CH358400A - Process for manufacturing a zipper element and machine for carrying out this process - Google Patents

Process for manufacturing a zipper element and machine for carrying out this process

Info

Publication number
CH358400A
CH358400A CH358400DA CH358400A CH 358400 A CH358400 A CH 358400A CH 358400D A CH358400D A CH 358400DA CH 358400 A CH358400 A CH 358400A
Authority
CH
Switzerland
Prior art keywords
mandrel
propeller
die
helix
punching
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Inventor
Yoshida Tadao
Original Assignee
Yoshida Tadao
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Yoshida Tadao filed Critical Yoshida Tadao
Publication of CH358400A publication Critical patent/CH358400A/en

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B29WORKING OF PLASTICS; WORKING OF SUBSTANCES IN A PLASTIC STATE IN GENERAL
    • B29DPRODUCING PARTICULAR ARTICLES FROM PLASTICS OR FROM SUBSTANCES IN A PLASTIC STATE
    • B29D5/00Producing elements of slide fasteners; Combined making and attaching of elements of slide fasteners
    • B29D5/06Producing elements of slide fasteners; Combined making and attaching of elements of slide fasteners the interlocking members being formed by continuous helix

Description

  

  
 



  Procédé pour fabriquer un élément de fermeture à glissière
 et machine pour la mise en oeuvre de ce procédé
 La présente invention a pour objet un procédé pour fabriquer un élément de fermeture à glissière à partir d'un fil en résine synthétique thermoplastique, par exemple en chlorure de polyvinyle, en polyéthylène, etc.



   Le procédé selon l'invention est caractérisé en ce qu'on fait avancer de manière continue un fil de résine thermoplastique que   l'on    enroule autour d'un mandrin tout en le chauffant de façon à former de manière continue une hélice ayant un pas déterminé, on arrête ensuite le mouvement d'avance d'un tronçon de ladite hélice, on applique une action de poinçonnement audit tronçon d'hélice pendant qu'il est maintenu arrêté, puis   l'on    fait de nouveau avancer le tron çon qui a été soumis à l'action de poinçonnement.



   L'invention a également pour objet une machine pour la mise en oeuvre de ce procédé, caractérisée en ce qu'elle comprend un mandrin fixe, une tête formehélice ayant une matrice rotative agencée de manière à former de façon continue une hélice à partir d'un fil en résine thermoplastique enroulé autour dudit mandrin, un dispositif de chauffage pour chauffer ladite matrice, un second dispositif de chauffage et un dispositif de refroidissement disposés à la suite   l'un    de l'autre le long dudit mandrin derrière ladite matrice rotative, des matrices poinçonneuses disposées dans le voisinage dudit dispositif de refroidissement transversalement par rapport audit mandrin, un dispositif d'alimentation situé en regard dudit mandrin de façon à entrer en prise avec l'hélice enroulée sur le mandrin,

   et un mécanisme agencé de manière à entraîner en synchronisme ladite tête forme-hélice, lesdites matrices poinçonneuses et ledit dispositif d'alimentation.



   Les dessins annexés représentent, à titre d'exemple, une forme d'exécution de la machine selon l'invention.



   La fig. 1 est une élévation latérale, partiellement en coupe, d'un dispositif forme-hélice que comprend ladite forme d'exécution.



   La fig. 2 est une élévation montrant seulement la tête du dispositif forme-hélice.



   La fig. 3 est une coupe à échelle agrandie d'une matrice rotative montée dans la tête montrée à la fig. 2 d'une tuyère servant à souffler de l'air chaud.



   La fig. 4 est une vue en plan à échelle agrandie d'une tête poinçonneuse et des cames associées que comprend la machine de la fig. 1, les matrices poin çonneuses étant montrées en position fermée.



   La fig. 5 est une vue latérale d'un élément de fermeture à glissière en forme d'hélice, tel qu'il est formé par ladite machine, un tronçon étant montré dans son état juste avant que soient formées les parties de prise.



   La fig. 6 est une vue en plan de cet élément.



   La fig. 7 est une coupe montrant un mécanisme à engrenages servant à entraîner en synchronisme la tête forme-hélice montrée particulièrement à la fig. 2, la tête poinçonneuse montrée particulièrement à la fig. 4 et un dispositif d'alimentation montré à la fig. 1.



   La fig. 8 est un schéma montrant la disposition des engrenages montrés à la fig. 7.



   En se référant au dessin, on voit un mandrin 1 sur lequel doit être enroulé un fil 6 en résine thermoplastique. Le mandrin 1 est maintenu entre un support 2 monté verticalement sur une partie fixe A du bâti de la machine et un bloc 32 reliant une paire d'organes de support verticaux 30 fixés à ladite partie de bâti A. Un pilier 12 est fixé à la partie de bâti A  
 du côté opposé audit support 2 et coaxialement au
 dit mandrin 1. Un disque rotatif 11 est monté rota
 tivement sur ledit pilier 12 au moyen de paliers 13
 disposés entre ledit pilier et ledit disque. Le disque
   1 1    est entraîné par une roue dentée 14 à partir d'un
 dispositif d'entraînement tel que, par exemple, un moteur électrique (non représenté).



   Une bobine d'approvisionnement 5 et montée rotativement sur un arbre vertical 7 fixé au disque   1 1    près de son bord. L'arbre vertical 7 est fixé à son
 extrémité supérieure à une extrémité d'un bras 10 par un écrou vissé sur ladite extrémité. Un ressort de compression 9 entoure l'extrémité supérieure de l'arbre 7 entre la joue supérieure de la bobine 5 et le bras 10.



   Une matrice forme-hélice 3 est fixée à l'autre extrémité dudit bras 10, et présente un trou central 40 traversé par le mandrin 1, de sorte que, lorsque le disque   1 1    est entraîné par la roue dentée 14, la matrice 3 peut tourner suivant le mouvement de révolution de l'arbre 7. La matrice 3 présentant le trou 40 est formée de deux moitiés se touchant l'une l'autre dans un plan passant par l'axe dudit trou, lesdites moitiés présentant des évidements qui définissent le trou 40 et étant reliées entre elles par un boulon 60.



   Le disque rotatif 11 et les moyens rotatifs comprenant l'arbre 7 et la matrice 3 constituent une tête forme-hélice. Ladite tête est en outre munie d'un dispositif pour tendre le fil. Un bras 8 est fixé par une extrémité à l'extrémité inférieure de l'arbre 7 et supporte un pilier vertical 33 fixé à l'autre extrémité du bras 8. Un coulisseau 34 est monté sur ledit pilier 33 et tend à revenir dans une position neutre sous l'action de ressorts 28 et 35 entourant ledit pilier de part et d'autre du coulisseau 34. Le ressort supérieur 28 est maintenu en position par un collier 36 fixé à l'extrémité supérieure du pilier 33. Le coulisseau 34 est munie d'un crochet 37 qui est destiné à entrer en prise avec le fil de résine 6 du côté opposé à la bobine 5. Ledit collier 36 est muni d'un galet de guidage 38 du même côté du pilier que ledit crochet.



  Le fil de résine 6 est conduit vers la matrice 3 au moyen du crochet 37 et du galet 38 à partir de la bobine 5 et s'enroule autour du mandrin 1 lors de la rotation de la tête forme-hélice.



   Le ressort de compression 9 agissant entre le bras 10 et la joue de la bobine 5 tend à maintenir uniforme la tension du fil 6 lorsque le fil est tiré de manière continue à partir de la bobine 5. En outre, le coulisseau 34 et les ressorts 28 et 35 servent à absorber toute vibration du fil due à la rotation rapide, pour maintenir uniforme la tension du fil.



   Comme décrit plus haut, la matrice forme-hélice ou matrice rotative 3 est fixée à l'extrémité extérieure du bras 10 et est munie du trou 40 que traverse centralement le mandrin 1, comme clairement montré à la fig. 3. Une rainure 4 hélicoïdale est formée dans la paroi périphérique intérieure dudit trou de matrice 40. Cette rainure 4 est formée de façon continue à partir d'un point voisin de l'extrémité inférieure et
 s'étend jusqu'à l'extrémité supérieure du trou 40.



  L'extrémité inférieure ou partie initiale de la rainure 4 communique avec l'extérieur de la surface inférieure de la matrice 3 par un alésage incliné 41.



  Avant le début de l'opération de formage de l'hélice, les deux moitiés de la matrice 3 sont séparées l'une de l'autre en enlevant le boulon de fixation 60, l'extrémité du fil 6 est introduite à la main dans l'alésage 41, la partie du fil 6 qui fait saillie hors de l'alésage 41 est enroulée sur le mandrin 1, jusqu'à ce qu'elle atteigne un dispositif d'alimentation 42 décrit plus loin, puis les deux moitiés de la matrice 3 sont de nouveau réunies par le boulon 60.



   Dans l'état décrit ci-dessus, lorsque le disque   1 1    tourne et que la tête forme-hélice effectue un mouvement de révolution, le fil 6 est formé de manière continue en une hélice dans le passage hélicoïdal formé entre ladite rainure 4 et la surface périphérique du mandrin 1, et avance en direction de l'ouverture de sortie de la matrice 3. Lorsque cette rotation se poursuit, I'hélice sort par l'ouverture de sortie de la matrice 3, en glissant le long de la surface périphérique du mandrin 1. Ainsi est formée une hélice continue S en résine thermoplastique.



   Pendant le processus décrit ci-dessus, pour faciliter la formation de l'hélice, le fil 6 de résine thermoplastique est chauffé pendant qu'il se trouve à l'intérieur de la matrice 3. Ce chauffage peut être effectué en soufflant de l'air chaud sur la matrice 3. Dans la présente machine, pour rendre efficace le chauffage, la surface d'extrémité supérieure de la matrice 3 présente une rainure annulaire 42 entourant le trou de matrice 40. Une tuyère 15 est disposée en face de la rainure 42, de sorte que de l'air chaud peut être soufflé sur la rainure rotative 42 et que la matrice 3 est chauffée de façon suffisante. La tuyère 15 est fixée à une pièce solidaire des organes de support 30 et est reliée à une source appropriée, non représentée, d'air chaud.



   L'hélice formée par la matrice rotative traverse un dispositif de chauffage 16 monté sur les organes de support 30, yest chauffée, de sorte que les tensions internes sont supprimées, puis elle est fixée en une hélice de forme correcte par de l'air froid soufflé par un dispositif de refroidissement 17 monté sur   l'un    des organes de support 30. Le dispositif 17 est muni d'une tuyère et est relié à une source appropriée d'un agent refroidisseur par une tubulure 17a. De l'air froid est ainsi soufflé sur l'hélice S à travers la tuyère susmentionnée.



   Une fois que lesdites tensions ont été supprimées et que l'hélice a été refroidie et fixée dans sa forme correcte, l'hélice est conduite dans une tête poin çonneuse munie de matrices 18 et 19. Dans cette tête, on forme sur l'hélice S des parties de prise ou d'accouplement destinées à permettre le fonctionnement de la fermeture, sur un côté de l'hélice. Un dispositif d'alimentation 24 est monté sur les organes de support 30 de façon à introduire une partie de l'hélice dans ladite tête poinçonneuse. Le dispositif d'alimen  tation 24 provoque un mouvement périodique en synchronisme avec l'ouverture des matrices 18 et 19 de façon à amener une longueur axiale définie de l'hélice entre les matrices 18 et 19 et à arrêter cette longueur dans cette position pendant l'opération de poinçonnage suivante.

   Ce dispositif d'alimentation et son mécanisme d'entraînement seront décrits plus loin.



   Comme montré sur la fig. 4, la tête poinçonneuse comprend les matrices 18 et 19 montées à coulisse sur une plaque de base 43, de manière à pouvoir se rapprocher l'une de l'autre à partir de côtés opposés du mandrin 1 et se séparer ensuite l'une de l'autre pour retourner dans leur position primitive. Ladite plaque de base 43 peut avantageusement être fixée à une partie fixe de la machine ou peut être fixée aux organes de support 30 par des moyens appropriés. Une tige 22 animée d'un mouvement de vaet-vient est disposée au-dessus de la plaque de base 43 et est montée dans un palier 44 fixé à ladite plaque. La tige 22 est articulée à son extrémité avec une extrémité d'un levier 31 qui peut pivoter à son tour sur la plaque de base 43 à l'aide d'un tourillon 45.

   Une butée 46 est fixée de façon réglable à l'autre extrémité du levier 31, et une autre butée 47 est fixée à la paroi intérieure de la partie coudée 48 de la tige 22 en alignement avec la première butée susmentionnée 46.



   Entre ces butées 46 et 47, les deux matrices poinçonneuses 18 et 19 sont montées à coulisse sur la plaque de base 43. Ces matrices 18 et 19 présentent des goujons 49 et 50 avec lesquels entrent respectivement en prise les extrémités de ressorts 51 et 52 agissant en sens contraires pour écarter les goujons   l'un    de l'autre, les autres extrémités de ces ressorts étant fixées à la plaque de base 43. Par conséquent, les matrices poinçonneuses 18 et 19 laissent normalement entre leurs extrémités opposées un espace laissant passer librement l'hélice formée par l'élément de fermeture. La fig. 4 montre la tige 22 poussée vers la droite et les deux matrices 18 et 19 fermées pour presser l'hélice sur le mandrin 1 à partir des deux côtés.



   Le fonctionnement décrit ci-dessus des matrices 18 et 19 est commandé par une came 21 portée par l'extrémité supérieure d'un arbre vertical 20 monté rotativement sur le bâti de la machine par des moyens appropriés non représentés (fig. 1). En se référant à la fig. 4, on voit que la came 21 présente sur une partie de son pourtour un lobe 52 en prise avec un galet 23 monté rotativement sur l'extrémité extérieure de la tige 22.



   Avec la disposition qui vient d'être décrite, lorsque la came 21 tourne, la tige 22 exécute un mouvement de va-et-vient. En d'autres termes, lorsque le galet 23 est en contact avec la partie circulaire de la came, il est maintenu dans sa position de gauche par les ressorts 51 et 52. Lorsque le lobe 52 de la came 21 agit sur le galet 23, la tige 22 est déplacée vers la droite, la butée 47 pousse la matrice poinçonneuse 18 vers la droite, le levier 31 se déplace dans le sens horaire et la butée 46 est par suite déplacée vers la gauche pour pousser la matrice poinçonneuse 19 vers la gauche. Par suite, les deux matrices 18 et 19 sont pressées contre le mandrin 1 et pressent des parties déterminées des spires de l'hélice autour du mandrin. Cette pression des matrices 18 et 19 a pour effet de former des parties de prise sur un côté de l'hélice.

   Lorsque la came 21 continue de tourner jusqu'à ce que le lobe 52 dépasse le galet 23, la matrice 18 est tirée en arrière vers la gauche par le ressort 52 et la matrice 19 est tirée en arrière vers la droite par le ressort 51. Par suite de ces mouvements de recul, la tige 22 se déplace vers la gauche lorsque le galet 23 arrive sur la partie circulaire de la came 21.



   Lors du mouvement périodique d'alimentation produit par le dispositif 24, les matrices 18 et 19 forment successivement les parties de prise sur l'hélice. Un dispositif de chauffage est disposé dans la matrice 18 de façon que l'hélice S puisse être chauffée lors de son contact avec la matrice 18, de manière à être ramollie à un degré suffisant pour permettre ledit formage. Un dispositif électrique de chauffage ou un dispositif à vapeur ou à air chaud peut être utilisé pour ce chauffage.



   Pendant le fonctionnement susmentionné des matrices poinçonneuses 18 et 19, l'alimentation produite par le dispositif 24 est suspendue. Cependant, lorsque le galet 23 touche de nouveau le pourtour circulaire de la came 21, le dispositif 24 se remet à fonctionner.



  Sous l'action du dispositif 24, une autre partie de l'hélice S est introduite dans la tête poinçonneuse.



  Ainsi, le poinçonnage produit par ladite tête et l'alimentation se répètent alternativement avec une période fixe.



   Une fois que les parties de prise sont formées par les matrices poinçonneuses comme décrit plus haut, l'hélice S passe devant un dispositif de refroidissement 27 monté sur   l'un    des organes de support 30, l'hélice étant ainsi refroidie et par conséquent fixée sous la forme donnée. Ce dispositif de refroidissement est muni à son extrémité extérieure d'une tubulure 56 fournissant de l'air froid et d'une tuyère pour souffler l'air froid en direction de l'hélice.



   Dans la machine montrée sur la fig. 1, le dispositif d'alimentation 24 est disposé entre les organes de support 30 et comprend un arbre rotatif 57 disposé perpendiculairement au mandrin 1 et tournant dans des paliers montés sur les organes de support 30. Un pignon de chaîne 25 est fixé à l'extrémité extérieure de l'arbre 57 et est entraîné par une chaîne mue par un dispositif d'entraînement approprié, non représenté, par l'intermédiaire d'un mécanisme réducteur également non représenté. Ce dispositif d'entraînement peut être constitué par le moteur électrique servant à entraîner le disque 11. Le dispositif d'alimentation 24 est constitué par une roue dentée droite muni à sa périphérie extérieure d'une denture ayant le même pas que celui de l'hélice S.



  La denture de cette roue 24 est destinée à engrener  avec les spires de l'hélice S de façon à faire avancer l'hélice vers le haut lors de la rotation de cette roue 24. Cette roue dentée 24 ne doit tourner que lorsque les matrices poinçonneuses 18 et 19 sont ouvertes et doit être arrêtée lorsque les matrices sont fermées.



  L'hélice S est finalement poussée au-dehors de la machine par un tuyau-guide 26 supporté par les organes 30.



   Le mécanisme d'entraînement servant à synchroniser le fonctionnement des matrices de la tête poin çonneuse avec celui du dispositif d'alimentation, va maintenant être expliqué en regard des fig. 7 et 8.



   Une roue dentée 61 est en prise avec le disque   1 1    faisant tourner la tête forme-hélice. La rotation de la roue 61 est transmise à une roue dentée 64 par des pignons 62 et 63, et l'arbre 20 de la roue 64 tourne avec une vitesse déterminée par rapport à la vitesse de rotation de la tête forme-hélice. Lorsque l'arbre 20 tourne, les matrices poinçonneuses 18 et 19 fonctionnent et un certain nombre de spires de l'hélice sont soumises à l'action des matrices poinçonneuses pendant une course des matrices.



   La roue dentée 64 entraîne en outre un pignon 65. Une roue d'arrêt 66 tournant avec le pignon 65 est fixée coaxialement au pignon 65 et est en prise avec une croix de Malte 70. La roue d'arrêt 66 est munie d'un disque de guidage 68 en contact avec la surface périphérique extérieure de la croix de Malte 70. Une encoche 69 est formée dans le disque 68.



  La roue 66 est munie près de son bord d'une goupille 67. Lorsque ladite roue 66 tourne, la goupille 67 pénètre successivement dans chacune des quatre encoches 73 de la croix de Malte 70 et donne un mouvement intermittent à cette dernière. Sur l'arbre de la croix de Malte 70 est fixée une vis sans fin 78 qui engrène avec une roue à vis sans fin 72 montée sur un arbre 79 portant un pignon de chaîne 71.



   Ainsi, la rotation du disque   1 1    fait tourner par intermittence le pignon 71 par l'intermédiaire du train d'engrenages susmentionné. Comme le pignon 71 et l'arbre 20 sont tous deux inclus dans le train d'engrenages susmentionné, ils agissent toujours en synchronisme   l'un    avec l'autre.



   Les pignons de chaîne 71 et 25 (fig. 1) sont reliés   l'un    avec l'autre par une chaîne sans fin et sont entraînés par intermittence de sorte que le mouvement de la roue dentée 24 coïncide avec celui du pignon de chaîne 71.
  



  
 



  Method for making a zipper element
 and machine for the implementation of this method
 The present invention relates to a process for manufacturing a zipper element from a thermoplastic synthetic resin yarn, for example polyvinyl chloride, polyethylene, etc.



   The method according to the invention is characterized in that a thermoplastic resin wire is continuously advanced which is wound around a mandrel while heating it so as to continuously form a helix having a determined pitch. , the forward movement of a section of said propeller is then stopped, a punching action is applied to said propeller section while it is kept stopped, then the section which has been subjected to the punching action.



   The subject of the invention is also a machine for implementing this method, characterized in that it comprises a fixed mandrel, a helical head having a rotating die arranged so as to continuously form a helix from a thermoplastic resin wire wound around said mandrel, a heater for heating said die, a second heater and a cooling device disposed consecutively along said mandrel behind said rotating die, punching dies arranged in the vicinity of said cooling device transversely with respect to said mandrel, a feed device located opposite said mandrel so as to engage with the helix wound on the mandrel,

   and a mechanism arranged to synchronously drive said helix head, said punching dies and said feed device.



   The appended drawings show, by way of example, an embodiment of the machine according to the invention.



   Fig. 1 is a side elevation, partially in section, of a helix device included in said embodiment.



   Fig. 2 is an elevation showing only the head of the helix device.



   Fig. 3 is a section on an enlarged scale of a rotary die mounted in the head shown in FIG. 2 of a nozzle for blowing hot air.



   Fig. 4 is a plan view on an enlarged scale of a punching head and the associated cams which the machine of FIG. 1, the punching dies being shown in the closed position.



   Fig. 5 is a side view of a helix-shaped zipper member as formed by said machine, a section being shown in its state just before the engagement portions are formed.



   Fig. 6 is a plan view of this element.



   Fig. 7 is a sectional view showing a gear mechanism serving to synchronously drive the helix head shown particularly in FIG. 2, the punching head shown particularly in FIG. 4 and a feed device shown in FIG. 1.



   Fig. 8 is a diagram showing the arrangement of the gears shown in FIG. 7.



   Referring to the drawing, we see a mandrel 1 on which must be wound a wire 6 of thermoplastic resin. The mandrel 1 is held between a support 2 mounted vertically on a fixed part A of the machine frame and a block 32 connecting a pair of vertical support members 30 attached to said frame part A. A pillar 12 is fixed to the frame. frame part A
 on the side opposite said support 2 and coaxially with
 said mandrel 1. A rotating disc 11 is mounted rota
 tively on said pillar 12 by means of bearings 13
 arranged between said pillar and said disc. The disc
   1 1 is driven by a toothed wheel 14 from a
 drive device such as, for example, an electric motor (not shown).



   A supply reel 5 and rotatably mounted on a vertical shaft 7 fixed to the disc 1 1 near its edge. The vertical shaft 7 is fixed to its
 upper end to one end of an arm 10 by a nut screwed onto said end. A compression spring 9 surrounds the upper end of the shaft 7 between the upper cheek of the coil 5 and the arm 10.



   A helix-shaped die 3 is fixed to the other end of said arm 10, and has a central hole 40 through which the mandrel 1 passes, so that, when the disc 11 is driven by the toothed wheel 14, the die 3 can rotate according to the movement of revolution of the shaft 7. The die 3 having the hole 40 is formed of two halves touching each other in a plane passing through the axis of said hole, said halves having recesses which define hole 40 and being interconnected by a bolt 60.



   The rotary disk 11 and the rotary means comprising the shaft 7 and the die 3 constitute a helical head. Said head is also provided with a device for tensioning the thread. An arm 8 is fixed by one end to the lower end of the shaft 7 and supports a vertical pillar 33 fixed to the other end of the arm 8. A slider 34 is mounted on said pillar 33 and tends to return to a position. neutral under the action of springs 28 and 35 surrounding said pillar on either side of slider 34. The upper spring 28 is held in position by a collar 36 fixed to the upper end of the pillar 33. The slider 34 is provided with a hook 37 which is intended to engage with the resin thread 6 on the side opposite to the spool 5. Said collar 36 is provided with a guide roller 38 on the same side of the pillar as said hook.



  The resin thread 6 is led to the die 3 by means of the hook 37 and the roller 38 from the spool 5 and is wound around the mandrel 1 during the rotation of the helical head.



   The compression spring 9 acting between the arm 10 and the cheek of the spool 5 tends to keep the tension of the thread 6 uniform as the thread is pulled continuously from the spool 5. In addition, the slider 34 and the springs 28 and 35 serve to absorb any vibration of the yarn due to the rapid rotation, to keep the yarn tension uniform.



   As described above, the form-helix or rotary die 3 is fixed to the outer end of the arm 10 and is provided with the hole 40 through which the mandrel 1 passes centrally, as clearly shown in FIG. 3. A helical groove 4 is formed in the inner peripheral wall of said die hole 40. This groove 4 is formed continuously from a point near the lower end and
 extends to the upper end of hole 40.



  The lower end or initial part of the groove 4 communicates with the outside of the lower surface of the die 3 by an inclined bore 41.



  Before the start of the helix forming operation, the two halves of the die 3 are separated from each other by removing the fixing bolt 60, the end of the wire 6 is introduced by hand into the bore 41, the part of the wire 6 which protrudes out of the bore 41 is wound on the mandrel 1, until it reaches a feed device 42 described later, then the two halves of the die 3 are again joined by bolt 60.



   In the state described above, when the disc 11 rotates and the helix-shaped head performs a movement of revolution, the wire 6 is continuously formed into a helix in the helical passage formed between said groove 4 and the peripheral surface of the mandrel 1, and advances in the direction of the outlet opening of the die 3. When this rotation continues, the helix exits through the outlet opening of the die 3, sliding along the peripheral surface of the mandrel 1. Thus is formed a continuous helix S of thermoplastic resin.



   During the process described above, to facilitate the formation of the helix, the thermoplastic resin wire 6 is heated while it is inside the die 3. This heating can be carried out by blowing gas. hot air on the die 3. In the present machine, to make the heating efficient, the upper end surface of the die 3 has an annular groove 42 surrounding the die hole 40. A nozzle 15 is disposed opposite the groove 42, so that hot air can be blown over the rotary groove 42 and the die 3 is sufficiently heated. The nozzle 15 is fixed to a part integral with the support members 30 and is connected to a suitable source, not shown, of hot air.



   The propeller formed by the rotating die passes through a heater 16 mounted on the support members 30, is heated therein, so that internal stresses are removed, and then it is fixed into a properly shaped propeller by cold air. blown by a cooling device 17 mounted on one of the support members 30. The device 17 is provided with a nozzle and is connected to a suitable source of a cooling agent by a pipe 17a. Cold air is thus blown onto the propeller S through the aforementioned nozzle.



   Once said tensions have been removed and the propeller has been cooled and fixed in its correct shape, the propeller is driven into a punching head provided with dies 18 and 19. In this head, the propeller is formed S engagement or coupling parts intended to allow the operation of the closure, on one side of the propeller. A feed device 24 is mounted on the support members 30 so as to introduce a part of the helix into said punching head. The feed device 24 causes a periodic movement in synchronism with the opening of the dies 18 and 19 so as to bring a defined axial length of the helix between the dies 18 and 19 and to stop this length in this position during the next punching operation.

   This feed device and its drive mechanism will be described later.



   As shown in fig. 4, the punch head comprises the dies 18 and 19 slidably mounted on a base plate 43, so that it can approach each other from opposite sides of the mandrel 1 and then separate from one of them. the other to return to their original position. Said base plate 43 can advantageously be fixed to a fixed part of the machine or can be fixed to the support members 30 by suitable means. A rod 22 animated by a reciprocating movement is arranged above the base plate 43 and is mounted in a bearing 44 fixed to said plate. The rod 22 is articulated at its end with one end of a lever 31 which can in turn pivot on the base plate 43 by means of a journal 45.

   A stopper 46 is adjustably attached to the other end of the lever 31, and another stopper 47 is attached to the inner wall of the elbow portion 48 of the rod 22 in alignment with the aforementioned first stopper 46.



   Between these stops 46 and 47, the two punching dies 18 and 19 are slidably mounted on the base plate 43. These dies 18 and 19 have studs 49 and 50 with which the ends of the springs 51 and 52 respectively engage. in opposite directions to separate the studs from each other, the other ends of these springs being fixed to the base plate 43. Therefore, the punching dies 18 and 19 normally leave between their opposite ends a space allowing free passage. the propeller formed by the closure element. Fig. 4 shows the rod 22 pushed to the right and the two dies 18 and 19 closed to press the propeller onto the mandrel 1 from both sides.



   The operation described above of the dies 18 and 19 is controlled by a cam 21 carried by the upper end of a vertical shaft 20 rotatably mounted on the frame of the machine by suitable means not shown (FIG. 1). Referring to fig. 4, it can be seen that the cam 21 has on a part of its periphery a lobe 52 engaged with a roller 23 rotatably mounted on the outer end of the rod 22.



   With the arrangement which has just been described, when the cam 21 rotates, the rod 22 performs a reciprocating movement. In other words, when the roller 23 is in contact with the circular part of the cam, it is held in its left position by the springs 51 and 52. When the lobe 52 of the cam 21 acts on the roller 23, the rod 22 is moved to the right, the stopper 47 pushes the punching die 18 to the right, the lever 31 moves clockwise and the stopper 46 is therefore moved to the left to push the punching die 19 to the left . As a result, the two dies 18 and 19 are pressed against the mandrel 1 and press specific parts of the turns of the helix around the mandrel. This pressure of the dies 18 and 19 has the effect of forming engagement portions on one side of the propeller.

   As the cam 21 continues to rotate until the lobe 52 passes the roller 23, the die 18 is pulled back to the left by the spring 52 and the die 19 is pulled back to the right by the spring 51. As a result of these backward movements, the rod 22 moves to the left when the roller 23 arrives on the circular part of the cam 21.



   During the periodic feeding movement produced by the device 24, the dies 18 and 19 successively form the engagement parts on the propeller. A heater is disposed in the die 18 so that the helix S can be heated upon contact with the die 18, so as to be softened to a sufficient degree to allow said forming. An electric heater or a steam or hot air device can be used for this heating.



   During the aforementioned operation of the punching dies 18 and 19, the power produced by the device 24 is suspended. However, when the roller 23 again touches the circular periphery of the cam 21, the device 24 resumes operation.



  Under the action of the device 24, another part of the helix S is introduced into the punching head.



  Thus, the punching produced by said head and the feeding are repeated alternately with a fixed period.



   Once the engagement portions are formed by the punching dies as described above, the propeller S passes a cooling device 27 mounted on one of the support members 30, the propeller thus being cooled and therefore fixed. in the given form. This cooling device is provided at its outer end with a pipe 56 supplying cold air and a nozzle for blowing cold air in the direction of the propeller.



   In the machine shown in fig. 1, the feed device 24 is disposed between the support members 30 and comprises a rotary shaft 57 disposed perpendicular to the mandrel 1 and rotating in bearings mounted on the support members 30. A chain sprocket 25 is attached to the outer end of shaft 57 and is driven by a chain driven by a suitable drive device, not shown, via a reduction mechanism also not shown. This drive device can be constituted by the electric motor serving to drive the disc 11. The feed device 24 is constituted by a straight toothed wheel provided at its outer periphery with a toothing having the same pitch as that of the propeller S.



  The toothing of this wheel 24 is intended to mesh with the turns of the propeller S so as to cause the propeller to advance upwards during the rotation of this wheel 24. This toothed wheel 24 must only turn when the punching dies 18 and 19 are open and must be stopped when the dies are closed.



  The propeller S is finally pushed out of the machine by a guide pipe 26 supported by the members 30.



   The drive mechanism serving to synchronize the operation of the dies of the punching head with that of the feed device will now be explained with reference to FIGS. 7 and 8.



   A toothed wheel 61 is engaged with the disc 11 rotating the helical head. The rotation of the wheel 61 is transmitted to a toothed wheel 64 by pinions 62 and 63, and the shaft 20 of the wheel 64 rotates at a speed determined with respect to the speed of rotation of the helical head. As the shaft 20 rotates, the punch dies 18 and 19 operate and a number of turns of the helix are subjected to the action of the punch dies during a stroke of the dies.



   The toothed wheel 64 further drives a pinion 65. A stop wheel 66 rotating with the pinion 65 is fixed coaxially with the pinion 65 and engages with a Maltese cross 70. The stop wheel 66 is provided with a guide disc 68 in contact with the outer peripheral surface of the Maltese cross 70. A notch 69 is formed in the disc 68.



  The wheel 66 is provided near its edge with a pin 67. When said wheel 66 rotates, the pin 67 successively enters each of the four notches 73 of the Maltese cross 70 and gives an intermittent movement to the latter. On the shaft of the Maltese cross 70 is fixed a worm 78 which meshes with a worm wheel 72 mounted on a shaft 79 carrying a chain sprocket 71.



   Thus, the rotation of the disc 1 1 causes the pinion 71 to rotate intermittently via the aforementioned gear train. As pinion 71 and shaft 20 are both included in the aforementioned gear train, they always act in synchronism with each other.



   Chain sprockets 71 and 25 (fig. 1) are connected with each other by an endless chain and are driven intermittently so that the movement of toothed wheel 24 coincides with that of chain sprocket 71.
  

 

Claims (1)

REVENDICATION I Procédé pour fabriquer un élément de fermeture à glissière, caractérisé en ce qu'on fait avancer de manière continue un fil de résine thermoplastique que l'on enroule autour d'un mandrin tout en le chauffant de façon à former de manière continue une hélice ayant un pas déterminé, on arrête ensuite le mouvement d'avance d'un tronçon de ladite hélice, on applique une action de poinçonnement audit tron çon d'hélice pendant qu'il est maintenu arrêté, puis l'on fait de nouveau avancer le tronçon qui a été soumis à l'action de poinçonnement. CLAIM I A method of manufacturing a zipper element, characterized in that a thermoplastic resin wire is continuously advanced which is wound around a mandrel while heating it so as to continuously form a helix having a determined pitch, then the forward movement of a section of said propeller is stopped, a punching action is applied to said propeller section while it is kept stopped, then the section is moved forward again which has been subjected to the punching action. SOUS-REVENDICATIONS 1. Procédé selon la revendication I, caractérisé en ce qu'après avoir enroulé de façon continue ledit fil, tout en le chauffant, autour dudit mandrin qui est fixe, de manière à former une hélice avançant de façon continue, on chauffe ladite hélice puis on la refroidit de manière à en fixer la forme et lui donner ledit pas déterminé, on fait agir des matrices poin çonneuses à partir des deux côtés sur ladite hélice tout en la chauffant de nouveau de façon à former des parties de prise, puis l'on refroidit l'hélice pour la fixer dans sa forme finale. SUB-CLAIMS 1. Method according to claim I, characterized in that after having continuously wound said wire, while heating it, around said mandrel which is fixed, so as to form a continuously advancing helix, said helix is heated and then it is cooled so as to fix its shape and give it said determined pitch, punching dies are made to act from both sides on said propeller while heating it again so as to form gripping parts, then the the propeller is cooled to fix it in its final form. 2. Procédé selon la revendication I, caractérisé en ce que ledit mandrin est fixe, en ce qu'on fait avancer de façon continue ladite hélice sur ledit mandrin tout en formant successivement les spires de l'hélice, on chauffe l'hélice pendant son avance et on la refroidit ensuite pour en fixer la forme et lui donner ledit pas déterminé, on chauffe de nouveau l'hélice ainsi formée, et l'on forme des parties de prise sur ledit tronçon de l'hélice. 2. Method according to claim I, characterized in that said mandrel is fixed, in that said propeller is continuously advanced on said mandrel while successively forming the turns of the propeller, the propeller is heated during its advance and then cooled in order to fix its shape and give it said determined pitch, the propeller thus formed is heated again, and engagement parts are formed on said section of the propeller. REVENDICATION II Machine pour la mise en oeuvre du procédé selon la revendication I, caractérisée en ce qu'elle comprend un mandrin fixe, une tête forme-hélice ayant une matrice rotative agencée de manière à former de façon continue une hélice à partir d'un fil en résine thermoplastique enroulé autour dudit mandrin, un dispositif de chauffage pour chauffer ladite matrice, un second dispositif de chauffage et un dispositif de refroidissement disposés à la suite l'un de l'autre le long dudit mandrin derrière ladite matrice rotative, des matrices poinçonneuses disposées dans le voisinage dudit dispositif de refroidissement transversalement par rapport audit mandrin, un dispositif d'alimentation situé en regard dudit mandrin de façon à entrer en prise avec l'hélice enroulée sur le mandrin, CLAIM II Machine for carrying out the method according to claim 1, characterized in that it comprises a fixed mandrel, a helical head having a rotating die arranged so as to continuously form a helix from a wire in thermoplastic resin wrapped around said mandrel, a heater for heating said die, a second heater and a cooling device arranged consecutively along said mandrel behind said rotating die, punching dies arranged in the vicinity of said cooling device transversely with respect to said mandrel, a feed device located opposite said mandrel so as to engage with the helix wound on the mandrel, et un mécanisme agencé de manière à entraîner en synchronisme ladite tête forme-hélice, lesdites matrices poinçonneuses et ledit dispositif d'alimentation. and a mechanism arranged to synchronously drive said helix head, said punching dies and said feed device. SOUS-REVENDICATIONS 3. Machine selon la revendication II, caractérisée en ce que ladite tête forme-hélice comprend, outre ladite matrice rotative qui présente un trou que traverse le mandrin et qui est muni d'une rainure intérieure hélicoïdale, un arbre exécutant un mouvement de révolution autour du mandrin, des moyens reliés audit arbre pour faire tourner ladite matrice autour dudit mandrin, et une bobine d'approvisionnement pour ledit fil, montée rotativement sur ledit arbre. SUB-CLAIMS 3. Machine according to claim II, characterized in that said helical-shaped head comprises, in addition to said rotary die which has a hole through which the mandrel passes and which is provided with an internal helical groove, a shaft performing a movement of revolution around of the mandrel, means connected to said shaft for rotating said die around said mandrel, and a supply spool for said wire, rotatably mounted on said shaft. 4. Machine selon la revendication II, caractérisée en ce qu'elle comprend deux matrices poinçonneuses opposées l'une à l'autre, disposées de part et d'autre dudit mandrin de manière à pouvoir exécuter des mouvements de va-et-vient en sens opposés mais alignés, un dispositif de support pour lesdites matrices poinçonneuses agencé de manière à leur commum- quer lesdits mouvements de va-et-vient, et un mécanisme à came agencé de manière à faire aller et venir ledit dispositif de support. 4. Machine according to claim II, characterized in that it comprises two punching dies opposite to each other, arranged on either side of said mandrel so as to be able to perform back-and-forth movements in in opposite directions but aligned, a support device for said punching dies arranged to switch said reciprocating movements to them, and a cam mechanism arranged to move said support device back and forth. 5. Machine selon la revendication II, caractérisée en ce que ledit dispositif d'alimentation est constitué par une roue dentée droite, montée de façon que son axe de rotation soit transversal par rapport audit mandrin, de manière que sa denture puisse entrer en prise avec au moins deux spires de l'hélice enroulée sur ledit mandrin, ladite roue étant reliée à des moyens agencés de manière à la faire tourner par intermittence. 5. Machine according to claim II, characterized in that said feed device is constituted by a straight toothed wheel, mounted so that its axis of rotation is transverse to said mandrel, so that its toothing can engage with at least two turns of the propeller wound on said mandrel, said wheel being connected to means arranged so as to cause it to rotate intermittently. 6. Machine selon la revendication II, caractérisée en ce que ladite matrice rotative présente une rainure annulaire formée sur une de ses surfaces terminales de façon à entourer le trou de cette matrice, et en ce qu'elle comprend des moyens pour souffler de l'air chaud dans ladite rainure annulaire. 6. Machine according to claim II, characterized in that said rotary die has an annular groove formed on one of its end surfaces so as to surround the hole of this die, and in that it comprises means for blowing the die. hot air in said annular groove. 7. Machine selon la revendication II, caractérisée en ce qu'au moins une desdites matrices poinçonneuses est munie d'un dispositif de chauffage. 7. Machine according to claim II, characterized in that at least one of said punching dies is provided with a heating device. 8. Machine selon la revendication II, caractérisée en ce que ledit mécanisme comprend un arbre supportant une bobine d'approvisionnement, une roue dentée menée portant la matrice rotative, une seconde roue dentée solidaire d'un arbre à came entraîné de façon à actionner les matrices poinçonneuses, une roue d'arrêt entraînée par ladite seconde roue dentée, une croix de Malte en prise avec ladite roue d'arrêt et un pignon de chaîne entraîné par intermittence par ladite croix de Malte, le tout étant agencé de telle sorte que, lorsque la tête forme-hélice tourne de fa çon continue, ledit dispositif d'alimentation fonctionne par intermittence à intervalles de temps définis et que lesdites matrices poinçonneuses sont actionnées en synchronisme avec la rotation de ladite tête forme-hélice. 8. Machine according to claim II, characterized in that said mechanism comprises a shaft supporting a supply spool, a driven toothed wheel carrying the rotating die, a second toothed wheel integral with a camshaft driven so as to actuate the punching dies, a stop wheel driven by said second toothed wheel, a Maltese cross engaged with said stop wheel and a chain sprocket driven intermittently by said Maltese cross, the whole being arranged such that, when the helix head rotates continuously, said feed device operates intermittently at defined time intervals and said punching dies are operated in synchronism with the rotation of said helix head.
CH358400D 1958-10-08 1959-10-07 Process for manufacturing a zipper element and machine for carrying out this process CH358400A (en)

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
JP358400X 1958-10-08

Publications (1)

Publication Number Publication Date
CH358400A true CH358400A (en) 1961-11-30

Family

ID=12453160

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
CH358400D CH358400A (en) 1958-10-08 1959-10-07 Process for manufacturing a zipper element and machine for carrying out this process

Country Status (1)

Country Link
CH (1) CH358400A (en)

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE1435834B1 (en) * 1963-04-15 1970-06-04 Textron Inc Winding device for the simultaneous form winding and coupling of two continuous rows of helical spring links

Cited By (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE1435834B1 (en) * 1963-04-15 1970-06-04 Textron Inc Winding device for the simultaneous form winding and coupling of two continuous rows of helical spring links
DE1785520B1 (en) * 1963-04-15 1970-06-04 Textron Inc Device for producing continuous, helical, coupled rows of links from plastic

Similar Documents

Publication Publication Date Title
CH429128A (en) Automatic rotary machine for blowing hollow bodies, in particular bottles, made of thermoplastic material
WO2006053909A1 (en) Automatic machine for tying a knot using a string end of a tubular sleeve for sealing same by constriction when the knot is tightened
EP0015223B1 (en) Machine for tying wire coils
CH358400A (en) Process for manufacturing a zipper element and machine for carrying out this process
EP0394707A1 (en) Device for sequentially feeding sheets to a processing machine
FR2677606A1 (en) Method and apparatus for manufacturing triangular pyramidal teabags
FR2549032A1 (en) COOLING AIR STOP VALVE FOR GLASS FORMING MACHINE
EP1127970A1 (en) Method and flat bed knitting machine for making seamless tubular knitwear
EP0408520B1 (en) Method and machine for the automatic manufacture of ornamental chains with 8-shaped chain links
CH362219A (en) Method for manufacturing a helical zipper element and machine for carrying out this method
CH496132A (en) Method for automatically closing the end of a tubular fabric article and apparatus for carrying out this method
CH317329A (en) Machine for the manufacture and for the heat sealing of bags
CH435104A (en) Bundle wrapping machine, with automatic knotter
CH354711A (en) Machine intended for closing a container such as a bag
CH107603A (en) Shoelace forming machine.
CH512944A (en) Single-strand barbed wire with rolled-on - barbs
CH334022A (en) Machine for drawing a metal wire, intended to be combined with a manufacturing machine to which the drawn wire is supplied directly
BE333800A (en)
CH347255A (en) Method for winding a winding and machine for its implementation
BE354703A (en)
BE430674A (en)
CH278266A (en) Machine for the application of stop elements on the bands of slide fasteners.
CH384445A (en) Apparatus for sealing the end of a bag
CH430560A (en) Bag gripping device
FR2646138A1 (en) Hooping apparatus making it possible to arrange a band around an object