CH289912A - Device for spreading pest control products in the form of a mist. - Google Patents

Device for spreading pest control products in the form of a mist.

Info

Publication number
CH289912A
CH289912A CH289912DA CH289912A CH 289912 A CH289912 A CH 289912A CH 289912D A CH289912D A CH 289912DA CH 289912 A CH289912 A CH 289912A
Authority
CH
Switzerland
Prior art keywords
sub
spreading device
product
fan
air
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Inventor
Pasteur Louis
Original Assignee
Pasteur Louis
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Pasteur Louis filed Critical Pasteur Louis
Publication of CH289912A publication Critical patent/CH289912A/en

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A01AGRICULTURE; FORESTRY; ANIMAL HUSBANDRY; HUNTING; TRAPPING; FISHING
    • A01MCATCHING, TRAPPING OR SCARING OF ANIMALS; APPARATUS FOR THE DESTRUCTION OF NOXIOUS ANIMALS OR NOXIOUS PLANTS
    • A01M9/00Special adaptations or arrangements of powder-spraying apparatus for purposes covered by this subclass
    • A01M9/0092Regulating or controlling systems

Landscapes

  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Insects & Arthropods (AREA)
  • Pest Control & Pesticides (AREA)
  • Wood Science & Technology (AREA)
  • Zoology (AREA)
  • Environmental Sciences (AREA)
  • Catching Or Destruction (AREA)

Description

  

  



  Dispositif d'épandage de produits antiparasites sous forme de brouillard.



   La présente invention a pour objet un dispositif d'épandage de produits antiparasites sous forme de brouillard pour l'arboriculture. Les appareils de ce type actuellement en usage ne permettent pas la projection d'un fin brouillard de produit antiparasite liquide on pulvérulent à une hauteur suffisante pour traiter depuis le sol les arbres fruitiers relativement hauts.



   Conformément à l'invention, le dispositif comporte une source de produit antiparasite, un moteur et, monté à l'alignement sur le même arbre, un dispositif d'aspiration et de refoulement créant un courant d'air susceptible de former et puis d'entraîner rapidement un brouillard constitué par un mélange d'air et de produit antiparasite, qui est projeté par au moins une lance montée à l'extrémité   d'un    conduit souple, le tout étant agencé de fagon que le brouillard peut être projeté à une hauteur   d'au    moins 10 mètres.



   Naturellement, un tel dispositif peut être utilisé en agriculture aussi dans le cas où il   n'est    pas nécessaire de projeter le brouillard à la hauteur de 10 m qui, d'ailleurs, n'est pas limitative.



   Des formes de réalisation du dispositif d'épandage selon l'invention seront décrites, à titre d'exemples, à l'aide du dessin annexé.



   La fig.   1    est un schéma complet d'un dispositif d'épandage pour produit   antipara-    site liquide.



   La fig. 2 est le schéma   d'une    partie d'un autre dispositif d'épandage pour produit antiparasite liquide.



   La fig. 3 est une vue en perspective d'une variante de la fig. 2.



   La fig. 4 est une coupe verticale   d'une    lance et de son support.



   La fig. 5 est une coupe-élévation   d'une    lance.



   La fig. 6 est une vue en bout depuis la ligne VI-VI de la fig. 5.



   La fig. 7 est une coupe suivant la ligne
VII-VII de la fig. 5.



   La fig. 8 est une élévation latérale d'une partie d'un dispositif d'épandage pour produit antiparasite pulvérulent.



   La fig. 9 montre en coupe la cuve-trémie du dispositif suivant la fig. 8.



   La fig. 10 est une coupe sensiblement suivant la ligne   X-X    de la fig. 8.



   Le dispositif d'épandage suivant la fig.   1    comporte essentiellement un réservoir 1 conte  nant un    produit antiparasite liquide et servant comme source dudit produit. Ce réservoir est placé suffisamment haut pour que le liquide qu'il contient puisse s'écouler par gravite jusqu'au point où il est entraîné par le courant d'air créé par un ventilateur 6. Le réservoir est relié par un conduit 2, dans lequel sont intercalés un filtre 3 et un robinet   4,    au conduit de refoulement 5 d'un ventilateur centrifuge à haute pression 6. Le conduit 5 mène à une ou plusieurs lances de projection 7 munies de conduits d'amenée souples.



   Le ventilateur centrifuge 6 est commandé par un moteur 8 monté à l'alignement avec lui sur le même arbre.



   Une partie de l'air refoulé par le ventilateur centrifuge 6 est dérivée en 9 du carter du ventilateur et dirigée par un diffuseur-10 sur le moteur 8 pour assurer son refroidissement.



   L'échappement du moteur   8    est relié par les conduits 11 et 11a à un tuyau perforé   12    placé dans la base du réservoir 1, ce qui fait que le liquide antiparasite contenu dans ce réservoir peut être agité par les gaz   d'échap-    pement sortant des trous du tuyau 12. Ces gaz d'échappement s'élèvent à travers ce liquide pour s'échapper à la partie supérieure du réservoir, par exemple en 13, sous son   couvercle 14.   



   L'agitation du produit liquide contenu dans le réservoir 1 peut également être assurée par de l'air comprimé prélevé en 15 dans le conduit 5 et dirigé par un conduit 16 relié à la canalisation 11 vers le tuyau perforé 12 placé dans la base du réservoir. Un robinet 17 permet de couper le conduit 16.



   En outre, un robinet à quatre voies   18    permet, suivant la position de sa clé, soit de faire communiquer les conduits 11 et 11a pour mettre l'échappement du moteur 8 en communication avec le tuyau perforé 12, soit d'interrompre cette communication, de faire communiquer le conduit 11 avec l'échappement à l'atmosphère 19 et de faire communquer la canalisation 16 avec le conduit   lia    pour diriger de l'air-comprimé prélevé en 15 dans le tuyau perforé 12.



   Il est évident qu'au lieu d'un robinet à quatre voies 18, on pourrait prévoir plusieurs obturateurs assumant séparément les diverses fonctions décrites.



   Le produit antiparasite liquide, de préférence mis en agitation dans le réservoir 1, soit par les gaz d'échappement du moteur, soit par de l'air comprimé sortant des trous du   tuyau 12,    est conduit par le tuyau 2 et le filtre 3, qui arrête les grosses particules indésirables, au tuyau 5 de refoulement du ventilateur 6, dans lequel il débouche par gravité, de préférence au centre de ce tuyau et près de la sortie du ventilateur, de sorte qu'il est attiré par l'effet d'aspiration produit par le courant d'air de refoulement du ventilateur et transformé en brouillard qui est entraîné sous haute pression par ce   eou-    rant d'air vers la ou les lances 7 semant à sa projection sur les végétaux à traiter.

   La hauteur atteinte par ce brouillard est, par exemple, d'environ 20 m pour une vitesse du courant d'air dans le ventilateur de 60   m/s.   



   Dans la variante de la fig. 2, une pompe aspirante et foulante 20 aspire le liquide du réservoir 1 (fig. 1) et le refoule vers le conduit de projection 5 (fig. 1). Dans ce cas, il n'est pas nécessaire que le réservoir soit plus élevé que le niveau d'arrivée du liquide antiparasite dans le conduit de projection   5.   



  Le moteur 22, monté sur le socle   23    et muni du réservoir à carburant 24, est monté à   l'ali-    gnement sur le même arbre entre la pompe    20 et le ventilateur 21, dont il assure ainsi    l'entraînement. L'ensemble moteur-pompeventilateur est compact et peu encombrant ; il est monté de préférence sur un train de roues permettant son déplacement facile sur le terrain. Il peut aussi être constitué par un bloc pouvant être chargé sur un tracteur ou autre véhicule agricole. L'utilisation du ventilateur centrifuge à haute pression constitué par une roue à aubes montée dans un carter de faible largeur permet de placer ce ventilateur et son moteur d'entraînement tout contre le réservoir 1 en réalisant ainsi un bloc de faible encombrement.

   Ce ventilateur cen  trifuge    produit un courant d'air sous une très forte pression qui permet de projeter le brouillard de produit antiparasite liquide ou pulvérulent à la hauteur   d'au    moins 10 m.



  On peut ainsi traiter pratiquement tous arbres fruitiers depuis le sol.



   La projection de gaz d'échappement ou d'air comprimé dans le réservoir pour produire l'agitation peut être continue ou inter  mittente.    



   L'obturateur   4,    contrôlant la distribution de solution au conduit de projection 5, est avantageusement commandé par une pédale, ce qui facilite les manoeuvres de l'opérateur dont les mains sont occupées par la lance de projection.



   La fig. 3 représente en perspective une pompe 53, un moteur 52, un ventilateur cen  trifuge      54    montés à l'alignement sur un même arbre.



   A la fig. 4,80 désigne une lance qui est montée sur un tuyau souple 81, de préférence un tuyau en caoutchouc, fixé à un collier de support 82. Des biellettes articulées 83,84, dont les articulations peuvent être bloquées à l'aide de vis et d'écrous, constituent une genouillère de support de la lance 80 sur le collier 82.



   Ce collier 82 est lui-même monté sur   l'ex-      trémité    d'un tube coudé et rigide 85 lui servant de pivot et par lequel arrive l'air refoulé par un ventilateur 86 fixé au châssis 87 d'un véhicule. Le moteur actionnant ce ventilateur est disposé à l'alignement sur le même arbre, qui n'est pas représenté.



   88 désigne des leviers solidaires des écrous de blocage des vis permettant l'articulation de la genouillère 83,84.



   Un collier 89, fixé sur le tube 85, porte le siège 90 sur lequel l'opérateur prend place.



   Le produit antiparasite liquide arrive par le tuyau 91, qui passe autour du diffuseur 92, pour aboutir dans le gicleur 93 traversant ce diffuseur et à la partie antérieure duquel est placé un déflecteur 93a.



   94 désigne un levier de réglage de la section du tuyau 91. Deux plaquettes profilées, non représentées, enveloppent ce tuyau 91 et 1'extrémité du levier 94 forme deux mâchoires qui agissent sur les plaquettes lorsqu'on tourne ce levier en les'amenant à étrangler plus ou moins le tuyau souple 91 pour régler sa section. 95 est un levier qui commande des fourchettes 96 agissant sur la tige du défleeteur   93a    pour rapprocher ou éloigner ce dernier de la sortie de l'ajutage 93.



   Ce montage de la lance 80 permet à l'opérateur assis sur le siège 90 d'orienter cette lance à volonté, puis de régler, à l'aide du levier   94,    la section de passage de la solution et, à l'aide du levier 95, l'action du déflec teur, en assurant un fonctionnement particulièrement rationnel. Ce montage souple de la lange permet, par conséquent, de diriger la projection dans la direction du sommet de tous arbres fruitiers, la haute pression provoquée par le ventilateur permettant d'atteindre la hauteur d'au moins 10 m.



   Aux fig. 5,6 et 7,101 désigne le corps extérieur conique d'une lance 101 analogue à la lance 80.102 désigne le cône intérieur dans lequel débouche le tuyau 103 amenant le produit antiparasite liquide et qui est muni du champignon déflecteur 104. Le cône intérieur 102 présente en   102a    une section   circu-    laire et en   102b    une section carrée. Le tuyau 103 est fixé le long de la paroi intérieure.



  105 est la manette servant à retordre le conduit souple 103 pour régler sa section de passage. 106 désigne le support de la lance.



  Quatre volets 107,108,109,110 sont   articu-    lés chacun sur deux tourillons, tels que 111 112, montés dans des supports 113,114,115, 116 fixés dans le corps extérieur cylindrique   101a    de la lance 101. Ces volets présentent à leur partie postérieure une forme arrondie, comme indiqué en 117, et à leur partie antérieure une forme trapézoïdale 118. Les volets sont asservis les uns aux autres par un dispositif de genouillère. Les volets 108 et 110 sont reliés entre eux, comme le montre la fig. 5, par deux biellettes 119,120 articulées par les axes 121,123 à des pattes 126,127 fixées dans l'axe longitudinal de ces volets.



  A leur autre extrémité, les biellettes 119,120 sont articulées par les axes 122,124 à des pattes 128,129 faisant partie d'un croisillon comportant deux autres pattes 130,131 auxquelles sont articulées deux autres biellettes, dont une seulement, 132, est visible à la fig. 5.



  Ces deux autres biellettes sont articulées à des pattes fixées perpendiculairement sur l'axe longitudinal des volets 107 et 109 de la même manière que les pattes 126,127 prévues sur les volets   108,      11Q,    
 L'un des volets 110 peut-être manoeuvre à la main au moyen   d'une    manette   125    (fig. 6). Lorsqu'il est pivoté autour de ses tourillons, il entraîne, par la biellette 119, le croisillon 128,129,130,131 qui fait exécuter un mouvement correspondant aux autres biellettes, telles que   120,    132, de sorte que les trois autres volets 107,108,109 exécutent un mouvement correspondant à celui du volet 110.



   Ainsi, en orientant le volet 110 manuellement à l'aide de la manette 125, on oriente en même temps les trois autres volets 107, 108,109, ce qui permet de régler la section du courant d'air comprimé dirigé dans le cône 102 par ces volets pour produire l'entraînement de la solution liquide sortant du tuyau 103. Plus les extrémités postérieures 117 de ces volets sont écartées et plus d'air comprimé passe par le cône 102, l'air comprimé qui n'est pas capté par les parties postérieures de ces volets passant autour de ceux-ci et sortant entre le corps 101 et le cône 102.



   Aux fig. 8 et 9,141 désigne une cuvetrémie dans laquelle est placé le produit antiparasite pulvérulent   142.    Un couvercle 143 couvre cette cuve et est fixé à l'aide d'attaches latérales 144 aux parois de la cuve.   145    est une buse d'entrée d'air. 146 est le ventilateur centrifuge monté à l'alignement sur le même arbre que le moteur, non représenté.



  Un conduit 147,148, raccordé à une tubulure 149, placée à la partie supérieure de la cuvetrémie, relie celle-ci au carter du ventilateur centrifuge. Au-dessous du couvercle 143 est placé un volet à double parois 150,151 ménageant entre ces dernières un canal   152.   



  Des couvertures 153 sont pratiquées dans la paroi inférieure 151 de ce volet et couvertes par des parties inclinées 154. Le volet 150, 151 est articulé sur un axe 155 et prend appui par gravité sur la poudre 142, de sorte qu'au fur et à mesure de la consommation de cette dernière, ce volet s'abaisse suivant la flèche/, par exemple, comme indiqué en 150a. A sa partie postérieure, la paroi 151 présente une partie courbe 156 et la tubulure   149    comporte elle-même une partie courbe 157. Les courbures des parties 156 et 157 sont concentriques à   l'axe    155, de sorte que lorsque le volet s'abaisse, la partie 156 suit la surface extérieure de la partie 157.



   158 désigne un conduit relié à   l'enve-    loppe du moteur par lequel de l'air chauffé par ce dernier est aspiré par le ventilateur 146. Cet air, mélangé à l'air chargé de poudre arrivant par le conduit   147, 148    au ventilateur, est refoulé par le conduit 159 vers le tuyau conduisant à la lance.



   Un volet 160, articulé sur un axe 161 (fig. 10), contrôle la sortie du conduit 148 sur le ventilateur et, par suite, règle la   quan-    tité de poudre aspirée et refoulée par ce dernier. Ce volet s'ouvre par gravité et est fermé à l'aide d'une commande à câble Bowden   162    attaquant une queue 163 fixée au volet 160.



   La trémie est raccordée par une bride 164   (fig.    8 et 9) au corps du dispositif d'épandage, de sorte qu'elle peut être montée et démontée facilement. Elle ne eomporte aucun dispositif secoueur ou autre, de sorte que sa constitution est très simple. Malgré cela, le dispositif de   prélè-    vement de poudre par aspiration de   l'air,    entrant par la buse   145    à travers les ouvertures 153 du volet 151 qui suit la poudre en pivotant autour de son axe   155,    permet une distribution régulière de la poudre qui peut, par ailleurs, être réglée à l'aide du volet   160.    La cuve-trémie   141    présente à l'avant une paroi courbe ayant sensiblement pour centre l'axe de pivotement du volet 150,

     151,    de que ce dernier couvre la poudre sur toute son étendue ou sur une même étendue dans toutes ses positions.




  



  Device for spreading pest control products in the form of a mist.



   The present invention relates to a device for spreading pest control products in the form of a mist for arboriculture. The devices of this type currently in use do not allow the projection of a fine mist of liquid pest control product which is pulverized at a height sufficient to treat relatively tall fruit trees from the ground.



   According to the invention, the device comprises a source of suppressant product, a motor and, mounted in alignment on the same shaft, a suction and discharge device creating a current of air capable of forming and then of rapidly entrain a mist consisting of a mixture of air and antiparasitic product, which is projected by at least one lance mounted at the end of a flexible duct, the whole being arranged so that the mist can be projected at a height of at least 10 meters.



   Naturally, such a device can be used in agriculture also in the case where it is not necessary to project the fog to the height of 10 m which, moreover, is not limiting.



   Embodiments of the spreading device according to the invention will be described, by way of examples, with the aid of the appended drawing.



   Fig. 1 is a complete diagram of a spreading device for a liquid antiparitic product.



   Fig. 2 is a diagram of part of another spreading device for liquid pest control product.



   Fig. 3 is a perspective view of a variant of FIG. 2.



   Fig. 4 is a vertical section through a lance and its support.



   Fig. 5 is a sectional elevation of a lance.



   Fig. 6 is an end view from the line VI-VI of FIG. 5.



   Fig. 7 is a section along the line
VII-VII of fig. 5.



   Fig. 8 is a side elevation of a portion of a powdery pest control product spreader.



   Fig. 9 shows in section the tank-hopper of the device according to FIG. 8.



   Fig. 10 is a section taken substantially along the line X-X of FIG. 8.



   The spreading device according to fig. 1 essentially comprises a reservoir 1 containing a liquid antiparasitic product and serving as a source of said product. This reservoir is placed high enough so that the liquid it contains can flow by gravity to the point where it is entrained by the air current created by a fan 6. The reservoir is connected by a duct 2, in which are interposed a filter 3 and a valve 4, the delivery duct 5 of a high pressure centrifugal fan 6. The duct 5 leads to one or more spray nozzles 7 provided with flexible supply ducts.



   The centrifugal fan 6 is controlled by a motor 8 mounted in alignment with it on the same shaft.



   Part of the air delivered by the centrifugal fan 6 is diverted at 9 from the fan casing and directed by a diffuser-10 on the motor 8 to ensure its cooling.



   The exhaust of the engine 8 is connected by the ducts 11 and 11a to a perforated pipe 12 placed in the base of the tank 1, so that the suppressant liquid contained in this tank can be stirred by the exiting exhaust gases. holes in the pipe 12. These exhaust gases rise through this liquid to escape at the upper part of the tank, for example at 13, under its cover 14.



   The stirring of the liquid product contained in the tank 1 can also be ensured by compressed air taken at 15 from the duct 5 and directed by a duct 16 connected to the pipe 11 towards the perforated pipe 12 placed in the base of the tank. . A tap 17 cuts off the conduit 16.



   In addition, a four-way valve 18 allows, depending on the position of its key, either to communicate the conduits 11 and 11a to put the exhaust of the engine 8 in communication with the perforated pipe 12, or to interrupt this communication, to make the duct 11 communicate with the exhaust to the atmosphere 19 and to make the duct 16 communicate with the duct 11a in order to direct the compressed air taken at 15 into the perforated pipe 12.



   It is obvious that instead of a four-way valve 18, several shutters could be provided which separately assume the various functions described.



   The liquid antiparasitic product, preferably stirred in the tank 1, either by the engine exhaust gases or by compressed air coming out of the holes in the pipe 12, is carried through the pipe 2 and the filter 3, which stops large unwanted particles, to the discharge pipe 5 of the fan 6, into which it opens by gravity, preferably in the center of this pipe and near the outlet of the fan, so that it is attracted by the effect of The suction produced by the discharge air current from the fan and transformed into mist which is entrained under high pressure by this air current towards the lance or lances 7, projecting it onto the plants to be treated.

   The height reached by this fog is, for example, about 20 m for an air current speed in the fan of 60 m / s.



   In the variant of FIG. 2, a suction and pressure pump 20 sucks the liquid from the reservoir 1 (FIG. 1) and delivers it to the projection duct 5 (FIG. 1). In this case, it is not necessary for the tank to be higher than the level of the anti-interference liquid entering the projection duct 5.



  The motor 22, mounted on the base 23 and provided with the fuel tank 24, is mounted in alignment on the same shaft between the pump 20 and the fan 21, of which it thus ensures the drive. The motor-pump-fan assembly is compact and takes up little space; it is preferably mounted on a set of wheels allowing its easy movement in the field. It can also be formed by a block that can be loaded onto a tractor or other agricultural vehicle. The use of the high pressure centrifugal fan constituted by a paddle wheel mounted in a casing of small width makes it possible to place this fan and its drive motor right against the tank 1, thus producing a compact unit.

   This cen trifuge fan produces a current of air under very high pressure which makes it possible to project the mist of liquid or powdery pest control product to a height of at least 10 m.



  It is thus possible to treat practically all fruit trees from the ground.



   The projection of exhaust gas or compressed air into the tank to produce agitation can be continuous or intermittent.



   The shutter 4, controlling the distribution of solution to the projection duct 5, is advantageously controlled by a pedal, which facilitates the maneuvers of the operator whose hands are occupied by the projection lance.



   Fig. 3 shows in perspective a pump 53, a motor 52, a cen trifuge fan 54 mounted in alignment on the same shaft.



   In fig. 4.80 denotes a lance which is mounted on a flexible pipe 81, preferably a rubber pipe, fixed to a support collar 82. Articulated links 83, 84, the joints of which can be locked using screws and of nuts, constitute a support toggle for the lance 80 on the collar 82.



   This collar 82 is itself mounted on the end of a bent and rigid tube 85 serving as a pivot and through which arrives the air discharged by a fan 86 fixed to the frame 87 of a vehicle. The motor driving this fan is arranged in alignment on the same shaft, which is not shown.



   88 designates levers integral with the locking nuts of the screws allowing the articulation of the knee lever 83,84.



   A collar 89, fixed to the tube 85, carries the seat 90 on which the operator sits.



   The liquid antiparasitic product arrives through the pipe 91, which passes around the diffuser 92, to end in the nozzle 93 passing through this diffuser and at the front part of which a deflector 93a is placed.



   94 designates a lever for adjusting the section of the pipe 91. Two profiled plates, not shown, surround this pipe 91 and the end of the lever 94 forms two jaws which act on the plates when this lever is turned by bringing them to. more or less throttle the flexible pipe 91 to adjust its section. 95 is a lever which controls forks 96 acting on the rod of the defleeteur 93a to bring the latter closer to or away from the outlet of the nozzle 93.



   This mounting of the lance 80 allows the operator seated on the seat 90 to orient this lance at will, then to adjust, using the lever 94, the passage section of the solution and, using the lever 95, the action of the deflector, ensuring particularly rational operation. This flexible assembly of the swaddle therefore makes it possible to direct the projection in the direction of the top of all fruit trees, the high pressure caused by the fan making it possible to reach the height of at least 10 m.



   In fig. 5, 6 and 7,101 designates the conical outer body of a lance 101 similar to the lance 80.102 designates the inside cone into which the pipe 103 emerges bringing the liquid parasitic product and which is provided with the deflector mushroom 104. The inside cone 102 presents in 102a has a circular section and 102b a square section. The pipe 103 is fixed along the interior wall.



  105 is the lever used to twist the flexible duct 103 to adjust its passage section. 106 designates the support of the lance.



  Four flaps 107,108,109,110 are each articulated on two journals, such as 111 112, mounted in supports 113,114,115, 116 fixed in the cylindrical outer body 101a of the lance 101. These flaps have a rounded shape at their rear, as indicated in 117, and at their front part a trapezoidal shape 118. The flaps are slaved to each other by a toggle device. The flaps 108 and 110 are interconnected, as shown in FIG. 5, by two connecting rods 119,120 articulated by the axes 121,123 to legs 126,127 fixed in the longitudinal axis of these flaps.



  At their other end, the rods 119,120 are articulated by the pins 122,124 to lugs 128,129 forming part of a cross comprising two other lugs 130,131 to which are hinged two other rods, only one of which, 132, is visible in FIG. 5.



  These two other links are articulated to lugs fixed perpendicularly to the longitudinal axis of the flaps 107 and 109 in the same way as the lugs 126,127 provided on the flaps 108, 11Q,
 One of the shutters 110 can be operated by hand by means of a lever 125 (FIG. 6). When it is pivoted around its journals, it drives, through the link 119, the cross 128,129,130,131 which makes a movement corresponding to the other links, such as 120, 132, so that the other three flaps 107,108,109 execute a movement corresponding to that of shutter 110.



   Thus, by orienting the flap 110 manually using the lever 125, the other three flaps 107, 108, 109 are oriented at the same time, which makes it possible to adjust the section of the compressed air stream directed into the cone 102 by these flaps to produce the entrainment of the liquid solution leaving the pipe 103. The more the posterior ends 117 of these flaps are separated and the more compressed air passes through the cone 102, the compressed air which is not captured by the parts. posterior of these flaps passing around them and exiting between the body 101 and the cone 102.



   In fig. 8 and 9,141 designates a cuvetremia in which the powdery antiparasitic product 142. A cover 143 covers this tank is placed and is fixed by means of side clips 144 to the walls of the tank. 145 is an air inlet nozzle. 146 is the centrifugal fan mounted in alignment on the same shaft as the motor, not shown.



  A duct 147,148, connected to a pipe 149, placed at the top of the hopper, connects the latter to the casing of the centrifugal fan. Below the cover 143 is placed a double-walled shutter 150,151 leaving between the latter a channel 152.



  Covers 153 are made in the lower wall 151 of this flap and covered by inclined parts 154. The flap 150, 151 is articulated on an axis 155 and is supported by gravity on the powder 142, so that as and when measurement of the consumption of the latter, this flap is lowered along the arrow /, for example, as indicated at 150a. At its rear, the wall 151 has a curved part 156 and the pipe 149 itself has a curved part 157. The curvatures of the parts 156 and 157 are concentric with the axis 155, so that when the shutter is lowered , part 156 follows the outer surface of part 157.



   158 designates a duct connected to the casing of the motor by which the air heated by the latter is drawn in by the fan 146. This air, mixed with the air charged with powder arriving through the duct 147, 148 to the fan , is discharged through line 159 to the pipe leading to the lance.



   A shutter 160, articulated on an axis 161 (FIG. 10), controls the outlet of the duct 148 on the fan and, consequently, regulates the quantity of powder sucked in and delivered by the latter. This shutter opens by gravity and is closed using a Bowden cable control 162 attacking a tail 163 fixed to the shutter 160.



   The hopper is connected by a flange 164 (fig. 8 and 9) to the body of the spreading device, so that it can be assembled and disassembled easily. It does not eomporte any shaker or other device, so that its constitution is very simple. Despite this, the device for collecting powder by suctioning the air, entering through the nozzle 145 through the openings 153 of the shutter 151 which follows the powder by pivoting about its axis 155, allows regular distribution of the powder. which can, moreover, be adjusted using the shutter 160. The hopper-tank 141 has at the front a curved wall having as its center the pivot axis of the shutter 150,

     151, that the latter covers the powder over its entire extent or over the same extent in all its positions.


 

Claims (1)

REVENDICATION : Dispositif d'épandage de produits antiparasites sous forme de brouillard pour l'ar- boriculture, caractérisé en ce qu'il comporte une source de produit antiparasite, un moteur et, monté à l'alignement sur le même arbre, un dispositif d'aspiration et de refoulement créant un courant d'air susceptible de former et puis d'entraîner rapidement un brouillard, constitué par un mélange d'air et de produit antiparasite, qui est projete par au moins une lance montée à l'extrémité d'un conduit sou ple, le tout étant agencé de façon que le brouillard peut être projeté à une hauteur d'au moins 10 m. CLAIM: Device for spreading antiparasitic products in the form of mist for arboriculture, characterized in that it comprises a source of antiparasitic product, a motor and, mounted in alignment on the same shaft, a suction device and discharge creating an air current capable of forming and then rapidly entraining a mist, consisting of a mixture of air and antiparasitic product, which is projected by at least one lance mounted at the end of a duct flexible, the whole being arranged so that the fog can be projected at a height of at least 10 m. SOUS-REVENDICATIONS : 1. Dispositif d'épandage suivant la reven dication, caractérisé en ce que le dispositif d'aspiration et de refoulement est constitué par un ventilateur centrifuge. SUB-CLAIMS: 1. Spreading device according to the claim, characterized in that the suction and discharge device is constituted by a centrifugal fan. 2. Dispositif d'épandage suivant la revendication et la sous-revendication 1, caractérise en ce que le produit antiparasite est un liquide arrivant par gravité de la source de produit à la conduite de sortie de l'air refoulé par le ventilateur centrifuge. 2. Spreading device according to claim and sub-claim 1, characterized in that the antiparasitic product is a liquid arriving by gravity from the source of product to the outlet pipe for the air discharged by the centrifugal fan. 3. Dispositif d'épandage suivant la revendieation et la sous-revendication 1, caractérisé par une trémie contenant un produit antiparasite pulvérulent et reliée par un conduit au ventilateur. 3. Spreading device according to the revendieation and the sub-claim 1, characterized by a hopper containing a powdery pest control product and connected by a duct to the fan. 4. Dispositif d'épandage suivant la revendication et la sous-revendication 1, caractérisé en ce qu'une dérivation (9) conduit une partie de l'air refoulé par le ventilateur (6) à un déflecteur (10) la dirigeant sur le moteur (8) pour assurer son refroidissement (fig. 1). 4. Spreading device according to claim and sub-claim 1, characterized in that a bypass (9) leads part of the air delivered by the fan (6) to a deflector (10) directing it onto the motor (8) to ensure its cooling (fig. 1). 5. Dispositif d'épandage suivant la revendication, caractérisé en ce que l'échappement du moteur (8) est susceptible d'être relié par un conduit (11,11a) à un tuyau perforé (12) placé à la base de la source de produit antiparasite pour produire une agitation dudit produit (fig. 1). 5. Spreading device according to claim, characterized in that the engine exhaust (8) is capable of being connected by a conduit (11,11a) to a perforated pipe (12) placed at the base of the source. of pest control product to produce agitation of said product (fig. 1). 6. Dispositif d'épandage suivant la revendication et les sous-revendications 1 et 5, ca raetérisé en ce qu'une dérivation (16) de l'air refoulé par le ventilateur centrifuge (6) est susceptible d'être reliée au tuyau perforé (12) placé à la base de la source de produit (fig. 1). 6. Spreading device according to claim and sub-claims 1 and 5, ca raeterized in that a bypass (16) of the air delivered by the centrifugal fan (6) is capable of being connected to the perforated pipe. (12) placed at the base of the product source (fig. 1). 7. Dispositif d'épandage suivant la revendication et les sous-revendications 1, 5 et 6, caractérisé en ce qu'un obturateur à quatre voies (18) permet de relier soit le conduit (l. l) des gaz d'échappement du moteur (8), soit la dérivation (16) de l'air refoule par le ventilateur (6) au conduit (lla) allant au tuyau perforé (12, fig. 1). 7. Spreading device according to claim and sub-claims 1, 5 and 6, characterized in that a four-way shutter (18) allows to connect either the duct (l. L) of the exhaust gases of the motor (8), or the bypass (16) of the air delivered by the fan (6) to the duct (11a) going to the perforated pipe (12, fig. 1). 8. Dispositif d'épandage suivant la revendication et la sous-revendication 1, caractérisé en ce qu'un filtre (3) et un robinet (4) sont interposés dans un conduit (2) menant de la source de produit antiparasite à la sortie du ventilateur (fig. 1). 8. Spreading device according to claim and sub-claim 1, characterized in that a filter (3) and a valve (4) are interposed in a conduit (2) leading from the source of parasite product to the outlet. fan (fig. 1). 9. Dispositif d'épandage suivant la revendication et la sous-revendication 1, caractérisé en ce qu'une pompe est montée sur le même arbre que le moteur et le ventilateur centrifuge. 9. Spreading device according to claim and sub-claim 1, characterized in that a pump is mounted on the same shaft as the motor and the centrifugal fan. 10. Dispositif d'épandage suivant la revendication et les sous-revendications 1. 9,9, ea raetérisé en ce qu'un produit antiparasite liquide est refoulé par la pompe (20, fig. 2) de la source de produit vers la conduite (5, fig. 1) de l'air refoulé par le ventilateur centrifuge (21, fig. 2). 10. Spreading device according to claim and sub-claims 1. 9,9, ea reeterized in that a liquid antiparasitic product is delivered by the pump (20, fig. 2) from the product source to the pipe. (5, fig. 1) of the air delivered by the centrifugal fan (21, fig. 2). 11. Dispositif d'épandage suivant la re vendication, caractérisé en ce que la lance (80) est montée de façon orientable par l'in- termédiaire d'un tube souple (81) sur un tube coudé (85) rigide fixé sur un véhicule et par lequel arrive l'air refoulé par le ventilateur, tandis que le produit antiparasite arrivant par un tuyau (91) dans cette lance est conduit à un gicleur (93) placé dans un diffuseur (92), un déflecteur (93a) étant disposé à l'extrémité dudit gicleur (fig. 4). 11. Spreading device according to claim, characterized in that the lance (80) is mounted in an orientable manner by means of a flexible tube (81) on a bent tube (85) rigid fixed on a vehicle and through which arrives the air discharged by the fan, while the antiparasitic product arriving through a pipe (91) in this lance is led to a nozzle (93) placed in a diffuser (92), a deflector (93a) being disposed at the end of said nozzle (fig. 4). 12. Dispositif d'épandage suivant la revendication et la sous-revendication 11, caractérisé en ce que le tube souple (81) est un tube présentant des ondulations qui permettent sa flexion sans variation notable de sa section (fig. 4). 12. Spreading device according to claim and sub-claim 11, characterized in that the flexible tube (81) is a tube having corrugations which allow its bending without appreciable variation of its section (FIG. 4). 13. Dispositif d'épandage suivant la revendication et la sous-revendication 11, earaeté- risé en ce que le tube coudé rigide (85) porte un collier (89) supportant le siège (90) de l'opérateur, et, au-dessus de ce premier collier, un second collier (82)) tournant, auquel est raccordé le tube souple (81) relié à la lance (80, fig. 4). 13. Spreading device according to claim and sub-claim 11, earaety in that the rigid bent tube (85) carries a collar (89) supporting the seat (90) of the operator, and, at- above this first collar, a second rotating collar (82), to which the flexible tube (81) connected to the lance (80, fig. 4) is connected. 14. Dispositif d'épandage suivant la revendication et les sous-revendications 11 à 13, caractérise en ce qu'une genouillère (83, 84), pouvant être bloquée dans la position réglée, est interposée entre le collier tournant (82) et la lance (80, fig. 4). 14. Spreading device according to claim and sub-claims 11 to 13, characterized in that a toggle (83, 84) which can be locked in the adjusted position, is interposed between the rotating collar (82) and the lance (80, fig. 4). 15. Dispositif d'épandage suivant la re vendication et la sous-revendication 11, carac térisé en ce que la lance porte deux leviers de manoeuvre (94, 95) dont l'un sert à étrangler le tuyau souple d'arrivée du produit antiparasite et dont l'autre sert à manoeuvrer le déflecteur (93a) pour faire varier sa distance à la sortie de l'ajutage (fig. 4). 15. Spreading device according to claim and sub-claim 11, charac terized in that the lance carries two operating levers (94, 95), one of which serves to throttle the flexible pipe for the arrival of the antiparasitic product. and the other of which is used to maneuver the deflector (93a) to vary its distance from the outlet of the nozzle (fig. 4). 16. Dispositif d'épandage suivant la revendication, caractérisé en ce que le corps (101) de la lance contient un cône (102) dans lequel débouche un conduit (103) d'amenée du produit antiparasite et en ce qu'à l'arrière de ce e cône sont placés quatre volets (107,108,109, 110) formant un canal à ouverture réglable, ces quatre volets étant articulés de façon à être écartés et refermés à volonté à laide d'un dispositif de commande (fig. 5 à 7). 16. Spreading device according to claim, characterized in that the body (101) of the lance contains a cone (102) into which opens a conduit (103) for supplying the antiparasitic product and in that the behind this cone are placed four flaps (107,108,109, 110) forming an adjustable opening channel, these four flaps being articulated so as to be separated and closed at will using a control device (fig. 5 to 7). . 17. Dispositif d'épandage suivant la re vendication et la sous-revendication 16, ea- ractérisé en ce que chaque volet pivote autour de deux tourillons (111,112, fig. 5 à 7). 17. Spreading device according to claim and sub-claim 16, ea- actérisé in that each flap pivots around two journals (111,112, fig. 5 to 7). 18. Dispositif d'épandage suivant la revendication et les sous-revendications 16 et 17, caractérisé en ce que l'un des volets (110) est muni d'une manette de manoeuvre (125) et relié aux autres volets par des organes de commande assurant la manoeuvre simultanée de tous les volets (107, 108,109,110, fig. 5 à 7). 18. Spreading device according to claim and sub-claims 16 and 17, characterized in that one of the flaps (110) is provided with an operating lever (125) and connected to the other flaps by means of control ensuring the simultaneous operation of all the shutters (107, 108,109,110, fig. 5 to 7). 19. Dispositif d'épandage suivant la revendication et les sous-revendications 16 à 18, ca- raetérisé en ce que les organes de commande des volets sont constitués par des biellettes (119,120,132) articulées sur des pattes (126, 127) fixées perpendiculairement à leurs axes longitudinaux, les extrémités opposées de ces biellettes étant reliées à un croisillon (128, 129,130,131), de sorte que le mouvement d'un des volets est transmis par les biellettes et le croisillon aux autres volets (fig. 5 à 7). 19. Spreading device according to claim and sub-claims 16 to 18, charac- terized in that the control members of the flaps are constituted by links (119,120,132) articulated on lugs (126, 127) fixed perpendicularly to their longitudinal axes, the opposite ends of these links being connected to a cross (128, 129,130,131), so that the movement of one of the flaps is transmitted by the links and the cross to the other flaps (fig. 5 to 7). 20. Dispositif d'épandage suivant lareven- dication et la sous-revendication 16, caractérisé en ce que les volets présentent, une forme arrondie (117) à leur partie postérieure et une forme trapézoïdale à leur partie antérieure (fig. 5 à 7). 20. Spreading device according to claim and sub-claim 16, characterized in that the flaps have a rounded shape (117) at their rear part and a trapezoidal shape at their front part (Fig. 5 to 7). . 21. Dispositif d'épandage suivant la reven dication et les sous-revendications 1 et 3, ca raetérisé en ce qu'à la partie supérieure d'une trémie (141) sont disposés une buse (145) de prise d'air et un volet pivotant à double paroi (150,151) prenant appui sur la poudre (142) contenue dans la trémie, en ce qu'un canal (152) formé entre les deux parois (150, 151) de ce volet est relié par un conduit (147, 148) à l'aspiration du ventilateur centrifuge (146) relié, d'autre part, 21. Spreading device according to claim and sub-claims 1 and 3, ca raeterized in that at the upper part of a hopper (141) are arranged an air intake nozzle (145) and a double-walled pivoting shutter (150,151) bearing on the powder (142) contained in the hopper, in that a channel (152) formed between the two walls (150, 151) of this shutter is connected by a duct (147 , 148) to the suction of the centrifugal fan (146) connected, on the other hand, à l'enveloppe du moteur sur laquelle il aspire de 1'air chaud et en ce que le mélange d'air et de poudre antipara- site est refoulé par le ventilateur dans un conduit (159) l'amenant au tuyau relié à la lance de projection (fig. 8 à 10). to the casing of the motor on which it sucks hot air and in that the mixture of air and antiparasitic powder is discharged by the fan into a duct (159) leading it to the pipe connected to the lance projection (fig. 8 to 10). 22. Dispositif d'épandage suivant la re vendication et les sous-revendications 1,3 et 21, caractérisé en ce que des ouvertures (153) pratiquées dans la paroi inférieure (151) du volet servent à l'aspiration de l'air chargé de poudre à partir de la trémie (141, fig. 8 a 10). 22. Spreading device according to claim and sub-claims 1, 3 and 21, characterized in that openings (153) formed in the lower wall (151) of the shutter serve for the suction of the charged air. powder from the hopper (141, fig. 8 to 10). 23. Dispositif d'épandage suivant la revendication et les sous-revendications 1, 3 et 2], caractérisé en ce que la paroi inférieure (1. 51) du volet présente à sa partie postérieure une courbure (156) ayant pour centre le pivot (155) du volet et en ce que cette partie courbée (156) glisse sur une pièce (157) à cour- bure concentrique, mais de rayon légèrement inférieur, fixée dans la trémie à la tubulure de sortie (149, fig. 8 à 10). 23. Spreading device according to claim and sub-claims 1, 3 and 2], characterized in that the lower wall (1.51) of the flap has at its rear part a curvature (156) having the pivot as its center. (155) of the shutter and in that this curved part (156) slides on a part (157) with concentric curvature, but of slightly smaller radius, fixed in the hopper to the outlet pipe (149, fig. 8 to 10). 24. Dispositif d'épandage suivant la reven- dication et les sous-revendications 1,3 et 21, caractérisé en ce qu'un volet (160), muni d'une commande (162), est disposé à la sortie du conduit d'aspiration (148) de l'air chargé de poudre débouchant dans l'enveloppe du ventilateur (fig. 8 à 10). 24. Spreading device according to claim and sub-claims 1, 3 and 21, characterized in that a shutter (160), provided with a control (162), is disposed at the outlet of the duct. suction (148) of the powder-laden air opening into the fan casing (fig. 8 to 10).
CH289912D 1948-11-16 1949-11-05 Device for spreading pest control products in the form of a mist. CH289912A (en)

Applications Claiming Priority (7)

Application Number Priority Date Filing Date Title
FR2668082X 1948-11-16
FR289912X 1948-11-16
FR120349X 1949-03-12
FR700164X 1949-03-12
FR270449X 1949-04-27
FR230549X 1949-05-23
FR280549X 1949-05-28

Publications (1)

Publication Number Publication Date
CH289912A true CH289912A (en) 1953-04-15

Family

ID=27562426

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
CH289912D CH289912A (en) 1948-11-16 1949-11-05 Device for spreading pest control products in the form of a mist.

Country Status (1)

Country Link
CH (1) CH289912A (en)

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
WO2022249206A1 (en) * 2021-05-26 2022-12-01 Cifarelli S.P.A. Mixing device associable with portable tools such as blowers or the like

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
WO2022249206A1 (en) * 2021-05-26 2022-12-01 Cifarelli S.P.A. Mixing device associable with portable tools such as blowers or the like

Similar Documents

Publication Publication Date Title
US2551789A (en) Adjustable spraying apparatus
FR2833304A1 (en) TWO-STROKE ENGINE WITH PRIMARY SCANNING SUPPLY AND SINGLE-FLOW CARBURETOR
CH289912A (en) Device for spreading pest control products in the form of a mist.
US2668082A (en) Atomizing apparatus, particularly for arboriculture and agriculture
BE1006428A6 (en) SCREENING DEVICE AND CONTENT SCREENING BULK AND COMBINE WITH SUCH DEVICE propelled.
EP2162324A1 (en) Module for washing tunnel
EP2441523B1 (en) Device for spraying a treatment fluid and system for spraying a treatment fluid including at least one such device
EP0319376B1 (en) Apparatus for rinsing receptacles
EP1902775B1 (en) Mixer for an enclosure such as a sprinkler tank, tank equipped with such a mixer and sprinkler equipped with such a tank
EP0653157B1 (en) Device to produce an air flow having a flattened cross section
BE491916A (en)
US3278124A (en) Apparatus for spraying
EP1539363B1 (en) Liquid spraying device and agricultural machinery equipped with at least one device
FR2905878A1 (en) Movable hydraulic mixer for an enclosure e.g. a sprayer tank, comprises a jet generator integrated to a venturi system, and a tap nozzle rotatably mounted to an end of the generator between an open position and closed position
CH403824A (en) Vacuum-operated waste collection vehicle
FR2460600A1 (en) DEVICE FOR LAWN MOWER
FR2553009A1 (en) Improved suction-type apparatus for the cleaning of particulate materials
NL8700495A (en) Tractor mounted crop sprayer - has rotary fan mounted in air duct
FR2621783A1 (en) Powder dispenser/diffuser in particular for agricultural treatments
FR2507105A1 (en) Hand held crop sprayer - has support arm with rotatable atomiser at end and axial fan in cowl shaped to control flow
FR2633489A1 (en) Adjustable-width sprinkling boom
BE475989A (en)
FR2497692A1 (en) LIQUID SPRAYER ON DEMONTABLE WHEELS
US3521818A (en) Crop dusting machine
FR2905877A1 (en) Venturi-shaped fixed hydraulic mixer useful in a sprayer tank, comprises a unit having a deflector to selectively pass or deviate a liquid jet, and a conduit at an end where the deflector is mounted