CH599533A5 - Measurement and checking of bores - Google Patents

Measurement and checking of bores

Info

Publication number
CH599533A5
CH599533A5 CH1363275A CH1363275A CH599533A5 CH 599533 A5 CH599533 A5 CH 599533A5 CH 1363275 A CH1363275 A CH 1363275A CH 1363275 A CH1363275 A CH 1363275A CH 599533 A5 CH599533 A5 CH 599533A5
Authority
CH
Switzerland
Prior art keywords
handle
rod
force
head
mark
Prior art date
Application number
CH1363275A
Other languages
French (fr)
Inventor
Albert G Rickly
Original Assignee
Albert G Rickly
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Albert G Rickly filed Critical Albert G Rickly
Priority to CH1363275A priority Critical patent/CH599533A5/en
Publication of CH599533A5 publication Critical patent/CH599533A5/en

Links

Classifications

    • GPHYSICS
    • G01MEASURING; TESTING
    • G01BMEASURING LENGTH, THICKNESS OR SIMILAR LINEAR DIMENSIONS; MEASURING ANGLES; MEASURING AREAS; MEASURING IRREGULARITIES OF SURFACES OR CONTOURS
    • G01B3/00Measuring instruments characterised by the use of mechanical techniques
    • G01B3/46Plug gauges for internal dimensions with engaging surfaces which are at a fixed distance, although they may be preadjustable

Landscapes

  • Physics & Mathematics (AREA)
  • General Physics & Mathematics (AREA)
  • A Measuring Device Byusing Mechanical Method (AREA)

Abstract

Measurement and checking of bores uses gauge head on spring loaded shaft with applied force indication

Description

  

  
 



   La présente invention concerne un calibre pour mesurer ou vérifier des perçages, comprenant une tête de calibrage destinée à être introduite dans le perçage à mesurer ou à vérifier.



   Le brevet suisse   N"    488163 décrit un tel calibre, qui est caractérisé par le fait que la tête a une surface active comprenant au moins une partie d'une sphére, un plan diamétral étant compris dans cette partie. Le brevet suisse   N"    543072 décrit un perfectionnement de ce calibre, et ce perfectionnement est caractérisé par le fait que la tête de calibrage présente sur son pourtour au moins un flanc coupé s'étendant sensiblement perpendiculaire au plan diamétral de la   sphére    de ladite tête.



   Dans les calibres connus, les têtes sont fixées de   maniére    rigide à un manche. Lorsqu'une personne utilise un tel calibre, elle l'introduit avec plus ou moins de force dans l'alésage à mesurer ou à vérifier. Une pression trop forte exercée par l'utilisateur, et c'est plus particulièrement le cas si celui-ci n'est pas spécialement qualifié, peut donner une information fausse quant à la mesure ou la vérification de l'alésage, voire le déformer. L'erreur de mesure et la déformation de l'alésage seront d'autant plus grandes que l'alésage sera exécuté dans un matériau tendre comme le laiton,
I'aluminium,   l'or    et leurs alliages ou les plastiques. Dans ce cas, il est souhaitable que la force avec laquelle le calibre est introduit soit bien déterminée et ne dépasse pas une limite fixe.



   La présente invention répond à ce besoin. Pour atteindre ce but, le calibre du type mentionné ci-dessus est caractérisé par le fait que la tête est solidaire d'une tige coulissant dans un manche creux, par des moyens élastiques disposés à l'intérieur du manche et opposant une force au mouvement de la tige vers le manche, et par des moyens indiquant au moins approximativement la grandeur de cette force.



   Le calibre selon l'invention est notamment avantageux avec des têtes telles que décrites dans les brevets suisses cités ci-dessus.



   Les moyens élastiques peuvent avantageusement être constitués par un ressort hélicoïdal disposé à l'intérieur du manche entre un arrêt fixe et le bout de la tige opposé à la tête. Les moyens indiquant au moins approximativement la grandeur de la force peuvent avantageusement être constitués par au moins une marque sur la tige, cette marque étant sur la partie de la tige extérieure au manche ou sur la partie qui se trouve à l'intérieur du manche. Dans ce dernier cas, le manche présente une fenêtre latérale à travers laquelle la marque peut être vue.



   Pour une utilisation automatique du calibre selon l'invention, par exemple dans un appareil selon le brevet suisse   N"    548012, les moyens indiquant la force pourraient être des moyens piézo-électriques, reliés à un amplificateur et à des moyens d'affichage ou de contrôle.



   Enfin, on pourrait encore prévoir des moyens pour ajuster la force opposée au mouvement de la tige, par exemple une vis permettant de comprimer plus ou moins un ressort constituant les moyens élastiques dans sa position de repos.



   Le dessin annexé montre, à titre d'exemples, deux formes d'exécution de l'invention.



   La fig. 1 montre une première forme d'exécution, partiellement en coupe.



   La fig. 2 est une vue latérale d'une deuxième forme d'exécution.



   Le calibre selon la fig. 1 présente une tête de calibrage 1, qui
 est de préférence une tête selon les brevets suisses   N s    488163 et
 543072. La tête 1 est solidaire d'une tige 2 qui coulisse à l'intérieur
 d'un manche tubulaire 3. Un ressort hélicoïdal 4 est disposé entre
 l'extrémité intérieure 5 de la tige 2 et un arrêt 6 vissé dans le manche 3. Le ressort 4 est tenu par deux parties cylindriques 7
 et 8 respectivement.



   La partie extérieure de la tige 2 présente des marques 9a, 9b et 9c. Le nombre de ces marques peut être choisi selon les utilisations prévues du calibre.



   Lors de l'utilisation du calibre, la tête 1 peut rencontrer une résistance opposée par les bords d'un alésage, de sorte que la tige 2 se déplace à l'intérieur du manche 3 contre la force exercée par le ressort 4. Cette force est au moins approximativement indiquée par la position des marques 9a, 9b et 9c respectivement, par rapport à l'entrée 10 du manche 3. Ainsi, la personne qui utilise le calibre peut contrôler cette force et ne pas dépasser une valeur fixée en fonction du matériau dans lequel est réalisé l'alésage à mesurer ou à vérifier.



   Dans la forme d'exécution selon la fig. 2, le manche 3 présente une fenêtre   1 1    munie d'un repère 12, et les marques 9a, 9b et 9c qui se trouvent ici sur la partie intérieure de la tige 2 se déplacent par rapport à ce repère 12.



   Il est évident que la position de l'arrêt 6 pourrait être variable, afin de régler la force exercée par le ressort 4. Cet arrêt 6 pourrait également comporter un élément piézo-électrique, transmettant un signal électrique à un amplificateur et ensuite à des moyens d'affichage ou de contrôle.



   Dans les exemples décrits ci-dessus, les moyens élastiques sont constitués par le ressort 4. Il est évident que ces moyens élastiques pourraient aussi être constitués par un système pneumatique-électrique ou oléopneumatique par exemple.



   Les marques 9 pourraient par exemple être constituées par des chiffres correspondant à la force exercée.



   La construction du manche spécial décrite ci-dessus pourrait être remplacée par une douille de construction analogue dans laquelle prendrait place une jauge dont le manche ferait fonction de la tige coulissante 2.



   REVENDICATION



   Calibre pour mesurer ou vérifier des perçages, comprenant une tête de calibrage destinée à être introduite dans le perçage à mesurer ou à vérifier, caractérisé par le fait que la tête est solidaire d'une tige coulissant dans un manche creux, par des moyens élastiques disposés à l'intérieur du manche et opposant une force au mouvement de la tige vers le manche, et par des moyens indiquant au moins approximativement la grandeur de cette force.



   SOUS-REVENDICATIONS
 1. Calibre selon la revendication, caractérisé par le fait que les moyens élastiques sont constitués par un ressort hélicoïdal disposé à l'intérieur du manche entre un arrêt fixe et le bout de la tige opposé à la tête.



   2. Calibre selon la revendication ou la sous-revendication 1, caractérisé par le fait que les moyens indiquant au moins approximativement la grandeur de la force sont constitués par au moins une marque sur la tige, cette marque étant sur la partie de la tige extérieure au manche.



   3. Calibre selon la revendication ou la sous-revendication 1, caractérisé par le fait que les moyens indiquant au moins approximativement la grandeur de la force sont constitués par au moins une marque sur la tige, cette marque étant sur la partie de la tige qui se trouve à l'intérieur du manche, ce dernier présentant une fenêtre latérale à travers laquelle la marque peut être vue.

 

   4. Calibre selon la revendication, caractérisé par des moyens pour ajuster la force opposée au mouvement de la tige, par exemple une vis permettant de comprimer plus ou moins un ressort constituant les moyens élastiques, dans sa position de repos.



   5. Calibre selon la sous-revendication 1, caractérisé par le fait que les moyens indiquant la force sont des moyens piézo-électriques contre lesquels ledit ressort exerce une force, ces moyens piézo-électriques étant reliés à un amplificateur et à des moyens d'affichage ou de contrôle.

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   



  
 



   The present invention relates to a gauge for measuring or checking bores, comprising a calibration head intended to be inserted into the bore to be measured or to be verified.



   Swiss patent N "488163 describes such a gauge, which is characterized by the fact that the head has an active surface comprising at least part of a sphere, a diametral plane being included in this part. Swiss patent N" 543072 describes an improvement of this caliber, and this improvement is characterized by the fact that the calibration head has on its periphery at least one cut side extending substantially perpendicular to the diametral plane of the sphere of said head.



   In known calibers, the heads are rigidly attached to a handle. When a person uses such a gauge, he introduces it with more or less force into the bore to be measured or verified. Too much pressure exerted by the user, and this is more particularly the case if the latter is not specially qualified, can give false information regarding the measurement or verification of the bore, or even deform it. The measurement error and the deformation of the bore will be greater when the bore is made in a soft material such as brass,
Aluminum, gold and their alloys or plastics. In this case, it is desirable that the force with which the gauge is introduced is well determined and does not exceed a fixed limit.



   The present invention meets this need. To achieve this goal, the caliber of the type mentioned above is characterized by the fact that the head is secured to a rod sliding in a hollow handle, by elastic means arranged inside the handle and opposing a force to the movement. from the shank to the handle, and by means indicating at least approximately the magnitude of this force.



   The caliber according to the invention is in particular advantageous with heads as described in the Swiss patents cited above.



   The elastic means may advantageously consist of a helical spring arranged inside the handle between a fixed stop and the end of the rod opposite the head. The means indicating at least approximately the magnitude of the force can advantageously consist of at least one mark on the rod, this mark being on the part of the rod outside the handle or on the part which is located inside the handle. In the latter case, the handle has a side window through which the mark can be seen.



   For automatic use of the gauge according to the invention, for example in an apparatus according to Swiss patent N "548012, the means indicating the force could be piezoelectric means, connected to an amplifier and to display or control means. control.



   Finally, one could also provide means for adjusting the force opposed to the movement of the rod, for example a screw making it possible to compress more or less a spring constituting the elastic means in its rest position.



   The appended drawing shows, by way of example, two embodiments of the invention.



   Fig. 1 shows a first embodiment, partially in section.



   Fig. 2 is a side view of a second embodiment.



   The caliber according to fig. 1 has a calibration head 1, which
 is preferably a head according to Swiss patents N s 488163 and
 543072. The head 1 is integral with a rod 2 which slides inside
 a tubular handle 3. A coil spring 4 is arranged between
 the inner end 5 of the rod 2 and a stop 6 screwed into the handle 3. The spring 4 is held by two cylindrical parts 7
 and 8 respectively.



   The outer part of the rod 2 has marks 9a, 9b and 9c. The number of these marks can be chosen according to the intended uses of the gauge.



   When using the gauge, the head 1 may encounter resistance from the edges of a bore, so that the rod 2 moves inside the handle 3 against the force exerted by the spring 4. This force is at least approximately indicated by the position of the marks 9a, 9b and 9c respectively, relative to the inlet 10 of the handle 3. Thus, the person using the caliber can control this force and not exceed a value fixed according to the material in which the bore to be measured or verified is made.



   In the embodiment according to FIG. 2, the handle 3 has a window 1 1 provided with a mark 12, and the marks 9a, 9b and 9c which are here on the inner part of the rod 2 move relative to this mark 12.



   It is obvious that the position of the stop 6 could be variable, in order to adjust the force exerted by the spring 4. This stop 6 could also include a piezoelectric element, transmitting an electrical signal to an amplifier and then to means. display or control.



   In the examples described above, the elastic means are constituted by the spring 4. It is obvious that these elastic means could also be constituted by a pneumatic-electric or oleopneumatic system for example.



   The marks 9 could for example be constituted by numbers corresponding to the force exerted.



   The construction of the special handle described above could be replaced by a socket of similar construction in which a gauge would take place, the handle of which would function as the sliding rod 2.



   CLAIM



   Caliber for measuring or checking bores, comprising a calibration head intended to be introduced into the bore to be measured or verified, characterized in that the head is secured to a rod sliding in a hollow handle, by elastic means arranged inside the handle and opposing a force to the movement of the rod towards the handle, and by means indicating at least approximately the magnitude of this force.



   SUB-CLAIMS
 1. Caliber according to claim, characterized in that the elastic means are constituted by a helical spring disposed inside the handle between a fixed stop and the end of the rod opposite the head.



   2. Caliber according to claim or sub-claim 1, characterized in that the means indicating at least approximately the magnitude of the force consist of at least one mark on the rod, this mark being on the part of the outer rod. at the handle.



   3. Caliber according to claim or sub-claim 1, characterized in that the means indicating at least approximately the magnitude of the force consist of at least one mark on the rod, this mark being on the part of the rod which is inside the handle, the latter having a side window through which the mark can be seen.

 

   4. Caliber according to claim, characterized by means for adjusting the force opposed to the movement of the rod, for example a screw making it possible to compress more or less a spring constituting the elastic means, in its rest position.



   5. Caliber according to sub-claim 1, characterized in that the means indicating the force are piezoelectric means against which said spring exerts a force, these piezoelectric means being connected to an amplifier and to means of display or control.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.



   

 

Claims (1)

**ATTENTION** debut du champ CLMS peut contenir fin de DESC **. ** ATTENTION ** start of field CLMS can contain end of DESC **. La présente invention concerne un calibre pour mesurer ou vérifier des perçages, comprenant une tête de calibrage destinée à être introduite dans le perçage à mesurer ou à vérifier. The present invention relates to a gauge for measuring or checking bores, comprising a calibration head intended to be inserted into the bore to be measured or to be verified. Le brevet suisse N" 488163 décrit un tel calibre, qui est caractérisé par le fait que la tête a une surface active comprenant au moins une partie d'une sphére, un plan diamétral étant compris dans cette partie. Le brevet suisse N" 543072 décrit un perfectionnement de ce calibre, et ce perfectionnement est caractérisé par le fait que la tête de calibrage présente sur son pourtour au moins un flanc coupé s'étendant sensiblement perpendiculaire au plan diamétral de la sphére de ladite tête. Swiss patent N "488163 describes such a gauge, which is characterized by the fact that the head has an active surface comprising at least part of a sphere, a diametral plane being included in this part. Swiss patent N" 543072 describes an improvement of this caliber, and this improvement is characterized by the fact that the calibration head has on its periphery at least one cut side extending substantially perpendicular to the diametral plane of the sphere of said head. Dans les calibres connus, les têtes sont fixées de maniére rigide à un manche. Lorsqu'une personne utilise un tel calibre, elle l'introduit avec plus ou moins de force dans l'alésage à mesurer ou à vérifier. Une pression trop forte exercée par l'utilisateur, et c'est plus particulièrement le cas si celui-ci n'est pas spécialement qualifié, peut donner une information fausse quant à la mesure ou la vérification de l'alésage, voire le déformer. L'erreur de mesure et la déformation de l'alésage seront d'autant plus grandes que l'alésage sera exécuté dans un matériau tendre comme le laiton, I'aluminium, l'or et leurs alliages ou les plastiques. Dans ce cas, il est souhaitable que la force avec laquelle le calibre est introduit soit bien déterminée et ne dépasse pas une limite fixe. In known calibers, the heads are rigidly attached to a handle. When a person uses such a gauge, he introduces it with more or less force into the bore to be measured or verified. Too much pressure exerted by the user, and this is more particularly the case if the latter is not specially qualified, can give false information regarding the measurement or verification of the bore, or even deform it. The measurement error and the deformation of the bore will be greater when the bore is made in a soft material such as brass, Aluminum, gold and their alloys or plastics. In this case, it is desirable that the force with which the gauge is introduced is well determined and does not exceed a fixed limit. La présente invention répond à ce besoin. Pour atteindre ce but, le calibre du type mentionné ci-dessus est caractérisé par le fait que la tête est solidaire d'une tige coulissant dans un manche creux, par des moyens élastiques disposés à l'intérieur du manche et opposant une force au mouvement de la tige vers le manche, et par des moyens indiquant au moins approximativement la grandeur de cette force. The present invention meets this need. To achieve this goal, the caliber of the type mentioned above is characterized by the fact that the head is secured to a rod sliding in a hollow handle, by elastic means arranged inside the handle and opposing a force to the movement. from the shank to the handle, and by means indicating at least approximately the magnitude of this force. Le calibre selon l'invention est notamment avantageux avec des têtes telles que décrites dans les brevets suisses cités ci-dessus. The caliber according to the invention is in particular advantageous with heads as described in the Swiss patents cited above. Les moyens élastiques peuvent avantageusement être constitués par un ressort hélicoïdal disposé à l'intérieur du manche entre un arrêt fixe et le bout de la tige opposé à la tête. Les moyens indiquant au moins approximativement la grandeur de la force peuvent avantageusement être constitués par au moins une marque sur la tige, cette marque étant sur la partie de la tige extérieure au manche ou sur la partie qui se trouve à l'intérieur du manche. Dans ce dernier cas, le manche présente une fenêtre latérale à travers laquelle la marque peut être vue. The elastic means may advantageously consist of a helical spring arranged inside the handle between a fixed stop and the end of the rod opposite the head. The means indicating at least approximately the magnitude of the force can advantageously consist of at least one mark on the rod, this mark being on the part of the rod outside the handle or on the part which is located inside the handle. In the latter case, the handle has a side window through which the mark can be seen. Pour une utilisation automatique du calibre selon l'invention, par exemple dans un appareil selon le brevet suisse N" 548012, les moyens indiquant la force pourraient être des moyens piézo-électriques, reliés à un amplificateur et à des moyens d'affichage ou de contrôle. For automatic use of the gauge according to the invention, for example in an apparatus according to Swiss patent N "548012, the means indicating the force could be piezoelectric means, connected to an amplifier and to display or control means. control. Enfin, on pourrait encore prévoir des moyens pour ajuster la force opposée au mouvement de la tige, par exemple une vis permettant de comprimer plus ou moins un ressort constituant les moyens élastiques dans sa position de repos. Finally, one could also provide means for adjusting the force opposed to the movement of the rod, for example a screw making it possible to compress more or less a spring constituting the elastic means in its rest position. Le dessin annexé montre, à titre d'exemples, deux formes d'exécution de l'invention. The appended drawing shows, by way of example, two embodiments of the invention. La fig. 1 montre une première forme d'exécution, partiellement en coupe. Fig. 1 shows a first embodiment, partially in section. La fig. 2 est une vue latérale d'une deuxième forme d'exécution. Fig. 2 is a side view of a second embodiment. Le calibre selon la fig. 1 présente une tête de calibrage 1, qui est de préférence une tête selon les brevets suisses N s 488163 et 543072. La tête 1 est solidaire d'une tige 2 qui coulisse à l'intérieur d'un manche tubulaire 3. Un ressort hélicoïdal 4 est disposé entre l'extrémité intérieure 5 de la tige 2 et un arrêt 6 vissé dans le manche 3. Le ressort 4 est tenu par deux parties cylindriques 7 et 8 respectivement. The caliber according to fig. 1 has a calibration head 1, which is preferably a head according to Swiss patents N s 488163 and 543072. The head 1 is integral with a rod 2 which slides inside a tubular handle 3. A coil spring 4 is arranged between the inner end 5 of the rod 2 and a stop 6 screwed into the handle 3. The spring 4 is held by two cylindrical parts 7 and 8 respectively. La partie extérieure de la tige 2 présente des marques 9a, 9b et 9c. Le nombre de ces marques peut être choisi selon les utilisations prévues du calibre. The outer part of the rod 2 has marks 9a, 9b and 9c. The number of these marks can be chosen according to the intended uses of the gauge. Lors de l'utilisation du calibre, la tête 1 peut rencontrer une résistance opposée par les bords d'un alésage, de sorte que la tige 2 se déplace à l'intérieur du manche 3 contre la force exercée par le ressort 4. Cette force est au moins approximativement indiquée par la position des marques 9a, 9b et 9c respectivement, par rapport à l'entrée 10 du manche 3. Ainsi, la personne qui utilise le calibre peut contrôler cette force et ne pas dépasser une valeur fixée en fonction du matériau dans lequel est réalisé l'alésage à mesurer ou à vérifier. When using the gauge, the head 1 may encounter resistance from the edges of a bore, so that the rod 2 moves inside the handle 3 against the force exerted by the spring 4. This force is at least approximately indicated by the position of the marks 9a, 9b and 9c respectively, relative to the inlet 10 of the handle 3. Thus, the person using the caliber can control this force and not exceed a value fixed according to the material in which the bore to be measured or verified is made. Dans la forme d'exécution selon la fig. 2, le manche 3 présente une fenêtre 1 1 munie d'un repère 12, et les marques 9a, 9b et 9c qui se trouvent ici sur la partie intérieure de la tige 2 se déplacent par rapport à ce repère 12. In the embodiment according to FIG. 2, the handle 3 has a window 1 1 provided with a mark 12, and the marks 9a, 9b and 9c which are here on the inner part of the rod 2 move relative to this mark 12. Il est évident que la position de l'arrêt 6 pourrait être variable, afin de régler la force exercée par le ressort 4. Cet arrêt 6 pourrait également comporter un élément piézo-électrique, transmettant un signal électrique à un amplificateur et ensuite à des moyens d'affichage ou de contrôle. It is obvious that the position of the stop 6 could be variable, in order to adjust the force exerted by the spring 4. This stop 6 could also include a piezoelectric element, transmitting an electrical signal to an amplifier and then to means. display or control. Dans les exemples décrits ci-dessus, les moyens élastiques sont constitués par le ressort 4. Il est évident que ces moyens élastiques pourraient aussi être constitués par un système pneumatique-électrique ou oléopneumatique par exemple. In the examples described above, the elastic means are constituted by the spring 4. It is obvious that these elastic means could also be constituted by a pneumatic-electric or oleopneumatic system for example. Les marques 9 pourraient par exemple être constituées par des chiffres correspondant à la force exercée. The marks 9 could for example be constituted by numbers corresponding to the force exerted. La construction du manche spécial décrite ci-dessus pourrait être remplacée par une douille de construction analogue dans laquelle prendrait place une jauge dont le manche ferait fonction de la tige coulissante 2. The construction of the special handle described above could be replaced by a socket of similar construction in which a gauge would take place, the handle of which would function as the sliding rod 2. REVENDICATION CLAIM Calibre pour mesurer ou vérifier des perçages, comprenant une tête de calibrage destinée à être introduite dans le perçage à mesurer ou à vérifier, caractérisé par le fait que la tête est solidaire d'une tige coulissant dans un manche creux, par des moyens élastiques disposés à l'intérieur du manche et opposant une force au mouvement de la tige vers le manche, et par des moyens indiquant au moins approximativement la grandeur de cette force. Caliber for measuring or checking bores, comprising a calibration head intended to be introduced into the bore to be measured or verified, characterized in that the head is secured to a rod sliding in a hollow handle, by elastic means arranged inside the handle and opposing a force to the movement of the rod towards the handle, and by means indicating at least approximately the magnitude of this force. SOUS-REVENDICATIONS 1. Calibre selon la revendication, caractérisé par le fait que les moyens élastiques sont constitués par un ressort hélicoïdal disposé à l'intérieur du manche entre un arrêt fixe et le bout de la tige opposé à la tête. SUB-CLAIMS 1. Caliber according to claim, characterized in that the elastic means are constituted by a helical spring disposed inside the handle between a fixed stop and the end of the rod opposite the head. 2. Calibre selon la revendication ou la sous-revendication 1, caractérisé par le fait que les moyens indiquant au moins approximativement la grandeur de la force sont constitués par au moins une marque sur la tige, cette marque étant sur la partie de la tige extérieure au manche. 2. Caliber according to claim or sub-claim 1, characterized in that the means indicating at least approximately the magnitude of the force consist of at least one mark on the rod, this mark being on the part of the outer rod. at the handle. 3. Calibre selon la revendication ou la sous-revendication 1, caractérisé par le fait que les moyens indiquant au moins approximativement la grandeur de la force sont constitués par au moins une marque sur la tige, cette marque étant sur la partie de la tige qui se trouve à l'intérieur du manche, ce dernier présentant une fenêtre latérale à travers laquelle la marque peut être vue. 3. Caliber according to claim or sub-claim 1, characterized in that the means indicating at least approximately the magnitude of the force consist of at least one mark on the rod, this mark being on the part of the rod which is inside the handle, the latter having a side window through which the mark can be seen. 4. Calibre selon la revendication, caractérisé par des moyens pour ajuster la force opposée au mouvement de la tige, par exemple une vis permettant de comprimer plus ou moins un ressort constituant les moyens élastiques, dans sa position de repos. 4. Caliber according to claim, characterized by means for adjusting the force opposed to the movement of the rod, for example a screw making it possible to compress more or less a spring constituting the elastic means, in its rest position. 5. Calibre selon la sous-revendication 1, caractérisé par le fait que les moyens indiquant la force sont des moyens piézo-électriques contre lesquels ledit ressort exerce une force, ces moyens piézo-électriques étant reliés à un amplificateur et à des moyens d'affichage ou de contrôle. 5. Caliber according to sub-claim 1, characterized in that the means indicating the force are piezoelectric means against which said spring exerts a force, these piezoelectric means being connected to an amplifier and to means of display or control.
CH1363275A 1975-10-21 1975-10-21 Measurement and checking of bores CH599533A5 (en)

Priority Applications (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH1363275A CH599533A5 (en) 1975-10-21 1975-10-21 Measurement and checking of bores

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH1363275A CH599533A5 (en) 1975-10-21 1975-10-21 Measurement and checking of bores

Publications (1)

Publication Number Publication Date
CH599533A5 true CH599533A5 (en) 1978-05-31

Family

ID=4394043

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
CH1363275A CH599533A5 (en) 1975-10-21 1975-10-21 Measurement and checking of bores

Country Status (1)

Country Link
CH (1) CH599533A5 (en)

Cited By (5)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US5703302A (en) * 1996-02-06 1997-12-30 Hilti Aktiengesellschaft Device for testing the holding force of fastener elements secured in a base material
CN104482822A (en) * 2015-01-04 2015-04-01 河南北方星光机电有限责任公司 Thread passing gauge device
US9086386B1 (en) * 2012-07-12 2015-07-21 The Boeing Company Sensor coupling apparatus
US9255778B2 (en) 2012-12-11 2016-02-09 Honda Motor Co., Ltd. Gauge apparatus having profile assembly
US9939411B2 (en) 2012-07-12 2018-04-10 The Boeing Company Extended reach inspection apparatus

Cited By (7)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US5703302A (en) * 1996-02-06 1997-12-30 Hilti Aktiengesellschaft Device for testing the holding force of fastener elements secured in a base material
US9086386B1 (en) * 2012-07-12 2015-07-21 The Boeing Company Sensor coupling apparatus
US9939411B2 (en) 2012-07-12 2018-04-10 The Boeing Company Extended reach inspection apparatus
US10788455B2 (en) 2012-07-12 2020-09-29 The Boeing Company Extended reach inspection apparatus
US9255778B2 (en) 2012-12-11 2016-02-09 Honda Motor Co., Ltd. Gauge apparatus having profile assembly
CN104482822A (en) * 2015-01-04 2015-04-01 河南北方星光机电有限责任公司 Thread passing gauge device
CN104482822B (en) * 2015-01-04 2017-09-08 河南北方星光机电有限责任公司 A kind of logical thread gage device

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0441729B1 (en) Swivelling fastening device for spinal osteosynthesis rods
FR2659546A1 (en) Device for adjustable fixation of spinal osteosynthesis rods
EP0273010B1 (en) Volume measurement enclosure
CA2127912C (en) Tool for measuring the tightening force exerted by a length measuring-device mobile arm
CH695118A5 (en) flexible measurement device.
CH599533A5 (en) Measurement and checking of bores
US1018582A (en) Pressure-gage.
EP0236371B1 (en) Digital display micrometer
JPH0125999B2 (en)
FR2810873A1 (en) Intervertebral coupling for two or more vertebrae has intermediate element between fixed and mobile components to allow movement
FR2468873A1 (en) MEASURING HEAD FOR CHECKING THE LINEAR DIMENSIONS OF MECHANICAL PARTS
FR2577069A1 (en) DUAL CONTROL BIMETALLIC THERMOSTAT
EP0432557A1 (en) Instrument for measuring a dimension of an object
WO2011110777A2 (en) Individual tensiometer for measuring tension in a string
FR3095266A1 (en) INSTRUMENTED TRIGGER TAIL FOR SHOOTING WEAPONS, AND SHOOTING RIFLE EQUIPPED WITH SUCH A TRIGGER TAIL
BE1010267A3 (en) Force sensor adjustable.
FR2506938A1 (en) Tennis racket string tension measuring device - has body section pressing string face against base portion and determines resultant deflection
WO2024153861A1 (en) Damper piston device for a bow, and bow comprising same
FR2861783A1 (en) Lever handles elastic return unit e.g. flat spiral spring, for door lock assembly, has part with internal contour following external contour of kelly joint, and another part with anchor point fixed with respect to door
EP0754528B1 (en) Torque screwdriver with sound and/or visual alarm
EP2682725A1 (en) Pressure gauge and bottle provided with such a pressure gauge
FR1308162A (en) Device for testing the hardness of plaster plaster
BE513551A (en)
CH312252A (en) Micrometer.
CH678910B5 (en)

Legal Events

Date Code Title Description
PL Patent ceased