CH647662A5 - Clasp for strap - Google Patents

Clasp for strap Download PDF

Info

Publication number
CH647662A5
CH647662A5 CH131882A CH131882A CH647662A5 CH 647662 A5 CH647662 A5 CH 647662A5 CH 131882 A CH131882 A CH 131882A CH 131882 A CH131882 A CH 131882A CH 647662 A5 CH647662 A5 CH 647662A5
Authority
CH
Switzerland
Prior art keywords
hook
lever
clasp
base
hooking
Prior art date
Application number
CH131882A
Other languages
French (fr)
Inventor
Ng Hung Kiang
Original Assignee
Stelux Manufacturing Company L
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Stelux Manufacturing Company L filed Critical Stelux Manufacturing Company L
Priority to CH131882A priority Critical patent/CH647662A5/en
Publication of CH647662A5 publication Critical patent/CH647662A5/en

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A44HABERDASHERY; JEWELLERY
    • A44CPERSONAL ADORNMENTS, e.g. JEWELLERY; COINS
    • A44C5/00Bracelets; Wrist-watch straps; Fastenings for bracelets or wrist-watch straps
    • A44C5/18Fasteners for straps, chains or the like
    • A44C5/20Fasteners for straps, chains or the like for open straps, chains or the like
    • A44C5/2042Fasteners provided with a turnable clamping lever

Landscapes

  • Buckles (AREA)

Abstract

The clasp which is suitable for watch bracelets includes two elements (1, 16) which are fastened to the ends of the bracelet. One of these elements (16) has a hook (22-23) interacting with a catching rod (6) of the other element (1). A stop (5) on one of the elements (1) is located at a certain distance from the catching rod (6) in the direction in which the hook (23-24) must be moved in order to be freed from the catching rod (6). A lever (17) pivoting on the other element (16) carries a locking plate (25) made in a single piece therewith and arranged so as to interact with the stop piece (5) in order to prevent any movement of the hook (22-23) in the direction of disengagement. <IMAGE>

Description

       

  
 

**ATTENTION** debut du champ DESC peut contenir fin de CLMS **.

 



   REVENDICATIONS
 1. Fermoir pour lien, comprenant deux éléments destinés à être fixés aux brins respectifs du lien à assembler de façon libérable, un crochet sur le premier élément, un organe d'accrochage sur le second élément, coopérant avec ce crochet, une   piéce    de butée sur   l'un    des éléments, située à distance du crochet ou de l'organe d'accrochage, respectivement, dans la direction dans laquelle le crochet doit être déplacé par rapport à l'organe d'accrochage pour se dégager de ce dernier, un levier sur l'autre élément, monté de façon pivotante par rapport à l'organe d'accrochage ou au crochet, respectivement, porté par cet élément, caractérisé par un élément de verrouillage, venu d'une pièce avec le levier, qui est placé, dans une position terminale de verrouillage du levier,

   de façon à coopérer avec la butée de manière à empêcher tout mouvement du crochet par rapport à l'organe d'accrochage dans ladite direction, le premier élément présentant une paire de parois latérales opposées enfermant le crochet et l'organe d'accrochage et formant les faces extérieures du fermoir lorsque le levier occupe ladite position terminale de verrouillage.



   2. Fermoir suivant la revendication 1, caractérisé par le fait que le levier est situé sur le premier élément et la butée sur le second.



   3. Fermoir suivant l'une des revendications 1 ou 2, caractérisé par le fait qu'au moins un des organes comprenant le crochet,   I'or-    gane d'accrochage et l'élément de verrouillage est déformable élastiquement de manière que l'engagement de l'élément de verrouillage avec la butée se produise au cours d'une déformation élastique de cet élément, de telle sorte que l'élément de verrouillage soit maintenu de manière élastiquement relâchable en position d'engagement.



   4. Fermoir suivant l'une des revendications précédentes, caractérisé par le fait que le premier élément comprend une base et des parois latérales faisant saillie sur la base, le crochet étant ménagé sur un bord transversal de la base et le levier étant articulé sur les parois latérales.



   5. Fermoir suivant l'une des revendications précédentes, caractérisé par le fait que l'organe d'accrochage et la butée sont constitués par des tiges parallèles que présente le second élément.



   6. Fermoir suivant la revendication 5, caractérisé par le fait que le second élément comprend une base transversale avec des joues latérales perpendiculaires à celle-ci, les tiges étant disposées entre les joues qui les supportent.



   7. Fermoir suivant la revendication 6, caractérisé par le fait qu'il comprend des moyens de serrage pour fixer de façon détachable un brin du lien contre la base transversale.



   8. Fermoir suivant la revendication 7, caractérisé par le fait que les moyens de serrage comprennent une plaque de serrage, disposée entre les joues latérales et à distance de la base transversale, et une came rotative, portée par la tige de butée, apte à être amenée dans une position de serrage et dans une position de desserrage dans lesquelles, respectivement, elle pousse la plaque de serrage vers la base transversale et la libère.



   9. Fermoir suivant la revendication 6, caractérisé par le fait que le levier est constitué par une plaque qui, à l'état de fermeture du fermoir, recouvre toute la base transversale entre les joues latérales.



   La présente invention a pour objet un fermoir pour lien du type présentant des éléments coopérant les uns avec les autres par engagement détachable. Cette invention trouvera son application particulièrement, mais non exclusivement, dans les fermoirs de bracelets, le terme de bracelet incluant les bracelets métalliques et les rubans tels que des rubans de bracelets de montre.



   Dans le brevet anglais   No    2012855, appartenant à la titulaire, on décrit un bracelet de ce type ayant un crochet sur un de ses brins, un organe d'accrochage sur le second brin coopérant avec le crochet, une butée sur   l'un    des brins, située à distance du crochet ou de l'organe d'accrochage, respectivement, un levier sur l'autre brin, pivotant par rapport à l'organe d'accrochage ou au crochet de celui-ci, et un élément de verrouillage porté par le levier pour se déplacer avec lui de manière à pouvoir s'engager, par déformation élastique, entre la butée et le crochet pour maintenir celui-ci et l'organe d'accrochage en engagement   l'un    avec l'autre.



   L'organe de verrouillage décrit dans ce brevet anglais n'est pas d'une pièce avec le levier, mais est distinct de celui-ci et est soudé à lui. Il existe par conséquent un risque de séparation dû à des insuffisances de la soudure, et la fabrication est plus compliquée du fait qu'elle nécessite une opération de soudage. La construction du levier et de l'organe de verrouillage décrits dans le brevet anglais
No 2012655 ne se prête pas à une transformation permettant d'éviter l'opération de soudage, et une refonte radicale a été nécessaire pour éviter cet inconvénient et pour fournir   unè    construction plus élégante que celles connues jusqu'à présent dans ce type de fermoir.



   Le fermoir suivant l'invention comprend deux éléments destinés à être fixés aux brins respectifs du lien à assembler de façon libérable, un crochet sur le premier élément, un organe d'accrochage sur le second élément, coopérant avec ce crochet, une pièce de butée sur   l'un    des éléments, située à distance du crochet ou de l'organe d'accrochage, respectivement, dans la direction dans laquelle le crochet doit être déplacé par rapport à l'organe d'accrochage pour se dégager de ce dernier, un levier sur l'autre élément, monté de façon pivotante par rapport à l'organe d'accrochage ou au crochet, respectivement, porté par cet élément.



   Ce fermoir est caractérisé par un élément de verrouillage, venu d'une pièce avec le levier, qui est placé, dans une position terminale de verrouillage du levier, de façon à coopérer avec la butée de manière à empêcher tout mouvement du crochet par rapport à l'organe d'accrochage dans ladite direction, le premier élément présentant une paire de parois latérales opposées enfermant le crochet et l'organe d'accrochage et formant les faces extérieures du fermoir lorsque le levier occupe ladite position terminale de verrouillage.



   Dans une forme d'exécution préférée, le levier est placé sur le premier élément.



   De préférence,   I'élément    de verrouillage est déformable élastiquement, mais cela n'est pas une nécessité car le crochet, les organes d'accrochage, le levier et la butée pourront eux aussi être élastiques.



   L'élément de verrouillage peut comporter un bras élastiquement déformable ou une plaque ménagée sur le levier présentant, de préférence, une creusure dans laquelle la butée est apte à s'engager élastiquement en un accrochage à cran.



   Le premier élément peut comporter un élément d'accrochage ayant une base et des parois latérales qui lui sont perpendiculaires, les moyens d'accrochage étant ménagés à un bord de cette base et le levier étant porté par un pivot monté sur les parois latérales.



   Le crochet peut être constitué par une tige montée sur le second élément et la butée par une autre tige, également montée sur le second élément, parallèle à la première. Le second élément peut être en forme de U avec une base et des joues latérales, perpendiculaires à la base, les deux tiges s'étendant entre ces joues et étant situées à distance de la base.



   Il est avantageux que des moyens de pincement soient prévus pour serrer de façon relâchable un brin du bracelet, tel que défini ci-dessus, contre la base. Ces moyens de pincement peuvent être constitués par une plaque de serrage, spécialement une plaque à ressort, disposée entre les joues, et par une came montée rotativement sur la tige de butée pour venir buter contre la plaque. Cette came peut être formée par un manchon monté rotativement sur la tige de butée et qui porte une plaque de serrage se déplaçant avec elle pour coopérer avec le bracelet. Avantageusement, la plaque de serrage présentera des saillies, à son extrémité distale, lui permettant de coopérer avec le bracelet. La plaque de serrage peut être montée de manière à lui permettre d'effectuer des mouvements limités par rapport jusqu'à occuper la position longitudinale désirée. 

  La plaque 14 du dispositif de retenue 12 du bracelet est alors tournée dans le sens contraire des aiguilles d'une montre (fig. 4) jusqu'à ce que la came 13  



  aux joues latérales, la rapprochant et l'éloignant du bracelet. Par exemple, la plaque de serrage pourra présenter deux oreilles en saillie logées dans des fentes ménagées dans les joues. Le serrage du bracelet entre la plaque de serrage et la base peut être obtenu en ménageant au moins une saillie à la surface de la base faisant face à la plaque de serrage. Dans la forme d'exécution comportant une base en forme de U du second élément, il est préférable que le levier ait la forme d'une plaque qui, à l'état fermé du fermoir, ferme la partie supérieure de la base, à distance de   celle-ct.   



   Le dessin représente, à titre d'exemple, une forme d'exécution de l'objet de l'invention.



   La fig. 1 est une vue en perspective des deux éléments du fermoir vus à l'état désassemblé;
 la fig. 2 est une vue en perspective du fermoir dont les éléments sont à l'état assemblé;
 la fig. 3 est une vue en plan du fermoir fermé, et
 la fig. 4 est une coupe suivant la ligne IV-IV de la fig. 3.



   En se référant au dessin, on voit que le fermoir comprend un élément 1, dit second élément, présentant une base 2 et deux joues latérales 3 et 4. Une tige de butée 5 est montée par ses extrémités dans des ouvertures ménagées dans les joues 3 et 4 et s'étend parallèlement à la base 2, mais à distance de celle-ci. Une tige d'accrochage 6 est montée par ses extrémités dans des ouvertures ménagées dans les joues 3 et 4 et s'étend parallèlement à la tige de bâtée 5, et aussi pa   rallèlement    à la base 2, mais au-dessus de celle-ci. Dans chacune des joues 3 et 4 est ménagée une encoche 7.

  Une plaquette formant ressort 8 est placée au-dessus de la base 2 et présente des oreilles 9, à chaque extrémité, qui s'engagent librement dans les encoches 7 de manière que la plaquette soit empêchée de se déplacer longitudinalement, mais qu'elle puisse se soulever, s'abaisser et basculer dans certaines limites pour permettre de recevoir, entre la base 2 et la plaque 8, des bracelets de montre 10 d'épaisseurs différentes (fig. 4). La fixation sûre du bracelet 10 à l'élément 1 est obtenue par une paire de saillies   1 1    faisant saillie sur la surface supérieure de la base 2, sous la tige 5.



   Un dispositif de retenue 12 du bracelet est monté rotativement sur la tige 5. Il présente une partie recourbée engagée sur la tige 5 et une partie formant came 13, faisant saillie, qui peut prendre appui sur la face supérieure de la plaque 8 pour presser celle-ci vers le bas contre le bracelet, de telle manière que ce dernier soit fortement pressé contre la base 2 et les saillies   1 1    de celle-ci. Le dispositif de retenue 12 comprend en outre une plaque d'accrochage 14 présentant, à son extrémité libre, des saillies 15 qui coopèrent avec le bracelet 10.



   L'autre élément, dit premier élément, du fermoir est désigné d'une façon générale par 16. Il comprend un levier formé d'une plaque courbe 17 qui est engagé par une extrémité sur une tige de pivot 18, elle-même engagée par ses extrémités dans des ouvertures ménagées dans des parois latérales 19 d'un élément d'accrochage 20. Une cheville 21, servant à l'accrochage de l'autre brin du bracelet, est engagée par ses extrémités dans des ouvertures ménagées dans les parois latérales 19. Le bord d'une base 22 de l'élément d'accrochage 20 présente deux crochets 23   eut 24,    distants   l'un    de l'autre, dont le but sera indiqué plus loin.



   Un élément élastique de verrouillage 25, situé sur la face interne de la plaque formant levier 17, est venu d'une pièce avec celle-ci, en donnant au matériau en feuille qui la constitue une forme appropriée. L'élément de verrouillage 25 présente une creusure dans laquelle la tige de butée 5 peut être engagée de façon relâchable en un accrochage à cran.



   Pour la fixation du second élément 1 du fermoir à un bracelet 10, le dispositif de retenue 12 est amené dans une position dans laquelle la plaque d'accrochage 14 est soulevée et est située à distance de la base 2, après quoi la came 13 est éloignée de la plaque 8. Une extrémité du bracelet 10 est alors engagée entre la base 2 et la plaque 8, bute contre la plaque 8 et presse celle-ci, vers le bas, contre le bracelet et que les saillies 15 s'engagent dans la surface supérieure de celui-ci.



   L'extrémité opposée du bracelet est fixée au premier élément 16 par un engagement usuel de sa partie terminale avec la cheville 21.



   La fermeture du fermoir s'effectue de la façon suivante.



   La plaque formant levier 17 et l'élément d'accrochage 20 de l'élément 16 sont tout d'abord amenés dans une position ouverte, telle que représentée à la fig. 1. Les crochets 23 et 24 sont ensuite engagés sur la tige d'accrochage 6. La plaque formant levier 17 est alors abaissée, par une rotation dans le sens contraire des aiguilles de la montre (fig. 4), jusqu'à ce que l'organe élastique de verrouillage 25 bute contre la partie centrale de la tige de butée 5. Un surplus de pression appliqué à la plaque formant levier 7 amène l'organe de verrouillage 25 à se déformer   élastiquementjusqu'à    ce que la plaque formant levier 17 ait atteint une position de fermeture complète et que la tige 5 se soit engagée à cran dans la creusure de l'organe de verrouillage. 

  L'engagement élastique de l'organe de verrouillage 25 sur la tige tend à maintenir la plaque formant levier 17 en position fermée dans laquelle elle ferme le second élément 1 du fermoir. Un tel engagement assure également que l'élément d'accrochage 20 ne puisse pas se déplacer longitudinalement, par rapport à la tige d'accrochage 6, suffisamment pour que les crochets 23 et 24 se dégagent de la tige.



   Pour ouvrir le fermoir, l'extrémité libre de la plaque formant levier 17 est soulevée, par exemple avec un ongle, pour forcer l'organe de verrouillage 25 à quitter son engagement avec la tige 5, après quoi la plaque formant levier 17 peut être tournée entièrement dans le sens des aiguilles d'une montre; L'élément d'accrochage 20 est alors éloigné légèrement vers l'avant pour permettre aux crochets 23 et 24 de se dégager de la tige d'accrochage 6. 



  
 

** ATTENTION ** start of the DESC field may contain end of CLMS **.

 



   CLAIMS
 1. Clasp for link, comprising two elements intended to be fixed to the respective strands of the link to be releasably assembled, a hook on the first element, a hooking member on the second element, cooperating with this hook, a stopper piece on one of the elements, located at a distance from the hook or from the hooking member, respectively, in the direction in which the hook must be moved relative to the hooking member in order to disengage from the latter, a lever on the other element, pivotally mounted relative to the hooking member or to the hook, respectively, carried by this element, characterized by a locking element, come in one piece with the lever, which is placed , in a terminal position for locking the lever,

   so as to cooperate with the stopper so as to prevent any movement of the hook relative to the latching member in said direction, the first element having a pair of opposite side walls enclosing the hook and the latching member and forming the outer faces of the clasp when the lever occupies said terminal locking position.



   2. Clasp according to claim 1, characterized in that the lever is located on the first element and the stop on the second.



   3. Clasp according to one of claims 1 or 2, characterized in that at least one of the members comprising the hook, the hooking member and the locking element is elastically deformable so that the engagement of the locking element with the stop occurs during an elastic deformation of this element, so that the locking element is held elastically releasable in the engagement position.



   4. Clasp according to one of the preceding claims, characterized in that the first element comprises a base and side walls projecting from the base, the hook being formed on a transverse edge of the base and the lever being articulated on the side walls.



   5. Clasp according to one of the preceding claims, characterized in that the hooking member and the stop are constituted by parallel rods that has the second element.



   6. Clasp according to claim 5, characterized in that the second element comprises a transverse base with lateral cheeks perpendicular thereto, the rods being arranged between the cheeks which support them.



   7. Clasp according to claim 6, characterized in that it comprises clamping means for detachably fixing a strand of the link against the transverse base.



   8. Clasp according to claim 7, characterized in that the clamping means comprise a clamping plate, disposed between the side cheeks and at a distance from the transverse base, and a rotary cam, carried by the stop rod, suitable for be brought into a clamping position and into a loosening position in which, respectively, it pushes the clamping plate towards the transverse base and releases it.



   9. Clasp according to claim 6, characterized in that the lever consists of a plate which, in the closed state of the clasp, covers the entire transverse base between the side cheeks.



   The present invention relates to a link clasp of the type having elements cooperating with each other by detachable engagement. This invention will find its application particularly, but not exclusively, in bracelet clasps, the term bracelet including metal bracelets and ribbons such as watchband ribbons.



   In English patent No 2012855, belonging to the holder, a bracelet of this type is described having a hook on one of its strands, a fastening member on the second strand cooperating with the hook, a stop on one of the strands , located at a distance from the hook or the hooking member, respectively, a lever on the other strand, pivoting relative to the hooking member or to the hook thereof, and a locking element carried by the lever to move with it so as to be able to engage, by elastic deformation, between the stop and the hook to maintain the latter and the latching member in engagement with each other.



   The locking member described in this English patent is not in one piece with the lever, but is separate from it and is welded to it. There is therefore a risk of separation due to insufficiencies of the weld, and the manufacture is more complicated because it requires a welding operation. The construction of the lever and the locking member described in the English patent
No 2012655 does not lend itself to a transformation making it possible to avoid the welding operation, and a radical overhaul was necessary to avoid this drawback and to provide a more elegant construction than those known hitherto in this type of clasp.



   The clasp according to the invention comprises two elements intended to be fixed to the respective strands of the link to be releasably assembled, a hook on the first element, a hooking member on the second element, cooperating with this hook, a stop piece on one of the elements, located at a distance from the hook or from the hooking member, respectively, in the direction in which the hook must be moved relative to the hooking member in order to disengage from the latter, a lever on the other element, pivotally mounted relative to the hooking member or to the hook, respectively, carried by this element.



   This clasp is characterized by a locking element, come in one piece with the lever, which is placed, in a terminal locking position of the lever, so as to cooperate with the stopper so as to prevent any movement of the hook relative to the latching member in said direction, the first element having a pair of opposite side walls enclosing the hook and the latching member and forming the outer faces of the clasp when the lever occupies said terminal locking position.



   In a preferred embodiment, the lever is placed on the first element.



   Preferably, the locking element is elastically deformable, but this is not a necessity since the hook, the hooking members, the lever and the stop can also be elastic.



   The locking element may comprise an elastically deformable arm or a plate formed on the lever preferably having a recess in which the stop is able to engage elastically in a notched hooking.



   The first element may include a hooking element having a base and lateral walls which are perpendicular thereto, the hooking means being provided at an edge of this base and the lever being carried by a pivot mounted on the side walls.



   The hook can consist of a rod mounted on the second element and the stopper by another rod, also mounted on the second element, parallel to the first. The second element can be U-shaped with a base and lateral cheeks, perpendicular to the base, the two rods extending between these cheeks and being located at a distance from the base.



   It is advantageous that pinching means are provided for releasably clamping a strand of the bracelet, as defined above, against the base. These gripping means can be constituted by a clamping plate, especially a spring plate, arranged between the cheeks, and by a cam mounted rotatably on the stop rod to abut against the plate. This cam can be formed by a sleeve rotatably mounted on the stop rod and which carries a clamping plate moving with it to cooperate with the bracelet. Advantageously, the clamping plate will have projections at its distal end, allowing it to cooperate with the bracelet. The clamping plate can be mounted so as to allow it to make limited movements relative to occupying the desired longitudinal position.

  The plate 14 of the bracelet retaining device 12 is then turned anticlockwise (fig. 4) until the cam 13



  with the side cheeks, bringing it closer and away from the bracelet. For example, the clamping plate may have two protruding ears housed in slots made in the cheeks. The tightening of the bracelet between the clamping plate and the base can be obtained by providing at least one projection on the surface of the base facing the clamping plate. In the embodiment comprising a U-shaped base of the second element, it is preferable that the lever has the form of a plate which, in the closed state of the clasp, closes the upper part of the base, at a distance of it.



   The drawing represents, by way of example, an embodiment of the subject of the invention.



   Fig. 1 is a perspective view of the two elements of the clasp seen in the disassembled state;
 fig. 2 is a perspective view of the clasp, the elements of which are in the assembled state;
 fig. 3 is a plan view of the closed clasp, and
 fig. 4 is a section along the line IV-IV of FIG. 3.



   Referring to the drawing, it can be seen that the clasp comprises an element 1, called the second element, having a base 2 and two lateral cheeks 3 and 4. A stop rod 5 is mounted at its ends in openings made in the cheeks 3 and 4 and extends parallel to the base 2, but at a distance therefrom. A hanging rod 6 is mounted at its ends in openings in the cheeks 3 and 4 and extends parallel to the relief rod 5, and also pa parallel to the base 2, but above the latter . In each of the cheeks 3 and 4 is provided a notch 7.

  A spring plate 8 is placed above the base 2 and has ears 9, at each end, which freely engage in the notches 7 so that the plate is prevented from moving longitudinally, but that it can raise, lower and tilt within certain limits to allow to receive, between the base 2 and the plate 8, watch straps 10 of different thicknesses (fig. 4). The secure attachment of the bracelet 10 to the element 1 is obtained by a pair of projections 1 1 projecting from the upper surface of the base 2, under the rod 5.



   A bracelet retaining device 12 is rotatably mounted on the rod 5. It has a curved part engaged on the rod 5 and a cam-forming part 13, projecting, which can bear on the upper face of the plate 8 to press that -this down against the bracelet, so that the latter is strongly pressed against the base 2 and the projections 1 1 thereof. The retaining device 12 also comprises a hooking plate 14 having, at its free end, projections 15 which cooperate with the bracelet 10.



   The other element, called the first element, of the clasp is generally designated by 16. It comprises a lever formed by a curved plate 17 which is engaged by one end on a pivot rod 18, itself engaged by its ends in openings in the side walls 19 of a hooking element 20. A pin 21, used to hook the other strand of the bracelet, is engaged by its ends in openings in the side walls 19. The edge of a base 22 of the hooking element 20 has two hooks 23 had 24, distant from each other, the purpose of which will be indicated below.



   An elastic locking element 25, located on the internal face of the lever plate 17, came in one piece with the latter, giving the sheet material which constitutes it an appropriate shape. The locking element 25 has a recess in which the stop rod 5 can be releasably engaged in a notched hooking.



   For fixing the second element 1 of the clasp to a bracelet 10, the retaining device 12 is brought into a position in which the hooking plate 14 is raised and is located at a distance from the base 2, after which the cam 13 is remote from the plate 8. One end of the bracelet 10 is then engaged between the base 2 and the plate 8, abuts against the plate 8 and presses the latter, downwards, against the bracelet and that the projections 15 engage in the top surface of it.



   The opposite end of the bracelet is fixed to the first element 16 by a usual engagement of its terminal part with the pin 21.



   The closure of the clasp is as follows.



   The lever plate 17 and the hooking element 20 of the element 16 are first of all brought into an open position, as shown in FIG. 1. The hooks 23 and 24 are then engaged on the hooking rod 6. The lever plate 17 is then lowered, by rotation in an anti-clockwise direction (fig. 4), until the elastic locking member 25 abuts against the central part of the stop rod 5. An excess of pressure applied to the lever plate 7 causes the locking member 25 to deform elastically until the lever plate 17 has reached a fully closed position and that the rod 5 has engaged notch in the recess of the locking member.

  The elastic engagement of the locking member 25 on the rod tends to keep the lever plate 17 in the closed position in which it closes the second element 1 of the clasp. Such engagement also ensures that the hooking element 20 cannot move longitudinally, relative to the hooking rod 6, enough for the hooks 23 and 24 to disengage from the rod.



   To open the clasp, the free end of the lever plate 17 is raised, for example with a fingernail, to force the locking member 25 to leave its engagement with the rod 5, after which the lever plate 17 can be turned entirely clockwise; The attachment element 20 is then moved slightly forward to allow the hooks 23 and 24 to disengage from the attachment rod 6.


    

Claims (9)

REVENDICATIONS 1. Fermoir pour lien, comprenant deux éléments destinés à être fixés aux brins respectifs du lien à assembler de façon libérable, un crochet sur le premier élément, un organe d'accrochage sur le second élément, coopérant avec ce crochet, une piéce de butée sur l'un des éléments, située à distance du crochet ou de l'organe d'accrochage, respectivement, dans la direction dans laquelle le crochet doit être déplacé par rapport à l'organe d'accrochage pour se dégager de ce dernier, un levier sur l'autre élément, monté de façon pivotante par rapport à l'organe d'accrochage ou au crochet, respectivement, porté par cet élément, caractérisé par un élément de verrouillage, venu d'une pièce avec le levier, qui est placé, dans une position terminale de verrouillage du levier,  CLAIMS  1. Clasp for link, comprising two elements intended to be fixed to the respective strands of the link to be releasably assembled, a hook on the first element, a hooking member on the second element, cooperating with this hook, a stopper piece on one of the elements, located at a distance from the hook or from the hooking member, respectively, in the direction in which the hook must be moved relative to the hooking member in order to disengage from the latter, a lever on the other element, pivotally mounted relative to the hooking member or to the hook, respectively, carried by this element, characterized by a locking element, come in one piece with the lever, which is placed , in a terminal position for locking the lever, de façon à coopérer avec la butée de manière à empêcher tout mouvement du crochet par rapport à l'organe d'accrochage dans ladite direction, le premier élément présentant une paire de parois latérales opposées enfermant le crochet et l'organe d'accrochage et formant les faces extérieures du fermoir lorsque le levier occupe ladite position terminale de verrouillage.  so as to cooperate with the stopper so as to prevent any movement of the hook relative to the latching member in said direction, the first element having a pair of opposite side walls enclosing the hook and the latching member and forming the outer faces of the clasp when the lever occupies said terminal locking position. 2. Fermoir suivant la revendication 1, caractérisé par le fait que le levier est situé sur le premier élément et la butée sur le second.  2. Clasp according to claim 1, characterized in that the lever is located on the first element and the stop on the second. 3. Fermoir suivant l'une des revendications 1 ou 2, caractérisé par le fait qu'au moins un des organes comprenant le crochet, I'or- gane d'accrochage et l'élément de verrouillage est déformable élastiquement de manière que l'engagement de l'élément de verrouillage avec la butée se produise au cours d'une déformation élastique de cet élément, de telle sorte que l'élément de verrouillage soit maintenu de manière élastiquement relâchable en position d'engagement.  3. Clasp according to one of claims 1 or 2, characterized in that at least one of the members comprising the hook, the hooking member and the locking element is elastically deformable so that the engagement of the locking element with the stop occurs during an elastic deformation of this element, so that the locking element is held elastically releasable in the engagement position. 4. Fermoir suivant l'une des revendications précédentes, caractérisé par le fait que le premier élément comprend une base et des parois latérales faisant saillie sur la base, le crochet étant ménagé sur un bord transversal de la base et le levier étant articulé sur les parois latérales.  4. Clasp according to one of the preceding claims, characterized in that the first element comprises a base and side walls projecting from the base, the hook being formed on a transverse edge of the base and the lever being articulated on the side walls. 5. Fermoir suivant l'une des revendications précédentes, caractérisé par le fait que l'organe d'accrochage et la butée sont constitués par des tiges parallèles que présente le second élément.  5. Clasp according to one of the preceding claims, characterized in that the hooking member and the stop are constituted by parallel rods that has the second element. 6. Fermoir suivant la revendication 5, caractérisé par le fait que le second élément comprend une base transversale avec des joues latérales perpendiculaires à celle-ci, les tiges étant disposées entre les joues qui les supportent.  6. Clasp according to claim 5, characterized in that the second element comprises a transverse base with lateral cheeks perpendicular thereto, the rods being arranged between the cheeks which support them. 7. Fermoir suivant la revendication 6, caractérisé par le fait qu'il comprend des moyens de serrage pour fixer de façon détachable un brin du lien contre la base transversale.  7. Clasp according to claim 6, characterized in that it comprises clamping means for detachably fixing a strand of the link against the transverse base. 8. Fermoir suivant la revendication 7, caractérisé par le fait que les moyens de serrage comprennent une plaque de serrage, disposée entre les joues latérales et à distance de la base transversale, et une came rotative, portée par la tige de butée, apte à être amenée dans une position de serrage et dans une position de desserrage dans lesquelles, respectivement, elle pousse la plaque de serrage vers la base transversale et la libère.  8. Clasp according to claim 7, characterized in that the clamping means comprise a clamping plate, disposed between the side cheeks and at a distance from the transverse base, and a rotary cam, carried by the stop rod, suitable for be brought into a clamping position and into a loosening position in which, respectively, it pushes the clamping plate towards the transverse base and releases it. 9. Fermoir suivant la revendication 6, caractérisé par le fait que le levier est constitué par une plaque qui, à l'état de fermeture du fermoir, recouvre toute la base transversale entre les joues latérales.  9. Clasp according to claim 6, characterized in that the lever consists of a plate which, in the closed state of the clasp, covers the entire transverse base between the side cheeks. La présente invention a pour objet un fermoir pour lien du type présentant des éléments coopérant les uns avec les autres par engagement détachable. Cette invention trouvera son application particulièrement, mais non exclusivement, dans les fermoirs de bracelets, le terme de bracelet incluant les bracelets métalliques et les rubans tels que des rubans de bracelets de montre.  The present invention relates to a link clasp of the type having elements cooperating with each other by detachable engagement. This invention will find its application particularly, but not exclusively, in bracelet clasps, the term bracelet including metal bracelets and ribbons such as watchband ribbons. Dans le brevet anglais No 2012855, appartenant à la titulaire, on décrit un bracelet de ce type ayant un crochet sur un de ses brins, un organe d'accrochage sur le second brin coopérant avec le crochet, une butée sur l'un des brins, située à distance du crochet ou de l'organe d'accrochage, respectivement, un levier sur l'autre brin, pivotant par rapport à l'organe d'accrochage ou au crochet de celui-ci, et un élément de verrouillage porté par le levier pour se déplacer avec lui de manière à pouvoir s'engager, par déformation élastique, entre la butée et le crochet pour maintenir celui-ci et l'organe d'accrochage en engagement l'un avec l'autre.  In English patent No 2012855, belonging to the holder, a bracelet of this type is described having a hook on one of its strands, a fastening member on the second strand cooperating with the hook, a stop on one of the strands , located at a distance from the hook or the hooking member, respectively, a lever on the other strand, pivoting relative to the hooking member or to the hook thereof, and a locking element carried by the lever to move with it so as to be able to engage, by elastic deformation, between the stop and the hook to maintain the latter and the latching member in engagement with each other. L'organe de verrouillage décrit dans ce brevet anglais n'est pas d'une pièce avec le levier, mais est distinct de celui-ci et est soudé à lui. Il existe par conséquent un risque de séparation dû à des insuffisances de la soudure, et la fabrication est plus compliquée du fait qu'elle nécessite une opération de soudage. La construction du levier et de l'organe de verrouillage décrits dans le brevet anglais No 2012655 ne se prête pas à une transformation permettant d'éviter l'opération de soudage, et une refonte radicale a été nécessaire pour éviter cet inconvénient et pour fournir unè construction plus élégante que celles connues jusqu'à présent dans ce type de fermoir.  The locking member described in this English patent is not in one piece with the lever, but is separate from it and is welded to it. There is therefore a risk of separation due to insufficiencies of the weld, and the manufacture is more complicated because it requires a welding operation. The construction of the lever and the locking member described in the English patent No 2012655 does not lend itself to a transformation making it possible to avoid the welding operation, and a radical overhaul was necessary to avoid this drawback and to provide a more elegant construction than those known hitherto in this type of clasp. Le fermoir suivant l'invention comprend deux éléments destinés à être fixés aux brins respectifs du lien à assembler de façon libérable, un crochet sur le premier élément, un organe d'accrochage sur le second élément, coopérant avec ce crochet, une pièce de butée sur l'un des éléments, située à distance du crochet ou de l'organe d'accrochage, respectivement, dans la direction dans laquelle le crochet doit être déplacé par rapport à l'organe d'accrochage pour se dégager de ce dernier, un levier sur l'autre élément, monté de façon pivotante par rapport à l'organe d'accrochage ou au crochet, respectivement, porté par cet élément.  The clasp according to the invention comprises two elements intended to be fixed to the respective strands of the link to be releasably assembled, a hook on the first element, a hooking member on the second element, cooperating with this hook, a stop piece on one of the elements, located at a distance from the hook or from the hooking member, respectively, in the direction in which the hook must be moved relative to the hooking member in order to disengage from the latter, a lever on the other element, pivotally mounted relative to the hooking member or to the hook, respectively, carried by this element. Ce fermoir est caractérisé par un élément de verrouillage, venu d'une pièce avec le levier, qui est placé, dans une position terminale de verrouillage du levier, de façon à coopérer avec la butée de manière à empêcher tout mouvement du crochet par rapport à l'organe d'accrochage dans ladite direction, le premier élément présentant une paire de parois latérales opposées enfermant le crochet et l'organe d'accrochage et formant les faces extérieures du fermoir lorsque le levier occupe ladite position terminale de verrouillage.  This clasp is characterized by a locking element, come in one piece with the lever, which is placed, in a terminal locking position of the lever, so as to cooperate with the stopper so as to prevent any movement of the hook relative to the latching member in said direction, the first element having a pair of opposite side walls enclosing the hook and the latching member and forming the outer faces of the clasp when the lever occupies said terminal locking position. Dans une forme d'exécution préférée, le levier est placé sur le premier élément.  In a preferred embodiment, the lever is placed on the first element. De préférence, I'élément de verrouillage est déformable élastiquement, mais cela n'est pas une nécessité car le crochet, les organes d'accrochage, le levier et la butée pourront eux aussi être élastiques.  Preferably, the locking element is elastically deformable, but this is not a necessity since the hook, the hooking members, the lever and the stop can also be elastic. L'élément de verrouillage peut comporter un bras élastiquement déformable ou une plaque ménagée sur le levier présentant, de préférence, une creusure dans laquelle la butée est apte à s'engager élastiquement en un accrochage à cran.  The locking element may comprise an elastically deformable arm or a plate formed on the lever preferably having a recess in which the stop is able to engage elastically in a notched hooking. Le premier élément peut comporter un élément d'accrochage ayant une base et des parois latérales qui lui sont perpendiculaires, les moyens d'accrochage étant ménagés à un bord de cette base et le levier étant porté par un pivot monté sur les parois latérales.  The first element may include a hooking element having a base and lateral walls which are perpendicular thereto, the hooking means being provided at an edge of this base and the lever being carried by a pivot mounted on the side walls. Le crochet peut être constitué par une tige montée sur le second élément et la butée par une autre tige, également montée sur le second élément, parallèle à la première. Le second élément peut être en forme de U avec une base et des joues latérales, perpendiculaires à la base, les deux tiges s'étendant entre ces joues et étant situées à distance de la base.  The hook can consist of a rod mounted on the second element and the stopper by another rod, also mounted on the second element, parallel to the first. The second element can be U-shaped with a base and lateral cheeks, perpendicular to the base, the two rods extending between these cheeks and being located at a distance from the base. Il est avantageux que des moyens de pincement soient prévus pour serrer de façon relâchable un brin du bracelet, tel que défini ci-dessus, contre la base. Ces moyens de pincement peuvent être constitués par une plaque de serrage, spécialement une plaque à ressort, disposée entre les joues, et par une came montée rotativement sur la tige de butée pour venir buter contre la plaque. Cette came peut être formée par un manchon monté rotativement sur la tige de butée et qui porte une plaque de serrage se déplaçant avec elle pour coopérer avec le bracelet. Avantageusement, la plaque de serrage présentera des saillies, à son extrémité distale, lui permettant de coopérer avec le bracelet. La plaque de serrage peut être montée de manière à lui permettre d'effectuer des mouvements limités par rapport jusqu'à occuper la position longitudinale désirée.  It is advantageous that pinching means are provided for releasably clamping a strand of the bracelet, as defined above, against the base. These gripping means can be constituted by a clamping plate, especially a spring plate, arranged between the cheeks, and by a cam mounted rotatably on the stop rod to abut against the plate. This cam can be formed by a sleeve rotatably mounted on the stop rod and which carries a clamping plate moving with it to cooperate with the bracelet. Advantageously, the clamping plate will have projections at its distal end, allowing it to cooperate with the bracelet. The clamping plate can be mounted so as to allow it to make limited movements relative to occupying the desired longitudinal position. La plaque 14 du dispositif de retenue 12 du bracelet est alors tournée dans le sens contraire des aiguilles d'une montre (fig. 4) jusqu'à ce que la came 13 **ATTENTION** fin du champ CLMS peut contenir debut de DESC **. The plate 14 of the bracelet retaining device 12 is then turned anticlockwise (fig. 4) until the cam 13 ** ATTENTION ** end of the CLMS field may contain start of DESC **.
CH131882A 1982-03-04 1982-03-04 Clasp for strap CH647662A5 (en)

Priority Applications (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH131882A CH647662A5 (en) 1982-03-04 1982-03-04 Clasp for strap

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH131882A CH647662A5 (en) 1982-03-04 1982-03-04 Clasp for strap

Publications (1)

Publication Number Publication Date
CH647662A5 true CH647662A5 (en) 1985-02-15

Family

ID=4207634

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
CH131882A CH647662A5 (en) 1982-03-04 1982-03-04 Clasp for strap

Country Status (1)

Country Link
CH (1) CH647662A5 (en)

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
CN107836762A (en) * 2017-11-07 2018-03-27 深圳市奇诺动力科技有限公司 It is a kind of to fold snap-fastener, with the bandage and knee guard for folding snap-fastener

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
CN107836762A (en) * 2017-11-07 2018-03-27 深圳市奇诺动力科技有限公司 It is a kind of to fold snap-fastener, with the bandage and knee guard for folding snap-fastener

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP1654950B1 (en) Bracelet fastener
FR2585610A1 (en) TRACTION AND CUTTING CLAMP FOR LANIERE, ESPECIALLY FOR CLAMPING NECK
EP0793924A1 (en) Extensible fastener for a wrist strap
EP0016169B1 (en) Buckle for a safety belt for vehicles
FR2694872A1 (en) Hair clip.
CH698981B1 (en) Bracelet clasp i.e. folding arm type clasp, length adjusting device for e.g. diving watch, has frame carrying control unit that is movable in transversal direction, acts on locking unit when control unit is activated, and displaces support
WO1994028754A1 (en) Unfolding buckle-type clasp for a bracelet
EP0862097B1 (en) Bar for fastening a watch band and watch provided with such a bar
EP0383039B1 (en) Folding fastener for a bracelet
CH647662A5 (en) Clasp for strap
EP0319461B1 (en) Locking device for a bracelet
FR2481895A1 (en) ADJUSTABLE CLOSET FOR CONNECTING TWO BRACELET STRINGS
EP1374716B1 (en) Buckle for bracelet
EP4059374A1 (en) Bracelet clasp comprising a device for adjusting the length of the bracelet allowing rapid fitting
FR2522483A1 (en) Two-part clasp fastener for bracelet or watch strap - has finger-plate on one part with hooked portions to engage catch-rod on other part
FR2626451A1 (en) Bracelet clasp
EP1304054B1 (en) Closure
FR2677572A1 (en) Grip (pliers) for tightening (gripping) metal strips
FR2754435A1 (en) Fastener for bracelet with two plates
FR2582487A1 (en) Strap buckle
WO2020225654A1 (en) Clasp with folding buckle
CH661186A5 (en) Bracelet clasp
CH661187A5 (en) Bracelet clasp
CH260678A (en) Clasp for bracelet.
CH604598A5 (en) Snap action watch bracelet fastener

Legal Events

Date Code Title Description
PL Patent ceased