CH506960A - Sport shoe - Google Patents

Sport shoe

Info

Publication number
CH506960A
CH506960A CH25464A CH25464A CH506960A CH 506960 A CH506960 A CH 506960A CH 25464 A CH25464 A CH 25464A CH 25464 A CH25464 A CH 25464A CH 506960 A CH506960 A CH 506960A
Authority
CH
Switzerland
Prior art keywords
foot
shoe
shoe according
gaiter
casing
Prior art date
Application number
CH25464A
Other languages
French (fr)
Inventor
David Werner Frank
A Luger Marvin
Original Assignee
Sports Technology
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Sports Technology filed Critical Sports Technology
Priority to CH1269969A priority Critical patent/CH529524A/en
Priority to CH1450269A priority patent/CH521724A/en
Publication of CH506960A publication Critical patent/CH506960A/en

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A43FOOTWEAR
    • A43BCHARACTERISTIC FEATURES OF FOOTWEAR; PARTS OF FOOTWEAR
    • A43B5/00Footwear for sporting purposes
    • A43B5/04Ski or like boots
    • A43B5/0427Ski or like boots characterised by type or construction details
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A43FOOTWEAR
    • A43BCHARACTERISTIC FEATURES OF FOOTWEAR; PARTS OF FOOTWEAR
    • A43B5/00Footwear for sporting purposes
    • A43B5/04Ski or like boots
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A43FOOTWEAR
    • A43BCHARACTERISTIC FEATURES OF FOOTWEAR; PARTS OF FOOTWEAR
    • A43B5/00Footwear for sporting purposes
    • A43B5/16Skating boots

Description

  

  
 



  Chaussure de sport
 La présente invention a pour objet une chaussure de sport, en particulier pour le ski ou le patinage, comprenant une enveloppe   extérieure    ayant une partie articulée pour ouvrir la chaussure et faciliter l'insertion du pied de l'usager.



   La chaussure selon l'invention est caractérisée par une enveloppe extérieure en un matériau rigide, cette enveloppe étant en deux parties dont au moins une forme la majeure partie au moins d'un côté longitudinal de la chaussure, ces deux parties étant articulées l'une à l'autre par une charnière pour permettre à l'enveloppe de s'ouvrir, des moyens de retenue du pied étant agencés pour engager le pied et s'ajuster dans ladite enveloppe extérieure en vue d'empêcher le pied de glisser par rapport à cette enveloppe.



   La matière rigide de l'enveloppe peut, par exemple, être une matière à base de fibres de verre ou une matière   plastique    résistante ou un métal. Le métal peut être de densité inférieure, par exemple de l'aluminium.



   Le dessin représente, à titre d'exemple, plusieurs formes d'exécution et des variantes de la chaussure faisant l'objet de la présente invention.



   La fig. 1 est une vue d'une première forme d'exécution.



   La fig. 2 est une vue en bout de l'extrémité arrière de la chaussure de la fig. 1.



   La fig. 3 est une vue en plan par-dessous de cette chaussure.



   La fig. 4 est une vue en élévation latérale d'une variante.



   La fig. 5 est une vue en bout par l'avant de la chaussure représentée à la fig. 4.



   La fig. 6 est une coupe verticale de la première forme d'exécution ou de la variante des fig. 4 et 5, montrant les moyens pour maintenir le pied dans l'enveloppe de la chaussure.



   La fig. 7 est une variante montrant une construction modifiée des moyens de maintien du pied par rapport à l'enveloppe.



   La fig. 8 est une coupe verticale d'une autre variante de la première forme d'exécution ou de la variante des fig. 4 et 5 montrant le dispositif de maintien du pied par rapport à l'enveloppe.



   La fig. 9 est une coupe par la ligne 21-21 de la fig. 8.



   La fig. 10 est une coupe par la ligne 22-22 de la fig. 8.



   La fig. 11 est une coupe par la même ligne que celle de la fig. 10 d'une variante du   dispositif    de maintien représenté à la fig. 8.



   La fig. 12 est une coupe sensiblement par la même ligne que la fig. 11 d'une autre variante du dispositif de maintien.



   La fig. 13 est une coupe verticale de la première forme d'exécution ou de la variante des fig. 4 et 5 comportant une variante du dispositif pour maintenir fermement le pied dans l'enveloppe.



   Dans les fig. 1 à 3, on a   représenté    une chaussure comprenant une enveloppe en matériau rigide 60 comportant une semelle 61 et une empeigne 62. Comme montré à la fig. 2, l'empeigne est fendue longitudinalement le long d'une ligne 63 et la semelle est articulée à l'aide d'une charnière longitudinale 64 continue. L'enveloppe s'ouvre le long de la ligne de séparation 63 autour de l'axe de la charnière 64. Elle est normalement maintenue fermée à l'aide de boucles 65 adjacentes au bord supérieur de l'enveloppe. Les parties de l'enveloppe s'adaptent étroitement entre elles et les boucles sont réglables, de sorte qu'elles peuvent maintenir le pied aussi serré qu'il est nécessaire. Les deux sections de l'empeigne peuvent se chevaucher si on le désire ou s'emboîter pour former une boîte rigide supportant les efforts de cisaillement.



   La matière rigide peut être une matière plastique renforcée de fibres de verre ou de métal.  



   L'intérieur de la chaussure comporte des moyens de retenue du pied agencés de manière à s'ajuster étroitement au pied comme on l'expliquera plus loin.



   La fig. 4 est une vue en élévation latérale d'une chaussure 70 présentant une enveloppe qui comporte une partie supérieure 71 ou empeigne fixée à une semelle 72. Un rabat latéral 73 est relié à la semelle par une charnière 74. Le rabat latéral 73 bascule vers l'extérieur pour permettre d'insérer le pied dans la chaussure.



  Comme dans l'exemple précédent, l'enveloppe est également en une matière rigide telle qu'une matière plastique ou un métal. Le rabat latéral 73 est maintenu en contact avec la partie principale 71 par l'intermédiaire d'une bande 75 enroulée autour des parties supérieures de l'enveloppe et maintenue en place avec une boucle 76 (voir fig. 5). La bande peut être utilisée en remplacement des boucles représentées dans les exemples précédents, si on le désire.



   Dans la fig. 6, on a représenté la chaussure de ski 105 dans laquelle le pied 106 a été inséré. Cette chaussure 105 présente une enveloppe construite d'une des manières illustrées dans les figures précédentes.



   Pour obtenir un ajustage très serré entre le pied et la chaussure, le pied est inséré dans une doublure 107 très mince qui s'étend et se conforme d'une façon générale à la forme du pied. Une chambre 108 est formée entre l'enveloppe de la chaussure et la doublure et cette chambre est ensuite remplie d'une matière 109 qui est liquide lorsqu'elle est introduite dans la chambre en la versant dans un entonnoir 110. Cette matière durcit après avoir été mise en place dans la chambre. De cette manière, la matière liquide se conforme à la forme du pied et on obtient ainsi un ajustage serré. Après que la matière a durci, elle conserve la forme du pied et la chaussure s'adapte exactement au pied de l'usager.



   La chaussure présente des compartiments séparés pour la matière de remplissage, de sorte que lorsque la chaussure est ouverte pour l'insertion du pied, la matière durcie s'ouvre également le long de la ligne de séparation de l'enveloppe   et    permet d'enlever et d'insérer le pied avec facilité.



   Ainsi, une fois que la matière de remplissage a durci, comme représenté à la fig. 6, il suffit au skieur de dégager les boucles, d'ouvrir l'enveloppe et d'insérer son pied, de fermer l'enveloppe et ensuite de serrer le rabat en place. La chaussure est ainsi très rapidement ajustée sans perdre de temps à un laçage.



   Dans une variante de la fig. 6, on remplit préalablement la chambre ouverte 108 entre la garniture 107 et l'enveloppe de la chaussure 105. La matière utilisée dans la chambre 108 pourrait être du polystyrène dilaté pouvant être obtenue avec des degrés de dureté variés. La cavité laissée pour le pied a la forme générale de celuici. L'usager insère ensuite son pied, détermine l'ajustage et peut comprimer la matière dans les surfaces où il y a une gêne entre le pied et la matière. En façonnant la matière, par exemple le polystyrène dilaté, l'usager peut obtenir l'ajustage exact de son pied.



   Une fois que l'usager a déterminé la cavité à l'intérieur de la chaussure, qui s'ajuste de façon serrée à son pied, aucun autre réglage n'est nécessaire et le skieur n'a qu'à ouvrir la chaussure, insérer son pied et ensuite serrer ensemble les parties de nouveau fermées.



   La fig. 7 montre un autre mécanisme pour obtenir un ajustage serré entre l'enveloppe et le pied de l'usager. Dans cette figure, un rembourrage 116 relativement épais, mou, par exemple en mousse de caoutchouc ou de matière plastique, est placé adjacent à l'enveloppe 115 en matière rigide et est façonné de manière à recevoir le pied 117 d'un usager. Une plaque de semelle 118 est montée à l'intérieur de la chaussure et est mobile en direction verticale. Le pied de l'usager repose sur le rembourrage 119 disposé sur la plaque de semelle qui présente une paire de blocs 120 sur sa face inférieure. Ces blocs ont des surfaces inclinées 121 qui coïncident avec les surfaces inclinées 122 de blocs 123 faisant partie d'une plaque de fond 124.   Cette    plaque est montée coulissante le long d'un panneau de fond 125 de la semelle du soulier.

  Une vis de réglage 126 est montée dans l'enveloppe de la chaussure et peut être réglée pour déplacer la plaque de fond dans la direction de la flèche 127, provoquant ainsi le déplacement vers le haut de la plaque 118 dans la direction de la flèche indiquée en 128.



  En faisant tourner la vis 126, le pied peut être serré contre le rembourrage de mousse 116 à l'intérieur de la chaussure et la chaussure est ajustée de façon serrée sur le pied de l'usager. N'importe quel degré de pression peut être réalisé à l'aide de la vis 126.



   Le rembourrage est divisé le long de la ligne de séparation entre le rabat et le reste de l'enveloppe.



   Dans les fig. 8 à 10, on a représenté une autre variante utilisant un dispositif différent pour maintenir fermement en place le pied.



   Une guêtre de tissu 137 est fixée à l'enveloppe extérieure au sommet de l'enveloppe et a une forme générale s'adaptant à un pied. Un rembourrage mou 136 remplit l'espace entre la guêtre et l'enveloppe. La guêtre n'est pas fixée au rembourrage 136 mais peut se déplacer librement par rapport à celui-ci. Cette guêtre présente une fermeture à curseur qui s'ouvre pour permettre l'insertion du pied. Des organes inférieurs 138 sont fixés à la guêtre (voir fig. 9). A chacun des organes 138 sont fixés des cordons enfilés à travers des trous 142 ménagés dans la paroi supérieure 134 de la semelle qui est creuse.



   Le pied est serré par rapport à l'enveloppe en exer çant une traction sur les cordons 142 qui, à leur tour, tendent la guêtre par-dessus le pied pour maintenir le pied fermement contre la paroi supérieure de la semelle.



   Un lacet 143 est enfilé à travers des   oeillets    144 fixés aux extrémités des cordons 141. Le lacet est ensuite tendu, ce qui tire et tend également les cordons qui passent à travers les trous 142, tirant ainsi vers le bas la guêtre sur le pied de l'usager.



   Ceci oblige la guêtre à être maintenue fermement contre le pied et le pied d'être maintenu fermement dans l'enveloppe. La paroi inférieure de la semelle creuse peut être amovible pour permettre l'accès au laçage.

 

   Dans la fig. 11, on a représenté un second mécanisme pour tendre les cordons ou câbles. Les cordons 141 sont enfilés chacun à travers les trous 142 et chacun est attaché à un ressort séparé 145. Des cordons 146 sont à leur tour fixés à l'autre extrémité des ressorts.



  Les cordons 146 passent autour d'une paire de chevilles de guidage 147.



   Les cordons 146 sont fixés chacun à un oeillet commun 150. Un câble 151 est fixé à l'oeillet 150 et est attaché de façon rotative en 152 à une vis de réglage 153.



  Cette vis peut être serrée pour exercer une traction sur le câble 151 qui transmet la force par l'oeillet 150, les cordons 146 et les ressorts 145 aux cordons 141 et ainsi tirent la guêtre vers le bas. Les bords des trous 142 agis  sent comme poulies de guidage et permettent à la charge d'être transmise des parties horizontales du cordon à l'intérieur de la semelle creuse aux parties verticales des cordons et d'exercer ainsi une traction vers le bas sur la guêtre.



   Dans la fig. 12, on a représenté une troisième manière de serrage des cordons 141 pour tirer la guêtre vers le bas sur le pied et maintenir celui-ci fermement dans l'enveloppe. Les trous 142 sont disposés par paires le long de la chaussure. Les cordons 141 provenant d'ouvertures correspondantes alignés transversalement sont reliés à une bande 148 placée au-dessous de la paroi supérieure de la semelle creuse. Une chambre à air gonflable 154 est placée entre la bande 148 et la paroi supérieure 134. La chambre à air est ensuite gonflée par une valve 156 et exerce une force contre la bande 148 qui, à son tour, exerce une force vers le bas sur les cordons 141 et sur la guêtre 137 qui force le pied contre la surface supérieure de la paroi supérieure 134 et maintient le pied fermement par rapport à l'enveloppe.



   On constate que dans ce cas également la guêtre peut être   -utilisée    avec n'importe laquelle des chaussures fendues décrites précédemment. Il est préférable cependant que la chaussure ne présente pas une semelle articulée.



  La guêtre est facilement ajustée et fournit une fixation ferme entre le pied et la chaussure.



   A la fig. 13, la chaussure 160 comporte une enveloppe extérieure rigide dont les deux parties sont reliées par un axe suivant un des exemples précédents.



   La semelle et la partie des orteils de l'empeigne sont doublées d'un rembourrage épais 162. Des couches de rembourrage 164 relativement minces sont placées contre le pied 163 à l'arrière et à l'avant et se conforment d'une façon générale à la forme du pied de l'usager.



  Des plaques 165 et 166 sont montées sur des ressorts 167, comme représenté, et sont poussés élastiquement vers l'intérieur contre le pied. Les ressorts peuvent être relativement rigides, de sorte que la force des plaques contre le pied est suffisante pour maintenir fermement celui-ci. De plus, une vis de réglage 168 sert à régler les plaques 166 si on le désire. Ainsi, avec des vis de réglage.

 

  la force exercée par le dispositif est réglable.



   Pour exercer la force élastique sur le pied, on peut également placer une chambre à air entre l'angle du soulier et les plaques et la gonfler à la pression désirée pour exercer la force nécessaire.



   Bien que   l'on    n'ait représenté que deux plaques dans cet exemple, il est bien entendu que tout le pied pourrait être entouré de telles plaques façonnées pour se conformer au pied.



   En utilisant des ressorts entre l'enveloppe de la chaussure et les plaques de maintien adjacentes, en particulier au sommet de la chaussure, on permet un mouvement limité de la cheville. 



  
 



  Sport shoe
 The present invention relates to a sports shoe, in particular for skiing or skating, comprising an outer casing having an articulated part to open the boot and facilitate the insertion of the user's foot.



   The shoe according to the invention is characterized by an outer casing made of a rigid material, this casing being in two parts, at least one of which forms the major part at least on one longitudinal side of the shoe, these two parts being articulated with one another. to the other by a hinge to allow the casing to open, means for retaining the foot being arranged to engage the foot and fit into said outer casing to prevent the foot from sliding relative to the other. this envelope.



   The rigid material of the casing may, for example, be a fiberglass material or a strong plastic or a metal. The metal can be of lower density, for example aluminum.



   The drawing shows, by way of example, several embodiments and variants of the shoe forming the subject of the present invention.



   Fig. 1 is a view of a first embodiment.



   Fig. 2 is an end view of the rear end of the shoe of FIG. 1.



   Fig. 3 is a plan view from below of this shoe.



   Fig. 4 is a side elevational view of a variant.



   Fig. 5 is an end view from the front of the shoe shown in FIG. 4.



   Fig. 6 is a vertical section of the first embodiment or of the variant of FIGS. 4 and 5, showing the means for maintaining the foot in the shell of the shoe.



   Fig. 7 is a variant showing a modified construction of the means for retaining the foot with respect to the envelope.



   Fig. 8 is a vertical section of another variant of the first embodiment or of the variant of FIGS. 4 and 5 showing the device for maintaining the foot relative to the casing.



   Fig. 9 is a section taken along line 21-21 of FIG. 8.



   Fig. 10 is a section taken on line 22-22 of FIG. 8.



   Fig. 11 is a section taken along the same line as that of FIG. 10 of a variant of the holding device shown in FIG. 8.



   Fig. 12 is a section substantially along the same line as FIG. 11 of another variant of the holding device.



   Fig. 13 is a vertical section of the first embodiment or of the variant of FIGS. 4 and 5 comprising a variant of the device for firmly maintaining the foot in the envelope.



   In fig. 1 to 3, there is shown a shoe comprising an envelope of rigid material 60 comprising a sole 61 and an upper 62. As shown in FIG. 2, the upper is split longitudinally along a line 63 and the sole is hinged with a continuous longitudinal hinge 64. The envelope opens along the line of separation 63 around the axis of the hinge 64. It is normally held closed by means of loops 65 adjacent to the upper edge of the envelope. The parts of the wrap fit tightly together and the buckles are adjustable, so they can keep the foot as tight as needed. The two sections of the upper can overlap if desired or interlock to form a rigid box supporting the shear forces.



   The rigid material may be a plastic material reinforced with glass fibers or metal.



   The interior of the shoe has means for retaining the foot arranged to fit closely to the foot as will be explained later.



   Fig. 4 is a side elevational view of a shoe 70 having a casing which has an upper portion 71 or vamp attached to a sole 72. A side flap 73 is connected to the sole by a hinge 74. The side flap 73 swings toward the bottom. 'outside to allow the foot to be inserted into the shoe.



  As in the previous example, the envelope is also made of a rigid material such as a plastic or a metal. The side flap 73 is kept in contact with the main part 71 by means of a band 75 wound around the upper parts of the casing and held in place with a loop 76 (see Fig. 5). The tape can be used as a replacement for the loops shown in the previous examples, if desired.



   In fig. 6, the ski boot 105 is shown in which the foot 106 has been inserted. This shoe 105 has an envelope constructed in one of the ways illustrated in the previous figures.



   To achieve a very tight fit between the foot and the shoe, the foot is inserted into a very thin liner 107 which extends and generally conforms to the shape of the foot. A chamber 108 is formed between the shell of the shoe and the liner and this chamber is then filled with a material 109 which is liquid when it is introduced into the chamber by pouring it into a funnel 110. This material hardens after having been set up in the bedroom. In this way, the liquid material conforms to the shape of the foot and thus a tight fit is obtained. After the material has hardened, it retains the shape of the foot and the shoe adapts exactly to the user's foot.



   The shoe has separate compartments for the filler material, so that when the shoe is opened for the insertion of the foot, the hardened material also opens along the parting line of the shell and allows for removal. and insert the foot with ease.



   Thus, once the filling material has hardened, as shown in fig. 6, the skier just needs to release the buckles, open the envelope and insert their foot, close the envelope and then tighten the flap in place. The shoe is thus very quickly adjusted without wasting time lacing.



   In a variant of FIG. 6, the open chamber 108 is previously filled between the lining 107 and the shell of the shoe 105. The material used in the chamber 108 could be expanded polystyrene which can be obtained with varying degrees of hardness. The cavity left for the foot has the general shape of this one. The user then inserts their foot, determines the fit and can compress the material in areas where there is discomfort between the foot and the material. By shaping the material, for example expanded polystyrene, the user can achieve the exact fit of his foot.



   Once the user has determined the cavity inside the boot, which fits snugly to their foot, no further adjustment is necessary and the skier just has to open the boot, insert his foot and then squeeze the closed parts together.



   Fig. 7 shows another mechanism for obtaining a tight fit between the casing and the user's foot. In this figure, a relatively thick, soft padding 116, for example of foam rubber or plastic, is placed adjacent to the shell 115 of rigid material and is shaped to receive a user's foot 117. A sole plate 118 is mounted inside the shoe and is movable in the vertical direction. The user's foot rests on the padding 119 arranged on the sole plate which has a pair of blocks 120 on its underside. These blocks have inclined surfaces 121 which coincide with the inclined surfaces 122 of blocks 123 forming part of a bottom plate 124. This plate is slidably mounted along a bottom panel 125 of the sole of the shoe.

  An adjustment screw 126 is mounted in the boot shell and can be adjusted to move the bottom plate in the direction of arrow 127, thereby causing plate 118 to move upward in the direction of the arrow indicated. in 128.



  By rotating screw 126, the foot can be clamped against the foam padding 116 inside the shoe and the shoe is snug on the wearer's foot. Any degree of pressure can be achieved using screw 126.



   The padding is divided along the dividing line between the flap and the rest of the envelope.



   In fig. 8 to 10, there is shown another variant using a different device to hold the foot firmly in place.



   A fabric gaiter 137 is attached to the outer casing at the top of the casing and is generally shaped to conform to a foot. Soft padding 136 fills the space between the gaiter and the cover. The gaiter is not attached to the padding 136 but can move freely relative to it. This gaiter has a slider closure that opens to allow foot insertion. Lower members 138 are attached to the gaiter (see Fig. 9). To each of the members 138 are attached cords threaded through holes 142 formed in the upper wall 134 of the sole which is hollow.



   The foot is clamped to the casing by exerting traction on the cords 142 which, in turn, stretch the gaiter over the foot to hold the foot firmly against the top wall of the sole.



   A lace 143 is threaded through eyelets 144 attached to the ends of the cords 141. The lace is then tensioned, which also pulls and tightens the cords which pass through the holes 142, thereby pulling the gaiter down on the foot of the shoe. the user.



   This forces the gaiter to be held firmly against the foot and the foot to be held firmly in the casing. The lower wall of the hollow sole may be removable to allow access to the lacing.

 

   In fig. 11, there is shown a second mechanism for tensioning the cords or cables. The cords 141 are each threaded through the holes 142 and each is attached to a separate spring 145. Cords 146 are in turn attached to the other end of the springs.



  The cords 146 pass around a pair of guide pins 147.



   The cords 146 are each attached to a common eyelet 150. A cable 151 is attached to the eyelet 150 and is rotatably attached at 152 to a set screw 153.



  This screw can be tightened to exert a pull on the cable 151 which transmits the force through the eyelet 150, the cords 146 and the springs 145 to the cords 141 and thus pull the gaiter down. The edges of the holes 142 act as guide pulleys and allow the load to be transmitted from the horizontal parts of the cord inside the hollow sole to the vertical parts of the cords and thus exert a downward pull on the cord. gaiter.



   In fig. 12, there is shown a third way of tightening the cords 141 to pull the gaiter down on the foot and hold the latter firmly in the envelope. The holes 142 are arranged in pairs along the shoe. The cords 141 from corresponding openings aligned transversely are connected to a strip 148 placed below the upper wall of the hollow sole. An inflatable inner tube 154 is placed between the band 148 and the top wall 134. The inner tube is then inflated by a valve 156 and exerts a force against the band 148 which in turn exerts a downward force on it. the cords 141 and on the gaiter 137 which forces the foot against the upper surface of the upper wall 134 and holds the foot firmly to the casing.



   It can be seen that in this case also the gaiter can be used with any of the slit shoes described above. However, it is preferable that the shoe does not have an articulated sole.



  The gaiter is easily adjusted and provides a firm fixation between the foot and the shoe.



   In fig. 13, the shoe 160 comprises a rigid outer casing, the two parts of which are connected by an axis along one of the preceding examples.



   The sole and toe portion of the upper are lined with 162. Thick padding 164 relatively thin layers of padding 164 are placed against the foot 163 at the back and front and generally conform. to the shape of the user's foot.



  Plates 165 and 166 are mounted on springs 167, as shown, and are urged resiliently inward against the foot. The springs can be relatively stiff, so that the force of the plates against the foot is sufficient to hold the foot firmly. Additionally, an adjusting screw 168 serves to adjust the plates 166 if desired. So with adjustment screws.

 

  the force exerted by the device is adjustable.



   To exert the elastic force on the foot, one can also place an air chamber between the angle of the shoe and the plates and inflate it to the desired pressure to exert the necessary force.



   Although only two plates have been shown in this example, it is understood that the whole foot could be surrounded by such plates shaped to conform to the foot.



   By using springs between the shell of the boot and the adjacent support plates, especially at the top of the boot, limited ankle movement is allowed.

 

Claims (1)

REVENDICATION CLAIM Chaussure de sport, caractérisée par une enveloppe extérieure en un matériau rigide, cette enveloppe étant en deux parties dont au moins une forme la majeure partie au moins d'un côté longitudinal de la chaussure, ces deux parties étant articulées l'une à l'autre par une charnière pour permettre à l'enveloppe de s'ouvrir, des moyens de retenue du pied étant agencés pour engager le pied et s'ajuster dans ladite enveloppe extérieure en vue d'empêcher le pied de glisser par rapport à cette enveloppe. Sports shoe, characterized by an outer casing of a rigid material, this casing being in two parts, at least one of which forms the major part at least on one longitudinal side of the shoe, these two parts being articulated to one another. the other by a hinge to allow the casing to open, means for retaining the foot being arranged to engage the foot and to fit into said outer casing in order to prevent the foot from sliding relative to this casing. sOUS-REVENDICATIONS 1. Chaussure selon la revendication, caractérisée en ce que lesdites parties de l'enveloppe sont articulées autour d'un axe (64, 74) s'étendant dans un plan vertical, longitudinal. SUB-CLAIMS 1. Shoe according to claim, characterized in that said parts of the casing are articulated about an axis (64, 74) extending in a vertical, longitudinal plane. 2. Chaussure selon la revendication, caractérisée en ce que la matière rigide est une matière plastique renforcée par des fibres de verre. 2. Shoe according to claim, characterized in that the rigid material is a plastic material reinforced with glass fibers. 3. Chaussure selon la revendication, caractérisée en ce que l'enveloppe est divisée en deux moitiés identiques (61), et la charnière (64) s'étend le long d'un plan vertical passant par l'axe longitudinal de la chaussure. 3. Shoe according to claim, characterized in that the envelope is divided into two identical halves (61), and the hinge (64) extends along a vertical plane passing through the longitudinal axis of the shoe. 4. Chaussure selon la revendication, caractérisée en ce qu'une articulation (64, 74) s'étend latéralement et longitudinalement sur une partie principale de l'enveloppe et est reliée à l'autre partie rabattable. 4. Shoe according to claim, characterized in that a joint (64, 74) extends laterally and longitudinally over a main part of the envelope and is connected to the other folding part. 5. Chaussure selon la revendication, caractérisée en ce que le dispositif pour maintenir fermement le pied dans la tige comprend une guêtre (137) en une matière flexible reliée au bord supérieur de la tige et ayant une fermeture à curseur pour permettre l'introduction du pied, et un dispositif de tension (138, 141, 145, 153, 143, 156) pour tirer la guêtre vers le bas et maintenir ferme- ment le pied contre la semelle de la chaussure. 5. Shoe according to claim, characterized in that the device for firmly holding the foot in the upper comprises a gaiter (137) of a flexible material connected to the upper edge of the upper and having a slider closure to allow the introduction of the. foot, and a tension device (138, 141, 145, 153, 143, 156) to pull the gaiter down and hold the foot firmly against the sole of the shoe. 6. Chaussure selon la sous-revendication 5, caractérisée en ce que le dispositif de tension comprend des cordons (141) fixés le long du bord périphérique de la guêtre, passant à travers une paroi supérieure (134) de la semelle qui est creuse, et fixés à des oeillets ou boucles dans lesquels passe un lacet (143) tirant les cordons ensemble au-dessous de cette paroi supérieure. 6. Shoe according to sub-claim 5, characterized in that the tension device comprises cords (141) fixed along the peripheral edge of the gaiter, passing through an upper wall (134) of the sole which is hollow, and attached to eyelets or loops through which passes a lace (143) pulling the cords together below this upper wall. 7. Chaussure selon la sous-revendication 6, caractérisée en ce que les cordons comprennent des élastiques (145) pour exercer une traction vers le bas sur la guêtre. 7. Shoe according to sub-claim 6, characterized in that the cords comprise elastic bands (145) for exerting downward traction on the gaiter. 8. Chaussure selon la sous-revendication 6, caractérisée en ce que la guêtre est constituée en une matière élastique, en ce qu'une bande (148) est disposée audessous de la paroi supérieure de la semelle et est reliée à la guêtre au moyen des cordons, et en ce qu'une chambre à air (156) gonflable est disposée entre ladite bande et cette paroi supérieure. 8. Shoe according to sub-claim 6, characterized in that the gaiter is made of an elastic material, in that a strip (148) is disposed below the upper wall of the sole and is connected to the gaiter by means. cords, and in that an inflatable air chamber (156) is arranged between said strip and this upper wall. 9. Chaussure selon la revendication, caractérisée en ce que le dispositif pour maintenir fermement le pied dans l'enveloppe comprend un rembourrage (107) destiné à entourer le pied, et en ce qu'une matière durcie remplit un espace ménagé entre le rembourrage et l'enveloppe extérieure. 9. Shoe according to claim, characterized in that the device for firmly holding the foot in the envelope comprises a padding (107) intended to surround the foot, and in that a hardened material fills a space provided between the padding and the outer casing. 10. Chaussure selon la revendication, caractérisée en ce que le dispositif pour maintenir fermement le pied dans l'enveloppe comprend plusieurs plaques (165, 166) se conformant au pied, un espace étant prévu entre ces plaques et l'empeigne, et en ce qu'entre les plaques et l'empeigne sont disposées des pièces élastiques (164, 167) qui pressent les plaques contre le pied. 10. Shoe according to claim, characterized in that the device for firmly holding the foot in the envelope comprises several plates (165, 166) conforming to the foot, a space being provided between these plates and the upper, and in that that between the plates and the vamp are arranged elastic pieces (164, 167) which press the plates against the foot. 11. Chaussure selon la revendication, caractérisée en ce que le dispositif pour maintenir fermement le pied dans l'enveloppe comprend un rembourrage en une matière moulable en permanence, remplissant L'espace entre le pied et la tige. 11. Shoe according to claim, characterized in that the device for firmly holding the foot in the envelope comprises a padding of a permanently moldable material, filling the space between the foot and the upper. 12. Chaussure selon la revendication, caractérisée en ce que le dispositif pour maintenir fermement le pied dans la tige comprend un rembourrage tendre (116, 119) qui remplit l'espace entre le pied et l'empeigne, une semelle intérieure (118) agencée pour se déplacer verticalement et un élément mobile (123) agencé pour se déplacer au-dessous de la semelle intérieure, cet élément pouvant être déplacé dans le sens longitudinal de la chaussure au moyen d'une vis (126) en vue de régler la semelle intérieure. 12. Shoe according to claim, characterized in that the device for firmly holding the foot in the upper comprises a soft padding (116, 119) which fills the space between the foot and the upper, an insole (118) arranged to move vertically and a movable element (123) arranged to move below the insole, this element being movable in the longitudinal direction of the shoe by means of a screw (126) in order to adjust the sole interior.
CH25464A 1963-01-11 1964-01-10 Sport shoe CH506960A (en)

Priority Applications (2)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH1269969A CH529524A (en) 1963-01-11 1964-01-10 Ski boot
CH1450269A CH521724A (en) 1963-01-11 1964-01-10 Ski boot

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
US25091863A 1963-01-11 1963-01-11

Publications (1)

Publication Number Publication Date
CH506960A true CH506960A (en) 1971-05-15

Family

ID=22949703

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
CH25464A CH506960A (en) 1963-01-11 1964-01-10 Sport shoe

Country Status (4)

Country Link
AT (2) AT308590B (en)
CH (1) CH506960A (en)
DE (1) DE1485766B1 (en)
GB (1) GB1064750A (en)

Cited By (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
FR2276851A1 (en) * 1974-07-05 1976-01-30 Olin Skis Ag SKI BOOT WITH DEVICE TO ADJUST THE TIGHTENING ON THE FOOT
DE3736931A1 (en) * 1986-11-28 1988-06-09 Salomon Sa SKI SHOE

Families Citing this family (12)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE1817970C3 (en) * 1968-12-24 1981-10-15 Josef 8069 Jetzendorf Lederer Ski boots
AT373127B (en) * 1979-01-19 1983-12-27 Seidel Sigurd Dipl Ing MULTI-PIECE ICE HOCKEY SHOE
DE2953208A1 (en) * 1979-02-19 1980-09-25 Josef Lederer Ski boot with height adjustable foot support - has adjustable intermediate insole supporting inner shoe with tension bolts adjusted from outside
DE2906310A1 (en) 1979-02-19 1980-08-21 Josef Lederer Ski boot with protection for Achilles tendon - has extra sleeve encasing inner shoe and secured to extension plate above ankle
AT385879B (en) * 1982-11-12 1988-05-25 Koeflach Sportgeraete Gmbh MOUNTAIN, HIKING OR THE LIKE. -SHOE
AT385881B (en) * 1983-09-07 1988-05-25 Kastinger Sportschuh SKI BOOT, ESPECIALLY TOURING SKI BOOT
AT385882B (en) * 1983-12-14 1988-05-25 Koeflach Sportgeraete Gmbh DEVICE FOR SUPPORTING A FOOT IN THE RISK AND / OR SHINBONE AREA OF A SHOE
AT382068B (en) * 1984-04-25 1987-01-12 Dynafit Gmbh METHOD FOR THE PRODUCTION OF A SHOE, PREFERABLY SKI SHOES
IT1185033B (en) * 1985-06-13 1987-10-28 Nordica Spa PARTICULARLY SKI SHOE WITH MONOLITHIC STRUCTURE
NL192503C (en) * 1987-05-27 1997-09-02 Wintersport Leerdam B V Norwegian skate.
AT395801B (en) * 1987-12-30 1993-03-25 Dynafit Skischuh Gmbh SKI BOOT
FR2631843A1 (en) * 1988-05-25 1989-12-01 Bataille Ind Ski boot

Family Cites Families (8)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE632702C (en) * 1936-07-13 Konrad Fitzenberger Tall boots with compressed air cushions on the foot rows
BE568192A (en) *
FR481107A (en) * 1916-03-03 1916-10-31 Robert Harradine Improvements to clothing to ensure better protection against the cold
US1216579A (en) * 1916-10-26 1917-02-20 Joseph Lemieux Boot or shoe.
AT109847B (en) * 1927-05-30 1928-06-11 Karl Fuchssteiner Footwear.
DE940962C (en) * 1949-12-13 1956-03-29 Ernst Fuhry Shot amplifier for soccer shoes
AT195800B (en) * 1956-10-12 1958-02-25 Max Jun Heinzle Ski boot
FR1253682A (en) * 1959-04-08 1961-02-10 Schuhfabrik Koflach F Herunter Ski boot and articulation for this boot

Cited By (3)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
FR2276851A1 (en) * 1974-07-05 1976-01-30 Olin Skis Ag SKI BOOT WITH DEVICE TO ADJUST THE TIGHTENING ON THE FOOT
DE3736931A1 (en) * 1986-11-28 1988-06-09 Salomon Sa SKI SHOE
US4914839A (en) * 1986-11-28 1990-04-10 Salomon S.A. Ski boot

Also Published As

Publication number Publication date
DE1485766B1 (en) 1970-12-23
AT308590B (en) 1973-07-10
AT296819B (en) 1972-02-25
GB1064750A (en) 1967-04-12

Similar Documents

Publication Publication Date Title
CH506960A (en) Sport shoe
EP0710451B1 (en) Sportsshoe
EP0149573B1 (en) Sports or leisure shoe with a high upper
FR2784870A1 (en) SHOE LACING WITH HEEL LOCK
EP0286586A2 (en) Ski boot
FR2735954A1 (en) SHOE WITH AT LEAST PARTIALLY ELASTIC LINING
CH512202A (en) Ski boot
FR2645414A1 (en) SKI BOOT WITH SHIELD CONSISTING OF SEPARATE ELEMENTS, OF THE SCALE TYPE
CH514300A (en) Shoe
FR2713052A1 (en) Inner shoe for athletic shoe.
CH519871A (en) Ski boot
CH667976A5 (en) SHOE WITH REAR OPENING, PARTICULARLY FOR SKIING.
FR2476455A1 (en) SKI SHOE WITH REMOVABLE CLOSURE BELTS
CA2222730A1 (en) Device for inflating/deflating straps of back-carried objects
EP1172042B1 (en) Ski boot adjustable as to size
FR2564711A1 (en) Closure device for a rear-entry ski boot
WO1996007339A1 (en) Sport shoe inner
CH666795A5 (en) DEVICE FOR CLOSING A SPORTS SHOE.
FR2765778A1 (en) FOOTWEAR OF FOOTWEAR OR OF MATERIAL INVOLVING FOOTWEAR
EP3847919A1 (en) Fastening device for shoes
FR2534116A1 (en) Flat sports shoe for langlauf skiing
CH521724A (en) Ski boot
CH686754A5 (en) Inner shoe for a ski boot.
EP0494361A1 (en) Rear-entry ski boot with access means
WO2004075794A1 (en) Inflatable splint for stabilisation of the ankle

Legal Events

Date Code Title Description
PL Patent ceased