CH537166A - Watch strap - Google Patents

Watch strap

Info

Publication number
CH537166A
CH537166A CH361371A CH361371A CH537166A CH 537166 A CH537166 A CH 537166A CH 361371 A CH361371 A CH 361371A CH 361371 A CH361371 A CH 361371A CH 537166 A CH537166 A CH 537166A
Authority
CH
Switzerland
Prior art keywords
elements
pivots
housing
bracelet according
bracelet
Prior art date
Application number
CH361371A
Other languages
French (fr)
Inventor
Bernard Claude Georges
Original Assignee
Bramed S A
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Bramed S A filed Critical Bramed S A
Priority to CH361371A priority Critical patent/CH537166A/en
Publication of CH537166A publication Critical patent/CH537166A/en

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A44HABERDASHERY; JEWELLERY
    • A44CPERSONAL ADORNMENTS, e.g. JEWELLERY; COINS
    • A44C5/00Bracelets; Wrist-watch straps; Fastenings for bracelets or wrist-watch straps
    • A44C5/02Link constructions
    • A44C5/10Link constructions not extensible
    • A44C5/107Link constructions not extensible with links made of more than two elements including connecting elements

Landscapes

  • Buckles (AREA)

Description

  

  
 



   On connaît   déjà    de   nombreux    types de bracelets de montre composés d'éléments rigides articulés les uns aux autres de manière à former un bracelet souple, extensible ou inextensible, en matière plastique ou en métal. Dans le but d'assurer la production de ces bracelets à un prix de revient aussi bas que possible, on s'efforce de conformer leurs éléments de façon que le montage puisse être effectué rationnellement, le cas échéant par des moyens mécaniques. Cependant, I'un des facteurs dont il faut tenir compte pour réaliser un type de bracelet aussi avantageux que possible est que les bracelets, une fois parvenus aux postes de vente, doivent pouvoir être ajustés facilement à la longueur requise.

  De nombreux bracelets métalliques inextensibles nécessitent pour leur ajustement l'utilisation de tournevis ou de pinces et exigent une certaine habileté manuelle, de sorte que la vente au détail de ces bracelets présente certaines difficultés.



   Le but de la présente invention est de réaliser un bracelet à   élé-    ments articulés qui, non seulement soit d'une réalisation simple et peu coûteuse, mais qui, en outre, puisse être démonté facilement sans utiliser aucun outil   lorsqu'vil    s'agit de supprimer quelques éléments pour raccourcir le bracelet.



   Dans ce but, la présente invention a pour objet un bracelet de montre, caractérisé en ce qu'il est composé d'une chaîne de premiers éléments pourvus de pivots et de seconds éléments intercalés entre les premiers et présentant chacun au moins un logement allongé de réception de deux pivots appartenant à deux premiers éléments différents, chacun desdits logements étant pourvu d'une entrée et le tout étant agencé de   maniére    que les deux pivots engagés dans un même logement allongé soient maintenus aux extrémités de ce logement dans la position d'utilisation du bracelet mais puissent être amenés successivement en regard de l'entrée lorsque les deux premiers éléments dont ils sont solidaires et le second élément sur lequel ils pivotent se trouvent dans une position relative déterminée.



   Le dessin annexé représente, à titre d'exemple, une forme d'exécution du bracelet selon l'invention.



   La fig.   I    en est une vue en perspective schématique partielle.



   La fig. 2, une vue en coupe d'une articulation entre éléments dans la position de démontage, et la fig. 3 une vue analogue de la même articulation dans la position d'utilisation.



   Le bracelet représenté au dessin se compose essentiellement de premiers éléments 1 pourvus de pivots 2 et de seconds éléments 3, présentant des logements allongés 4. Les premiers éléments 1 qui, comme les éléments 3, peuvent être de n'importe quelle   matiére    rigide, présentent une forme générale en double T, la longueur de l'âme augmentée du double de l'épaisseur des parties transversales donnant la largeur totale du bracelet. Chaque élément 1 porte quatre pivots 2 qui sont constitués par des goupilles métalliques, par exemple en acier, chassées dans des ouvertures pratiquées de part et d'autre de l'âme parallèlement à l'âme de l'élément et dans lesdites parties transversales. Ainsi, les pivots 2a et 2b situés d'un même'côté de l'âme d'un élément 1 sont coaxiaux.

  Leur longueur est telle qu'ils font saillie vers l'intérieur des parties transversales des éléments 1. Ces derniers présentent une âme de profil rectangulaire alors que les parties transversales également visibles aux fig. 2 et 3 présentent, dans leur angle inférieur, des arrondis dont le rôle sera décrit plus loin.



   La forme générale des éléments de liaison 3 est visible à la fig. 1, celle de leur profil étant représentée plus exactement à la fig. 2. Ce sont des éléments prismatiques dont les deux faces extrêmes présentent chacune un logement 4 de forme rectiligne allongée à extrémités en arc de cercle et présentant latéralement une entrée 5 dans son bord inférieur. On notera que les angles inférieurs des éléments de liaison 3 sont également arrondis comme les angles inférieurs des parties transversales des éléments de bracelet 1. Chaque logement 4 est équipé en outre, dans la forme d'exécution représentée, d'un ressort 6 constitué par une lame métallique pliée en forme de chiffre 3. La largeur de la lame-ressort est égale à la profondeur du logement 4 et sa longueur est telle que les deux extrémités incurvées peuvent s'engager dans les arrondis d'extrémités du logement 4.

  Normalement, c'est-à-dire par exemple dans la position de la fig. 3, la partie centrale de la lame 6 s'étend en saillie au-dessus ou au-dessous de la face interne du logement 4 de manière à obturer au moins partiellement ce logement en regard de l'entrée 5. La longueur de chaque élément de liaison 3 étant égale à la distance qui sépare les parties transversales d'un même élément 1, on voit qu'il est possible d'engager, par exemple, les deux pivots 2a et 2b d'un même élément   I    dans les logements 4 situés aux extrémités d'un même élément 3. L'engagement de ces deux pivots dans les logements d'un même élément de liaison ne présente aucune difficulté du moment que la largeur de l'entrée 5 est trés légèrement supérieure au diamètre des pivots.

  Cependant, si   l'on    désire engager deux pivots coaxiaux tels que 2a et 2b d'un autre élément de bracelet 1 dans les logements 4 d'un élément de liaison 3 déjà articulé sur un élément 1, il est nécessaire de présenter le nouvel élément 1 dans une position relative déterminée par rapport aux éléments   I    et 3 déjà liés, ces derniers étant placés eux-mêmes dans la position représentée à la fig. 2. On voit, à cette figure, deux éléments de bracelet la et lb placés   l'un    contre l'autre et un élément de liaison 3 dans le logement 4 duquel les pivots 2a et 2c des éléments la et lb sont engagés. Le pivot 2c se trouve en regard de l'entrée 5 et maintient la lame ressort 6 dans une position redressée.

  A partir de cette position, il suffit d'amener les deux éléments la et lb dans leur position d'utilisation, comme on le voit à la fig. 3, pour que les extrémités des parties transversales des éléments la et lb butent l'une contre l'autre et repoussent les pivots 2a et 2c aux extrémités du logement 4. La lame ressort 6 peut alors se détendre et sa partie centrale vient obturer partiellement l'entrée 5 en empêchant ainsi les pivots 2a et 2c de se rapprocher. Dans cette forme d'exécution, la présence du ressort 6 assure plus une sécurité qu'un verrouillage effectif des éléments les uns par rapport aux autres.

  Dans toutes les positions de ces deux éléments, sauf dans la position représentée à la fig. 2, le contact entre les deux extrémités des parties transversales maintient les pivots écartés   l'un    de l'autre et les empêche par conséquent de passer par inadvertance à travers l'entrée 5.



   On réalise ainsi, par des moyens relativement simples, un verrouillage effectif des éléments les uns par rapport aux autres, tout en permettant leur démontage sans utilisation d'aucun outil.



   Tels qu'ils ont été représentés au dessin, les éléments   I    et 3 qui constituent le bracelet sont représentés d'une façon schématique.



  Il est évident que, pour améliorer l'aspect esthétique du bracelet, ces éléments pourront être conformés d'une façon différente. Ainsi notamment, leur surface supérieure, de même que leurs surfaces latérales visibles, pourront être décorées ou revêtues d'éléments décoratifs. Le cas échéant,   I'ensemble    pourrait être recouvert d'un revêtement souple fixé par exemple aux divers éléments 3.



   De même, en ce qui concerne l'exécution des éléments I et 3, de nombreuses variantes peuvent être envisagées. Les éléments représentés au dessin peuvent être obtenus par usinage dans la masse. Ils peuvent être produits par décolletage à partir de barres profilées, les logements 4 étant réalisés par fraisage. Toutefois, d'autres exécutions, par exemple au moyen d'éléments pliés ou emboutis, de même qu'au moyen d'éléments moulés, en matière plastique, ou frittés, peuvent également être envisagés.

  

   Le fermoir, de même que le mode de liaison des extrémités du bracelet à la montre, n'ont pas été représentés au dessin. Ces parties du bracelet pourront être de même type standard et ne font pas partie de l'invention.



   Le bracelet représenté au dessin est un bracelet inextensible.



  Cependant, dans une autre forme d'exécution, il serait possible de donner au logement 4 une longueur supérieure à celle qui a été prévue dans cette forme d'exécution et de loger dans les extrémités de ces logements des ressorts tendant à rapprocher les pivots 2a et 2c afin de réaliser ainsi un bracelet extensible.  



   Les éléments 3 pourraient aussi être plus courts que ce qui est représenté au dessin et constitués de manière que le logement 4 et l'entrée 5 les traversent de part en part. Une telle exécution permettrait par exemple de réaliser des éléments 3   eti    tôle pliée. 



  
 



   Numerous types of watch straps are already known which are made up of rigid elements articulated to one another so as to form a flexible, extensible or inextensible strap, made of plastic or metal. In order to ensure the production of these bracelets at a cost price as low as possible, efforts are made to conform their elements so that the assembly can be carried out rationally, if necessary by mechanical means. However, one of the factors which must be taken into account in order to achieve as advantageous a type of bracelet as possible is that the bracelets, once they reach the sales stations, must be able to be easily adjusted to the required length.

  Many inextensible metal bracelets require the use of screwdrivers or pliers for their adjustment and require some manual skill, so that the retail sale of such bracelets presents certain difficulties.



   The object of the present invention is to provide a bracelet with articulated elements which, not only is simple and inexpensive to produce, but which, moreover, can be easily dismantled without using any tool. to remove some elements to shorten the bracelet.



   For this purpose, the present invention relates to a watch strap, characterized in that it is composed of a chain of first elements provided with pivots and second elements interposed between the first and each having at least one elongated housing of receiving two pivots belonging to two different first elements, each of said housings being provided with an entrance and the whole being arranged so that the two pivots engaged in the same elongated housing are maintained at the ends of this housing in the position of use of the bracelet but can be brought successively opposite the entrance when the first two elements to which they are integral and the second element on which they pivot are in a determined relative position.



   The appended drawing represents, by way of example, an embodiment of the bracelet according to the invention.



   Fig. I is a partial schematic perspective view.



   Fig. 2, a sectional view of a joint between elements in the dismantled position, and FIG. 3 a similar view of the same joint in the position of use.



   The bracelet shown in the drawing consists essentially of first elements 1 provided with pivots 2 and second elements 3, having elongated housings 4. The first elements 1 which, like the elements 3, can be of any rigid material, have a general double T shape, the length of the core increased by twice the thickness of the transverse parts giving the total width of the bracelet. Each element 1 carries four pivots 2 which are formed by metal pins, for example steel, driven into openings made on either side of the core parallel to the core of the element and in said transverse parts. Thus, the pivots 2a and 2b located on the same side of the core of an element 1 are coaxial.

  Their length is such that they protrude inwardly from the transverse parts of the elements 1. The latter have a core of rectangular profile while the transverse parts also visible in FIGS. 2 and 3 have, in their lower angle, rounded shapes, the role of which will be described below.



   The general shape of the connecting elements 3 is visible in FIG. 1, that of their profile being shown more exactly in FIG. 2. These are prismatic elements whose two end faces each have a housing 4 of elongated rectilinear shape with ends in an arc of a circle and laterally having an entrance 5 in its lower edge. It will be noted that the lower angles of the connecting elements 3 are also rounded like the lower angles of the transverse parts of the bracelet elements 1. Each housing 4 is also equipped, in the embodiment shown, with a spring 6 constituted by a metal blade folded in the shape of a number 3. The width of the leaf spring is equal to the depth of the housing 4 and its length is such that the two curved ends can engage in the rounded ends of the housing 4.

  Normally, that is to say for example in the position of FIG. 3, the central part of the blade 6 protrudes above or below the internal face of the housing 4 so as to at least partially close this housing facing the inlet 5. The length of each element link 3 being equal to the distance which separates the transverse parts of the same element 1, it can be seen that it is possible to engage, for example, the two pivots 2a and 2b of the same element I in the housings 4 located at the ends of the same element 3. The engagement of these two pivots in the housings of the same connecting element presents no difficulty as long as the width of the inlet 5 is very slightly greater than the diameter of the pivots.

  However, if one wishes to engage two coaxial pivots such as 2a and 2b of another bracelet element 1 in the housings 4 of a connecting element 3 already articulated on an element 1, it is necessary to present the new element. 1 in a determined relative position with respect to the elements I and 3 already linked, the latter themselves being placed in the position shown in FIG. 2. We see, in this figure, two bracelet elements la and lb placed one against the other and a connecting element 3 in the housing 4 of which the pivots 2a and 2c of the elements la and lb are engaged. The pivot 2c is located opposite the inlet 5 and maintains the leaf spring 6 in an upright position.

  From this position, it suffices to bring the two elements 1a and 1b into their position of use, as seen in FIG. 3, so that the ends of the transverse parts of the elements la and lb abut one against the other and push back the pivots 2a and 2c at the ends of the housing 4. The leaf spring 6 can then relax and its central part partially closes entry 5 thus preventing the pivots 2a and 2c from approaching. In this embodiment, the presence of the spring 6 provides more security than an effective locking of the elements relative to each other.

  In all the positions of these two elements, except in the position shown in FIG. 2, the contact between the two ends of the transverse parts keeps the pivots apart from each other and therefore prevents them from inadvertently passing through the inlet 5.



   This achieves, by relatively simple means, effective locking of the elements with respect to each other, while allowing their disassembly without using any tool.



   As they have been shown in the drawing, the elements I and 3 which constitute the bracelet are shown schematically.



  It is obvious that, to improve the aesthetic appearance of the bracelet, these elements can be shaped in a different way. Thus in particular, their upper surface, as well as their visible side surfaces, can be decorated or covered with decorative elements. Where appropriate, the assembly could be covered with a flexible covering fixed for example to the various elements 3.



   Likewise, as regards the execution of elements I and 3, many variations can be envisaged. The elements shown in the drawing can be obtained by machining in the mass. They can be produced by turning from profiled bars, the housings 4 being produced by milling. However, other embodiments, for example by means of folded or stamped elements, as well as by means of molded elements, made of plastic or sintered, can also be envisaged.

  

   The clasp, as well as the method of connecting the ends of the bracelet to the watch, have not been shown in the drawing. These parts of the bracelet could be of the same standard type and do not form part of the invention.



   The bracelet shown in the drawing is an inextensible bracelet.



  However, in another embodiment, it would be possible to give the housing 4 a length greater than that which was provided in this embodiment and to accommodate in the ends of these housings springs tending to bring the pivots 2a closer together. and 2c in order to thus produce an extensible bracelet.



   The elements 3 could also be shorter than what is shown in the drawing and formed so that the housing 4 and the inlet 5 pass right through them. Such an execution would, for example, make it possible to produce elements 3 eti folded sheet.

 

Claims (1)

REVENDICATION CLAIM Bracelet de montre, caractérisé en ce qu'il est composé d'une chaîne de premiers éléments pourvus de pivots et de seconds éléments intercalés entre les premiers et présentant chacun au moins un logement allongé de réception de deux pivots appartenant à deux premiers éléments différents, chacun desdits logements étant pourvu d'une entrée et le tout étant agencé de manière que les deux pivots engagés dans un même logement allongé soient maintenus aux extrémités de ce logement dans la position d'utilisation du bracelet, mais puissent être amenés successivement en regard de l'entrée lorsque les deux premiers éléments dont ils sont solidaires et le second élément sur lequel ils pivotent se trouvent dans une position relative déterminée. Watch strap, characterized in that it is composed of a chain of first elements provided with pivots and second elements interposed between the first and each having at least one elongated housing for receiving two pivots belonging to two different first elements, each of said housings being provided with an entrance and the whole being arranged so that the two pivots engaged in the same elongated housing are maintained at the ends of this housing in the position of use of the bracelet, but can be brought successively opposite the entry when the first two elements to which they are integral and the second element on which they pivot are in a determined relative position. SOUS-REVENDICATIONS 1. Bracelet selon la revendication, caractérisé en ce que chaque second élément présente deux logements allongés situés à ses deux extrémités et en ce que chaque premier élément présente quatre pivots formant deux paires de pivots coaxiaux. SUB-CLAIMS 1. Bracelet according to claim, characterized in that each second element has two elongated housings located at its two ends and in that each first element has four pivots forming two pairs of coaxial pivots. 2. Bracelet selon la revendication, caractérisé en ce que les en trées des logements allongés sont situées à égale distance de leurs extrémités. 2. Bracelet according to claim, characterized in that the end of the elongated housing are located at an equal distance from their ends. 3. Bracelet selon la revendication ou la sous-revendication 2, caractérisé en ce que lesdits logements sont constitués par des creusures ménagées dans les extrémités des seconds éléments. 3. Bracelet according to claim or sub-claim 2, characterized in that said housings are formed by recesses formed in the ends of the second elements. 4. Bracelet selon la revendication, caractérisé en ce que chaque logement allongé contient un élément élastique destiné à mainte- nir normalement les deux pivots engagés dans ce logement à ses deux extrémités. 4. Bracelet according to claim, characterized in that each elongated housing contains an elastic element intended to normally hold the two pivots engaged in this housing at its two ends. 5. Bracelet selon la sous-revendication 4, caractérisé en ce que ledit élément élastique est constitué par une lame métallique dont la longueur est égale à la profondeur du logement, cette lame étant pliée en forme de 3 de manière que sa partie centrale empêr che les pivots de se déplacer librement jusqu'en regard de l'entrée du logement. 5. Bracelet according to sub-claim 4, characterized in that said elastic element is constituted by a metal blade whose length is equal to the depth of the housing, this blade being bent in the form of 3 so that its central part prevents che the pivots to move freely up to the entrance to the housing. 6. Bracelet selon la revendication, caractérisé en ce que les premiers éléments présentent une forme en double T, et sont conformés de façon que, dans la position d'utilisation, les extrémités de leurs parties transversales butent l'une contre l'autre et se repoussent mutuellement en maintenant ainsi les pivots aux deux extrémités du logement dans lequel ils sont engagés. 6. Bracelet according to claim, characterized in that the first elements have a double T shape, and are shaped so that, in the position of use, the ends of their transverse parts abut against one another and repel each other thus maintaining the pivots at both ends of the housing in which they are engaged. 7. Bracelet selon la sous-revendication 6, caractérisé en ce que les extrémités des parties transversales des premiers éléments présentent chacune un arrondi excentré par rapport au pivot que porte la même extrémité, de manière qu'en faisant pivoter les éléments à partir de la position d'engagement vers la position d'utilisation, lesdits arrondis glissent l'un sur l'autre et repoussent les pivots vers les extrémités du logement. 7. Bracelet according to sub-claim 6, characterized in that the ends of the transverse parts of the first elements each have a rounded eccentric relative to the pivot that carries the same end, so that by rotating the elements from the engagement position towards the use position, said roundings slide one over the other and push the pivots towards the ends of the housing.
CH361371A 1971-03-11 1971-03-11 Watch strap CH537166A (en)

Priority Applications (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH361371A CH537166A (en) 1971-03-11 1971-03-11 Watch strap

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH361371A CH537166A (en) 1971-03-11 1971-03-11 Watch strap

Publications (1)

Publication Number Publication Date
CH537166A true CH537166A (en) 1973-05-31

Family

ID=4259743

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
CH361371A CH537166A (en) 1971-03-11 1971-03-11 Watch strap

Country Status (1)

Country Link
CH (1) CH537166A (en)

Cited By (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
FR2599601A1 (en) * 1986-06-06 1987-12-11 Novelty Synthetic watch bracelet made up from a modular link
CN106210185A (en) * 2014-09-16 2016-12-07 Lg电子株式会社 Mobile terminal

Cited By (3)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
FR2599601A1 (en) * 1986-06-06 1987-12-11 Novelty Synthetic watch bracelet made up from a modular link
CN106210185A (en) * 2014-09-16 2016-12-07 Lg电子株式会社 Mobile terminal
CN106210185B (en) * 2014-09-16 2021-06-01 Lg电子株式会社 Mobile terminal

Similar Documents

Publication Publication Date Title
CA2275343C (en) Spring articulation for hair-grip
EP0549979B1 (en) Articulated bracelet, particularly for watches
EP0914049B1 (en) Clasp with unfolding arms
CH616061A5 (en)
EP0115740B1 (en) Foldable fastener for a bracelet
CH644505A5 (en) CLASP FOR ADJUSTING THE LENGTH OF A BRACELET.
EP0661938A1 (en) Unfolding buckle-type clasp for a bracelet
EP0161182B1 (en) Fastener with interchangeable decoration
CH537166A (en) Watch strap
EP0157256B1 (en) Chain bracelet
EP0050629B1 (en) Elastic assembly, for example bracelet or ring
EP0246449B1 (en) Watch case and strap assembly
CH410495A (en) Bracelet
FR2585931A1 (en) LINING ELEMENT FOR BRACELET
EP0608580A1 (en) Buckle
CH692468A5 (en) Bracelet
EP0620986A1 (en) Foldable fastener for a bracelet
EP0208345B1 (en) Clasp for a metallic bracelet
WO2018087457A1 (en) Hinge for spectacle frames
CH627929A5 (en) BRACELET CLASP.
FR2692765A1 (en) Removable jewel.
CH667785A5 (en) Articulated bracelet with central pieces and side chains - has rigid elements engaging in grooves in central pieces and articulation bars put through holes in these
EP0923890B1 (en) Bracelet
CH625405A5 (en)
CH543250A (en) Bracelet element

Legal Events

Date Code Title Description
PL Patent ceased