CH386520A - Low voltage distribution panel - Google Patents

Low voltage distribution panel

Info

Publication number
CH386520A
CH386520A CH526861A CH526861A CH386520A CH 386520 A CH386520 A CH 386520A CH 526861 A CH526861 A CH 526861A CH 526861 A CH526861 A CH 526861A CH 386520 A CH386520 A CH 386520A
Authority
CH
Switzerland
Prior art keywords
distribution panel
connection device
panel according
connection
sub
Prior art date
Application number
CH526861A
Other languages
French (fr)
Original Assignee
Gardy Particip App
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Gardy Particip App filed Critical Gardy Particip App
Priority to CH526861A priority Critical patent/CH386520A/en
Publication of CH386520A publication Critical patent/CH386520A/en

Links

Classifications

    • HELECTRICITY
    • H02GENERATION; CONVERSION OR DISTRIBUTION OF ELECTRIC POWER
    • H02BBOARDS, SUBSTATIONS OR SWITCHING ARRANGEMENTS FOR THE SUPPLY OR DISTRIBUTION OF ELECTRIC POWER
    • H02B1/00Frameworks, boards, panels, desks, casings; Details of substations or switching arrangements
    • H02B1/015Boards, panels, desks; Parts thereof or accessories therefor
    • H02B1/04Mounting thereon of switches or of other devices in general, the switch or device having, or being without, casing

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Power Engineering (AREA)
  • Distribution Board (AREA)

Description

  

   <Desc/Clms Page number 1> 
 Panneau de distribution à basse tension La présente invention a pour objet un panneau de distribution à basse tension comportant des conducteurs d'alimentation et des    dérivations   d'intensités nominales différentes dont chaque phase est protégée par une cartouche coupe-circuit à basse tension d'intensité nominale comprise entre 20 et 1,000 ampères, chaque phase de chaque dérivation comportant un    dispositif   de branchement présentant un socle en matière isolante rendu solidaire d'un châssis et muni à chacune de ses    extrémités   d'un dispositif de connexion portant des mâchoires de contact et un organe de connexion pour le branchement des conducteurs d'alimentation et de dérivation,

   caractérisé par le fait que chaque dispositif de connexion comporte une pièce de liaison en matière isolante moulée qui constitue un organe de guidage et de verrouillage d'un    boitier   portant une    cartouche   coupe-circuit et par le fait que les organes de connexion des conducteurs d'alimentation et de dérivation d'un même dispositif de branchement sont disposés dans des plans différents de manière que toutes les connexions des conducteurs    d'alimentation   et de dérivation puissent être accessibles soit de la face avant, soit de la face arrière du panneau de distribution. 



  Le dessin annexé illustre schématiquement, et à titre d'exemple, trois    formes   d'exécution du panneau de distribution selon l'invention. 



  La    fig.   1 illustre un panneau de distribution à basse tension avec organes de connexion des conducteurs de dérivation accessibles par l'arrière. 



  La    fig.   2 illustre un panneau de distribution à basse tension avec les mêmes organes accessibles par l'avant. 



  La    fig.   3 illustre schématiquement un dispositif de verrouillage et de guidage du couvercle    porte-      cartouche.   La    fig.   4 illustre une seconde forme d'exécution du    panneau   de distribution dont les organes de connexion sont simultanément accessibles par l'avant et par    l'arrière.   



  La    fig.   5 illustre une troisième forme d'exécution du panneau de distribution dont les organes de connexion sont accessibles par    l'arrière.   



  La    fig.   6 illustre un panneau de distribution avec les mêmes organes accessibles par l'avant. 



  La    fig.   7 illustre en plan un cadre bordant une    ouverture   de la paroi frontale du panneau. 



  Les panneaux de distribution représentés comportent des conducteurs d'arrivée    rectilignes   et des conducteurs de dérivation,    destinés   à être    parcourus   par des courants d'intensités nominales différentes, les conducteurs de dérivation d'une seule phase étant    illustrés.   Chacune de ces phases est protégée par une    cartouche   coupe-circuit à basse tension, c'est-à-dire inférieure à 1000 volts, d'intensité nominale comprise entre 20 et 1000 ampères et correspondant à l'intensité nominale de la phase envisagée.

   Le conducteur de dérivation de chaque phase est relié au conducteur    d'alimentation      correspondant   par un dispositif de branchement présentant un socle 2, en matière isolante muni à chacune de ses extrémités d'un dispositif de connexion, portant des mâchoires de contact et un organe de connexion pour le branchement des conducteurs    d'alimentation   et de dérivation.

   Ces dispositifs de connexion peuvent    être,   par exemple, du type de celui décrit dans le brevet suisse No 366589, et comportant une ou plusieurs paires de mâchoires, dont l'une des    extrémités   est    destinée   à coopérer avec un couteau 4    porté   par une    cartou-      che-fusible   5, tandis que l'autre extrémité de    ces   mâchoires est serrée contre un organe de    connexion   6, 6a    par      l'intermédiaire   de pièces latérales situées de part et d'autre desdites mâchoires.

      Dans   les formes 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 d'exécution représentées, les organes de    connexion   6 et    6a   ne sont pas de même longueur de sorte que leurs surfaces de contact respectives sur lesquelles les conducteurs d'alimentation et de dérivation doivent être fixés, ne sont pas situées    dans   un même plan.

   Chacune de ces pièces latérales comporte un support 7 fixé sur l'une des extrémités du socle 2, un pied 8 permettant, au moyen d'organes de serrage, d'appliquer les extrémités    inférieures   des mâchoires contre une partie de l'organe de connexion 6, une partie d'appui 10 servant d'appui à des ressorts tendant à maintenir les mâchoires d'une même paire serrées l'une contre l'autre, une partie frontale 12 disposée à angle droit par rapport à la    partie   d'appui 10, et enfin une butée définissant l'écartement minimum des mâchoires d'une même paire. Des moyens sont prévus pour limiter l'écartement des parties d'appui 10 de manière à éviter toute déformation de celles-ci. 



  Quelle que soit l'intensité pour laquelle les dispositifs de branchement sont prévus, les distances séparant les organes de connexion 6 ou 6a de la face frontale du panneau de distribution sont constantes, ce qui permet l'emploi de conducteurs rectilignes, sans avoir recours à des pièces intermédiaires qui introduisent des surfaces de    contacts   supplémentaires sur le cheminement du courant électrique. 



  Les panneaux de distribution    comportent   encore un châssis formé par des fers profilés soudés les uns aux autres et sur lesquels sont fixées une paroi arrière, des parois latérales ainsi qu'une paroi frontale. Cette paroi frontale est constituée généralement par des éléments 16 formés par des plaques de tôle munies    d'ouvertures   17 et fixées sur le châssis du    panneau   de distribution. Cette    paroi   frontale comporte encore un cadre 18 bordant chacune de ces ouvertures et    donnant   passage à un boîtier 19 d'une    cartouche-fusible   5. Ces boîtiers 19, constitués en une matière    isolante,   sont munis de poignées fixes ou amovibles de type bien    connu   et largement utilisé actuellement. 



  Les dimensions de ces boîtiers 19 et donc des cadres 18 et des    ouvertures   17 sont en    rapport   avec les dimensions des    cartouches-fusibles   logées à l'intérieur de ceux-ci et sont donc dépendantes de l'intensité    nominale   pour laquelle cette cartouche-fusible est prévue. 



  Chaque boîtier 19 présente une jupe disposée approximativement à angle droit par    rapport   à sa face frontale 60 et constituée sur deux côtés opposés au moins de ce boîtier, par deux parois 61, 62 parallèles définissant un logement 63 entre elles. 



  Chaque    cartouche-fusible   est    fixée   à l'intérieur d'un boîtier 19 correspondant à l'aide de pinces 21 de façon bien connue et actuellement largement utilisée. 



  Chaque dispositif de branchement est fixé au moyen d'un organe de serrage 22 traversant son socle isolant 2 et coopérant avec un écrou 23 prisonnier d'un organe de    fixation   constitué dans cette première forme d'exécution par un rail horizontal 24 du châssis du panneau. Les organes de connexion 6, 6a de chaque dispositif de connexion du dispositif de branchement sont reliés aux conducteurs    d'alimentation   25 et de dérivation 26 respectivement. Il est évident que le dispositif de branchement reliant le conducteur de dérivation de chaque phase au conducteur d'alimentation correspondant présente une intensité nominale correspondant à celle du courant de ce conducteur de dérivation.

   Dans les exemples illustrés, chaque dispositif de connexion porte une pièce de liaison 27 destinée à assurer le guidage et le verrouillage du boîtier 19 correspondant. 



  Chacune des pièces de liaison 27, constituée en une matière isolante, est fixée rigidement sur le pied d'un    dispositif   de connexion au moyen d'un organe de serrage constitué dans les exemples illustrés par une ou plusieurs vis 64. Ces pièces de liaison 27, présentant la forme générale de plaques dont la longueur correspond à celle des parois 61, 62 du boîtier 19 correspondant, sont destinées à être engagées dans les logements 63 du boîtier 19. Ces plaques constituent ainsi des organes de guidage du boîtier 19. 



  Ces pièces de liaison 27 comportent encore un organe de verrouillage du boîtier 19 soit en position enclenchée, soit en position déclenchée. Cet organe de verrouillage est constitué dans les exemples illustrés par une lame de ressort 65 dont l'une des extrémités est fixée rigidement sur la plaque 27 et qui est située à l'intérieur d'une rainure pratiquée dans la face externe de cette plaque. L'autre extrémité de cette lame de    ressort   65 porte un doigt de verrouillage 66 engagé dans un perçage pratiqué dans la plaque 27 et destiné à coopérer avec l'un ou l'autre des deux perçages 68, 69 pratiqués dans la paroi 61 de la jupe du boîtier 19. 



  Lorsque le coupe-circuit est en position enclenchée, les doigts de verrouillage 66 sont engagés dans les perçages 68 correspondants    (fig.   1), tandis qu'en position déclenchée, le boîtier est déplacé vers la droite et renversé de 1800 de sorte que lesdits doigts de verrouillage 66 sont engagés dans les perçages 69 correspondants    (fig.   3). 



  Les perçages 68, 69 ne sont pas situés en ligne, et le doigt de verrouillage 66 est légèrement décalé par    rapport   à l'axe de symétrie de la paroi 61 de sorte que ce doigt ne coopère qu'avec un seul perçage pour une position donnée du boîtier 19 de manière à verrouiller et à déterminer chacune des positions enclenchée ou déclenchée du coupe-circuit. 



  Ces pièces de liaison 27 constituent donc simultanément des organes de guidage et de verrouillage du boîtier 19. Les boîtiers 19 qui sont verrouillés en position déclenchée sont reconnaissables aisément du fait qu'ils sont renversés et qu'ils émergent hors de la paroi frontale du panneau de distribution. 



  Le panneau décrit et illustré à la    fig.   1 constitue un montage accessible par la face arrière du panneau de distribution. En effet, l'organe de connexion 6 se trouve disposé en regard du conducteur d'amenée 25, 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 constitué généralement par des barres omnibus, tandis que l'organe de connexion 6a est situé en arrière des rails 24 de sorte que tous les conducteurs de dérivation sont facilement accessibles et que lesdits rails ne gênent en rien le monteur. 



  Dans la variante illustrée à la    fig.   2, qui constitue un montage accessible par la face avant du panneau de distribution, le même dispositif de branchement est utilisé ; toutefois, celui-ci est retourné de 1800 et est fixé sur le rail 24 par l'intermédiaire d'un support 70 de telle manière que l'organe de connexion 6a soit situé en regard de la barre omnibus d'arrivée 25 et que l'organe de connexion 6 soit situé en avant des rails 24 de manière que le monteur ne soit pas gêné par ceux-ci lors de l'établissement des connexions des conducteurs de dérivation.

   La hauteur h du support 70 est égale à la différence de longueur des organes de connexion 6 et 6a, de sorte que, dans cette nouvelle position du dispositif de branchement, l'organe de connexion 6a est situé exactement dans la position occupée par l'organe de connexion 6 dans la    fig.   1. 



  Le panneau de distribution    décrit   peut être indifféremment conçu pour un montage accessible soit par l'avant, soit par l'arrière, tout en    utilisant   dans un cas comme dans l'autre des dispositifs de branchement identiques toujours fixés sur les rails horizontaux disposés à proximité de l'arrière du panneau. 



  Ceci permet une    rationalisation   très poussée des panneaux de distribution, tant du point de vue des armoires et châssis qu'au point de vue des dispositifs de branchement eux-mêmes. 



  Le panneau de distribution selon la seconde forme d'exécution de l'invention, illustrée à la    fig.   4, comporte des dispositifs de branchement en tous points identiques à ceux décrits en référence à la première forme d'exécution. 



  Par contre, les armoires ou châssis de cette seconde forme d'exécution comportent des organes de fixation constitués par des rails de    fixation   71    fixés   à proximité de la face arrière du châssis et disposés verticalement. 



  Chaque dispositif de branchement est alors fixé sur l'un de ces rails 71 par l'intermédiaire d'une entretoise ou support 72 fixée au socle 2 du dispositif de branchement. La longueur de cette entretoise est légèrement supérieure à la hauteur h de l'organe de connexion 6a afin que cet organe de connexion ne soit pas situé dans le même plan que le rail 71. 



  La fixation du boîtier 19 sur le dispositif de branchement est exactement identique à celle décrite en référence à la première forme d'exécution. 



  Dans cette seconde forme d'exécution du panneau de distribution selon l'invention, il est possible de réaliser, une fois les dispositifs de branchement fixés sur les rails 71,    indifféremment   un montage accessible par l'avant ou un montage accessible par l'arrière. 



  En effet, les rails porteurs 71 étant verticaux, le monteur a toute faculté    d'accès   aux organes de con-    nexion   6 et 6a à    partir   de la face avant ou de la face arrière du panneau. 



  Cette seconde forme d'exécution permet encore une    rationalisation   plus poussée des divers éléments constitutifs du panneau de distribution et surtout permet de réaliser des panneaux de distribution dont tous les dispositifs de branchement sont identiques    ainsi   que leur fixation sur les châssis ou armoires, tout en ménageant un accès à ceux-ci indifféremment à partir de la face    avant   ou arrière du    panneau.   



  Les panneaux    décrits   permettent donc de    réaliser   un montage accessible par l'arrière    ainsi   qu'un montage accessible par l'avant en    utilisant   des armoires ou châssis identiques et également des dispositifs de branchement identiques, ce qui jusqu'ici n'était pas possible. 



  En variante, les    dispositifs   de branchement pourraient être    différemment   constitués pour autant que ceux-ci soient    fixés   rigidement sur un rail disposé à proximité de la face arrière du panneau et    qu'ils   soient reliés mécaniquement par une pièce de    liaison   au boîtier porte-cartouche coupe-circuit et que les organes de connexion 6, 6a    soient   situés    dans   des plans    différents,   ce qui    permet   de réaliser des connexions, pour les conducteurs de dérivation, pour lesquelles le monteur n'est pas gêné par les rails de    fixation   de    l'armoire,

     quel que soit le montage    réalisé   accessible par l'avant ou accessible par l'arrière. 



     Dans   la troisième forme d'exécution illustrée aux    fig.   5 à 7, le panneau de distribution comporte un châssis présentant des fers profilés 73 disposés à proximité immédiate de sa face frontale. Ces profilés 73 servent de    support,   d'une part, aux pièces de tôle formant la face frontale du panneau et, d'autre part, à des cadres 74 bordant les ouvertures 7 destinées à recevoir les cartouches-fusibles 5. 



  La particularité de cette forme d'exécution est que le châssis ne comporte pas de rails de fixation des dispositifs de branchement. En effet, l'organe de fixation de chaque dispositif de branchement sur le châssis est constitué par un étrier 75 solidaire du cadre 74 correspondant. De cette façon, les dispositifs de branchement, qui sont identiques à ceux décrits en référence aux    formes   d'exécution précédentes, sont    fixés   sur la face frontale du    panneau   de distribution par    l'intermédiaire   des cadres 74.

      Dans   cette    forme   d'exécution également, chaque dispositif de branchement peut être    fixé   sur l'étrier 75 correspondant d'une façon analogue à celle illustrée à la    fig.   1 pour réaliser un montage accessible    par   l'arrière. Toutefois, ce dispositif de branchement peut également être fixé sur les étriers 75 correspondants par l'intermédiaire de support 70 d'une façon analogue à celle    illustrée   à la    fig.   2 de    manière   à    réaliser   un montage accessible par l'avant. 



  Ce mode de fixation des dispositifs de branchement est spécialement avantageux    car   il laisse une entière liberté pour le passage aussi bien des barres d'arrivée de courant que pour les conducteurs de dérivation à    l'intérieur   du panneau. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 Dans une variante, les dispositifs de branchement pourraient être    fixés   sur des    rails   du châssis du panneau. La face frontale de ce panneau serait formée directement par la juxtaposition du boîtier    fixé   sur les dispositifs de branchement. Un cadre général entourerait le groupe des boîtiers.



   <Desc / Clms Page number 1>
 Low voltage distribution panel The present invention relates to a low voltage distribution panel comprising supply conductors and branches of different nominal currents, each phase of which is protected by a low voltage circuit breaker cartridge. nominal between 20 and 1,000 amperes, each phase of each branch comprising a connection device having a base of insulating material made integral with a frame and provided at each of its ends with a connection device carrying contact jaws and a connection device for connecting the supply and branch conductors,

   characterized by the fact that each connection device comprises a connecting part made of molded insulating material which constitutes a member for guiding and locking a housing carrying a circuit breaker cartridge and by the fact that the connecting members of the conductors of supply and branching of the same connection device are arranged in different planes so that all the connections of the supply and branch conductors can be accessed either from the front face or from the rear face of the distribution panel.



  The attached drawing illustrates schematically, and by way of example, three embodiments of the distribution panel according to the invention.



  Fig. 1 illustrates a low voltage distribution panel with branch conductor connection members accessible from the rear.



  Fig. 2 illustrates a low voltage distribution panel with the same components accessible from the front.



  Fig. 3 schematically illustrates a device for locking and guiding the cartridge holder cover. Fig. 4 illustrates a second embodiment of the distribution panel, the connection members of which are simultaneously accessible from the front and from the rear.



  Fig. 5 illustrates a third embodiment of the distribution panel, the connection members of which are accessible from the rear.



  Fig. 6 illustrates a distribution panel with the same components accessible from the front.



  Fig. 7 illustrates in plan a frame bordering an opening in the front wall of the panel.



  The distribution panels shown have rectilinear incoming conductors and branch conductors, intended to be carried by currents of different nominal intensities, the branch conductors of a single phase being illustrated. Each of these phases is protected by a low voltage circuit breaker cartridge, that is to say less than 1000 volts, with a nominal current of between 20 and 1000 amps and corresponding to the nominal current of the phase considered.

   The branch conductor of each phase is connected to the corresponding supply conductor by a connection device having a base 2, made of insulating material provided at each of its ends with a connection device, carrying contact jaws and a connection for connecting the supply and branch conductors.

   These connection devices can be, for example, of the type of that described in Swiss patent No. 366589, and comprising one or more pairs of jaws, one of the ends of which is intended to cooperate with a knife 4 carried by a cartridge. che-fuse 5, while the other end of these jaws is clamped against a connection member 6, 6a by means of side pieces located on either side of said jaws.

      In the forms

 <Desc / Clms Page number 2>

 shown, the connection members 6 and 6a are not of the same length so that their respective contact surfaces on which the supply and branch conductors must be fixed, are not located in the same plane.

   Each of these side pieces comprises a support 7 fixed to one of the ends of the base 2, a foot 8 allowing, by means of clamping members, to apply the lower ends of the jaws against a part of the connection member. 6, a bearing part 10 serving as a support for springs tending to keep the jaws of the same pair clamped against each other, a front part 12 arranged at right angles to the bearing part 10, and finally a stop defining the minimum spacing of the jaws of the same pair. Means are provided to limit the spacing of the bearing parts 10 so as to prevent any deformation thereof.



  Whatever the intensity for which the connection devices are provided, the distances separating the connection members 6 or 6a from the front face of the distribution panel are constant, which allows the use of rectilinear conductors, without having to resort to intermediate pieces which introduce additional contact surfaces on the path of the electric current.



  The distribution panels also include a frame formed by profiled irons welded to each other and on which are fixed a rear wall, side walls and a front wall. This front wall is generally formed by elements 16 formed by sheet metal plates provided with openings 17 and fixed to the frame of the distribution panel. This front wall also comprises a frame 18 bordering each of these openings and giving passage to a housing 19 of a fuse cartridge 5. These housings 19, made of an insulating material, are provided with fixed or removable handles of a well-known type and widely used today.



  The dimensions of these boxes 19 and therefore of the frames 18 and of the openings 17 are related to the dimensions of the fuse cartridges housed inside them and are therefore dependent on the nominal current for which this fuse cartridge is planned.



  Each housing 19 has a skirt disposed approximately at right angles to its front face 60 and formed on at least two opposite sides of this housing, by two parallel walls 61, 62 defining a housing 63 between them.



  Each cartridge-fuse is fixed inside a corresponding housing 19 using clamps 21 in a manner that is well known and currently widely used.



  Each connection device is fixed by means of a clamping member 22 passing through its insulating base 2 and cooperating with a nut 23 captive of a fixing member constituted in this first embodiment by a horizontal rail 24 of the panel frame. . The connection members 6, 6a of each connection device of the branching device are connected to the supply 25 and branch 26 conductors respectively. It is obvious that the connection device connecting the branch conductor of each phase to the corresponding supply conductor has a nominal intensity corresponding to that of the current of this branch conductor.

   In the examples illustrated, each connection device carries a connecting piece 27 intended to ensure the guiding and locking of the corresponding housing 19.



  Each of the connecting pieces 27, made of an insulating material, is rigidly fixed to the foot of a connection device by means of a clamping member constituted in the examples illustrated by one or more screws 64. These connecting pieces 27 , having the general shape of plates the length of which corresponds to that of the walls 61, 62 of the corresponding housing 19, are intended to be engaged in the housings 63 of the housing 19. These plates thus constitute guide members of the housing 19.



  These connecting pieces 27 also include a housing locking member 19 either in the engaged position or in the released position. This locking member is constituted in the examples illustrated by a leaf spring 65, one of the ends of which is rigidly fixed to the plate 27 and which is located inside a groove made in the external face of this plate. The other end of this leaf spring 65 carries a locking finger 66 engaged in a bore made in the plate 27 and intended to cooperate with one or the other of the two bores 68, 69 made in the wall 61 of the housing skirt 19.



  When the circuit breaker is in the engaged position, the locking fingers 66 are engaged in the corresponding holes 68 (fig. 1), while in the tripped position, the housing is moved to the right and overturned by 1800 so that said Locking fingers 66 are engaged in the corresponding holes 69 (fig. 3).



  The holes 68, 69 are not located in line, and the locking finger 66 is slightly offset with respect to the axis of symmetry of the wall 61 so that this finger only cooperates with a single bore for a given position of the housing 19 so as to lock and determine each of the engaged or disengaged positions of the circuit breaker.



  These connecting pieces 27 therefore simultaneously constitute guiding and locking members of the housing 19. The housings 19 which are locked in the released position are easily recognizable due to the fact that they are inverted and that they emerge from the front wall of the panel. of distribution.



  The panel described and illustrated in fig. 1 constitutes an assembly accessible from the rear face of the distribution panel. Indeed, the connection member 6 is located opposite the supply conductor 25,

 <Desc / Clms Page number 3>

 generally consisting of bus bars, while the connection member 6a is located behind the rails 24 so that all the branch conductors are easily accessible and said rails do not in any way hamper the fitter.



  In the variant illustrated in FIG. 2, which constitutes an assembly accessible from the front face of the distribution panel, the same connection device is used; however, this is turned over from 1800 and is fixed on the rail 24 by means of a support 70 so that the connecting member 6a is located opposite the arrival bus bar 25 and that the The connection member 6 is located in front of the rails 24 so that the fitter is not hampered by them when making the connections of the branch conductors.

   The height h of the support 70 is equal to the difference in length of the connection members 6 and 6a, so that, in this new position of the connection device, the connection member 6a is located exactly in the position occupied by the connection member 6 in FIG. 1.



  The distribution panel described can be either designed for mounting accessible either from the front or from the rear, while using in either case identical connection devices always fixed to the horizontal rails arranged nearby. from the back of the panel.



  This allows a very thorough rationalization of the distribution panels, both from the point of view of the cabinets and chassis as from the point of view of the connection devices themselves.



  The distribution panel according to the second embodiment of the invention, illustrated in FIG. 4, comprises connection devices in all points identical to those described with reference to the first embodiment.



  On the other hand, the cabinets or frames of this second embodiment comprise fixing members constituted by fixing rails 71 fixed near the rear face of the frame and arranged vertically.



  Each connection device is then fixed to one of these rails 71 by means of a spacer or support 72 fixed to the base 2 of the connection device. The length of this spacer is slightly greater than the height h of the connection member 6a so that this connection member is not located in the same plane as the rail 71.



  The fixing of the housing 19 on the connection device is exactly identical to that described with reference to the first embodiment.



  In this second embodiment of the distribution panel according to the invention, it is possible to produce, once the connection devices are fixed to the rails 71, either an assembly accessible from the front or an assembly accessible from the rear. .



  Indeed, the supporting rails 71 being vertical, the fitter has full access to the connection members 6 and 6a from the front face or the rear face of the panel.



  This second embodiment allows further rationalization of the various constituent elements of the distribution panel and above all makes it possible to produce distribution panels of which all the connection devices are identical as well as their fixing on the frames or cabinets, while saving access to them either from the front or rear face of the panel.



  The panels described therefore allow mounting accessible from the rear as well as mounting accessible from the front using identical cabinets or frames and also identical connection devices, which hitherto was not possible.



  As a variant, the connection devices could be made differently, provided that they are rigidly fixed to a rail arranged near the rear face of the panel and that they are mechanically connected by a connecting piece to the cartridge holder box cut. -circuit and that the connection members 6, 6a are located in different planes, which allows connections to be made for the branch conductors, for which the fitter is not hampered by the mounting rails of the cabinet ,

     regardless of the mounting accessible from the front or accessible from the rear.



     In the third embodiment illustrated in FIGS. 5 to 7, the distribution panel comprises a frame having profiled irons 73 arranged in the immediate vicinity of its front face. These profiles 73 serve as a support, on the one hand, for the sheet metal parts forming the front face of the panel and, on the other hand, for frames 74 bordering the openings 7 intended to receive the fuse cartridges 5.



  The particularity of this embodiment is that the frame does not include rails for fixing the connection devices. Indeed, the fixing member of each connection device on the frame is constituted by a bracket 75 secured to the corresponding frame 74. In this way, the connection devices, which are identical to those described with reference to the previous embodiments, are fixed to the front face of the distribution panel by means of the frames 74.

      Also in this embodiment, each connection device can be fixed to the corresponding bracket 75 in a manner analogous to that illustrated in FIG. 1 for mounting accessible from the rear. However, this connection device can also be fixed to the corresponding brackets 75 by means of support 70 in a manner similar to that illustrated in FIG. 2 so as to achieve a mounting accessible from the front.



  This method of fixing the connection devices is especially advantageous because it leaves complete freedom for the passage of both the current incoming bars and the branch conductors inside the panel.

 <Desc / Clms Page number 4>

 In a variant, the connection devices could be fixed on rails of the frame of the panel. The front face of this panel would be formed directly by the juxtaposition of the box fixed to the connection devices. A general framework would surround the group of boxes.

 

Claims (1)

REVENDICATION Panneau de distribution à basse tension comportant des conducteurs d'alimentation et des dérivations d'intensités nominales différentes dont chaque phase est protégée par une cartouche coupe-circuit à basse tension d'intensité nominale comprise entre 20 et 1000 ampères, chaque phase de chaque dérivation comportant un dispositif de branchement présentant un socle en matière isolante rendu solidaire d'un châssis et muni à chacune de ses extrémités d'un dispositif de connexion portant des mâchoires de contact et un organe de connexion pour le branchement des conducteurs d'alimentation et de dérivation, CLAIM Low-voltage distribution panel comprising power conductors and branches of different nominal currents, each phase of which is protected by a low-voltage circuit-breaker cartridge of nominal intensity between 20 and 1000 amperes, each phase of each branch comprising a connection device having a base made of insulating material made integral with a frame and provided at each of its ends with a connection device carrying contact jaws and a connection member for connecting the supply conductors and bypass, caractérisé par le fait que chaque dispositif de connexion comporte une pièce de liaison en matière isolante moulée qui constitue un organe de guidage et de verrouillage d'un boîtier portant une cartouche coupe-circuit et par le fait que les organes de connexion des conducteurs d'alimentation et de dérivation d'un même dispositif de branchement sont disposés dans des plans différents de manière que toutes les connexions des conducteurs d'alimentation et de dérivation puissent être accessibles soit de la face avant, soit de la face arrière du panneau de distribution. characterized by the fact that each connection device comprises a connecting part made of molded insulating material which constitutes a member for guiding and locking a housing carrying a circuit breaker cartridge and by the fact that the connecting members of the conductors of supply and branching of the same connection device are arranged in different planes so that all the connections of the supply and branch conductors can be accessed either from the front face or from the rear face of the distribution panel. SOUS-REVENDICATIONS 1. Panneau de distribution selon la revendication, caractérisé par le fait que les boîtiers, portant les cartouches coupe-circuit, comportent une jupe présentant, sur au moins deux côtés, deux parois définissant un logement destiné à recevoir la pièce de liaison correspondante. 2. Panneau de distribution selon la revendication et la sous-revendication 1, caractérisé par le fait que chaque pièce de liaison est formée par une plaque en matière isolante, dont l'une des extrémités est fixée rigidement sur un dispositif de connexion et coopé- rant sur une partie de sa longueur au moins avec ledit logement pratiqué dans le boîtier. 3. SUB-CLAIMS 1. Distribution panel according to claim, characterized in that the boxes, carrying the circuit breaker cartridges, comprise a skirt having, on at least two sides, two walls defining a housing intended to receive the connecting piece corresponding. 2. Distribution panel according to claim and sub-claim 1, characterized in that each connecting piece is formed by a plate of insulating material, one of the ends of which is rigidly fixed to a connection device and cooperating. rant over part of its length at least with said housing made in the housing. 3. Panneau de distribution selon la revendication et les sous-revendications 1 et 2, caractérisé par le fait que chaque pièce de liaison porte encore un organe de verrouillage constitué par une lame de ressort dont une extrémité est fixée rigidement sur ladite pièce de liaison et dont l'autre extrémité porte un doigt de verrouillage traversant ladite pièce de liaison et destiné à coopérer avec la jupe du boîtier en vue de verrouiller ce boîtier par rapport au dispositif de branchement. 4. Panneau de distribution selon la revendication et les sous-revendications 1 à 3, caractérisé par le fait que les dispositifs de branchement sont fixés par l'intermédiaire de supports sur des rails situés à proximité de la face arrière du panneau. 5. Distribution panel according to claim and sub-claims 1 and 2, characterized in that each connecting piece also carries a locking member constituted by a leaf spring, one end of which is rigidly fixed to said connecting piece and of which the The other end carries a locking finger passing through said connecting piece and intended to cooperate with the skirt of the housing with a view to locking this housing relative to the connection device. 4. Distribution panel according to claim and sub-claims 1 to 3, characterized in that the connection devices are fixed by means of supports on rails located near the rear face of the panel. 5. Panneau de distribution selon la revendication, caractérisé par le fait que les deux organes de connexion d'un dispositif de branchement sont de longueurs différentes. 6. Panneau de distribution selon la revendication et les sous-revendications 1 à 5, caractérisé par le fait que la hauteur desdits supports est égale à la distance séparant les deux plans contenant respectivement chacun des organes de connexion d'un dispositif de branchement. 7. Panneau de distribution selon la revendication et les sous-revendications 1 à 5, caractérisé par le fait que la hauteur desdits supports est supérieure à la distance séparant les deux plans contenant respectivement chacun des organes de connexion d'un dispositif de branchement. 8. Distribution panel according to claim, characterized in that the two connection members of a branching device are of different lengths. 6. Distribution panel according to claim and sub-claims 1 to 5, characterized in that the height of said supports is equal to the distance separating the two planes respectively containing each of the connection members of a connection device. 7. Distribution panel according to claim and sub-claims 1 to 5, characterized in that the height of said supports is greater than the distance separating the two planes respectively containing each of the connection members of a connection device. 8. Panneau de distribution selon la revendication et les sous-revendications 1 à 6, caractérisé par le fait que les rails de fixation sont disposés horizontalement. 9. Panneau de distribution selon la revendication et les sous-revendications 1 à 5 et 7, caractérisé par le fait que les rails de fixation sont disposés verticalement. Distribution panel according to claim and sub-claims 1 to 6, characterized in that the fixing rails are arranged horizontally. 9. Distribution panel according to claim and sub-claims 1 to 5 and 7, characterized in that the fixing rails are arranged vertically.
CH526861A 1961-05-04 1961-05-04 Low voltage distribution panel CH386520A (en)

Priority Applications (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH526861A CH386520A (en) 1961-05-04 1961-05-04 Low voltage distribution panel

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH526861A CH386520A (en) 1961-05-04 1961-05-04 Low voltage distribution panel

Publications (1)

Publication Number Publication Date
CH386520A true CH386520A (en) 1965-01-15

Family

ID=4290741

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
CH526861A CH386520A (en) 1961-05-04 1961-05-04 Low voltage distribution panel

Country Status (1)

Country Link
CH (1) CH386520A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0320412B1 (en) High caliber multipole breaker made of two attached mould cases
EP2299552B1 (en) Box intended to receive a low-voltage electrical device associated with a medium-voltage switchgear cell
CA1262182A (en) Distribution system and column for electrical circuit-breakers
FR2535912A1 (en) DEVICE FASTENING RAIL FOR CABINET OR LOW VOLTAGE POWER DISTRIBUTION BOARD
FR3060198A1 (en) ELECTRICAL CUTTING APPARATUS OF AN ELECTRICAL CURRENT
FR2687248A1 (en) DEVICE FOR CONNECTING A LOW VOLTAGE CIRCUIT BREAKER TO A MOLDED HOUSING.
CH386520A (en) Low voltage distribution panel
EP0004266B1 (en) Support assembly for a bus bar set
EP0908915A1 (en) Casing for an electrical apparatus such as a circuit breaker
EP1134768B1 (en) Starter motor assembly
EP0352149A1 (en) Supporting device for electrical apparatuses
EP3667845A1 (en) Prefabricated support for an electrical device to be mounted on a rack and electrical device comprising such a support
FR2562344A1 (en) Low-voltage distribution installation
FR2716304A1 (en) Electrical installation device with support plate fitted with a connection flange.
FR2569061A1 (en) LOW VOLTAGE ELECTRICAL DISTRIBUTION DEVICE
FR2472859A1 (en) FACTOR PREFABRICATED MEDIUM VOLTAGE ELECTRICAL CELL, AND METHOD FOR ASSEMBLING THE SAME
FR2556124A1 (en) Covering element for uncovered terminals of a switch
FR2708392A1 (en) Medium-voltage cell in a metal casing with auto-isolating circuit breaker
FR2746975A1 (en) Electricity consumer box for meter and circuit breaker in consumer&#39;s property
CH335328A (en) Electric Power Distribution Wall Panel Kit
CH335329A (en) Electric power distribution wall panel
CH351317A (en) Low voltage electrical distribution installation
FR2752140A1 (en) MODULAR SUPPORT DESK, ESPECIALLY FOR ELECTRICAL AND COMPUTER EQUIPMENT
EP0743730B1 (en) Cabinet for electrical apparatus
FR2620580A1 (en) Supply box for electric metering