu 17 est formée par deux  parties. Une partie supérieure 60 est constituée par une pièce en  fonte de forme générale en Oméga comportant deux plateaux latéraux  61 en prolongement avec des alésages 62 pour la fixation des suspensions  primaires 16 des deux cOtés de l'essieu. Cette partie supérieure  restera lors du démontage de l'essieu solidaire du châssis 10 du  bogie et comprend en outre un logement semi-circulaire 63 dans lequel  s'applique le carter 34 du palier à roulement 32. 



   La partie inférieure 64 s'emboîte entre deux parois latérales 65  de la partie supérieure 60 et est fixée à cette dernière par quatre  vis d'assemblage 66. Dans la    position assemblée, deux parois latérales  67 sont en contact avec les parois latérales 65 de la partie supérieure  de façon à former un ensemble homo-gène d'une grande solidité radiale.                                                         



   La partie inférieure 64 est bien entendu également munie d'un second  logement semi-circulaire 68 formant une continuité avec l'autre logement  63 de la partie supérieure. 



   Lorsque les deux parties 60 et 64 sont assemblées, le palier à roulement  34 et l'essieu 12 sont bloqués dans la boîte d'essieu 17 dans le  plan axial et radial. 



   Ainsi, le bogie conformément à l'invention comprend des moyens de  démontage-montage 70 de l'essieu 12 permettant le démontage rapide  et facile d'un essieu sans qu'il soit nécessaire de démonter la suspension  primaire 16 et tout ou partie des groupes de motorisation 20. Ces  moyens 70 comportent, d'une part des boîtes d'essieu 17 en deux parties  permettant de sortir l'essieu vers le bas et, d'autre part, des organes  de transmission et d'accouplement élastique 23 d'un type particulier  agencés de façon à permettre de dégager un engrenage 47 solidaire  des organes de transmission et d'accouplement 23 d'un engrenage 48  solidaire de l'essieu 12 par déplacement axial de l'engrenage 47.                                                              



   Ainsi après avoir Oté le couvercle 53, le boulon central 50 peut  être dévissé et Oté. Du fait de l'élasticité des blocs en élastomère  40, 45, le disque 46 peut être tiré vers l'extérieur manuellement  ou au moyen d'un instrument de la distance 53 et l'essieu 12 peut  alors être déplacé radialement vers le bas lorsque les parties inférieures  64 des boîtes d'essieu sont enlevées, les engrenages 47 et 48 étant  complètement séparés l'un de l'autre. A l'autre extrémité de l'essieu,  le disque de freinage se dégage également aisément de l'étrier 25  du frein à disque. Le démontage de l'essieu peut donc être exécuté  sans aucune difficulté, sans travaux annexes multiples, et sans travaux  de démontage tant au niveau du groupe de motorisation que celui des  suspensions primaires. 



   Les avantages de l'invention sont multiples: 



     - Les essieux peuvent être démontés du bogie sans devoir démonter  le bogie de la caisse du véhicule ferroviaire; ceci est valable aussi  bien pour les essieux porteurs que moteurs. - Il n'est pas nécessaire  de démonter tout ou partie de la suspension primaire, ni des groupes  de motorisation et de leurs organes de transmission et d'accouplement,  lors du reprofilage ou du changement des bandages de roulement des  roues. - Lorsqu'il n'y a pas de tour de fosse, le temps de démontage/montage  est considérablement raccourci pour le reprofilage des roues. -  Le changement des bandages des roues peut être exécuté aisément et  rapidement. - Les roulements ne sont pas mis à nu et restent complètement  protégés même lorsque la boîte d'essieu est ouverte. 



   - Il est également possible de démonter très rapidement le groupe  de motorisation et le dispositif de transmission et d'accouplement  sans devoir démonter les essieux ou les boîtes d'essieu. 



   Il est bien entendu que le mode de réalisation décrit ci-dessus ne  présente aucun caractère limitatif et qu'il peut recevoir toutes  modifications désirables à l'intérieur du cadre tel que défini par  la revendication 1. En particulier, selon une variante, le bogie  pourra être du type porteur non motorisé. Le concept des boîtes d'essieu  en deux parties permet alors également le démontage/montage rapide  des essieux, sans qu'il soit nécessaire de prévoir un organe de transmission  et d'accouplement à déplacement axial. La boîte d'essieu pourra également  présenter une toute autre forme et construction; elle pourrait par  exemple présenter plus de deux parties, une première partie de la  boîte d'essieu pourra être articulée à une seconde partie fixe de  façon à pouvoir être écartée de façon à ouvrir un passage radial  de l'essieu.

   Le déplacement de l'essieu lors du démontage pourra  être vertical ou oblique. L'engrenage entre les groupes de motorisation  et les essieux pourraient être de tout autre type. L'organe de    transmission et d'accouplement élastique pourrait présenter une  -toute autre construction, mais permettant toujours un dégagement  aisé de l'essieu sans démontage du groupe de motorisation. Le bogie  pourrait présenter un nombre différent d'essieux et il pourrait être  utilisé dans le cadre d'autres véhicules sur rail que les tramways.  Les essieux pourront également être du type non tournant.



  



   The present invention relates to a bogie intended to be mounted on a rail vehicle and having a chassis and at least two axles mounted via axle boxes and suspension elements on the chassis.



   Bogies of this type are well known and widely used in the context of urban and rail transport. They can only be carrying or motorized. However, during maintenance work, such as the reprofiling of the wheels and / or the change of wheel tires, the disassembly time of the axles is considerable because it is necessary to disassemble all or part of the primary suspensions and drive units, or even dismantle the bogie from the vehicle body.



   The present invention aims to remedy these drawbacks, it is distinguished for this purpose by the characteristics listed in claim 1 and is characterized in that the bogie comprises disassembly means-mounting axles in a radial direction without disassembly of the suspension elements, these disassembly-mounting means comprising axle boxes in at least two parts, at least a portion of which may be spaced to open a radial passage to the axle.



   It is also possible to remove the axles very easily and quickly. The reprofiling of the wheels, the change of wheel tires and other axle maintenance work can therefore be performed in a considerably shortened time, without the need to disassemble the bogie of the vehicle body and / or dismantle all or part of the primary suspensions and groups of engines.



   An advantageous variant of the bogie comprises a motor unit attached to the chassis connected to at least one of the axles via a transmission and coupling device and is characterized in that said disassembly-mounting means comprise means for at least partially disengaging the transmission and coupling device of the axle in an axial direction, all arranged so that said axle can be removed without disassembly of the drive unit and the transmission device and coupling.



   These features ensure quick and easy removal of axles, even for motor bogies without touching gearbox or motor components. Similarly, these features also allow rapid removal of the motor unit without the need to disassemble the axles.



   Favorably, the axle box comprises an upper part secured to the suspension elements and the chassis and a removable lower part shaped to allow a radial passage of the axle after disassembly of the lower part, said upper part having a shape general Omega with two side plates in extension on which the suspension elements are in support.



   Thanks to these characteristics, we obtain a particularly simple and inexpensive construction, while enjoying a great strength and rapid demon-tage.



   An advantageous embodiment is characterized in that the axles are provided with rolling bearings fixed at their periphery and interposed between the axles and the axle boxes, said lower part being shaped so as to leave a radial passage for the axle. bearing bearing after disassembly of the lower part, and so that axles and rolling bearings integral with the latter can be Otés said upper part.



   Rolling bearings are not exposed during disassembly and remain fully protected even when the axle box is open.



   Advantageously, said upper part comprises two side walls between which the lower part fits during their assembly, the two side plates on which the suspension elements are fixed being arranged on the outer side of the two side walls.



     These characteristics ensure excellent rigidity and solidity of the axle boxes with an optimal distribution of the recovery efforts by the latter.



   A preferred embodiment is characterized in that the transmission and coupling device comprises a first front gear intended to cooperate with a second front gear of the axle and at least one elastic element allowing axial displacement of the first gear. front axle so that the axle can be removed from the bogie when said lower portion is removed from the axle box.



   This results in particularly rapid and easy disassembly of the axles without any disassembly, even partial, of the transmission and coupling device.



   Favorably, the transmission and coupling device comprises a gear intended to cooperate with the motorization unit and fixed to an outer plate provided with elastomer elements and fixed to a hollow tube which is fixed to an inner plate provided with elements. elastomer and secured to a disc provided with said front gear, the latter being intended to be fixed to the axle by at least one screw accessible from the outside by the hollow tube.



   Thanks to these characteristics, the transmission and coupling device has a particularly solid construction, while allowing a quick removal and reassembly precise and uncomplicated.



   Other advantages emerge from the features expressed in the dependent claims and from the following description describing the invention in more detail with the aid of drawings which show schematically and by way of example an embodiment. Fig. 1 is a perspective view of this embodiment of the bogie. Figs. 2a and 2b are sectional views in mounted and partially disassembled positions of a partial axle, an axle box and the transmission and coupling device. Fig. 3 is an exploded perspective view of a separate axle box in two parts.



   The bogie execution mode illustrated in FIG. 1 is of the carrier and motor type particularly for low floor trams, but also likely to be used in the context of any rail vehicle.



   It comprises a chassis 10 and two rotating axles 12, one of which is disassembled in FIG. 1 and each having two wheels 14. This chassis has four longitudinal arms 15 which each support by means of two primary suspensions 16 on axle boxes 17 supported by the rotating axles 12. The chassis 10 has a middle portion 18 lowered and therefore a generally U-shaped cross section in which can be accommodated the middle portion of a vehicle body on which the bogie is mounted to obtain a vehicle low floor integral. The body of the vehicle not shown is supported by the bogie with secondary suspensions 19, for example in the form of four coil springs.



   On each side of the bogie a power unit 20 is fixed to the chassis and comprises a motor 21 and a gearbox 22 connected by a transmission and elastic coupling member 23 to one of the two axles 12.



   The bogie further comprises two disc brakes 24 with stirrups 25 fixed to the frame 10 and cooperating with disks (not shown) integral with the axles 12 and arranged thereon at the opposite end of the member 23.



   The other usual elements of the bogie, such as connecting rods, dampers, grounding devices and stops are not described because well known to those skilled in the art.



   Figs. 2a and 2b illustrate the end 30 of the axles 12 in two positions, in the mounted position on the axle box 17 (Figure 2a) and during disassembly-assembly (Figure 2b). The wheel 14 is of the acoustic type with an elastic member 31. A rolling bearing 32 serves as an interface between the axle box 17 and the axis 33 of the axle. It comprises a bearing housing 34 in two parts, fixed on one side by means of a screw 35 to the axis and having on the other side a sealing labyrinth 36.



   The transmission and elastic coupling member 23 is partially disposed in the housing 37 of the gearbox and comprises a ring gear 38 meshing with the gearbox 22. This ring is screwed to an outer plate 39 having on its periphery elastomer blocks 40 integral with the steel spokes 41. The latter are in turn screwed to a hollow tube 42 which is integral with an inner plate 43 having steel spokes 44 integral with elastomer blocks 45 fixed to a disk 46. This is equipped with a front gear 47 cooperating in the mounted position (FIG 2a) with a front gear 48 of the axle 33. A central bolt 50 which is accessible from the outside by a central channel 51 allows to fix and dismount the 23 relative to the axis 33.



   The disc 46 is provided with seals 52 to prevent the introduction of impurities to the rolling bearing 32. The central channel 51 is closed by a removable cover 53 to the outside.



   Thanks to the elasticity of the elastomer blocks 40 and 45 of the outer and inner plates, it is possible to axially move the disc 46 relative to the axle 12 by a distance 53 sufficient to completely separate the gears 47, 48. distance 53 is of the order of 3 to 20 mm, advantageously 12 mm, as illustrated in FIG. 2b.



   With reference to FIG. 3, the axle box 17 is formed by two parts. An upper portion 60 is constituted by a piece of cast iron of general Omega shape having two side plates 61 in extension with bores 62 for fixing the primary suspensions 16 on both sides of the axle. This upper part will remain during disassembly of the fixed axle of the frame 10 of the bogie and further comprises a semicircular housing 63 in which the housing 34 of the rolling bearing 32 is applied.



   The lower part 64 fits between two side walls 65 of the upper part 60 and is fixed thereto by four assembly screws 66. In the assembled position, two side walls 67 are in contact with the side walls 65 of the upper part so as to form a homo-gene assembly of great radial strength.



   The lower portion 64 is of course also provided with a second semicircular housing 68 forming a continuity with the other housing 63 of the upper part.



   When the two parts 60 and 64 are assembled, the rolling bearing 34 and the axle 12 are locked in the axle box 17 in the axial and radial plane.



   Thus, the bogie according to the invention comprises disassembly-mounting means 70 of the axle 12 for quick and easy disassembly of an axle without the need to disassemble the primary suspension 16 and all or part of the groups The means 70 comprise, on the one hand axle boxes 17 in two parts for moving the axle downwards and, on the other hand, transmission and elastic coupling members 23 of the invention. a particular type arranged so as to release a gear 47 secured to the transmission and coupling members 23 of a gear 48 integral with the axle 12 by axial displacement of the gear 47.



   Thus, after the cover 53 has been removed, the central bolt 50 can be unscrewed and removed. Due to the elasticity of the elastomer blocks 40, 45, the disc 46 can be pulled out manually or by means of a distance instrument 53 and the axle 12 can then be moved radially downward when the lower parts 64 of the axle boxes are removed, the gears 47 and 48 being completely separated from each other. At the other end of the axle, the brake disc also easily disengages from the disc brake caliper. The disassembly of the axle can therefore be performed without any difficulty, without multiple ancillary works, and without disassembly work both at the level of the motorization group than that of the primary suspensions.



   The advantages of the invention are manifold:



     - The axles can be dismantled from the bogie without dismantling the bogie from the body of the railway vehicle; this is valid for both axles and engines. - It is not necessary to dismantle all or part of the primary suspension, or the power units and their transmission and coupling components, when reprofiling or changing wheel treadings. - When there is no pit tower, the disassembly / assembly time is considerably shortened for the reprofiling of the wheels. - Changing wheel tires can be done easily and quickly. - The bearings are not exposed and remain fully protected even when the axle box is open.



   - It is also possible to dismantle the drive unit and the transmission and coupling device very quickly without dismantling the axles or axle boxes.



   It is understood that the embodiment described above is not limiting and that it can receive any desirable modifications within the frame as defined by claim 1. In particular, according to one variant, the bogie may be of the non-motorized carrier type. The concept of two-axle axle boxes then also allows the rapid disassembly / assembly of the axles, without the need for an axially displaced transmission and coupling member. The axle box may also have a different shape and construction; it could for example have more than two parts, a first portion of the axle box may be articulated to a second fixed portion so as to be spaced so as to open a radial passage of the axle.

   The displacement of the axle during disassembly may be vertical or oblique. The gearing between the power units and the axles could be of any other type. The transmission member and elastic coupling could have any other construction, but still allowing easy release of the axle without disassembly of the engine group. The truck could have a different number of axles and could be used in other rail vehicles than trams. The axles may also be of the non-rotating type.


    

Claims (7)

1. Bogie destiné à être monté sur un véhicule sur rail et comportant un châssis (10) et au moins deux essieux (12) montés par l'intermédiaire de boîtes d'essieu (17) et d'éléments de suspension (16) sur le châssis, caractérisé par le fait que le bogie comprend des moyens de démontage-montage (70) des essieux (12) suivant une direction radiale sans démontage des éléments de suspension (16), ces moyens de démontage-montage comportant des -boîtes d'essieu (17) en au moins deux parties (60, 64) dont au moins une partie (64) peut être écartée pour ouvrir un passage radial à l'essieu (12). Bogie intended to be mounted on a rail vehicle and comprising a chassis (10) and at least two axles (12) mounted via axle boxes (17) and suspension elements (16) on the chassis, characterized in that the bogie comprises disassembly-mounting means (70) axles (12) in a radial direction without disassembly of the suspension elements (16), these disassembly-mounting means comprising -d boxes axle (17) in at least two parts (60, 64) of which at least a portion (64) can be spaced apart to open a radial axle passage (12). 2. 2. Bogie selon la revendication 1, comportant un groupe de motorisation (20) fixé au châssis (10) relié à au moins un des deux essieux (12) par l'intermédiaire d'un dispositif de transmission et d'accouplement (23), caractérisé par le fait que lesdits moyens de démontage-montage (70) comportent des moyens pour écarter au moins partiellement le dispositif de transmission et d'accouplement (23) de l'essieu (12) suivant une direction axiale, le tout étant agencé de façon que ledit essieu puisse être enlevé sans démontage du groupe de motorisation et du dispositif de transmission et d'accouplement.  Bogie according to claim 1, comprising a motorization unit (20) fixed to the frame (10) connected to at least one of the two axles (12) via a transmission and coupling device (23), characterized in that the said disassembly-assembly means (70) comprise means for at least partially separating the transmission and coupling device (23) from the axle (12) in an axial direction, the whole being arranged in such a way that said axle can be removed without disassembly of the drive unit and the transmission and coupling device. 3. 3. Bogie selon la revendication 1 ou 2, caractérisé par le fait que la boîte d'essieu (17) comprend une partie supérieure (60) solidaire des éléments de suspension (16) et du châssis (10) et une partie inférieure (64) amovible conformées de façon à permettre un passage radial de l'essieu (12) après le démontage de la partie inférieure (64), ladite partie supérieure (60) présentant une forme générale en Oméga avec deux plateaux latéraux (61) en prolongement sur lesquels les éléments de suspension sont en appui.  Bogie according to claim 1 or 2, characterized in that the axle box (17) comprises an upper part (60) integral with the suspension elements (16) and the chassis (10) and a removable lower part (64). shaped to allow radial passage of the axle (12) after disassembly of the lower portion (64), said upper portion (60) having a general Omega shape with two side plates (61) in extension on which the suspension elements are in support. 4. 4. Bogie selon la revendication 3, caractérisé par le fait que les essieux (12) sont munis de paliers à roulement (32) fixés à leur périphérie et interposés entre les essieux (12) et les boîtes d'essieu (17), ladite partie inférieure (64) étant conformée de façon à laisser un passage radial pour le palier à roulement (32) après le démontage de la partie inférieure (46), et de façon que les essieux (12) et les paliers à roulement (32) solidaires de ces derniers puissent être Otés de ladite partie supérieure (60).  Bogie according to claim 3, characterized in that the axles (12) are provided with rolling bearings (32) fixed at their periphery and interposed between the axles (12) and the axle boxes (17), said lower part (64) being shaped to leave a radial passage for the rolling bearing (32) after disassembling the lower portion (46), and so that the axles (12) and rolling bearings (32) integral with these can be Otés said upper portion (60). 5. 5. Bogie selon la revendication 3, caractérisé par le fait que ladite partie supérieure (60) comprend deux parois latérales (65) entre lesquelles la partie inférieure (64) s'emboîte lors de leur assemblage, les deux plateaux latéraux (61) sur lesquels les éléments de suspension (16) sont fixés étant arrangés du cOté extérieur des deux parois latérales (65).  Bogie according to claim 3, characterized in that said upper portion (60) comprises two side walls (65) between which the lower portion (64) fits during assembly, the two side plates (61) on which the suspension members (16) are attached being arranged on the outer side of the two side walls (65). 6. 6. Bogie selon la revendication 2, caractérisé par le fait que le dispositif de transmission et d'accouplement (23) comprend un premier engrenage frontal (47) destiné à coopérer avec un second engrenage frontal (48) de l'essieu (12) et au moins un élément élastique (40, 45) permettant un déplacement axial du premier engrenage frontal (47) pour l'écarter du second engrenage frontal (48) de l'essieu de façon que l'essieu (12) puisse être Oté du bogie lorsque ladite partie inférieure (64) est démontée de la boîte d'essieu (17).  Bogie according to claim 2, characterized in that the transmission and coupling device (23) comprises a first front gear (47) intended to cooperate with a second front gear (48) of the axle (12) and at the minus one resilient member (40, 45) for axially displacing the first front gear (47) to move it away from the second front gear (48) of the axle so that the axle (12) can be removed from the bogie when said lower portion (64) is disassembled from the axle box (17). 7. 7. Bogie selon la revendication 6, caractérisé par le fait que le dispositif de transmission et d'accouplement (23) comprend un engrenage (38) destiné à coopérer avec le groupe de motorisation (20) et fixé à un plateau extérieur (39) muni d'un desdits éléments élastiques (40) et fixé à un tube creux (42), qui est fixé à un plateau intérieur (43) muni d'un autre desdits éléments élastiques (45) et solidaire d'un disque (46) muni dudit engrenage frontal (47), ce disque étant destiné à être fixé à l'essieu (12) par au moins une vis (50) accessible de l'extérieur par le tube creux (42).  Bogie according to claim 6, characterized in that the transmission and coupling device (23) comprises a gear (38) intended to cooperate with the motorization unit (20) and fixed to an outer plate (39) provided with one of said elastic members (40) and attached to a hollow tube (42), which is attached to an inner tray (43) provided with another of said elastic members (45) and integral with a disc (46) provided with said front gear (47), this disc being adapted to be fixed to the axle (12) by at least one screw (50) accessible from the outside by the hollow tube (42).
CH19032001A 2001-10-17 2001-10-17 Bogie. CH694693A5 (en)

Priority Applications (3)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH19032001A CH694693A5 (en) 2001-10-17 2001-10-17 Bogie.
EP02772685.0A EP1436186B2 (en) 2001-10-17 2002-10-04 Bogie with axles easily assembled and disassembled
PCT/IB2002/004090 WO2003033325A1 (en) 2001-10-17 2002-10-04 Bogie with axles easily assembled and disassembled

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH19032001A CH694693A5 (en) 2001-10-17 2001-10-17 Bogie.

Publications (1)

Publication Number Publication Date
CH694693A5 true CH694693A5 (en) 2005-06-15

Family

ID=4566732

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
CH19032001A CH694693A5 (en) 2001-10-17 2001-10-17 Bogie.

Country Status (3)

Country Link
EP (1) EP1436186B2 (en)
CH (1) CH694693A5 (en)
WO (1) WO2003033325A1 (en)

Families Citing this family (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
CN113335326B (en) * 2021-06-04 2024-08-06 中车眉山车辆有限公司 Multipurpose flatcar suitable for plateau, alpine, long and large down ramp
CN113335328B (en) * 2021-06-04 2024-08-06 中车眉山车辆有限公司 Built-in axle box suspension railway wagon welding bogie

Family Cites Families (6)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
GB217362A (en) * 1923-04-04 1924-06-19 James Hatton Improvements in or relating to pedestal bearings for the axles of colliery trams andlike vehicles
BE513599A (en) * 1951-08-25
DE1797771U (en) 1958-11-04 1959-10-15 Ver Westdeutsche Waggonfab STORAGE OF A WHEEL SET IN A DIVIDED AXLE BEARING HOUSING.
BE809588A (en) * 1974-01-10 1974-05-02 IMPROVEMENTS TO SUSPENSION DEVICES FOR SPRINGS ON AXLE BOXES FOR RAILWAY WAGONS AND SIMILAR APPLICATIONS.
SE373323B (en) * 1974-01-15 1975-02-03 Skf Ind Trading & Dev SADLE FOR SHAFT BEARING
GB1584753A (en) * 1978-05-31 1981-02-18 Timken Co Railway axle bearing mountings

Also Published As

Publication number Publication date
EP1436186A1 (en) 2004-07-14
EP1436186B2 (en) 2017-09-27
EP1436186B1 (en) 2012-06-20
WO2003033325A1 (en) 2003-04-24

Similar Documents

Publication Publication Date Title
CA2725739C (en) Wheel and brake assembly for aircraft equipped with a device for rotating and holding
EP0104108B2 (en) Support arm for a motorized wheel
CA2391566C (en) Motor bogie for integral low-floor rail vehicle
FR2504460A1 (en) DEVICE FOR MOUNTING A WHEEL HUB DRIVEN BY A HOMOCINETIC JOINT
FR2479746A1 (en) WHEEL HEAD WITH REDUCER INCORPORATED FOR VEHICLE DRIVE WHEEL
EP2883776B1 (en) Motor bogie and vehicle including such a bogie
CA1233994A (en) Wheel hub incorporating a reduction gear
EP0745493A1 (en) Multi-piece railway vehicle wheel
EP1436186B1 (en) Bogie with axles easily assembled and disassembled
FR2859259A1 (en) AIRCRAFT BRAKE ASSEMBLY
EP0366509A1 (en) Brake with two fixedly spaced discs
EP1116634B1 (en) Motorized bogie for a railway vehicle and railway vehicle with such a bogie
EP0403714B1 (en) Vehicle transmission with electric retarders
EP2883773B1 (en) Motor bogie for a rail vehicle in which the motor is substantially coaxial with the wheel axle
FR2569644A1 (en) PROPULSION APPARATUS FOR RAIL VEHICLES WITH ADHESION AND RACK PROPULSION
EP0829413A2 (en) Steerable bogie
FR2917064A1 (en) BRAKE ADAPTED TO A CONICAL AXLE
FR2653075A1 (en) IMPROVEMENTS IN TRANSMISSIONS OF VEHICLES EQUIPPED WITH ELECTRIC RETARDERS.
CA2240865A1 (en) System for rotating a device
EP3395640B1 (en) Bogie for a railway vehicle comprising braking system comprising three brake disks arranged in between the axle bearings
WO1998041778A1 (en) Hybrid multiple disc brake
FR2649049A1 (en) IMPROVEMENTS IN TRANSMISSIONS OF VEHICLES EQUIPPED WITH ELECTRIC RETARDERS
EP4074572B1 (en) Rail vehicle motor bogie
EP3216630B1 (en) Motorised axle for railway vehicle and railway vehicle provided with such an axle
FR3087514A1 (en) COMPACT MECHANICAL TORQUE SHOCK ABSORBER

Legal Events

Date Code Title Description
PL Patent ceased