Installation téléphonique automatique. La présente invention concerne une ins tallation téléphonique automatique compre nant des lignes groupées, branchées à des points quelconques dans l'arc d'un sélecteur final. L'installation comprend un arrange ment de test qui comporte des mayens pour caractériser toutes les lignes libres et la pre mière ligne dans ledit groupe par un poten tiel caractéristique de marquage, des moyens pour vérifier si la ligne désirée est dispo nible ou si elle n'est pas disponible, des moyens pour vérifier s'il existe ou pas un po tentiel caractéristique pour la ligne désirée clans le cas où elle n'est pas libre,
des moyens pour enregistrer ledit potentiel caractéris tique s'il est présent, et des moyens pour dé clencher la répétition du processus de recherche sous la commande dudit potentiel caractéristique enregistré.
La description qui suit expose, à l'aide du dessin ci-joint, les caractéristiques d'un exemple d'exécution donné à titre infor matif.
La fig. 1 représente la partie d'un enre gistreur utilisé, d'une part, pour reconnaître la caractéristique des lignes dites tête de groupe et, d'autre part, pour contrôler l'avancement du sélecteur final pour la re cherche d'une ligne appartenant à un groupe de lignes affectées à un même abonné ou à t111 même service. La fig. 2 représente le sélecteur final dans l'état où il se trouve après la sélection des unités et au moment de la vérification et de l'état de la caractéristique de la ligne de mandée.
Cette figure représente aussi la répartition des lignes sur les bancs de broches du sélecteur final.
Les fig. 3a à 3d représentent les différents circuits de lignes: La fig. 3a. représente une ligne simple ou une dernière ligne PBX dans les groupes per mettant le groupement consécutif; la fig. 3b représente les premières, lignes intermédiaires du groupe à groupement con sécutif; la fig. 3e représente les premières lignes ou lignes de tête de groupe de lignes à groupement non consécutif; la fig. 3d représente les lignes supplé mentaires du même groupe que la ligne tête de groupe représentée fig. 3c. .
La fig. 3e représente l'état du fil c d'une ligne occupée.
Dans. les différentes figures, on n'a repré senté que les organes nécessaires à la compré hension de l'invention. Le fonctionnement des organes avant la vérification de l'état de la ligne sort du cadre de l'invention et n'a pas été exposé.
En se reportant à la fig. 1, on compren dra que les organes représentés ont les buts auivantS La valve V et le tube à cathode froide CF servent à identifier des potentiels.
Le pas-à-pas PBS sert à reconnaître le numéro du groupe de lignes; le relais Fs est actionné à la fin de la sélection des unités. Son circuit d'excitation n'a pas été repré senté, la mise en place @du sélecteur d'unités sortant du cadre de l'invention. Le relais Pt caractérise l'état de la ligne demandée; il fonctionne si cette ligne est disponible, et. reste au repos si la ligne est occupée.
Le relais Fl caractérise la disponibilité de la ligne demandée.
Le relais Oc caractérise l'occupation de la, ligne demandée.
Le relais<I>Cf</I> caractérise l'identité des po tentiels comparés par la valve V.
Le relais IIt contrôle la connexion de la haute tension. sur la lampe à vide V et la lampe à cathode froide CF. Il permet la déionisation de CF.
Le relais Pba signale que la ligne atteinte est une tête de groupe de lignes non consé cutives.
Le relais Pbb constate la déionisation du tube CF après le fonctionnement, à la suite de la détection de la caractéristique tête de groupe.
Le relais Pbc constate que le sélecteur final a quitté la position où il s'était arrêté à la suite de la sélection des --mités.
Le relais Pbd constate la déionisation du tube CF après son fonctionnement, à la suite de la vérification précédente.
En se-reportant à la fig. 2, on comprendra que le sélecteur final PC1 est relié à la fig. 1 par les fils 1, 2 et 3, au momentde la recherche PBX. Cette liaison est évidemment assurée par les différents sélecteurs de groupes qui ont été mis en action pour assurer les diffé rentes sélections; ceux-ci ne sont pas repré sentés puisque la recherche d'une ligne grou pée est seule décrite.
Le fil 1 est utilisé pour vérifier si la ligne demandée est libre ou occupée.
Le fil 2 .est utilisé pour reconnaître si la ligne atteinte est -une tête de groupe, pour distinguer la caractéristique du groupe et pour assurer le test d'une ligne libre dans le groupe.
Le fil 3 est utilisé à l'alimentation de l'électro-aimant d'embrayage du sélecteur final.
Sur la fig. 2, l'électro-aimant E représente l'électro-aimant d'embrayage du sélecteur final assurant le déplacement des balais t1, <I>B,</I> <I>C, D, E</I> sur les bancs de broches du sélecteur final.
Les balais et broches A, B sont utilisés pour l'établissement de la conversation, le balai et les broches C sont utilisés pour le test et pour l'occupation de la ligne demandée, les balais et broches D sont utilisés pour caracté riser les têtes de groupe de lignes non consé cutives et pour permettre la recherche d'une ligne libre dans tout le groupe. Le balai et. les broches E sont utilisés pour la mise en place du sélecteur final lors de la sélection des dizaines et pour la sélection des unités, comme il est décrit dans le brevet suisse N 272954. .
Sur la fig. 2, on a représenté la liaison entre l'arc C du sélecteur final PC1 ainsi que la liaison entre l'arc C du sélecteur final FC2 et les relais de coupure Co de différentes lignes d'abonnés.
Le relais Co 119 est un relais de ligne simple ou de dernière ligne d'un groupe à lignes consécutives. Le relais Co 123 est le relais de ligne tête de groupe à lignes non consécutives, les relais<I>Co</I> 116 et.<I>Co</I> 129 sont les relais de coupure de deux lignes supplé mentaires à la ligne 123, comprises dans la même centaine de la ligne tête de groupe 123.
Les relais<I>Co</I> 215 et<I>Co</I> 217 sont des relais de coupure de deux lignes supplémentaires à la ligne 123, comprises dans une centaine dif férente de celle où se trouve la ligne tête de groupe 123.
Le relais Cox est. le relais de coupure d'une ligne non numérotée faisant partie du groupe 123.
Sur la fig. 2, ont été représentés également les liaisons entre l'arc D et. les circuits repré sentés fig. 3, Le banc de broches du sélecteur final comprend 10 azimuts par dizaine, séparés par deux azimuts qui sont utilisés comme décrit clans le brevet suisse N 272954, le premier, tel que 10a, pour arrêter la rotation du sélec teur final dans le cas d'un appel d'un numéro inexistant, le deuxième, tel que 10b, pour le marquage de la dizaine suivante.
Comme il est montré sur la fig. 2, les azi muts 10a, 10b, 20a, 20b, etc. sont utilisés pour l'appel de lignes supplémentaires non com prises dans la même centaine ou pour l'appel de lignes supplémentaires non numérotées.
En se reportant aux fig. 3à et suivantes représentant les circuits de lignes; on com prendra qu'on n'a représenté que les organes nécessaires aux appels à destination des abon nés, et non les organes nécessaires aux appels émanant de l'abonné.
Par la partie gauche de chacun des dessins, les circuits de lignes sont raccordés aux bancs des sélecteurs finals 1'C1 ou FC2 sur l'azimut correspondant à leur nu méro d'appel individuel; par la partie droite, les circuits de lignes sont raccordés aux or@- ganes propres à desservir les appels émanant du ou des abonnés. Ces organes, qui sont généralement des chercheurs de lignes, n'ont pas été représentés.
La fig. 3a, qui représente une ligne simple ou la dernière ligne d'un groupe de lignes consécutives, n'a pas de connexion sur la broche D; le potentiel de marquage connecté sur le fil E permet l'arrêt du sélecteur final pour la sélection des unités.
La fig. 3b, qui représente la première ligne ou une ligne intermédiaire à groupements consécutifs, n'a pas de potentiel raccordé à la broche D et a le potentiel de marquage, broche E, contrôlé par le repos du relais de coupure Co afin que<B>ce,</B> potentiel ne soit pas connecté si la ligne est occupée.
La fig. 3c représente une ligne de tête de groupe à lignes non consécutives; le potentiel de la broche E est le potentiel N 3 puisque dans l'exemple considéré la ligne a le nu méro 123. Le potentiel de la broche D dépend de la disponibilité -des lignes supplémentaires. Comme on le voit sur la fig. 3c, la broche D est connectée au repos des relais Co de toutes les lignes supplémentaires dans l'exemple dé crit., elle sera donc connectée vers les repos du relais de coupure Co des lignes 116; 129, 215, 217 et X.
Comme représenté sur la fig. 2, les broches D de la ligne 123 présentent un po tentiel si au moins une ligne supplémentaire est libre et s'il n'existe pas. de potentiel ap pliqué sur la broche D, cela indique non seulement que la ligne atteinte doit. donner lieu à une recherche libre, mais en plus carac térise le numéro du groupe dans le sélecteur final. Le potentiel broche D devra donc être différent pour chacun des groupes des lignes PBX du même sélecteur final.
Dans l'exemple considéré, on: a supposé que le groupe de lignes 123 est le deuxième groupe du sélecteur final et est caractérisé par le potentiel P2.
La fig. 3d, qui représente les lignes supplé mentaires du groupe considéré, a un potentiel fil E correspondant au numéro des unités: 6 pour la ligne 16, 9 pour la ligne 29, etc., et un potentiel fil D seulement lorsque la ligne est disponible; ce potentiel est le même que celui appliqué sur la ligne considérée comme tête de groupe.
La fig. 3e se rapporte à une ligne occupée. L'occupation est obtenue par une terre con nectée sur le fil C, ce qui provoque l'attrac tion du relais Co correspondant. Le procédé qui consiste à caractériser l'occupation d'une ligne par une terre connectée au fil C est bien connu dans la technique et il n'y a pas lieu d'en exposer le mécanisme.
En se reportant à la fig. 1, on compren dra que le relais Fs est actionné à la fin de la sélection des unités, c'est-à-dire lorsque le sélecteur final atteint la ligne correspondant au numéro demandé. Le circuit d'excitation du relais Fs, bien connu dans la technique, n'a pas été exposé.
Supposons que la ligne atteinte corres ponde à une ligne libre, le fonctionnement du dispositif est le suivant: Le relais Ps par contact N 1 connecte le relais<I>Pt</I> sur le fil C de la ligne demandée et puisque cette ligne est libre, le relais<I>Pt</I> s'ac tionne par le chemin suivant: Terre, repos 1 du relais Pba, enroulement de gauche du relais Ft, contact 1 du relais P.s, fil 1 (fig. 2), enroulement du relais C du sélecteur final, balai et broches C du sélecteur final, enroulement dru relais Co de la ligne atteinte, batterie.
Le relais<I>Pt</I> en s'actionnant- provoque le fonctionnement du relais<I>Pl;</I> celui-ci, par son contact de travail 1, connecte une terre à l'en roulement de droite du relais<I>Pt</I> quia une résistance inférieure à celle de l'enroulement de gauche, ce qui provoque à la fois le fonc tionnement du relais C du sélecteur final de la fig. 2 ainsi que le fonctionnement du relais Co de la ligne atteinte. Le relais C du sélec teur final assure une commutation qu'il est facile d'imaginer pour prolonger les fils de conversation, et le relais Pl par son contact 2 assure une commutation propre à faire avan cer l'état de la connexion pour la mise en com munication des abonnés.
Supposons maintenant que la ligne de mandée soit occupée et ne corresponde pas à une ligne tête de groupe. Par suite de la terre connectée sur le relais -Co, comme montré dans la fig. 3e, le relais Ft est shunté et reste en position de repos; par suite, le relais Oc s'excite au moyen du circuit suivant: Batterie, enroulement. du relais Oc, con tact de travail 2 du relais Ps, contact de repos du relais<I>Pt,</I> terre. Le relais<I>Oc</I> est retardé au fonctionnement. pour laisser le temps au relais Ft de fonctionner lorsque la ligne est disponible.
Le relais Fs, par son contact de travail 3, connecte le point A du comparateur de poten tiel sur le fil 2 et., par son contact 4, connecte le point B du comparateur à la résistance R3.
Supposons que la ligne atteinte soit la ligne 119 sur laquelle la broche D n'est con nectée à aucun potentiel (ligne simple occu pée).
Le fil 2 de la fig. 1 est raccordé au fil D de la ligne demandée.
On voit sur la fig.1 que les deux points A et B de l'élément. comparateur de potentiel sont raccordés au même potentiel. Le point A. est raccordé au -48 volts à travers la résistance R2 et le point B est. raccordé au --48 volts à travers la résistance R3. Lorsque les poten tiels connectés sur les deux points A et B sont identiques, la valve V cesse de débiter.
Il n'@- a donc pas de courant de circulation dans les résistances R4 et R5; par suite, le potentiel appliqué aux bornes du tube à cathode froide CP est suffisant pour provoquer l'ionisation de ce tube et le relais Cf fonctionne et ferme le circuit: Terre, contact de travail 1 :du relais Ht, contact de travail du relais<I>Cf,</I> contact. de travail 1 du relais<I>Oc,</I> broche et balai cc du pas-à-pas PBS en position normale, contact de travail 2 du relais Oc.
Ce circuit agit dans l'enregistreur pour faire avancer la connexion dans l'état prévu lorsque la ligne demandée est occupée. Le fonctionnement de l'enregis treur au cas où la ligne demandée est. occupée, bien connu dans la technique, n'a pas été décrit.
Supposons maintenant que la ligne de mandée soit la ligne 116 correspondant. à une ligne supplémentaire. Si la ligne est dispo- nible3 cette ligne présente un potentiel sur le fil D, mais puisque la ligne est libre, le relais <I>Pt</I> fonctionne comme décrit précédemment et la recherche d'une ligne libre n'est pas mise en couvre. Si cette ligne est occupée, le potentiel du fil D est déconnécté et le fonctionnement est le même que celui décrit pour une ligne simple occupée.
La recherche n'est. pas mise en aeuvre puisque cette ligne est une ligne sup plémentaire qui doit être considérée comme ligne individuelle lorsque celle-ci est appelée par son numéro d'appel propre.
Supposons maintenant que la ligne appelée soit la ligne 123, plusieurs cas doivent, être envisagés pour bien comprendre le fonc tionnement du dispositif: 1 la ligne 123 est disponible; dans ce cas, le relais Pt fonctionne et le circuit fonctionne comme pour une ligne simple disponible; 2 la ligne 123 est occupée et aucune de ses lignes supplémentaires n'est disponible; dans ce cas, il n'existe pas de potentiel con necté sur la broche D de la ligne 123 et. l'ap pel se comporte comme pour une ligne simple occupée;
3 la ligne 123 est occupée et au moins l'une de ses lignes supplémentaires. est dispo nible; dans ce cas, lorsque le relais Fs fonc tionne, le potentiel appliqué au point A du comparateur est modifié par suite du cou rant de circulation qui s'établit dans la résis tance R2 au moyen du circuit suivant:
Potentiel P2 (fig. 2), résistance R, con tact de repos de l'un des relais Co des lignes supplémentaires 116, 129, 215, 217 on broche D de l'azimut 23 du sélecteur final FC1, balai D de ce sélecteur, fil 2, repos 2 du relais Pba, travail 3 du relais Fs, résis tance R2; -48 volts; comme le potentiel ap pliqué sur le point B du comparateur de po tentiels est de --48 volts, la valve V débite, provoque une chute dé tension à travers la résistance R5 et ainsi le potentiel appliqué aux bornes -du tube CF est inférieur au poten tiel nécessaire pour créer- l'ionisation. Le relais C f reste donc au repos.
Comme la ligne 123 est occupée, le relais<I>Pt</I> reste au repos et, par suite, le relais Oc fonctionne et, par son con tact 3, ferme un circuit d'avancement pour le pas-à-pas PBS: Batterie, enroulement et interrupteur PBS, contact de repos 5 du relais Pba, con tact de travail 3 du relais Oc, repos du relais <I>Cf,</I> travail 1 du relais Ht, terre. Le pas-à.-pas PBS déplace, par un procédé bien connu, ses balais a et b sur les couronnes correspon dantes.
Sur les broches de la couronne b sont connectés les différenrts potentiels clé réfé rence; quand le pas-à-pas PBS atteint la po sition 1, la résistance R3 -est connectée sur le potentiel N ' 1, il y a déséquilibre entre les points<I>A</I> et<I>B</I> du comparateur et la valve V continue à débiter.
Lorsque le pas-à-pas PBS arrive sur la position 21, les potentiels appli qués aux points A et B du comparateur sont les mêmes puisque le point A est raccordé au potentiel N 2, comme il a été décrit précé demment, et le point B au potentiel N 2 par la couronne b du pas-à-pas PBS. La valve césse donc de débiter, le tube OP est ionisé et le relais<I>Cf</I> fonctionne et, par l'ouverture de son contact de repos, ouvre le circuit d'avance ment du pas-à-pas PBS, qui s'arrête sur la position 2;
par son contact de travail le relais <I>Cf</I> ferme le circuit du relais Pba: Batterie, enroulement du relais Pba, con tact de repos 1 du relais Pbb, arc a du pas- à-pas PBS, contact de travail 1 du relais<I>Oc,</I> contact de travail du relais<I>Cf,</I> contact de travail 1 du relais Ht, terre.
Le relais Pba ouvre le circuit du relais Ht qui était fermé par le chemin suivant: Batterie, enmoulement dt relais Ht, <I>con-</I> tact de repos 4 du relais Pba, contact de repos 1 du relais Pbc, terre.
Par suite, le relais Ht relâche et supprime la haute tension qui était appliquée à la valve V et au tube CF, le tube se déionise, le relais <I>Cf</I> relâche, le relais<B>M</B> qui n'est plus court- circuité par le circuit d'excitation du relais Pb.a fonctionne, en série avec l'enroulement du relais Pba, les relais Pba et Pbb,
restent ac tionnés à travers le contact de travail 5 du relais Pba. Il est évident que les terres qui ont été représentées sur ce dessin comme des terres franches sont contrôlées par un relais non représenté qui ne connecte ces terres que lorsque le circuit d'enregistreur est engagé. On comprendra alors que les différents relais bloqués sont libérés en même temps que l'en registreur.
Le relais Pbb en fonctionnant ferme à nouveau le circuit du relais Ht par son con tact de travail 2 et par un chemin qu'il est facile de 'suivre.
Par suite du fonctionnement du relais Pba, le point A de l'élément du comparateur de potentiels est déconnecté du fil 2 et connecté sur le fil 1, fil correspondant: au fil C de l'abonné demandé. Le potentiel du point A est donc déterminé par le courant de circu lation qui existe dans. la résistance R2, par suite de la terre appliquée sur le fil C de la ligne demandée, comme représenté sur la fig. 3e.
Par suite de l'ouverture du contact de repos 6-du relais Pba, le potentiel du point B de l'élément du comparateur est --48 volts puisque la résistance R3 n'est plus connectée au potentiel P2; les potentiels des points A et B sont donc différents et., par suite, la valve V débite et le relais Cf est au repos.
Le condensateur Cl et la résistance R6 s'opposent à l'ionisation du tube CP pendant le temps d'établissement, du courant dans les résistances R4 et R5 et la valve V.
D'autre part, le relais Pbb en fonction nant ferme par son contact 3 le circuit de l'électro E du sélecteur final représenté fig. 2, en raccordant le repos du relais<I>Cf</I> sur le fil 3-; le sélecteur final avance; lorsque le courant de circulation qui était établi dans la résistance R5. est supprimé, les potentiels des deux points A et B sont identiques et le relais <I>Cf</I> fonctionne comme il a_déjà été expliqué précédemment..
Le courant de circulation de la résistance R2 ne cesse que lorsque le sélecteur final a quitté la position de la ligne occupée soit parce que le sélecteur final se trouve entre deux broches, soit parce qu'il atteint une ligne libre." Le fonctionnement du relais<I>Cf</I> arrête la rotation du sélecteur final et, par la ferme ture de son contact de travail, ferme le cir cuit du relais Pbc qui s'actionne; son circuit est fermé par un chemin similaire à celui dé crit pour l'excitation du relais Pba.
Comme précédemment, le circuit du relais FIt est ouvert, le relais Pbd fonctionne et le dispositif de comparaison de potentiels est remis en état de fonctionnement comme précé demment. Le point A de l'élément du compa- rateur est- à nouveau raccordé sur le fil 2, c'est-à-dire que le balai D du sélecteur final et le point B sont à nouveau connectés sur le potentiel P2, l'électro E du sélecteur final est connecté au repos du relais Cf par l'intermé diaire du contact de travail 3 du relais Pbb, la rotation est reprise sous le contrôle du relais Cf au repos.
Lorsque le sélecteur final atteint la ligne supplémentaire libre, le po tentiel qu'il rencontre sur la broche D est le potentiel P2, les potentiels des points A et B sont alors les mêmes et le relais C f fonctionne. I1 arrête la rotation du sélecteur final et pro- vogue le fonctionnement du relais Pl. Le cir cuit d'excitation du relais FI est le suivant Batterie, enroulement, du relais Fl, contact de travail 1 du relais Pbd, contact de travail 1 du relais Pbb, arc<I>a</I> de PBS en position 2, contact de travail 1 du relais Oc,
contact de travail du relais<I>Cf,</I> contact de travail 1 du relais IIt, terre.
Le relais<B>FI,</B> comme il a été décrit. précé demment, assure les fonctions propres à faire avancer la connexion en état. de fin de sélec tion sur ligne libre.
Si la ligne supplémentaire qui a été trou vée libre est une ligne comprise dans un autre groupe de sélecteurs finals, par exemple si cette ligne est. la 2.15, le sélecteur final s'est. arrêté sur l'azimut N 20a., les broches de cet azimut sont raccordées à la ligne 215 par des connexions qui sont. établies sur le final PC2.
Comme on le voit, il est, clair qu'une ligne supplémentaire ne peut se comporter comme une ligne tête de groupe puisqu'une telle ligne a un potentiel sur le fil D seulement si elle est disponible. Les lignes supplémentaires peuvent. donc conserver leur numéro d'appel propre et être appelées individuellement sans donner lieu à la recherche groupée.
En se reportant à la fig. 2, il n'a été représenté qu'une ligne tête de groupe 123. Il. est clair que la ligne 116 pourrait. aussi être considérée comme tête de groupe, il suf firait que le potentiel fil D de la ligne 16 ne soit plus coupé par le contact de repos du relais Co 116, mais soit connecté comme celui de la ligne 123, on aurait donc deux numéros d'appel dans le même groupe pouvant. provo quer la recherche groupée - les numéros 116 et 123.
Dans l'exemple de réalisation décrit, on a. supposé que la car actéristique du groupe PBX était déterminée par le potentiel P2. Il est clair que dans le même groupe de final, d'autres caractéristiques peuvent exister, l'une, distinguée par le potentiel Pl par exem ple, l'autre par le potentiel P3, le choix des potentiels P1, P2, P3 étant tel qu'il ne puisse se produire de confusion. En cas d'appel de la ligne tête de groupe N 3, il est clair que le pas-à-pas PBS s'arrê terait sur la position 3 et que seul le poten tiel P3 pourrait influencer l'élément compara- teur (le potentiels.
Automatic telephone installation. The present invention relates to an automatic telephone installation comprising grouped lines, connected to any point in the arc of a final selector. The installation comprises a test arrangement which includes means for characterizing all the free lines and the first line in said group by a characteristic marking potential, means to check whether the desired line is available or if it is not available. 'is not available, means to check whether or not there is a characteristic potential for the desired line in the case where it is not free,
means for recording said characteristic potential if it is present, and means for initiating the repetition of the search process under the control of said recorded characteristic potential.
The following description sets out, with the aid of the attached drawing, the characteristics of an exemplary embodiment given for informational purposes.
Fig. 1 represents the part of a recorder used, on the one hand, to recognize the characteristic of the so-called group head lines and, on the other hand, to control the progress of the final selector for the search for a line belonging to to a group of lines assigned to the same subscriber or to t111 same service. Fig. 2 represents the final selector in the state it is in after the selection of the units and at the time of the verification and the state of the characteristic of the line of demand.
This figure also represents the distribution of the lines on the banks of pins of the final selector.
Figs. 3a to 3d represent the different line circuits: FIG. 3a. represents a single line or a last PBX line in groups permitting consecutive grouping; fig. 3b represents the first, intermediate lines of the group with consecutive grouping; fig. 3e represents the first rows or head rows of groups of rows with non-consecutive grouping; fig. 3d represents the additional lines of the same group as the group head line represented in fig. 3c. .
Fig. 3e represents the state of wire c of a busy line.
In. the various figures, we only represented the organs necessary for understanding the invention. The operation of the components before checking the state of the line is outside the scope of the invention and has not been explained.
Referring to fig. 1, it will be understood that the organs represented have the aims auivantS The valve V and the cold cathode tube CF serve to identify potentials.
The PBS step-by-step is used to recognize the number of the group of lines; the relay Fs is activated at the end of the selection of the units. Its excitation circuit has not been shown, the implementation of the unit selector outside the scope of the invention. The Pt relay characterizes the state of the requested line; it works if this line is available, and. remains idle if the line is busy.
The relay Fl characterizes the availability of the requested line.
The relay Oc characterizes the occupation of the requested line.
The <I> Cf </I> relay characterizes the identity of the potentials compared by the V valve.
The IIt relay controls the connection of the high voltage. on the vacuum lamp V and the cold cathode lamp CF. It allows the deionization of CF.
The Pba relay signals that the line reached is the head of a group of non-consecutive lines.
The Pbb relay notes the deionization of the CF tube after operation, following the detection of the group head characteristic.
The Pbc relay notes that the final selector has left the position where it had stopped following the selection of the --mits.
The Pbd relay notes the deionization of the CF tube after its operation, following the previous check.
Referring to fig. 2, it will be understood that the final selector PC1 is connected to FIG. 1 through wires 1, 2 and 3, when searching for PBX. This link is obviously ensured by the various group selectors which have been put into action to ensure the various selections; these are not represented since the search for a grouped line is only described.
Wire 1 is used to check whether the requested line is free or busy.
Wire 2 is used to recognize if the affected line is a group head, to distinguish the characteristic of the group and to ensure testing of a free line in the group.
Wire 3 is used to supply the final selector clutch solenoid.
In fig. 2, the electromagnet E represents the final selector clutch electromagnet ensuring the movement of the brushes t1, <I> B, </I> <I> C, D, E </I> on the final selector pin banks.
The brushes and pins A, B are used for the establishment of the conversation, the brush and pins C are used for the test and for the occupation of the requested line, the brushes and pins D are used to characterize the heads group of non-consecutive lines and to allow the search for a free line in the whole group. The broom and. pins E are used for the placement of the final selector when selecting tens and for selecting units, as described in Swiss patent N 272954..
In fig. 2, there is shown the connection between the arc C of the final selector PC1 as well as the connection between the arc C of the final selector FC2 and the cutting relays Co of different subscriber lines.
The Co 119 relay is a single line or last line relay in a group with consecutive lines. The Co 123 relay is the line relay at the head of the group with non-consecutive lines, the <I> Co </I> 116 and. <I> Co </I> 129 relays are the cut-off relays for two lines additional to each other. line 123, included in the same hundred of the head of group line 123.
The <I> Co </I> 215 and <I> Co </I> 217 relays are cut-off relays with two additional lines on line 123, included in a hundred different from that where the head end line is located. group 123.
The Cox relay is. the cutting relay of an unnumbered line belonging to group 123.
In fig. 2, have also been shown the connections between the arc D and. the circuits shown in fig. 3, The final selector pin bank consists of 10 azimuths per ten, separated by two azimuths which are used as described in Swiss Patent No. 272954, the first, such as 10a, to stop the rotation of the final selector in the case of 'a call from a non-existent number, the second, such as 10b, to mark the next ten.
As shown in fig. 2, the azi muts 10a, 10b, 20a, 20b, etc. are used for calling additional lines not included in the same hundred or for calling additional lines not numbered.
Referring to fig. 3à and following representing the line circuits; it will be understood that we have only represented the organs necessary for calls to subscribers, and not the organs necessary for calls from the subscriber.
By the left part of each of the drawings, the line circuits are connected to the banks of the final selectors 1'C1 or FC2 on the azimuth corresponding to their individual call number; by the right part, the line circuits are connected to the proper stations to serve the calls emanating from the subscriber (s). These organs, which are generally line seekers, have not been represented.
Fig. 3a, which represents a single line or the last line of a group of consecutive lines, has no connection on pin D; the marking potential connected to wire E allows the final selector to stop for the selection of units.
Fig. 3b, which represents the first row or an intermediate row with consecutive groupings, has no potential connected to pin D and has the marking potential, pin E, controlled by the rest of the cut-off relay Co so that <B> ce, </B> potentially not connected if the line is busy.
Fig. 3c represents a group head line with non-consecutive lines; the potential of pin E is the potential N 3 since in the example considered the line has number 123. The potential of pin D depends on the availability of additional lines. As seen in fig. 3c, pin D is connected to the rest of the Co relays of all the additional lines in the example described, it will therefore be connected to the rest of the Co cutoff relay of lines 116; 129, 215, 217 and X.
As shown in fig. 2, pins D of line 123 have a potential if at least one additional line is free and if it does not exist. of potential applied to pin D, this not only indicates that the line reached must. give rise to a free search, but in addition characterize the group number in the final selector. The potential for pin D must therefore be different for each of the groups of PBX lines of the same final selector.
In the example considered, it is: assumed that the group of lines 123 is the second group of the final selector and is characterized by the potential P2.
Fig. 3d, which represents the additional lines of the group considered, has a wire potential E corresponding to the number of units: 6 for line 16, 9 for line 29, etc., and a potential wire D only when the line is available; this potential is the same as that applied to the line considered as group head.
Fig. 3e refers to a busy line. Occupancy is obtained by an earth connected to wire C, which attracts the corresponding Co relay. The method which consists in characterizing the occupation of a line by an earth connected to the wire C is well known in the art and there is no need to explain the mechanism thereof.
Referring to fig. 1, it will be understood that the relay Fs is actuated at the end of the selection of the units, that is to say when the final selector reaches the line corresponding to the requested number. The excitation circuit of the relay Fs, well known in the art, has not been disclosed.
Suppose that the line reached corresponds to a free line, the operation of the device is as follows: The relay Ps by contact N 1 connects the relay <I> Pt </I> to the wire C of the requested line and since this line is free, the <I> Pt </I> relay is activated by the following path: Earth, rest 1 of relay Pba, left winding of relay Ft, contact 1 of relay Ps, wire 1 (fig. 2) , winding of relay C of the final selector, brush and pins C of the final selector, winding of relay Co of the line reached, battery.
The <I> Pt </I> relay when it is activated - causes the operation of the <I> Pl; </I> relay, this one, by its work contact 1, connects an earth to the right-hand bearing of the <I> Pt </I> relay which has a lower resistance than that of the left winding, which simultaneously causes the operation of relay C of the final selector in fig. 2 as well as the operation of relay Co for the line reached. Relay C of the final selector provides switching that it is easy to imagine to extend the conversation wires, and relay Pl, through its contact 2, provides switching to advance the state of the connection for setting up. in subscriber communication.
Suppose now that the requested line is busy and does not correspond to a group head line. As a result of the earth connected to the -Co relay, as shown in fig. 3rd, the Ft relay is bypassed and remains in the rest position; consequently, the relay Oc is energized by means of the following circuit: Battery, winding. of relay Oc, work contact 2 of relay Ps, rest contact of relay <I> Pt, </I> earth. The <I> Oc </I> relay is delayed in operation. to allow time for the Ft relay to operate when the line is available.
Relay Fs, through its work contact 3, connects point A of the potential comparator to wire 2 and., Through its contact 4, connects point B of comparator to resistor R3.
Suppose that the line reached is line 119 on which pin D is not connected to any potential (single line occupied).
The wire 2 of fig. 1 is connected to wire D of the requested line.
We see in fig.1 that the two points A and B of the element. potential comparator are connected to the same potential. Point A. is connected to -48 volts through resistor R2 and point B is. connected to --48 volts through resistor R3. When the potentials connected to the two points A and B are identical, the valve V stops delivering.
There is therefore no current circulating in resistors R4 and R5; consequently, the potential applied to the terminals of the cold cathode tube CP is sufficient to cause ionization of this tube and the Cf relay operates and closes the circuit: Earth, work contact 1: of relay Ht, work contact of the relay <I> Cf, </I> contact. relay 1 of <I> Oc relay, </I> DC spindle and brush of the PBS stepper in normal position, working contact 2 of the Oc relay.
This circuit acts in the recorder to advance the connection to the expected state when the requested line is busy. The operation of the recorder in case the requested line is. busy, well known in the art, has not been described.
Now suppose that the demand line is the corresponding line 116. to an additional line. If the line is available3 this line has a potential on wire D, but since the line is free, the <I> Pt </I> relay operates as described previously and the search for a free line is not setting covers. If this line is busy, the potential of wire D is disconnected and the operation is the same as that described for a single busy line.
Research is not. not implemented since this line is an additional line which must be considered as an individual line when it is called by its own call number.
Let us now suppose that the line called is line 123, several cases must be considered to fully understand the operation of the device: 1 line 123 is available; in this case, the Pt relay operates and the circuit operates as for an available single line; 2 line 123 is busy and none of its additional lines are available; in this case, there is no potential connected to pin D of line 123 and. the call behaves as for a busy single line;
3 line 123 is busy and at least one of its additional lines. is available; in this case, when relay Fs operates, the potential applied to point A of the comparator is modified as a result of the circulating current which is established in resistor R2 by means of the following circuit:
Potential P2 (fig. 2), resistor R, rest contact of one of the Co relays of additional lines 116, 129, 215, 217 on pin D of azimuth 23 of final selector FC1, brush D of this selector , wire 2, rest 2 of relay Pba, work 3 of relay Fs, resistor R2; -48 volts; as the potential applied to point B of the potential comparator is --48 volts, the valve V delivers, causes a voltage drop across resistor R5 and thus the potential applied to the terminals of the CF tube is less than poten tial needed to create ionization. The relay C f therefore remains at rest.
As line 123 is busy, relay <I> Pt </I> remains at rest and, consequently, relay Oc operates and, by its contact 3, closes an advancement circuit for stepping. PBS: Battery, PBS winding and switch, rest contact 5 of relay Pba, work contact 3 of relay Oc, rest of relay <I> Cf, </I> work 1 of relay Ht, earth. The PBS step by step moves, by a well known method, its brushes a and b on the corresponding crowns.
On the pins of the crown b are connected the different potential key reference; when the PBS step-by-step reaches position 1, resistor R3 - is connected to potential N '1, there is an imbalance between points <I> A </I> and <I> B </ I > of the comparator and the valve V continues to deliver.
When the PBS step-by-step arrives at position 21, the potentials applied to points A and B of the comparator are the same since point A is connected to potential N 2, as described previously, and point B to the potential N 2 by the crown b of the PBS step-by-step. The valve therefore stops delivering, the OP tube is ionized and the <I> Cf </I> relay operates and, by opening its rest contact, opens the PBS stepping advance circuit. , which stops at position 2;
by its work contact, the <I> Cf </I> relay closes the circuit of the Pba relay: Battery, winding of the Pba relay, rest contact 1 of the Pbb relay, arc a of the PBS step-by-step, working contact 1 of relay <I> Oc, </I> working contact of relay <I> Cf, </I> working contact 1 of relay Ht, earth.
Relay Pba opens the circuit of relay Ht which was closed by the following path: Battery, winding dt relay Ht, <I> contact </I> rest tact 4 of relay Pba, rest contact 1 of relay Pbc, earth .
Consequently, the relay Ht releases and removes the high voltage which was applied to the valve V and to the tube CF, the tube deionizes, the relay <I> Cf </I> releases, the relay <B> M </ B > which is no longer short-circuited by the excitation circuit of relay Pb.a operates in series with the winding of relay Pba, relays Pba and Pbb,
remain activated through the NO contact 5 of the Pba relay. It is obvious that the lands which have been represented in this drawing as freehold lands are controlled by a relay, not shown, which only connects these lands when the recorder circuit is engaged. It will then be understood that the various blocked relays are released at the same time as the registrar.
The relay Pbb, when operating, closes the circuit of the relay Ht again by its working contact 2 and by a path which is easy to follow.
As a result of the operation of relay Pba, point A of the element of the potential comparator is disconnected from wire 2 and connected to wire 1, corresponding wire: to wire C of the requested subscriber. The potential of point A is therefore determined by the circulating current which exists in. resistance R2, as a result of the earth applied to wire C of the requested line, as shown in fig. 3rd.
As a result of the opening of the rest contact 6 of relay Pba, the potential of point B of the comparator element is --48 volts since resistor R3 is no longer connected to potential P2; the potentials of points A and B are therefore different and, consequently, the valve V delivers and the relay Cf is at rest.
The capacitor C1 and the resistor R6 oppose the ionization of the tube CP during the settling time, of the current in the resistors R4 and R5 and the valve V.
On the other hand, the Pbb relay in operation closes by its contact 3 the circuit of the electro E of the final selector shown in fig. 2, by connecting the rest of the <I> Cf </I> relay to wire 3-; the final selector moves forward; when the circulating current which was established in resistor R5. is removed, the potentials of the two points A and B are identical and the <I> Cf </I> relay operates as it has already been explained previously.
The current flowing through resistor R2 does not stop until the final selector has left the occupied row position either because the final selector is between two pins or because it reaches a free line. "The operation of the relay <I> Cf </I> stops the rotation of the final selector and, by closing its make contact, closes the circuit of the Pbc relay which is activated; its circuit is closed by a path similar to that described for the excitation of the Pba relay.
As previously, the relay FIt circuit is open, the relay Pbd operates and the potential comparison device is put back into working order as previously. The point A of the comparator element is again connected to wire 2, i.e. the brush D of the final selector and point B are again connected to the potential P2, the electro E of the final selector is connected when the Cf relay is idle by the intermediary of the work contact 3 of the Pbb relay, the rotation is resumed under the control of the Cf relay when idle.
When the final selector reaches the free additional line, the potential it encounters on pin D is potential P2, the potentials of points A and B are then the same and relay C f operates. I1 stops the rotation of the final selector and causes the operation of relay Pl. The excitation circuit of relay FI is as follows Battery, winding, of relay Fl, working contact 1 of relay Pbd, working contact 1 of relay. Pbb relay, arc <I> a </I> of PBS in position 2, work contact 1 of relay Oc,
working contact of relay <I> Cf, </I> working contact 1 of relay IIt, earth.
The <B> FI, </B> relay as described. previously, performs the proper functions to advance the connection in state. end of selection on free line.
If the additional line which has been left free is a line included in another group of final selectors, for example if this line is. the 2.15, the final selector went. stopped on azimuth N 20a., the pins of this azimuth are connected to line 215 by connections which are. established on the final PC2.
As can be seen, it is clear that an additional line cannot behave like a group head line since such a line has a potential on wire D only if it is available. Additional lines can. therefore keep their own call number and be called individually without giving rise to the group search.
Referring to fig. 2, only one row head of group 123 has been shown. is clear that line 116 could. also to be considered as group head, it would suffice that the potential wire D of line 16 is no longer cut by the rest contact of relay Co 116, but is connected like that of line 123, we would therefore have two numbers d 'call in the same group can. cause group search - numbers 116 and 123.
In the embodiment described, we have. assumed that the characteristic of the PBX group was determined by the potential P2. It is clear that in the same group of final, other characteristics can exist, one, distinguished by the potential Pl for example, the other by the potential P3, the choice of the potentials P1, P2, P3 being such that no confusion can arise. If the head of group N 3 line is called, it is clear that the PBS stepper would stop at position 3 and that only the potential P3 could influence the comparator element (the potentials.