CH649723A5 - Apparatus for cleaning pneumatic tools - Google Patents

Apparatus for cleaning pneumatic tools Download PDF

Info

Publication number
CH649723A5
CH649723A5 CH734982A CH734982A CH649723A5 CH 649723 A5 CH649723 A5 CH 649723A5 CH 734982 A CH734982 A CH 734982A CH 734982 A CH734982 A CH 734982A CH 649723 A5 CH649723 A5 CH 649723A5
Authority
CH
Switzerland
Prior art keywords
chamber
product
diffuser
maintenance
compressed air
Prior art date
Application number
CH734982A
Other languages
French (fr)
Inventor
Georges Stutzmann
Original Assignee
Georges Stutzmann
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Georges Stutzmann filed Critical Georges Stutzmann
Priority to CH734982A priority Critical patent/CH649723A5/en
Publication of CH649723A5 publication Critical patent/CH649723A5/en
Priority claimed from FR8605254A external-priority patent/FR2597008B1/en

Links

Classifications

    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F16ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS; GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVE FUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS; THERMAL INSULATION IN GENERAL
    • F16NLUBRICATING
    • F16N7/00Arrangements for supplying oil or unspecified lubricant from a stationary reservoir or the equivalent in or on the machine or member to be lubricated
    • F16N7/30Arrangements for supplying oil or unspecified lubricant from a stationary reservoir or the equivalent in or on the machine or member to be lubricated the oil being fed or carried along by another fluid
    • F16N7/32Mist lubrication
    • F16N7/34Atomising devices for oil

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • General Engineering & Computer Science (AREA)
  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Combustion & Propulsion (AREA)
  • Oil, Petroleum & Natural Gas (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Nozzles (AREA)

Abstract

The apparatus includes a plurality of reservoirs each containing a product for treating and/or cleaning a pneumatic tool, and a diffuser (14). This diffuser comprises a spray chamber (21) in which is housed a piston (24) intended to bring the compressed-air inlet nozzle (22) into communication with the nozzle (23) for a mixture consisting of compressed air and the treatment or cleaning product. A second chamber (27) connected to the first via a channel (28) contains a rotary selector (30) which makes it possible to select the inlet (29) corresponding to the product chosen and to determine the flow rate of this product by the choice of the calibrated orifices (39). <IMAGE>

Description

       

  
 

**ATTENTION** debut du champ DESC peut contenir fin de CLMS **.

 



   REVENDICATIONS
 1. Appareil pour l'entretien d'outils pneumatiques comportant au moins un diffuseur destiné à être connecté sur le tuyau d'alimentation en air comprimé de ces outils, ce diffuseur pouvant être raccordé à un réservoir contenant un produit de traitement et/ou d'entretien, caractérisé en ce que le diffuseur comporte plusieurs entrées agencées pour être connectées respectivement à plusieurs réservoirs contenant divers produits.



   2. Appareil selon la revendication 1, caractérisé en ce que le diffuseur comporte un corps à l'intérieur duquel est ménagée une chambre de pulvérisation équipée d'un raccord de tubulure d'amenée de l'air comprimé dans cette chambre et d'un raccord de tubulure d'évacuation d'un mélange d'air comprimé et de produit de traitement et/ou d'entretien, en ce que le raccord de la tubulure d'amenée débouche sensiblement au voisinage de l'une des extrémités de la chambre de pulvérisation, en ce que le raccord de la tubulure d'évacuation débouche dans la chambre de pulvérisation dans une zone décalée axialement par rapport à l'embouchure du raccord de la tubulure d'amenée, et en ce que la chambre de pulvérisation contient un piston mobile soumis à l'action d'un ressort, cet ensemble étant agencé pour que, en l'absence d'air comprimé dans la chambre,

   le piston coupe la communication entre la tubulure d'amenée et la tubulure d'évacuation et que, sous l'effet de la pression de l'air comprimé guidé par la tubulure d'amenée, le piston est refoulé en s'opposant à la force du ressort, au-delà de l'embouchure de la tubulure d'évacuation, de   maniére    à établir une communication entre la tubulure d'amenée et la tubulure d'évacuation, à travers la chambre de pulvérisation.



   3. Appareil selon la revendication 2, caractérisé en ce que le corps du diffuseur comporte une seconde chambre qui communique avec la chambre de pulvérisation par l'intermédiaire d'un canal, cette seconde chambre étant équipée d'au moins deux entrées connectées à un nombre égal de réservoirs de produit de traitement et/ou d'entretien, et contenant un sélecteur mobile agencé pour faire communiquer sélectivement l'une des entrées avec le canal de communication entre la seconde chambre et la chambre de pulvérisation.



   4. Appareil selon la revendication 3, caractérisé en ce que le piston mobile comporte une surface adaptée à une surface périphérique à l'embouchure du canal de communication entre la seconde chambre et la chambre de pulvérisation, de telle manière que, en l'absence de pression dans cette chambre de pulvérisation, le piston mobile obture ce canal de communication.



   5. Appareil selon la revendication 3, caractérisé en ce que le sélecteur mobile comporte plusieurs orifices calibrés définissant autant de gicleurs agencés pour mettre sélectivement en liaison les entrées dans la seconde chambre et le canal de communication.



   6. Appareil selon la revendication 5, caractérisé en ce que le sélecteur mobile est rotatif autour de son axe et que les gicleurs sont constitués par des canaux calibrés ménagés à l'intérieur du corps de ce sélecteur, I'orifice d'entrée de ces canaux étant localisé sur la surface périphérique du corps du sélecteur en des points pouvant être amenés en coïncidence avec les entrées dans la seconde chambre, et la sortie de ces canaux étant commune et débouchant au centre de la base du sélecteur en regard de l'entrée du canal de communication entre la seconde chambre et la chambre de pulvérisation.



   7. Appareil selon la revendication 1, caractérisé en ce qu'il comporte trois réservoirs dont   l'un    contient un produit de dérouillage, dégrippage, le second un produit de déglaçage, nettoyage, et le troisième un produit de lubrification.



   8. Appareil selon la revendication 5, caractérisé en ce   qu'à    chaque entrée du produit correspondent au moins deux gicleurs calibrés pouvant être amenés en position par rotation du sélecteur.



   9. Appareil selon la revendication 1, caractérisé en ce que chaque réservoir est raccordé au diffuseur par un tuyau d'amenée des produits et en ce que chacun de ces tuyaux est équipé d'une vanne de commande.



   10. Appareil selon la revendication 1, caractérisé en ce que les réservoirs de produits sont raccordés à la tubulure d'amenée de l'air comprimé en amont du diffuseur.



   11. Appareil selon la revendication 1, caractérisé en ce qu'il comporte un distributeur et plusieurs diffuseurs, ce distributeur comportant autant d'entrées qu'il y a de réservoirs contenant chacun un autre produit de traitement et/ou d'entretien, et un nombre de sorties égal au produit du nombre d'entrées par le nombre de diffuseurs.



   La présente invention concerne un appareil pour l'entretien d'outils pneumatiques, comportant un diffuseur destiné à être connecté sur le tuyau d'alimentation en air comprimé de ces outils, ce diffuseur étant raccordé à un réservoir contenant un produit de traitement et/ou d'entretien.



   On connaît déjà des appareils de ce type comportant un réservoir unique pouvant contenir soit un produit de nettoyage, soit un lubrifiant, et un pulvérisateur prévu pour mélanger   l'un    de ces produits à l'air comprimé qui alimente les outils pneumatiques.



   Il n'existe toutefois aucun appareil qui permette d'utiliser des produits aussi divers que les produits de dégrippage, dérouillage, des produits de nettoyage, déglaçage, et des produits de lubrification par simple commutation d'une manette de commande d'un sélecteur et l'éventuelle ouverture d'une vanne.



   La présente invention se propose de réaliser un appareil pouvant être conecté aisément sur tout outil pneumatique et permettant d'assurer simplement son nettoyage et son entretien.



   Dans ce but,   I'appareil    selon l'invention est caractérisé en ce que le diffuseur comporte plusieurs entrées agencées pour être connectées respectivement à plusieurs réservoirs contenant divers produits.



   Par le choix des produits,   I'appareil    permet de remettre en état de marche des outils pneumatiques tels que des perforatrices, des marteaux burineurs, des brise-béton complètement bloqués par la rouille et la poussière, suite à une interruption prolongée de leur utilisation.



   Grâce au diffuseur à plusieurs entrées, le traitement et l'entretien peuvent être adaptés à l'outil et aux conditions particulières dans lesquelles se trouve momentanément cet outil.



   La présente invention sera mieux comprise en référence à la des   'cription    d'un exemple de réalisation préférée et du dessin annexé dans lequel:
 la fig. 1 représente une vue schématique d'ensemble de l'appareil selon l'invention,
 la fig. 2 est une vue en coupe du diffuseur de l'appareil selon la fig. 1, et
 la fig. 3 est une vue d'un schéma de raccordement d'un appareil selon l'invention, comportant plusieurs diffuseurs tels que celui de la fig. 2.



   En référence à la fig. 1,   I'appareil    10 décrit comporte trois réservoirs 11, 12 et 13 juxtaposés ou un réservoir unique cloisonné, divisé par exemple en trois compartiments contenant des produits d'entretien ou de traitement d'outils pneumatiques. Ces produits sont par exemple un produit de dérouillage et/ou de dégrippage dans le réservoir 11, un produit de nettoyage, déglaçage dans le réservoir 12 et un produit de lubrification dans le réservoir 13. Chacun de ces réservoirs est équipé d'un orifice de remplissage, respectivement   1 la,    1 2a et 13a et d'un orifice d'écoulement   1 lob,    12b et 13b des produits stockés. 

  Chacun de ces orifices est connecté à une entrée d'un diffuseur 14 qui sera décrit plus en détail en référence à la fig. 2, par l'intermédiaire des tubulures d'écoulement   1 lc,    12c et 13c équipées chacune de vannes appropriées   1 ld,    12d et 13d.



   Le diffuseur est monté sur un tuyau 15 d'amenée d'air sous pression destiné à alimenter un outil pneumatique (non représenté). Ce tuyau comporte avantageusement des éléments de connexion rapide 16 et 17 représentés schématiquement.  



   Un conduit de pression 18 monté en dérivation sur le tuyau 15



  aboutit en île, 12e et 13e aux trois réservoirs   Il,    12 et 13 et permet, grâce à une vanne de commande 29, de mettre les liquides d'entretien ou de traitement des réservoirs sous pression.



   La fig. 2 représente une coupe axiale agrandie du diffuseur 14 de la fig. 1. Ce diffuseur comporte un corps 20 à l'intérieur duquel est ménagée une chambre de pulvérisation 21 équipée d'un raccord 22 de tubulure d'amenée de l'air comprimé dans cette chambre et d'un raccord 23 de tubulure d'évacuation d'un mélange de l'air comprimé et d'un produit de traitement ou d'entretien prélevé dans les réservoirs. Le raccord 22 est raccordé à la paroi latérale de la chambre de mélange, au voisinage de son extrémité supérieure, alors que le raccord 23 est prévu au voisinage de son extrémité inférieure. Un piston 24 peut coulisser à l'intérieur de cette chambre. En position de repos, le piston est refoulé vers le haut de la chambre 21 par un ressort 25 fixé sur ou appuyé contre une plaque de fermeture 26, qui est par exemple vissée sur le corps du diffuseur, pour obturer la base de la chambre 21.



   Dans la partie supérieure du corps du diffuseur est ménagée une seconde chambre 27 qui communique avec la chambre de pulvérisation 21 par l'intermédiaire d'un canal 28. Cette chambre est équipée de plusieurs entrées 29 dont chacune est connectée à un des réservoirs 11, 12 ou 13 de la fig. 1. La seconde chambre 27 contient un sélecteur rotatif 30 comprenant un bloc sensiblement tronconique raccordé à une tige centrale 31 dont l'embout supérieur 32 dépasse le corps du diffuseur et porte une manette de sélection 33 fixée à l'embout 32 par exemple par une vis de blocage 34.



   La partie du corps du diffuseur délimitant la seconde chambre se compose de deux éléments 35 et 36 assemblés entre eux et montés sur la partie du corps délimitant la chambre de mélange 21 au moyen de plusieurs boulons 38 à tête noyée dans les parois du corps.



  Bien entendu, tout autre mode d'assemblage pourrait convenir. Toutefois, celui-ci se montre particulièrement simple et permet un démontage rapide du diffuseur en cas de besoin.



   Le sélecteur comporte un ensemble d'orifices 39 calibrés qui communiquent avec des canaux calibrés radiaux 40 ménagés à   l'inté-    rieur du bloc tronconique et convergent vers un canal central axial 41 qui débouche en regard de l'embouchure supérieure du canal 28.



   A la base du canal   28, l'élément    35 du corps du diffuseur comporte un siège sphérique 42 qui est adapté à la surface sphérique d'une bille 43 logée dans une cavité appropriée 44 d'un bloc cylindri
 que 45 monté à l'extrémité supérieure du piston 24. Un ressort 46
 repousse la bille en appui contre le siège sphérique 42 lorsque le piston est en position de repos tel que représenté par la fig. 2. La cavité 43 est définie par une bague 47 montée dans un alésage sensi
 blement cylindrique du bloc 45.



   Lorsque l'utilisateur veut traiter un outil pneumatique à l'aide d'un des produits contenus dans le réservoir 11, 12 ou 13, il met ce réservoir sous pression en ouvrant la vanne de commande 19 et laisse écouler le produit choisi en ouvrant l'une des vannes   1 id,    12d ou 13d. Par la rotation de la manette 33 du sélecteur 30, il sélectionne un des canaux calibrés 40 pour relier l'une des entrées 29 au canal axial 41, de sorte que le produit puisse s'écouler à travers le canal de communication 28 reliant la seconde chambre 27 à la chambre de mélange 21.



   Lorsque le diffuseur a été raccordé au tuyau 15 et que la source d'alimentation en air comprimé a été mise en service, le piston 24 a été refoulé vers le bas, par l'action de la pression engendrée dans la chambre de mélange. De cette manière, les raccords 22 et 23 ont été mis en communication à travers la chambre de mélange, et l'air comprimé, mélangé au produit libéré à travers le canal 28, suite à la descente du piston et au dégagement de la bille 43, est transmis à l'outil à air comprimé.



   On a constaté que ce mélange d'air et de produit permet de dégripper des outils complètement bloqués par la rouille, la poussière ou la boue, inutilisés pendant des périodes pouvant atteindre plusieurs mois. L'injection de lubrifiant assure un entretien bénéfique pour la durée de vie de l'appareil, sa fiabilité et la sécurité de son emploi.

 

   Lorsque   l'on    souhaite traiter simultanément plusieurs outils, on peut, comme le montre la fig. 3, connecter plusieurs diffuseurs 14a, 14b et 14c à trois entrées à un distributeur 50 raccordé aux trois   ré-    servoirs (non représentés) par les conduits   l lc,    12c et 13c.



   Il est bien entendu que ni le nombre de diffuseurs ni le nombre de réservoirs ne sont limités. Le distributeur permet de raccorder un nombre quelconque de diffuseurs à un nombre quelconque de réservoirs.



   En outre, dans l'exemple illustré, le nombre d'orifices calibrés a été fixé à trois par entrée 29. Toutefois, on peut envisager d'équiper le sélecteur d'un nombre plus élevé d'orifices et de canaux calibrés constituant des gicleurs ou de prévoir un nombre différent de ces gicleurs selon le produit utilisé. 



  
 

** ATTENTION ** start of the DESC field may contain end of CLMS **.

 



   CLAIMS
 1. Apparatus for the maintenance of pneumatic tools comprising at least one diffuser intended to be connected to the compressed air supply pipe of these tools, this diffuser being able to be connected to a reservoir containing a treatment product and / or d maintenance, characterized in that the diffuser has several inputs arranged to be connected respectively to several tanks containing various products.



   2. Apparatus according to claim 1, characterized in that the diffuser comprises a body inside which is provided a spray chamber equipped with a connection of the pipe for supplying compressed air to this chamber and a connection of discharge pipe of a mixture of compressed air and treatment and / or maintenance product, in that the connection of the supply pipe opens substantially in the vicinity of one of the ends of the chamber spraying, in that the connection of the discharge pipe opens into the spraying chamber in an area offset axially with respect to the mouth of the connection of the supplying pipe, and in that the spraying chamber contains a movable piston subjected to the action of a spring, this assembly being arranged so that, in the absence of compressed air in the chamber,

   the piston cuts the communication between the intake manifold and the discharge manifold and that, under the effect of the pressure of the compressed air guided by the intake manifold, the piston is driven back opposing the force of the spring, beyond the mouth of the discharge pipe, so as to establish communication between the supply pipe and the discharge pipe, through the spraying chamber.



   3. Apparatus according to claim 2, characterized in that the body of the diffuser comprises a second chamber which communicates with the spraying chamber via a channel, this second chamber being equipped with at least two inputs connected to a equal number of tanks for treatment and / or maintenance product, and containing a movable selector arranged to selectively communicate one of the inputs with the communication channel between the second chamber and the spray chamber.



   4. Apparatus according to claim 3, characterized in that the movable piston has a surface adapted to a peripheral surface at the mouth of the communication channel between the second chamber and the spray chamber, so that, in the absence pressure in this spray chamber, the movable piston closes this communication channel.



   5. Apparatus according to claim 3, characterized in that the mobile selector comprises several calibrated orifices defining as many nozzles arranged to selectively link the inputs to the second chamber and the communication channel.



   6. Apparatus according to claim 5, characterized in that the movable selector is rotatable about its axis and that the nozzles are constituted by calibrated channels formed inside the body of this selector, the inlet port of these channels being located on the peripheral surface of the body of the selector at points which can be brought into coincidence with the entrances to the second chamber, and the outlet of these channels being common and opening out at the center of the base of the selector opposite the entrance of the communication channel between the second chamber and the spray chamber.



   7. Apparatus according to claim 1, characterized in that it comprises three tanks, one of which contains a product for rust removal, de-seizing, the second a product for de-icing, cleaning, and the third a product for lubrication.



   8. Apparatus according to claim 5, characterized in that each input of the product corresponds to at least two calibrated nozzles which can be brought into position by rotation of the selector.



   9. Apparatus according to claim 1, characterized in that each tank is connected to the diffuser by a product supply pipe and in that each of these pipes is equipped with a control valve.



   10. Apparatus according to claim 1, characterized in that the product tanks are connected to the compressed air supply pipe upstream of the diffuser.



   11. Apparatus according to claim 1, characterized in that it comprises a distributor and several diffusers, this distributor comprising as many inlets as there are reservoirs each containing another treatment and / or maintenance product, and a number of outputs equal to the product of the number of inputs and the number of diffusers.



   The present invention relates to an apparatus for the maintenance of pneumatic tools, comprising a diffuser intended to be connected to the compressed air supply pipe of these tools, this diffuser being connected to a reservoir containing a treatment product and / or maintenance.



   Apparatuses of this type are already known comprising a single reservoir which can contain either a cleaning product or a lubricant, and a sprayer provided for mixing one of these products with compressed air which supplies the pneumatic tools.



   However, there is no device that allows the use of products as diverse as de-tackling, rust removal, cleaning, de-icing, and lubrication products by simply switching a control lever from a selector and the possible opening of a valve.



   The present invention proposes to provide an apparatus which can be easily connected to any pneumatic tool and which makes it possible to simply ensure its cleaning and maintenance.



   For this purpose, the apparatus according to the invention is characterized in that the diffuser has several inlets arranged to be connected respectively to several tanks containing various products.



   By the choice of products, the device allows pneumatic tools such as rotary hammers, chisel hammers, concrete breakers completely blocked by rust and dust to be put back into working order, following a prolonged interruption of their use.



   Thanks to the diffuser with several inputs, treatment and maintenance can be adapted to the tool and to the particular conditions in which this tool is temporarily located.



   The present invention will be better understood with reference to the description of a preferred embodiment and of the appended drawing in which:
 fig. 1 represents an overall schematic view of the apparatus according to the invention,
 fig. 2 is a sectional view of the diffuser of the device according to FIG. 1, and
 fig. 3 is a view of a connection diagram of an apparatus according to the invention, comprising several diffusers such as that of FIG. 2.



   With reference to fig. 1, the apparatus 10 described comprises three tanks 11, 12 and 13 juxtaposed or a single partitioned tank, divided for example into three compartments containing maintenance products or treatment of pneumatic tools. These products are, for example, a derusting and / or de-binding product in the tank 11, a cleaning and de-icing product in the tank 12 and a lubrication product in the tank 13. Each of these tanks is equipped with a filling, respectively 1 la, 1 2a and 13a and with a flow orifice 1 lob, 12b and 13b of the stored products.

  Each of these orifices is connected to an inlet of a diffuser 14 which will be described in more detail with reference to FIG. 2, via the flow pipes 1 lc, 12c and 13c each equipped with suitable valves 1 ld, 12d and 13d.



   The diffuser is mounted on a pipe 15 for supplying pressurized air intended to supply a pneumatic tool (not shown). This pipe advantageously comprises quick connection elements 16 and 17 shown diagrammatically.



   A pressure conduit 18 mounted in diversion on the pipe 15



  ends on the island, 12th and 13th at the three tanks 11, 12 and 13 and allows, thanks to a control valve 29, to put the maintenance or treatment liquids of the tanks under pressure.



   Fig. 2 shows an enlarged axial section of the diffuser 14 of FIG. 1. This diffuser comprises a body 20 inside which is provided a spray chamber 21 equipped with a connector 22 of the pipe for supplying compressed air to this chamber and with a connector 23 for the discharge pipe. a mixture of compressed air and a treatment or maintenance product taken from the tanks. The connector 22 is connected to the side wall of the mixing chamber, in the vicinity of its upper end, while the connector 23 is provided in the vicinity of its lower end. A piston 24 can slide inside this chamber. In the rest position, the piston is driven upwards from the chamber 21 by a spring 25 fixed on or pressed against a closing plate 26, which is for example screwed onto the body of the diffuser, to close off the base of the chamber 21 .



   In the upper part of the diffuser body, a second chamber 27 is provided which communicates with the spraying chamber 21 via a channel 28. This chamber is equipped with several inlets 29, each of which is connected to one of the reservoirs 11, 12 or 13 of fig. 1. The second chamber 27 contains a rotary selector 30 comprising a substantially frustoconical block connected to a central rod 31 whose upper end piece 32 exceeds the body of the diffuser and carries a selector lever 33 fixed to the end piece 32 for example by a locking screw 34.



   The body part of the diffuser delimiting the second chamber consists of two elements 35 and 36 assembled together and mounted on the part of the body delimiting the mixing chamber 21 by means of several bolts 38 with head embedded in the walls of the body.



  Of course, any other assembly method could be suitable. However, it is particularly simple and allows rapid disassembly of the diffuser if necessary.



   The selector comprises a set of calibrated orifices 39 which communicate with radial calibrated channels 40 formed inside the frustoconical block and converge towards an axial central channel 41 which opens facing the upper mouth of the channel 28.



   At the base of the channel 28, the element 35 of the diffuser body comprises a spherical seat 42 which is adapted to the spherical surface of a ball 43 housed in an appropriate cavity 44 of a cylindrical block
 that 45 mounted at the upper end of the piston 24. A spring 46
 pushes the ball back against the spherical seat 42 when the piston is in the rest position as shown in FIG. 2. The cavity 43 is defined by a ring 47 mounted in a sensi bore
 block 45.



   When the user wants to treat a pneumatic tool using one of the products contained in the reservoir 11, 12 or 13, he pressurizes this reservoir by opening the control valve 19 and lets the chosen product flow by opening the '' one of the valves 1 id, 12d or 13d. By rotating the lever 33 of the selector 30, it selects one of the calibrated channels 40 to connect one of the inputs 29 to the axial channel 41, so that the product can flow through the communication channel 28 connecting the second chamber 27 to the mixing chamber 21.



   When the diffuser has been connected to the pipe 15 and the compressed air supply source has been put into service, the piston 24 has been driven down, by the action of the pressure generated in the mixing chamber. In this way, the connections 22 and 23 were placed in communication through the mixing chamber, and the compressed air, mixed with the product released through the channel 28, following the descent of the piston and the release of the ball 43 , is transmitted to the compressed air tool.



   It has been found that this mixture of air and product makes it possible to loosen tools completely blocked by rust, dust or mud, unused for periods of up to several months. The injection of lubricant ensures maintenance beneficial for the life of the device, its reliability and the safety of its use.

 

   When you want to process several tools simultaneously, you can, as shown in fig. 3, connect several diffusers 14a, 14b and 14c with three inputs to a distributor 50 connected to the three tanks (not shown) by the conduits l lc, 12c and 13c.



   It is understood that neither the number of diffusers nor the number of tanks are limited. The distributor allows any number of diffusers to be connected to any number of tanks.



   In addition, in the example illustrated, the number of calibrated orifices has been fixed at three per inlet 29. However, it is possible to envisage equipping the selector with a higher number of calibrated orifices and channels constituting sprinklers or provide a different number of these nozzles depending on the product used.


    

Claims (11)

REVENDICATIONS 1. Appareil pour l'entretien d'outils pneumatiques comportant au moins un diffuseur destiné à être connecté sur le tuyau d'alimentation en air comprimé de ces outils, ce diffuseur pouvant être raccordé à un réservoir contenant un produit de traitement et/ou d'entretien, caractérisé en ce que le diffuseur comporte plusieurs entrées agencées pour être connectées respectivement à plusieurs réservoirs contenant divers produits.  CLAIMS  1. Apparatus for the maintenance of pneumatic tools comprising at least one diffuser intended to be connected to the compressed air supply pipe of these tools, this diffuser being able to be connected to a reservoir containing a treatment product and / or d maintenance, characterized in that the diffuser has several inputs arranged to be connected respectively to several tanks containing various products. 2. Appareil selon la revendication 1, caractérisé en ce que le diffuseur comporte un corps à l'intérieur duquel est ménagée une chambre de pulvérisation équipée d'un raccord de tubulure d'amenée de l'air comprimé dans cette chambre et d'un raccord de tubulure d'évacuation d'un mélange d'air comprimé et de produit de traitement et/ou d'entretien, en ce que le raccord de la tubulure d'amenée débouche sensiblement au voisinage de l'une des extrémités de la chambre de pulvérisation, en ce que le raccord de la tubulure d'évacuation débouche dans la chambre de pulvérisation dans une zone décalée axialement par rapport à l'embouchure du raccord de la tubulure d'amenée, et en ce que la chambre de pulvérisation contient un piston mobile soumis à l'action d'un ressort, cet ensemble étant agencé pour que, en l'absence d'air comprimé dans la chambre,  2. Apparatus according to claim 1, characterized in that the diffuser comprises a body inside which is provided a spray chamber equipped with a connection of the pipe for supplying compressed air to this chamber and a connection of discharge pipe of a mixture of compressed air and treatment and / or maintenance product, in that the connection of the supply pipe opens substantially in the vicinity of one of the ends of the chamber spraying, in that the connection of the discharge pipe opens into the spraying chamber in an area offset axially with respect to the mouth of the connection of the supplying pipe, and in that the spraying chamber contains a movable piston subjected to the action of a spring, this assembly being arranged so that, in the absence of compressed air in the chamber, le piston coupe la communication entre la tubulure d'amenée et la tubulure d'évacuation et que, sous l'effet de la pression de l'air comprimé guidé par la tubulure d'amenée, le piston est refoulé en s'opposant à la force du ressort, au-delà de l'embouchure de la tubulure d'évacuation, de maniére à établir une communication entre la tubulure d'amenée et la tubulure d'évacuation, à travers la chambre de pulvérisation.  the piston cuts the communication between the intake manifold and the discharge manifold and that, under the effect of the pressure of the compressed air guided by the intake manifold, the piston is driven back opposing the force of the spring, beyond the mouth of the discharge pipe, so as to establish communication between the supply pipe and the discharge pipe, through the spraying chamber. 3. Appareil selon la revendication 2, caractérisé en ce que le corps du diffuseur comporte une seconde chambre qui communique avec la chambre de pulvérisation par l'intermédiaire d'un canal, cette seconde chambre étant équipée d'au moins deux entrées connectées à un nombre égal de réservoirs de produit de traitement et/ou d'entretien, et contenant un sélecteur mobile agencé pour faire communiquer sélectivement l'une des entrées avec le canal de communication entre la seconde chambre et la chambre de pulvérisation.  3. Apparatus according to claim 2, characterized in that the body of the diffuser comprises a second chamber which communicates with the spraying chamber via a channel, this second chamber being equipped with at least two inputs connected to a equal number of tanks for treatment and / or maintenance product, and containing a movable selector arranged to selectively communicate one of the inputs with the communication channel between the second chamber and the spray chamber. 4. Appareil selon la revendication 3, caractérisé en ce que le piston mobile comporte une surface adaptée à une surface périphérique à l'embouchure du canal de communication entre la seconde chambre et la chambre de pulvérisation, de telle manière que, en l'absence de pression dans cette chambre de pulvérisation, le piston mobile obture ce canal de communication.  4. Apparatus according to claim 3, characterized in that the movable piston has a surface adapted to a peripheral surface at the mouth of the communication channel between the second chamber and the spray chamber, so that, in the absence pressure in this spray chamber, the movable piston closes this communication channel. 5. Appareil selon la revendication 3, caractérisé en ce que le sélecteur mobile comporte plusieurs orifices calibrés définissant autant de gicleurs agencés pour mettre sélectivement en liaison les entrées dans la seconde chambre et le canal de communication.  5. Apparatus according to claim 3, characterized in that the mobile selector comprises several calibrated orifices defining as many nozzles arranged to selectively link the inputs to the second chamber and the communication channel. 6. Appareil selon la revendication 5, caractérisé en ce que le sélecteur mobile est rotatif autour de son axe et que les gicleurs sont constitués par des canaux calibrés ménagés à l'intérieur du corps de ce sélecteur, I'orifice d'entrée de ces canaux étant localisé sur la surface périphérique du corps du sélecteur en des points pouvant être amenés en coïncidence avec les entrées dans la seconde chambre, et la sortie de ces canaux étant commune et débouchant au centre de la base du sélecteur en regard de l'entrée du canal de communication entre la seconde chambre et la chambre de pulvérisation.  6. Apparatus according to claim 5, characterized in that the movable selector is rotatable about its axis and that the nozzles are constituted by calibrated channels formed inside the body of this selector, the inlet port of these channels being located on the peripheral surface of the body of the selector at points which can be brought into coincidence with the entrances to the second chamber, and the outlet of these channels being common and opening out at the center of the base of the selector opposite the entrance of the communication channel between the second chamber and the spray chamber. 7. Appareil selon la revendication 1, caractérisé en ce qu'il comporte trois réservoirs dont l'un contient un produit de dérouillage, dégrippage, le second un produit de déglaçage, nettoyage, et le troisième un produit de lubrification.  7. Apparatus according to claim 1, characterized in that it comprises three tanks, one of which contains a product for rust removal, de-seizing, the second a product for de-icing, cleaning, and the third a product for lubrication. 8. Appareil selon la revendication 5, caractérisé en ce qu'à chaque entrée du produit correspondent au moins deux gicleurs calibrés pouvant être amenés en position par rotation du sélecteur.  8. Apparatus according to claim 5, characterized in that each input of the product corresponds to at least two calibrated nozzles which can be brought into position by rotation of the selector. 9. Appareil selon la revendication 1, caractérisé en ce que chaque réservoir est raccordé au diffuseur par un tuyau d'amenée des produits et en ce que chacun de ces tuyaux est équipé d'une vanne de commande.  9. Apparatus according to claim 1, characterized in that each tank is connected to the diffuser by a product supply pipe and in that each of these pipes is equipped with a control valve. 10. Appareil selon la revendication 1, caractérisé en ce que les réservoirs de produits sont raccordés à la tubulure d'amenée de l'air comprimé en amont du diffuseur.  10. Apparatus according to claim 1, characterized in that the product tanks are connected to the compressed air supply pipe upstream of the diffuser. 11. Appareil selon la revendication 1, caractérisé en ce qu'il comporte un distributeur et plusieurs diffuseurs, ce distributeur comportant autant d'entrées qu'il y a de réservoirs contenant chacun un autre produit de traitement et/ou d'entretien, et un nombre de sorties égal au produit du nombre d'entrées par le nombre de diffuseurs.  11. Apparatus according to claim 1, characterized in that it comprises a distributor and several diffusers, this distributor comprising as many inlets as there are reservoirs each containing another treatment and / or maintenance product, and a number of outputs equal to the product of the number of inputs and the number of diffusers. La présente invention concerne un appareil pour l'entretien d'outils pneumatiques, comportant un diffuseur destiné à être connecté sur le tuyau d'alimentation en air comprimé de ces outils, ce diffuseur étant raccordé à un réservoir contenant un produit de traitement et/ou d'entretien.  The present invention relates to an apparatus for the maintenance of pneumatic tools, comprising a diffuser intended to be connected to the compressed air supply pipe of these tools, this diffuser being connected to a reservoir containing a treatment product and / or maintenance. On connaît déjà des appareils de ce type comportant un réservoir unique pouvant contenir soit un produit de nettoyage, soit un lubrifiant, et un pulvérisateur prévu pour mélanger l'un de ces produits à l'air comprimé qui alimente les outils pneumatiques.  Apparatuses of this type are already known comprising a single reservoir which can contain either a cleaning product or a lubricant, and a sprayer provided for mixing one of these products with compressed air which supplies the pneumatic tools. Il n'existe toutefois aucun appareil qui permette d'utiliser des produits aussi divers que les produits de dégrippage, dérouillage, des produits de nettoyage, déglaçage, et des produits de lubrification par simple commutation d'une manette de commande d'un sélecteur et l'éventuelle ouverture d'une vanne.  However, there is no device that allows the use of products as diverse as de-tackling, rust removal, cleaning, de-icing, and lubrication products by simply switching a control lever from a selector and the possible opening of a valve. La présente invention se propose de réaliser un appareil pouvant être conecté aisément sur tout outil pneumatique et permettant d'assurer simplement son nettoyage et son entretien.  The present invention proposes to provide an apparatus which can be easily connected to any pneumatic tool and which makes it possible to simply ensure its cleaning and maintenance. Dans ce but, I'appareil selon l'invention est caractérisé en ce que le diffuseur comporte plusieurs entrées agencées pour être connectées respectivement à plusieurs réservoirs contenant divers produits.  For this purpose, the apparatus according to the invention is characterized in that the diffuser has several inlets arranged to be connected respectively to several tanks containing various products. Par le choix des produits, I'appareil permet de remettre en état de marche des outils pneumatiques tels que des perforatrices, des marteaux burineurs, des brise-béton complètement bloqués par la rouille et la poussière, suite à une interruption prolongée de leur utilisation.  By the choice of products, the device allows pneumatic tools such as rotary hammers, chisel hammers, concrete breakers completely blocked by rust and dust to be put back into working order, following a prolonged interruption of their use. Grâce au diffuseur à plusieurs entrées, le traitement et l'entretien peuvent être adaptés à l'outil et aux conditions particulières dans lesquelles se trouve momentanément cet outil.  Thanks to the diffuser with several inputs, treatment and maintenance can be adapted to the tool and to the particular conditions in which this tool is temporarily located. La présente invention sera mieux comprise en référence à la des 'cription d'un exemple de réalisation préférée et du dessin annexé dans lequel: la fig. 1 représente une vue schématique d'ensemble de l'appareil selon l'invention, la fig. 2 est une vue en coupe du diffuseur de l'appareil selon la fig. 1, et la fig. 3 est une vue d'un schéma de raccordement d'un appareil selon l'invention, comportant plusieurs diffuseurs tels que celui de la fig. 2.  The present invention will be better understood with reference to the description of a preferred embodiment and of the appended drawing in which:  fig. 1 represents an overall schematic view of the apparatus according to the invention,  fig. 2 is a sectional view of the diffuser of the device according to FIG. 1, and  fig. 3 is a view of a connection diagram of an apparatus according to the invention, comprising several diffusers such as that of FIG. 2. En référence à la fig. 1, I'appareil 10 décrit comporte trois réservoirs 11, 12 et 13 juxtaposés ou un réservoir unique cloisonné, divisé par exemple en trois compartiments contenant des produits d'entretien ou de traitement d'outils pneumatiques. Ces produits sont par exemple un produit de dérouillage et/ou de dégrippage dans le réservoir 11, un produit de nettoyage, déglaçage dans le réservoir 12 et un produit de lubrification dans le réservoir 13. Chacun de ces réservoirs est équipé d'un orifice de remplissage, respectivement 1 la, 1 2a et 13a et d'un orifice d'écoulement 1 lob, 12b et 13b des produits stockés.  With reference to fig. 1, the apparatus 10 described comprises three tanks 11, 12 and 13 juxtaposed or a single partitioned tank, divided for example into three compartments containing maintenance products or treatment of pneumatic tools. These products are, for example, a derusting and / or de-binding product in the tank 11, a cleaning and de-icing product in the tank 12 and a lubrication product in the tank 13. Each of these tanks is equipped with a filling, respectively 1 la, 1 2a and 13a and with a flow orifice 1 lob, 12b and 13b of the stored products. Chacun de ces orifices est connecté à une entrée d'un diffuseur 14 qui sera décrit plus en détail en référence à la fig. 2, par l'intermédiaire des tubulures d'écoulement 1 lc, 12c et 13c équipées chacune de vannes appropriées 1 ld, 12d et 13d. Each of these orifices is connected to an inlet of a diffuser 14 which will be described in more detail with reference to FIG. 2, via the flow pipes 1 lc, 12c and 13c each equipped with suitable valves 1 ld, 12d and 13d. Le diffuseur est monté sur un tuyau 15 d'amenée d'air sous pression destiné à alimenter un outil pneumatique (non représenté). Ce tuyau comporte avantageusement des éléments de connexion rapide 16 et 17 représentés schématiquement. **ATTENTION** fin du champ CLMS peut contenir debut de DESC **.  The diffuser is mounted on a pipe 15 for supplying pressurized air intended to supply a pneumatic tool (not shown). This pipe advantageously comprises quick connection elements 16 and 17 shown diagrammatically. ** ATTENTION ** end of the CLMS field may contain start of DESC **.
CH734982A 1982-12-17 1982-12-17 Apparatus for cleaning pneumatic tools CH649723A5 (en)

Priority Applications (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH734982A CH649723A5 (en) 1982-12-17 1982-12-17 Apparatus for cleaning pneumatic tools

Applications Claiming Priority (2)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH734982A CH649723A5 (en) 1982-12-17 1982-12-17 Apparatus for cleaning pneumatic tools
FR8605254A FR2597008B1 (en) 1986-04-10 1986-04-10 APPARATUS FOR MAINTAINING PNEUMATIC TOOLS

Publications (1)

Publication Number Publication Date
CH649723A5 true CH649723A5 (en) 1985-06-14

Family

ID=25701169

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
CH734982A CH649723A5 (en) 1982-12-17 1982-12-17 Apparatus for cleaning pneumatic tools

Country Status (1)

Country Link
CH (1) CH649723A5 (en)

Cited By (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
FR2597008A1 (en) * 1986-04-10 1987-10-16 Stutzmann Georges APPARATUS FOR MAINTAINING PNEUMATIC TOOLS
US6169338B1 (en) 1997-10-18 2001-01-02 Festo Ag & Co. Compressed air servicing unit

Cited By (3)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
FR2597008A1 (en) * 1986-04-10 1987-10-16 Stutzmann Georges APPARATUS FOR MAINTAINING PNEUMATIC TOOLS
WO1987006324A1 (en) * 1986-04-10 1987-10-22 Georges Stutzmann Apparatus for the maintenance of pneumatic tools
US6169338B1 (en) 1997-10-18 2001-01-02 Festo Ag & Co. Compressed air servicing unit

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0052576A1 (en) Automatic mixing device
BE859130A (en) DISTRIBUTOR GUN, ESPECIALLY FOR POLYRETHANE FOAM
FR2630930A1 (en) PNEUMATIC FLUID SPRAY DEVICE
FR2788231A1 (en) SPRAY HEAD OF A PRODUCT SUCH AS PAINT
FR3052079A1 (en) LAUNCH OF FIRE FIGHTING
FR2665848A1 (en) NOZZLES WITH CLAPPER INCORPORATED.
CA2150067A1 (en) Foaming device
FR2477864A1 (en) COMPRESSED AIR MOTOR FOR A DENTISTRY INSTRUMENT
EP1192011B1 (en) Spray head
CH649723A5 (en) Apparatus for cleaning pneumatic tools
EP3479906A1 (en) Spray nozzle with pre-atomisation narrowing, and spray head and spraying device comprising such a nozzle
FR2563889A1 (en) LIQUID DISPENSER AND CLAMPING APPARATUS USING THE DISPENSER
FR2931136A1 (en) PUSH BUTTON WITH CONVERGENT DISTRIBUTION CHANNELS
FR2899134A3 (en) Multi-configured showerhead comprises a connecting element arranged between a handle and a water-distributing element for manually rotating the water-distributing element
FR2516348A1 (en) Agricultural sprayer with cleansing circuit - directs fluid through nozzle filter in opposite direction to normal flow
EP0041007B1 (en) Pressure relay for signalling the position of the movable element of a pressure cylinder
FR2479354A1 (en) PRESSURE AND DISCHARGE REGULATOR PNEUMATIC VALVE, IN PARTICULAR FOR CONTROLLING A PNEUMATIC CYLINDER
WO2022219267A1 (en) Water distribution device for a shower installation having a jet selector
FR2597008A1 (en) APPARATUS FOR MAINTAINING PNEUMATIC TOOLS
FR2927551A1 (en) Fluid product e.g. perfume, spraying nozzle for dispenser, has supply conduit defined by internal and external edges in plane perpendicular to rotational axis, where external edge is not tangential to lateral surface of outlet channel
FR2558922A1 (en) Shutoff device for a fluid circulation duct.
EP0473546A1 (en) Micrometrical dosing device
FR2674773A1 (en) Automatic gun for spraying a coating substance onto objects
EP0163588A1 (en) Spraying apparatus for mixtures of liquids
FR2561545A1 (en) Hose-nozzle, especially for fire fighting

Legal Events

Date Code Title Description
PL Patent ceased