CH642583A5 - Beam for supporting and/or guiding a carriage - Google Patents

Beam for supporting and/or guiding a carriage Download PDF

Info

Publication number
CH642583A5
CH642583A5 CH545681A CH545681A CH642583A5 CH 642583 A5 CH642583 A5 CH 642583A5 CH 545681 A CH545681 A CH 545681A CH 545681 A CH545681 A CH 545681A CH 642583 A5 CH642583 A5 CH 642583A5
Authority
CH
Switzerland
Prior art keywords
core
parts
rail
edges
sheet metal
Prior art date
Application number
CH545681A
Other languages
French (fr)
Inventor
Remy Fiaux
Original Assignee
Castolin Sa
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Castolin Sa filed Critical Castolin Sa
Priority to CH545681A priority Critical patent/CH642583A5/en
Publication of CH642583A5 publication Critical patent/CH642583A5/en

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B23MACHINE TOOLS; METAL-WORKING NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
    • B23KSOLDERING OR UNSOLDERING; WELDING; CLADDING OR PLATING BY SOLDERING OR WELDING; CUTTING BY APPLYING HEAT LOCALLY, e.g. FLAME CUTTING; WORKING BY LASER BEAM
    • B23K37/00Auxiliary devices or processes, not specially adapted to a procedure covered by only one of the preceding main groups
    • B23K37/02Carriages for supporting the welding or cutting element
    • B23K37/0211Carriages for supporting the welding or cutting element travelling on a guide member, e.g. rail, track

Landscapes

  • Physics & Mathematics (AREA)
  • Optics & Photonics (AREA)
  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Rod-Shaped Construction Members (AREA)

Abstract

The beam consists of a web (1) formed by an elongate planar sheet-metal piece having parallel longitudinal edges and by two side rail parts (4, 5) each formed by a sheet-metal part folded along a longitudinal intersecting edge (6, 7). The longitudinal edges of the web are fixed at the height of the intersecting edge inside the angle of a corresponding rail part. A beam is thus obtained which is both lightweight and rigid and which is sufficiently accurate for guiding a carriage, for example in a welding or flame-(thermal-)spraying installation. <IMAGE>

Description

       

  
 

**ATTENTION** debut du champ DESC peut contenir fin de CLMS **.

 



   REVENDICATIONS
 1. Poutre de support et/ou de guidage d'un chariot, notamment dans une installation de soudage ou de projection thermique, caractérisée en ce qu'elle comporte une âme constituée par une pièce de tôle plane, allongée, à bords longitudinaux parallèles, et deux parties de rail latérales, constituées chacune par une partie de tôle pliée le long d'une arête longitudinale, ces arêtes étant disposées parallèle.



  ment aux bords de l'âme, de façon symétrique par rapport au plan médian longitudinal de l'âme.



   2. Poutre selon la revendication 1, caractérisée en ce que chacun des bords longitudinaux de l'âme est fixé, à la heuteur de l'arête, à l'intérieur de l'angle d'une partie de rail correspondante.



   3. Poutre selon la revendication 1, caractérisée en ce que chacun des bords longitudinaux de l'âme est fixé, à proximité de l'arête, à l'intérieur de l'angle d'une partie de rail correspondante.



   4. Poutre selon l'une des revendications 1 à 3, caractérisée en ce que les parties de rail sont reliées entre elles, outre par l'âme, par au moins une partie de tôle commune.



   5. Poutre selon l'une des revendications 1 à 4, caractérisée en ce que les deux parties de rail sont réalisées en une seule pièce de tôle pliée.



   6. Poutre selon l'une des revendications 2 à 5, caractérisée en ce que les parties de rail sont fixées, outre aux bords longitudinaux de l'âme, en au moins un endroit sur au moins une des surfaces planes de l'âme.



   7. Poutre selon l'une des revendications 4 ou 5, caractérisée en ce qu'elle présente, d'un côté de l'âme, une section trapézoidale ou triangulaire.



   8. Poutre selon l'une des revendications 4, 5 ou 7, caractérisée en ce que les parties de rail présentent, d'un côté de l'âme, des parties repliées dont les extrémités sont fixées sur la surface plane correspondante de l'âme.



   9. Poutre selon l'une des revendications 1 à 8, caractérisée en ce qu'elle comporte au moins une deuxième âme, disposée parallèlement à la première, en regard de celle-ci, et associée à deux autres parties de rail, les parties de rail situées d'un même côté des âmes étant reliées entre elles par une partie de tôle commune.



   La présente invention concerne une poutre de support et/ou de guidage d'un chariot, notamment dans une installation de soudage ou de projection thermique.



   L'invention a notamment pour but de fournir une poutre qui soit à la fois légère et très rigide, et qui soit d'une précision suffisante pour le guidage d'un chariot tout en pouvant être fabriquée à un prix de revient relativement bas.



   A cet effet, la poutre selon l'invention comporte, conformément à la revendication 1, une âme constituée par une pièce de tôle plane,
 allongée, à bords longitudinaux parallèles, et deux parties de rail la
 térales, constituées chacune par une partie de tôle pliée le long d'une
 arête longitudinale, ces arêtes étant disposées parallèlement au bord
 de l'âme, de façon symétrique par rapport au plan médian longitudinal de l'âme.



   Les revendications dépendantes définissent des formes d'exécu
 tion préférées de cette poutre.



   L'ensemble des caractéristiques et des avantages de l'invention ressortiront plus clairement de la description suivante de différents exemples de réalisation de la poutre selon l'invention, exemples représentés dans le dessin annexé, dans lequel:
 la fig. 1 est une vue en perspective d'une première forme d'exécution de la poutre selon l'invention;
 la fig. 2 est une vue latérale d'une variante de la poutre selon la fig. 1;
 les fig. 3 et 4 sont des vues frontales de forme d'exécution similaire à celle de la fig. 1;
 les fig. 5 et 6 sont des vues frontales de poutres comportant chacune deux chemins de guidage parallèles;
 la fig. 7 est une vue frontale d'une autre forme d'exécution d'une poutre, et
 les fig. 8 et 9 sont respectivement une vue de dessus et une vue latérale d'un agencement de poutres dans une installation de soudage et de projection thermique.



   La poutre montrée à la fig. 1 comporte une âme 1 constituée par une pièce de tôle de forme rectangulaire, allongée, dont les bords longitudinaux sont désignés par les références 2 et 3. Deux parties de rail latérales 4, 5 sont constituées chacune par une partie de tôle pliée le long d'une arête respective 6, 7. Les bords longitudinaux 2, 3 de l'âme sont fixés, dans cet exemple, par soudage par points, par collage ou par un autre procédé approprié, à la hauteur des arêtes 6, 7 à l'intérieur de l'angle de chacune des parties de rail. Les deux parties de rail sont réalisées en une seule pièce de tôle pliée de telle façon que la poutre présente, d'un côté de l'âme, une section triangulaire et, de l'autre côté de l'âme, deux parties planes 8, 9 parallèles à l'âme.



   L'arête 10 de la partie à section triangulaire peut être parallèle aux arêtes 6, 7 ou former un angle avec celles-ci, comme le montre la fig. 2, vue latérale d'une poutre analogue à celle de la fig. 1, mais présentant une section progressivement plus petite d'une extrémité à l'autre. Cette variante peut être avantageuse dans des applications où une extrémité de la poutre est libre.



   Il ressort de l'exemple de la fig.   I    que la poutre selon l'invention présente un poids très faible par unité de longueur et qu'elle peut être fabriquée de façon très économique. L'âme centrale   I    qui définit la précision du chemin de guidage formé par les deux parties de rail permet de réaliser de façon extrêmement simple un très bon parallélisme et des tolérances suffisantes de la distance entre les arêtes des parties de rail. D'autre part, la poutre présente une grande rigidité, grâce notamment à la section triangulaire déterminée par les arêtes 6, 7 et 10, une telle section étant en outre très avantageuse du point de vue de la fabrication. Une variante très proche consisterait à utiliser une section trapézoïdale.



   Les parties repliées 8 et 9 forment des espaces protégés au-dessus de l'âme centrale, permettant par exemple d'y placer des câbles ou tuyaux, des détecteurs de position, etc., le long de la poutre. Le creux de la section triangulaire peut également recevoir des conduites et des ouvertures peuvent être prévues dans la paroi latérale ou dans l'âme pour offrir des passages à de telles conduites ou pour rendre la poutre encore plus légère tout en conservant la grande rigidité de celle-ci.



   La fig. 3 représente, en vue frontale, une poutre similaire à celle de la fig. 1, dans laquelle les extrémités 11 et 12 des parties 8 et 9 sont pliées vers l'âme et fixées à celle-ci par exemple par soudage.



  Cela accroît encore la rigidité de la poutre et permet de former un canal central entre les parties 11, 12 et 1, qui peut recevoir par exemple des câbles connectés à un chariot déplaçable sur la poutre.



   Les parties 11 et 12 peuvent également présenter des ouvertures ou ne s'étendre que sur des sections limitées de la poutre.



   La fig. 4 montre une autre forme d'exécution similaire à celle de
 la fig. 1, dans laquelle des parties de rail 44, 45 sont reliées entre elles
 par une partie de tôle commune 40 conférant à la poutre un profil
 sensiblement rectangulaire. Les dimensions du chemin de guidage
 sont ici également déterminées par l'âme 41 disposée de façon simi
 laire à la fig. 1. La partie supérieure de la poutre de la fig. 4 repré
 sente une variante de celles des fig. 1 et 3, mais, bien entendu, de
 nombreuses formes peuvent être envisagées et combinées entre elles
 pour les parties supérieure et inférieure de la poutre par rapport à
 l'âme centrale.



   Les fig. 5 et 6 montrent des exemples de poutres à deux chemins
 de guidage superposés déterminés par des âmes parallèles 51, 52 et
 61, 62 respectivement. Les parties de rail situées d'un même côté des
 âmes, soit 54 et 56, 55 et 57, 64 et 66, 65 et 67, sont reliées entre elles  



  par des parties de tôle communes respectives 58, 59, 68, 69. La fig. 5 montre le cas de deux chemins de guidage de même largeur, la fig. 6 montre une poutre avec des chemins de guidage de largeurs différentes.



   La fig. 7 représente une autre forme d'exécution de la poutre selon l'invention, dans laquelle l'âme 71 est fixée, par exemple par soudage, à proximité des arêtes 76, 77 des parties de rail 74, 75, la disposition des arêtes étant symétrique, comme dans les formes d'exécution précédentes, par rapport au plan médian longitudinal de l'âme, indiqué ici par la référence 70. Une telle poutre permet de guider un chariot non pas par l'extérieur des parties de rail, comme dans le cas des fig. 1 à 6, mais par l'intérieur, les galets ou parties coulissantes d'un chariot s'appliquant dans le creux de l'angle formé par les parties 74, 75. Il est à noter que, dans cette forme d'exécution, une âme analogue à celle de la fig. 1 peut être placée à la hauteur des arêtes 76, 77, de façon amovible, lors de la fabrication de la poutre.

  Une telle âme amovible 72, indiquée en traits pointillés dans la fig. 7, peut servir de calibre pour déterminer la largeur du chemin de guidage lors de l'assemblage de la poutre, et elle peut également être utilisée dans le cas où la forme définitive de la poutre au niveau des arêtes longitudinales 76, 77 est réalisée au moyen d'un chariot de formage agissant sur l'extérieur des parties de rail. Une fois le chemin de guidage formé,   l'âme    72 peut être retirée pour permettre l'introduction d'un chariot entre les parties de rail.



   Il est à noter que la fabrication par pliage des parties de rail de la poutre selon l'invention présente également l'avantage de produire, au niveau des arêtes longitudinales, un durcissement local de la matière, du fait du pliage, ce qui est justement souhaitable dans le présent cas.



   Les fig. 8 et 9 montrent, de façon schématique, une utilisation de poutres selon l'invention dans une installation de soudage ou de projection thermique.



   Sur un bâti désigné dans son ensemble par 81, une première poutre 82 est montée de façon fixe entre deux montants 83, 84. Sur cette première poutre, un chariot 85 guidé au moyen de quatre galets 86, 87, 88, 89, l'entraînement s'effectuant par l'intermédiaire d'un moteur 90 monté sur le chariot et commandé à partir d'une console de commande, non représentée, pouvant être fixée au bâti 81.



   Une deuxième poutre 91 est associée au même chariot 85, quatre galets de guidage et d'entraînement 92, 93, 94, 95, couplés également au moteur 90 étant agencés pour coopérer avec les parties de rail de cette poutre. Une extrémité de la poutre 91 porte un ensemble de torches 96. Des conduites de gaz connectées à ces torches et non représentées sur le dessin, ainsi que des câbles électriques pour l'alimentation et la commande du moteur 90, sont logées dans la partie creuse des poutres 91 et 82 respectivement. Ces poutres ont, par exemple, la forme représentée à la fig. 1 ou 3.



   L'agencement des fig. 8 et 9 permet un déplacement dans un plan horizontal de l'extrémité de la poutre 91 par le déplacement du chariot sur la poutre 82, d'une part, et par le déplacement de la poutre 91 par rapport au chariot, d'autre part.



   Un avantage inhérent à la conception des poutres selon l'invention ressort notamment de la fig. 9. En effet, sur cette figure, on constate que les centres de gravité des parties respectives des deux poutres qui se croisent sont relativement proches   l'un    de l'autre, ce qui est essentiel pour la stabilité de l'ensemble. Cette conception permet également la construction d'un chariot plat, les deux chemins de guidage se trouvant à une faible distance   l'un    de l'autre. En outre, dans une telle installation, où les vitesses de déplacement sont parfois élevées, la rigidité des poutres selon l'invention ainsi que leur faible poids constituent un avantage particulièrement important. 



  
 

** ATTENTION ** start of the DESC field may contain end of CLMS **.

 



   CLAIMS
 1. Support and / or guiding beam of a carriage, in particular in a welding or thermal spraying installation, characterized in that it comprises a core constituted by a piece of flat, elongated sheet metal, with parallel longitudinal edges, and two side rail parts, each consisting of a sheet metal part folded along a longitudinal edge, these edges being arranged parallel.



  ment to the edges of the core, symmetrically with respect to the longitudinal median plane of the core.



   2. Beam according to claim 1, characterized in that each of the longitudinal edges of the core is fixed, to the height of the edge, inside the angle of a corresponding rail part.



   3. Beam according to claim 1, characterized in that each of the longitudinal edges of the core is fixed, near the edge, inside the angle of a corresponding rail part.



   4. Beam according to one of claims 1 to 3, characterized in that the rail parts are interconnected, further by the core, by at least one part of common sheet.



   5. Beam according to one of claims 1 to 4, characterized in that the two rail parts are made in a single piece of folded sheet.



   6. Beam according to one of claims 2 to 5, characterized in that the rail parts are fixed, in addition to the longitudinal edges of the core, in at least one place on at least one of the flat surfaces of the core.



   7. Beam according to one of claims 4 or 5, characterized in that it has, on one side of the core, a trapezoidal or triangular section.



   8. Beam according to one of claims 4, 5 or 7, characterized in that the rail parts have, on one side of the core, folded parts whose ends are fixed on the corresponding flat surface of the soul.



   9. Beam according to one of claims 1 to 8, characterized in that it comprises at least a second core, arranged parallel to the first, facing the latter, and associated with two other rail parts, the parts rail located on the same side of the cores being interconnected by a common sheet metal part.



   The present invention relates to a support beam and / or guide of a carriage, in particular in a welding or thermal spraying installation.



   The object of the invention is in particular to provide a beam which is both light and very rigid, and which is of sufficient precision for guiding a carriage while being able to be manufactured at a relatively low cost price.



   To this end, the beam according to the invention comprises, in accordance with claim 1, a core constituted by a piece of flat sheet metal,
 elongated, with parallel longitudinal edges, and two rail parts
 teral, each consisting of a part of sheet metal folded along a
 longitudinal edge, these edges being arranged parallel to the edge
 of the core, symmetrically with respect to the longitudinal median plane of the core.



   Dependent claims define forms of execution
 tion of this beam.



   All of the characteristics and advantages of the invention will emerge more clearly from the following description of different embodiments of the beam according to the invention, examples represented in the appended drawing, in which:
 fig. 1 is a perspective view of a first embodiment of the beam according to the invention;
 fig. 2 is a side view of a variant of the beam according to FIG. 1;
 fig. 3 and 4 are front views of an embodiment similar to that of FIG. 1;
 fig. 5 and 6 are front views of beams each having two parallel guide paths;
 fig. 7 is a front view of another embodiment of a beam, and
 fig. 8 and 9 are respectively a top view and a side view of an arrangement of beams in a welding and thermal spraying installation.



   The beam shown in fig. 1 comprises a core 1 constituted by a piece of sheet metal of rectangular shape, elongated, the longitudinal edges of which are designated by the references 2 and 3. Two parts of lateral rail 4, 5 are each constituted by a part of sheet metal folded along 'a respective edge 6, 7. The longitudinal edges 2, 3 of the core are fixed, in this example, by spot welding, by gluing or by another suitable method, at the height of the edges 6, 7 to the inside the angle of each of the rail parts. The two rail parts are made in a single piece of sheet metal folded in such a way that the beam has, on one side of the core, a triangular section and, on the other side of the core, two flat parts 8 , 9 parallel to the core.



   The edge 10 of the triangular section can be parallel to the angles 6, 7 or form an angle with them, as shown in fig. 2, side view of a beam similar to that of FIG. 1, but having a progressively smaller section from one end to the other. This variant can be advantageous in applications where one end of the beam is free.



   It appears from the example of FIG. I that the beam according to the invention has a very low weight per unit of length and that it can be manufactured very economically. The central core I which defines the precision of the guide path formed by the two rail parts makes it possible to achieve in an extremely simple manner a very good parallelism and sufficient tolerances of the distance between the edges of the rail parts. On the other hand, the beam has great rigidity, thanks in particular to the triangular section determined by the edges 6, 7 and 10, such a section also being very advantageous from the point of view of manufacturing. A very close variant would consist in using a trapezoidal section.



   The folded parts 8 and 9 form protected spaces above the central core, making it possible, for example, to place cables or pipes, position detectors, etc., along the beam. The hollow of the triangular section can also receive pipes and openings can be provided in the side wall or in the core to provide passages for such pipes or to make the beam even lighter while retaining the high rigidity of that -this.



   Fig. 3 shows, in front view, a beam similar to that of FIG. 1, in which the ends 11 and 12 of the parts 8 and 9 are folded towards the core and fixed to the latter, for example by welding.



  This further increases the rigidity of the beam and makes it possible to form a central channel between the parts 11, 12 and 1, which can receive, for example, cables connected to a carriage which can be moved on the beam.



   Parts 11 and 12 may also have openings or extend only over limited sections of the beam.



   Fig. 4 shows another embodiment similar to that of
 fig. 1, in which rail parts 44, 45 are interconnected
 by a part of common sheet metal 40 giving the beam a profile
 substantially rectangular. The dimensions of the guideway
 here are also determined by the core 41 arranged in a simi
 area in fig. 1. The upper part of the beam in fig. 4 rep
 feels a variant of those of figs. 1 and 3, but, of course, of
 many forms can be envisaged and combined with each other
 for the upper and lower parts of the beam relative to
 the central soul.



   Figs. 5 and 6 show examples of two-way beams
 superimposed guide lines determined by parallel cores 51, 52 and
 61, 62 respectively. The rail parts located on the same side of the
 souls, i.e. 54 and 56, 55 and 57, 64 and 66, 65 and 67, are linked together



  by respective common sheet metal parts 58, 59, 68, 69. FIG. 5 shows the case of two guide paths of the same width, FIG. 6 shows a beam with guide tracks of different widths.



   Fig. 7 shows another embodiment of the beam according to the invention, in which the core 71 is fixed, for example by welding, near the edges 76, 77 of the rail parts 74, 75, the arrangement of the edges being symmetrical, as in the previous embodiments, relative to the longitudinal median plane of the core, indicated here by the reference 70. Such a beam makes it possible to guide a carriage not from the outside of the rail parts, as in the case of figs. 1 to 6, but from the inside, the rollers or sliding parts of a carriage applying in the hollow of the angle formed by the parts 74, 75. It should be noted that, in this embodiment, a soul similar to that of FIG. 1 can be placed at the height of the edges 76, 77, in a removable manner, during the manufacture of the beam.

  Such a removable core 72, indicated by dotted lines in FIG. 7, can be used as a gauge to determine the width of the guide path during the assembly of the beam, and it can also be used in the case where the final shape of the beam at the level of the longitudinal edges 76, 77 is produced at by means of a forming carriage acting on the outside of the rail parts. Once the guide path has been formed, the core 72 can be removed to allow the introduction of a carriage between the rail parts.



   It should be noted that the manufacturing by folding of the rail parts of the beam according to the invention also has the advantage of producing, at the longitudinal edges, a local hardening of the material, due to the folding, which is precisely desirable in this case.



   Figs. 8 and 9 show, diagrammatically, a use of beams according to the invention in a welding or thermal spraying installation.



   On a frame designated as a whole by 81, a first beam 82 is fixedly mounted between two uprights 83, 84. On this first beam, a carriage 85 guided by means of four rollers 86, 87, 88, 89, l drive being effected by means of a motor 90 mounted on the carriage and controlled from a control console, not shown, which can be fixed to the frame 81.



   A second beam 91 is associated with the same carriage 85, four guide and drive rollers 92, 93, 94, 95, also coupled to the motor 90 being arranged to cooperate with the rail parts of this beam. One end of the beam 91 carries a set of torches 96. Gas pipes connected to these torches and not shown in the drawing, as well as electric cables for the supply and control of the motor 90, are housed in the hollow part beams 91 and 82 respectively. These beams have, for example, the shape shown in FIG. 1 or 3.



   The arrangement of figs. 8 and 9 allows a displacement in a horizontal plane of the end of the beam 91 by the movement of the carriage on the beam 82, on the one hand, and by the displacement of the beam 91 relative to the carriage, on the other hand .



   An advantage inherent in the design of the beams according to the invention is apparent in particular from FIG. 9. Indeed, in this figure, it can be seen that the centers of gravity of the respective parts of the two intersecting beams are relatively close to each other, which is essential for the stability of the assembly. This design also allows the construction of a flat carriage, the two guide paths being a short distance from each other. In addition, in such an installation, where the movement speeds are sometimes high, the rigidity of the beams according to the invention as well as their low weight constitute a particularly important advantage.


    

Claims (9)

REVENDICATIONS 1. Poutre de support et/ou de guidage d'un chariot, notamment dans une installation de soudage ou de projection thermique, caractérisée en ce qu'elle comporte une âme constituée par une pièce de tôle plane, allongée, à bords longitudinaux parallèles, et deux parties de rail latérales, constituées chacune par une partie de tôle pliée le long d'une arête longitudinale, ces arêtes étant disposées parallèle.  CLAIMS  1. Support and / or guiding beam of a carriage, in particular in a welding or thermal spraying installation, characterized in that it comprises a core constituted by a piece of flat, elongated sheet metal, with parallel longitudinal edges, and two side rail parts, each consisting of a sheet metal part folded along a longitudinal edge, these edges being arranged parallel. ment aux bords de l'âme, de façon symétrique par rapport au plan médian longitudinal de l'âme. ment to the edges of the core, symmetrically with respect to the longitudinal median plane of the core. 2. Poutre selon la revendication 1, caractérisée en ce que chacun des bords longitudinaux de l'âme est fixé, à la heuteur de l'arête, à l'intérieur de l'angle d'une partie de rail correspondante.  2. Beam according to claim 1, characterized in that each of the longitudinal edges of the core is fixed, to the height of the edge, inside the angle of a corresponding rail part. 3. Poutre selon la revendication 1, caractérisée en ce que chacun des bords longitudinaux de l'âme est fixé, à proximité de l'arête, à l'intérieur de l'angle d'une partie de rail correspondante.  3. Beam according to claim 1, characterized in that each of the longitudinal edges of the core is fixed, near the edge, inside the angle of a corresponding rail part. 4. Poutre selon l'une des revendications 1 à 3, caractérisée en ce que les parties de rail sont reliées entre elles, outre par l'âme, par au moins une partie de tôle commune.  4. Beam according to one of claims 1 to 3, characterized in that the rail parts are interconnected, further by the core, by at least one part of common sheet. 5. Poutre selon l'une des revendications 1 à 4, caractérisée en ce que les deux parties de rail sont réalisées en une seule pièce de tôle pliée.  5. Beam according to one of claims 1 to 4, characterized in that the two rail parts are made in a single piece of folded sheet. 6. Poutre selon l'une des revendications 2 à 5, caractérisée en ce que les parties de rail sont fixées, outre aux bords longitudinaux de l'âme, en au moins un endroit sur au moins une des surfaces planes de l'âme.  6. Beam according to one of claims 2 to 5, characterized in that the rail parts are fixed, in addition to the longitudinal edges of the core, in at least one place on at least one of the flat surfaces of the core. 7. Poutre selon l'une des revendications 4 ou 5, caractérisée en ce qu'elle présente, d'un côté de l'âme, une section trapézoidale ou triangulaire.  7. Beam according to one of claims 4 or 5, characterized in that it has, on one side of the core, a trapezoidal or triangular section. 8. Poutre selon l'une des revendications 4, 5 ou 7, caractérisée en ce que les parties de rail présentent, d'un côté de l'âme, des parties repliées dont les extrémités sont fixées sur la surface plane correspondante de l'âme.  8. Beam according to one of claims 4, 5 or 7, characterized in that the rail parts have, on one side of the core, folded parts whose ends are fixed on the corresponding flat surface of the soul. 9. Poutre selon l'une des revendications 1 à 8, caractérisée en ce qu'elle comporte au moins une deuxième âme, disposée parallèlement à la première, en regard de celle-ci, et associée à deux autres parties de rail, les parties de rail situées d'un même côté des âmes étant reliées entre elles par une partie de tôle commune.  9. Beam according to one of claims 1 to 8, characterized in that it comprises at least a second core, arranged parallel to the first, facing the latter, and associated with two other rail parts, the parts rail located on the same side of the cores being interconnected by a common sheet metal part. La présente invention concerne une poutre de support et/ou de guidage d'un chariot, notamment dans une installation de soudage ou de projection thermique.  The present invention relates to a support beam and / or guide of a carriage, in particular in a welding or thermal spraying installation. L'invention a notamment pour but de fournir une poutre qui soit à la fois légère et très rigide, et qui soit d'une précision suffisante pour le guidage d'un chariot tout en pouvant être fabriquée à un prix de revient relativement bas.  The object of the invention is in particular to provide a beam which is both light and very rigid, and which is of sufficient precision for guiding a carriage while being able to be manufactured at a relatively low cost price. A cet effet, la poutre selon l'invention comporte, conformément à la revendication 1, une âme constituée par une pièce de tôle plane, allongée, à bords longitudinaux parallèles, et deux parties de rail la térales, constituées chacune par une partie de tôle pliée le long d'une arête longitudinale, ces arêtes étant disposées parallèlement au bord de l'âme, de façon symétrique par rapport au plan médian longitudinal de l'âme.  To this end, the beam according to the invention comprises, in accordance with claim 1, a core constituted by a piece of flat sheet metal,  elongated, with parallel longitudinal edges, and two rail parts  teral, each consisting of a part of sheet metal folded along a  longitudinal edge, these edges being arranged parallel to the edge  of the core, symmetrically with respect to the longitudinal median plane of the core. Les revendications dépendantes définissent des formes d'exécu tion préférées de cette poutre.  Dependent claims define forms of execution  tion of this beam. L'ensemble des caractéristiques et des avantages de l'invention ressortiront plus clairement de la description suivante de différents exemples de réalisation de la poutre selon l'invention, exemples représentés dans le dessin annexé, dans lequel: la fig. 1 est une vue en perspective d'une première forme d'exécution de la poutre selon l'invention; la fig. 2 est une vue latérale d'une variante de la poutre selon la fig. 1; les fig. 3 et 4 sont des vues frontales de forme d'exécution similaire à celle de la fig. 1; les fig. 5 et 6 sont des vues frontales de poutres comportant chacune deux chemins de guidage parallèles; la fig. 7 est une vue frontale d'une autre forme d'exécution d'une poutre, et les fig. 8 et 9 sont respectivement une vue de dessus et une vue latérale d'un agencement de poutres dans une installation de soudage et de projection thermique.  All of the characteristics and advantages of the invention will emerge more clearly from the following description of different embodiments of the beam according to the invention, examples represented in the appended drawing, in which:  fig. 1 is a perspective view of a first embodiment of the beam according to the invention;  fig. 2 is a side view of a variant of the beam according to FIG. 1;  fig. 3 and 4 are front views of an embodiment similar to that of FIG. 1;  fig. 5 and 6 are front views of beams each having two parallel guide paths;  fig. 7 is a front view of another embodiment of a beam, and  fig. 8 and 9 are respectively a top view and a side view of an arrangement of beams in a welding and thermal spraying installation. La poutre montrée à la fig. 1 comporte une âme 1 constituée par une pièce de tôle de forme rectangulaire, allongée, dont les bords longitudinaux sont désignés par les références 2 et 3. Deux parties de rail latérales 4, 5 sont constituées chacune par une partie de tôle pliée le long d'une arête respective 6, 7. Les bords longitudinaux 2, 3 de l'âme sont fixés, dans cet exemple, par soudage par points, par collage ou par un autre procédé approprié, à la hauteur des arêtes 6, 7 à l'intérieur de l'angle de chacune des parties de rail. Les deux parties de rail sont réalisées en une seule pièce de tôle pliée de telle façon que la poutre présente, d'un côté de l'âme, une section triangulaire et, de l'autre côté de l'âme, deux parties planes 8, 9 parallèles à l'âme.  The beam shown in fig. 1 comprises a core 1 constituted by a piece of sheet metal of rectangular shape, elongated, the longitudinal edges of which are designated by the references 2 and 3. Two parts of lateral rail 4, 5 are each constituted by a part of sheet metal folded along 'a respective edge 6, 7. The longitudinal edges 2, 3 of the core are fixed, in this example, by spot welding, by gluing or by another suitable method, at the height of the edges 6, 7 to the inside the angle of each of the rail parts. The two rail parts are made in a single piece of sheet metal folded in such a way that the beam has, on one side of the core, a triangular section and, on the other side of the core, two flat parts 8 , 9 parallel to the core. L'arête 10 de la partie à section triangulaire peut être parallèle aux arêtes 6, 7 ou former un angle avec celles-ci, comme le montre la fig. 2, vue latérale d'une poutre analogue à celle de la fig. 1, mais présentant une section progressivement plus petite d'une extrémité à l'autre. Cette variante peut être avantageuse dans des applications où une extrémité de la poutre est libre.  The edge 10 of the triangular section can be parallel to the angles 6, 7 or form an angle with them, as shown in fig. 2, side view of a beam similar to that of FIG. 1, but having a progressively smaller section from one end to the other. This variant can be advantageous in applications where one end of the beam is free. Il ressort de l'exemple de la fig. I que la poutre selon l'invention présente un poids très faible par unité de longueur et qu'elle peut être fabriquée de façon très économique. L'âme centrale I qui définit la précision du chemin de guidage formé par les deux parties de rail permet de réaliser de façon extrêmement simple un très bon parallélisme et des tolérances suffisantes de la distance entre les arêtes des parties de rail. D'autre part, la poutre présente une grande rigidité, grâce notamment à la section triangulaire déterminée par les arêtes 6, 7 et 10, une telle section étant en outre très avantageuse du point de vue de la fabrication. Une variante très proche consisterait à utiliser une section trapézoïdale.  It appears from the example of FIG. I that the beam according to the invention has a very low weight per unit of length and that it can be manufactured very economically. The central core I which defines the precision of the guide path formed by the two rail parts makes it possible to achieve in an extremely simple manner a very good parallelism and sufficient tolerances of the distance between the edges of the rail parts. On the other hand, the beam has great rigidity, thanks in particular to the triangular section determined by the edges 6, 7 and 10, such a section also being very advantageous from the point of view of manufacturing. A very close variant would consist in using a trapezoidal section. Les parties repliées 8 et 9 forment des espaces protégés au-dessus de l'âme centrale, permettant par exemple d'y placer des câbles ou tuyaux, des détecteurs de position, etc., le long de la poutre. Le creux de la section triangulaire peut également recevoir des conduites et des ouvertures peuvent être prévues dans la paroi latérale ou dans l'âme pour offrir des passages à de telles conduites ou pour rendre la poutre encore plus légère tout en conservant la grande rigidité de celle-ci.  The folded parts 8 and 9 form protected spaces above the central core, making it possible, for example, to place cables or pipes, position detectors, etc., along the beam. The hollow of the triangular section can also receive pipes and openings can be provided in the side wall or in the core to provide passages for such pipes or to make the beam even lighter while retaining the high rigidity of that -this. La fig. 3 représente, en vue frontale, une poutre similaire à celle de la fig. 1, dans laquelle les extrémités 11 et 12 des parties 8 et 9 sont pliées vers l'âme et fixées à celle-ci par exemple par soudage.  Fig. 3 shows, in front view, a beam similar to that of FIG. 1, in which the ends 11 and 12 of the parts 8 and 9 are folded towards the core and fixed to the latter, for example by welding. Cela accroît encore la rigidité de la poutre et permet de former un canal central entre les parties 11, 12 et 1, qui peut recevoir par exemple des câbles connectés à un chariot déplaçable sur la poutre. This further increases the rigidity of the beam and makes it possible to form a central channel between the parts 11, 12 and 1, which can receive, for example, cables connected to a carriage which can be moved on the beam. Les parties 11 et 12 peuvent également présenter des ouvertures ou ne s'étendre que sur des sections limitées de la poutre.  Parts 11 and 12 may also have openings or extend only over limited sections of the beam. La fig. 4 montre une autre forme d'exécution similaire à celle de la fig. 1, dans laquelle des parties de rail 44, 45 sont reliées entre elles par une partie de tôle commune 40 conférant à la poutre un profil sensiblement rectangulaire. Les dimensions du chemin de guidage sont ici également déterminées par l'âme 41 disposée de façon simi laire à la fig. 1. La partie supérieure de la poutre de la fig. 4 repré sente une variante de celles des fig. 1 et 3, mais, bien entendu, de nombreuses formes peuvent être envisagées et combinées entre elles pour les parties supérieure et inférieure de la poutre par rapport à l'âme centrale.  Fig. 4 shows another embodiment similar to that of  fig. 1, in which rail parts 44, 45 are interconnected  by a part of common sheet metal 40 giving the beam a profile  substantially rectangular. The dimensions of the guideway  here are also determined by the core 41 arranged in a simi  area in fig. 1. The upper part of the beam in fig. 4 rep  feels a variant of those of figs. 1 and 3, but, of course, of  many forms can be envisaged and combined with each other  for the upper and lower parts of the beam relative to  the central soul. Les fig. 5 et 6 montrent des exemples de poutres à deux chemins de guidage superposés déterminés par des âmes parallèles 51, 52 et 61, 62 respectivement. Les parties de rail situées d'un même côté des âmes, soit 54 et 56, 55 et 57, 64 et 66, 65 et 67, sont reliées entre elles **ATTENTION** fin du champ CLMS peut contenir debut de DESC **.  Figs. 5 and 6 show examples of two-way beams  superimposed guide lines determined by parallel cores 51, 52 and  61, 62 respectively. The rail parts located on the same side of the  souls, i.e. 54 and 56, 55 and 57, 64 and 66, 65 and 67, are linked together ** ATTENTION ** end of the CLMS field may contain start of DESC **.
CH545681A 1981-08-25 1981-08-25 Beam for supporting and/or guiding a carriage CH642583A5 (en)

Priority Applications (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH545681A CH642583A5 (en) 1981-08-25 1981-08-25 Beam for supporting and/or guiding a carriage

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH545681A CH642583A5 (en) 1981-08-25 1981-08-25 Beam for supporting and/or guiding a carriage

Publications (1)

Publication Number Publication Date
CH642583A5 true CH642583A5 (en) 1984-04-30

Family

ID=4293899

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
CH545681A CH642583A5 (en) 1981-08-25 1981-08-25 Beam for supporting and/or guiding a carriage

Country Status (1)

Country Link
CH (1) CH642583A5 (en)

Cited By (3)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
EP0670196A2 (en) * 1994-03-04 1995-09-06 Steinecker Entwicklungs GmbH &amp; Co. Device for welding profiled bodies on bodies with surfaces
EP0890409A2 (en) * 1997-07-11 1999-01-13 Bruno Bisiach An improved system for welding railway or subway cars
EP1005947A1 (en) * 1998-12-02 2000-06-07 Messer Cutting &amp; Welding AG Lug protecting cover

Cited By (6)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
EP0670196A2 (en) * 1994-03-04 1995-09-06 Steinecker Entwicklungs GmbH &amp; Co. Device for welding profiled bodies on bodies with surfaces
EP0670196A3 (en) * 1994-03-04 1996-06-05 Steinecker Entwicklungs Gmbh & Device for welding profiled bodies on bodies with surfaces.
US5595329A (en) * 1994-03-04 1997-01-21 Anton Steinecker Entwicklungs Gmbh & Co. Apparatus for welding profile bodies onto planar bodies
EP0890409A2 (en) * 1997-07-11 1999-01-13 Bruno Bisiach An improved system for welding railway or subway cars
EP0890409A3 (en) * 1997-07-11 1999-07-28 Bruno Bisiach An improved system for welding railway or subway cars
EP1005947A1 (en) * 1998-12-02 2000-06-07 Messer Cutting &amp; Welding AG Lug protecting cover

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2662232A1 (en) METAL CHASSIS OF CABINET.
FR2846898A1 (en) METHOD OF LASER WELDING IN ONE PASS OF A T-JOINT OF METAL PARTS
CH618371A5 (en)
CH636798A5 (en) TABLE TO TRACE AND GROOVE PLATES OF INSULATING MATERIAL.
EP0197827B1 (en) Examination table with linear guiding of the table top
CH642583A5 (en) Beam for supporting and/or guiding a carriage
FR2819436A1 (en) ACCOMPANIOR OF SHEETS FOR BENDING PRESS
FR2576955A1 (en) Device for covering spaces or surfaces, such as, for example, a swimming pool
CH643175A5 (en) ASSEMBLY APPARATUS WITH QUADRANGULAR JOINT FOR MAKING FRAMES OR PANELS.
FR2468834A1 (en) SOOT BLOWER
FR2557861A1 (en) ARRANGEMENT OF ROLLS FOR FORMING A ROLL TABLE FOR THE TRANSPORT IN PARTICULAR OF WORKPIECES FOR FLAT SHAPE
EP2492435A2 (en) Frame in form of a kit for a fixed, hinged or sliding leaf for a gate or similar
FR2879138A1 (en) Track for motor vehicle seat, has movable track unit including sheet metal support with core presenting bracket housed in recess, where flap is directly welded on lower portion of core and projection zone is welded on contour of recess
FR2544447A1 (en) Cable supporting frame using angles and channels
CA2296753C (en) Method for welding overlapping metal sheets and corresponding railway car body
FR2778590A1 (en) Installation for the laser welding of overlapping components
FR2841807A1 (en) PROCESS FOR MANUFACTURING A SECTION OF A MEMBRAGE OF A SUPPORT LEG OF AN OPERATING PLATFORM AT SEA
FR2511265A1 (en) EXTENSIBLE MODULAR VACUUM CHAMBER
FR3083557A1 (en) INVISIBLE BASE FENCE FIXING DEVICE
CH635498A5 (en) Articulated bracelet comprising links with decor small plates
EP1184260A1 (en) Body structure with lower beams fixed by boxes
FR2883017A1 (en) Telescopic type swimming pool shelter, has covering sections whose dimensions are adapted so that each section is received in following section, where sections have flat panels, respectively, connected by fixation devices
FR2602854A1 (en) Angle iron for assembling sections
FR2667382A1 (en) Spacer piece for a mobile filing frame (rack) for hanging files, and frame including it
BE1008564A3 (en) Support structure for a roller of a sliding door and sliding door and equipped.

Legal Events

Date Code Title Description
PL Patent ceased