Matériel accessoire d'un véhicule roulant<B>à</B> moteur. La présente invention a pour objet, un ma tériel accessoire d'un véhicule roulant<B>à</B> mo- feur, comprenant, en un nombre au moins égal<B>à</B> celui des roues motrices, des chaînes antidérapantes propres<B>à</B> être fixées<B>à</B> la pé- iipliérie de ces roues, une monture rigide dont une partie est apte<B>à</B> embrasser par l'extérieur le bandage d'une desdites roues, monture qui est munie, d'une part, de moyens pour sa fixation<B>à</B> chacune des roues successivement et, d'autre part, de moyens pour l'attache tem poraire d'une extrémité de la chaîne<B>à</B> ladite partie pour faciliter l'enroulement de la chaîne,
cette partie comprenant une barre coudée en la forme d'un<B>U à</B> branches courtes, cette partie étant destinée<B>à</B> embrasser le ban dage entre ces branches dirigées vers l'axe de la roue.
Le dessin annexé représente,<B>à</B> titre d'exemple, une forme #d'exécution du maté riel selon l'invention ainsi qu'une variante de détail.
La fig. <B>1</B> est une vue en perspective<B>de</B> Zn ladite forme d'exécution telle qu#eIIe -est dis posée dans une phase d'un mode de son uti lisation.
La fig. 2 est une vue de face d'une mon- lure que comprend ladite forme d'exécution. La fig. <B>3</B> est une -vue partielle de côté de cette monture, par la droite de la fig. 2.
La fig. 4 est une vue partielle de côté de la même monture, mais par la gauche de la fig. 2.
<B>CI</B> La fig. <B>5</B> est une vue partielle par le haut de la fig. <B>1.</B>
La fig. <B>6</B> est une vue en plan d'un détail de la fig. 2.
La fig. <B>7</B> est une coupe suivant VII-VII de la fig. 2.
La fig. <B>8</B> est une vue en perspective d'un détail.
La fig. <B>9</B> montre, en perspective, la forme d'exécution de la fig. <B>1,</B> mais dans une phase d'un a-Litre mode de son utilisation.
La fig. <B>10</B> est une vue en perspective d'une variante de construction portant sur deux<B>dé-</B> tails.
La forme d'exécution dans laquelle le ma tériel est représenté au dessin est destinée<B>à</B> l'équipement d'un camion, dont certaines roues ont des bandages doubles<B>19</B> et<B>19'</B> (fig. <B>1)</B> dont chacun est monté sur une jante <B>18.</B> Ce matériel comprend, en un nombre au moins égal<B>à</B> celui de ces roues<B>à</B> double ban dages, des chaînes antidérapantes 2 propres<B>à</B> être fixées<B>à</B> la périphérie de ces roues en vue du roulement sur la neige.
De telles chaînes sont composées de trois brins longitudinaux a, b et<B>c</B> que réunissent des fragments de chaîne transversaux<B>d.</B>
Pour faciliter le montage de ces chaînes sur les roues, le matériel comprend en outre une monture rigide<B>3</B> pouvant être fixée<B>à</B> chacune des roues successivement et munie de moyens pour l'attache temporaire d'une e---itré- mité de chaque chaîne durant l'opération de son enroulement autour de la roue. Cette monture comprend une barre de fer 3a coudée<B>à</B> deux places, de manière qu'elle forme un<B>U à</B> branches courtes 4 et<B>5</B> et qu'elle puisse embrasser le bandage de la roue par leext6rieur entre ces deux branches.
Le ban dage étant double, cette barre porte,<B>à</B> mi- distance des branches 4 et<B>5,</B> une barre<B>6</B> qui s'étend parallèlement<B>à</B> ces branches et du même côté de la partie de la barre qui relie ces branches.
Cette barre<B>6</B> peut donc péné trer dans l'espace compris entre les deux ban dages<B>19</B> et<B>19'.</B> Elle présente un filetage 6a<B>à</B> son bout libre où elle porte un écrou<B>13.</B> Un levier 12 que termine<B>à</B> un bout une fourche 12a (fig. <B>6)</B> peut être passé au travers de la moitié extérieure de, la roue double,<B>à</B> l'inté rieur de la jante<B>18</B> et s'étend, lorsque sa fourche est engagée sous l'écrou<B>13,</B> assez loin en dehors de la roue pour qu'on puisse exer cer sur lui une force<B>f.</B> Lorsqu'on exerce cette force, il prend appui contre la jante<B>18</B> et tire sur la tige<B>6,</B> ce qui serre la jante et le bandage entre lui et la barre 3a.
Pour le maintenir en position de serrage, on passe dans un trou<B>16</B> de la branche 4 un crochet<B>15</B> qui termine une tringle 14 dont le bout libre fileté 1-la traverse librement un bout du le vier. On maintient ce levier dans sa position de serrage au moyendun écrou<B>17</B> de ce bout fileté et l'on accroit encore le serrage, au be soin,<B>à</B> l'aide de cet écrou.
Pour l'attache temporaire des trois brins a, b et c de la chaîne, par l'un de leurs bouts, <B>à</B> la monture posée sur la roue, la branche<B>5</B> présente un trou 21, la branche 4 un tenon<B>8</B> et la barre 3a, porte,<B>à</B> la base de la barre<B>6,</B> une boucle allongée<B>7</B> soudée<B>à</B> cette, barre 3a en travers delle et dépassant les bords de celle-ci par ses deux bouts dune longueur<B>dé-</B> terminée par la condition que ces bouts<B>dé-</B> bordants puissent être traversés par une tête 22a (fig. <B>8)</B> terminant un organe d'accroche- ment 22 qui termine lui-même l'un des bouts du brin de chaîne central<B>b,</B> alors que,
la lar geur de cette boucle<B>7</B> ne permet le passage que d'objets pl-Lis étroits que la tête 22a me surée suivant sa plus grande dimension trans versale. Sur la tige<B>6</B> peut coulimer une pièce<B>9</B> en métal plat pl-Lis large que l'ouverture de la boucle<B>7</B> et coudée de manière qu'elle présente un bras parallèle<B>à</B> la tige<B>6.</B> Ce bras est en taillé<B>à</B> son bout, de manière qu'il puisse péné trer dans la boucle<B>7</B> pour en obstruer par tiellement la partie dépassante et<B>y</B> emprison ner le col de la tête 22a.
Un ressort<B>10</B> (fig. <B>7)</B> tend<B>à</B> repousser la pièce<B>9</B> vers le bout de la barre<B>6</B> qui est percée de manière qu'une cheville<B>11,</B> passée dans son trou lorsque le bout 9a de la pièce <B>9</B> est engagé dans la boucle<B>7,</B> maintienne cette pièce<B>9</B> dans cette position<B>à</B> Fencontre du ressort<B>10.</B>
Le montage d'une chaîne 2 autour des ban dages<B>19-19'</B> peut être effectué de deux ma nières différentes, auxquelles correspondent les fig. <B>1</B> et<B>9.</B>
D'après la manière de faire représentée en fig. <B>1,</B> on étend d'abord la chaîne sur le sol dans la direction du camion et du milieu de la roue que l'on veut garnir, mais entièrement <B>à</B> l'arrière du camion s'il s'agit d'une roue arrière, et en placant <B>à</B> l#opposé du camion ce lui des bouts de la chaîne oâ les brins a et<B>b</B> sont munis chacun d'un organe d'accroche- ment 22 et où<B>le</B> brin latéral<B>c</B> se termine par une sorte de mousqueton<B>à</B> levier de serrage <B>23 déjà</B> connu dans les chaînes antidérapantes.
Ensuite, on fait reculer le camion de manière que la roue intéressée roule sur la chaîne jus qu'à ce que ce bout<B>de</B> la chaîne dépasse le bas de la roue d'une long-Lieur valant environ un quart -de circonférence de la, roue. On place alors la monture<B>3 à</B> peu près dans le plan horizontal contenant l'axe<B>de</B> la roue et en introduisant la barre<B>6</B> entre les deux ban dages. Après qu'on a fixé la monture dans cette position<B>à</B> l'aide du levier 12, comme <B>déjà</B> décrit, on relève successivement les trois brins de la chaîne pour les accrocher<B>à</B> la, monture en commen#,ant par le brin a supposé du côté de l'intérieur du camion.
La cheville <B>11</B> ayant été préalablement enlevée, on pré sente l'organe d'accrochement 22 du brin<B>b</B> devant le bout inférieur de la boucle<B>7,</B> de ma- i nière que la grande dimension de la tête 22a soit verticale, ce qui permet qu'on lasse pas ser cette tête au travers de ce bout de la bou cle<B>7;</B> on fait ensuite faire un quart<B>de</B> tour <B>à</B> For-ane d'accrochement 22 pour placer cette tête en travers de la boucle et on la tire vers le bas, de manière qu'on puisse amener <B>la</B> pièce<B>9</B> dans la position représentée en ffir. <B>7</B> où son bout 9a empêche la tête de res sortir;
on assure cette position en remettant en place la cheville<B>11.</B> Les organes d'aecro- chement 22 des brins a et<B>b</B> étant coudés, ils s#étendent donc pratiquement verticalement vers le bas après leur accrochement décrit ci- dessus. Enfin, on relie le bout relevé du brin c au tenon<B>8</B> de la branche 4 en fermant sur ce tenon le mousqueton<B>à</B> levier<B>23.</B>
Un bout de la chaîne étant ainsi rendu solidaire de la roue, on enroule la chaîne autour du bandage<B>19-19'</B> en faisant rouler le camion vers l'autre, bout et au-delà, c'est- à-dire sur une longueur totale correspondant <B>à</B> environ un tour, ce qui ramène la monture <B>3</B> dans une position où elle est accessible (fig. <B>1),</B> mais dans laquelle le bout libre de la chaîne repose librement sur le quart de cir conférence qui est immédiatement au-dessus de la monture. On détache alors de celle-ci les irois brins par des opérations inverses de celles de leur attache et comprenant l'enlève ment de la cheville<B>11.</B>
On démonte ensuite le levier 12 en dé- ga,geant le crochet<B>15</B> du trou<B>16</B> soit après desserrage -de l'écrou<B>17,</B> soit pendant qu'on exerce une force<B>f</B> accroissant momentanément la compression -du bandage<B>19</B> entre le levier 12 et la barre ôa. La monture<B>3</B> est alors en levée et il ne reste plus qu'à utiliser les or ganes d'attache 22 et<B>23 à</B> relier les bouts des brins qui les portent aux bouts opposés qui se lerminent par des anneaux plus étroits que les têtes 22a, mais assez longs pour qu'elles puissent les traverser.
L'autre manière de procéder pour enrouler la chaîne et<B>à</B> laquelle correspond la fig. <B>9</B> consiste en ce qu'on étend la chaîne sur le sol du côté de l'arrière de la roue par rapport au sens dans lequel on veut faire, rouler le ca- inion pour enrouler la chaîne. Ainsi, on peut attacher les trois brins de la chaîne<B>à</B> la mon ture<B>3</B> soit avant de fixer cette monture<B>à</B> la r0ue# soit après. Après cela, on fait rouler la roue sur le sol dans le sens de la flèche, sur une longueur correspondant<B>à</B> environ un tour <B>à</B> partir de la position représentée où la mon ture est fixée<B>à</B> l'arrière de la roue.
Cela place les choses dans la même position qu'après l'en roulement obtenu par la première méthode, de sorte que la monture peut être démontée et les deux bouts- de la chaîne réunis, comme <B>déjà</B> décrit.
La fig. <B>10</B> montre une barre<B>6b</B> destinée<B>à</B> remplacer la barre<B>6</B> et constituée par un boulon<B>6b</B> muni d'une tête 24 et passé libre ment dans un trou de la barre 3a. Cette fi gure montre en outre que la boucle<B>7</B> et les organes<B>9, 10</B> et<B>11</B> sont remplacés par une plaque<B>25</B> dont un trou permet qu'elle soit passée librement sur la tige du boulon<B>6b</B> et dont un autre trou,<B>26,</B> de section rectangu laire comme le trou<B>16</B> sert<B>à</B> Pacerocliement de l'organe d'accrochement 22 du brin cen tral.
Cette plaque<B>25</B> est libre sur la tige pour que ce trou<B>26</B> puisse servir aussi bien quand la monture est tournée dans un sens que lors qu'elle l'est dans l'autre sens, son renversé- ment étant nécessaire lorsqu'on la transporte d'une roue de droite<B>à</B> une roue de gauche de l'arrière ou de l'avant, sa branche 4, avec le levier 12, devant toujours être du côté exté rieur d'une roue.
Accessory material of a vehicle running <B> with </B> motor. The present invention relates to an accessory material for a vehicle running <B> at </B> motor, comprising, in a number at least equal <B> to </B> that of the driving wheels, non-slip chains suitable <B> to </B> be fixed <B> to </B> the periphery of these wheels, a rigid frame, a part of which is suitable <B> to </B> embrace from the outside the tire of one of said wheels, a frame which is provided, on the one hand, with means for its attachment <B> to </B> each of the wheels successively and, on the other hand, with means for the temporary attachment from one end of the chain <B> to </B> said part to facilitate the winding of the chain,
this part comprising a bent bar in the shape of a <B> U with </B> short branches, this part being intended <B> to </B> embrace the ban dage between these branches directed towards the axis of the wheel.
The appended drawing represents, <B> to </B> by way of example, an embodiment # of the material according to the invention as well as a variant of detail.
Fig. <B> 1 </B> is a perspective view <B> of </B> Zn said embodiment as it is said in a phase of a mode of its use.
Fig. 2 is a front view of a frame included in said embodiment. Fig. <B> 3 </B> is a partial side view of this frame, from the right of fig. 2.
Fig. 4 is a partial side view of the same frame, but from the left of FIG. 2.
<B> CI </B> Fig. <B> 5 </B> is a partial view from above of FIG. <B> 1. </B>
Fig. <B> 6 </B> is a plan view of a detail of FIG. 2.
Fig. <B> 7 </B> is a section along VII-VII of fig. 2.
Fig. <B> 8 </B> is a perspective view of a detail.
Fig. <B> 9 </B> shows, in perspective, the embodiment of FIG. <B> 1, </B> but in a phase of an a-Liter mode of its use.
Fig. <B> 10 </B> is a perspective view of a construction variant covering two <B> details </B>.
The embodiment in which the material is shown in the drawing is intended <B> for </B> the equipment of a truck, certain wheels of which have double tires <B> 19 </B> and <B > 19 '</B> (fig. <B> 1) </B> each of which is mounted on a <B> 18. </B> rim This equipment comprises, in a number at least equal to <B> to < / B> that of these wheels <B> with </B> double ban dages, non-slip chains 2 specific <B> to </B> be fixed <B> to </B> the periphery of these wheels with a view to rolling on the snow.
Such chains are composed of three longitudinal strands a, b and <B> c </B> joined by transverse chain fragments <B> d. </B>
To facilitate the mounting of these chains on the wheels, the equipment further comprises a rigid frame <B> 3 </B> which can be fixed <B> to </B> each of the wheels successively and provided with means for attachment. temporary effect of each chain during the operation of its winding around the wheel. This frame includes an iron bar 3a angled <B> to </B> two places, so that it forms a <B> U </B> short arms 4 and <B> 5 </B> and that 'it can embrace the tire of the wheel from the outside between these two branches.
The ban dage being double, this bar carries, <B> at </B> halfway from branches 4 and <B> 5, </B> a bar <B> 6 </B> which extends parallel < B> to </B> these branches and on the same side of the part of the bar that connects these branches.
This bar <B> 6 </B> can therefore penetrate into the space between the two bands <B> 19 </B> and <B> 19 '. </B> It has a thread 6a <B > at </B> its free end where it carries a nut <B> 13. </B> A lever 12 that ends <B> at </B> one end by a fork 12a (fig. <B> 6) < / B> can be passed through the outer half of, the double wheel, <B> to </B> the inside of the <B> 18 </B> rim and extends, when its fork is engaged under the nut <B> 13, </B> far enough outside the wheel so that a force can be exerted on it <B> f. </B> When this force is exerted, it takes support against the rim <B> 18 </B> and pull on the rod <B> 6, </B> which clamps the rim and the tire between it and the bar 3a.
To keep it in the tightening position, a hook <B> 15 </B> is passed through a hole <B> 16 </B> of the branch 4 which ends a rod 14 whose threaded free end 1-crosses it freely one end of the sink. This lever is maintained in its tightening position by means of a nut <B> 17 </B> of this threaded end and the tightening is further increased, if necessary, <B> with </B> using this nut.
For the temporary attachment of the three parts a, b and c of the chain, by one of their ends, <B> to </B> the frame placed on the wheel, the branch <B> 5 </B> has a hole 21, the branch 4 a tenon <B> 8 </B> and the bar 3a, carries, <B> at </B> the base of the bar <B> 6, </B> an elongated loop <B> 7 </B> welded <B> to </B> this, bar 3a across it and protruding from the edges of the latter at its two ends of a length <B> determined </B> terminated by the provided that these <B> border </B> ends can be crossed by a head 22a (fig. <B> 8) </B> terminating a fastening member 22 which itself terminates one ends of the central chain strand <B> b, </B> while,
the width of this loop <B> 7 </B> only allows the passage of very narrow objects that the head 22 has secured according to its largest transverse dimension. On the rod <B> 6 </B> can flow a piece <B> 9 </B> of flat metal pl-Lis wide than the opening of the buckle <B> 7 </B> and bent so that 'it has an arm parallel <B> to </B> the rod <B> 6. </B> This arm is cut <B> at </B> its end, so that it can penetrate into the buckle <B> 7 </B> to partially obstruct the protruding part and <B> y </B> imprison the neck of the head 22a.
A spring <B> 10 </B> (fig. <B> 7) </B> tends to <B> </B> push the part <B> 9 </B> towards the end of the bar <B > 6 </B> which is drilled so that a pin <B> 11, </B> passed through its hole when the end 9a of the part <B> 9 </B> is engaged in the loop <B > 7, </B> keep this part <B> 9 </B> in this position <B> to </B> meeting the spring <B> 10. </B>
The assembly of a chain 2 around the bands <B> 19-19 '</B> can be carried out in two different ways, to which fig. <B> 1 </B> and <B> 9. </B>
According to the way of doing things shown in fig. <B> 1, </B> we first extend the chain on the ground in the direction of the truck and the middle of the wheel that we want to cover, but entirely <B> at </B> the rear of the truck if it is a rear wheel, and by placing <B> at </B> the opposite side of the truck these ends of the chain where the ends a and <B> b </B> are each provided with a hooking member 22 and where <B> the </B> side section <B> c </B> ends in a sort of carabiner <B> with </B> lever of <B> 23 already </B> tightening known in anti-slip chains.
Then, the truck is backed up so that the wheel concerned rolls on the chain until this end <B> of </B> the chain exceeds the bottom of the wheel by a longbinder worth about one quarter-circumference of the wheel. We then place the frame <B> 3 at </B> roughly in the horizontal plane containing the axis <B> of </B> the wheel and inserting the bar <B> 6 </B> between the two ban dages. After the frame has been fixed in this position <B> with </B> using lever 12, as <B> already </B> described, the three strands of the chain are successively raised to hook them < B> to </B> the, mount starting #, with the strand assumed on the inside of the truck.
The ankle <B> 11 </B> having been previously removed, the hooking member 22 of the strand <B> b </B> is presented in front of the lower end of the loop <B> 7, </ B > so that the large dimension of the head 22a is vertical, which allows this head not to be tired through this end of the buckle <B> 7; </B> we then make do a quarter <B> of </B> turn <B> to </B> For-ane of hooking 22 to place this head across the loop and we pull it down, so that we can bring <B> the </B> part <B> 9 </B> in the position shown in ffir. <B> 7 </B> where its tip 9a prevents the head from coming out;
this position is ensured by replacing the pin <B> 11. </B> The hooking members 22 of the strands a and <B> b </B> being bent, they therefore extend practically vertically towards the bottom after their hooking described above. Finally, connect the raised end of strand c to post <B> 8 </B> of branch 4 by closing the carabiner <B> with </B> lever <B> 23. </B> on this post.
One end of the chain being thus made integral with the wheel, the chain is wound around the tire <B> 19-19 '</B> by rolling the truck towards the other, end and beyond, it is - i.e. over a total length corresponding <B> to </B> about one turn, which brings the <B> 3 </B> frame back to a position where it is accessible (fig. <B> 1), </B> but in which the free end of the chain rests freely on the conference ring which is immediately above the frame. The irois strands are then detached from it by operations opposite to those of their attachment and comprising the removal of the ankle <B> 11. </B>
The lever 12 is then disassembled by disengaging the hook <B> 15 </B> from the hole <B> 16 </B> either after loosening the nut <B> 17, </B> or while exerting a force <B> f </B> momentarily increasing the compression -of the bandage <B> 19 </B> between the lever 12 and the bar ôa. The frame <B> 3 </B> is then up and all that remains is to use the attachment organs 22 and <B> 23 to </B> connect the ends of the strands which carry them to the ends opposites which end in rings that are narrower than the heads 22a, but long enough so that they can pass through them.
The other method of winding the chain and <B> to </B> which corresponds to fig. <B> 9 </B> consists in extending the chain on the ground on the side of the rear of the wheel in relation to the direction in which you want to go, rolling the truck to wind the chain. Thus, we can attach the three strands of the chain <B> to </B> the frame <B> 3 </B> either before fixing this frame <B> to </B> the street # or after. After that, the wheel is rolled on the ground in the direction of the arrow, for a length corresponding <B> to </B> approximately one revolution <B> to </B> from the position shown where the frame is attached <B> to </B> the rear of the wheel.
This places things in the same position as after the rolling obtained by the first method, so that the frame can be dismantled and the two ends of the chain together, as <B> already </B> described.
Fig. <B> 10 </B> shows a bar <B> 6b </B> intended <B> to </B> replace the bar <B> 6 </B> and constituted by a bolt <B> 6b </ B> fitted with a head 24 and passed freely through a hole in the bar 3a. This fi gure further shows that the buckle <B> 7 </B> and the components <B> 9, 10 </B> and <B> 11 </B> are replaced by a plate <B> 25 </ B> one hole of which allows it to pass freely over the shank of the bolt <B> 6b </B> and another hole, <B> 26, </B> of rectangular section like the hole <B> 16 </B> serves <B> for </B> Pacerocliement of the attachment member 22 of the central strand.
This <B> 25 </B> plate is free on the stem so that this <B> 26 </B> hole can be used as well when the frame is turned in one direction as when it is in the other direction, its overturning being necessary when transporting it from a right wheel <B> to </B> a left wheel from the rear or the front, its branch 4, with the lever 12 , must always be on the outside of a wheel.