CH594283A5 - Electrical circuit breaker in moulded case - Google Patents

Electrical circuit breaker in moulded case

Info

Publication number
CH594283A5
CH594283A5 CH213775A CH213775A CH594283A5 CH 594283 A5 CH594283 A5 CH 594283A5 CH 213775 A CH213775 A CH 213775A CH 213775 A CH213775 A CH 213775A CH 594283 A5 CH594283 A5 CH 594283A5
Authority
CH
Switzerland
Prior art keywords
handle
contacts
circuit breaker
travel
stop
Prior art date
Application number
CH213775A
Other languages
French (fr)
Inventor
Gustave Estades
Reynald Marin-Pache
Original Assignee
Merlin Gerin
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Priority claimed from FR7407529A external-priority patent/FR2262859B1/fr
Application filed by Merlin Gerin filed Critical Merlin Gerin
Publication of CH594283A5 publication Critical patent/CH594283A5/en

Links

Classifications

    • HELECTRICITY
    • H01ELECTRIC ELEMENTS
    • H01HELECTRIC SWITCHES; RELAYS; SELECTORS; EMERGENCY PROTECTIVE DEVICES
    • H01H71/00Details of the protective switches or relays covered by groups H01H73/00 - H01H83/00
    • H01H71/10Operating or release mechanisms
    • H01H71/50Manual reset mechanisms which may be also used for manual release
    • H01H71/501Means for breaking welded contacts; Indicating contact welding or other malfunction of the circuit breaker
    • HELECTRICITY
    • H01ELECTRIC ELEMENTS
    • H01HELECTRIC SWITCHES; RELAYS; SELECTORS; EMERGENCY PROTECTIVE DEVICES
    • H01H71/00Details of the protective switches or relays covered by groups H01H73/00 - H01H83/00
    • H01H71/10Operating or release mechanisms
    • H01H71/50Manual reset mechanisms which may be also used for manual release
    • H01H71/504Manual reset mechanisms which may be also used for manual release provided with anti-rebound means

Abstract

Electrical circuit breaker in moulded case operating handle moves contact by means of a locking device

Description

  

  
 



   L'invention est relative à un disjoncteur électrique comprenant un boîtier moulé dans lequel sont logés un contact fixe, un contact mobile et un mécanisme de commande de déplacement dudit contact mobile comprenant un levier de déclenchement automatique, une poignée de   manoeuvre    présentant une premiére position stable correspondant à une position fermée des contacts et une deuxième position stable correspondant à une position ouverte des contacts, et un dispositif de verrouillage à butée susceptible de limiter le débattement de la poignée lorsque les contacts sont en position fermée.



   Le brevet américain   N"    3605052 décrit un disjoncteur du genre mentionné, dans lequel l'amplitude de débattement limité de la poignée, autorisée par la butée, est suffisante pour exercer un effort de brisure sur une genouillére de commande du contact mobile, mais insuffisante pour déplacer la ligne d'action d'un ressort de rappel de la poignée de   maniére    à solliciter celle-ci vers la position ouverte. La position de la poignée fournit ainsi une indication de la position des contacts. L'amplitude de débattement autorisé correspond à la quasi-totalité de la course de la poignée et, en cas de jeu ou d'un effort excessif, la poignée peut être forcée et cadenassée dans la position ouverte même si les contacts soudés sont en position fermée.

  Ce dispositif n'assure pas une indication fiable de la position des contacts, notamment de la soudure des contacts.



   Un autre disjoncteur, connu par le brevet français   N"    2025422, est équipé d'un dispositif empêchant le réarmement du disjoncteur lorsque les contacts sont soudés. La poignée peut être déplacée librement, mais ne reste pas dans la position armée si les contacts ne sont pas ouverts. L'indication fournie par la position de la poignée sur la position des contacts est équivoque, car la poignée peut être cadenassée par inadvertance en position ouverte alors que les contacts sont soudés.



   La présente invention a pour but de remédier à ces inconvénients et de permettre la réalisation d'un disjoncteur dont la position de la poignée traduit sans équivoque celle des contacts.



   Le disjoncteur selon l'invention est caractérisé par le fait qu'il comporte un organe d'actionnement dudit levier de déclenchement, associé à la poignée, de   maniére    à provoquer le déclenchement automatique en début de course de déplacement de la poignée de ladite première position vers ladite deuxième position, ledit dispositif de verrouillage à butée étant disposé pour autoriser un débattement suffisant de la poignée pour provoquer ledit déclenchement.



   La course de la poignée nécessaire au déclenchement est faible et l'agencement peut être tel que la poignée de manoeuvre se trouve verrouillée dans la position fermée en cas de soudure des contacts et fournit ainsi une indication positive du mauvais fonctionnement du disjoncteur. Le blocage de la poignée attire instantanément l'attention de l'opérateur et empêche d'autre part tout cadenassage de la poignée en position ouverte.



   Le verrouillage est assuré par une butée qui peut être associée ou, éventuellement, directement assujettie à l'équipage mobile du disjoncteur, de manière à interférer avec la trajectoire de déplacement de la poignée lorsque les contacts sont en position fermée.



   D'autres avantages de l'invention ressortiront de la description qui va suivre de différents modes de mise en   oeuvre    donnés à titre d'exemple et représentés aux dessins annexés, dans lesquels:
 la fig. 1 est une vue schématique en perspective d'un mécanisme de commande d'un pôle d'un disjoncteur, selon l'invention, les éléments étant représentés dans la position désarmée, contacts soudés;
 la fig. 2 montre le mécanisme selon la fig. 1, vu du côté opposé;
 la fig. 3 est une vue schématique illustrant la cinématique de fonctionnement du mécanisme, selon la fig.   1;   
 les fig. 4 et 5 sont des vues analogues à celle de la fig. 3, montrant le mécanisme respectivement en position armée-fermée et en position   armée-ouverte;

  ;   
 la fig. 6 est une coupe de côté au niveau du mécanisme de déclenchement du disjoncteur dans la position représentée à la   fig. 1;   
 la fig. 7 est une coupe similaire à celle de la fig. 6, au niveau de la butée de verrouillage de la poignée de manoeuvre;
 la fig. 8 est une vue analogue à celle de la fig. 6, à échelle agrandie, montrant le disjoncteur en position armée-fermée;
 la fig. 9 est une vue similaire à celle de la fig. 8, montrant le disjoncteur en position armée-ouverte;
 la fig. 10 est une vue analogue à celle de la fig. 6, le disjoncteur étant en position désarmée-ouverte;
 la fig. 1 1 est une vue analogue à celle de la fig. 7, le disjoncteur étant en position désarmée-ouverte;
 les fig. 12 et 13 sont des vues similaires à celle de la fig. 2, illustrant deux variantes de réalisation;

  ;
 les fig. 14 et 15 sont des vues schématiques en élévation d'un disjoncteur, respectivement en position fermée et en position soudée, selon une autre variante de réalisation.



   Sur les figures, un contact fixe 10 d'un pôle d'un disjoncteur multipolaire coopère avec un contact mobile 12 porté par l'extrémité d'un bras de contact 14 solidaire d'un barreau 16. Dans le cas d'un disjoncteur tripolaire, les deux autres pôles sont juxtaposés de part et d'autre de ce premier dans des plans parallèles à celui de la fig. 6. Les trois pôles sont identiques, et à chaque paire de contact est associée une chambre d'extinction d'arc (non représentée). L'ensemble est logé dans un boîtier isolant moulé (non représenté) présentant une ouverture de passage d'un levier ou poignée de manoeuvre 18, et des bornes d'entrée et de sortie de l'appareil. La poignée 18 appartient à un mécanisme de commande commun aux trois pôles et avantageusement associé au pôle central, le mouvement étant transmis aux autres pôles par le barreau 16.



   Le mécanisme de commande comprend une genouillère à axe de pivotement 20, sur lequel sont articulées deux biellettes 22, 24, dont l'une, 2?, a son extrémité opposée articulée en 26 au bras de contact 14 et dont l'autre, 24, est articulée sur un levier de déclenchement 28 en un point 30. Un ressort de traction 32 est ancré à l'axe 20 et, par l'extrémité opposée 34, à la poignée de manoeuvre 18. Le ressort de traction 32 sollicite l'extrémité opposée 40 de la poignée 18, laquelle est entaillée en V, en appui sur un pivot fixe 42 formant un point de pivotement. Le levier de déclenchement 28 est monté à pivotement sur un axe fixe 44 et comprend un bras se terminant par un bec de verrouillage 46 susceptible de coopérer avec un accrochage 48 monté à rotation libre sur un axe 50 et présentant un bras 52 coopérant avec une saillie 54 d'une barre de déclenchement 56 commune aux trois pôles.

  La barre de déclenchement 56 est commandée par des déclencheurs thermiques et électromagnétiques (non représentés) et son pivotement dans le sens trigonométrique, sur la fig. 8, efface la saillie 54 et libère l'accrochage 48 qui pivote dans le sens des aiguilles d'une montre sur l'axe 50 sous l'action d'un ressort 58, en déverrouillant le levier de déclenchement 28. Sous l'action du ressort 32. le levier de déclenchement 28 pivote autour de l'axe 44 en déplaçant le point d'articulation 30 de la biellette 24 vers la gauche sur la fig. 8, ce qui provoque un dépassement du point mort   d'ligne    ment des axes 26, 20, 30 de la genouillère et une brisure de cette dernière autorisant le pivotement du bras de contact 14 et l'ouverture des contacts 10, 12(voir fig. 10).



   Un tel disjoncteur est bien connu et, par exemple, décrit dans le brevet français précité auquel on se référera avantageusement pour de plus amples détails. Il suffit de rappeler que l'armement s'effectue par un déplacement de la poignée de manoeuvre 18 dans le sens de rotation des aiguilles d'une montre, la fermeture des contacts s'effectuant par une rotation inverse vers la position illustrée par la fig. 8.



   Le disjoncteur est équipé d'un dispositif de verrouillage 60 de la poignée de manoeuvre 18 comportant une butée 62 montée à rotation sur un axe fixe 64 et coopérant avec une saillie 66 de la  poignée 18. L'axe 64 coïncide avantageusement avec l'axe 50 d'articulation de l'accrochage 48. La butée 62 est sollicitée en position active par un ressort 68 du type pince à linge en appui sur un organe 70. Le barreau 16 porte, au droit de la butée 62, une came 72 susceptible de coopérer avec une saillie 74 de la butée 62 pour déplacer cette dernière à l'encontre du ressort 68 vers une position de déverrouillage de la poignée 18. Pour une position du barreau 16, correspondant aux contacts 10, 12 fermés, la butée 62 est en position active et empêche un déplacement de la poignée de manoeuvre 18 vers la position ouverte. Une course morte limitée est autorisée pour les raisons exposées ci-dessous.



  Lors d'une ouverture des contacts 10, 12 et d'une rotation correspondante du barreau 16, la came 72 soulève la butée 62, déverrouillant la poignée 18 qui peut alors être déplacée librement vers la position ouverte (voir fig. 11).



   Le disjoncteur est doté d'un dispositif de déclenchement manuel comportant une tige d'actionnement 76 dont l'une des extrémités 78 est articulée sur la poignée 18 et dont l'extrémité opposée 80 est susceptible de coopérer avec un culbuteur 82 dont le bras opposé 84 en forme de dent s'engage dans un secteur denté 86 solidaire de la barre de déclenchement 56. Un ressort 88 sollicite l'extrémité 80 de la tige 76 en appui sur le culbuteur 82, la liaison entre ces derniers organes 80, 82 pouvant être rompue après pivotement du culbuteur 82, de manière à autoriser un déplacement poursuivi de la poignée 18 après déclenchement
 provoqué par la rotation de la barre de déclenchement 56.



   Le disjoncteur illustré par les fig. I à   1 1    fonctionne de la
 manière suivante:
 Le disjoncteur étant en position armée-fermée, représentée aux
 fig. 4 et   8,1'ouverture    manuelle est provoquée par un déplacement
 vers la droite sur les figures de la poignée 18. Un tel déplacement,
 autorisé par le faible retrait de la butée 62 et la course morte
 correspondante, est transmis par la tige 76 au culbuteur 82, qui
 pivote dans le sens des aiguilles d'une montre en entrainant, par
 l'engrenage 84, 86, la barre de déclenchement 56 en rotation en
 direction opposée. La rotation de la barre de déclenchement 56
 provoque l'ouverture des contacts 10, 12 exactement de la même
 manière que lors d'un déclenchement automatique, par exemple
 piloté par le déclencheur thermique.

  La position des différents
 éléments du disjoncteur après ouverture des contacts 10, 12 est
 représentée aux fig. 10 et 11, et il convient de noter que la rotation
 du barreau 16 a provoqué le déplacement de la butée 62 déver
 rouillant la poignée 18. Cette dernière peut alors être déplacée
 librement vers la position armée-ouverte, représentée par les fig. 5
 et 9 et, en un deuxième stade. vers la position armée-fermée,
 représentée aux fig. 4 et 8. Ces deux opérations sont bien connues
 et il est inutile de les décrire à nouveau.



   Dans le cas de contacts 10, 12 soudés, le déplacement de la
 poignée de manoeuvre 18 à partir de la position illustrée par la
 fig. 8, armée-fermée, provoque de la manière indiquée ci-dessus
 une rotation de la barre de déclenchement 56 et un déverrouillage
 du levier de déclenchement 28. Les contacts 10, 12 étant soudés, le
 bras de contact 14 ne peut être déplacé par le ressort 32 et le
 barreau 16 reste immobile (voir fig. 6). La came 72 ne soulève pas
 la butée 62, qui reste en position active de verrouillage de la
 poignée de manoeuvre 18. Toute tentative de déplacement pour
 suivi de la poignée 18 vers la position d'armement est empêchée
 par la butée 62.



   La faible course autorisée de déplacement de la poignée 18
 attire inévitablement l'attention de l'opérateur et, dans le cas
 d'une poignée cadenassable, toute condamnation par mise en
 place du cadenas est empêchée. On dispose ainsi d'une certitude
 du bon fonctionnement de l'appareil lorsque la poignée 18 peut
 être déplacée librement et amenée en position armée-ouverte.



   Le dispositif 60 à butée 62 assure un verrouillage robuste et
 empêche tout déplacement forcé de la poignée de manoeuvre 18.



   Le dispositif de verrouillage peut être incorporé à des disjoncteurs standards sans modification notable des autres éléments constitutifs du disjoncteur.



   La fig. 12 illustre une variante de réalisation du dispositif de verrouillage, dans laquelle le barreau 16 de support des bras de contact porte une butée en forme de cornière 90, dont l'une des ailes est susceptible de coopérer avec une saillie 92 d'un levier 94 reliant la poignée de manoeuvre 18 à un bloc de déclenchement (non représenté). En position fermée des contacts 10, 12, la butée 90 s'oppose à un déplacement de la poignée 18 dans la position ouverte, la venue en action de la butée 90 au contact de la saillie 92 s'effectuant après une course limitée suffisante pour provoquer le déclenchement du disjoncteur par l'intermédiaire du levier 94. Il est facile de voir que ce dispositif comporte un nombre inférieur de pièces, l'ensemble came 72 et butée 62 étant remplacé par une butée unique 90.

  Il comporte néanmoins l'inconvénient de reporter directement l'effort exercé sur la poignée 18 sur le barreau 16, qui doit bien entendu être adapté à cet effort. Il est évident que le verrouillage peut s'exercer sur tout organe solidaire ou assujetti à la poignée 18 et, dans l'exemple illustré par la fig. 12, il est fait usage de la présence d'un levier 94 assurant une liaison entre le bloc de déclenchement et la poignée 18 pour assurer le déclenchement manuel par la poignée 18.



   Le déverrouillage de la poignée 18 n'est pas obligatoirement dérivé de la rotation du barreau 16 et, à titre d'exemple, la fig. 13 illustre un mode de réalisation dans lequel le levier de déclenchement 28 comporte un ergot 96 susceptible de coopérer avec un doigt 98 assujetti à la poignée 18. En se référant aux fig. 6, 8 et 10, on voit que la position prise par le levier de déclenchement 28 en position armée-soudée du disjoncteur est très voisine de la position correspondante lorsque le disjoncteur est fermé, mais diffère notablement de celle prise pour le disjoncteur désarmé ouvert.

  La position du levier de déclenchement 28 est donc représentative d'une soudure des contacts et la position de l'ergot 96 peut être choisie de manière à interférer avec la trajectoire du doigt 98 de la poignée 18, pour verrouiller cette dernière, lorsque le disjoncteur est désarmé soudé et, par contre, autoriser un libre pivotement de la poignée 18, lors d'une ouverture normale des contacts 10, 12.



  Le fonctionnement est identique à celui décrit ci-dessus, notamment le déclenchement en début de course de déplacement de la poignée 18.



   Les fig. 14 et 15 illustrent une autre variante, dans laquelle la biellette 24, articulée au levier de déclenchement 28 au point 30, se prolonge au-delà de ce dernier point par un bec 100 dont l'extrémité, conformée en surface de butée 102, est située en regard d'un rebord replié 104 de la poignée 18. Le rebord 104 est susceptible de coopérer, d'une manière bien connue en soi, avec le levier de déclenchement 28 en vue du réarmement du disjoncteur. Dans la position de fermeture des contacts, représentée à la fig. 14. la surface de butée 102 est écartée du rebord 104 d'une distance autorisant une faible course de pivotement de la poignée 18 dans la direction indiquée par la flèche F, correspondant à une ouverture des contacts.

  Cette course limitée de la poignée 18 est suffisante pour le déclenchement de l'accrochage 48 libérant le levier de déclenchement 28 et provoquant ainsi l'ouverture des contacts 10, 12. Elle est néanmoins insuffisante pour une commande de brisure de la genouillère à biellettes 22, 24, la ligne d'action du ressort 32 ne dépassant pas la ligne d'action de la biellette 24. Dans la position illustrée par la fig. 15 de contacts soudés et de tentative d'ouverture du disjoncteur par déplacement de la poignée 18 dans la direction indiquée par la flèche F, le rebord 104 vient buter contre la surface 102 en exerçant sur la biellette 24 un couple tendant à la faire pivoter dans le sens des aiguilles d'une montre, renforçant le maintien en position allongée de la genouillère à biellettes 22, 24.

   Toute tentative d'ouverture forcée des contacts soudés par action sur la poignée 18 est, de ce fait, exclue et le risque de maintien en service d'un disjoncteur à contacts endommagés est notablement diminué.  



   Il est inutile de décrire le fonctionnement du disjoncteur, qui est analogue à celui décrit ci-dessus, l'ouverture manuelle des contacts s'effectuant par un déclenchement provoqué par la tige d'actionnement 76 libérant le levier de déclenchement 28. La brisure de la genouillère à biellettes 22, 24 engendre l'effacement du bec 100, qui n'interfère plus avec le rebord 104 et autorise alors un pivotement poursuivi de la poignée 18 vers les positions d'ouverture et de réarmement.



   Le dispositif présente l'avantage de permettre une mise en oeuvre sans modification notable de la chaîne de fabrication, seule la biellette 24 étant à remplacer ou à conformer d'une manière différente. L'encombrement du mécanisme n'est pas modifié par la présence du bec 100 logé à l'intérieur de la poignée 18.



   Au bras de contact 14 est assujettie une languette élastique 106 à extrémité recourbée en forme de crochet 108 susceptible de s'accrocher sur un redant 110 ménagé sur le levier de déclenchement 28. L'accrochage à languette 106 permet d'éviter une refermeture intempestive des contacts, par exemple due à un rebondissement. 



  
 



   The invention relates to an electrical circuit breaker comprising a molded case in which are housed a fixed contact, a movable contact and a movement control mechanism of said movable contact comprising an automatic release lever, an operating handle having a first stable position corresponding to a closed position of the contacts and a second stable position corresponding to an open position of the contacts, and a stopper locking device capable of limiting the movement of the handle when the contacts are in the closed position.



   US Patent No. 3605052 describes a circuit breaker of the type mentioned, in which the limited displacement amplitude of the handle, authorized by the stopper, is sufficient to exert a breaking force on a toggle for controlling the movable contact, but insufficient for move the line of action of a return spring of the handle so as to urge it towards the open position. The position of the handle thus provides an indication of the position of the contacts. The authorized displacement amplitude corresponds to most of the handle travel and, in the event of play or excessive strain, the handle can be forced and padlocked into the open position even though the welded contacts are in the closed position.

  This device does not provide a reliable indication of the position of the contacts, in particular of the soldering of the contacts.



   Another circuit breaker, known from French patent N "2025422, is equipped with a device preventing resetting of the circuit breaker when the contacts are welded. The handle can be moved freely, but does not remain in the armed position if the contacts are not. Not open The indication provided by the position of the handle on the position of the contacts is equivocal, as the handle may be inadvertently padlocked in the open position while the contacts are soldered.



   The object of the present invention is to remedy these drawbacks and to allow the production of a circuit breaker whose position of the handle unequivocally reflects that of the contacts.



   The circuit breaker according to the invention is characterized by the fact that it comprises a member for actuating said trip lever, associated with the handle, so as to cause automatic tripping at the start of the travel stroke of the handle from said first position. towards said second position, said stopper locking device being arranged to allow sufficient movement of the handle to cause said release.



   The travel of the handle necessary for tripping is small and the arrangement may be such that the operating handle is locked in the closed position in the event of welding of the contacts and thus provides a positive indication of the malfunction of the circuit breaker. The locking of the handle instantly attracts the attention of the operator and also prevents any padlocking of the handle in the open position.



   Locking is ensured by a stopper which can be associated with or, optionally, directly attached to the mobile circuit breaker assembly, so as to interfere with the movement path of the handle when the contacts are in the closed position.



   Other advantages of the invention will emerge from the description which follows of various embodiments given by way of example and shown in the accompanying drawings, in which:
 fig. 1 is a schematic perspective view of a mechanism for operating a pole of a circuit breaker, according to the invention, the elements being shown in the disarmed position, contacts welded;
 fig. 2 shows the mechanism according to FIG. 1, seen from the opposite side;
 fig. 3 is a schematic view illustrating the operating kinematics of the mechanism, according to FIG. 1;
 figs. 4 and 5 are views similar to that of FIG. 3, showing the mechanism respectively in the armed-closed position and in the armed-open position;

  ;
 fig. 6 is a side section of the circuit breaker tripping mechanism in the position shown in FIG. 1;
 fig. 7 is a section similar to that of FIG. 6, at the level of the locking stop of the operating handle;
 fig. 8 is a view similar to that of FIG. 6, on a larger scale, showing the circuit breaker in the armed-closed position;
 fig. 9 is a view similar to that of FIG. 8, showing the circuit breaker in the armed-open position;
 fig. 10 is a view similar to that of FIG. 6, the circuit breaker being in the disarmed-open position;
 fig. January 1 is a view similar to that of FIG. 7, the circuit breaker being in the disarmed-open position;
 figs. 12 and 13 are views similar to that of FIG. 2, illustrating two variant embodiments;

  ;
 figs. 14 and 15 are schematic elevational views of a circuit breaker, respectively in the closed position and in the welded position, according to another variant embodiment.



   In the figures, a fixed contact 10 of one pole of a multipole circuit breaker cooperates with a movable contact 12 carried by the end of a contact arm 14 integral with a bar 16. In the case of a three-pole circuit breaker , the other two poles are juxtaposed on either side of this first in planes parallel to that of FIG. 6. The three poles are identical, and each pair of contacts is associated with an arc extinguishing chamber (not shown). The assembly is housed in a molded insulating housing (not shown) having a passage opening for a lever or operating handle 18, and input and output terminals of the device. The handle 18 belongs to a control mechanism common to the three poles and advantageously associated with the central pole, the movement being transmitted to the other poles by the bar 16.



   The control mechanism comprises a toggle with pivot axis 20, on which are articulated two rods 22, 24, one of which, 2 ?, has its opposite end articulated at 26 to the contact arm 14 and the other of which, 24 , is articulated on a trigger lever 28 at a point 30. A tension spring 32 is anchored to the axis 20 and, by the opposite end 34, to the operating handle 18. The tension spring 32 urges the opposite end 40 of handle 18, which is notched in a V, resting on a fixed pivot 42 forming a pivot point. The trigger lever 28 is pivotally mounted on a fixed axis 44 and comprises an arm terminating in a locking beak 46 capable of cooperating with a latch 48 mounted in free rotation on an axis 50 and having an arm 52 cooperating with a projection 54 of a trip bar 56 common to the three poles.

  The trip bar 56 is controlled by thermal and electromagnetic trip units (not shown) and its pivoting in the trigonometric direction, in FIG. 8, erases the projection 54 and releases the hook 48 which pivots clockwise on the axis 50 under the action of a spring 58, by unlocking the release lever 28. Under the action of the spring 32. the release lever 28 pivots around the axis 44 by moving the articulation point 30 of the rod 24 to the left in FIG. 8, which causes the line dead center of the pins 26, 20, 30 of the toggle lever to be exceeded and the latter to break allowing the contact arm 14 to pivot and the contacts 10, 12 to open (see fig. . 10).



   Such a circuit breaker is well known and, for example, described in the aforementioned French patent to which reference will advantageously be made for further details. It suffices to recall that the arming is carried out by a displacement of the operating handle 18 in the direction of rotation of the needles of a watch, the closing of the contacts being carried out by a reverse rotation towards the position illustrated in FIG. . 8.



   The circuit breaker is equipped with a locking device 60 of the operating handle 18 comprising a stop 62 mounted to rotate on a fixed axis 64 and cooperating with a projection 66 of the handle 18. The axis 64 advantageously coincides with the axis 50 of articulation of the attachment 48. The stop 62 is biased in the active position by a spring 68 of the clothespin type resting on a member 70. The bar 16 carries, to the right of the stop 62, a cam 72 capable of to cooperate with a projection 74 of the stop 62 to move the latter against the spring 68 to an unlocking position of the handle 18. For a position of the bar 16, corresponding to the contacts 10, 12 closed, the stop 62 is in the active position and prevents movement of the operating handle 18 towards the open position. A limited dead stroke is permitted for the reasons set out below.



  Upon opening of the contacts 10, 12 and a corresponding rotation of the bar 16, the cam 72 raises the stop 62, unlocking the handle 18 which can then be moved freely to the open position (see FIG. 11).



   The circuit breaker is provided with a manual tripping device comprising an actuating rod 76 of which one of the ends 78 is articulated on the handle 18 and of which the opposite end 80 is capable of cooperating with a rocker arm 82 of which the opposite arm 84 in the form of a tooth engages in a toothed sector 86 integral with the trigger bar 56. A spring 88 urges the end 80 of the rod 76 resting on the rocker arm 82, the connection between the latter members 80, 82 being able to be broken after pivoting of the rocker arm 82, so as to allow continued movement of the handle 18 after release
 caused by the rotation of the trip bar 56.



   The circuit breaker illustrated in fig. I at 1 1 works from
 as follows:
 With the circuit breaker in the armed-closed position, shown in
 fig. 4 and 8.1 manual opening is caused by movement
 to the right in the figures of the handle 18. Such a movement,
 authorized by the small withdrawal of the stop 62 and the dead travel
 corresponding, is transmitted by the rod 76 to the rocker arm 82, which
 rotates clockwise by causing, by
 the gear 84, 86, the trigger bar 56 rotating in
 opposite direction. The rotation of the trigger bar 56
 causes the opening of contacts 10, 12 exactly the same
 way that during an automatic trigger, for example
 controlled by the thermal release.

  The position of the different
 circuit breaker elements after opening contacts 10, 12 is
 shown in fig. 10 and 11, and it should be noted that the rotation
 of the bar 16 caused the displacement of the stop 62
 rusting the handle 18. The latter can then be moved
 freely to the armed-open position, shown in fig. 5
 and 9 and, in a second stage. towards the armed-closed position,
 shown in fig. 4 and 8. These two operations are well known
 and it is unnecessary to describe them again.



   In the case of contacts 10, 12 welded, the displacement of the
 operating handle 18 from the position illustrated by
 fig. 8, army-closed, causes as shown above
 a rotation of the trigger bar 56 and an unlocking
 release lever 28. The contacts 10, 12 being soldered, the
 contact arm 14 cannot be moved by the spring 32 and the
 bar 16 remains stationary (see fig. 6). Cam 72 does not lift
 the stop 62, which remains in the active locking position of the
 operating handle 18. Any attempt to move for
 tracking of the handle 18 towards the cocking position is prevented
 by the stop 62.



   The small authorized travel of the handle 18
 inevitably attracts the attention of the operator and, in the event
 a padlockable handle, any locking by setting
 place of the padlock is prevented. We thus have a certainty
 the proper functioning of the device when the handle 18 can
 be moved freely and brought into the armed-open position.



   The device 60 with stop 62 ensures a robust locking and
 prevents any forced movement of the operating handle 18.



   The locking device can be incorporated into standard circuit breakers without significant modification of the other components of the circuit breaker.



   Fig. 12 illustrates an alternative embodiment of the locking device, in which the support bar 16 of the contact arms carries a stop in the form of an angle bar 90, one of the wings of which is capable of cooperating with a projection 92 of a lever 94 connecting the operating handle 18 to a trigger block (not shown). In the closed position of the contacts 10, 12, the stop 90 opposes a movement of the handle 18 in the open position, the coming into action of the stop 90 in contact with the projection 92 taking place after a limited travel sufficient to cause the circuit breaker to trip by means of the lever 94. It is easy to see that this device comprises a smaller number of parts, the cam 72 and stop 62 assembly being replaced by a single stop 90.

  It nevertheless has the disadvantage of directly transferring the force exerted on the handle 18 on the bar 16, which must of course be adapted to this force. It is obvious that the locking can be exerted on any member integral with or secured to the handle 18 and, in the example illustrated by FIG. 12, use is made of the presence of a lever 94 providing a connection between the trigger block and the handle 18 to ensure manual triggering by the handle 18.



   The unlocking of the handle 18 is not necessarily derived from the rotation of the bar 16 and, by way of example, FIG. 13 illustrates an embodiment in which the trigger lever 28 comprises a lug 96 capable of cooperating with a finger 98 secured to the handle 18. Referring to FIGS. 6, 8 and 10, it can be seen that the position taken by the trip lever 28 in the armed-welded position of the circuit breaker is very close to the corresponding position when the circuit breaker is closed, but differs significantly from that taken for the open disarmed circuit breaker.

  The position of the trip lever 28 is therefore representative of a welding of the contacts and the position of the lug 96 can be chosen so as to interfere with the trajectory of the finger 98 of the handle 18, to lock the latter, when the circuit breaker is disarmed welded and, on the other hand, allow free pivoting of the handle 18, during normal opening of the contacts 10, 12.



  The operation is identical to that described above, in particular the triggering at the start of the travel stroke of the handle 18.



   Figs. 14 and 15 illustrate another variant, in which the rod 24, articulated to the trigger lever 28 at point 30, is extended beyond the latter point by a spout 100 whose end, shaped as a stop surface 102, is located opposite a folded rim 104 of the handle 18. The rim 104 is capable of cooperating, in a manner well known per se, with the trip lever 28 with a view to resetting the circuit breaker. In the closed position of the contacts, shown in fig. 14. the abutment surface 102 is spaced from the rim 104 by a distance allowing a small pivoting travel of the handle 18 in the direction indicated by the arrow F, corresponding to an opening of the contacts.

  This limited travel of the handle 18 is sufficient for the triggering of the latch 48 releasing the trigger lever 28 and thus causing the opening of the contacts 10, 12. It is nevertheless insufficient for a breaking control of the link rod 22. , 24, the line of action of the spring 32 not exceeding the line of action of the rod 24. In the position illustrated in FIG. 15 of welded contacts and attempting to open the circuit breaker by moving the handle 18 in the direction indicated by the arrow F, the flange 104 abuts against the surface 102 by exerting on the rod 24 a torque tending to make it pivot in clockwise, reinforcing the maintenance in the extended position of the knee switch 22, 24.

   Any attempt to force open the welded contacts by acting on the handle 18 is therefore excluded and the risk of maintaining a circuit breaker with damaged contacts in service is considerably reduced.



   It is unnecessary to describe the operation of the circuit breaker, which is similar to that described above, the manual opening of the contacts being effected by tripping caused by the actuating rod 76 releasing the tripping lever 28. The breaking of the the toggle rod 22, 24 causes the spout 100 to erase, which no longer interferes with the rim 104 and then allows continued pivoting of the handle 18 towards the open and reset positions.



   The device has the advantage of allowing implementation without significant modification of the production line, only the rod 24 being to be replaced or to be shaped in a different way. The size of the mechanism is not modified by the presence of the spout 100 housed inside the handle 18.



   To the contact arm 14 is subject an elastic tongue 106 with a curved end in the form of a hook 108 capable of catching on a redant 110 provided on the trigger lever 28. The hooking tongue 106 prevents an untimely reclosing of the contacts, for example due to bouncing.

 

Claims (1)

REVENDICATION CLAIM Disjoncteur électrique comprenant un boîtier moulé dans lequel sont logés un contact fixe (10), un contact mobile (12) et un mécanisme de commande de déplacement dudit contact mobile comprenant un levier (28) de déclenchement automatique, une poignée de manoeuvre (18) présentant une première position stable correspondant à une position fermée des contacts et une deuxième position stable correspondant à une position ouverte des contacts, et un dispositif de verrouillage à butée (62; 90; 96; Electrical circuit breaker comprising a molded case in which are housed a fixed contact (10), a movable contact (12) and a mechanism for controlling the movement of said movable contact comprising an automatic release lever (28), an operating handle (18) having a first stable position corresponding to a closed position of the contacts and a second stable position corresponding to an open position of the contacts, and a stop locking device (62; 90; 96; 102) susceptible de limiter le débattement de la poignée (18) lorsque les contacts (10, 12) sont en position fermée, caractérisé en ce qu'il comporte un organe (76, 48) d'actionnement dudit levier de déclenchement (28), associé à la poignée (18), de manière à provoquer le déclenchement automatique en début de course de déplacement de la poignée de ladite première position vers ladite deuxième position, ledit dispositif de verrouillage à butée (62; 90; 96; 102) étant disposé pour autoriser un débattement suffisant de la poignée pour provoquer ledit déclenchement. 102) capable of limiting the travel of the handle (18) when the contacts (10, 12) are in the closed position, characterized in that it comprises a member (76, 48) for actuating said trigger lever (28) , associated with the handle (18), so as to cause the automatic triggering at the start of the travel stroke of the handle from said first position to said second position, said stop locking device (62; 90; 96; 102) being arranged to allow sufficient movement of the handle to cause said triggering. SOUS-REVENDICATIONS 1. Disjoncteur selon la revendication, caractérisé par le fait que ledit dispositif de verrouillage à butée (62; 90; 96; 102) est agencé pour autoriser ledit début de course de déplacement de ladite poignée engendrant ledit déclenchement, tout en empêchant une course poursuivie vers ladite deuxième position lorsque lesdits contacts sont soudés en position fermée. SUB-CLAIMS 1. Circuit breaker according to claim, characterized in that said stop locking device (62; 90; 96; 102) is arranged to allow said start of travel travel of said handle generating said tripping, while preventing a continued travel towards said second position when said contacts are welded in the closed position. 2. Disjoncteur selon la sous-revendication 1, caractérisé par le fait que ledit dispositif de verrouillage comporte une butée (62; 90; 96; 102) effaçable, commandée par le déplacement dudit contact mobile (12), de manière à interférer avec la course de la poignée (18) en position fermée des contacts et à s'effacer en position ouverte des contacts pour autoriser le déplacement de la poignée dans ladite deuxième position. 2. Circuit breaker according to sub-claim 1, characterized in that said locking device comprises an erasable stop (62; 90; 96; 102), controlled by the movement of said movable contact (12), so as to interfere with the travel of the handle (18) in the closed position of the contacts and to be erased in the open position of the contacts to allow movement of the handle in said second position. 3. Disjoncteur selon la sous-revendication 2, à contacts mobiles (12) assujettis à un barreau rotatif (16), caractérisé par le fait que ladite butée (90) est en forme de téton faisant saillie latéralement dudit barreau (16) de manière à coopérer avec la poignée (18) en position fermée des contacts et à s'effacer lors d'une rotation du barreau à l'ouverture des contacts. 3. Circuit breaker according to sub-claim 2, with movable contacts (12) subject to a rotary bar (16), characterized in that said stopper (90) is in the form of a stud projecting laterally from said bar (16) so to cooperate with the handle (18) in the closed position of the contacts and to move aside during a rotation of the bar when the contacts open. 4. Disjoncteur selon la sous-revendication 2, caractérisé par le fait que ladite butée (96) est solidaire du levier de déclenchement (28) et est agencée pour coopérer avec la poignée (18) pour une position du levier de déclenchement correspondant aux contacts fermés. 4. Circuit breaker according to sub-claim 2, characterized in that said stopper (96) is integral with the trip lever (28) and is arranged to cooperate with the handle (18) for a position of the trip lever corresponding to the contacts. closed. 5. Disjoncteur selon la sous-revendication 2, caractérisé par le fait que ledit dispositif de verrouillage comporte une butée (102) portée par un levier (24) d'une genouillère (20, 22, 24) de liaison du contact mobile (12) au levier de déclenchement (28) et disposée de manière à limiter le débattement de la poignée (18) en position fermée des contacts et à s'effacer lors d'une brisure de la genouillère à l'ouverture des contacts. 5. Circuit breaker according to sub-claim 2, characterized in that said locking device comprises a stop (102) carried by a lever (24) of a toggle (20, 22, 24) for connecting the movable contact (12). ) to the trigger lever (28) and arranged so as to limit the travel of the handle (18) in the closed position of the contacts and to retract when the toggle is broken when the contacts open. 6. Disjoncteur selon la sous-revendication 5, caractérisé par le fait que ladite butée (102) est agencée pour transmettre à la genouillère (20, 22, 24) un couple accroissant le maintien en position fermée des contacts lors d'une venue en butée de la poignée (18) sur la butée (102). 6. Circuit breaker according to sub-claim 5, characterized in that said stopper (102) is arranged to transmit to the toggle (20, 22, 24) a torque increasing the holding in the closed position of the contacts during a coming in. stop of the handle (18) on the stop (102). 7. Disjoncteur selon la revendication, caractérisé par le fait que l'amplitude de débattement limité de la poignée (18) autorisé par ledit dispositif de verrouillage à butée (62; 90; 96; 102) en position fermée des contacts est inférieure à l'amplitude de débattement nécessaire à la brisure d'une genouillère (20, 22, 24) de commande du contact mobile. 7. Circuit breaker according to claim, characterized in that the amplitude of limited travel of the handle (18) authorized by said stop locking device (62; 90; 96; 102) in the closed position of the contacts is less than l 'Travel amplitude necessary for breaking a toggle (20, 22, 24) for controlling the movable contact.
CH213775A 1974-03-01 1975-02-20 Electrical circuit breaker in moulded case CH594283A5 (en)

Applications Claiming Priority (2)

Application Number Priority Date Filing Date Title
FR7407529A FR2262859B1 (en) 1974-03-01 1974-03-01
FR7440391A FR2294536A2 (en) 1974-03-01 1974-12-09 ELECTRIC CIRCUIT BREAKER IN MOLDED BOX WITH CONTACT WELDING INDICATOR

Publications (1)

Publication Number Publication Date
CH594283A5 true CH594283A5 (en) 1978-01-13

Family

ID=26218208

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
CH213775A CH594283A5 (en) 1974-03-01 1975-02-20 Electrical circuit breaker in moulded case

Country Status (2)

Country Link
CH (1) CH594283A5 (en)
IT (1) IT1030243B (en)

Also Published As

Publication number Publication date
IT1030243B (en) 1979-03-30

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0224396B1 (en) Control mechanism for a low-tension electric circuit breaker
EP0555158B1 (en) Operating mechanism for a moulded case circuit breaker
EP0342133B1 (en) Operating mechanism for a miniature circuit breaker having a contact-welding indicator
EP0140761B1 (en) Operating mechanism for a low-voltage multi-pole circuit breaker
EP1975971B1 (en) Device for controlling an electric protection device and electric protection device including same
FR2690560A1 (en) Mechanical interlocking device for two molded case circuit breakers.
EP0633591A1 (en) Actuating mechanism for electric modular circuit breaker
EP0066486A1 (en) Operating mechanism for a low-voltage multi-pole circuit breaker
FR2690563A1 (en) Drawout circuit breaker with molded case.
EP2975628B1 (en) Signaling device fault in an electric power protection apparatus and apparatus having such a device
EP2061058B1 (en) Device for controlling electrical switchgear and electrical switchgear including same
EP2131378B1 (en) Device for controlling an electrical switching device comprising a device for indicating the weld of the contacts, and electrical switching device including such a device
EP0205361B1 (en) Hand-actuated snap-closing mechanism for a miniaturized circuit breaker
EP0058585B1 (en) Operating mechanism for electrical switching apparatuses with three separate positions
EP0206883B1 (en) Moulded case circuit breaker
FR2701595A1 (en) Adaptable remote control circuit breaker.
FR2614467A1 (en) PROTECTIVE SWITCHING APPARATUS WITH SIMPLIFIED TRIGGERING MECHANISM
EP3249673B1 (en) Mechanism for signalling an electrical fault in an electric protection device, and electric protection device including such a mechanism
CH594283A5 (en) Electrical circuit breaker in moulded case
BE897953A (en) IMPROVED SECTIONABLE ELECTRIC SWITCH
EP0032870B1 (en) Mechanism, mountable in a casing, for operating the displacement of a lever, and application of this mechanism as a circuit-breaker
FR2610760A1 (en) MANUALLY CONTROLLED LOW-VOLTAGE MULTIPOLAR AUTOMATIC SWITCH
EP3232459B1 (en) Electric line protection apparatus
FR2553930A1 (en) Reversible mechanism for controlling a multipole limiter circuit breaker
FR2493035A1 (en) Actuating mechanism for polyphase low tension circuit breaker - uses knuckle joint with restraining hook which is released by operating handle, and provides automatic resetting of hook

Legal Events

Date Code Title Description
PL Patent ceased