CH630845A5 - Device for controlling the displacements of the carriage of a typewriter - Google Patents

Device for controlling the displacements of the carriage of a typewriter Download PDF

Info

Publication number
CH630845A5
CH630845A5 CH498179A CH498179A CH630845A5 CH 630845 A5 CH630845 A5 CH 630845A5 CH 498179 A CH498179 A CH 498179A CH 498179 A CH498179 A CH 498179A CH 630845 A5 CH630845 A5 CH 630845A5
Authority
CH
Switzerland
Prior art keywords
carriage
positions
tabulation
rail
jumpers
Prior art date
Application number
CH498179A
Other languages
French (fr)
Inventor
Albert Gaide
Original Assignee
Hermes Precisa International
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Hermes Precisa International filed Critical Hermes Precisa International
Priority to CH498179A priority Critical patent/CH630845A5/en
Publication of CH630845A5 publication Critical patent/CH630845A5/en

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B41PRINTING; LINING MACHINES; TYPEWRITERS; STAMPS
    • B41JTYPEWRITERS; SELECTIVE PRINTING MECHANISMS, i.e. MECHANISMS PRINTING OTHERWISE THAN FROM A FORME; CORRECTION OF TYPOGRAPHICAL ERRORS
    • B41J21/00Column, tabular or like printing arrangements; Means for centralising short lines
    • B41J21/18Column, tabular or like printing arrangements; Means for centralising short lines characterised by applications of scales or indicators
    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B41PRINTING; LINING MACHINES; TYPEWRITERS; STAMPS
    • B41JTYPEWRITERS; SELECTIVE PRINTING MECHANISMS, i.e. MECHANISMS PRINTING OTHERWISE THAN FROM A FORME; CORRECTION OF TYPOGRAPHICAL ERRORS
    • B41J21/00Column, tabular or like printing arrangements; Means for centralising short lines
    • B41J21/04Mechanisms for setting or restoring tabulation stops

Landscapes

  • Accessory Devices And Overall Control Thereof (AREA)

Abstract

The control device comprises a rail (5) carrying riders (6) capable of occupying three angular positions with respect to the rail (5), a rest position and an active position (T, M) on each side of this rest position. Each rider (6) in one of these active positions (T, M) respectively defines a tabulation position and a margin position. The rail (5) extends close to a window (21) of a viewer (22) and each rider (6) has two separate marks (19, 20) capable of being placed behind the window (21) respectively in both active positions (T, M) of the rider (6) so as to be visible for a user. The marks (19, 20) in the viewer (22) constitute means for displaying the tabulation and margin positions allowing the user to check these positions continuously without having the move the carriage (1). <IMAGE>

Description

       

  
 

**ATTENTION** debut du champ DESC peut contenir fin de CLMS **.

 



   REVENDICATIONS
 1. Dispositif de contrôle des déplacements du chariot d'une machine à écrire le long d'un cylindre de frappe, ce dispositif comprenant des moyens pour fixer à volonté des positions de tabulation le long de la course du chariot et une mémoire permanente de ces positions de tabulation, caractérisé en ce qu'il comprend des moyens d'affichage des positions de tabulation dans un voyant s'étendant parallèlement au cylindre de frappe le long de la course du chariot. une marque visible dans ce voyant étant réalisée en regard de chaque position de tabulation.



   2. Dispositif selon la revendication 1, caractérisé en ce que les moyens d'affichage sont constitués par un affichage électronique.



   3. Dispositif selon la revendication 2, caractérisé en ce que l'affichage électronique est à cristaux liquides.



   4. Dispositif selon la revendication 2, caractérisé en ce que l'affichage électronique est à diodes.



   5. Dispositif selon la revendication 1, comprenant une mémoire permanente mécanique constituée par un rail de tabulation portant des cavaliers susceptibles d'occuper au moins deux positions, une position active, dans laquelle ils déterminent une position de tabulation, et une position de repos, caractérisé en ce que le rail s étend à proximité d'une fenêtre translucide du voyant, chaque cavalier étant porteur d'une marque s'étendant en regard de ladite fenêtre dans la position active du cavalier, de façon à être visible pour un utilisateur.



   6. Dispositif selon la revendication 5, caractérisé en ce que chaque cavalier est susceptible d'occuper une seconde position active dans laquelle il constitue un repère de marge, une seconde marque, distincte de la première et portée par le cavalier, étant placée en regard d'une fenêtre translucide du voyant dans ladite seconde position active.



   7. Dispositif selon la revendication 6, caractérisé en ce qu'il comprend des moyens de lecture de la position des cavaliers transmettant les positions de tabulation et de marge à un circuit électronique de mémoire temporaire, ces moyens de lecture étant portés par le chariot et étant rendus actifs à chaque nouvel enclenchement, pendant un aller et retour du chariot le long de sa course.



   8. Dispositif selon la revendication 7, comprenant des touches de pose et de suppression des positions de tabulation et de marge le long de la course du chariot, caractérisé en ce qu'il comprend des moyens de transmission mécanique reliant ces touches à la mémoire permanente et des capteurs sensibles aux mouvements de ces touches et coopérant avec le circuit électronique de mémoire, de façon que toute modification des positions de tabulation ou de marge, pendant l'utilisation de la machine à écrire dont fait partie le dispositif, soit transmise simultanément à la mémoire permanente et à la mémoire temporaire.



   9. Dispositif selon la revendication 8, caractérisé en ce qu'il comprend des moyens de verrouillage de la touche de pose et la suppression des positions de marge, ces moyens de verrouillage étant destinés à empêcher la pose de plus de deux positions de marge.



   10. Dispositif selon l'une des revendications 1 à 9, dans lequel le chariot porte un index se déplaçant le long d'une règle graduée, caractérisé en ce que les moyens d'affichage sont adjacents à ladite règle graduée.



     11.    Dispositif selon l'une des revendications 2 à 4, caractérisé en ce que l'affichage électronique est incorporé à une règle - pressepapier.



   La présente invention concerne un dispositif de contrôle des déplacements du chariot d'une machine à écrire, comme défini par la revendication.



   Une machine à écrire est souvent utilisée pour un grand nombre de travaux différents, tels que la correspondance, la facturation ou la comptabilité. Chacun de ces travaux nécessite une mise en page particulière correspondant à une disposition particulière des positions de tabulation. Il est difficile pour une secrétaire de se souvenir de l'état des positions de tabulation, et elle doit souvent vérifier quels sont les emplacements de ces positions. Cette vérification devient indispensable lorsqu'une même machine est utilisée par plusieurs personnes.



   Les machines à écrire avec le chariot-support de papier mobile comportent souvent un dispositif de tabulation pour poser et/ou déposer les cavaliers de butée. Il suffit en général de placer le chariot à l'endroit voulu et d'actionner une touche, ce qui met en place le cavalier. Ces cavaliers se trouvent à l'arrière de la machine et sont invisibles.



   Les machines à écrire de tous genres, qu'elles soient à   chariot    porte-papier mobile ou à chariot-support de dispositif d'impression, sont équipées généralement de margeurs déplaçables manuellement ou automatiquement. Ces margeurs se déplacent sur des règlesrepères et un index indique clairement leur positionnement.



   L'invention ci-après a pour but d'indiquer à l'utilisateur aussi clairement, comme c'était le cas jusqu'ici pour les margeurs, la position exacte des clés de tabulation, et elle comprend à cet effet des moyens d'affichage des positions de tabulation dans un voyant s'étendant parallèlement au cylindre de frappe le long de la course du chariot, une marque visible dans ce voyant étant réalisée en regard de chaque position de tabulation.



   Le dessin annexé représente, schématiquement et à titre d'exemple, une forme d'exécution du dispositif de contrôle des déplacements du chariot d'une machine à écrire selon l'invention, ainsi qu'une variante.



   La fig. 1 illustre en perspective une machine à écrire munie d'un tel dispositif.



   Les fig. 2 à 5 sont des vues du dispositif dans des plans de coupe transversaux à la trajectoire du chariot.



   La fig. 2 est une vue en coupe du dispositif, montrant une mémoire mécanique des positions de tabulation et une partie du chariot.



   La fig. 3 montre un mécanisme de pose et de suppression des positions de tabulation.



   La fig. 4 montre un mécanisme de suppression de toutes les positions de tabulation simultanément.



   La fig. 5 montre   un mécanisme    destiné à la pose et à la suppression des positions de marge.



   La fig. 6 est une vue partielle en coupe transversale d'une variante d'exécution du dispositif.



   La machine à écrire représentée à la fig. 1 comprend un chariot 1 susceptible de se déplacer le long d'un cylindre de frappe 2. Cette machine est agencée dans un boîtier 3 et présente un clavier 4.



   En référence à la fig. 2, la machine à écrire comprend un rail de tabulation 5 le long duquel sont montés des cavaliers 6. Le rail 5 est monté pivotant selon un axe parallèle à l'axe du cylindre de frappe 2 et est maintenu dans une position angulaire de repos par un ressort 7, représenté à la fig. 3.



   Le rail de tabulation 5 est constitué par une barre cylindrique présentant une fraisure longitudinale 8 et des gorges annulaires 9 destinées à recevoir les cavaliers 6. Deux rainures longitudinales 10 et   11    du rail 5 sont prévues pour le montage et le blocage des cavaliers 6. Ces cavaliers 6 sont en forme générale de rondelle et présentent un doigt radial 12. Le diamètre intérieur du cavalier 6 est au moins égal au diamètre extérieur du rail de tabulation 5, et trois ergots 13 de chaque cavalier coopèrent avec une gorge annulaire pour assurer le guidage de ce cavalier autour du rail de tabulation 5.

 

  La retenue des cavaliers 6 sur le rail 5 est assurée par une tige 14, disposée dans une rainure 11 et faisant saillie le long du rail 5. La partie de la tige 14 faisant saillie est engagée dans une découpe 15 de chaque cavalier 6. Cette découpe 15 est allongée et permet une rotation limitée de chaque cavalier 6 par rapport au rail de tabulation 5.  



   Chaque cavalier 6 est susceptible d'occuper trois positions



  angulaires par rapport au rail 5: une position de repos illustrée en trait plein à la fig. 2, et deux positions actives de part et d'autre de la position de repos. Des moyens de verrouillage des cavaliers 6 dans chacune de ces positions sont constitués par un peigne 16 à lamesressorts 17 coopérant avec des crans 18 de chaque cavalier 6.



   Deux marques 19 et 20 sont prévues sur le pourtour de chaque cavalier 6. Ces deux marques 19 et 20 sont constituées par des saillies peintes de deux couleurs différentes et disposées, en position de repos du cavalier, de part et d'autre d'une fenêtre 21 d'un voyant 22 prévu dans le boîtier 3. L'écart angulaire entre les deux marques 19 et 20 est sensiblement égal à l'écart angulaire entre les deux positions actives que le cavalier 6 peut occuper par rapport au rail de tabulation 5.



   Le chariot I se déplace à proximité du rail de tabulation 5 et présente deux capteurs magnétiques 23 et 24. Un index 25 solidaire du chariot 1 se déplace le long d'une règle graduée translucide 26.



  Deux pivots 28 sont insérés dans le chariot 1 de part et d'autre des capteurs 23 et 24. Ces pivots 28 forment des butées pour le doigt 12 du cavalier 6 lors de la pose ou de la dépose de celui-ci en position active. Ces opérations sont réalisées de façon connue en faisant pivoter le rail de tabulation 5 dans un sens ou dans l'autre suivant la fonction commandée.



   Comme on le voit à la fig. 2, dans une première position active T, représentée en trait interrompu, l'extrémité du doigt 12 d'un cavalier 6 se trouve en regard de la trajectoire du capteur 23 pour définir une position de tabulation. Dans cette position, la marque 19 est disposée derrière la fenêtre 21. de façon à être visible pour un utilisateur de la machine à écrire.



   De façon analogue, dans la seconde position active M, représentée en trait mixte, l'extrémité du doigt 12 est en regard de la trajectoire du capteur magnétique 24, et la marque 20 est derrière la fenêtre 21. Le capteur magnétique 24 interprète le doigt 12 d'un cavalier 6 dans la seconde position active M comme une position de   margc.   



   La fig. 3 illustre un mécanisme de pose et de dépose des cavaliers 6 en première position active T. Ce mécanisme est commandé par une touche 29 disposée dans la partie gauche du boîtier 3 de la machine   à écrire (fig.    1). Ce mécanisme comprend une plaque 30 engagée à l'extrémité du rail de tabulation 5 et angulairement solidaire du rail 5. Cette plaque 30 comprend un bras 31 coopérant avec le ressort 7 de rappel du rail 5 en position de repos. La plaque 30 présente une découpure 32 en T comprenant une portion annulaire 33 et une portion radiale 34.



   La touche 29 est fixée à une pièce 35 en tôle pliée. Cette pièce 35 présente une ouverture 36 traversée par l'extrémité du rail 5, un pivot 37 engagé dans la partie annulaire 33 de la découpe 32 et un trou oblong 38. Une tige 39 solidaire du boîtier 3 est engagée dans le trou oblong 38, et un ressort 40 sollicite la touche 39 vers l'extérieur du boîtier 3. Le pivot 37 est appuyé contre le bord d'une cloison 41 traversée par le rail de tabulation 5, ce bord formant rampe de guidage 42.



   La pose d'un cavalier 6 en première position active T est réalisée en appuyant sur la partie supérieure de la touche 29. La pièce 35 subit une translation guidée par la rampe 42 et par la tige 39, puis une rotation autour de la tige 39 en sens inverse des aiguilles d'une montre à la fig. 3.



   Pendant la translation de la pièce 35, le pivot 37 s'engage dans la portion radiale 34 de la découpe 32, de façon à entraîner la plaque 30 lors de la rotation de la pièce 35. L'amplitude de la rotation de la plaque 35 est limitée par des épaulements 43 de la rampe de guidage 42.



   La plaque 30 et le rail de tabulation 5 pivotent contre l'action du ressort 7 d'un angle x sensiblement égal à l'écart angulaire entre les deux positions actives T et M des cavaliers 6 par rapport au rail 5. Le doigt 12 du cavalier 6 correspondant à la position occupée par le chariot I vient buter contre le pivot 28 disposé à côté du capteur magnétique 24. et le cavalier 6 passe de la position de repos à la position active T. En fin de course, une patte 44 solidaire du bras 31 coopère avec un rupteur 45 miniature.



   Pour la dépose d'un cavalier   6,1'utilisateur    appuie sur la partie inférieure de la touche 29. Le rail 5 est entraîné de façon analogue à ce qui est décrit plus haut dans un pivotement en sens inverse d'un angle   9    égal à l'écart angulaire entre la position active T et la position de repos d'un cavalier 6 par rapport au rail 5. Un rupteur miniature 46 est destiné à coopérer avec un pli 47 de la pièce 35.



   La fig. 4 illustre un mécanisme permettant la suppression simultanée de toutes les positions de tabulation. Ce mécanisme comprend un levier 48 articulé sur le boîtier 3 de la machine à écrire, à côté de la touche 29. Ce levier est prévu pour commander successivement le pivotement d'une barre universelle 28 et une rotation d'un angle   p    du rail de tabulation 5. Comme illustré à la fig. 2, la barre universelle 28 s'étend parallèlement au rail de tabulation 5 et est susceptible de former butée pour des bras 27 des cavaliers 6 en position active T.



   Lorsqu'on actionne le levier 48 contre l'action d'un ressort de rappel 49, son extrémité 50 qui, au repos, maintient la barre universelle 28 écartée de la trajectoire des becs 27 s'engage dans une fente 51 de cette barre 28. Puis un téton 52 coopère avec une entaille 53 d'une plaque 54 angulairement solidaire du rail 5 de façon à le faire pivoter. Un bras 55, solidaire du levier 48, coopère avec deux butées 56 et 57, limitant la course de ce levier 48 et définissant sa position de repos.



   Un rupteur miniature 58, disposé à proximité de la butée 57, est actionné par le bras 55 en fin de course du levier 48.



   Le dispositif décrit ci-dessus est plus particulièrement destiné à une machine à écrire munie d'un circuit logique de gestion. Le rail 5 et les cavaliers 6 constituent une mémoire permanente mécanique.



   Dans ce type de machine, toutes les informations sont portées par un circuit électronique de mémoire associant à chaque position que le chariot 1 peut occuper les informations correspondantes. Lorsque la machine est enclenchée, le chariot 1 effectue automatiquement un aller et retour le long de sa course. Au cours de cet aller et retour, les capteurs 23 et 24 sont rendus actifs et relèvent les emplacements de positions de tabulation et de marge correspondant à des cavaliers 6 en position active T, respectivement M, le long du rail 5. Les capteurs 23 et 24 sont reliés au circuit de mémoire et lui transmettent les informations correspondantes. Lors de la pose ou de la dépose d'un cavalier 6 pendant l'utilisation de la machine, les rupteurs miniatures 45, respectivement 46, transmettent une impulsion au circuit logique.

  Le circuit logique, connaissant la position du chariot 1, interprète cette impulsion et modifie l'état de la mémoire en conséquence.



   Le rupteur miniature 58 informe le circuit logique qu'il faut effacer de la mémoire toutes les positions de tabulation. Dans le cas où la machine est munie d'un circuit électronique de mémoire permanente, les capteurs 23 et 24 peuvent être supprimés sans inconvénient, car les informations sont conservées même lorsque la machine est déclenchée. Dans une telle machine, le rail de tabulation 5 et les cavaliers 6 ne constituent plus qu'un support pour les marques 19 et 20.



   La fig. 5 représente un mécanisme de pose et de dépose des cavaliers 6 en position active M. Ce mécanisme est analogue à celui illustré à la fig. 3 et comprend une touche de commande 59 disposée à droite du voyant 22. Cette touche 59 est solidaire d'une pièce 60 coopérant avec une plaque 61 angulairement solidaire du rail de tabulation 5. En agissant sur la partie inférieure de la touche 59, la pièce 60 entraîne une rotation du rail 5 dans le sens des aiguilles d'une montre d'un angle   x,    provoquant la pose d'un cavalier en position active M. Lorsqu'on appuie sur la touche 59 à sa partie supérieure, on commande la dépose d'un cavalier 6 en position active M.

 

   Des rupteurs miniatures 62 et 63 sont disposés de part et d'autre de la pièce 60 pour transmettre au circuit logique les informations de pose et de dépose des cavaliers 6 en position M. Un dispositif de sécurité est prévu pour empêcher la pose de plus de deux cavaliers en  position active M. Ces cavaliers sont interprétés comme des margeurs limitant l'amplitude des déplacements du chariot 1 et, au cas où plus de deux margeurs sont posés, le circuit logique ne peut plus déterminer quelles sont les limites des déplacements du chariot.



   Le dispositif de sécurité est constitué par un cliquet 64 monté oscillant entre deux butées 65 et 66 contre l'action d'un ressort de rappel 67. Ce cliquet 64 est susceptible de coopérer avec un bec 68 de la pièce 60 pour l'empêcher de pivoter dans le sens des aiguilles d'une montre pour la pose d'un margeur. Un rupteur miniature, non représenté, est actionné lorsqu'on appuie sur la touche 59. Ce rupteur est relié au circuit logique. Ce dernier compte le nombre de margeurs posés et, si ce nombre est inférieur à deux, il commande l'alimentation d'un électro-aimant 69. Ce dernier attire le cliquet 64 de façon à libérer la pièce 60.



   Le dispositif de contrôle des déplacements du chariot décrit cidessus permet, grâce à une construction très simple, donc bon marché, de commander la pose et la suppression de cavaliers simultanément à la mise en place de marques dans le voyant. Ces dernières permettent à un utilisateur d'avoir un contrôle permanent de l'emplacement des positions de tabulation.



   On peut prévoir de nombreuses variantes du dispositif faisant l'objet de l'invention.



   Au cas où la machine à écrire est munie d'un circuit électronique de mémoire permanente, le voyant pourrait être constitué par un affichage électronique relié à des moyens de lecture du contenu de la mémoire. L'affichage électronique pourrait être réalisé par un affichage à diodes ou à cristaux liquides. On pourrait, par exemple, envisager d'intégrer cet affichage électronique à la   règle-presse-    papier.

 

   La fig. 6 illustre une variante d'exécution, dans laquelle le voyant 22 comprend deux fenêtres 21 séparées, destinées respectivement aux marques de tabulation 19 et aux marques de marge 20. En outre, chaque cavalier 6 présente deux doigts 12 destinés à coopérer avec les capteurs magnétiques 23, respectivement 24. Un seul pivot 28 constitue une butée solidaire du chariot 1 pour la   anise    en place des cavaliers 6 dans l'une ou l'autre des positions actives T et M. 



  
 

** ATTENTION ** start of the DESC field may contain end of CLMS **.

 



   CLAIMS
 1. Device for controlling the movements of the carriage of a typewriter along a typing cylinder, this device comprising means for setting tabulation positions along the course of the carriage at will and a permanent memory of these tabulation positions, characterized in that it comprises means for displaying the tabulation positions in a sight glass extending parallel to the striking cylinder along the stroke of the carriage. a visible mark in this indicator being made opposite each tabulation position.



   2. Device according to claim 1, characterized in that the display means are constituted by an electronic display.



   3. Device according to claim 2, characterized in that the electronic display is with liquid crystal.



   4. Device according to claim 2, characterized in that the electronic display is with diodes.



   5. Device according to claim 1, comprising a mechanical permanent memory constituted by a tabulation rail carrying jumpers capable of occupying at least two positions, an active position, in which they determine a tabulation position, and a rest position, characterized in that the rail extends near a translucent window of the indicator, each rider carrying a mark extending opposite said window in the active position of the rider, so as to be visible to a user.



   6. Device according to claim 5, characterized in that each rider is capable of occupying a second active position in which it constitutes a mark of margin, a second mark, distinct from the first and carried by the rider, being placed opposite a translucent window of the indicator in said second active position.



   7. Device according to claim 6, characterized in that it comprises means for reading the position of the jumpers transmitting the tabulation and margin positions to an electronic circuit of temporary memory, these reading means being carried by the carriage and being made active at each new engagement, during a round trip of the carriage along its race.



   8. Device according to claim 7, comprising keys for placing and deleting the tabulation and margin positions along the travel of the carriage, characterized in that it comprises mechanical transmission means connecting these keys to the permanent memory and sensors sensitive to the movements of these keys and cooperating with the electronic memory circuit, so that any modification of the tabulation or margin positions, during the use of the typewriter of which the device is a part, is transmitted simultaneously to permanent memory and temporary memory.



   9. Device according to claim 8, characterized in that it comprises means for locking the laying key and the removal of the margin positions, these locking means being intended to prevent the laying of more than two margin positions.



   10. Device according to one of claims 1 to 9, wherein the carriage carries an index moving along a graduated rule, characterized in that the display means are adjacent to said graduated rule.



     11. Device according to one of claims 2 to 4, characterized in that the electronic display is incorporated in a rule - paperweight.



   The present invention relates to a device for controlling the movements of the carriage of a typewriter, as defined by the claim.



   A typewriter is often used for many different jobs, such as correspondence, invoicing, or accounting. Each of these works requires a specific layout corresponding to a particular arrangement of the tab positions. It is difficult for a secretary to remember the state of the tab positions, and she often has to check the locations of these positions. This verification becomes essential when the same machine is used by several people.



   Typewriters with the mobile paper support carriage often include a tabulation device for placing and / or depositing the stopper jumpers. In general, it suffices to place the trolley in the desired location and press a button, which sets up the jumper. These jumpers are located at the rear of the machine and are invisible.



   Typewriters of all kinds, whether with a mobile paper-holder carriage or a printing-device support carriage, are generally equipped with feeders which can be moved manually or automatically. These feeders move on landmarks and an index clearly indicates their positioning.



   The aim of the invention below is to indicate to the user as clearly, as was the case hitherto for feeders, the exact position of the tabulation keys, and for this purpose it comprises means of display of the tabulation positions in an indicator extending parallel to the striking cylinder along the carriage stroke, a visible mark in this indicator being produced opposite each tabulation position.



   The accompanying drawing shows schematically and by way of example, an embodiment of the device for controlling the movements of the carriage of a typewriter according to the invention, as well as a variant.



   Fig. 1 illustrates in perspective a typewriter provided with such a device.



   Figs. 2 to 5 are views of the device in cutting planes transverse to the trajectory of the carriage.



   Fig. 2 is a sectional view of the device, showing a mechanical memory of the tabulation positions and part of the carriage.



   Fig. 3 shows a mechanism for setting and removing tab positions.



   Fig. 4 shows a mechanism for deleting all the tabulation positions simultaneously.



   Fig. 5 shows a mechanism for setting and removing margin positions.



   Fig. 6 is a partial view in cross section of an alternative embodiment of the device.



   The typewriter shown in fig. 1 comprises a carriage 1 capable of moving along a striking cylinder 2. This machine is arranged in a housing 3 and has a keyboard 4.



   With reference to fig. 2, the typewriter comprises a tab rail 5 along which are mounted jumpers 6. The rail 5 is pivotally mounted along an axis parallel to the axis of the striking cylinder 2 and is held in an angular position of rest by a spring 7, shown in FIG. 3.



   The tab rail 5 is constituted by a cylindrical bar having a longitudinal countersink 8 and annular grooves 9 intended to receive the jumpers 6. Two longitudinal grooves 10 and 11 of the rail 5 are provided for mounting and locking the jumpers 6. These jumpers 6 are generally in the form of a washer and have a radial finger 12. The inside diameter of the jumper 6 is at least equal to the outside diameter of the tab rail 5, and three pins 13 of each jumper cooperate with an annular groove for guiding of this jumper around the tab rail 5.

 

  The retention of the jumpers 6 on the rail 5 is ensured by a rod 14, disposed in a groove 11 and projecting along the rail 5. The part of the rod 14 projecting is engaged in a cutout 15 of each jumper 6. This cutout 15 is elongated and allows limited rotation of each jumper 6 relative to the tab rail 5.



   Each jumper 6 is likely to occupy three positions



  angular with respect to the rail 5: a rest position illustrated in solid lines in FIG. 2, and two active positions on either side of the rest position. Locking means of the jumpers 6 in each of these positions consist of a comb 16 with spring blades 17 cooperating with notches 18 of each jumper 6.



   Two marks 19 and 20 are provided on the periphery of each rider 6. These two marks 19 and 20 are constituted by projections painted in two different colors and arranged, in the rider's rest position, on either side of a window 21 of an indicator 22 provided in the housing 3. The angular difference between the two marks 19 and 20 is substantially equal to the angular difference between the two active positions that the jumper 6 can occupy relative to the tab rail 5 .



   The carriage I moves near the tabulation rail 5 and has two magnetic sensors 23 and 24. An index 25 secured to the carriage 1 moves along a translucent graduated rule 26.



  Two pivots 28 are inserted in the carriage 1 on either side of the sensors 23 and 24. These pivots 28 form stops for the finger 12 of the jumper 6 during the installation or removal of the latter in the active position. These operations are carried out in a known manner by rotating the tab rail 5 in one direction or the other depending on the commanded function.



   As seen in fig. 2, in a first active position T, shown in broken lines, the end of the finger 12 of a jumper 6 is located opposite the path of the sensor 23 to define a tabulation position. In this position, the mark 19 is arranged behind the window 21. so as to be visible to a user of the typewriter.



   Similarly, in the second active position M, shown in phantom, the end of the finger 12 is opposite the path of the magnetic sensor 24, and the mark 20 is behind the window 21. The magnetic sensor 24 interprets the finger 12 of a jumper 6 in the second active position M as a margc position.



   Fig. 3 illustrates a mechanism for installing and removing the jumpers 6 in the first active position T. This mechanism is controlled by a button 29 placed in the left part of the housing 3 of the typewriter (fig. 1). This mechanism comprises a plate 30 engaged at the end of the tab rail 5 and angularly integral with the rail 5. This plate 30 comprises an arm 31 cooperating with the return spring 7 of the rail 5 in the rest position. The plate 30 has a T-shaped cutout 32 comprising an annular portion 33 and a radial portion 34.



   The key 29 is fixed to a piece 35 of folded sheet. This part 35 has an opening 36 crossed by the end of the rail 5, a pivot 37 engaged in the annular part 33 of the cutout 32 and an oblong hole 38. A rod 39 secured to the housing 3 is engaged in the oblong hole 38, and a spring 40 urges the key 39 towards the outside of the housing 3. The pivot 37 is pressed against the edge of a partition 41 traversed by the tabulation rail 5, this edge forming a guide ramp 42.



   The installation of a jumper 6 in the first active position T is carried out by pressing the upper part of the key 29. The part 35 undergoes a translation guided by the ramp 42 and by the rod 39, then a rotation around the rod 39 counterclockwise in fig. 3.



   During the translation of the part 35, the pivot 37 engages in the radial portion 34 of the cutout 32, so as to drive the plate 30 during the rotation of the part 35. The amplitude of the rotation of the plate 35 is limited by shoulders 43 of the guide ramp 42.



   The plate 30 and the tab rail 5 pivot against the action of the spring 7 by an angle x substantially equal to the angular difference between the two active positions T and M of the jumpers 6 relative to the rail 5. The finger 12 of the jumper 6 corresponding to the position occupied by the carriage I abuts against the pivot 28 disposed next to the magnetic sensor 24. and the jumper 6 passes from the rest position to the active position T. At the end of the race, a lug 44 secured of arm 31 cooperates with a miniature breaker 45.



   For the removal of a jumper 6.1, the user presses the lower part of the key 29. The rail 5 is driven in a similar manner to that described above in a pivoting in the opposite direction by an angle 9 equal to the angular difference between the active position T and the rest position of a jumper 6 relative to the rail 5. A miniature breaker 46 is intended to cooperate with a fold 47 of the part 35.



   Fig. 4 illustrates a mechanism allowing the simultaneous suppression of all the tabulation positions. This mechanism comprises a lever 48 articulated on the housing 3 of the typewriter, next to the key 29. This lever is provided for successively controlling the pivoting of a universal bar 28 and a rotation of an angle p of the rail of tabulation 5. As illustrated in fig. 2, the universal bar 28 extends parallel to the tab rail 5 and is capable of forming a stop for the arms 27 of the jumpers 6 in the active position T.



   When the lever 48 is actuated against the action of a return spring 49, its end 50 which, at rest, keeps the universal bar 28 spaced from the path of the spouts 27 engages in a slot 51 of this bar 28 Then a stud 52 cooperates with a notch 53 of a plate 54 angularly integral with the rail 5 so as to rotate it. An arm 55, integral with the lever 48, cooperates with two stops 56 and 57, limiting the travel of this lever 48 and defining its rest position.



   A miniature breaker 58, disposed near the stop 57, is actuated by the arm 55 at the end of the stroke of the lever 48.



   The device described above is more particularly intended for a typewriter provided with a logic management circuit. The rail 5 and the jumpers 6 constitute a permanent mechanical memory.



   In this type of machine, all the information is carried by an electronic memory circuit associating with each position that the carriage 1 can occupy the corresponding information. When the machine is switched on, the carriage 1 automatically goes back and forth along its course. During this round trip, the sensors 23 and 24 are made active and note the positions of tabulation and margin positions corresponding to jumpers 6 in active position T, respectively M, along the rail 5. The sensors 23 and 24 are connected to the memory circuit and transmit the corresponding information to it. When installing or removing a jumper 6 during use of the machine, the miniature switches 45, respectively 46, transmit a pulse to the logic circuit.

  The logic circuit, knowing the position of the carriage 1, interprets this pulse and modifies the state of the memory accordingly.



   The miniature interrupter 58 informs the logic circuit that all the tabulation positions must be deleted from the memory. In the case where the machine is provided with an electronic permanent memory circuit, the sensors 23 and 24 can be removed without inconvenience, because the information is retained even when the machine is triggered. In such a machine, the tab rail 5 and the jumpers 6 only constitute a support for the marks 19 and 20.



   Fig. 5 shows a mechanism for installing and removing the jumpers 6 in the active position M. This mechanism is similar to that illustrated in FIG. 3 and comprises a control key 59 arranged to the right of the indicator light 22. This key 59 is integral with a part 60 cooperating with a plate 61 angularly integral with the tabulation rail 5. By acting on the lower part of the key 59, the part 60 causes the rail 5 to rotate clockwise by an angle x, causing a jumper to be placed in the active position M. When the key 59 is pressed at its upper part, the command is removing a jumper 6 in active position M.

 

   Miniature switches 62 and 63 are arranged on either side of the part 60 to transmit to the logic circuit the installation and removal information of the jumpers 6 in position M. A safety device is provided to prevent the installation of more than two jumpers in active position M. These jumpers are interpreted as feeders limiting the amplitude of the movements of the carriage 1 and, if more than two feeders are placed, the logic circuit can no longer determine what are the limits of the movements of the carriage .



   The safety device consists of a pawl 64 mounted oscillating between two stops 65 and 66 against the action of a return spring 67. This pawl 64 is capable of cooperating with a spout 68 of the part 60 to prevent it from rotate clockwise to install a feeder. A miniature switch, not shown, is actuated when key 59 is pressed. This switch is connected to the logic circuit. The latter counts the number of feeders installed and, if this number is less than two, it controls the supply of an electromagnet 69. The latter attracts the pawl 64 so as to release the part 60.



   The device for controlling the movements of the carriage described above makes it possible, thanks to a very simple, therefore inexpensive construction, to control the placement and removal of jumpers simultaneously with the placing of marks in the sight glass. These allow a user to have permanent control over the location of the tab positions.



   Many variants of the device which is the subject of the invention can be provided.



   If the typewriter is equipped with an electronic permanent memory circuit, the indicator could consist of an electronic display connected to means for reading the contents of the memory. The electronic display could be achieved by a diode or liquid crystal display. One could, for example, consider integrating this electronic display into the clipboard rule.

 

   Fig. 6 illustrates an alternative embodiment, in which the indicator 22 comprises two separate windows 21, intended respectively for the tabulation marks 19 and for the margin marks 20. In addition, each jumper 6 has two fingers 12 intended to cooperate with the magnetic sensors 23, respectively 24. A single pivot 28 constitutes a stop integral with the carriage 1 for the anise in place of the jumpers 6 in one or the other of the active positions T and M.


    

Claims (12)

REVENDICATIONS 1. Dispositif de contrôle des déplacements du chariot d'une machine à écrire le long d'un cylindre de frappe, ce dispositif comprenant des moyens pour fixer à volonté des positions de tabulation le long de la course du chariot et une mémoire permanente de ces positions de tabulation, caractérisé en ce qu'il comprend des moyens d'affichage des positions de tabulation dans un voyant s'étendant parallèlement au cylindre de frappe le long de la course du chariot. une marque visible dans ce voyant étant réalisée en regard de chaque position de tabulation.  CLAIMS  1. Device for controlling the movements of the carriage of a typewriter along a typing cylinder, this device comprising means for setting tabulation positions along the course of the carriage at will and a permanent memory of these tabulation positions, characterized in that it comprises means for displaying the tabulation positions in a sight glass extending parallel to the striking cylinder along the stroke of the carriage. a visible mark in this indicator being made opposite each tabulation position. 2. Dispositif selon la revendication 1, caractérisé en ce que les moyens d'affichage sont constitués par un affichage électronique.  2. Device according to claim 1, characterized in that the display means are constituted by an electronic display. 3. Dispositif selon la revendication 2, caractérisé en ce que l'affichage électronique est à cristaux liquides.  3. Device according to claim 2, characterized in that the electronic display is with liquid crystal. 4. Dispositif selon la revendication 2, caractérisé en ce que l'affichage électronique est à diodes.  4. Device according to claim 2, characterized in that the electronic display is with diodes. 5. Dispositif selon la revendication 1, comprenant une mémoire permanente mécanique constituée par un rail de tabulation portant des cavaliers susceptibles d'occuper au moins deux positions, une position active, dans laquelle ils déterminent une position de tabulation, et une position de repos, caractérisé en ce que le rail s étend à proximité d'une fenêtre translucide du voyant, chaque cavalier étant porteur d'une marque s'étendant en regard de ladite fenêtre dans la position active du cavalier, de façon à être visible pour un utilisateur.  5. Device according to claim 1, comprising a mechanical permanent memory constituted by a tabulation rail carrying jumpers capable of occupying at least two positions, an active position, in which they determine a tabulation position, and a rest position, characterized in that the rail extends near a translucent window of the indicator, each rider carrying a mark extending opposite said window in the active position of the rider, so as to be visible to a user. 6. Dispositif selon la revendication 5, caractérisé en ce que chaque cavalier est susceptible d'occuper une seconde position active dans laquelle il constitue un repère de marge, une seconde marque, distincte de la première et portée par le cavalier, étant placée en regard d'une fenêtre translucide du voyant dans ladite seconde position active.  6. Device according to claim 5, characterized in that each rider is capable of occupying a second active position in which it constitutes a mark of margin, a second mark, distinct from the first and carried by the rider, being placed opposite a translucent window of the indicator in said second active position. 7. Dispositif selon la revendication 6, caractérisé en ce qu'il comprend des moyens de lecture de la position des cavaliers transmettant les positions de tabulation et de marge à un circuit électronique de mémoire temporaire, ces moyens de lecture étant portés par le chariot et étant rendus actifs à chaque nouvel enclenchement, pendant un aller et retour du chariot le long de sa course.  7. Device according to claim 6, characterized in that it comprises means for reading the position of the jumpers transmitting the tabulation and margin positions to an electronic circuit of temporary memory, these reading means being carried by the carriage and being made active at each new engagement, during a round trip of the carriage along its race. 8. Dispositif selon la revendication 7, comprenant des touches de pose et de suppression des positions de tabulation et de marge le long de la course du chariot, caractérisé en ce qu'il comprend des moyens de transmission mécanique reliant ces touches à la mémoire permanente et des capteurs sensibles aux mouvements de ces touches et coopérant avec le circuit électronique de mémoire, de façon que toute modification des positions de tabulation ou de marge, pendant l'utilisation de la machine à écrire dont fait partie le dispositif, soit transmise simultanément à la mémoire permanente et à la mémoire temporaire.  8. Device according to claim 7, comprising keys for placing and deleting the tabulation and margin positions along the stroke of the carriage, characterized in that it comprises mechanical transmission means connecting these keys to the permanent memory and sensors sensitive to the movements of these keys and cooperating with the electronic memory circuit, so that any modification of the tabulation or margin positions, during the use of the typewriter of which the device is a part, is transmitted simultaneously to permanent memory and temporary memory. 9. Dispositif selon la revendication 8, caractérisé en ce qu'il comprend des moyens de verrouillage de la touche de pose et la suppression des positions de marge, ces moyens de verrouillage étant destinés à empêcher la pose de plus de deux positions de marge.  9. Device according to claim 8, characterized in that it comprises means for locking the laying key and the removal of the margin positions, these locking means being intended to prevent the laying of more than two margin positions. 10. Dispositif selon l'une des revendications 1 à 9, dans lequel le chariot porte un index se déplaçant le long d'une règle graduée, caractérisé en ce que les moyens d'affichage sont adjacents à ladite règle graduée.  10. Device according to one of claims 1 to 9, in which the carriage carries an index moving along a graduated rule, characterized in that the display means are adjacent to said graduated rule. 11. Dispositif selon l'une des revendications 2 à 4, caractérisé en ce que l'affichage électronique est incorporé à une règle - pressepapier.    11. Device according to one of claims 2 to 4, characterized in that the electronic display is incorporated in a rule - paperweight. La présente invention concerne un dispositif de contrôle des déplacements du chariot d'une machine à écrire, comme défini par la revendication.  The present invention relates to a device for controlling the movements of the carriage of a typewriter, as defined by the claim. Une machine à écrire est souvent utilisée pour un grand nombre de travaux différents, tels que la correspondance, la facturation ou la comptabilité. Chacun de ces travaux nécessite une mise en page particulière correspondant à une disposition particulière des positions de tabulation. Il est difficile pour une secrétaire de se souvenir de l'état des positions de tabulation, et elle doit souvent vérifier quels sont les emplacements de ces positions. Cette vérification devient indispensable lorsqu'une même machine est utilisée par plusieurs personnes.  A typewriter is often used for many different jobs, such as correspondence, invoicing, or accounting. Each of these works requires a specific layout corresponding to a particular arrangement of the tab positions. It is difficult for a secretary to remember the state of the tab positions, and she often has to check the locations of these positions. This verification becomes essential when the same machine is used by several people. Les machines à écrire avec le chariot-support de papier mobile comportent souvent un dispositif de tabulation pour poser et/ou déposer les cavaliers de butée. Il suffit en général de placer le chariot à l'endroit voulu et d'actionner une touche, ce qui met en place le cavalier. Ces cavaliers se trouvent à l'arrière de la machine et sont invisibles.  Typewriters with the mobile paper support carriage often include a tabulation device for placing and / or depositing the stopper jumpers. In general, it suffices to place the trolley in the desired location and press a button, which sets up the jumper. These jumpers are located at the rear of the machine and are invisible. Les machines à écrire de tous genres, qu'elles soient à chariot porte-papier mobile ou à chariot-support de dispositif d'impression, sont équipées généralement de margeurs déplaçables manuellement ou automatiquement. Ces margeurs se déplacent sur des règlesrepères et un index indique clairement leur positionnement.  Typewriters of all kinds, whether with a mobile paper-holder carriage or a printing-device support carriage, are generally equipped with feeders which can be moved manually or automatically. These feeders move on landmarks and an index clearly indicates their positioning. L'invention ci-après a pour but d'indiquer à l'utilisateur aussi clairement, comme c'était le cas jusqu'ici pour les margeurs, la position exacte des clés de tabulation, et elle comprend à cet effet des moyens d'affichage des positions de tabulation dans un voyant s'étendant parallèlement au cylindre de frappe le long de la course du chariot, une marque visible dans ce voyant étant réalisée en regard de chaque position de tabulation.  The aim of the invention below is to indicate to the user as clearly, as was the case hitherto for feeders, the exact position of the tabulation keys, and for this purpose it comprises means of display of the tabulation positions in an indicator extending parallel to the striking cylinder along the carriage stroke, a visible mark in this indicator being produced opposite each tabulation position. Le dessin annexé représente, schématiquement et à titre d'exemple, une forme d'exécution du dispositif de contrôle des déplacements du chariot d'une machine à écrire selon l'invention, ainsi qu'une variante.  The accompanying drawing shows, schematically and by way of example, an embodiment of the device for controlling the movements of the carriage of a typewriter according to the invention, as well as a variant. La fig. 1 illustre en perspective une machine à écrire munie d'un tel dispositif.  Fig. 1 illustrates in perspective a typewriter provided with such a device. Les fig. 2 à 5 sont des vues du dispositif dans des plans de coupe transversaux à la trajectoire du chariot.  Figs. 2 to 5 are views of the device in sectional planes transverse to the trajectory of the carriage. La fig. 2 est une vue en coupe du dispositif, montrant une mémoire mécanique des positions de tabulation et une partie du chariot.  Fig. 2 is a sectional view of the device, showing a mechanical memory of the tabulation positions and part of the carriage. La fig. 3 montre un mécanisme de pose et de suppression des positions de tabulation.  Fig. 3 shows a mechanism for placing and removing tab positions. La fig. 4 montre un mécanisme de suppression de toutes les positions de tabulation simultanément.  Fig. 4 shows a mechanism for deleting all the tabulation positions simultaneously. La fig. 5 montre un mécanisme destiné à la pose et à la suppression des positions de marge.  Fig. 5 shows a mechanism for setting and removing margin positions. La fig. 6 est une vue partielle en coupe transversale d'une variante d'exécution du dispositif.  Fig. 6 is a partial view in cross section of an alternative embodiment of the device. La machine à écrire représentée à la fig. 1 comprend un chariot 1 susceptible de se déplacer le long d'un cylindre de frappe 2. Cette machine est agencée dans un boîtier 3 et présente un clavier 4.  The typewriter shown in fig. 1 comprises a carriage 1 capable of moving along a striking cylinder 2. This machine is arranged in a housing 3 and has a keyboard 4. En référence à la fig. 2, la machine à écrire comprend un rail de tabulation 5 le long duquel sont montés des cavaliers 6. Le rail 5 est monté pivotant selon un axe parallèle à l'axe du cylindre de frappe 2 et est maintenu dans une position angulaire de repos par un ressort 7, représenté à la fig. 3.  With reference to fig. 2, the typewriter comprises a tab rail 5 along which are mounted jumpers 6. The rail 5 is pivotally mounted along an axis parallel to the axis of the striking cylinder 2 and is held in an angular position of rest by a spring 7, shown in FIG. 3. Le rail de tabulation 5 est constitué par une barre cylindrique présentant une fraisure longitudinale 8 et des gorges annulaires 9 destinées à recevoir les cavaliers 6. Deux rainures longitudinales 10 et 11 du rail 5 sont prévues pour le montage et le blocage des cavaliers 6. Ces cavaliers 6 sont en forme générale de rondelle et présentent un doigt radial  The tab rail 5 is constituted by a cylindrical bar having a longitudinal countersink 8 and annular grooves 9 intended to receive the jumpers 6. Two longitudinal grooves 10 and 11 of the rail 5 are provided for mounting and locking the jumpers 6. These jumpers 6 are generally in the form of a washer and have a radial finger 12. Le diamètre intérieur du cavalier 6 est au moins égal au diamètre extérieur du rail de tabulation 5, et trois ergots 13 de chaque cavalier coopèrent avec une gorge annulaire pour assurer le guidage de ce cavalier autour du rail de tabulation 5. 12. The inside diameter of the jumper 6 is at least equal to the outside diameter of the tab rail 5, and three lugs 13 of each jumper cooperate with an annular groove to guide this jumper around the tab rail 5.   La retenue des cavaliers 6 sur le rail 5 est assurée par une tige 14, disposée dans une rainure 11 et faisant saillie le long du rail 5. La partie de la tige 14 faisant saillie est engagée dans une découpe 15 de chaque cavalier 6. Cette découpe 15 est allongée et permet une rotation limitée de chaque cavalier 6 par rapport au rail de tabulation 5. **ATTENTION** fin du champ CLMS peut contenir debut de DESC **. The retention of the jumpers 6 on the rail 5 is ensured by a rod 14, disposed in a groove 11 and projecting along the rail 5. The part of the rod 14 projecting is engaged in a cutout 15 of each jumper 6. This cutout 15 is elongated and allows limited rotation of each jumper 6 relative to the tab rail 5. ** ATTENTION ** end of the CLMS field may contain start of DESC **.
CH498179A 1979-05-29 1979-05-29 Device for controlling the displacements of the carriage of a typewriter CH630845A5 (en)

Priority Applications (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH498179A CH630845A5 (en) 1979-05-29 1979-05-29 Device for controlling the displacements of the carriage of a typewriter

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH498179A CH630845A5 (en) 1979-05-29 1979-05-29 Device for controlling the displacements of the carriage of a typewriter

Publications (1)

Publication Number Publication Date
CH630845A5 true CH630845A5 (en) 1982-07-15

Family

ID=4285879

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
CH498179A CH630845A5 (en) 1979-05-29 1979-05-29 Device for controlling the displacements of the carriage of a typewriter

Country Status (1)

Country Link
CH (1) CH630845A5 (en)

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US4915520A (en) * 1984-03-12 1990-04-10 Canon Kabushiki Kaisha Output apparatus having a tab interval increasing/decreasing function

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US4915520A (en) * 1984-03-12 1990-04-10 Canon Kabushiki Kaisha Output apparatus having a tab interval increasing/decreasing function

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR3060631A1 (en) AFFLEURANTE OPENING CONTROL WITH EJECTION AND MECHANICAL OR ELECTRICAL RETRACTION
CH630845A5 (en) Device for controlling the displacements of the carriage of a typewriter
JP5200804B2 (en) Printing device
CH636050A5 (en) TYPEWRITER.
EP0094904B1 (en) End-of-ribbon sensor device for typewriters
EP0009086B1 (en) Semi-automatic device for the introduction of paper into an electronic typewriter
FR2584023A1 (en) PRINTING MEMORY PRINTING DEVICE AND METHOD IMPROVING ALIGNMENT OF CHARACTERS
EP0719645B1 (en) Ink jet printer
CH627687A5 (en) DEVICE FOR SETTING UP AND FIXING A PRINTING DISC.
CA1149309A (en) Mechanism for the control of the impact force and the override of the print head in a typewriter
CH626006A5 (en)
CA1153722A (en) Motion mechanism for typewriters
EP0642999B1 (en) Apparatus for introducing sheets of paper
EP0237690A1 (en) Shiftable printhead
JP3682540B2 (en) Control panel tilting device for printer
FR2467085A1 (en) PRINTING MECHANISM
CH618634A5 (en)
CH554748A (en) PUNCHING MECHANISM OF A WRITING MACHINE.
CH618633A5 (en)
EP1672657B1 (en) Device having a monostable and a bistable configuration
EP0728585B1 (en) Ink jet printer with service station
JP2525484Y2 (en) Ink ribbon cassette
JPH0650217Y2 (en) Tape end detection device in printer cassette
BE721843A (en)
CH551285A (en) PUNCHING MECHANISM OF A WRITING MACHINE.

Legal Events

Date Code Title Description
PL Patent ceased