Moteur électrique avec dispositif régulateur de vitesse, <B>à</B> Fexclusion de moteur d'instrument mesureur de temps La présente invention a pour objet un moteur électrique avec dispositif régulateur de vitesse<B>à</B> l'ex clusion<B>de</B> moteur dInstrument mesureur de temps, moteur comportant un rotor et un stator multipolai res coaxiaux et un enroulement magnétisant coaxial auxdits rotor et stator, caractérisé par le fait que cet enroulement est alimenté de façon intermittente par un interrupteur constitué par au moins une roue d'échappement solidaire du rotor et dont les dents<B>co-</B> opèrent successivement avec une partie d'au moins un oscillateur mécanique.
Le dessin annexé illustre schématiquement et<B>à</B> titre d'exemple une forme d'exécution du moteur avec régulateur de vitesse selon l'invention.
La fig, <B>1</B> en est une vue de dessus, la plaque-sup- port ayant été retirée.
La fig. 2 en est une coupe axiale selon la ligne <B>11-11</B> de la fig. <B>1.</B>
La fig. <B>3</B> est un diagramme illustrant des courbes <B>de</B> variation<B>de</B> vitesse en fonction de la tension d!ali- mentatiGn du moteur.
La fig. 4 est un schéma électrique de l'alimenta tion du moteur.
<B>Le</B> moteur électrique avec dispositif régulateur de vitesse comporte une partie fixe montée rigidement sue une plaque-support <B>1</B> et une partie mobile, con- oentrique <B>à</B> la -partie fixe et pivotée d'une part sur la plaque-support <B>1</B> et d'autre part sur une platine 2.
La partie fixe est constituée par un stator<B>3</B> en un matériau ferromagnétique présentant une faible rémanence dont les pôles sont formés par des doigts 4 portés par un disque<B>5</B> et formant un angle droit avec celui-ci et par un enroulement magnétisant<B>6 ;</B> le noyau<B>7,</B> tubulaire, est situé coaxialement <B>à</B> l'inté rieur dudit stator. Ce noyau<B>(7)</B> et le disque du sta- tor sont solidaires l'un<B>de</B> l'autre de manière<B>à</B> for mer une partie du circuit magnétique inducteur.
La partie mobile comporte un arbre<B>8,</B> qui est en une matière emagnétique dans l'exemple illustré, pi voté dans des paliers<B>9, 10</B> solidaires respectivement de la plaque-support <B>1</B> et<B>de</B> la platine 2. Cet arbre porte un circuit magnétique d'induit formé par un canon tubuaaire <B>11,</B> chassé sur l'arbre<B>8,</B> et portant <B>à</B> l'une de ses extrémités un rotor en matière ferro magnétique présentantune faible rémanence.
Ce ro tor comporte un disque 12 et des pôles constitués par des doigts<B>13</B> formantun angle droit avec<B>le</B> dis que 12 et situés sur une surface cylindrique de dia mètre différent de celui de la surface cylindrique con- tenant les pôles du stator. Ce rotor est, dans la forme d'exécution illustrée, disposé de telle façon que les doigts 4 du stator soient situés<B>à</B> l'intérieur du rotor et que le nombre de, ses doigts<B>13</B> soit égal au nom bre des doigts 4 du stator. En outre, la largeur de ces doigts<B>13</B> et 4 sont identiques, dans l7exemple illustré. Les doigts 4 du -stator pourraient être situés <B>à</B> l'extérieur du rotor.
Une roue d'échappement 14 en matière conduc trice de courant est chasséeà force sur l'une, des ex trémités de l'arbre<B>8.</B> La denture de cette roue d'échappement 14 comporte, dans l'exemple illustré, un nombre de dents<B>15</B> égal au nombre<B>de</B> pôles du stator et du rotor. Dans la forme dexécution iflus-trée, la position angulaire de cette roue d'échappement sur l'arbre<B>8</B> est telle, que vueen plan, un rayon pas sant par le<U>sommet</U> de chaque -dent<B>15</B> soit confondu avec l'axe de symétrie d'un doigt<B>13</B> du -rotor.
Uaimentation du moteur est réalisée au moyen d'une source de courant continu dont Pun des pôles <B>A</B> est relié électriquement directement<B>à</B> l'une des extrémités<B>N</B> de l'enroulement magnétisant<B>6</B> tandis que le second<B>pôle</B> B est relié par Pintermédiaire d'un interrupteur<B>à</B> Peutre extrémité Sdudit enroule ment magnétisant.
Le dispositif de contact intermittent est constitué par un oscillateur mécanique formé dans l'exemple illustré par une lame vibrante<B>17</B> dont l'une des ex trémités est encastrée dans une pièce fixée rigidement sur la platine 2 et reliée électriquement au pôle<B>A</B> de la source<B>de</B> courant continu. Cette lame vibrante porte un doigt<B>de</B> contact<B>18</B> en forme de bec<B>coopé-</B> rant avec la denture de la roue d'échappement 14. Cette roue d'échappement 14 est reliée électrique ment d'une façon permanente, par un contact<B>à</B> frot- teur <B>19 à</B> l'extrémité<B>S</B> de l'enroulement magri6ti- sant <B>6.</B>
La lame vibrant--<B>17</B> est disposée<B>de</B> -telle manière que le doigt de contact<B>18</B> porté par cette lame co opère, lorsque<B>le</B> moteur est en fonction, avec une dent<B>15</B> de la roue d'échappement 14 au moment où les doigts 4 et<B>13</B> du stator et du rotor respective ment sont décalés angulairement les uns par rapport aux autres d7une valeur approximativement égale<B>à</B> un demi-pas polaire.
Des moyens<B>de</B> réglage sont prévus pour ajuster la fréquence d7oscillation de la lame vibrante. Ces moyens<B>de</B> réglage sont -constitués, dans la forme d'exécution illustrée, par un poids P déplaçable le, long de la lame vibrante<B>17.</B>
Le fonctionnement du moteur décrit est le sui vant<B>:</B> Lorsque, le moteur est -en fonction, le rotor tourne dans le sens de la flèche<B>f</B> et la lame vibrante<B>17</B> vi bre dans le plan de la roue d'échappement dans la direction de la flèche t. Du fait de ces deux mouve ments la position relative de cette lame vibrante et de la roue d'échappement 14 varie au cours du temps. Cette variation doit être cyclique pour que la marche du moteur soit constante.
<B>A</B> l'instant illustré<B>à</B> la fig. <B>1,</B> le doigt de contact <B>18</B> de la lame vibrante<B>17</B> est en contact avec une dent<B>15</B> de la roue d'échappement 14. Uenroule- ment magnétisant est mis sous tension créant dans le stator et le rot# des pôles<B>de</B> signes contraires. Ces pôles, ceux du stator et ceux du rotor, du fait de la position angulaire fixe de la roue d'échappement par rapport au rotor, sont<B>à</B> cet instant décalés angulai- renient les uns par rapport aux autres d'une, valeur pratiquement égale<B>à</B> un de#mi-pas polaire.
Des forces d'attraction interpolaires apparaissent, tendant<B>à</B> faire tourner le rotor dans<B>le</B> sens de la flèche f. En effet, du fait de la self-induction<B>de</B> l'enroulement magnéti sant<B>6,</B> le maximum<B>de</B> l'induction et donc des forces magnétiques apparaissent avec un certain retard<B>de</B> sorte qu'à cet instant, le rotor ayantcontinué sa rota tion d'une valeur égale<B>à</B> une fraction<B>de</B> pas,<B>il. y</B> a attraction définie dans un sens de rotation.
Un instant plus tard le doigt de contact<B>18</B> de la lame vibrante<B>17,</B> est retiré par son oscillation pro pre hors de la denture de la Toue d'échappement 14 et lenroulement magnétisant<B>6</B> n'est plus alimenté. La dent<B>15</B> venant de coopérer avec la lame vibrante échappe, puis le mouvement oscillant de la lame vi brante réintroduit le doigt de contact dans la denture de la roue d'échappement pour coopérer avec la dent <B>15</B> suivante.
Bien qu'on ne connaisse pas<B>à</B> l'heure actuelle le déroulement théorique exact des phénomènes énergé- tiques complexes qui ont heu lors de ces contacts successifs entre la lame vibrante et la -roue d'échap pement, des essais pratiques montrent que cet inter rupteur réalise -une régulation électromécanique auto- ma-tique du moteur.
Les oscillations<B>de</B> la lame vibrante<B>17</B> dont la fréquence propre, ajustable par les moyens de ré glage, est bien déterminée, sont entretenues par la poussée exercée par chaque dent successive de la roue d'échappement lorsqu'elle entre en contact par son flanc avec le doigt de contact de la lame vibrante. Ainsi lors de chacun de ces contacts successifs la roue d'échappement imprime une impulsion<B>à</B> la lame vibrante qui laisse<B> </B> échapper<B> </B> la dent. Ces impul sions successives permettent l'entretien<B>des</B> oscilla- dons <B>à</B> sa fréquence, propre de la lame vibrante<B>17.</B> Cette lame vibrante et la roue d'échappement réa lisent donc une sorte de dispositif réglant mécanique.
En outre, l'énergie électrique transmise au moteur est une fonction de la durée<B>du</B> contact entre. la lame vibrante et la roue d'échappement, ainsi la valeur du couple moteur dépend de la position du rotor par ,rapport au stator lors de l'entrée en contact de la lame vibrante avec le flanc d'une dent<B>15.</B> Grâce<B>à</B> ces particularités cette lame vibrante, coopérant avec la roule d'échappement, constitue un dispositif Té- gulateur électrique.
Les essais pratiques ont montré que lorsque le rotor est en avance sur la position qu'il devrait<B>oc-</B> cuper la quantité d'énergie électrique transmise<B>à</B> celui-ci est plus faible, tandis qu'elle est plus forte lorsque le rotor est en retard, par rapport<B>à</B> la quan tité d'énergie électrique transmise par la source<B>de</B> courant au moteur lorsque le rotor tourne<B>à</B> la vitesse désirée. De cette manière on obtient bien une régula tion électrique,automatique de la vitesse du moteur.
Us courbes illustrées<B>à</B> la fig. <B>3</B> montrent<B>à</B> titre comparatif la variation de vitesse en pour#-cent en fonction de la tension d'alimentation du moteur. Ces courbes ont été rel#evées lors de l'essai d'un prototype, et les résultats obtenus sont susceptibles d'être encore améliorés lors de la mise au point définitive du mo teur selon l'invention.
<B>Il</B> est frappant de remarquer que le moteur muni du dispositif d'alimentation<B>à</B> contact interinittent (courbe a) présente une augmentation<B>de</B> vitesse de <B><I>0,5</I> %</B> seulement lorsque la tension d'alimentation passe de<B>5<I>à</I> 10</B> volts tandis que le même moteur alimenté sans ledit dispositif (courbe<B>b)</B> voit sa vitesse doubler pour une même augmentation de tension.
Des essais actuellement en cours tendent<B>à</B> mon trer de façon certaine que ce mode<B>de</B> régulation électromécanique permet également d'obtenir un ré- glage de vitesse efficace lorsque le couple résistant du moteur varie.
La présente invention réalise une régulation élec tromécanique automatique d'un moteur<B>de</B> faible puissance, de l'ordre de quelques watts ou plus, per mettant de rendre la vitesse de rotation de ce mo teur pratiquement indépendante de sa tension d'ali mentation et de son couple résistant.
Une forme d'exécution du moteur selon l'inven tion a été décrite,<B>à</B> titre d'exemple mais il va sans dire que<B>de</B> nombreuses variantes sont possibles. En particulier la forme<B>du</B> stator et du rotor ainsi que celle de leurs pâles pourraient être différentes.<B>Il</B> existe en effet de nombreux types de moteurs électri ques de faible puissance auxquels peut s%ppliquer l'invention.
En outre, la forme des dents<B>15 de</B> la roue d'échappement 14 peut être différente de celle illus trée. En particulier ces dents ne doivent pas être for cément symétriques, en effet seul le flanc avant<B>de</B> chacune de ces dents est utilisé et coopère avec la lame vibrante. Dans ces -conditions le flanc arrière de ces dents pourrait présenter une forme quelconque.
En outre, il est évident que la forme du flanc avant de ces dents<B>15</B> peut avoir une influence tant sur la régulation mécanique qu'électrique et d'autres formes que celle iH)ustrée, par exemple rectiligne, peuvent être envisagées.
Les moyens de réglage de la fréquence d!oscilla- tion de Poscillateur mécanique peuvent être constitués par n'importe quel dispositif actuellement connu et utilisé<B>à</B> cet effet.
Dans une autre forme d'exécution, le doigt de contact<B>18</B> pourrait être fixé non pas<B>à</B> l'extrémité libre<B>de</B> la lame<B>17</B> mais en un point situé entre cette extrémité libre et l'encastrement<B>de</B> cette la-me; la position de ce doigt de, contact pourrait être réglable le long de la lame vibrante<B>17.</B>
<B>Il</B> est connu que cert, ains problèmes de résistance apparaissent au point d!encastrement d'une lame<B>vi-</B> brante qui ne peuvent pas toujours être résolus avec satisfaction. Pour éliminer ces problèmes, une va riante dë Vinternîpteur selon l'invention pourrait comporter un oscillateur mécanique constitué par un diapason dont l'une ou les deux branches seraient munies d#un doigt de contact coopérant avec la roue d'échappement.
Dans une autre variante le frotteur<B>19</B> pourrait être remplacé par un second oscillateur constitué de la même façon que l'oscillateur mécanique<B>déjà dé-</B> crit, et dont le doigt de contact coopérerait également avec la denture de la roue d'échappement 14. Les deux doigts de contact des oscillateurs mécaniques sont situés dans un plan axial du rotor.
Cette disposition est spécialement avantage-use dans le cas ou la roue d7échappement est contenue dans un plan vertical.
En effet l'oscillation d'une lame vibrante dans un plan vertical est perturbée par la gravité de sorte que l'amplitude du mouvement oscillant d!une des alternances est plus forte que celle de Vautre.
Dans la dernière disposition décrite, deux lames vibrantes coopèrent simultanément avec la den-tare d'une roue d'échappement, l'une dos lames coopérant avec cette denture lors de son mouvement ascendant tandis que l'autre coopère avec ladite denture lors<B>de</B> son mouvement descendant.<B>Il</B> faut encore noter que les oscillations des lames sont déphasées<B>de 1800.
De</B> cette manière la durée de contact, pendant laquelle le courant éloc #-que est distribué<B>à</B> l'enroulement magnétisant, est égale au temps pendant lequel les deux oscillateurs mécaniques sont simultanément en contact avec la roue d'échappement 14 ce qui per met d'éliminer automatiquement les erreurs intro duites par les asymétries des mouvements oscffi, a- toires des lames vibrantes.
Dans une variante il serait possible de prévoir deux roues d'échappement solidaires du même axe<B>8</B> et coopérant chacune avec une des lames vibrante.
Le dispositif décrit est utilisable pour entraîner <B>à</B> vitesse constante un organe quelconque non mesu reur du temps tel que par exemple un phonéto- gramme, le, plateau d'un tourne-disques, tambour ou bande d#un instrument enregistreur des variations d!une grandeur physique au cours du temps.
Electric motor with speed regulator device, <B> to </B> the exclusion of a time measuring instrument motor The present invention relates to an electric motor with speed regulator device <B> to </B> the present invention clusion <B> of </B> time measuring instrument motor, motor comprising a rotor and a coaxial multipole stator and a magnetizing winding coaxial with said rotor and stator, characterized in that this winding is supplied intermittently by a switch constituted by at least one escape wheel integral with the rotor and whose <B> co- </B> teeth operate successively with part of at least one mechanical oscillator.
The appended drawing illustrates schematically and <B> to </B> by way of example an embodiment of the engine with speed regulator according to the invention.
Fig, <B> 1 </B> is a top view with the support plate removed.
Fig. 2 is an axial section along the line <B> 11-11 </B> of FIG. <B> 1. </B>
Fig. <B> 3 </B> is a diagram illustrating curves <B> of </B> variation <B> of </B> speed as a function of the supply voltage of the motor.
Fig. 4 is an electrical diagram of the motor power supply.
<B> The </B> electric motor with speed regulator device comprises a fixed part rigidly mounted on a support plate <B> 1 </B> and a movable part, parallel <B> to </B> the fixed and pivoted part on the one hand on the support plate <B> 1 </B> and on the other hand on a plate 2.
The fixed part consists of a stator <B> 3 </B> made of a ferromagnetic material exhibiting low remanence, the poles of which are formed by fingers 4 carried by a disc <B> 5 </B> and forming a right angle with the latter and by a magnetizing winding <B> 6; </B> the tubular core <B> 7, </B> is located coaxially <B> within </B> the interior of said stator. This core <B> (7) </B> and the stator disk are integral with one <B> </B> the other so <B> to </B> for mer part of the magnetic circuit inductor.
The movable part comprises a shaft <B> 8, </B> which is made of an emagnetic material in the example illustrated, pi voted in bearings <B> 9, 10 </B> respectively secured to the support plate < B> 1 </B> and <B> of </B> plate 2. This shaft carries a magnetic armature circuit formed by a tubular cannon <B> 11, </B> driven on the shaft <B > 8, </B> and carrying <B> at </B> one of its ends a rotor made of ferromagnetic material exhibiting low remanence.
This ro tor has a disc 12 and poles formed by fingers <B> 13 </B> forming a right angle with <B> le </B> say 12 and located on a cylindrical surface with a diameter different from that of the cylindrical surface containing the poles of the stator. This rotor is, in the illustrated embodiment, arranged such that the fingers 4 of the stator are located <B> inside </B> the inside of the rotor and that the number of, its fingers <B> 13 < / B> is equal to the number of fingers 4 of the stator. In addition, the width of these fingers <B> 13 </B> and 4 are identical, in the example illustrated. The -stator fingers 4 could be located <B> on </B> the outside of the rotor.
An escape wheel 14 made of current-conducting material is force-driven on one of the ends of the shaft <B> 8. </B> The teeth of this escape wheel 14 comprises, in the illustrated example, a number of teeth <B> 15 </B> equal to the number <B> of </B> poles of the stator and of the rotor. In the embodiment shown here, the angular position of this escape wheel on the <B> 8 </B> shaft is such that, seen in plan, a radius not through the <U> vertex </U> of each -tooth <B> 15 </B> coincides with the axis of symmetry of a finger <B> 13 </B> of the -rotor.
The motor is supplied by means of a direct current source of which one of the poles <B> A </B> is electrically connected <B> to </B> one of the ends <B> N </ B > of the magnetizing winding <B> 6 </B> while the second <B> pole </B> B is connected via a switch <B> to </B> at the end of the said magnetizing winding.
The intermittent contact device consists of a mechanical oscillator formed in the example illustrated by a vibrating blade <B> 17 </B>, one of the ends of which is embedded in a part rigidly fixed on the plate 2 and electrically connected. at pole <B> A </B> of the source <B> of </B> direct current. This vibrating blade carries a <B> contact <B> 18 </B> finger in the shape of a beak <B> cooperating </B> with the teeth of the escape wheel 14. This wheel exhaust 14 is permanently electrically connected by a contact <B> to </B> friction <B> 19 at </B> the end <B> S </B> of the 'magri6tizing winding <B> 6. </B>
The vibrating blade - <B> 17 </B> is positioned <B> in </B> -such way that the contact finger <B> 18 </B> carried by this blade co operates, when <B> the </B> engine is running, with a tooth <B> 15 </B> of the escape wheel 14 at the moment when the fingers 4 and <B> 13 </B> of the stator and the rotor respectively are angularly offset with respect to each other by a value approximately equal to <B> to </B> a half pole pitch.
Adjustment means are provided for adjusting the frequency of oscillation of the vibrating blade. These means <B> of </B> adjustment are -constituted, in the embodiment illustrated, by a weight P movable along the vibrating blade <B> 17. </B>
The described motor operation is as follows <B>: </B> When the motor is running, the rotor turns in the direction of the arrow <B> f </B> and the vibrating blade <B> 17 </B> vibrate in the plane of the escape wheel in the direction of the arrow t. As a result of these two movements, the relative position of this vibrating blade and of the escape wheel 14 varies over time. This variation must be cyclical so that the running of the motor is constant.
<B> A </B> the instant shown <B> to </B> in fig. <B> 1, </B> the contact finger <B> 18 </B> of the vibrating blade <B> 17 </B> is in contact with a tooth <B> 15 </B> of the wheel exhaust 14. The magnetizing winding is energized, creating in the stator and the rot # poles of <B> of </B> opposite signs. These poles, those of the stator and those of the rotor, due to the fixed angular position of the escape wheel relative to the rotor, are <B> at </B> this instant angularly offset with respect to each other of a value practically equal to <B> to </B> one of # mid-pole pitch.
Interpolar attractive forces appear, tending <B> to </B> rotate the rotor in <B> the </B> direction of arrow f. Indeed, due to the self-induction <B> of </B> the magnetizing winding <B> 6, </B> the maximum <B> of </B> induction and therefore of the magnetic forces appear with a certain delay <B> of </B> so that at this instant, the rotor having continued its rotation by a value equal to <B> to </B> a fraction <B> of </B> not , <B> it. y </B> has attraction defined in a direction of rotation.
An instant later the contact finger <B> 18 </B> of the vibrating blade <B> 17, </B> is withdrawn by its own oscillation out of the teeth of the exhaust nozzle 14 and the magnetizing winding <B> 6 </B> is no longer powered. The tooth <B> 15 </B> coming to cooperate with the vibrating blade escapes, then the oscillating movement of the vibrating blade reintroduces the contact finger into the teeth of the escape wheel to cooperate with the tooth <B> 15 </B> next.
Although we do not know <B> at </B> at the present time the exact theoretical course of the complex energy phenomena which take place during these successive contacts between the vibrating blade and the escapement-nut, practical tests show that this switch realizes an automatic electromechanical regulation of the motor.
The oscillations <B> of </B> the vibrating blade <B> 17 </B> whose natural frequency, adjustable by the adjustment means, is well determined, are maintained by the thrust exerted by each successive tooth of the escape wheel when it comes into contact by its side with the contact finger of the vibrating blade. Thus, during each of these successive contacts, the escape wheel gives an impulse <B> to </B> the vibrating blade which lets <B> </B> <B> </B> the tooth escape. These successive pulses allow the maintenance of <B> the </B> oscillating <B> at </B> its frequency, specific to the vibrating blade <B> 17. </B> This vibrating blade and the wheel exhaust therefore read a kind of mechanical regulating device.
In addition, the electrical energy transmitted to the motor is a function of the duration of the <B> contact between </B>. the vibrating blade and the escape wheel, so the value of the motor torque depends on the position of the rotor relative to the stator when the vibrating blade comes into contact with the side of a tooth <B> 15. </B> Thanks <B> to </B> these peculiarities, this vibrating blade, cooperating with the exhaust wheel, constitutes an electric regulating device.
Practical tests have shown that when the rotor is in advance of the position that it should <B> oc- </B> cup the quantity of electric energy transmitted <B> to </B> it is lower. , while it is stronger when the rotor is lagging, relative to <B> </B> the amount of electrical energy transmitted by the source <B> of </B> current to the motor when the rotor turns <B> at </B> the desired speed. In this way, an electric, automatic regulation of the engine speed is obtained.
The curves illustrated <B> to </B> in fig. <B> 3 </B> show <B> to </B> for comparison the speed variation in percent according to the motor supply voltage. These curves were recorded during the testing of a prototype, and the results obtained are liable to be further improved during the final development of the engine according to the invention.
<B> It </B> is striking to notice that the motor fitted with the <B> with </B> intermittent contact power supply device (curve a) exhibits an increase in <B> in </B> speed of <B > <I> 0.5 </I>% </B> only when the supply voltage changes from <B> 5 <I> to </I> 10 </B> volts while the same motor powered without said device (curve <B> b) </B> sees its speed double for the same increase in voltage.
Tests currently underway tend to <B> </B> show with certainty that this mode of <B> </B> electromechanical regulation also makes it possible to obtain effective speed regulation when the resistive torque of the motor. varied.
The present invention provides automatic electromechanical regulation of a low power <B> </B> motor, of the order of a few watts or more, making it possible to make the speed of rotation of this motor practically independent of its speed. supply voltage and its resistive torque.
An embodiment of the engine according to the invention has been described, <B> to </B> by way of example, but it goes without saying that <B> </B> numerous variations are possible. In particular the shape <B> of the </B> stator and the rotor as well as that of their blades could be different. <B> There </B> indeed exist many types of low power electric motors which can be used. % pplicate the invention.
Further, the shape of the teeth <B> 15 of </B> the escape wheel 14 may be different from that illustrated. In particular, these teeth do not have to be necessarily symmetrical, in fact only the front side <B> of </B> each of these teeth is used and cooperates with the vibrating blade. Under these conditions, the rear flank of these teeth could have any shape whatsoever.
In addition, it is obvious that the shape of the front flank of these <B> 15 </B> teeth can have an influence both on the mechanical and electrical regulation and other shapes than that iH) ustrée, for example rectilinear, can be considered.
The means for adjusting the frequency of oscillation of the mechanical oscillator may be any device currently known and used for this purpose.
In another embodiment, the contact finger <B> 18 </B> could be fixed not <B> to </B> the free end <B> of </B> the blade <B> 17 </B> but at a point located between this free end and the embedding <B> of </B> this la-me; the position of this contact finger could be adjustable along the vibrating blade <B> 17. </B>
<B> It </B> is known that some resistance problems arise at the point of embedding of a <B> vibrating blade </B> which cannot always be solved with satisfaction. To eliminate these problems, a variant of the alternator according to the invention could include a mechanical oscillator consisting of a tuning fork, one or both of whose branches would be provided with a contact finger cooperating with the escape wheel.
In another variant, the <B> 19 </B> slider could be replaced by a second oscillator formed in the same way as the mechanical oscillator <B> already described, and whose contact finger would cooperate also with the teeth of the escape wheel 14. The two contact fingers of the mechanical oscillators are located in an axial plane of the rotor.
This arrangement is especially advantageous where the escapement wheel is contained in a vertical plane.
In fact the oscillation of a vibrating plate in a vertical plane is disturbed by gravity so that the amplitude of the oscillating movement of one of the vibrations is greater than that of the other.
In the last arrangement described, two vibrating blades cooperate simultaneously with the den-tare of an escape wheel, one blade back cooperating with this toothing during its upward movement while the other cooperates with said toothing during <B > of </B> its descending movement. <B> It </B> should also be noted that the oscillations of the blades are out of phase <B> by 1800.
In this way, the contact time, during which the eloc # -que current is distributed <B> to </B> the magnetizing winding, is equal to the time during which the two mechanical oscillators are simultaneously in contact with the escape wheel 14 which makes it possible to automatically eliminate the errors introduced by the asymmetries of the oscillating movements of the vibrating blades.
In a variant, it would be possible to provide two escapement wheels integral with the same <B> 8 </B> axis and each cooperating with one of the vibrating blades.
The device described can be used to drive <B> at </B> constant speed any non-time-measuring device such as, for example, a phonetogram, the turntable of a record player, drum or tape. instrument for recording variations in a physical quantity over time.