CH609542A5 - Key ring - Google Patents

Key ring

Info

Publication number
CH609542A5
CH609542A5 CH1372276A CH1372276A CH609542A5 CH 609542 A5 CH609542 A5 CH 609542A5 CH 1372276 A CH1372276 A CH 1372276A CH 1372276 A CH1372276 A CH 1372276A CH 609542 A5 CH609542 A5 CH 609542A5
Authority
CH
Switzerland
Prior art keywords
branch
key
key ring
keys
developed
Prior art date
Application number
CH1372276A
Other languages
French (fr)
Inventor
Francois De Gross
Original Assignee
Francois De Gross
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Francois De Gross filed Critical Francois De Gross
Priority to CH1372276A priority Critical patent/CH609542A5/en
Publication of CH609542A5 publication Critical patent/CH609542A5/en

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A44HABERDASHERY; JEWELLERY
    • A44BBUTTONS, PINS, BUCKLES, SLIDE FASTENERS, OR THE LIKE
    • A44B15/00Key-rings

Abstract

The key ring intended to assemble cylinder-lock keys comprises a metal bar describing an evolute which has the form of two back-to-back rectangles having a common side (7) and forming the numeral 6. An introduction slit is placed adjacent to one of the ends of the side (7) which is common to the two rectangles and which has a snout (14). The snout is followed by a rounded part which enlarges the slot towards the outside of the evolute. The snout (14) is placed at a distance from the evolute such that a key can pass only by giving rise to an elastic deformation of the end (2) of the bar carrying the snout (14). <IMAGE>

Description

  

  
 

**ATTENTION** debut du champ DESC peut contenir fin de CLMS **.

 



  REVENDICATIONS
 1. Porte-clés destiné à assembler des clés de serrure à cylindre, caractérisé en ce qu'il comprend une barre décrivant au moins un développé de forme sensiblement rectangulaire réalisé en un matériau permettant une déformation élastique, le développé présentant une fente d'introduction plus petite que l'épaisseur de l'anneau des clés qu'il doit assembler.



   2. Porte-clés selon la revendication 1, caractérisé en ce que la fente est placée dans   l'un    des coins du développé rectangulaire, l'extrémité libre de la branche du développé adjacente à un côté de la fente présentant un bec placé sur le pourtour intérieur de la barre formant le développé et le bec étant suivi d'une partie arrondie agrandissant la fente vers l'extérieur.



   3. Porte-clés selon la revendication 1, caractérisé en ce que la barre décrivant le développé se présente sous forme de deux rectangles accolés ayant un côté commun et formant le chiffre 6.



   4. Porte-clés selon les revendications 2 et 3, caractérisé en ce que la fente est placée adjacente à une des extrémités du côté commun des deux rectangles, le bec et l'arrondi formant un côté de la fente étant placés à l'extrémité de la branche du développé adjacente et perpendiculaire à la branche médiane formée par le côté commun des deux rectangles du développé.



   5. Porte-clés selon la revendication 4, caractérisé en ce que l'extrémité libre de la branche médiane se termine par un arrondi placé à une distance telle de la branche latérale qui lui est perpendiculaire, que le passage d'une clé le long de cette branche perpendiculaire ne puisse s'effectuer qu'en provoquant une déformation élastique de la branche médiane.



   6. Porte-clés selon la revendication 4, caractérisé en ce que les parties droites des branches formant le développé sont reliées par des parties en arc de cercle.



   7. Porte-clés selon une des revendications 3 à 6 destiné à assembler des clés de serrure à cylindre d'une longueur totale de 5,5 cm environ, caractérisé en ce qu'il présente une longueur sen-siblement égale à la longueur des clés qu'il est destiné à assembler et une largeur sensiblement égale à la moitié de sa longueur.



   8. Porte-clés selon la revendication 7, caractérisé en ce que la largeur de la fente d'introduction est de 1 mm et en ce que la distance entre l'arrondi de l'extrémité libre de la partie médiane et la branche qui lui est perpendiculaire est de 3 mm.



   9. Porte-clés selon la revendication 7, caractérisé en ce que la barre formant le développé a une section droite rectangulaire.



   10. Porte-clés selon la revendication 9, caractérisé en ce que la barre formant le développé a une largeur de 3 mm et une épaisseur de 2,2 mm.



   L'invention a pour objet un porte-clés destiné à assembler des clés de serrure à cylindre.



   On connaît un grand nombre de porte-clés de tous types et de toutes grandeurs que   l'on    peut classer en deux catégories, les porte-clés à étui et les porte-clés à anneau avec chaîne et/ou dispositif de sécurité. Les porte-clés à étui offrent le désavantage d'occuper un assez grand volume relativement au nombre de clés qu'ils peuvent enfermer. Les porte-clés à anneau ne sont pas susceptibles d'assembler un grand nombre de clés. D'autre part,
I'une et l'autre de ces catégories d'objets ne répondent en général pas à des critères d'esthétique élevés.



   Le but de l'invention est de proposer un porte-clés qui permette d'assembler un grand nombre de clés tout en étant d'une réalisation simple et en occupant le plus petit volume possible lorsqu'il est mis dans une poche de vêtement. Le porte-clés selon l'invention devra également avoir une belle présentation du point de vue esthétique.



   Le porte-clés selon l'invention est caractérisé en ce qu'il comprend une barre décrivant au moins un développé de forme sensiblement rectangulaire réalisé en un matériau permettant une déformation élastique, le développé présentant une fente d'introduction plus petite que l'épaisseur de l'anneau des clés qu'il doit assembler.



   La fente pourra être placée dans   l'un    des coins du développé rectangulaire, l'extrémité libre de la branche du développé adjacente à un côté de la fente présentant un bec placé sur le pourtour intérieur de la barre formant le développé et le bec étant suivi d'une partie arrondie agrandissant la fente vers l'extérieur.



   Selon un mode d'exécution préféré, la barre décrivant le développé se présente sous forme de deux rectangles accolés ayant un côté commun et formant le chiffre 6, et la fente est placée adjacente à une des extrémités du côté commun des deux rectangles, le bec et l'arrondi formant un côté de la fente étant placés à l'extrémité de la branche du développé adjacente et perpendiculaire à la branche médiane formée par le côté commun des deux rectangles du développé.



   Le dessin représente, à titre d'exemple, un mode d'exécution d'un porte-clés selon l'invention.



   Dans le dessin:
 la fig. 1 est une vue de dessus d'un porte-clés destiné à recevoir deux rangées de clés du type Yale,
 la fig. 2 est une vue en perspective du porte-clés de la fig. 1, deux rangées de clés étant retenues en position ouverte, c'està-dire prêtes à être utilisées,
 la fig. 3 est une vue en perspective du porte-clés de la fig. 1, deux rangées de clés étant placées en position de rangement, l'ensemble occupant ainsi le plus petit volume possible,
 la fig. 4 est une vue schématique montrant l'introduction d'une clé sur le porte-clés de la fig. 1,
 la fig. 5 est une vue schématique montrant le passage d'une clé le long d'une partie latérale du porte-clés, et
 la fig. 6 est une vue schématique montrant la sortie d'une clé.



   Le porte-clés 1 représenté en détail dans la fig. 1 est destiné à recevoir des clés de serrure de sûreté à cylindre, par exemple du type Yale. Par ce type de clés, on entend définir toutes les clés plates d'une longueur allant de 5 à 6 cm. Le porte-clés 1 comprend six branches 2, 3, 4, 5, 6 et 7, séparées deux-à deux par des coudes à angle droit 8, 9, 10, 11 et 12, de manière à former le chiffre 6 ou 9 ou même schématiquement la lettre G. Le porteclés 1 a une longueur L1 de 55 mm, correspondant approximativement à la longueur des clés qu'il est destiné à assembler et une largeur L2 de 25 mm. La largeur 1 des branches 2 à7 est de 3 mm et les coudes 8, 9, 10, 11 et 12 reliant respectivement les branches 2 et 3,3 et 4,4 et 5,5 et 6,6 et 7 présentent un rayon de courbure intérieur   rl    de 3 mm et un rayon de courbure extérieur r2 de 6 mm.

  La branche médiane 7, qui est située à égale distance des branches 3 et 5 et parallèlement à celles-ci, comprend une extrémité libre 13 de forme arrondie présentant un rayon de courbure   r3    de 1,5 mm, la partie la plus avancée de l'extrémité libre 13 étant placée à une distance   dl    de 2,2 mm de la branche principale 4 du porte-clés 1.



  L'extrémité libre de la branche 2 se termine de manière à former un bec 14 placé à l'intérieur de la branche 2, le bec étant formé par une partie constituée d'un quart d'arc de cercle d'un rayon de courbure r4 de 3 mm et par l'arête intérieure de la branche 2.

 

  Le centre de l'arc de cercle formant l'extrémité libre de la branche 2 est placé sur le bord intérieur de la branche 2, de manière que le bec 14 soit à une distance d2 de 1,5 mm de la branche médiane 7.   a    forme de l'extrémité libre de la branche 2 permet d'introduire facilement une clé après déformation élastique de la branche mais, par contre, rend sa sortie beaucoup plus difficile comme expliqué plus loin.



   Le porte-clés 1 qui vient d'être décrit en regard de la fig. 1 présente une épaisseur de 2,2 mm et la section droite des branches 2 à 7 se présente sous la forme d'un rectangle dont les côtés sont respectivement de 3 et 2,2 mm. Il est réalisé en une matière per  



   mettant une déformation élastique, par exemple en fer ou en acier, afin que les branches 2 et 7 puissent revenir à leur place après avoir été déformées lors de l'introduction ou la sortie des clés.



   Il va de soi pour l'homme du métier que le porte-clés 1 peut
 subir tous les traitements de surface connus. Dans le cas où il est
 réalisé en fer ou en acier, il peut être chromé, argenté, doré, plaqué or, etc. D'autre part, ses surfaces peuvent, dans un but esthétique, être polies, martelées, guillochées, etc.



   Le porte-clés 1 représenté schématiquement dans la fig. 2 comprend deux rangées 15 et 16 de quatre clés 17 à 20, respectivement 21 à 24, en position ouverte. Il est visible que, dans la position représentée dans la fig.   2, l'utilisateur    peut saisir chacune des clés 17 à 24 pour l'introduire dans une serrure, les clés non utilisées des rangées 15, respectivement 16, pouvant glisser à partir des branches d'extrémité 3, respectivement 5 le long des branches 2, 4, respectivement 6, 4, sans toutefois pouvoir sortir dans le passage formé entre la branche médiane 7 et le bec 14, respectivement sans pouvoir franchir le long de la branche 4 le passage laissé en regard de l'extrémité 13 de la branche 7.



   Pour être placée dans la position de rangement représentée dans la fig. 3, la rangée 15 de clés 17 à 20, respectivement la rangée 16 de clés 21 à 24, est ramenée sur la branche 3, respectivement sur la branche 5, et les clés des deux rangées 15 et 16 subissent une rotation dans le sens contraire des aiguilles d'une montre selon les flèches de la fig. 2. Après la rotation des deux rangées 15 et 16 de clés, celles-ci occupent sur le porte-clés I la position représentée dans la fig. 3, le panneton des clés 17 à 20 s'appuyant sur la surface supérieure de la branche médiane 7 et le panneton des clés 21 à 24 sur la surface inférieure de la branche médiane 7.

  Il est clairement visible dans la fig. 3 que les pannetons des clés 17 à 20 de la rangée supérieure 15 se recouvrent partiellement avec les pannetons des clés 21 à 24, de sorte que l'ensemble clés et porte-clés est compact et reste dans la position représentée dans la fig. 3 lorsqu'il est placé dans une poche de vêtement d'un utilisateur. D'autre part, il est également visible dans la fig. 3 que les clés et le porte-clés' forment un ensemble occupant un volume minimal. Bien que, dans la fig. 3, le porte-clés 1 ne porte que deux rangées de quatre clés chacune, il est susceptible de recevoir un nombre de clés beaucoup plus grand. Par exemple, le porte-clés ayant les dimensions décrites dans le mode d'exécution de la fig. 1 peut recevoir deux rangées de huit clés.



   Dans la fig. 4 est représentée schématiquement l'introduction d'une clé 26 dans le porte-clés 1. La clé est saisie entre le pouce et l'index de l'utilisateur et le trou 27 de la clé 26 est posé sur le bec 14 de la branche 2 du porte-clés 1, la   clézse    présentant dans une position oblique par rapport au plan du porte-clés 1. Il suffit d'appliquer à l'anneau de la clé une force perpendiculaire à son plan pour que le bec 14 s'abaisse par   défourmation    élastique de la branche 2. La clé 26 est alors introduite et la branche élastique 2 reprend sa place.

  Vu la présence de la partie arrondie de   l'extré-    mité libre de la branche 2 (voir fig. 1), il est également possible d'introduire la clé 26 au moyen d'une poussée parallèle à la branche médiane 7 du porte-clés 1, la déformation élastique de la branche 2 se faisant alors de manière à agrandir le passage situé entre le bec 14 et le coude 12, la branche et le coude restant dans le même plan.   Cette¯manière    d'introduire la clé 26 exigera cependant plus de force que si la poussée est partiellement dirigée vers le bas.



   Pour amener la clé 26 (fig. 5) à passer le long de la branche 4 en regard de l'extrémité libre de la branche médiane 7, il suffit de forcer la clé dans le sens de la flèche 28 en retenant la branche 3 selon la flèche 29, ou en tirant la branche 6 selon la flèche 30. Ces deux opérations se font très aisément en passant le doigt soit dans la partie droite, soit dans la partie gauche du porte-clés. Il est également possible, pour effectuer ce passage, de presser la branche 7 vers le bas dans le sens de la flèche 31. Il va de soi que le passage inverse de la clé 26 de la droite vers la gauche s'effectue de la même manière.



   La sortie de la clé 32 (fig. 6) se fait très aisément en la maintenant entre le pouce et l'index et en l'arrachant du porte-clés 1 obliquement comme représenté par la flèche 33 dans la fig. 6.



   Bien que le porte-clés décrit en regard des fig. 1 à 6 soit destiné à recevoir des clés pour serrures à cylindre du type Yale ou à tenons ou encore à glissières, il est évident que son utilisation n'est pas limitée à ce type de clés. Le porte-clés décrit ci-dessus peut donc être réalisé avec de plus grandes dimensions pour recevoir différentes sortes de clés. Il existe encore un grand nombre de clés comprenant un anneau, une tige et un panneton placé au bout de la tige. Ce type de clés étant plus grand que les clés représentées en regard des fig. 1 à 6 du dessin, il est possible de prévoir une variante du porte-clés de la fig. 1 qui présentera par exemple un côté identique à celui de la fig. 1 et étant destiné à recevoir les clés du type Yale, l'autre côté étant plus long et étant destiné à recevoir des clés à tige.



   D'autre part, il est également clair pour l'homme du métier que des variantes simplifiées du porte-clés décrit en regard des fig. 1 à 6 entrent sans autre dans le cadre de l'invention. Une des variantes simplifiées consiste par exemple en un porte-clés non représenté dans le dessin et comprenant une seule boucle de forme sensiblement rectangulaire formée des branches 7, 6, 5 et de la demi-branche 4 du porte-clés de la fig. 1 et destinée à recevoir une seule rangée de clés. La branche 4 se terminerait alors par un arrondi dont l'extrémité coïnciderait avec le prolongement de l'arête extérieure de la branche 7.

  La forme de l'extrémité libre de la branche 7 telle que représentée dans la fig. 1 serait alors avantageusement remplacée par la forme de l'extrémité libre de la branche 2 du porte-clés de la fig. 1 avec le bec 14 placé sur le pourtour intérieur du porte-clés et à la même distance d2 de l'arête intérieure de la demi-branche 4.

 

   L'originalité du porte-clés qui vient d'être décrit réside dans le fait qu'il permet d'assembler un grand nombre de clés sous le plus petit volume possible et qu'il est réalisé en une seule pièce tout en offrant une sécurité totale contre la perte d'un clé. Il est d'autre part   -      vu    sa   simplicité - d'un    effet esthétique remarquable et très fonctionnel si on le compare aux porte-clés de l'art antérieur avec leurs chaînettes, crochets élastiques, dispositifs de sécurité contre l'ouverture, etc. 



  
 

** ATTENTION ** start of DESC field can contain end of CLMS **.

 



  CLAIMS
 1. Keyring intended to assemble cylinder lock keys, characterized in that it comprises a bar describing at least one developed of substantially rectangular shape made of a material allowing elastic deformation, the developed having an insertion slot smaller than the thickness of the key ring it is to assemble.



   2. Key ring according to claim 1, characterized in that the slot is placed in one of the corners of the rectangular press, the free end of the branch of the press adjacent to one side of the slot having a beak placed on the inner periphery of the bar forming the developed and the beak being followed by a rounded part enlarging the slit outwards.



   3. Key ring according to claim 1, characterized in that the bar describing the development is in the form of two contiguous rectangles having a common side and forming the number 6.



   4. Key ring according to claims 2 and 3, characterized in that the slot is placed adjacent to one of the ends of the common side of the two rectangles, the beak and the rounding forming one side of the slot being placed at the end. of the branch of the developed adjacent and perpendicular to the median branch formed by the common side of the two rectangles of the developed.



   5. Keyring according to claim 4, characterized in that the free end of the middle branch ends in a rounding placed at a distance such from the side branch which is perpendicular to it, that the passage of a key along of this perpendicular branch can only be done by causing an elastic deformation of the middle branch.



   6. Key ring according to claim 4, characterized in that the straight parts of the branches forming the developed are connected by parts in an arc of a circle.



   7. Keyring according to one of claims 3 to 6 for assembling cylinder lock keys with a total length of about 5.5 cm, characterized in that it has a length substantially equal to the length of keys that it is intended to assemble and a width substantially equal to half of its length.



   8. Key ring according to claim 7, characterized in that the width of the introduction slot is 1 mm and in that the distance between the rounding of the free end of the middle part and the branch which is is perpendicular is 3 mm.



   9. Key ring according to claim 7, characterized in that the bar forming the developed has a rectangular cross section.



   10. Key ring according to claim 9, characterized in that the bar forming the developed has a width of 3 mm and a thickness of 2.2 mm.



   The subject of the invention is a key ring intended to assemble cylinder lock keys.



   A large number of key rings of all types and of all sizes are known which can be classified into two categories, key rings with holsters and key rings with rings with chain and / or safety devices. The key fobs with holster have the disadvantage of occupying a fairly large volume relative to the number of keys they can enclose. Ring key chains are not likely to assemble a large number of keys. On the other hand,
Both of these categories of objects do not generally meet high aesthetic criteria.



   The aim of the invention is to provide a key ring which makes it possible to assemble a large number of keys while being simple to produce and occupying the smallest possible volume when it is placed in a clothing pocket. The key ring according to the invention must also have a good presentation from the aesthetic point of view.



   The key ring according to the invention is characterized in that it comprises a bar describing at least one press of substantially rectangular shape made of a material allowing elastic deformation, the press having an insertion slot smaller than the thickness. of the key ring that he must assemble.



   The slit can be placed in one of the corners of the rectangular press, the free end of the branch of the press adjacent to one side of the slot having a beak placed on the inner periphery of the bar forming the press and the beak being followed. a rounded part enlarging the slit outwards.



   According to a preferred embodiment, the bar describing the developed is in the form of two contiguous rectangles having a common side and forming the number 6, and the slot is placed adjacent to one of the ends of the common side of the two rectangles, the beak and the rounding forming one side of the slot being placed at the end of the branch of the developed adjacent and perpendicular to the middle branch formed by the common side of the two rectangles of the developed.



   The drawing represents, by way of example, an embodiment of a key ring according to the invention.



   In the drawing:
 fig. 1 is a top view of a key ring intended to receive two rows of Yale type keys,
 fig. 2 is a perspective view of the key ring of FIG. 1, two rows of keys being held in the open position, that is to say ready to be used,
 fig. 3 is a perspective view of the key ring of FIG. 1, two rows of keys being placed in the storage position, the assembly thus occupying the smallest possible volume,
 fig. 4 is a schematic view showing the introduction of a key on the key ring of FIG. 1,
 fig. 5 is a schematic view showing the passage of a key along a side part of the key ring, and
 fig. 6 is a schematic view showing the exit of a key.



   The key ring 1 shown in detail in FIG. 1 is intended to receive keys for a cylinder safety lock, for example of the Yale type. This type of key is understood to mean all flat keys with a length ranging from 5 to 6 cm. The key ring 1 includes six branches 2, 3, 4, 5, 6 and 7, separated two by two by elbows at right angles 8, 9, 10, 11 and 12, so as to form the number 6 or 9 or even schematically the letter G. The key holder 1 has a length L1 of 55 mm, corresponding approximately to the length of the keys that it is intended to assemble and a width L2 of 25 mm. The width 1 of branches 2 to 7 is 3 mm and elbows 8, 9, 10, 11 and 12 respectively connecting branches 2 and 3.3 and 4.4 and 5.5 and 6.6 and 7 have a radius of internal curvature rl of 3 mm and an external curvature radius r2 of 6 mm.

  The middle branch 7, which is located at an equal distance from the branches 3 and 5 and parallel to the latter, comprises a free end 13 of rounded shape having a radius of curvature r3 of 1.5 mm, the most advanced part of the 'free end 13 being placed at a distance dl of 2.2 mm from the main branch 4 of the key ring 1.



  The free end of the branch 2 ends so as to form a beak 14 placed inside the branch 2, the beak being formed by a part consisting of a quarter of an arc of a circle with a radius of curvature. r4 of 3 mm and by the inner edge of branch 2.

 

  The center of the circular arc forming the free end of the branch 2 is placed on the inner edge of the branch 2, so that the beak 14 is at a distance d2 of 1.5 mm from the middle branch 7. the shape of the free end of the branch 2 makes it possible to easily introduce a key after elastic deformation of the branch but, on the other hand, makes its exit much more difficult as explained below.



   The key ring 1 which has just been described with reference to FIG. 1 has a thickness of 2.2 mm and the cross section of branches 2 to 7 is in the form of a rectangle, the sides of which are respectively 3 and 2.2 mm. It is made of a material per



   putting an elastic deformation, for example in iron or steel, so that the branches 2 and 7 can return to their place after having been deformed during the introduction or removal of the keys.



   It goes without saying for those skilled in the art that the key ring 1 can
 undergo all known surface treatments. In the event that it is
 made of iron or steel, it can be chrome, silver, gold, gold plated, etc. On the other hand, its surfaces can, for aesthetic purposes, be polished, hammered, guilloche, etc.



   The key ring 1 shown schematically in FIG. 2 comprises two rows 15 and 16 of four keys 17 to 20, respectively 21 to 24, in the open position. It can be seen that, in the position shown in FIG. 2, the user can enter each of the keys 17 to 24 to introduce it into a lock, the unused keys of rows 15, respectively 16, being able to slide from the end branches 3, respectively 5 along the branches 2 , 4, respectively 6, 4, without however being able to exit into the passage formed between the middle branch 7 and the spout 14, respectively without being able to cross along the branch 4 the passage left facing the end 13 of the branch 7 .



   To be placed in the storage position shown in fig. 3, row 15 of keys 17 to 20, respectively row 16 of keys 21 to 24, is returned to branch 3, respectively to branch 5, and the keys of the two rows 15 and 16 are rotated in the opposite direction clockwise according to the arrows in FIG. 2. After the rotation of the two rows 15 and 16 of keys, they occupy on the key holder I the position shown in FIG. 3, the bit of keys 17 to 20 resting on the upper surface of the middle branch 7 and the bit of keys 21 to 24 on the lower surface of the middle branch 7.

  It is clearly visible in fig. 3 that the key bits 17 to 20 of the upper row 15 partially overlap with the key bits 21 to 24, so that the key and key ring assembly is compact and remains in the position shown in FIG. 3 when placed in a user's clothing pocket. On the other hand, it is also visible in fig. 3 that the keys and the key ring form a unit occupying a minimum volume. Although, in fig. 3, Keychain 1 only carries two rows of four keys each, it is likely to receive a much larger number of keys. For example, the key ring having the dimensions described in the embodiment of FIG. 1 can accommodate two rows of eight keys.



   In fig. 4 is shown schematically the introduction of a key 26 into the key ring 1. The key is grasped between the thumb and index finger of the user and the hole 27 of the key 26 is placed on the spout 14 of the branch 2 of key ring 1, the key being in an oblique position with respect to the plane of key ring 1. It suffices to apply to the ring of the key a force perpendicular to its plane so that the spout 14 s' lowered by elastic defourmation of the branch 2. The key 26 is then introduced and the elastic branch 2 resumes its place.

  Given the presence of the rounded part of the free end of the branch 2 (see fig. 1), it is also possible to introduce the key 26 by means of a push parallel to the middle branch 7 of the holder. keys 1, the elastic deformation of the branch 2 then being done so as to enlarge the passage located between the beak 14 and the elbow 12, the branch and the elbow remaining in the same plane. This way of inserting the key 26 will, however, require more force than if the thrust is partially directed downwards.



   To bring the key 26 (fig. 5) to pass along the branch 4 opposite the free end of the middle branch 7, it suffices to force the key in the direction of arrow 28 while retaining the branch 3 according to the arrow 29, or by pulling the branch 6 according to the arrow 30. These two operations are done very easily by passing the finger either in the right part or in the left part of the key ring. It is also possible, to perform this passage, to press the branch 7 downwards in the direction of the arrow 31. It goes without saying that the reverse passage of the key 26 from the right to the left is carried out in the same way. way.



   The key 32 (fig. 6) is released very easily by holding it between your thumb and forefinger and by pulling it out of the key ring 1 obliquely as shown by arrow 33 in fig. 6.



   Although the key ring described with reference to Figs. 1 to 6 is intended to receive keys for cylinder locks of the Yale type or with tenons or even slides, it is obvious that its use is not limited to this type of keys. The key ring described above can therefore be made with larger dimensions to accommodate different kinds of keys. There are still a large number of keys including a ring, a rod and a bit placed at the end of the rod. This type of key being larger than the keys shown opposite FIGS. 1 to 6 of the drawing, it is possible to provide a variant of the key ring of FIG. 1 which will for example have a side identical to that of FIG. 1 and being intended to receive the Yale type keys, the other side being longer and being intended to receive rod keys.



   On the other hand, it is also clear to those skilled in the art that simplified variants of the key ring described with reference to FIGS. 1 to 6 come within the scope of the invention without any further. One of the simplified variants consists for example of a key ring not shown in the drawing and comprising a single loop of substantially rectangular shape formed of the branches 7, 6, 5 and of the half-branch 4 of the key ring of FIG. 1 and intended to receive a single row of keys. Branch 4 would then end with a rounded end, the end of which would coincide with the extension of the outer edge of branch 7.

  The shape of the free end of the branch 7 as shown in FIG. 1 would then be advantageously replaced by the shape of the free end of the branch 2 of the key ring of FIG. 1 with the spout 14 placed on the inner perimeter of the key ring and at the same distance d2 from the inner edge of the half-branch 4.

 

   The originality of the key ring which has just been described lies in the fact that it makes it possible to assemble a large number of keys in the smallest possible volume and that it is made in one piece while offering security. total against the loss of a key. It is also - given its simplicity - a remarkable aesthetic effect and very functional if we compare it to the key rings of the prior art with their chains, elastic hooks, safety devices against opening, etc.

 

Claims (1)

REVENDICATIONS 1. Porte-clés destiné à assembler des clés de serrure à cylindre, caractérisé en ce qu'il comprend une barre décrivant au moins un développé de forme sensiblement rectangulaire réalisé en un matériau permettant une déformation élastique, le développé présentant une fente d'introduction plus petite que l'épaisseur de l'anneau des clés qu'il doit assembler. CLAIMS 1. Keyring intended to assemble cylinder lock keys, characterized in that it comprises a bar describing at least one developed of substantially rectangular shape made of a material allowing elastic deformation, the developed having an insertion slot smaller than the thickness of the key ring it is to assemble. 2. Porte-clés selon la revendication 1, caractérisé en ce que la fente est placée dans l'un des coins du développé rectangulaire, l'extrémité libre de la branche du développé adjacente à un côté de la fente présentant un bec placé sur le pourtour intérieur de la barre formant le développé et le bec étant suivi d'une partie arrondie agrandissant la fente vers l'extérieur. 2. Key ring according to claim 1, characterized in that the slot is placed in one of the corners of the rectangular press, the free end of the branch of the press adjacent to one side of the slot having a beak placed on the inner periphery of the bar forming the developed and the beak being followed by a rounded part enlarging the slit outwards. 3. Porte-clés selon la revendication 1, caractérisé en ce que la barre décrivant le développé se présente sous forme de deux rectangles accolés ayant un côté commun et formant le chiffre 6. 3. Key ring according to claim 1, characterized in that the bar describing the development is in the form of two contiguous rectangles having a common side and forming the number 6. 4. Porte-clés selon les revendications 2 et 3, caractérisé en ce que la fente est placée adjacente à une des extrémités du côté commun des deux rectangles, le bec et l'arrondi formant un côté de la fente étant placés à l'extrémité de la branche du développé adjacente et perpendiculaire à la branche médiane formée par le côté commun des deux rectangles du développé. 4. Key ring according to claims 2 and 3, characterized in that the slot is placed adjacent to one of the ends of the common side of the two rectangles, the beak and the rounding forming one side of the slot being placed at the end. of the branch of the developed adjacent and perpendicular to the median branch formed by the common side of the two rectangles of the developed. 5. Porte-clés selon la revendication 4, caractérisé en ce que l'extrémité libre de la branche médiane se termine par un arrondi placé à une distance telle de la branche latérale qui lui est perpendiculaire, que le passage d'une clé le long de cette branche perpendiculaire ne puisse s'effectuer qu'en provoquant une déformation élastique de la branche médiane. 5. Keyring according to claim 4, characterized in that the free end of the middle branch ends in a rounding placed at a distance such from the side branch which is perpendicular to it, that the passage of a key along of this perpendicular branch can only be done by causing an elastic deformation of the middle branch. 6. Porte-clés selon la revendication 4, caractérisé en ce que les parties droites des branches formant le développé sont reliées par des parties en arc de cercle. 6. Key ring according to claim 4, characterized in that the straight parts of the branches forming the developed are connected by parts in an arc of a circle. 7. Porte-clés selon une des revendications 3 à 6 destiné à assembler des clés de serrure à cylindre d'une longueur totale de 5,5 cm environ, caractérisé en ce qu'il présente une longueur sen-siblement égale à la longueur des clés qu'il est destiné à assembler et une largeur sensiblement égale à la moitié de sa longueur. 7. Keyring according to one of claims 3 to 6 for assembling cylinder lock keys with a total length of about 5.5 cm, characterized in that it has a length substantially equal to the length of keys that it is intended to assemble and a width substantially equal to half of its length. 8. Porte-clés selon la revendication 7, caractérisé en ce que la largeur de la fente d'introduction est de 1 mm et en ce que la distance entre l'arrondi de l'extrémité libre de la partie médiane et la branche qui lui est perpendiculaire est de 3 mm. 8. Key ring according to claim 7, characterized in that the width of the introduction slot is 1 mm and in that the distance between the rounding of the free end of the middle part and the branch which is is perpendicular is 3 mm. 9. Porte-clés selon la revendication 7, caractérisé en ce que la barre formant le développé a une section droite rectangulaire. 9. Key ring according to claim 7, characterized in that the bar forming the developed has a rectangular cross section. 10. Porte-clés selon la revendication 9, caractérisé en ce que la barre formant le développé a une largeur de 3 mm et une épaisseur de 2,2 mm. 10. Key ring according to claim 9, characterized in that the bar forming the developed has a width of 3 mm and a thickness of 2.2 mm. L'invention a pour objet un porte-clés destiné à assembler des clés de serrure à cylindre. The subject of the invention is a key ring intended to assemble cylinder lock keys. On connaît un grand nombre de porte-clés de tous types et de toutes grandeurs que l'on peut classer en deux catégories, les porte-clés à étui et les porte-clés à anneau avec chaîne et/ou dispositif de sécurité. Les porte-clés à étui offrent le désavantage d'occuper un assez grand volume relativement au nombre de clés qu'ils peuvent enfermer. Les porte-clés à anneau ne sont pas susceptibles d'assembler un grand nombre de clés. D'autre part, I'une et l'autre de ces catégories d'objets ne répondent en général pas à des critères d'esthétique élevés. A large number of key rings of all types and of all sizes are known which can be classified into two categories, key rings with holsters and key rings with rings with chain and / or safety devices. The key fobs with holster have the disadvantage of occupying a fairly large volume relative to the number of keys they can enclose. Ring key chains are not likely to assemble a large number of keys. On the other hand, Both of these categories of objects do not generally meet high aesthetic criteria. Le but de l'invention est de proposer un porte-clés qui permette d'assembler un grand nombre de clés tout en étant d'une réalisation simple et en occupant le plus petit volume possible lorsqu'il est mis dans une poche de vêtement. Le porte-clés selon l'invention devra également avoir une belle présentation du point de vue esthétique. The aim of the invention is to provide a key ring which makes it possible to assemble a large number of keys while being simple to produce and occupying the smallest possible volume when it is placed in a clothing pocket. The key ring according to the invention must also have a good presentation from the aesthetic point of view. Le porte-clés selon l'invention est caractérisé en ce qu'il comprend une barre décrivant au moins un développé de forme sensiblement rectangulaire réalisé en un matériau permettant une déformation élastique, le développé présentant une fente d'introduction plus petite que l'épaisseur de l'anneau des clés qu'il doit assembler. The key ring according to the invention is characterized in that it comprises a bar describing at least one press of substantially rectangular shape made of a material allowing elastic deformation, the press having an insertion slot smaller than the thickness. of the key ring that he must assemble. La fente pourra être placée dans l'un des coins du développé rectangulaire, l'extrémité libre de la branche du développé adjacente à un côté de la fente présentant un bec placé sur le pourtour intérieur de la barre formant le développé et le bec étant suivi d'une partie arrondie agrandissant la fente vers l'extérieur. The slit can be placed in one of the corners of the rectangular press, the free end of the branch of the press adjacent to one side of the slot having a beak placed on the inner periphery of the bar forming the press and the beak being followed. a rounded part enlarging the slit outwards. Selon un mode d'exécution préféré, la barre décrivant le développé se présente sous forme de deux rectangles accolés ayant un côté commun et formant le chiffre 6, et la fente est placée adjacente à une des extrémités du côté commun des deux rectangles, le bec et l'arrondi formant un côté de la fente étant placés à l'extrémité de la branche du développé adjacente et perpendiculaire à la branche médiane formée par le côté commun des deux rectangles du développé. According to a preferred embodiment, the bar describing the developed is in the form of two contiguous rectangles having a common side and forming the number 6, and the slot is placed adjacent to one of the ends of the common side of the two rectangles, the beak and the rounding forming one side of the slot being placed at the end of the branch of the developed adjacent and perpendicular to the middle branch formed by the common side of the two rectangles of the developed. Le dessin représente, à titre d'exemple, un mode d'exécution d'un porte-clés selon l'invention. The drawing represents, by way of example, an embodiment of a key ring according to the invention. Dans le dessin: la fig. 1 est une vue de dessus d'un porte-clés destiné à recevoir deux rangées de clés du type Yale, la fig. 2 est une vue en perspective du porte-clés de la fig. 1, deux rangées de clés étant retenues en position ouverte, c'està-dire prêtes à être utilisées, la fig. 3 est une vue en perspective du porte-clés de la fig. 1, deux rangées de clés étant placées en position de rangement, l'ensemble occupant ainsi le plus petit volume possible, la fig. 4 est une vue schématique montrant l'introduction d'une clé sur le porte-clés de la fig. 1, la fig. 5 est une vue schématique montrant le passage d'une clé le long d'une partie latérale du porte-clés, et la fig. 6 est une vue schématique montrant la sortie d'une clé. In the drawing: fig. 1 is a top view of a key ring intended to receive two rows of Yale type keys, fig. 2 is a perspective view of the key ring of FIG. 1, two rows of keys being held in the open position, that is to say ready to be used, fig. 3 is a perspective view of the key ring of FIG. 1, two rows of keys being placed in the storage position, the assembly thus occupying the smallest possible volume, fig. 4 is a schematic view showing the introduction of a key on the key ring of FIG. 1, fig. 5 is a schematic view showing the passage of a key along a side part of the key ring, and fig. 6 is a schematic view showing the exit of a key. Le porte-clés 1 représenté en détail dans la fig. 1 est destiné à recevoir des clés de serrure de sûreté à cylindre, par exemple du type Yale. Par ce type de clés, on entend définir toutes les clés plates d'une longueur allant de 5 à 6 cm. Le porte-clés 1 comprend six branches 2, 3, 4, 5, 6 et 7, séparées deux-à deux par des coudes à angle droit 8, 9, 10, 11 et 12, de manière à former le chiffre 6 ou 9 ou même schématiquement la lettre G. Le porteclés 1 a une longueur L1 de 55 mm, correspondant approximativement à la longueur des clés qu'il est destiné à assembler et une largeur L2 de 25 mm. La largeur 1 des branches 2 à7 est de 3 mm et les coudes 8, 9, 10, 11 et 12 reliant respectivement les branches 2 et 3,3 et 4,4 et 5,5 et 6,6 et 7 présentent un rayon de courbure intérieur rl de 3 mm et un rayon de courbure extérieur r2 de 6 mm. The key ring 1 shown in detail in FIG. 1 is intended to receive keys for a cylinder safety lock, for example of the Yale type. This type of key is understood to mean all flat keys with a length ranging from 5 to 6 cm. The key ring 1 includes six branches 2, 3, 4, 5, 6 and 7, separated two by two by elbows at right angles 8, 9, 10, 11 and 12, so as to form the number 6 or 9 or even schematically the letter G. The key holder 1 has a length L1 of 55 mm, corresponding approximately to the length of the keys that it is intended to assemble and a width L2 of 25 mm. The width 1 of branches 2 to 7 is 3 mm and elbows 8, 9, 10, 11 and 12 respectively connecting branches 2 and 3.3 and 4.4 and 5.5 and 6.6 and 7 have a radius of internal curvature rl of 3 mm and an external curvature radius r2 of 6 mm. La branche médiane 7, qui est située à égale distance des branches 3 et 5 et parallèlement à celles-ci, comprend une extrémité libre 13 de forme arrondie présentant un rayon de courbure r3 de 1,5 mm, la partie la plus avancée de l'extrémité libre 13 étant placée à une distance dl de 2,2 mm de la branche principale 4 du porte-clés 1. The middle branch 7, which is located at an equal distance from the branches 3 and 5 and parallel to the latter, comprises a free end 13 of rounded shape having a radius of curvature r3 of 1.5 mm, the most advanced part of the 'free end 13 being placed at a distance dl of 2.2 mm from the main branch 4 of the key ring 1. L'extrémité libre de la branche 2 se termine de manière à former un bec 14 placé à l'intérieur de la branche 2, le bec étant formé par une partie constituée d'un quart d'arc de cercle d'un rayon de courbure r4 de 3 mm et par l'arête intérieure de la branche 2. The free end of the branch 2 ends so as to form a beak 14 placed inside the branch 2, the beak being formed by a part consisting of a quarter of an arc of a circle with a radius of curvature. r4 of 3 mm and by the inner edge of branch 2. Le centre de l'arc de cercle formant l'extrémité libre de la branche 2 est placé sur le bord intérieur de la branche 2, de manière que le bec 14 soit à une distance d2 de 1,5 mm de la branche médiane 7. a forme de l'extrémité libre de la branche 2 permet d'introduire facilement une clé après déformation élastique de la branche mais, par contre, rend sa sortie beaucoup plus difficile comme expliqué plus loin. The center of the circular arc forming the free end of the branch 2 is placed on the inner edge of the branch 2, so that the beak 14 is at a distance d2 of 1.5 mm from the middle branch 7. the shape of the free end of the branch 2 makes it possible to easily introduce a key after elastic deformation of the branch but, on the other hand, makes its exit much more difficult as explained below. Le porte-clés 1 qui vient d'être décrit en regard de la fig. 1 présente une épaisseur de 2,2 mm et la section droite des branches 2 à 7 se présente sous la forme d'un rectangle dont les côtés sont respectivement de 3 et 2,2 mm. Il est réalisé en une matière per **ATTENTION** fin du champ CLMS peut contenir debut de DESC **. The key ring 1 which has just been described with reference to FIG. 1 has a thickness of 2.2 mm and the cross section of branches 2 to 7 is in the form of a rectangle, the sides of which are respectively 3 and 2.2 mm. It is made of a material per ** CAUTION ** end of field CLMS may contain start of DESC **.
CH1372276A 1976-11-01 1976-11-01 Key ring CH609542A5 (en)

Priority Applications (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH1372276A CH609542A5 (en) 1976-11-01 1976-11-01 Key ring

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH1372276A CH609542A5 (en) 1976-11-01 1976-11-01 Key ring

Publications (1)

Publication Number Publication Date
CH609542A5 true CH609542A5 (en) 1979-03-15

Family

ID=4394754

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
CH1372276A CH609542A5 (en) 1976-11-01 1976-11-01 Key ring

Country Status (1)

Country Link
CH (1) CH609542A5 (en)

Cited By (4)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE4327340A1 (en) * 1993-08-16 1995-02-23 Berges Ruediger Gmbh Keyring
GB2336105A (en) * 1998-04-04 1999-10-13 Robert Wilmott Key ring
GB2409637A (en) * 2003-12-31 2005-07-06 Royal Mail Group Plc A key holder withat least two key storage regions
CN105209770A (en) * 2013-03-14 2015-12-30 奈爱股份有限公司 Systems and methods for a secure carabineer key ring

Cited By (5)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE4327340A1 (en) * 1993-08-16 1995-02-23 Berges Ruediger Gmbh Keyring
GB2336105A (en) * 1998-04-04 1999-10-13 Robert Wilmott Key ring
GB2409637A (en) * 2003-12-31 2005-07-06 Royal Mail Group Plc A key holder withat least two key storage regions
CN105209770A (en) * 2013-03-14 2015-12-30 奈爱股份有限公司 Systems and methods for a secure carabineer key ring
US10624426B2 (en) 2013-03-14 2020-04-21 Nite Ize, Inc. Systems and methods for a secure carabineer key ring

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP1133936B1 (en) Fastener for bracelet
FR2555342A3 (en) MARK APPLICABLE TO ARTICLES IN GENERAL, PROVIDED WITH A LOCKING DEVICE PREVENTING ITS ABUSIVE REMOVAL
CH609542A5 (en) Key ring
FR2791529A1 (en) DEVICE FOR LOCKING DRAWERS OF ZIPPERS
EP0358611A1 (en) Clip
FR2485345A1 (en) PERFECTED KEYCHAIN
EP0238518A1 (en) Frame-like card-holder
FR3051335A1 (en) KEY RING
CH686604A5 (en) Key ring of elastically deformable material
FR2717664A1 (en) Handle, in particular label holder, for wall and wall, in particular drawer front wall, intended to be equipped with it.
FR2572262A1 (en) Key-ring
FR2618415A1 (en) Transport ticket dispenser
EP0110096B1 (en) Saving device
FR2816815A1 (en) Handle for carrying carrier bags without bag handles cutting into fingers comprises cylindrical central section with diabolo-shaped components at each end
BE1003318A3 (en) Security seal
FR2700929A3 (en) Cardholder for at least one magnetic card
FR2492645A3 (en) DOSSIER FOR CHAIRS
FR2832834A3 (en) Key to activate the lock on a self-service trolley, uses key that is in the form of a conventional key but has the large circular end matching the size of a coin that will release the trolley lock, and has quick release from key ring
FR2713452A1 (en) Key holder with case holding coin or token
FR2730381A1 (en) Closing device for oyster sacks
BE563178A (en)
FR2784555A1 (en) Key holder protector has a protection part forming a protective arc capable of surrounding the key at its end having teeth
FR2978751A1 (en) Device for opening and closing bottle, has openings formed on handle corresponding to shape of projecting elements of stopper such that handle is fitted on stopper by inserting projecting elements into respective openings
FR2495110A1 (en) LOCKING DEVICE, IN PARTICULAR FOR BAGS INTENDED TO CONTAIN SPECIES
FR3059283A1 (en) DEVICE FOR LIMITING THE MOVEMENT OF AN OBJECT IN A VEHICLE

Legal Events

Date Code Title Description
PL Patent ceased