CH554013A - - Google Patents

Info

Publication number
CH554013A
CH554013A CH1877371A CH1877371A CH554013A CH 554013 A CH554013 A CH 554013A CH 1877371 A CH1877371 A CH 1877371A CH 1877371 A CH1877371 A CH 1877371A CH 554013 A CH554013 A CH 554013A
Authority
CH
Switzerland
Prior art keywords
lever
pull tab
pinion
sliding pinion
winding
Prior art date
Application number
CH1877371A
Other languages
French (fr)
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed filed Critical
Priority to CH1877371A priority Critical patent/CH554013A/fr
Priority to CH1877371D priority patent/CH1877371A4/xx
Publication of CH554013A publication Critical patent/CH554013A/fr

Links

Classifications

    • GPHYSICS
    • G04HOROLOGY
    • G04BMECHANICALLY-DRIVEN CLOCKS OR WATCHES; MECHANICAL PARTS OF CLOCKS OR WATCHES IN GENERAL; TIME PIECES USING THE POSITION OF THE SUN, MOON OR STARS
    • G04B27/00Mechanical devices for setting the time indicating means
    • G04B27/02Mechanical devices for setting the time indicating means by making use of the winding means
    • G04B27/04Mechanical devices for setting the time indicating means by making use of the winding means with clutch wheel

Landscapes

  • Physics & Mathematics (AREA)
  • General Physics & Mathematics (AREA)
  • Electromechanical Clocks (AREA)

Description

  

  
 



   La présente invention a pour objet un mouvement de montre
 muni d'une tige de remontoir agencée pour pouvoir être déplacée
 sélectivement dans trois positions axiales différentes, d'un rouage
 comportant une roue des heures et une chaussée, et d'un méca
 nisme de mise à l'heure permettant aussi la correction de l'heure et comportant une tirette commandée par la tige de remontoir, un
 pignon coulant monté sur la tige, une bascule de pignon coulant
 actionnée par la tirette. et un renvoi coopérant avec le pignon coulant.



   Il a déjà été proposé d'équiper des mouvements de montre de mécanismes de mise à l'heure, à tirette, de manière à pouvoir ef
 fectuer aussi la correction de l'heure en agissant uniquement sur    la tige de remontoir comme dans le cas de la mise à l'heure. Ces mécanismes sont agencés de façon à permettre la correction lors-    que la tige de remontoir se trouve dans une troisième position, les deux autres positions étant utilisées pour le remontage et pour la mise à l'heure.



   Un des mécanismes proposés est décrit dans l'exposé d'invention suisse   N"    513446 et comprend une seconde bascule, dite bascule de correction, commandée également par la tige de remontoir, par l'intermédiaire de la tirette. Cette seconde bascule porte un renvoi qui est constamment en prise avec le renvoi coopérant avec le pignon coulant et est destiné à coopérer avec des renvois en prise avec la minuterie. Ce mécanisme présente donc l'inconvénient de nécessiter un certain nombre de pièces supplémentaires, ce qui le rend complexe et encombrant.



   Le but de la présente invention est d'équiper un mouvement de montre d'un mécanisme de ce genre mais ne présentant pas cet inconvénient, c'est-à-dire un mécanisme de construction simple, comprenant un minimum de pièces. A cet effet, le mouvement de montre selon la présente invention est caractérisé par le fait que le rouage comprend un ensemble de deux roues de minuterie superposées reliées cinématiquement par un accouplement non desmodromique et engrenant l'une, par un pignon axial, avec la roue des heures, I'autre avec la chaussée, que le renvoi est monté tournant sur la bascule de manière à être constamment en prise avec le pignon coulant, qu'il comprend deux autres renvois montés tournants sur des axes fixes et constamment en prise, le premier avec la roue de minuterie engrenant avec la roue des heures, le second avec la roue de minuterie engrenant avec la chaussée,

   que les tranches de la tirette et de la bascule, maintenues constamment en contact par une force élastique, sont conformées de façon que, pour une première position de la tirette, correspondant à la position intérieure de la tige de remontoir, la bascule se trouve dans la position pour laquelle le pignon coulant est en prise avec le pignon de remontoir, pour une deuxième position de la tirette, correspondant à une position pour laquelle le renvoi engrenant avec le pignon coulant est en prise avec le premier des deux autres renvois, et pour une troisième position de la tirette, correspondant à la position extérieure de la tige de remontoir, la bascule se trouve dans la position pour laquelle le renvoi engrenant avec le pignon coulant est en prise avec le second des deux autres renvois.



   Dans ce contexte, il est connu de l'exposé d'invention suisse   N"    8760 du titulaire de monter le renvoi à rotation sur la bascule afin qu'il soit constamment en prise avec le pignon coulant, et il est connu du mémoire exposé suisse   N"    15965/69 du titulaire de relier la roue des heures à l'aiguille des heures par un accouplement non desmodromique, notamment un accouplement magnétique.



   Au dessin annexé, donné à titre d'exemple:
 La fig. 1 est une vue partielle en plan du mécanisme de mise à l'heure et de correction de l'heure, en position de remontage, d'un mouvement de montre conforme à l'invention.



   La fig. 2 en est une vue en plan en position de correction de l'heure, et
 la fig. 3 en est une vue en plan en position de mise à l'heure.



   Afin de rendre le dessin plus facilement lisible, seules les parties du mouvement nécessaires à la compréhension de l'invention y sont représentées.



   Le mécanisme représenté de mise à l'heure et de correction de l'heure est commandé par une tige de remontoir I destinée à occuper sélectivement trois positions axiales différentes, et comprend un pignon de remontoir 2, un pignon coulant 3, une tirette 4 pivotant en 5 et une bascule 6 pivotant autour d'un tenon 7 engagé dans une ouverture allongée 6a que présente la bascule près de son extrémité de droite. Les points de pivotement de la tirette 4 et de la bascule 6 sont situés, respectivement, de part et d'autre de l'axe du pignon coulant 3. En outre, la tirette 4 et la bascule 6 sont sensiblement coplanaires. La tirette est reliée cinématiquement à la tige I par l'engagement d'une goupille 8, fixée à la tirette 4 d'un côté de son point de pivotement 5, dans une gorge 9 ménagée dans la tige 1.

   Celle-ci est maintenue dans chacune des trois positions axiales qu'elle peut occuper par l'engagement d'une goupille 10, fixée à la tirette 4 de l'autre côté du point de pivotement 5, dans une des trois échancrures I la,   I I b    et   1 lc    que présente un ressort 11.



   La bascule 6 est engagée dans une gorge 3a pratiquée dans le pignon coulant 3 et son extrémité de gauche est soumise à l'action d'un ressort 12 tendant à la faire pivoter en sens anti-horaire autour du tenon 7 et par conséquent à la maintenir constamment appuyée contre la tirette 4, d'une part, et à maintenir le pignon coulant 3 contre le pignon de remontoir 2, d'autre part. Du même côté, la bascule 6 comporte un bras 6b, à l'extrémité duquel est monté tournant un renvoi 13 et cela de manière à être constamment en prise avec le pignon coulant 3. Deux autres renvois 14 et 15 sont montés tournants sur des axes fixes de part et d'autre de l'axe du pignon coulant 3, à proximité du renvoi 13.

   Le renvoi 14 est constamment en prise avec l'une de deux roues dentées superposées 16 et 17 formant une minuterie, en l'occurrence avec la roue supérieure 16 dont le pignon 16a est en prise avec la roue des heures, non représentée. Le renvoi 15, lui, est ici constamment en prise avec la roue inférieure 17, non visible au dessin puisque recouverte par la roue 16. La roue 17 est reliée cinématiquement à cette dernière par un accouplement non desmodromique, par exemple un accouplement magnétique, non représenté, et est en prise avec une chaussée, non représentée. Par accouplement non desmodromique on entend un accouplement qui, dans le cas d'une roue menante et d'une roue menée, permet à la roue menante de glisser par rapport à la roue menée, par exemple lorsque le couple appliqué à cette dernière dépasse une valeur donnée.



   Le mécanisme décrit fonctionne de la manière suivante:
 Les divers organes du mécanisme occupent normalement la position représentée à la fig. 1. Dans cette position, la tige de remontoir   I    qui le commande se trouve dans sa position intérieure, position qui est déterminée par l'engagement de la goupille 10 solidaire de la tirette 4 dans l'échancrure Il a du ressort 11. A cette position de la tige 1 correspond, en vertu de la position angulaire qu'occupe la tirette 4, une position de la bascule 6 pour laquelle le pignon coulant 3 se trouve en prise avec le pignon de remontoir 2, le renvoi 13 n'engrenant avec aucun des deux renvois 14 et 15. Par conséquent, une rotation de la tige de remontoir 1, dans cette position intérieure, aura pour conséquence le remontage.



   Pour la correction de l'heure, on tire la tige I vers l'extérieur depuis sa position intérieure normale pour l'amener dans une position intermédiaire déterminée par l'engagement de la goupille 10 dans l'échancrure   1 lob    du ressort 11. Lors de cette manoeuvre, la tirette 4 pivote en sens horaire autour de son axe de pivotement 5 et vient appuyer par l'intermédiaire d'un ergot 4a que présente sa tranche sur la tranche de la bascule 6, obligeant celle-ci à effectuer également une rotation en sens horaire autour du tenon 7. La position que prend la bascule 6 dépend de la forme de la partie de sa tranche coopérant avec l'ergot 4a.

   Cette partie de la tranche est conformée de façon que la bascule 6 soit amenée dans la position représentée à la fig. 2 pour laquelle le pignon coulant 6 n'est plus  en prise avec le pignon de remontoir 2 (dont la position axiale est fixe) mais pour laquelle le renvoi 13 se trouve en prise avec le renvoi 14. Par conséquent, une rotation de la tige de remontoir I aura pour conséquence une rotation du pignon coulant 3, du renvoi 13, du renvoi 14, de la roue de minuterie 16, du pignon 16a et de la roue des heures, non représentée, mais pas de la roue de minuterie 17 et de la chaussée, non représentée, la roue 16 étant alors amenée à glisser par rapport à la roue 17. Ainsi on n'obtient un déplacement que de l'aiguille des heures et par conséquent une correction de l'heure.



   La remise de la tige I dans sa position intérieure, de remontage, provoque une rotation en sens anti-horaire de la tirette 4 et, sous l'action du ressort 12, de la bascule 6 et par conséquent le retour de tous les organes du mécanisme dans leur position repré  sentée à la fig.    1.



   Pour la mise à l'heure, on tire sur la tige de remontoir 1 pour l'amener dans sa position extérieure, position qui est déterminée par l'engagement de la goupille 10 de la tirette 4 dans l'échancrure   1 1 c    du ressort 11. Lors de cette   manoeuvre,    la tirette 4, qui effectue une rotation en sens horaire, provoque d'abord une rotation en sens horaire de la bascule 6 jusqu'à sa position représentée à la fig. 2, puis, pour dégager les dents du renvoi 13 de celles du renvoi 14, une brève rotation en sens anti-horaire de cette bascule, correspondant à l'engagement de l'ergot 4a dans une échancrure 6c (fig. 2) que présente la tranche de la bascule, et enfin une translation de la bascule dans la direction de son point de pivotement 7 sous l'effet d'une poussée qu'exerce un épaulement 4b (fig.

   2) que forme la tranche de la tirette 4 sur une butée 6d (fig. 2) que présente la tranche de la bascule, butée qui est sensiblement perpendiculaire à l'axe longitudinal de celle-ci. Ce mouvement de translation de la bascule 6 est rendu possible par la forme allongée de l'ouverture 6a dans laquelle est engagé le tenon 7 autour duquel pivote la bascule 6. Lorsque la tige 1 atteint sa position extérieure, tous les organes du mécanisme occupent la position représentée à la fig. 3. On voit sur cette dernière que le pignon coulant 3 n'est plus en prise avec le pignon de remontoir 2 et que le renvoi 13 se trouve en prise avec le renvoi 15 qui engrène avec la roue de minuterie 17.

   Par conséquent, une rotation de la tige de remontoir 1 aura pour conséquence une rotation du pignon coulant 3, du renvoi 13, du renvoi 15 de la roue de minuterie 17, et de la chaussée, non représentée, et en outre de la roue de minuterie 16. du pignon 1 6a et de la roue des heures, non représentée, donc un déplacement à la fois des aiguilles des minutes et des heures, permettant ainsi d'effectuer une mise à l'heure.



   La mise du mécanisme depuis cette position extérieure dans l'une ou l'autre de ses deux autres positions, de correction de l'heure et de remontage, s'effectue en enfonçant la tige de remontoir 1 pour la ramener soit en position intermédiaire soit en position intérieure. En ce faisant, I'ergot 4a, du fait qu'il se trouve engagé dans l'échancrure 6c de la bascule 6, déplace d'abord cette dernière vers la gauche ou son extrémité qui coopère avec le ressort 12 vient réintégrer une échancrure   1 2a    que présente ce dernier et qui sert à maintenir la bascule 6 dans une position déterminée lorsque la tige 1 se trouve en position intérieure ou en position intermédiaire ou encore se déplace entre ces deux positions et à permettre le désengrenage du pignon coulant 3 du pignon de remontoir 2.



   Ainsi le mécanisme décrit présente l'avantage, par rapport aux mécanismes connus, d'être de construction simple ne comprenant qu'une seule bascule à la manière d'un simple mécanisme de mise à l'heure tout en permettant également la correction de l'heure.



   Diverses modifications constructives peuvent être apportées au mécanisme décrit, par exemple le point de pivotement de la bascule peut être disposé différemment par rapport à celui de la tirette. 



  
 



   The present invention relates to a watch movement
 provided with a winding stem designed to be movable
 selectively in three different axial positions of a cog
 comprising an hour wheel and a roadway, and a mechanical
 time-setting mechanism also allowing the time to be corrected and comprising a zipper controlled by the winding stem, a
 sliding pinion mounted on the rod, a sliding pinion rocker
 operated by the pull tab. and a return cooperating with the sliding pinion.



   It has already been proposed to equip watch movements with time-setting mechanisms, with a pull tab, so as to be able to ef
 also correct the time by acting only on the winding stem as in the case of time setting. These mechanisms are arranged so as to allow correction when the winding stem is in a third position, the other two positions being used for winding and for setting the time.



   One of the proposed mechanisms is described in Swiss invention disclosure No. 513446 and comprises a second lever, called a correction lever, also controlled by the winding rod, via the pull tab. This second lever carries a reference which is constantly in engagement with the return cooperating with the sliding pinion and is intended to cooperate with returns engaged with the timer. This mechanism therefore has the drawback of requiring a certain number of additional parts, which makes it complex and bulky .



   The aim of the present invention is to equip a watch movement with a mechanism of this type but which does not have this drawback, that is to say a mechanism of simple construction, comprising a minimum of parts. To this end, the watch movement according to the present invention is characterized by the fact that the gear train comprises a set of two superimposed timer wheels kinematically connected by a non-desmodromic coupling and one meshing, by an axial pinion, with the wheel. hours, the other with the roadway, that the return is mounted rotating on the rocker so as to be constantly in engagement with the sliding pinion, that it includes two other returns mounted rotating on fixed axes and constantly in engagement, the first with the timer wheel meshing with the hour wheel, the second with the timer wheel meshing with the roadway,

   that the edges of the pull tab and of the lever, kept constantly in contact by an elastic force, are shaped so that, for a first position of the pull tab, corresponding to the internal position of the winding stem, the lever is in the position for which the sliding pinion is in engagement with the winding pinion, for a second position of the pull tab, corresponding to a position for which the reference meshing with the sliding pinion is in engagement with the first of the other two references, and for a third position of the pull tab, corresponding to the outer position of the winding stem, the lever is in the position for which the reference meshing with the sliding pinion is engaged with the second of the other two references.



   In this context, it is known from the Swiss invention disclosure No. 8760 of the holder to mount the rotary reference on the rocker so that it is constantly in engagement with the sliding pinion, and it is known from the Swiss disclosure document No. 15965/69 of the holder to connect the hour wheel to the hour hand by a non-desmodromic coupling, in particular a magnetic coupling.



   In the appended drawing, given by way of example:
 Fig. 1 is a partial plan view of the time setting and time correction mechanism, in the winding position, of a watch movement according to the invention.



   Fig. 2 is a plan view in the time correction position, and
 fig. 3 is a plan view in the time-setting position.



   In order to make the drawing more easily readable, only the parts of the movement necessary for the understanding of the invention are represented therein.



   The mechanism shown for setting the time and correcting the time is controlled by a winding stem I intended to selectively occupy three different axial positions, and comprises a winding pinion 2, a sliding pinion 3, a pivoting zipper 4 at 5 and a rocker 6 pivoting around a tenon 7 engaged in an elongated opening 6a that the rocker has near its right end. The pivot points of the zipper 4 and of the lever 6 are situated, respectively, on either side of the axis of the sliding pinion 3. In addition, the zipper 4 and the lever 6 are substantially coplanar. The zipper is kinematically connected to the rod I by the engagement of a pin 8, fixed to the zipper 4 on one side of its pivot point 5, in a groove 9 formed in the rod 1.

   The latter is maintained in each of the three axial positions that it can occupy by the engagement of a pin 10, fixed to the pull tab 4 on the other side of the pivot point 5, in one of the three notches I la, II b and 1 lc presented by a spring 11.



   The rocker 6 is engaged in a groove 3a made in the sliding pinion 3 and its left end is subjected to the action of a spring 12 tending to make it pivot in an anti-clockwise direction around the tenon 7 and therefore to the keep constantly pressed against the zipper 4, on the one hand, and keep the sliding pinion 3 against the winding pinion 2, on the other hand. On the same side, the rocker 6 comprises an arm 6b, at the end of which is rotatably mounted a reference 13 and this so as to be constantly in engagement with the sliding pinion 3. Two other references 14 and 15 are rotatably mounted on axes fixed on either side of the axis of the sliding pinion 3, near the return 13.

   The gear 14 is constantly engaged with one of two superimposed toothed wheels 16 and 17 forming a timer, in this case with the upper wheel 16, the pinion 16a of which is in engagement with the hour wheel, not shown. The return 15, for its part, is here constantly in engagement with the lower wheel 17, not visible in the drawing since it is covered by the wheel 16. The wheel 17 is kinematically connected to the latter by a non-desmodromic coupling, for example a magnetic coupling, not shown, and is engaged with a roadway, not shown. By non-desmodromic coupling is meant a coupling which, in the case of a driving wheel and a driven wheel, allows the driving wheel to slide relative to the driven wheel, for example when the torque applied to the latter exceeds one given value.



   The described mechanism works as follows:
 The various members of the mechanism normally occupy the position shown in FIG. 1. In this position, the winding stem I which controls it is in its internal position, a position which is determined by the engagement of the pin 10 integral with the pull tab 4 in the notch. It has a spring 11. To this position of the rod 1 corresponds, by virtue of the angular position occupied by the pull tab 4, a position of the lever 6 for which the sliding pinion 3 is in engagement with the winding pinion 2, the return 13 not meshing with neither of the two references 14 and 15. Consequently, a rotation of the winding stem 1, in this internal position, will result in winding.



   To correct the time, the rod I is pulled outwards from its normal internal position to bring it into an intermediate position determined by the engagement of the pin 10 in the notch 1 lob of the spring 11. When of this maneuver, the zipper 4 pivots clockwise around its pivot axis 5 and comes to rest by means of a lug 4a that its edge presents on the edge of the lever 6, forcing the latter to also perform a clockwise rotation around the tenon 7. The position taken by the lever 6 depends on the shape of the part of its edge cooperating with the lug 4a.

   This part of the wafer is shaped so that the rocker 6 is brought into the position shown in FIG. 2 for which the sliding pinion 6 is no longer in engagement with the winding pinion 2 (whose axial position is fixed) but for which the return 13 is in engagement with the return 14. Consequently, a rotation of the rod winding I will result in a rotation of the sliding pinion 3, of the return 13, of the return 14, of the timer wheel 16, of the pinion 16a and of the hour wheel, not shown, but not of the timer wheel 17 and of the roadway, not shown, the wheel 16 then being caused to slide relative to the wheel 17. Thus, only a displacement of the hour hand is obtained and consequently a correction of the time.



   Returning the rod I to its internal winding position causes an anti-clockwise rotation of the zipper 4 and, under the action of the spring 12, of the lever 6 and therefore the return of all the components of the mechanism in their position shown in fig. 1.



   For setting the time, we pull on the winding stem 1 to bring it into its external position, a position which is determined by the engagement of the pin 10 of the pull tab 4 in the notch 1 1 c of the spring 11. During this maneuver, the pull tab 4, which performs a clockwise rotation, first causes a clockwise rotation of the lever 6 to its position shown in FIG. 2, then, to release the teeth of the return 13 from those of the return 14, a brief anti-clockwise rotation of this lever, corresponding to the engagement of the lug 4a in a notch 6c (fig. 2) that has the edge of the lever, and finally a translation of the lever in the direction of its pivot point 7 under the effect of a thrust exerted by a shoulder 4b (fig.

   2) formed by the edge of the pull tab 4 on a stop 6d (FIG. 2) that the edge of the lever has, which stop is substantially perpendicular to the longitudinal axis of the latter. This translational movement of the rocker 6 is made possible by the elongated shape of the opening 6a in which the tenon 7 is engaged around which the rocker 6 pivots. When the rod 1 reaches its external position, all the members of the mechanism occupy the center. position shown in fig. 3. It can be seen on the latter that the sliding pinion 3 is no longer in engagement with the winding pinion 2 and that the return 13 is in engagement with the return 15 which meshes with the timing wheel 17.

   Consequently, a rotation of the winding stem 1 will result in a rotation of the sliding pinion 3, of the return 13, of the return 15 of the timer wheel 17, and of the carriageway, not shown, and in addition of the control wheel. timer 16. of the pinion 16a and of the hour wheel, not shown, therefore a movement of both the minute and hour hands, thus making it possible to set the time.



   The mechanism is put from this external position into one or the other of its two other positions, for correcting the time and for winding, by pushing in the winding stem 1 to bring it back either to the intermediate position or in interior position. In doing so, the lug 4a, due to the fact that it is engaged in the notch 6c of the lever 6, first moves the latter to the left or its end which cooperates with the spring 12 comes back to a notch 1 2a presented by the latter and which serves to maintain the rocker 6 in a determined position when the rod 1 is in the internal position or in the intermediate position or else moves between these two positions and to allow the sliding pinion 3 to be disengaged from the pinion of winder 2.



   Thus the mechanism described has the advantage, compared to known mechanisms, of being of simple construction comprising only a single rocker in the manner of a simple mechanism for setting the time while also allowing the correction of the time. 'hour.



   Various constructive modifications can be made to the mechanism described, for example the pivot point of the lever can be arranged differently from that of the pull tab.

 

Claims (1)

REVENDICATION CLAIM Mouvement de montre muni d'une tige de remontoir agencée pour pouvoir être déplacée sélectivement dans trois positions axiales différentes, d'un rouage comportant une roue des heures et une chaussée, et d'un mécanisme de mise à l'heure permettant aussi la correction de l'heure et comportant une tirette commandée par la tige de remontoir, un pignon coulant monté sur la tige, une bascule de pignon coulant actionnée par la tirette, et un renvoi coopérant avec le pignon coulant, caractérisé par le fait que le rouage comprend un ensemble de deux roues de minuterie superposées reliées cinématiquement par un accouplement non desmodromique et engrenant l'une, par un pignon axial, avec la roue des heures, I'autre avec la chaussée, que le renvoi est monté tournant sur la bascule de manière à être constamment en prise avec le pignon coulant, Watch movement provided with a winding stem arranged to be able to be moved selectively in three different axial positions, a cog comprising an hour wheel and a roadway, and a time-setting mechanism also allowing correction clock and comprising a pull tab controlled by the winding stem, a sliding pinion mounted on the stem, a sliding pinion lever actuated by the pull tab, and a reference cooperating with the sliding pinion, characterized in that the cog comprises a set of two superimposed timer wheels kinematically connected by a non-desmodromic coupling and meshing one, by an axial pinion, with the hour wheel, the other with the roadway, that the return is mounted so as to rotate on the rocker. to be constantly engaged with the sliding pinion, qu'il comprend deux autres renvois montés tournants sur des axes fixes et constamment en prise, le premier avec la roue de minuterie engrenant avec la roue des heures, le second avec la roue de minuterie engrenant avec la chaussée, que les tranches de la tirette et de la bascule, maintenues constamment en contact par une force élastique, sont conformées de façon que, pour une première position de la tirette, correspondant à la position intérieure de la tige de remontoir, la bascule se trouve dans la position pour laquelle le pignon coulant est en prise avec le pignon de remontoir, pour une deuxième position de la tirette, correspondant à une position intermédiaire de la tige de remontoir, la bascule se trouve dans la position pour laquelle le renvoi engrenant avec le pignon coulant est en prise avec le premier des deux autres renvois, et pour une troisième position de la tirette, that it includes two other bearings mounted to rotate on fixed axes and constantly in engagement, the first with the timer wheel meshing with the hour wheel, the second with the timer wheel meshing with the roadway, that the edges of the zipper and the lever, kept constantly in contact by an elastic force, are shaped so that, for a first position of the pull tab, corresponding to the internal position of the winding stem, the lever is in the position for which the pinion sliding gear is engaged with the winding pinion, for a second position of the pull tab, corresponding to an intermediate position of the winding stem, the lever is in the position for which the return gear meshing with the sliding pinion is in engagement with the first of the other two references, and for a third position of the pull tab, correspondant à la position extérieure de la tige de remontoir, la bascule se trouve dans la position pour laquelle le renvoi engrenant avec le pignon coulant est en prise avec le second des deux autres renvois. corresponding to the external position of the winding stem, the lever is in the position for which the reference meshing with the sliding pinion is in engagement with the second of the other two references. SOUS-REVENDICATIONS 1. Mouvement selon la revendication, caractérisé par le fait que les points de pivotement de la tirette et de la bascule sont si- tués, respectivement, de part et d'autre de l'axe du pignon coulant. SUB-CLAIMS 1. Movement according to claim, characterized in that the pivot points of the pull tab and of the lever are located, respectively, on either side of the axis of the sliding pinion. 2. Mouvement selon la revendication ou la sous-revendication 1, caractérisé par le fait que la bascule est montée sur son axe de pivotement au moyen d'une ouverture allongée dans le sens de sa longueur. 2. Movement according to claim or sub-claim 1, characterized in that the latch is mounted on its pivot axis by means of an opening elongated in the direction of its length. 3. Mouvement selon la revendication ou l'une des sous-revendications 1 et 2, caractérisé par le fait que la tirette et la bascule sont sensiblement coplanaires. 3. Movement according to claim or one of sub-claims 1 and 2, characterized in that the pull tab and the lever are substantially coplanar. 4. Mouvement selon la revendication ou l'une des sous-revendications 1 et 2, caractérisé par le fait que la tranche de la bascule est en contact avec un ergot que présente la tranche de la tirette et est conformée de façon que, lors du mouvement angulaire qu'ef- fectue la tirette pendant le passage de la tige de remontoir d'abord de sa position intérieure à sa position intermédiaire puis de sa position intermédiaire à sa position extérieure, la bascule effectue respectivement d'abord un mouvement angulaire dans le même sens que la tirette, puis une translation en direction de son point de pivotement, et vice versa lors du mouvement angulaire qu'effectue la tirette pendant le passage de la tige de sa position extérieure à sa position intermédiaire et de cette dernière à sa position intérieure. 4. Movement according to claim or one of sub-claims 1 and 2, characterized in that the edge of the lever is in contact with a lug that has the edge of the pull tab and is shaped so that, when angular movement made by the zipper during the passage of the winding stem, first from its internal position to its intermediate position and then from its intermediate position to its external position, the lever respectively first performs an angular movement in the same direction as the zipper, then a translation in the direction of its pivot point, and vice versa during the angular movement of the zipper during the passage of the rod from its external position to its intermediate position and from the latter to its position interior. 5. Mouvement selon la sous-revendication 4, caractérisé par le fait que la tranche de la bascule est conformée de façon que, lors du mouvement angulaire qu'effectue la tirette pendant le passage de la tige de remontoir de sa position intermédiaire à sa position extérieure, la bascule effectue un bref mouvement angulaire dans le sens opposé à celui de la tirette avant d'effectuer ladite translation. 5. Movement according to sub-claim 4, characterized in that the edge of the lever is shaped so that, during the angular movement made by the zipper during the passage of the winding rod from its intermediate position to its position outside, the lever performs a brief angular movement in the direction opposite to that of the pull tab before performing said translation.
CH1877371A 1971-12-22 1971-12-22 CH554013A (en)

Priority Applications (2)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH1877371A CH554013A (en) 1971-12-22 1971-12-22
CH1877371D CH1877371A4 (en) 1971-12-22 1971-12-22

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH1877371A CH554013A (en) 1971-12-22 1971-12-22

Publications (1)

Publication Number Publication Date
CH554013A true CH554013A (en) 1974-09-13

Family

ID=4435203

Family Applications (2)

Application Number Title Priority Date Filing Date
CH1877371D CH1877371A4 (en) 1971-12-22 1971-12-22
CH1877371A CH554013A (en) 1971-12-22 1971-12-22

Family Applications Before (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
CH1877371D CH1877371A4 (en) 1971-12-22 1971-12-22

Country Status (1)

Country Link
CH (2) CH1877371A4 (en)

Also Published As

Publication number Publication date
CH1877371A4 (en) 1974-04-11

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP2565729B1 (en) Calendar mechanism
EP3144743B1 (en) Clock movement comprising a mechanism for correcting the date
EP3754436B1 (en) Timepiece, in particular a pocket watch, equipped with at least one cover
EP1862871B1 (en) Timepiece comprising an improved time-setting mechanism
WO2007115984A2 (en) Timepiece comprising a dual time zone mechanism
EP0308793A1 (en) Clockwork movement with date and phases of the moon indicators
CH528107A (en) Correction device for the date and day of the week in a calendar timepiece
EP3430481B1 (en) Watch movement comprising a retrograde display and a jump hour ring
EP0108412B1 (en) Hand-setting device
EP0075535A1 (en) Device for actuating the functions of a watch that can display the state of at least one of the actuated functions
EP1285313B1 (en) Push-piece control device for a watch
FR2097126A1 (en)
WO2009098307A1 (en) Timepiece comprising a chronograph mechanism
CH554013A (en)
EP0212564B1 (en) Setting mechanism for a time piece
CH224772A (en) Single anodic gas or vapor discharge vessel with cold cathode.
CH320410A (en) Winding and time-setting mechanism of a watch
EP3584644A1 (en) Winding mechanism and rocker correction for clock movement
CH520968A (en) Date watch fitted with a corrector for the date indicator
CH698878B1 (en) Time setting device for wristwatch, has mechanism with push button and arranged such that button actuation resets hand to zero when stem is in time-indicating hand setting position and has no effect on hand when stem is in neutral position
CH123172A (en) Top billiards.
CH346164A (en) Instantaneous drive mechanism for a date crown for a timepiece
FR2502804A1 (en) HOROLOGY PART COMPRISING AN AUXILIARY DATA DISPLAY BODY SUCH AS QUANTIEME
CH539287A (en) Calendar watch whose hour hand can be moved by itself
FR2522840A1 (en) Electronic-mechanical watch hand and calendar correction device - has double rim toothed coupling on time setting shaft cooperating with date and time correction rings