CH411695A - Installation for supplying products during shaping to a shaping station, in particular a tile press - Google Patents

Installation for supplying products during shaping to a shaping station, in particular a tile press

Info

Publication number
CH411695A
CH411695A CH847263A CH847263A CH411695A CH 411695 A CH411695 A CH 411695A CH 847263 A CH847263 A CH 847263A CH 847263 A CH847263 A CH 847263A CH 411695 A CH411695 A CH 411695A
Authority
CH
Switzerland
Prior art keywords
conveyor
products
advance
accumulator
relay
Prior art date
Application number
CH847263A
Other languages
French (fr)
Inventor
Emile Paolasso Dominique
Original Assignee
Materiel Ceramique Moderne
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Materiel Ceramique Moderne filed Critical Materiel Ceramique Moderne
Priority to CH847263A priority Critical patent/CH411695A/en
Publication of CH411695A publication Critical patent/CH411695A/en

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B65CONVEYING; PACKING; STORING; HANDLING THIN OR FILAMENTARY MATERIAL
    • B65GTRANSPORT OR STORAGE DEVICES, e.g. CONVEYORS FOR LOADING OR TIPPING, SHOP CONVEYOR SYSTEMS OR PNEUMATIC TUBE CONVEYORS
    • B65G43/00Control devices, e.g. for safety, warning or fault-correcting
    • B65G43/08Control devices operated by article or material being fed, conveyed or discharged

Description

  

  
 



  Installation d'alimentation en produits en cours de façonnage d'un poste de façonnage,
 notamment d'une presse à tuiles
 La présente invention concerne une installation d'alimentation en produits en cours de façonnage d'un poste de façonnage, notamment d'une presse à tuiles.



     I1    se présente fréquemment que deux postes successifs de façonnage, dans une chaîne de façonnage, n'ont pas des débits synchrones, de sorte que l'alimentation d'un poste de façonnage, dont le débit est fixé impérativement, présente des difficultés. C'est le cas, par exemple, dans l'industrie céramique, lorsque le second poste de façonnage est constitué par une presse à tuiles, par exemple du genre à barillet, tournant à vitesse constante, qui nécessite une alimentation en ébauches parfaitement régularisée, tandis que le premier poste de façonnage des ébauches (mouleuse, galettière à piston, par exemple) possède un débit de sortie essentiellement variable, en raison notamment de certaines conditions telles que l'humidité de la matière première, les fluctuations inévitables de l'alimentation en argile des mouleuses, etc.

   Un transfert direct des ébauches entre les deux postes de façonnage ne peut donc, de ce fait, donner satisfaction.



   La présente invention permet de résoudre ce problème, en prévoyant une installation d'alimentation à régularisation automatique entre les deux postes de façonnage successifs.



   L'installation d'alimentation selon l'invention met en oeuvre des transporteurs recevant les produits à plat sur une bande, ou un tapis, un jeu de courroies parallèles ; elle comprend un premier transporteur alimenté en produits à la cadence d'un premier poste de travail, un second transporteur perpendiculaire au premier transporteur et adapté à recevoir les produits sortant dudit premier transporteur, un accumulateur de produits situé dans le prolongement dudit second transporteur, un dispositif préleveur prélevant successivement les produits hors dudit accumulateur et les transférant à un deuxième poste de travail, en synchronisme avec ce second poste de travail.



  Cette installation est caractérisée par le déplacement pas à pas des transporteurs et la fixation sur les transporteurs de moyens adaptés à entrer en contact avec les produits transportés de manière à constituer des propulseurs assurant l'entraînement positif de ces produits à un espacement prédéterminé.



   Dans une telle invention des moyens de commande de l'avance d'un pas du premier propulseur peuvent être prévus et asservis à l'admission d'un produit, des moyens de commande de l'avance d'un pas du second propulseur peuvent être prévus et asservis à la fin d'avance dudit premier propulseur et à des moyens d'interdiction d'avance dépendant d'une ou plusieurs conditions comprenant au moins la condition de remplissage de l'accumulateur, de sorte qu'un produit placé sur le second propulseur est expulsé latéralement de ce dernier par l'arrivée du produit suivant, lorsque ledit accumulateur est plein.



   De la sorte, bien que le premier poste de façonnage ne délivre les produits que de façon assez irrégulière, cette irrégularité est compensée par l'accumulateur, dont le rôle est celui d'une   batterie-tampon.   



  Etant donné que le débit moyen de sortie des produits du premier transporteur est légèrement supérieur au débit d'admission du second poste de travail, il en résulte que ce second poste de travail est, pratiquement, constamment alimenté à son rythme opératoire propre, tandis que les produits excédentaires, correspondant à la différence des deux débits, sont expulsés  automatiquement hors du second transporteur par l'arrivée sur ce dernier d'un autre produit délivré par le premier transporteur et poussant le produit en attente sur le second transporteur latéralement hors de celui-ci.



   Les moyens d'interdiction de l'avance du second transporteur peuvent, en outre, dépendre du temps d'écart entre l'admission de deux produits successifs dans le premier transporteur, et cela de façon que ces moyens d'interdiction entrent en oeuvre lorsque ledit temps d'écart est inférieur à la durée d'avance d'un pas dudit second transporteur. En effet, il est bien évident que si les produits entrant dans le premier transporteur se succèdent à un rythme trop serré, le second transporteur n'aurait pas la possibilité d'effectuer un pas avant l'arrivée d'un autre produit, de sorte qu'il risquerait d'y avoir des interférences entre ces produits.

   C'est pour éviter cet inconvénient que l'installation peut procéder, dans ce cas, à une (ou plusieurs) expulsion de produits, ce qui ne présente aucun inconvénient pour l'alimentation du second poste, car il s'agit en fait d'un phénomène accidentel nécessairement très passager.



   Une forme d'exécution d'une installation selon l'invention est représentée à titre d'exemple, au dessin annexé dans lequel:
 la fig. 1 est une vue en perspective d'une installation d'alimentation automatique selon l'invention;
 la fig. 2 est une vue en coupe axiale d'un dispositif entraîneur;
 la fig. 3 est un dispositif de transfert des produits depuis l'accumulateur jusqu'à celui d'une presse à barillet;
 la fig. 4 est une vue d'un schéma électrique d'un circuit de commande de ladite installation automatique.



   En se référant à la fig. 1, l'installation selon l'invention comporte un premier transporteur 1 alimenté en produits provenant d'un premier poste de façonnage par un convoyeur 2.



   A l'extrémité de sortie de ce transporteur 1 est disposé le second transporteur 3 entraîné dans une direction perpendiculaire à la direction du premier transporteur 1 ; dans le prolongement de ce transporteur 3 est placé un accumulateur 4 latéralement au transporteur 3 et dans le prolongement du transporteur 1 un évacuateur 5.



   Le premier transporteur 1 est constitué d'une bande sans fin 11, tournant en permanence dans le sens de   rotation f,    surplombée d'un convoyeur à chaînes 12 portant des palettes transversales 13 et se prolongeant également à l'aplomb du second transporteur 3. Un palpeur 6, coopérant avec un interrupteur a, est ménagé du côté admission au transporteur 1 et signale le passage d'un produit.



   Le second transporteur 3 est constitué d'une pluralité de courroies 21, à lignes transversales de taquets 22 distribués longitudinalement d'un pas; entre ces différentes courroies sont placés des rouleaux libres de guidage 23, d'axe parallèle à l'axe transversal du transporteur 1, en vue de permettre le coulissement des produits du transporteur 1 au transporteur 3.



   Le dispositif accumulateur 4 est constitué par des courroies 31 tournant en permanence, associées à une butée transversale d'arrêt 32, disposée à son extrémité de sortie, et à un palpeur 33 disposé   i    son extrémité d'admission et coopérant avec   Uil    interrupteur e.



   Dans le prolongement de l'accumulateur 32 est ménagé le dispositif préleveur 6 agissant en   synchrone    nisme avec le second poste de façonnage.



   L'avance d'un pas des produits situés sur le transporteur 1 s'effectue donc par propulsion directe de ces produits résultant du déplacement d'un pas des palettes transversales 13 contre lesquelles ils viennent buter, l'avance d'un pas des produits situés sur le transporteur 3 s'effectuant elle aussi par propulsion directe, sous l'action des taquets 22 portés par les courroies 21.



   Dans   l'un    et l'autre cas, ces chaînes 12 à palettes 13 et les courroies 21 à taquets 22 sont entraînées en permanence par un dispositif à friction par exemple décrit en référence à la figure 2.



   Ce dispositif à friction comporte un arbre mené 60 entraîné à partir d'une couronne motrice 61 par l'intermédiaire d'une friction 62, dont le coefficient de frottement est réglable par des ressorts 63, de sorte que l'arbre mené 60 peut être arrêté à tout moment par blocage direct, sans qu'on agisse sur les moyens moteurs.



   C'est ce dispositif ou un dispositif à débrayage qui assure l'entraînement des chaînes 12 et des courroies 21.



   Dans le cas des chaînes 12, le blocage de celles-ci s'effectue par l'intermédiaire d'une roue 14 à deux butées 15 et 16, coopérant avec un cliquet 17, manoeuvré par un électro-aimant 18, de sorte qu'un pas correspond à un demi-tour de l'axe de la came 14. Sur cet axe est en outre bloquée une seconde came 19 coopérant avec un bras 20 à deux contacts d et g.



   En ce qui concerne le second transporteur 3, l'avance d'un pas s'effectue de la même façon grâce à une roue 24 présentant une seule came 25 coopérant avec un cliquet 27 soumis à l'action de commande de l'électro-aimant 28.



   Le fonctionnement mécanique de l'installation décrite ci-dessus est le suivant:
 Lorsqu'une ébauche arrive dans la position représentée en x, elle soulève puis abaisse le palpeur 6, ce qui déclenche normalement l'avance d'un pas des chaînes 12, de sorte que ladite ébauche vient en position y, entre les deux palettes 12a et 12b.



   Lorsqu'une seconde ébauche arrive en x, à l'entrée du transporteur 1, elle provoque à nouveau la levée et l'abaissement du palpeur 6 et par conséquent l'avance d'un pas de ce transporteur a pour effet de transférer la première ébauche en y dans la position z au-dessus des rouleaux 23 sur le trans  porteur 3 et la seconde ébauche de la position x à la position y.



   A la fin de ce mouvement d'avance et lorsque certaines conditions détaillées ultérieurement sont respectées, le transporteur 3 est mis en mouvement et l'ébauche qui se trouvait dans la position z est amenée dans l'accumulateur 4.



   Deux conditions indépendantes peuvent interdire la mise en mouvement du transporteur 3, à la fin de l'avance d'un pas du transporteur 1, qui sont:   lorsque    l'accumulateur 4 est plein, c'est-à-dire
 lorsque le palpeur 33 reste levé: dans ce cas
 l'avance d'un pas du transporteur 1 provoque,
 par la palette 12a l'expulsion latérale du produit
 en z et son évacuation par l'évacuateur à bande 5,
 tandis qu'une nouvelle ébauche prend place en z ; - lorsque deux ébauches se présentent de façon très
 rapprochée à l'entrée du convoyeur 1, le con
 voyeur 3 n'est pas mis en mouvement et l'ébauche
 située à l'emplacement z est également expulsée
 vers l'évacuateur 4.



   Le dispositif de prélèvement est maintenant décrit succinctement en référence à la fig. 3.



   Ce dispositif comporte un coulisseau 51 solidaire du moule supérieur de la presse et adapté à agir, au cours de sa descente par l'intermédiaire de deux leviers 53, 54, et une timonerie 55 sur une pièce relevable 56 dont une face antérieure forme la butée 32, cette butée antérieure 32 étant pourvue d'un galet inférieur 57. Ainsi au cours de la descente du coulisseau 51 et à un instant précis au cours de cette descente, une ébauche est libérée et entraînée par un petit convoyeur à vitesse élevée 70, en direction d'un moule 71, sur lequel ladite ébauche vient s'appliquer, en même temps que s'effectue la rotation dans le sens F du barillet de la presse, jusqu'à la position indiquée en V.



   On notera que du fait que le convoyeur 70 a une vitesse notablement supérieure à celle du convoyeur-accumulateur 4, il en résulte qu'il se crée un jeu entre deux ébauches successives, jeux entre lesquels la butée 32 vient s'intercaler, après avoir roulé par son galet 57 sur l'ébauche libérée.



   On comprend donc aisément que les ébauches sont prélevées hors de l'accumulateur 3, au rythme désiré et imposé par la presse à barillet.



   A titre d'exemple on a représenté à la fig. 4 un schéma d'un circuit de commande électrique permettant le fonctionnement décrit ci-dessus.



   Ce circuit de commande comporte: - un relais A alimenté en série avec le contact a
 du palpeur 6, comprenant deux contacts à ouver
   ture    al, a2 et un contact à fermeture a3, - un relais B alimenté soit par le contact al, soit
 par un contact d'autoexcitation bl, comprenant
 un autre contact à ouverture b2, - un relais C alimenté soit par les contacts a3 et
   b2    en série et comprenant quatre contacts à
 ouverture cl, c2, c3, c4, - un relais D alimenté soit par les contacts d et
 c2 en série, soit par le contact d'autoexcitation dl
 en série avec le contact c3, comprenant en outre
 deux contacts à ouverture d2, d3, deux contacts
 à fermeture d4 et d5, - un relais E, alimenté soit par les contacts d2 et e
 en série, soit par les contacts a2, c4 et d3 en série,
 comprenant deux contacts à fermeture el et e2,

   - un relais F alimenté par les contacts c5 et d5 en
 série, et comprenant un contact à ouverture   fi    en
 série avec l'enroulement 18, - un relais G alimenté par les contacts g et d3 en
 série et comprenant un contact   gl    en série avec
 l'enroulement 28.



   Le fonctionnement du dispositif de commande est le suivant:
 Lorsqu'une ébauche se présente en x, elle soulève le palpeur 6 et ferme le contact a; le relais A s'enclenche fermant les contacts al, a2 ; le relais B s'enclenche à son tour, avec autoexcitation par les contacts bl et e2 du relais E au repos.



   Lorsque cette ébauche a dépassé le palpeur 6, le contact a s'ouvre et le relais A se déclenche, établissant l'alimentation du relais C par le contact a3 en série avec b2, le circuit d'autoexcitation de ce relais C étant fermé en cl et el. La fermeture du contact c5 provoque, au travers du contact d5 l'excitation du relais F, donc la fermeture du contact   fl    et l'excitation de l'électro-aimant 18 assurant le démarrage des chaînes 12.



   A partir de ce moment, on peut distinguer deux cas:
 1. Les ébauches se présentent à l'admission sous le palpeur 6 à un rythme normal, c'est-à-dire que le contact d (annonçant la fin d'avance des chaînes 12) est fermé par la came 19, avant que le palpeur 6 ne soit à nouveau soulevé, c'est-à-dire avant la fermeture du contact a.



   La fermeture de d provoque par c2 l'alimentation du relais D, ce qui, par l'ouverture du contact d5, déclenche le relais F et par conséquent l'électroaimant 18 : les chaînes 12 s'arrêteront à la fin de leur avance d'un pas et le contact d s'ouvre tandis que g se ferme.



   A partir de ce moment on peut distinguer deux modes opératoires distincts :
 la) L'accumulateur 4 n'est pas plein et le contact e est ouvert, de sorte que le relais E ne risque pas d'être excité. Les relais A, B, C, D restent donc enclenchés.



   La fermeture de g provoque l'alimentation du relais G, donc l'excitation de l'électro-aimant 28 de commande du convoyeur 3. L'ébauche placée en z est dirigée vers l'accumulateur 4 dans lequel elle pénètre après avoir soulevé le palpeur 33. La fermeture du contact e provoque l'enclenchement du relais E, ce qui a pour effet de déclencher les relais
B, C et D, et le relais A si le contact a est ouvert.



  Dans le cas contraire, si une nouvelle ébauche vient à passer sous le palpeur 6, le relais A, puis les  relais B et C se ferment à leur tour et le cycle décrit recommence. Dans les deux cas, le relais D est déclenché et le convoyeur 3 stoppe en fin de course.
   lb)    Si l'accumulateur 4 est plein le palpeur 33 est soulevé et le contact e fermé. Dès que le relais D s'enclenche, il provoque, par les contacts d2 et e,
I'enclenchement du relais E, ce qui supprime les autoexcitations des relais, sans que l'électro-aimant G puisse être excité, c'est-à-dire que le convoyeur 4 ne démarrera pas.



   Si le contact a reste ouvert, les relais A, B et C sont déclenchés, puis D et E, de sorte qu'on se retrouve au stade initial.



   Si le contact a était   fermé - ou    si ce contact se ferme   ultérieurement - c'est-à-dire    si une nouvelle ébauche se présente sous le palpeur 6, les relais
A et B restent enclenchés - ou s'enclenchent tandis que le relais C déclenche, ce qui provoque le déclenchement successif de D et E. Le convoyeur 3 ne peut démarrer et l'ébauche qu'il porte est expulsée latéralement sur l'évacuateur 5 par l'arrivée d'une nouvelle ébauche et ainsi de suite jusqu'à ce que le palpeur 33 se relève, signifiant que l'accumulateur 6 n'est plus empli.



   2. Si, contrairement à ce qui a été décrit au point 1 (la et   lob),    les ébauches se présentent sous le palpeur 5 à un rythme trop serré pour permettre le bon fonctionnement de l'installation, le convoyeur 3 ne peut démarrer et l'ébauche qu'il porte est également expulsée latéralement vers l'évacuateur 5.



   Dans ce cas le contact a est fermé avant que d n'ait été fermé par la came 19.



   Le relais A s'enclenche donc à nouveau ce qui provoque, par l'intermédiaire de c4 et de d4, l'excitation du relais E, ce qui ramène le fonctionnement au cas   lb,    c'est-à-dire à l'impossibilité d'excitation du relais G, donc à l'impossibilité de démarrage du convoyeur 3.



   On signale pour mémoire que deux cas de fonctionnement sont encore possibles, mais ils n'intéressent pas la marche normale. Ce sont:
 3. Le palpeur 6 de l'interrupteur a ne peut retomber après le passage d'une ébauche et mettre les   chaînes    12 en route, que si le jeu entre ébauches consécutives est supérieur à la longueur de ce palpeur. Si ce jeu est plus petit, c'est que le débit d'ébauches est supérieur aux possibilités d'évacuation des chaînes 12. Celles-ci ne démarrent plus et un embouteillage se produit sur le tapis 2 d'arrivée des ébauches. L'installation est ainsi protégée des excès de débit pour lesquels elle n'est pas prévue.



  Le remède est de diminuer le débit en ébauches pour le ramener à la valeur initialement prévue.



   4. Lorsqu'on désire que l'installation fasse passer les ébauches du tapis 2 au tapis 5 sans que les chaînes 22 en envoient vers l'accumulateur, il suffit d'appuyer sur le bouton arrêt de l'interrupteur 0. Le fonctionnement se produit alors comme dans le cas où l'accumulateur 4 est plein.



   L'invention n'est pas limitée à la forme de réalisation décrite et représentée et englobe toutes les variantes. Par exemple le dispositif de commande peut être réalisé de façon totalement différente de celle décrite mettant en oeuvre des relais électriques.
  



  
 



  Supply installation for products during shaping of a shaping station,
 including a tile press
 The present invention relates to an installation for supplying products during shaping to a shaping station, in particular a tile press.



     I1 frequently occurs that two successive shaping stations, in a shaping line, do not have synchronous flows, so that the supply of a shaping station, the flow rate is fixed absolutely, presents difficulties. This is the case, for example, in the ceramic industry, when the second shaping station consists of a tile press, for example of the barrel type, rotating at constant speed, which requires a perfectly regulated blank feed, while the first station for shaping the blanks (molding machine, piston roller, for example) has an essentially variable output rate, due in particular to certain conditions such as the humidity of the raw material, the inevitable fluctuations of the feed clay molding machines, etc.

   A direct transfer of the blanks between the two shaping stations can therefore not be satisfactory.



   The present invention makes it possible to solve this problem by providing an automatically regulated feed installation between the two successive shaping stations.



   The feed installation according to the invention uses conveyors receiving the products flat on a belt, or a belt, a set of parallel belts; it comprises a first conveyor supplied with products at the rate of a first work station, a second conveyor perpendicular to the first conveyor and adapted to receive the products leaving said first conveyor, a product accumulator located in the extension of said second conveyor, a sampling device successively removing the products from said accumulator and transferring them to a second work station, in synchronism with this second work station.



  This installation is characterized by the step-by-step movement of the conveyors and the attachment on the conveyors of means adapted to come into contact with the products transported so as to constitute thrusters ensuring the positive entrainment of these products at a predetermined spacing.



   In such an invention, means for controlling the advance of a pitch of the first thruster can be provided and slaved to the admission of a product, means for controlling the advance of a pitch of the second thruster can be provided and slaved to the end of advance of said first thruster and to means of preventing advance depending on one or more conditions comprising at least the condition of filling the accumulator, so that a product placed on the second propellant is expelled laterally from the latter by the arrival of the following product, when said accumulator is full.



   In this way, although the first shaping station only delivers the products fairly irregularly, this irregularity is compensated for by the accumulator, whose role is that of a buffer battery.



  Given that the average output rate of the products from the first conveyor is slightly higher than the admission rate of the second workstation, it follows that this second workstation is, in practice, constantly supplied at its own operating rhythm, while the surplus products, corresponding to the difference of the two flow rates, are automatically expelled from the second conveyor by the arrival on the latter of another product delivered by the first conveyor and pushing the product waiting on the second conveyor laterally out of that -this.



   The means for preventing the advance of the second carrier can, moreover, depend on the time difference between the admission of two successive products into the first carrier, and this so that these means of prohibition come into operation when said deviation time is less than the advance time by one step of said second conveyor. Indeed, it is obvious that if the products entering the first conveyor follow one another at too tight a pace, the second conveyor would not have the possibility of taking a step before the arrival of another product, so that there may be interference between these products.

   It is to avoid this drawback that the installation can proceed, in this case, to one (or more) expulsion of products, which does not present any disadvantage for the supply of the second station, because it is in fact of 'an accidental phenomenon that is necessarily very temporary.



   One embodiment of an installation according to the invention is shown by way of example, in the appended drawing in which:
 fig. 1 is a perspective view of an automatic feed installation according to the invention;
 fig. 2 is an axial sectional view of a driving device;
 fig. 3 is a device for transferring products from the accumulator to that of a barrel press;
 fig. 4 is a view of an electric diagram of a control circuit of said automatic installation.



   Referring to fig. 1, the installation according to the invention comprises a first conveyor 1 supplied with products coming from a first shaping station by a conveyor 2.



   At the output end of this conveyor 1 is arranged the second conveyor 3 driven in a direction perpendicular to the direction of the first conveyor 1; in the extension of this conveyor 3 is placed an accumulator 4 laterally to the conveyor 3 and in the extension of the conveyor 1 an evacuator 5.



   The first conveyor 1 consists of an endless belt 11, rotating continuously in the direction of rotation f, overhung by a chain conveyor 12 carrying transverse pallets 13 and also extending directly above the second conveyor 3. A feeler 6, cooperating with a switch a, is provided on the admission side to the conveyor 1 and signals the passage of a product.



   The second conveyor 3 consists of a plurality of belts 21, with transverse lines of cleats 22 distributed longitudinally by one pitch; between these different belts are placed free guide rollers 23, with an axis parallel to the transverse axis of the conveyor 1, in order to allow the sliding of the products from the conveyor 1 to the conveyor 3.



   The accumulator device 4 consists of continuously rotating belts 31, associated with a transverse stopper 32, arranged at its outlet end, and with a feeler 33 disposed at its inlet end and cooperating with the switch e.



   In the extension of the accumulator 32 is provided the sampler device 6 acting in synchronism with the second shaping station.



   The advance of one step of the products located on the conveyor 1 is therefore effected by direct propulsion of these products resulting from the displacement of one step of the transverse pallets 13 against which they come up against, the advance of one step of the products located on the conveyor 3 also carried out by direct propulsion, under the action of the cleats 22 carried by the belts 21.



   In either case, these chains 12 with pallets 13 and the belts 21 with cleats 22 are permanently driven by a friction device, for example described with reference to FIG. 2.



   This friction device comprises a driven shaft 60 driven from a drive ring 61 by means of a friction 62, the coefficient of friction of which is adjustable by springs 63, so that the driven shaft 60 can be stopped at any time by direct blocking, without acting on the motor means.



   It is this device or a clutch device which drives the chains 12 and the belts 21.



   In the case of chains 12, they are blocked by means of a wheel 14 with two stops 15 and 16, cooperating with a pawl 17, operated by an electromagnet 18, so that one step corresponds to a half-turn of the axis of the cam 14. On this axis is also blocked a second cam 19 cooperating with an arm 20 with two contacts d and g.



   As regards the second conveyor 3, the advance by one step is effected in the same way thanks to a wheel 24 having a single cam 25 cooperating with a pawl 27 subjected to the control action of the electro- magnet 28.



   The mechanical operation of the installation described above is as follows:
 When a blank arrives in the position shown at x, it lifts then lowers the feeler 6, which normally triggers the advance of one step of the chains 12, so that said blank comes into position y, between the two pallets 12a and 12b.



   When a second blank arrives at x, at the entrance of the conveyor 1, it again causes the raising and lowering of the feeler 6 and consequently the advance of one step of this conveyor has the effect of transferring the first y blank in the z position above the rollers 23 on the carrier 3 and the second blank from the x position to the y position.



   At the end of this advance movement and when certain conditions detailed later are met, the conveyor 3 is set in motion and the blank which was in position z is fed into the accumulator 4.



   Two independent conditions may prevent the setting in motion of the conveyor 3, at the end of the advance of one step of the conveyor 1, which are: when the accumulator 4 is full, that is to say
 when the probe 33 remains raised: in this case
 the advance of one step of transporter 1 causes,
 by the pallet 12a the lateral expulsion of the product
 in z and its evacuation by the belt evacuator 5,
 while a new blank takes place in z; - when two blanks present themselves in a very
 closer to the entrance of conveyor 1, the con
 voyeur 3 is not set in motion and the rough
 located at location z is also expelled
 to the spillway 4.



   The sampling device is now described briefly with reference to FIG. 3.



   This device comprises a slide 51 integral with the upper mold of the press and adapted to act, during its descent by means of two levers 53, 54, and a linkage 55 on a lifting part 56, a front face of which forms the stop. 32, this front stop 32 being provided with a lower roller 57. Thus during the descent of the slide 51 and at a precise moment during this descent, a blank is released and driven by a small conveyor at high speed 70, in the direction of a mold 71, on which said blank is applied, at the same time as the rotation in the direction F of the press barrel takes place, up to the position indicated in V.



   It will be noted that due to the fact that the conveyor 70 has a significantly higher speed than that of the conveyor-accumulator 4, the result is that a clearance is created between two successive blanks, clearances between which the stop 32 is inserted, after having rolled by its roller 57 on the released blank.



   It is therefore easy to understand that the blanks are taken out of the accumulator 3, at the desired rate and imposed by the barrel press.



   By way of example, FIG. 4 is a diagram of an electrical control circuit allowing the operation described above.



   This control circuit comprises: - a relay A supplied in series with contact a
 of the probe 6, comprising two open contacts
   ture al, a2 and a normally open contact a3, - a relay B supplied either by contact al, or
 by a self-excitation contact bl, comprising
 another NC contact b2, - a relay C supplied either by contacts a3 and
   b2 in series and comprising four contacts
 opening cl, c2, c3, c4, - a relay D supplied either by contacts d and
 c2 in series, or by the self-excitation contact dl
 in series with contact c3, further comprising
 two normally closed contacts d2, d3, two contacts
 normally closed d4 and d5, - a relay E, supplied either by contacts d2 and e
 in series, or by contacts a2, c4 and d3 in series,
 comprising two NO contacts el and e2,

   - a relay F supplied by contacts c5 and d5 in
 series, and comprising an NC contact fi in
 series with winding 18, - a relay G supplied by contacts g and d3 in
 series and comprising a gl contact in series with
 winding 28.



   The operation of the control device is as follows:
 When a blank appears at x, it lifts the feeler 6 and closes the contact a; relay A engages closing contacts al, a2; relay B is activated in turn, with self-excitation by contacts bl and e2 of relay E at rest.



   When this blank has passed the probe 6, the contact a opens and the relay A trips, establishing the supply of the relay C by the contact a3 in series with b2, the self-excitation circuit of this relay C being closed in cl and el. The closing of the contact c5 causes, through the contact d5, the excitation of the relay F, therefore the closing of the contact fl and the excitation of the electromagnet 18 ensuring the starting of the chains 12.



   From this moment, we can distinguish two cases:
 1. The blanks are presented for admission under the probe 6 at a normal rate, that is to say that the contact d (announcing the end of advance of the chains 12) is closed by the cam 19, before probe 6 is lifted again, that is to say before contact a closes.



   Closing d causes by c2 the supply of relay D, which, by opening contact d5, triggers relay F and consequently the electromagnet 18: the chains 12 will stop at the end of their advance d one step and the contact d opens while g closes.



   From this moment we can distinguish two distinct operating modes:
 la) Accumulator 4 is not full and contact e is open, so that there is no risk of relay E being energized. Relays A, B, C, D therefore remain on.



   The closing of g causes the supply of the relay G, therefore the excitation of the electromagnet 28 controlling the conveyor 3. The blank placed in z is directed towards the accumulator 4 into which it enters after having raised the probe 33. Closing contact e triggers relay E, which has the effect of tripping the relays.
B, C and D, and relay A if contact a is open.



  Otherwise, if a new blank passes under the probe 6, the relay A, then the relays B and C close in turn and the described cycle begins again. In both cases, relay D is triggered and conveyor 3 stops at the end of its travel.
   lb) If accumulator 4 is full, probe 33 is lifted and contact e closed. As soon as relay D engages, it causes, through contacts d2 and e,
Switching on of relay E, which eliminates the self-excitations of the relays, without the electromagnet G being able to be excited, that is to say that the conveyor 4 will not start.



   If contact a remains open, relays A, B and C are tripped, then D and E, so that we are back to the initial stage.



   If contact a was closed - or if this contact closes later - that is to say if a new blank appears under the probe 6, the relays
A and B remain engaged - or engage while the relay C trips, which causes the successive tripping of D and E. The conveyor 3 cannot start and the blank it carries is expelled laterally on the spillway 5 by the arrival of a new blank and so on until the probe 33 is raised, meaning that the accumulator 6 is no longer full.



   2. If, contrary to what has been described in point 1 (la and lob), the blanks are presented under the probe 5 at a rate too tight to allow the correct operation of the installation, the conveyor 3 cannot start and the blank which it carries is also expelled laterally towards the spillway 5.



   In this case, contact a is closed before d has been closed by cam 19.



   Relay A is therefore switched on again which causes, via c4 and d4, the excitation of relay E, which brings operation back to case lb, that is to say to the impossibility excitation of relay G, so the conveyor cannot be started 3.



   It should be noted for the record that two cases of operation are still possible, but they do not concern normal operation. Those are:
 3. The feeler 6 of the switch a can not fall after the passage of a blank and start the chains 12, if the play between consecutive blanks is greater than the length of this probe. If this play is smaller, it is because the flow of blanks is greater than the possibilities for evacuating the chains 12. These no longer start and a traffic jam occurs on the belt 2 for the arrival of the blanks. The installation is thus protected from excess flow for which it is not intended.



  The remedy is to reduce the flow of blanks to bring it back to the value initially planned.



   4. When it is desired for the installation to pass the blanks from belt 2 to belt 5 without the chains 22 sending any towards the accumulator, it suffices to press the stop button of switch 0. Operation is carried out. then produced as in the case where the accumulator 4 is full.



   The invention is not limited to the embodiment described and shown and encompasses all variants. For example, the control device can be produced in a totally different way from that described using electrical relays.
  

 

Claims (1)

REVENDICATION Installation d'alimentation en produits en cours de façonnage d'un poste de façonnage, notamment d'une presse à tuiles mettant en oeuvre des transporteurs recevant les produits à plat sur une bande, un tapis ou un jeu de courroies parallèles, comprenant un premier transporteur alimenté en produits à la cadence d'un premier poste de travail, un deuxième transporteur perpendiculaire au premier transporteur et adapté à recevoir les produits sortant de celui-ci, un accumulateur de produits situé dans le prolongement du second transporteur, un dispositif préleveur prélevant successivement les produits hors de l'accumulateur et les transférant à un deuxième poste de travail, en synchronisme avec ce deuxième poste, CLAIM Installation for supplying products during shaping to a shaping station, in particular a tile press employing conveyors receiving the products flat on a strip, a belt or a set of parallel belts, comprising a first conveyor supplied with products at the rate of a first work station, a second conveyor perpendicular to the first conveyor and adapted to receive the products leaving the latter, a product accumulator located in the extension of the second conveyor, a sampling device taking successively the products out of the accumulator and transferring them to a second workstation, in synchronism with this second workstation, ladite installation étant caractérisée par le déplacement pas à pas des transporteurs et la fixation sur les transporteurs de moyens adaptés à entrer en contact avec les produits transportés de manière à constituer des propulseurs assurant l'entraînement positif de ces produits à un espacement prédéterminé. said installation being characterized by the step-by-step movement of the conveyors and the attachment on the conveyors of means adapted to come into contact with the products transported so as to constitute thrusters ensuring the positive entrainment of these products at a predetermined spacing. SOUS-REVENDICATIONS 1. Installation suivant la revendication, caractérisée en ce que des moyens de commande de l'avance d'un pas du premier propulseur sont asservis à l'admission d'un produit, des moyens de commande de l'avance d'un pas du second propulseur sont asservis à la fin d'avance dudit premier propulseur et à des moyens d'interdiction d'avance dépendant d'une ou plusieurs conditions comprenant au moins la condition de remplissage de l'accumulateur, de sorte qu'un produit placé sur le second propulseur est expulsé latéralement de ce dernier par l'arrivée du produit suivant, lorsque ledit accumulateur est plein. SUB-CLAIMS 1. Installation according to claim, characterized in that means for controlling the advance of one pitch of the first thruster are slaved to the admission of a product, means for controlling the advance of one pitch of the second thruster are slaved to the end of advance of said first thruster and to means for preventing advance depending on one or more conditions comprising at least the condition of filling the accumulator, so that a product placed on the second propellant is expelled laterally from the latter by the arrival of the next product, when said accumulator is full. 2. Installation suivant la revendication, caractérisée en ce que les moyens d'interdiction de l'avance du second transporteur dépendent en outre de la condition de l'écart de temps entre l'admission de deux produits successifs dans le premier transporteur, et cela de façon que ces moyens d'interdiction entrent en oeuvre lorsque ledit temps d'écart est inférieur à la durée d'avance d'un pas dudit second transporteur. 2. Installation according to claim, characterized in that the means for preventing the advance of the second conveyor also depend on the condition of the time difference between the admission of two successive products into the first conveyor, and that so that these prohibition means come into operation when said deviation time is less than the duration of advance by one step of said second conveyor. 3. Installation suivant la revendication, caractérisée en ce qu'un transporteur évacuateur destiné à recevoir les produits excédentaires expulsés est ménagé dans l'alignement du premier transporteur au-delà du second transporteur. 3. Installation according to claim, characterized in that an evacuating conveyor intended to receive the excess products expelled is provided in alignment with the first conveyor beyond the second conveyor. 4. Installation suivant la revendication, caractérisée en ce qu'un transporteur comporte un convoyeur sans fin tournant en permanence associé à un jeu de chaînes superposées à palettes distribuées longitudinalement de la longueur d'un pas, ledit jeu de chaînes étant entraîné par un entraîneur à friction avec arrêt des chaînes, éventuellement avec débrayage de l'organe-moteur, par blocage par cliquet déplacé par les moyens de commande dudit transporteur. 4. Installation according to claim, characterized in that a conveyor comprises a continuously rotating endless conveyor associated with a set of superimposed chains with pallets distributed longitudinally of the length of one step, said set of chains being driven by a driver. friction with stop of the chains, optionally with disengagement of the motor unit, by locking by pawl moved by the control means of said conveyor. 5. Installation suivant la revendication, caractérisée en ce qu'un transporteur comporte un convoyeur à bandes ou courroies équipées de taquets distribués longitudinalement de la longueur d'un pas d'avance dudit transporteur. 5. Installation according to claim, characterized in that a conveyor comprises a conveyor belts or belts equipped with cleats distributed longitudinally the length of one advance step of said conveyor. 6. Installation suivant la revendication, caractérisée en ce que les moyens de commande des deux transporteurs sont des électro-aimants chacun commandé par un relais dit relais du premier transporteur et relais de commande du second transporteur, cesdits relais associés par relais auxiliaires à des contacts d'un palpeur d'entrée d'un produit dans le premier transporteur, à un contact d'entrée et le cas échéant de stationnement d'un produit dans l'accumulateur, à un contact d'ouverture et à un contact de fermeture de fin de course du premier transporteur. 6. Installation according to claim, characterized in that the control means of the two carriers are electromagnets each controlled by a relay said relay of the first carrier and control relay of the second carrier, said relays associated by auxiliary relays with contacts a sensor for entering a product into the first conveyor, to an input contact and, if applicable, for parking a product in the accumulator, to an opening contact and a closing contact of limit switch of the first transporter.
CH847263A 1963-07-08 1963-07-08 Installation for supplying products during shaping to a shaping station, in particular a tile press CH411695A (en)

Priority Applications (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH847263A CH411695A (en) 1963-07-08 1963-07-08 Installation for supplying products during shaping to a shaping station, in particular a tile press

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH847263A CH411695A (en) 1963-07-08 1963-07-08 Installation for supplying products during shaping to a shaping station, in particular a tile press

Publications (1)

Publication Number Publication Date
CH411695A true CH411695A (en) 1966-04-15

Family

ID=4340895

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
CH847263A CH411695A (en) 1963-07-08 1963-07-08 Installation for supplying products during shaping to a shaping station, in particular a tile press

Country Status (1)

Country Link
CH (1) CH411695A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
CH636571A5 (en) INSTALLATION FOR DISTRIBUTING PRODUCTS TO WORKSTATIONS.
EP2411308B1 (en) Palletizer with box layer preparation
FR1464383A (en) Log sawmill
FR2553073A1 (en) Process and apparatus for transporting packages removed from a textile machine
FR2490202A1 (en) APPARATUS FOR EXTRACTING A TRANSPORT LINE OF FLAT AND FLEXIBLE ARTICLES, IN PARTICULAR PRINTED ARTICLES, DRIVEN USING A CARRIER
FR2466397A1 (en) MACHINE FOR ENVELOPING OBJECTS IN A FILM
FR2655894A1 (en) DEVICE FOR STORING METALLURGICAL PRODUCTS, SUCH AS THIN BRAMES.
FR2536040A1 (en) MACHINE FOR PACKAGING CONFECTIONERY WITH STICKS
FR2587011A1 (en) METHOD AND DEVICE FOR HANDLING PAPER COILS FOR A ROTARY PRINTING MACHINE
FR2582558A1 (en) AUTOMATIC FEEDING AND STORAGE OF SEMI-PRODUCTS
EP2138305B1 (en) Printing machine
CH620170A5 (en)
EP0352693A1 (en) Envelope sealing device
EP3124408A1 (en) Facility for supplying parts to a workstation
CH411695A (en) Installation for supplying products during shaping to a shaping station, in particular a tile press
FR2542153A1 (en) DEVICE AND METHOD FOR TRANSFERRING ELECTRONIC COMPONENTS FOR INSERTION MACHINE IN PRINTED CIRCUITS
EP0291463A1 (en) Apparatus for aligning products or series of products
BE634631A (en)
FR2537954A1 (en) AUTOMATIC PALLETIZING INSTALLATION FOR DIFFERENT PRODUCTS BETWEEN THEM
FR2726258A1 (en) DEVICE FOR TRANSFERRING PARTS FROM A FIRST CONVEYOR TO A SECOND CONVEYOR INCLUDING AN ENDLESS BELT CURVED CONVEYOR INSTALLATION
FR2665877A1 (en) Packaging installation comprising a palletiser and an external packaging vehicle
FR2789061A1 (en) PALLETIZER OF STACKED PRINTED NOTEBOOKS
FR2623472A1 (en) Chain for automatic palletisation of stacked packages
BE544268A (en)
FR2614272A1 (en) METHOD FOR AUTOMATICALLY REMOVING A GROUP OF OBJECTS TO BE PROCESSED, AT LEAST ONE OF WHICH IS MISSING OR DEFECTIVE, APPARATUS FOR PERFORMING SAID METHOD, AND CONTAINER PACKAGING MACHINE EQUIPPED WITH SAID APPARATUS