CH604598A5 - Snap action watch bracelet fastener - Google Patents

Snap action watch bracelet fastener

Info

Publication number
CH604598A5
CH604598A5 CH410277A CH410277A CH604598A5 CH 604598 A5 CH604598 A5 CH 604598A5 CH 410277 A CH410277 A CH 410277A CH 410277 A CH410277 A CH 410277A CH 604598 A5 CH604598 A5 CH 604598A5
Authority
CH
Switzerland
Prior art keywords
bracelet
clasp
clamp
intended
branch
Prior art date
Application number
CH410277A
Other languages
French (fr)
Inventor
Franics Hertig
Original Assignee
Hertig Francis
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Hertig Francis filed Critical Hertig Francis
Priority to CH410277A priority Critical patent/CH604598A5/en
Publication of CH604598A5 publication Critical patent/CH604598A5/en

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A44HABERDASHERY; JEWELLERY
    • A44CPERSONAL ADORNMENTS, e.g. JEWELLERY; COINS
    • A44C5/00Bracelets; Wrist-watch straps; Fastenings for bracelets or wrist-watch straps
    • A44C5/18Fasteners for straps, chains or the like
    • A44C5/22Fasteners for straps, chains or the like for closed straps
    • A44C5/24Fasteners for straps, chains or the like for closed straps with folding devices

Landscapes

  • Buckles (AREA)

Abstract

Snap action watch bracelet fastener consists of grip having two articulated elements with locking device

Description

  

  
 



   La présente invention a pour objet un fermoir pour bracelet de montre comportant une pince destinée à être fixée à une extrémité du bracelet pour recevoir et retenir son autre extrémité.



   Le fermoir selon l'invention est caractérisé en ce que la pince est formée de deux éléments opposés assemblés   l'un    à l'autre par une articulation et délimitant entre eux un guide destiné à recevoir l'extrémité libre du bracelet, ces éléments pouvant être amenés, par pivotement relatif, d'une position écartée, permettant le libre passage de l'extrémité libre du bracelet dans ce guide, à une position rapprochée assurant son serrage, ces éléments coopérant en outre, en position rapprochée, par des moyens d'enclenchement assurant le maintien de la pince en position fermée.



   Le dessin représente, à titre d'exemple, deux formes d'exécution du fermoir selon l'invention.



   Les fig. 1, 2 et 3 sont des vues de la première forme d'exécution, respectivement en plan par-dessous, en coupe longitudinale selon la ligne 2-2 de la fig. 1 et en plan par-dessus.



   La fig. 4 est une vue de détail qui constitue une coupe selon la ligne 4-4 de la fig. 2, à plus grande échelle.



   La fig. 5 est une vue analogue à la fig. 2 représentant le fermoir en position ouverte.



   La fig. 6 est une vue de détail en perspective illustrant une variante.



   Les fig. 7, 8 et 9 sont des vues de la seconde forme d'exécution, respectivement en plan par-dessous, en coupe longitudinale selon la ligne 8-8 de la fig. 7, et en plan par-dessus.



   La fig. 10 est une vue de détail constituant une coupe selon la ligne 10-10 de la fig. 8, à plus grande échelle.



   La fig.   11    est une vue analogue à la fig. 8 représentant le fermoir en position ouverte.



   Le fermoir pour bracelet de montre représenté aux fig. 1 à 5 comporte une pince P fixée à une extrémité   Bl    du bracelet et qui est destinée à retenir son autre extrémité B2 (fig. 2). Cette pièce est formée d'un élément principal   I    et d'un élément auxiliaire 2, qui lui est opposé.



   L'élément 1 comporte une table antérieure 3 (ajourée pour constituer un motif décoratif constitué par les lettres C et D dans l'exemple représenté), et deux ailes postérieures parallèles 4 entre lesquelles est établi un axe d'articulation 5 sur lequel l'élément 2, logé entre les ailes 4, est pivoté par son extrémité 6.



   L'élément 2 est formé par une bande métallique repliée en forme générale de U comportant des branches postérieure 7 et antérieure 12. La branche 7 présente à son extrémité de droite (fig. 1) des boucles d'accrochage 8 recevant une barrette 9 assurant sa liaison permanente avec l'extrémité   Bl    du bracelet et, à son extrémité de gauche, un passage tubulaire   1 1    logeant l'axe d'articulation 5. La branche 12 constitue une languette élastiquement déformable destinée à prendre appui contre la face postérieure de l'extrémité libre B2 du bracelet, une fois cette dernière enfilée dans la pince comme représenté à la fig. 2.



   Deux crochets latéraux 13, élastiquement déformables, formés sur les côtés de la branche 7 et coopérant avec des logements correspondants 14 creusés dans les ailes 4, constituent des moyens d'enclenchement destinés à maintenir la pince en position fermée, alors que l'extrémité B2 du bracelet est serrée entre la branche 12 et une barre centrale 15 de l'élément 1 (fig. 2 et 4).



   Pour ouvrir la pince, qui est représentée fermée à la fig. 2,
L'élément 1 est soulevé selon la flèche Fl de cette figure, par une traction exercée sur l'extrémité libre B2 du bracelet, ou du bout de l'ongle glissé dans une encoche 16, pour amener les éléments 1 et 2 dans la position relative écartée représentée à la fig. 5, permettant le libre passage du brin libre B2 dans le guide constitué entre la table 3, les ailes 4 et la branche 12.



   Lors de la mise en place du bracelet une fois son extrémité libre B2 tirée vers la droite sous la table 3 (fig. 5), il suffit d'exercer une pression sur la table 3 selon la flèche F2 (fig. 5) pour refermer la pince.



   Des essais ont montré que la prise de la pince sur un bracelet de cuir était suffisante pour que le fermoir offre une résistance à la traction pratiquement égale à celle des barrettes normalisées utilisées pour fixer les bracelets sur les montres.



   De telles barrettes normalisées, à ressort par exemple, peuvent notamment être utilisées pour assembler le bracelet au fermoir, en 9, et comme axe d'articulation, en 5.



   Dans des variantes, la face inférieure de la barre 15 et la face supérieure de la branche 12 pourraient comporter des stries ou autres irrégularités destinées à augmenter la prise sur le bracelet.



   La branche 12 pourrait notamment être conformée comme représenté en 12a à la fig. 6, pour mieux s'accrocher sur un bracelet métallique ou autre comportant des stries transversales.



   Dans une variante, la table de l'élément principal pourrait être de configuration massive, sans laisser apparaître le bracelet dans le fermoir.



   Le fermoir représenté, de forme très plate, permet un réglage progressif et continu de la longueur du bracelet qui peut être de tous types et en toutes matières.



   Dans la forme d'exécution représentée aux fig. 7 à 11, des éléments principal 21 et auxiliaire 22 constituant la pince sont articulés   l'un    sur l'autre par un axe d'articulation 23 constituant également la barrette assurant la liaison permanente du fermoir et du brin Bl du bracelet (fig. 7). L'élément 22 est articulé sur cet axe 23 par des pattes d'extrémité 24.



   Les moyens d'enclenchement destinés à maintenir la pince en position fermée sont constitués par deux coulisseaux 25 logés dans un trou transversal 26 situé à l'autre extrémité de l'élément 22.



  Les coulisseaux 25 sont montés sur des ressorts 27 tendant à les repousser vers l'extérieur, pour les maintenir engagés dans des logements 28 façonnés dans des ailes latérales 29 de l'élément 21 (fig. 7 et 10).



   Dans cette forme d'exécution, l'élément 22, qui est massif, comporte une garniture en caoutchouc 30 venant s'appliquer contre la face postérieure du brin B2 du bracelet, en position fermée de la pince, comme représenté à la fig. 8. Une telle garniture pourrait également être prévue sur l'élément principal 21.



   Lorsque la pince est ouverte, comme représenté à la fig. 11, il est aisé d'introduire le brin libre B2 entre les deux éléments 21 et 22 écartés, les ailes 29 de l'élément 21 constituant un guidage latéral et l'ouverture de la pince étant importante.



   REVENDICATION



   Fermoir pour bracelet de montre, comportant une pince destinée à être fixée   Åa    une extrémité du bracelet pour recevoir et retenir son autre extrémité, caractérisé en ce que la pince est formée de deux éléments opposés (1-2, 21-22) assemblés   l'un    à l'autre par une articulation (5-23) et délimitant entre eux un guide destiné à recevoir l'extrémité libre du bracelet, ces éléments pouvant être amenés, par pivotement relatif, d'une position écartée permettant le libre passage de l'extrémité libre du bracelet dans ce guide, à une position rapprochée assurant son serrage, ces éléments coopérant en outre, en position rapprochée, par des moyens d'enclenchement (13-14, 25-28) assurant le maintien de la pince en position fermée.

 

   SOUS-REVENDICATIONS
 1. Fermoir selon la revendication, caractérisé en ce que la pince est constituée d'un élément principal (1) comportant une table antérieure (3) et deux ailes postérieures (4), et d'un élément (2) auxiliaire logé entre ces ailes postérieures et qui est pivoté par une de ses extrémités (6) sur un axe d'articulation (5) établi entre elles. 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   



  
 



   The present invention relates to a clasp for a watch strap comprising a clip intended to be fixed to one end of the strap in order to receive and retain its other end.



   The clasp according to the invention is characterized in that the clip is formed of two opposite elements assembled together by an articulation and defining between them a guide intended to receive the free end of the bracelet, these elements possibly being brought, by relative pivoting, from a separated position, allowing the free passage of the free end of the bracelet in this guide, to a close position ensuring its tightening, these elements also cooperating, in the close position, by means of latching ensuring the clamp is maintained in the closed position.



   The drawing represents, by way of example, two embodiments of the clasp according to the invention.



   Figs. 1, 2 and 3 are views of the first embodiment, respectively in plan from below, in longitudinal section along line 2-2 of FIG. 1 and in plan above.



   Fig. 4 is a detail view which constitutes a section along line 4-4 of FIG. 2, on a larger scale.



   Fig. 5 is a view similar to FIG. 2 showing the clasp in the open position.



   Fig. 6 is a detailed perspective view illustrating a variant.



   Figs. 7, 8 and 9 are views of the second embodiment, respectively in plan from below, in longitudinal section along line 8-8 of FIG. 7, and in plan above.



   Fig. 10 is a detail view constituting a section along the line 10-10 of FIG. 8, on a larger scale.



   Fig. 11 is a view similar to FIG. 8 representing the clasp in the open position.



   The clasp for a watch strap shown in Figs. 1 to 5 comprises a clamp P fixed to one end B1 of the bracelet and which is intended to retain its other end B2 (FIG. 2). This part is formed of a main element I and an auxiliary element 2, which is opposite to it.



   The element 1 comprises a front table 3 (perforated to constitute a decorative pattern constituted by the letters C and D in the example shown), and two parallel rear wings 4 between which is established a hinge axis 5 on which the element 2, housed between the wings 4, is pivoted by its end 6.



   The element 2 is formed by a metal strip folded in the general shape of a U comprising posterior 7 and anterior branches 12. The branch 7 has at its right end (fig. 1) hooking loops 8 receiving a bar 9 ensuring its permanent connection with the end Bl of the bracelet and, at its left end, a tubular passage 1 1 housing the hinge pin 5. The branch 12 constitutes an elastically deformable tongue intended to bear against the rear face of the 'free end B2 of the bracelet, once the latter has been threaded into the clamp as shown in FIG. 2.



   Two elastically deformable side hooks 13, formed on the sides of the branch 7 and cooperating with corresponding housings 14 hollowed out in the wings 4, constitute latching means intended to keep the clamp in the closed position, while the end B2 of the bracelet is clamped between the branch 12 and a central bar 15 of the element 1 (fig. 2 and 4).



   To open the clamp, which is shown closed in fig. 2,
The element 1 is lifted according to the arrow F1 of this figure, by a traction exerted on the free end B2 of the bracelet, or the end of the nail slipped into a notch 16, to bring the elements 1 and 2 into the position relative distance shown in FIG. 5, allowing the free passage of the free end B2 in the guide formed between the table 3, the wings 4 and the branch 12.



   When fitting the bracelet once its free end B2 has been pulled to the right under the table 3 (fig. 5), it suffices to exert pressure on the table 3 according to the arrow F2 (fig. 5) to close the clamp.



   Tests have shown that the grip of the clip on a leather strap is sufficient for the clasp to offer tensile strength practically equal to that of the standard bars used to attach straps to watches.



   Such standardized bars, spring loaded for example, can in particular be used to assemble the bracelet to the clasp, at 9, and as an articulation axis, at 5.



   In variants, the lower face of the bar 15 and the upper face of the branch 12 could include ridges or other irregularities intended to increase the grip on the bracelet.



   The branch 12 could in particular be shaped as shown at 12a in FIG. 6, for better hanging on a metal bracelet or other having transverse ridges.



   In a variant, the table of the main element could be of massive configuration, without allowing the bracelet to appear in the clasp.



   The clasp shown, very flat in shape, allows a progressive and continuous adjustment of the length of the bracelet which can be of all types and in all materials.



   In the embodiment shown in FIGS. 7 to 11, the main 21 and auxiliary 22 elements constituting the clamp are articulated one on the other by a hinge pin 23 also constituting the bar ensuring the permanent connection of the clasp and the strand B1 of the bracelet (fig. 7 ). The element 22 is articulated on this axis 23 by end tabs 24.



   The engagement means intended to keep the clamp in the closed position consist of two slides 25 housed in a transverse hole 26 located at the other end of the element 22.



  The slides 25 are mounted on springs 27 tending to push them outwards, to keep them engaged in housings 28 formed in side wings 29 of element 21 (fig. 7 and 10).



   In this embodiment, the element 22, which is solid, comprises a rubber lining 30 which comes to rest against the rear face of the strand B2 of the bracelet, in the closed position of the clamp, as shown in FIG. 8. Such a lining could also be provided on the main element 21.



   When the clamp is open, as shown in fig. 11, it is easy to introduce the free end B2 between the two spaced apart elements 21 and 22, the wings 29 of the element 21 constituting a lateral guide and the opening of the clamp being large.



   CLAIM



   Clasp for a watch strap, comprising a clip intended to be fixed to one end of the strap to receive and retain its other end, characterized in that the clip is formed of two opposed elements (1-2, 21-22) assembled together. to each other by an articulation (5-23) and delimiting between them a guide intended to receive the free end of the bracelet, these elements being able to be brought, by relative pivoting, from a separated position allowing the free passage of the 'free end of the bracelet in this guide, in a close position ensuring its tightening, these elements also cooperating, in the close position, by engagement means (13-14, 25-28) ensuring the maintenance of the clamp in position closed.

 

   SUB-CLAIMS
 1. Clasp according to claim, characterized in that the clamp consists of a main element (1) comprising a front table (3) and two rear wings (4), and an auxiliary element (2) housed between these rear wings and which is pivoted by one of its ends (6) on an articulation axis (5) established between them.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.



   

 

Claims (1)

**ATTENTION** debut du champ CLMS peut contenir fin de DESC **. ** ATTENTION ** start of field CLMS can contain end of DESC **. La présente invention a pour objet un fermoir pour bracelet de montre comportant une pince destinée à être fixée à une extrémité du bracelet pour recevoir et retenir son autre extrémité. The present invention relates to a clasp for a watch strap comprising a clip intended to be fixed to one end of the strap in order to receive and retain its other end. Le fermoir selon l'invention est caractérisé en ce que la pince est formée de deux éléments opposés assemblés l'un à l'autre par une articulation et délimitant entre eux un guide destiné à recevoir l'extrémité libre du bracelet, ces éléments pouvant être amenés, par pivotement relatif, d'une position écartée, permettant le libre passage de l'extrémité libre du bracelet dans ce guide, à une position rapprochée assurant son serrage, ces éléments coopérant en outre, en position rapprochée, par des moyens d'enclenchement assurant le maintien de la pince en position fermée. The clasp according to the invention is characterized in that the clip is formed of two opposite elements assembled together by an articulation and defining between them a guide intended to receive the free end of the bracelet, these elements possibly being brought, by relative pivoting, from a separated position, allowing the free passage of the free end of the bracelet in this guide, to a close position ensuring its tightening, these elements also cooperating, in the close position, by means of latching ensuring the clamp is maintained in the closed position. Le dessin représente, à titre d'exemple, deux formes d'exécution du fermoir selon l'invention. The drawing represents, by way of example, two embodiments of the clasp according to the invention. Les fig. 1, 2 et 3 sont des vues de la première forme d'exécution, respectivement en plan par-dessous, en coupe longitudinale selon la ligne 2-2 de la fig. 1 et en plan par-dessus. Figs. 1, 2 and 3 are views of the first embodiment, respectively in plan from below, in longitudinal section along line 2-2 of FIG. 1 and in plan above. La fig. 4 est une vue de détail qui constitue une coupe selon la ligne 4-4 de la fig. 2, à plus grande échelle. Fig. 4 is a detail view which constitutes a section along line 4-4 of FIG. 2, on a larger scale. La fig. 5 est une vue analogue à la fig. 2 représentant le fermoir en position ouverte. Fig. 5 is a view similar to FIG. 2 showing the clasp in the open position. La fig. 6 est une vue de détail en perspective illustrant une variante. Fig. 6 is a detailed perspective view illustrating a variant. Les fig. 7, 8 et 9 sont des vues de la seconde forme d'exécution, respectivement en plan par-dessous, en coupe longitudinale selon la ligne 8-8 de la fig. 7, et en plan par-dessus. Figs. 7, 8 and 9 are views of the second embodiment, respectively in plan from below, in longitudinal section along line 8-8 of FIG. 7, and in plan above. La fig. 10 est une vue de détail constituant une coupe selon la ligne 10-10 de la fig. 8, à plus grande échelle. Fig. 10 is a detail view constituting a section along the line 10-10 of FIG. 8, on a larger scale. La fig. 11 est une vue analogue à la fig. 8 représentant le fermoir en position ouverte. Fig. 11 is a view similar to FIG. 8 representing the clasp in the open position. Le fermoir pour bracelet de montre représenté aux fig. 1 à 5 comporte une pince P fixée à une extrémité Bl du bracelet et qui est destinée à retenir son autre extrémité B2 (fig. 2). Cette pièce est formée d'un élément principal I et d'un élément auxiliaire 2, qui lui est opposé. The clasp for a watch strap shown in Figs. 1 to 5 comprises a clamp P fixed to one end B1 of the bracelet and which is intended to retain its other end B2 (FIG. 2). This part is formed of a main element I and an auxiliary element 2, which is opposite to it. L'élément 1 comporte une table antérieure 3 (ajourée pour constituer un motif décoratif constitué par les lettres C et D dans l'exemple représenté), et deux ailes postérieures parallèles 4 entre lesquelles est établi un axe d'articulation 5 sur lequel l'élément 2, logé entre les ailes 4, est pivoté par son extrémité 6. The element 1 comprises a front table 3 (perforated to constitute a decorative pattern constituted by the letters C and D in the example shown), and two parallel rear wings 4 between which is established a hinge axis 5 on which the element 2, housed between the wings 4, is pivoted by its end 6. L'élément 2 est formé par une bande métallique repliée en forme générale de U comportant des branches postérieure 7 et antérieure 12. La branche 7 présente à son extrémité de droite (fig. 1) des boucles d'accrochage 8 recevant une barrette 9 assurant sa liaison permanente avec l'extrémité Bl du bracelet et, à son extrémité de gauche, un passage tubulaire 1 1 logeant l'axe d'articulation 5. La branche 12 constitue une languette élastiquement déformable destinée à prendre appui contre la face postérieure de l'extrémité libre B2 du bracelet, une fois cette dernière enfilée dans la pince comme représenté à la fig. 2. The element 2 is formed by a metal strip folded in the general shape of a U comprising posterior 7 and anterior branches 12. The branch 7 has at its right end (fig. 1) hooking loops 8 receiving a bar 9 ensuring its permanent connection with the end Bl of the bracelet and, at its left end, a tubular passage 1 1 housing the hinge pin 5. The branch 12 constitutes an elastically deformable tongue intended to bear against the rear face of the 'free end B2 of the bracelet, once the latter has been threaded into the clamp as shown in FIG. 2. Deux crochets latéraux 13, élastiquement déformables, formés sur les côtés de la branche 7 et coopérant avec des logements correspondants 14 creusés dans les ailes 4, constituent des moyens d'enclenchement destinés à maintenir la pince en position fermée, alors que l'extrémité B2 du bracelet est serrée entre la branche 12 et une barre centrale 15 de l'élément 1 (fig. 2 et 4). Two elastically deformable side hooks 13, formed on the sides of the branch 7 and cooperating with corresponding housings 14 hollowed out in the wings 4, constitute latching means intended to keep the clamp in the closed position, while the end B2 of the bracelet is clamped between the branch 12 and a central bar 15 of the element 1 (fig. 2 and 4). Pour ouvrir la pince, qui est représentée fermée à la fig. 2, L'élément 1 est soulevé selon la flèche Fl de cette figure, par une traction exercée sur l'extrémité libre B2 du bracelet, ou du bout de l'ongle glissé dans une encoche 16, pour amener les éléments 1 et 2 dans la position relative écartée représentée à la fig. 5, permettant le libre passage du brin libre B2 dans le guide constitué entre la table 3, les ailes 4 et la branche 12. To open the clamp, which is shown closed in fig. 2, The element 1 is lifted according to the arrow F1 of this figure, by a traction exerted on the free end B2 of the bracelet, or the end of the nail slipped into a notch 16, to bring the elements 1 and 2 into the position relative distance shown in FIG. 5, allowing the free passage of the free end B2 in the guide formed between the table 3, the wings 4 and the branch 12. Lors de la mise en place du bracelet une fois son extrémité libre B2 tirée vers la droite sous la table 3 (fig. 5), il suffit d'exercer une pression sur la table 3 selon la flèche F2 (fig. 5) pour refermer la pince. When fitting the bracelet once its free end B2 has been pulled to the right under the table 3 (fig. 5), it suffices to exert pressure on the table 3 according to the arrow F2 (fig. 5) to close the clamp. Des essais ont montré que la prise de la pince sur un bracelet de cuir était suffisante pour que le fermoir offre une résistance à la traction pratiquement égale à celle des barrettes normalisées utilisées pour fixer les bracelets sur les montres. Tests have shown that the grip of the clip on a leather strap is sufficient for the clasp to offer tensile strength practically equal to that of the standard bars used to attach straps to watches. De telles barrettes normalisées, à ressort par exemple, peuvent notamment être utilisées pour assembler le bracelet au fermoir, en 9, et comme axe d'articulation, en 5. Such standardized bars, spring loaded for example, can in particular be used to assemble the bracelet to the clasp, at 9, and as an articulation axis, at 5. Dans des variantes, la face inférieure de la barre 15 et la face supérieure de la branche 12 pourraient comporter des stries ou autres irrégularités destinées à augmenter la prise sur le bracelet. In variants, the lower face of the bar 15 and the upper face of the branch 12 could include ridges or other irregularities intended to increase the grip on the bracelet. La branche 12 pourrait notamment être conformée comme représenté en 12a à la fig. 6, pour mieux s'accrocher sur un bracelet métallique ou autre comportant des stries transversales. The branch 12 could in particular be shaped as shown at 12a in FIG. 6, for better hanging on a metal bracelet or other having transverse ridges. Dans une variante, la table de l'élément principal pourrait être de configuration massive, sans laisser apparaître le bracelet dans le fermoir. In a variant, the table of the main element could be of massive configuration, without allowing the bracelet to appear in the clasp. Le fermoir représenté, de forme très plate, permet un réglage progressif et continu de la longueur du bracelet qui peut être de tous types et en toutes matières. The clasp shown, very flat in shape, allows a progressive and continuous adjustment of the length of the bracelet which can be of all types and in all materials. Dans la forme d'exécution représentée aux fig. 7 à 11, des éléments principal 21 et auxiliaire 22 constituant la pince sont articulés l'un sur l'autre par un axe d'articulation 23 constituant également la barrette assurant la liaison permanente du fermoir et du brin Bl du bracelet (fig. 7). L'élément 22 est articulé sur cet axe 23 par des pattes d'extrémité 24. In the embodiment shown in FIGS. 7 to 11, the main 21 and auxiliary 22 elements constituting the clamp are articulated one on the other by a hinge pin 23 also constituting the bar ensuring the permanent connection of the clasp and the strand B1 of the bracelet (fig. 7 ). The element 22 is articulated on this axis 23 by end tabs 24. Les moyens d'enclenchement destinés à maintenir la pince en position fermée sont constitués par deux coulisseaux 25 logés dans un trou transversal 26 situé à l'autre extrémité de l'élément 22. The engagement means intended to keep the clamp in the closed position consist of two slides 25 housed in a transverse hole 26 located at the other end of the element 22. Les coulisseaux 25 sont montés sur des ressorts 27 tendant à les repousser vers l'extérieur, pour les maintenir engagés dans des logements 28 façonnés dans des ailes latérales 29 de l'élément 21 (fig. 7 et 10). The slides 25 are mounted on springs 27 tending to push them outwards, to keep them engaged in housings 28 formed in side wings 29 of element 21 (fig. 7 and 10). Dans cette forme d'exécution, l'élément 22, qui est massif, comporte une garniture en caoutchouc 30 venant s'appliquer contre la face postérieure du brin B2 du bracelet, en position fermée de la pince, comme représenté à la fig. 8. Une telle garniture pourrait également être prévue sur l'élément principal 21. In this embodiment, the element 22, which is solid, comprises a rubber lining 30 which comes to rest against the rear face of the strand B2 of the bracelet, in the closed position of the clamp, as shown in FIG. 8. Such a lining could also be provided on the main element 21. Lorsque la pince est ouverte, comme représenté à la fig. 11, il est aisé d'introduire le brin libre B2 entre les deux éléments 21 et 22 écartés, les ailes 29 de l'élément 21 constituant un guidage latéral et l'ouverture de la pince étant importante. When the clamp is open, as shown in fig. 11, it is easy to introduce the free end B2 between the two spaced apart elements 21 and 22, the wings 29 of the element 21 constituting a lateral guide and the opening of the clamp being large. REVENDICATION CLAIM Fermoir pour bracelet de montre, comportant une pince destinée à être fixée Åa une extrémité du bracelet pour recevoir et retenir son autre extrémité, caractérisé en ce que la pince est formée de deux éléments opposés (1-2, 21-22) assemblés l'un à l'autre par une articulation (5-23) et délimitant entre eux un guide destiné à recevoir l'extrémité libre du bracelet, ces éléments pouvant être amenés, par pivotement relatif, d'une position écartée permettant le libre passage de l'extrémité libre du bracelet dans ce guide, à une position rapprochée assurant son serrage, ces éléments coopérant en outre, en position rapprochée, par des moyens d'enclenchement (13-14, 25-28) assurant le maintien de la pince en position fermée. Clasp for a watch strap, comprising a clip intended to be fixed to one end of the strap to receive and retain its other end, characterized in that the clip is formed of two opposed elements (1-2, 21-22) assembled together. to each other by an articulation (5-23) and delimiting between them a guide intended to receive the free end of the bracelet, these elements being able to be brought, by relative pivoting, from a separated position allowing the free passage of the 'free end of the bracelet in this guide, in a close position ensuring its tightening, these elements also cooperating, in the close position, by engagement means (13-14, 25-28) ensuring the maintenance of the clamp in position closed. SOUS-REVENDICATIONS 1. Fermoir selon la revendication, caractérisé en ce que la pince est constituée d'un élément principal (1) comportant une table antérieure (3) et deux ailes postérieures (4), et d'un élément (2) auxiliaire logé entre ces ailes postérieures et qui est pivoté par une de ses extrémités (6) sur un axe d'articulation (5) établi entre elles. SUB-CLAIMS 1. Clasp according to claim, characterized in that the clamp consists of a main element (1) comprising a front table (3) and two rear wings (4), and an auxiliary element (2) housed between these rear wings and which is pivoted by one of its ends (6) on an articulation axis (5) established between them. 2. Fermoir selon la revendication et la sous-revendication 1, caractérisé en ce que l'élément auxiliaire (2) comporte à son autre extrémité des moyens d'accrochage (8) pour une barrette (9) destinée à sa liaison permanente avec le bracelet. 2. Clasp according to claim and sub-claim 1, characterized in that the auxiliary element (2) has at its other end hooking means (8) for a bar (9) intended for its permanent connection with the bracelet. 3. Fermoir selon la revendication et les sous-revendications 1 et 2, caractérisé en ce que l'élément auxiliaire (2) est formé par une bande métallique mince repliée en forme générale de U comportant une branche postérieure (7) présentant à une extrémité les moyens d'accrochage (8) destinés à recevoir la barrette (9) assurant sa liaison permanente au bracelet et, à son autre extrémité, un passage tubulaire (11) pour l'axe d'articulation (5), et une branche antérieure (12) destinée à venir en appui contre la face postérieure de l'extrémité libre du bracelet. 3. Clasp according to claim and sub-claims 1 and 2, characterized in that the auxiliary element (2) is formed by a thin metal strip folded in the general shape of a U comprising a rear branch (7) having at one end the hooking means (8) intended to receive the bar (9) ensuring its permanent connection to the bracelet and, at its other end, a tubular passage (11) for the hinge pin (5), and a front branch (12) intended to come to bear against the rear face of the free end of the bracelet. 4. Fermoir selon la revendication et les sous-revendications 1, 2 et 3, caractérisé en ce que les moyens d'enclenchement sont constitués par des crochets latéraux (13), élastiquement déformables, formés sur les côtés de la branche postérieure (12), et des logements correspondants (14) creusés dans les ailes (4) de l'élément principal. 4. Clasp according to claim and sub-claims 1, 2 and 3, characterized in that the engagement means are constituted by lateral hooks (13), elastically deformable, formed on the sides of the rear branch (12) , and corresponding housings (14) hollowed out in the wings (4) of the main element. 5. Fermoir selon la revendication et la sous-revendication 1, caractérisé en ce que l'élément auxiliaire (22) est pivoté sur l'élément principal (21) par le moyen d'un axe d'articulation (23) constituant également une barrette destinée à la liaison permanente avec le bracelet. 5. Clasp according to claim and sub-claim 1, characterized in that the auxiliary element (22) is pivoted on the main element (21) by means of a hinge pin (23) also constituting a bar intended for the permanent connection with the bracelet. 6. Fermoir selon la revendication et les sous-revendications 1 et 5, caractérisé en ce que les moyens d'enclenchement sont constitués par des coulisseaux (25) établis à l'extrémité de l'élément auxiliaire (22) opposée à l'axe d'articulation (23), et par des logements correspondants (28) creusés dans les ailes (29) de l'élément principal. 6. Clasp according to claim and sub-claims 1 and 5, characterized in that the latching means consist of slides (25) established at the end of the auxiliary element (22) opposite to the axis articulation (23), and by corresponding housings (28) hollowed out in the wings (29) of the main element. 7. Fermoir selon la revendication et la sous-revendication 1, caractérisé en ce que l'un au moins des éléments principal et auxiliaire comporte une garniture (30) en une matière élastique destinée à coopérer avec le brin libre (B2) du bracelet. 7. Clasp according to claim and sub-claim 1, characterized in that at least one of the main and auxiliary elements comprises a lining (30) made of an elastic material intended to cooperate with the free end (B2) of the bracelet.
CH410277A 1977-04-01 1977-04-01 Snap action watch bracelet fastener CH604598A5 (en)

Priority Applications (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH410277A CH604598A5 (en) 1977-04-01 1977-04-01 Snap action watch bracelet fastener

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH410277A CH604598A5 (en) 1977-04-01 1977-04-01 Snap action watch bracelet fastener

Publications (1)

Publication Number Publication Date
CH604598A5 true CH604598A5 (en) 1978-09-15

Family

ID=4269859

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
CH410277A CH604598A5 (en) 1977-04-01 1977-04-01 Snap action watch bracelet fastener

Country Status (1)

Country Link
CH (1) CH604598A5 (en)

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
WO1998000042A1 (en) * 1996-07-01 1998-01-08 Gay Freres Vente Et Exportation S.A. Clasp with button

Cited By (3)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
WO1998000042A1 (en) * 1996-07-01 1998-01-08 Gay Freres Vente Et Exportation S.A. Clasp with button
US6119315A (en) * 1996-07-01 2000-09-19 Vacheron & Constantin S.A. Button clasp
CH690894A5 (en) * 1996-07-01 2001-02-28 Vacheron & Constantin S A Folding clasp, in particular with button.

Similar Documents

Publication Publication Date Title
WO1998034163A1 (en) Method for fixing a watchband to a watch case
EP0843977A1 (en) Fastener with extending buckle
EP3565431B1 (en) Connecting device for bracelet
EP0115740B1 (en) Foldable fastener for a bracelet
EP0315722B1 (en) Closure
CH667979A5 (en) Adjustable fastener for bracelet - has curved central plate having groove in which arm of one part slides and locks in notches in groove
FR2474287A1 (en) BRACELET FOR FASTENING A WATCH OR OTHER JEWELERY ARTICLE, AND COUPLING DEVICE FOR SUCH A BRACELET
CH604598A5 (en) Snap action watch bracelet fastener
EP0115364B1 (en) Bracelet fastener with extending buckle
WO2020225654A1 (en) Clasp with folding buckle
EP0046123B1 (en) Fastener for chains, necklaces or bracelets
FR1223710A (en) Inelastic metal bracelet with adjustable length and safety closure, particularly for watches
EP1240841B1 (en) Unfolding clasp for interchangeable bracelet
EP1046354A1 (en) Hairclip
EP1464245A1 (en) Fastener with folding buckle
EP1304054B1 (en) Closure
CH627929A5 (en) BRACELET CLASP.
FR2710503A1 (en) Adjustable clamping device for watch bracelets (straps)
EP1183958B1 (en) Watchband fastener
FR2754435A1 (en) Fastener for bracelet with two plates
FR2743640A1 (en) ARRANGEMENT FOR FIXING A BRACELET ON A WATCH
EP3123892A1 (en) Clasp for pieces of jewellery
CH647662A5 (en) Clasp for strap
CH696378A5 (en) adjusting device for a strap or the like formed of two strap parts, which at least consists of at least two longitudinal strips.
BE495899A (en)

Legal Events

Date Code Title Description
PL Patent ceased